-edit- ik moet leren lezen.quote:
De discussie over versvoer is altijd wel wat verhit op één of andere manierquote:Op woensdag 26 februari 2014 13:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik vind niet dat dit topic discussie moet worden over vers voer.
Bovendien heb ik niet een indruk dat dat mijn argumenten geluisterd wordt...
Ik voer mijn honden KVV, maar toch blijkbaar wordt er hier een conclusie getrokken dat ik anti-vers ben.![]()
Dus graag de discussie over het vers voer ergens anders. En hier graag vragen over zieke dieren/ verzorging van dieren/ wetenschappelijk gefundeerde onderwerpen.
Prachtige damequote:Op woensdag 26 februari 2014 13:55 schreef senesta het volgende:
[..]
De discussie over versvoer is altijd wel wat verhit op één of andere manierWe hebben er een speciaal topic over dus als mensen die discussie graag verder willen voeren dan kan dat gewoon daar
Hier dus: F&F / Versvoeding vs brokdiscussie #8
Ik heb ook nog wel een vraagje
Ik heb een herplaatser-poezen-dame wiens ontlasting een beetje wisselend blijft. Ze is hier nu drie weken en ze was niet in hele goede conditie toen ze kwam, nou ja dat is wel een beetje een understatement. Ze woog de helft van wat ze zou moeten wegen, had vieze diarree (waar ze een kuur voor heeft gekregen) en de dierenarts vond haar lever ook wat groot. Na vijf dagen bij ons was ze al een halve kilo aangekomen en was ze ze verbeterd dat ze zelfs ingeent kon worden.
We hebben haar bloed ook na laten kijken omdat de lever vergroot was/leek maar dat was allemaal netjes in orde.
Het idee was dat de ontlasting door de stress van de verhuizing, verandering voer (en uberhaubt dat ze voer kreeg) ook nog wat wisselend kon zijn. Maar hoe lang mag dat duren?
De dame in kwestie:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat een mooierdquote:Op woensdag 26 februari 2014 13:55 schreef senesta het volgende:
Ik heb ook nog wel een vraagje
Ik heb een herplaatser-poezen-dame wiens ontlasting een beetje wisselend blijft. Ze is hier nu drie weken en ze was niet in hele goede conditie toen ze kwam, nou ja dat is wel een beetje een understatement. Ze woog de helft van wat ze zou moeten wegen, had vieze diarree (waar ze een kuur voor heeft gekregen) en de dierenarts vond haar lever ook wat groot. Na vijf dagen bij ons was ze al een halve kilo aangekomen en was ze ze verbeterd dat ze zelfs ingeent kon worden.
We hebben haar bloed ook na laten kijken omdat de lever vergroot was/leek maar dat was allemaal netjes in orde.
Het idee was dat de ontlasting door de stress van de verhuizing, verandering voer (en uberhaubt dat ze voer kreeg) ook nog wat wisselend kon zijn. Maar hoe lang mag dat duren?
De dame in kwestie:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dank je wel.quote:Op woensdag 26 februari 2014 14:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een mooierd![]()
Hoe oud is zij?
Zij is dus bij jullie 3 weken en de ontlasting is nog steeds wisselend? Weet je hoe de ontlasting vroeger was, voor de verhuizing? En waarom was zij zo mager bij de vorige eigenaar?
Is zij al ontwormd?
quote:Op woensdag 26 februari 2014 14:01 schreef JerryLee het volgende:
Ik wil een dierenweegschaal weegbereik 75 kilo .
Voor mijn gevoel ben ik niet zo'n fan van dynamische-wegingsfunctie,maar wellicht heb je daar ook een mening over .
Suggesties qua merk ?
Tja, puur omdat de kat zo verzwakt is / te weinig voeding gehad heeft, kan het heel goed zijn dat er toch darmparasieten de rol gaan spelen. Bijv. Giardia of Trichomonas foetalis.quote:Op woensdag 26 februari 2014 14:14 schreef senesta het volgende:
[..]
Dank je wel.
Ze word in maart 4 jaar. De vorige eigenaar moest de kat bij haar ex achterlaten en die verwaarloosde de kat. Ik weet niet hoe de ontlasting was voor de verhuizing, ik weet zelfs niet of ze al geholpen is of niet... Ze was zo mager omdat ze vaak geen eten kreeg.
Bij het eerste bezoek aan de dierenarts hier heb ik haar een pipetje laten geven en laten ontwormenIk vond de volgende dag niets in haar ontlasting dus dat hoefde niet herhaald begreep ik.
Een echte goede weegschaal kost wat knaken! Ik ga er niet van uit dat ie geijkt hoeft te zijn (een wettelijke voorwaarde voor als je bijvoorbeeld voor een prijsberekening uitgaat van het gewicht).quote:Op woensdag 26 februari 2014 14:01 schreef JerryLee het volgende:
Ik wil een dierenweegschaal weegbereik 75 kilo .
Voor mijn gevoel ben ik niet zo'n fan van dynamische-wegingsfunctie,maar wellicht heb je daar ook een mening over .
Suggesties qua merk ?
Oke. Toch bedankt voor je antwoord.quote:Op woensdag 26 februari 2014 13:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik vind niet dat dit topic discussie moet worden over vers voer.
Bovendien heb ik niet een indruk dat dat mijn argumenten geluisterd wordt...
Ik voer mijn honden KVV, maar toch blijkbaar wordt er hier een conclusie getrokken dat ik anti-vers ben.![]()
Dus graag de discussie over het vers voer ergens anders. En hier graag vragen over zieke dieren/ verzorging van dieren/ wetenschappelijk gefundeerde onderwerpen.
Daar hebben we het hier al eens over gehad, lezen he luiequote:Op woensdag 26 februari 2014 15:45 schreef Qwea het volgende:
[..]
Oke. Toch bedankt voor je antwoord.
Zal ik dan nog maar eens een hert tussen de leeuwen gooien?Hoe sta jij tegenover jaarlijks enten?
(serieuze vraag. Ik wil namelijk niet jaarlijks gaan enten).
Link?quote:Op woensdag 26 februari 2014 15:51 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Daar hebben we het hier al eens over gehad, lezen he luie![]()
Wie? Even zoeken.quote:Ga eens naar zo een lezing van Tannetje Koning als je de kans hebt.
quote:Toevallig zijn al mijn vrienden aan het titeren nu. Eerste hond die so far terug moet uit een groep van ongeveer 50 al moet in 2016 en die was 4 jaar niet geënt. En er was een hond wel geënt voor parvo maar ze had geen antistoffen in haar bloed. Dus wss een afwijking in haar afweersysteem. Kom je met enkel domweg enten ook niet achter.
Ja dat zeg ik, naar Heiloo blijven gaanquote:Op woensdag 26 februari 2014 15:54 schreef Qwea het volgende:
[..]
Link?
[..]
Wie? Even zoeken.
[..]![]()
Ik had al bedacht dat ik sowieso alle entingen 1 malig ga zetten en daarna ga titeren, zal nog ff vragen hoe mijn DA daar in staat.
Hahaha dat zal bij Any Animal zijn mss??quote:Op woensdag 26 februari 2014 15:55 schreef Qwea het volgende:
28-03-2014 Lezing Vaccinatie
Cool. Das in de buurt, Heiloo. Thnx babe.
Dat was 1 maligquote:Op woensdag 26 februari 2014 15:55 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik, naar Heiloo blijven gaan
Nee, trainingscentrumquote:Op woensdag 26 februari 2014 15:56 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Hahaha dat zal bij Any Animal zijn mss??
Oh je... Ik durf al bijna niet meerquote:Op woensdag 26 februari 2014 15:45 schreef Qwea het volgende:
[..]
Oke. Toch bedankt voor je antwoord.
Zal ik dan nog maar eens een hert tussen de leeuwen gooien?Hoe sta jij tegenover jaarlijks enten?
(serieuze vraag. Ik wil namelijk niet jaarlijks gaan enten).
Het hang vanaf op welke leeftijd je deze eenmalige vaccinatie wil doen. Ivm maternale antilichamen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 15:54 schreef Qwea het volgende:
Ik had al bedacht dat ik sowieso alle entingen 1 malig ga zetten en daarna ga titeren,
Heb je zo'n rijtje ook voor katten?quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik adviseer de volgende (en zo worden mijn eigen honden ook ingeent)
Cool, je doet niet elk jaar coctail. Nicequote:Op woensdag 26 februari 2014 16:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh je... Ik durf al bijna niet meer![]()
Ik adviseer de volgende (en zo worden mijn eigen honden ook ingeent)
Puppy-entingen 6,9 en 12 weken. Rabies om 12 weken.
1 jaar oud: Coctail enting + kennelhoest.
2 jaar: Leptospirose (Ziekte van Weil) + kennelhoest
3 jaar: Leptospirose (Ziekte van Weil) + kennelhoest + Rabies
4 jaar: Cocktail-enting + kennelhoest. Hier kan je eventueel de hond laten titreren.
Enz enz.
Doe jij elk half? Jaar je hond ontwormen ja? Ik ontwormde Boe de laatste paar jaar niet meer.quote:Voordat jullie mij weer van alles gaan beschuldingen, ik ben niet tegen Titreren!![]()
Maar ik doe bij mijn honden niet aan het titreren. Waarom niet?
- Bij titreren kan je alleen de antilichaamtiters tegen Hondenziekte, Parvo en Leverziekte bepalen. En eigenlijk alleen bij Hondenziekte en Parvo weten wij hoeveel antilichamen (welke titer) de hond moet hebben om voldoende beschermd te zijn.
Ik "gok" nu gewoon eens in 3 jaar dat mijn honden te weinig antilichamen tegen hondenziekte, parvoe en leverziekte hebben en geeft hun dan een cocktail ipv alleen Weil+kennelhoest.
- Het geeft geen zin of je kan geen titers bepalen tegen Ziekte van Weil of kennelhoest. Ik wil niet dat mijn honden of ik (want het is besmettelijk voor de mens) dood gaan aan de ziekte van Weil, dus worden zij elk voorjaar ingeent. De vaccinatie geeft maar 1 jaar bescherming en zeker niet langer, omdat het een bacteriele ziekte is.
Ik vaccineer mijn honden ook elk jaar tegen kennelhoest omdat ik niet wil dat zij andere, niet ingeente hondenkinderen besmetten. Een stukje verantwoord hondeneigenschap is datNet zoals het ontwormen van de honden om kinderen te beschermen.
Mijne moet ook geeënt worden idd tegen Rabies want we gaan naar de ardennen als ie ver kan lopenquote:Rabies geef ik aan mijn honden omdat het moet voor het reizen naar het buitenland. Eens in 3 jaar dus. Eigenlijk rabies kan je dus wel prima titreren en als de politiek nou zou zeggen: bij voldoende titer hoef je niet na 3 jaar opnieuw te inenten, dan zou ik het titreren overwegen. Ik verwacht eigenlijk dat rabies hondjes deze kant opkomen waaien uit Roemenie en dergelijke landen, dus ben blij dat mijn honden ingeent zijn (je weet het nooit)
Daar verschillen we dan in van insteek. Ik ben meer zo van : Als je je lichaam dmv voeding en sport gezond houdt, kan je lichaam heus infecties aan. En zo niet, ja.. dat is dan best kutquote:Verder is mijn levens insteek: ik wil liever niet doodgaan aan een besmettelijke ziekte, en neem een kleine kans op een bijwerking van de vaccinatie dan voor lief. Ik laat mijzelf ook elke jaar inenten tegen griep. En ook 2 x tegen Mexicaanse griep.En als ik naar een exotisch land ga, dan haal ik ook braaf alle inentingen die RIVM aanbiedt.
Maar Parvo kun je titeren toch? En ik heb ook nog algemene puppy vragen maar dat komt binnenkort welquote:Ik heb trouwens genoeg in Oost-blok landen gewerkt met de honden om te weten hoe een dood aan hondenziekte of parvo eruit ziet. Dat wens ik geen enkele hond. Ook in Nederland zien wij tegenwoordig volop Parvo. En ik heb ook een paar gevallen Leptospirose meegemaakt in Nederland met een dodelijk afloop en hoge kosten voor de eigenaar (want de hond moet in de isolatie kamer in Utrecht ivm gevaar voor de volksgezondheid).
Ik bedoelde dus alle entingen en dan de cocktail en dan titerenquote:Op woensdag 26 februari 2014 16:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het hang vanaf op welke leeftijd je deze eenmalige vaccinatie wil doen. Ivm maternale antilichamen.
Inentingen voor katten:quote:Op woensdag 26 februari 2014 17:35 schreef Queller het volgende:
[..]
Heb je zo'n rijtje ook voor katten?
Wij doen altijd maar wat (). De eerste jaren worden ze jaarlijks ingeent, maar daarna zo'n beetje hoe het uitkomt. Dat is een combinatie van twijfel aan de jaarlijkse noodzaak, gemakszucht (wel eens met 8 katten naar de DA geweest?) en ook in enige mate een financiele overweging (wel eens met 8 katten naar de DA geweest
).
Wat we nu doen: we laten ze inenten 'als we er toch zijn'. En zijn er dan nog die boffen en in een periode van zo'n anderhalf jaar niet zijn geweest, dan nemen we die onder de arm om alsnog te gaan.
De samenvatting: Vroege levensfase, mamma regelt alles. Later lost een spuitje alles op.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Hier een heel goede (ok, het is nogal weteschappelijk) uitleg over vaccineren en maternale antilichamen ed.
http://www.uu.nl/SiteColl(...)an%20assistenten.pdf
![]()
Iedereen graag doorlezen, daar ga ik tentamenvragen over stellen aan het einde van het topic
Dat is heel logisch, want Sanabelle is een eiwitrijk voer, en een van de afbraakproducten van eiwitten is ammoniak. Poezen moeten ook veel meer drinken als zij een eiwitrijk voer krijgen, want hun nieren moeten al deze afvalstoffen van eiwitstofwisseling kwijt zien te raken. Helaas drinken de katten in het algemeen te weinig, dus het is verstandig om bijv. een waterfonteintje te kopen. Overal waterbakjes neerzetten. De waterkraan continue laten druppelen. IJsjes maken van koolvis. enz enzquote:Op woensdag 26 februari 2014 17:55 schreef riek87 het volgende:
Hoi DDA,
sinds een week ben ik mijn poezen aan het laten overstappen van RC naar Sanabelle no grain, ivm met zachte ontlasting. Ik meng de voeding nu 50/50.
De ontlasting lijkt beter te worden, alleen ruikt de urine nu enorm sterk naar ammoniak, wat in een klein appartement niet fijn is.
kan dit door het wisselen van voeding komen?
Alvast bedankt voor je antwoord
Weil zit in de cocktail inenting he! Cocktail is Weil, leverziekte, hondenziekte, Parvo, parainfluenza.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:08 schreef Qwea het volgende:
[..]
Cool, je doet niet elk jaar coctail. Nice
Waarom doe je jaar 2 en 3 weil en daarna niet? En rabies geef je dus met 12 weken en dan in het 3de jaar pas weer?
Ik ontwormd de honden 4 x jaar en ik ruim de poep netjes op.quote:[..]
Doe jij elk half? Jaar je hond ontwormen ja? Ik ontwormde Boe de laatste paar jaar niet meer.
[..]
Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Ik heb nog nooit een bijwerking gehad van een vaccinatie, bij mijzelf niet en bij mijn honden niet. Wel heb ik longontsteking gehad toen ik nog niet ingeënt was, dat wil ik nooit meer. Overigens is er natuurlijk heleboel andere virussen behalve echte griep, Influenze, die voor griep-achtige verschijnselen kunnen zorgen.quote:Mijne moet ook geeënt worden idd tegen Rabies want we gaan naar de ardennen als ie ver kan lopen
[..]
Daar verschillen we dan in van insteek. Ik ben meer zo van : Als je je lichaam dmv voeding en sport gezond houdt, kan je lichaam heus infecties aan. En zo niet, ja.. dat is dan best kutIk heb een zwaar verzwakt afweersysteem, heb de 1ste 2 jaar de griepprik gehaald en was steevast ziek. Ook van de mexicaanse prik kreeg ik bijwerkingen. Laatste 2 jaar geen griepprik gehad en *afkloppen* niet ziek. Zelfs niet eens verkouden. Maar goed, dat is ieder voorzich natuurlijk
[/quote]quote:[..]
Maar Parvo kun je titeren toch? En ik heb ook nog algemene puppy vragen maar dat komt binnenkort wel![]()
Tegenwoordig heb je een vaccinatie die 1 x per jaar moet geven (vroeger moest het 2 x jaar).quote:
Mits mama voldoende antilichamen heeft om door te geven. De antilichamen moeten ook goed door de placenta doorkomen of met colostrum/melk naar binnen komen. Als mama niet ingeënt was, dan heeft zij ook geen antilichamen om door te geven.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:49 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
De samenvatting: Vroege levensfase, mamma regelt alles. Later lost een spuitje alles op.
Sorry, ik kon het niet laten.
bedankt voor je reactiequote:Op woensdag 26 februari 2014 18:49 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is heel logisch, want Sanabelle is een eiwitrijk voer, en een van de afbraakproducten van eiwitten is ammoniak. Poezen moeten ook veel meer drinken als zij een eiwitrijk voer krijgen, want hun nieren moeten al deze afvalstoffen van eiwitstofwisseling kwijt zien te raken. Helaas drinken de katten in het algemeen te weinig, dus het is verstandig om bijv. een waterfonteintje te kopen. Overal waterbakjes neerzetten. De waterkraan continue laten druppelen. IJsjes maken van koolvis. enz enz
Oei... Des te meer reden om het drinken te stimuleren! Ik hoop dat het allemaal meevalt bij jouw kat. Is het een mevrouw of een meneer? Als het een kater is, moet je super goed gaan opletten of hij kan plassen! De katers hebben namelijk erg kleine plasbuis die snel verstopt kan raken. Zit je kat op de kattenbak te schreeuwen, dan moet je met spoed naar een dierenarts! De blaas kan natuurlijk niet eindeloos rekken...quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:30 schreef riek87 het volgende:
[..]
bedankt voor je reactie
ik heb zojuist ook even contact gehad met mijn eigen DA, omdat ze ook heel erg jankte als ze naar de kattenbak ging. hij is bang dat het blaasgruis kan zijn, door de sanabelle en ik moet morgen langskomen met een urine monster
Niks aan de hand, gewoon een onschuldige genetische afwijking. Hij zou waarschijnlijk niet geschikt zijn voor het fokken van Noorse boskat babies, tenzij je een nieuw krul-staart ras wil beginnen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:57 schreef JorisvZ het volgende:
Hallo allemaal!
Zo'n 3 maanden geleden hebben wij Knør, een Noorse Boskat in ons huisje mogen verwelkomen.
Hij is nu 31 weken en heeft het enorm naar zijn zin.
Ik heb echter wel een vraagje:
Hij krult zijn staart enorm. Het lijkt wel een Eekhoorn. Hoe kan dit? en, wat houdt dit in?
Bedankt alvast!
[ afbeelding ]
Dealquote:Op woensdag 26 februari 2014 18:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Hier een heel goede (ok, het is nogal weteschappelijk) uitleg over vaccineren en maternale antilichamen ed.
![]()
Iedereen graag doorlezen, daar ga ik tentamenvragen over stellen aan het einde van het topic
Ow dear....quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
![]()
ik hoop het ook, maak me erge zorgen om mijn kleintje...maar dat doe ik toch al gauw. ze is een mevrouwquote:Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oei... Des te meer reden om het drinken te stimuleren! Ik hoop dat het allemaal meevalt bij jouw kat. Is het een mevrouw of een meneer? Als het een kater is, moet je super goed gaan opletten of hij kan plassen! De katers hebben namelijk erg kleine plasbuis die snel verstopt kan raken. Zit je kat op de kattenbak te schreeuwen, dan moet je met spoed naar een dierenarts! De blaas kan natuurlijk niet eindeloos rekken...
quote:
quote:
Stelletje trollen zijn julliequote:Op woensdag 26 februari 2014 20:48 schreef PaarsBeestje het volgende:
*naast Quellert zitten gaat* Dit wordt lachen!
Komt vast wel goed! En beter soms te veel zorgen maken, dan te weinig. Het is alleen niet goed voor jouw eigen gezondheid...quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:51 schreef riek87 het volgende:
[..]
ik hoop het ook, maak me erge zorgen om mijn kleintje...maar dat doe ik toch al gauw. ze is een mevrouw
Ah oke, Bedankt!quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oei... Des te meer reden om het drinken te stimuleren! Ik hoop dat het allemaal meevalt bij jouw kat. Is het een mevrouw of een meneer? Als het een kater is, moet je super goed gaan opletten of hij kan plassen! De katers hebben namelijk erg kleine plasbuis die snel verstopt kan raken. Zit je kat op de kattenbak te schreeuwen, dan moet je met spoed naar een dierenarts! De blaas kan natuurlijk niet eindeloos rekken...
Nadien vangen we je wel op met digitale goedmaakseksquote:Op woensdag 26 februari 2014 21:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
[..]
Stelletje trollen zijn jullie![]()
Ik pak alvast vodka en tomatensap, anders overleef ik dit getrol niet
Tabasco, Worcester sauce of knijp je een anaalklier uit?quote:Op woensdag 26 februari 2014 21:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik pak alvast vodka en tomatensap, anders overleef ik dit getrol niet
Gelukkig zeg je het er even bij! Ik vergat echt bijna te lachenquote:Op woensdag 26 februari 2014 22:24 schreef Karboenkeltje het volgende:
Ja, grappen, humorloze naarlingen!
Sterkte!quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:51 schreef riek87 het volgende:
[..]
ik hoop het ook, maak me erge zorgen om mijn kleintje...maar dat doe ik toch al gauw. ze is een mevrouw
ja ik heb van de dierenarts zown setje gekregen....ga morgen weer langs met het urine monsterquote:Op donderdag 27 februari 2014 01:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Sterkte!
Heb je bij de DA zo'n zakje plastic kattenbakkorrels en een pipetje gehaald? Of gaat het urinemonster op een andere manier wel lukken?
Het belangrijkste is om zo veel mogelijk te laten drinken. Dat is dus inderdaad een probleem met eiwitrijke droge brokjes: zij bevatten erg veel eiwit, waardoor de kat de afbraakproducten van eiwitstofwisseling via zijn urine kwijt moet zien te raken. Met eiwitrijk vers voer/ blikvoer / muis is dat geen probleem, want die zijn 60-70% water. Maar met droge brokjes moeten zij erg veel meer gaan drinken. Alleen de katten doen het helaas niet. Dus je moet proberen het drinken te stimuleren, dus een drinkfonteintje, overal bakjes water neerzetten enz enz.quote:Op donderdag 27 februari 2014 14:20 schreef riek87 het volgende:
update:
Ik ben net terug van de DA, en blijkt dat beide poezen beginnend blaasgruis hebben, volgens de DA door mijn overstap naar sanabelle no grain...dus nu weer voer van de DA: royal canin sensitivity control...40 euro voor 3 kilo en dan maar hopen dat de ontlasting problemen niet terugkomen....Ik begin eerlijk gezegd een beetje moedeloos te worden nu
begrijp me goed, ik geef mijn lieverds graag het beste voer dat ze nodig hebben, maar 40 euro per 3 kilo? en het andere voer wat ik net 2 weken heb kan ik weggooien...
weet even nu niet meer wat ik moet doen qua voer...ga dit maar proberen en hopen dat de ontlasting goed blijft en de urine beter wordt..
Kijk eens of je het op internet goedkoper kan vinden, dat is nogal vaak het geval. Je kan ook altijd hier even komen kijken F&F / Versvoeding vs brokdiscussie #8quote:Op donderdag 27 februari 2014 14:20 schreef riek87 het volgende:
update:
Ik ben net terug van de DA, en blijkt dat beide poezen beginnend blaasgruis hebben, volgens de DA door mijn overstap naar sanabelle no grain...dus nu weer voer van de DA: royal canin sensitivity control...40 euro voor 3 kilo en dan maar hopen dat de ontlasting problemen niet terugkomen....Ik begin eerlijk gezegd een beetje moedeloos te worden nu
begrijp me goed, ik geef mijn lieverds graag het beste voer dat ze nodig hebben, maar 40 euro per 3 kilo? en het andere voer wat ik net 2 weken heb kan ik weggooien...
weet even nu niet meer wat ik moet doen qua voer...ga dit maar proberen en hopen dat de ontlasting goed blijft en de urine beter wordt..
Ik ben momenteel aan het kijken voor een drinkfonteintje op zooplus en neig naar een catmate. kan alleen veel drinken het probleem oplossen of moet ik toch ook dat nieuwe DA voer geven?quote:Op donderdag 27 februari 2014 14:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het belangrijkste is om zo veel mogelijk te laten drinken. Dat is dus inderdaad een probleem met eiwitrijke droge brokjes: zij bevatten erg veel eiwit, waardoor de kat de afbraakproducten van eiwitstofwisseling via zijn urine kwijt moet zien te raken. Met eiwitrijk vers voer/ blikvoer / muis is dat geen probleem, want die zijn 60-70% water. Maar met droge brokjes moeten zij erg veel meer gaan drinken. Alleen de katten doen het helaas niet. Dus je moet proberen het drinken te stimuleren, dus een drinkfonteintje, overal bakjes water neerzetten enz enz.
Bij blaasproblemen ben ik een grote voorstaander van vochtrijk voer, dus blikvoer (80% water) of KVV (60-70% water). Maar je moet natuurlijk kijken, als je op ander voer overstapt, krijgen je katten dan geen darmproblemen? Als ik het goed begrijp krijgen zij RC sensitivity control vanwege darmproblemen?quote:Op donderdag 27 februari 2014 14:32 schreef riek87 het volgende:
[..]
Ik ben momenteel aan het kijken voor een drinkfonteintje op zooplus en neig naar een catmate. kan alleen veel drinken het probleem oplossen of moet ik toch ook dat nieuwe DA voer geven?
@ Harajuku: ik zal het topic eens doorlezen
ja dat is dus het hele euvel...ik was over gestapt op sanabelle ivm de darm problemen, en dat werkte goed. Nu heeft de DA RC sensitivity control aangeraden voor zowel de darm als de blaas problemenquote:Op donderdag 27 februari 2014 14:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bij blaasproblemen ben ik een grote voorstaander van vochtrijk voer, dus blikvoer (80% water) of KVV (60-70% water). Maar je moet natuurlijk kijken, als je op ander voer overstapt, krijgen je katten dan geen darmproblemen? Als ik het goed begrijp krijgen zij RC sensitivity control vanwege darmproblemen?
Stuur mij anders even een pmtje! Ik durf niet meer in het topic te reageren.quote:Op donderdag 27 februari 2014 14:39 schreef Harajuku. het volgende:
Ik heb eigenlijk nog een vraag over vers. Ik snap dat die discussie hier niet handig is, dus zou je daar op willen reageren in het verstopic?
Volgens mij verkoopt de Action nu ook weer Boedah fonteinen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 14:40 schreef deadly_kiss het volgende:
ff een tip tussendoor, ik geef mijn katten vaak als ''lekkers'' gourmet..
2 blikjes (elk op 1 bord) verdeeld over 5 katten.
dus van 1 bord eten 3 katten,van het andere bord eten 2 katten.
daar doe ik altijd een klots water doorheen en roer een beetje met een vork de stukjes vlees er doorheen...
dan krijgen ze dus ook veel vocht binnen wat ze met 100% garantie oplebberen omdat het naar gourmet smaakt
verder heb ik naast een gewone drinkbak naast het droogvoer ook een boedha fontein ooit aangeschaft voor het interieur, maar mag niet meer weg omdat de katten daar uit drinken
elke dag vul ik bij met de gieter en eens per week helemaal uitspoelen,
ze drinken echt overduidelijk meer hierdoor
Dat doe ik ook, alleen dan met de mousse want ik heb een heel kieskeurig dametje die alleen Gourmet mousse blieft, andere merken of met stukjes enzo?quote:Op donderdag 27 februari 2014 14:40 schreef deadly_kiss het volgende:
ff een tip tussendoor, ik geef mijn katten vaak als ''lekkers'' gourmet..
2 blikjes (elk op 1 bord) verdeeld over 5 katten.
dus van 1 bord eten 3 katten,van het andere bord eten 2 katten.
daar doe ik altijd een klots water doorheen en roer een beetje met een vork de stukjes vlees er doorheen...
dan krijgen ze dus ook veel vocht binnen wat ze met 100% garantie oplebberen omdat het naar gourmet smaakt
Kort anwoord: nee, het is niet mogelijk.quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:05 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik heb ook een voeding gerelateerde vraag (ook een beetje aan de hand van de vers-discussie, sorry). Is het eigenlijk mogelijk om honden te laten checken op eventuele vitamine-tekorten? De jongste staat nl. al haar hele leven op KVV en af en toe wat barf en ik vroeg me af of eventuele (hierdoor?) opgelopen vitamine- of mineralen tekorten te onderzoeken zijn met bloedonderzoek o.i.d.?
Ze is verder nooit ziek en vertoond geen tekenen van gebrek maar ik zou het wel fijn vinden om te weten, zeker met een eventueel nestje in het vooruitzicht.
Ok, bedankt voor je antwoordquote:Op donderdag 27 februari 2014 15:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Kort anwoord: nee, het is niet mogelijk.
Lang antwoord: het meten van de meeste vitamines of mineralen in het bloed is geen standaard bloedtest. Theoretisch gezien is er heel veel mogelijk, maar dan moet je een of andere onderzoekslab bereid vinden om dat te onderzoeken en dat zou duizenden euro's kosten. Praktisch gezien is het ook vrij nutteloos. Want het lichaam zorgt ervoor dat bijv. het niveau van bepaalde electrolyten (mineralen) in het bloed constant blijft. Desnoods ten koste van andere dingen.
Kijk bijv. naar Calcium. Als er te kort aan Calcium is in het bloed door bijv. te kort aan Calcium of vitamine D in de voeding, dan gaat het lichaam Calcium onttrekken van de botten. Dan zie je wel botafwijkingen op de rontgenfoto's, maar dan moet te kort heel ernstig geweest zijn.
Calcium tekort in het bloed bij een (gezond) dier zien wij alleen bij bv. hoogdrachtige teef met veel pups of een teef op het toppunt van lactatie. Dan gaat calcium naar de babies, en is eigen lichaam niet zo belangrijk op dat moment. Maar zelfs dat gebeurt heel en heel zelden (mede dankzij de moderne voeding en dat mensen snappen dat de hond aan het einde van de dracht en eerste 3-4 weken van de lactatie meer nodig heeft).
Wat je wel kan laten doen, is het voer laten onderzoeken op de aanwezigheid en hoeveelheid van vitamines en mineralen. En of het voldoet aan de normen voor een hond. Geen idee wat dat kost, maar het kan wel.
quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:56 schreef Vicky het volgende:
Wij hebben sinds een kleine week een fontein en het valt idd op dat de poezels veel meer drinken.
Van de week ook de multi x bandjes omgedaan. Ik dacht dat ze goed zaten maar niks was minder waar. Ik zag Minoes ineen krabbrn aan haar bekkie. Bleek dat haar onderkinnetje vast zat in het bandje.
Wat een stress. De sluiting dir open had moeten gaan ging niet open...
van de week met Kitty precies hetzelfde..
ze zitten nu een stuk strakker.quote:Op donderdag 27 februari 2014 16:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Bandjes wat strakker omdoen, er moet 2 platte vinders tussen het nekje en het bandje passen. Ik zal het even aan het verkoopteam doorgeven!
Even een tijdje laten wennen. Misschien voelen zij zich beledigd dat jij hun een bandje omgedaan hebquote:Op donderdag 27 februari 2014 20:02 schreef Vicky het volgende:
[..]
ze zitten nu een stuk strakker.
De dames zijn er alleen alles behalve blij mee
ze proberen de hele dag de bandjes eraf te krabben
Ze zit inmiddels aan de panacurquote:Op woensdag 26 februari 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, puur omdat de kat zo verzwakt is / te weinig voeding gehad heeft, kan het heel goed zijn dat er toch darmparasieten de rol gaan spelen. Bijv. Giardia of Trichomonas foetalis.
Eventueel kan je hem zelf alvast behandelen tegen Giardia met fenbendazol (panacur) gedurende 3-5 dagen. Aan het einde van de behandeling de kat goed wassen en alle kattenmandjes/kussens enz goed wassen. Dat om herbesmetting te voorkomen.
Helpt het niet, is het verstandig om verse ontlasting te laten onderzoeken door je DA (voor Giardia kan het vaak in de praktijk, voor Trichomonas ed moet het opgestuurd worden).
Verder kan je een probioticum proberen (= "goede" bacterien) om darmflora een handje te helpen.
Ik vind het wel erg lang duren... 38,8 is overigens normale temperatuur voor een drukke chihuahua.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 08:37 schreef _Joy_ het volgende:
Op vrijdag 24 januari 2014 09:12 schreef _Joy_ het volgende:
Hoi,
Mijn hond (chihuahua van 6 jaar oud) hoest de laatste dagen soms. Met van die kokhalzende bewegingen. Dit heeft hij nog nooit eerder gehad. Verder heeft hij echt nergens last van, hij eet goed, rent gewoon rond.
Ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat het keelontsteking was en adviseerde pijnstillers. Nuvo- of Nova nogwat. Hij zou het klaarleggen, ik kon het op komen halen.
Hij hoeft de hond verder niet te zien.
Is dit de juiste behandeling? Moet hij misschien niet aan de antibiotica of ben ik nu overbezorgd?
Alvast bedankt!
Het is nu ruim een maand later en de klachten zijn nog niet over. Ik heb in januari novacam gehaald (0,5 Mg/nl voor katten, omdat de hond zo klein is) en dit een week gegeven, volgens advies van de dierenarts.
Daarna ging het beter maar de klachten kwamen terug. Vorige week ben ik met de hond naar de dierenarts geweest. Hij had ietwat verhoging 38,8 en hart en longen klonken goed. Hij zag geen reden om aan antibiotica te beginnen, ik moest weer novacam gaan geven, langer volhouden en daarna afbouwen, dus om de dag geven.
Hij hoest nu nog steeds, van die kokhalzende bewegingen alsof hij over gaat geven.
Is het normaal dat een keelontsteking zo lang kan duren? Geef ik misschien de verkeerde medicijnen? Ik heb wel het idee dat het beter gaat, maar hij zit nu alweer ruim een week aan de novacam.
Ik weet niet of je dierenarts dat gezegd heeft, maar het is dus ook verstandig om haar na afloop van elke kuur te wassen. En eigenlijk moet je alle katten/honden dan wassen. En alle kussens ed. Ik snap dat het heel lastig is met een kat... Maar anders heb je een kans dat hij zichzelf herbesmet.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 09:51 schreef senesta het volgende:
[..]
Ze zit inmiddels aan de panacurDe dierenarts schreef ons een kuur van 5 dagen voor, vervolgens 10 dagen niet en dan weer 5 dagen.
Kan ik daarnaast ook gewoon een probioticum proberen of is het verstandiger om te wachten tot na de kuur? En heb je een tip voor een goed middel?
Ze was verder goed aangekomen, een kilo in drie weken, en een klein litteken op haar buik lijkt er op te wijzen dat ze ook al geholpen is.
Oooh wassenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dierenarts dat gezegd heeft, maar het is dus ook verstandig om haar na afloop van elke kuur te wassen. En eigenlijk moet je alle katten/honden dan wassen. En alle kussens ed. Ik snap dat het heel lastig is met een kat... Maar anders heb je een kans dat hij zichzelf herbesmet.
Qua pro/prebiotica uit de praktijk ken ik Viyo en Canikur. Er zijn ook heleboel andere hoor. Je moet gewoon kijken naar iets wat probioticum bevat, dus "goede" bacteriën, zoals bifidobacterien, lactobacili, enterococcus fecalis... En eventueel ook met prebiotica (dat zijn vezels voor de "goede" bacterien), zoals inuline of fructooligosaccharides.
Dat is natuurlijk geen wonder middel en het is zoals bij de mensen, nog niet helemaal duidelijk of het echt werkt, maar er zijn wat positieve onderzoeken over bekend. En het kan geen kwaad.
Probioticum kan gewoon dezelfde dag als panacur gegeven worden, geen probleem.
Lief dat je hier toch even vragen komt beantwoorden op je vrije dag. Bedankt! En veel plezier vandaag!quote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Fijne vrijdag! Ik ga even shoppen, hond uitlaten, Netflix kijken, genieten van mijn vrije dag!
Volgens mijn dierenarts was ik vorige keer te vroeg gestopt met de medicijnen, nu moet ik daar langer mee doorgaan en afbouwen. Kan dat, dat de ontsteking weer teruggekomen is omdat ik te vroeg met medicijnen gestopt ben? Als ik daar sta en hij vertelt het, klinkt het allemaal zo logisch.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vind het wel erg lang duren... 38,8 is overigens normale temperatuur voor een drukke chihuahua.
Ik zou in dit geval de eigenaar vragen of zij verder willen kijken: röntgenfoto's longen en het hart, misschien zelf een keelonderzoek onder een roesje als daar een aanleiding voor is. Overigens kunnen bijv. ook maagproblemen dit soort kokhalzende hoest geven. Dus eigenlijk moet de dierenarts achter zien te komen wat die hoestprikkel veroorzaakt. Als hij verder goed in orde is, kan je natuurlijk nog even afwachten. Als hij zieker wordt, zou ik zeker verder gaan kijken (maar dat ben ik, een overbezorgde dierenarts/ hondeneigenaar)
Succes met het kleintje!
Als jij het leuk vindtquote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:54 schreef senesta het volgende:
[..]
Oooh wassenIk zal eens kijken of ik een pakwerkerspak kan scoren
![]()
Op de derde en vijfde dag toch?
Kan wel even tussen het shoppen doorquote:[..]
Lief dat je hier toch even vragen komt beantwoorden op je vrije dag. Bedankt! En veel plezier vandaag!
Het kan wel. Nu even de kuur afmaken, zou ik zeggenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 11:00 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Volgens mijn dierenarts was ik vorige keer te vroeg gestopt met de medicijnen, nu moet ik daar langer mee doorgaan en afbouwen. Kan dat, dat de ontsteking weer teruggekomen is omdat ik te vroeg met medicijnen gestopt ben? Als ik daar sta en hij vertelt het, klinkt het allemaal zo logisch.
Ik vind het een prima oplossingquote:Hij oogt absoluut niet ziek, eet goed, drinkt goed en ook de dierenarts kon verder gelukkig niks ontdekken. Ook hoest hij wel minder dan een week geleden.
Ik kijk het nog een weekje aan, dan heeft hij deze keer 2 weken medicijnen gehad. Als de klachten dan niet weg zijn ga ik terug en wil ik toch verder onderzoek. Is dat een goede oplossing?
Meestal is de temperatuur 's ochtends thuis rond 38, maar bij de dierenarts stijgt het al snel opquote:Op vrijdag 28 februari 2014 11:19 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb gemerkt dat eigen hond zijn eigen 'gezonde' temperatuur heeft. Ik temp ze twee keer per jaar of zo eens random, en schrijf dat op, om een idee te hebben wat per hond normaal is
Dankjewel weerquote:Op vrijdag 28 februari 2014 13:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het kan wel. Nu even de kuur afmaken, zou ik zeggen
[..]
Ik vind het een prima oplossing
Dat dus. Echt heel erg super. En ook dat je alle vragen echt uitgebreid beantwoord.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:54 schreef senesta het volgende:
[..]
Lief dat je hier toch even vragen komt beantwoorden op je vrije dag. Bedankt! En veel plezier vandaag!
quote:[b]Op vrijdag 28 februari 2014 10:54 schreef senesta het volgende:[/
[..]
Wat is hierin jouw advies? Kan dit gezondheidsproblemen geven? Of is het verwaarloosbaar? Fokken of showen doen we toch niet. Anyway, gaat mij om het gezondheidsaspect...quote:Even een vraag wij ontdekten vanmiddag dat de pup die jullie hebben uitgezocht een kleine overbeet heeft dat houd in dat de bovenkaak iets langer is dan de onderkaak ,
het geeft verder voor de hond niets (het kan zelfs wegtrekken) alleen als je een show wilt lopen krijgt hij daar puntenaftrek voor .
nu is mijn vraag blijven jullie bij je keus of willen jullie de andere pup?
Nou dat lees ik dus ook idd, maar hij zegt ook eerlijk geen garantie te kunnen geven. Hij heeft het eerder een keer gehad uit een andere combinatie en dat is weggetrokken.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 19:44 schreef Greys het volgende:
Ik was zelf ook benieuwd (weet er niets van) dus ik ging zoeken, maar ik lees dat het idd nog héél vaak wegtrekt/alsnog gewoon goed groeit tijdens het groeien. Wel keurig dat ze het uit zichzelf melden![]()
Geen idee of 3 mm veel is, trouwens. Denk het niet.
Ben ook benieuwd wat de DDA zegt!
(Ik zou gewoon het hondje nemen denk ik, als je er toch niet mee wilde gaan showen of fokken).
Ik was sowieso wel erg content met hemquote:Op vrijdag 28 februari 2014 19:52 schreef clumsy_clown het volgende:
Wow, wat netjes van de fokker. Dan weet je wel dat je een goede te pakken hebt, denk ik.
Hoe oud is de pup nu? Helaas kan je er pas goed iets over zeggen als hij maand of 6 is, nu kan het nog alle kanten opgaat. Ook pups die op een jonge leeftijd een scharend gebit hebben, kunnen later een ernstig overbeet ontwikkelen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 19:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou dat lees ik dus ook idd, maar hij zegt ook eerlijk geen garantie te kunnen geven. Hij heeft het eerder een keer gehad uit een andere combinatie en dat is weggetrokken.
Hij zegt ook dat het wat gezondheid betreft niks uitmaakt en hij er met eten geen last van zal krijgen maar hij kan ook niet zeggen hoe het zich ontwikkeld. Ik moet natuurlijk ook niet straks hebben dat Link een beugel oid moet omdat zijn onderkaken / tanden in zijn gehemelte prikken.
Morgen heeft mijn DA spreekuur om 09u zag ik, zal dr eens bellen. Vond het een beetje overdreven om dr privenummer hiervoor te bellen. Maar ben wel benieuwd hoe DDA hierover denkt.
Ik weet ook niet hoeveel 3mm op een puppy gebit is.
[..]
Ik was sowieso wel erg content met hem
De pup is nu 5 weken. Je kan dus niet 8 weken afwachten, want dat betekend dat je de pup dan niet moet nemen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe oud is de pup nu? Helaas kan je er pas goed iets over zeggen als hij maand of 6 is, nu kan het nog alle kanten opgaat. Ook pups die op een jonge leeftijd een scharend gebit hebben, kunnen later een ernstig overbeet ontwikkelen.
Ik zou dus sowieso 8 weken afwachten en kijken hoe het dat uitziet. Als het nog (duidelijk) overbeet is, dan is het natuurlijk aan jou de keuze. Maar het kan nog alle kanten opgaan: het kan normaal/redelijk normaal worden, of het kan ernstiger worden, waardoor je een beugel nodig heb.
Nu is het een beetje koffiedik kijken
Is niet precies 3mm ws en ook niet gemeten hoor. Meer nattevingerwerk. Ik zal hem eens mailen of hij dat zelf heeft geconstateerd of de DA die kwam enten.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Mmm, het is nu dus echt koffiedik kijken he. Qwea, ik zou met die pup met 8 weken even naar je dierenarts gaan en vragen wat zij er van vindt. Maar in principe, als het nu inderdaad 3 mm is (hoe hebben zij dat in godsnaam gemeten?), dan kan het nog goed komen.
En voor milde gevallen van malocclusie, is een beugel vaak niet nodig, maar kan het spelen met een harde rubber bal soms helpen (dat drukt de onderste hoektanden in de juiste houding)
[ afbeelding ]
Fijne avond
Nou, misschien kan je inderdaad iets in het koopcontract opnemen over de eventuele tandarts kosten.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:40 schreef Qwea het volgende:
[..]
Is niet precies 3mm ws en ook niet gemeten hoor. Meer nattevingerwerk. Ik zal hem eens mailen of hij dat zelf heeft geconstateerd of de DA die kwam enten.
Ik ga morgen wel eens mijn DA bellen en als die hem wil zien anders maar eens even het hondje halen als dat kan en ff laten zien bij de DA. Zal morgen ook eens de fokker van beide ouders bellen of hij ervaring heeft.
En anders maar eens kijken of we iets in het koopcontract kunnen laten opnemen oid.
*zucht* In iedergeval bedankt voor je snelle antwoord
Niks aan de hand! Azijn zorgt voor een mooi glanzend vachtjequote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:42 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]
Hallo Bea
Mijn chin Zoe heeft een ongelukje gehad.
Tijdens het schoonmaken van het verblijf is ze in de bak met azijnwater (handwarm, niet heet) gesprongen. Ik heb haar meteen afgespoeld en met een handdoek zo droog mogelijk gedept. Daarna heb ik haar in het zandzwembad gezet en het is haar gelukt veel droog en pluizig te worden. (Ze gedraagd zich verder normaal of er niets gebeurt is)
Nu ben ik bang dat er vet uit haar vacht is gespoeld en haar huid misschien toch nog gaat reageren op het azijnwater.
Heb je nog tips waar ik op moet letten? Bestaan er toevoegingen om haar badzand verzorgender te maken?
Eens!quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:02 schreef oh-oh het volgende:
Q het is voor een goede fokker heel normaal om aan te geven dat een pup een mooi schaargebit heeft of een over- of onderbeet. Ik denk dat het wel heel erg extreem moet zijn wil de hond er ook daadwerkelijk hinder van ondervinden en dan zie je dat echt wel zo op het oog meteen ook. Voor een huishond is het doorgaans echt geen enkel probleem, het is voornamelijk van belang voor mensen die een showhond zoeken
Exact hetzelfde hebben wij dus ook net gedaan. Heb de overbeet gezien en ook foto's van gemaakt. Ik heb de hoop dat het goed groeit. Ook korting hiero.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:49 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Eens!
Wij hebben vroeger ook eens een (labrador) pupje gehad met een kleine overbeet. De kopers wilden een huishond en vonden het geen probleem, ze hebben hem toen met een aantekening in het koopcontract en tegen gereduceerd tarief van ons meegekregen. Later is het weer helemaal goed gegroeid trouwens
Netjes geregeld dan zo, als jullie er allemaal tevreden mee zijn. Hopelijk groeit de pup er overheenquote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:16 schreef Qwea het volgende:
[..]
Exact hetzelfde hebben wij dus ook net gedaan. Heb de overbeet gezien en ook foto's van gemaakt. Ik heb de hoop dat het goed groeit. Ook korting hiero.
Hallo, ik niet! Mo wilde nietquote:Op zondag 2 maart 2014 13:00 schreef Harajuku. het volgende:
Q heeft ons Goldenvolk de rug toegekeerd.
Een blonde?quote:Op zondag 2 maart 2014 19:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hallo, ik niet! Mo wilde niet
Miss_isis, labrador retriever
Ah, goede keusquote:Op zondag 2 maart 2014 19:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hallo, ik niet! Mo wilde niet
Miss_isis, labrador retriever
Nope, Zwartequote:
En trouwens, je kan op je vingers wel natellen dat er over 1 a1,5 jaar een 2de bijkomt, wat wel een golden gaat wordenquote:Op zondag 2 maart 2014 13:00 schreef Harajuku. het volgende:
Q heeft ons Goldenvolk de rug toegekeerd.
En coole werklijn!quote:Op maandag 3 maart 2014 13:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nope, Zwarte
Het is een neeeeeeeeger
[ afbeelding ]
Ik mag t lijen jaquote:Op maandag 3 maart 2014 13:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
En trouwens, je kan op je vingers wel natellen dat er over 1 a1,5 jaar een 2de bijkomt, wat wel een golden gaat worden
True story, geen showlijnquote:
I promise!quote:Ik mag t lijen ja![]()
quote:Op maandag 3 maart 2014 13:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nope, Zwarte
Het is een neeeeeeeeger
[ afbeelding ]
Wat een schatjequote:Op maandag 3 maart 2014 13:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nope, Zwarte
Het is een neeeeeeeeger
[ afbeelding ]
Schattigquote:Op maandag 3 maart 2014 13:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nope, Zwarte
Het is een neeeeeeeeger
[ afbeelding ]
Welja, kunnen we lachenquote:Op maandag 3 maart 2014 15:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als de eerste lekker aan het puberen is?
Nou daar dacht mijn neus zaterdag anders overquote:
Nou, wat ik zie met de mensen met 2 pups dat het 3 x zoveel werk isquote:Op maandag 3 maart 2014 15:06 schreef Qwea het volgende:
[..]
Welja, kunnen we lachenoke, 2 jaar dan
Ik wilde gelijk 2 pupjes, maar dat vond de grote baas geen geniaal planHater.
Ja dat zei hij ook al.quote:Op maandag 3 maart 2014 15:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, wat ik zie met de mensen met 2 pups dat het 3 x zoveel werk isVoor de pups is het wel leuk, lang leve de lol.
Haha heeft pupsel in je neus gebeten ofzo?quote:Op maandag 3 maart 2014 15:09 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou daar dacht mijn neus zaterdag anders over
Bloeden jonguh, bloeden. Pfffquote:Op maandag 3 maart 2014 15:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Haha heeft pupsel in je neus gebeten ofzo?
Ik vond dat wel meevallen eigenlijkquote:Op maandag 3 maart 2014 15:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, wat ik zie met de mensen met 2 pups dat het 3 x zoveel werk isVoor de pups is het wel leuk, lang leve de lol.
Leuk! Tof!quote:Op maandag 3 maart 2014 15:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Even on topic![]()
Beaphar gaat DDA en Fok! promoten op Beaphar FB
Dat mensen hier terecht kunnen met serieuze vragen over hun huisdier
Oh wat is het maar goed dat jij een grote baas hebtquote:Op maandag 3 maart 2014 15:06 schreef Qwea het volgende:
[..]
Welja, kunnen we lachenoke, 2 jaar dan
Ik wilde gelijk 2 pupjes, maar dat vond de grote baas geen geniaal planHater.
Coolquote:Op maandag 3 maart 2014 15:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Even on topic![]()
Beaphar gaat DDA en Fok! promoten op Beaphar FB
Dat mensen hier terecht kunnen met serieuze vragen over hun huisdier
Meh, Die hebben we hier in Den Helder ook gehad, geloof ik.quote:Op maandag 3 maart 2014 17:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Door de collega net geattendeerd dat er mogelijk een uitbraak kattenziekte dreigt in regio Utrecht
Vrees dodelijk virus bij katten in Utrecht
Pas dus op met niet-ingeente poezenkinderen!
Oplettende lezerquote:Op maandag 3 maart 2014 17:30 schreef loecje het volgende:
alle entingen zijn hier up-to-date![]()
in het artikel hebben ze het over een jaarlijkse vaccinatie. maar hierboven werd gezegd elke 3jaar (dat schema houd mijn DA ook aan).
wat gebeurd er eigenlijk als een geënte kat met het virus in aanraking komt?
Als ik zelf een pup heb, ga ik zo vaak mogelijk naar buiten. Nooit kranten gebruikt oid. Na het wakker worden, direct naar buiten. Na het spelen, direct buiten. Eten, buiten. Gekke 5 minuten, buiten. Eigenlijk in de periodes dat de pup niet aan het slapen is, rennen wij elk kwartier naar buiten.quote:Op maandag 3 maart 2014 17:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Meh, Die hebben we hier in Den Helder ook gehad, geloof ik.
Niet echt een DDA vraag, maar ik heb ook geen zin om een topic te openen : Pup zindelijk krijgen...Uitlaten na het spelen en slapen.. en zodra hij gaat zoeken / onrustig wordt naar buiten dus? Niet met kranten oid werken he? En 9 weken = 9 min lopen per keer?
Ik weet van één kater die is overleden terwijl hij ingeënt was en bovendien een binnenkat. Ik weet niet of dit over dezelfde kater gaat.quote:Op maandag 3 maart 2014 19:59 schreef loecje het volgende:
op andere fora deden bij de uitbraak in den helder de verhalen rond dat ook onder de geënte katten dodelijke slachtoffers waren.
maar dat loopt dus niet zo'n vaart?
eens in de 3jaar enten zijn de kosten ook niet. het argument crisis komt bij mij een beetje over als een smoes...
edit: even verder gespit, de geënte kat waar de hype door is ontstaan had al het een en ander onder de leden.
Ik heb mijn dierenarts gevraagd of zij ook wilde titeren bij mijn katten vooral voor kattenziekte. Maar mijn dierenarts is van mening dat een titer van kattenziekte niet betrouwbaar is.quote:Op maandag 3 maart 2014 19:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oplettende lezer![]()
Vaccinatie tegen kattenziekte is inderdaad geregistreerd voor eens in 3 jaar. Dus eerst kittenvaccinaties, daarna op de leeftijd van 1 jaar om het te boosteren, daarna eens in 3 jaar. Daarna eventueel een titer laten bepalen voor de liefhebbers.![]()
Vaccinatie tegen niesziekte: elk jaar bij hoge risico (buiten) katten en eens in 3 jaar bij laag risico (binnen) katten.
De inenting tegen kattenziekte is geregistreerd voor "het voorkomen van infectie", dus het is de bedoeling dat de ingeente kat helemaal niet ziek wordt als hij in contact komt met Feline Parvovirus. Trouwens, sommige stammen Canine parvovirus (honden parvo) kunnen ook ziekte geven bij de katten (en leeuwen, mocht jullie dat ook thuis hebben), maar de vaccinatie tegen kattenziekte beschermt er ook tegen.
Ik heb nog nooit een ingeënte kat met kattenziekte gezien. Theoretisch gezien kan in (dier)geneeskunde bijna nooit 100% garantie voor iets geven, maar ik denk dat een gemiddelde kat veel meer kans heeft om aangereden te worden door een auto, dan doodgaan aan parvovirus terwijl hij daar tegen ingeënt is.quote:Op maandag 3 maart 2014 19:59 schreef loecje het volgende:
op andere fora deden bij de uitbraak in den helder de verhalen rond dat ook onder de geënte katten dodelijke slachtoffers waren.
maar dat loopt dus niet zo'n vaart?
eens in de 3jaar enten zijn de kosten ook niet. het argument crisis komt bij mij een beetje over als een smoes...
edit: even verder gespit, de geënte kat waar de hype door is ontstaan had al het een en ander onder de leden.
Is er ook sectie gedaan waaraan hij precies overleden is?quote:Op maandag 3 maart 2014 22:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik weet van één kater die is overleden terwijl hij ingeënt was en bovendien een binnenkat. Ik weet niet of dit over dezelfde kater gaat.
Ja, was een dekkater dus men wilde zekerheid over zijn overlijden. Maar lees net dat er inderdaad ook al een onderliggende aandoening aanwezig was.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is er ook sectie gedaan waaraan hij precies overleden is?
Niet helemaal betrouwbaar nee, de sensitiviteit is ongeveer 85% (in meest gunstige gevalquote:Op maandag 3 maart 2014 22:13 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik heb mijn dierenarts gevraagd of zij ook wilde titeren bij mijn katten vooral voor kattenziekte. Maar mijn dierenarts is van mening dat een titer van kattenziekte niet betrouwbaar is.
Dekkater is eigenlijk niet helemaal "binnenkat". Hij krijgt allemaal vrouwelijk schoon over de vloer met alle risico's van dienquote:Op maandag 3 maart 2014 22:35 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja, was een dekkater dus men wilde zekerheid over zijn overlijden. Maar lees net dat er inderdaad ook al een onderliggende aandoening aanwezig was.
Dat is waar. Maar meestal wel getest en ingeënt vrouwelijk schoon toch?quote:Op maandag 3 maart 2014 22:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dekkater is eigenlijk niet helemaal "binnenkat". Hij krijgt allemaal vrouwelijk schoon over de vloer met alle risico's van dien![]()
Ik ga richting mijn bedje, trusten maar weer!
Ik vind dit geen geschikt opvoedmethode. Niet voor katten, niet voor honden en ook niet voor kinderen!!!quote:Op dinsdag 4 maart 2014 08:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Mag je katten zo'n electroschokhalsband omdoen die ze gebruiken om honden af te leren overmatig te blaffen
Je vroeg niet om hulp of suggesties.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 08:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Diervriendelijkere optie's zijn meer welkom dan "leuke" gifjes van 4 jaar terug.
Niks, overdag werk ik.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vind dit geen geschikt opvoedmethode. Niet voor katten, niet voor honden en ook niet voor kinderen!!!
Wat heb je precies geprobeerd? Wat doe je overdag met de katten om hun bezig te houden?
- Extra kattenbak omdat we dachten dat het daar aan kon liggen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:01 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Je vroeg niet om hulp of suggesties.
Als je hulp wil zou het helpen als je uitlegt wat het probleem überhaupt is en wat je al hebt gedaan.
Titreren geeft enigzins inzicht in hoe het staat met de afweer van de kat tegen kattenziekte. Helaas is dat geen 100% garantie. Maar je kan het bijv. wel gebruiken om het kitten na de eerste 2 kittenvaccinatie te laten titreren om te kijken of hij voldoende beschermd is. Het probleem met de vaccinaties op een jonge leeftijd is de aanwezigheid van zogenaamde maternale antilichamen, dus antilichamen die het kitten (of de pup) krijgt zijn van zijn moeder. Zolang er voldoende maternale antilichamen in het lichaam aanwezig zijn, "pakt" de inenting niet. Daarom worden de kittens (en de pups) ook meerdere malen ingeent (geboosterd). Bij sommige dalen de maternale antilichamen namelijk al op een zeer jonge leeftijd, bij andere gebeurt het later. De afweer is ingewikkeldquote:Op maandag 3 maart 2014 22:44 schreef senesta het volgende:
Maar dan is je vasthouden aan die titer dus ook eigenlijk een schijnveiligheid?Want er is meer dat meeweegt en dat niet gemeten kan worden. Voorheen had ik het misschien wel aangedurft maar ik woon in Den Helder en heb kittens van een vriendin onder mijn handen zien sterven en ik geloof dat ik niet het lef meer heb om tegen het advies van mijn DA in te gaan
Als zij dat willen, dan kan jij een automatische eetbak kopen, dat 's nachts open gaat en is het probleem opgelost.quote:
Dit doen we al wel. 2 krabpalen in woonkamer. Vol kattenzooi. Ene kat is iedere dag minstens een uur met de ipad bezig, ze krijgen echt veel aandacht als we er wel zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als zij dat willen, dan kan jij een automatische eetbak kopen, dat 's nachts open gaat en is het probleem opgelost.
Maar ik vermoed toch dat zij ook je aandacht willen....
De katten zijn nacht (schemer)dieren, dus het is logisch dat zij 's nachts actief zijn. Zeker jonge katten. Verder zou een "normaal" kattengedrag zijn om een paar uur per dag bezig zijn met het zoeken naar het voedsel /jagen, het territorium markeren/beschermen (dus een poosje lopen en aan de dingen krabben) enz enz.
Hebben je katten genoeg speeltjes, krabpallen ed? Je kan ook hun eten verstoppen zodat zij moeten "werken" voor hun voer. Of een voerpuzzel kopen, dan zij zijn ook een tijdje mee bezig.
Probeer de voermomenten overdag te veranderen: eerder voeren. Of als dat niet werkt, juist later. Ik snap dat jij werkt, dus een automatische voerbak is dan misschien handig.
Verder is het verstandig om minimaal 30 min per dag met je kat actief te spelen. Goed ter voorkoming van overgewicht / suikerziekte bij je kat en goed voor hem om zijn energie kwijt te raken.
Speelt ie candy crush?quote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit doen we al wel. 2 krabpalen in woonkamer. Vol kattenzooi. Ene kat is iedere dag minstens een uur met de ipad bezig, ze krijgen echt veel aandacht als we er wel zijn.
Voerautomaat dachten we ook al aan. Eens proberen.
Hebben we ook al geprobeerd.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:24 schreef Harajuku. het volgende:
Je hebt ook voerballen waar je brokken in kan doen, misschien vinden ze dat wel interessant
Probeer eens 'n voerpuzzel (wat DDA al zei) of een activity board, die kun je eventueel ook zelf maken maar je hebt ze in verschillende moeilijkheidsgraden. Mijn minder slimme poes snapt ze lang niet allemaal, maar de simpelere activity boards welquote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hebben we ook al geprobeerd.
De dikke kat die alles op eet vind dat te lastig. Dat is ook precies degene die het meest en het hardst loopt te janken iedere nacht
IPad is goed voor hersengymnastiek, maar het is niet echt actief bewegen. Rennen achter een laser lampje oid is toch beter voor de lijn! (en om de kat moe te maken).quote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit doen we al wel. 2 krabpalen in woonkamer. Vol kattenzooi. Ene kat is iedere dag minstens een uur met de ipad bezig, ze krijgen echt veel aandacht als we er wel zijn.
Voerautomaat dachten we ook al aan. Eens proberen.
Kijk, tofquote:Op maandag 3 maart 2014 19:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als ik zelf een pup heb, ga ik zo vaak mogelijk naar buiten. Nooit kranten gebruikt oid. Na het wakker worden, direct naar buiten. Na het spelen, direct buiten. Eten, buiten. Gekke 5 minuten, buiten. Eigenlijk in de periodes dat de pup niet aan het slapen is, rennen wij elk kwartier naar buiten.De eerste week of 2 in ieder geval, daarna wordt het steeds minder. Ik neem dat ook de eerste 3-4 weken dat de pup in huis is vakantie om zsm zindelijk te krijgen (en andere dingen aanleren uiteraard).
Hoor vandaag van de baas bij Beaphar dat ik een betaald pup zorgverlof mag nemen als het zo ver is.Mmmm, zal wel een grapje zijn
Jammer
![]()
9 weken = 9 minuten lopen hou ik ook een beetje aan, maar met de laatste pup liep ik toch al gauw 30 min toen zij 20 weken oud was, dus dat moet je per geval bekijken.
Nou, ik ga lekker dog dansen met mijn doggie! Fijne avond
Ik nam ze altijd gelijk mee het bed in. Trap naast het bed, Billy ging als ie wat moest zelf de plasmat op 's nachts, maar daar was ie bij de fokker al aan gewend.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 12:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Kijk, tofThnx. En hoe doe je dat 's nachts? Wil niet met een bench gaan werken. Als de pup 's nachts jankt, laten janken? Toch eruit? Beneden laten? Naast je bed?
En mag de pup gewoon op de bank/het bed? Als hij volwassen is vinden wij dat ook geen enkel probleem. Maar ik las weer ergens wat over rangorde ofzoMaar mijn hond mag gewoon op de bank enzulks
Gelijk mee het bed in als ie niet zindelijk is 's nachts lijkt me niet een heel goed ideequote:Op dinsdag 4 maart 2014 12:18 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik nam ze altijd gelijk mee het bed in. Trap naast het bed, Billy ging als ie wat moest zelf de plasmat op 's nachts, maar daar was ie bij de fokker al aan gewend.
Sjon ging lekker onder het bed pissen en schijten
Nou er heeft hier dus nog nooit een pup in bed gezeken, zelfs Sjon niet, ze pissen ook niet in hun eigen mand hoor, ja in de bench mss als ze er niet uit kunnenquote:Op dinsdag 4 maart 2014 12:19 schreef Qwea het volgende:
[..]
Gelijk mee het bed in als ie niet zindelijk is 's nachts lijkt me niet een heel goed ideeSlaap ik straks in de zeik.
Ik werk wel met een bench (vroeger met een puppy ren). Als hij eventjes jankt, wacht ik het af. Als het een drama queen hysterie dreigt te worden, dan gaan wij naar buiten. Je moet eigenlijk drama queen hysterie zien te voorkomen, niet zo ver laten komen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 12:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Kijk, tofThnx. En hoe doe je dat 's nachts? Wil niet met een bench gaan werken. Als de pup 's nachts jankt, laten janken? Toch eruit? Beneden laten? Naast je bed?
En mag de pup gewoon op de bank/het bed? Als hij volwassen is vinden wij dat ook geen enkel probleem. Maar ik las weer ergens wat over rangorde ofzoMaar mijn hond mag gewoon op de bank enzulks
Dus wel 's nachts eruit?! Dat zei ik, toen zei de fokker "neee, neee want dan kun je voortaan elke dag gaan!" Ik haat een bench, ik heb er echt haat tegen. Na die 3 weken ga je er dus 's nachts niet meer uit? Of verleng je het steeds een uur langer?quote:Op dinsdag 4 maart 2014 12:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik werk wel met een bench (vroeger met een puppy ren). Als hij eventjes jankt, wacht ik het af. Als het een drama queen hysterie dreigt te worden, dan gaan wij naar buiten. Je moet eigenlijk drama queen hysterie zien te voorkomen, niet zo ver laten komen.
Als het toch een drama queen geval is, dan begin ik eerst met de bench bij de bed en dan wordt het elke nacht (als het goed gaat) steeds verder weg verschoven.
Verder ga ik sowieso eerste 2-3 weken 's nachts om uur of 2 en om uur of 6 met de pup naar buiten. Of als ik hem hoor, ik slaap heel licht![]()
Qua wel of niet op de bank, dat moet je zelf weten. Je moet wel consequent zijn, dus niet 1 keer wel op de bank en de andere keer niet. Hoewel je de hond natuurlijk wel kan aanleren dat hij bijv niet op de bank mag als er bezoek is oid. En de hond moet wel op je commando van de bank afgaat.
De rangorde theorie is achterhaald (vind ik). De hond moet goed onder appèl zijn, maar je hoeft hem niet te domineren. De hond moet het leuk vinden om naar jou te luisteren, niet bang voor je zijn!
Nee, want de hond wil op gegeven moment 's nachts ook gewoon doorslapen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 13:04 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dus wel 's nachts eruit?! Dat zei ik, toen zei de fokker "neee, neee want dan kun je voortaan elke dag gaan!"
Na 2-3 weken intenstief nachtrust gebrek (waarin ik mijzelf vervloek dat ik een pup genomen hebquote:Ik haat een bench, ik heb er echt haat tegen. Na die 3 weken ga je er dus 's nachts niet meer uit? Of verleng je het steeds een uur langer?
quote:En oke check. Drama Queen voorkomen.
En als mijn hond op de bank ligt past er nog bezoek bij (big ass bank) en anders schuift het bezoek maar in
Jij hebt goeie tips btwthnx!
Mooi! Dan gaan we dat dus wel gewoon doen. Laatste plasje om 23u, wekkertje op 2 en 6u en dan er weer uit rond 08/09.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 13:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nee, want de hond wil op gegeven moment 's nachts ook gewoon doorslapen.Het is te vergelijken met een kind, bij een baby moet je 's nachts wel opstaan, een kind van 8 kan de nacht wel doorslapen. Je kan van een pup van 8 weken niet verwachten dat hij de hele nacht zijn plas/poep kan ophouden. En zijn behoefte laten doen in de bench/de kamer/ je bed lijkt mij niet bevorderlijk voor het zindelijk worden.
[..]
Na 2-3 weken intenstief nachtrust gebrek (waarin ik mijzelf vervloek dat ik een pup genomen heb), is het meestal niet meer nodig om 's nachts op te staan. En kan het puppenkind uur of 6-7 doorslapen zonder drama queen hysterie of zonder alles onder te plassen.
[..]
Daar kan je letterlijk alles drogen wat je kleine reepjes /stukjes kan snijdenquote:Op dinsdag 4 maart 2014 13:48 schreef Qwea het volgende:
ik heb net een droogmachine besteld, lekker snackjes maken voor de pup /trut. Afgezien van kipfilet drogen, wat mag zo'n pupje nog meer? (Waar hij dus op kan knagen)
Oh ik droog alles behalve vis en pens gewoon op de logeerkamer met het raam op een kier want ik heb geen schuur en dat is geen enkel probleemquote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik raad thuis niks aan, ik zou het gewoon lekker ergens in de schuur oid doen.
Pens, oeh, ff kijken waar ik dat haal. Ik heb de poelier al gebeld voor kippennekken, magen en leverquote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Daar kan je letterlijk alles drogen wat je kleine reepjes /stukjes kan snijden![]()
Voor een volwassen hond hou ik aan: kan je het snackje met een snoeischaar doorknippen dan is het ook veilig voor de hond om te knagen. Bij een pupje: kan je het met een gewone schaar doorknippen, dan is het veilig om te knagen. Uiteraard moet de hond/pup er op kauwen en niet hap slik doorslikken!
Je kan kipfilet drogen, reepje rundervlees of lamsvlees. Liefst geen varkensvlees ivm te vet, ziekte van Aujeszky, Trichinella enz enz (in principe moet het Nederlandse vlees vrij zijn van Aujesky en trichinellose maar je weet het nooit). Terwijl ik dit opschrijf, realiseer ik mij plots dat ik dan eigenlijk ook geen paardenvlees of wild moet geven ivm Trichinella... Nou ja, in Nederland komt het officieel niet voorDus reepjes paardenvlees of hert mag je rustig laten drogen. Ook vis kan je uiteraard drogen. Verder: kippenekken (ik zou met kippennekken beginnen, en later, als Link groot is, mag je kalkoennekken en ganzennekken geven). Ook kan je kippenmagen drogen. En pens
Dan zal Link heel erg van je houden.
Maar de buren misschien niet zo (afhankelijk van of zij jouw droogmachine kunnen ruiken of niet
)
Ik ook, en gedroogd want dat is voor kleintjes leuk kauwspul.quote:
Ik weet niet hoe autistisch je bent,(ik dus welquote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:54 schreef Qwea het volgende:
[..]
Pens, oeh, ff kijken waar ik dat haal. Ik heb de poelier al gebeld voor kippennekken, magen en leverSardientjes ga ik ook ff scoren, stomme vraag ws, maar sardientjes uit blik? Of bij de visboer vandaan?
Ik ga een link topic openen als ik terug ben van de tandarts
Tips, tips, jeej, tips.
Ik droog het allemaal wel in mijn schuur. Die staat vrij van shizzleachter in de tuin
Don't even go there met Qquote:Op dinsdag 4 maart 2014 15:59 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe autistisch je bent,(ik dus wel) daardoor veel plezier van het gebruik van een keukenweegschaal bij het bereiden van barf /snacks, K.V.V.
Betere indicatie wat erin verdwijnt,en bij zelf samenstellen wat betreft de verhoudingen dan op het oog .
Ergquote:Op dinsdag 4 maart 2014 15:59 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe autistisch je bent,(ik dus wel) daardoor veel plezier van het gebruik van een keukenweegschaal bij het bereiden van barf /snacks, K.V.V.
Erg laxerend? Heb jij nog andere tips dan?quote:Betere indicatie wat erin verdwijnt,en bij zelf samenstellen wat betreft de verhoudingen dan op het oog .
O ja en orgaanvlees ,zoals levertjes ,hart ,nieren etc maag? werkt laxerend (ook gedroogd)
Erg laxerend niet ,afhankelijk hoeveel je geeft .quote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:07 schreef Qwea het volgende:
[..]
ErgVraag oh-oh maar
(Wit tabje, remember oh-oh?
)
Keukenweegschaal heb ik sowiesoWeeg mijn eigen shizzle ook af.
[..]
Erg laxerend? Heb jij nog andere tips dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door JerryLee op 04-03-2014 17:52:01 ]I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
quote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:39 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Erg laxerend niet ,afhankelijk hoeveel je geeft .![]()
Maar je bemerkt het gewoon als je met je zakje klaarstaat of er meer dan 15 % orgaan in is gegaan .
Tip : Gewoon spiervlees drogen kan je niet fout aan ,enkel de calorieën .
Nekken,poten ,luchtpijpen etc bevat weer (kraakbeen ) dus calciumbron dus kans op te harde poep .
Al doende leert men vanzelf de verhoudingen die voor jou hond het meest geschikt zijn .
Ze hebben een lekkere snelle stofwisseling dus het resultaat laat niet lang op zich wachten .
...en verse visKom even in mijn topic verder lullen danSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Want je tips zijn geniaal
Spiervlees ga ik onthouden!
En die siloconen dingen ga ik ook kopen. Ff zoeken waar ik de mini scoor
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
Datquote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:47 schreef clumsy_clown het volgende:
Dit is echt een van mijn favoriete topics in 10 jaar fok.
quote:En dankzij de posts rondom Link weet ik dat een pup geen optie voor mij is, hoe leuk het me ook lijkt.
Zo kan je ijsjes in de zomer makenquote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:39 schreef JerryLee het volgende:
SPOILER1
Om verdere topic vervuiling tegen te gaan / ff in een spoiler
je kan ook K.V.V in je drogertje doen als beloning.
Ik gebruik zelf mini ijsblokjesvormen .(siliconen )
Je vult ze met K.V.V
Vriest ze in ,haal je de bevroeren dobbelsteentjes eruit enen die doe je in je droger .
Doordat ze allemaal dezelfde maat hebben ,kan je ook een uniforme droogtijd aanhouden
quote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:47 schreef clumsy_clown het volgende:
Dit is echt een van mijn favoriete topics in 10 jaar fok .
quote:
K.V.V Alertquote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zo kan je ijsjes in de zomer maken![]()
Maar je ontdooit dus eerst KVV en vriest het opnieuw in? Het is dan eigenlijk niet echt gezond ivm groei van de bacteriën. Je droogt het daarna wel in, dat beperkt de bacteriële groei enigszins, maar toch. Bovendien gaan er vitamines en aminozuren verloren door meerdere malen invriezen.
Eigenlijk is het beter om een vleesmolen te kopen en zelf van (beter dierleven 3 sterren) vers vlees en organen KVV maken en dat dan eventueel invriezen enz enz.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
Ik eet zelf (als ik het vlees eet) bij voorkeur diervriendelijk vlees, en zou dat ook graag aan mijn hond willen geven. Helaas is er erg weinig aanbod qua diervriendelijk KVV.quote:Op woensdag 5 maart 2014 08:03 schreef JerryLee het volgende:
SPOILER|Eens,pas het enkel toe als ik op dat moment niet aan bepaald spiervlees kan komen Tevens enkel voor beloninkjes ,dat zijn er hier =/- 4 per dag. Minder dan 5 gram .Meestal haal ik vers bij de Marokkaanse slager.We hebben een Hobart N50 met vleesmolen accessoire Zijn lever en nieren trouwens geen opslagbron van niet gewenste stoffen ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[K.V.V Alert]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door JerryLee op 05-03-2014 12:07:49 ]I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
quote:Op woensdag 5 maart 2014 12:01 schreef JerryLee het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik verzuip alle plantenquote:Op donderdag 6 maart 2014 11:47 schreef LekkerApart het volgende:
Hallo DDA,
Ik heb ook een vraagje. Diverse orchideeënkwekers, de site van Russischblauw (met uitgebreide plantenlijst) en Amerikaanse dierenwelzijnsorganisaties zeggen dat orchideeën niet giftig zijn voor katten. Maar op diverse fora kom ik verhalen tegen van katten die overleden zijn door het eten van orchideeën?
Nu neemt een van onze katten graag een hapje uit (buiten)planten. Verder heb ik geen echte binnenplanten, de meeste verzuip/verdroog ik. Maar de orchidee die ik heb gekregen vind ik erg mooi, alleen is die nu giftig of niet?
Niet laten likken, want ook de onderhuidse hechtingen kan zij prima uitlikken met als gevolg een open, ontstoken wond! Haal anders een Medical petshirt bij je dierenarts. Of een kraagje. Of je kan haar zelf een baby-rompertje aanmeten.quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:56 schreef J0ycie88 het volgende:
Dat van die orchideeën ben ik ook wel benieuwd naar wij hebben er ook 2 staan en onze katjes vinden ze geweldig.
Onze poes is gisteren gesteriliseerd, en het wondje zag er gisteren mooi uit. Geen bloed. Nu keek ik net en zag een streepje bloed. Op de wond (onderhuids gehecht met oploshechtingen). Kan dit kwaad? Of is het normaal. Voor de rest lijkt ze totaal geen pijn te hebben ook niet als ik voorzichtig langs de wond voel.. Ze wast zich wel, maar komt niet aan de wond verder eet ze goed.
Edit: ik zag haar net wel de wond wassen.. heb haar laten stoppen.
Ik zal het goed in de gaten houden. Ben zelf ook ziek thuis dus kan er niet even uit om een kraag te halen of een shirtje. Maar goed kan jet iig vandaag en morgen overdag goed in de gaten houden.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Niet laten likken, want ook de onderhuidse hechtingen kan zij prima uitlikken met als gevolg een open, ontstoken wond! Haal anders een Medical petshirt bij je dierenarts. Of een kraagje. Of je kan haar zelf een baby-rompertje aanmeten.
Een streepje bloed is geen reden tot paniek. Als zij druppels bloed gaat verliezen, terug naar je dierenarts. Of als zij sloom is, niet wil eten, ziek oogt.
Je heb natuurlijk van die uitzonderingsgevallenquote:Op donderdag 6 maart 2014 12:26 schreef oh-oh het volgende:
Ik vraag me trouwens altijd af waarom mijn honden oud water en regenwater duizend keer lekkerder vinden dan vers water![]()
Oh en ik vraag me ook af hoe Beaphar gedacht had dat ze dat water met mondwater gingen drinken![]()
Ik denk dat ze liever omkomen van de dorst, hoe lang kan ik het laten staan zonder dat er gewonden vallen denk je?
quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je heb natuurlijk van die uitzonderingsgevallen![]()
Beaphar chihuahua's drinken het wel.Naakte Chinezen hebben wij niet tot onze beschikking
Carbimazol oorzalf lukt ook niet? En hills y/d lust zij dus niet? Behandeling met radioactief jodium is eigenlijk het beste, maar gezien de leeftijd, geen realistische optie.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:31 schreef Kadooosh het volgende:
Mijn moeder heeft 2 katten met een schildklierprobleem. De ene neemt braaf zijn pilletjes maar de ander is er allergisch voor, verschillende medicatie geprobeerd. Ook de brokjes en het natvoer wil ze niet.
Dit verschilt heel erg per kat en alleen jij kan beslissen of het zo ver is. Ik vind het gewicht wel een goede parameter voor haar algemene welzijn. Ik zou haar elke week gaan wegen. Valt zij nog verder af, dan moet je zich afvragen of het nog reeel is om zo door te gaan.quote:Maar goed ze is gelukkig al 18 jaar en heeft een heel mooi leven gehad.
Wij hebben besloten om haar in te laten slapen als ze echt gaat lijden.
Maar dat weet je natuurlijk niet. Ze drinkt nu wel veel en is ook redelijk wat afgevallen. Woog laatst zo'n 2.8kg.
Onze DA zei dat de schildklier ervoor zorgt dat het lijkt alsof ze elke dag 6x de marathon(?!) moet lopen. En dus helemaal kapot is. Als ze slaapt dan slaapt ze ook echt heel diep.
Maar aan de ene kant vinden we het nu nog wel redelijk gaan. Ze komt nog gezellig op schoot en gaat nog de tuin in etc dus levendig is ze nog wel.
Wat is uw ervaring met schildklier katten? Zouden we nog kunnen wachten of lijdt ze erg veel?
Beterschap!quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:58 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ik zal het goed in de gaten houden. Ben zelf ook ziek thuis dus kan er niet even uit om een kraag te halen of een shirtje. Maar goed kan jet iig vandaag en morgen overdag goed in de gaten houden.
Verder slapen ze veel, maar als ze wakker zijn spelen ze lekker en eten goed. Dus daar hoef ik me in iig niet druk om te maken
Fijn dat het goed gaat met de kip!quote:Op donderdag 6 maart 2014 15:48 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb weer een update over de kip!
het gaat erg goed met haar. afgelopen vrijdag is ze voor het eerst weer buiten geweest (wel op een afgezet stukje tuin, want de andere dames moesten niets van haar weten en hakten op haar in)
ik heb er steeds een van haar soort (kriel) erbij gezet om ze zo weer aan elkaar te laten wennen en het is gelukt! ze zitten nu weer allemaal bij elkaar. de grote witten pesten nog wel (laten haar het hok niet in door gewoon in de deuropening te gaan zitten als ze naar binnen wil en komen soms dreigend op haar af, maar pikken niet)
ze slaapt nu weer samen met een van dr zusjes in een nesthokje en ook met haar andere zusje gaat het weer prima.
wat nog steeds niet wil is genoeg eten en drinken. ze durft niet, lijkt het wel.
ik heb toen ze nog binnen zat meerdere keren per dag gedwangvoederd, maar ik wil dat ze het nu weer zelf doet, dus toen ze naar buiten ging heb ik het beperkt tot 's ochtends en 's avonds. en ik strooi voer in de hoek waar ze zit. ook zet ik haar wel samen en een ander krieltje apart om zo rustig te kunnen eten.
ze lijkt nu steeds meer zelf te gaan eten, maar ik wil het niet steeds controleren omdat ze al in de stress schiet als ze me aan ziet komen(ik denk vanwege alle keren medicatie en het dwangvoederen)
en ik heb op een aantal plaatsen in de tuin drinkbakken neergezet omdat ze anders ook niet drinkt.
maar ze oogt weer happy en rent weer hinkelend door de tuin op dr vergroeide pootjes
en gisteren lag ze heerlijk te zonnebaden na een zandbad.
ik ben er zo blij mee, ik heb zo'n zwak voor haar
Dat is nieuws voor me. Er werd me gisteren gezegd dat ze vandaag eigenlijk al weer naar buiten mocht. Voor de rest maar weinig info.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Beterschap!
En het poezenkind moet een week na de operatie RUSTIG blijven en niet lopen sjezen door het hele huis. (succes met deze opdracht)
Ik ben super overbezorgde dierenartsquote:Op donderdag 6 maart 2014 16:17 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Dat is nieuws voor me. Er werd me gisteren gezegd dat ze vandaag eigenlijk al weer naar buiten mocht. Voor de rest maar weinig info.
Helaas is het rustig houden meestal inderdaad praktisch niet mogelijk.quote:En de opdracht is al mislukt. Kattenkind en poezenkind sjezen al lekker achter elkaar aan en een stoeipartij op zijn tijd... hmmmm.. Lastig.
Dat klinkt als een reactie op het scheren / ontsmetten. Dat jeukt waarschijnlijk vreselijk, dus let goed op dat de poes niet aan de wond likt! Succes!quote:Ik weet dat ik misschien overbezorgd ben hoor maar de wond krijgt nu rode plekjes er omheen. Niet vurig en ook niet dikker. Misschien dat ik morgen toch maar ff langs de DA ga voor zon shirtje.
Haha een overbezorgde dierenarts met een overbezorgd poezenbaasjequote:Op donderdag 6 maart 2014 16:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ben super overbezorgde dierenartsBetter safe than sorry
[..]
Helaas is het rustig houden meestal inderdaad praktisch niet mogelijk.
[..]
Dat klinkt als een reactie op het scheren / ontsmetten. Dat jeukt waarschijnlijk vreselijk, dus let goed op dat de poes niet aan de wond likt! Succes!
Orchidee heeft geen bollen, wel wortels, maar dan moeten ze wel aardig ruig worden (en volgens kwekers was geen enkel deel giftig, maar die verkopen dat spul en hebben misschien andere belangen dan de gezondheid van mijn katten).quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik verzuip alle planten![]()
Bij dieren is er geen gevallen van vergiftiging met orchidee bekend. Dus officieel is het veilig voor katten. Ik zou voor de zekerheid geen bollen eten, maar de bladeren en bloemen lijken mij veilig.
Waar je wel moet oppassen is dat de orchidee misschien met iets besproeid is om het mooi te maken of te beschermen tegen insecten. Maar dat geldt eigenlijk voor elke kamerplant.
Ik denk dat zij meer gestrest zijn door het omdoen van de bandjes dan door de bandjes zelf. Probeer de poezen een beetje af te leiden met het spelen of iets lekkers (als dat natuurlijk niet nog meer stress oplevert). In principe moeten zij binnen 24 uur de bandjes accepteren.quote:Op donderdag 6 maart 2014 19:54 schreef silliegirl het volgende:
Wat algemenere vraag (misschien dat mede fokkers ook al een antwoord weten?). Ik heb voor mijn poezekindjes (2 stuks) de multi-x bandjes van Beaphar gekocht. Nu zijn mijn katten ex-zwerfexemplaren en hoewel ze inmiddels wel tam zijn en aan mij zijn gewend zijn ze vrij snel gestressd en uit hun doen, Anyway; halsbandjes droegen ze nooit, tot nu dus deze.
Na wat gepruts heb ik ze bandjes aangekregen (werd me niet echt in dank afgenomen) maar het resultaat is nu twee compleet gestresste katten. De een rent alle kanten op, de ander zit boos onder een kast. Iemand enig idee of dit gewoon een gewenningskwestie is? En hoe lang zou het duren voor ze de bandjes voor lief nemen en weer normaal gaan doen?
quote:Op donderdag 6 maart 2014 17:27 schreef LekkerApart het volgende:
Orchidee heeft geen bollen, wel wortels
Ik heb ze gisteravond maar gewoon laten doen. Poezel 1 (rondjes rennende exemplaar) had na een uur rondjes rennen genoeg van t huis gezien. Ik heb haar daarna nog een paar keer zien krabbelen bij het bandje en vanochtend schudde ze wat met haar koppie, maar dat zal wel gewenning zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat zij meer gestrest zijn door het omdoen van de bandjes dan door de bandjes zelf. Probeer de poezen een beetje af te leiden met het spelen of iets lekkers (als dat natuurlijk niet nog meer stress oplevert). In principe moeten zij binnen 24 uur de bandjes accepteren.
Heb je de bandjes strak genoeg omgedaan? Je moet er net 2 platte vingers tussen het bandje en de nek kunnen plaatsen. Als het bandje te los zit, kan de kat er een pootje tussen krijgen.
Het is even doorzetten, maar gelukkig werkt Multi X minimaal 9 weken tegen de vlooien en minimaal 12 weken tegen oormijt en spoelwormen, dus je hoef het niet vaak te verwisselen.
Als je nog vragen heb, trek maar aan de bel. De klanten en de poezenkinderen zijn de koning bij Beaphar
Ja, die nietjes... Daar wordt nog een oplossing voor gezocht! Het wordt niet gedaan om klanten te pesten hoorquote:Op vrijdag 7 maart 2014 09:35 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik heb ze gisteravond maar gewoon laten doen. Poezel 1 (rondjes rennende exemplaar) had na een uur rondjes rennen genoeg van t huis gezien. Ik heb haar daarna nog een paar keer zien krabbelen bij het bandje en vanochtend schudde ze wat met haar koppie, maar dat zal wel gewenning zijn.
Poes 2 heb ik van onder de kast gevist en flink mee geknuffeld, die vindt zichzelf nu ook niet meer zielig.
Volgens mij zitten de bandjes prima; ik krijg er idd net twee vingers tussen. Staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Mag ik wel aangeven dat ik de nietjes (aan het uiteinde van de halsbandjes om ze opgerold te houden) niet snap? Ik kreeg ze moeilijk los en ik had er uiteindelijk bijna 1 in mijn vinger.. Is een plakkertje oid niet klantvriendelijker? :p
Ik heb voor jouw kat even een geschikte plant gevondenquote:Op donderdag 6 maart 2014 17:27 schreef LekkerApart het volgende:
[..]
Maar met dit antwoord van jou. mag de orchidee blijven
Hij kan natuurlijk een keer zich niet lekker voelen / een virusje hebben. Als hij nog goed eet en drinkt, dan kan je het even afwachten. Hou het wel in de gaten dat hij niet vaker gaat overgeven! Want dan moet je naar de dierenarts. Ook als hij waterdunne diarree krijgt, sloom wordt of niet wil eten. Zorg dat hij voldoende vocht binnen krijgt.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:49 schreef Calyssa het volgende:
Ik heb een vraagje.
Ik heb een kater van anderhalf jaar oud. Ik heb hem gekregen met 8 weken (te vroeg, weet ik maar omstandigheden met de moederpoes welke de kleintjes af stootte) en hij heeft een beetje een zwakke maag. Vooral toen hij klein was moest hij wel eens overgeven als hij zijn eten naar binnen schrokt (hij is alleen, heeft totaal geen reden tot schrokken maar is echt een vreetzak.. )
Nu was het al lang niet gebeurd dat hij moest overgeven, maar afgelopen week heeft hij 3 keer overgegeven vlak na het eten, alles er uit. Dit is 2x met brokken gebeurd en 1x met natvoer. Hij krijgt duur voer en daarin is niets veranderd dus daar kan het niet aan liggen. Verder is er niets aan hem te merken, hij eet en drinkt gewoon goed en is gewoon levendig, net als normaal. Hij geeft ook niet elke keer over, maar 3 keer in een aantal dagen vind ik wat veel.
Ik wilde vanavond even sensitive brokken kopen en hem verse kip geven om zijn maag wat tot rust te brengen en even afwachten. Als hij in het weekend weer veel over geeft ga ik naar de dierenarts. Goed idee of toch meteen gaan? Ik ben meteen een bezorgde moeder haha.
Goed planquote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:36 schreef Calyssa het volgende:
Bedankt voor de reactie. Ik zou inderdaad de sensitivity brokken van RC willen kopen, hij krijgt nu de binnenkat brokken van RC. Hij krijgt vanavond ook een wormentablet, die had hij eerder deze week al gekregen maar daarna overgegeven, vanavond met de kip een 2e poging.
Verder heeft hij geen diaree o.i.d., ik probeer zijn maag tot rust te laten komen en hopelijk gaat het dan beter. Als hij dit weekend weer overgeeft ga ik maandag naar de dierenarts met hem.
Lijkt mij wel verstandig om de verse urine (1 buisje per poezel) langs brengen bij je dierenarts. Meestal adviseer ik dan 4 weken na het begin van het dieet/de behandeling.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:13 schreef riek87 het volgende:
Hoi,
vorige week ben ik er achter gekomen dat mijn 2 poezen blaasgruis hebben. dankzij de vele tips op het forum hier drinken ze nu al veel meer![]()
iedereen super bedankt
wat ik me alleen afvraag....moet ik dan na een paar weken niet met mijn poezen op controle? mijn DA heeft hier niks over gezegd, maar hoe weet ik anders of het beter met ze gaat?
Het is een beetje lastig om via computer dat te bepalen. Als je je zorgen maakt, zou ik vandaag gaan.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:14 schreef Insomnia_ het volgende:
Hoi.
Onze hond heeft sinds vanochtend opeens een rood oog en er komt pus uit.
Zal ik vanavond nog langs de DA gaan of een weekend aankijken.
Dat eerste he denk ik?
Alvast bedankt
oke dus wel op controle...vreemd dat mijn DA er niets over gezegd heeft....quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Lijkt mij wel verstandig om de verse urine (1 buisje per poezel) langs brengen bij je dierenarts. Meestal adviseer ik dan 4 weken na het begin van het dieet/de behandeling.
Weet je hoe je urine bij een kat moet opvangen? De urine mag niet in contact komen met kattenbakgrit, dus je moet of speciale plastic korreltjes kopen (Katkor, er zit ook een opvangbuisje bij) of plastic zakken in reepjes snijden. Of gewoon een kale kattenbak gebruiken.
Uiteraard moet je de poezen apart laten plassen (even een nachtje in aparte kamers met 2 kattenbakken opsluiten?)
En meer laten drinken, he!
Ik had er ook eentje die de DA altijd te mager vond. Hij is wel mooi 19,5 geworden!quote:Op zaterdag 8 maart 2014 16:40 schreef yvonne het volgende:
Hallo DDA,
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse controle en ik weet nu al dat ik bestraffend aangekeken ga worden over een van onze katten. ( Niks slechts over onze dierenartsen want het zijn schatten!)
Die is te mager, en dat is al jaren zo. Hoe kun je een kat eik vet(ter) mesten?
Ik heb er ook eentje die wat magertjes is. Maar zolang hij lekker blijft eten, drinken, spelen etc is er toch niks aan de hand? Hij heeft gewoon de bouw van zijn moeder, die is ook allesbehalve dik.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 21:35 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik had er ook eentje die de DA altijd te mager vond. Hij is wel mooi 19,5 geworden!
Ik heb dat beest gruwelijk verwend om hem wat dikker te krijgen, nooit gelukt. Gevolg is nu wel dat ik nu met een (een andere dus) veel te dikke kat zit
Waarschijnlijk gewoon de bouw. Had ergens gelezen dat als je geen ribben voelt bij een kat, een kat niet te mager is.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 16:40 schreef yvonne het volgende:
Hallo DDA,
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse controle en ik weet nu al dat ik bestraffend aangekeken ga worden over een van onze katten. ( Niks slechts over onze dierenartsen want het zijn schatten!)
ik heb mijn kater een hele tijd een bandje omgehad, ik denk wel een jaar. Gewoon leren bandje, en hij liep 'gewoon' altijd een beetje door zijn pootjes gezakt. Krabte er vaak aan maar ja, is ook irritant, schudde veel met zijn kop.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 09:35 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik heb ze gisteravond maar gewoon laten doen. Poezel 1 (rondjes rennende exemplaar) had na een uur rondjes rennen genoeg van t huis gezien. Ik heb haar daarna nog een paar keer zien krabbelen bij het bandje en vanochtend schudde ze wat met haar koppie, maar dat zal wel gewenning zijn.
Poes 2 heb ik van onder de kast gevist en flink mee geknuffeld, die vindt zichzelf nu ook niet meer zielig.
Volgens mij zitten de bandjes prima; ik krijg er idd net twee vingers tussen. Staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Mag ik wel aangeven dat ik de nietjes (aan het uiteinde van de halsbandjes om ze opgerold te houden) niet snap? Ik kreeg ze moeilijk los en ik had er uiteindelijk bijna 1 in mijn vinger.. Is een plakkertje oid niet klantvriendelijker? :p
Als je geen ribben voelt dan is je kat waarschijnlijk te dik.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 21:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon de bouw. Had ergens gelezen dat als je geen ribben voelt bij een kat, een kat niet te mager is.
Waarom zou je een gezonde slanke kat willen vetmesten? Wordt hij bij de dierenarts jaarlijks gewogen? Als hij niet afgevallen is en het verder goed doet, dan is er toch geen reden voor jouw dierenarts om 144 te bellen jou aan te spreken?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 16:40 schreef yvonne het volgende:
Hallo DDA,
Normale ontlastingsgeur is heel erg afhankelijk van de darmflora van het dier en het voer dat het dier krijgt. Maar diarree/zachte ontlasting is per definitie niet normaal en heeft dus ook geen "normale" geur.quote:Op zondag 9 maart 2014 06:14 schreef Mucha-Girl het volgende:
Hier toch ook maar eens een vraag stellen.
Wat is normale ontlastingsgeur?
Even een stukje uitleg. Ik woon noodgedwongen met mijn twee raszuivere Maine Coon-katers op een zolderkamertje. Een van hen heeft al maanden afwisselend zachte ontlasting/diarree. Een fatsoenlijke drol heeft hij nog niet geproduceerd. En stinken dat het doet, niet normaal. Letterlijk zo erg dat ik er 's nachts wakker van wordt.
De 'zieke' (want (vr)eten en drinken en spelen en rennen doen ze alletwee als de beste) is op 1 augustus 2013 geboren, de zachte ontlasting speelt vanaf oktober ongeveer.
In hoeverre is ontlastingsgeur nog normaal en acceptabel, en in hoeverre niet?
Als hij de bult openklauwt, wat komt er dan uit? Pus?quote:Op zondag 9 maart 2014 09:18 schreef Tobiel het volgende:
Hoi DDA,
Onze kat (Pers, 11 jaar) heeft een bult in zijn nek. Is al contact met lokale DA over geweest en die zei het even aan te willen zien. Op dit moment heeft de Pers de bult al eens open geklauwd, waarna deze even weg was. Nu is op exact dezelfde plek weer een nieuwe bult gekomen. Wat zou dit kunnen zijn?
Ach Trovey, gecondoleerd! Ik lees al dat naast Tickel moest je ook je andere kat laten inslapen. Wat een ellende... Heel veel sterktequote:Op zondag 9 maart 2014 11:26 schreef trovey het volgende:
Ik heb in mijn kattengroepje FIP gehad (in 2012 de laatste die ervan verdacht was) en nu is de laatste overleden. Ik weet dat ik een tijd moet wachten om het virus uit het huis te krijgen zodat ik een eventuele nieuwe kat in de toekomst niet ga besmetten maar ik krijg verschillende tijden voor de wachttijd. De dierenarts waar gisteren mijn laatste kat is ingeslapen houdt 6 weken aan terwijl anderen spreken over 6 maanden tot een jaar. Ik zou graag de mening van de digitale dierenarts vernemen hierover, niet dat ik dan morgen een kat zou ophalen maar ik ben benieuwd.
Met 7 maanden is het wisselen klaar!quote:Op zondag 9 maart 2014 18:44 schreef PaarsBeestje het volgende:
Hallo DDA!
Ik heb een jonge kat rondlopen hier in huis. Toen hij medio december werd gecastreerd, stonk hij vreselijk uit z'n bekkie omdat hij nog heel erg aan het wisselen was. Z'n kiezen zaten ook los, de DA kon ze heen en weer wiebelen. Inmiddels zijn we zo'n 3 maanden verder en hij stinkt echt nog steeds vreselijk (en hij houdt er nogal van om je te wassen![]()
).
De vraag: hoe lang duurt dat wisselen en is hij daar nog steeds mee bezig? Volgens de berichten op het web moet hij daar nu zo'n beetje klaar mee zijn. Of moet ik toch maar even terug naar de DA? Kan er dus nog iets anders aan de hand zijn? Verkeerd voer oid? -edit- Hij is nu zo'n 9 maanden oud.
Je kan honing of calendula zalf gebruiken. Maar dat gaat Bijoux ook aflikken... Helaas werken in mijn ervaring bittere/irriterende stoffen niet altijd goed: het geeft plaatselijke irritatie en het kan zijn dat Bijoux alnog blijft likken. Eventueel kan je een beetje citroensap op die plek proberen, misschien schrikt Bijoux van de geur. Maar ik weet niet of Maudie het leuk zou vinden om naar citroen te ruiken...quote:Op zondag 9 maart 2014 19:40 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Bea
Even een klein vraagje.
De oren van mijn chinchilla Maudie worden zeer regelmatig schoon gemaakt door haar kooigenote Bijoux (aka Heino) nu heeft ze een klein ruw plekje (eeltachtig) op haar oor gekregen. Nu dacht ik er over om er wat uierzalf op te smeren maar dat gaat Bijoux er natuurlijk af poetsen. Wat kan ik het beste gebruiken?
quote:Op zondag 9 maart 2014 22:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je kan honing of calendula zalf gebruiken. Maar dat gaat Bijoux ook aflikken... Helaas werken in mijn ervaring bittere/irriterende stoffen niet altijd goed: het geeft plaatselijke irritatie en het kan zijn dat Bijoux alnog blijft likken. Eventueel kan je een beetje citroensap op die plek proberen, misschien schrikt Bijoux van de geur. Maar ik weet niet of Maudie het leuk zou vinden om naar citroen te ruiken...
After sun voor baby's kan jij prima gebruiken. En de volgende keer het buikje insmeren met zonnebrandcreme voordat jullie gaan zonnen. Of de hond onder een parasol leggen, dat is nog beter. Pas inderdaad op met de voorjaarszon! De ozonlaag in het voorjaar is dunner dan in de zomer.quote:Op maandag 10 maart 2014 08:31 schreef seasushi het volgende:
Ik geloof dat Catootje de stafford op haar zo goed als kale buikje verbrand is gisteren. Elke keer tot kookpunt in de zon gaan liggen. We hebben haar op een gegeven moment verplicht in de schaduw te blijven liggen, maar ze is best een beetje rood. Een natte lap kan ze zeer waarderen. Nog andere tips?
Bedankt voor je reactie. Hou dan inderdaad maar een langere tijd aan dan dat de dierenarts gisteren vertelde (niet dat ik nu ook al aan een nieuwe kat toe zou zijn, moet maar net de goede tegenkomen en ik heb totaal geen haast). Ik was niet van plan een kitten te nemen (ook. i.v.m. mijn leeftijd en de leeftijd van de kat, ben al op pensioengerechtige leeftijd als die kat net zo oud zou worden als Emily).quote:Op zondag 9 maart 2014 22:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach Trovey, gecondoleerd! Ik lees al dat naast Tickel moest je ook je andere kat laten inslapen. Wat een ellende... Heel veel sterkte![]()
Ik heb het al aan Loecje een keer beantwoord, ik zal het even opzoeken...
Helaas weten wij nog niet zoveel over de FIP, dus de meningen erover kunnen verschillen... Er wordt helaas ook niet zo veel geld gestoken in het onderzoek naar de FIP, want er is geen vergelijkbare ziekte bij de mens (naar FIV wordt er bijv. wel redelijk veel onderzoek gedaan omdat het lijkt op HIV).
FIP is een gemuteerd corona-virus. Het is in principe wel besmettelijk/overdraagbaar, maar de werkelijkheid is dat niet alle katten die in contact komen met het FIP virus, krijgen FIP! Waarschijnlijk is het ook erfelijk bepaald of een kat FIP zal ontwikkelen of niet. Van de katten die wel FIP ontwikkelen wordt gedacht dat zij er al op een zeer jonge leeftijd besmet mee raken.
Mijn persoonlijke mening, gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en mijn common sense:
Ik zou voorzichtig zijn als je een jong kitten of een kat met de verzwakte afweer neemt (bijvoorbeeld een kat met suikerziekte oid). Neem je een volwassen, gezonde kat, dan is het risico erg klein. Een half jaar wachten hoeft, wat mij betreft niet, maar je moet wel alles goed schoonmaken ( en met name de kattenbak).
Wil je 100% zeker zijn, dan is het advies toch een paar maanden wachten, want dan is het zeker dat het virus in de omgeving dood is. Dit is een standaard advies bij heel veel infectieuze ziektes en zal in de meeste gevallen overdreven zijn. Maar better safe than sorry. (en ja, ik ben een overbezorgde dierenarts, ik weet het... )
Dank jequote:
Ahhh, dat is dan toch wel fijn... kreeg tranen van je verdrietige berichtjes... R.I.P. nog voor de poezels en nogmaals heel veel sterkte voor jou!quote:Op maandag 10 maart 2014 11:37 schreef trovey het volgende:
[..]
Dank je, het medeleven op FOK! doet me goed.
quote:Op maandag 10 maart 2014 11:44 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ahhh, dat is dan toch wel fijn... kreeg tranen van je verdrietige berichtjes... R.I.P. nog voor de poezels en nogmaals heel veel sterkte voor jou!
Mijn kat heeft niet meer overgegeven dit weekend, vrijdag heb ik hem alleen kip gegeven, zaterdag kip afgewisseld met zijn gebruikelijke brokken en zondag weer zijn regulieren dieet, niets meer aan de hand gelukkig!quote:
Dat was het een virusje of iets verkeerd gegeten. Fijn dat het weer beter gaat!quote:Op maandag 10 maart 2014 11:56 schreef Calyssa het volgende:
[..]
Mijn kat heeft niet meer overgegeven dit weekend, vrijdag heb ik hem alleen kip gegeven, zaterdag kip afgewisseld met zijn gebruikelijke brokken en zondag weer zijn regulieren dieet, niets meer aan de hand gelukkig!
In principe alle dieren kunnen last krijgen van madenziekte, ook chinchillas die bijv hun zachte keutels niet opeten en die dan op hun vacht blijven plakken. Ook chinchillas, cavias ed zou ik de elke dag goed nakijken, zeker als zij buiten komen (of de vliegen binnen komen).quote:Op maandag 10 maart 2014 15:46 schreef valentijn101 het volgende:
Kunnen chinchilla s ook last van madenziekte krijgen?
Ik heb 4 hele schone dames die hun vacht zeer goed verzorgen. Nooit last van plakpoepquote:Op maandag 10 maart 2014 16:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe alle dieren kunnen last krijgen van madenziekte, ook chinchillas die bijv hun zachte keutels niet opeten en die dan op hun vacht blijven plakken. Ook chinchillas, cavias ed zou ik de elke dag goed nakijken, zeker als zij buiten komen (of de vliegen binnen komen).
Nou, ik ben helemaal niet bang dat het jouw dames zou overkomen. Als je een plekje op het Maudies oortje kan opmerken, dan maken krioelende maden bij jou geen kans.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:05 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ik heb 4 hele schone dames die hun vacht zeer goed verzorgen. Nooit last van plakpoepen oevrel horren voor de ramen dus weinig last van vliegen. Dat gaat dus goed komen
Bedankt voor de waarschuwing.
quote:Op maandag 10 maart 2014 20:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, ik ben helemaal niet bang dat het jouw dames zou overkomen. Als je een plekje op het Maudies oortje kan opmerken, dan maken krioelende maden bij jou geen kans.![]()
Als ik aan jouw chinchilla huishouding denk, dan beeld ik mij het volgende in:
[ afbeelding ]
(is bedoeld als compliment)
Beest is levendig als wat, taft de andere katten in elkaar, springt alles van tafel af, veegt de planten uit de vensterbank, eet en drinkt, plast en poept prima, maar is gewoon magerquote:Op zondag 9 maart 2014 21:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Waarom zou je een gezonde slanke kat willen vetmesten? Wordt hij bij de dierenarts jaarlijks gewogen? Als hij niet afgevallen is en het verder goed doet, dan is er toch geen reden voor jouw dierenarts om 144 te bellen jou aan te spreken?![]()
Eventueel kan je kijken naar een wat calorierijkere brokjes voor een actieve kat. Kijk of de metaboliseerbare energie van het voer meer is dan 4.000 kcal/kg voer.
Verder goed het gewicht van je kat in de gaten houden. Ik zou hem elke maand thuis wegen (jezelf wegen op je weegschaal met de kat en daarna zonder de kat), en een grafiekje maken met zijn gewicht. Valt hij te veel af, dan moet je toch je dierenarts verder laten kijken.
Ik zou er dan blij mee zijn, minstens 50% van de huisdieren in Nederland zijn te dik...quote:Op maandag 10 maart 2014 23:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
Beest is levendig als wat, taft de andere katten in elkaar, springt alles van tafel af, veegt de planten uit de vensterbank, eet en drinkt, plast en poept prima, maar is gewoon mager![]()
quote:en de metaboliseerbare energie is 4100 ( dat moest ik even opzoeken hoor
Ik moet toch weer kattenvoer bij Zooplus bestellen, kijk ik meteen wat Royal Canin heeft voor actieve katten. Bestel ik meteen Beaphar Multi-Fris voor kattenbakken, ik heb al jaren katten, gevuld huis, en dit is van alle middeltjes die ik al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren heb uitgeprobeerd een geweldig probaat middel.
quote:There, 3 reclames in een post gepropt!
Pas op dan dat Bijoux nu geen zandkoliek krijgt van het likken van Maudies orenquote:Op maandag 10 maart 2014 23:13 schreef valentijn101 het volgende:
daarna een zandbad en maudie loop weer voor schut haha.
In principe bevatten alle zalven een vettig stofje dat tja, van een zalf een zalf maakt. Bv. petroleum of vaseline of paraffine. Honing zelf is vrij makkelijk uitwasbaar, maar om dat vet stofje weg te krijgen, moet je een ontvettend shampoo oid gebruiken. Of gewoon zijn beloop laten gaanquote:Op dinsdag 11 maart 2014 07:55 schreef JerryLee het volgende:
Goedemorgen ,twee weken geleden honingzalf gebruikt op mijn langhaar herder .
Keurig genezen maar was je de zalf er een beetje makkelijk uit (vacht) ?
Dit aangezien ik las dat het ook bij de Vlieland haai werd toegepast .
http://nos.nl/artikel/621079-gestrande-haai-vlieland-dood.htmlquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe bevatten alle zalven een vettig stofje dat tja, van een zalf een zalf maakt. Bv. petroleum of vaseline of paraffine. Honing zelf is vrij makkelijk uitwasbaar, maar om dat vet stofje weg te krijgen, moet je een ontvettend shampoo oid gebruiken. Of gewoon zijn beloop laten gaan![]()
P.S. Vlieland haai??
kijken we het nog een weekje aanquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe bevatten alle zalven een vettig stofje dat tja, van een zalf een zalf maakt. Bv. petroleum of vaseline of paraffine. Honing zelf is vrij makkelijk uitwasbaar, maar om dat vet stofje weg te krijgen, moet je een ontvettend shampoo oid gebruiken. Of gewoon zijn beloop laten gaan![]()
P.S. Vlieland haai??
Schattig poezelquote:Op dinsdag 11 maart 2014 09:08 schreef deadly_kiss het volgende:
http://oi61.tinypic.com/24q69ol.jpg
http://oi57.tinypic.com/29w03s4.jpg
Hier is het goed te zien.
ik probeer haar af te leiden als ze gaat wassen maar het heeft geen zin
het is dus niet kaal, we kijken tegen dons aan.
Ik zag wel tussen dr achterbeentjes een schraal stukje maar dat komt door het wassen denk ik?
Misschien een rare vraag maar moeten wij ons huiskonijn (komt nooit buiten) ook in de gaten houden?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Even een educatief uitstapje:
Omdat het nu al zo mooi warm weer is, wil ik de konijneneigenaren graag erop wijzen dat de kans dat het konijn madenziekte (myiasis) krijgt nu al aanwezig is.
Als de vliegen naar binnen kunnen, ja! Dat geld ook voor de vaccinatie tegen myxomatose als er muggen/andere stekende insecten naar binnen kunnen. Een VHD virus kan het konijn trouwens krijgen via besmet gras. Dus het is verstandig om ook binnenkonijnen te laten vaccineren.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 12:12 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Misschien een rare vraag maar moeten wij ons huiskonijn (komt nooit buiten) ook in de gaten houden?
ze mochten in de zomer van 2013 niet naar buiten omdat we toen tijdelijk in een tussentijdse woning zaten, wijzelf hadden wel stress maar de katten hadden nergens last van.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Schattig poezelIs dat het modelletje Siamees of Burmees?
Bij dit soort klachten moet je in de eerste instanties vlooien/huidparasieten uitsluiten. Dus even met een vlooienkammetje alle katten controleren op vlooienpoepjes. Als dat niet het geval is, dan is het ook verstandig om andere huidklachten, zoals huidallergieën uit te sluiten.
Als alle lichamelijke klachten uitgesloten zijn, dan blijven de psychische klachten over. Het kan dus een zogenaamde psychogene alopecia (kaalheid) zijn. De oorzaak is stress, maar helaas is de bron van stess niet altijd achter te halen. De kat blijft likken omdat het likken hem/haar een fijn gevoel geeft. Bij het likken komen namelijk endorfines vrij, dat zijn de stofjes die zorgen voor fijn gevoel.
Waarschijnlijk heeft het ook een genetische achtergrond, want psychogene alopecia zien wij vaak bij gevoelige Oosterse types, zoals Siamezen, Burmezen en Abbessijnen/Somali (maar ook bij HTK katten)
Wat kan jij in dit geval doen?
- Je kan proberen om de bron van stress te achterhalen. Wordt de poezel gepest door een andere kat? Als de katten bij elkaar slapen, dan hebben zij meestal een goede band. Als de katten geen mot hebben, maar verder alleen maar elkaar tolereren en geen vriendjes zijn, dat kan dat ook heel stressvol zijn.
Mag de kat nu niet naar buiten en vroeger wel? Ook dat kan stress geven.
Loopt er buiten een vreemde kat om hem door het raam te pesten?
Als de bron bekend is, moet je kijken of je het kan elimineren of de kat ongevoelig ervoor te maken.
- Het leven van je kat "verrijken". Dus meer/andere spelgoed, (voer)puzzels, klimpalen enz enz. Elke dag minimaal een half uur actief spelen met de baas. Een voerplek voor de vogels voor het raam opzetten, dan heeft de kat de hele dag "Discovery channel".
- Rustgevende middelen gebruiken, zoals Feliway verdamper in huis. Of Anti-stress druppels. Of Zylkene voedingssupplement. enz enz
- Als niks helpt, zou de dierenarts mogelijk een Prozac-achtig middel voorschrijven icm een gedragstherapie.
Heb ik inderdaad ook gedaanquote:Op dinsdag 11 maart 2014 12:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als de vliegen naar binnen kunnen, ja! Dat geld ook voor de vaccinatie tegen myxomatose als er muggen/andere stekende insecten naar binnen kunnen. Een VHD virus kan het konijn trouwens krijgen via besmet gras. Dus het is verstandig om ook binnenkonijnen te laten vaccineren.
En Snowie is geen slachtoffer van die jachtspelletjes?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 14:26 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
ze mochten in de zomer van 2013 niet naar buiten omdat we toen tijdelijk in een tussentijdse woning zaten, wijzelf hadden wel stress maar de katten hadden nergens last van.
de rangorde is niet veranderd, Snowie zelf is 10 en half siamees- half huistuinkeuken kat. Ze heeftvwel het gedrag en de kleuren van een siamees maar de bouw van een normale kat. Ze praat ook veel
We wonen nu sinds december in ons nieuwe huis en toevallig afgelopen weekend de tuin helemaal afgezet met schrikdraad (speciaal voor katten) en ze zijn dus lekker de tuin in geweest!
In huis merk ik totaal niks van stress of problemen, ze spelen allemaal met elkaar en dagen elkaar uit met zogenaamde jaagspelletjes (om een hoekje wachten tot er een langsloopt bijvoorbeeld![]()
Krijgt die andere kat nu meer aandacht? Ik neem aan dat jij hem nu 2 x daags insuline moet geven? En misschien ook ander voer?quote:We hebben geen andere meubels, geen rare beesten in de tuin ect ect
het enige wat wel veranderd is, is dat een andere kat ziek is geweest omdat die suiker bleek te hebben...
Hier kwamen we in januari achter en ook sinds begin dit jaar is snowie meer gaan wassen.
Ik zou hun toch allemaal voor de zekerheid met een vlooienkammetje nalopen. Dat is een speciale kam met veel tandjes, en je moet alle katten even controleren. Even kammen boven de staart/ op de rug, als je zwarte korreltjes vindt, dan is het waarschijnlijk vlooienpoepjes. Het is mogelijk dat Snowie allergisch is voor vlooien en extra gevoelig er voor is (terwijl de andere katten er geen last van hebben). Bedenk zich ook, als je 1 levende vlo vindt, betekent het dat er 99 vlooieneitjes/larven/poppen in de omgeving zijn.quote:het is er heel langzaam in geslopen , het is niet dat ze van de een op de andere dag kaal is geworden
ik heb heel dr vacht uitgeplozen ik kan echt NIKS vinden want ik was al panisch voor vlooien!
We ontwormen en ontvlooien altijd eens per 3 maanden (pipetjes werken ook 3 maanden) en is vorige week weer gedaan.
verder helpt feliway bij ons tegenovergesteld, de katten raken van slag en gaan naar elkaar lopen meppen enzo :/
Mocht snowie last hebben van iets in de zin van beestjes, dan zouden meer katten dit toch moeten hebben?
ze slapen altijd bij elkaar, wassen elkaar ect ect...
Ik zou dan eerst de vlooienbestrijding goed nalopen. Als dat allemaal goed in orde is, dan moet je een dagboek voor Snowie maken. Op welke tijdstippen wast hij zich? Wat doet hij overdag? Wat is er gebeurd voorgaand aan het wassen?quote:ik kan wel naar de DA gaan maar die zullen er ook op moeten gokken en de kat vervoeren geeft echt enorm veel stress dus dat doe ik alleen bij uiterst nood.
Lot is een oversized soort van York, 8 kilo en niet omdat ze zo dik is, ze is gewoon groot voor een York. DDA weet wie Lot alias HHH (Hare Harige Hoogheidquote:
Een wrattenzwijntje, ahhquote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:32 schreef knoblaucha6 het volgende:
Njos, Lotje is al een half wrattenzwijntje, ze wordt in mei 12 dus inherent aan het ras heeft ze wel vaker wratten, al dat haar verbergt het dus ze blijft beeldig. Maar die aan haar lip lijkt niet op een gewone wrat.
Verder is het een lekker en oersterk ding, 2 keer gedumpt waarvan 1 keer uit een auto gesmeten vermoedelijk en o zo heerlijk al bijna 9 jaar een goddelijk leven bij man en mij, alles voor haar, verwend kreng
En ze is idd cute hè![]()
Diergeneeskunde kost helaas geld. Ik leef ook het liefst in de wereld waar alles gratis is en geen oorlog is en iedereen altijd blij is. Maar de werkelijkheid is dat de dierenarts ook moet eten en de hypotheek betalen. Ook Fortekor groeit nog steeds niet aan de bomen, maar moet ingekocht worden bij een farmaceutisch bedrijf. Een dierenarts wordt je uit een passie en omdat je nieuwsgierig ben. Dus je wil het liefst alles uit de kast halen voor het dier om achter te halen wat het dier mankeert en of er is aan te doen is. Helaas is het financieel niet altijd mogelijk...quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:46 schreef Twinky het volgende:
Ik kom net terug van de dierenarts' controle met Mozes en ik merk dat het me niet helemaal lekker zit ofzo.
Mozes had een zeer snelle hartslag met galopje, en verder was hij suffig, stijf en ineens zo oud (had ik hier ook over gevraagd)
Hij is aan de Fortekor 5mg/d en doet het echt veel beter. Is fitter, hij zit lekker in zijn vel en doet weer vrolijk en vlot. Daarnaast meng ik glucosamine door een beetje natvoer.
Nu was ik vandaag dus voor controle en gaf ze aan dat zijn hartslag weer heel erg snel was (200+ eerste keer, later toen ik zei dat hij rustiger was iets van 150). Ik denk dat het komt door de stress bij de dierenarts, en ze vroeg of ik het thuis ook wilde gaan voelen.
Ook stelde ze nog van alles voor. Hij moest sowieso maar de rest van zijn leven aan de bètablokkers, ze kon ons doorverwijzen naar de cardioloog voor een echo enzo... en toen ik zei dat ik misschien na nog een maand fortekor wilde proberen of zijn beterschap echt door de pillen kwam (want ze kosten 46 euro p/m), vond ze dat echt niet kunnen.
Ik vond de grens tussen Moos helpen en geld uit mijn zak kloppen een beetje dun
Het hangt heel erg per kat af en per brokjes af! Hoeveel energie zit er in jouw brokjes? De calorie-rijke brokjes zitten zeg maar meestal boven 4000 kcal/kg brokjes. Maar er zijn ook wel soorten brokjes die maar 3100 kcal/kg bevatten. Waren de poezels al gesteriliseerd? Een niet-gesteriliseerde /gecastreerde kat heeft ong 30% meer energie nodig dan een gesteriliseerde kat!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:32 schreef Vicky het volgende:
DDA, hoeveel zou een kat van 6 maanden ongeveer moeten eten? Ik heb het idee dat onze dames best wat weg stouwen maar volgens mij hebben ze altijd trek.
In de ochtend krijgen ze allebei een bakje harde brokjes. Tussendoor een half bakje harde brokjes. In de avond allebei een blikje/zakje en voor we naar bed gaan nog een klein beetje brokjes.
Dat ben ik absoluut NIET met je eens. Ik ken genoeg DA's die je proberen uit te kleden en dingen voorschrijven die eigenlijk niet perse nodig zijn. Wel leuk en aardig dat jullie ook je hypotheek moeten betalen, maar dat neemt niet weg dat mensen uitkleden gewoon debiel is.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Diergeneeskunde kost helaas geld. Ik leef ook het liefst in de wereld waar alles gratis is en geen oorlog is en iedereen altijd blij is. Maar de werkelijkheid is dat de dierenarts ook moet eten en de hypotheek betalen. Ook Fortekor groeit nog steeds niet aan de bomen, maar moet ingekocht worden bij een farmaceutisch bedrijf. Een dierenarts wordt je uit een passie en omdat je nieuwsgierig ben. Dus je wil het liefst alles uit de kast halen voor het dier om achter te halen wat het dier mankeert en of er is aan te doen is. Helaas is het financieel niet altijd mogelijk...
Ja hoor, even niet opgelet en het hele topic wordt gefotobomd door HHHquote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:46 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik hoop het ook, mijn vorige hondje had kanker wat ook begon met nare bultjes.
Maar HHH heeft het maar slecht hier *proest*
Wokkelen in je mand en vooral elegant liggen zijn![]()
[ afbeelding ]
Dat is hoe je een goede dierenarts herkent, het beste voor je dier maar zonder je onnodig kaal te plukken. Ik ben het dus met je eens.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat ben ik absoluut NIET met je eens. Ik ken genoeg DA's die je proberen uit te kleden en dingen voorschrijven die eigenlijk niet perse nodig zijn. Wel leuk en aardig dat jullie ook je hypotheek moeten betalen, maar dat neemt niet weg dat mensen uitkleden gewoon debiel is.
Ik ken er ook voldoende die wel het beste met mens en dier voorhebben, maar je stelling dat je DA wordt uit passie voor dieren klopt niet. Men denkt vaak ook dat het lekker makkelijk cashen is.
Ik ga geen discussie hier voeren. Maar de dierenartsen zijn nog steeds een van de meest slechtst betaalde academische beroepen in Nederland. En mensen vergeten dat dierenartsen bijv. 21% BTW moeten afdragen terwijl de huisartsen helemaal geen BTW betalen. De geneesmiddelen voor dieren zijn vele malen duurder qua inkoop dat de geneesmiddelen voor mensen, omdat er maar een klein afzetmarkt is voor dieren en dat drijft de prijzen op.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat ben ik absoluut NIET met je eens. Ik ken genoeg DA's die je proberen uit te kleden en dingen voorschrijven die eigenlijk niet perse nodig zijn. Wel leuk en aardig dat jullie ook je hypotheek moeten betalen, maar dat neemt niet weg dat mensen uitkleden gewoon debiel is.
Ik ken er ook voldoende die wel het beste met mens en dier voorhebben, maar je stelling dat je DA wordt uit passie voor dieren klopt niet. Men denkt vaak ook dat het lekker makkelijk cashen is.
Ja duh, die spam was niet voor jou hèquote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja hoor, even niet opgelet en het hele topic wordt gefotobomd door HHH![]()
Lief hoor![]()
Goed dat je morgen naar een DA gaat, bultjes altijd even na laten kijken! Heb je ook een foto van het bultje? Misschien alweer een allergische reactie of zo op iets, net als het laatst een dik voetje...
Bij mij gaat het meer om nieuwsgierigheid. Ik wil graag weten hoe de dingen werken.quote:
Tja, er zijn vast en zeker wel collega's die er zo grote marge proberen te halen. Het is een vrije markt, dus wij mogen van NMA geen prijsafspraken met elkaar maken.quote:maar zeggen dat alle dierenartsen zo zijn... nee, er zijn er genoeg die proberen het slechtst betaalde academische beroep een beetje te spekken.
als je alleen al kijkt wat dezelfde medicatie bij DA 1 en DA 2 kost, dan zit daar soms een idioot verschil tussen. dat heeft niets te maken met 21% belasting of het inkopen.
Ik denk eerder aan een wrat of een cyste maar ik zou het voor de zekerheid toch laten nakijken hoor!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:54 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ja duh, die spam was niet voor jou hè![]()
Afijn, lastig op de foto te krijgen maar poging, die bult is ook echt keihard.
Poging dus:
[ afbeelding ]
Ik ga uit van de dierenarts waar ik het beste gevoel bij heb, die veel en goede aandacht heeft voor mijn dier, alle geduld heeft, doorverwijst naar een specialist als hij het niet weet. Mijn dierenarts is geen spekkoper, die adviseerde Lot wel speciaal voer wat ik enkel bij een da kan kopen maar hij zegt meteen ook dat het tijdelijk moet zijn en ze na verloop van tijd het beste weer op haar eigen voer gezet kan worden waar ze het al bijna 12 jaar goed op doet. Hij kent Lot al vanaf de dag dat ze bij ons kwam en tot op de dag van vandaag is hij heilig bij mij. Hij vraagt ook geen kosten voor een herhaalconsult, neemt uitgebreid de tijd, al zit de wachtkamer vól, nooit haast, zijn assistentes en beide andere dierenartsen in de praktijk net zo.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:51 schreef loecje het volgende:
bij jou gaat het 100% zeker uit liefde.
maar zeggen dat alle dierenartsen zo zijn... nee, er zijn er genoeg die proberen het slechtst betaalde academische beroep een beetje te spekken.
als je alleen al kijkt wat dezelfde medicatie bij DA 1 en DA 2 kost, dan zit daar soms een idioot verschil tussen. dat heeft niets te maken met 21% belasting of het inkopen.
Ga jij maar aan de studie, ik ga het niet voor je opzoekenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Zo, bijna het einde van het topic, dus even de beloofde tentamenvragen:
- Wat zijn maternale antilichamen?
- Hoe krijgt een pup/ een kitten maternale antilichamen?
- Waarom zijn de maternale antilichamen van belang voor de vaccinaties van een pup/kitten
Ik ga ondertussen lekker pre-agility doen met mijn doggie!
Ik weet het uiteraard wel!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:06 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ga jij maar aan de studie, ik ga het niet voor je opzoeken![]()
en fijne en vooral rustige avond
Ja, ik weet ook dat jij dat weet maar niet iedereen weet dat jij dat weet dus is het goed zeker te weten dat jij het ook weet.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik weet het uiteraard wel!![]()
Maar ik heb jullie aan het begin van het topic gedreigd met de tentamenvragen over dit onderwerp, dus vandaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |