Ik vrees dat ik sinds kort bijdraag aan het probleem dat te hoog afgestelde koplampen heet.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:15 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Over koplampen gesproken. Ik rijd bromfiets en soms ligt het fietspad aan de linkerkant van de weg (buiten de bebouwde kom). Kunnen automobilisten hun verlichting eens goed laten afstellen? Als je mijn helm goed ziet, ben je me aan het verblinden. En groot licht graag UIT bij tegenliggers.
Waar woon je?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:37 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Ik vrees dat ik sinds kort bijdraag aan het probleem dat te hoog afgestelde koplampen heet.
In de vorige auto van m'n vader hadden we altijd discussie over of de koplampen hoog of laag moesten, ik en m'n zus vonden laag omdat hoog niet nodig is en verblind, m'n vader zette ze altijd hoog om de volgende rede:
Hoog is de standaard stand hoe ze worden afgesteld. Als je veel bagage achterin de auto legt, gaat de auto iets naar achter hangen en kan je de lampen naar beneden bijstellen.
Klinkt wat mij betreft logisch, maar toch vind ik het nutteloos om ze hoog te zetten, behalve als je 's nachts op een lege snelweg zonder straatverlichting rijd, maar dan verblind je toch niemand.
Nou heeft m'n vader sinds kort een nieuwe leasebak, met xenon verlichting.. Niet te verstellen dus, en wmb staan ze echt heel hoog afgesteld.
Enige voordeel; de aankomende paar jaar geen discussie meer over de koplampen
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:10 schreef PeuRac het volgende:
Het gros van de motorrijders zit toch bovenop de achterbumper, prima manier om ze afstand te laten nemen![]()
Heb daar zo'n hekel aan, dan rij je al door, gaat zo iemand alsnog op je bumper hangen. Ja ik weet dat je een kortere remweg hebt en dat je hoger zit en dus waarschijnlijk beter zicht. Maar dat maakt die schijt koplamp in mijn spiegel niet minder irritant
Dat denk ik ook, ik zou niet weten waarom ze anders zo hoog kunnen gaan. M'n persoonlijke voorkeur is gewoon laag, ik rijd soms ook in de Nissan Micra van m'n moeder, en word daar al bijna verblind door iedereen die een grotere auto (alle auto's dus) dan ik rijd.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:55 schreef CherryLips het volgende:
Ja inderdaad, dat klopt gewoon wat hij zegt
Dat is het excuus wat veel motorrijders gebruiken he(!) dat is niet mijn mening.quote:
Eeuh, het klopt wel wat hij zegt hoor. De meeste auto's hebben 4 standen (0-1-2-3) waarbij 0 is voor weinig tot geen bagage en 1 tot 2 personen. Afhankelijk van de belading hoor je die tot 3 naar beneden te stellen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:46 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Waar woon je?
*zoekt hamer op*
Ik stel ze wel even bij. En ik zal gelijk t rijbewijs van je pa door de versnipperaar halen. Wat een oetlul zeg....
Xenon lampen dienen net als gewone lampen bij elke APK gecontroleerd en evt afgesteld te worden.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:06 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, ik zou niet weten waarom ze anders zo hoog kunnen gaan. M'n persoonlijke voorkeur is gewoon laag, ik rijd soms ook in de Nissan Micra van m'n moeder, en word daar al bijna verblind door iedereen die een grotere auto (alle auto's dus) dan ik rijd.
Ik vind het alleen zo jammer dat je xenon lampen niet kan verstellen.. En misschien staan ze niet zo heel hoog hoor, maar voor m'n gevoel staat ze gewoon hoger dan nodig. Vind het wel raar dat ze zo uit de fabriek komen rollen.
Ik neem aan dat ze voordat de koper de auto in handen krijgt de auto APK gekeurd word?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:09 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Xenon lampen dienen net als gewone lampen bij elke APK gecontroleerd en evt afgesteld te worden.
Precies, heb ze altijd op hoog staan. Op standje 3 zie je imho veel te weinig, standje 1 is mwah maar standje 0 zie je toch echt het meest, en dat zonder de tegenligger te verblinden.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:52 schreef Spezza19 het volgende:
Hoezo is hij een oetlul? Want het klopt wel. Standaard is "hoog" de juiste, zodat je ze kan bijstellen als je zwaar beladen bent.
Wat meteen een ergernis is mensen die hem niet omlaag zetten als ze zwaar beladen zijn
Nieuw? Nee dan wordt het in de fabriek afgesteld. Die afstelling is internationaal gelijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:10 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze voordat de koper de auto in handen krijgt de auto APK gekeurd word?
Dan zal het wel aan mij liggen en staan ze waarschijnlijk gewoon goed. Niet te veel koffers in de achterbak doen dusquote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:13 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Nieuw? Nee dan wordt het in de fabriek afgesteld. Die afstelling is internationaal gelijk.
Ik heb nog -1 dat is voor 2 personen voorin zonder bagagequote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:13 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Precies, heb ze altijd op hoog staan. Op standje 3 zie je imho veel te weinig, standje 2 is mwah maar standje 1 zie je toch echt het meest, en dat zonder de tegenligger te verblinden.
veel moderne auto's met xenon hebben het zo ingericht dat de lampen zichzelf stellen tijdens het starten van de auto.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:14 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Dan zal het wel aan mij liggen en staan ze waarschijnlijk gewoon goed. Niet te veel koffers in de achterbak doen dus
Alle auto's met (origineel) xenon hebben dat, is namelijk verplicht!quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:15 schreef Marco001 het volgende:
[..]
veel moderne auto's met xenon hebben het zo ingericht dat de lampen zichzelf stellen tijdens het starten van de auto.
Wat zie jij dan te weinig als je het op 3 hebt staan? Ik had de lampen altijd op 3 staan. Overal waar verlichting is zie ik al genoeg, en waar dat niet is, zette ik hem misschien op 2, maar meer was meestal niet nodig omdat je ook van andere auto's licht op de weg hebt. Pas als ik echt alleen ergens reed gingen de lampen soms nog wel op 0 of 1. Of groot licht.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:13 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Precies, heb ze altijd op hoog staan. Op standje 3 zie je imho veel te weinig, standje 1 is mwah maar standje 0 zie je toch echt het meest, en dat zonder de tegenligger te verblinden.
Misschien staan jouw lampen dan wel (veel) te hoog afgesteld. Want op standje 3 zie je als het goed is maar verrekte weining, tenzij je auto vol zit met bagage en personenen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:16 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Wat zie jij dan te weinig als je het op 3 hebt staan? Ik had de lampen altijd op 3 staan. Overal waar verlichting is zie ik al genoeg, en waar dat niet is, zette ik hem misschien op 2, maar meer was meestal niet nodig omdat je ook van andere auto's licht op de weg hebt. Pas als ik echt alleen ergens reed gingen de lampen soms nog wel op 0 of 1. Of groot licht.
Op standje 3 werd zo'n 6 meter voor de auto de weg verlicht.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:17 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Misschien staan jouw lampen dan wel (veel) te hoog afgesteld. Want op standje 3 zie je als het goed is maar verrekte weining, tenzij je auto vol zit met bagage en personenen.
Ja, dat hoort dus zo'n 15 meter te zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:18 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Op standje 3 werd zo'n 6 meter voor de auto de weg verlicht.
Wettelijk moet dit tussen de 15 en iets meer meter zitten?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:20 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ja, dat hoort dus zo'n 15 meter te zijn.
Ohja en mocht je 's nachts een ongeluk krijgen, dan zou zo'n afstelling een reden kunnen zijn om de schadevergoeding te beperken of schuld aan te wijzen. Het is namelijk een afstelling welke wettelijk zo bepaald is, die richtlijnen zijn niet verzonnen door autofabrikanten voor jou comfort. Want je beperkt je zicht serieus veel meer dan je je beseft. Zelfs in de stad op lage snelheid kan het net het verschil maken.
Kan ik me ook wel weer voorstellen. Moest ik destijds ik m'n Alfa had ook niets van hebben.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 08:43 schreef Spezza19 het volgende:
Ik wil ook nooit ingehaald worden door een Prius in mijn BMW
Tja, op standje 3 zie je hooguit 5, misschien met een beetje mazzel 10 meter ver. Voor mij is dat hier echt te weinig. (Rijd veel in de provincie Groningen op smalle, bochtige wegen zonder straatverlichting)quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:16 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Wat zie jij dan te weinig als je het op 3 hebt staan? Ik had de lampen altijd op 3 staan. Overal waar verlichting is zie ik al genoeg, en waar dat niet is, zette ik hem misschien op 2, maar meer was meestal niet nodig omdat je ook van andere auto's licht op de weg hebt. Pas als ik echt alleen ergens reed gingen de lampen soms nog wel op 0 of 1. Of groot licht.
Morgen moet ik om 9.45 in Utrecht zijn voor een sollicitatie. In totaal ga ik dus ruim 400km rijden, waarvan 75% snelweg. Ik ben benieuwd hoe vaak ik dat soort dingen mee zal maken...quote:Op zondag 2 maart 2014 17:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
Mensen die onnodig links rijden omdat er over 2 km een vrachtwagen rijdt. Ik heb er gisteravond ook weer een stel naar rechts geseind.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |