Coolquote:Op maandag 3 maart 2014 15:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Even on topic![]()
Beaphar gaat DDA en Fok! promoten op Beaphar FB
Dat mensen hier terecht kunnen met serieuze vragen over hun huisdier
Meh, Die hebben we hier in Den Helder ook gehad, geloof ik.quote:Op maandag 3 maart 2014 17:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Door de collega net geattendeerd dat er mogelijk een uitbraak kattenziekte dreigt in regio Utrecht
Vrees dodelijk virus bij katten in Utrecht
Pas dus op met niet-ingeente poezenkinderen!
Oplettende lezerquote:Op maandag 3 maart 2014 17:30 schreef loecje het volgende:
alle entingen zijn hier up-to-date![]()
in het artikel hebben ze het over een jaarlijkse vaccinatie. maar hierboven werd gezegd elke 3jaar (dat schema houd mijn DA ook aan).
wat gebeurd er eigenlijk als een geënte kat met het virus in aanraking komt?
Als ik zelf een pup heb, ga ik zo vaak mogelijk naar buiten. Nooit kranten gebruikt oid. Na het wakker worden, direct naar buiten. Na het spelen, direct buiten. Eten, buiten. Gekke 5 minuten, buiten. Eigenlijk in de periodes dat de pup niet aan het slapen is, rennen wij elk kwartier naar buiten.quote:Op maandag 3 maart 2014 17:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Meh, Die hebben we hier in Den Helder ook gehad, geloof ik.
Niet echt een DDA vraag, maar ik heb ook geen zin om een topic te openen : Pup zindelijk krijgen...Uitlaten na het spelen en slapen.. en zodra hij gaat zoeken / onrustig wordt naar buiten dus? Niet met kranten oid werken he? En 9 weken = 9 min lopen per keer?
Ik weet van één kater die is overleden terwijl hij ingeënt was en bovendien een binnenkat. Ik weet niet of dit over dezelfde kater gaat.quote:Op maandag 3 maart 2014 19:59 schreef loecje het volgende:
op andere fora deden bij de uitbraak in den helder de verhalen rond dat ook onder de geënte katten dodelijke slachtoffers waren.
maar dat loopt dus niet zo'n vaart?
eens in de 3jaar enten zijn de kosten ook niet. het argument crisis komt bij mij een beetje over als een smoes...
edit: even verder gespit, de geënte kat waar de hype door is ontstaan had al het een en ander onder de leden.
Ik heb mijn dierenarts gevraagd of zij ook wilde titeren bij mijn katten vooral voor kattenziekte. Maar mijn dierenarts is van mening dat een titer van kattenziekte niet betrouwbaar is.quote:Op maandag 3 maart 2014 19:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oplettende lezer![]()
Vaccinatie tegen kattenziekte is inderdaad geregistreerd voor eens in 3 jaar. Dus eerst kittenvaccinaties, daarna op de leeftijd van 1 jaar om het te boosteren, daarna eens in 3 jaar. Daarna eventueel een titer laten bepalen voor de liefhebbers.![]()
Vaccinatie tegen niesziekte: elk jaar bij hoge risico (buiten) katten en eens in 3 jaar bij laag risico (binnen) katten.
De inenting tegen kattenziekte is geregistreerd voor "het voorkomen van infectie", dus het is de bedoeling dat de ingeente kat helemaal niet ziek wordt als hij in contact komt met Feline Parvovirus. Trouwens, sommige stammen Canine parvovirus (honden parvo) kunnen ook ziekte geven bij de katten (en leeuwen, mocht jullie dat ook thuis hebben), maar de vaccinatie tegen kattenziekte beschermt er ook tegen.
Ik heb nog nooit een ingeënte kat met kattenziekte gezien. Theoretisch gezien kan in (dier)geneeskunde bijna nooit 100% garantie voor iets geven, maar ik denk dat een gemiddelde kat veel meer kans heeft om aangereden te worden door een auto, dan doodgaan aan parvovirus terwijl hij daar tegen ingeënt is.quote:Op maandag 3 maart 2014 19:59 schreef loecje het volgende:
op andere fora deden bij de uitbraak in den helder de verhalen rond dat ook onder de geënte katten dodelijke slachtoffers waren.
maar dat loopt dus niet zo'n vaart?
eens in de 3jaar enten zijn de kosten ook niet. het argument crisis komt bij mij een beetje over als een smoes...
edit: even verder gespit, de geënte kat waar de hype door is ontstaan had al het een en ander onder de leden.
Is er ook sectie gedaan waaraan hij precies overleden is?quote:Op maandag 3 maart 2014 22:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik weet van één kater die is overleden terwijl hij ingeënt was en bovendien een binnenkat. Ik weet niet of dit over dezelfde kater gaat.
Ja, was een dekkater dus men wilde zekerheid over zijn overlijden. Maar lees net dat er inderdaad ook al een onderliggende aandoening aanwezig was.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is er ook sectie gedaan waaraan hij precies overleden is?
Niet helemaal betrouwbaar nee, de sensitiviteit is ongeveer 85% (in meest gunstige gevalquote:Op maandag 3 maart 2014 22:13 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik heb mijn dierenarts gevraagd of zij ook wilde titeren bij mijn katten vooral voor kattenziekte. Maar mijn dierenarts is van mening dat een titer van kattenziekte niet betrouwbaar is.
Dekkater is eigenlijk niet helemaal "binnenkat". Hij krijgt allemaal vrouwelijk schoon over de vloer met alle risico's van dienquote:Op maandag 3 maart 2014 22:35 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja, was een dekkater dus men wilde zekerheid over zijn overlijden. Maar lees net dat er inderdaad ook al een onderliggende aandoening aanwezig was.
Dat is waar. Maar meestal wel getest en ingeënt vrouwelijk schoon toch?quote:Op maandag 3 maart 2014 22:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dekkater is eigenlijk niet helemaal "binnenkat". Hij krijgt allemaal vrouwelijk schoon over de vloer met alle risico's van dien![]()
Ik ga richting mijn bedje, trusten maar weer!
Ik vind dit geen geschikt opvoedmethode. Niet voor katten, niet voor honden en ook niet voor kinderen!!!quote:Op dinsdag 4 maart 2014 08:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Mag je katten zo'n electroschokhalsband omdoen die ze gebruiken om honden af te leren overmatig te blaffen
Je vroeg niet om hulp of suggesties.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 08:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Diervriendelijkere optie's zijn meer welkom dan "leuke" gifjes van 4 jaar terug.
Niks, overdag werk ik.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vind dit geen geschikt opvoedmethode. Niet voor katten, niet voor honden en ook niet voor kinderen!!!
Wat heb je precies geprobeerd? Wat doe je overdag met de katten om hun bezig te houden?
- Extra kattenbak omdat we dachten dat het daar aan kon liggen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 09:01 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Je vroeg niet om hulp of suggesties.
Als je hulp wil zou het helpen als je uitlegt wat het probleem überhaupt is en wat je al hebt gedaan.
Titreren geeft enigzins inzicht in hoe het staat met de afweer van de kat tegen kattenziekte. Helaas is dat geen 100% garantie. Maar je kan het bijv. wel gebruiken om het kitten na de eerste 2 kittenvaccinatie te laten titreren om te kijken of hij voldoende beschermd is. Het probleem met de vaccinaties op een jonge leeftijd is de aanwezigheid van zogenaamde maternale antilichamen, dus antilichamen die het kitten (of de pup) krijgt zijn van zijn moeder. Zolang er voldoende maternale antilichamen in het lichaam aanwezig zijn, "pakt" de inenting niet. Daarom worden de kittens (en de pups) ook meerdere malen ingeent (geboosterd). Bij sommige dalen de maternale antilichamen namelijk al op een zeer jonge leeftijd, bij andere gebeurt het later. De afweer is ingewikkeldquote:Op maandag 3 maart 2014 22:44 schreef senesta het volgende:
Maar dan is je vasthouden aan die titer dus ook eigenlijk een schijnveiligheid?Want er is meer dat meeweegt en dat niet gemeten kan worden. Voorheen had ik het misschien wel aangedurft maar ik woon in Den Helder en heb kittens van een vriendin onder mijn handen zien sterven en ik geloof dat ik niet het lef meer heb om tegen het advies van mijn DA in te gaan
Als zij dat willen, dan kan jij een automatische eetbak kopen, dat 's nachts open gaat en is het probleem opgelost.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |