Dank jequote:
Ahhh, dat is dan toch wel fijn... kreeg tranen van je verdrietige berichtjes... R.I.P. nog voor de poezels en nogmaals heel veel sterkte voor jou!quote:Op maandag 10 maart 2014 11:37 schreef trovey het volgende:
[..]
Dank je, het medeleven op FOK! doet me goed.
quote:Op maandag 10 maart 2014 11:44 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ahhh, dat is dan toch wel fijn... kreeg tranen van je verdrietige berichtjes... R.I.P. nog voor de poezels en nogmaals heel veel sterkte voor jou!
Mijn kat heeft niet meer overgegeven dit weekend, vrijdag heb ik hem alleen kip gegeven, zaterdag kip afgewisseld met zijn gebruikelijke brokken en zondag weer zijn regulieren dieet, niets meer aan de hand gelukkig!quote:
Dat was het een virusje of iets verkeerd gegeten. Fijn dat het weer beter gaat!quote:Op maandag 10 maart 2014 11:56 schreef Calyssa het volgende:
[..]
Mijn kat heeft niet meer overgegeven dit weekend, vrijdag heb ik hem alleen kip gegeven, zaterdag kip afgewisseld met zijn gebruikelijke brokken en zondag weer zijn regulieren dieet, niets meer aan de hand gelukkig!
In principe alle dieren kunnen last krijgen van madenziekte, ook chinchillas die bijv hun zachte keutels niet opeten en die dan op hun vacht blijven plakken. Ook chinchillas, cavias ed zou ik de elke dag goed nakijken, zeker als zij buiten komen (of de vliegen binnen komen).quote:Op maandag 10 maart 2014 15:46 schreef valentijn101 het volgende:
Kunnen chinchilla s ook last van madenziekte krijgen?
Ik heb 4 hele schone dames die hun vacht zeer goed verzorgen. Nooit last van plakpoepquote:Op maandag 10 maart 2014 16:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe alle dieren kunnen last krijgen van madenziekte, ook chinchillas die bijv hun zachte keutels niet opeten en die dan op hun vacht blijven plakken. Ook chinchillas, cavias ed zou ik de elke dag goed nakijken, zeker als zij buiten komen (of de vliegen binnen komen).
Nou, ik ben helemaal niet bang dat het jouw dames zou overkomen. Als je een plekje op het Maudies oortje kan opmerken, dan maken krioelende maden bij jou geen kans.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:05 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ik heb 4 hele schone dames die hun vacht zeer goed verzorgen. Nooit last van plakpoepen oevrel horren voor de ramen dus weinig last van vliegen. Dat gaat dus goed komen
Bedankt voor de waarschuwing.
quote:Op maandag 10 maart 2014 20:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, ik ben helemaal niet bang dat het jouw dames zou overkomen. Als je een plekje op het Maudies oortje kan opmerken, dan maken krioelende maden bij jou geen kans.![]()
Als ik aan jouw chinchilla huishouding denk, dan beeld ik mij het volgende in:
[ afbeelding ]
(is bedoeld als compliment)
Beest is levendig als wat, taft de andere katten in elkaar, springt alles van tafel af, veegt de planten uit de vensterbank, eet en drinkt, plast en poept prima, maar is gewoon magerquote:Op zondag 9 maart 2014 21:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Waarom zou je een gezonde slanke kat willen vetmesten? Wordt hij bij de dierenarts jaarlijks gewogen? Als hij niet afgevallen is en het verder goed doet, dan is er toch geen reden voor jouw dierenarts om 144 te bellen jou aan te spreken?![]()
Eventueel kan je kijken naar een wat calorierijkere brokjes voor een actieve kat. Kijk of de metaboliseerbare energie van het voer meer is dan 4.000 kcal/kg voer.
Verder goed het gewicht van je kat in de gaten houden. Ik zou hem elke maand thuis wegen (jezelf wegen op je weegschaal met de kat en daarna zonder de kat), en een grafiekje maken met zijn gewicht. Valt hij te veel af, dan moet je toch je dierenarts verder laten kijken.
Ik zou er dan blij mee zijn, minstens 50% van de huisdieren in Nederland zijn te dik...quote:Op maandag 10 maart 2014 23:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
Beest is levendig als wat, taft de andere katten in elkaar, springt alles van tafel af, veegt de planten uit de vensterbank, eet en drinkt, plast en poept prima, maar is gewoon mager![]()
quote:en de metaboliseerbare energie is 4100 ( dat moest ik even opzoeken hoor
Ik moet toch weer kattenvoer bij Zooplus bestellen, kijk ik meteen wat Royal Canin heeft voor actieve katten. Bestel ik meteen Beaphar Multi-Fris voor kattenbakken, ik heb al jaren katten, gevuld huis, en dit is van alle middeltjes die ik al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren heb uitgeprobeerd een geweldig probaat middel.
quote:There, 3 reclames in een post gepropt!
Pas op dan dat Bijoux nu geen zandkoliek krijgt van het likken van Maudies orenquote:Op maandag 10 maart 2014 23:13 schreef valentijn101 het volgende:
daarna een zandbad en maudie loop weer voor schut haha.
In principe bevatten alle zalven een vettig stofje dat tja, van een zalf een zalf maakt. Bv. petroleum of vaseline of paraffine. Honing zelf is vrij makkelijk uitwasbaar, maar om dat vet stofje weg te krijgen, moet je een ontvettend shampoo oid gebruiken. Of gewoon zijn beloop laten gaanquote:Op dinsdag 11 maart 2014 07:55 schreef JerryLee het volgende:
Goedemorgen ,twee weken geleden honingzalf gebruikt op mijn langhaar herder .
Keurig genezen maar was je de zalf er een beetje makkelijk uit (vacht) ?
Dit aangezien ik las dat het ook bij de Vlieland haai werd toegepast .
http://nos.nl/artikel/621079-gestrande-haai-vlieland-dood.htmlquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe bevatten alle zalven een vettig stofje dat tja, van een zalf een zalf maakt. Bv. petroleum of vaseline of paraffine. Honing zelf is vrij makkelijk uitwasbaar, maar om dat vet stofje weg te krijgen, moet je een ontvettend shampoo oid gebruiken. Of gewoon zijn beloop laten gaan![]()
P.S. Vlieland haai??
kijken we het nog een weekje aanquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe bevatten alle zalven een vettig stofje dat tja, van een zalf een zalf maakt. Bv. petroleum of vaseline of paraffine. Honing zelf is vrij makkelijk uitwasbaar, maar om dat vet stofje weg te krijgen, moet je een ontvettend shampoo oid gebruiken. Of gewoon zijn beloop laten gaan![]()
P.S. Vlieland haai??
Schattig poezelquote:Op dinsdag 11 maart 2014 09:08 schreef deadly_kiss het volgende:
http://oi61.tinypic.com/24q69ol.jpg
http://oi57.tinypic.com/29w03s4.jpg
Hier is het goed te zien.
ik probeer haar af te leiden als ze gaat wassen maar het heeft geen zin
het is dus niet kaal, we kijken tegen dons aan.
Ik zag wel tussen dr achterbeentjes een schraal stukje maar dat komt door het wassen denk ik?
Misschien een rare vraag maar moeten wij ons huiskonijn (komt nooit buiten) ook in de gaten houden?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Even een educatief uitstapje:
Omdat het nu al zo mooi warm weer is, wil ik de konijneneigenaren graag erop wijzen dat de kans dat het konijn madenziekte (myiasis) krijgt nu al aanwezig is.
Als de vliegen naar binnen kunnen, ja! Dat geld ook voor de vaccinatie tegen myxomatose als er muggen/andere stekende insecten naar binnen kunnen. Een VHD virus kan het konijn trouwens krijgen via besmet gras. Dus het is verstandig om ook binnenkonijnen te laten vaccineren.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 12:12 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Misschien een rare vraag maar moeten wij ons huiskonijn (komt nooit buiten) ook in de gaten houden?
ze mochten in de zomer van 2013 niet naar buiten omdat we toen tijdelijk in een tussentijdse woning zaten, wijzelf hadden wel stress maar de katten hadden nergens last van.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Schattig poezelIs dat het modelletje Siamees of Burmees?
Bij dit soort klachten moet je in de eerste instanties vlooien/huidparasieten uitsluiten. Dus even met een vlooienkammetje alle katten controleren op vlooienpoepjes. Als dat niet het geval is, dan is het ook verstandig om andere huidklachten, zoals huidallergieën uit te sluiten.
Als alle lichamelijke klachten uitgesloten zijn, dan blijven de psychische klachten over. Het kan dus een zogenaamde psychogene alopecia (kaalheid) zijn. De oorzaak is stress, maar helaas is de bron van stess niet altijd achter te halen. De kat blijft likken omdat het likken hem/haar een fijn gevoel geeft. Bij het likken komen namelijk endorfines vrij, dat zijn de stofjes die zorgen voor fijn gevoel.
Waarschijnlijk heeft het ook een genetische achtergrond, want psychogene alopecia zien wij vaak bij gevoelige Oosterse types, zoals Siamezen, Burmezen en Abbessijnen/Somali (maar ook bij HTK katten)
Wat kan jij in dit geval doen?
- Je kan proberen om de bron van stress te achterhalen. Wordt de poezel gepest door een andere kat? Als de katten bij elkaar slapen, dan hebben zij meestal een goede band. Als de katten geen mot hebben, maar verder alleen maar elkaar tolereren en geen vriendjes zijn, dat kan dat ook heel stressvol zijn.
Mag de kat nu niet naar buiten en vroeger wel? Ook dat kan stress geven.
Loopt er buiten een vreemde kat om hem door het raam te pesten?
Als de bron bekend is, moet je kijken of je het kan elimineren of de kat ongevoelig ervoor te maken.
- Het leven van je kat "verrijken". Dus meer/andere spelgoed, (voer)puzzels, klimpalen enz enz. Elke dag minimaal een half uur actief spelen met de baas. Een voerplek voor de vogels voor het raam opzetten, dan heeft de kat de hele dag "Discovery channel".
- Rustgevende middelen gebruiken, zoals Feliway verdamper in huis. Of Anti-stress druppels. Of Zylkene voedingssupplement. enz enz
- Als niks helpt, zou de dierenarts mogelijk een Prozac-achtig middel voorschrijven icm een gedragstherapie.
Heb ik inderdaad ook gedaanquote:Op dinsdag 11 maart 2014 12:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als de vliegen naar binnen kunnen, ja! Dat geld ook voor de vaccinatie tegen myxomatose als er muggen/andere stekende insecten naar binnen kunnen. Een VHD virus kan het konijn trouwens krijgen via besmet gras. Dus het is verstandig om ook binnenkonijnen te laten vaccineren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |