http://nos.nl/artikel/710111-kamer-wil-alternatieven-voor-ovchip.htmlquote:De Tweede Kamer zoekt naar alternatieven voor de OV-chipkaart. VVD-Kamerlid De Boer vindt dat het systeem klantvriendelijker moet worden. Naast de kaart zouden er ook technieken moeten komen als apps of bankpassen, zei ze in het NOS Radio1 Journaal.
Ze wil bijvoorbeeld dat mensen pas achteraf hoeven betalen en ze vindt ook dat mensen per reis maar één keer moeten in- en uitchecken. De OV-chipkaart moet niet worden afgeschaft, maar "doorontwikkeld". Ze wil dat er 1 juli een vernieuwd systeem is.
Papieren kaartje
Andere partijen vallen de VVD bij. Ook de PVV pleit voor andere technieken naast de huidige kaart. PVV-Kamerlid Madlener wil bovendien het papieren kaartje terug.
De OV-chipkaart is al sinds de invoering omstreden. De Consumentenbond verzamelde vorige week nog bijna 2400 klachten over de kaart. Ze gaan onder meer over de hoogte van de borg die nodig is voor een treinreis en het vele in- en uitchecken.
Morgen praat de Kamer over de OV-chipkaart.
Wat jij kinderziekten noemt, noem ik structurele design en implementatie fouten.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:09 schreef DroogDok het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/710111-kamer-wil-alternatieven-voor-ovchip.html
Dit snap ik dus echt niet, het project draait net een paar jaar en heeft dus nog wat kinderziekten. Los die gewoon op in plaats van direct naar alternatieven te kijken.
Noem het hoe je wil, het zijn zaken die op te lossen zijn binnen het huidige systeem.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:10 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Wat jij kinderziekten noemt, noem ik structurele design en implementatie fouten.
Soms is een nieuw systeem goedkoper op langer termijn. Daarnaast is er ook niet een compleet nieuw systeem nodig.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Noem het hoe je wil, het zijn zaken die op te lossen zijn binnen het huidige systeem.
Geen enkele reden om nog meer miljarden te gaan verspillen aan weer een nieuw systeem.
Het huidige systeem gewoon aanpassen dus.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:14 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Soms is een nieuw systeem goedkoper op langer termijn. Daarnaast is er ook niet een compleet nieuw systeem nodig.
Die techniek is er al. Ik heb al apps en een bankpas. Geen idee wat dat verder met de OV-chipkaart te maken heeft.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:09 schreef DroogDok het volgende:
Naast de kaart zouden er ook technieken moeten komen als apps of bankpassen, zei ze in het NOS Radio1 Journaal.
Niet als het echte design fouten zijn (zoals dat er altijd 20 euro op moet staan bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Noem het hoe je wil, het zijn zaken die op te lossen zijn binnen het huidige systeem.
iets zegt me dat dat niet zo moeilijk op te lossen is.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Niet als het echte design fouten zijn (zoals dat er altijd 20 euro op moet staan bijvoorbeeld).
Toch niet gek dat er voldoende saldo op je kaart moet staan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Niet als het echte design fouten zijn (zoals dat er altijd 20 euro op moet staan bijvoorbeeld).
Software technisch zeker wel.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:28 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
iets zegt me dat dat niet zo moeilijk op te lossen is.
Denk niet dat je daar een nieuw systeem voor moet ontwikkelen.
En hoe bepaal je wat voldoende saldo is?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Toch niet gek dat er voldoende saldo op je kaart moet staan?
Als je van Groningen naar Maastricht gaat is die 20 euro ook nog te weinig, wees blij dat het 20 euro is en geen 100.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En hoe bepaal je wat voldoende saldo is?
Als ik een ritje van 3 euro moet maken, waarom moet ik dan 20 euro op mijn kaart hebben staan?
Wel als je maar een klein ritje neemt van een paar euro, dan is 20 euro echt overkill. Ik zou graag willen dat ik op zijn minst een reis op mijn kaart kan laden. Dus als het ware een papieren kaartje kopen maar dan op mijn OV-chip zetten ipv afgedrukt krijgen. (Want je kan nu ook geen losse treinkaartjes meer kopen als je met korting reist...) Ik kan niet zomaar even voor onbepaalde tijd 20 euro missen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Toch niet gek dat er voldoende saldo op je kaart moet staan?
Als je bijna nooit met de trein gaat, kun net zorg zo'n wegwerp kaartje kopen. Betaal je ook gewoon vooraf de kosten.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dit klinkt als: "Dit is inderdaad wel vervelend, maar het had nog vervelender gekund, dus weer maar blij!"quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:31 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als je van Groningen naar Maastricht gaat is die 20 euro ook nog te weinig, wees blij dat het 20 euro is en geen 100.
Overigens is in het stads- en streekvervoer de "borg" maar 4 euro.
Mensen met een kortingskaart hoe en toch maar 10 Euro op hun kaart te hebben?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:32 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Wel als je maar een klein ritje neemt van een paar euro, dan is 20 euro echt overkill. Ik zou graag willen dat ik op zijn minst een reis op mijn kaart kan laden. Dus als het ware een papieren kaartje kopen maar dan op mijn OV-chip zetten ipv afgedrukt krijgen. (Want je kan nu ook geen losse treinkaartjes meer kopen als je met korting reist...) Ik kan niet zomaar even voor onbepaalde tijd 20 euro missen.
Omdat van te voren niet bekend is dat jij maar een ritje van 3 euro gaat maken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En hoe bepaal je wat voldoende saldo is?
Als ik een ritje van 3 euro moet maken, waarom moet ik dan 20 euro op mijn kaart hebben staan?
Klopt, maar de verhouding blijft ongeveer hetzelfdequote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Mensen met een kortingskaart hoe en toch maar 10 Euro op hun kaart te hebben?
Dit is meer een implementatie issue. Het requirement zou waarschijnlijk geweest zijn: De klant kan niet reizen als er te weinig saldo op de kaart aanwezig is.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:34 schreef Storneren het volgende:
[..]
Omdat van te voren niet bekend is dat jij maar een ritje van 3 euro gaat maken.
Maar aan de andere kant, wie zegt dat ik met een saldo van 20 euro geen ritje van 50 euro ga maken?
De kans dat ik een ritje maak onder de 20 euro is statistisch gezien kleiner. Dus de kans dat bijvoorbeeld de NS achter het geld aan moet is kleiner. Dus kost het hun minder wanneer jij minimaal 20 euro op jouw kaart hebt staan.
Dat is dus geen designfout. Gewoon een weloverwogen requirement.
Is geen slecht idee om het e-ticket te laden op de OV-chipkaart.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:32 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Wel als je maar een klein ritje neemt van een paar euro, dan is 20 euro echt overkill. Ik zou graag willen dat ik op zijn minst een reis op mijn kaart kan laden. Dus als het ware een papieren kaartje kopen maar dan op mijn OV-chip zetten ipv afgedrukt krijgen. (Want je kan nu ook geen losse treinkaartjes meer kopen als je met korting reist...) Ik kan niet zomaar even voor onbepaalde tijd 20 euro missen.
Het is geen implementatie issue. Want wat is de reden dat de klant niet kan reizen als er te weinig saldo op de kaart aanwezig is?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dit is meer een implementatie issue. Het requirement zou waarschijnlijk geweest zijn: De klant kan niet reizen als er te weinig saldo op de kaart aanwezig is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |