Dat speelt misschien hier ook mee. Mijn broer en ik hebben elkaar echt de tent uit gevochten - altijd ruzie. En mijn man heeft gewoon niks met zijn zus. Die twee hebben altijd apart gespeeld en zoeken elkaar ook nu niet op. Overigens is het tussen mij en mijn broer goedgekomen hoor, we zien elkaar nu redelijk vaak en dat is altijd supergezellig.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben het voorwaar eens met je eens
Ik snap zeer zeker wel dat mensen graag meer kinderen hebben, dat had ik zelf ook graag gehad als dat had gekund, maar dan alleen maar omdat ik ze wil, niet omdat ze iets aan elkaar zouden kunnen hebben. Kan wel, hoeft niet, en misschien kunnen ze elkaar niet luchten of zien.
Daarom zeg ik: meer kinderen als JIJ dat wil, doen, maar niet voor het kind dat je al hebt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:21 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dat speelt misschien hier ook mee. Mijn broer en ik hebben elkaar echt de tent uit gevochten - altijd ruzie. En mijn man heeft gewoon niks met zijn zus. Die twee hebben altijd apart gespeeld en zoeken elkaar ook nu niet op. Overigens is het tussen mij en mijn broer goedgekomen hoor, we zien elkaar nu redelijk vaak en dat is altijd supergezellig.
Ja, die kwam hier ook nog wel eens voorbij ja. Lastig soms. Vooral voor mijn vrouw, mannen zijn daar wat makkelijker in denk ik. Tegenwoordig wil ze vooral een grote (oudere) zus en dat is gewoon onmogelijk, dus dat scheeltquote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:26 schreef miss_sly het volgende:
Hoewel ik het wel even moeilijk vond hoor, toen mijn dochter afgelopen week dicht tegen me aan kroop in bed en in mijn oor fluisterde: "mama, ik wil zo graag een klein broertje of zusje!"
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:28 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja, die kwam hier ook nog wel eens voorbij ja. Lastig soms. Vooral voor mijn vrouw, mannen zijn daar wat makkelijker in denk ik. Tegenwoordig wil ze vooral een grote (oudere) zus en dat is gewoon onmogelijk, dus dat scheelt
Ik heb óók drie kinderen. Dat heeft een gróte impact op ons leven. Maar om nou te zeggen dat ik er achteraf gezien niet aan had moeten beginnen, dat gaat me te ver.quote:Op maandag 20 januari 2014 13:42 schreef hoas het volgende:
Tja ik ga er geen doekjesom winden, wij hebben er 3 en als ik het over moest doen kwam er geen een meer.
Je hebt op zich wel gelijk hoor, maar ik ben wel hecht met mijn familie en weet nu dus wat ik mis zou zijn gelopen als ik ze niet had leren kennen. En misschien kunnen mn kinders elkaar niet luchten later, sja dat is dan heel jammer,maar ik kan niet alles beheersen in t leven. Ben iig erg blij met mijn 2 kinderen. En hoop dat zij ook blij zijn met elkaar. (nu en later)quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:03 schreef Luigi het volgende:
Dat vind ik (let op, mening he!) toch altijd zo'n rare reden... 'ja, dan zijn ze in ieder geval niet alleen...'. Dat is gebaseerd op zo veel aannames dat ik niet zou weten waar te beginnen. En alsof ze later geen partner, eigen familie, vrienden, etc hebben. Ik heb ook een zusje, die zie ik af en toe, prima, goede band verder maar of ik er heel veel aan 'heb' in die zin... kweenie.
dit is precies wat ik ook zeg toch? Ik vind ook dat ze niet met elkaar op hoeven schieten. Vrienden kan je zelf kiezen, familie niet.wel verwacht ik dat ze beschaafd met elkaar omgaan.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben het voorwaar eens met je eens
Ik snap zeer zeker wel dat mensen graag meer kinderen hebben, dat had ik zelf ook graag gehad als dat had gekund, maar dan alleen maar omdat ik ze wil, niet omdat ze iets aan elkaar zouden kunnen hebben. Kan wel, hoeft niet, en misschien kunnen ze elkaar niet luchten of zien.
"dat ze dan straks elkaar hebben" vind ik persoonlijk iets anders dan "ik wil meer kinderen, wat ze ook van elkaar vinden". Want dat elkaar hebben kan ook een groot nadeel zijn, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 15:27 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dit is precies wat ik ook zeg toch? Ik vind ook dat ze niet met elkaar op hoeven schieten. Vrienden kan je zelf kiezen, familie niet.wel verwacht ik dat ze beschaafd met elkaar omgaan.
En met elkaar nog bedoel ik niet bij elkaar op de koffie op zondag maar een gezamelijk verleden. Iemand die weet hoe het was, die je ouders kende zoals jij ze kende dat idee. En dan hoeven ze elkaar nooit meer te zien, de wetenschap is al mooi. Vind ik.
Dat mag!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 15:27 schreef debuurvrouw het volgende:
de wetenschap is al mooi. Vind ik.
ik kan me hier eigenlijk ook wel in vindenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:03 schreef Luigi het volgende:
Dat vind ik (let op, mening he!) toch altijd zo'n rare reden... 'ja, dan zijn ze in ieder geval niet alleen...'. Dat is gebaseerd op zo veel aannames dat ik niet zou weten waar te beginnen. En alsof ze later geen partner, eigen familie, vrienden, etc hebben. Ik heb ook een zusje, die zie ik af en toe, prima, goede band verder maar of ik er heel veel aan 'heb' in die zin... kweenie.
dat!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 15:44 schreef livelink het volgende:
Wat ik mooi vond/vindt is om alles weer eens opnieuw te kunnen ervaren in de ogen van je kind. Dingen die voor mij al zo normaal zijn geworden, maar die ik door de ogen van de kinderen weer als bijzonder ga zien.
Wat ik echt zwaar vind is de enorme verantwoordelijkheid. Ik maak me druk en zorgen over de grote wereldproblemen, waarbij ik vroeger nog wel vaak dacht: "na mij de zondvloed".
En mijn emoties worden uitvergroot. Ik heb nog nooit van iemand zoveel gehouden als van mijn kinderen, maar het zijn ook de kinderen die bij mij de grootste wanhoop en verdriet kunnen veroorzaken. Ik verlang nog wel eens terug naar mijn gelijkmatige leven zonder grote zorgen en met een hoop vrijheid.
Vanochtend hadden we zo'n moment en ik moest aan deze post van jou denken! Het was zo leuk, Silvijn had ontdekt dat er een klank kwam als hij twee glazen tegen elkaar tikte. Hij zat met rode wangen en wijd opengesperde ogen keer op keer te 'proosten' met die twee glazen en steeds te schaterlachen om het geluid. Ik was er echt een beetje ontroerd door, zoiets gewoons dat voor hem compleet nieuw en prachtig was, waar wij nóóit bij stilstaanquote:Op woensdag 22 januari 2014 11:19 schreef Phaidra het volgende:
De wereld opnieuw kunnen bekijken door zijn ogen. Eigenlijk ook wel een cliché, hè? Maar ik vind het echt prachtig als hij met open mond naar de kerstboom met lichtjes kijkt of helemaal enthousiast wordt van een vogeltje in de tuin. De kleinste details vallen hem op, terwijl ik daar zo overheen gekeken zou hebben.
x 2quote:Op vrijdag 24 januari 2014 11:22 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
1 kind plus 1 kind is meer dan het dubbele van die eerste, als u begrijpt wat ik bedoel. De interactie tussen de kinderen, maar ook wisselende slaapjes, hapjes luiertjes gedoetjes. Maar vooral dat ik veel meer het gevoel had dat we veel meer een gezin waren met eigen besognes enzo. De drang om met anderen mee te doen was gewoon minder. Van 2 naar 3 ging echt veel makkelijker.
Maar ik had het voor geen goud willen missen. Voor mij hebben die broers echt een meerwaarde. Daar heb ik allemaal onrationele projectiegevoelens bij maar toch.
Die jongens samen op de bank hangend. Of wanneer ze elkaar helpen, het liefst tegen mij. hoe ze slap kunnen liggen van het lachen, hoe ze elkaar in vertrouwen nemen.
En ja, het is echt een geluk want ik ken ook zat mensen die helemaal die band niet hebben met hun familie. Boven alles ben ik toch blij dat ze dan straks elkaar hebben. (nogmaals, dit komt voort uit mijn eigen "bagage" maar is wel echt heel belangrijk voor me. ook al zien ze elkaar nooit meer, dat ze wel met z'n 3en zijn.)
Dat vind ik ook zo mooi, al die ontdekkingen, dingen die voor ons zo vanzelfsprekend zijn samen met je kind weer vol verwondering ontdekkenquote:Op zaterdag 25 januari 2014 07:46 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Vanochtend hadden we zo'n moment en ik moest aan deze post van jou denken! Het was zo leuk, Silvijn had ontdekt dat er een klank kwam als hij twee glazen tegen elkaar tikte. Hij zat met rode wangen en wijd opengesperde ogen keer op keer te 'proosten' met die twee glazen en steeds te schaterlachen om het geluid. Ik was er echt een beetje ontroerd door, zoiets gewoons dat voor hem compleet nieuw en prachtig was, waar wij nóóit bij stilstaan.
Ik kom uit een gezin van 5 en heb de voor- en nadelen duidelijk ondervonden. Er is wat mij betreft wel een groot voordeel en dat is dat nu mijn ouders bejaard zijn we met z'n allen een oogje in het zeil kunnen houden en het met elkaar kunnen hebben over onze zorgen soms. Ik zie vrienden van me die enig kind zijn met ook ouder wordende ouders daar soms wel behoorlijk mee worstelen omdat die ouders dan volledig gaan leunen op dat ene kind. Dat is zwaar. Maar ja, daarbij is het ook van belang hoe ouders daarmee zelf omgaan, natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 15:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
"dat ze dan straks elkaar hebben" vind ik persoonlijk iets anders dan "ik wil meer kinderen, wat ze ook van elkaar vinden". Want dat elkaar hebben kan ook een groot nadeel zijn, bijvoorbeeld.
Ja, daar ben ik me ook wel van bewust. Je kunt ook weer onderlinge spanningen krijgen omdat de een meer doet dan de ander, etc. Nu hebben wij ook geregeld spanningen hoor. Maar op het moment dat het nodig is, zijn we er allemaal.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:14 schreef Pvoesss het volgende:
Maar dat komt niet door het formaat van het gezin dat het bij jullie zo gaat.
Dat heeft te maken met hoe jullie zijn.
Ik heb het overigens als enorm gemis ervaren dat ik geen broers of zussen heb. :
Dat was voor mij wel een beetje 1 van de dingen die mee werkte bij het krijgen van de 2e.
Off topic: mijn moeder komt ook uit een gezin van 5 en er is er maar 1 die alle shit op mag knappen. Al 13 jaar langquote:Op zaterdag 25 januari 2014 16:46 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik kom uit een gezin van 5 en heb de voor- en nadelen duidelijk ondervonden. Er is wat mij betreft wel een groot voordeel en dat is dat nu mijn ouders bejaard zijn we met z'n allen een oogje in het zeil kunnen houden en het met elkaar kunnen hebben over onze zorgen soms. Ik zie vrienden van me die enig kind zijn met ook ouder wordende ouders daar soms wel behoorlijk mee worstelen omdat die ouders dan volledig gaan leunen op dat ene kind. Dat is zwaar. Maar ja, daarbij is het ook van belang hoe ouders daarmee zelf omgaan, natuurlijk.
quote:Op zaterdag 25 januari 2014 07:46 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Vanochtend hadden we zo'n moment en ik moest aan deze post van jou denken! Het was zo leuk, Silvijn had ontdekt dat er een klank kwam als hij twee glazen tegen elkaar tikte. Hij zat met rode wangen en wijd opengesperde ogen keer op keer te 'proosten' met die twee glazen en steeds te schaterlachen om het geluid. Ik was er echt een beetje ontroerd door, zoiets gewoons dat voor hem compleet nieuw en prachtig was, waar wij nóóit bij stilstaan.
Dat kan de eerste vier jaar van het ouderschap ook nog wel, "daar groei je in"quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:38 schreef Luigi het volgende:
Op vakantie gaan buiten het hoogseizoen en zo een leuke 1000 euro besparen.
Deze idd!quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:38 schreef Luigi het volgende:
Op vakantie gaan buiten het hoogseizoen en zo een leuke 1000 euro besparen.
Behalve het borrelen dan he, dat had je eerder moeten bedenkenquote:Op woensdag 5 februari 2014 10:46 schreef BlueEyes het volgende:
Sq dank!
Ga me de komende weken nog even tegoed doen aan enkele van deze zaken![]()
Nu het nog kan...
Ohjah, ik wist dat er iets wasquote:Op woensdag 5 februari 2014 10:48 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Behalve het borrelen dan he, dat had je eerder moeten bedenken
het wordt wel iets beter nu. Maar eerder was het best eens dat er iemand op laarzen binnen kwam rennen 'wantikmoetzonodigplassuh' of met je zandbakbroek. Waarschijnlijk ligt dat aan mijn moederskills. (Ik vond weer terug naar buiten belangrijker dan een zandvrij huis door broek uit te doen enzo.)quote:Op woensdag 5 februari 2014 11:03 schreef Phaidra het volgende:
Stofzuigen doe ik nog steeds niet elke dag hoor! 1 kind vs 3 zal daarbij wel uitmaken uiteraard, maar even de ergste dingen weghalen met bezem / stoffer en blik gaat ook prima tussendoor.
/slechte huisvrouw
Dit precies. Maar dan in het te warme zwembad zitten zweten op zaterdag.quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:56 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh! Niet elke dag hoeven stofzuigen. Dat is ook genieten. En niet elke dag moeten wassen omdat anders mount washmore je huis over neemt.
Op zaterdagochtend gewoon zelf bedenken wat je gaat doen in plaats van om 8.00 in de zeikregen in Boerenkoolstronkeradeel langs de lijn van een sport te staan.
Dat! Of zonder dat kindlief begint te huilen als je net zit, indien wel in andere ruimte. Dat euh.. zit.. niet zo ontspannenquote:Op woensdag 5 februari 2014 11:37 schreef Phaidra het volgende:
Nog een belangrijke: alleen naar de wc kunnen, zonder jengelende dreumes aan je been.
Ja, je groeit er in, maar pfff, ik moest wel even slikken van het bedrag dat we dit jaar moeten aftikken voor twee weken camping. Het verschil is wel enorm!quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:40 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Dat kan de eerste vier jaar van het ouderschap ook nog wel, "daar groei je in"![]()
Thanks, ik ga de genoemde zaken de komende tijd extra waarderen!![]()
ja, en dan dus met die buitenspeellaarzen naar binnen rennen omdat 'zonodigplassuhmamma'quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:16 schreef Clubsoda het volgende:
Bij ons op het kdv dragen alle kindjes regenbroeken bij het buitenspelenEn hij heeft buitenspeellaarzen, die ik direct bij de deur uitdoe. Ik moet alleen niet vergeten zijn wanten uit te kloppen.
Hangen. De stad in lopen, koffie drinken hier, wijntje daar, hapje zus, oestertje zo. Doen wat in je kop opkomt op het moment dat het komt.quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:31 schreef Stormqueen het volgende:
Zo, even deze opgesnord. Ik zat me namelijk op de fiets vanmorgen te bedenken dat ondanks dat het ouderschap het allermooiste is wat je kan overkomen etc (zoals ik hier iig lees) er ook dingen zijn die je waarschijnlijk nooit meer kunt doen of nooit meer op dezelfde manier kunt doen zodra je kinderen hebt. Dus lieve ouders van FOK, zeg mij, wat zijn de dingen die ik nog zeker moet doen voordat ik mijn DNA vermenigvuldig? (en zonder daar een waarde-oordeel aan te hangen van "zodra je kinderen hebt maakt dat niks meer uit en is alles anders" want dat besef ik me wel).
Ik ben dus benieuwd naar de "grab it while it lasts" van het pre-ouderschap!
Ik dus nietquote:Op woensdag 5 februari 2014 15:37 schreef Clubsoda het volgende:
(maar ook zonder dat stofzuig ik al elke dag, en als ik thuis ben vaak zelfs twee keer)
Dat. 100%quote:Op maandag 20 januari 2014 23:19 schreef Cantare het volgende:
Moois:
Die geweldige kinderen, dat die "van ons" zijn, dat blijft iets waar ik me over kan verwonderen.
Het plezier en geluk dat ik aan mijn kinderen beleef.
De interactie tussen mijn twee kinderen.
Het gemak van heb hebben van mijn eerste (of één) kind.
Dat ik geen serieus slaaptekort heb (gehad).
De voldoening die het moederschap me geeft.Wat ik niet had kunnen voorzien:
De slopende moeheid tijdens de zwangerschap.
Dat het hebben van twee kinderen van een totaal andere orde is dan het hebben van één.
Het gezeul als je ergens heen gaat.
De irritatie als je ene kind de ander de hersenen inslaat.
Naar nieuws over kinderen niet meer trekken.
Hoe bepalend het welbevinden van je kroost is voor jezelf.
Dit is zo waar ja.quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:13 schreef miss_sly het volgende:
Dat van die griep, wat buuf eerder al zei, dat is zo waar.
S en ik hebben samen de griep, maar voor ziek ben ik eerst moeder en zorg ik voor S. Pas daarna zou er wat ruimte kunnen zijn voor me om ook ziek te zijn. Die ruimte is dan ook weer erg beperkt, want S doet niets liever dan tegen me aan geplakt zitten. Dus in plaats van in mijn bed blijven liggen, of fijn op de bank liggen, zit ik de hele dag in een hoekje van de bank met een gloeiend heet meisje tegen me aan geplakt.
Dus mocht je nog een griep krijgen voor het zover is, geniet er van dat je gewoon ziek kunt zijn
Damn, ik neem mijn dochter al sinds ze geboren is mee naar de kroeg. Niet 's nachts natuurlijk maar wel overdag. We gaan allebei nog uit (zowel apart als met elkaar) en gaan allebei eens per jaar op vakantie zonder partner en kinderen (dus met vrienden). Ook samen nog vaak weekendjes weg, naar Londen bijvoorbeeld. Ik zou er niet aan moeten denken om elke avond als een zak aardappelen op de bank te moeten zitten.quote:Op maandag 20 januari 2014 13:54 schreef hoas het volgende:
[..]
Dat kan niet want ik vind dat je als ouder ten alle tijden verantwoordelijk bent voor je kinderen, maar misschien leggen wij de lat wel te hoog.
Enkele voorbeelden
Partner is thuis voor de kinderen
Niet drinken waar ze bij zijn.
Grappig om dit nu te lezen.quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:13 schreef miss_sly het volgende:
Dat van die griep, wat buuf eerder al zei, dat is zo waar.
S en ik hebben samen de griep, maar voor ziek ben ik eerst moeder en zorg ik voor S. Pas daarna zou er wat ruimte kunnen zijn voor me om ook ziek te zijn. Die ruimte is dan ook weer erg beperkt, want S doet niets liever dan tegen me aan geplakt zitten. Dus in plaats van in mijn bed blijven liggen, of fijn op de bank liggen, zit ik de hele dag in een hoekje van de bank met een gloeiend heet meisje tegen me aan geplakt.
Dus mocht je nog een griep krijgen voor het zover is, geniet er van dat je gewoon ziek kunt zijn
Goede kick. Briljant topic.quote:Op zondag 8 februari 2015 21:12 schreef Heliotrope het volgende:
Ik vond dit zo'n leuk topic dat ik het weer teruglas, dus up! Benieuwd naar de bijdragen van de verse moeders.
+1quote:Op zondag 8 februari 2015 21:23 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Trots op "rare" dingen.
- true! Ik ben heel trots omdat saar n tandje heeft (nu 2) terwijl ze daar 0,0 iets voor hoefde te doen
Nou he. De eerste maanden had ik daar best vaak gedachtes over, waar ik dan koude rillingen van kreeg. Dat is nu gelukkig een stuk minder.quote:Op maandag 9 februari 2015 13:05 schreef DevilsAndDust het volgende:
Dit wordt een heel onsamenhangende post..
De geboorte van mijn zoon heeft me kwetsbaar gemaakt, omdat ik nu het besef heb dat ik door het allermooiste mee te maken wat me ooit kon overkomen, ik ook ooit het allervreselijkste mee kan maken - hem verliezen.
Dit heb ik ook ja. Mijn man en ik willen graag met z'n tweeën een weekendje naar Londen. Eigenlijk zou vliegen handig zijn maar stel je voor dat we neerstorten, beiden dan dus. Dan heeft Eva in 1 klap geen papa en geen mama meerquote:Op maandag 9 februari 2015 13:28 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Nou he. De eerste maanden had ik daar best vaak gedachtes over, waar ik dan koude rillingen van kreeg. Dat is nu gelukkig een stuk minder.
Maar mijn eigen sterfelijkheid is ook ineens een ding geworden. Vroeger kon ik prima met het idee van doodgaan leven. Als ik er morgen ineens niet meer zou zijn, tja, so be it. Aantal mensen zal een tijdje verdrietig zijn, maar daar komen ze wel weer overheen. Als ik nu hoor van ernstige ziektes en denk aan doodgaan, dan denk ik alleen maar: dat kan en mag echt niet gebeuren. Ik kan I echt niet achterlaten. Zij mag niet moederloos worden. Dat maakt dat ik ineens een stuk 'banger' ben voor zulke zaken.
Pfoeh die gedachten heb ik ook gehad het eerste half jaar. Maar ik zag complete CSI situaties voor me, zoals ledikant vol bloed, Yur en ik vermoord etc. De enige die nog af en toe terugkomt is dat wij vermoord worden en T. huilend van de honger in zijn ledikant staatquote:Op maandag 9 februari 2015 13:40 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
Dit heb ik ook ja. Mijn man en ik willen graag met z'n tweeën een weekendje naar Londen. Eigenlijk zou vliegen handig zijn maar stel je voor dat we neerstorten, beiden dan dus. Dan heeft Eva in 1 klap geen papa en geen mama meer![]()
En inderdaad, de gedachte dat we haar kwijt raken kunnen me echt heel verdrietig maken.
Nou...quote:Op zaterdag 25 januari 2014 10:44 schreef Cantare het volgende:
Ik vind 2 kinderen 3 keer zo druk maar ook 3 keer zo geweldig. Ben benieuwd wat de 3e zometeen allemaal weer gaat veranderen.
Deze mag vast nog een keer omhoogquote:Op zondag 8 februari 2015 21:12 schreef Heliotrope het volgende:
Ik vond dit zo'n leuk topic dat ik het weer teruglas, dus up! Benieuwd naar de bijdragen van de verse moeders.
Hier hetzelfde, ik vond school ook stom. Te weinig uitdaging en veel stomme klasgenoten (Inc pesten/ buitensluiten).quote:Op zondag 4 december 2016 16:51 schreef livelink het volgende:
Wat mij eigenlijk heel zwaar valt aan het hebben van kinderen is dat je je eigen schooltijd bijna weer opnieuw moet doen.
Ik vond school vroeger echt niet leuk. Ik was ook zo blij dat ik helemaal klaar was met school. En nu zit ik er weer mee. Helpen met huiswerk maken (veel!!!!), gesprekken met docenten, stress van alle leuk bedoelde (maar helemaal niet leuke) uitjes en feesten.
En ik vind het weer net zo erg als toen ik het zelf moest ondergaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |