Anticiperennnquote:Op vrijdag 21 februari 2014 11:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mja, heb gister best een poosje op de middelste strook gereden, maar toen was ik ook (zij het langzaam) mensen aan het inhalen. Ik vind het soms moeilijk kiezen van wanneer ga ik nu weer naar rechts want soms dan ga je te snel weer naar rechts en dan zit je weer vast achter een of andere huismoeder die 90 rijdt.
Gedoe
Vrijdagmiddag rond 17:00 stond er een motoragent te posten tussen Zuid en Centrum. (Ik vond het verkeer al verdacht truttig rijden, dus een hoop mensen hadden hem al gespot). Vliegt er ineens een koekwaus in een ouwe Opel op het laatste moment -dus over het verdrijvingsvlak en nét voor het begin van de vangrail langs- van de meest linkse derde baan naar de afslag Centrum. Autootje bleef nog net rechtop staan, zo abrupt ging het.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:38 schreef swollywood het volgende:
Vanavond werd ik ingehaald door 2 motoragenten op de A28 bij Zwolle-Centrum. Bij afslag Zwolle-Zuid gingen ze er af, ik moest er daar ook af.
Bij de verkeerslichten bleef er eentje netjes staan wachten voor het rode licht, maar de andere ging door rood en al spookrijdend het verkeersplein over om aan de andere kant de oprit terug richting Centrum te nemen...
Morgen eens de beelden op mijn dashcam terugkijken om te kijken of het nog een beetje te zien is in het donker.
Agenten hoeven niet perse hun zwaailichten aan te hebben om door rood en te hard te rijden. Zijn genoeg gevallen dat ze naar een melding rijden zonder opvallende verlichting en geluiden. Bijvoorbeel als ze naar een inbraak gaan waar de inbrekers nog in het pand zijn. Dan willen ze ze liever niet wegjagen maar op heterdaad kunnen betrappen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:38 schreef swollywood het volgende:
Vanavond werd ik ingehaald door 2 motoragenten op de A28 bij Zwolle-Centrum. Bij afslag Zwolle-Zuid gingen ze er af, ik moest er daar ook af.
Bij de verkeerslichten bleef er eentje netjes staan wachten voor het rode licht, maar de andere ging door rood en al spookrijdend het verkeersplein over om aan de andere kant de oprit terug richting Centrum te nemen...
Morgen eens de beelden op mijn dashcam terugkijken om te kijken of het nog een beetje te zien is in het donker.
Mss was die agent een andere auto op aan het wachten die wat belangrijker was om aan te houden dan die brokkenpiloot. Best kans dat hij het kenteken doorgegeven heeft aan zijn collega's en dat die gast alsnog ergens anders staande gehouden is.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 22:46 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Vrijdagmiddag rond 17:00 stond er een motoragent te posten tussen Zuid en Centrum. (Ik vond het verkeer al verdacht truttig rijden, dus een hoop mensen hadden hem al gespot). Vliegt er ineens een koekwaus in een ouwe Opel op het laatste moment -dus over het verdrijvingsvlak en nét voor het begin van de vangrail langs- van de meest linkse derde baan naar de afslag Centrum. Autootje bleef nog net rechtop staan, zo abrupt ging het.
Twee rijbanen aan auto's met een hartverzakking op de rem omdat zo'n gek zich liever te pletter rijdt dan om zijn afslag te missenHet raarste was dat de motoragent gewoon bleef staan posten en hem rustig nakeek. Zitten toch een paar mooie boetes in voor de staatskas én je kunt een echte gek van de weg halen dacht ik zo, echt eer van je werk.
Weet ikquote:Op zondag 23 februari 2014 10:18 schreef Daeron het volgende:
Mss was die agent een andere auto op aan het wachten die wat belangrijker was om aan te houden dan die brokkenpiloot. Best kans dat hij het kenteken doorgegeven heeft aan zijn collega's en dat die gast alsnog ergens anders staande gehouden is.
Het is niet altijd even duidelijk maar agenten denken meestal wél na over wat ze doen en hoe ze zich gedragen op straat.
Blijkbaar stond hij daar dus op iets écht spannends te wachten.quote:Op zondag 23 februari 2014 11:43 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Weet ikIk hoef echt geen A-team-taferelen met een wilde achtervolging, zwaailichten en een gewelddadige arrestatie als zichtbare culminatie, maar dit stond alleen nogal droog: achterlijk weggedrag bij uitstek voor de neus een handhaver en er gebeurt niks zichtbaars.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Dook-ie er niet juist voor omdat jij het gas los liet?quote:Op zondag 23 februari 2014 10:57 schreef Descendent het volgende:
Gistermiddag op de a 28.
Soms heb je al zo'n voorgevoel; en dat was maar goed ook.
Ik rijd met 130 op de snelweg; zie dat er een invoegstrook aankomt met daarop een vrachtwagen en daarachter wat auto's; waaronder een Meneer in een Golf.
Ik ga vanwege voorgevoel van de cc af en laat t gas al los; en ja hoor; de meneer in de Golf trekt iets sneller op dan de waggel en gooit m zo vlak voor mij op de linkerbaan.....![]()
(mijn nieuwe remschijven zijn getetst kortom...
Ws niet; mensen doen dat gewoon. Als je een vrachtwagen nadert waar auto's achter rijden kun je er gewoon op wáchten dat minstens één van die knakkers hem voor je neus naar links keilt.. dat heet anticiperen.quote:Op zondag 23 februari 2014 12:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dook-ie er niet juist voor omdat jij het gas los liet?
De kans dat je dat overkomt is natuurlijk wel een stuk groter wanneer je het gas loslaat en daarmee de indruk wekt dat je ruimte maakt.quote:Op zondag 23 februari 2014 12:12 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ws niet; mensen doen dat gewoon. Als je een vrachtwagen nadert waar auto's achter rijden kun je er gewoon op wáchten dat minstens één van die knakkers hem voor je neus naar links keilt.. dat heet anticiperen.
Okay..quote:Op zondag 23 februari 2014 12:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
De kans dat je dat overkomt is natuurlijk wel een stuk groter wanneer je het gas loslaat en daarmee de indruk wekt dat je ruimte maakt.
(normale quote functie doet t ff niet...)quote:De kans dat je dat overkomt is natuurlijk wel een stuk groter wanneer je het gas loslaat en daarmee de indruk wekt dat je ruimte maakt.
Zo idioot kom je ze gelukkig zelden tegen.quote:Op zondag 23 februari 2014 14:25 schreef dick_laurent het volgende:
Net, op de A2, een of andere malloot in een amerikaanse stationwagon, die echt tot op 5 centimeter naderde op een auto voor hem, terwijl er nog plenty ruimte was op de banen daarnaast... maar nee meneer weigerde even op te schuiven om in te halen. Vervolgens gaat de auto voor hem dus naar rechts, haalt ie in, en gooit hij hem zelf ook naar rechts en remt vrijwel meteen flink af! Gevolg, de auto's achter hem (waaronder ik) moesten echt allemaal flink op de rem. Fucking levensgevaarlijke malloot was dat zeg.
Ik betwijfel het, en ben het dan ook met Tijn eens.quote:Op zondag 23 februari 2014 13:01 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Okay..
Nee die kans is niet veel groter, de vrachtwagen rijdt 80, de automobilist rijdt 130, hij laat zijn gas al los maar rijdt waarschijnlijk nog steeds met een groter verschil dan 30km/h langs die vrachtwagen.
Die snelheid minderen is puur omdat hij genoeg speelruimte wilt overhouden om te remmen aangezien hij weet dat veel mensen in het verkeer deze achterlijke gevaarlijke fout maken.
Weet niet of het verstandig is om dat te gaan testenquote:Op zondag 23 februari 2014 17:33 schreef Tijn het volgende:
Ik vind ook niet dat Descendent het verkeerd heeft gedaan, het is verreweg het veiligst om even het gas los te laten en daarmee mogelijk een ongeluk te voorkomen. Maar ik denk wel dat je daarmee juist het gaatje creëert waar een verkeersaso induikt, terwijl-ie dat niet had gedaan als je het gas er gewoon stevig op had gehouden.
Wel enorm kut..quote:Op zondag 23 februari 2014 17:35 schreef CapnIzzy het volgende:
[..]
Weet niet of het verstandig is om dat te gaan testen
Als het nodig is ja, maar niet standaardquote:Op zondag 23 februari 2014 18:07 schreef ChevyCaprice het volgende:
Als vrachtwagens invoegen ga ik gewoon een baantje naar links, doe ik niet moeilijk over
Ik snap niet dat je moeilijk doet om rechts inhalen in die gevallen eigenlijk.quote:Op maandag 24 februari 2014 09:47 schreef totalvamp het volgende:
vanochtend weer een blinde bestelbusrijder. Want als je niks in je achteruitspiegel kunt zien, bestaan de mensen achter je ook niet terwijl je met 30KM/pu onder de max op de linkerbaan doortuft terwijl er rechts genoeg ruimte is voor een vliegdekschip.
Kweenie, misschien is het omdat ik nog maar kort mijn rijbewijs heb en dus nog een beetje een 'schijterd' ben.... maar ik vind dat echt niet relaxt, iemand rechts inhalen. Doe dat ook gewoon niet.quote:Op maandag 24 februari 2014 11:31 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je moeilijk doet om rechts inhalen in die gevallen eigenlijk.
Tjah vervelend...quote:Op maandag 24 februari 2014 11:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Kweenie, misschien is het omdat ik nog maar kort mijn rijbewijs heb en dus nog een beetje een 'schijterd' ben.... maar ik vind dat echt niet relaxt, iemand rechts inhalen. Doe dat ook gewoon niet.
Ben dan echt bang dat ie hem naar rechts gooit zonder te kijken precies op het moment dat ik er naast zit....zal je net hebben!
Heb dit ook ooit eens op de fiets gehad toen ik een sloom rijdend wijf van rechts ging inhalen die veel te ver links op het fietspad fietste. En ja hoor, precies op het moment dat ik inhaal gooit mevrouw de fiets vol naar rechts.... gevolg, ik lig op mijn smoel met een kapotte knie.
Ik had de kans wel er rechts voorbij te gaan, maar hij zwabberde al aardig over de weg. Ik neem dan liever niet het risico da hij ineens zijn auto ervoor gooit (al een x eerder gehad met iemand).quote:Op maandag 24 februari 2014 11:39 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Tjah vervelend...
Op de snelweg heb je gelukkig wel genoeg tijd om te anticiperen door te remmen in dat soort gevallen, tenzij iemand natuurlijk aan zijn stuurrukt dan ist een ander verhaal.
Hmm, naja als ik op de snelweg zie hoe sommige mensen rijden, zigzaggend overal doorheen knallen, rechts inhalend etc, dan denk ik echt van, anticiperen is een mooi woord... maar als iemand gewoon zonder te kijken zijn auto naar rechts gooit (en ja, genoeg die dat doen) dan ben je echnie op tijd weg hoor.quote:Op maandag 24 februari 2014 11:39 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Tjah vervelend...
Op de snelweg heb je gelukkig wel genoeg tijd om te anticiperen door te remmen in dat soort gevallen, tenzij iemand natuurlijk aan zijn stuurrukt dan ist een ander verhaal.
Kost het jou schadevrije jaren dan als iemand zonder te kijken zijn auto naar rechts gooit? Lijkt me niet.quote:Op maandag 24 februari 2014 11:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hmm, naja als ik op de snelweg zie hoe sommige mensen rijden, zigzaggend overal doorheen knallen, rechts inhalend etc, dan denk ik echt van, anticiperen is een mooi woord... maar als iemand gewoon zonder te kijken zijn auto naar rechts gooit (en ja, genoeg die dat doen) dan ben je echnie op tijd weg hoor.
Dus ja dan speel ik gewoon op safe... ik wil liever schadevrije jaren gaan opbouwen
Alsnog, als ik vol op de rem moet gaan staan (echt richting noodstop) om een aanrijding met iemand die naar links komt te voorkomen, vind ik niet dat ik nou echt voldoende tijd heb gekregen. Ik heb hem al eens een keer rechts ernaast gezet terwijl ik in de rem hing. Kon er niet voorbij, maar kon hem ook niet zonder schade in de ruimte achter deze debiel het verschil beremmen (ik had 70 op de teller staan toen ik ernaast zat, kwam van 135 teller (is 127 GPS) waar 130 toegestaan.quote:Op maandag 24 februari 2014 11:39 schreef kingtoppie het volgende:
Dat is gewoon zo fucking naar dat er dit soort figuren op de weg rijden.quote:Op maandag 24 februari 2014 12:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Alsnog, als ik vol op de rem moet gaan staan (echt richting noodstop) om een aanrijding met iemand die naar links komt te voorkomen, vind ik niet dat ik nou echt voldoende tijd heb gekregen. Ik heb hem al eens een keer rechts ernaast gezet terwijl ik in de rem hing. Kon er niet voorbij, maar kon hem ook niet zonder schade in de ruimte achter deze debiel het verschil beremmen (ik had 70 op de teller staan toen ik ernaast zat, kwam van 135 teller (is 127 GPS) waar 130 toegestaan.
Ik heb het al eens verteld, in Duitsland nog een stapje erger meegemaakt. 150-160 rijden, Hollander komt met 70 tussen 2 vrachtwagens vandaan, op de rem en toeter erbij, braketest krijgen. De heeft de rest van de tijd dat ik achter hem zat dus naar grootlicht gekeken.quote:Op maandag 24 februari 2014 12:11 schreef kingtoppie het volgende:
Dat is gewoon zo fucking naar dat er dit soort figuren op de weg rijden.
Mjoah, 1x meegemaakt dit, rij al aardig wat uur mee int verkeer.. Dit was echt een rare situatie wat dat betreft, maar in duitsland mag je wat dat betreft helemaal opletten jaquote:Op maandag 24 februari 2014 12:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb het al eens verteld, in Duitsland nog een stapje erger meegemaakt. 150-160 rijden, Hollander komt met 70 tussen 2 vrachtwagens vandaan, op de rem en toeter erbij, braketest krijgen. De heeft de rest van de tijd dat ik achter hem zat dus naar grootlicht gekeken.![]()
Op het moment dat je op de snelweg van opzij wordt geramd is het eerst waar je aan denkt, je schadevrije jaren?quote:Op maandag 24 februari 2014 11:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Kost het jou schadevrije jaren dan als iemand zonder te kijken zijn auto naar rechts gooit? Lijkt me niet.
Jij niet dan?quote:Op maandag 24 februari 2014 12:30 schreef Yreal het volgende:
[..]
Op het moment dat je op de snelweg van opzij wordt geramd is het eerst waar je aan denkt, je schadevrije jaren?
Ik zou je geen 'schijterd' willen noemen. Schijnbaar ben je op de hoogte van wat rechts inhalen zo gevaarlijk maakt.quote:Op maandag 24 februari 2014 11:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Kweenie, misschien is het omdat ik nog maar kort mijn rijbewijs heb en dus nog een beetje een 'schijterd' ben.... maar ik vind dat echt niet relaxt, iemand rechts inhalen. Doe dat ook gewoon niet.
Ben dan echt bang dat ie hem naar rechts gooit zonder te kijken precies op het moment dat ik er naast zit....zal je net hebben!
Heb dit ook ooit eens op de fiets gehad toen ik een sloom rijdend wijf van rechts ging inhalen die veel te ver links op het fietspad fietste. En ja hoor, precies op het moment dat ik inhaal gooit mevrouw de fiets vol naar rechts.... gevolg, ik lig op mijn smoel met een kapotte knie.
De afweging is denk ik snel gemaakt. Of wat later op de bestemming aankomen of;quote:Op maandag 24 februari 2014 11:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Kost het jou schadevrije jaren dan als iemand zonder te kijken zijn auto naar rechts gooit? Lijkt me niet.
Lekker generaliserend weer.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 21:13 schreef Travel. het volgende:
Tip: jullie moeten allemaal maar wat rustiger in het verkeer worden, en wat meer ontspannen weg gaan. Dat iemand een fout maakt is niet goed, maar hoe jullie er mee om gaan is ook niet echt lekker.
Dubbel parkeren gewoon toch.quote:Op woensdag 26 februari 2014 17:23 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Lekker generaliserend weer.![]()
Ik ben in de auto de rust zelve, maar sommige mensen...Laatst al bijna een Saxotje op de achterkant van de bus, omdat ik in een 30-zone zachtjes afremde omdat er 2 fietsers voor me reden.(en ja, remlichten doen het, maar ik hoorde toen ik afremde opeens een claxon wel erg dicht achter de bus..) en vanochtend: bij de lokale supermarkt heb je een strookje waar men vaak parkeert. Hier kunnen met gemak 3 normaal formaat auto's achter elkaar staan. Vanochtend stonden er echter 2 panda's zo geparkeerd dat ik in het ruimste stuk mijn Ibiza er net niet mooi tussen kon krijgen, aan de voorkant van de voorste Fiat was nog 1.5 meter ruimte over voor de stoep, achter de achterste Fiat nog 3.5 meter en tussen de beide Fiat's nog c.a 4meter. Uiteraard stond de rest van de parkeerplaats helemaal vol.
Blijkbaar reed je dan ook niet echt door.quote:Op maandag 24 februari 2014 12:02 schreef Gezicht het volgende:
Zaterdagavond een of andere mafkees die een halve meter achter me ging hangen en me vervolgens kwam inhalen op een smal straatje binnen de bebouwde kom.
Jawel hoor. Was een of andere Pool in zo'n oud afgeragd busje die, nadat 'ie me had ingehaald doorstoof naar 50 en sneller binnen de bebouwde kom.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:13 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Blijkbaar reed je dan ook niet echt door.
Het is je bekend dat de maximale snelheid in de bebouwde kom nominaal 50 km/h bedraagt en kan worden opgeschroefd naar 70 voor stroomwegen? Of reed je in een 30 zone (die er dan hopelijk niet voor niets ligt)? Een blijvende irritatie van mij: 30 zones die worden neergeplempt zonder enige vorm van gevaarzetting, maar puur als remmende maatregel.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:13 schreef Gezicht het volgende:
[..]
nadat 'ie me had ingehaald doorstoof naar 50
Zo reed ik gisteravond ook, maar heb niemand gezien die achter me kroop. t Scheelt misschien wel dat de cc op 170 stond....quote:Op dinsdag 25 februari 2014 21:33 schreef leroytje het volgende:
Snappen mensen nou echt niet dat inhalen op de CC met de snelheid waar je van de rechterbaan komt best irritant is!
Amen!quote:Op donderdag 27 februari 2014 21:12 schreef BigSmurf het volgende:
Ik begin me steeds meer te ergeren aan mensen zonder CC in combinatie met linksrijden. Voeg je achter een auto op de tweede strook om een vrachtwagen in te halen, daarna voeg je terug naar de rechterstrook die voor minstens 500 meter leeg is, en dan blijft die auto voor je op de tweede strook rijden terwijl z'n snelheid terugzakt van 105 op de teller (100 km/h toegestaan) naar 95 op de teller. Krijg je weer het dilemma wel of niet rechts inhalen. VOEG DAN VERDOMME TERUG EN RIJ CONSTANT!
Want?quote:Op dinsdag 25 februari 2014 21:33 schreef leroytje het volgende:
len op de CC met de snelheid waar je van de rechterbaan komt best irritant is!
30-zone uiteraard. Er stond trouwens 50 en sneller.quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het is je bekend dat de maximale snelheid in de bebouwde kom nominaal 50 km/h bedraagt en kan worden opgeschroefd naar 70 voor stroomwegen? Of reed je in een 30 zone (die er dan hopelijk niet voor niets ligt)? Een blijvende irritatie van mij: 30 zones die worden neergeplempt zonder enige vorm van gevaarzetting, maar puur als remmende maatregel.
Sowieso heeft iedere beetje moderne BMW toch gewoon CC?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 08:43 schreef Spezza19 het volgende:
Ik wil ook nooit ingehaald worden door een Prius in mijn BMW
Koop een integraalhelm.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:48 schreef Gummiebeer het volgende:
Automobilisten moeten eens aanleren om eerst in hun spiegel te kijken en dan pas hun voorruit schoon te sproeien. Als motorrijder is ruitenvloeistof niet echt fijn, gooi maar eens wat tegen je ogen aan.
Ik heb enkel integraal helmen, stukken veiliger dan zo'n pothelmpjequote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:14 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Koop een integraalhelm.
Overigens heb ik er op de scooter ook wel eens last van, maar vizier of bril houdt de zooi blijkbaar uit mijn ogen. Meurt wel.
Voor het gros van de automobilisten wel. Vizier dicht dus, probleem opgelost.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:21 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Ik heb enkel integraal helmen, stukken veiliger dan zo'n pothelmpje
Dan kun je zeggen, doe je vizier dicht, tja..Gewoon effe opletten is toch niet teveel gevraagd?
Dan zit het op m'n vizier. Lik jij het eraf?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:22 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Voor het gros van de automobilisten wel. Vizier dicht dus, probleem opgelost.
Je ziet dat toch wel optijd? Ik heb vrijwel altijd mijn vizier op tijd dicht als ik zie dat de auto voor me begint te sproeien.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:21 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Ik heb enkel integraal helmen, stukken veiliger dan zo'n pothelmpje
Dan kun je zeggen, doe je vizier dicht, tja..Gewoon effe opletten is toch niet teveel gevraagd?
Heb je geen handen? 1 veeg en je hebt weer zicht.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:23 schreef Anne het volgende:
[..]
Dan zit het op m'n vizier. Lik jij het eraf?
Toch zag ik het net te laat. Ik overweeg om ook een sproeikopje te plaatsen en dan gericht in open raampjes sproeienquote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:32 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je ziet dat toch wel optijd? Ik heb vrijwel altijd mijn vizier op tijd dicht als ik zie dat de auto voor me begint te sproeien.
Blijft kut natuurlijk. Wacht gewoon even een paar seconde daarmee.
quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:41 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Heb je geen handen? 1 veeg en je hebt weer zicht.
Er moet al op zoveel gelet worden, doe gewoon je visier dicht, of hou afstand.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:48 schreef Gummiebeer het volgende:
Automobilisten moeten eens aanleren om eerst in hun spiegel te kijken en dan pas hun voorruit schoon te sproeien. Als motorrijder is ruitenvloeistof niet echt fijn, gooi maar eens wat tegen je ogen aan.
Denk dat de meeste automobilisten er niet eens bij stilstaan dat dit als ergernis ervaren kan worden.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:48 schreef Gummiebeer het volgende:
Ja, inderdaadquote:Op zaterdag 1 maart 2014 16:45 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Denk dat de meeste automobilisten er niet eens bij stilstaan dat dit als ergernis ervaren kan worden.
Over koplampen gesproken. Ik rijd bromfiets en soms ligt het fietspad aan de linkerkant van de weg (buiten de bebouwde kom). Kunnen automobilisten hun verlichting eens goed laten afstellen? Als je mijn helm goed ziet, ben je me aan het verblinden. En groot licht graag UIT bij tegenliggers.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:10 schreef PeuRac het volgende:
Het gros van de motorrijders zit toch bovenop de achterbumper, prima manier om ze afstand te laten nemen![]()
Heb daar zo'n hekel aan, dan rij je al door, gaat zo iemand alsnog op je bumper hangen. Ja ik weet dat je een kortere remweg hebt en dat je hoger zit en dus waarschijnlijk beter zicht. Maar dat maakt die schijt koplamp in mijn spiegel niet minder irritant
Dat doe ik wel altijd netjesquote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:15 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Over koplampen gesproken. Ik rijd bromfiets en soms ligt het fietspad aan de linkerkant van de weg (buiten de bebouwde kom). Kunnen automobilisten hun verlichting eens goed laten afstellen? Als je mijn helm goed ziet, ben je me aan het verblinden. En groot licht graag UIT bij tegenliggers.
Onmogelijk, koplampen staan altijd iets hoger aan de rechterkant in Nederland. Je kunt beter gaan klagen bij de wegbeheerder.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:15 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Over koplampen gesproken. Ik rijd bromfiets en soms ligt het fietspad aan de linkerkant van de weg (buiten de bebouwde kom). Kunnen automobilisten hun verlichting eens goed laten afstellen? Als je mijn helm goed ziet, ben je me aan het verblinden. En groot licht graag UIT bij tegenliggers.
Rechterkant en dat hoeft bij moderne auto's niet meer (van de laatste 5 jaar).quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Onmogelijk, koplampen staan altijd iets hoger aan de linkerkant in Nederland. Je kunt beter gaan klagen bij de wegbeheerder.
In Engeland moet je daarom met een Nederlandse auto stickers op je koplampen doen zodat je tegenliggers niet verblind.
Foutje van mij inderdaad.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:23 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Rechterkant en dat hoeft bij moderne auto's niet meer (van de laatste 5 jaar).
Ik schat dat het probleem bij 15% van de auto's aanwezig is. Die moeten wat eraan doen. Kan dat niet bij de APK erin?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Onmogelijk, koplampen staan altijd iets hoger aan de rechterkant in Nederland. Je kunt beter gaan klagen bij de wegbeheerder.
In Engeland moet je daarom met een Nederlandse auto stickers op je koplampen doen zodat je tegenliggers niet verblind.
Bij de APK moet de stand van de koplampen gecontroleerd wordenquote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:26 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik schat dat het probleem bij 15% van de auto's aanwezig is. Die moeten wat eraan doen. Kan dat niet bij de APK erin?
Ik vrees dat ik sinds kort bijdraag aan het probleem dat te hoog afgestelde koplampen heet.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:15 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Waar woon je?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:37 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Ik vrees dat ik sinds kort bijdraag aan het probleem dat te hoog afgestelde koplampen heet.
In de vorige auto van m'n vader hadden we altijd discussie over of de koplampen hoog of laag moesten, ik en m'n zus vonden laag omdat hoog niet nodig is en verblind, m'n vader zette ze altijd hoog om de volgende rede:
Hoog is de standaard stand hoe ze worden afgesteld. Als je veel bagage achterin de auto legt, gaat de auto iets naar achter hangen en kan je de lampen naar beneden bijstellen.
Klinkt wat mij betreft logisch, maar toch vind ik het nutteloos om ze hoog te zetten, behalve als je 's nachts op een lege snelweg zonder straatverlichting rijd, maar dan verblind je toch niemand.
Nou heeft m'n vader sinds kort een nieuwe leasebak, met xenon verlichting.. Niet te verstellen dus, en wmb staan ze echt heel hoog afgesteld.
Enige voordeel; de aankomende paar jaar geen discussie meer over de koplampen
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:10 schreef PeuRac het volgende:
Het gros van de motorrijders zit toch bovenop de achterbumper, prima manier om ze afstand te laten nemen![]()
Heb daar zo'n hekel aan, dan rij je al door, gaat zo iemand alsnog op je bumper hangen. Ja ik weet dat je een kortere remweg hebt en dat je hoger zit en dus waarschijnlijk beter zicht. Maar dat maakt die schijt koplamp in mijn spiegel niet minder irritant
Dat denk ik ook, ik zou niet weten waarom ze anders zo hoog kunnen gaan. M'n persoonlijke voorkeur is gewoon laag, ik rijd soms ook in de Nissan Micra van m'n moeder, en word daar al bijna verblind door iedereen die een grotere auto (alle auto's dus) dan ik rijd.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:55 schreef CherryLips het volgende:
Ja inderdaad, dat klopt gewoon wat hij zegt
Dat is het excuus wat veel motorrijders gebruiken he(!) dat is niet mijn mening.quote:
Eeuh, het klopt wel wat hij zegt hoor. De meeste auto's hebben 4 standen (0-1-2-3) waarbij 0 is voor weinig tot geen bagage en 1 tot 2 personen. Afhankelijk van de belading hoor je die tot 3 naar beneden te stellen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:46 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Waar woon je?
*zoekt hamer op*
Ik stel ze wel even bij. En ik zal gelijk t rijbewijs van je pa door de versnipperaar halen. Wat een oetlul zeg....
Xenon lampen dienen net als gewone lampen bij elke APK gecontroleerd en evt afgesteld te worden.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:06 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, ik zou niet weten waarom ze anders zo hoog kunnen gaan. M'n persoonlijke voorkeur is gewoon laag, ik rijd soms ook in de Nissan Micra van m'n moeder, en word daar al bijna verblind door iedereen die een grotere auto (alle auto's dus) dan ik rijd.
Ik vind het alleen zo jammer dat je xenon lampen niet kan verstellen.. En misschien staan ze niet zo heel hoog hoor, maar voor m'n gevoel staat ze gewoon hoger dan nodig. Vind het wel raar dat ze zo uit de fabriek komen rollen.
Ik neem aan dat ze voordat de koper de auto in handen krijgt de auto APK gekeurd word?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:09 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Xenon lampen dienen net als gewone lampen bij elke APK gecontroleerd en evt afgesteld te worden.
Precies, heb ze altijd op hoog staan. Op standje 3 zie je imho veel te weinig, standje 1 is mwah maar standje 0 zie je toch echt het meest, en dat zonder de tegenligger te verblinden.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:52 schreef Spezza19 het volgende:
Hoezo is hij een oetlul? Want het klopt wel. Standaard is "hoog" de juiste, zodat je ze kan bijstellen als je zwaar beladen bent.
Wat meteen een ergernis is mensen die hem niet omlaag zetten als ze zwaar beladen zijn
Nieuw? Nee dan wordt het in de fabriek afgesteld. Die afstelling is internationaal gelijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:10 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze voordat de koper de auto in handen krijgt de auto APK gekeurd word?
Dan zal het wel aan mij liggen en staan ze waarschijnlijk gewoon goed. Niet te veel koffers in de achterbak doen dusquote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:13 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Nieuw? Nee dan wordt het in de fabriek afgesteld. Die afstelling is internationaal gelijk.
Ik heb nog -1 dat is voor 2 personen voorin zonder bagagequote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:13 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Precies, heb ze altijd op hoog staan. Op standje 3 zie je imho veel te weinig, standje 2 is mwah maar standje 1 zie je toch echt het meest, en dat zonder de tegenligger te verblinden.
veel moderne auto's met xenon hebben het zo ingericht dat de lampen zichzelf stellen tijdens het starten van de auto.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:14 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Dan zal het wel aan mij liggen en staan ze waarschijnlijk gewoon goed. Niet te veel koffers in de achterbak doen dus
Alle auto's met (origineel) xenon hebben dat, is namelijk verplicht!quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:15 schreef Marco001 het volgende:
[..]
veel moderne auto's met xenon hebben het zo ingericht dat de lampen zichzelf stellen tijdens het starten van de auto.
Wat zie jij dan te weinig als je het op 3 hebt staan? Ik had de lampen altijd op 3 staan. Overal waar verlichting is zie ik al genoeg, en waar dat niet is, zette ik hem misschien op 2, maar meer was meestal niet nodig omdat je ook van andere auto's licht op de weg hebt. Pas als ik echt alleen ergens reed gingen de lampen soms nog wel op 0 of 1. Of groot licht.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:13 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Precies, heb ze altijd op hoog staan. Op standje 3 zie je imho veel te weinig, standje 1 is mwah maar standje 0 zie je toch echt het meest, en dat zonder de tegenligger te verblinden.
Misschien staan jouw lampen dan wel (veel) te hoog afgesteld. Want op standje 3 zie je als het goed is maar verrekte weining, tenzij je auto vol zit met bagage en personenen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:16 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Wat zie jij dan te weinig als je het op 3 hebt staan? Ik had de lampen altijd op 3 staan. Overal waar verlichting is zie ik al genoeg, en waar dat niet is, zette ik hem misschien op 2, maar meer was meestal niet nodig omdat je ook van andere auto's licht op de weg hebt. Pas als ik echt alleen ergens reed gingen de lampen soms nog wel op 0 of 1. Of groot licht.
Op standje 3 werd zo'n 6 meter voor de auto de weg verlicht.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:17 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Misschien staan jouw lampen dan wel (veel) te hoog afgesteld. Want op standje 3 zie je als het goed is maar verrekte weining, tenzij je auto vol zit met bagage en personenen.
Ja, dat hoort dus zo'n 15 meter te zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:18 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Op standje 3 werd zo'n 6 meter voor de auto de weg verlicht.
Wettelijk moet dit tussen de 15 en iets meer meter zitten?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:20 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ja, dat hoort dus zo'n 15 meter te zijn.
Ohja en mocht je 's nachts een ongeluk krijgen, dan zou zo'n afstelling een reden kunnen zijn om de schadevergoeding te beperken of schuld aan te wijzen. Het is namelijk een afstelling welke wettelijk zo bepaald is, die richtlijnen zijn niet verzonnen door autofabrikanten voor jou comfort. Want je beperkt je zicht serieus veel meer dan je je beseft. Zelfs in de stad op lage snelheid kan het net het verschil maken.
Kan ik me ook wel weer voorstellen. Moest ik destijds ik m'n Alfa had ook niets van hebben.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 08:43 schreef Spezza19 het volgende:
Ik wil ook nooit ingehaald worden door een Prius in mijn BMW
Tja, op standje 3 zie je hooguit 5, misschien met een beetje mazzel 10 meter ver. Voor mij is dat hier echt te weinig. (Rijd veel in de provincie Groningen op smalle, bochtige wegen zonder straatverlichting)quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:16 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Wat zie jij dan te weinig als je het op 3 hebt staan? Ik had de lampen altijd op 3 staan. Overal waar verlichting is zie ik al genoeg, en waar dat niet is, zette ik hem misschien op 2, maar meer was meestal niet nodig omdat je ook van andere auto's licht op de weg hebt. Pas als ik echt alleen ergens reed gingen de lampen soms nog wel op 0 of 1. Of groot licht.
Morgen moet ik om 9.45 in Utrecht zijn voor een sollicitatie. In totaal ga ik dus ruim 400km rijden, waarvan 75% snelweg. Ik ben benieuwd hoe vaak ik dat soort dingen mee zal maken...quote:Op zondag 2 maart 2014 17:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
Mensen die onnodig links rijden omdat er over 2 km een vrachtwagen rijdt. Ik heb er gisteravond ook weer een stel naar rechts geseind.
Tis vaak ook wel nodig omdat je gewoon weet op een 3baans weg dat mensen je klemrijden en geen baantje voor je opschuiven als ze zien dat ze jou klemrijden.quote:Op zondag 2 maart 2014 17:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
Mensen die onnodig links rijden omdat er over 2 km een vrachtwagen rijdt. Ik heb er gisteravond ook weer een stel naar rechts geseind.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |