SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik probeer het gewoon nogeens. Niet dat ik me hier vaak zal vertonen aangezien ik een verklaard tegenstander ben van dat ding. Maar toch.
Nieuwe ontwikkelingen over de OV Chipkaart? Post ze hier. Ik begin.
Fout in OVC legt NS Kaartverkoop platAls het failliet van dat kloteding nu NOG niet duidelijk is weet ik het ook niet meer.quote:Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.
Oh en geen stoute linkjes posten, dat weten jullie best
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
Over het aantal poortjes, bij veel stations heb je 2 of 4 perrons, daar kan je volstaan met 8 poortjes.,quote:Je hoeft nooit meer poortjes bij de ingang te hebben dan de som van alle poortjes bij de perrons. Zeker niet omdat lang niet alle perrons tegelijk in gebruik zijn.
Is dat nogsteeds zo ja? Ze hadden het toch beter beveiligd?quote:Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.
Je citeert een anderhalf jaar oud citaat dat oorspronkelijk in de OP van het vorige deel uit deze reeks stond en nu weer is meegenomen in de OP van dit nieuwe topic in de reeks.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 12:50 schreef d4v1d het volgende:
Is dat nogsteeds zo ja? Ze hadden het toch beter beveiligd?
Ohquote:Op zaterdag 8 maart 2014 13:51 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Je citeert een anderhalf jaar oud citaat dat oorspronkelijk in de OP van het vorige deel uit deze reeks stond en nu weer is meegenomen in de OP van dit nieuwe topic in de reeks.
quote:30 procent van alle OV-chipkaarten is stopgezet
Sinds de invoering van de OV-chipkaart in 2007 zijn er 5,7 miljoen kaarten 'beëindigd'. Dat is zo’n 30 procent van het totaal aan geproduceerde kaarten, zo blijkt uit cijfers van Translink Systems, het bedrijf achter de kaart.
Foto: NU.nl/Alphons Nieuwenhuis
In totaal zijn er sinds de invoering ruim negentien miljoen kaarten gemaakt. Om verschillende redenen kunnen die weer worden beëindigd, waardoor de kaart niet meer gebruikt kan worden om mee te reizen.
Persoonlijke en anonieme varianten kunnen bijvoorbeeld verlopen, eigenaars kunnen zijn overleden en de kaart kan kapot zijn. Gestolen en verloren kaarten worden geblokkeerd, waarna zij niet meer te gebruiken zijn.
Ook zijn er mensen die hun gegevens willen wijzigen, bijvoorbeeld bij een huwelijk of een scheiding, legt een woordvoerster uit. Dan wordt eveneens hun kaart stopgezet en krijgen zij een nieuwe.
Het komt ook voor dat mensen een schuld opbouwen bij Translink Systems. Mensen kunnen instellen dat hun kaart automatisch wordt opgeladen. Als dat geld vervolgens niet wordt betaald, wordt een incassobureau ingeschakeld en blokkeert Translink Systems de kaart tijdelijk. Als het geld binnen is, wordt de kaart weer gedeblokkeerd.
Als een kaart verloopt, wordt hij beëindigd en krijgt de eigenaar het geld terug dat er nog op staat. Daarvoor moet hij wel worden opgestuurd. Een kaart die jaren niet gebruikt is en bijvoorbeeld in een lade ligt, kan gewoon weer worden opgeladen als die nog geldig is, legt de woordvoerster uit.
Een goed gehackte rekening van de Nederlandse Staat kan het land ook plat leggen, wat is dit voor speculatieve nonsense.quote:[..]
Als het failliet van dat kloteding nu NOG niet duidelijk is weet ik het ook niet meer.
Oh en geen stoute linkjes posten, dat weten jullie best
Vroeger mocht ik met mijn kortingskaart ook mensen laten meerijden met korting hoe gaan ze dat dan doen?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:26 schreef Aether het volgende:
Het papieren wegwerpkaartje komt er alleen voor mensen die het volle tarief willen betalen. Houders met een voordeelurenkaart krijgen voor zover bekend geen keuze. Zij kunnen straks alleen reizen met korting met de ov-chipkaart.
Niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vroeger mocht ik met mijn kortingskaart ook mensen laten meerijden met korting hoe gaan ze dat dan doen?
Dat is nu al mogelijk: http://www.ns.nl/reiziger(...)amenreiskorting.htmlquote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vroeger mocht ik met mijn kortingskaart ook mensen laten meerijden met korting hoe gaan ze dat dan doen?
Is wel mogelijk, maar dan moeten ze wel een OV chipkaart hebben en minimaal 10 euro saldo + ritprijs (aannemende dat ze ook mee terug gaan)quote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:36 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat is nu al mogelijk: http://www.ns.nl/reiziger(...)amenreiskorting.html
dat zou door elk weldenkend mens als minister geblokkeerd moeten worden..quote:Treinreizigers die de eenmalige chipkaart nu krijgen zijn niet verplicht in te checken en betalen daarvoor niets extra's. Als de OV-chipkaartpoortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft, zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp-OV-chipkaart.
Dus samenreiskorting bestaat straks niet meer ? Dat klinkt als eenzijdig openbreken van mijn abonnementscontract... hoe wil de NS mij gaan compenseren ?quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:07 schreef Aether het volgende:Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp-OV-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te hoog en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de OV-chipkaart.
Ik neem aan dat dat hetzelfde gaat als nu, dat je medereizigers een OV chipkaart moeten hebben en daarop korting moeten activeren.quote:Op donderdag 15 mei 2014 19:28 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Dus samenreiskorting bestaat straks niet meer ? Dat klinkt als eenzijdig openbreken van mijn abonnementscontract... hoe wil de NS mij gaan compenseren ?
Ze kunnen nu nog een los kaartje met korting kopen. Dat kan straks dus niet meer; want wegwerpkaartjes met korting verdwijnen. Dat is een vermindering van de mogelijkheden die mijn abonnement biedt (incidentele reizigers met korting meenemen).quote:Op donderdag 15 mei 2014 19:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dat hetzelfde gaat als nu, dat je medereizigers een OV chipkaart moeten hebben en daarop korting moeten activeren.
Niet, want je medereiziger kan het product samenreiskorting activeren op zijn OVchip.quote:Op donderdag 15 mei 2014 19:34 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ze kunnen nu nog een los kaartje met korting kopen. Dat kan straks dus niet meer; want wegwerpkaartjes met korting verdwijnen. Dat is een vermindering van de mogelijkheden die mijn abonnement biedt (incidentele reizigers met korting meenemen).
Dus.. hoe gaat de NS mij hiervoor compenseren?
Eehm, lees eens voor je post ? Ik heb het over mensen die incidenteel reizen dus zelf geen OVchipkaart hebben en een los kaartje kopen. Bijv. buitenlandse gasten. Hen E 7,50 laten betalen + 20 euro op de kaart laten zetten om eenmalig met 40% korting met mij mee te kunnen reizen is een achteruitgang ten opzichte van "je kan een los kaartje met 40% korting kopen".quote:Op vrijdag 16 mei 2014 05:46 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Niet, want je medereiziger kan het product samenreiskorting activeren op zijn OVchip.
Zoek dingen eens uit voor je iets gaat roepen.
Het is überhaupt een achteruitgang, ook zonder samenreiskorting.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 06:54 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Eehm, lees eens voor je post ? Ik heb het over mensen die incidenteel reizen dus zelf geen OVchipkaart hebben en een los kaartje kopen. Bijv. buitenlandse gasten. Hen E 7,50 laten betalen + 20 euro op de kaart laten zetten om eenmalig met 40% korting met mij mee te kunnen reizen is een achteruitgang ten opzichte van "je kan een los kaartje met 40% korting kopen".
Je deemoedige excuses zijn bij deze aanvaard.
http://www.nu.nl/politiek(...)t-duurder-maken.htmlquote:Op donderdag 15 mei 2014 15:07 schreef Aether het volgende:
NS start proef met eenmalige chipkaart
[ afbeelding ]NS is maandag een proef gestart waarbij reizigers bij de kaartautomaat een eenmalige OV-chipkaart geleverd krijgen, in plaats van het reguliere papieren treinkaartje. Op een 14-tal stations staan er één of enkele kaartautomaten die speciaal voor de proef zijn aangepast. Dat bevestigt een woordvoerder van NS tegenover Treinreiziger.nl.
De eenmalige OV-chipkaart is een papieren treinkaartje met chip. Treinreizigers die de eenmalige chipkaart nu krijgen zijn niet verplicht in te checken en betalen daarvoor niets extra's. Als de OV-chipkaartpoortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft, zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp-OV-chipkaart. In het Nationaal OV Beraad (NOVB) vragen vervoerders momenteel advies over de hoogte van de toeslag.
quote:Reizen met de OV-chipkaart mag voor reizigers gemiddeld niet duurder worden. De Tweede Kamer schaarde zich donderdagavond achter een motie van PVV-kamerlid Richard de Mos.
Ah, weer een verkapte prijsverhoging 'omdat ov chipkaart', je mag toch een aantal mensen meenemen als je bij NS een abbo hebt met korting? Als die geen chip hebben, hoe moeten die dan meereizen op korting?quote:Om alvast ervaring op te doen met de eenmalige OV-chipkaart wordt deze nu alvast getest. Op de stations van Enschede, Den Bosch, Alkmaar, Schiphol, Amsterdam Amstel, Amsterdam Centraa,l Zwolle, Roosendaal, Maastricht, Hilversum, Nijmegen, Leiden Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal zijn daarvoor één of enkele kaartautomaten aangepast.
Onder andere enkele reizen, dagkaarten, Railrunners en internationale vervoersbewijzen worden bij de aangepaste kaartautomaten nu als wegwerpchipkaart geleverd. De definitieve ombouw van alle NS-servicebalies staat gepland voor juni. Nadat de NS-servicebalies zijn omgebouwd, worden de NS-kaartautomaten ‘omgezet’ om enkel eenmalige chipkaarten uit te kunnen geven.
Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp-OV-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te hoog en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de OV-chipkaart.
Raar, volgens de NS was iedereen toch al overgestapt op die supergemakkelijke OV chipkaart ?quote:De vervoerders houden de komende twee maanden een publiciteitscampagne en proberen reizigers met aanbiedingen te verleiden om over te stappen op de ov-chipkaart.
Grappig, straks moet de hele kaart weg.quote:Overigens doet de rechter over zes weken een uitspraak over het voortbestaan van het papieren kaartje. Maandag werd tijdens een rechtszitting van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven duidelijk dat de OV-chipkaart als vervanger mogelijk op meerdere punten een Europese verordening schendt.
Volgens Europese regels moeten mensen voor hun reis controleren of ze een geldig biljet hebben. Dat zou niet mogelijk zijn met de OV-chipkaart. ICT'er Mende Mobach spande de rechtszaak aan, omdat hij vindt dat de rechtsgeldigheid van de OV-chipkaart in twijfel moet worden getrokken.
Lijkt me fantastisch als het echt gebeurd. De vlektyfus met ze.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 23:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
Grappig, straks moet de hele kaart weg.
net als bij Brein vraag ik me bij deze organisatie ook altijd af of dit een eenmanszaak is, of dat er nog anderen bij betrokken zijn? Je hoort namelijk altijd deze pipo, die hier op de frontpage ook een podium kreeg.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:56 schreef Aether het volgende:
http://www.voorbeterov.nl/page13.php
Maatschappij Voor Beter OV,
Rikus Spithorst,
voorzitter
Ik ken wel een paar mensen die door de chipkaart gewoon niet meer met de trein zullen gaanquote:Op dinsdag 20 mei 2014 23:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
Raar, volgens de NS was iedereen toch al overgestapt op die supergemakkelijke OV chipkaart ?
2,50 nu bij NSquote:Op woensdag 21 mei 2014 19:53 schreef Pindasoepje het volgende:
Komen er weer aanbiedingen met gratis chip kaarten?
Beter, maar verhelpt nog steeds de enorme waardevermindering van de samenreiskorting niet..quote:
Vanuit het uitgangspunt met de poortjes zou je het ook een ontwerpkeuze kunnen noemen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 00:12 schreef macca728 het volgende:
Blijkbaar weer een foutje in de software. Bij NS kan je als je ingecheckt bent niet opladen.
Laad je tussentijds op, vervalt je incheck, waardoor je dus zwart zou reizen.
Echt dat zulke dingen niet getest worden vooraf.
Bij veel stations staan en komen geen poortjes maar mogelijk ging men daar in eerste instantie vanuit.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 09:21 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vanuit het uitgangspunt met de poortjes zou je het ook een ontwerpkeuze kunnen noemen.
Waarom heb je dan geen jaarabo?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 11:42 schreef Apotheose het volgende:
nou ik moet er dan ook maar aan geloven. Reis elke dag op en neer voor werk en gebruik daar een maandabo (traject) voor. Gewoon chipkaart met papieren abo erbij. Verleden tijd dus. Weekend maar een abonnement op mn kaart gooienWel is het een euro goedkoper, maar dat boeit niet. Werk betaalt
Maar dan nog zou je tussentijds moeten kunnen opladen bij een automaat binnen het station, Of de automaat voor andere dingen kunnen gebruiken. Voor buitenlandse reizigers bv die geen OV chipkaart en straks mogelijk niet kunnen uitchecken.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 10:21 schreef Aether het volgende:
[..]
Bij veel stations staan en komen geen poortjes maar mogelijk ging men daar in eerste instantie vanuit.
Bij stations met poortjes staan de automaten toch altijd buiten de poortjes?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 16:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
Maar dan nog zou je tussentijds moeten kunnen opladen bij een automaat binnen het station, Of de automaat voor andere dingen kunnen gebruiken. Voor buitenlandse reizigers bv die geen OV chipkaart en straks mogelijk niet kunnen uitchecken.
Bij de RET is tussentijds opladen wel gewoon mogelijk.
Maar daar hebben ze wel van de overheid een flinke som geld voor gehad.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 10:21 schreef Aether het volgende:
[..]
Bij veel stations staan en komen geen poortjes maar mogelijk ging men daar in eerste instantie vanuit.
Bij de NS kan je ook niet rood staan. Als je voor tien euro oplaadt bijvoorbeeld met een abonnement, kun je inchecken, maar als je reist voor meer dan 10 euro, kun je niet uitchecken en moet je eerst weer opladen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 16:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
Maar dan nog zou je tussentijds moeten kunnen opladen bij een automaat binnen het station, Of de automaat voor andere dingen kunnen gebruiken. Voor buitenlandse reizigers bv die geen OV chipkaart en straks mogelijk niet kunnen uitchecken.
Bij de RET is tussentijds opladen wel gewoon mogelijk.
dat is dan alleen als je een abonnement hebt, zonder abo kan ik dat prima doen..?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:34 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij de NS kan je ook niet rood staan. Als je voor tien euro oplaadt bijvoorbeeld met een abonnement, kun je inchecken, maar als je reist voor meer dan 10 euro, kun je niet uitchecken en moet je eerst weer opladen.
Ieder vervoersbedrijf doet maar wat.
Ook buitenlandse reizigers die een kaartje in eigen land kopen ?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:25 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Bij stations met poortjes staan de automaten toch altijd buiten de poortjes?
En buitenlandse reizigers kunnen de poortjes straks openen met hun e-tickets.
Als ik 10 euro op mijn kaart heb staan en ik reis meer dan 10 euro, dan kan ik toch niet uitchecken ? Of wel ?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:34 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij de NS kan je ook niet rood staan. Als je voor tien euro oplaadt bijvoorbeeld met een abonnement, kun je inchecken, maar als je reist voor meer dan 10 euro, kun je niet uitchecken en moet je eerst weer opladen.
Ieder vervoersbedrijf doet maar wat.
Niet.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Als ik 10 euro op mijn kaart heb staan en ik reis meer dan 10 euro, dan kan ik toch niet uitchecken ? Of wel ?
Nou dan moet ik mijn kaart toch kunnen opladen terwijl ik nog ingecheckt ben ? Dus binnen het poortjesgebied. Anders ben ik opgesloten.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:42 schreef Zelva het volgende:
[..]
Niet.
Of het moet toch een bug zijn geweest en zowel de muts aan de balie als de klantenservice moeten me iets verkeerd gezegd hebben.
Ja, mits e-ticket, anders hebben ze een medewerker nodig die naast de poortjes zal staan voor dat soort gevallen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ook buitenlandse reizigers die een kaartje in eigen land kopen ?
Dat kun je best besluiten, maar als je tussentijds niet langs een automaat komt heb je niet zo veel aan dat besluit.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Los daarvan kan ik best besluiten tussentijds op te laden voor bv de terugweg.
Dat was dus exact mijn punt. Automaten staan buiten de poortjes, dus kun je (bij gebruik van poortjes) niet tussentijds opladen. Waarmee het dus vermoedelijk geen bug is, maar een ontwerpkeuze.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
En op het NS forum zegt de NS dat ze daar hard mee bezig zijn, maar ik heb eigenlijk ook nooit automaten binnen het poortjesgebied gezien.
Maar: bij de winkels die binnen de poortjes staan (Denk aan ako, ah togo) staan ook oplaadautomaten.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ja, mits e-ticket, anders hebben ze een medewerker nodig die naast de poortjes zal staan voor dat soort gevallen.
[..]
Dat kun je best besluiten, maar als je tussentijds niet langs een automaat komt heb je niet zo veel aan dat besluit.
[..]
Dat was dus exact mijn punt. Automaten staan buiten de poortjes, dus kun je (bij gebruik van poortjes) niet tussentijds opladen. Waarmee het dus vermoedelijk geen bug is, maar een ontwerpkeuze.
NS zegt op hun eigen forum dat het juist wel de bedoeling is dat er op elk station tenminste 1 automaat staat waar je bv op kan laden binnen de poortjes. Lijkt me ook logisch.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ja, mits e-ticket, anders hebben ze een medewerker nodig die naast de poortjes zal staan voor dat soort gevallen.
[..]
Dat kun je best besluiten, maar als je tussentijds niet langs een automaat komt heb je niet zo veel aan dat besluit.
[..]
Dat was dus exact mijn punt. Automaten staan buiten de poortjes, dus kun je (bij gebruik van poortjes) niet tussentijds opladen. Waarmee het dus vermoedelijk geen bug is, maar een ontwerpkeuze.
Ja en als je daar dus oplaadt en je ingecheckt bent bij de NS, dan is die incheck verdwenen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:04 schreef CookieSlikker het volgende:
[..]
Maar: bij de winkels die binnen de poortjes staan (Denk aan ako, ah togo) staan ook oplaadautomaten.
Verder op Amsterdam centraal en santpoort nog automaat binnen de poorten.
Hahaha speelt dat al 2 jaar ? Volgens het NS forum was het 2 maanden geleden nog niet opgelost.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:07 schreef Basp1 het volgende:
Zit die bug 2 jaar na dato er nog steeds in of is het ondertussen al opgelost.
GC / OV-chipkaart niet opladen na inchecken!!
ga naar een loket en vraag het daar, of stuur een mail naar ovchipkaart.nlquote:Op donderdag 12 juni 2014 10:28 schreef koffiegast het volgende:
Helaas moest ik er achter komen dat mijn persoonlijke ov-chipkaart toch niet online gekoppeld was, en dat ov-chipkaart.nl nog steeds zo achterhaald bezig is dat het pertinent geen ritten laat zien die voor de 'aanvraag toon reisgeschiedenis' zijn gemaakt desondanks dat het wel op de kaart en ongetwijfeld in hun eigen systeem staat.
Ik heb een aantal ritten in de afgelopen 3 weken gemaakt met de tram/metro van RET in Rotterdam. Daarvan zou ik graag de transacties willen terugzien zodat ik deze kan declareren. Echter kan ik nog nergens vinden waar ik deze kan achterhalen. Ik ben er heilig van overtuigd dat deze gegevens ergens opgeslagen worden, maar ik moet nu uitvinden hoe ik het verkrijg...
iemand?
Moet je blijkbaar een speciale phone voor hebben dat NFC heeft. Wat helaas mijn phone niet heeft.quote:Op donderdag 12 juni 2014 10:35 schreef d4v1d het volgende:
Die gegevens kan je wel achterhalen met een android app "farebot"
Deze app leest alleen data uit en het is met de app niet mogelijk om wat dan ook te schrijven of te veranderen.
Kost wel een middagje om het werkend te krijgen
Tochniet alle transacties blijven op je kaart staan, de laatste 10 of zo maar.quote:Op donderdag 12 juni 2014 10:35 schreef d4v1d het volgende:
Die gegevens kan je wel achterhalen met een android app "farebot"
Deze app leest alleen data uit en het is met de app niet mogelijk om wat dan ook te schrijven of te veranderen.
Kost wel een middagje om het werkend te krijgen
quote:Eerste poortjes NS-stations augustus dicht
De toegangspoortjes bij NS-stations in Woerden, Rotterdam Alexander, Almere centrum en Enschede worden in augustus definitief afgesloten.
Dat liet een NS-woordvoerder vrijdag weten.
Ze zijn dan alleen nog toegankelijk met een ov-kaart of een papieren chipkaartje. Uiteindelijk worden over een periode van twee jaar bij 82 stations de toegangspoortjes in gebruik genomen.
In 2014 gaan gefaseerd de poortjes bij in totaal 26 stations door heel Nederland dicht. Het jaar daarop volgen 27 stations, en ook nog eens 27 in 2016.
De poortjes gaan definitief dicht na een geslaagde proef op de stations in Woerden, Rotterdam Alexander, Almere centrum en Enschede.
Toegankelijk
In Nederland zijn ruim vierhonderd treinstations. Bij de 82 stations waar de toegangspoortjes dichtgaan, stapt 90 procent van alle treinreizigers in of uit de trein. Daarom komen op de andere stations geen toegangspoortjes en blijven die stations dus vrij toegankelijk.
"We wilden alleen poortjes plaatsen op de stations waar de grootste reizigersstroom zich verplaatst", aldus een NS-woordvoerder.
Selectief quotenquote:
quote:Regeringspartijen VVD en PvdA lieten in maart nog weten dat niet alle stations moeten worden afgesloten voor mensen zonder geldig vervoersbewijs. De NS gaat hierover in gesprek met gemeenten. Niet-reizigers zouden met een tijdelijke gratis pas toch toegang kunnen krijgen. Ook hulpverleners houden altijd toegang tot de stations.
De poortjes zijn bedoeld voor de sociale veiligheid te verhogen en om zwartrijden te voorkomen.
idee: je kan ook gewoon je stations NIET afsluiten en dus niet onnodig geld over de balk smijten c.q. reiskosten voor de reiziger verhogen...quote:Op vrijdag 4 juli 2014 14:18 schreef Tchock het volgende:
Niet-reizigers zouden met een tijdelijke gratis pas toch toegang kunnen krijgen
Ik ben het volledig eens met afsluiten van stations. Geen zwervers meer die rondhangen op de perrons, minder overvallen laat 's avonds, geen bakken met geld meer verspillen om de grote stations handmatig af te sluiten (daar zijn elke avond op Amsterdam CS wel 20 man mee bezigquote:Op vrijdag 4 juli 2014 14:28 schreef mschol het volgende:
[..]
idee: je kan ook gewoon je stations NIET afsluiten en dus niet onnodig geld over de balk smijten c.q. reiskosten voor de reiziger verhogen...
nee, die hangen dan inderdaad bij de ingang rond, echt een verbeteringquote:Op vrijdag 4 juli 2014 14:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben het volledig eens met afsluiten van stations. Geen zwervers meer die rondhangen op de perrons,
die gebeuren dus gewoon buiten het station, waar nog minder camera toezicht is..quote:minder overvallen laat 's avonds,
dat klinkt als gewoon werk verschaffing, maar goed..quote:geen bakken met geld meer verspillen om de grote stations handmatig af te sluiten (daar zijn elke avond op Amsterdam CS wel 20 man mee bezig)
dat is mooi, dan hoeft er ook niet meer gecontroleerd te worden, scheelt weer veel geld en kunnen de prijzen weer omlaag...quote:en véél minder zwartrijders.
stations openlaten, dat heeft altijd goed gewerkt en werkt nog steeds goed..quote:En gedag zeggen doe je maar buiten de poortjes. Enige argument dat ik wél realistisch vind is dat sommige stations ook voetgangerspassages zijn, daar moet een goede oplossing voor komen.
quote:
We hadden ook het geld dat aan de introductie van de OVchipkaart besteed is kunnen gebruiken om iedereen gratis te laten reizen. Van een paar miljard kan je best veel kaartjes kopen.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 14:28 schreef mschol het volgende:
[..]
idee: je kan ook gewoon je stations NIET afsluiten en dus niet onnodig geld over de balk smijten c.q. reiskosten voor de reiziger verhogen...
Niet werken doetquote:Op vrijdag 4 juli 2014 15:26 schreef Aether het volgende:
Deze maand persoonlijke chipkaart voor ¤2 i.p.v. ¤7,50.
Delen van de site werken niet.quote:
mwha, gratis gaat wellicht ver, als je de prijs had halveert heb je er nog langer plezier van gehadquote:Op vrijdag 4 juli 2014 19:52 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
We hadden ook het geld dat aan de introductie van de OVchipkaart besteed is kunnen gebruiken om iedereen gratis te laten reizen. Van een paar miljard kan je best veel kaartjes kopen.
Is dat zo ? Je hebt dan weer een infrastructuur om de kaartjes te verkopen nodig. Kost geldquote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:52 schreef mschol het volgende:
[..]
mwha, gratis gaat wellicht ver, als je de prijs had halveert heb je er nog langer plezier van gehad
Alsof het een gunst is of zo.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 15:26 schreef Aether het volgende:
Deze maand persoonlijke chipkaart voor ¤2 i.p.v. ¤7,50.
Inderdaad, het geld dat de overheid specifiek voor de poortjes, naast de al ettelijke miljarden subsidie voor het hele chipkaartgebeuren, aan de NS heeft gegeven is allang over de balk gesmeten cq weggesluisd. Laten we die roversbende niet nog een keer 'subsidiëren'.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 14:28 schreef mschol het volgende:
[..]
idee: je kan ook gewoon je stations NIET afsluiten en dus niet onnodig geld over de balk smijten c.q. reiskosten voor de reiziger verhogen...
de infrastructuur voor papieren kaartjes is er gewoonquote:Op dinsdag 8 juli 2014 20:03 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Is dat zo ? Je hebt dan weer een infrastructuur om de kaartjes te verkopen nodig. Kost geld
Dat moest vroeger wel als het niet om een NS-kaart ging.quote:Op woensdag 9 juli 2014 13:19 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb net een anonieme kaart gehaald voor m'n moeder, ook voor 2 euro.
Moet je hem voor de NS nog activeren oid? 1e/2e klas bepalen?
ow kan m al ophalen.quote:Op woensdag 9 juli 2014 12:13 schreef Apotheose het volgende:
fijn. Storing bij NS en mn nieuwe trajectvrij abo staat dus nog niet op mn ov chipkaart en mn huidige abo loopt vandaag af. Moet ik dus extra dokken (ja dat kan ik weer declareren bij NS, zegt de klantenservice, maar toch)
Ja dat moet. Wanneer je saldo koopt bij een NS automaat vraagt ie uit zichzelf welke klasse je wilt en wanneer je geen saldo wilt kopen kies je voor 'laden overige producten' en 'reizen op saldo zonder NS abonnement'.quote:Op woensdag 9 juli 2014 13:19 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb net een anonieme kaart gehaald voor m'n moeder, ook voor 2 euro.
Moet je hem voor de NS nog activeren oid? 1e/2e klas bepalen?
Als je hem bij de NS gekocht hebt zou het goed moeten zijn (2e klas). Je kan dat altijd wisselen bij een automaat.quote:Op woensdag 9 juli 2014 13:19 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb net een anonieme kaart gehaald voor m'n moeder, ook voor 2 euro.
Moet je hem voor de NS nog activeren oid? 1e/2e klas bepalen?
Normaal gesproken kan je er gewoon geld opzetten en mee reizen in de bus. Dat reizen op saldo activeren is specifiek voor de treinquote:Op donderdag 10 juli 2014 13:36 schreef davedavy het volgende:
Ik heb dus met die NS actie meegedaan voor 2 euro, netjes ingevoerd op ov-chipkaart.nl etc, maar blijkbaar moet ik dat ding activeren. Dat kon op twee mogelijkheden, een daarvan was door 'reizen op saldo' te bestellen, en dit moet ik afhalen bij een OV punt. Als ik dit gedaan heb, kan ik er dan gewoon saldo opzetten en in de bus stappen? Want met de trein ga ik nooit eigenlijk
Ja en Jaquote:Op donderdag 10 juli 2014 22:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Is een Ovchipkaart van de NS te gebruiken in bv de tram in Amsterdam?
Is het tegoed dat bij de AH is gekocht bruikbaar voor de trein?
Omdat je reis geheel met NS is en de reisplanner van Amsterdam Centraal naar Utrecht Overvecht een advies geeft via Weesp, hoef je in Weesp niet uit- en in te checken, maar check je alleen in in Amsterdam Centraal en uit in Utrecht Overvecht.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:17 schreef WammesWaggel het volgende:
Als ik op Amsterdam CS instap en incheck en moet overstappen op Weesp naar Utrecht moet ik dan nog op Weesp inchecken en uitchecken?
Fijn, dank voor je informatie.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:20 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Omdat je reis geheel met NS is en de reisplanner van Amsterdam Centraal naar Utrecht Overvecht een advies geeft via Weesp, hoef je in Weesp niet uit- en in te checken, maar check je alleen in in Amsterdam Centraal en uit in Utrecht Overvecht.
quote:Rover: NS promoot e-ticket en wegwerpchipkaart onvoldoende
De Nederlandse Spoorwegen brengen alternatieven voor de OV-chipkaart onvoldoende onder de aandacht bij reizigers. Dat schrijven Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond in een brief aan het spoorbedrijf. Veel incidentele reizigers zijn niet op de hoogte van het bestaan van de eenmalige chipkaart.
Het papieren kaartje werd eerder deze maand afgeschaft. Met name incidentele reizigers, stellen Rover en de Consumentenbond, voelen zich sindsdien gedwongen 27,50 euro te investeren: 7,50 euro voor een chipkaart en een startsaldo van twintig euro. Voor hen is het bestaan van de losse chipkaart niet duidelijk.
"Veel incidentele reizigers ervaren een gevoel van onrecht dat zij dit bedrag moeten betalen voor een treinreis van soms maar enkele euro's", aldus de organisaties. "De eenmalige chipkaart en het e-ticket worden niet tot nauwelijks belicht. In de NS-kaartautomaten krijgt de reiziger een veelvoud aan OV-chipkaartopties te zien, maar moet hij flink zoeken naar de optie losse kaartjes."
Rover en de Consumentenbond roepen de NS daarom dringend op de losse kaartjes beter onder de aandacht te brengen.
NS laat in een reactie weten dat het losse kaartje wel degelijk onder de aandacht is gebracht in de weken voorafgaand aan het afschaffen van het papieren kaartje. "Maar we nemen deze klachten serieus. We gaan opnieuw aandacht schenken aan het alternatief", aldus een zegsman van NS. "Dan moet je denken aan posters en advertenties in kranten."
NS gaat ook het menu van de kaartautomaat versimpelen, zodat reizigers daarin makkelijker de eenmalige chipkaart kunnen vinden. Dat geldt ook voor het e-ticket op de website. Bovendien kunnen mensen binnenkort op meer stations bij de kaartautomaat met creditcard betalen.
Nee, dat was zogenaamd nooit mogelijk in NL want te gevoelig, in de rest van de wereld wel, maar je zou maar eens met zwart geld in NL met het OV willen gaan reizen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:44 schreef davedavy het volgende:
Accepteert zo'n oplaad-automaat ook briefgeld?
Kan je zoiets niet doen bij het loket van je vervoersbedrijf?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee, dat was zogenaamd nooit mogelijk in NL want te gevoelig, in de rest van de wereld wel, maar je zou maar eens met zwart geld in NL met het OV willen gaan reizen.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee, dat was zogenaamd nooit mogelijk in NL want te gevoelig, in de rest van de wereld wel, maar je zou maar eens met zwart geld in NL met het OV willen gaan reizen.
Ik zou het niet weten, als het al bij een NS loket zal kunnen zul je waarschijnlijk wel met extra oplaad kosten geconfronteerd worden net zoals gebeurt als je een kaartje aan het loket koopt.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:31 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Kan je zoiets niet doen bij het loket van je vervoersbedrijf?
Sommig automaten accepteren wel muntjes.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:44 schreef davedavy het volgende:
Accepteert zo'n oplaad-automaat ook briefgeld?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |