Sorryquote:
True..quote:
Voordat ik investeer kijk ik of ik het een interessant project vind. Daarna gaat het mij alleen maar om de rente.quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:55 schreef AQuila360 het volgende:
Maar jongens even terugkomend op het volgende:
Willen jullie puur en alleen rente of vinden jullie het ook leuk om zo'n project te volgen? Want bijvoorbeeld Kickstarter daar doe je het echt om dat project te volgen en dan eventueel het resultaat aan het einde te krijgen ofzo maar geen winst.
En bij Iskenpandur weet je eigenlijk niet eens aan wie of wat je iets uitleent omdat je in hele kleine partjes automagisch kunt inleggen.
Daarom bevalt GVE me want daar heb je rente en toch ook wel wat betrokkenheid moet ik zeggen al gaat dat niet voor elk project op en is die betrokkenheid ook maar gering natuurlijk maar toch heb wel een aantal projecten waar ik af en toe op de site kijk waar ze mee bezig zijn en hoe het gaat.
Daarom mag van mij GVE zo blijven en ga ik er iskenpandur naast doen!
In principe doe ik het voor de winst. Ik kijk eerst naar het opgegeven rentepercentage, dan naar de opgegeven ratings, dan naar of ik het project verantwoord vindt en/of affiniteit mee heb. Ik probeer wel zo defensief mogelijk in te leggen om het risico op wanbetaling zo klein mogelijk te houden.quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:55 schreef AQuila360 het volgende:
Willen jullie puur en alleen rente of vinden jullie het ook leuk om zo'n project te volgen? Want bijvoorbeeld Kickstarter daar doe je het echt om dat project te volgen en dan eventueel het resultaat aan het einde te krijgen ofzo maar geen winst.
En bij Iskenpandur weet je eigenlijk niet eens aan wie of wat je iets uitleent omdat je in hele kleine partjes automagisch kunt inleggen.
Daarom bevalt GVE me want daar heb je rente en toch ook wel wat betrokkenheid moet ik zeggen al gaat dat niet voor elk project op en is die betrokkenheid ook maar gering natuurlijk maar toch heb wel een aantal projecten waar ik af en toe op de site kijk waar ze mee bezig zijn en hoe het gaat.
Hier sluit ik me bij aan. Aanvulling is dat ik looptijd opzich ook nog wel interessant vind om naar te kijken...quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:03 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
In principe doe ik het voor de winst. Ik kijk eerst naar het opgegeven rentepercentage, dan naar de opgegeven ratings, dan naar of ik het project verantwoord vindt en/of affiniteit mee heb. Ik probeer wel zo defensief mogelijk in te leggen om het risico op wanbetaling zo klein mogelijk te houden.
* µ maakt dezelfde afwegingenquote:Op donderdag 23 januari 2014 14:36 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik kijk eerst naar de rating (het liefst A of hoger), dan naar de rente (minimaal 8%), looptijd vind ik minder belangrijk. Als de rating en rente goed zijn, dan kijk ik naar de beschrijving van het project en beoordeel of ik er in ga investeren.
Tot nu toe heb ik 11 projecten bij GvE, op 1 na hebben ze allemaal een >A rating en >8% rente, looptijd varieert van 36 maanden tot 60 maanden. Enige uitzondering is Multi Care Systems en Noizezz met een BBB rating (9% rente). Daar heb ik toch geld in gestopt omdat ze al lang bestaan, goede groeipotenties lijken te hebben en ik er verder ook wel een goed gevoel bij had.
Zaken die wel een A rating en minimaal 8% hebben, maar waar ik geen geld in stop zijn particuliere aankopen (huis, auto, etc.), zaken waar ik echt niks mee heb (Herbalife bijvoorbeeld) en/of waar ik een slecht gevoel bij heb (slecht geschreven voorstellen, ongefundeerde prognoses, e.d.).
Ingelegd. Misschien doe ik er later nog wel wat bij zelfs, mooie rente met AAA ratingquote:Op vrijdag 24 januari 2014 11:08 schreef µ het volgende:
Nieuwe AAA: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5612
Ook ingelegd, het ziet er allemaal goed uit (al zit de rente wel net onder die 8% die ik hier eerder neer heb gezet, maar de rating maakt dat weer goed plus dat het gewoon een betrouwbaar en duidelijk verhaal is).quote:Op vrijdag 24 januari 2014 11:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ingelegd. Misschien doe ik er later nog wel wat bij zelfs, mooie rente met AAA rating
quote:We adviseren u slechts een verantwoord deel van uw vermogen te investeren in crowdfundingprojecten.
Tevens adviseren we u, uw inleg te spreiden over meerdere projecten.
Dit lijkt logisch, maar is in de praktijk vaak juist niet zo. Sterker nog een gebrek aan of een te laag krediet is veel gevallen één van de redenen van het falen van een onderneming.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:47 schreef BliepTuut het volgende:
4. Totale leningbedrag: lager is beter, want dan is de kans op katastrofe voor de leningnemer kleiner.
Ik hoorde laatst dat het helemaal niet goed gaat met de paardenbranche. Nou heb ik dat niet van een hele betrouwbare bron, maar voor mij voldoende om er niet in te investeren.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:22 schreef BliepTuut het volgende:
Ik heb die ook gepakt, en de kaaskraam. Ik zit nog te twijfelen over hoeveel ik in totaal in GvE wil hebben zitten, maar 1 van mijn 2 potentiėle grenzen komt dichterbij... Misschien moet ik mijn laagste zelfopgelegde grens aanhouden, en daarna alleen nog maar investeren in dingen die TE fantastisch lijken?
Oh, en lach maar om zweverige paarden-typjes, maar ik ben wel eens op stallen geweest - die dingen zwermen van de vrijwilligers die daar zeven dagen per week voor hun eigen plezier komen, maar dan wel zwaar werk doen. Stallen drijven bijna op het feit dat veel mensen dat werk ontspannend vinden. Mochten er dus financiėle problemen komen, dan staat er vaak een groep mensen klaar om gewoon nog wat harder te werken. Daarom dacht ik "die Jinas stal gaat goed komen."
Maar ik (en BT waarschijnlijk ook) investeren daar niet primair in om rijk van te worden maar om de droom van iemand te verwezelijken. Ik heb zelf ooit ook paarden gehad maar miste het fanatischme wat de meester paardenlui wel hebben. Evengoed kan ik dat fanatischme wel waarderen en wil dan iemand ook wel een zetje in de rug geven (met inderdaad wat risico dat ik een deel kwijt ben). Maar goed, die jongedame krijgt vast nog wel eens een kans.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst dat het helemaal niet goed gaat met de paardenbranche. Nou heb ik dat niet van een hele betrouwbare bron, maar voor mij voldoende om er niet in te investeren.
Mijn inleg is momenteel rond de 8% van mijn spaargeld. Dat mag langzaam wel wat meer worden, maar wil ook wel stoppen rond de 15%.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 16:30 schreef BartNH het volgende:
[..]
Maar ik (en BT waarschijnlijk ook) investeren daar niet primair in om rijk van te worden maar om de droom van iemand te verwezelijken. Ik heb zelf ooit ook paarden gehad maar miste het fanatischme wat de meester paardenlui wel hebben. Evengoed kan ik dat fanatischme wel waarderen en wil dan iemand ook wel een zetje in de rug geven (met inderdaad wat risico dat ik een deel kwijt ben). Maar goed, die jongedame krijgt vast nog wel eens een kans.
De meeste andere projecten doe ik puur voor het geld, het moet me echter wel min of meer aanspreken.
Mij inleg blijft beperkt tot ongeveer 1/6 van mn spaargeld, maar wat terug komt mag herinvesteerd worden. Mijn norm gecontroleer ik als een maximaal bedrag bij uitstaand + toegezegd bij de statistieken. Ik moet er niet aan denken om zelf een lening af te sluiten omdat mn spaargeld in GvE vast zit![]()
Als het puur om winst gaat dan is isePankur ook een optie. Maar als je daar kijkt wat mensen bereid zijn af te lossen... Vaakt 30% of meer van het (lage) inkomen. Dan leven wij toch in een andere wereld.
Hoeveel mensen kwamen er uiteindelijk op af?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:47 schreef AQuila360 het volgende:
Vandaag langs geweest bij een project waar ik geld in hebt gestoken.
Was een short-stay hotel in Amsterdam, was nog wel zwaar in de verbouwing maar kregen een rondleiding en uitleg hoe en wat alles zou gaan worden en daarna nog een bakkie koffie en een roomsoes
Was leuk, ook die lui achter het project kwamen sympathiek over.
Weet ik niet, toen ik er was waren er een mannetje 10 maar wellicht er voor en er na ook nog een aantal?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 21:44 schreef RicDan het volgende:
[..]
Hoeveel mensen kwamen er uiteindelijk op af?
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5542quote:Noot van Geldvoorelkaar.nl per 24.1.2014
De franchisegever, Monkey Town Franchise, heeft aangeboden om alsnog ¤ 130.000,- aan Monkey Town Helmond te lenen voor een periode van 60 maanden tegen 4,8% rente. De lening gaat drie maanden na opening in en er is een clausule om aflossingsbedragen op te schorten. Franchisenemer Monkey Town Helmond wil dat aanbod accepteren en heeft ons verzocht om verlaging van de crowdfunding naar ¤165.000,--. Dat betekent voor Monkey Town Helmond een verlaging van financieringslasten en het vooruitzicht op het sneller vollopen van haar crowdfundingsproject; voor investeerders betekent dit een verlaging van het collectieve risico.
Een alternatief in nederland is crowdaboutnow, ook AFM goedgekeurd maar veel lager rendement en mogelijk hoger risico. meer op vriendenfinanciering gericht imho.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 19:42 schreef Sparafucile het volgende:
Ik zie crowdfunding via Geldvoorelkaar (iets beters heb ik nog niet gevonden) gewoon als een aanvulling op sparen en belegen. Ik wil deze ontwikkeling graag steunen omdat ik vind dat bij financiėle instelling erg veel rendement verloren gaat. Ik kijk zowel naar de Graydon rating als de classificatie van GVE zelf. Verder blijf ik uit echte starters, particulieren en horeca.
Ik heb het gevoel dat het risico op wanbetaling onderschat wordt. Graydon geeft aan dat dit tussen 0 en 1,24% ligt voor de meeste categorieėn. GVE is zelf conservatiever: categorie 3 noemen ze al offensief en dan zit je al op 70% aflossingcapaciteit. Eén tegenslag en zo'n bedrijf is niet meer in staat af te lossen. Ik heb een tijdje in de leasebranche gewerkt. Daar waren opslagpercentages tot 5% om het risico af te dekken bij kleine partijen normaal en dan had je een onderpand.
Ik zie zelf ook een markt in hypotheken. Stel nou dat je kunt inschrijven op een hypotheek voor een rentevaste periode van 5 jaar tegen 5%. Aflossing dan niet via annuļteit, maar volledig achteraf (weer nieuwe inschrijving). Werkt in feite als deposito. Risico is veel lager omdat je onderpand hebt. Zien jullie dit zitten?
@Teun de excelsheet zit in je mail
Ik kies zelf ook liever voor 7,5% tegen een laag risico dan voor 9% en een vele malen hoger risico. Een iets hoger rendement weegt naar mijn mening niet op tegen een veel hoger risico.quote:Op zondag 26 januari 2014 20:05 schreef BliepTuut het volgende:
Als je bij AAA / GvE2 project 5612 (7.5%, 60 maanden) kijkt, dan zitten daar meerdere mensen voor ¤5000 in. Maar bij BB / GvE5 project 4857 (9%, 36 maanden) zit er één enkeling op ¤2400, en de rest op minder. Zo zie je maar hoe die ratings blijkbaar bijzonder zwaar meewegen in hoe men er tegenaan kijkt!
Niemand hier ziet crowdfunding als vervanger voor een spaarrekening.quote:Op zondag 26 januari 2014 20:21 schreef Isee het volgende:
Lijkt me bijzonder onverstandig om crowdfunding als vervanger te hebben voor een spaarrekening.
Start-ups (wat de meeste projecten toch wel zijn) hebben een meer dan flinke kans om over de kop te gaan. Kan je instant fluiten naar je centen.
En hoe goed verdiepen die sites zich nog helemaal in de bedrijven voordat ze een rating krijgen? Zijn er face to face gesprekken waarbij de papieren even door worden genomen? Word de achtergrond van een bedrijf/ondernemer grondig bekeken?
Ik zou zelf in ieder geval nooit willen investeren in een bedrijf zonder een uitgebreid gesprek met de ondernemer, waarbij de plannen en de papieren goed zijn doorgenomen. Crowdfunding op de huidige manier lijkt mij meer op liefdadigheid.
Dat zullen dus bureaus als Atradius zijn.quote:Toetsing
Geldvoorelkaar.nl is bevoegd voor de beoordeling van de financiėle positie van de kredietnemer informatie in te winnen bij derden, waaronder begrepen bureaus die de kredietwaardigheid beoordelen.
Op de site van GvE staat redelijk wat informatie over hoe ze tot de ratings komen, hoe de Graydon-rating werkt en hoe ze beoordelen of een project wel of niet op de site komt.quote:Op zondag 26 januari 2014 20:21 schreef Isee het volgende:
Lijkt me bijzonder onverstandig om crowdfunding als vervanger te hebben voor een spaarrekening.
Start-ups (wat de meeste projecten toch wel zijn) hebben een meer dan flinke kans om over de kop te gaan. Kan je instant fluiten naar je centen.
En hoe goed verdiepen die sites zich nog helemaal in de bedrijven voordat ze een rating krijgen? Zijn er face to face gesprekken waarbij de papieren even door worden genomen? Word de achtergrond van een bedrijf/ondernemer grondig bekeken?
Ik zou zelf in ieder geval nooit willen investeren in een bedrijf zonder een uitgebreid gesprek met de ondernemer, waarbij de plannen en de papieren goed zijn doorgenomen. Crowdfunding op de huidige manier lijkt mij meer op liefdadigheid.
Valt best mee met het aantal start ups, veel zijn ook bedrijven die al langer bestaan maar willen uitbreiden of meer voorraad willen hebben en.quote:Op zondag 26 januari 2014 20:21 schreef Isee het volgende:
Op de site zelf zie je dat niet zo 123 toch? Dat is wel jammer want veel mensen vonden het eerder misschien niet interessant terwijl het verhaal wat er nu ligt een stuk beter is. Zou eigenlijk een update tekentje bij moeten staan dat je weet dat er iets veranderd is.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:14 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik zie dat Monkey Town Helmond trouwens een update heeft gehad:
[..]
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5542
Daarmee neemt de kans dat ze het benodigde bedrag bij elkaar krijgen toch aanzienlijk toe, terwijl het risico afneemt (dat Monkey Town Franchise er ¤130.000 in wil steken tegen een lage rente geeft ook wel extra vertrouwen). Rating is echter nog wel steeds 5/BB.
Logisch dat de rating niet veranderd, de franchisegever is namelijk ook zelf gefund via GvE. Daarmee neemt het risico dus helemaal niet af, eerder toe. Als Helmond of de franchisegever omvalt dan heeft de ander ook een probleem.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:14 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik zie dat Monkey Town Helmond trouwens een update heeft gehad:
[..]
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5542
Daarmee neemt de kans dat ze het benodigde bedrag bij elkaar krijgen toch aanzienlijk toe, terwijl het risico afneemt (dat Monkey Town Franchise er ¤130.000 in wil steken tegen een lage rente geeft ook wel extra vertrouwen). Rating is echter nog wel steeds 5/BB.
Ikquote:Op zondag 26 januari 2014 21:41 schreef AQuila360 het volgende:
Hadden mensen hier nu ook geld toegezegd aan dat project van HIN verzekeringen?
Ah das wel goed om te weten. Even gezocht, dit is het vorige project: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=4272quote:Op zondag 26 januari 2014 21:40 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Logisch dat de rating niet veranderd, de franchisegever is namelijk ook zelf gefund via GvE. Daarmee neemt het risico dus helemaal niet af, eerder toe. Als Helmond of de franchisegever omvalt dan heeft de ander ook een probleem.
Ik juich het initiatief in ieder geval niet toe, voor mij zeker geen reden om geld in het project te stoppen.
Yep, en daar zit ik al inquote:Op zondag 26 januari 2014 21:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ah das wel goed om te weten. Even gezocht, dit is het vorige project: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=4272
Ikquote:Op zondag 26 januari 2014 21:41 schreef AQuila360 het volgende:
Ik ook, laag risico, redelijk rendement. Het gaat ook als een speer: 270K inleg alquote:Op zondag 26 januari 2014 21:41 schreef AQuila360 het volgende:
Ja, ze mogen wel zelf de rente vaststellen daarom dat verschil.quote:Op zondag 26 januari 2014 22:19 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Ik ook, laag risico, redelijk rendement. Het gaat ook als een speer: 270K inleg al
Ik twijfel meer over Quamedical: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5504
Vergeleken met HIN een hoger risico en toch een lagere rente?
Ik heb er ook wat ingestoptquote:Op zondag 26 januari 2014 21:41 schreef AQuila360 het volgende:
Bij mij is de opbrengst wel echt nummer 1, ik voel me niet echt enorm betrokken bij een bedrijf.quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:55 schreef AQuila360 het volgende:
Dat vraag ik mij ook af jaquote:Op maandag 27 januari 2014 14:45 schreef k_man het volgende:
Hoe werkt GvE belastingtechnisch? Krijg je een soort fiscaal jaaroverzicht?
Ja, die kun je met een druk op de knop opvragen, waarna je hem in je mailbox krijgt.quote:Op maandag 27 januari 2014 14:45 schreef k_man het volgende:
Hoe werkt GvE belastingtechnisch? Krijg je een soort fiscaal jaaroverzicht?
Ga naar 'Mijn geldvoorelkaar' en dan naar 'Mijn statistiek'. Onderin kun je het jaartal selecteren en met een druk op de groene knop krijg je je jaaropgaaf in je mailboxquote:
Nee, dat zal de belastingdienst niet vindenquote:Op maandag 27 januari 2014 15:01 schreef k_man het volgende:
Ok en hoe ziet de BD dit? Stel dat ik duizend euro investeer, vinden ze dan bij de BD dat mijn vermogen met duizend euro is afgenomen? Hoe werkt dat?
Mwah ligt eraan, als je onder de grens voor VRH zit is er toch niets aan dit hand? En als je er boven zit had je maar naar Rutte moeten luisteren door een nieuwe auto te kopenquote:Op maandag 27 januari 2014 15:56 schreef k_man het volgende:
OK, duidelijk. Ik vreesde al dat het niet zo'n feest zou zijn qua belastingen.
Zoiets denk ik wel ja.quote:Op maandag 27 januari 2014 14:42 schreef Zwansen het volgende:
Hoeveel legt de gemiddelde fokker in per investering? Paar honderd?
Kan mij niet voorstellen dat iemand hierin gaat investeren. Hij heeft een eigen bedrijfje in de bouw, zijn vrouw werkt 2 dagen per week en ze hebben 5 kinderen in de leeftijd 8 t/m 18.quote:Op maandag 27 januari 2014 21:02 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5593
Lange looptijd, extreem lage rente, particulier project.
Eenmaal? Andermaal?
Wees er snel bijquote:Op maandag 27 januari 2014 21:02 schreef µ het volgende:
Eenmaal? Andermaal?
Hoe bestaat het dat bij een gezins maandinkomen van waarschijnlijk boven de 8 rug per maand er geen reserve is van anderhalf maandloon?quote:Op maandag 27 januari 2014 21:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Maar ik denk dat hij het nog wel snel vol kan krijgen ook. Vergelijk het eens met dit project: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=4982
Dat snap ik ook niet echt, maar aan de andere kant is het even verbazingwekkend dat mensen hier geld aan uit willen lenen tegen zo'n lage rentequote:Op maandag 27 januari 2014 21:35 schreef BartNH het volgende:
[..]
Hoe bestaat het dat bij een gezins maandinkomen van waarschijnlijk boven de 8 rug per maand er geen reserve is van anderhalf maandloon?
Zo'n 'project' snap ik dus echt niet. Waarom zou je hier nou geld in stoppen?quote:Op maandag 27 januari 2014 21:02 schreef µ het volgende:
Eenmaal? Andermaal?
Het is in Nederland nooit feest met de Belastingdienst want als er wat te verhalen valt dan staan ze als eerste vooraan in dit land. En...elke mogelijkheid om iets van wat extra geld uit je te persen als burger zal men niet nalaten middels allerlei onvoorziene heffingen en verhogingen die elk jaar je tegemoet komen.quote:Op maandag 27 januari 2014 15:56 schreef k_man het volgende:
OK, duidelijk. Ik vreesde al dat het niet zo'n feest zou zijn qua belastingen.
Ach, het is zo slecht nog niet in Nederland. Zo kreeg ik op mijn zonnepanelen naast 1850 euro subsidie (rijks- en gemeentelijke subsidie) nu ook nog eens ruim 800 euro terug omdat ik zogenaamde BTW-ondernemer ben.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:51 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Het is in Nederland nooit feest met de Belastingdienst want als er wat te verhalen valt dan staan ze als eerste vooraan in dit land. En...elke mogelijkheid om iets van wat extra geld uit je te persen als burger zal men niet nalaten middels allerlei onvoorziene heffingen en verhogingen die elk jaar je tegemoet komen.
Vond dit ook wel een leukequote:Op maandag 27 januari 2014 21:02 schreef µ het volgende:
Eenmaal? Andermaal?
Snap sowieso niet waarom je 5 jaar van je rendement van je zonnepanelen zou weggooien door een dergelijke lening aan te gaan.quote:We wonen 10 jaar op een woonboerderij. Waar we een aantal jaar geleden een nieuwe schuur gebouwd hebben, voor de toekomstige zonnepanelen
Ik snap dat ook niet nee, als die rente voor 12 maanden was dan kon het nog wel maar dit is veel te lang.quote:Op maandag 27 januari 2014 21:02 schreef µ het volgende:
Eenmaal? Andermaal?
Inclusief rente en overige kosten moeten ze bijna 120k per jaar betalen voor deze lening (bijna 600k in totaal). Ik weet niet wat hun winstmarge op die 710k is, maar dat zou te doen moeten zijn (ook gezien hun rating). Daarnaast gebruiken ze die 500k om een portefeuille aan te kopen, wat ook weer extra inkomsten genereerd. Het is dus een investering in iets wat direct geld oplevert, dat geeft me al wat meer zekerheid dan bijvoorbeeld het aanschaffen van een nieuw pand of inventaris waarbij het altijd maar de vraag is of het aan zal slaan. Ook hebben ze vrijwel geen ander vreemd vermogen, wat weer een pluspuntje is.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:23 schreef Blik het volgende:
Ik zit nog een beetje te twijfelen over die HIN verzekeringen. Een lening aangaan van 500k terwijl je omzet slechts 710k is vind ik nog een beetje vreemd. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Exact. Het lijkt bijna cabaret, zo: ontdekte wie ik was, vrouw en kinderen dus weg, woon nu bij "goede vriend."quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:45 schreef BartNH het volgende:
Duidelijk in een verkeerd stadium van de verwerking om een lening aan te vragen
Hij fietst er behendig omheenquote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:25 schreef BliepTuut het volgende:
[..]
Exact. Het lijkt bijna cabaret, zo: ontdekte wie ik was, vrouw en kinderen dus weg, woon nu bij "goede vriend."
Edit: als je text in het invoervak hebt staan, en dan iets quote, dan concateneert ie dat blijkbaar...
Een echte “Mannen-man” zoals hij zelf zegtquote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:25 schreef BliepTuut het volgende:
[..]
Exact. Het lijkt bijna cabaret, zo: ontdekte wie ik was, vrouw en kinderen dus weg, woon nu bij "goede vriend."
Edit: als je text in het invoervak hebt staan, en dan iets quote, dan concateneert ie dat blijkbaar...
Welkom!quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:38 schreef Murdera het volgende:
Hoi, ik ga hier ook maar eens naar kijken. Alvast excuses voor mogelijke noob-vragen.
Volgens mij kan dat nietquote:Op donderdag 30 januari 2014 16:06 schreef teun1990 het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om een toegezegde investering te cancelen?
Toch snap ik die herfinanciering nooit zo goed. Lijkt me toch sterk dat ze nu meer betalen dan 9% voor die financiering? Als dat wel het geval is, dan ziet de bank het dus ook niet zo rooskleurig in?quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:06 schreef teun1990 het volgende:
Laatste tijd weinig interessante projecten voorbij zien komen. Maar deze vind ik opzich wel leuk:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5781
Goede rente, goed verhaal, meerdere vormen van inkomen en zelfs wanneer de verwachte groei niet gehaald wordt is er geen probleem.
Kan misschien niet, enige wat je kan doen is niet overmaken. Ik heb nu 1 project waarvan ik achteraf denk dat ik daar beter niet in had kunnen investeren. Mocht die onverhoopt nog vollopen (nog 48 dagen te gaan, zit nu 70% vol) dan ga ik niet storten.quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:06 schreef teun1990 het volgende:
Kan dat zomaar? Ben je niet verplicht om het over te maken?quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:14 schreef Blik het volgende:
[..]
Kan misschien niet, enige wat je kan doen is niet overmaken. Ik heb nu 1 project waarvan ik achteraf denk dat ik daar beter niet in had kunnen investeren. Mocht die onverhoopt nog vollopen (nog 48 dagen te gaan, zit nu 70% vol) dan ga ik niet storten.
Zou overigens een mooie toevoeging zijn als je zou kunnen cancellen, mis ik soms wel
Dat zijn de 0,9% kosten (in dit geval dus ¤4,50), die worden bij de eerste uitbetaling ingehouden. Je eerste uitbetaling is dus ¤4,50 lager dan de overige uitbetalingen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:17 schreef teun1990 het volgende:
Ze moeten bij GVE zelfs meer betalen dan 9%. Ze moeten eenmalig 4,750 euro betalen + plaatsingskosten waardoor het effectieve percentage 11,4% rente is.
Ik had nog een ander vraagje.
Mijn eerste project is sinds 29/01 echt helemaal rond. Nu staat er op GVE dat mijn totaal geinvesteerde bedrag 500 is en mijn uitstaande bedrag nog 495,50. Terwijl ik nog geen betaling ontvangen heb en er bij het betaalschema ook staat dat ik de eerste betaling krijg in maart.
Of ze doen het zoals bij isepankur, daar kan je binnen de site je investeringen verkopen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:31 schreef µ het volgende:
Tijd voor een metacrowdfundingsite waar je je verplichtingen kan doorverkopen/swappen
Dat zijn toch van die dingen waar je mee blijft zitten bij elk project. Of het nou doorgaat of niet altijd even wachten. Wen er maar aan net als wanneer je gestort hebt en tot het project begint dan ben je ook minimaal 1 maand aan het wachten op dat je je geld terug begint te krijgen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:19 schreef teun1990 het volgende:
[..]
. Maar daar moet ik dus nu een hele tijd op gaan wachten om zekerheid te hebben
Als het project nog niet vol zit zou je misschien ook GvE kunnen vragen of het mogelijk is om de toezegging te annuleren. Geen idee of ze eraan meewerken maar als je het niet vraagt weet je het niet.quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:14 schreef Blik het volgende:
[..]
Kan misschien niet, enige wat je kan doen is niet overmaken. Ik heb nu 1 project waarvan ik achteraf denk dat ik daar beter niet in had kunnen investeren. Mocht die onverhoopt nog vollopen (nog 48 dagen te gaan, zit nu 70% vol) dan ga ik niet storten.
Zou overigens een mooie toevoeging zijn als je zou kunnen cancellen, mis ik soms wel
Ja, het is duidelijk dat de dame in kwestie inderdaad haar vak van teksten schrijven goed verstaat. Als ze de zelfde kwaliteit kan leveren bij die afslank cursus.... Dan die B&B die het goed doet.quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:06 schreef teun1990 het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5781
Goede rente, goed verhaal, meerdere vormen van inkomen en zelfs wanneer de verwachte groei niet gehaald wordt is er geen probleem.
Soms heb ik ook wel het idee dat die leningen nog van voor de crisis zijn ofzo en daarom ook wat hoger.quote:Op donderdag 30 januari 2014 16:09 schreef nikao het volgende:
[..]
Toch snap ik die herfinanciering nooit zo goed. Lijkt me toch sterk dat ze nu meer betalen dan 9% voor die financiering? Als dat wel het geval is, dan ziet de bank het dus ook niet zo rooskleurig in?
Ik bedoelde meer dat ik een toezegging heb gedaan, maar dat ik ook graag een mogelijkheid zie om die toezegging te annuleren.quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:20 schreef fingie het volgende:
[..]
Als het project nog niet vol zit zou je misschien ook GvE kunnen vragen of het mogelijk is om de toezegging te annuleren. Geen idee of ze eraan meewerken maar als je het niet vraagt weet je het niet.
Een manier om van investeringen af te raken zou wel een mooie toevoeging zijn. Al denk ik dat dit lastig is voor GVE. Ik denk dat ze nog te klein zijn (qua aantal investeerders) om onderling door te kunnen verkopen op de manier zoals isepankur. Naast aanbod moet er natuurlijk wel voldoende vraag zijn.
Ja, ik snap dat dat prettig zou zijn, maar daarmee duurt het proces nog langer voor de investeerders, de leners weten dan bij 100% volschrijven nog niet of het wel doorgaat. En ik zou ook flink balen als ik denk een leuke investering te hebben gedaan, maar doordat andere investeerders van gedachten veranderen is dat ineens teniet gedaan!quote:Op donderdag 30 januari 2014 20:22 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat ik een toezegging heb gedaan, maar dat ik ook graag een mogelijkheid zie om die toezegging te annuleren.
Mee eens, en daarnaast vergeten heel veel mensen dat de belastingen ook zorgen dat er in NL minder verschil is tussen arm en rijk, waardoor we goede gezondheidszorg, goed onderwijs, goede justitie en politie, een goed wegennet en andere goede basisvoorzieningen. Om nog maar te zwijgen van weinig bedelaars en daklozen. Belastingen zijn ook ergens goed voor!quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:04 schreef Blik het volgende:
[..]
Ach, het is zo slecht nog niet in Nederland. Zo kreeg ik op mijn zonnepanelen naast 1850 euro subsidie (rijks- en gemeentelijke subsidie) nu ook nog eens ruim 800 euro terug omdat ik zogenaamde BTW-ondernemer ben.
Het probleem is juist dat ik er nu voor kan kiezen om het geldbedrag uiteindelijk niet over te schrijven, en het project nog een keer opengezet moet worden voor nieuwe investeerders. Als ik tussentijds kan annuleren heb je die onzekerheid niet/minderquote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:53 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat dat prettig zou zijn, maar daarmee duurt het proces nog langer voor de investeerders, de leners weten dan bij 100% volschrijven nog niet of het wel doorgaat. En ik zou ook flink balen als ik denk een leuke investering te hebben gedaan, maar doordat andere investeerders van gedachten veranderen is dat ineens teniet gedaan!
En ze geven je uitgebreid de mogelijkheid om van gedachten te veranderen, doordat je bij investeren eerst moet inloggen, dan akkoord geven (vinkje) en dan daarna ook nog op de bevestigingslink te klikken in je mail. Als je niet zeker bent, doe het dan gewoon niet.
Lijkt mij dat, als ze instellen van dat je kunt cancelen van je investering, het alsnog gaat voorkomen dat mensen het geld niet overmaken. Tot wanneer zou dat cancelen dan kunnen in jou optiek? Krijg je dan daarna de verplichting tot overmaken als je niet gecanceld hebt en GvE zodanig dan een deurwaarder op je dak kan sturen ?? Dat maakt de procedure dan natuurlijk nog langer dan even snel weer openstellen.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Het probleem is juist dat ik er nu voor kan kiezen om het geldbedrag uiteindelijk niet over te schrijven, en het project nog een keer opengezet moet worden voor nieuwe investeerders. Als ik tussentijds kan annuleren heb je die onzekerheid niet/minder
Misschien heb je wel gelijk dat het dan een tikkie bureaucratisch wordt, terwijl het nu relatief laagdrempelig is.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 12:44 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Lijkt mij dat, als ze instellen van dat je kunt cancelen van je investering, het alsnog gaat voorkomen dat mensen het geld niet overmaken. Tot wanneer zou dat cancelen dan kunnen in jou optiek? Krijg je dan daarna de verplichting tot overmaken als je niet gecanceld hebt en GvE zodanig dan een deurwaarder op je dak kan sturen ?? Dat maakt de procedure dan natuurlijk nog langer dan even snel weer openstellen.
Hallo meneer 005256quote:Op vrijdag 31 januari 2014 16:03 schreef Blik het volgende:
Die Kleine Dreumes is op zich wel interessant vind ik. Zijn bekende producten die ze maken, zijn aan het uitbreiden, goede adviseurs in dienst. Ook herkenbare producten als je een kleine hebt.
Ik heb geļnvesteerd in ieder geval
neequote:Op vrijdag 31 januari 2014 16:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Misschien ben ik wel 1 van de andere 3
Je moet je risico natuurlijk goed spreidenquote:Op vrijdag 31 januari 2014 16:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee ook nietBlik houdt wel van een vast investeringspatroon (op 3 uitzonderingen na)
Zo is datquote:Op vrijdag 31 januari 2014 16:18 schreef Blik het volgende:
[..]
Je moet je risico natuurlijk goed spreiden
Ik ook precies dat :p En ik weet ook dat het nergens op slaat en je eigenlijk het beste gewoon random in elk project 100,- zou moeten stoppen omdat je er zelf toch geen extra kosten en werk aan hebt maar ik heb ook dat gevoel dat die maandopbrengsten dan te laag zijn wil minimaal wel 10,- per maand per project.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 22:39 schreef BliepTuut het volgende:
Ik heb nu ook relatief flinke bedragen in projecten zitten, omdat ik om de een of andere reden wel substantiėle maandbedragen wil krijgen. Anders krijg je zulke kleine bedragjes! Slaat nergens op, maar toch houd ik me er mee bezig. Spreiding zou eigenlijk beter zijn, ja.
Wat is voor jou een beweegreden om daar in te stappen? Want als je weinig inlegt zal het op je complete vermogen nauwelijks impact hebben.quote:Op zondag 2 februari 2014 11:59 schreef AQuila360 het volgende:
Ga vanmiddag even kijken bij Isepankur, even doorlezen en aanmelden en dan met een klein bedrag beginnen en zo'n automagisch profiel aan maken.
Ik begin sowieso met een kleine bedrag en als het goed loopt verhoog ik dat.quote:Op zondag 2 februari 2014 13:13 schreef RicDan het volgende:
[..]
Wat is voor jou een beweegreden om daar in te stappen? Want als je weinig inlegt zal het op je complete vermogen nauwelijks impact hebben.
Als je het dan maar niet snel uitgeleend wil hebben. De snelheid van uitlenen daar valt mij wat tegen. Begin dit jaar heb ik ¤ 250,- gestort en wat (voorzichtige) profielen aangemaakt om het uit te proberen. Deze profielen hebben tot nu toe 6x geld toegezegd a ¤ 10,- per keer. Het is dat ik zelf ook handmatig wat uitgeleend heb anders was er nu nog ¤ 190,- beschikbaar na een maand.quote:
Die piramide klinkt inderdaad wel slim. Betekent dit dat je inzet op een agressief profiel bij isePankur, of ga je toch voor de ietwat lagere rendementen maar dus wel iets meer zekerheid?quote:Op zondag 2 februari 2014 13:20 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik begin sowieso met een kleine bedrag en als het goed loopt verhoog ik dat.
Maar ik werk wel met een soort van piramide met een brede veilige onderkant en dan hoe meer risico hoe minder geld naar boven toe maar al met al brengt wel elke laag ongeveer evenveel op. Omdat elke stap omhoog minder geld is maar tegen meer rente waardoor je ongeveer evenveel hebt als de laag er onder. En ispankur is dan wat mij betreft de ''top'' met weinig geld tegen een hele hoge rente.
Ten 2de is intresse is voor mij ook wel een belangrijk deel, ik heb eigenlijk geld in vanalles en nog wat zitten en vind dat ook leuk om te volgen en te kijken hoe en wat m'n volgende stap is.
Tof!quote:Op zondag 2 februari 2014 17:34 schreef SimonB het volgende:
Ik net 800 ingezet op eKlanten.nl project:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5922
Ben zelf ingeschreven op de site en adverteerder (8/9 maanden). Krijg er inderdaad veel bezoekers voor terug.
Vandaag niet meer aan toe gekomen om even te kjken.quote:Op zondag 2 februari 2014 15:36 schreef RicDan het volgende:
[..]
Die piramide klinkt inderdaad wel slim. Betekent dit dat je inzet op een agressief profiel bij isePankur, of ga je toch voor de ietwat lagere rendementen maar dus wel iets meer zekerheid?
Te weinig geld voor om dit te doen. Vooral met een IPO, daar is de wetgeving niet volwassen genoeg voor.quote:Op zondag 2 februari 2014 20:58 schreef Syntix het volgende:
Nog steeds geen mensen die echt crowdfunden? Dan heb ik het niet over geld uitlenen aan GVE projectjes, maar aan echte startups die binnen jaren een IPO zouden kunnen hebben. Jammer genoeg is kickstarter echt puur voor het pre-orderen en supporten van projecten en niet voor het investeren in zo'n startup.
Zijn er mensen die wel echt investeren in projecten om zo een aandeel in een startup te krijgen?
Dat is geen crowdfunden maar venture capital/durfkapitaal verschaffen. Dat is een hele andere tak van sport.quote:Op zondag 2 februari 2014 20:58 schreef Syntix het volgende:
Nog steeds geen mensen die echt crowdfunden? Dan heb ik het niet over geld uitlenen aan GVE projectjes, maar aan echte startups die binnen jaren een IPO zouden kunnen hebben. Jammer genoeg is kickstarter echt puur voor het pre-orderen en supporten van projecten en niet voor het investeren in zo'n startup.
Zijn er mensen die wel echt investeren in projecten om zo een aandeel in een startup te krijgen?
Venture Capital is de grote versie, maar crowdfunden en dan investeren in startups kan ook met kleinere bedragen.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:31 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dat is geen crowdfunden maar venture capital/durfkapitaal verschaffen. Dat is een hele andere tak van sport.
Dan vind je niet de bedrijven die een IPO kunnen doen.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:36 schreef Syntix het volgende:
[..]
Venture Capital is de grote versie, maar crowdfunden en dan investeren in startups kan ook met kleinere bedragen.
Je kon jaren geleden ook investeren als kleine belegger in Twitter en Facebook (crowdfunding dus) en die hebben uiteindelijk ook een IPO gedaan. Waar jij denk ik op doelt zijn de bedrijven die al bijna geen startup meer zijn en waarvan je (bijna zeker) weet dat ze een IPO ondergaan. De kans dat je een een startup crowdfund die een IPO ondergaat is natuurlijk erg klein, maar het is sowieso interessanter om te investeren in startups dan GVE (ook iets risicovoller).quote:Op zondag 2 februari 2014 21:37 schreef Kirov het volgende:
[..]
Dan vind je niet de bedrijven die een IPO kunnen doen.
quote:Op zondag 2 februari 2014 20:34 schreef BliepTuut het volgende:
Maakt het voor mij ook inleg-waardiger!
Hij heeft zich speciaal geregistreerd om deze post te kunnen plaatsen. Riekt een beetje naar spam...quote:Op zondag 2 februari 2014 18:43 schreef AQuila360 het volgende:
Tof!
Altijd leuk als iemand ook daadwerkelijk het project kent.
Nee, te grote risico's voor mij. Zou dat overigens nog wel ooit willen doen, als ik voldoende geld heb. Zeker als je dan ook iets te zeggen hebt in zo'n bedrijf(je).quote:Op zondag 2 februari 2014 20:58 schreef Syntix het volgende:
OK.. Ik had geen idee dat je er ook nog voor kon kiezen om het bedrag niet over te schrijven uiteindelijk.. Toch nog maar even die algemene voorwaarden doorlezen.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Het probleem is juist dat ik er nu voor kan kiezen om het geldbedrag uiteindelijk niet over te schrijven, en het project nog een keer opengezet moet worden voor nieuwe investeerders. Als ik tussentijds kan annuleren heb je die onzekerheid niet/minder
hmm, vreemd! Mijn geld wordt direct weer uitgeleend, al is er maar 5 EUR beschikbaar.. Zijn de profielen misschien dusdanig voorzichtig dat er gewoon geen projecten beschikbaar zijn die eraan voldoen?quote:Op zondag 2 februari 2014 13:52 schreef fingie het volgende:
[..]
Als je het dan maar niet snel uitgeleend wil hebben. De snelheid van uitlenen daar valt mij wat tegen. Begin dit jaar heb ik ¤ 250,- gestort en wat (voorzichtige) profielen aangemaakt om het uit te proberen. Deze profielen hebben tot nu toe 6x geld toegezegd a ¤ 10,- per keer. Het is dat ik zelf ook handmatig wat uitgeleend heb anders was er nu nog ¤ 190,- beschikbaar na een maand.
Natuurlijk kan je ook naar die market daar kijken, maar daar wacht ik nog even mee. Eerst zo voorzichtig uitproberen en kijk dan later of ik meer ga doen daar en wat.
Dat denk ik ook, mijn profiel is vrij agressief en al het geld dat terugkomt is alweer weg voordat ik het op mijn account heb zien staan. Isepankur kent gewoon veel aanvragen met een relatief hoog risico. En, net zoals bij geldvoorelkaar, als je alleen projecten wilt met korte looptijden dan kan het lang duren.quote:Op maandag 3 februari 2014 10:06 schreef mesaana het volgende:
[..]
hmm, vreemd! Mijn geld wordt direct weer uitgeleend, al is er maar 5 EUR beschikbaar.. Zijn de profielen misschien dusdanig voorzichtig dat er gewoon geen projecten beschikbaar zijn die eraan voldoen?
Ik heb de profielen wel voorzichtig ingesteld om eerst eens te kijken hoe alles werkt. Daarom heb ik alleen profielen voor leningen in categorie A/B 900/1000 met een max. looptijd van 48 maanden. En qua land alleen Estland gezien een paar discussies op het forum over Finse en Spaanse leningen.quote:Op maandag 3 februari 2014 10:06 schreef mesaana het volgende:
[..]
hmm, vreemd! Mijn geld wordt direct weer uitgeleend, al is er maar 5 EUR beschikbaar.. Zijn de profielen misschien dusdanig voorzichtig dat er gewoon geen projecten beschikbaar zijn die eraan voldoen?
Zou het wel willen maar hoe en waar?quote:Op zondag 2 februari 2014 20:58 schreef Syntix het volgende:
Ah, ok. Verstandig en inderdaad, dan gaat het minder snel.quote:Op maandag 3 februari 2014 10:24 schreef fingie het volgende:
[..]
Ik heb de profielen wel voorzichtig ingesteld om eerst eens te kijken hoe alles werkt. Daarom heb ik alleen profielen voor leningen in categorie A/B 900/1000 met een max. looptijd van 48 maanden. En qua land alleen Estland gezien een paar discussies op het forum over Finse en Spaanse leningen.
Door meer risico te nemen zal het vast sneller gaan, maar om in eerste instantie te proberen lijkt dit mij handiger.
Goed gezien.quote:Op maandag 3 februari 2014 00:35 schreef k_man het volgende:
Hij heeft zich speciaal geregistreerd om deze post te kunnen plaatsen. Riekt een beetje naar spam...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |