Ik heb er ook eentje die wat magertjes is. Maar zolang hij lekker blijft eten, drinken, spelen etc is er toch niks aan de hand? Hij heeft gewoon de bouw van zijn moeder, die is ook allesbehalve dik.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 21:35 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik had er ook eentje die de DA altijd te mager vond. Hij is wel mooi 19,5 geworden!
Ik heb dat beest gruwelijk verwend om hem wat dikker te krijgen, nooit gelukt. Gevolg is nu wel dat ik nu met een (een andere dus) veel te dikke kat zit
Waarschijnlijk gewoon de bouw. Had ergens gelezen dat als je geen ribben voelt bij een kat, een kat niet te mager is.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 16:40 schreef yvonne het volgende:
Hallo DDA,
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse controle en ik weet nu al dat ik bestraffend aangekeken ga worden over een van onze katten. ( Niks slechts over onze dierenartsen want het zijn schatten!)
Die is te mager, en dat is al jaren zo. Hoe kun je een kat eik vet(ter) mesten?
ik heb mijn kater een hele tijd een bandje omgehad, ik denk wel een jaar. Gewoon leren bandje, en hij liep 'gewoon' altijd een beetje door zijn pootjes gezakt. Krabte er vaak aan maar ja, is ook irritant, schudde veel met zijn kop.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 09:35 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik heb ze gisteravond maar gewoon laten doen. Poezel 1 (rondjes rennende exemplaar) had na een uur rondjes rennen genoeg van t huis gezien. Ik heb haar daarna nog een paar keer zien krabbelen bij het bandje en vanochtend schudde ze wat met haar koppie, maar dat zal wel gewenning zijn.
Poes 2 heb ik van onder de kast gevist en flink mee geknuffeld, die vindt zichzelf nu ook niet meer zielig.
Volgens mij zitten de bandjes prima; ik krijg er idd net twee vingers tussen. Staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Mag ik wel aangeven dat ik de nietjes (aan het uiteinde van de halsbandjes om ze opgerold te houden) niet snap? Ik kreeg ze moeilijk los en ik had er uiteindelijk bijna 1 in mijn vinger.. Is een plakkertje oid niet klantvriendelijker? :p
Als je geen ribben voelt dan is je kat waarschijnlijk te dik.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 21:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon de bouw. Had ergens gelezen dat als je geen ribben voelt bij een kat, een kat niet te mager is.
Waarom zou je een gezonde slanke kat willen vetmesten? Wordt hij bij de dierenarts jaarlijks gewogen? Als hij niet afgevallen is en het verder goed doet, dan is er toch geen reden voor jouw dierenarts om 144 te bellen jou aan te spreken?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 16:40 schreef yvonne het volgende:
Hallo DDA,
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse controle en ik weet nu al dat ik bestraffend aangekeken ga worden over een van onze katten. ( Niks slechts over onze dierenartsen want het zijn schatten!)
Die is te mager, en dat is al jaren zo. Hoe kun je een kat eik vet(ter) mesten?
Normale ontlastingsgeur is heel erg afhankelijk van de darmflora van het dier en het voer dat het dier krijgt. Maar diarree/zachte ontlasting is per definitie niet normaal en heeft dus ook geen "normale" geur.quote:Op zondag 9 maart 2014 06:14 schreef Mucha-Girl het volgende:
Hier toch ook maar eens een vraag stellen.
Wat is normale ontlastingsgeur?
Even een stukje uitleg. Ik woon noodgedwongen met mijn twee raszuivere Maine Coon-katers op een zolderkamertje. Een van hen heeft al maanden afwisselend zachte ontlasting/diarree. Een fatsoenlijke drol heeft hij nog niet geproduceerd. En stinken dat het doet, niet normaal. Letterlijk zo erg dat ik er 's nachts wakker van wordt.
De 'zieke' (want (vr)eten en drinken en spelen en rennen doen ze alletwee als de beste) is op 1 augustus 2013 geboren, de zachte ontlasting speelt vanaf oktober ongeveer.
In hoeverre is ontlastingsgeur nog normaal en acceptabel, en in hoeverre niet?
Als hij de bult openklauwt, wat komt er dan uit? Pus?quote:Op zondag 9 maart 2014 09:18 schreef Tobiel het volgende:
Hoi DDA,
Onze kat (Pers, 11 jaar) heeft een bult in zijn nek. Is al contact met lokale DA over geweest en die zei het even aan te willen zien. Op dit moment heeft de Pers de bult al eens open geklauwd, waarna deze even weg was. Nu is op exact dezelfde plek weer een nieuwe bult gekomen. Wat zou dit kunnen zijn?
Ach Trovey, gecondoleerd! Ik lees al dat naast Tickel moest je ook je andere kat laten inslapen. Wat een ellende... Heel veel sterktequote:Op zondag 9 maart 2014 11:26 schreef trovey het volgende:
Ik heb in mijn kattengroepje FIP gehad (in 2012 de laatste die ervan verdacht was) en nu is de laatste overleden. Ik weet dat ik een tijd moet wachten om het virus uit het huis te krijgen zodat ik een eventuele nieuwe kat in de toekomst niet ga besmetten maar ik krijg verschillende tijden voor de wachttijd. De dierenarts waar gisteren mijn laatste kat is ingeslapen houdt 6 weken aan terwijl anderen spreken over 6 maanden tot een jaar. Ik zou graag de mening van de digitale dierenarts vernemen hierover, niet dat ik dan morgen een kat zou ophalen maar ik ben benieuwd.
Met 7 maanden is het wisselen klaar!quote:Op zondag 9 maart 2014 18:44 schreef PaarsBeestje het volgende:
Hallo DDA!
Ik heb een jonge kat rondlopen hier in huis. Toen hij medio december werd gecastreerd, stonk hij vreselijk uit z'n bekkie omdat hij nog heel erg aan het wisselen was. Z'n kiezen zaten ook los, de DA kon ze heen en weer wiebelen. Inmiddels zijn we zo'n 3 maanden verder en hij stinkt echt nog steeds vreselijk (en hij houdt er nogal van om je te wassen![]()
).
De vraag: hoe lang duurt dat wisselen en is hij daar nog steeds mee bezig? Volgens de berichten op het web moet hij daar nu zo'n beetje klaar mee zijn. Of moet ik toch maar even terug naar de DA? Kan er dus nog iets anders aan de hand zijn? Verkeerd voer oid? -edit- Hij is nu zo'n 9 maanden oud.
Je kan honing of calendula zalf gebruiken. Maar dat gaat Bijoux ook aflikken... Helaas werken in mijn ervaring bittere/irriterende stoffen niet altijd goed: het geeft plaatselijke irritatie en het kan zijn dat Bijoux alnog blijft likken. Eventueel kan je een beetje citroensap op die plek proberen, misschien schrikt Bijoux van de geur. Maar ik weet niet of Maudie het leuk zou vinden om naar citroen te ruiken...quote:Op zondag 9 maart 2014 19:40 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Bea
Even een klein vraagje.
De oren van mijn chinchilla Maudie worden zeer regelmatig schoon gemaakt door haar kooigenote Bijoux (aka Heino) nu heeft ze een klein ruw plekje (eeltachtig) op haar oor gekregen. Nu dacht ik er over om er wat uierzalf op te smeren maar dat gaat Bijoux er natuurlijk af poetsen. Wat kan ik het beste gebruiken?
quote:Op zondag 9 maart 2014 22:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je kan honing of calendula zalf gebruiken. Maar dat gaat Bijoux ook aflikken... Helaas werken in mijn ervaring bittere/irriterende stoffen niet altijd goed: het geeft plaatselijke irritatie en het kan zijn dat Bijoux alnog blijft likken. Eventueel kan je een beetje citroensap op die plek proberen, misschien schrikt Bijoux van de geur. Maar ik weet niet of Maudie het leuk zou vinden om naar citroen te ruiken...
After sun voor baby's kan jij prima gebruiken. En de volgende keer het buikje insmeren met zonnebrandcreme voordat jullie gaan zonnen. Of de hond onder een parasol leggen, dat is nog beter. Pas inderdaad op met de voorjaarszon! De ozonlaag in het voorjaar is dunner dan in de zomer.quote:Op maandag 10 maart 2014 08:31 schreef seasushi het volgende:
Ik geloof dat Catootje de stafford op haar zo goed als kale buikje verbrand is gisteren. Elke keer tot kookpunt in de zon gaan liggen. We hebben haar op een gegeven moment verplicht in de schaduw te blijven liggen, maar ze is best een beetje rood. Een natte lap kan ze zeer waarderen. Nog andere tips?
Bedankt voor je reactie. Hou dan inderdaad maar een langere tijd aan dan dat de dierenarts gisteren vertelde (niet dat ik nu ook al aan een nieuwe kat toe zou zijn, moet maar net de goede tegenkomen en ik heb totaal geen haast). Ik was niet van plan een kitten te nemen (ook. i.v.m. mijn leeftijd en de leeftijd van de kat, ben al op pensioengerechtige leeftijd als die kat net zo oud zou worden als Emily).quote:Op zondag 9 maart 2014 22:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach Trovey, gecondoleerd! Ik lees al dat naast Tickel moest je ook je andere kat laten inslapen. Wat een ellende... Heel veel sterkte![]()
Ik heb het al aan Loecje een keer beantwoord, ik zal het even opzoeken...
Helaas weten wij nog niet zoveel over de FIP, dus de meningen erover kunnen verschillen... Er wordt helaas ook niet zo veel geld gestoken in het onderzoek naar de FIP, want er is geen vergelijkbare ziekte bij de mens (naar FIV wordt er bijv. wel redelijk veel onderzoek gedaan omdat het lijkt op HIV).
FIP is een gemuteerd corona-virus. Het is in principe wel besmettelijk/overdraagbaar, maar de werkelijkheid is dat niet alle katten die in contact komen met het FIP virus, krijgen FIP! Waarschijnlijk is het ook erfelijk bepaald of een kat FIP zal ontwikkelen of niet. Van de katten die wel FIP ontwikkelen wordt gedacht dat zij er al op een zeer jonge leeftijd besmet mee raken.
Mijn persoonlijke mening, gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en mijn common sense:
Ik zou voorzichtig zijn als je een jong kitten of een kat met de verzwakte afweer neemt (bijvoorbeeld een kat met suikerziekte oid). Neem je een volwassen, gezonde kat, dan is het risico erg klein. Een half jaar wachten hoeft, wat mij betreft niet, maar je moet wel alles goed schoonmaken ( en met name de kattenbak).
Wil je 100% zeker zijn, dan is het advies toch een paar maanden wachten, want dan is het zeker dat het virus in de omgeving dood is. Dit is een standaard advies bij heel veel infectieuze ziektes en zal in de meeste gevallen overdreven zijn. Maar better safe than sorry. (en ja, ik ben een overbezorgde dierenarts, ik weet het... )
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |