Vorig deel: NWS / ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klantquote:ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank. Die bedrijven kunnen dan op hun beurt op maat gesneden advertenties aanbieden. Dat heeft Hans Hagenaars, directeur Particulieren bij ING, gezegd in een interview met Het Financieele Dagblad.
De bank heeft volgens hem een speciaal team samengesteld om de betalingen van de ING-klanten te analyseren. 'ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen', aldus Hagenaars. ING gaat naar verwachting dit jaar al van start met een proef met enkele duizenden klanten.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-aan-bedrijven.dhtml
De bankpas is de nieuwe bonuskaart?!
Niet? Gaan ze het niet verkopen? Dus jij wilt zeggen dat ze die informatie gratis aan bedrijven gaan geven?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Dat doen ze ook niet, wel lezen wat ze zeggen.
Nee dat wil hij niet zeggen. Lees je eens even in.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:33 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Niet? Gaan ze het niet verkopen? Dus jij wilt zeggen dat ze die informatie gratis aan bedrijven gaan geven?
Alleen als jij aangeeft dat ze jouw data mogen gebruiken in de analyse zullen ze het doen, jouw prive-data (hetgeen totaal niet interessant is) dus niet.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:33 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Niet? Gaan ze het niet verkopen? Dus jij wilt zeggen dat ze die informatie gratis aan bedrijven gaan geven?
Wat mis ik dan? Volgens mij is het heel duidelijk. ING wilt je betaalgegevens aan grote bedrijven geven.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:34 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee dat wil hij niet zeggen. Lees je eens even in.
Lees jij je dan even beter in. Dit geldt alleen voor de proef periode. Als het uiteindelijk voor iedereen gaat gelden, is nog niet bekend of dat via opt-in only gaat.... Zie reacties ING op twitterquote:Op maandag 10 maart 2014 13:34 schreef waht het volgende:
[..]
Alleen als jij aangeeft dat ze jouw data mogen gebruiken in de analyse zullen ze het doen, jouw prive-data (hetgeen totaal niet interessant is) dus niet.
Dan is het nog steeds mijn data.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:34 schreef waht het volgende:
[..]
Alleen als jij aangeeft dat ze jouw data mogen gebruiken in de analyse zullen ze het doen, jouw prive-data (hetgeen totaal niet interessant is) dus niet.
Dus je mag alleen een opt-in doen op deelname aan de analyse, niet aan de reclame's zelf. Zonde. Een reclamevrije bank zou toch wel heel mooi zijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:34 schreef waht het volgende:
[..]
Alleen als jij aangeeft dat ze jouw data mogen gebruiken in de analyse zullen ze het doen, jouw prive-data (hetgeen totaal niet interessant is) dus niet.
ING gaat geen betaalgegevens verkopen, punt. Je mist dus compleet essentie van het nieuwsbericht.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:34 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Wat mis ik dan? Volgens mij is het heel duidelijk. ING wilt je betaalgegevens aan grote bedrijven geven.
Wat meer moet ik er van weten?
Ja, laten we even de toekomst voorspellen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:35 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Lees jij je dan even beter in. Dit geldt alleen voor de proef periode. Als het uiteindelijk voor iedereen gaat gelden, is nog niet bekend of dat via opt-in only gaat.... Zie reacties ING op twitter
Joh, die proef is leuk, volgend jaar rammen ze alle data erin en rollen er advertenties uit. Wat dat betreft geef ik geen ene neuk om de reacties van de ING. Ze verkopen hun ziel en zaligheid al.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:35 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Lees jij je dan even beter in. Dit geldt alleen voor de proef periode. Als het uiteindelijk voor iedereen gaat gelden, is nog niet bekend of dat via opt-in only gaat.... Zie reacties ING op twitter
Sorry, maar als ze geen betaalgegevens gaan verkopen. Hoe kan tuincentrum A erachter komen dat ik in maart altijd inkopen doe bij tuincentrum B?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:37 schreef TC03 het volgende:
[..]
ING gaat geen betaalgegevens verkopen, punt. Je mist dus compleet essentie van het nieuwsbericht.
Ik ga het niet voor je uitkauwen, Google even twee minuten en je ziet zelf waar het over gaat.
Maar wat ze wel gaan doen blijft vaag. Ze gaan adverteerders inzicht geven in betaalgegevens, hoe dan? Met welke vorm? Welke adverteerders? Zit er een check op? Kan een partij die data opvragen of handelt de ING het af? Hoe garandeert de ING dat mijn gegevens niet op straat komen te liggen samen met duizenden anderen ? Vragen vragen, zonder antwoord.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:37 schreef TC03 het volgende:
[..]
ING gaat geen betaalgegevens verkopen, punt. Je mist dus compleet essentie van het nieuwsbericht.
Ik ga het niet voor je uitkauwen, Google even twee minuten en je ziet zelf waar het over gaat.
Behoudens wat gestampvoet en bogen op je jarenlange ervaring heb ik nog weinig hout snijdende argumenten van je gehoord waarom dit een noodzakelijk iets van een bank zou moeten zijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:19 schreef Individual het volgende:
Wat was jouw analyse ervaring ook alweer?
Jij doet anders precies hetzelfde alleen met jouw mening...quote:Op maandag 10 maart 2014 13:37 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, laten we even de toekomst voorspellen.
Het voorbeeld van de directeur ging ironisch genoeg om een persoonlijke advertentie waarna hij zei dat er geen persoonsgegevens zullen worden verstrekt.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:38 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Sorry, maar als ze geen betaalgegevens gaan verkopen. Hoe kan tuincentrum A erachter komen dat ik in maart altijd inkopen doe bij tuincentrum B?
Dat is een letterlijk gegeven voorbeeld van de ING... Dat kan dus alleen als ze MIJN gegevens vrijgeven.
Vermoedelijke reactie:quote:Op maandag 10 maart 2014 13:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Behoudens wat gestampvoet en bogen op je jarenlange ervaring heb ik nog weinig hout snijdende argumenten van je gehoord waarom dit een noodzakelijk iets van een bank zou moeten zijn.
Als ik reclame/ advertenties wil van het eoa dan vink ik dat wel aan bij de eerste de beste webwinkel, dat hoeft een bank niet voor mij te regelen.
Hier zijn allemaal richtlijnen voor, ING gaat je geen opleiding tot data-analist aanbieden. En ik snap ook niet hoe je het niet weet als je al bij verscheidene bedrijven rond hebt gelopen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar wat ze wel gaan doen blijft vaag. Ze gaan adverteerders inzicht geven in betaalgegevens, hoe dan? Met welke vorm? Welke adverteerders? Zit er een check op? Kan een partij die data opvragen of handelt de ING het af? Hoe garandeert de ING dat mijn gegevens niet op straat komen te liggen samen met duizenden anderen ? Vragen vragen, zonder antwoord.
Terwijl dat geld verdienen dus eigenlijk voor ons zou moeten zijn. Wie heeft ING die gegevens gegeven? Wij toch zeker?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het voorbeeld van de directeur ging ironisch genoeg om een persoonlijke advertentie waarna hij zei dat er geen persoonsgegevens zullen worden verstrekt.
Eigenlijk gaat het dus zo:
Big data ----------------- ? ---------------------- Profit!
Nee, dat is niet het voorbeeld wat ze letterlijk geven. Jij verdraait hun letterlijk gegeven voorbeeld. ING:quote:Op maandag 10 maart 2014 13:38 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Sorry, maar als ze geen betaalgegevens gaan verkopen. Hoe kan tuincentrum A erachter komen dat ik in maart altijd inkopen doe bij tuincentrum B?
Dat is een letterlijk gegeven voorbeeld van de ING... Dat kan dus alleen als ze MIJN gegevens vrijgeven.
In de praktijk zegt het tuincentrum dus tegen ING: "laat advertentie X zien aan mensen die in maart meer dan 150 euro uitgeven". Dan zegt ING "ok, doen we". Er gaat geen bit aan informatie van ING naar het tuincentrum.quote:"Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen", aldus directeur Particulieren Hans Hagenaars in de krant. Adverteerders staan volgens hem in de rij om mee te doen.
Daar hebben de klanten stuk voor stuk zelf voor gekozen hoor.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:41 schreef Scorpie het volgende:
Maar goed, wel een briljant plan; eerst jaag je iedereen naar een PIN pas toe en verban je cash geld gewoon, daarna lock je de klanten in door ze per maand een bedrag te laten betalen voor het stallen van hun geld en vervolgens pluk je ze helemaal kaal door hun data te verkopen aan louche adverteerders zonder dat je daar op toetst.
Ik heb zat voorbeelden gezien die allemaal niet de garantie konden geven dat er geen persoonsgegevens beschikbaar zouden komen ja. Dus hoe de ING deze statement zo arrogant kan neerzetten is mij een raadsel. Je mag het me anders nog wel een keer uitleggen hoor waht, als je het zelf wel weet. Deel vooral je kennis over deze onwetenden.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:41 schreef waht het volgende:
[..]
Hier zijn allemaal richtlijnen voor, ING gaat je geen opleiding tot data-analist aanbieden. En ik snap ook niet hoe je het niet weet als je al bij verscheidene bedrijven rond hebt gelopen.
Is al eerder voorbij gekomen, maar indirect is je data toch verkocht. Het verlaat het pand van ING niet, maar het heeft wel waarde, want het tuincentrum betaalt er voor om het aan jou te laten zien.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:42 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het voorbeeld wat ze letterlijk geven. Jij verdraait hun letterlijk gegeven voorbeeld. ING:
[..]
In de praktijk zegt het tuincentrum dus tegen ING: "laat advertentie X zien aan mensen die in maart meer dan 150 euro uitgeven". Dan zegt ING "ok, doen we". Er gaat geen bit aan informatie van ING naar het tuincentrum.
Ja, want die kunnen massaal wegrennen naar een andere bank waardoor de ING failliet gaat.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:42 schreef TC03 het volgende:
[..]
Daar hebben de klanten stuk voor stuk zelf voor gekozen hoor.
Onzekerheid kost geld, altijd. 'Big data' reduceert onzekerheid en levert dus geld op.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het voorbeeld van de directeur ging ironisch genoeg om een persoonlijke advertentie waarna hij zei dat er geen persoonsgegevens zullen worden verstrekt.
Eigenlijk gaat het dus zo:
Big data ----------------- ? ---------------------- Profit!
Dit dus.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:43 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Is al eerder voorbij gekomen, maar indirect is je data toch verkocht. Het verlaat het pand van ING niet, maar het heeft wel waarde, want het tuincentrum betaalt er voor om het aan jou te laten zien.
ING levert een dienst op basis van waardevolle data. Maar die data wordt niet verhandeld. Hoe je het ook formuleert, het bedrijf betaalt ING voor een dienst en niet voor de data.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:43 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Is al eerder voorbij gekomen, maar indirect is je data toch verkocht. Het verlaat het pand van ING niet, maar het heeft wel waarde, want het tuincentrum betaalt er voor om het aan jou te laten zien.
In de praktijk zegt het tuincentrum 'in de buurt van mijn tuincentrum, zo`n 20 km'. Boem, en daar komen je persoongegevens aan te pas, want de ING houdt bij waar je precies gepind hebt en dat mag dus niet want herleidbaar tot een persoon.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:42 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het voorbeeld wat ze letterlijk geven. Jij verdraait hun letterlijk gegeven voorbeeld. ING:
[..]
In de praktijk zegt het tuincentrum dus tegen ING: "laat advertentie X zien aan mensen die in maart meer dan 150 euro uitgeven". Dan zegt ING "ok, doen we". Er gaat geen bit aan informatie van ING naar het tuincentrum.
Uhuh. Laten we deze nonsens dan stoppen want je weet prima dat geen enkele database 100% veilig is, en wel dat er wetten, richtlijnen en afspraken hieromtrent zijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb zat voorbeelden gezien die allemaal niet de garantie konden geven dat er geen persoonsgegevens beschikbaar zouden komen ja. Dus hoe de ING deze statement zo arrogant kan neerzetten is mij een raadsel. Je mag het me anders nog wel een keer uitleggen hoor waht, als je het zelf wel weet. Deel vooral je kennis over deze onwetenden.
(stiekem denk ik dat je het zelf ook niet weet)
Als het niet mag, dan zal het dus in de praktijk niet gebeuren. Ook ING heeft zich aan de wet te houden.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In de praktijk zegt het tuincentrum 'in de buurt van mijn tuincentrum, zo`n 20 km'. Boem, en daar komen je persoongegevens aan te pas, want de ING houdt bij waar je precies gepind hebt en dat mag dus niet want herleidbaar tot een persoon.
Dus je bent het met mij eens dat de ING veel te ver is gegaan met deze statements en op zijn minst een flinke knieval zal moeten maken met hun leugens en bedrog? Dan zijn we het eens.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:44 schreef waht het volgende:
[..]
Uhuh. Laten we deze nonsens dan stoppen want je weet prima dat geen enkele database 100% veilig is, en wel dat er wetten, richtlijnen en afspraken hieromtrent zijn.
Ja, dat is ook een mooie manier om het te formulerenquote:Op maandag 10 maart 2014 13:44 schreef TC03 het volgende:
[..]
ING levert een dienst op basis van waardevolle data. Maar die data wordt niet verhandeld. Hoe je het ook formuleert, het bedrijf betaalt ING voor een dienst en niet voor de data.
Dat denk ik niet, ik begrijp zijn argumenten heel goed en daar valt ook niet veel tegenin te brengen. Hij denkt er gewoon fundamenteel anders over. Als je het op onze manier bekijkt, wordt de data wel verkocht. Hij ziet verkopen als iets waarbij iets van hand wisselt.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:43 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dit dus.
Maar goed, TC03 is waarschijnlijk degene die deze scheme bedacht heeft en voelt zich op zijn pikkie getrapt ofzo.
Je bent weer naïef.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:44 schreef TC03 het volgende:
[..]
Als het niet mag, dan zal het dus in de praktijk niet gebeuren.
Nee, niet. De data blijft ten alle tijden in handen van ING. Dus de data wordt niet verhandeld. Verhandelen zou een transactie van goederen (die hoeven niet per se fysiek te zijn) in moeten houden. Die transactie vindt niet plaats.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:45 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Ja, dat is ook een mooie manier om het te formuleren
Uiteindelijk is het nog altijd de data die verhandeld wordt...
In jouw opinie is verhandelen iets dat per definitie van eigenaar verwisseld?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:44 schreef TC03 het volgende:
[..]
ING levert een dienst op basis van waardevolle data. Maar die data wordt niet verhandeld. Hoe je het ook formuleert, het bedrijf betaalt ING voor een dienst en niet voor de data.
Misschien vermoordt ING hun klanten wel als ze hun spaarrente willen incasseren. Levert geld op.quote:
Euhm ja.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In jouw opinie is verhandelen iets dat per definitie van eigenaar verwisseld?
Haha... wil je het nou niet snappen ofzo?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee, niet. De data blijft ten alle tijden in handen van ING. Dus de data wordt niet verhandeld. Verhandelen zou een transactie van goederen (die hoeven niet per se fysiek te zijn) in moeten houden. Die transactie vindt niet plaats.
Dat is dan nog maar de vraag. Ik ken zat adverteerders die er niet happig op zijn om te vertrouwen op third party bedrijven die voor hun de afwikkeling doen zonder inzage te hebben in de gegevens.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
De data blijft ten alle tijden in handen van ING.
Die bedrijven hoeven ook niks te weten, snap jij dat nou niet?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:47 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Haha... wil je het nou niet snappen ofzo?
Zonder die data weten bedrijven toch nog niks? Dus data zal altijd verhandeld worden. Hoe mooi je het ook wilt verkopen. Het blijft uiteindelijk de data die verkocht wordt.
Nutteloze speculatie.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dan nog maar de vraag. Ik ken zat adverteerders die er niet happig op zijn om te vertrouwen op third party bedrijven die voor hun de afwikkeling doen zonder inzage te hebben in de gegevens.
Even een voorbeeldje van je naïviteit:quote:Op maandag 10 maart 2014 13:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
Misschien vermoordt ING hun klanten wel als ze hun spaarrente willen incasseren. Levert geld op.
Je bent wel erg naïef als je denkt dat ING hun klanten niet vermoordt. Het levert immers geld op.
Dat is de juridische uitleg.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee, niet. De data blijft ten alle tijden in handen van ING. Dus de data wordt niet verhandeld. Verhandelen zou een transactie van goederen (die hoeven niet per se fysiek te zijn) in moeten houden. Die transactie vindt niet plaats.
Nee hoor. Jij denkt werkelijk dat een bedrijf gaat betalen voor een dienst waarbij er geen garanties worden gegeven dat de advertentie ook daadwerkelijk getoond zal worden aan de doelgroep en je de ING maar moet geloven op hun blauwe ogen dat ze dat doen?quote:
Dat tuincentrum is dan nogal naief als ze genoegen nemen met een 'ja dat doen we'. Elk bedrijf zou inzage eisen natuurlijk. Weet je zelf ook welquote:Op maandag 10 maart 2014 13:48 schreef TC03 het volgende:
[..]
Die bedrijven hoeven ook niks te weten, snap jij dat nou niet?
Tuincentrum A zegt: "laat deze advertentie zien bij mensen die in maart iets bij de concurrent gekocht hebben."
ING: "Oké dat doen we."
Tuincentrum A krijgt *geen enkele* informatie te zien.
De data wordt niet verkocht, punt.
Om dan nog maar te zwijgen van kwaadwillenden die de servers met de analyses gaan proberen te hacken.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Even een voorbeeldje van je naïviteit:
http://tweakers.net/nieuw(...)treetview-autos.html
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)ist-brenno-de-winter
Dit zijn organisaties die letterlijk gegevens illegaal hebben verzameld en misbruikt, en er mee weg zijn gekomen. Het is naïef om te denken dat de ING datzelfde niet zou doen.
Nee vind ik niet, je moet de beeldvorming direct beïnvloeden voordat het volk allerlei waanbeelden krijgt.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus je bent het met mij eens dat de ING veel te ver is gegaan met deze statements en op zijn minst een flinke knieval zal moeten maken met hun leugens en bedrog? Dan zijn we het eens.
Sterker nog, een OPT-IN op het analyse stuk betekent niet dat je niet meegenomen wordt in de doelgroep van de adverteerders, immers, je data is toch al verzameld.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:49 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is de juridische uitleg.
Het gaat er wat mij betreft ook niet om dat ING mij een advertentie wil tonen. Het gaat mij erom dat die analyse gemaakt wordt, zonder dat mijn data écht beschermd is. Want ze maken eerst de analyse, en vragen dan pas toestemming. Dat is al zeker één stap te laat.
Oeh spannend. Vertel.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:50 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Om dan nog maar te zwijgen van kwaadwillenden die de servers met de analyses gaan proberen te hacken.
Dat sowieso. Want het tuincentrum wilt wel weten hoeveel mensen de advertentie zullen zien, aangezien ze wel willen weten hoeveel potentiele klanten ze bereiken met het geld dat ze investeren in dit soort reclames.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor. Jij denkt werkelijk dat een bedrijf gaat betalen voor een dienst waarbij er geen garanties worden gegeven dat de advertentie ook daadwerkelijk getoond zal worden aan de doelgroep en je de ING maar moet geloven op hun blauwe ogen dat ze dat doen?
[..]
Dat tuincentrum is dan nogal naief als ze genoegen nemen met een 'ja dat doen we'. Elk bedrijf zou inzage eisen natuurlijk. Weet je zelf ook wel
Niet vergelijkbaar.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Even een voorbeeldje van je naïviteit:
http://tweakers.net/nieuw(...)treetview-autos.html
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)ist-brenno-de-winter
Dit zijn organisaties die letterlijk gegevens illegaal hebben verzameld en misbruikt, en er mee weg zijn gekomen. Het is naïef om te denken dat de ING datzelfde niet zou doen.
ING zegt dat ze geen klantgegevens gaan delen, dus ik denk dat het bedrijf ING maar gewoon moet vertrouwen. Zo niet, dan adverteer je toch lekker ergens anders? Concurrentie, marktwerking, zo werkt het.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor. Jij denkt werkelijk dat een bedrijf gaat betalen voor een dienst waarbij er geen garanties worden gegeven dat de advertentie ook daadwerkelijk getoond zal worden aan de doelgroep en je de ING maar moet geloven op hun blauwe ogen dat ze dat doen?
[..]
Dat tuincentrum is dan nogal naief als ze genoegen nemen met een 'ja dat doen we'. Elk bedrijf zou inzage eisen natuurlijk. Weet je zelf ook wel
Zie je het voor je? Ben je zo`n tuincentrum krijg je een specificatie van de ING dat er 500.000 man op je advertentie hebben geklikt. En je hebt geen enkele manier om dat te verifiëren. Of je even wil betalenquote:Op maandag 10 maart 2014 13:51 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dat sowieso. Want het tuincentrum wilt wel weten hoeveel mensen de advertentie zullen zien, aangezien ze wel willen weten hoeveel potentiele klanten ze bereiken met het geld dat ze investeren in dit soort reclames.
Wederom naïef. De ING zegt zelf al dat ze adverteerders inzage gaan geven. Typisch gevalletje van 'oeps, we zijn iets te ver gegaan' bij de ING. Media Fail.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:52 schreef TC03 het volgende:
[..]
ING zegt dat ze geen klantgegevens gaan delen, dus ik denk dat het bedrijf ING maar gewoon moet vertrouwen. Zo niet, dan adverteer je toch lekker ergens anders? Concurrentie, marktwerking, zo werkt het.
Dat is nooit te verifiëren als klant, je moet de dienstverlener gewoon vertrouwen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zie je het voor je? Ben je zo`n tuincentrum krijg je een specificatie van de ING dat er 500.000 man op je advertentie hebben geklikt. En je hebt geen enkele manier om dat te verifiëren. Of je even wil betalen
quote:Op maandag 10 maart 2014 13:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zie je het voor je? Ben je zo`n tuincentrum krijg je een specificatie van de ING dat er 500.000 man op je advertentie hebben geklikt. En je hebt geen enkele manier om dat te verifiëren. Of je even wil betalen
Juist wel, door inzage in alle data.quote:
Of je eist inzage in de gebruikersdata. En tada, daar hebben we de ING weer die dus wel degelijk data verkoopt.quote:je moet de dienstverlener gewoon vertrouwen.
Vertel, hoe is dat te verifiëren zonder inzage te krijgen in de gegevens van de ING?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:55 schreef waht het volgende:
[..]
Dat valt prima te verifiëren, en het tuincentrum is dom bezig als het dat niet doet. Jij zit in de IT toch?
quote:Op maandag 10 maart 2014 13:54 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat is nooit te verifiëren als klant, je moet de dienstverlener gewoon vertrouwen.
Welke is het nou jongens? Jullie praten elkaar tegen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:55 schreef waht het volgende:
[..]
Dat valt prima te verifiëren, en het tuincentrum is dom bezig als het dat niet doet. Jij zit in de IT toch?
Wat ik zeg, meneer de IT'er.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Welke is het nou jongens? Jullie praten elkaar tegen.
quote:
quote:Op maandag 10 maart 2014 13:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vertel, hoe is dat te verifiëren zonder inzage te krijgen in de gegevens van de ING?
quote:De ASN Bank is de enige bank die meteen aangeeft nooit betalingsgegevens door te zullen spelen. ''Gegevens van onze klanten worden niet voor commerciële doeleinden gebruikt. Dat past niet bij onze uitgangspunten. In de toekomst gaan we dat ook niet doen.''
http://nos.nl/artikel/621(...)d-over-plan-ing.html
Flikker eens op met je achterlijke vragen.quote:
Je ziet toch waar de redirect vandaan komt? Weet je gelijk van alle klikkers wie er bij ING zitquote:
Dus je kan er geen antwoord op geven? Dat zegt al genoeg. ING draagt dus gewoon de gegevens over aan adverteerders en DUS verkopen ze de data wel degelijk. Totdat jij met een onderbouwing komt waaruit blijkt dat je die gegevens niet nodig hebt om als adverteerder zijnde de advertentie uitslagen te verifiëren blijft dat punt gewoon overeind staat, hoe hard je ook gaat schreeuwen als een volslagen malloot.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:00 schreef waht het volgende:
[..]
Flikker eens op met je achterlijke vragen.
Tot zover Scorpie als IT'er.
Dat kan hij niet, want dat is niet mogelijk. Waarom denk je anders dat hij begint te schreeuwen?quote:Op maandag 10 maart 2014 14:02 schreef poemojn het volgende:
Ik ben geen IT'er.![]()
Kun je het mij eens uitleggen?
En die geven ze niet, want dan is ING hun leverage kwijt. Als ING alle data aan een derde partij laat zien, dan kan die derde partij die informatie gewoon vrolijk weggeven of doorverkopen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Juist wel, door inzage in alle data.
ik denk niet, ik wacht op uitleg.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat kan hij niet, want dat is niet mogelijk. Waarom denk je anders dat hij begint te schreeuwen?
Dus blijft de vraag staan; hoe gaat de ING adverteerders over de streep trekken als ze geen data verkopen. Ik denk dat ik het antwoord wel weet: ze verkopen of geven wel inzage in data van hun klanten.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:05 schreef TC03 het volgende:
[..]
En die geven ze niet, want dan is ING hun leverage kwijt. Als ING alle data aan een derde partij laat zien, dan kan die derde partij die informatie gewoon vrolijk weggeven of doorverkopen.
Ik ben een leek hoor, maar ik dacht dat je altijd kon zien wat de bron is van iemands bezoek. Dat je dus kunt zien of hij op een advertentie op een bepaalde site klikt, of uit een mailbericht, etc.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat kan hij niet, want dat is niet mogelijk. Waarom denk je anders dat hij begint te schreeuwen?
Ja, dat werkt alleen bij 'statische' pagina's en aanbiedingen. Als je echt persoonlijke aanbiedingen wilt maken, dus waarmee de directeur schermt, dan zal je veel meer moeten weten van de persoon in kwestie. De vraag is dus of je dan ING op zijn blauwe ogen gaat geloven als ze zeggen dat zij het oplossen of dat je ter verificatie inzage wilt in de data die de ING heeft. Een slimme adverteerder wil dat laatste natuurlijk.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:08 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik ben een leek hoor, maar ik dacht dat je altijd kon zien wat de bron is van iemands bezoek. Dat je dus kunt zien of hij op een advertentie op een bepaalde site klikt, of uit een mailbericht, etc.
Zei de 'bankier'.quote:
Er gaat niks meer bekend worden nu dan wat er nu al is. Als jij nu pint kunnen winkeleigenaren ook gewoon al zien welk tegenrekeningnr. en hoevaak dat voorkomt. In principe zouden ze met software dat ook per persoon gewoon kunnen uitlezen. Dat ING er gewoon een advertentiemogelijkheid aan koppelt voor de ondernemer is echt niet privacy-schendend.quote:
De ondernemer heeft dus je gegevens en ziet aan je kortingscode dat je in de groep "spendeert + ¤ 500" bij de concurrent valt....quote:Op maandag 10 maart 2014 15:10 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Er gaat niks meer bekend worden nu dan wat er nu al is. Als jij nu pint kunnen winkeleigenaren ook gewoon al zien welk tegenrekeningnr. en hoevaak dat voorkomt. In principe zouden ze met software dat ook per persoon gewoon kunnen uitlezen. Dat ING er gewoon een advertentiemogelijkheid aan koppelt voor de ondernemer is echt niet privacy-schendend.
Tenminste, de info die je wilt "beschermen" ligt al sinds de invoering van de betaalpas op straat, dus daar kom je lekker laat mee dan.
Nee, de ondernemer kan namelijk enkel zien wat jij uitgeeft bij hem natuurlijk.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
De ondernemer heeft dus je gegevens en ziet aan je kortingscode dat je in de groep "spendeert + ¤ 500" bij de concurrent valt....
Das natuurlijk geen argument.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:12 schreef Voorschrift het volgende:
Sterker nog, alle ondernemers doen het al.
Dan kies ik daar zelf voor.quote:Als jij met je kokkert in een winkel loopt
Dan is dat heel wat anders dan een tuincentrum dat ongevraagd mij bestookt met allerlei kortingen en aanbiedingen waar ik niet op zit te wachten. Waar zit de nee/nee sticker hiervoor?quote:en ze herkennen je omdat je vaker komt dan bieden ze je ook kortingen aan, of een klantenkaart, of uitnodigingen voor speciale avonden en noem maar op.
Ja.quote:Maar nu het online ongevraagd is, is het ineens een ramp?
Nee. Ik heb een teringhekel aan spam.quote:Terwijl je normaliter denkt "goh wat een goede service".
Nou prima, dan ga je toch met een masker op winkelen, niemand die je meer vraagt of je een klantenkaart wilt omdat ze je herkennen.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Das natuurlijk geen argument.
[..]
Dan kies ik daar zelf voor.
[..]
Dan is dat heel wat anders dan een tuincentrum dat ongevraagd mij bestookt met allerlei kortingen en aanbiedingen waar ik niet op zit te wachten. Waar zit de nee/nee sticker hiervoor?
[..]
Ja.
[..]
Nee. Ik heb een teringhekel aan spam.
Maar met speciaal getructe aanbiedingen kan hij wel degelijk zien dat jij van de concurrent afkomt.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, de ondernemer kan namelijk enkel zien wat jij uitgeeft bij hem natuurlijk.
Daar ga je dus al de mist in. Het enige goede antwoord dat ING dan dient te geven is iets als: "Dan moet u een reclameburo hebben. Wij zijn een bank."quote:Op maandag 10 maart 2014 15:17 schreef Voorschrift het volgende:
De ondernemer zegt gewoon "ik wil adverteren bij klanten die vaak bij me kopen", nou de ING linkt dan gewoon een advertentie op jouw internetbankieren namens de ondernemer. Hoeft an sich niet eens verkoop van data voor te zijn. ING kan gewoon analyseren wat de tegenrekeningen zijn van de ondernemer in kwestie, en hoevaak zo'n afschrijving voorkomt.
Van mij hoeft het ook niet per se, maar die wilde verhalen over het bankwezen die hier nu de rondte doen van mensen met alu-hoedjes in de kast beginnen ook wat ergerlijk te worden. Je hoeft echt geen meta-data te verkopen om koppelingen te kunnen maken tussen betalingsverkeer.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:17 schreef IntensiveGary het volgende:
Het is heel simpel: Dit is niet de taak van een bank. Ik verwacht van een bank dat ze secuur, discreet en betrouwbaar omgaan met mijn geld en gegevens. Dit soort verrassingen - en vooral de vanzelfsprekendheid waarmee ze voorkomen - horen daar mijns inziens niet bij.
Wij, het publiek, worden gemasseerd. Eerst het geintje met Equens, een tijde terug. Dat werd heel hard afgeschoten. Nu probeert ING het nogmaals. Komt ook even een shitstorm over. En op een gegeven moment zijn we aan het idee gewend en vinden we het wel best. Men is al aardig op weg.
Als jij altijd bij de concurrent winkelt krijg je natuurlijk geen reclame van iets anders.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar met speciaal getructe aanbiedingen kan hij wel degelijk zien dat jij van de concurrent afkomt.
Wat een gekke ondernemer, waarom zou je willen adverteren bij mensen die al lang bij je komen. Je wil juist adverteren bij de mensen die niet bij je komen, in de buurt van je tuincentrumpje wonen, per maand 500 euro uitgeven aan plantjes en die vaak bij de concurrent pinnen. En verrek! De ING maakt het nog mogelijk ookquote:Op maandag 10 maart 2014 15:17 schreef Voorschrift het volgende:
De ondernemer zegt gewoon "ik wil adverteren bij klanten die vaak bij me kopen", nou de ING linkt dan gewoon een advertentie op jouw internetbankieren namens de ondernemer. Hoeft an sich niet eens verkoop van data voor te zijn. ING kan gewoon analyseren wat de tegenrekeningen zijn van de ondernemer in kwestie, en hoevaak zo'n afschrijving voorkomt.
Waarom zou ik geen reclame van concurrenten kunnen krijgen? Wil je mij niet weglokken als goedbetalende klant bij je concurrent?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Als jij altijd bij de concurrent winkelt krijg je natuurlijk geen reclame van iets anders.
En hij heeft geen flauw idee dat ik een kortingsbon bij hem inlever die ik gekregen heb op Mijn ING omdat ik in de categorie "+¤ 500 bij de concurrent" val?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, de ondernemer kan namelijk enkel zien wat jij uitgeeft bij hem natuurlijk.
Als jij 100 euro ontvangt van Dhr. Janssen dan zie je op internetbankieren dat toch ook? Zo zijn ook alle PIN-transacties voor ondernemers te zien als jij ergens pint. Maar dat wil nog niet zeggen dat jij ook kan zien wat Dhr. Janssen uitgeeft elders, je ziet enkel wat hij bij jou uitgeeft.
Hetgeen dat de ING nu wil doen is daar een advertentiemogelijkheid aan koppelen, want de ING kan gewoon je banner aanpassen als je inlogt. Naja, zo'n privacy-drama is dat niet hoor.
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:mediumhudquote:"Een simpel voorbeeld", zegt de directeur Particulieren. "Stel dat iemand jaarlijks een paar honderd euro uitgeeft bij tuincentrum A, dan kan het voor tuincentrum B heel interessant zijn om diegene een scherp aanbod te doen, zodat diegene volgende aankoop bij tuincentrum B komt doen."
Dezelfde reden dat ondernemers aan klantenbinding doen, of speciale acties bieden voor mensen die al een klantenkaart hebben.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat een gekke ondernemer, waarom zou je willen adverteren bij mensen die al lang bij je komen. Je wil juist adverteren bij de mensen die niet bij je komen, in de buurt van je tuincentrumpje wonen, per maand 500 euro uitgeven aan plantjes en die vaak bij de concurrent pinnen. En verrek! De ING maakt het nog mogelijk ook
Waarom een bank zich dan met zulke praktijken gaat bezig houden is mij een raadsel. Het lijkt sterk op het 'nee hoor, we tappen niemand zonder goede reden af' verhaal. Dat is ook aardig geëxplodeerd.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:19 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Van mij hoeft het ook niet per se, maar die wilde verhalen over het bankwezen die hier nu de rondte doen van mensen met alu-hoedjes in de kast beginnen ook wat ergerlijk te worden. Je hoeft echt geen meta-data te verkopen om koppelingen te kunnen maken tussen betalingsverkeer.
Natuurlijk, maar daar zijn andere kanalen voor me dunkt.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zou ik geen reclame van concurrenten kunnen krijgen? Wil je mij niet weglokken als goedbetalende klant bij je concurrent?
Weet ik veel, ze zullen het wel als service zien en het verdient natuurlijk een leuk zakcentje bij.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom een bank zich dan met zulke praktijken gaat bezig houden is mij een raadsel. Het lijkt sterk op het 'nee hoor, we tappen niemand zonder goede reden af' verhaal. Dat is ook aardig geëxplodeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |