abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137975509
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Een ander platform is crowdaboutnow.com. Deze twee platformen zijn de enige twee in Nederland met een officiële vergunning van de AFM.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Bij geldvoorelkaar is dit echter minder van belang, aangezien daar de contracten direct afgesloten worden.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM µ als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

Vorige delen:
pi_137978672
Die TT weet ik niet helemaal...
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_137978742
Het antwoord erop bedoel je?
pi_137982831
quote:
6s.gif Op donderdag 20 maart 2014 20:36 schreef k_man het volgende:
Het antwoord erop bedoel je?
Nee, te ''negatief'' :P
pi_137983011
Ach, het doel van het topic is niet om crowd-funding te promoten.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 13:23:44 #6
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138002793
quote:
7s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:49 schreef k_man het volgende:
Ach, het doel van het topic is niet om crowd-funding te promoten.
True maar dit schrikt wel heel erg af, niemand die meer post :D
  vrijdag 21 maart 2014 @ 13:33:27 #7
62913 Blik
The one and Only!
pi_138003167
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 13:23 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Er zijn ook geen nieuwe projecten :)

MIjn investeringen staan sowieso de komende maanden op een laag pitje, ik zit ruim over mijn vantevoren vastgestelde budget heen. Dus eerst even wat geld terug krijgen voordat ik weer wat ga doen
  vrijdag 21 maart 2014 @ 13:42:07 #8
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138003540
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 13:33 schreef Blik het volgende:

[..]

Er zijn ook geen nieuwe projecten :)

MIjn investeringen staan sowieso de komende maanden op een laag pitje, ik zit ruim over mijn vantevoren vastgestelde budget heen. Dus eerst even wat geld terug krijgen voordat ik weer wat ga doen
Ik ook!
  vrijdag 21 maart 2014 @ 14:42:12 #9
412341 mesaana
crowdfunding geinteresseerde
pi_138005888
Hmm, deze titel weet ik ook niet, hoor! Klinkt alsof er een enorme uitval is van projecten. Dit is natuurlijk helemaal niet het geval.

Ik heb persoonlijk gesproken met Martijn van Schelven. Dat vond ik erg netjes en had ik eigenlijk niet verwacht. Hij zegt het ongeveer het volgende:

GVE gaat uit van een default percentage van 3-5% dit is op basis van de cijfers van Graydon en vergelijkbare buitenlandse sites. Dit percentage is nu nog (lang) niet zo hoog omdat ze nog niet zo lang bezig zijn. Maar dat risico is er wel.

Er zijn nu 2 projecten waarbij betalingsproblemen zijn. Hierbij is alleen nog niet precies vastgesteld hoe dit opgelost gaat worden. Dit wordt wel uitval, maar dat is het dus strikt gezien nog niet. Ze gaan daarbij niet in op individuele gevallen in media en op de site, maar het wordt wel met de investeerders besproken.

Mijn mening: als ze nu het uitval percentage op de site zouden gaan zetten, zou dit eigenlijk te rooskleurig zijn, want het is veel minder dan de te verwachten 3-5%

Dus tja. Voor mij veranderd er eigenlijk niet veel. Dat percentage ken ik en ik wist en weet dat er risico aan zit. Het zijn nog maar 2 projecten op de, wat, 200-250 projecten, zoiets?

Er zit overigens een project bij dat wel eens een impact op een project van mij kan hebben. Tja, hoog risico, so be it. Gelukkig is "spreiden" my middle name :)
  vrijdag 21 maart 2014 @ 14:49:40 #10
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138006109
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:42 schreef mesaana het volgende:
Ik heb persoonlijk gesproken met Martijn van Schelven.
...
Er zijn nu 2 projecten waarbij betalingsproblemen zijn.
Maar die info moet gewoon op de site te zien zijn. Niet pas na expliciet naar informeren. Als indedaad 5% default gaat dan mag de gevraagde rente wel fors omhoog...
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_138006537
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:42 schreef mesaana het volgende:
Hmm, deze titel weet ik ook niet, hoor! Klinkt alsof er een enorme uitval is van projecten. Dit is natuurlijk helemaal niet het geval.

Ik heb persoonlijk gesproken met Martijn van Schelven. Dat vond ik erg netjes en had ik eigenlijk niet verwacht. Hij zegt het ongeveer het volgende:

GVE gaat uit van een default percentage van 3-5% dit is op basis van de cijfers van Graydon en vergelijkbare buitenlandse sites. Dit percentage is nu nog (lang) niet zo hoog omdat ze nog niet zo lang bezig zijn. Maar dat risico is er wel.

Er zijn nu 2 projecten waarbij betalingsproblemen zijn. Hierbij is alleen nog niet precies vastgesteld hoe dit opgelost gaat worden. Dit wordt wel uitval, maar dat is het dus strikt gezien nog niet. Ze gaan daarbij niet in op individuele gevallen in media en op de site, maar het wordt wel met de investeerders besproken.

Mijn mening: als ze nu het uitval percentage op de site zouden gaan zetten, zou dit eigenlijk te rooskleurig zijn, want het is veel minder dan de te verwachten 3-5%

Dus tja. Voor mij veranderd er eigenlijk niet veel. Dat percentage ken ik en ik wist en weet dat er risico aan zit. Het zijn nog maar 2 projecten op de, wat, 200-250 projecten, zoiets?

Er zit overigens een project bij dat wel eens een impact op een project van mij kan hebben. Tja, hoog risico, so be it. Gelukkig is "spreiden" my middle name :)
Klink ik als een zak als ik denk dat jij Martijn zelf bent?

Niet erg overigens.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 15:09:08 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_138006873
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef BartNH het volgende:

[..]

Maar die info moet gewoon op de site te zien zijn. Niet pas na expliciet naar informeren. Als indedaad 5% default gaat dan mag de gevraagde rente wel fors omhoog...
De rente is vaak al meer dan 4x (!) dat van vrij opneembare spaarrekeningen. Dit zijn de risico's die bij dat extra rendement horen.
The more debt, the better
pi_138007197
Als 3 tot 5 procent uitvalt en ze vallen in de slechtste risico catogorie dan zit ik nog redelijk hoog met mijn rentepercentage (winst) ten opzichte van sparen
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:01:23 #14
412341 mesaana
pi_138008588
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 15:01 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Klink ik als een zak als ik denk dat jij Martijn zelf bent?

Niet erg overigens.
Hahaha, nope, ik ben ten eerste een dame en ten tweede totaal niet gelieerd aan GeldVoorElkaar.
pi_138008599
Uiteraard snappen wij allemaal dat er projecten mis gaan. Dat hoort er bij. Maar daar kun je dan wel open over communiceren, in plaats van ze weg te poetsen. Nu zijn er 2 projecten met naam genoemd en dan geeft Martijn toe dat er bij 2 projecten wat probleempjes zijn. Ik ben benieuwd of er nog meer problemen zijn en en of die ook pas worden toegegeven als het al is geklapt en wij er op Fok! over beginnen.

Dat ze nog niet weten hoe het opgelost moet worden lijkt me lulkoek: dat geld zijn de beleggers gewoon kwijt. Die projecten waardeer je op 0 en alles wat er nog uit komt is mooi meegenomen.
Was ik maar wat knapper en niet zo slim.
pi_138008826
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef BartNH het volgende:

[..]

De rentes op GvE zijn al zeer hoog voor bedrijfsleningen.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_138008831
Ik had hun ook een berichtje gestuurd en kreeg een soortgelijk antwoord terug.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:09:22 #18
412341 mesaana
pi_138008861
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:01 schreef bachu5 het volgende:
Uiteraard snappen wij allemaal dat er projecten mis gaan. Dat hoort er bij. Maar daar kun je dan wel open over communiceren, in plaats van ze weg te poetsen. Nu zijn er 2 projecten met naam genoemd en dan geeft Martijn toe dat er bij 2 projecten wat probleempjes zijn. Ik ben benieuwd of er nog meer problemen zijn en en of die ook pas worden toegegeven als het al is geklapt en wij er op Fok! over beginnen.

Dat ze nog niet weten hoe het opgelost moet worden lijkt me lulkoek: dat geld zijn de beleggers gewoon kwijt. Die projecten waardeer je op 0 en alles wat er nog uit komt is mooi meegenomen.
Wat wordt er dan volgens jou "weggepoetst"? Dat zie ik eigenlijk niet zo. Leg dat eens uit?

Ik weet ook niet zeker of ze dat geld helemaal kwijt zijn, bijv. of gedeeltelijk nog wat krijgen. Geen idee! Weet jij dat wel?
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:10:11 #19
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138008884
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:01 schreef bachu5 het volgende:

Helemaal mee eens! Wegpoetsen maakt het erg onzeker. 5% default is inderdaad op te vangen (zeker als het pas gedurende de looptijd mis gaat), maar het is wel fijn als een en ander te zien is op de site. Blijkt maar weer dat spreiden alles is.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:16:04 #20
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138009067
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:08 schreef Kirov het volgende:

[..]

Ongeveer elke lener claimt dat ze het bij een bank niet of niet zo goedkoop krijgen....

Bovendien maakt het voor mij toch alleen uit dat ik een duidelijk hoger rendement vang ten opzichte van een paar jaar vast zetten? Wat een bedrijf of particulier bij een bank moet betalen is voor die persoon wel relevant maar niet voor mij dus.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:17:28 #21
412341 mesaana
pi_138009120
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:10 schreef BartNH het volgende:

[..]

Helemaal mee eens! Wegpoetsen maakt het erg onzeker. 5% default is inderdaad op te vangen (zeker als het pas gedurende de looptijd mis gaat), maar het is wel fijn als een en ander te zien is op de site. Blijkt maar weer dat spreiden alles is.
Spreiden is the key inderdaad, mee eens. Dat wegpoetsen zie ik gewoon niet zo, aangezien ze het risico wel degelijk aangeven. Maar in percentages zou het handiger zijn, da's ook weer waar.
De vraag is dan: welk percentage, als het er nu 2 zijn op 200 is het percentage natuurlijk wel veel lager dan wat het uiteindelijk wordt. da's dan ook weer niet juist en veel te mooi. Dus dan? Internationaal crowdfunding gemiddelde? Graydon gemiddelde? Dat laatste is dan misschien het best.
pi_138009179
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:09 schreef mesaana het volgende:

[..]

Wat wordt er dan volgens jou "weggepoetst"? Dat zie ik eigenlijk niet zo. Leg dat eens uit?

Ik weet ook niet zeker of ze dat geld helemaal kwijt zijn, bijv. of gedeeltelijk nog wat krijgen. Geen idee! Weet jij dat wel?
Probeer maar eens iets te vinden over de 2 genoemde projecten. Dan krijg je een 404.

Normaal gesproken is bij een faillissement de curator de enige die geld krijgt. Daarom afboeken en van de realitieit uitgaan. Alles wat terugkomt is mooi meegenomen.

ps: in je profiel staat dat je een mannetje bent.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:23:48 #23
412341 mesaana
pi_138009315
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:19 schreef bachu5 het volgende:

[..]

Probeer maar eens iets te vinden over de 2 genoemde projecten. Dan krijg je een 404.

Normaal gesproken is bij een faillissement de curator de enige die geld krijgt. Daarom afboeken en van de realitieit uitgaan. Alles wat terugkomt is mooi meegenomen.

ps: in je profiel staat dat je een mannetje bent.
Ah, dat bedoel je, dat had ik nog niet gezien! Dat hadden ze inderdaad beter kunnen doen.

Kijkt er dan wel eens iemand in een profiel? ;) Maar ik zal het wel ff aanpassen.
pi_138009341
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:17 schreef mesaana het volgende:

[..]

Spreiden is the key inderdaad, mee eens. Dat wegpoetsen zie ik gewoon niet zo, aangezien ze het risico wel degelijk aangeven. Maar in percentages zou het handiger zijn, da's ook weer waar.
De vraag is dan: welk percentage, als het er nu 2 zijn op 200 is het percentage natuurlijk wel veel lager dan wat het uiteindelijk wordt. da's dan ook weer niet juist en veel te mooi. Dus dan? Internationaal crowdfunding gemiddelde? Graydon gemiddelde? Dat laatste is dan misschien het best.
Je hebt gelijk. Spreiden is aan de beleggers zelf. Dat mogen ze zelf weten.
Maar dat er projecten helemaal verdwenen zijn, is niet de juiste manier van handelen.
Het lijkt mij beter om een klein stukje tekst bij het project te zetten dat de zaak intern wordt bekeken. Dat geeft minder onrust dan verdwenen pagina's.
Bovendien weet de doorsnee Fok!ker wel hoe je een pagina terug tovert.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:31:51 #25
412341 mesaana
pi_138009539
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 13:23 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Er wordt juist heel veel gepost.
pi_138010202
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:16 schreef BartNH het volgende:

[..]

Ongeveer elke lener claimt dat ze het bij een bank niet of niet zo goedkoop krijgen....
Moet je nagaan, het risico is dus al hoger als een normale lening. En horeca is sowieso al een zware markt.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:55:40 #27
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138010313
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:08 schreef Kirov het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:51 schreef Kirov het volgende:

[..]

Moet je nagaan, het risico is dus al hoger als een normale lening. En horeca is sowieso al een zware markt.
Snap ik iets niet of spreek je jezelf tegen?
pi_138010339
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:55 schreef BartNH het volgende:

[..]

[..]

Snap ik iets niet of spreek je jezelf tegen?
Volgens mij spreek ik mezelf niet tegen :P
  vrijdag 21 maart 2014 @ 17:00:16 #29
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138010435
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:56 schreef Kirov het volgende:

[..]

Volgens mij spreek ik mezelf niet tegen :P
Nou, je claimt zowel dat de rentes byzonder (te) hoog zijn maar ik lees ook dat je de risico's erg hoog inschat. volgens mij is dat een contradictio (oeps, woordenboek ingeslikt :o ) .
  vrijdag 21 maart 2014 @ 17:00:26 #30
412341 mesaana
pi_138010441
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:24 schreef bachu5 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Spreiden is aan de beleggers zelf. Dat mogen ze zelf weten.
Maar dat er projecten helemaal verdwenen zijn, is niet de juiste manier van handelen.
Het lijkt mij beter om een klein stukje tekst bij het project te zetten dat de zaak intern wordt bekeken. Dat geeft minder onrust dan verdwenen pagina's.
Bovendien weet de doorsnee Fok!ker wel hoe je een pagina terug tovert.
Ja, klopt, die 404's had ik niet gezien. Dat is niet netjes.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 17:00:59 #31
412341 mesaana
pi_138010460
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 17:00 schreef BartNH het volgende:

[..]

Nou, je claimt zowel dat de rentes byzonder (te) hoog zijn maar ik lees ook dat je de risico's erg hoog inschat. volgens mij is dat een contradictio (oeps, woordenboek ingeslikt :o ) .
in terminis?
  vrijdag 21 maart 2014 @ 17:01:38 #32
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138010489
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 17:00 schreef mesaana het volgende:

[..]

in terminis?
Wat jij wilt. *O*
  vrijdag 21 maart 2014 @ 17:02:50 #33
412341 mesaana
pi_138010528
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 17:01 schreef BartNH het volgende:

[..]

Wat jij wilt. *O*
hehehe
pi_138010556
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 17:00 schreef BartNH het volgende:

[..]

Nee, daarmee bedoel ik dat de rentes conform het risico zijn. En in het geval van horeca leningen wél aan de lage kant.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 17:18:12 #35
412341 mesaana
pi_138010872
Grrr, dat fundyd schiet voor geen meter op.
pi_138010969
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 17:18 schreef mesaana het volgende:
Grrr, dat fundyd schiet voor geen meter op.
Ik denk dat veel mensen tot het laatste moment afwachten.
pi_138012014
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:19 schreef bachu5 het volgende:
Normaal gesproken is bij een faillissement de curator de enige die geld krijgt.
En de rest gaat naar de Belastingdienst als preferente schuldeiser.
pi_138012048
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 15:09 schreef flyguy het volgende:

[..]

De rente is vaak al meer dan 4x (!) dat van vrij opneembare spaarrekeningen. Dit zijn de risico's die bij dat extra rendement horen.
Daar moet je het niet mee vergelijken. Als je het met sparen wilt vergelijken, dan kun je het beter afzetten tegen een deposito voor de betreffende periode.
pi_138013113
Ik heb ook belegd in een paar projecten, dus wil graag weten wat me te wachten staat als ik ooit in een verkeerd project beleg bij GVE.

Welke 2 projecten hebben nou betalingsproblemen?
Vraag me ook af hoeveel geld de beleggers er nog uit krijgen en hoe dit verder afgehandeld wordt door GVE.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 19:03:21 #40
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138013678
Het laatste stukje van #9 gaat over de tot nog toe twee bedrijven waarvan bekend is geworden dat ze failliet zijn. De ophef is dat GvE dat probeert te verbloemen. Feitelijk weten we niet of er meer leningen plat zijn gegaan.

Ga er maar rustig van uit dat je dan verder nix terug krijgt uit dat project, als het dus redelijk snel is (opstartende bedrijven) dan heb je veel pech, bij bedrijven die langzaam afzakken en dus driekwart van de leneing afbetaald hebben heb je een al een subtianteel deel terug gehad dus iest minder pech. Faiiliet is kale kikker en het enkele veertje wat uit de bek hangt is dan voor de belasting.

Partikulieren komen waarschijnlijk eerst in de schuld hulpverlening, dan is er kans dat er nog een deeltje terug komt.

Bij een default van 5% gemiddeld zit je ongeveer vergelijkbaar met een spaarrekening.
pi_138014748
quote:
Het laatste stukje van #9 gaat over de tot nog toe twee bedrijven waarvan bekend is geworden dat ze failliet zijn. De ophef is dat GvE dat probeert te verbloemen. Feitelijk weten we niet of er meer leningen plat zijn gegaan.

Ga er maar rustig van uit dat je dan verder nix terug krijgt uit dat project, als het dus redelijk snel is (opstartende bedrijven) dan heb je veel pech, bij bedrijven die langzaam afzakken en dus driekwart van de leneing afbetaald hebben heb je een al een subtianteel deel terug gehad dus iest minder pech. Faiiliet is kale kikker en het enkele veertje wat uit de bek hangt is dan voor de belasting.

Partikulieren komen waarschijnlijk eerst in de schuld hulpverlening, dan is er kans dat er nog een deeltje terug komt.

Bij een default van 5% gemiddeld zit je ongeveer vergelijkbaar met een spaarrekening.
Verbaast me dat GVE zo ontransparant doet over deze zaken. Had gehoopt dat GVE vertrouwen van investeerders hoog in het vaandel zou hebben. Verbloemen van zaken hoort dan echt niet.

Ik hoop dat ze alsnog openheid van zaken gaan geven. Weten wat de percentages in de praktijk zijn tot nu toe en kunnen we zelf bepalen of de rendementen dan nog de risico's waard zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door µ op 21-03-2014 20:01:21 ]
  vrijdag 21 maart 2014 @ 20:05:36 #42
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138016119
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:31 schreef mesaana het volgende:

[..]

Er wordt juist heel veel gepost.
Nu wel ja maar daarvoor lag het even stil :P
pi_138022834
Vorige week mijn tweede investering gedaan via Crowdaboutnow en gisteren viel er een kaartje op de mat met een bedankje van de projecteigenaren. Dat kan ik nou waarderen ^O^
  zaterdag 22 maart 2014 @ 12:51:24 #44
412341 mesaana
pi_138036790
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 20:05 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Nu wel ja maar daarvoor lag het even stil :P
Ja, dat zag ik wel, stiekum. :P
Maar het viel me op dat juist bij een negatieve lading het ineens druk werd (daarna dan)
  zaterdag 22 maart 2014 @ 12:55:10 #45
412341 mesaana
pi_138036915
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 19:03 schreef BartNH het volgende:

Je mag er vast vanuit gaan dat je niets meer krijgt dan dat wat je al hebt gekregen, lijkt me niet meer dan logisch. Maar als het goed is heb je er wel wat van terug gehad, het is immers niet in de eerste maand meteen fout gegaan.

Ik zou die berekening wel eens willen zien, dat je dan gelijk zit met een spaarrekening. want als je alles wat je binnenkrijgt iedere maand meteen weer investeert, kom je volgens mij echt wel hoger uit dan de magere 2% van de spaarrekening, zelfs met 5% default (wat het hoogste is).
  zaterdag 22 maart 2014 @ 13:07:15 #46
412341 mesaana
pi_138037368
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 19:31 schreef zifnaf het volgende:

[..]

Verbaast me dat GVE zo ontransparant doet over deze zaken. Had gehoopt dat GVE vertrouwen van investeerders hoog in het vaandel zou hebben. Verbloemen van zaken hoort dan echt niet.

Ik hoop dat ze alsnog openheid van zaken gaan geven. Weten wat de percentages in de praktijk zijn tot nu toe en kunnen we zelf bepalen of de rendementen dan nog de risico's waard zijn.
Het verbaast me inderdaad ook dat ze de projecten echt weg hebben gehaald van de site! Dat had ik niet verwacht en valt me tegen. Je kunt er ook een opmerking bij zetten of een speciale status in het leven roepen ofzo.

Ik denk alleen toch niet echt dat de percentages nu heel veel zin hebben. Juist omdat dat met twee defaults op de ong. 200 niet vreselijk veel zegt. Het wordt er juist rooskleuriger van. Dus dan zouden ze een percentage moeten neerzetten van wat andere crowdfunding platformen doen, wat helemaal niet hoeft te stroken met de werkelijkheid. Of ze zouden het Graydon percentage (3-5) er neer moeten zetten en volgens mij geldt dat dan weer niet voor particuliere leningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door mesaana op 22-03-2014 13:09:37 (verduidelijkt) ]
  zaterdag 22 maart 2014 @ 13:11:43 #47
412341 mesaana
pi_138037503
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 17:22 schreef Kirov het volgende:

[..]

Ik denk dat veel mensen tot het laatste moment afwachten.
Dat had ik ook moeten doen! Stom. |:(
  zaterdag 22 maart 2014 @ 14:09:58 #48
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138039675
Welke 2 projecten zijn dat dan?
pi_138040589
Be-Dazzled (babyspullen) in Vlaardingen en Restaurant Blauw in Den Haag.
  zaterdag 22 maart 2014 @ 14:51:17 #50
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138041264
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 14:35 schreef k_man het volgende:
thanks. Zit ik gelukkig niet in.
pi_138041753
quote:
Bij Be-Dazzled is waarschijnlijk niets meer te halen, gevalletje schuldsanering. Van Blauw zou ik nog wel iets verwachten, dit omdat hoofdelijke aansprakelijkheid. Dus zolang er privé nog geld is moeten ze dokken.
pi_138042044
in de laatste alinea staat wel waar het mis is gegaan.. GVE mag ook wel wat doen tegen zulke acties:

http://www.missethoreca.n(...)g-failliet-1486239W/
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_138068532
Daar uit kun je zien hoe gefocust mensen zijn op rente percentage en looptijd in plaats van dat ze kijken wat voor bedrijf het is en hoe veel vertrouwen ze er in hebben.
pi_138068652
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 15:13 schreef RanTheMan het volgende:
in de laatste alinea staat wel waar het mis is gegaan.. GVE mag ook wel wat doen tegen zulke acties:

http://www.missethoreca.n(...)g-failliet-1486239W/
De vraag is of de 7% afbetalen wel was gelukt .
జ్ఞ‌ా
pi_138068691
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:07 schreef µ het volgende:

[..]

De vraag is of de 7% afbetalen wel was gelukt .
das waar, maar ik verwacht dat een bedrijf vooraf een fatsoenlijke prognose maakt en kennelijk past in die prognose een 7% en mede daarop geeft GVE ook een beoordeling.. Beetje gek dat er dan opeens zomaar 50% meer rentelast kan worden afgedragen..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  zondag 23 maart 2014 @ 13:06:13 #56
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138070277
quote:
2s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:08 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

das waar, maar ik verwacht dat een bedrijf vooraf een fatsoenlijke prognose maakt en kennelijk past in die prognose een 7% en mede daarop geeft GVE ook een beoordeling.. Beetje gek dat er dan opeens zomaar 50% meer rentelast kan worden afgedragen..
Misschien kon hij die rentelast wel gewoon dragen. Als je met zo'n project begint zet je natuurlijk met een zo laag mogelijke rente in.
pi_138072041
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 13:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Misschien kon hij die rentelast wel gewoon dragen. Als je met zo'n project begint zet je natuurlijk met een zo laag mogelijke rente in.
klopt, maar wat ik me afvraag, heeft hij bij de verhoging van zijn rente ook een verlaagde status gekregen en hebben de oorspronkelijke investeerders van de 7% wel de mogelijkheid gehad om uit te stappen bij een eventuele verlaging, of afwijkende voorwaarden o.i.d. ik heb dat in voorgaande topics niet meegekregen, ik kan het gemist hebben, maar goed, ik heb daar dan ook niet in geinvesteerd (gelukkig)
pi_138111017
Ik lees dat sommige hier toch investeren in crowdaboutnow.
Waarom zou je crowdaboutnow verkiezen boven GVE?

Ik loop nou te kijken naar crowdaboutnow als alternatief voor GVE, maar die bieden lagere rendementen en geen maandelijkse aflossing van de schuld zelf.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:06:22 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_138111161
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:02 schreef zifnaf het volgende:

Ik loop nou te kijken naar crowdaboutnow als alternatief voor GVE, maar die bieden lagere rendementen en geen maandelijkse aflossing van de schuld zelf.
Omdat het niet iedereen puur om het rendement te doen is, en crowdaboutnow heeft af en toe best leuke projecten. In Utrecht hebben ze bijvoorbeeld the Yoghurt Barn gehad als project, en dat draait als een tierelier
  maandag 24 maart 2014 @ 13:09:41 #60
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138111257
quote:

De meeste mensen hier doen volgens mij wel GVE maar misschien om te spreiden ook daar wat of het specifieke project spreekt ze aan. Ikzelf doe het niet o.a. om de redenen die je geeft.
pi_138112269
Ik heb effe 500 euro op isepankur gezet als speelgeld. Lijkt me best leuk als experiment.

Daarnaast vandaag allereerste bedrag overgemaakt naar GVE.
  maandag 24 maart 2014 @ 16:27:46 #62
412341 mesaana
pi_138118678
quote:

Ik doe het inderdaad ook niet om die redenen. Misschien doen mensen dat ook wel eens als ze de starters persoonlijk kennen.
pi_138125676
quote:
Ik heb effe 500 euro op isepankur gezet als speelgeld. Lijkt me best leuk als experiment.

Daarnaast vandaag allereerste bedrag overgemaakt naar GVE.
Net even gekeken bij isepankur.
De rendementen zijn hoger dan GVE en de website ziet er mooier en geavanceerder uit.

Maar het is een bedrijf uit Estonia? Ik vertrouw het niet, geen AFM dat een oogje in het zeil houdt.
Ik krijg ook een naar gevoel over de woekerrentes die ze rekenen aan de mensen die geld lenen. Die moeten wel echt wanhopig zijn om die rentes te accepteren.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van Fokkers die in isepankur investeren. Ik blijf er bij weg voorlopig vanwege mijn onderbuik gevoel die ik erbij heb.
  maandag 24 maart 2014 @ 21:09:25 #64
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138132670
Zoek maar iets terug in deze draad, mijn conclusie was dus ik dat ik daar me uit terug trek en dat is bijna voltooid. (met winst zelfs).
pi_138133075
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:07 schreef zifnaf het volgende:

[..]

De rendementen zijn hoger dan GVE en de website ziet er mooier en geavanceerder uit.

Maar het is een bedrijf uit Estonia? Ik vertrouw het niet, geen AFM dat een oogje in het zeil houdt.
Ik krijg ook een naar gevoel over de woekerrentes die ze rekenen aan de mensen die geld lenen. Die moeten wel echt wanhopig zijn om die rentes te accepteren.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van Fokkers die in isepankur investeren. Ik blijf er bij weg voorlopig vanwege mijn onderbuik gevoel die ik erbij heb.
Het is al eerder besproken. isepankur is "gewoon" een site die persoonlijke leningen doet. En ja, mogelijk tegen een woekerrente (de rente gaat omhoog naarmate doel wordt bereikt) en dus ook tegen een hoger risico. En dan ook op risicovolle landen. Estonia, slo

Daarom zal ik er niet al te veel geld in steken, maar het lijkt me wel een leuk experiment om te doen.
Vooral naar aanleiding van http://www.mrmoneymustache.com/the-lending-club-experiment/

Elke "lening" is dan ook maar max 5 euro. Spreiden, spreiden, spreiden.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 12:27:22 #66
412341 mesaana
pi_138151784
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:07 schreef zifnaf het volgende:

[..]

Kort gezegd: hoog risico, hoge rente, inderdaad. Als je weinig risico wilt lopen, blijf er dan weg.
Ik zit erin en het bevalt me goed omdat het steeds maar 5 eur is per investering (nou ja, een paar 10 euro) en het rendement voor mij opweegt tegen de risico's. Er zit niet veel in in verhouding tot de rest van mijn geld en ik ga niet huilen als ik het kwijt raak. Maar erg risicovol, klopt!
  dinsdag 25 maart 2014 @ 12:28:18 #67
412341 mesaana
pi_138151819
Zijn er nu nog steeds geen nieuwe GVE investeringen of is het mail scriptje offline?
pi_138151893
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:27 schreef mesaana het volgende:

[..]

Kort gezegd: hoog risico, hoge rente, inderdaad. Als je weinig risico wilt lopen, blijf er dan weg.
Ik zit erin en het bevalt me goed omdat het steeds maar 5 eur is per investering (nou ja, een paar 10 euro) en het rendement voor mij opweegt tegen de risico's. Er zit niet veel in in verhouding tot de rest van mijn geld en ik ga niet huilen als ik het kwijt raak. Maar erg risicovol, klopt!
Ik moet anders wel zeggen dat ik de rentepercentage niet echt snapt.

Van een paar automatische investeringen (investment profile) zijn bedragen van 10 euro uitgeleend tegen 10% (dit heb ik nu natuurlijk aangepast) volgens de leningsovereenkomst.

Op de investering details staat echter 23-33%. Whut?
En aan eind van de rit zal de 10 euro 15,05 zijn. Whut?
  dinsdag 25 maart 2014 @ 13:13:51 #69
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138153057

[ Bericht 100% gewijzigd door BartNH op 25-03-2014 13:44:14 ]
pi_138153154
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:28 schreef mesaana het volgende:
Zijn er nu nog steeds geen nieuwe GVE investeringen of is het mail scriptje offline?
Donderdag om 08:35 was de laatste. Script zou nog gewoon moeten draaien.
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 25 maart 2014 @ 13:19:05 #71
62913 Blik
The one and Only!
pi_138153215
2 dagen geen nieuwe projecten is op zich niet uitzonderlijk, lijkt alleen wat meer omdat het weekend ertussen zit
  dinsdag 25 maart 2014 @ 14:57:52 #72
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_138156281
Door dat hele "we verbloemen falende projecten min of meer" gebeuren heb ik wel de neiging om geen nieuwe dingen meer aan te gaan bij GvE... Ik word er toch wat zenuwachtiger van. Dan maar gewoon de rest weer naar een beleggingsrekening, die zijn er tenminste eerlijk over dat je naderhand niets meer overhoudt ;)
pi_138156296
Zijn er al mensen die GVE hier wat over hebben gevraagd?
జ్ఞ‌ా
pi_138157769
Script draait nog :+.

http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6390

Kwam net in de mail.
జ్ఞ‌ా
pi_138163189
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 14:58 schreef µ het volgende:
Zijn er al mensen die GVE hier wat over hebben gevraagd?
Volgens mij staat de reactie daarop eerder in dit topic. :)
pi_138163415
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 15:47 schreef µ het volgende:
Script draait nog :+.

http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6390

Kwam net in de mail.
En ook alweer vol. Dat ging wel heel snel en dat voor 5 -BBB.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 18:59:29 #77
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138164557
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 18:30 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

En ook alweer vol. Dat ging wel heel snel en dat voor 5 -BBB.
Klein bedrag. Ook al zou het bedrijf niet van de grond komen is de kans dat ie er failliet aan gaat bijna nul. Wel een erg lange looptijd voor zo'n bedrag natuurlijk.

Persoonlijk vind ik het een beetje rommelige verzameling producten bij elkaar. Hij weet nauwelijks wat ie wil krijg ik de indruk. Het type webshop wat ie gaat doen heeft meestal geen eigen voorraad maar is wederverkoper zonder voorraad.

Niet aan meegedaan, sowieso te laat en anders toch niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door BartNH op 25-03-2014 19:07:39 ]
pi_138165613
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 18:59 schreef BartNH het volgende:
Klein bedrag. Ook al zou het bedrijf niet van de grond komen is de kans dat ie er failliet aan gaat bijna nul. Wel een erg lange looptijd voor zo'n bedrag natuurlijk.
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Een eenmanszaakje dat net deze maand begonnen is. Als het misgaat, is dat geld gewoon weg hoor.

quote:
Persoonlijk vind ik het een beetje rommelige verzameling producten bij elkaar. Hij weet nauwelijks wat ie wil krijg ik de indruk. Het type webshop wat ie gaat doen heeft meestal geen eigen voorraad maar is wederverkoper zonder voorraad.
Dit geeft wel aan hoe verwarrend het verhaal is, want volgens mij wil-ie zelf helemaal geen webshop oprichten. Hij bouwt onder meer webshops en websites voor z'n opdrachtgevers.

Ik snap dus ook niet waar het geld nou eigenlijk voor nodig is. Voor aanschaf van voorraden, staat er. Maar wat heb je aan voorraden nodig als je je met name bezig houdt met webdesign? :?

Verder is het een verhaal dat wemelt van de taalfouten, daar word ik ook altijd een beetje kriegelig van. Maakt de indruk alsof de aanvraag eventjes snel op een vrijdagmiddag is opgesteld. Ik zou toch denken dat je de oprichting van je eigen bedrijf iets serieuzer neemt.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2014 19:21:50 ]
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:21:28 #79
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138165673
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 18:59 schreef BartNH het volgende:

[..]

Niet aan meegedaan, sowieso te laat en anders toch niet.
Denk er precies hetzelfde over. Ik doe trouwens komende maanden sowieso even niks meer, ben even verzadigd.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:27:18 #80
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138165974
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:20 schreef k_man het volgende:

[..]

Nou, dat weet ik zo net nog niet. Een eenmanszaakje dat net deze maand begonnen is. Als het misgaat, is dat geld gewoon weg hoor.
[..]
Met een beetje mazzel zit ie dan binnen week weer bij zn oude werkgever. Of bij een 'klant' in vaste dienst. Jong, werkwillig is ie zeker. Daar zou ik niet bang voor zijn. Deze schuld kanie met een vaste baan prima aflossen in de helft van de tijd als het moet.

quote:
7s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:20 schreef k_man het volgende:

Dit geeft wel aan hoe verwarrend het verhaal is, want volgens mij wil-ie zelf helemaal geen webshop oprichten. Hij bouwt onder meer webshops en websites voor z'n opdrachtgevers.

Ik snap dus ook niet waar het geld nou eigenlijk voor nodig is. Voor aanschaf van voorraden, staat er. Maar wat heb je aan voorraden nodig als je je met name bezig houdt met webdesign? :?

Verder is het een verhaal dat wemelt van de taalfouten, daar word ik ook altijd een beetje kriegelig van. Maakt de indruk alsof de aanvraag eventjes snel op een vrijdagmiddag is opgesteld. Ik zou toch denken dat je de oprichting van je eigen bedrijf iets serieuzer neemt.
Onduidelijk verhaal en op heel veel paarden wedden. Ik krijg wel de indruk dat ie ook hardware wil verkopen en daarvoor zal die toch wel een webshopje bouwen voor zichzelf?

Uiteindelijk zal ie wel server en werkplekbeheer voor klanten gaan doen. Website bouwen is heel erg een vak apart met heel veel hengels in een kleine vijver. Ken diverse mensen die daar mee begonnen maar allemaal uiteindelijk leven van wat als bijwerk bedoeld was.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:48:14 #81
132191 -jos-
Money=Power
pi_138167081
Ik wil nu toch ook eens gaan beginnen bij GVE. Ik zie dit project http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5044 van IDEON staan die over 9 dagen gaat sluiten maar waarbij het bedrag nog lang niet is gehaald. Wat gebeurd daar dan mee als ik me inschrijf?
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_138169285
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:48 schreef -jos- het volgende:
Ik wil nu toch ook eens gaan beginnen bij GVE. Ik zie dit project http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5044 van IDEON staan die over 9 dagen gaat sluiten maar waarbij het bedrag nog lang niet is gehaald. Wat gebeurd daar dan mee als ik me inschrijf?
Waarschijnlijk niks dus. Als de inschrijfperiode voorbij is en er is onvoldoende toegezegd, gaat het niet door.
pi_138169460
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 21:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het is al eerder besproken. isepankur is "gewoon" een site die persoonlijke leningen doet. En ja, mogelijk tegen een woekerrente (de rente gaat omhoog naarmate doel wordt bereikt) en dus ook tegen een hoger risico. En dan ook op risicovolle landen. Estonia, slo

Daarom zal ik er niet al te veel geld in steken, maar het lijkt me wel een leuk experiment om te doen.
Vooral naar aanleiding van http://www.mrmoneymustache.com/the-lending-club-experiment/

Elke "lening" is dan ook maar max 5 euro. Spreiden, spreiden, spreiden.
De vraag of je op basis van spreiden in wel erg kleine bedragen (5 euro) de risico's kan afdekken, dat denk ik dus niet. Bij GvE kun je nog een redelijke risicoafweging maken, dat lijkt me bij IsePankur niet of nauwelijks te doen.

Volgens mij moet je daarnaast best nog wel wat effort in IsePankur steken, investeringen zeer scherp in de gaten houden en verkopen zodra iets stil lijkt te gaan vallen. De risico's zijn daar vele malen hoger en op basis van wat ik heb gezien gaan ze daar ook niet actief achter je geld aan mochten de betalingen uitblijven (zag vooral veel berichten van leners met achterstanden op het platform dat op x-datum betaald zou worden, maar dit bleef keer op keer uit).

En dan zijn er nog veel meer zaken die me niet lekker zaten. Ik ben er dus ook uitgestapt.
pi_138169746
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:48 schreef -jos- het volgende:
Mogelijk gaat het project opnieuw voor 120 dagen open, alle huidige investeringen blijven dan staan. Je hoeft het geld pas over te maken zodra het project is rondgekomen. Gebeurt dit niet, waar het vooralsnog naar uit ziet dat krijg je een mailtje van GvE dat het project niet door gaat.
pi_138171499
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:41 schreef RicDan het volgende:

[..]

De vraag of je op basis van spreiden in wel erg kleine bedragen (5 euro) de risico's kan afdekken, dat denk ik dus niet. Bij GvE kun je nog een redelijke risicoafweging maken, dat lijkt me bij IsePankur niet of nauwelijks te doen.

Volgens mij moet je daarnaast best nog wel wat effort in IsePankur steken, investeringen zeer scherp in de gaten houden en verkopen zodra iets stil lijkt te gaan vallen. De risico's zijn daar vele malen hoger en op basis van wat ik heb gezien gaan ze daar ook niet actief achter je geld aan mochten de betalingen uitblijven (zag vooral veel berichten van leners met achterstanden op het platform dat op x-datum betaald zou worden, maar dit bleef keer op keer uit).

En dan zijn er nog veel meer zaken die me niet lekker zaten. Ik ben er dus ook uitgestapt.
Tja, het ligt natuurlijk wel aan de verhouding. Als je 5 euro uitleent tegenover een max van 100 euro is IETS anders dan 5 euro tegenover een totaalbedrag van 10.000

Ik lees ook veel berichten van leners met achterstanden die op een veel later moment toch wel weer opgepakt worden. Maar zoals ik al zei, het is nu even speelgeld. Ik zie wel hoe het loopt. Misschien maak ik wel helemaal geen winst, maar compleet verliezen lijkt me ook niet helemaal aan de orde.

GVE is wat dat betreft trager natuurlijk. Tegen de tijd dat een project er op staat tot er daadwerkelijk betalingen terugkomen...
pi_138172283
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:19 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Tja, het ligt natuurlijk wel aan de verhouding. Als je 5 euro uitleent tegenover een max van 100 euro is IETS anders dan 5 euro tegenover een totaalbedrag van 10.000

Ik lees ook veel berichten van leners met achterstanden die op een veel later moment toch wel weer opgepakt worden. Maar zoals ik al zei, het is nu even speelgeld. Ik zie wel hoe het loopt. Misschien maak ik wel helemaal geen winst, maar compleet verliezen lijkt me ook niet helemaal aan de orde.

GVE is wat dat betreft trager natuurlijk. Tegen de tijd dat een project er op staat tot er daadwerkelijk betalingen terugkomen...
Net zoals bij GvE gaat het om relatief lange termijnen waarbij je het geld zal moeten missen. Dan wil ik wel meer informatie dan er voorhanden is. Zo heb ik in MonkeyTown Helmond geen geld gestoken omdat ik na wat onderzoek door kreeg dat er ook een andere partij met een soort gelijk concept in hetzelfde gebied bezig was. Dat in combinatie met het feit dat de rente werd verhoogd omdat er voor mijn gevoel een point of no return was bereikt (de beste man had zen baan opgezegd) en het had er alle schijn van dat het project niet vol zou komen. Door het verhogen van die rente is het uiteindelijk toch gelukt.

Ik wens de beste man alle geluk van de wereld en ik hoop dat zen onderneming gaat slagen, alleen daar wens ik dus geen geld in te steken. Dat soort afwegingen zijn bij IsePankur bijna niet te doen, daarnaast vind ik het moreel gezien best verrot om geld te lenen aan iemand die dat eigenlijk helemaal niet kan betalen.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 22:05:44 #87
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138173857
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:21 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Denk er precies hetzelfde over. Ik doe trouwens komende maanden sowieso even niks meer, ben even verzadigd.
Ik stop er ook even mee.
  woensdag 26 maart 2014 @ 09:44:57 #88
412341 mesaana
pi_138184016
Ik heb juist weer wat projecten nodig nu, maar geen 5, bbb!!
  woensdag 26 maart 2014 @ 10:50:57 #89
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_138185580
welke projecten zijn nu failliet gegaan?
  woensdag 26 maart 2014 @ 10:59:32 #90
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138185800
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 10:50 schreef RamboDirk het volgende:
welke projecten zijn nu failliet gegaan?
pi_138186623
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 09:44 schreef mesaana het volgende:
Ik heb juist weer wat projecten nodig nu, maar geen 5, bbb!!
Mijn ervaring is dat het in golven komt. Volgens mij werken ze bij GvE aan een X aantal projecten en die komen dan tegelijk online, vervolgens weer even rustig voor ons terwijl ze nieuwe projecten voor bereiden.
  woensdag 26 maart 2014 @ 13:15:39 #92
412341 mesaana
pi_138189448
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 11:32 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat het in golven komt. Volgens mij werken ze bij GvE aan een X aantal projecten en die komen dan tegelijk online, vervolgens weer even rustig voor ons terwijl ze nieuwe projecten voor bereiden.
Zou kunnen, ik hoop het! Ik merkte wel dat er de laatste tijd vaker op vrijdag wat projecten kwamen.
  woensdag 26 maart 2014 @ 14:21:06 #93
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138191563
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6175

Het script doet het dus prima.

Maar eh, 71 jaar en dan nog 20 rug lenen voor herfinanciering van bestaande schulden. Allerlei bijbaantjes waaronder krantenwijken. De dekking is dus iets meer dan dubbel aow en geen eigen huis o.i.d. Naar mijn idee is er dan in de langer termijnplanning iets goed mis gegaan.

Ik had toch al een stop maar ook deez sowieso niet. Zal mij benieuwen of ie vol komt.
  woensdag 26 maart 2014 @ 15:57:18 #94
412341 mesaana
pi_138194406
Ik heb er geen mail van gekregen..?
pi_138201087
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 15:57 schreef mesaana het volgende:
Ik heb er geen mail van gekregen..?
Wed, 26 Mar 2014 14:05:01 +0100

Vanmiddag dus. Spam gecheckt?
జ్ఞ‌ా
  donderdag 27 maart 2014 @ 12:07:45 #96
412341 mesaana
pi_138222149
quote:
14s.gif Op woensdag 26 maart 2014 19:20 schreef µ het volgende:

[..]

Wed, 26 Mar 2014 14:05:01 +0100

Vanmiddag dus. Spam gecheckt?
Grmbl, nee, en inderdaad!
Kennelijk doet-ie eerst een spam filter voordat hij mijn eigen filter pakt.
pi_138222292
Nu een nieuw project met classificatie A / 1. Wel een redelijk laag rentepercentage: 6% bij 48 maanden.

Zal gezien de classificatie wel snel volzitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-03-2014 12:13:21 ]
pi_138228592
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2014 12:13 schreef k_man het volgende:
Nu een nieuw project met classificatie A / 1. Wel een redelijk laag rentepercentage: 6% bij 48 maanden.

Idd zag het mailtje net om 1545 en is alweer vol.
pi_138229154
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 15:56 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Idd zag het mailtje net om 1545 en is alweer vol.
De 42 mensen die de mail krijgen sprongen er meteen op *G*.
జ్ఞ‌ా
pi_138230824
quote:
14s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:11 schreef µ het volgende:

[..]

Ik was te laat. Maar goed er moet ook gewerkt worden natuurlijk.
  donderdag 27 maart 2014 @ 21:26:55 #101
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138241712
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:56 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Ik was te laat. Maar goed er moet ook gewerkt worden natuurlijk.
Je hebt nu een nieuwe kans
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6367
Ik kan me niet voorstellen dat je hier te laat bij kan zijn. Inderdaad goedkoper dan de bank.

Niet slechte baan, bijverdiensten en parttime werkende partner. 60 maanden doen om 4k terug te betalen is gewoon droevig. Dan heb ik het nog niet eens over de rente. Eén voordeel heeft deze lening, erug laag risico, kan van een bijstandsuitkering nog wel betaald worden.
pi_138241851
Vier procent voor een periode van vijf jaar. Daarvoor kun je je geld ook haast in een deposito van vijf jaar stoppen. Met nul risico.
  donderdag 27 maart 2014 @ 21:32:01 #103
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138241996
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:26 schreef BartNH het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat je hier te laat bij kan zijn. Inderdaad goedkoper dan de bank.

Niet slechte baan, bijverdiensten en parttime werkende partner. 60 maanden doen om 4k terug te betalen is gewoon droevig. Dan heb ik het nog niet eens over de rente. Eén voordeel heeft deze lening, erug laag risico, kan van een bijstandsuitkering nog wel betaald worden.
Volgens mij denken ze daar vaak niet goed over na en willen ze alleen zo laag mogelijke maandlasten.
pi_138242024
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:26 schreef BartNH het volgende:

[..]

Ik mocht dan wel te laat zijn, heb het hele verhaal niet eens gelezen, dus of ik het geinvesteerd of niet weet ik niet eens. EN tja die nieuwe 60maand/4% lening is voor de lener id goedkoop. Voor investeerder wel een beetje mwah maar wel zeer veilig. Maar daar heb ik zelf helemaal geen probleem mee. Kijk maar eens naar de historie van GvE daar zitten zeer veel zonnecellen tussen van 4.0 en in die buurt.
pi_138242219
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:32 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Volgens mij denken ze daar vaak niet goed over na en willen ze alleen zo laag mogelijke maandlasten.
Dat zou jij zelf toch ook wel willen en een dooddoener erbij "een goed milieu begint bij jezelf" of natuurlijk in dit geval bij een ander met een gedeelte van jouw geld.
  donderdag 27 maart 2014 @ 21:42:15 #106
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138242540
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:36 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Dat zou jij zelf toch ook wel willen
Nee, absoluut niet. Als ik dat bedrag niet op de plank zou hebben liggen dan zou ik het -gezien het flexibele extra inkomen- in maximaal 24 mnd willen terug betalen, liever nog sneller. Zouden mensen nog steeds niet snappen dat geld lenen geld kost? Eigenlijk zou ik die investering niet eens doen als ik het geld niet heb liggen. Eerst sparen en dan pas uitgeven aan niet noodzakelijke dingen. Volgende maand is de koelkast en de wasmachine stuk natuurlijk en daar ga je dan lekker met de volgende lening.
  donderdag 27 maart 2014 @ 21:50:50 #107
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138243135
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:36 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Dat zou jij zelf toch ook wel willen en een dooddoener erbij "een goed milieu begint bij jezelf" of natuurlijk in dit geval bij een ander met een gedeelte van jouw geld.
:?
pi_138245491
quote:
Zielig. Ook crowdfunding-projecten kunnen failliet

Man, man, man. Wat een geweldig concept is dat crowdfunding. Geld ophalen voor je bedrijf ZONDER bemoeienis van een bank, wie wil dat nou niet? Zelfs ABN AMRO promoot het. Alleen kan het met crowdfunding (grootte NL: 32 miljoen euro in 2013) natuurlijk ook fout gaan. Niet zo gek dat we met Restaurant Blauw in Den Haag het eerste grote faillissement in de crowdfunding-industrie te pakken hebben. Was het restaurant aanvankelijk nog een groot succes, na de eerste uitbetalingen aan tachtig geldschieters kwam de bodem van de kas snel in zicht. Gaan we vaker zien volgens de heren van het grootste crowdfundingsplatform Geldvoorelkaar.nl. Logisch, want zo lezen wij: Crowdfunding = beleggen = risico. Wie Geldvoorelkaar googlet ziet echter niets over risico's. Nope, crowdfunding bij Geldvoorelkaar is goedkoop geld lenen en slim investeren met hoog rendement en transparantie. Prachtige marketing-bullshit, maar vergeet men hier niet iets te melden over dat hogere risico? Uit de eerste reactie onder het faillissementsverhaal van Blauw blijkt namelijk al dat crowdfundingsplatformen niet altijd even professioneel zijn en ook nog eens gebrekkige financieringskennis hebben. Is nu precies het verschil met een bank, waarbij strenge uniforme eisen gelden. Die vlieger zou alleen niet opgaan bij de oud-bankiers van Geldvoorelkaar. Daar is het screenen van aanvragen inmiddels ‘opgestrakt’ (wat dat ook moge zijn). Belangrijkste verschil zou zijn dat waar de bank twijfelt en nee zegt, men bij crowdfunding ja zegt. Aha, dus bij twijfel altijd ja zeggen? Dan zullen die 606 faillissementen in februari er vanzelf meer worden. Een combinatie van goedkoop geld lenen en gratis rendement maken trekt namelijk vanzelf de verkeerde mensen aan. Zou toch zonde zijn als zoiets moois ten onder gaat aan zijn eigen succes. Daarom een advies aan de industrie: wees gewoon eerlijk. Crowdfunding is niets anders dan beleggen/investeren, maar dan met een hoger risico. Zelfs Vooral als het uw eigen Nimweegse Polare betreft.
met linkjes hierrr
జ్ఞ‌ా
pi_138246547
Wat een matig stukje. Op de pagina van GvE staat tamelijk duidelijk dat er risico's aan verbonden zijn. Op de startpagina wordt al verwezen naar de pagina 'zekerheid' en daar staat het vrij duidelijk uitgelegd.
pi_138247345
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:50 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

:?
Of je nou investeert in een windmolenpark omdat het milieu vriendelijk is of in een particulier die zonnepanelen op zijn dak legt is toch hetzelfde, tenminste als je het doet als groene investering. Dan is in mijn ogen een particulier voor 5 jaar een beter investering dan laten we zeggen meewind voor 20 jaar.

Zo weet ik een windmolenparkje voor de kust van middlesborough die geen winst oplevert. Is gebouwd boven een gasbubbel waardoor de windmolens langzaam wegzakken, de leidingen zijn lek dus sommigen stonden al stil en kapot te wezen 2 jaar nadat het zooitje geplaatst was. En ook nog op een plek wat een voormalige ankerplaats was voor schepen. Waardoor die nu verder buiten liggen en grotere kans maken op bepaalde incidenten.
pi_138253501
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2014 22:49 schreef k_man het volgende:
Wat een matig stukje. Op de pagina van GvE staat tamelijk duidelijk dat er risico's aan verbonden zijn. Op de startpagina wordt al verwezen naar de pagina 'zekerheid' en daar staat het vrij duidelijk uitgelegd.
Tsjah, daar staan ze toch ook wel om bekend bij die site? Soort Geenstijl / Looopings.
pi_138255882
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2014 22:49 schreef k_man het volgende:
Maar het feit dat het kopje 'Zekerheid' als naam heeft in plaats van 'Risico' geeft al aan dat ze het wel enigszins optimistisch willen voorschotelen, ofwel de risico's wegmoffelen.
pi_138256139
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 08:37 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Tsjah, daar staan ze toch ook wel om bekend bij die site? Soort Geenstijl / Looopings.
De meeste artikelen zijn waardeloos ja, af en toe zit er nog wel wat tussen wat redelijk is.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 13:22:40 #114
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138260795
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 23:04 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Of je nou investeert in een windmolenpark omdat het milieu vriendelijk is of in een particulier die zonnepanelen op zijn dak legt is toch hetzelfde, tenminste als je het doet als groene investering. Dan is in mijn ogen een particulier voor 5 jaar een beter investering dan laten we zeggen meewind voor 20 jaar.

Zo weet ik een windmolenparkje voor de kust van middlesborough die geen winst oplevert. Is gebouwd boven een gasbubbel waardoor de windmolens langzaam wegzakken, de leidingen zijn lek dus sommigen stonden al stil en kapot te wezen 2 jaar nadat het zooitje geplaatst was. En ook nog op een plek wat een voormalige ankerplaats was voor schepen. Waardoor die nu verder buiten liggen en grotere kans maken op bepaalde incidenten.
Ik heb zelf ook een project in zonne energie lopen dus daar is niets mis mee nee.

Ik bedoelde meer dat die gene die het geld leent het terugbetaald in 5 jaar terwijl ik zo'n bedrag eerder zo snel mogelijk zou willen terug betalen maar ik denk dat hij alleen kijkt naar zo laag mogelijke maandlasten.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 13:24:08 #115
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138260843
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 08:37 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Precies, vind Geenstijl altijd tof maar je weet dat je alles wat moet afzwakken.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:16:08 #116
412341 mesaana
pi_138262141
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 10:30 schreef Scooper het volgende:

[..]

Maar het feit dat het kopje 'Zekerheid' als naam heeft in plaats van 'Risico' geeft al aan dat ze het wel enigszins optimistisch willen voorschotelen, ofwel de risico's wegmoffelen.
Alleen maar op basis van 1 titeltje concluderen dat ze de risico's willen wegmoffelen vind ik zwak. Dan moet je met meer dingen komen.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:19:02 #117
412341 mesaana
pi_138262207
quote:
14s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:11 schreef µ het volgende:

[..]

Ik was gelukkig toch nog op tijd! En ik heb de mails uit de spam gehaald.
pi_138262432
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 14:16 schreef mesaana het volgende:
van 1 titeltje concluderen dat ze de risico's willen wegmoffelen vind ik zwak. Dan moet je met meer dingen komen.
Tuurlijk zegt dat niet meteen alles, maar er is duidelijk over de titel nagedacht, en dan komt 'Zekerheid' marketingtechnisch beter over als 'Risico'. De keuze die men daar heeft gemaakt zegt wel wat over de transparantie omtrent het risico. Ik probeer de boel overigens niet af te kraken hoor. Zolang er goed gespreid wordt is het volgens mij mogelijk een redelijk rendement te behalen (rekeninghoudend met defaults).

Ik ben zelf een vrij complexe sheet aan het maken die rendementen uitrekent inclusief herinvestering. Je geeft zelf alle variabelen op en de sheet rekent je rendement per jaar uit, rekeninghoudend met een (vertraagde) herinvestering. De sheet is aardig ver gevorderd, maar ik wil hem nog uitbreiden met de gevolgen van defaults op het jaarlijkse rendement. Ik zal hem tegen die tijd wel eens posten.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:35:45 #119
412341 mesaana
pi_138262700
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 14:26 schreef Scooper het volgende:

[..]

Tuurlijk zegt dat niet meteen alles, maar er is duidelijk over de titel nagedacht, en dan komt 'Zekerheid' marketingtechnisch beter over als 'Risico'. De keuze die men daar heeft gemaakt zegt wel wat over de transparantie omtrent het risico. Ik probeer de boel overigens niet af te kraken hoor. Zolang er goed gespreid wordt is het volgens mij mogelijk een redelijk rendement te behalen (rekeninghoudend met defaults).

Ik ben zelf een vrij complexe sheet aan het maken die rendementen uitrekent inclusief herinvestering. Je geeft zelf alle variabelen op en de sheet rekent je rendement per jaar uit, rekeninghoudend met een (vertraagde) herinvestering. De sheet is aardig ver gevorderd, maar ik wil hem nog uitbreiden met de gevolgen van defaults op het jaarlijkse rendement. Ik zal hem tegen die tijd wel eens posten.
Ik snap je punt.
Ik ben benieuwd naar die sheet. Ik heb zelf een siteje en db om het bij te houden. Ik heb nu alleen nog het maandbedrag en totalen berekend voor de KIVA, GVE, Isepankur, Fundyd en MYC4 projecten, maar de bedoeling is ook oorspronkelijke investering, rente gesplitst van afbetaling, opbrengst als je herinvesteerd met default erin berekent. Ik heb alle berekeningen al eens gedaan, nu nog ff in de DB/site kloppen. Maar is best even een werkje (wel leuk natuurlijk). Misschien dat ik jouw formules kan hergebruiken. Zou weer schelen. :)
pi_138270993
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 13:22 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook een project in zonne energie lopen dus daar is niets mis mee nee.

Ik bedoelde meer dat die gene die het geld leent het terugbetaald in 5 jaar terwijl ik zo'n bedrag eerder zo snel mogelijk zou willen terug betalen maar ik denk dat hij alleen kijkt naar zo laag mogelijke maandlasten.
Ja dat is zeker zo, hoe sneller van een lening af hoe beter en goedkoper, ook al zijn de maandlasten wat hoger.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 21:02:28 #121
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138276882
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 14:26 schreef Scooper het volgende:

[..]

Tof!
pi_138279814
Ik las net nog een artikeltje over oneplanetcrowd.

http://www.duurzaambedrij(...)op-met-crowdfunding/

Iemand hier ervaring mee? En dan bedoel ik niet snappcar in het bijzonder, maar als investeerder op oneplanetcrowd.
pi_138280842
Geen ervaring, wel even bekeken. In veel projecten moet je alleen geld steken omdat je het een sympathiek project vindt, niet om er iets aan te verdienen. Het is niet zo dat je investering standaard op een bepaalde manier terugbetaald wordt, zoals bij GvE.
pi_138281659
Ik heb de excelsheet nog even snel afgemaakt.

Er is voorheen veel discussie geweest over het feitelijke rendement wat je nu kan halen met de investeringen bij GvE. Doordat er wordt gewerkt met annuitaire aflossingen, is dit niet makkelijk zelf uit te rekenen. De sheet geeft hier uitsluitsel over.

Ik heb ook toegevoegd dat er per project een default-datum kan worden opgeven. Deze default wordt meteen verwerkt in het uiteindelijke rendement.

De sheet kan hier worden gevonden:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SNNWSFDXWOAF.zip

De sheet is erg groot en langzaam met inladen. Eenmaal opgestart gaat het wel weer. Deze traagheid wordt veroorzaakt door het grote bereik dat benodigd is als ruime begin- en einddatums woren ingesteld. Je kan investeringen over ongeveer 25 jaar laten doorrekenen (afhankelijk van verhouding budget/bedrag per investering), dat kost erg veel ruimte. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van recursieve berekeningen, dat versnelt het proces ook niet echt. Maar uiteindelijk gaat het om de data! :)
  zaterdag 29 maart 2014 @ 08:41:54 #125
412341 mesaana
pi_138290193
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 22:37 schreef Scooper het volgende:

Er is voorheen veel discussie geweest over het feitelijke rendement wat je nu kan halen met de investeringen bij GvE. Doordat er wordt gewerkt met annuitaire aflossingen, is dit niet makkelijk zelf uit te rekenen. De sheet geeft hier uitsluitsel over.

Ik heb ook toegevoegd dat er per project een default-datum kan worden opgeven. Deze default wordt meteen verwerkt in het uiteindelijke rendement.

De sheet is erg groot en langzaam met inladen. Eenmaal opgestart gaat het wel weer. Deze traagheid wordt veroorzaakt door het grote bereik dat benodigd is als ruime begin- en einddatums woren ingesteld. Je kan investeringen over ongeveer 25 jaar laten doorrekenen (afhankelijk van verhouding budget/bedrag per investering), dat kost erg veel ruimte. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van recursieve berekeningen, dat versnelt het proces ook niet echt. Maar uiteindelijk gaat het om de data! :)
Thanks, even wachten met inladen vind ik geen probleem! :)
  zaterdag 29 maart 2014 @ 08:44:00 #126
412341 mesaana
pi_138290211
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 22:37 schreef Scooper het volgende:

Tja, dat was te verwachten: met openoffice werkt het niet. Helaas. Ik kan wel de formules bekijken.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 08:47:35 #127
412341 mesaana
pi_138290254
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 21:58 schreef crowd_funder het volgende:
Ik las net nog een artikeltje over oneplanetcrowd.

http://www.duurzaambedrij(...)op-met-crowdfunding/

Iemand hier ervaring mee? En dan bedoel ik niet snappcar in het bijzonder, maar als investeerder op oneplanetcrowd.
Ik heb zelf mijn auto al eens met SnappCar verhuurd, dit is erg leuk om te zien!
pi_138292727
quote:
Wij zijn erg blij met uw betrokkenheid bij Geldvoorelkaar.nl. Dankzij uw investering(en) zijn veel ondernemers in staat om te doen waar ze goed in zijn: ondernemen. Wij willen u dan ook graag de gelegenheid bieden om in contact te treden met crowdfunding-geïnteresseerde ondernemers en om de wereld te betreden die ondernemen heet. Een deel van u is zelf ondernemer en ook als u geen ondernemer bent, kunt u deelnemen aan De Week van de Ondernemer. In de bijlage treft u de uitnodiging. Op dit moment kunt u zich inschrijven voor Utrecht en Groningen. Wees er snel bij want het aantal vrije plaatsen is beperkt.

Het team van Geldvoorelkaar.nl
Ik heb vandaag een uitnodiging in mijn mail van GVE voor de week van de ondernemer.
Probeerde me net in te schrijven voor Utrecht maar de quota van max aantal uitgenodigden van GVE was bereikt ofzo.
GVE doet dit soort uitnodigingen wel vaker? Wat zijn de ervaringen van mensen die hier eerder al naartoe zijn gegaan?
  zaterdag 29 maart 2014 @ 12:02:02 #129
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138293696
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 08:44 schreef mesaana het volgende:

[..]

Tja, dat was te verwachten: met openoffice werkt het niet. Helaas. Ik kan wel de formules bekijken.
Bij doet ie nog wel iets met Open Office. Ik moet dan wel de H openklikken en daar de projecten invullen. Zo te zien gaat het mis bij rendement. Per project werkt het wel en de maandtotalen gaan ook nog wel goed. Je zou dus alleen de bovenkant moeten herschrijven.

Zelf hou ik in een (simpele) sheet bij wat er wanneer uit gaat en de terugbetalingen. Dan kan ik per project zien hoe de balans is. Met wat totalen er bij weet ik dus ook hoeveel er nog totaal uit staat. Prognoses staan er dus niet in. Minder geavanceerd maar voor mij voorlopig voldoende.

Als Excel een OO sheet opent flikkert ie alle formules weg en blijven er keiharde waarden staan. Andersom gaat meestal beter.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 13:02:56 #130
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138294966
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 13:22 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dus omdat jij erin geinvesteerd hebt (of ben je lener, niet duidelijk) is er niets mis mee?

Ik vind dit soort private projecten helemaal niks en doe er dus ook niet aan mee.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 13:12:42 #131
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138295209
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:02 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dus omdat jij erin geinvesteerd hebt (of ben je lener, niet duidelijk) is er niets mis mee?

Ik vind dit soort private projecten helemaal niks en doe er dus ook niet aan mee.
Neeeeeeeeeeeeeeeeee

Maar hij dacht ik die particuliere projecten niets vond maar ik had het over de termijn.

Die private projecten heb ik zeker veel vertrouwen in. Meer dan in de meeste bedrijven.

Vanwege het feit dat (in elk geval de projecten die ik heb) dat om lage bedragen gaat die ze hoe dan ook wel kunnen aflossen.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 13:13:53 #132
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138295238
Ik adviseer momenteel iemand die crowdfunding overweegt om zijn horeca gelegenheid te verbouwen. Ook leuk, eens aan de andere kant staan.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 13:16:35 #133
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138295321
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Neeeeeeeeeeeeeeeeee

Maar hij dacht ik die particuliere projecten niets vond maar ik had het over de termijn.

Die private projecten heb ik zeker veel vertrouwen in. Meer dan in de meeste bedrijven.

Vanwege het feit dat (in elk geval de projecten die ik heb) dat om lage bedragen gaat die ze hoe dan ook wel kunnen aflossen.
Ik vind dat een particulier niet iets moet kopen wat ie niet kan betalen. En als je als volwassene 4k moet lenen heb je volgens mij sowieso iets verkeerd gedaan. Ik heb er dus geen vertrouwen in. Maar goed, ieder zijn eigen gedachte er over :)
  zaterdag 29 maart 2014 @ 13:18:32 #134
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138295374
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:16 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind dat een particulier niet iets moet kopen wat ie niet kan betalen. En als je als volwassene 4k moet lenen heb je volgens mij sowieso iets verkeerd gedaan. Ik heb er dus geen vertrouwen in. Maar goed, ieder zijn eigen gedachte er over :)
Ligt er ook aan voor wat natuurlijk een auto of een zonnepaneel, maar veel mensen geven hun geld uit een ''domme'' dingen maar daar heb ik geen mening over als ik m'n geld maar terug krijg.

Maar iedereen zijn keuze daarin ja dat klopt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:13 schreef leolinedance het volgende:
Ik adviseer momenteel iemand die crowdfunding overweegt om zijn horeca gelegenheid te verbouwen. Ook leuk, eens aan de andere kant staan.
Dat is wel tof ja!
  zaterdag 29 maart 2014 @ 18:47:29 #136
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138303384
quote:
Goeie waarschuwing in elk geval, ik ga nu sowieso het bedrag weer onder m'n max laten zakken en daarna de bedragen per project ook verminderen.
pi_138303635
quote:
hmmm ik vind het wel kwalijk dat de situatie blijkbaar overduidelijk zo slecht was toen. Wat heeft de screening voor waarde als ze dit soort cases toelaten?
Ik hoop dat GVE hier inhoudelijk nog op gaat reageren, want dit beschaamt het vertrouwen wel...
pi_138308952
Daar hebben ze al op gereageerd en dat is in het vorige topic ook al genoemd.

Edit: oh wacht, dit is weer een nieuw jammerverhaal.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2014 21:25:20 ]
  zondag 30 maart 2014 @ 08:50:06 #139
412341 mesaana
pi_138319861
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 18:55 schreef nikao het volgende:

[..]

hmmm ik vind het wel kwalijk dat de situatie blijkbaar overduidelijk zo slecht was toen. Wat heeft de screening voor waarde als ze dit soort cases toelaten?
Ik hoop dat GVE hier inhoudelijk nog op gaat reageren, want dit beschaamt het vertrouwen wel...
Vraag het aan GVE!
  zondag 30 maart 2014 @ 08:54:39 #140
412341 mesaana
pi_138319884
quote:
Slecht zeg! Als het waar is.
Ik denk dat het echte verhaal het midden houdt tussen wat GVE zegt en wat dit artikel zegt.
  zondag 30 maart 2014 @ 08:55:59 #141
412341 mesaana
pi_138319892
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:13 schreef leolinedance het volgende:
Leuk!
  zondag 30 maart 2014 @ 08:57:35 #142
412341 mesaana
pi_138319902
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 11:13 schreef zifnaf het volgende:

[..]

Ik heb vandaag een uitnodiging in mijn mail van GVE voor de week van de ondernemer.
Probeerde me net in te schrijven voor Utrecht maar de quota van max aantal uitgenodigden van GVE was bereikt ofzo.
GVE doet dit soort uitnodigingen wel vaker? Wat zijn de ervaringen van mensen die hier eerder al naartoe zijn gegaan?
Ik vond het leuk en interessant voor een keer, maar voor mij als ZZP'er niet echt voor herhaling vatbaar. Het is toch wel echt voor ondernemers met in ieder geval een paar personeelsleden.
  zondag 30 maart 2014 @ 08:58:09 #143
412341 mesaana
pi_138319907
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 12:02 schreef BartNH het volgende:

[..]

Bij doet ie nog wel iets met Open Office. Ik moet dan wel de H openklikken en daar de projecten invullen. Zo te zien gaat het mis bij rendement. Per project werkt het wel en de maandtotalen gaan ook nog wel goed. Je zou dus alleen de bovenkant moeten herschrijven.

Zelf hou ik in een (simpele) sheet bij wat er wanneer uit gaat en de terugbetalingen. Dan kan ik per project zien hoe de balans is. Met wat totalen er bij weet ik dus ook hoeveel er nog totaal uit staat. Prognoses staan er dus niet in. Minder geavanceerd maar voor mij voorlopig voldoende.

Als Excel een OO sheet opent flikkert ie alle formules weg en blijven er keiharde waarden staan. Andersom gaat meestal beter.
Ja, dat laatste kan ik onderschrijven. Ik zal eens kijken of ik het dan wel werkend krijg.
  zondag 30 maart 2014 @ 09:44:39 #144
412341 mesaana
pi_138320214
Ik heb nog eens aan GVE gevraagd over dat niet meer kunnen vinden van projecten op de GVE site.
Daar heb ik ook reactie op gehad van Martijn van Schelven.
Dit is een gedeelte van de reactie (dd 24-03-2014):

"
Dank voor je mail. Sinds een maand of 1,5 schonen we onze website met projecten die niet meer actueel zijn. We hadden op een gegeven moment 72 pagina's met projecten.
De reden waarom we projecten verwijderen van de website:

1 - project bleef zichtbaar. Als je google gebruikt op dat bedrijf bleef vrij hoog de melding van de kredietaanvraag zichtbaar. Voor veel bedrijven niet prettig.
2 - soms op verzoek van relatie, die niet direct gevonden wilde worden op basis van een kredietvraag
3 - te veel aan projecten, alle projecten met een bepaalde looptijd verwijderen we op enig moment van de website
4 - technisch wordt de website op een gegeven moment te zwaar. Veel filmpjes, bijlagen en foto's die de snelheid van de website kunnen beïnvloeden
5 - en ja, sinds recent ook de desbetreffende projecten verwijderd omdat de linkjes of screenshots opgenomen dan wel gekopieerd werden door sommige media. We hebben zelfs geconstateerd dat informatie suggestief of gewoon onjuist werd geïnterpreteerd of weergegeven. Ook voor ons een les dus. Volgend op ons gesprek van afgelopen vrijdag, zolang wij in gesprek zijn met relaties is dit simpelweg niet handig / wenselijk. "

Het gesprek waar hij op doelt is het gesprek naar aanleiding van mijn vraag of er gezien de twee recente faillissementen een default percentage prominent op de site vermeld zou kunnen worden.

Ik heb dit even laten bezinken en ik denk dat je als bedrijf dat kiest voor crowdfunding, niet moet zeuren over exposure via de site. Dat moet juist een kans zijn en anders is crowdfunding niet de manier voor jou om geld binnen te halen. Ik realiseer me dat dit kan betekenen dat er minder bedrijven voor crowdfunding kiezen.

Over de zwaarte van de website. Dat geloof ik wel. De site kan sowieso veel beter, maar ik denk dat dit ook de reden is dat je op zo weinig criteria kan zoeken op investeringen. Haal dan filmpjes en afbeeldingen naar verloop van tijd weg, of vervang ze door een link en laat de tekst staan. Haal ze pas weg als ze zijn afgerond en dan ook pas na een tijd (6 maanden-een jaar). De projecten die het niet gered hebben kunnen veel sneller weg.

Dat kopieren van de media: haal het project niet weg bij problemen, maar zet in plaats daarvan de opmerking dat mensen contact op kunnen nemen met GVE als ze meer info willen, want dit ziet er zo nogal lullig uit.

Ik vind het serieus geen probleem dat een project met de slechtste classificatie (!) failliet gaat, met de manier waarop ik spreid is dat op het totaalbedrag geen enkel probleem. Maar laat de projecten wel vindbaar blijven.

Overigens vind ik wel degelijk dat GVE in de media verder goed en inhoudelijk reageert en heb ik niet minder vertrouwen in GVE dan hiervoor. Want ik wist altijd dat er projecten uit zouden vallen (wij allemaal). Ik denk wel dat GVE dit voor het eerst mee maakt en ook een leercurve heeft. De oprichters zijn bankdirecteuren. Ik verwacht dat ze meer verstand hebben van financieren dan omgang met media en het beheren van websites.
Daarnaast reageren ze snel en duidelijk op mijn vragen. Ik ga dus niet minder investeren.
  zondag 30 maart 2014 @ 09:52:08 #145
412341 mesaana
pi_138320281
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Neeeeeeeeeeeeeeeeee

Zo denk ik er ook over.
  zondag 30 maart 2014 @ 10:08:13 #146
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138320480
Een Mesaana overload!

Wel goeie info trouwens!
  zondag 30 maart 2014 @ 14:39:50 #147
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138326627
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 09:52 schreef mesaana het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over.
Jij vindt het dus normaal om als particulier een dure lening van 4k af te sluiten? Ik vind dat vreemd/verdacht.

Goede info verder!
  zondag 30 maart 2014 @ 16:16:44 #148
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138329658
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2014 14:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Jij vindt het dus normaal om als particulier een dure lening van 4k af te sluiten? Ik vind dat vreemd/verdacht.

Goede info verder!
Die waren toch niet zo duur?

Een hoop mensen lenen ook voor een auto en dat is wat mij betreft niet slim maar als ze het willen doen en ook kunnen betalen dan ga je gang.
  zondag 30 maart 2014 @ 16:19:43 #149
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138329770
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 16:16 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die waren toch niet zo duur?

Een hoop mensen lenen ook voor een auto en dat is wat mij betreft niet slim maar als ze het willen doen en ook kunnen betalen dan ga je gang.
Ik zou toch nooit een lening tegen 6% ofzo afsluiten als ik het geld op de bank heb staan en kan missen. Als ik het geld niet zou kunnen missen zou ik sparen en het later aanschaffen.

Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind het niet slim en help er dus ook niet aan mee.
  zondag 30 maart 2014 @ 16:23:18 #150
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138329882
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 16:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik zou toch nooit een lening tegen 6% ofzo afsluiten als ik het geld op de bank heb staan en kan missen. Als ik het geld niet zou kunnen missen zou ik sparen en het later aanschaffen.

Ik ook maar veel mensen willen iets NU METEEN en die willen niet sparen en gaan dan maar lenen, niet mijn keuze maar het hoeft geen probleem te zijn als ze gewoon aan die termijnen kunnen voldoen, ipv van 150 per maand sparen moeten ze dan 175 per maand terug betalen. Komt ergens op hetzelfde neer alleen ben je aan het eind veel meer kwijt maar sparen ''kost'' in die zin ook geld.

Paar van dat soortje projectjes als spreiding is niet verkeerd.
  zondag 30 maart 2014 @ 17:54:29 #151
412341 mesaana
pi_138332447
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 10:08 schreef AQuila360 het volgende:
Een Mesaana overload!

Wel goeie info trouwens!
oops. :@
  zondag 30 maart 2014 @ 22:09:59 #152
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_138343283
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2014 14:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Goede info verder!
Waarom volgens jou dan is het normaal voor een bedrijf om 150k te lenen en voor een particulier 4k vreemd/verdacht. Bedrijven gaan vaker failliet dan dat er particulieren failliet worden verklaard.

Dan ook nog een particulier die zonnepanelen aanschaft zal toch wel aardig over zijn financiele positie hebben nagedacht, vooral daar het geen impulsaanschaf is. Vandaag kopen is zeker niet vandaag op je dak.
  zondag 30 maart 2014 @ 22:16:00 #153
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138343622
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:09 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Waarom volgens jou dan is het normaal voor een bedrijf om 150k te lenen en voor een particulier 4k vreemd/verdacht. Bedrijven gaan vaker failliet dan dat er particulieren failliet worden verklaard.

Dan ook nog een particulier die zonnepanelen aanschaft zal toch wel aardig over zijn financiele positie hebben nagedacht, vooral daar het geen impulsaanschaf is. Vandaag kopen is zeker niet vandaag op je dak.
Ik vind dat je een bedrijf en een particulier helemaal niet kunt vergelijken. Ook is het voor bedrijven heel normaal om te lenen en voor (verstandige) particulieren niet.
  zondag 30 maart 2014 @ 23:07:31 #154
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_138346617
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:16 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind dat je een bedrijf en een particulier helemaal niet kunt vergelijken. Ook is het voor bedrijven heel normaal om te lenen en voor (verstandige) particulieren niet.
Voor mij is voor een particulier het lenen van geld voor kopen van een woning (hypotheek) en voor zonnepanelen (ook voor huis net als een grote verbouwing, waarde vermeerdering van) ook normaal. Voor een auto dan weer wat minder dan maar even wachten (ook al heb ik daar zelf ook wel eens voor geleend, wetende dat ik dat binnen en jaar kon aflossen) dan is 4000 euro helemaal niet zo raar. En dan uitgaande dat diegene het heeft uitgerekend dat een 4% lening bij GvE net zo duur is (min of meer) als een 6.5% lening, bij laten we zeggen ING.

Ik wil die dingen ook nog plaatsen ergens en een urban windmill, maar geen haast. Ik heb ook geld uitstaan bij GvE en dan een lening nemen bij GvE tegen 4% zou kosten neutraal kunnen (besparing energiekosten+inkomsten van GvE) dan is het toch helemaal niet raar om te lenen. Wel in kortere tijd, want 5 jaar tegen zo'n lening aankijken is ook maar niks, maar dat is een discussie die ik al met Aquila heb gevoerd.
  maandag 31 maart 2014 @ 08:25:55 #155
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138353425
Het punt bij deze lener is dat er in dat gezin veel 'niet vaste' dus onzekere inkomsten zijn. Het lijkt mij dat je juist in zo'n situatie een buffer moet opbouwen om minimaal een paar maanden die extra inkomsten te kunnen missen. Zeg maar een gewenningsperiode naar een lager inkomen te kunnen opvangen. Zowel de inkomsten van de vrouw als zijn neveninkomsten kunnen door ziekte of willekeur zomaar wegvallen. Dan wil je dus een buffer hebben en niet een vermijdbare schuld.

Nu gaan ze dus voor vijf jaar een paar tientjes per maand betalen voor die zonne-energie. Over een half jaar lenen ze 10k voor een auto (~~100 per maand). Dan gaat de wasmachine stuk, dat is ook nog wel op te brengen. Maar als dan de bijbaan ophoudt te bestaan of het onderwijs kiest voor een andere invaller dan is er opeens wel een probleem.

In het algemeen heb ik geen moeite als particulieren lenen maar dat moet je dan wel afgewogen en verantwoord doen. Als zowel de wasmachine als de auto voortijdig vervangen moet worden zou ik daar voor kunnen lenen. Wel plannen voldoende geld te hebben maar je kan een paar keer pech hebben achter elkaar. Ook zal ik mezelf behoorlijk afknijpen om de lening maar zo snel mogelijk afbetaald te hebben.
  maandag 31 maart 2014 @ 13:55:26 #156
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138361347
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 08:25 schreef BartNH het volgende:
Het punt bij deze lener is dat er in dat gezin veel 'niet vaste' dus onzekere inkomsten zijn. Het lijkt mij dat je juist in zo'n situatie een buffer moet opbouwen om minimaal een paar maanden die extra inkomsten te kunnen missen. Zeg maar een gewenningsperiode naar een lager inkomen te kunnen opvangen. Zowel de inkomsten van de vrouw als zijn neveninkomsten kunnen door ziekte of willekeur zomaar wegvallen. Dan wil je dus een buffer hebben en niet een vermijdbare schuld.

Nu gaan ze dus voor vijf jaar een paar tientjes per maand betalen voor die zonne-energie. Over een half jaar lenen ze 10k voor een auto (~~100 per maand). Dan gaat de wasmachine stuk, dat is ook nog wel op te brengen. Maar als dan de bijbaan ophoudt te bestaan of het onderwijs kiest voor een andere invaller dan is er opeens wel een probleem.

In het algemeen heb ik geen moeite als particulieren lenen maar dat moet je dan wel afgewogen en verantwoord doen. Als zowel de wasmachine als de auto voortijdig vervangen moet worden zou ik daar voor kunnen lenen. Wel plannen voldoende geld te hebben maar je kan een paar keer pech hebben achter elkaar. Ook zal ik mezelf behoorlijk afknijpen om de lening maar zo snel mogelijk afbetaald te hebben.
Je hebt hier wel een punt, maar ik had het ook niet specifiek over die aanvraag. Ik hoop dat ze dat leenbedrag alleen hebben bekeken vanuit het ''vaste inkomen'' en dat bijbaantje als extra zien.
pi_138361839
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2014 12:13 schreef k_man het volgende:

Nu weer een vergelijkbare. Rating A / 1. Rente van 6,5% bij 60 maanden. Zit ongetwijfeld ook weer heel snel vol.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2014 14:11:47 ]
pi_138370090
జ్ఞ‌ా
pi_138371067
quote:
3s.gif Op maandag 31 maart 2014 18:06 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6574

Ton in een paar uur binnen...
Maar wel een nette, uitgebreide, tekst en de jaarcijfers van de afgelopen paar jaar. Jammer dat het 60 maanden was.
  maandag 31 maart 2014 @ 21:05:16 #160
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138377075
Mooi project idd, en ook opzich een mooie rente voor het relatieve lage risico, misschien dat ik daar ook iets meer op kan richten.
pi_138377292
Nou, het ziet er niet onaardig uit, maar het is nog wel steeds crisis in de bouw. Als ze nu moeite hebben met grote projecten binnenhalen, vanwege het niet kunnen krijgen van een bankgarantie, vind ik dat geen heel goed teken. En de bedrijven die zich instellen op grote projecten en er dan een paar mis lopen, zijn juist de bedrijven die het niet redden.
  dinsdag 1 april 2014 @ 13:11:23 #162
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138396041
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 21:08 schreef k_man het volgende:
Nou, het ziet er niet onaardig uit, maar het is nog wel steeds crisis in de bouw. Als ze nu moeite hebben met grote projecten binnenhalen, vanwege het niet kunnen krijgen van een bankgarantie, vind ik dat geen heel goed teken. En de bedrijven die zich instellen op grote projecten en er dan een paar mis lopen, zijn juist de bedrijven die het niet redden.
In dit geval lijkt het aan de bank te liggen die doen nog steeds erg moeilijk over geld uitlenen.
  dinsdag 1 april 2014 @ 13:33:51 #163
132191 -jos-
Money=Power
pi_138396744
Nieuw project:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6070

9% rente voor maar 3 jaar, heb maar gelijk wat geinvesteerd :)
  dinsdag 1 april 2014 @ 15:01:53 #164
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138399263
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 13:33 schreef -jos- het volgende:
Nieuw project:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6070

9% rente voor maar 3 jaar, heb maar gelijk wat geinvesteerd :)
Heb je het verhaal ook gelezen? Ik vind het redelijk blabla.
En 1,5 ton lenen met afgelopen jaar iets meer dan een ton omzet en amper eigen vermogen? :X
  dinsdag 1 april 2014 @ 15:28:24 #165
132191 -jos-
Money=Power
pi_138399885
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 15:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En 1,5 ton lenen met afgelopen jaar iets meer dan een ton omzet en amper eigen vermogen? :X
Tsja, de rente i.c.m. de korte termijn is voor mij voldoende. Doe ook maar 100e per project dus ik investeer in vrijwel elk nieuw project met korte termijn nu.
  dinsdag 1 april 2014 @ 15:33:01 #166
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138400010
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 15:28 schreef -jos- het volgende:

[..]

Tsja, de rente i.c.m. de korte termijn is voor mij voldoende. Doe ook maar 100e per project dus ik investeer in vrijwel elk nieuw project met korte termijn nu.
Dat vind ik nou jammer en zorgt toch voor een verslechterende reputatie van crowdfunding. Als mensen kritischer zouden zijn (ook Geldvoorelkaar zelf!) zou het platform een betere toekomst hebben :)

Je bent overigens niet de enige hoor, ik sta er soms van te kijken hoe snel de meest wazige en waardeloze projecten vol zitten :{
  Moderator dinsdag 1 april 2014 @ 15:47:50 #167
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_138400422
Interessante reeks.

Op dit moment financier ik alleen projecten van bekenden. Aan investeren doe ik (nog) niet.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_138405538
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 13:11 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

In dit geval lijkt het aan de bank te liggen die doen nog steeds erg moeilijk over geld uitlenen.
Een bankgarantie is wat anders dan een lening.

Ik ben iemand die zelf beroepsmatig geregeld aannemers en installateurs inhuurt voor (ver)bouwprojecten en in een firma die niet in staat is om met een bankgarantie te komen heb ik over het algemeen weinig vertrouwen. Hoewel zelfs de grote jongens er tegenwoordig onderuit proberen te komen.
pi_138405762
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 21:08 schreef k_man het volgende:
Als de economie nog wat meer op stoom is (want dat hij op stoom aan het komen is is wel een feit, we krijgen zelfs al lastenverlichting) dan verwacht ik dat de bouw het erg druk krijgt. Jaren geen nieuwbouw wreekt zich op den duur, mensen moeten en willen toch ergens wonen. Ook het aantal verbouwingen zal omhoog gaan verwacht ik, de keuken kon best een jaar of 5 langer mee bij de meesten maar nu wordt het toch langzaam wel weer aantrekkelijk.
  dinsdag 1 april 2014 @ 19:16:52 #170
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138406703
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2014 18:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Een bankgarantie is wat anders dan een lening.

Weet ik, maar ook daar zijn ze me te voorzichtig mee.
pi_138408758
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 15:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Goed punt wat betreft de financiën, maar met het verhaal an sich is weinig mis.
  dinsdag 1 april 2014 @ 20:42:38 #172
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138410567
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 april 2014 15:47 schreef UIO_AMS het volgende:
Interessante reeks.

Op dit moment financier ik alleen projecten van bekenden. Aan investeren doe ik (nog) niet.
Hoe en wat van bekenden? Die leen je geld voor het opstarten van iets? Dat is opzich nog wel toffer.
  Moderator dinsdag 1 april 2014 @ 22:31:42 #173
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_138416688
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:42 schreef AQuila360 het volgende:
Hoe en wat van bekenden? Die leen je geld voor het opstarten van iets? Dat is opzich nog wel toffer.
Ja. Een lunchroom in Amsterdam op de Zeedijk. Een technologie bedrijfje. Dat soort zaken. Van vrienden dus.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_138425930
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2014 22:31 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ja. Een lunchroom in Amsterdam op de Zeedijk. Een technologie bedrijfje. Dat soort zaken. Van vrienden dus.
Dat zou ik nooit doen, er komt gegarandeerd mot van. Familie/vrienden en geld moet je liefst zo gescheiden mogelijk houden. Een onbekende waaraan je geld uitleent kan je onder druk zetten, dat doe je bij je broer niet.
  Moderator woensdag 2 april 2014 @ 08:54:19 #175
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_138426189
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 08:35 schreef Tha_Duck het volgende:
Dat zou ik nooit doen, er komt gegarandeerd mot van. Familie/vrienden en geld moet je liefst zo gescheiden mogelijk houden. Een onbekende waaraan je geld uitleent kan je onder druk zetten, dat doe je bij je broer niet.
1. Het gaat om geld dat ik kan missen.
2. Het gaat op basis van contracten.
3. Het gaat om kortlopende leningen die bijna afgelopen zijn.
4. De onderliggende business cases waren goed.

Kortom, lage risico's.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 2 april 2014 @ 09:06:06 #176
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138426344
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 08:35 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Maar familie en vrienden kan je vaak ook weer beter vertrouwen dat info eerlijk is. Je kunt inderdaad besluiten dat druk uitoefenen om geld terug te krijgen dan te veel impact op persoon (of gezin) zou zetten en alsnog schenken. Het is ten slotte geld wat je kan missen. In zo'n situatie zou je zelfs twintig jaar later er nog op terug kunnen komen als het tij gekeerd is.

Ik heb ooit geleend aan een zus met als extra voorwaarden dat bij verhuizing van beiden of één van beiden het bedrag direct opeisbaar was en ook de keiharde eis dat terugbetalen via automatische overschrijving ging (dus minder kans op ff uitstellen). Dit betrof een herfinanciering die op zich niet problematisch was maar wel relatief kostbaar, netjes en versneld terug gekregen.
pi_138426960
quote:
7s.gif Op woensdag 2 april 2014 08:54 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

1. Het gaat om geld dat ik kan missen.
2. Het gaat op basis van contracten.
3. Het gaat om kortlopende leningen die bijna afgelopen zijn.
4. De onderliggende business cases waren goed.

Kortom, lage risico's.
Uiteraard, daar twijfel ik niet aan. Maar 999 van de 1000 familieruzies beginnen met geld, dat is helaas een feit. Hoe goed je het ook afdekt.

Maar als het bij jouw wel goed gaat, dan is dat alleen maar bewonderenswaardig!
  Moderator woensdag 2 april 2014 @ 11:29:21 #178
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_138429512
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 09:41 schreef Tha_Duck het volgende:
Uiteraard, daar twijfel ik niet aan. Maar 999 van de 1000 familieruzies beginnen met geld, dat is helaas een feit. Hoe goed je het ook afdekt.

Maar als het bij jouw wel goed gaat, dan is dat alleen maar bewonderenswaardig!
Niet alle leningen met vrienden / familie eindigen in ruzie. Bij het grootste deel gaat het gewoon goed.

Ik snap wat je bedoelt hoor verder, maar ik ga natuurlijk niet mijn totale vermogen uitlenen aan familie / vrienden in risicovolle projecten.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 2 april 2014 @ 13:24:21 #179
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138433211
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 09:41 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]
Maar 999 van de 1000 familieruzies beginnen met geld, dat is helaas een feit. Hoe goed je het ook afdekt.
Volgens mij is het andersom, het begint met ergernis gevolgd door wantrouwen en komt het geldargument er pas bij om het concreter/tastbaarder te kunnen maken. Maar dit wordt off topic.
  woensdag 2 april 2014 @ 19:04:12 #180
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138444050
Caterware loopt ook vanaf vandaag dat is wel mooi want heb zoals al eerder gezegd 80% van de terugbetalingen in de 2de helft van de maand dus deze komt mooi vroeg dan.

Nu even snel weer onder m'n grens komen en dan pas weer verder kijken.

-edit- incentive mailtje ook gekregen, weer een heel andere toon dan die van QuickBoats.
pi_138446715
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 19:04 schreef AQuila360 het volgende:
Caterware loopt ook vanaf vandaag dat is wel mooi want heb zoals al eerder gezegd 80% van de terugbetalingen in de 2de helft van de maand dus deze komt mooi vroeg dan.Nu even snel weer onder m'n grens komen en dan pas weer verder kijken.-edit- incentive mailtje ook gekregen, weer een heel andere toon dan die van QuickBoats.
Deze heb ik ook aan meegedaan. Ik heb ze iets meer verdeeld de verschillende projecten. Maar in principe maakt het niet zoveel uit. Al krijg je alles op 1 dag. Als het maar komt, da's 't belangrijkste :Y

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Staat wel leuk als je elke week of om de paar dagen wat ontvangt op je rekening :)
  woensdag 2 april 2014 @ 19:56:56 #182
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138446802
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 19:55 schreef crowd_funder het volgende:

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Staat wel leuk als je elke week of om de paar dagen wat ontvangt op je rekening :)
Precies :P
pi_138462514
Komt zo weer een mail aan als het goed is :D

Broodjes, Leeuwarden, 113k op 60 maanden en 9 procent.

Ik laat het gaan, al is het verhaal wel netjes en het meisje heeft een lief koppie :P

[ Bericht 47% gewijzigd door Tha_Duck op 03-04-2014 09:23:18 ]
pi_138462655
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 09:16 schreef Tha_Duck het volgende:
Komt zo weer een mail aan als het goed is :D

Broodjes, Leeuwarden, 113k op 60 maanden en 9 procent.

Ik laat het gaan, al is het verhaal wel netjes en het meisje heeft een lief koppie :P
Mail kwam inderdaad binnen om 09:20 :s)
జ్ఞ‌ా
pi_138462813
quote:
14s.gif Op donderdag 3 april 2014 09:25 schreef µ het volgende:

[..]

Mail kwam inderdaad binnen om 09:20 :s)
Ik was lekker eerder :6

(toevallig logde ik in op de website :'))
pi_138463111
In eerste instantie denk je nee, te risicovol. Maar als je het verhaal leest en het promofilmpje op hun website bekijkt dan gun je het ze toch ook wel weer van harte.

Zakelijk gezien zou het eerste gevoel leidend moeten zijn, lastig hoor! :P

Ik merk het overigens in mijn omgeving wel dat steeds meer mensen 'bewust' eten. Hele maaltijden met alleen fruit en konijnenvoer enzo, je kent het wel. Is dat in jullie omgeving ook of is dat bij mij een toevalstreffer?
pi_138463524
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 09:49 schreef Scooper het volgende:
In eerste instantie denk je nee, te risicovol. Maar als je het verhaal leest en het promofilmpje op hun website bekijkt dan gun je het ze toch ook wel weer van harte.

Zakelijk gezien zou het eerste gevoel leidend moeten zijn, lastig hoor! :P

Ik merk het overigens in mijn omgeving wel dat steeds meer mensen 'bewust' eten. Hele maaltijden met alleen fruit en konijnenvoer enzo, je kent het wel. Is dat in jullie omgeving ook of is dat bij mij een toevalstreffer?
Die (onzin) zie je overal inderdaad. Enige zinnige van biologisch eten is wat mij betreft dierenwelzijn (je moet goed voor dieren zorgen vind ik), de rest vind ik onzin. Maar je ziet het wel steeds meer en vaker.

Merk zelf ook wel dat ik sinds ik wat ouder wordt wel bewuster kies. Waar eerst een broodje kaas volstond of een kroket neem ik steeds vaker een wat luxer belegd broodje bij bijvoorbeeld de LaPlace of Subway.

Wat mij betreft zit er dan ook wel iets in dat plan, maar 60mnd is te lang voor mij :)
pi_138499094
Cookie Culture, één of ander modebedrijf. 250K gevraagd over 48 maanden met 8%. Graydon A-rating.

Die Graydon rating komt doordat ze 444K eigen vermogen hebben.

Ze geven aan dat ze over 2013 115K omzet hebben gedraaid. In het worst-case scenario verwachten ze in 2014 300K en in 2016 1000K. Dat klinkt wel héél zonnig voor een worst-case scenario en wat mij betreft dus ook niet echt serieus te nemen. Jammer dat er niet meer onderbouwing is.

Gaan jullie blind mee op zo'n A-project?
  vrijdag 4 april 2014 @ 11:20:13 #189
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138499215
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 11:15 schreef Scooper het volgende:

Nee. Gelezen maar afgekeurd door mij. Ik ben selectiever geworden.
pi_138504892
Mode vind ik ook te riskant. Ik heb nooit van dit merk gehoord en het is een lastige markt. Modemerken komen en gaan in rap tempo, met een paar vaste waarden. Wat vandaag hip is, is morgen hopeloos achterhaald
  vrijdag 4 april 2014 @ 14:33:42 #191
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138505462
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 april 2014 14:14 schreef k_man het volgende:
Mode vind ik ook te riskant. Ik heb nooit van dit merk gehoord en het is een lastige markt. Modemerken komen en gaan in rap tempo, met een paar vaste waarden. Wat vandaag hip is, is morgen hopeloos achterhaald
Dat dus. Zelfde met de opstart van doorsnee horeca zoals restaurants en café's. Ik heb wel wat in de horeca lopen:

Rotterdamsche kookpot -> 'Normaal' eten + bezorging voor goede prijzen. Stamppot enzo :9~ Naar mijn mening een gat in de markt. Echt iets wat ik in mijn buurt mis, en hoor mijn collega's er ook over klagen. Weer van dat hotelvoedsel... Of als je geen zin hebt om te koken altijd weer pizza, friet of shoarma...

Canal Residence Hotel Amsterdam -> Gezien looptijd, eigen vermogen geinvesteerd in project en afloscapaciteit zeer hoge zekerheid.

O'Casey's Irish Pub: Bestaat al > 20 jaar, goede locatie, bekendheid, Irish pubs zijn altijd druk en gezellig :9

[ Bericht 21% gewijzigd door leolinedance op 04-04-2014 14:45:33 ]
pi_138506570
quote:
Cookie Culture, één of ander modebedrijf. 250K gevraagd over 48 maanden met 8%. Graydon A-rating.

Ze geven aan dat ze over 2013 115K omzet hebben gedraaid. In het worst-case scenario verwachten ze in 2014 300K en in 2016 1000K. Dat klinkt wel héél zonnig voor een worst-case scenario en wat mij betreft dus ook niet echt serieus te nemen. Jammer dat er niet meer onderbouwing is.

Ik ga nergens blind in mee, maar bij A(+) en een goede rente (vanaf 8%) lees ik wel verder. Hier ga ik niet in investeren omdat ik al redelijk aan mijn limiet zit wat ik wil investeren via crowdfunding (hoofdreden), het een jong bedrijf is, ik niks met de sector heb, het wel erg rooskleurig opgeschreven is en als het inderdaad goed zal gaan met het bedrijf ze een tweede lening af gaan sluiten.
  vrijdag 4 april 2014 @ 16:02:04 #193
419930 BliepTuut
pi_138507926
Ik durf die mode ook niet aan, plus net als zovelen: ik zit aan mijn tax.

Eerst was ik meer van plan te investeren, maar ik vind het allemaal toch wat minder rock-solid dan ik eerst dacht, dus ik ga mezelf inperken. Bovendien: 4 of 5 jaar is wel echt heel erg lang... Dus voorlopig neem ik alleen de aller-aller-tofste zooi aan, mocht die voorbij komen. Maar AAA/1 met 7% en 60 maanden ga ik gewoon laten schieten, voorlopig (tenzij het voor de ontwikkeling van haaien met lasers op hun hoofd is, daar wil ik wel aan mee doen).
  vrijdag 4 april 2014 @ 16:46:35 #194
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138509276
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 14:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat dus. Zelfde met de opstart van doorsnee horeca zoals restaurants en café's. Ik heb wel wat in de horeca lopen:

Rotterdamsche kookpot -> 'Normaal' eten + bezorging voor goede prijzen. Stamppot enzo :9~ Naar mijn mening een gat in de markt. Echt iets wat ik in mijn buurt mis, en hoor mijn collega's er ook over klagen. Weer van dat hotelvoedsel... Of als je geen zin hebt om te koken altijd weer pizza, friet of shoarma...

Canal Residence Hotel Amsterdam -> Gezien looptijd, eigen vermogen geinvesteerd in project en afloscapaciteit zeer hoge zekerheid.

O'Casey's Irish Pub: Bestaat al > 20 jaar, goede locatie, bekendheid, Irish pubs zijn altijd druk en gezellig :9
Stamppotten geniaal ja!

Ik heb dat hotel ook, en nog een ander die gaan beide wel goed denk ik.
  vrijdag 4 april 2014 @ 16:48:25 #195
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138509338
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 april 2014 16:02 schreef BliepTuut het volgende:
Ik durf die mode ook niet aan, plus net als zovelen: ik zit aan mijn tax.

Eerst was ik meer van plan te investeren, maar ik vind het allemaal toch wat minder rock-solid dan ik eerst dacht, dus ik ga mezelf inperken. Bovendien: 4 of 5 jaar is wel echt heel erg lang... Dus voorlopig neem ik alleen de aller-aller-tofste zooi aan, mocht die voorbij komen. Maar AAA/1 met 7% en 60 maanden ga ik gewoon laten schieten, voorlopig (tenzij het voor de ontwikkeling van haaien met lasers op hun hoofd is, daar wil ik wel aan mee doen).
Ben in het begin ook wat te hard van stapel gelopen ja, zowel in totaal bedrag als bedrag per project.

Komende tijd dat wat laten zakken en dan daarna weer eens kijken.
pi_138545520
Ik heb net voor het eerst geïnvesteerd; zat al een tijdje hier mee te lezen en leek me wel boeiend om eens te kijken hoe het is om zelf te investeren. Was van het verhaal wel gecharmeerd; ik denk dat het wel rijmt op de trend van bewust en gezond.

Ben nieuw; mocht µ meelezen; ik ontvang ook graag bericht bij nieuwe projecten (kan nog niet PMen); thanks! :)
  zaterdag 5 april 2014 @ 20:30:32 #197
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138548514
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 19:25 schreef Emi13 het volgende:
Ik heb net voor het eerst geïnvesteerd; zat al een tijdje hier mee te lezen en leek me wel boeiend om eens te kijken hoe het is om zelf te investeren. Was van het verhaal wel gecharmeerd; ik denk dat het wel rijmt op de trend van bewust en gezond.

Ben nieuw; mocht µ meelezen; ik ontvang ook graag bericht bij nieuwe projecten (kan nog niet PMen); thanks! :)
Welkom!
pi_138553135
Ik heb mijn excelsheet van een update voorzien.

Het is nu ook mogelijk om een prognose van het rendement te maken waarbij rekening wordt gehouden met automatisch gegenereerde defaults.

Je geeft éénmalig een streef-defaultpercentage op, de sheet genereert automatisch defaults over de verschillende projecten. Ook over het moment waarop een default binnen een project optreedt heb je invloed. Je kunt namelijk opgeven hoe groot de kans is dat een default in het eerste, tweede of derde trimester van een project optreedt.

Door met deze parameters te spelen en verschillende keren automatisch defaults te laten plaatsen, kan een goed beeld worden verkregen van de risico's die optreden bij investeringen bij GvE.

Als voorbeeld: Bij een gemiddelde defaultrate van 4,5% (verdeling trimesters: 25%,40%,35%) is het rendement gemiddeld nog altijd 4,6%.

De sheet is hier te downloaden: Investeringen Doorberekenen v1.1.zip

Mochten jullie nog suggesties hebben, dan hoor ik het wel.
  zondag 6 april 2014 @ 11:03:47 #199
332574 µ
alt-m
pi_138562839
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 19:25 schreef Emi13 het volgende:

Post nog een paar keer en stuur dan je mailadres ;).
జ్ఞ‌ా
pi_138564513
quote:
Post nog een paar keer en stuur dan je mailadres .
Haha.. slim; zonder kun je niet zoveel :-)
pi_138605885
Zojuist de maandelijkse betalingen weer gehad waarmee ik nu 25% van mijn investeringen terug heb, genoeg om weer te herinvesteren in nieuwe projecten. Laat ze maar komen! *O*
  maandag 7 april 2014 @ 12:37:46 #202
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138606367
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 22:13 schreef Scooper het volgende:
Ik heb mijn excelsheet van een update voorzien.

Het is nu ook mogelijk om een prognose van het rendement te maken waarbij rekening wordt gehouden met automatisch gegenereerde defaults.

Je geeft éénmalig een streef-defaultpercentage op, de sheet genereert automatisch defaults over de verschillende projecten. Ook over het moment waarop een default binnen een project optreedt heb je invloed. Je kunt namelijk opgeven hoe groot de kans is dat een default in het eerste, tweede of derde trimester van een project optreedt.

Door met deze parameters te spelen en verschillende keren automatisch defaults te laten plaatsen, kan een goed beeld worden verkregen van de risico's die optreden bij investeringen bij GvE.

Als voorbeeld: Bij een gemiddelde defaultrate van 4,5% (verdeling trimesters: 25%,40%,35%) is het rendement gemiddeld nog altijd 4,6%.

De sheet is hier te downloaden: Investeringen Doorberekenen v1.1.zip

Mochten jullie nog suggesties hebben, dan hoor ik het wel.
Ik gebruik het niet maar wel heel tof wat je er van gemaakt hebt!
pi_138611073
Ik moet zeggen dat ik hem ook voornamelijk voor mezelf maak, maar wellicht dat ik iemand er blij mee kan maken ;)

Het staat nog op de planning om hem uit te breiden met allerlei statistieken over daadwerkelijk lopende projecten. Op zich is de sheet daar nu al bruikbaar voor middels overruling van projecten, maar dat kan nog wel beter. (statistieken over uitstaande rente en betalingen e.d.).
  dinsdag 8 april 2014 @ 11:52:23 #204
419930 BliepTuut
pi_138644628
Kickstarter gaat Nederlandsche projecten aannemen.

Is geen Geldvoorelkaar, maar wel crowdfunding.
  dinsdag 8 april 2014 @ 12:03:52 #205
332574 µ
alt-m
pi_138644993
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 11:52 schreef BliepTuut het volgende:

Nouja zeg. Heb net een topic gemaakt en wilde dat hier posten:

GC / Kickstarter NL #1 - Vanaf 29 april NL projecten!

:s).
జ్ఞ‌ా
pi_138646901
In eerdere delen van dit topic was er een discussie over het al dan niet openen van een aparte betaalrekening voor GvE. Conclusie was eigenlijk dat er geen goedkope opties waren en het rendement van GvE dan wel heel erg slinkt.

Aangezien ik zelf een kind heb, heb ik voor haar nu een kinderbetaalrekening geopend. helemaal gratis en gewoon te bedienen via mijn eigen internetbankieren. Ik hoef er dus niet apart voor in te loggen. In de voorwaarden vond ik niets wat tegenstrijdig is voor het gebruik met GvE. Het mooie is nog dat je er zelfs rente op krijgt!
  dinsdag 8 april 2014 @ 13:46:05 #207
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138648402
Kickstarter vind ik echt helemaal niets daar ga ik dus ook niets mee doen.
  dinsdag 8 april 2014 @ 13:48:11 #208
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138648496
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 13:07 schreef Scooper het volgende:
In eerdere delen van dit topic was er een discussie over het al dan niet openen van een aparte betaalrekening voor GvE. Conclusie was eigenlijk dat er geen goedkope opties waren en het rendement van GvE dan wel heel erg slinkt.

Aangezien ik zelf een kind heb, heb ik voor haar nu een kinderbetaalrekening geopend. helemaal gratis en gewoon te bedienen via mijn eigen internetbankieren. Ik hoef er dus niet apart voor in te loggen. In de voorwaarden vond ik niets wat tegenstrijdig is voor het gebruik met GvE. Het mooie is nog dat je er zelfs rente op krijgt!
Maar wat was precies je probleem met gewoon op je eigen rekening tussen de rest van de inkomsten en betalingen? Bij GvE kun je altijd makkelijk het totale ontvangen bedrag zien.
pi_138648646
Als je straks tientallen projecten hebt lopen lijkt me dat voor het overzicht wel irritant worden tussen je normale uitgaven. Verder administreer ik inkomsten en uitgaven op mijn lopende rekening, waardoor ik elke betaling van GvE apart zou moeten opnemen in mijn administratie. Daar had ik nou niet zoveel zin in.
  dinsdag 8 april 2014 @ 14:09:47 #210
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_138649290
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 13:52 schreef Scooper het volgende:
Als je straks tientallen projecten hebt lopen lijkt me dat voor het overzicht wel irritant worden tussen je normale uitgaven. Verder administreer ik inkomsten en uitgaven op mijn lopende rekening, waardoor ik elke betaling van GvE apart zou moeten opnemen in mijn administratie. Daar had ik nou niet zoveel zin in.
Kun je dat niet automatisch laten doen dan. Mijn admin programma doet dat heel mooi en via daar kan ik mooi zien of alle betalingen binnen gekomen zijn. Hou de ingekomen betalingen ook bij maar met 25 projecten wil er nog wel eens een doorheen schieten.
  dinsdag 8 april 2014 @ 14:59:52 #211
412341 mesaana
pi_138651186
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 13:07 schreef Scooper het volgende:

Dat zijn nog eens goeie tips!
  dinsdag 8 april 2014 @ 15:01:24 #212
412341 mesaana
pi_138651239
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 11:52 schreef BliepTuut het volgende:

Not for me. Ik wil graag rente.
pi_138651313
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 14:09 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Kun je dat niet automatisch laten doen dan. Mijn admin programma doet dat heel mooi en via daar kan ik mooi zien of alle betalingen binnen gekomen zijn. Hou de ingekomen betalingen ook bij maar met 25 projecten wil er nog wel eens een doorheen schieten.
Ik gebruik er geen administratieprogramma voor, ik neem de transacties gewoon over in mijn eigen sheets. Misschien dat daar inderdaad nog wat te winnen is ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 14:59 schreef mesaana het volgende:

[..]

Dat zijn nog eens goeie tips!
Succes!
  dinsdag 8 april 2014 @ 15:03:36 #214
412341 mesaana
pi_138651340
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 13:48 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Maar wat was precies je probleem met gewoon op je eigen rekening tussen de rest van de inkomsten en betalingen? Bij GvE kun je altijd makkelijk het totale ontvangen bedrag zien.
Niet echt makkelijk vind ik, ik zie nergens een overzicht waar ik lekker alles kan zien wat ik heb gekregen die maand en wat het had moeten zijn, bijv.
Ik hou het daarom ook apart bij.
  dinsdag 8 april 2014 @ 15:05:38 #215
412341 mesaana
pi_138651424
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 14:09 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Wat voor een admin programma is dat?
  dinsdag 8 april 2014 @ 15:27:23 #216
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_138652277
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 15:05 schreef mesaana het volgende:

[..]

Wat voor een admin programma is dat?
Cashflow manager via nibud.
  dinsdag 8 april 2014 @ 18:54:36 #217
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138659843
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 15:01 schreef mesaana het volgende:

[..]

Not for me. Ik wil graag rente.
O+
pi_138685217
kan je nog ergens zien wat de status is van de projecten waar je geld in gestopt hebt? of ze gestart zijn etc?
pi_138685306
Ja, gewoon in 'mijn projecten'.
pi_138690397
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6184
500k, 7%, 60 maanden, Class 2, Graydon A
జ్ఞ‌ా
pi_138691366
En daarnaast lenen ze nog 1M. Das best veul!

Zojuist kwam Stefano's nog weer even beschikbaar a 10%. Nog maar even snel aan meegedaan.
pi_138691797
Die pianobouwer lijkt toch ook nog vol te gaan komen. Met nog maar 9 dagen te gaan.
pi_138692200
Manier van lenen van stefano doet me toch te veel denken aan restaurant Blauw. Daarom maar niet mee gedaan
pi_138692479
Ja, mijn gedachten gingen ook wel even langs Blauw. Daarom het investeringsbedrag maar even laag gehouden.

Verder inderdaad leuk voor Henk Hupkes dat zijn project vandaag rond zal gaan komen. Volgens mij heeft hij wel een prima onderneming op poten gezet (inclusief 'Bovenkamer' waar optredens zijn en dergelijke, leuk!).
pi_138694029
quote:

Beste Scooper en anderen,
Ik wil jullie bedanken voor jullie opmerkingen inzake CookieCulture, o.a. het ontbreken van nadere informatie mbt omzetontwikkeling over dit project. Zelf ben ik als adviseur betrokken bij dit project en heb nalv jullie opmerking de pitch bij geldvoorelkaar nog iets uitgebreid. Indien jullie nog vragen of opmerkingen hebben, hoor het ik het graag van jullie.
  woensdag 9 april 2014 @ 19:31:30 #226
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138699734
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 16:39 schreef Eminence het volgende:

[..]

Ik wil jullie bedanken voor jullie opmerkingen inzake CookieCulture, o.a. het ontbreken van nadere informatie mbt omzetontwikkeling over dit project. Zelf ben ik als adviseur betrokken bij dit project en heb nalv jullie opmerking de pitch bij geldvoorelkaar nog iets uitgebreid. Indien jullie nog vragen of opmerkingen hebben, hoor het ik het graag van jullie.
_O_
pi_138716954
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 16:39 schreef Eminence het volgende:

[..]

Beste Eminence, leuk om te zien dat jullie hier meelezen! Ik heb de aangepaste omschrijving zojuist gezien en moet zeggen dat het inderdaad een verbetering is. Het is nu onderbouwd waarom in het slechtste geval toch een dergelijke groei wordt verwacht. Ik hoop dat jullie hem vol gaan krijgen, succes gewenst! :)
  vrijdag 11 april 2014 @ 11:46:03 #228
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_138758572
Hoppa 2000 euro geïnvesteerd in het nieuwe project van 12 maanden, 8 procent.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_138758645
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 11:46 schreef Spaardertje het volgende:
Doe maar gek haha. Ik heb er ook wat ingestopt maar niet zoveel :-). Heb je op meerdere projecten dit soort investeringen ?
  vrijdag 11 april 2014 @ 12:00:28 #230
419930 BliepTuut
pi_138758990
Hoera, na de kaaskar kan ik nu ook in de kaas-rijper investeren!

http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6214

Ik word nog rijk van kaas :)
  vrijdag 11 april 2014 @ 12:06:10 #231
132191 -jos-
Money=Power
pi_138759179
quote:
Shit zeg, ik ben nu al te laat :(
pi_138759211
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:06 schreef -jos- het volgende:

[..]

Heeft volgens mij 10 minuten geduurd, toen zat dit project al vol ...
pi_138759387
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:07 schreef Machello het volgende:

[..]

Heeft volgens mij 10 minuten geduurd, toen zat dit project al vol ...
Deze ging inderdaad hard, maar er werden ook grote bedragen toegezegd. Ik was nog net op tijd en heb nu alle terugbetalingen van de afgelopen 2 maanden weer uitgezet.

Het loop allemaal lekker!
pi_138759552
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:12 schreef fingie het volgende:

[..]

Deze ging inderdaad hard, maar er werden ook grote bedragen toegezegd. Ik was nog net op tijd en heb nu alle terugbetalingen van de afgelopen 2 maanden weer uitgezet.

Het loop allemaal lekker!
Ik moet mijn eerste inzet van mn terugbetalingen nog gaan doen. Maar dat zit er bijna aan te komen. Volgende maand ga ik mijn eerste 100 euro aan terugbetalingen ontvangen dus dan gaat het echte werk pas beginnen :Y
  vrijdag 11 april 2014 @ 13:28:33 #235
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138761965
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:06 schreef -jos- het volgende:

[..]

Sommige aanvragers zijn ook niet slim wat mij betreft, had er 6% van gemaakt en het ding was alsnog in een uur volgeweest.
  vrijdag 11 april 2014 @ 13:34:16 #236
419930 BliepTuut
pi_138762173
Ben ik het mee eens - een project van een jaar, dat trekt sowieso al mensen aan.
pi_138762263
quote:
Dat is wel veel. Het gaat maar om 20.000 euro totaal, maar mocht het om een of andere reden fout gaan dan ben je 2000 euro kwijt. Beter is om te spreiden over 50-100 projecten, zodat een default je max 1-2% kost.
  vrijdag 11 april 2014 @ 13:53:38 #238
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138762850
2000,- op 1 project inleggen is wel lijp trouwens, ik deed max 1000,- en dat ga ik ook niet meer doen.
  vrijdag 11 april 2014 @ 13:54:11 #239
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138762869
Volgens mij kunt je nog gewoon het beste random in elk project 100,- stoppen.
pi_138763335
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 13:54 schreef AQuila360 het volgende:
Volgens mij kunt je nog gewoon het beste random in elk project 100,- stoppen.
Dat betwijfel ik. Er zijn wel een aantal aanvragen voorbij gekomen in deze reeks die er niet echt aantrekkelijk / kansrijk uit zagen. Afgezien daarvan is meer spreiding beter.
pi_138765203
Het project van de zorgboerderij ging inderdaad bizar snel. Zo goed vond ik het verhaal overigens niet, met een eigen vermogen van 0 euro. Maar de AA-status werkt blijkbaar als rode lap op een stier voor de investeerders :P

Ik denk dat ik bij goede projecten 100 euro doe en voor uitzonderlijke projecten die bijna niet mis kunnen gaan 200 euro.

Op die manier is een goede spreiding gegarandeerd. Nadeel is dat het lastig is om je initiële totale budget in projecten kwijt te raken, dat kost je dus rendement. Bij herinvesteren is dat veel minder het probleem.
  vrijdag 11 april 2014 @ 16:41:57 #242
405730 Spaardertje
pi_138767923
Ik heb vertrouwen dat dit project goed gaat komen en mocht het failliet gaan, zegt dat nog niet dat we ons geld niet terug gaan krijgen.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  vrijdag 11 april 2014 @ 19:21:51 #243
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138772778
Ik vind het wel opvallend dat de laatste tijd best vaak behoorlijke bedragen per keer worden ingelegd. Was eerder duizend nog een uitzondering, nu zie je regelmatig meerdere keren 2500 of meer in het overzicht staan.

Zelf begon ik met 200 per project, soms iets meer. Later heb ik dat terug gebracht naar 100. Momenteel heb ik een tijdje pauze om weer ruimer onder mijn uitgangspunt te komen.
  vrijdag 11 april 2014 @ 19:28:15 #244
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138773054
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 19:21 schreef BartNH het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat de laatste tijd best vaak behoorlijke bedragen per keer worden ingelegd. Was eerder duizend nog een uitzondering, nu zie je regelmatig meerdere keren 2500 of meer in het overzicht staan.

Zelf begon ik met 200 per project, soms iets meer. Later heb ik dat terug gebracht naar 100. Momenteel heb ik een tijdje pauze om weer ruimer onder mijn uitgangspunt te komen.
Ik ging in het begin ook meteen met vrije hoge bedragen van start, 500,- was m'n ondergrens omdat ik anders dacht dat het geen nut had of te duur is maar dat is onzin., Omdat het kwa kosten niet uitmaakt en de administratie doen ze ook daar dus dan kun je beter veel meer spreiden.
pi_138774792
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 19:28 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik ging in het begin ook meteen met vrije hoge bedragen van start, 500,- was m'n ondergrens omdat ik anders dacht dat het geen nut had of te duur is maar dat is onzin., Omdat het kwa kosten niet uitmaakt en de administratie doen ze ook daar dus dan kun je beter veel meer spreiden.
Tja zo hebben we allemaal in het begin wel fouten gemaakt. Zo heb ik in mijn eerste project ook 1000 euro gestopt. Doe ik nou ook niet meer. En de administratie hou ik ook zelf bij, met dat van GvE kan ik er niet helemaal uitkomen.
  vrijdag 11 april 2014 @ 20:09:57 #246
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138774889
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 20:07 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Tja zo hebben we allemaal in het begin wel fouten gemaakt. Zo heb ik in mijn eerste project ook 1000 euro gestopt. Doe ik nou ook niet meer. En de administratie hou ik ook zelf bij, met dat van GvE kan ik er niet helemaal uitkomen.
Ik bedoel ook meer van als je aandelen koopt koop je er geen 10 want dan zijn je kosten te hoog maar hier is dat niet en met die administratie bedoel ik dat 100 projecten me te onoverzichtelijk leek maar ook dat maakt niet uit omdat daar alles gebeurd.

Daarom zou ik nu eerder kleine bedragen doen al heb ik geen spijt van die grotere bedragen want daar had ik ook meer vertrouwen in.

Maar doe nu helemaal niets meer want wil eigenlijk een huis of appartement gaan kopen en nu is dit feitelijk geld wat ik niet kan gebruiken, beter helemaal niet kunnen doen opzich :P
pi_138776354
Slaat eigenlijk nergens op, maar vind het gewoon fijner om grotere bedragen terug te krijgen dan elke keer 4 of 5 euro
  vrijdag 11 april 2014 @ 21:55:17 #248
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138779091
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 20:52 schreef Goesten het volgende:
Slaat eigenlijk nergens op, maar vind het gewoon fijner om grotere bedragen terug te krijgen dan elke keer 4 of 5 euro
Dat heb ik ook wel ja al slaat dat zoals je zelf ook al zegt nergens op.
pi_138781389
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 20:52 schreef Goesten het volgende:
Zou ik nog meer geld hebben dan zou ik ook grotere bedragen inleggen. Helaas is dat niet zo en door grotere spreiding met kleinere bedragen heb ik minder risico. En alle kleintjes bij elkaar maken ook een groot bedrag.
  zaterdag 12 april 2014 @ 10:24:50 #250
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138790870
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 20:09 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Maar doe nu helemaal niets meer want wil eigenlijk een huis of appartement gaan kopen en nu is dit feitelijk geld wat ik niet kan gebruiken, beter helemaal niet kunnen doen opzich :P
Wat dat betreft mis ik wel de mogelijkheid je investeringen door te kunnen verkopen. Nu heb je dus wel een jaar of vijf extra inkomsten, ook niet fout bij een nieuw huis. Je hebt de eerste jaren dan wat extra inkomen voor schroefjes en bankstellen.

Het werkelijk vast zitten van je geld vind ik ook wel bezwaarlijk. Maar zolang de spaarrentes niet weer op een procent of vier zitten blijf ik hier toch aan meedoen voor een beperkt bedrag.
  zaterdag 12 april 2014 @ 10:43:57 #251
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138791171
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 10:24 schreef BartNH het volgende:

[..]

Wat dat betreft mis ik wel de mogelijkheid je investeringen door te kunnen verkopen. Nu heb je dus wel een jaar of vijf extra inkomsten, ook niet fout bij een nieuw huis. Je hebt de eerste jaren dan wat extra inkomen voor schroefjes en bankstellen.

Het werkelijk vast zitten van je geld vind ik ook wel bezwaarlijk. Maar zolang de spaarrentes niet weer op een procent of vier zitten blijf ik hier toch aan meedoen voor een beperkt bedrag.
Dat klopt ook wel ja, ik tel het gewoon bij het spaargeld wat ze aanraden om achter de hand te hebben.
pi_138791195
quote:

[..]

Doorverkopen zou inderdaad zeer welkom zijn.
జ్ఞ‌ా
  zaterdag 12 april 2014 @ 10:56:55 #253
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138791370
Het doorverkopen doet me denken aan isePankur, daar kan dat wel.

In januari heb ik daar 100 Euro gestort en uiteindelijk heb ik eind maart totaal weer 102,65 terug. Dit had nog iets scherper gekund maar ik had geen zin in langer wachten.

Het bedrijf is onlangs voor de tweede keer van naam veranderd en ze spammen me gewoon verder. Waarom in vredesnaam een bedrijf twee maal van naam wijzigt in twee jaar????

Ondanks het prima rendement ben ik blij er niet mee te zijn doorgegaan, hoop risico en vooral slecht gevoel bij het geld lenen aan mensen die dat eigenlijk niet kunnen opbrengen.
  zaterdag 12 april 2014 @ 11:15:02 #254
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_138791714
quote:
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_138792402
De nieuwe project mails kwamen opeens in m'n spam. Snel weer aangepast. Jammer. Als het goed is gebeurd dit nu niet weer.

Qua investerings-bedragen heb ik max 500 gedaan (1 malig tot nu toe). Voor de rest wisselen de bedragen nog wel eens. Als ik er een heel goed gevoel bij heb ietsje meer. Of als ik denk, verdorie ik heb deze maand al best veel gedaan, maar wil eigenlijk toch wel meedoen, dan een keertje 100 :9
pi_138792819
quote:

[..]

Is het niet zo dat als de spaarrentes omhoog gaan, de leenrentes ook omhoog gaan. Sparen is op het moment niet echt geld opbrengend, daarentegen is lenen goedkoper dan ooit.
  zaterdag 12 april 2014 @ 12:20:08 #257
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138792907
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 11:53 schreef crowd_funder het volgende:
De nieuwe project mails kwamen opeens in m'n spam. Snel weer aangepast. Jammer. Als het goed is gebeurd dit nu niet weer.

Qua investerings-bedragen heb ik max 500 gedaan (1 malig tot nu toe). Voor de rest wisselen de bedragen nog wel eens. Als ik er een heel goed gevoel bij heb ietsje meer. Of als ik denk, verdorie ik heb deze maand al best veel gedaan, maar wil eigenlijk toch wel meedoen, dan een keertje 100 :9
Bij mij komen ze random in de spam terecht (gmail).

Ik heb 1x 800 gedaan, paar keer 500 een heel vaak 200/300.
pi_138793468
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 12:20 schreef leolinedance het volgende:
Bij mij komen ze random in de spam terecht (gmail).

Ik heb 1x 800 gedaan, paar keer 500 een heel vaak 200/300.
Ik heb ook gmail. Rule toevoegen en als actie kiezen, nooit in spam zetten. Dat moet volgensmij werken.
  zondag 13 april 2014 @ 08:18:57 #259
412341 mesaana
pi_138817024
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 12:49 schreef crowd_funder het volgende:

[..]

Ik heb ook gmail. Rule toevoegen en als actie kiezen, nooit in spam zetten. Dat moet volgensmij werken.
Ik heb zelf zo'n filter (rule) toegepast, maar het kwam laatst toch in m'n spam, vanzelf. Kennelijk gaat de spamfilter voor je eigen filters. Daarna weer uit mijn spam gehaald en nu gaat het weer (tijdelijk?) goed.
  zondag 13 april 2014 @ 09:03:04 #260
412341 mesaana
pi_138817396
Ik doe bij GVE altijd 100 EUR wat het project ook is. Dus als ik meer te investeren heb in een maand, doe ik meerdere projecten ipv hogere bedragen.

Bij Isepankur (Bondora tegenwoordig) doe ik dus ook maar 10 EUR per investering.
Alhoewel ik snap dat mensen moeite hebben met Bondora, gaat het nog steeds lekker daar. Ik stop nog niet. Ik heb een investeringsprofiel met alleen de laagste risico klassen (A-1000) en 12-36 maanden, min 6% rentepercentage (daadwerkelijk 10%-30%). Volgens Bondora heb ik bij conservatief inschatten 16,7% jaarlijks rendement (gebaseerd op verwachte inkomsten -/- leningen met achterstallige betalingen), dat kan best minder worden en dan is het nog steeds een prima rendement.

Er zijn er nu twee met betalingsproblemen. Dat waren handmatige investeringen van 5 EUR, dus da's 10 EUR, tja. daar word ik niet echt zenuwachtig van :-)

En als het me te gek wordt kan ik het verkopen, maar dat heb ik nog niet gedaan.
  zondag 13 april 2014 @ 11:03:36 #261
412341 mesaana
pi_138819367
quote:
Wie het breed heeft... :)
  zondag 13 april 2014 @ 14:21:21 #262
62913 Blik
The one and Only!
pi_138825134
Update in de mail van het project waar ik al zo overtwijfelde, All New Things. Blijkbaar was mijn gut feeling zo slecht nog niet.

Op 17 maart hebben wij u geïnformeerd over de status van project 4961, zoals dit project is gepresenteerd door de heer De Groot van All New Things.
Op basis van nader onderzoek hebben wij besloten project 4961 terug te trekken en de toegezegde bedragen van de bij project 4961 betrokken investeerders aan de investeerders terug te boeken. Uw investering in project 4961 zal aankomende week worden bijgeschreven op uw rekening.

Wij zijn tot deze beslissing gekomen omdat de productie met betrekking tot project 3764 (betreffende een eerdere aanvraag voor een bedrijf van de heer de Groot ) nog niet is opgestart, terwijl de door investeerders beschikbaar gestelde geldsom voor dat project op 17-7-2013 is uitgeboekt. Het is nog niet geheel duidelijk wanneer er daadwerkelijk geproduceerd gaat worden.

Het is van belang dat de productie en daadwerkelijke verkoop van de producten ter zake project 3764 in de praktijk loopt en dat er aantoonbare resultaten zijn conform het businessplan en de prognose. Indien project 3764 volledig is opgestart en loopt conform verwachtingen zullen wij het tweede project opnieuw publiceren voor de investeerders.

Uiteraard zijn wij tot nadere toelichting bereid. Belt u ons gerust.

Wij danken u voor het gestelde vertrouwen en geduld.

Met vriendelijke groet,
pi_138831669
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 14:21 schreef Blik het volgende:
Update in de mail van het project waar ik al zo overtwijfelde, All New Things. Blijkbaar was mijn gut feeling zo slecht nog niet.

Op 17 maart hebben wij u geïnformeerd over de status van project 4961, zoals dit project is gepresenteerd door de heer De Groot van All New Things.
Op basis van nader onderzoek hebben wij besloten project 4961 terug te trekken en de toegezegde bedragen van de bij project 4961 betrokken investeerders aan de investeerders terug te boeken. Uw investering in project 4961 zal aankomende week worden bijgeschreven op uw rekening.

Wij zijn tot deze beslissing gekomen omdat de productie met betrekking tot project 3764 (betreffende een eerdere aanvraag voor een bedrijf van de heer de Groot ) nog niet is opgestart, terwijl de door investeerders beschikbaar gestelde geldsom voor dat project op 17-7-2013 is uitgeboekt. Het is nog niet geheel duidelijk wanneer er daadwerkelijk geproduceerd gaat worden.

Het is van belang dat de productie en daadwerkelijke verkoop van de producten ter zake project 3764 in de praktijk loopt en dat er aantoonbare resultaten zijn conform het businessplan en de prognose. Indien project 3764 volledig is opgestart en loopt conform verwachtingen zullen wij het tweede project opnieuw publiceren voor de investeerders.

Wij danken u voor het gestelde vertrouwen en geduld.

Met vriendelijke groet,
Hoe lang ben je je geld nou kwijt met zo'n geintje?
  zondag 13 april 2014 @ 19:16:47 #264
62913 Blik
The one and Only!
pi_138837245
Valt mee, ruim 2 maanden denk ik. Ben al lang blij dat GVE zo kritisch is geweest en ik gewoon mijn geld terug heb en een risicovolle investering minder heb
pi_138839847
Goede stap van GvE. De lener komt zijn beloftes niet na (na bijna een jaar is het geleende geld nog niet voor het leendoel gebruikt, terwijl een deel al weer is afgelost + rente), dus dan is het goed dat het tweede project (voorlopig) wordt ingetrokken.

Zelf vond ik het op zich een leuk idee, maar te risicovol om geld aan uit te lenen. Bij dat soort risicovolle nieuwe ideeën heb ik liever een aandeel in het bedrijf, geld uitlenen doe ik liever aan wat conservatievere (zichzelf bewezen) producten/diensten.
  zondag 13 april 2014 @ 21:42:49 #266
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138846051
Goeie zet van GVE ja, had dat idee ook al wel van GVE maar toch goed.

Sommige waren bang dat ze voor korte termijn winst zouden gaan.
  maandag 14 april 2014 @ 08:43:40 #267
412341 mesaana
pi_138857472
Het is bij mij eerder gebeurd, met een beautysalon, project 1835.
Daar klopte ook iets niet en dat is toen ook door GVE uit de lucht gehaald.
pi_138898639
Vrrroem.
జ్ఞ‌ా
pi_138900054
Die scooterverhuur gaat over Landal neem ik aan?
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_138903970
24 maanden is lekker kort. Valt me nog mee hoe hard hij gaat. Had het sneller verwacht!
pi_138907960
Nu eentje in de lingerie. Niet enorm bijzonder op het eerst aanzicht, maar na het lezen van de begeleidende tekst lijkt het risico redelijk gering. Beiden hoofdelijk aansprakelijk, redelijk wat vermogen beschikbaar en stijgende lijn in de verkopen... Wat jullie?
pi_138911668
damn, 130k nu al vol. had ik ook wel in willen investeren.
  dinsdag 15 april 2014 @ 21:44:40 #273
412341 mesaana
pi_138923470
Heeft er iemand ervaring met kapitaalopmaat.nl ?
Er staat een leuk project op met een "A" rating (volgens mij een eigen A, en geen graydon)
8% en 48 maanden.

En massafinanciering.eu? ervaringen?
  donderdag 17 april 2014 @ 11:45:07 #274
419930 BliepTuut
pi_138973937
quote:
Waarom lichten ze het niet in de mail zelf toe, eigenlijk? Is het niet raar om mensen tot bellen uit te nodigen? Dan ben je misschien veel meer tijd kwijt dan wanneer je het meteen in de mail uit zou leggen.
  donderdag 17 april 2014 @ 16:08:21 #275
412341 mesaana
pi_138981739
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 21:44 schreef mesaana het volgende:
Heeft er iemand ervaring met kapitaalopmaat.nl ?
Er staat een leuk project op met een "A" rating (volgens mij een eigen A, en geen graydon)
8% en 48 maanden.

En massafinanciering.eu? ervaringen?
Ik zie net dat ervaring nog niet echt mogelijk is! Kapitaal op maat is pas sinds feb in de lucht.
Massafinanciering,eu weet ik niet, maar er staan maar 3 projecten op van dezelfde lener, dus dat ziet er niet heel serieus uit.
  donderdag 17 april 2014 @ 20:09:31 #276
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138988721
Kapitaal op maat lijkt wel heel erg veel afgekeken te hebben van GvE. In het kader van spreiding is dat eigenlijk wel een mooie ontwikkeling.

Voorlopig doe ik ff nix maar anders zou ik inderdaad ook via KoM een deel geld investeren.
pi_138998050
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 20:09 schreef BartNH het volgende:
Kapitaal op maat lijkt wel heel erg veel afgekeken te hebben van GvE. In het kader van spreiding is dat eigenlijk wel een mooie ontwikkeling.

Voorlopig doe ik ff nix maar anders zou ik inderdaad ook via KoM een deel geld investeren.
Behalve dan dat je bij KoM ook meteen je geld mag overmaken bij inschrijven op een project. Dan vind ik nog steeds het GvE systeem beter.

Lees trouwens net als je nu investeert in KoM met een bedrag van 500 euro of meer dat je dan 100 euro van KoM krijgt (vandaag en morgen t/m 18/04 dus). Op zich leuk natuurlijk maar ik doe nooit geen 500 euro.
pi_139003001
Nadeel van al die sites is dat de projecten niet vol lijken te komen. Te weinig investeerders
  vrijdag 18 april 2014 @ 08:36:06 #279
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139003299
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 23:18 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Behalve dan dat je bij KoM ook meteen je geld mag overmaken bij inschrijven op een project. Dan vind ik nog steeds het GvE systeem beter.
quote:
of
U investeert in een project maar betaalt pas als 75% van het doelbedrag is bereikt! U betaalt dan per iDeal of bankoverschrijving.
Op zich vind ik dat niet zo gek, na 75% zet meestal een eindsprint in. De kans dat een projeckt dan weer opnieuw open moet is gewoon kleiner. Ook bij GvE heb je vaak dat je geld overmaakt en dan meer dan een maand moet wachten voor de lening effectief is.

Dit platform zie ik het wel redden. Gewoon commercieel en duidelijk. De overige (behalve GvE) zijn vaak specialistisch of idealistisch of veel te ingewikkelde constructies.Dan blijft het gerommel in de marge.

Ik zou het nog steeds handiger vinden om gewoon een eenmalige machtiging af te geven. Dan heb je er geen omkijken naar en het bedrag is wel onmiddellijk voor GvE/KoM beschikbaar.

Die lange wachttijd vind ik toch wel een nadeel. B.v. de pianoman hebben mensen in december al geld toegezegd en pas komende week geld overmaken (ik zelf pas in februari maar dan nog). Dat bedrag heb je dan nog wel zelf maar je moet het wel achter de hand houden.

Wel leuke tijden dat er serieus beweging in het stelsel van lenen/uitlenen is.
  vrijdag 18 april 2014 @ 23:15:47 #280
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139030875
Om iets ervaring op te doen met KoM heb ik daar op een project ingeschreven. A status, 48 mnd en 8%. De meeste projecten hebben daar minder mooie getallen. Ook zijn alle randvoorwaarden voor rentepercentage e.d. wat strakker geregeld.

Groot minpunt tov GvE is dat ze niet een hoofdelijke aansprakelijkheid eisen aan leners. Tevens lenen ze zo te zien ook niet aan particulieren.
  zaterdag 19 april 2014 @ 11:02:57 #281
412341 mesaana
pi_139038881
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 23:15 schreef BartNH het volgende:
Om iets ervaring op te doen met KoM heb ik daar op een project ingeschreven. A status, 48 mnd en 8%. De meeste projecten hebben daar minder mooie getallen. Ook zijn alle randvoorwaarden voor rentepercentage e.d. wat strakker geregeld.

Groot minpunt tov GvE is dat ze niet een hoofdelijke aansprakelijkheid eisen aan leners. Tevens lenen ze zo te zien ook niet aan particulieren.
Ik heb ook een poging gewaagd met 100 eur. En als ik het zo zie op exact hetzelfde project. :)

Het missen van hoofdelijke aansprakelijkheid is inderdaad een minpunt.
Dit is dus meer om erbij te doen. Hoofdmoot (van het P2P bedrag dat ik reserveer) gewoon bij GVE.
pi_139041016
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 23:15 schreef BartNH het volgende:

Het is daar toch ook pas lenen vanaf 25000,- vind ik toch een aardig bedrag. Dan zo gezien toch ook weer liever GvE want particulieren vind ik wel leuk om te doen.
  zaterdag 19 april 2014 @ 21:42:52 #283
405730 Spaardertje
pi_139054326
Verzoek tot overmaken van geld voor project de pruimenpot is binnen!
  dinsdag 22 april 2014 @ 15:12:22 #284
419930 BliepTuut
pi_139147108
Nou, die vistent ga ik niet in investeren omdat ik aan mijn max zit, maar ik hoop wel dat het aanslaat! Nordsee hield ik ook altijd wel van, en dit lijkt vergelijkbaar.
  dinsdag 22 april 2014 @ 15:15:58 #285
412341 mesaana
pi_139147204
Hmm, vis is lekker, maar dit project doe ik vanwege de classificatie maar even niet.
pi_139148150
Ik vind 'm leuk, ik zou wel boter bij de vis willen doen. Wat ik echter mis is iets aan achtergrond over de ondernemer.
pi_139148190
Hoop nieuw spul vandaag.
జ్ఞ‌ా
pi_139148244
ehm... juist. die vistent, of een soortgelijke tent was hier ook een tijdlang geopend. absoluut geen klanten.
pi_139148763
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 15:52 schreef athlonkmf het volgende:
ehm... juist. die vistent, of een soortgelijke tent was hier ook een tijdlang geopend. absoluut geen klanten.
En wat is hier dan ??? Hier waar ik woon doen vistenten het juist wel goed. Niet de verse vis verkoop, maar eten bij de tent vis dingetjes weer wel. Het is dat mijn balans voor crowdfunding nog steeds niet in de plus staat anders die vistent wel. Normaal doe ik 200 euro dan wel even 250 want 10% korting kan altijd leuk zijn.
pi_139153204
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 16:09 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

En wat is hier dan ??? Hier waar ik woon doen vistenten het juist wel goed. Niet de verse vis verkoop, maar eten bij de tent vis dingetjes weer wel. Het is dat mijn balans voor crowdfunding nog steeds niet in de plus staat anders die vistent wel. Normaal doe ik 200 euro dan wel even 250 want 10% korting kan altijd leuk zijn.
Den haag. Vlakbij Hollands spoor was zo'n tentje geopend. Helaas was er naast "m een Turkse supermarkt, en een stukje verder op snackbar.
pi_139153966
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:43 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Den haag. Vlakbij Hollands spoor was zo'n tentje geopend. Helaas was er naast "m een Turkse supermarkt, en een stukje verder op snackbar.
Den Haag zou je toch wat meer viseters verwachten. Maar goed turkse supermarkt in de buurt doet me dneken dat in die buurt minder nederlandse viseters zullen wonen.

En oh ja mijn hier is dan Joure.
pi_139156427
Jammer dat de GVE alternatieven Fundyd en Kapitaalopmaat nog niet goed lopen. Ik had gehoopt op meer succesvolle platformen, maar GVE ontwikkelt zich tot de marktplaats van de crowdfunding. Ik kijk trouwens zelf ook de kat uit de boom voordat ik inleg op een nieuw platform, vooral bij betaling vooraf.

Op GVE heb ik inmiddels ¤ 8000 ingelegd, steeds in porties van ¤ 500. Daarmee nu een redelijke spreiding gerealiseerd. Ik heb verdere inleg daarom voorlopig maar even stop gezet, maar zie ook niet veel interessante projecten langs komen. DG press group misschien, is wel een gerenommeerde partij, maar solvabiliteit van 20% vind ik niet hoog en ook al zitten ze in een niche, papier is op zijn retour.
pi_139162194
Heb ondertussen ook mijn eerste inleg gedaan. Vind dit toch wel een leuke mannier van "investeren", toch het gevoel dat je ondernemers een handje helpt, ondernemers die je ook nog eens gewoon kunt opzoeken. Dat je er dan ook nog wat rente voor terug krijgt is een leuke extra.
pi_139163415
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 19:06 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Den Haag zou je toch wat meer viseters verwachten. Maar goed turkse supermarkt in de buurt doet me dneken dat in die buurt minder nederlandse viseters zullen wonen.

En oh ja mijn hier is dan Joure.
In Den Haag heb je overal wel een turkse supermarkt. Net zoals dat je tientallen kraampjes hebt die allerlei vissnacks verkopen.
pi_139164118
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:18 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

In Den Haag heb je overal wel een turkse supermarkt. Net zoals dat je tientallen kraampjes hebt die allerlei vissnacks verkopen.
Wat is je punt dan? :?
pi_139165078
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:29 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat is je punt dan? :?
Plan klinkt leuk. Ben alleen benieuwd of het stand houdt. Op stations zijn er zat alternatieven. Nou kunnen ze wel mooi zeggen dat "NS retail" zoveel omzet maakt. Maar of dat ook voor hun gaat gelden?
  woensdag 23 april 2014 @ 08:24:35 #297
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139171743
Ik ben groot visliefhebber! Echter vis als fastfood op een station of andere plek waar mensen niet bewust naar toe gaan om een visje te halen is meestal gewoon dierenmishandeling in mijn ogen. Zonde van een mooi product om achteloos in een frituurpan te laten glijden. Dergelijke plaatsen koop ik dus niet meer want vaak is het resultaat dat ik het in de prullenbak laat verdwijnen. Voor mijn gevoel leent een dergelijke locatie zich beter voor patat, belegde broodjes en pizza.

Maar goed, ik vond er gister weer een met een laag totaal bedrag en 50% inbreng eigen vermogen. Bovendien maar 48 mnd en toch 8%. De matrassenreiniger (Alleen de gehanteerde naam zint me niet).
  woensdag 23 april 2014 @ 10:20:46 #298
412341 mesaana
pi_139173752
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 08:24 schreef BartNH het volgende:
Ik ben groot visliefhebber! Echter vis als fastfood op een station of andere plek waar mensen niet bewust naar toe gaan om een visje te halen is meestal gewoon dierenmishandeling in mijn ogen. Zonde van een mooi product om achteloos in een frituurpan te laten glijden. Dergelijke plaatsen koop ik dus niet meer want vaak is het resultaat dat ik het in de prullenbak laat verdwijnen. Voor mijn gevoel leent een dergelijke locatie zich beter voor patat, belegde broodjes en pizza.

Maar goed, ik vond er gister weer een met een laag totaal bedrag en 50% inbreng eigen vermogen. Bovendien maar 48 mnd en toch 8%. De matrassenreiniger (Alleen de gehanteerde naam zint me niet).
Wil hij vast wel aanpassen als je genoeg investeert ;)
  woensdag 23 april 2014 @ 10:56:10 #299
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139174518
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 10:20 schreef mesaana het volgende:

[..]

Wil hij vast wel aanpassen als je genoeg investeert ;)
Dream on w/ Een franchise keten die de naam wijzigt voor een minimale investeerder in één f-nemer. LOL.

Bij nader inzien vraag ik me toch wel af waarom een dergelijk klein bedrag niet in veel kortere tijd wordt afbetaald. De hele onderneming (kapitaal) is een overmaatse klop/stofzuiger en vervoer. Mogelijk nog wat chemicaliën. Doordat de helft van het geld eigen inbreng is kan je dus stellen dat ie over minimaal acht jaar afschrijft en die termijn lijkt me voor een auto en die machine nogal lang, zeker als er later ook onderhoudskosten komen aan dat spul.

Maar goed, het is hem gegund en het scheelt jou en mij weer een uitkering moeten betalen. O~)
  donderdag 24 april 2014 @ 10:20:33 #300
412341 mesaana
pi_139207632
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 10:56 schreef BartNH het volgende:

[..]

Dream on w/ Een franchise keten die de naam wijzigt voor een minimale investeerder in één f-nemer. LOL.

Bij nader inzien vraag ik me toch wel af waarom een dergelijk klein bedrag niet in veel kortere tijd wordt afbetaald. De hele onderneming (kapitaal) is een overmaatse klop/stofzuiger en vervoer. Mogelijk nog wat chemicaliën. Doordat de helft van het geld eigen inbreng is kan je dus stellen dat ie over minimaal acht jaar afschrijft en die termijn lijkt me voor een auto en die machine nogal lang, zeker als er later ook onderhoudskosten komen aan dat spul.

Maar goed, het is hem gegund en het scheelt jou en mij weer een uitkering moeten betalen. O~)
Het was een grapje..
  donderdag 24 april 2014 @ 10:37:23 #301
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_139208014
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 10:56 schreef BartNH het volgende:

[..]

:') :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: