abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 maart 2014 @ 14:03:29 #201
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_137446398
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:31 schreef Kadooosh het volgende:
Mijn moeder heeft 2 katten met een schildklierprobleem. De ene neemt braaf zijn pilletjes maar de ander is er allergisch voor, verschillende medicatie geprobeerd. Ook de brokjes en het natvoer wil ze niet.
Carbimazol oorzalf lukt ook niet? En hills y/d lust zij dus niet? Behandeling met radioactief jodium is eigenlijk het beste, maar gezien de leeftijd, geen realistische optie.

quote:
Maar goed ze is gelukkig al 18 jaar en heeft een heel mooi leven gehad.

Wij hebben besloten om haar in te laten slapen als ze echt gaat lijden.
Maar dat weet je natuurlijk niet. Ze drinkt nu wel veel en is ook redelijk wat afgevallen. Woog laatst zo'n 2.8kg.

Onze DA zei dat de schildklier ervoor zorgt dat het lijkt alsof ze elke dag 6x de marathon(?!) moet lopen. En dus helemaal kapot is. Als ze slaapt dan slaapt ze ook echt heel diep.

Maar aan de ene kant vinden we het nu nog wel redelijk gaan. Ze komt nog gezellig op schoot en gaat nog de tuin in etc dus levendig is ze nog wel.

Wat is uw ervaring met schildklier katten? Zouden we nog kunnen wachten of lijdt ze erg veel?
Dit verschilt heel erg per kat en alleen jij kan beslissen of het zo ver is. Ik vind het gewicht wel een goede parameter voor haar algemene welzijn. Ik zou haar elke week gaan wegen. Valt zij nog verder af, dan moet je zich afvragen of het nog reeel is om zo door te gaan.

Snelwerkend schildklier vergt heel veel van haar lichaam! Dat is enorm belastend voor haar hart en ook de nieren. Vaak hebben deze poezen dan ook verhoogde bloeddruk en nierfalen...

Heel veel sterkte met je beslissing!
  donderdag 6 maart 2014 @ 14:07:20 #202
Powered by Beaphar
pi_137446536
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:58 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Ik zal het goed in de gaten houden. Ben zelf ook ziek thuis dus kan er niet even uit om een kraag te halen of een shirtje. Maar goed kan jet iig vandaag en morgen overdag goed in de gaten houden.
Verder slapen ze veel, maar als ze wakker zijn spelen ze lekker en eten goed. Dus daar hoef ik me in iig niet druk om te maken :)
Beterschap!

En het poezenkind moet een week na de operatie RUSTIG blijven en niet lopen sjezen door het hele huis. (succes met deze opdracht :P )
  † In Memoriam † donderdag 6 maart 2014 @ 15:48:50 #203
37843 lady-wrb
kortaf
pi_137449527
ik heb weer een update over de kip!

het gaat erg goed met haar. afgelopen vrijdag is ze voor het eerst weer buiten geweest (wel op een afgezet stukje tuin, want de andere dames moesten niets van haar weten en hakten op haar in ;( )
ik heb er steeds een van haar soort (kriel) erbij gezet om ze zo weer aan elkaar te laten wennen en het is gelukt! ze zitten nu weer allemaal bij elkaar. de grote witten pesten nog wel (laten haar het hok niet in door gewoon in de deuropening te gaan zitten als ze naar binnen wil en komen soms dreigend op haar af, maar pikken niet)
ze slaapt nu weer samen met een van dr zusjes in een nesthokje en ook met haar andere zusje gaat het weer prima.

wat nog steeds niet wil is genoeg eten en drinken. ze durft niet, lijkt het wel.
ik heb toen ze nog binnen zat meerdere keren per dag gedwangvoederd, maar ik wil dat ze het nu weer zelf doet, dus toen ze naar buiten ging heb ik het beperkt tot 's ochtends en 's avonds. en ik strooi voer in de hoek waar ze zit. ook zet ik haar wel samen en een ander krieltje apart om zo rustig te kunnen eten.
ze lijkt nu steeds meer zelf te gaan eten, maar ik wil het niet steeds controleren omdat ze al in de stress schiet als ze me aan ziet komen :@ (ik denk vanwege alle keren medicatie en het dwangvoederen)

en ik heb op een aantal plaatsen in de tuin drinkbakken neergezet omdat ze anders ook niet drinkt.
maar ze oogt weer happy en rent weer hinkelend door de tuin op dr vergroeide pootjes
en gisteren lag ze heerlijk te zonnebaden na een zandbad.

ik ben er zo blij mee, ik heb zo'n zwak voor haar :)
  donderdag 6 maart 2014 @ 16:15:48 #204
Powered by Beaphar
pi_137450500
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:48 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb weer een update over de kip!

het gaat erg goed met haar. afgelopen vrijdag is ze voor het eerst weer buiten geweest (wel op een afgezet stukje tuin, want de andere dames moesten niets van haar weten en hakten op haar in ;( )
ik heb er steeds een van haar soort (kriel) erbij gezet om ze zo weer aan elkaar te laten wennen en het is gelukt! ze zitten nu weer allemaal bij elkaar. de grote witten pesten nog wel (laten haar het hok niet in door gewoon in de deuropening te gaan zitten als ze naar binnen wil en komen soms dreigend op haar af, maar pikken niet)
ze slaapt nu weer samen met een van dr zusjes in een nesthokje en ook met haar andere zusje gaat het weer prima.

wat nog steeds niet wil is genoeg eten en drinken. ze durft niet, lijkt het wel.
ik heb toen ze nog binnen zat meerdere keren per dag gedwangvoederd, maar ik wil dat ze het nu weer zelf doet, dus toen ze naar buiten ging heb ik het beperkt tot 's ochtends en 's avonds. en ik strooi voer in de hoek waar ze zit. ook zet ik haar wel samen en een ander krieltje apart om zo rustig te kunnen eten.
ze lijkt nu steeds meer zelf te gaan eten, maar ik wil het niet steeds controleren omdat ze al in de stress schiet als ze me aan ziet komen :@ (ik denk vanwege alle keren medicatie en het dwangvoederen)

en ik heb op een aantal plaatsen in de tuin drinkbakken neergezet omdat ze anders ook niet drinkt.
maar ze oogt weer happy en rent weer hinkelend door de tuin op dr vergroeide pootjes
en gisteren lag ze heerlijk te zonnebaden na een zandbad.

ik ben er zo blij mee, ik heb zo'n zwak voor haar :)
Fijn dat het goed gaat met de kip! ^O^
pi_137450583
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 14:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Beterschap!

En het poezenkind moet een week na de operatie RUSTIG blijven en niet lopen sjezen door het hele huis. (succes met deze opdracht :P )
Dat is nieuws voor me. Er werd me gisteren gezegd dat ze vandaag eigenlijk al weer naar buiten mocht. Voor de rest maar weinig info.
En de opdracht is al mislukt. Kattenkind en poezenkind sjezen al lekker achter elkaar aan en een stoeipartij op zijn tijd... hmmmm.. Lastig.

Ik weet dat ik misschien overbezorgd ben hoor maar de wond krijgt nu rode plekjes er omheen. Niet vurig en ook niet dikker. Misschien dat ik morgen toch maar ff langs de DA ga voor zon shirtje.
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
  donderdag 6 maart 2014 @ 16:55:38 #206
Powered by Beaphar
pi_137451983
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 16:17 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Dat is nieuws voor me. Er werd me gisteren gezegd dat ze vandaag eigenlijk al weer naar buiten mocht. Voor de rest maar weinig info.
Ik ben super overbezorgde dierenarts ;) Better safe than sorry

quote:
En de opdracht is al mislukt. Kattenkind en poezenkind sjezen al lekker achter elkaar aan en een stoeipartij op zijn tijd... hmmmm.. Lastig.
Helaas is het rustig houden meestal inderdaad praktisch niet mogelijk.
quote:
Ik weet dat ik misschien overbezorgd ben hoor maar de wond krijgt nu rode plekjes er omheen. Niet vurig en ook niet dikker. Misschien dat ik morgen toch maar ff langs de DA ga voor zon shirtje.
Dat klinkt als een reactie op het scheren / ontsmetten. Dat jeukt waarschijnlijk vreselijk, dus let goed op dat de poes niet aan de wond likt! Succes!
pi_137452325
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 16:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Ik ben super overbezorgde dierenarts ;) Better safe than sorry

[..]

Helaas is het rustig houden meestal inderdaad praktisch niet mogelijk.

[..]

Dat klinkt als een reactie op het scheren / ontsmetten. Dat jeukt waarschijnlijk vreselijk, dus let goed op dat de poes niet aan de wond likt! Succes!
Haha een overbezorgde dierenarts met een overbezorgd poezenbaasje ;)

Ik ga het gewoon goed in de gaten houden. Ze accepteert het gelukkig als ik er aan zit dat is heel fijn :)
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_137452967
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Ik verzuip alle planten :P

Bij dieren is er geen gevallen van vergiftiging met orchidee bekend. Dus officieel is het veilig voor katten. Ik zou voor de zekerheid geen bollen eten, maar de bladeren en bloemen lijken mij veilig.

Waar je wel moet oppassen is dat de orchidee misschien met iets besproeid is om het mooi te maken of te beschermen tegen insecten. Maar dat geldt eigenlijk voor elke kamerplant.
Orchidee heeft geen bollen, wel wortels, maar dan moeten ze wel aardig ruig worden (en volgens kwekers was geen enkel deel giftig, maar die verkopen dat spul en hebben misschien andere belangen dan de gezondheid van mijn katten).

Besproeien had ik al naar gevraagd (ook in het kader van het in leven houden van de plant), dat deden ze alleen met regenwater.

Maar met dit antwoord van jou. mag de orchidee blijven O+
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
pi_137457889
Wat algemenere vraag (misschien dat mede fokkers ook al een antwoord weten?). Ik heb voor mijn poezekindjes (2 stuks) de multi-x bandjes van Beaphar gekocht. Nu zijn mijn katten ex-zwerfexemplaren en hoewel ze inmiddels wel tam zijn en aan mij zijn gewend zijn ze vrij snel gestressd en uit hun doen, Anyway; halsbandjes droegen ze nooit, tot nu dus deze.
Na wat gepruts heb ik ze bandjes aangekregen (werd me niet echt in dank afgenomen) maar het resultaat is nu twee compleet gestresste katten. De een rent alle kanten op, de ander zit boos onder een kast. Iemand enig idee of dit gewoon een gewenningskwestie is? En hoe lang zou het duren voor ze de bandjes voor lief nemen en weer normaal gaan doen?
  donderdag 6 maart 2014 @ 21:50:42 #210
Powered by Beaphar
pi_137464369
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 19:54 schreef silliegirl het volgende:
Wat algemenere vraag (misschien dat mede fokkers ook al een antwoord weten?). Ik heb voor mijn poezekindjes (2 stuks) de multi-x bandjes van Beaphar gekocht. Nu zijn mijn katten ex-zwerfexemplaren en hoewel ze inmiddels wel tam zijn en aan mij zijn gewend zijn ze vrij snel gestressd en uit hun doen, Anyway; halsbandjes droegen ze nooit, tot nu dus deze.
Na wat gepruts heb ik ze bandjes aangekregen (werd me niet echt in dank afgenomen) maar het resultaat is nu twee compleet gestresste katten. De een rent alle kanten op, de ander zit boos onder een kast. Iemand enig idee of dit gewoon een gewenningskwestie is? En hoe lang zou het duren voor ze de bandjes voor lief nemen en weer normaal gaan doen?
Ik denk dat zij meer gestrest zijn door het omdoen van de bandjes dan door de bandjes zelf. Probeer de poezen een beetje af te leiden met het spelen of iets lekkers (als dat natuurlijk niet nog meer stress oplevert). In principe moeten zij binnen 24 uur de bandjes accepteren.

Heb je de bandjes strak genoeg omgedaan? Je moet er net 2 platte vingers tussen het bandje en de nek kunnen plaatsen. Als het bandje te los zit, kan de kat er een pootje tussen krijgen.

Het is even doorzetten, maar gelukkig werkt Multi X minimaal 9 weken tegen de vlooien en minimaal 12 weken tegen oormijt en spoelwormen, dus je hoef het niet vaak te verwisselen.

Als je nog vragen heb, trek maar aan de bel. De klanten en de poezenkinderen zijn de koning bij Beaphar 8-)
  donderdag 6 maart 2014 @ 22:01:45 #211
Powered by Beaphar
pi_137464947
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:27 schreef LekkerApart het volgende:
Orchidee heeft geen bollen, wel wortels
:@ Ik dacht dat de wortels van orchideeën ook bollen heten. Ik snap natuurlijk wel dat het andere "bollen" zijn dan tulpen, narcissen ed. De naam Orchidee komt toch van Griekse "orchis", testikel/teelbal?

Any way, ik kan geeneens een lepelplant in leven houden, dus waar praten wij over :D (ben meer op dieren gericht dan op planten ;) )
pi_137475096
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Ik denk dat zij meer gestrest zijn door het omdoen van de bandjes dan door de bandjes zelf. Probeer de poezen een beetje af te leiden met het spelen of iets lekkers (als dat natuurlijk niet nog meer stress oplevert). In principe moeten zij binnen 24 uur de bandjes accepteren.

Heb je de bandjes strak genoeg omgedaan? Je moet er net 2 platte vingers tussen het bandje en de nek kunnen plaatsen. Als het bandje te los zit, kan de kat er een pootje tussen krijgen.

Het is even doorzetten, maar gelukkig werkt Multi X minimaal 9 weken tegen de vlooien en minimaal 12 weken tegen oormijt en spoelwormen, dus je hoef het niet vaak te verwisselen.

Als je nog vragen heb, trek maar aan de bel. De klanten en de poezenkinderen zijn de koning bij Beaphar 8-)
Ik heb ze gisteravond maar gewoon laten doen. Poezel 1 (rondjes rennende exemplaar) had na een uur rondjes rennen genoeg van t huis gezien. Ik heb haar daarna nog een paar keer zien krabbelen bij het bandje en vanochtend schudde ze wat met haar koppie, maar dat zal wel gewenning zijn.
Poes 2 heb ik van onder de kast gevist en flink mee geknuffeld, die vindt zichzelf nu ook niet meer zielig.

Volgens mij zitten de bandjes prima; ik krijg er idd net twee vingers tussen. Staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Mag ik wel aangeven dat ik de nietjes (aan het uiteinde van de halsbandjes om ze opgerold te houden) niet snap? Ik kreeg ze moeilijk los en ik had er uiteindelijk bijna 1 in mijn vinger.. Is een plakkertje oid niet klantvriendelijker? :p
  vrijdag 7 maart 2014 @ 10:04:47 #213
Powered by Beaphar
pi_137475644
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 09:35 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ik heb ze gisteravond maar gewoon laten doen. Poezel 1 (rondjes rennende exemplaar) had na een uur rondjes rennen genoeg van t huis gezien. Ik heb haar daarna nog een paar keer zien krabbelen bij het bandje en vanochtend schudde ze wat met haar koppie, maar dat zal wel gewenning zijn.
Poes 2 heb ik van onder de kast gevist en flink mee geknuffeld, die vindt zichzelf nu ook niet meer zielig.

Volgens mij zitten de bandjes prima; ik krijg er idd net twee vingers tussen. Staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Mag ik wel aangeven dat ik de nietjes (aan het uiteinde van de halsbandjes om ze opgerold te houden) niet snap? Ik kreeg ze moeilijk los en ik had er uiteindelijk bijna 1 in mijn vinger.. Is een plakkertje oid niet klantvriendelijker? :p
Ja, die nietjes... Daar wordt nog een oplossing voor gezocht! Het wordt niet gedaan om klanten te pesten hoor ;) Volgens mij, moet het vanwege de registratie van het product oid. Anyway, er wordt aan gewerkt :Y

Mooi dat de poezels de bandjes nu okey vinden. ^O^
  vrijdag 7 maart 2014 @ 10:06:00 #214
Powered by Beaphar
pi_137475660
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:27 schreef LekkerApart het volgende:

[..]

Maar met dit antwoord van jou. mag de orchidee blijven O+
Ik heb voor jouw kat even een geschikte plant gevonden :D

pi_137480413
Ik heb een vraagje.
Ik heb een kater van anderhalf jaar oud. Ik heb hem gekregen met 8 weken (te vroeg, weet ik maar omstandigheden met de moederpoes welke de kleintjes af stootte) en hij heeft een beetje een zwakke maag. Vooral toen hij klein was moest hij wel eens overgeven als hij zijn eten naar binnen schrokt (hij is alleen, heeft totaal geen reden tot schrokken maar is echt een vreetzak.. )

Nu was het al lang niet gebeurd dat hij moest overgeven, maar afgelopen week heeft hij 3 keer overgegeven vlak na het eten, alles er uit. Dit is 2x met brokken gebeurd en 1x met natvoer. Hij krijgt duur voer en daarin is niets veranderd dus daar kan het niet aan liggen. Verder is er niets aan hem te merken, hij eet en drinkt gewoon goed en is gewoon levendig, net als normaal. Hij geeft ook niet elke keer over, maar 3 keer in een aantal dagen vind ik wat veel.

Ik wilde vanavond even sensitive brokken kopen en hem verse kip geven om zijn maag wat tot rust te brengen en even afwachten. Als hij in het weekend weer veel over geeft ga ik naar de dierenarts. Goed idee of toch meteen gaan? Ik ben meteen een bezorgde moeder haha.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 13:02:09 #216
Powered by Beaphar
pi_137480768
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 12:49 schreef Calyssa het volgende:
Ik heb een vraagje.
Ik heb een kater van anderhalf jaar oud. Ik heb hem gekregen met 8 weken (te vroeg, weet ik maar omstandigheden met de moederpoes welke de kleintjes af stootte) en hij heeft een beetje een zwakke maag. Vooral toen hij klein was moest hij wel eens overgeven als hij zijn eten naar binnen schrokt (hij is alleen, heeft totaal geen reden tot schrokken maar is echt een vreetzak.. )

Nu was het al lang niet gebeurd dat hij moest overgeven, maar afgelopen week heeft hij 3 keer overgegeven vlak na het eten, alles er uit. Dit is 2x met brokken gebeurd en 1x met natvoer. Hij krijgt duur voer en daarin is niets veranderd dus daar kan het niet aan liggen. Verder is er niets aan hem te merken, hij eet en drinkt gewoon goed en is gewoon levendig, net als normaal. Hij geeft ook niet elke keer over, maar 3 keer in een aantal dagen vind ik wat veel.

Ik wilde vanavond even sensitive brokken kopen en hem verse kip geven om zijn maag wat tot rust te brengen en even afwachten. Als hij in het weekend weer veel over geeft ga ik naar de dierenarts. Goed idee of toch meteen gaan? Ik ben meteen een bezorgde moeder haha.
Hij kan natuurlijk een keer zich niet lekker voelen / een virusje hebben. Als hij nog goed eet en drinkt, dan kan je het even afwachten. Hou het wel in de gaten dat hij niet vaker gaat overgeven! Want dan moet je naar de dierenarts. Ook als hij waterdunne diarree krijgt, sloom wordt of niet wil eten. Zorg dat hij voldoende vocht binnen krijgt.

Ik zou niet gelijk overstappen op sensitive brokken, want een dieetwisseling kan weer belasting zijn voor zijn maag darmkanaal. Tenzij het de brokken zijn met zogenaamd gehydrolyseerd eiwit zijn, zoals Hills i/d of RC sensitivity control, op die brokken mag je wel gelijk overstappen.

Maar wat je ook prima kan doen is hem even alleen op gekookt kipfilet overzetten. Een volwassen kat kan prima een paar dagen op alleen kipfilet. Dit is wel lichtverteerbaar en dat kan je dus ook gelijk mee beginnen, hoeft niet te mengen met je normale kattenvoer.

Even een paar dagen op alleen gekookte kipfilet, ong 100-150 gram per kat per dag. Wel in meerdere kleinere porties geven. Als het beter gaat, langzaam oud voer gaan bijmengen. Afgekoelde kookvocht van de kip kan je dan gebruiken om je kat meer te laten drinken. (of je kan het invriezen in ijsblokjes, leuk voor je kat voor de zomer :9 ). Uiteraard geen zout of kruiden gebruiken.

Als hij toch blijft braken, even een afspraak maken met je dierenarts.

En het is sowieso verstandig om bij braken/diarree je kat ontwormen als hij het afgelopen 3 maanden niet ontwormd is.

Succes :W
pi_137483782
Bedankt voor de reactie. Ik zou inderdaad de sensitivity brokken van RC willen kopen, hij krijgt nu de binnenkat brokken van RC. Hij krijgt vanavond ook een wormentablet, die had hij eerder deze week al gekregen maar daarna overgegeven, vanavond met de kip een 2e poging.
Verder heeft hij geen diaree o.i.d., ik probeer zijn maag tot rust te laten komen en hopelijk gaat het dan beter. Als hij dit weekend weer overgeeft ga ik maandag naar de dierenarts met hem.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 14:44:01 #218
Powered by Beaphar
pi_137483966
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:36 schreef Calyssa het volgende:
Bedankt voor de reactie. Ik zou inderdaad de sensitivity brokken van RC willen kopen, hij krijgt nu de binnenkat brokken van RC. Hij krijgt vanavond ook een wormentablet, die had hij eerder deze week al gekregen maar daarna overgegeven, vanavond met de kip een 2e poging.
Verder heeft hij geen diaree o.i.d., ik probeer zijn maag tot rust te laten komen en hopelijk gaat het dan beter. Als hij dit weekend weer overgeeft ga ik maandag naar de dierenarts met hem.
Goed plan ^O^
pi_137486761
Hoi,

vorige week ben ik er achter gekomen dat mijn 2 poezen blaasgruis hebben. dankzij de vele tips op het forum hier drinken ze nu al veel meer :) :) iedereen super bedankt
wat ik me alleen afvraag....moet ik dan na een paar weken niet met mijn poezen op controle? mijn DA heeft hier niks over gezegd, maar hoe weet ik anders of het beter met ze gaat?
pi_137486806
Hoi.

Onze hond heeft sinds vanochtend opeens een rood oog en er komt pus uit.
Zal ik vanavond nog langs de DA gaan of een weekend aankijken.

Dat eerste he denk ik?

Alvast bedankt
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
  vrijdag 7 maart 2014 @ 16:38:20 #221
Powered by Beaphar
pi_137487604
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 16:13 schreef riek87 het volgende:
Hoi,

vorige week ben ik er achter gekomen dat mijn 2 poezen blaasgruis hebben. dankzij de vele tips op het forum hier drinken ze nu al veel meer :) :) iedereen super bedankt
wat ik me alleen afvraag....moet ik dan na een paar weken niet met mijn poezen op controle? mijn DA heeft hier niks over gezegd, maar hoe weet ik anders of het beter met ze gaat?
Lijkt mij wel verstandig om de verse urine (1 buisje per poezel) langs brengen bij je dierenarts. Meestal adviseer ik dan 4 weken na het begin van het dieet/de behandeling.

Weet je hoe je urine bij een kat moet opvangen? De urine mag niet in contact komen met kattenbakgrit, dus je moet of speciale plastic korreltjes kopen (Katkor, er zit ook een opvangbuisje bij) of plastic zakken in reepjes snijden. Of gewoon een kale kattenbak gebruiken.
Uiteraard moet je de poezen apart laten plassen (even een nachtje in aparte kamers met 2 kattenbakken opsluiten?)

En meer laten drinken, he! :Y
  vrijdag 7 maart 2014 @ 16:45:52 #222
Powered by Beaphar
pi_137487863
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 16:14 schreef Insomnia_ het volgende:
Hoi.

Onze hond heeft sinds vanochtend opeens een rood oog en er komt pus uit.
Zal ik vanavond nog langs de DA gaan of een weekend aankijken.

Dat eerste he denk ik?

Alvast bedankt
Het is een beetje lastig om via computer dat te bepalen. Als je je zorgen maakt, zou ik vandaag gaan.

Het is meest waarschijnlijk conjunctivitis (ontstoken oogbindvlies), maar misschien zit er toch iets in het oog. Of is er iets anders aan de hand. Ik zie helaas regelmatig mensen met meest vreselijke oogaandoeningen bij hun dier die zij te laat opmerken omdat zij de ernst niet kunnen inschatten.

Spoed/snel naar de dierenarts als:
- je hond met het oog knijpt en blijft knijpen
- als de pupil van het ene oog kleiner is dan die van het andere oog
- als het hoornvlies van het oog troebel is. Het hoornvlies is de buitenkant van het oog, een doorzichtig vliesje. Als je het binnenkant van het oog niet meer kan zien dan is het goed mis. Niet te verwarren met grijze staar, waarbij de lens van het oog troebel wordt (dus achter de pupil)
- bij trauma, dus de hond is in het oog gebeten, een doorn in het oog gekregen, gekrabd door een kat enz. Gescheurde oogleden moeten binnen 1-2 uur gehecht worden!

Beterschap :W
pi_137487874
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 16:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Lijkt mij wel verstandig om de verse urine (1 buisje per poezel) langs brengen bij je dierenarts. Meestal adviseer ik dan 4 weken na het begin van het dieet/de behandeling.

Weet je hoe je urine bij een kat moet opvangen? De urine mag niet in contact komen met kattenbakgrit, dus je moet of speciale plastic korreltjes kopen (Katkor, er zit ook een opvangbuisje bij) of plastic zakken in reepjes snijden. Of gewoon een kale kattenbak gebruiken.
Uiteraard moet je de poezen apart laten plassen (even een nachtje in aparte kamers met 2 kattenbakken opsluiten?)

En meer laten drinken, he! :Y
oke dus wel op controle...vreemd dat mijn DA er niets over gezegd heeft....
in ieder geval bedankt weer :)
  Admin zaterdag 8 maart 2014 @ 16:40:12 #224
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_137515907
Hallo DDA,

Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse controle en ik weet nu al dat ik bestraffend aangekeken ga worden over een van onze katten. ( Niks slechts over onze dierenartsen want het zijn schatten!)
Die is te mager, en dat is al jaren zo. Hoe kun je een kat eik vet(ter) mesten?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 8 maart 2014 @ 21:35:04 #225
22592 crew  Ole
pi_137526453
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:40 schreef yvonne het volgende:
Hallo DDA,

Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse controle en ik weet nu al dat ik bestraffend aangekeken ga worden over een van onze katten. ( Niks slechts over onze dierenartsen want het zijn schatten!)
Ik had er ook eentje die de DA altijd te mager vond. Hij is wel mooi 19,5 geworden!
Ik heb dat beest gruwelijk verwend om hem wat dikker te krijgen, nooit gelukt. Gevolg is nu wel dat ik nu met een (een andere dus) veel te dikke kat zit :')
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_137526685
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 21:35 schreef Ole het volgende:

[..]

Ik had er ook eentje die de DA altijd te mager vond. Hij is wel mooi 19,5 geworden!
Ik heb dat beest gruwelijk verwend om hem wat dikker te krijgen, nooit gelukt. Gevolg is nu wel dat ik nu met een (een andere dus) veel te dikke kat zit :')
Ik heb er ook eentje die wat magertjes is. Maar zolang hij lekker blijft eten, drinken, spelen etc is er toch niks aan de hand? Hij heeft gewoon de bouw van zijn moeder, die is ook allesbehalve dik.
pi_137526778
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:40 schreef yvonne het volgende:
Hallo DDA,

Waarschijnlijk gewoon de bouw. Had ergens gelezen dat als je geen ribben voelt bij een kat, een kat niet te mager is.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 8 maart 2014 @ 21:43:51 #228
22592 crew  Ole
pi_137526852
Ecto kat! :Y
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 8 maart 2014 @ 21:49:48 #229
92409 Twinky
Little star.
pi_137527118
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 09:35 schreef silliegirl het volgende:

[..]

ik heb mijn kater een hele tijd een bandje omgehad, ik denk wel een jaar. Gewoon leren bandje, en hij liep 'gewoon' altijd een beetje door zijn pootjes gezakt. Krabte er vaak aan maar ja, is ook irritant, schudde veel met zijn kop.
Toen een keer afgedaan (weet niet meer waarom) en hop liep hij stoer en rechtop door de kamer. Als ik dat had geweten had ik nooit een bandje omgedaan :o
pi_137535082
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 21:42 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk gewoon de bouw. Had ergens gelezen dat als je geen ribben voelt bij een kat, een kat niet te mager is.
Als je geen ribben voelt dan is je kat waarschijnlijk te dik.
Als je de ribben kan zien (of bij langharige katten direct onder de huid voelt) is je kat aan de magere kant.
  zondag 9 maart 2014 @ 06:14:35 #231
382193 Mucha-Girl
Butterflies are free....
pi_137536238
Hier toch ook maar eens een vraag stellen.

Wat is normale ontlastingsgeur?

Even een stukje uitleg. Ik woon noodgedwongen met mijn twee raszuivere Maine Coon-katers op een zolderkamertje. Een van hen heeft al maanden afwisselend zachte ontlasting/diarree. Een fatsoenlijke drol heeft hij nog niet geproduceerd. En stinken dat het doet, niet normaal. Letterlijk zo erg dat ik er 's nachts wakker van wordt.

De 'zieke' (want (vr)eten en drinken en spelen en rennen doen ze alletwee als de beste) is op 1 augustus 2013 geboren, de zachte ontlasting speelt vanaf oktober ongeveer.

In hoeverre is ontlastingsgeur nog normaal en acceptabel, en in hoeverre niet?
Om 17 aug 2012 om 22:51:31 uur schreef TBakkert:
naaaisss :D
goede FOK!ster jij _0_
  zondag 9 maart 2014 @ 08:21:26 #232
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_137536538
Ik zou eens langs je dierenarts gaan als dit al vanaf oktober speel :{
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_137536792
Dat beestje heeft al vanaf z'n kittentijd geen normale ontlasting geproduceerd en jij vraagt je af of de geur normaal is? Wat Qwea zegt dus.
pi_137537035
Hoi DDA,

Onze kat (Pers, 11 jaar) heeft een bult in zijn nek. Is al contact met lokale DA over geweest en die zei het even aan te willen zien. Op dit moment heeft de Pers de bult al eens open geklauwd, waarna deze even weg was. Nu is op exact dezelfde plek weer een nieuwe bult gekomen. Wat zou dit kunnen zijn?
  zondag 9 maart 2014 @ 11:26:53 #235
244933 trovey
Nachtoele
pi_137539092
Ik heb in mijn kattengroepje FIP gehad (in 2012 de laatste die ervan verdacht was) en nu is de laatste overleden. Ik weet dat ik een tijd moet wachten om het virus uit het huis te krijgen zodat ik een eventuele nieuwe kat in de toekomst niet ga besmetten maar ik krijg verschillende tijden voor de wachttijd. De dierenarts waar gisteren mijn laatste kat is ingeslapen houdt 6 weken aan terwijl anderen spreken over 6 maanden tot een jaar. Ik zou graag de mening van de digitale dierenarts vernemen hierover, niet dat ik dan morgen een kat zou ophalen maar ik ben benieuwd. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_137544313
zoals het mij is uitgelegd (graag verbeteren als het niet klopt): FIP zelf zou niet besmettelijk zijn.
het coronavirus wel, maar veel katten maken dit virus door zonder FIP te ontwikkelen. in hoeverre je daarmee rekening moet houden lijkt idd iedereen een andere mening over te hebben.

ik heb er weinig rekening mee gehouden. dat kwam vooral omdat we nog 1 kat hadden die na het overlijden van de andere kat niet meer wilde spelen en amper at... de overgebleven kat kan ook drager zijn van het virus en in dat geval zouden we nooit helemaal virusvrij raken.

de nieuwe kat die je in huis haalt kan het coronavirus ook al hebben doorgemaakt. dan heb je voor niets maanden gewacht... ik vraag me ook af of je zoiets als het coronavirus wel kan voorkomen, een kat kan het overal oplopen.
pi_137551988
Hallo DDA! :W

Ik heb een jonge kat rondlopen hier in huis. Toen hij medio december werd gecastreerd, stonk hij vreselijk uit z'n bekkie omdat hij nog heel erg aan het wisselen was. Z'n kiezen zaten ook los, de DA kon ze heen en weer wiebelen. Inmiddels zijn we zo'n 3 maanden verder en hij stinkt echt nog steeds vreselijk (en hij houdt er nogal van om je te wassen :X :r ).

De vraag: hoe lang duurt dat wisselen en is hij daar nog steeds mee bezig? Volgens de berichten op het web moet hij daar nu zo'n beetje klaar mee zijn. Of moet ik toch maar even terug naar de DA? Kan er dus nog iets anders aan de hand zijn? Verkeerd voer oid? -edit- Hij is nu zo'n 9 maanden oud.
pi_137554088
Hallo Bea

Even een klein vraagje.
De oren van mijn chinchilla Maudie worden zeer regelmatig schoon gemaakt door haar kooigenote Bijoux (aka Heino) nu heeft ze een klein ruw plekje (eeltachtig) op haar oor gekregen. Nu dacht ik er over om er wat uierzalf op te smeren maar dat gaat Bijoux er natuurlijk af poetsen. Wat kan ik het beste gebruiken?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 9 maart 2014 @ 21:50:18 #239