abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138100900
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Belangrijk, mensen denken hier veel te zwartwit over. Er bestaan meer opties dan 0 uur en 40/36 uur per week werken! Je kan ook vanaf een bepaalde leeftijd 3 dagen per week gaan werken => een jaar extra houdt de persoon zijn eigen broek op en een jaar lang hoeft 1 persoon minder zijn broek opgehouden te worden door anderen. Dubbele winst!
Dit wordt inderdaad veel vergeten. Mijn huidige werkgever heeft regelmatig mensen tot ruim na hun 'pensionering' mensen in dienst gehad, meestal inderdaad voor 2-3 dagen per week omdat er geen financiële noodzaak is maar juist de wens om actief te blijven in het leven.

Door deze goede ervaringen met oudere werknemers heeft 50+ bij sollicitaties ook een streepje voor, mits ze geen absurde looneisen stellen t.o.v. jongere kandidaten. Want mijn werkgever hanteert het principe "gelijk werk, gelijk loon".
  maandag 24 maart 2014 @ 00:10:48 #177
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138100901
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat veel oudere werknemers het huidige tempo ook niet altijd goed kunnen volgen. Ze schakelen soms gewoon trager.
Veel wel, anderen niet. Als die anderen aan de bak blijven en de mensen die het tempo niet volgen een stapje terug kunnen doen (3 dagen per week gaan werken of een eenvoudigere functie met minder salaris) dan is er al veel opgelost. We moeten mensen naar functie gaan betalen en stoppen met anciënniteit en ontslagvergoedingen niet hoger laten zijn voor oudere werknemers. Anders blijven werkgevers discrimineren op leeftijd en dan hebben wij een gigantisch groot probleem met onze zeer oude bevolking.
Ook moeten veel meer werknemers rond hun 40ste tot 50ste iets compleet anders gaan doen, iets wat ze wel nog 30 jaar lang volhouden.

quote:
En als je er al een tijdje uit geweest bent, dan gaat die rijdende trein best hard.
Scholing en vrijwilligerswerk. Dus collegegeld afschaffen of vergoeden in het geval van deze groep!

quote:
Maar goed, dat is enkel mijn ervaring met herintredende ouderen in de ICT.
Ah ja, dat is een nogal aparte sector die niet vergeleken kan worden met eender welke andere sector. Ging het dan überhaupt om informatici (iets geheel anders dan ICT'ers) of zelfs dat niet?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138100927
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, ik denk ook dat we echt wat met deze groep moeten. Het is een bizarre hoeveelheid geld wat erheen gaat.
Niet houdbaar op deze manier.
Nee maar de praktijk is nu al dat mensen van 40 al moeite hebben om een baan te vinden, hoe wil je dan mensen van 70 laten werken, als bedrijven ze al eerder afdanken.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:12:13 #179
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138100955
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit wordt inderdaad veel vergeten. Mijn huidige werkgever heeft regelmatig mensen tot ruim na hun 'pensionering' mensen in dienst gehad, meestal inderdaad voor 2-3 dagen per week omdat er geen financiële noodzaak is maar juist de wens om actief te blijven in het leven.

Door deze goede ervaringen met oudere werknemers heeft 50+ bij sollicitaties ook een streepje voor, mits ze geen absurde looneisen stellen t.o.v. jongere kandidaten. Want mijn werkgever hanteert het principe "gelijk werk, gelijk loon".
Mooi!
#NoDAPL
pi_138100959
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:10 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja ok, dat is zo, dat zei ik al eerder, schaf AOW af voor mensen met een vermogen boven de 100.000 bv, dat scheelt je al een hoop geld.
Wees dan solidair en schaf de AOW helemaal af.
Gewoon zorgen voor je eigen 'pensioen' of blijven werken tot je niet meer in staat bent om te werken -> WAO
  maandag 24 maart 2014 @ 00:12:33 #181
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138100963
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor de zoveelste keer, niet als we maatregelen nemen die ervoor zorgen dat de oudere werknemer niet langer minder begeerlijk is dan de jongere werknemer. In de USA doen ze niet aan leeftijdsdiscriminatie. Waarom? In het algemeen doen vakbonden daar niet moeilijk over de leeftijd, je krijgt gewoon betaald naar de functie. Als een werknemer slecht functioneert dan kan hij worden ontslagen zonder dat het veel kost. Nu hoeven wij dat niet 1 op 1 over te nemen (wij moeten dat op een socilaere manier invullen) maar wij moeten er wel voor zorgen dat een werkgever niet wordt gestraft wanneer hij voor de oudere sollicitanten kiest. Dan hoeven de 65+-ers helemaal niet bang te zijn werkeloos te blijven, dan zullen zij net als hun evenknieën in de USA gewoon kunnen blijven werken.
Eens en oneens. Er is inderdaad geen leeftijdsdiscriminatie daar maar dat je soms geen enkel vangnet hebt is soms wel benauwend.
Maar vreemd dat in de UK de leeftijdsdiscriminatie vele malen minder is maar de sociale verzieningen stukken beter is dan in de USA. Dus het kan wel. Ik denk dat de werkgever in Nederland een totaal oud, wereldvreemd beeld heeft van de oudere werknemer....
  maandag 24 maart 2014 @ 00:14:18 #182
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101020
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:05 schreef macca728 het volgende:

[..]

Daarom, er zijn genoeg experts die verwachten dat er straks honderdduizenden ouderen extra in de bijstand komen, want bedrijven willen alleen maar jong en dynamisch, boven de 40 ben je al oud nu, laat staan 75.
En dat kost de Staat miljarden meer maar desondanks pompen ze lekker veel geld naar de Eu en zetten de poorten wagenwijd open voor elke buitenlandse werker zonder enige kennis of ervaring. 8)7 8)7 8)7 Win win situatie.... _O- _O-
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:15:40 #183
236264 crew  capricia
pi_138101059
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee maar de praktijk is nu al dat mensen van 40 al moeite hebben om een baan te vinden, hoe wil je dan mensen van 70 laten werken, als bedrijven ze al eerder afdanken.
Mss ook een kwestie van wat minder looneisen stellen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138101070
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, maar iedereen met 65+ laten stoppen met werken kan ook niet als de gemiddelde mens 85-90 jaar oud wordt. Wel eerlijker de welvaart verdelen natuurlijk maar er zijn grenzen. Veertig jaar werken en je leven lang in armoede leven omdat iedereen met 65 jaar mag stoppen met werken werkt ook niet! Dan zou zelfs ik - een linkse burger - Nederland verlaten. ;)
Ik ben meer voorstander van een pensioengerechtigde leeftijd naar het aantal dienstjaren. Bijv minimaal 40 of 45. Ook vind ik dat er best gekeken mag worden naar vermogen. Als we boven een bepaald bedrag aan vermogen of aanvullend pensioen geen AOW meer verstrekken (die hebben het dan toch niet nodig) dan kan dat zo het aantal AOW uitkeringen met 25 tot 50% verminderen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138101088
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:14 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

En dat kost de Staat miljarden meer maar desondanks pompen ze lekker veel geld naar de Eu en zetten de poorten wagenwijd open voor elke buitenlandse werker zonder enige kennis of ervaring. 8)7 8)7 8)7 Win win situatie.... _O- _O-
Ja die MOE landers moet je ook gaan weren. Je kan geen situatie de baas worden als er 3x zoveel mensen zijn, terwijl het werkaanbod gelijk blijft.

Waarbij die MOE landers ook nog met een stuk minder genoegen nemen, omdat ze dat gewend zijn in hun eigen land.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:17:24 #186
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101112
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wees dan solidair en schaf de AOW helemaal af.
Gewoon zorgen voor je eigen 'pensioen' of blijven werken tot je niet meer in staat bent om te werken -> WAO
Nee zeg alsjeblieft...dat is hier nu ook aan de gang....men heeft berekend dat meer dan 35% niet genoeg pensioen zal hebben op hun 65ste dus gedwongen moeten doorwerken...lekker vooruit zicht....werken tot je dood....nee... dat is asociaal....daar hebben onze voorouders niet voor gevochten.....
pi_138101120
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is vaak onzin, wat al eerder gezegd is, bedrijven bieden een loon aan onafhankelijk van leeftijd.

De meeste bedrijven willen je gewoon niet.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:18:07 #188
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101141
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Wie zegt u dat deze ouderen hogere looneisen stellen?
pi_138101165
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik ben meer voorstander van een pensioengerechtigde leeftijd naar het aantal dienstjaren. Bijv minimaal 40 of 45. Ook vind ik dat er best gekeken mag worden naar vermogen. Als we boven een bepaald bedrag aan vermogen of aanvullend pensioen geen AOW meer verstrekken (die hebben het dan toch niet nodig) dan kan dat zo het aantal AOW uitkeringen met 25 tot 50% verminderen.
Ja dat is een goed voorstel. Bij veel beroepen kan je ook niet tot je 70ste doorwerken, bouwvakkers bv. En die beginnen vaak jonger.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:19:01 #190
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138101174
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:12 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Eens en oneens. Er is inderdaad geen leeftijdsdiscriminatie daar maar dat je soms geen enkel vangnet hebt is soms wel benauwend.
Daarom gaf ik zelf aan dat wij het niet 1 op 1 moeten overnemen maar dat we het op een socialere manier moeten invullen.
Sta me toe nog een keer terug te keren tot de essentie. Ons huidige systeem is volledig gemaakt in een tijd waarin we een compleet andere bevolkingspyramide had, hierdoor werkt dit systeem niet met de huidige geheel andere en in de toekomst nog veel meer veranderde bevolkingspyramide. In de tijd waarin dit systeem werd gemaakt waren er niet zoveel oude mensen en was het dus geen probleem dat werkgevers meer kosten kwijt waren aan bepaalde groepen oudere werknemers en grotere risico's liepen bij bpeaalde groepen oudere werknemers (ook aanpassing inderdaad). Nu is dit wel een probleem! Als wij vanuit het huidige systeem met wat tweaks de problemen denken op te lossen dan zijn wij enorm onnozel aan het handelen, dat werkt niet! Wat nodig is is een nieuw systeem. Dat systeem kan naar Nederlandse gewoonte solidair en sociaal zijn als wij dit willen terwijl wel de problemen die er nu zijn worden opgelost. Volgens mij is de sleutel het belonen in functie van de functie en het eerder verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd.

quote:
Maar vreemd dat in de UK de leeftijdsdiscriminatie vele malen minder is maar de sociale verzieningen stukken beter is dan in de USA.
Stukken slechter dan in Nederland, de UK is echt een klassemaatschappij. Politici moeten eens de opdracht geven om te onderzoeken waarom die leeftijdsdiscriminatie in andere landen zoals de UK minder voorkomt en hoe wij op een sociale manier ons systeem kunnen wijzigen terwijl we deze problemen oplossen. Het best dit snel doen want de sociologen hebben een paar jaar nodig om met een goed verslag te komen en dan duurt het nog een paar jaar alvorens het nieuwe beleid is geïmplementeerd.

quote:
Ik denk dat de werkgever in Nederland een totaal oud, wereldvreemd beeld heeft van de oudere werknemer...
Of dat dit nu wel of niet het geval is, de financiële prikkels zijn het probleem en de oplossing.
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 00:19:13 #191
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101183
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja die MOE landers moet je ook gaan weren. Je kan geen situatie de baas worden als er 3x zoveel mensen zijn, terwijl het werkaanbod gelijk blijft.

Waarbij die MOE landers ook nog met een stuk minder genoegen nemen, omdat ze dat gewend zijn in hun eigen land.
Tja als je crepeert in je eigen land dan is 800 euros een vermogen.....maar vlak de bazen ook niet uit die schoftig profiteren van deze situatie...
pi_138101189
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:17 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Nee zeg alsjeblieft...dat is hier nu ook aan de gang....men heeft berekend dat meer dan 35% niet genoeg pensioen zal hebben op hun 65ste dus gedwongen moeten doorwerken...lekker vooruit zicht....werken tot je dood....nee... dat is asociaal....daar hebben onze voorouders niet voor gevochten.....
Waarom is het asociaal dat een groep die nooit aan de toekomst denkt die financiële toekomst ook niet zomaar in de schoot geworpen krijgt als het deel van de bevolking wat wel aan zijn financiële toekomst heeft gewerkt door te sparen en pensioen op te bouwen ook niks toegeworpen krijgt?
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:20:02 #193
236264 crew  capricia
pi_138101209
Als je de AOW voort wil laten bestaan, dan moet er naar de houdbaarheid gekeken worden. De situatie dat 1 werkende 3 AOW-ers onderhoudt, is niet houdbaar. En daar gaan we wel naartoe.

En vergeet niet, iedereen die vanuit werk de AOW in gaat, telt voor twee: één belastingbetaler minder, en een ontvanger meer.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:20:10 #194
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138101215
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik ben meer voorstander van een pensioengerechtigde leeftijd naar het aantal dienstjaren.
Dan straf je mensen die langer studeren.

quote:
Ook vind ik dat er best gekeken mag worden naar vermogen. Als we boven een bepaald bedrag aan vermogen of aanvullend pensioen geen AOW meer verstrekken (die hebben het dan toch niet nodig) dan kan dat zo het aantal AOW uitkeringen met 25 tot 50% verminderen.
Daar heb ik al vaker voor gepleit, ook de rijkere oudere mensen moeten solidair zijn met de mensen die het minder goed hebben.
#NoDAPL
pi_138101230
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Waarom is het asociaal dat een groep die nooit aan de toekomst denkt die financiële toekomst ook niet zomaar in de schoot geworpen krijgt als het deel van de bevolking wat wel aan zijn financiële toekomst heeft gewerkt door te sparen en pensioen op te bouwen ook niks toegeworpen krijgt?
Je hebt het nu bv over allochtonen die niet hun hele leven in NEDERLAND hebben gewerkt en daarom geen vol AOW krijgen. Of Nederlanders die tig jaar in het buitenland hebben gewerkt en daardoor ook minder AOW krijgen.

Geen luie mensen.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:20:46 #196
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101234
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:18 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dat is een goed voorstel. Bij veel beroepen kan je ook niet tot je 70ste doorwerken, bouwvakkers bv. En die beginnen vaak jonger.
Yep daar zit wel wat in. In het leger zwaaide je op 55ste al af.
Ik weet niet hoe het met de politie zit.
Hier is het na 30 dienstjaren ga je met pensioen.
Met je 20ste agent en met je 50ste "gepensioneerd".....zucht.... :Y
pi_138101261
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:20 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Yep daar zit wel wat in. In het leger zwaaide je op 55ste al af.
Ik weet niet hoe het met de politie zit.
Hier is het na 30 dienstjaren ga je met pensioen.
Met je 20ste agent en met je 50ste "gepensioneerd".....zucht.... :Y
Ja tropenjaren invoeren voor zware beroepen. Ik zie niet echt brandweermannen van 75 voor me.....
pi_138101269
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Je hebt het nu bv over allochtonen die niet hun hele leven in NEDERLAND hebben gewerkt en daarom geen vol AOW krijgen. Of Nederlanders die tig jaar in het buitenland hebben gewerkt en daardoor ook minder AOW krijgen.

Geen luie mensen.
Nee ik heb het over iedereen die de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:22:31 #199
236264 crew  capricia
pi_138101281
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan straf je mensen die langer studeren.

[..]

Daar heb ik al vaker voor gepleit, ook de rijkere oudere mensen moeten solidair zijn met de mensen die het minder goed hebben.
Helemaal mee eens. Het is niet van deze tijd dat je, enkel omdat je 65 bent, maar gratis geld krijgt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:22:31 #200
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138101282
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:18 schreef macca728 het volgende:

[..]

Geen reden om vroeg te stoppen met werken! Op tijd omscholen of doorgroeien naar werk wat je wel t/m je 75ste of welke hogere leeftijd dan ook kan doen.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')