abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135847360
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Een ander platform is crowdaboutnow.com. Deze twee platformen zijn de enige twee in Nederland met een officiėle vergunning van de AFM.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Bij geldvoorelkaar is dit echter minder van belang, aangezien daar de contracten direct afgesloten worden.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM µ als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

Vorige delen:
జ్ఞ‌ా
pi_135847367
Omdat de sluiter hem niet opende :*.
జ్ఞ‌ా
pi_135847391
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:39 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die extra's waren wel leuk :9
Vanaf 2k :{
జ్ఞ‌ా
pi_135847407
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:42 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Wat was dat voor iets?
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5363
జ్ఞ‌ా
pi_135847430
quote:
3s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:47 schreef µ het volgende:
Omdat de sluiter hem niet opende :*.
Sorry :@

Zag het pas net :P

quote:
12s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:47 schreef µ het volgende:

[..]

Vanaf 2k :{
True..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_135847738
Maar jongens even terugkomend op het volgende:

Willen jullie puur en alleen rente of vinden jullie het ook leuk om zo'n project te volgen? Want bijvoorbeeld Kickstarter daar doe je het echt om dat project te volgen en dan eventueel het resultaat aan het einde te krijgen ofzo maar geen winst.

En bij Iskenpandur weet je eigenlijk niet eens aan wie of wat je iets uitleent omdat je in hele kleine partjes automagisch kunt inleggen.

Daarom bevalt GVE me want daar heb je rente en toch ook wel wat betrokkenheid moet ik zeggen al gaat dat niet voor elk project op en is die betrokkenheid ook maar gering natuurlijk maar toch heb wel een aantal projecten waar ik af en toe op de site kijk waar ze mee bezig zijn en hoe het gaat.

Daarom mag van mij GVE zo blijven en ga ik er iskenpandur naast doen!
pi_135848063
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:55 schreef AQuila360 het volgende:

Willen jullie puur en alleen rente of vinden jullie het ook leuk om zo'n project te volgen? Want bijvoorbeeld Kickstarter daar doe je het echt om dat project te volgen en dan eventueel het resultaat aan het einde te krijgen ofzo maar geen winst.

En bij Iskenpandur weet je eigenlijk niet eens aan wie of wat je iets uitleent omdat je in hele kleine partjes automagisch kunt inleggen.

Daarom bevalt GVE me want daar heb je rente en toch ook wel wat betrokkenheid moet ik zeggen al gaat dat niet voor elk project op en is die betrokkenheid ook maar gering natuurlijk maar toch heb wel een aantal projecten waar ik af en toe op de site kijk waar ze mee bezig zijn en hoe het gaat.

Voordat ik investeer kijk ik of ik het een interessant project vind. Daarna gaat het mij alleen maar om de rente.
జ్ఞ‌ా
pi_135848167
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:55 schreef AQuila360 het volgende:

In principe doe ik het voor de winst. Ik kijk eerst naar het opgegeven rentepercentage, dan naar de opgegeven ratings, dan naar of ik het project verantwoord vindt en/of affiniteit mee heb. Ik probeer wel zo defensief mogelijk in te leggen om het risico op wanbetaling zo klein mogelijk te houden.
pi_135848882
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 14:03 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

In principe doe ik het voor de winst. Ik kijk eerst naar het opgegeven rentepercentage, dan naar de opgegeven ratings, dan naar of ik het project verantwoord vindt en/of affiniteit mee heb. Ik probeer wel zo defensief mogelijk in te leggen om het risico op wanbetaling zo klein mogelijk te houden.
Hier sluit ik me bij aan. Aanvulling is dat ik looptijd opzich ook nog wel interessant vind om naar te kijken...
  donderdag 23 januari 2014 @ 14:19:56 #10
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_135848937
Bij GvE: Als ik affiniteit heb met het project kijk ik minder naar rente en risico, daar in investeren vind ik dan ook leuk om te doen en die volg ik zo nu en dan door er op te googlen. Verder is het voor mij wel degelijk te doen om centjes maar ik vind het ook wel een leuk speeltje. Looptijd is voor mij geen kriterium op zich, echter een groot bedrijf voor lange tijd klein bedrag voelt niet goed.

Het zou handig zijn als GvE de bedragen gewoon via een machtinging van mn rekening zou halen, dat overschrijven en nummers kopieren is toch een gedoe als je van huis bent en met de telefoon moet doen. Verder kan hun zoekfunctie in de database en de meldingen bij nieuwe projecten wel wat handiger.

IsePankur heb ik zojuist 100 Euro naar overgemaakt, gewoon om te proberen hoe dat bevalt. Ik snap er nog niet veel van maar dat komt wel als ik er werkelijk aan de gang kan met profielen bouwen.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  donderdag 23 januari 2014 @ 14:33:18 #11
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_135849445
Voor mij is het een vervanging van een spaarrekening, puur voor de centen dus. Ik heb bij GvE geld geleend aan bedrijven waar ik zelf totaal geen affiniteit mee of behoefte aan heb. Als het maar winst kan maken.
Ook geen sig dus
pi_135849572
Ik kijk eerst naar de rating (het liefst A of hoger), dan naar de rente (minimaal 8%), looptijd vind ik minder belangrijk. Als de rating en rente goed zijn, dan kijk ik naar de beschrijving van het project en beoordeel of ik er in ga investeren.

Tot nu toe heb ik 11 projecten bij GvE, op 1 na hebben ze allemaal een >A rating en >8% rente, looptijd varieert van 36 maanden tot 60 maanden. Enige uitzondering is Multi Care Systems en Noizezz met een BBB rating (9% rente). Daar heb ik toch geld in gestopt omdat ze al lang bestaan, goede groeipotenties lijken te hebben en ik er verder ook wel een goed gevoel bij had.

Zaken die wel een A rating en minimaal 8% hebben, maar waar ik geen geld in stop zijn particuliere aankopen (huis, auto, etc.), zaken waar ik echt niks mee heb (Herbalife bijvoorbeeld) en/of waar ik een slecht gevoel bij heb (slecht geschreven voorstellen, ongefundeerde prognoses, e.d.).

[ Bericht 0% gewijzigd door MrBadGuy op 23-01-2014 14:43:01 ]
pi_135850328
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 14:36 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik kijk eerst naar de rating (het liefst A of hoger), dan naar de rente (minimaal 8%), looptijd vind ik minder belangrijk. Als de rating en rente goed zijn, dan kijk ik naar de beschrijving van het project en beoordeel of ik er in ga investeren.

Tot nu toe heb ik 11 projecten bij GvE, op 1 na hebben ze allemaal een >A rating en >8% rente, looptijd varieert van 36 maanden tot 60 maanden. Enige uitzondering is Multi Care Systems en Noizezz met een BBB rating (9% rente). Daar heb ik toch geld in gestopt omdat ze al lang bestaan, goede groeipotenties lijken te hebben en ik er verder ook wel een goed gevoel bij had.

Zaken die wel een A rating en minimaal 8% hebben, maar waar ik geen geld in stop zijn particuliere aankopen (huis, auto, etc.), zaken waar ik echt niks mee heb (Herbalife bijvoorbeeld) en/of waar ik een slecht gevoel bij heb (slecht geschreven voorstellen, ongefundeerde prognoses, e.d.).
* µ maakt dezelfde afwegingen :Y.
జ్ఞ‌ా
  donderdag 23 januari 2014 @ 15:26:45 #14
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_135851588
Kijk persoonlijk vooral na of ik het interessant vind. Plus leuke vergoeding.
The more debt, the better
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:47:59 #15
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_135855782
1. Minsten 8% rente.
2. Het moet niet een belachelijk iets zijn (zoals herbalife.)
3. Korte projecten vind ik interessant omdat je dan zelf minder lang "exposed" bent.
4. Totale leningbedrag: lager is beter, want dan is de kans op katastrofe voor de leningnemer kleiner.
5. Als ik het project leuk vind, ben ik eerder geneigd te investeren. Dat is alleen nog niet echt vaak voorgekomen.

In eerste instantie wou ik de opstart van nieuwe restaurants en zo ontwijken, maar dan blijft er eigenlijk best wel niks over, als je dat doet... Daarom toch maar laatst aan "Leuten" begonnen. 9% en 36 maanden.

Alles bij elkaar genomen is mijn ideale project dus een 2- of 3-jaars "financiering werkkapitaal" voor een tof bedrijf, waar ze maar rond de 50k of zo vragen.
pi_135857774
Ik bedoelde niet zo zeer hoe jullie tot die beslissing komen maar meer of jullie het ook leuk vinden om zo'n project of onderneming dan ook te volgen? Of dat dat jullie niets boeit en je alleen je geld wil

:P
pi_135860631
Ik doe het voornamelijk voor het rendement. Maar, kijk zeker ook naar het project zelf. Een aansprekend project met een lager rendement doe ik ook.

De bedrijven hou ik via internet wel in de gaten. Ik heb nog nergens geld in gestopt waar ik bv zo even langs kan rijden om te kijken.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 09:42:43 #18
419930 BliepTuut
pi_135883384
Ik had juist lange tijd nog geen projecten omdat niets me nog aansprak. Rendements-getallen stonden wel op het scherm, maar de inhoud interesseerde me steeds niet. Toen die dromer met die stal kwam aanzetten, toen maakte ik pas een profiel aan en stopte ik er geld in. Zo'n stal is iemand's passie, die wou ik wel een kans gunnen. Maar een lening voor een webwinkel of zo, dat is niet iemand's passie, dat is gewoon iemand's beroep. Dat interesseert me minder. Ik denk dus dat ik een antwoord kan geven dat Aquila wil horen: ik zou het heel graag volgen (kickstart zelf ook wel vaak) maar er komen mij te weinig volgbare dingen voorbij.

Ik zit wel hier naar te kijken, een kaashandelaar op markten: 5313

Bij ons op de markt sta ik altijd in de rij om mijn brie te kopen, die man draait top-uren. Het is sowieso druk op de markt. Wat dat betreft kan ik me goed voorstellen dat een grotere kar de moeite waard kan zijn - én ik heb een soort persoonlijk affiniteit met het project (gek op kaas :Y) ).

Wat denken jullie van 5313?
  vrijdag 24 januari 2014 @ 10:40:32 #19
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_135884808
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5313
Vreemd dat bij ruim verdubbelling van de werkdagen de omzet slechts 25% omhoog gaat. Verder lijkt het een reėel verhaal, een langzame maar gestage groei naar een financieel gezonde situatie die er nu dus nog niet is (negatief vermogen).

Maar eh Blieb Tuut, waar wil je niet in investeren? :+
https://www.facebook.com/(...)111763209037?fref=ts
Ik had het haar ook wel gegunt maar als het al zo snel mis gaat met afspraken dan is het beter dat de lening is ingetrokken.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:26:30 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_135886290
quote:
Ingelegd. Misschien doe ik er later nog wel wat bij zelfs, mooie rente met AAA rating ^O^
  vrijdag 24 januari 2014 @ 12:22:19 #22
419930 BliepTuut
pi_135888272
Ik heb die ook gepakt, en de kaaskraam. Ik zit nog te twijfelen over hoeveel ik in totaal in GvE wil hebben zitten, maar 1 van mijn 2 potentiėle grenzen komt dichterbij... Misschien moet ik mijn laagste zelfopgelegde grens aanhouden, en daarna alleen nog maar investeren in dingen die TE fantastisch lijken?

Oh, en lach maar om zweverige paarden-typjes, maar ik ben wel eens op stallen geweest - die dingen zwermen van de vrijwilligers die daar zeven dagen per week voor hun eigen plezier komen, maar dan wel zwaar werk doen. Stallen drijven bijna op het feit dat veel mensen dat werk ontspannend vinden. Mochten er dus financiėle problemen komen, dan staat er vaak een groep mensen klaar om gewoon nog wat harder te werken. Daarom dacht ik "die Jinas stal gaat goed komen."
pi_135889818
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ingelegd. Misschien doe ik er later nog wel wat bij zelfs, mooie rente met AAA rating ^O^
Ook ingelegd, het ziet er allemaal goed uit (al zit de rente wel net onder die 8% die ik hier eerder neer heb gezet, maar de rating maakt dat weer goed plus dat het gewoon een betrouwbaar en duidelijk verhaal is).

Aan BliepTuut: probeer voor jezelf een duidelijke, harde grens te stellen wat je maximaal in crowdfunding wilt steken. Het advies wat GvE geeft zou ik zeker ter harte nemen:

quote:
We adviseren u slechts een verantwoord deel van uw vermogen te investeren in crowdfundingprojecten.
Tevens adviseren we u, uw inleg te spreiden over meerdere projecten.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 13:15:32 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_135889937
En gewoon soms even een tijdje niets doen dan krijg je weer geld terug en kun je daarna weer wat doen en eventueel de grens iets verhogen als tot dan alles goed ging.

Ik wil sowieso in jan en feb niets doen pas in maart weer. Of er moet iets heel tofs langs komen uiteraard.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 13:30:23 #25
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_135890601
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:47 schreef BliepTuut het volgende:

4. Totale leningbedrag: lager is beter, want dan is de kans op katastrofe voor de leningnemer kleiner.

Dit lijkt logisch, maar is in de praktijk vaak juist niet zo. Sterker nog een gebrek aan of een te laag krediet is veel gevallen één van de redenen van het falen van een onderneming.

In veel gevallen is het voor de ondernemer beter als hij een hogere lening krijgt dan in eerst instantie gedacht.
The more debt, the better
  vrijdag 24 januari 2014 @ 13:58:55 #26
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_135891837
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 12:22 schreef BliepTuut het volgende:
Ik heb die ook gepakt, en de kaaskraam. Ik zit nog te twijfelen over hoeveel ik in totaal in GvE wil hebben zitten, maar 1 van mijn 2 potentiėle grenzen komt dichterbij... Misschien moet ik mijn laagste zelfopgelegde grens aanhouden, en daarna alleen nog maar investeren in dingen die TE fantastisch lijken?

Oh, en lach maar om zweverige paarden-typjes, maar ik ben wel eens op stallen geweest - die dingen zwermen van de vrijwilligers die daar zeven dagen per week voor hun eigen plezier komen, maar dan wel zwaar werk doen. Stallen drijven bijna op het feit dat veel mensen dat werk ontspannend vinden. Mochten er dus financiėle problemen komen, dan staat er vaak een groep mensen klaar om gewoon nog wat harder te werken. Daarom dacht ik "die Jinas stal gaat goed komen."
Ik hoorde laatst dat het helemaal niet goed gaat met de paardenbranche. Nou heb ik dat niet van een hele betrouwbare bron, maar voor mij voldoende om er niet in te investeren.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 16:30:38 #27
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_135897559
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 13:58 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik hoorde laatst dat het helemaal niet goed gaat met de paardenbranche. Nou heb ik dat niet van een hele betrouwbare bron, maar voor mij voldoende om er niet in te investeren.
Maar ik (en BT waarschijnlijk ook) investeren daar niet primair in om rijk van te worden maar om de droom van iemand te verwezelijken. Ik heb zelf ooit ook paarden gehad maar miste het fanatischme wat de meester paardenlui wel hebben. Evengoed kan ik dat fanatischme wel waarderen en wil dan iemand ook wel een zetje in de rug geven (met inderdaad wat risico dat ik een deel kwijt ben). Maar goed, die jongedame krijgt vast nog wel eens een kans.

De meeste andere projecten doe ik puur voor het geld, het moet me echter wel min of meer aanspreken.

Mij inleg blijft beperkt tot ongeveer 1/6 van mn spaargeld, maar wat terug komt mag herinvesteerd worden. Mijn norm gecontroleer ik als een maximaal bedrag bij uitstaand + toegezegd bij de statistieken. Ik moet er niet aan denken om zelf een lening af te sluiten omdat mn spaargeld in GvE vast zit 8)7

Als het puur om winst gaat dan is isePankur ook een optie. Maar als je daar kijkt wat mensen bereid zijn af te lossen... Vaakt 30% of meer van het (lage) inkomen. Dan leven wij toch in een andere wereld.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 17:43:01 #28
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_135900372
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:30 schreef BartNH het volgende:

[..]

Maar ik (en BT waarschijnlijk ook) investeren daar niet primair in om rijk van te worden maar om de droom van iemand te verwezelijken. Ik heb zelf ooit ook paarden gehad maar miste het fanatischme wat de meester paardenlui wel hebben. Evengoed kan ik dat fanatischme wel waarderen en wil dan iemand ook wel een zetje in de rug geven (met inderdaad wat risico dat ik een deel kwijt ben). Maar goed, die jongedame krijgt vast nog wel eens een kans.

De meeste andere projecten doe ik puur voor het geld, het moet me echter wel min of meer aanspreken.

Mij inleg blijft beperkt tot ongeveer 1/6 van mn spaargeld, maar wat terug komt mag herinvesteerd worden. Mijn norm gecontroleer ik als een maximaal bedrag bij uitstaand + toegezegd bij de statistieken. Ik moet er niet aan denken om zelf een lening af te sluiten omdat mn spaargeld in GvE vast zit 8)7

Als het puur om winst gaat dan is isePankur ook een optie. Maar als je daar kijkt wat mensen bereid zijn af te lossen... Vaakt 30% of meer van het (lage) inkomen. Dan leven wij toch in een andere wereld.
Mijn inleg is momenteel rond de 8% van mijn spaargeld. Dat mag langzaam wel wat meer worden, maar wil ook wel stoppen rond de 15%.

Aangezien mijn spaargeld ook maandelijks toeneemt zal het bedrag wat ik in 'mag' leggen ook toenemen. En er komt ook nog geld terug uit GvE. Ik kan dus eigenlijk continu door blijven gaan als het niet te snel gaat *)
pi_135927361
Zou iemand mij dat Excel bestandje kunnen sturen in een priveberichtje?
pi_135933406
Vandaag langs geweest bij een project waar ik geld in hebt gestoken.

Was een short-stay hotel in Amsterdam, was nog wel zwaar in de verbouwing maar kregen een rondleiding en uitleg hoe en wat alles zou gaan worden en daarna nog een bakkie koffie en een roomsoes :9

Was leuk, ook die lui achter het project kwamen sympathiek over.
pi_135935545
Ik zie crowdfunding via Geldvoorelkaar (iets beters heb ik nog niet gevonden) gewoon als een aanvulling op sparen en belegen. Ik wil deze ontwikkeling graag steunen omdat ik vind dat bij financiėle instelling erg veel rendement verloren gaat. Ik kijk zowel naar de Graydon rating als de classificatie van GVE zelf. Verder blijf ik uit echte starters, particulieren en horeca.

Ik heb het gevoel dat het risico op wanbetaling onderschat wordt. Graydon geeft aan dat dit tussen 0 en 1,24% ligt voor de meeste categorieėn. GVE is zelf conservatiever: categorie 3 noemen ze al offensief en dan zit je al op 70% aflossingcapaciteit. Eén tegenslag en zo'n bedrijf is niet meer in staat af te lossen. Ik heb een tijdje in de leasebranche gewerkt. Daar waren opslagpercentages tot 5% om het risico af te dekken bij kleine partijen normaal en dan had je een onderpand.

Ik zie zelf ook een markt in hypotheken. Stel nou dat je kunt inschrijven op een hypotheek voor een rentevaste periode van 5 jaar tegen 5%. Aflossing dan niet via annuļteit, maar volledig achteraf (weer nieuwe inschrijving). Werkt in feite als deposito. Risico is veel lager omdat je onderpand hebt. Zien jullie dit zitten?

@Teun de excelsheet zit in je mail
pi_135941292
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 18:47 schreef AQuila360 het volgende:
Vandaag langs geweest bij een project waar ik geld in hebt gestoken.

Was een short-stay hotel in Amsterdam, was nog wel zwaar in de verbouwing maar kregen een rondleiding en uitleg hoe en wat alles zou gaan worden en daarna nog een bakkie koffie en een roomsoes :9

Was leuk, ook die lui achter het project kwamen sympathiek over.
Hoeveel mensen kwamen er uiteindelijk op af?
  zondag 26 januari 2014 @ 10:20:19 #33
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_135952802
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 21:44 schreef RicDan het volgende:

[..]

Hoeveel mensen kwamen er uiteindelijk op af?
Weet ik niet, toen ik er was waren er een mannetje 10 maar wellicht er voor en er na ook nog een aantal?

Maar wel gaaf!
pi_135965930
Ik zie dat Monkey Town Helmond trouwens een update heeft gehad:

quote:
Noot van Geldvoorelkaar.nl per 24.1.2014

De franchisegever, Monkey Town Franchise, heeft aangeboden om alsnog ¤ 130.000,- aan Monkey Town Helmond te lenen voor een periode van 60 maanden tegen 4,8% rente. De lening gaat drie maanden na opening in en er is een clausule om aflossingsbedragen op te schorten. Franchisenemer Monkey Town Helmond wil dat aanbod accepteren en heeft ons verzocht om verlaging van de crowdfunding naar ¤165.000,--. Dat betekent voor Monkey Town Helmond een verlaging van financieringslasten en het vooruitzicht op het sneller vollopen van haar crowdfundingsproject; voor investeerders betekent dit een verlaging van het collectieve risico.
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5542

Daarmee neemt de kans dat ze het benodigde bedrag bij elkaar krijgen toch aanzienlijk toe, terwijl het risico afneemt (dat Monkey Town Franchise er ¤130.000 in wil steken tegen een lage rente geeft ook wel extra vertrouwen). Rating is echter nog wel steeds 5/BB.
  zondag 26 januari 2014 @ 16:22:55 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_135966368
Bedankt voor het Excel bestand :)
  zondag 26 januari 2014 @ 19:49:32 #36
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_135973974
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 19:42 schreef Sparafucile het volgende:
Ik zie crowdfunding via Geldvoorelkaar (iets beters heb ik nog niet gevonden) gewoon als een aanvulling op sparen en belegen. Ik wil deze ontwikkeling graag steunen omdat ik vind dat bij financiėle instelling erg veel rendement verloren gaat. Ik kijk zowel naar de Graydon rating als de classificatie van GVE zelf. Verder blijf ik uit echte starters, particulieren en horeca.

Ik heb het gevoel dat het risico op wanbetaling onderschat wordt. Graydon geeft aan dat dit tussen 0 en 1,24% ligt voor de meeste categorieėn. GVE is zelf conservatiever: categorie 3 noemen ze al offensief en dan zit je al op 70% aflossingcapaciteit. Eén tegenslag en zo'n bedrijf is niet meer in staat af te lossen. Ik heb een tijdje in de leasebranche gewerkt. Daar waren opslagpercentages tot 5% om het risico af te dekken bij kleine partijen normaal en dan had je een onderpand.

Ik zie zelf ook een markt in hypotheken. Stel nou dat je kunt inschrijven op een hypotheek voor een rentevaste periode van 5 jaar tegen 5%. Aflossing dan niet via annuļteit, maar volledig achteraf (weer nieuwe inschrijving). Werkt in feite als deposito. Risico is veel lager omdat je onderpand hebt. Zien jullie dit zitten?

@Teun de excelsheet zit in je mail
Een alternatief in nederland is crowdaboutnow, ook AFM goedgekeurd maar veel lager rendement en mogelijk hoger risico. meer op vriendenfinanciering gericht imho.

Internationaal heb je o.a. isePankur, hoog risico maar zeer hoog rendement. Heb er een test lopen maar voel me kwa risico niet happy en feitelijk reken je assosiale rente en daar voel ik me ook niet goed bij. Maar goed, eerst eens een paar maanden aanzien.

Ik ben vooralsnog minder negatief over dat fail/default risico bij GvE. Mogelijk als we weer een tijdelijke economische boost krijgen dat daarna de bende instort maar in de huidige lage maar stabiele economie zie ik geen hoger risico tov rendement vegeleken met spaarrente. Maar ik ben -in ieder geval- financieel naļf :o

Hypoteken is wel een heel andere markt, ik vraag me af of crowdfunding daar makkelijk voor in te zetten is. Minimaal zal je dan moeten kunnen handelen met leningen, weinig mensen willen geld voor dertig jaar uitzetten maar ook zal je ook de (in)lener een vorm van garantie op herfinanciering moeten doen, anders is een lening wel erg russich roulette geworden (voor de hyponemer maar daarmee ook voor de maatschappij).
  zondag 26 januari 2014 @ 20:05:00 #37
419930 BliepTuut
pi_135974723
Als je bij AAA / GvE2 project 5612 (7.5%, 60 maanden) kijkt, dan zitten daar meerdere mensen voor ¤5000 in. Maar bij BB / GvE5 project 4857 (9%, 36 maanden) zit er één enkeling op ¤2400, en de rest op minder. Zo zie je maar hoe die ratings blijkbaar bijzonder zwaar meewegen in hoe men er tegenaan kijkt!
pi_135975447
Lijkt me bijzonder onverstandig om crowdfunding als vervanger te hebben voor een spaarrekening.
Start-ups (wat de meeste projecten toch wel zijn) hebben een meer dan flinke kans om over de kop te gaan. Kan je instant fluiten naar je centen.

En hoe goed verdiepen die sites zich nog helemaal in de bedrijven voordat ze een rating krijgen? Zijn er face to face gesprekken waarbij de papieren even door worden genomen? Word de achtergrond van een bedrijf/ondernemer grondig bekeken?

Ik zou zelf in ieder geval nooit willen investeren in een bedrijf zonder een uitgebreid gesprek met de ondernemer, waarbij de plannen en de papieren goed zijn doorgenomen. Crowdfunding op de huidige manier lijkt mij meer op liefdadigheid.
pi_135975548
quote:
3s.gif Op zondag 26 januari 2014 20:05 schreef BliepTuut het volgende:
Als je bij AAA / GvE2 project 5612 (7.5%, 60 maanden) kijkt, dan zitten daar meerdere mensen voor ¤5000 in. Maar bij BB / GvE5 project 4857 (9%, 36 maanden) zit er één enkeling op ¤2400, en de rest op minder. Zo zie je maar hoe die ratings blijkbaar bijzonder zwaar meewegen in hoe men er tegenaan kijkt!
Ik kies zelf ook liever voor 7,5% tegen een laag risico dan voor 9% en een vele malen hoger risico. Een iets hoger rendement weegt naar mijn mening niet op tegen een veel hoger risico.

Daarnaast moet je vooral kijken naar het effectieve rendement per jaar na aftrek van kosten; voor het eerste project is dat 7,2% en voor het tweede project is dat 8,4%. Het verschil is dan zelfs teruggebracht van 1,5 procentpunt naar 1,2 procentpunt.

Velen hier lijken de voorkeur te hebben voor kortere projecten, waar ik me wel wat bij kan voorstellen aangezien je je geld dan sneller terug hebt, maar hou er wel rekening mee dat de kosten altijd 0,9% van je inleg is ongeacht of het een project van 6 of 60 maanden is. Voor een kortlopend project snijden deze kosten behoorlijk in je rendement, terwijl bij langlopende projecten dit aanzienlijk minder het geval is.
  zondag 26 januari 2014 @ 20:35:09 #40
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_135976319
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 20:21 schreef Isee het volgende:
Lijkt me bijzonder onverstandig om crowdfunding als vervanger te hebben voor een spaarrekening.
Start-ups (wat de meeste projecten toch wel zijn) hebben een meer dan flinke kans om over de kop te gaan. Kan je instant fluiten naar je centen.

En hoe goed verdiepen die sites zich nog helemaal in de bedrijven voordat ze een rating krijgen? Zijn er face to face gesprekken waarbij de papieren even door worden genomen? Word de achtergrond van een bedrijf/ondernemer grondig bekeken?

Ik zou zelf in ieder geval nooit willen investeren in een bedrijf zonder een uitgebreid gesprek met de ondernemer, waarbij de plannen en de papieren goed zijn doorgenomen. Crowdfunding op de huidige manier lijkt mij meer op liefdadigheid.
Niemand hier ziet crowdfunding als vervanger voor een spaarrekening.
Niemand verplicht jou om te investeren in startende ondernemeningen. Je bent vrij om enkel in bestaande ondernemingen te investeren als je dat wilt. Dat doe ik ook.

Hoe goed die bedrijven zoals GvE zich erin verdiepen weet ik niet. Ik neem aan dat er sowieso een kredietwaardigheidscheck wordt gedaan. Zie voorwaarde 5.1

quote:
Toetsing

Geldvoorelkaar.nl is bevoegd voor de beoordeling van de financiėle positie van de kredietnemer informatie in te winnen bij derden, waaronder begrepen bureaus die de kredietwaardigheid beoordelen.
Dat zullen dus bureaus als Atradius zijn.

Ik vind dat je best kan investeren als een specialist het risico heeft beoordeeld, eventueel in samenwerking met externe bedrijven. Zij hebben er meer verstand van dan ik.
Zoals jij het brengt zou je ook niet kunnen investeren in beleggingsfondsen. Zelfs bij je bank heb je niet in de hand waar je geld in geļnvesteerd wordt, alleen heb je daar het geluk van het dgs.

Ik ben het dus met je eens dat je goed op moet letten en na moet denken. Maar dat je helemaal niks kunt investeren zonder direct contact ben ik toch niet met je eens.
pi_135976439
quote:

Op de site van GvE staat redelijk wat informatie over hoe ze tot de ratings komen, hoe de Graydon-rating werkt en hoe ze beoordelen of een project wel of niet op de site komt.

Er is inderdaad een kans dat sommige projecten na verloop van tijd niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen, het is wonder boven wonder nu nog niet voorgekomen bij GvE maar op termijn zal dit met zekerheid wel een keer gebeuren. Daarom is het ook onverstandig om alles aan 1 project uit te lenen of om een te groot deel van je vermogen in Crowdfunding te stoppen (een volledig alternatief voor een spaarrekening is het dan ook zeker niet). Spreiden is daarom het toverwoord, daarnaast moet je zelf een goede afweging maken tussen de projecten en een inschatting maken of het hogere rendement opweegt tegen de hogere risico's.

Dat het op de huidige manier zoals bij GvE werkt meer een vorm van liefdadigheid is ben ik het niet met je eens. Er zijn wel andere crowdfundingsites die wel meer als liefdadigheid gezien kunnen worden.

Als je zelf alle papieren wilt doornemen en de ondernemen flink aan de tand wilt voelen, dan is crowdfunding op deze manier inderdaad niet iets voor jou. Aan de andere kant, ik zou niet voor het uitlenen van een paar honderd tot een paar duizend euro per project hele ondernemingsplannen willen uitspitten en uren met een ondernemer om de tafel willen zitten. Dat is het extra rendement en het beetje extra zekerheid (maar risico's blijven altijd bestaan) niet waard.

Zelf ga ik er zeker niet meer dan 10% van mijn vermogen insteken, mocht het compleet misgaan (alle projecten houden tegelijk op met uitkeren) dan is het pech maar geen ramp.
  zondag 26 januari 2014 @ 21:35:26 #42
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_135980996
quote:

Valt best mee met het aantal start ups, veel zijn ook bedrijven die al langer bestaan maar willen uitbreiden of meer voorraad willen hebben en.

Het klopt dat je opzich zelf redelijk weinig info krijgt en af moet gaan op het oordeel van GVE en Graydon maar aan de andere kant kun je zeggen dat die er sowieso meer verstand van hebben dus dat is eigenlijk ook geen probleem/.
  zondag 26 januari 2014 @ 21:38:24 #43
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_135981198
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 16:14 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Daarmee neemt de kans dat ze het benodigde bedrag bij elkaar krijgen toch aanzienlijk toe, terwijl het risico afneemt (dat Monkey Town Franchise er ¤130.000 in wil steken tegen een lage rente geeft ook wel extra vertrouwen). Rating is echter nog wel steeds 5/BB.
Op de site zelf zie je dat niet zo 123 toch? Dat is wel jammer want veel mensen vonden het eerder misschien niet interessant terwijl het verhaal wat er nu ligt een stuk beter is. Zou eigenlijk een update tekentje bij moeten staan dat je weet dat er iets veranderd is.
pi_135981333
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 16:14 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Logisch dat de rating niet veranderd, de franchisegever is namelijk ook zelf gefund via GvE. Daarmee neemt het risico dus helemaal niet af, eerder toe. Als Helmond of de franchisegever omvalt dan heeft de ander ook een probleem.

Ik juich het initiatief in ieder geval niet toe, voor mij zeker geen reden om geld in het project te stoppen.
  zondag 26 januari 2014 @ 21:41:36 #45
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_135981397
Hadden mensen hier nu ook geld toegezegd aan dat project van HIN verzekeringen?
pi_135981505
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:41 schreef AQuila360 het volgende:
Ik :)
pi_135981640
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:40 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Logisch dat de rating niet veranderd, de franchisegever is namelijk ook zelf gefund via GvE. Daarmee neemt het risico dus helemaal niet af, eerder toe. Als Helmond of de franchisegever omvalt dan heeft de ander ook een probleem.

Ik juich het initiatief in ieder geval niet toe, voor mij zeker geen reden om geld in het project te stoppen.
Ah das wel goed om te weten. Even gezocht, dit is het vorige project: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=4272

Opvallend dat ze toen ¤174.100 moesten lenen tegen 8% rente en nu (een half jaar later) ¤130.000 uit kunnen lenen tegen 4,8% :?
pi_135981919
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:45 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ah das wel goed om te weten. Even gezocht, dit is het vorige project: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=4272
Yep, en daar zit ik al in :) Overigens naar tevredenheid, de MT die hier zit loopt storm dus ik geloof wel in het concept :)
  zondag 26 januari 2014 @ 21:58:21 #49
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_135982640
quote:
Ik
pi_135984464
quote:
Ik ook, laag risico, redelijk rendement. Het gaat ook als een speer: 270K inleg al

Ik twijfel meer over Quamedical: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5504
Vergeleken met HIN een hoger risico en toch een lagere rente?

[ Bericht 11% gewijzigd door Sparafucile op 26-01-2014 22:28:48 ]
  maandag 27 januari 2014 @ 07:38:53 #51
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_135995556
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 22:19 schreef Sparafucile het volgende:

[..]

Ik ook, laag risico, redelijk rendement. Het gaat ook als een speer: 270K inleg al

Ik twijfel meer over Quamedical: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5504
Vergeleken met HIN een hoger risico en toch een lagere rente?

Ja, ze mogen wel zelf de rente vaststellen daarom dat verschil.

Ik heb al iets anders medisch iets dat stonden laatst in de finale van een of andere award dat is ook wel tof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')