en papa en mamma een boete krijgen bij het niet in en uitchecken zeker? anders is het haast discriminatie, zij niet inchecken, wij wel...quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:18 schreef James1988 het volgende:
maar moeten wel in- en uitchecken.
Uiteraard, anders kunnen we die kinderen niet volgen waar ze heen gaan.....quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:29 schreef mschol het volgende:
[..]
en papa en mamma een boete krijgen bij het niet in en uitchecken zeker? anders is het haast discriminatie, zij niet inchecken, wij wel...
Niet natuurlijk.quote:Op woensdag 3 september 2014 09:19 schreef ufopiloot het volgende: Vervolgens kost de reis maar 2 euro. Hoe krijg je dan als toerist 'even' die andere 18 euro terug?
Bron?quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:18 schreef James1988 het volgende:
Het Kids Vrije-abonnement wordt vanaf maart volgend jaar gratis.
Kinderen die met Kids Vrij reizen, moeten nu begeleid worden door een volwassene. Vervalt die voorwaarde dan?quote:Kinderen < 12 reizen dan gratis met de trein, maar moeten wel in- en uitchecken.
Dit idd. Toeristen moeten losse kaartje kopen.quote:
Staat op www.ns.nl/kidsvrij, die voorwaarde blijft bestaan.quote:Op zaterdag 13 september 2014 12:31 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Bron?
[..]
Kinderen die met Kids Vrij reizen, moeten nu begeleid worden door een volwassene. Vervalt die voorwaarde dan?
quote:FNV: Nieuwe strippenkaart oplossing voor iritatie in bus
Buschauffeurs zijn de losse kaartverkoop in het openbaar vervoer zat omdat het tot veel irritatie en onbegrip leidt bij reizigers. Dat meldt FNV Bondgenoten, dat een zwartboek bijhield met klachten van buschauffeurs over de losse kaartverkoop. De vakbond kijkt met weemoed terug naar de strippenkaart.
"Wij pleiten voor een nieuwe strippenkaart", verklaart vakbondsbestuurder Jan Heilig. Verder dringt hij eropaan losse kaartjes alleen nog via een pintransactie mogelijk te maken, in plaats van met cash geld. "Hierdoor is het voor de buschauffeur veiliger, omdat de kans op overvallen wordt verkleind. Ook versnelt het de verkoop van kaartjes in de bus."
90 klachten
De vakbond kreeg in een maand tijd ongeveer negentig klachten van chauffeurs binnen. De vakbond plaatste een oproep vanwege verhalen die de ronde deden. "Ik hoorde dat de buschauffeurs het onderling hadden over hun ervaringen omtrent de verkoop van losse kaartjes", verklaart de vakbondsbestuurder. "Veel buschauffeurs meldden dat zij kwaad worden aangekeken of worden uitgescholden als reizigers meer moeten betalen dan verwacht."
FNV: OV-chipkaart oorzaak
De onduidelijkheid over de prijzen voor het openbaar vervoer komen onder meer voort uit de invoering van de OV-chipkaart, stelt de vakbond. Voorheen maakten alle busbedrijven nog gebruik van de strippenkaart, maar nu hebben busmaatschappijen eigen kaartjes waarmee ze elkaar kunnen beconcurreren. Hierdoor kunnen verschillende bedrijven verschillende prijzen rekenen voor hetzelfde traject.
Verschillende tarieven
Zo kunnen reizigers zowel met Arriva als met stadsvervoerder RET van Dordrecht naar Rotterdam gaan. Een enkeltje met de RET-bus kost drie euro, tegenover acht euro bij Arriva, zo staat in het zwartboek. Ook kost overstappen naar een andere busmaatschappij vaak extra geld, omdat losse kaartjes vaak bij één vervoerder geldig zijn. Alhoewel een kaartje in de bus vaak duurder is, kan het soms ook goedkoper zijn. Zo zou de reis Rotterdam Zuidplein - Dordrecht bij de RET met de OV-chipkaart 4,78 euro kosten, terwijl het kaartje in de bus dus 1,78 euro goedkoper is.
Decentralisatie oorzaak
OV-specialisten wijzen erop dat de verschillende tarieven vooral voort komen uit de decentralisatie: iedere provincie of stadsregio mag in samenspraak met de vervoerder eigen tarieven bepalen. Met de OV-chipkaart kan er invulling gegeven worden aan de door de politiek gewenste decentralisatie, met de strippenkaart was dat in mindere mate mogelijk. Immers, de prijs van de strippenkaart kostte overal het zelfde, hoog uit de grote van een zone kon per regio verschillen.
Strippenkaart
Het lijkt onwaarschijnlijk dat het voorstel van FNV om een nieuwe strippenkaart in te voeren omarmt zal worden. Vervoerders vinden de OV-chipkaart juist prettig omdat ze direct na de reis het geld van de reiziger ontvangen. Met de strippenkaart werden de opbrengsten aan het einde van het jaar op basis van een steekproef verdeeld. Wel wordt het kaartje kopen in de bus waarschijnlijk op termijn gemakkelijker: in de toekomst moeten reizigers ook met de bankpas kunnen reizen.
Pff, fnv, stelletje weemoedige fossielen. Als ze nou eens zich niet zouden gedragen als een cpt. Hindsight van 80+, zou het misschien nog een wat worden daar.quote:
quote:9292: e-ticket voor heel ov
Met één e-ticket reizen van deur tot deur in heel het openbaar vervoer. Dat wil 9292 stapsgewijs mogelijk maken. Al in de loop van 2015 verwacht het bedrijf voor bepaalde reizen e-tickets te kunnen aanbieden. Dat zegt 9292 directeur Stefan Hulman in een interview met Treinreiziger.nl.
“Als we in 2015 van start gaan met e-tickets zullen we waarschijnlijk niet starten met e-tickets voor alle reizen. Misschien beginnen we een pilot in samenwerking met een aantal specifieke vervoerders of alleen voor een bepaalde modaliteit. Dat moeten we nog bepalen, maar uiteindelijk willen we één e-ticket aanbieden voor heel het openbaar vervoer” legt Hulman uit.
Met twee jaar vertraging is vandaag de realtime reisplanner bij 9292 geïntroduceerd. Hulman verwacht dat de introductie van e-tickets sneller zal gaan. “E-tickets aanbieden is ook complex, maar daarin hebben we zelf meer in de hand. Bij realtime reisinformatie krijgen we de data in twee verschillende formaten. Dat probleem zullen we niet hebben met e-tickets”.
NS biedt de meeste treinkaartjes al aan als e-tickets. Maar zo’n e-ticket is alleen geldig als de reiziger het kaartje uitprint. “Wij willen uiteindelijk een e-ticket introduceren die de reiziger niet meer hoeft uit te printen. Het e-ticket tonen op je smartphone moet voldoende zijn. Bij de introductie is dat misschien nog te hoog gegrepen, maar dat is wel waar we naar toe willen werken” zegt Hulman.
Als 9292 ticketless reizen introduceert heeft het bedrijf in het Nederlandse openbaar vervoer direct een primeur. Want alleen Thalys biedt op internationale treinreizen vanuit Nederland ticketless reizen aan. Bij Arriva kon het gedurende een proef met Touch & Travel ook, maar die test is al weer even voorbij. Verder is er nog geen enkele Nederlandse vervoerder die het aan biedt. In de luchtvaartsector komt het al wel voor.
Behalve dat e-ticketing een service wordt voor de reiziger, kan 9292 er ook geld mee verdienen. Hulman: “Maar dat is niet ons doel. Wat mij betreft investeren we het geld direct weer in nieuwe verbeteringen”. Dat kan bijvoorbeeld een prijswizard voor abonnementen zijn, want ook dat staat op het verlanglijstje van het bedrijf. “Maar op dit moment zijn er nog teveel onzekerheden in het ov-chipkaartlandschap. Daarom beginnen we eerst met e-ticketing”.
Vervoerders moeten eens leren dat ze er zijn om te vervoeren en niet om te kibbelen over de minimale verschillen die bij de verdeling kunnen ontstaan waardoor ze reizigers opzadelen met zulke onzin.quote:Op woensdag 26 november 2014 16:15 schreef macca728 het volgende:
Als ze dat voor elkaar krijgen is de hele OV chipkaart gelijk overbodig, want met dat e ticket krijg je weer het probleem dat het geld niet goed verdeelt kan worden tussen vervoerders ws.
Dat gaan vervoerders nooit toestaan.
Bij twee verschillende ritten, in een twee verschillende trams met 6 uur ertussen... Of ik heb een geweldig bijzondere ov-chipkaart, of het is een grootschaliger probleem en het GVB heeft nu een flinke financiele strop.quote:Op donderdag 18 december 2014 21:20 schreef James1988 het volgende:
Een foutje van de apparatuur in uw voordeel. Doe er wat leuks mee.
http://openov.nl/zones/quote:Op vrijdag 19 december 2014 10:47 schreef Etcetera het volgende:
Ik zit te overwegen om een ster-abonnement te nemen. Nu ben ik al zover dat ik 6 zones moet hebben en een centrumzone moet kiezen. Is er een manier om te bepalen wat de beste centrumzone isIk heb meerdere keuzes als ik via 9292.nl kijk.
Niet als je in alle zones kan reizen. Kom je er een halte buiten dan betaal je het opstarttarief.quote:Komt bij dat ik 2 verschillende routes per dag reis: 's ochtends van A naar B en 's middags van B via C naar A (want dat gaat sneller). Is dat ook nog iets om rekening mee te houden
Qbuzz, daar had ik het nog niet gecheckt, ga ik doen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:04 schreef Pino112 het volgende:
Bij Syntus kan je je route ingeven en dan zegt ie je centrumzone. Welke vervoerder?
Ik heb ook wel wat reistijdquote:Op vrijdag 19 december 2014 11:09 schreef Aether het volgende:
[..]
http://openov.nl/zones/
(6 zones klinkt veel - dat is bijna zo duur als een nationaal abonnement)
[..]
Niet als je in alle zones kan reizen. Kom je er een halte buiten dan betaal je het opstarttarief.
Netabonnement is dan misschien handig. Hiermee kun je in heel Nederland reizen. Bij een jaarabonnement betaal je 10 maanden.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:18 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Qbuzz, daar had ik het nog niet gecheckt, ga ik doen.
[..]
Ik heb ook wel wat reistijd![]()
Ga het uitzoeken zodra ik tijd heb
quote:Mansveld: deadline voor eenmalig in- en uitchecken
Het veelvuldig in- en uitchecken tijdens een treinreis met de ov-chipkaart is een grote ergernis van reizigers. Als er eind volgend jaar geen zicht is op een oplossing voor dit probleem, zal staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) het wettelijk gaan regelen.
Dat zei de bewindsvrouw woensdag in een debat in de Tweede Kamer. Vooral oppositiepartijen CDA, ChristenUnie en SP drongen aan op een deadline voor een oplossing. "Geef nou eens aan wanneer het rond is,' vroeg Carla Dik-Faber (ChristenUnie).
Nog dit jaar begint een proef met enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn. Daarna moet de landelijke uitrol beginnen, maar het is "heel complex'', aldus Mansveld. Ze zal de Kamer op verzoek van het CDA binnenkort laten weten wanneer het moet zijn ingevoerd.
Uit een inventarisatie van de Consumentenbond bleek vorig jaar dat treinreizigers horendol worden van het vele in- en uitchecken. Het reizen wordt als ingewikkeld en klantonvriendelijk ervaren. Voor een retourtje van Emmen naar Venlo bleek bijvoorbeeld twaalf keer in- en uitchecken nodig te zijn.
Op dit moment moet er nog worden in- en uitgecheckt per spoorvervoerder. In Amersfoort gebeurthet geregeld dat een treinreiziger per ongeluk incheckt bij de verkeerde vervoerder. Jaarlijks laten reizigers zo'n 22 miljoen euro liggen doordat ze vergeten uit te checken. De vervoerders verdienen daardoor zo'n 16 miljoen euro. Dat geld wordt nu gebruikt om bijvoorbeeld de proef op de Valleilijn te financieren, kinderen gratis te laten reizen en het corrigeren van een gemiste check-out gemakkelijker te maken.
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instap en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:47 schreef d4v1d het volgende:
fucking big deal om even je kaart voor een paaltje te houden. Heel ingewikkeld
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:58 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instatp en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.
Volgens mij gaat het er meer over dat je bij elke treinmaatschappij (NS, Connexxion, Syntus, weet ik veel) moet uit- en inchecken. Ik neem de Connexxion-trein weleens en mensen die nooit met de trein gaan snappen er geen kont van. En in Arnhem staan de verschillende paaltjes recht naast elkaar dus dan snap ik de verwarring helemaal.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:58 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instap en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.
probleem is wel dat je dus bij elke in en uitstap moet in en uit checken, omdat het systeem niet weet welke vervoerder je daarna neemt..quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het er meer over dat je bij elke treinmaatschappij (NS, Connexxion, Syntus, weet ik veel) moet uit- en inchecken. Ik neem de Connexxion-trein weleens en mensen die nooit met de trein gaan snappen er geen kont van. En in Arnhem staan de verschillende paaltjes recht naast elkaar dus dan snap ik de verwarring helemaal.
Het kan in andere landen ook, waarom hier niet. Het zou makkelijker moeten zijn, dat is het niet, het is eerder ingewikkelder. Waarom moet de reiziger lijden onder de onwil van OV-bedrijven?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |