Cool, je doet niet elk jaar coctail. Nicequote:Op woensdag 26 februari 2014 16:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh je... Ik durf al bijna niet meer![]()
Ik adviseer de volgende (en zo worden mijn eigen honden ook ingeent)
Puppy-entingen 6,9 en 12 weken. Rabies om 12 weken.
1 jaar oud: Coctail enting + kennelhoest.
2 jaar: Leptospirose (Ziekte van Weil) + kennelhoest
3 jaar: Leptospirose (Ziekte van Weil) + kennelhoest + Rabies
4 jaar: Cocktail-enting + kennelhoest. Hier kan je eventueel de hond laten titreren.
Enz enz.
Doe jij elk half? Jaar je hond ontwormen ja? Ik ontwormde Boe de laatste paar jaar niet meer.quote:Voordat jullie mij weer van alles gaan beschuldingen, ik ben niet tegen Titreren!![]()
Maar ik doe bij mijn honden niet aan het titreren. Waarom niet?
- Bij titreren kan je alleen de antilichaamtiters tegen Hondenziekte, Parvo en Leverziekte bepalen. En eigenlijk alleen bij Hondenziekte en Parvo weten wij hoeveel antilichamen (welke titer) de hond moet hebben om voldoende beschermd te zijn.
Ik "gok" nu gewoon eens in 3 jaar dat mijn honden te weinig antilichamen tegen hondenziekte, parvoe en leverziekte hebben en geeft hun dan een cocktail ipv alleen Weil+kennelhoest.
- Het geeft geen zin of je kan geen titers bepalen tegen Ziekte van Weil of kennelhoest. Ik wil niet dat mijn honden of ik (want het is besmettelijk voor de mens) dood gaan aan de ziekte van Weil, dus worden zij elk voorjaar ingeent. De vaccinatie geeft maar 1 jaar bescherming en zeker niet langer, omdat het een bacteriele ziekte is.
Ik vaccineer mijn honden ook elk jaar tegen kennelhoest omdat ik niet wil dat zij andere, niet ingeente hondenkinderen besmetten. Een stukje verantwoord hondeneigenschap is datNet zoals het ontwormen van de honden om kinderen te beschermen.
Mijne moet ook geeënt worden idd tegen Rabies want we gaan naar de ardennen als ie ver kan lopenquote:Rabies geef ik aan mijn honden omdat het moet voor het reizen naar het buitenland. Eens in 3 jaar dus. Eigenlijk rabies kan je dus wel prima titreren en als de politiek nou zou zeggen: bij voldoende titer hoef je niet na 3 jaar opnieuw te inenten, dan zou ik het titreren overwegen. Ik verwacht eigenlijk dat rabies hondjes deze kant opkomen waaien uit Roemenie en dergelijke landen, dus ben blij dat mijn honden ingeent zijn (je weet het nooit)
Daar verschillen we dan in van insteek. Ik ben meer zo van : Als je je lichaam dmv voeding en sport gezond houdt, kan je lichaam heus infecties aan. En zo niet, ja.. dat is dan best kutquote:Verder is mijn levens insteek: ik wil liever niet doodgaan aan een besmettelijke ziekte, en neem een kleine kans op een bijwerking van de vaccinatie dan voor lief. Ik laat mijzelf ook elke jaar inenten tegen griep. En ook 2 x tegen Mexicaanse griep.En als ik naar een exotisch land ga, dan haal ik ook braaf alle inentingen die RIVM aanbiedt.
Maar Parvo kun je titeren toch? En ik heb ook nog algemene puppy vragen maar dat komt binnenkort welquote:Ik heb trouwens genoeg in Oost-blok landen gewerkt met de honden om te weten hoe een dood aan hondenziekte of parvo eruit ziet. Dat wens ik geen enkele hond. Ook in Nederland zien wij tegenwoordig volop Parvo. En ik heb ook een paar gevallen Leptospirose meegemaakt in Nederland met een dodelijk afloop en hoge kosten voor de eigenaar (want de hond moet in de isolatie kamer in Utrecht ivm gevaar voor de volksgezondheid).
Ik bedoelde dus alle entingen en dan de cocktail en dan titerenquote:Op woensdag 26 februari 2014 16:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het hang vanaf op welke leeftijd je deze eenmalige vaccinatie wil doen. Ivm maternale antilichamen.
Inentingen voor katten:quote:Op woensdag 26 februari 2014 17:35 schreef Queller het volgende:
[..]
Heb je zo'n rijtje ook voor katten?
Wij doen altijd maar wat (). De eerste jaren worden ze jaarlijks ingeent, maar daarna zo'n beetje hoe het uitkomt. Dat is een combinatie van twijfel aan de jaarlijkse noodzaak, gemakszucht (wel eens met 8 katten naar de DA geweest?) en ook in enige mate een financiele overweging (wel eens met 8 katten naar de DA geweest
).
Wat we nu doen: we laten ze inenten 'als we er toch zijn'. En zijn er dan nog die boffen en in een periode van zo'n anderhalf jaar niet zijn geweest, dan nemen we die onder de arm om alsnog te gaan.
De samenvatting: Vroege levensfase, mamma regelt alles. Later lost een spuitje alles op.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Hier een heel goede (ok, het is nogal weteschappelijk) uitleg over vaccineren en maternale antilichamen ed.
http://www.uu.nl/SiteColl(...)an%20assistenten.pdf
![]()
Iedereen graag doorlezen, daar ga ik tentamenvragen over stellen aan het einde van het topic
Dat is heel logisch, want Sanabelle is een eiwitrijk voer, en een van de afbraakproducten van eiwitten is ammoniak. Poezen moeten ook veel meer drinken als zij een eiwitrijk voer krijgen, want hun nieren moeten al deze afvalstoffen van eiwitstofwisseling kwijt zien te raken. Helaas drinken de katten in het algemeen te weinig, dus het is verstandig om bijv. een waterfonteintje te kopen. Overal waterbakjes neerzetten. De waterkraan continue laten druppelen. IJsjes maken van koolvis. enz enzquote:Op woensdag 26 februari 2014 17:55 schreef riek87 het volgende:
Hoi DDA,
sinds een week ben ik mijn poezen aan het laten overstappen van RC naar Sanabelle no grain, ivm met zachte ontlasting. Ik meng de voeding nu 50/50.
De ontlasting lijkt beter te worden, alleen ruikt de urine nu enorm sterk naar ammoniak, wat in een klein appartement niet fijn is.
kan dit door het wisselen van voeding komen?
Alvast bedankt voor je antwoord
Weil zit in de cocktail inenting he! Cocktail is Weil, leverziekte, hondenziekte, Parvo, parainfluenza.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:08 schreef Qwea het volgende:
[..]
Cool, je doet niet elk jaar coctail. Nice
Waarom doe je jaar 2 en 3 weil en daarna niet? En rabies geef je dus met 12 weken en dan in het 3de jaar pas weer?
Ik ontwormd de honden 4 x jaar en ik ruim de poep netjes op.quote:[..]
Doe jij elk half? Jaar je hond ontwormen ja? Ik ontwormde Boe de laatste paar jaar niet meer.
[..]
Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Ik heb nog nooit een bijwerking gehad van een vaccinatie, bij mijzelf niet en bij mijn honden niet. Wel heb ik longontsteking gehad toen ik nog niet ingeënt was, dat wil ik nooit meer. Overigens is er natuurlijk heleboel andere virussen behalve echte griep, Influenze, die voor griep-achtige verschijnselen kunnen zorgen.quote:Mijne moet ook geeënt worden idd tegen Rabies want we gaan naar de ardennen als ie ver kan lopen
[..]
Daar verschillen we dan in van insteek. Ik ben meer zo van : Als je je lichaam dmv voeding en sport gezond houdt, kan je lichaam heus infecties aan. En zo niet, ja.. dat is dan best kutIk heb een zwaar verzwakt afweersysteem, heb de 1ste 2 jaar de griepprik gehaald en was steevast ziek. Ook van de mexicaanse prik kreeg ik bijwerkingen. Laatste 2 jaar geen griepprik gehad en *afkloppen* niet ziek. Zelfs niet eens verkouden. Maar goed, dat is ieder voorzich natuurlijk
[/quote]quote:[..]
Maar Parvo kun je titeren toch? En ik heb ook nog algemene puppy vragen maar dat komt binnenkort wel![]()
Tegenwoordig heb je een vaccinatie die 1 x per jaar moet geven (vroeger moest het 2 x jaar).quote:
Mits mama voldoende antilichamen heeft om door te geven. De antilichamen moeten ook goed door de placenta doorkomen of met colostrum/melk naar binnen komen. Als mama niet ingeënt was, dan heeft zij ook geen antilichamen om door te geven.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:49 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
De samenvatting: Vroege levensfase, mamma regelt alles. Later lost een spuitje alles op.
Sorry, ik kon het niet laten.
bedankt voor je reactiequote:Op woensdag 26 februari 2014 18:49 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is heel logisch, want Sanabelle is een eiwitrijk voer, en een van de afbraakproducten van eiwitten is ammoniak. Poezen moeten ook veel meer drinken als zij een eiwitrijk voer krijgen, want hun nieren moeten al deze afvalstoffen van eiwitstofwisseling kwijt zien te raken. Helaas drinken de katten in het algemeen te weinig, dus het is verstandig om bijv. een waterfonteintje te kopen. Overal waterbakjes neerzetten. De waterkraan continue laten druppelen. IJsjes maken van koolvis. enz enz
Oei... Des te meer reden om het drinken te stimuleren! Ik hoop dat het allemaal meevalt bij jouw kat. Is het een mevrouw of een meneer? Als het een kater is, moet je super goed gaan opletten of hij kan plassen! De katers hebben namelijk erg kleine plasbuis die snel verstopt kan raken. Zit je kat op de kattenbak te schreeuwen, dan moet je met spoed naar een dierenarts! De blaas kan natuurlijk niet eindeloos rekken...quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:30 schreef riek87 het volgende:
[..]
bedankt voor je reactie
ik heb zojuist ook even contact gehad met mijn eigen DA, omdat ze ook heel erg jankte als ze naar de kattenbak ging. hij is bang dat het blaasgruis kan zijn, door de sanabelle en ik moet morgen langskomen met een urine monster
Niks aan de hand, gewoon een onschuldige genetische afwijking. Hij zou waarschijnlijk niet geschikt zijn voor het fokken van Noorse boskat babies, tenzij je een nieuw krul-staart ras wil beginnen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:57 schreef JorisvZ het volgende:
Hallo allemaal!
Zo'n 3 maanden geleden hebben wij Knør, een Noorse Boskat in ons huisje mogen verwelkomen.
Hij is nu 31 weken en heeft het enorm naar zijn zin.
Ik heb echter wel een vraagje:
Hij krult zijn staart enorm. Het lijkt wel een Eekhoorn. Hoe kan dit? en, wat houdt dit in?
Bedankt alvast!
[ afbeelding ]
Dealquote:Op woensdag 26 februari 2014 18:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Hier een heel goede (ok, het is nogal weteschappelijk) uitleg over vaccineren en maternale antilichamen ed.
![]()
Iedereen graag doorlezen, daar ga ik tentamenvragen over stellen aan het einde van het topic
Ow dear....quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
![]()
ik hoop het ook, maak me erge zorgen om mijn kleintje...maar dat doe ik toch al gauw. ze is een mevrouwquote:Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oei... Des te meer reden om het drinken te stimuleren! Ik hoop dat het allemaal meevalt bij jouw kat. Is het een mevrouw of een meneer? Als het een kater is, moet je super goed gaan opletten of hij kan plassen! De katers hebben namelijk erg kleine plasbuis die snel verstopt kan raken. Zit je kat op de kattenbak te schreeuwen, dan moet je met spoed naar een dierenarts! De blaas kan natuurlijk niet eindeloos rekken...
quote:
quote:
Stelletje trollen zijn julliequote:Op woensdag 26 februari 2014 20:48 schreef PaarsBeestje het volgende:
*naast Quellert zitten gaat* Dit wordt lachen!
Komt vast wel goed! En beter soms te veel zorgen maken, dan te weinig. Het is alleen niet goed voor jouw eigen gezondheid...quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:51 schreef riek87 het volgende:
[..]
ik hoop het ook, maak me erge zorgen om mijn kleintje...maar dat doe ik toch al gauw. ze is een mevrouw
Ah oke, Bedankt!quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oei... Des te meer reden om het drinken te stimuleren! Ik hoop dat het allemaal meevalt bij jouw kat. Is het een mevrouw of een meneer? Als het een kater is, moet je super goed gaan opletten of hij kan plassen! De katers hebben namelijk erg kleine plasbuis die snel verstopt kan raken. Zit je kat op de kattenbak te schreeuwen, dan moet je met spoed naar een dierenarts! De blaas kan natuurlijk niet eindeloos rekken...
Nadien vangen we je wel op met digitale goedmaakseksquote:Op woensdag 26 februari 2014 21:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
[..]
Stelletje trollen zijn jullie![]()
Ik pak alvast vodka en tomatensap, anders overleef ik dit getrol niet
Tabasco, Worcester sauce of knijp je een anaalklier uit?quote:Op woensdag 26 februari 2014 21:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik pak alvast vodka en tomatensap, anders overleef ik dit getrol niet
Gelukkig zeg je het er even bij! Ik vergat echt bijna te lachenquote:Op woensdag 26 februari 2014 22:24 schreef Karboenkeltje het volgende:
Ja, grappen, humorloze naarlingen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |