Maar ze willen dan weer niet je briefjes voor een stapel kleingeld omwisselen bij het loket.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:52 schreef fh101 het volgende:
[..]
Sommig automaten accepteren wel muntjes.
Nee, dan zou het natuurlijk weer te makkelijk wordenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar ze willen dan weer niet je briefjes voor een stapel kleingeld omwisselen bij het loket.
Het laatste. En als je een uitcheck vergeet ben je je borg van dat stuk kwijt..quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 04:41 schreef 2cv het volgende:
Ik wil overmorgen met Arriva reizen van Joure naar Groningen. Ik ga eerst met de gewone bus (lijn 98), dan met de Qliner (315) en dan met de stoptrein (richting Roodeschool). Is inchecken op het begin- en eindpunt voldoende of moet ik in-en uitchecken bij lijn 98, in-en uitchecken bij Qliner 315 en in-en uitchecken bij de trein ? Want het zijn toch wat verschillende manieren van OV en de instaptarieven variëren ook.
Nee. Schijnt niet te mogen en ook al wordt er dan voor je reis betaald, dan kun je alsnog een boete krijgen. Totaal van de zotte :/quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:28 schreef WammesWaggel het volgende:
Is het toegestaan om met een persoonlijke OV Chipkaart te reizen van een ander? dus eentje met een foto maar zonder abonnement maar wel met gekocht tegoed.
Belachelijk zeg!quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:34 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Nee. Schijnt niet te mogen en ook al wordt er dan voor je reis betaald, dan kun je alsnog een boete krijgen. Totaal van de zotte :/
Nee, van vervoerder wisselen is piepen. Dus nieuw opstaptarief.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 04:41 schreef 2cv het volgende:
Ik wil overmorgen met Arriva reizen van Joure naar Groningen. Ik ga eerst met de gewone bus (lijn 98), dan met de Qliner (315) en dan met de stoptrein (richting Roodeschool). Is inchecken op het begin- en eindpunt voldoende of moet ik in-en uitchecken bij lijn 98, in-en uitchecken bij Qliner 315 en in-en uitchecken bij de trein ? Want het zijn toch wat verschillende manieren van OV en de instaptarieven variëren ook.
Als je van bus wisselt bij dezelfde vervoerder moet je anders ook piepen....quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, van vervoerder wisselen is piepen. Dus nieuw opstaptarief.
Waarom denk je dat het zo'n tyfussysteem is en iedereen er over klaagt? Juist hierom.
Dat zou ik niet doen als je overstapt van NS trein op NStreinquote:Op zondag 31 augustus 2014 19:21 schreef James1988 het volgende:
Het is best simpel: wanneer je voorbij een kaartlezer of poortje loopt hou je je chipkaart ervoor.
Dan kom je meestal niet langs een kaartlezer. Oh wacht, toch wel.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:31 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Dat zou ik niet doen als je overstapt van NS trein op NStrein
Waarom? Zo onlogisch en onhandig als de pest.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:21 schreef James1988 het volgende:
Het is best simpel: wanneer je voorbij een kaartlezer of poortje loopt hou je je chipkaart ervoor.
En dan heb je nog poortjes op de stations....quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan kom je meestal niet langs een kaartlezer. Oh wacht, toch wel.
Nieuwe regel:
-bij kaartlezers in de voertuigen altijd in- en uitchecken
-bij kaartlezers op perrons alleen aan het begin en einde van je reis, of wanneer je van vervoerder wisselt, of wanneer je omreist.
Slecht ontworpen iddquote:Op zondag 31 augustus 2014 19:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan kom je meestal niet langs een kaartlezer. Oh wacht, toch wel.
Het dikgedrukte is natuurlijk best wel triest (en best wel lastig voor de incidentele reiziger en toeristen). Maar ik geloof dat je ze zo idd wel hebt.quote:Nieuwe regel:
-bij kaartlezers in de voertuigen altijd in- en uitchecken
-bij kaartlezers op perrons alleen aan het begin en einde van je reis, of wanneer je van vervoerder wisselt, of wanneer je omreist.
Dan moet je dat wel net weten. Ik kan me voorstellen dat het tarief voor een trein anders is dan voor een bus. En dat het tarief voor een Qliner anders is dan voor een gewone streekbus. En dat je daarom (in dit geval) per voertuig in- en uit moet checken. Maar ik kan me ook voorstellen dat het computersysteem slim genoeg is om te bepalen op welke manier ik gereisd heb en dat ik dus alleen bij het begin van mijn reis in moet checken en aan het eind weer uit moet checken. En de voorlichting is -voor zover ik gezien heb- ook onvolledig want daarin wordt alleen gesproken over 'de bus' waarbij er geen onderscheid gemaakt wordt tussen streekbus en Qliner.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:13 schreef Gnittoo het volgende:
Tja als zoiets al te moeilijk voor je is
En een ander tarief en minder haltes en gordels die je verplicht moet dragen en het ding rijdt met 100km/u over de snelweg en heeft een luxer interieur.quote:Op maandag 1 september 2014 00:06 schreef mschol het volgende:
qliner, dat is toch gewoon een streekbus met een fancy merknaampje?
als je de vragen hoort die ik als buschauffeur soms krijgquote:Oftewel: ik kan niet beredeneren hoe het moet en de informatie is niet compleet/duidelijk genoeg. Dan moet ik het dus vragen. Want ik kan het niet ruiken/voelen.
Leg je baas uit dat het fijn is als die meer info geeft aan de reiziger.quote:Op maandag 1 september 2014 08:31 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
als je de vragen hoort die ik als buschauffeur soms krijg
dat instaptarief is toch de melkkoe van alle OV bedrijven, echter kunnen ze nu legaal teveel geld aan mensen vragen?quote:Op maandag 1 september 2014 18:57 schreef davedavy het volgende:
Ik heb weer eens een vraag (klote onduidelijke OV-Chipkaart site). Ik heb nu automatisch opladen aangezet met 10 euro, ik heb nu 1 euro tegoed. Kan ik nu de bus in met negatief saldo (zodat automatisch 10 euro wordt opgeladen)? Want als dat kan, waarom is het instaptarief van 4 euro dan nodig als je negatief kan staan
Automatisch opladen doet ie toch al vamF een minimum van 5 euro tegoed?quote:Op maandag 1 september 2014 18:57 schreef davedavy het volgende:
Ik heb weer eens een vraag (klote onduidelijke OV-Chipkaart site). Ik heb nu automatisch opladen aangezet met 10 euro, ik heb nu 1 euro tegoed. Kan ik nu de bus in met negatief saldo (zodat automatisch 10 euro wordt opgeladen)? Want als dat kan, waarom is het instaptarief van 4 euro dan nodig als je negatief kan staan
Dat heb ik, echter staat er 'Automatisch opladenstaat uit'. Ik heb het toch het gister geactiveerdquote:Op dinsdag 2 september 2014 00:48 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Automatisch opladen doet ie toch al vamF een minimum van 5 euro tegoed?
Wel ook geactiveerd op de kaart zelf? Dus bij zon paal/oplaadpunt/nskaartding?
Op e site? die is vaak wat trager volgens mij.quote:Op dinsdag 2 september 2014 12:48 schreef davedavy het volgende:
Dat heb ik, echter staat er 'Automatisch opladenstaat uit'. Ik heb het toch het gister geactiveerd![]()
Probeer het straks nog wel eens opnieuw.
De samenreiskorting moet op de kaart van de meereizende passagiers geladen worden, niet op de Business Card. Of begrijp ik je dan verkeerd?quote:Op woensdag 3 september 2014 09:35 schreef Birgittevermeer het volgende:
Weet iemand hoe het zit met de samenreiskorting voor de businesscard? Iemand kan dan meereizen voor 40% korting, maar het lukt me niet om het bij de machines te activeren.
Goed he, ns voor de incidentiële reiziger en toerist.quote:Op woensdag 3 september 2014 09:19 schreef ufopiloot het volgende:
Een collega van mij gaat naar Nederland binnenkort op vakantie.. Hoe moet zij het dan aanpakken?
Mijn ervaring:
Als je een anonieme kaart koopt moet je iets van 9 euro voor een kaart betalen, en dan voldoende instaptarief hebben. Dus stel ze gaat op haar laatste vakantiedag van Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam CS, dan moet ze een instaptarief hebben van 20 euro. Vervolgens kost de reis maar 2 euro. Hoe krijg je dan als toerist 'even' die andere 18 euro terug? En dan heb je dus ook al 9 euro betaald voor een OV-chipkaart die je maar 4 dagen gebruikt.
Haha, echt?quote:Op woensdag 3 september 2014 13:14 schreef Red_85 het volgende:
Wist je trouwens dat de verkoop automaten op Schiphol standaard op 1ste klas staan in het hoofdscherm, als mensen op de sneltoets voor Amsterdam Centraal drukken?
http://www.ovpro.nl/trein(...)nt-weer-grotendeels/quote:Op woensdag 3 september 2014 13:16 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Haha, echt?!
Ik zal haar even goed inlichten..
wow, dat heeft ook maar vier jaar geduurd...quote:Op woensdag 3 september 2014 13:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
http://www.ovpro.nl/trein(...)nt-weer-grotendeels/
http://www.telegraaf.nl/r(...)aar_Amsterdam__.html
Visitekaartje voor je land hoor, je nationale treinboer.
quote:Op dinsdag 2 september 2014 12:48 schreef davedavy het volgende:
[..]
Dat heb ik, echter staat er 'Automatisch opladenstaat uit'. Ik heb het toch het gister geactiveerd![]()
Probeer het straks nog wel eens opnieuw.
Ja, dat zou moeten werken. Door de check-in komt je saldo op -¤3 uit, dat wordt vervolgens automatisch verhoogd tot ¤7.quote:Op woensdag 3 september 2014 17:32 schreef davedavy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nu klopt ie. Kan ik nu dus gewoon in de bus met 1 euro saldo?
Ahaquote:Op woensdag 3 september 2014 18:39 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, dat zou moeten werken. Door de check-in komt je saldo op -¤3 uit, dat wordt vervolgens automatisch verhoogd tot ¤7..
quote:RET begint proef met herstellen niet uitchecken ov-chipkaart
De Rotterdamse stadsvervoerder RET is een proef begonnen waarbij reizigers achteraf online kunnen kijken of ze na een rit wel hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.
Als dat het niet het geval is, kunnen ze dat zelf corrigeren en wordt de factuur aangepast.
Voorlopig is die dienst alleen beschikbaar voor de tweehonderd reizigers die meedoen aan de pilot Achteraf Betalen Consument (ABC).
Daarin worden reizigers in de gelegenheid gesteld hun gemaakte ritten pas na een maand te betalen. Nu is daar de dienst aan toegevoegd dat reizigers zelf kunnen kijken welke ritten ze hebben gemaakt en waar ze eventueel niet hebben uitgecheckt.
Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), waarin verschillende vervoerders zijn vertegenwoordigd, maakte donderdag bekend dat het jaarlijks circa 16 miljoen euro overhoudt aan reizigers die met hun ov-chipkaart vergeten uit te checken. De partijen kondigde tegelijkertijd verscheidene maatregelen aan om het missen van het uitchecken verder terug te dringen.
Ook moet het makkelijker worden het geld dat daardoor te veel is betaald, terug te krijgen. Reizigers kunnen straks online op een centrale plek hun geld terugvragen. De termijn waarin dat kan worden gedaan, wordt verlengd van drie tot zes maanden.
Op station Amersfoort zijn ze daar al heel lang een proef mee aan het houden. Waarom dat niet wordt uitgerold.. geen idee.quote:Op zaterdag 13 september 2014 07:02 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom de OV-Chipkaart niet als betaalmiddel gebruikt kan worden. In veel andere landen met een vergelijkbaar systeem kan je in, om en zelfs ver buiten het stations je OV-chip tegoed gebruiken om snel mee af te rekenen.
Voor contactloos betalen met de OV-chipkaart zijn nogal wat investeringen nodig, dus de proef wordt niet voortgezet.quote:Op zaterdag 13 september 2014 07:02 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom de OV-Chipkaart niet als betaalmiddel gebruikt kan worden. In veel andere landen met een vergelijkbaar systeem kan je in, om en zelfs ver buiten de stations je OV-chip tegoed gebruiken om snel mee af te rekenen.
Alhoewel we tegenwoordig wel contactloos kunnen betalen met onze bankpassen..
Leuk dat het dadelijk ook met bankpasjes kan, maar je blijft met kinderen zonder bankpasjes zitten.quote:Op zaterdag 13 september 2014 09:03 schreef freako het volgende:
[..]
In plaats daarvan zet NS nu in op contactloos betalen met bankpassen, en er komt een proef waarmee in- en uitgecheckt kan worden met de bankpas.
http://webwereld.nl/bevei(...)ats-van-ov-chipkaart
Maar die wil je ook niet de mogelijkheid geven om met hun OVchipkaart snoep te kopenquote:Op zaterdag 13 september 2014 09:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk dat het dadelijk ook met bankpasjes kan, maar je blijft met kinderen zonder bankpasjes zitten.
Zoals gezegd zijn er wel enkele proeven. TLS heeft echter geen bankvergunning dat ook een probleem zal zijn.quote:Op zaterdag 13 september 2014 07:02 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom de OV-Chipkaart niet als betaalmiddel gebruikt kan worden. In veel andere landen met een vergelijkbaar systeem kan je in, om en zelfs ver buiten de stations je OV-chip tegoed gebruiken om snel mee af te rekenen.
Alhoewel we tegenwoordig wel contactloos kunnen betalen met onze bankpassen..
Het Kids Vrije-abonnement wordt vanaf maart volgend jaar gratis. Kinderen < 12 reizen dan gratis met de trein, maar moeten wel in- en uitchecken.quote:Op zaterdag 13 september 2014 09:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk dat het dadelijk ook met bankpasjes kan, maar je blijft met kinderen zonder bankpasjes zitten.
en papa en mamma een boete krijgen bij het niet in en uitchecken zeker? anders is het haast discriminatie, zij niet inchecken, wij wel...quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:18 schreef James1988 het volgende:
maar moeten wel in- en uitchecken.
Uiteraard, anders kunnen we die kinderen niet volgen waar ze heen gaan.....quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:29 schreef mschol het volgende:
[..]
en papa en mamma een boete krijgen bij het niet in en uitchecken zeker? anders is het haast discriminatie, zij niet inchecken, wij wel...
Niet natuurlijk.quote:Op woensdag 3 september 2014 09:19 schreef ufopiloot het volgende: Vervolgens kost de reis maar 2 euro. Hoe krijg je dan als toerist 'even' die andere 18 euro terug?
Bron?quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:18 schreef James1988 het volgende:
Het Kids Vrije-abonnement wordt vanaf maart volgend jaar gratis.
Kinderen die met Kids Vrij reizen, moeten nu begeleid worden door een volwassene. Vervalt die voorwaarde dan?quote:Kinderen < 12 reizen dan gratis met de trein, maar moeten wel in- en uitchecken.
Dit idd. Toeristen moeten losse kaartje kopen.quote:
Staat op www.ns.nl/kidsvrij, die voorwaarde blijft bestaan.quote:Op zaterdag 13 september 2014 12:31 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Bron?
[..]
Kinderen die met Kids Vrij reizen, moeten nu begeleid worden door een volwassene. Vervalt die voorwaarde dan?
quote:FNV: Nieuwe strippenkaart oplossing voor iritatie in bus
Buschauffeurs zijn de losse kaartverkoop in het openbaar vervoer zat omdat het tot veel irritatie en onbegrip leidt bij reizigers. Dat meldt FNV Bondgenoten, dat een zwartboek bijhield met klachten van buschauffeurs over de losse kaartverkoop. De vakbond kijkt met weemoed terug naar de strippenkaart.
"Wij pleiten voor een nieuwe strippenkaart", verklaart vakbondsbestuurder Jan Heilig. Verder dringt hij eropaan losse kaartjes alleen nog via een pintransactie mogelijk te maken, in plaats van met cash geld. "Hierdoor is het voor de buschauffeur veiliger, omdat de kans op overvallen wordt verkleind. Ook versnelt het de verkoop van kaartjes in de bus."
90 klachten
De vakbond kreeg in een maand tijd ongeveer negentig klachten van chauffeurs binnen. De vakbond plaatste een oproep vanwege verhalen die de ronde deden. "Ik hoorde dat de buschauffeurs het onderling hadden over hun ervaringen omtrent de verkoop van losse kaartjes", verklaart de vakbondsbestuurder. "Veel buschauffeurs meldden dat zij kwaad worden aangekeken of worden uitgescholden als reizigers meer moeten betalen dan verwacht."
FNV: OV-chipkaart oorzaak
De onduidelijkheid over de prijzen voor het openbaar vervoer komen onder meer voort uit de invoering van de OV-chipkaart, stelt de vakbond. Voorheen maakten alle busbedrijven nog gebruik van de strippenkaart, maar nu hebben busmaatschappijen eigen kaartjes waarmee ze elkaar kunnen beconcurreren. Hierdoor kunnen verschillende bedrijven verschillende prijzen rekenen voor hetzelfde traject.
Verschillende tarieven
Zo kunnen reizigers zowel met Arriva als met stadsvervoerder RET van Dordrecht naar Rotterdam gaan. Een enkeltje met de RET-bus kost drie euro, tegenover acht euro bij Arriva, zo staat in het zwartboek. Ook kost overstappen naar een andere busmaatschappij vaak extra geld, omdat losse kaartjes vaak bij één vervoerder geldig zijn. Alhoewel een kaartje in de bus vaak duurder is, kan het soms ook goedkoper zijn. Zo zou de reis Rotterdam Zuidplein - Dordrecht bij de RET met de OV-chipkaart 4,78 euro kosten, terwijl het kaartje in de bus dus 1,78 euro goedkoper is.
Decentralisatie oorzaak
OV-specialisten wijzen erop dat de verschillende tarieven vooral voort komen uit de decentralisatie: iedere provincie of stadsregio mag in samenspraak met de vervoerder eigen tarieven bepalen. Met de OV-chipkaart kan er invulling gegeven worden aan de door de politiek gewenste decentralisatie, met de strippenkaart was dat in mindere mate mogelijk. Immers, de prijs van de strippenkaart kostte overal het zelfde, hoog uit de grote van een zone kon per regio verschillen.
Strippenkaart
Het lijkt onwaarschijnlijk dat het voorstel van FNV om een nieuwe strippenkaart in te voeren omarmt zal worden. Vervoerders vinden de OV-chipkaart juist prettig omdat ze direct na de reis het geld van de reiziger ontvangen. Met de strippenkaart werden de opbrengsten aan het einde van het jaar op basis van een steekproef verdeeld. Wel wordt het kaartje kopen in de bus waarschijnlijk op termijn gemakkelijker: in de toekomst moeten reizigers ook met de bankpas kunnen reizen.
Pff, fnv, stelletje weemoedige fossielen. Als ze nou eens zich niet zouden gedragen als een cpt. Hindsight van 80+, zou het misschien nog een wat worden daar.quote:
quote:9292: e-ticket voor heel ov
Met één e-ticket reizen van deur tot deur in heel het openbaar vervoer. Dat wil 9292 stapsgewijs mogelijk maken. Al in de loop van 2015 verwacht het bedrijf voor bepaalde reizen e-tickets te kunnen aanbieden. Dat zegt 9292 directeur Stefan Hulman in een interview met Treinreiziger.nl.
“Als we in 2015 van start gaan met e-tickets zullen we waarschijnlijk niet starten met e-tickets voor alle reizen. Misschien beginnen we een pilot in samenwerking met een aantal specifieke vervoerders of alleen voor een bepaalde modaliteit. Dat moeten we nog bepalen, maar uiteindelijk willen we één e-ticket aanbieden voor heel het openbaar vervoer” legt Hulman uit.
Met twee jaar vertraging is vandaag de realtime reisplanner bij 9292 geïntroduceerd. Hulman verwacht dat de introductie van e-tickets sneller zal gaan. “E-tickets aanbieden is ook complex, maar daarin hebben we zelf meer in de hand. Bij realtime reisinformatie krijgen we de data in twee verschillende formaten. Dat probleem zullen we niet hebben met e-tickets”.
NS biedt de meeste treinkaartjes al aan als e-tickets. Maar zo’n e-ticket is alleen geldig als de reiziger het kaartje uitprint. “Wij willen uiteindelijk een e-ticket introduceren die de reiziger niet meer hoeft uit te printen. Het e-ticket tonen op je smartphone moet voldoende zijn. Bij de introductie is dat misschien nog te hoog gegrepen, maar dat is wel waar we naar toe willen werken” zegt Hulman.
Als 9292 ticketless reizen introduceert heeft het bedrijf in het Nederlandse openbaar vervoer direct een primeur. Want alleen Thalys biedt op internationale treinreizen vanuit Nederland ticketless reizen aan. Bij Arriva kon het gedurende een proef met Touch & Travel ook, maar die test is al weer even voorbij. Verder is er nog geen enkele Nederlandse vervoerder die het aan biedt. In de luchtvaartsector komt het al wel voor.
Behalve dat e-ticketing een service wordt voor de reiziger, kan 9292 er ook geld mee verdienen. Hulman: “Maar dat is niet ons doel. Wat mij betreft investeren we het geld direct weer in nieuwe verbeteringen”. Dat kan bijvoorbeeld een prijswizard voor abonnementen zijn, want ook dat staat op het verlanglijstje van het bedrijf. “Maar op dit moment zijn er nog teveel onzekerheden in het ov-chipkaartlandschap. Daarom beginnen we eerst met e-ticketing”.
Vervoerders moeten eens leren dat ze er zijn om te vervoeren en niet om te kibbelen over de minimale verschillen die bij de verdeling kunnen ontstaan waardoor ze reizigers opzadelen met zulke onzin.quote:Op woensdag 26 november 2014 16:15 schreef macca728 het volgende:
Als ze dat voor elkaar krijgen is de hele OV chipkaart gelijk overbodig, want met dat e ticket krijg je weer het probleem dat het geld niet goed verdeelt kan worden tussen vervoerders ws.
Dat gaan vervoerders nooit toestaan.
Bij twee verschillende ritten, in een twee verschillende trams met 6 uur ertussen... Of ik heb een geweldig bijzondere ov-chipkaart, of het is een grootschaliger probleem en het GVB heeft nu een flinke financiele strop.quote:Op donderdag 18 december 2014 21:20 schreef James1988 het volgende:
Een foutje van de apparatuur in uw voordeel. Doe er wat leuks mee.
http://openov.nl/zones/quote:Op vrijdag 19 december 2014 10:47 schreef Etcetera het volgende:
Ik zit te overwegen om een ster-abonnement te nemen. Nu ben ik al zover dat ik 6 zones moet hebben en een centrumzone moet kiezen. Is er een manier om te bepalen wat de beste centrumzone isIk heb meerdere keuzes als ik via 9292.nl kijk.
Niet als je in alle zones kan reizen. Kom je er een halte buiten dan betaal je het opstarttarief.quote:Komt bij dat ik 2 verschillende routes per dag reis: 's ochtends van A naar B en 's middags van B via C naar A (want dat gaat sneller). Is dat ook nog iets om rekening mee te houden
Qbuzz, daar had ik het nog niet gecheckt, ga ik doen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:04 schreef Pino112 het volgende:
Bij Syntus kan je je route ingeven en dan zegt ie je centrumzone. Welke vervoerder?
Ik heb ook wel wat reistijdquote:Op vrijdag 19 december 2014 11:09 schreef Aether het volgende:
[..]
http://openov.nl/zones/
(6 zones klinkt veel - dat is bijna zo duur als een nationaal abonnement)
[..]
Niet als je in alle zones kan reizen. Kom je er een halte buiten dan betaal je het opstarttarief.
Netabonnement is dan misschien handig. Hiermee kun je in heel Nederland reizen. Bij een jaarabonnement betaal je 10 maanden.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:18 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Qbuzz, daar had ik het nog niet gecheckt, ga ik doen.
[..]
Ik heb ook wel wat reistijd![]()
Ga het uitzoeken zodra ik tijd heb
quote:Mansveld: deadline voor eenmalig in- en uitchecken
Het veelvuldig in- en uitchecken tijdens een treinreis met de ov-chipkaart is een grote ergernis van reizigers. Als er eind volgend jaar geen zicht is op een oplossing voor dit probleem, zal staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) het wettelijk gaan regelen.
Dat zei de bewindsvrouw woensdag in een debat in de Tweede Kamer. Vooral oppositiepartijen CDA, ChristenUnie en SP drongen aan op een deadline voor een oplossing. "Geef nou eens aan wanneer het rond is,' vroeg Carla Dik-Faber (ChristenUnie).
Nog dit jaar begint een proef met enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn. Daarna moet de landelijke uitrol beginnen, maar het is "heel complex'', aldus Mansveld. Ze zal de Kamer op verzoek van het CDA binnenkort laten weten wanneer het moet zijn ingevoerd.
Uit een inventarisatie van de Consumentenbond bleek vorig jaar dat treinreizigers horendol worden van het vele in- en uitchecken. Het reizen wordt als ingewikkeld en klantonvriendelijk ervaren. Voor een retourtje van Emmen naar Venlo bleek bijvoorbeeld twaalf keer in- en uitchecken nodig te zijn.
Op dit moment moet er nog worden in- en uitgecheckt per spoorvervoerder. In Amersfoort gebeurthet geregeld dat een treinreiziger per ongeluk incheckt bij de verkeerde vervoerder. Jaarlijks laten reizigers zo'n 22 miljoen euro liggen doordat ze vergeten uit te checken. De vervoerders verdienen daardoor zo'n 16 miljoen euro. Dat geld wordt nu gebruikt om bijvoorbeeld de proef op de Valleilijn te financieren, kinderen gratis te laten reizen en het corrigeren van een gemiste check-out gemakkelijker te maken.
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instap en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:47 schreef d4v1d het volgende:
fucking big deal om even je kaart voor een paaltje te houden. Heel ingewikkeld
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:58 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instatp en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.
Volgens mij gaat het er meer over dat je bij elke treinmaatschappij (NS, Connexxion, Syntus, weet ik veel) moet uit- en inchecken. Ik neem de Connexxion-trein weleens en mensen die nooit met de trein gaan snappen er geen kont van. En in Arnhem staan de verschillende paaltjes recht naast elkaar dus dan snap ik de verwarring helemaal.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:58 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instap en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.
probleem is wel dat je dus bij elke in en uitstap moet in en uit checken, omdat het systeem niet weet welke vervoerder je daarna neemt..quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het er meer over dat je bij elke treinmaatschappij (NS, Connexxion, Syntus, weet ik veel) moet uit- en inchecken. Ik neem de Connexxion-trein weleens en mensen die nooit met de trein gaan snappen er geen kont van. En in Arnhem staan de verschillende paaltjes recht naast elkaar dus dan snap ik de verwarring helemaal.
Het kan in andere landen ook, waarom hier niet. Het zou makkelijker moeten zijn, dat is het niet, het is eerder ingewikkelder. Waarom moet de reiziger lijden onder de onwil van OV-bedrijven?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
Maar die 'alternatieve' maatschappijen rijden alleen op specifieke routes, misschien dat het zo uit te rekenen is? Ook niet helemaal waterdicht natuurlijk, maar het is net alsof daar nooit over nagedacht is, hoe debiel en verwarrend het overkomt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:04 schreef mschol het volgende:
[..]
probleem is wel dat je dus bij elke in en uitstap moet in en uit checken, omdat het systeem niet weet welke vervoerder je daarna neemt..
Er staat een hele "handleiding" bijquote:Op donderdag 28 mei 2015 16:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het er meer over dat je bij elke treinmaatschappij (NS, Connexxion, Syntus, weet ik veel) moet uit- en inchecken. Ik neem de Connexxion-trein weleens en mensen die nooit met de trein gaan snappen er geen kont van. En in Arnhem staan de verschillende paaltjes recht naast elkaar dus dan snap ik de verwarring helemaal.
mja, je hebt hier tram van htm, bus van zowel connection als htmbuzz.. en met beide kan je van A naar B, naar wie gaat het geld dan?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:05 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Maar die 'alternatieve' maatschappijen rijden alleen op specifieke routes, misschien dat het zo uit te rekenen is? Ook niet helemaal waterdicht natuurlijk, maar het is net alsof daar nooit over nagedacht is, hoe debiel en verwarrend het overkomt.
Nee en toen kon je met je strippenkaart ook gewoon met verschillende vervoerders mee, hoe werd het geld dan verdeeld ?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
O ja, ik check in Arnhem altijd beneden inquote:Op donderdag 28 mei 2015 16:06 schreef Aether het volgende:
[..]
Er staat een hele "handleiding" bij![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij die onderste, dan moet je als sporadische OV reiziger ook nog eens weten met welke vervoerder je aan komt rijden om juist uit te checken, en dan ook nog weten met welke vervoerder je verder reist. En juist de ovchip zou het reizen stukken makkelijker moeten maken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:06 schreef Aether het volgende:
[..]
Er staat een hele "handleiding" bij![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Inderdaad, ik zie m'n vader al voor die paaltjes staan. Hij begint geheid te vloeken, gooit die OV-chip weg en gaat de auto halen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij die onderste, dan moet je als sporadische OV reiziger ook nog eens weten met welke vervoerder je aan komt rijden om juist uit te checken, en dan ook nog weten met welke vervoerder je verder reist. En juist de ovchip zou het reizen stukken makkelijker moeten maken.
Moest je dan ook je strippenkaart en je kaartje weer laten uitstempelen?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
Via een vaste verdeelsleutel.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee en toen kon je met je strippenkaart ook gewoon met verschillende vervoerders mee, hoe werd het geld dan verdeeld ?
Nee. Maar ik zie echt niet wat het probleem daarmee is. Gewoon je kaart voor een fucking paaltje houdenquote:Op donderdag 28 mei 2015 17:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Moest je dan ook je strippenkaart en je kaartje weer laten uitstempelen?
Het kost tijd en het is volstrekt onnodig.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:15 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Nee. Maar ik zie echt niet wat het probleem daarmee is. Gewoon je kaart voor een fucking paaltje houden
het kost tijdquote:Op donderdag 28 mei 2015 17:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het kost tijd en het is volstrekt onnodig.
quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:16 schreef d4v1d het volgende:
[..]
het kost tijd
Je loopt naar het paaltje, houdt je kaart ervoor, en 4 seconden later loop je verder. Nou poe poe. Wat een moeite
Ik ga regelmatig met de bus en trein. Goed, je moet af en toe even een seconde wachten tot iemand bij dat paaltje weg is, maar om je daar nou druk om te makenquote:Op donderdag 28 mei 2015 17:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
En dan staan er tien mensen voor, of doet dat ding het weer niet goed met vage errors. Sowieso moet je dat ding eerst te voorschijn halen of je hele portemonnee voor dat ding houden, op zich al niet een al te strak plan in het openbaar.
En ik weet niet of je ooit in een bus geweest bent, ik heb sowieso niet de indruk dat je heel veel van het openbaar vervoer gebruik maakt gezien je opmerkingen, maar die dingen zijn nog een factor honderd lastiger dan die van de treinen. Die reageren echt achterlijk slecht, moet je echt je chipkaart secondenlang tegen de scanner aangedrukt houden voordat hij iets registreert, vaak een foutmelding.
Vroeger hoefde je 1x je abonnement te laten zien en voor de rest niets, nu moet ik 8x per dag in en uitchecken en jij begrijpt niet dat dit meer tijd kost ?quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:25 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ik ga regelmatig met de bus en trein. Goed, je moet af en toe even een seconde wachten tot iemand bij dat paaltje weg is, maar om je daar nou druk om te maken
Hier reageert die altijd perfect, ik krijg heel zelden een error als ik mn hele portemonnee ervoor houdt, maar dat komt gewoon omdat ik genoeg andere pasjes met een chip heb.
Ik snap echt niet waar mensen zich druk om maken.
Inderdaad, vroeger kocht je een kaartje bij de NS en als een deel van de treinreis door Veolia, Connexxion of Arriva dan maakte dat niet uit. Nu moet je echter voortdurend omchecken, waarbij dat met een beetje pech ook nog een als verschillende reizen (dus zonder langeafstandskorting) worden beschouwd omdat dat omchecken na de overgang van spits naar dal of omgekeerd gebeurt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
Wat zijn dag chips ?quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:40 schreef Cue_ het volgende:
Snap dat het ellende is als je vaak moet in en uitchecken met diverse vervoerders.
De traagheid van reactie bij sommige bussen is soms irritant maar tis niet alsof het je enorme tijdswinst oplevert.
Ook zie ik zelden echt rijen staan bij de paaltjes en staan ze zowat altijd op een logische plek waar je toch wel langs loopt.
Snap de ellende vaak ook niet, zeker niet als je een regelmatige reiziger bent.
En voor dagjesmensen kan je uitprinten en dag chips kopen, ook niet echt lastig te noemen ofzo. (Qua trein) voor de bus is t wel wat lastiger volgens mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |