Normaal gesproken kan je er gewoon geld opzetten en mee reizen in de bus. Dat reizen op saldo activeren is specifiek voor de treinquote:Op donderdag 10 juli 2014 13:36 schreef davedavy het volgende:
Ik heb dus met die NS actie meegedaan voor 2 euro, netjes ingevoerd op ov-chipkaart.nl etc, maar blijkbaar moet ik dat ding activeren. Dat kon op twee mogelijkheden, een daarvan was door 'reizen op saldo' te bestellen, en dit moet ik afhalen bij een OV punt. Als ik dit gedaan heb, kan ik er dan gewoon saldo opzetten en in de bus stappen? Want met de trein ga ik nooit eigenlijk
Ja en Jaquote:Op donderdag 10 juli 2014 22:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Is een Ovchipkaart van de NS te gebruiken in bv de tram in Amsterdam?
Is het tegoed dat bij de AH is gekocht bruikbaar voor de trein?
Omdat je reis geheel met NS is en de reisplanner van Amsterdam Centraal naar Utrecht Overvecht een advies geeft via Weesp, hoef je in Weesp niet uit- en in te checken, maar check je alleen in in Amsterdam Centraal en uit in Utrecht Overvecht.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:17 schreef WammesWaggel het volgende:
Als ik op Amsterdam CS instap en incheck en moet overstappen op Weesp naar Utrecht moet ik dan nog op Weesp inchecken en uitchecken?
Fijn, dank voor je informatie.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:20 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Omdat je reis geheel met NS is en de reisplanner van Amsterdam Centraal naar Utrecht Overvecht een advies geeft via Weesp, hoef je in Weesp niet uit- en in te checken, maar check je alleen in in Amsterdam Centraal en uit in Utrecht Overvecht.
quote:Rover: NS promoot e-ticket en wegwerpchipkaart onvoldoende
De Nederlandse Spoorwegen brengen alternatieven voor de OV-chipkaart onvoldoende onder de aandacht bij reizigers. Dat schrijven Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond in een brief aan het spoorbedrijf. Veel incidentele reizigers zijn niet op de hoogte van het bestaan van de eenmalige chipkaart.
Het papieren kaartje werd eerder deze maand afgeschaft. Met name incidentele reizigers, stellen Rover en de Consumentenbond, voelen zich sindsdien gedwongen 27,50 euro te investeren: 7,50 euro voor een chipkaart en een startsaldo van twintig euro. Voor hen is het bestaan van de losse chipkaart niet duidelijk.
"Veel incidentele reizigers ervaren een gevoel van onrecht dat zij dit bedrag moeten betalen voor een treinreis van soms maar enkele euro's", aldus de organisaties. "De eenmalige chipkaart en het e-ticket worden niet tot nauwelijks belicht. In de NS-kaartautomaten krijgt de reiziger een veelvoud aan OV-chipkaartopties te zien, maar moet hij flink zoeken naar de optie losse kaartjes."
Rover en de Consumentenbond roepen de NS daarom dringend op de losse kaartjes beter onder de aandacht te brengen.
NS laat in een reactie weten dat het losse kaartje wel degelijk onder de aandacht is gebracht in de weken voorafgaand aan het afschaffen van het papieren kaartje. "Maar we nemen deze klachten serieus. We gaan opnieuw aandacht schenken aan het alternatief", aldus een zegsman van NS. "Dan moet je denken aan posters en advertenties in kranten."
NS gaat ook het menu van de kaartautomaat versimpelen, zodat reizigers daarin makkelijker de eenmalige chipkaart kunnen vinden. Dat geldt ook voor het e-ticket op de website. Bovendien kunnen mensen binnenkort op meer stations bij de kaartautomaat met creditcard betalen.
Nee, dat was zogenaamd nooit mogelijk in NL want te gevoelig, in de rest van de wereld wel, maar je zou maar eens met zwart geld in NL met het OV willen gaan reizen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:44 schreef davedavy het volgende:
Accepteert zo'n oplaad-automaat ook briefgeld?
Kan je zoiets niet doen bij het loket van je vervoersbedrijf?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee, dat was zogenaamd nooit mogelijk in NL want te gevoelig, in de rest van de wereld wel, maar je zou maar eens met zwart geld in NL met het OV willen gaan reizen.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee, dat was zogenaamd nooit mogelijk in NL want te gevoelig, in de rest van de wereld wel, maar je zou maar eens met zwart geld in NL met het OV willen gaan reizen.
Ik zou het niet weten, als het al bij een NS loket zal kunnen zul je waarschijnlijk wel met extra oplaad kosten geconfronteerd worden net zoals gebeurt als je een kaartje aan het loket koopt.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:31 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Kan je zoiets niet doen bij het loket van je vervoersbedrijf?
Sommig automaten accepteren wel muntjes.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:44 schreef davedavy het volgende:
Accepteert zo'n oplaad-automaat ook briefgeld?
Maar ze willen dan weer niet je briefjes voor een stapel kleingeld omwisselen bij het loket.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:52 schreef fh101 het volgende:
[..]
Sommig automaten accepteren wel muntjes.
Nee, dan zou het natuurlijk weer te makkelijk wordenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar ze willen dan weer niet je briefjes voor een stapel kleingeld omwisselen bij het loket.
Het laatste. En als je een uitcheck vergeet ben je je borg van dat stuk kwijt..quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 04:41 schreef 2cv het volgende:
Ik wil overmorgen met Arriva reizen van Joure naar Groningen. Ik ga eerst met de gewone bus (lijn 98), dan met de Qliner (315) en dan met de stoptrein (richting Roodeschool). Is inchecken op het begin- en eindpunt voldoende of moet ik in-en uitchecken bij lijn 98, in-en uitchecken bij Qliner 315 en in-en uitchecken bij de trein ? Want het zijn toch wat verschillende manieren van OV en de instaptarieven variëren ook.
Nee. Schijnt niet te mogen en ook al wordt er dan voor je reis betaald, dan kun je alsnog een boete krijgen. Totaal van de zotte :/quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:28 schreef WammesWaggel het volgende:
Is het toegestaan om met een persoonlijke OV Chipkaart te reizen van een ander? dus eentje met een foto maar zonder abonnement maar wel met gekocht tegoed.
Belachelijk zeg!quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:34 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Nee. Schijnt niet te mogen en ook al wordt er dan voor je reis betaald, dan kun je alsnog een boete krijgen. Totaal van de zotte :/
Nee, van vervoerder wisselen is piepen. Dus nieuw opstaptarief.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 04:41 schreef 2cv het volgende:
Ik wil overmorgen met Arriva reizen van Joure naar Groningen. Ik ga eerst met de gewone bus (lijn 98), dan met de Qliner (315) en dan met de stoptrein (richting Roodeschool). Is inchecken op het begin- en eindpunt voldoende of moet ik in-en uitchecken bij lijn 98, in-en uitchecken bij Qliner 315 en in-en uitchecken bij de trein ? Want het zijn toch wat verschillende manieren van OV en de instaptarieven variëren ook.
Als je van bus wisselt bij dezelfde vervoerder moet je anders ook piepen....quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, van vervoerder wisselen is piepen. Dus nieuw opstaptarief.
Waarom denk je dat het zo'n tyfussysteem is en iedereen er over klaagt? Juist hierom.
Dat zou ik niet doen als je overstapt van NS trein op NStreinquote:Op zondag 31 augustus 2014 19:21 schreef James1988 het volgende:
Het is best simpel: wanneer je voorbij een kaartlezer of poortje loopt hou je je chipkaart ervoor.
Dan kom je meestal niet langs een kaartlezer. Oh wacht, toch wel.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:31 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Dat zou ik niet doen als je overstapt van NS trein op NStrein
Waarom? Zo onlogisch en onhandig als de pest.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:21 schreef James1988 het volgende:
Het is best simpel: wanneer je voorbij een kaartlezer of poortje loopt hou je je chipkaart ervoor.
En dan heb je nog poortjes op de stations....quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan kom je meestal niet langs een kaartlezer. Oh wacht, toch wel.
Nieuwe regel:
-bij kaartlezers in de voertuigen altijd in- en uitchecken
-bij kaartlezers op perrons alleen aan het begin en einde van je reis, of wanneer je van vervoerder wisselt, of wanneer je omreist.
Slecht ontworpen iddquote:Op zondag 31 augustus 2014 19:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan kom je meestal niet langs een kaartlezer. Oh wacht, toch wel.
Het dikgedrukte is natuurlijk best wel triest (en best wel lastig voor de incidentele reiziger en toeristen). Maar ik geloof dat je ze zo idd wel hebt.quote:Nieuwe regel:
-bij kaartlezers in de voertuigen altijd in- en uitchecken
-bij kaartlezers op perrons alleen aan het begin en einde van je reis, of wanneer je van vervoerder wisselt, of wanneer je omreist.
Dan moet je dat wel net weten. Ik kan me voorstellen dat het tarief voor een trein anders is dan voor een bus. En dat het tarief voor een Qliner anders is dan voor een gewone streekbus. En dat je daarom (in dit geval) per voertuig in- en uit moet checken. Maar ik kan me ook voorstellen dat het computersysteem slim genoeg is om te bepalen op welke manier ik gereisd heb en dat ik dus alleen bij het begin van mijn reis in moet checken en aan het eind weer uit moet checken. En de voorlichting is -voor zover ik gezien heb- ook onvolledig want daarin wordt alleen gesproken over 'de bus' waarbij er geen onderscheid gemaakt wordt tussen streekbus en Qliner.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:13 schreef Gnittoo het volgende:
Tja als zoiets al te moeilijk voor je is
En een ander tarief en minder haltes en gordels die je verplicht moet dragen en het ding rijdt met 100km/u over de snelweg en heeft een luxer interieur.quote:Op maandag 1 september 2014 00:06 schreef mschol het volgende:
qliner, dat is toch gewoon een streekbus met een fancy merknaampje?
als je de vragen hoort die ik als buschauffeur soms krijgquote:Oftewel: ik kan niet beredeneren hoe het moet en de informatie is niet compleet/duidelijk genoeg. Dan moet ik het dus vragen. Want ik kan het niet ruiken/voelen.
Leg je baas uit dat het fijn is als die meer info geeft aan de reiziger.quote:Op maandag 1 september 2014 08:31 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
als je de vragen hoort die ik als buschauffeur soms krijg
dat instaptarief is toch de melkkoe van alle OV bedrijven, echter kunnen ze nu legaal teveel geld aan mensen vragen?quote:Op maandag 1 september 2014 18:57 schreef davedavy het volgende:
Ik heb weer eens een vraag (klote onduidelijke OV-Chipkaart site). Ik heb nu automatisch opladen aangezet met 10 euro, ik heb nu 1 euro tegoed. Kan ik nu de bus in met negatief saldo (zodat automatisch 10 euro wordt opgeladen)? Want als dat kan, waarom is het instaptarief van 4 euro dan nodig als je negatief kan staan
Automatisch opladen doet ie toch al vamF een minimum van 5 euro tegoed?quote:Op maandag 1 september 2014 18:57 schreef davedavy het volgende:
Ik heb weer eens een vraag (klote onduidelijke OV-Chipkaart site). Ik heb nu automatisch opladen aangezet met 10 euro, ik heb nu 1 euro tegoed. Kan ik nu de bus in met negatief saldo (zodat automatisch 10 euro wordt opgeladen)? Want als dat kan, waarom is het instaptarief van 4 euro dan nodig als je negatief kan staan
Dat heb ik, echter staat er 'Automatisch opladenstaat uit'. Ik heb het toch het gister geactiveerdquote:Op dinsdag 2 september 2014 00:48 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Automatisch opladen doet ie toch al vamF een minimum van 5 euro tegoed?
Wel ook geactiveerd op de kaart zelf? Dus bij zon paal/oplaadpunt/nskaartding?
Op e site? die is vaak wat trager volgens mij.quote:Op dinsdag 2 september 2014 12:48 schreef davedavy het volgende:
Dat heb ik, echter staat er 'Automatisch opladenstaat uit'. Ik heb het toch het gister geactiveerd![]()
Probeer het straks nog wel eens opnieuw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |