abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135528912
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_135528950
Mooi Tpoic mên *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135528986
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:37 schreef mc3347 het volgende:

[..]

Dat zei ik ergens anders ook al.
Echter kan dit zowel oorzaak als gevolg zijn en ik hou niet van speculaas :)
Heb je helemaal gelijk in, maar de rechtertong zal aanliggend aan de aanslagspoorstaaf hebben moeten liggen, anders had de trein helemaal niet kunnen wisselen. Zelfde geldt voor de linkertong die afliggend heeft moeten liggen omdat de trein ook dan niet had kunnen wisselen. Verder zouden alle stangen in het wissel gebroken moeten zijn om dit mogelijk te maken, heel bijzonder.
pi_135529433
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Heb je helemaal gelijk in, maar de rechtertong zal aanliggend aan de aanslagspoorstaaf hebben moeten liggen, anders had de trein helemaal niet kunnen wisselen. Zelfde geldt voor de linkertong die afliggend heeft moeten liggen omdat de trein ook dan niet had kunnen wisselen. Verder zouden alle stangen in het wissel gebroken moeten zijn om dit mogelijk te maken, heel bijzonder.
Geen stang kapot, maar bouten gebroken?
pi_135529474
Geen idee. Puur speculatief hè. Maar dat beide tongen aanliggen is buitengewoon vreemd iig.
pi_135529480
Leuk man, even een middagje bier drinken in Amsterdam. Bijna was het nog gelukt ook. Helaas, de trein ontspoorde. In plaats van (or rather, in aanvulling op) al het geleuter hier, nog even wat foto's die ik in het inmiddels slechte licht kon maken.

1. De verlichting die na een kwartier op minimaal ging.



2. Hesjes die continu langs de trein op en neer liepen.



3. De ontscheping verliep uitstekend.



4. 5. Overzicht van de situatie.





6. 7. Paar geknapte hangdraden, rijdraad was intact.





8. Gezellig samenzijn van blauwe zwaailichten.



9. Brandweer-commandokamer is al ingericht.



10. Helaasheid in Hilversum.



De evacuatie zelf:


"enjoy" :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135529495
We hadden de oude topic titel kunnen recycelen. Er staan twee stellen DM'90 net ten noorden van de ontspoorde trein. Een overbodige evacuatietrein of een alternatieve wegsleeploc?



[ Bericht 39% gewijzigd door Fixers op 15-01-2014 18:56:29 ]
pi_135530074
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:12 schreef b2py het volgende:

[..]

ZORGEN NA ONTSPORING HILVERSUM

De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.

Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.

De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten.

Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.

Lekker voorbarig roepen. Applaus :')
Op het moment dat ik denk dat b2py zijn fantasie de vrije loop gelaten heeft, en alvast een opzetje gemaakt heeft voor Driek, blijkt deze tekst serieus op de site van MVBOV te staan :o
pi_135530113
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:01 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Op het moment dat ik denk dat b2py zijn fantasie de vrije loop gelaten heeft, en alvast een opzetje gemaakt heeft voor Driek, blijkt deze tekst serieus op de site van MVBOV te staan :o
Exactly my reaction...
pi_135530167
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:01 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Op het moment dat ik denk dat b2py zijn fantasie de vrije loop gelaten heeft, en alvast een opzetje gemaakt heeft voor Driek, blijkt deze tekst serieus op de site van MVBOV te staan :o
Mijn I&M tekstverwerker staat nog op zolder helaas ;)
pi_135530170
Niet gezien. Maar het was zelfs met mijn berenconditie maar 5 minuten lopen naar het station in Hilversum, terwijl ik ook nog onderweg een paar keer gestopt ben voor foto's. En de bussen naar Amsterdam en Schiphol zullen dan ook wel daarnaartoe gestuurd worden lijkt me.

Enneh, wat wou je wegslepen aan een trein die met zijn pootjes in de grindbak staat? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135530311
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:03 schreef Dr_Flash het volgende:
...een trein die met zijn pootjes in de grindbak staat? :?
Nu je dit zo zegt... heeft Jos Verstappen wellicht een nieuwe roeping als machinist gevonden?
pi_135530332
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:02 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Exactly my reaction...
Dit.
Bij twijfel: gebruik beton.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:06:19 #14
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_135530388
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:02 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Exactly my reaction...
En die van mij.
pi_135530448
quote:
Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud
dat was het niet eens :')
pi_135530498
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Niet gezien. Maar het was zelfs met mijn berenconditie maar 5 minuten lopen naar het station in Hilversum, terwijl ik ook nog onderweg een paar keer gestopt ben voor foto's. En de bussen naar Amsterdam en Schiphol zullen dan ook wel daarnaartoe gestuurd worden lijkt me.

Enneh, wat wou je wegslepen aan een trein die met zijn pootjes in de grindbak staat? :?
Die DM'90 staat aan de noordkant tussen Hilversum Noord Mediapark en de ontspoorde trein in. Om weg te slepen, staat 'ie ook nog eens op het verkeerde spoor. In elk geval voor het voorste stel.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:08:50 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135530546
quote:
15s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

En die van mij.
+1
pi_135530622
(uit het vorig topic)
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 17:04 schreef Bitlord het volgende:
Nog een plaatje, het wissel rechtsvoor lijkt verschoven te zijn (en de wisselstand lijkt naar rechtdoor te staan ipv linksaf)

[ afbeelding ]
Zie ook de spoorspatting ("kattenruggen") op het rechter spoor na het puntstuk in het "normale" spoor. Ziet er ook raar uit...
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_135530655
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:02 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Exactly my reaction...
Ja dat was niet zo handig idd. Neem aan dat het inmiddels weg is en er aan een eventueel iets meer doordachte reactie gewerkt wordt? We gaan het zien :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135530685
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:07 schreef Fixers het volgende:

[..]

Die DM'90 staat aan de noordkant tussen Hilversum Noord Mediapark en de ontspoorde trein in. Om weg te slepen, staat 'ie ook nog eens op het verkeerde spoor. In elk geval voor het voorste stel.
Wat deed dat ding daar sowieso dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135530825
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat deed dat ding daar sowieso dan? :?
Werkplaats Haarlem.
pi_135530965
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:13 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Mooi zo. Vrede?
Ik maak geen beloftes die ik niet kan nakomen ;)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135531395
Dat iedereen ook denkt dat ik energie in een fop VBOV brief zou stoppen :') :P
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:23:25 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135531444
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:22 schreef b2py het volgende:
Dat iedereen ook denkt dat ik energie in een fop VBOV brief zou stoppen :') :P
Dat zou je doen, ja. :s)
pi_135531449
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:02 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Exactly my reaction...
En ook hier... WTF :X
pi_135531499
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:22 schreef b2py het volgende:
Dat iedereen ook denkt dat ik energie in een fop VBOV brief zou stoppen :') :P
Mwah, dat wel, maar dat je de site van Driek hackt om het daar ook nog even te uploaden, vind ik persoonlijk wel weer wat te ver gaan... :+
pi_135531702
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:22 schreef b2py het volgende:
Dat iedereen ook denkt dat ik energie in een fop VBOV brief zou stoppen :') :P
Tuurlijk zou je dat doen. En het zou jou nog HEEL weinig energie kosten ook :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135531703
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat zou je doen, ja. :s)
Ik had er dan sowieso een brandbrief van gemaakt ;)
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:28:12 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135531775
De flessenhals tussen Den Haag HS en Rotterdam is weer duidelijk te voelen: op tijd vertrokken uit Den Haag HS, inmiddels +11 bij binnenkomst te Rotterdam...

... +14 in Dordrecht...

[ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 15-01-2014 19:44:57 ]
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:51:25 #30
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_135533289
En daar is de derde dode in de regio in drie dagen... Nondeju
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 januari 2014 @ 19:52:21 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135533344
niet best daar :X
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135533456
quote:
Tussen Naarden en Bussum worden bussen ingezet.
Uit het nieuwsbericht over de ontsporing op de Frontpage.
pi_135533463
Welke regio? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:54:52 #34
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_135533510
quote:
5s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Welke regio? :?
Ohh pardon, Midden-Brabant. Oisterwijk, Eindhoven en Vught zijn inmiddels afgekruisd. Elke dag één.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:54:52 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135533512
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:54 schreef Fixers het volgende:

[..]

Uit het nieuwsbericht over de ontsporing op de Frontpage.
_O-
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:55:06 #36
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_135533529
quote:
5s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Welke regio? :?
Vught-Boxtel is de sjaak qua "aanrijding met persoon".
pi_135533557
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:54 schreef Fixers het volgende:

[..]

Uit het nieuwsbericht over de ontsporing op de Frontpage.
Oh ik had er op FB al een gedichtje over geschreven ook :s)

Droge wolken stof
afkomstig van beton
De wieltjes naast de baan
gewoon, omdat het kon!

Hesjes overal
Lekker belangrijk doen
Oh daar is de brandweer al
en die zeiden toen

"Stap maar uit en loop maar terug
Hier, geef me een arm.
Kijk onze mooie alu-brug
Inzetbaar bij alarm!"

Gelukkig was het niet zo ver
terug naar het station.
Gestrande mensen her en der;
als ik maar naar het oosten kon!

Dat ging prima volgens testen
dus ik naaide er vantussen.
Maar ergens verder naar het westen
heet een station nu Naarde Bussen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135533621
quote:
3s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:55 schreef JDude het volgende:

[..]

Vught-Boxtel is de sjaak qua "aanrijding met persoon".
Dat is een bekende hotspot ja. Net als bij Beek-Elsloo, Ermelo, Wolfheze. Krankzinnigengesticht + spoor = bingo.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:56:48 #39
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_135533647
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh ik had er op FB al een gedichtje over geschreven ook :s)

Droge wolken stof
afkomstig van beton
De wieltjes naast de baan
gewoon, omdat het kon!

Hesjes overal
Lekker belangrijk doen
Oh daar is de brandweer al
en die zeiden toen

"Stap maar uit en loop maar terug
Hier, geef me een arm.
Kijk onze mooie alu-brug
Inzetbaar bij alarm!"

Gelukkig was het niet zo ver
terug naar het station.
Gestrande mensen her en der;
als ik maar naar het oosten kon!

Dat ging prima volgens testen
dus ik naaide er vantussen.
Maar ergens verder naar het westen
heet een station nu Naarde Bussen :)
*Mooi.

*Stil.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 januari 2014 @ 19:57:08 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135533665
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:54 schreef Fixers het volgende:

[..]

Uit het nieuwsbericht over de ontsporing op de Frontpage.
dat is wel heel erg fout. Gelijk maar even aangepast _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:57:44 #41
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_135533706
Die alutrappen hadden ze 7 jaar geleden nog niet trouwens. Toen mocht ik bij Oisterwijk ergens nog uit een ICK-rijtuig springen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 januari 2014 @ 19:57:45 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135533708
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh ik had er op FB al een gedichtje over geschreven ook :s)

Droge wolken stof
afkomstig van beton
De wieltjes naast de baan
gewoon, omdat het kon!

Hesjes overal
Lekker belangrijk doen
Oh daar is de brandweer al
en die zeiden toen

"Stap maar uit en loop maar terug
Hier, geef me een arm.
Kijk onze mooie alu-brug
Inzetbaar bij alarm!"

Gelukkig was het niet zo ver
terug naar het station.
Gestrande mensen her en der;
als ik maar naar het oosten kon!

Dat ging prima volgens testen
dus ik naaide er vantussen.
Maar ergens verder naar het westen
heet een station nu Naarde Bussen :)
Held _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135533734
Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
pi_135533980
quote:
11s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:51 schreef Sj0rSz het volgende:
En daar is de derde dode in de regio in drie dagen... Nondeju
Niet iedere aanrijding loopt dodelijk af hè :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 januari 2014 @ 20:03:07 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135534043
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:58 schreef Bitlord het volgende:
Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
en het verklaart ook waarom de balg geknapt is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135534094
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:58 schreef Bitlord het volgende:
Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
Staat wel duidelijk bij vermeld dat het een persoonlijke opvatting is hè.
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:04:48 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135534143
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Niet iedere aanrijding loopt dodelijk af hè :)
De persoon die er in Eindhoven onder kwam is inmiddels dood.
pi_135534228
God god, zullen we gewoon op het ILT rap[port wachten anders? Trein is stuk, rails is stuk, Bovenleiding is ook een beetje stuk. Niemand gewond, morgen rijden er weer treinen. En hoe het kwam zien we later wel :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:06:35 #49
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_135534249
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Niet iedere aanrijding loopt dodelijk af hè :)
Nee, dat snap ik.. Maar van deze weet ik het toevallig
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:07:27 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135534304
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:06 schreef Dr_Flash het volgende:

Niemand gewond, morgen rijden er weer treinen.
Nou...

quote:
Hilversum-Almere C./Amsterdam C./Schiphol
Message woensdag 15 januari 2014, 19:05 :
Reason: defecte trein

Tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden geen treinen door een defecte trein.
Er rijden stopbussen tussen Hilversum en Naarden-Bussum.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min.
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
pi_135534348
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:54 schreef Fixers het volgende:

[..]

Uit het nieuwsbericht over de ontsporing op de Frontpage.
broodkruimels op de rails. NS zet mussen in
pi_135534359
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:06 schreef Dr_Flash het volgende:
God god, zullen we gewoon op het ILT rap[port wachten anders? Trein is stuk, rails is stuk, Bovenleiding is ook een beetje stuk. Niemand gewond, morgen rijden er weer treinen. En hoe het kwam zien we later wel :P
Ik denk dat het morgen nog niet opgelost is.
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:10:23 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135534470
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik denk dat het morgen nog niet opgelost is.
Hopelijk tegen zaterdag wel, de Pimpel rijdt daarlangs.
pi_135534597
De pimpel wordt wel omgeleid.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135534693
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De pimpel wordt wel omgeleid.
ja vet leuk, maar in Osnabliksemstein hebben we minder dan 20 minuten overstap dus dan valt alsnog de hele dag zo'n beetje in het water.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135534729
Wordt dit zo'n zelfde geintje als vorig jaar? :D
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 januari 2014 @ 20:16:08 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135534735
quote:
4s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja vet leuk, maar in Osnabliksemstein hebben we minder dan 20 minuten overstap dus dan valt alsnog de hele dag zo'n beetje in het water.
mja, starten vanuit Amersfoort zou nog kunnen, maar ik denk dat het wel op tijd gefixt is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135534775
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, starten vanuit Amersfoort zou nog kunnen, maar ik denk dat het wel op tijd gefixt is
Dat denk ik ook. En anders maar een half uur eerder uit Amsterdam weg stelletje hufters :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135534855
Hu, een trein ontspoort? :o
pi_135534943
Nee, afgesproken werk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 januari 2014 @ 20:20:08 #61
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135534945
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. En anders maar een half uur eerder uit Amsterdam weg stelletje hufters :P
ik ga zaterdag met de 8.04 uit Leeuwarden weg. Kan ik rustig aan doen :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135535009
quote:
15s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is een bekende hotspot ja. Net als bij Beek-Elsloo, Ermelo, Wolfheze. Krankzinnigengesticht + spoor = bingo.
Ik woon in Elsloo en kan me niet herinneren dat hier in de afgelopen paar jaar ook maar een iemand onder een trein is gekomen... Tevens geen kliniek oid. in de buurt hier.
Flesje bier
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:21:16 #63
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_135535014
Godver, zijn er al users in de 400K-reeks?
pi_135535016
Als ik me vroeg in het ziekenhuis moet melden kom ik denk ik ff hoi zeggen in de knoop van Zwolle of Deventerror.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135535069
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:18 schreef xcachet het volgende:
Hu, een trein ontspoort? :o
ja vet man.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135535111
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja vet man.
:+
pi_135535114
quote:
5s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:21 schreef Gezicht het volgende:

[..]

Ik woon in Elsloo en kan me niet herinneren dat hier in de afgelopen paar jaar ook maar een iemand onder een trein is gekomen... Tevens geen kliniek oid. in de buurt hier.
Oh dan ben ik in de war met oeen andere plek daar. Bunde? :? Kan best hoor, als iemand het beter weet hoor ik het graag ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135535188
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:03 schreef b2py het volgende:

[..]

Staat wel duidelijk bij vermeld dat het een persoonlijke opvatting is hè.
Inderdaad, vandaar "zou". Verder inderdaad maar een ILENT-rapport afwachten.
pi_135535401
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:21 schreef JDude het volgende:
Godver, zijn er al users in de 400K-reeks?
Wat?
pi_135535483
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:21 schreef JDude het volgende:
Godver, zijn er al users in de 400K-reeks?
Allang man.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:29:03 #71
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_135535510
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:27 schreef b2py het volgende:

Wat?
Mensen op Fok! met een registratienummer >400.000.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:28 schreef Dr_Flash het volgende:


Allang man.
Oh :@.
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:48:11 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135536614
quote:
4s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja vet leuk, maar in Osnabliksemstein hebben we minder dan 20 minuten overstap dus dan valt alsnog de hele dag zo'n beetje in het water.
Dan kunnen we toch gewoon mee met de volgende trein (2 uur later ofzo...)
pi_135536697
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dan kunnen we toch gewoon mee met de volgende trein (2 uur later ofzo...)
ja of misschien wel 1 uur later, maar dan valt het hele stadsbezoek in Bremen in de puin, of we moeten ALLES een uur opschuiven. Wat ik op zich ook wel prima vind hoor.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135536873
Ga je toch in Osnabrugge bierbierie
pi_135537033
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:52 schreef b2py het volgende:
Ga je toch in Osnabrugge bierbierie
Laten we eerst maar even kijken hoe het loopt. Ben lang genoeg bezig geweest met dat boekie, als ik nou op stel en sprong de helft ineens totaal overnieuwt moet doen dan ehmm. Kan dat gewoon.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135539082
leuk man. Twee keer zo VEEL sporen, dan ook twee keer zo WEINIG treinen. Ja zo komen we er wel 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135539209
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
leuk man. Twee keer zo VEEL sporen, dan ook twee keer zo WEINIG treinen. Ja zo komen we er wel 8)7
Wat? Er liggen daar geen vier sporen hoor. Vanmiddag toen ik op weg was naar Amsterdam niet in ieder geval.
  woensdag 15 januari 2014 @ 21:32:03 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135539271
Daar wordt toch nog aan gewerkt?
pi_135539309
Jep, wordt nog gewerkt, staat ook in de beantwoording op de vragen. Eind 2015 moet alles helemaal af zijn, inclusief dive-under ook.
pi_135539336
tuurlijk liggen er bij Lunetten vier sporen. Tot aan de Schalkwijkse brug liggen er gewoon 4 sporen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135539383
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
tuurlijk liggen er bij Lunetten vier sporen. Tot aan de Schalkwijkse brug liggen er gewoon 4 sporen.
Echt niet.
pi_135539389
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
tuurlijk liggen er bij Lunetten vier sporen. Tot aan de Schalkwijkse brug liggen er gewoon 4 sporen.
Er zijn maar twee sporen in gebruik bij Lunetten. Rest wordt nog aan gewerkt.
  Moderator woensdag 15 januari 2014 @ 21:35:59 #84
42184 crew  DaMart
pi_135539507
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik denk dat het morgen nog niet opgelost is.
Ze blijven optimistisch bij de NS :P.

quote:
Treinverkeer Hilversum nog tot in ochtend ontregeld

Het treinverkeer tussen Hilversum en Naarden-Bussum ligt in ieder geval nog tot en met de ochtendspits van donderdag plat vanwege de ontsporing van een rijtuig van een passagierstrein woensdagmiddag. Gehoopt wordt dat er rond 10.00 uur weer treinen kunnen rijden, maar ook dat is onder voorbehoud, laat een woordvoerder van de NS weten.
De trein wordt woensdagavond opgetakeld om te zien wat de schade is aan de trein. Dan wordt besloten of de trein kan worden weggesleept of op een andere wijze moet worden weggehaald. Ook moet nog worden bekeken hoeveel meter spoor en bovenleiding is beschadigd, waarna ook dit nog moet worden hersteld.
pi_135539628
Daar wordt het al 10:00 op de 16e, succes eah!
pi_135539684
Godverdomme dat wordt dus morgennacht einde dienst.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135541195
quote:
Gehoopt wordt dat er donderdagochtend rond 10.00 uur weer treinen kunnen rijden, maar ook dat is onder voorbehoud, laat een woordvoerder van de NS weten.
als ze NU al zoiets zeggen dan wordt het wel vrijdagmiddag.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135541294
Of misschien wel zaterdag! >:) O+
  woensdag 15 januari 2014 @ 22:13:52 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135541565
Bij Borne dachten ze toch ook eerst 'morgen 10:00'? O-)
  woensdag 15 januari 2014 @ 22:13:59 #90
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135541572
quote:
5s.gif Op woensdag 15 januari 2014 11:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat heb je er als treinliefhebber aan bedoelde ik natuurlijk. "Lijntje open houden" :')
Nachtbraken ja.

Hengelooooo:

DBS 6416 + lege Caprolactam


DBS 6416 + lege Caprolactam
Na het omlopen

Almeloooo

DBS 6413 + beladen Caprolactam


DBS 6416 + lege Caprolactam

Emmen

DBS 6416 + lege Caprolactam
pi_135542400
Ik heb wel wat beters te doen in de nacht eigenlijk :P
  woensdag 15 januari 2014 @ 22:32:02 #92
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135542463
Soms moet je wat tijd opofferen voor zoiets. Nu nog een keer naar de Maaslijn, waar DBS met Veolia moet passeren. Staat die trein toch ff stil
pi_135542716
De schade aan het spoor bij Hilversum is aanzienlijk. De bovenleiding is beschadigd over enkele honderden meters en er moet een wissel worden gerepareerd. Voordat de herstelwerkzaamheden kunnen beginnen moet eerst het treinstel van het spoor worden getakeld. Daarna gaat de aannemer met man en macht aan de slag. Gezien de omvang van de schade kunnen er donderdagochtend helaas nog geen treinen rijden tussen Hilversum en Naarden-Bussum.

Aldus Prorail in een update op Prorail.nl
pi_135544549
Hoezo van het spoor worden getakeld, werkt hersporen anders tegenwoordig?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 15 januari 2014 @ 23:24:22 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135544728
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 23:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hoezo van het spoor worden getakeld, werkt hersporen anders tegenwoordig?
Eerst de onderkant bekijken, je wilt niet dat die trein na een hersporing en wegsleepactie een paar km dwarsliggers beschadigt.
pi_135544951
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik maak geen beloftes die ik niet kan nakomen ;)
_O_
pi_135545365
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 23:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hoezo van het spoor worden getakeld, werkt hersporen anders tegenwoordig?
Jij doet de aanname dat de trein onbeschadigd is. Ik kan je vertellen: Dat is niet zo. :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:07:44 #98
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135546485
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:51 schreef James1988 het volgende:
Darkwing, heb je al een nieuwe Pass Navigo? Nu ook via NFC op te laden.

[ afbeelding ]
Nee, en die omruilactie voor de nieuwe generatie ga ik zo lang mogelijk uitstellen. Dr zit meer geheugen in dat ding, dus meer historiek, en dus bij uitlezen meer ritjes waarin misschien wel een een check in dan wel check out mist ;)
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:10:20 #99
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135546552
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:50 schreef Dr_Flash het volgende:

6. 7. Paar geknapte hangdraden, rijdraad was intact.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Salopérie de caténaire! :(
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:17:44 #100
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135546764
Had ik al "boem is ho" gezegd hier?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:17:46 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135546766
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nee, en die omruilactie voor de nieuwe generatie ga ik zo lang mogelijk uitstellen. Dr zit meer geheugen in dat ding, dus meer historiek, en dus bij uitlezen meer ritjes waarin misschien wel een een check in dan wel check out mist ;)
_O-
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 januari 2014 @ 00:20:34 #102
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135546847
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Had ik al "boem is ho" gezegd hier?
ik geloof het niet, maar vertel :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135546937
Ik reageer nog even op de harde kritiek op het door mij op de site van MVBOV 2 uur na de ontsporing geplaatste stukje.

> ZORGEN NA ONTSPORING HILVERSUM

Ja, MVBOV maakt zich wel zorgen over de technische staat van treinen en infra, en dit incident heeft dat verergerd.

> De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.

N.a.v. eerdere incidenten hadden we bij MVBOV besloten om te wachten op een goed moment om ILT te verzoeken, nu eindelijk eens stevig in het geweer te komen. Deze ontsporing leek mij een uitgelezen aanleiding om dat plan tot uitvoer te brengen. Uit respect zouden we hebben gezwegen als er slachtoffers waren geweest, want we gaan niet over lijken. Maar stevige ontsporing met nul gewonden: als aanleiding geschikt.

> Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.

Volgens mij is dit van het eerste tot het laatste woord feitelijk correct.

> De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten. Inzittenden verklaren overigens dat het treinpersoneel de situatie goed onder controle had en dat de evacuatie vlot en ordelijk is verlopen.

Hierin wordt op geen enkele wijze gespeculeerd over de oorzaak. (Sterker nog: in een interview met RTVNH heb ik vanavond de vraag “was dit ongeluk te voorkomen geweest” geweigerd te beantwoorden: ik heb gezegd dat we daarvoor eerst de (voorlopige) uitkomsten van het onderzoek moeten afwachten.)

> Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.

Dit is exact wat we gaan doen.
pi_135547003
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Salopérie de caténaire! :(
nogal ja _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135547051
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Had ik al "boem is ho" gezegd hier?
Boem? Nee geen boem :N Dus wat jou betreft hadden we gewoon door kunnen rijden.

Moet trouwens wel zeggen dat de trein in mijn beleving niet door een ingezette snelremming maar gewoon door weerstand van de onderbouw tot stilstand kwam. Kan ook zijn doordat zo'n machinist ook niet in 1 seconde in de gaten heeft wat er gebeurt natuurlijk. Maar goed, nogmaals. benieuwd naar ILT-rapport.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:30:33 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135547111
Toen die ene stroomafnemer z'n schuitje verloor zal de tractie van het desbetreffende stel ook zijn weggevallen, dat merk je wel.

Heeft een treinstel eigenlijk ook een luchtleiding die bij een breuk meteen de remmen aantrekt (zoals bij een cargo)? En hoe werkt dat met meerdere treinstellen die met een AK gecombineerd zijn?
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:33:00 #107
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135547178
Ja, alle treinen hebben die treinleiding, ook gekoppelde.
doei
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:35:00 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135547227
De treinleiding zit ook in de automatische koppeling verwerkt, dus als in het tweede stel een bak losbreekt zal ook het eerste stel gaan remmen?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 januari 2014 @ 00:36:03 #109
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135547247
jup, zie ook die gebroken DDZ van nog niet al te lang geleden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:36:09 #110
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135547251
:Y
doei
pi_135547300
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:35 schreef James1988 het volgende:
De treinleiding zit ook in de automatische koppeling verwerkt, dus als in het tweede stel een bak losbreekt zal ook het eerste stel gaan remmen?
Dat lijkt me duidelijk ja. Maar idd, tegenwoordig lopen er ook luchtslangetjes mee door die schuitjes heen, dus als daar wat mee mis gaat verwacht je dat de remmen aanslaan. Het fail-safe principe.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135547321
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk ja. Maar idd, tegenwoordig lopen er ook luchtslangetjes mee door die schuitjes heen, dus als daar wat mee mis gaat verwacht je dat de remmen aanslaan. Het fail-safe principe.
Die slangetjes zorgen toch dat de panto neergaat bij defect?
pi_135547399
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:39 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Die slangetjes zorgen toch dat de panto neergaat bij defect?
ja. Zijn die niet gekoppeld met de remslangetjes dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:42:43 #114
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135547421
Nee. Maar zolang het de enige panto van de trein is is dat ook niet zo'n probleem xD
doei
pi_135547467
Okee. Dan blijft mijn waarneming dus op zich overeind. Want met 2 stellen heb je allicht 2 panto's in de lucht en als er 1 down gaat is dat geen probleem. Op zich.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135547479
Ik mag toch aannemen dat de slangetjes in de pantograaf er voor zorgen dat de panto " omhoog" blijft staan. Geen/minder lucht in de slangetjes=panto omlaag.

(of zoals bij een verkeerd weggezette plan V: na anderhalve week-twee weken zakt de pantoograaf, dus kan ook halverwege het dak en de draad gaan staan)
Bij twijfel: gebruik beton.
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:48:17 #117
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135547549
Ja tuurlijk is dat zo, maar er is altijd wel een klein beetje luchtverlies. En bij zo'n weggezette V staat de compressor dan ook al twee weken niet aan, komt geen druk meer bij, dus ja, dan gaat-ie zakken.
doei
pi_135547587
ja nou ja ik was even in de veronderstelling dat "defect schuitje" ook meteen "snelremming" zou hebben moeten betekenen vanwege die slangetjes, maar die systemen zijn dus blijkbaar niet gekoppeld.

Overigens weet ik niet welk treinstel zijn schuitje verloren is, ik vermoed de 40nogwat op kop, want mijn stel, de 4202 achterop, had nog een uur lang bovenleidingsspanning volgens de conducteur (ook al ging na een kwartier de verlichting op minimaal en deed de airco het meteen al niet meer, waardoor ik dus dacht dat we meteen al op de accu draaiden)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135547606
quote:
> Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud [...]

Volgens mij is dit van het eerste tot het laatste woord feitelijk correct.
er was een onderdeel van een draaistel gevonden in de loods waardoor het hele zooitje terug moest voor controle, da's toch echt heel wat anders
  donderdag 16 januari 2014 @ 01:00:09 #120
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135547780
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:49 schreef Dr_Flash het volgende:
ja nou ja ik was even in de veronderstelling dat "defect schuitje" ook meteen "snelremming" zou hebben moeten betekenen vanwege die slangetjes, maar die systemen zijn dus blijkbaar niet gekoppeld.
De slangetjes in de stroomafnemer zijn bedoeld om te voorkomen dat de bovenleiding wordt neergehaald bij een defect aan dat ding. De meeste treinen hebben twee stroomafnemers, als tijdens de rit een stroomafnemer daalt kan men de rit uitrijden met de andere stroomafnemer (daarna zal het wel een retourtje werkplaats worden).
quote:
Overigens weet ik niet welk treinstel zijn schuitje verloren is, ik vermoed de 40nogwat op kop, want mijn stel, de 4202 achterop, had nog een uur lang bovenleidingsspanning volgens de conducteur (ook al ging na een kwartier de verlichting op minimaal en deed de airco het meteen al niet meer, waardoor ik dus dacht dat we meteen al op de accu draaiden)
Hmm, ik denk dat de conducteur ernaast zat. Airco uit en minimale verlichting duidt op noodstroom. :)
pi_135547788
quote:
15s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:51 schreef Maegrim het volgende:

[..]

er was een onderdeel van een draaistel gevonden in de loods waardoor het hele zooitje terug moest voor controle, da's toch echt heel wat anders
Zo is het destijds niet door NS HiSpeed gecommuniceerd.
pi_135547794
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:49 schreef Dr_Flash het volgende:
ja nou ja ik was even in de veronderstelling dat "defect schuitje" ook meteen "snelremming" zou hebben moeten betekenen vanwege die slangetjes, maar die systemen zijn dus blijkbaar niet gekoppeld.
Gelukkig niet :)
Die luchtslangetjes in de schuitjes zijn overigens alleen te vinden in VIRM als ik het goed heb.
Als bij een ontsporing de bakken zover uitelkaar getrokken worden dat de luchtslang van de treinleiding loskomt, volgt automatisch een snelremming.
Mcn zal dan ook zijn stroomafnemers moeten laten zakken en alarmoproep+gevaarsein moeten maken.
Dat het licht is blijven branden klopt wel, en inderdaad gaat na een kwartiertje (+/-) de boel op de noodverlichting. Zeer vermoedelijk heeft de mcn dus wel degelijk zijn stroomafnemers laten zakken.
pi_135547805
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 01:00 schreef James1988 het volgende:
Hmm, ik denk dat de conducteur ernaast zat. Airco uit en minimale verlichting duidt op noodstroom. :)
Ja, dat leek mij dus ook :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135548156
quote:
NOS Teletekst 751
 1/2
S P O O R W E G E N actueel

01:20 uur

Hilversum<->Naarden Bussum

Door herstelwerkzaamheden rijden er
tussen Hilversum en Naarden-Bussum geen
treinen maar bussen.

Vertraging: 30-60 minuten.

Reisadvies:
* Utrecht<->Almere omreizen via
Amsterdam Zuid.
* Amersfoort<->Schiphol en
Amersfoort<->Amsterdam omreizen via
Utrecht Centraal..

Prognose:
* Naar verwachting tot maandag 20 jan.
okee. Wacht wat?

quote:
Prognose:
* Naar verwachting tot maandag 20 jan.
WAT??

quote:
Prognose:
* Naar verwachting tot maandag 20 jan.
G***de[peep]***[peep]***[peep]**[peep]***r :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135548165
Het is dan ook een gigantische ravage daar.
pi_135548234
ja hoi, ik was daar net nog. Maar dit is toch wel alle ambitieloosheid voorbij.

Want we weten allemaal dat als er NU al gerekend wordt op 4-5 dagen, dat het meer dan een week gaat duren. Dan wil ik echt heel graag weten wat er allemaal precies ZO heel erg stuk is aan trein, onderbouw en bovenbouw, dat dat ZO lang moet duren. Want dit is onacceptabel. Eerder was het al "einde dienst" en later "tot na de ochtendspits van donderdag (dus dan weet je dat het vrijdagmiddag wordt :') ) maar dit gaat wel alle perken te buiten.

Overigens valt die "gigantische ravage" best mee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 16 januari 2014 @ 01:59:18 #127
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_135548531
In 1962 gebeurde het ongeluk bij Harmelen op 8 januari om 9.19u:
quote:
Met behulp van twee autokranen en snijbranders werden de lichtere wrakstukken verwijderd.Om ± 2:00 uur ´s-nachts was de baan vrij van ontspoord materieel en wrakstukken en waren de laatste slachtoffers afgevoerd. In de loop van de nacht van 9 januari 1962 werd de baan zover hersteld, dat deze ´s-morgens om 8:00 uur berijdbaar was met 5 km/uur. Om 9:00 uur werd begonnen met het aanbrengen van de bovenleiding. Om 16:00 uur stond de bovenleiding onder spanning. De eerste drie treinen passeerden de plaats van het ongeval met 30 km/uur. Daarna werd tot de volgende ochtend 8:00 uur met 60 km/uur gereden, waarna baanvaksnelheid werd hervat.
Oftewel: een veel kleiner ongeval (slechts een ontsporing), de techniek is 50 jaar verder maar het herstel duurt ruim 5x zo lang :N
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_135548634
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 01:59 schreef dennistd het volgende:
In 1962 gebeurde het ongeluk bij Harmelen op 8 januari om 9.19u:

[..]

Oftewel: een veel kleiner ongeval (slechts een ontsporing), de techniek is 50 jaar verder maar het herstel duurt ruim 5x zo lang :N
Ja, dat zei iemand vanmiddag ook al en die werd toen zowat vermoord. Ik had het zelf ook niet gedacht, maar dat er nu koudweg een prognose van 5 dagen afgegeven wordt is een totaal brevet van onvermogen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135548660
beter rijdt alles UITERLIJK vrijdagmiddag weer perfect volgens plan of er gaat wat zwaaien.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 16 januari 2014 @ 02:38:41 #130
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_135548938
De Pimpel van morgenvroeg heeft nu al +8... Leg dat ding dan meteen goed in een nieuw pad neer :N
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_135548963
zo is het net alsof hij die +32 tussen Rheine en Osna oploopt 8)7 Wat natuurlijk niet zo is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 januari 2014 @ 02:42:49 #132
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135548994
En terug in de tijd reist :s)
doei
  Redactie Sport donderdag 16 januari 2014 @ 02:47:12 #133
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_135549040
Die +32 wil ik voor Deventer nog wel geloven, maar in Bentheim kan er zeker 10 minuten ingelopen worden met een snelle locwissel. De sprinter kan in Rijssen aan de kant, Deventer-Almelo staat 26 minuten voor, dat kan ook wel in 21 met een beetje doorrijden, Almelo-Hengelo kan in 9-10 ipv 11.

Oftewel: +10 bij vertrek uit Bentheim als ze het goed doen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 16 januari 2014 @ 02:53:18 #134
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135549084
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 02:47 schreef dennistd het volgende:
... als ze het goed doen.
Ja hu laat maar, kannie :N
doei
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 06:52:51 #135
42184 crew  DaMart
pi_135549766
quote:
Reisadvies:
* Utrecht<->Almere omreizen via
Amsterdam Zuid.
* Amersfoort<->Schiphol en
Amersfoort<->Amsterdam omreizen via
Utrecht Centraal..
Zal wel lekker knus worden op de omleidingsroute, aan het begin van de spits:

quote:
Utrecht C.-Amersfoort
Donderdag 16 Januari 05:57
Oorzaak
Tussen Utrecht C. en Amersfoort rijden minder treinen door een wisselstoring.
Er rijden stopbussen tussen Den Dolder en Soest.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 7:30 uur verholpen.
pi_135549776
Sis train is 30 minutes diläit.
  donderdag 16 januari 2014 @ 07:30:15 #137
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_135549906
Gisteren op station Tilburg een omroep over het rookverbod, tweemaal, in het Duits. Geen omroep gehoord in het Nederlands, Engels, Frans of plaatselijk dialect.
  donderdag 16 januari 2014 @ 07:36:29 #138
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_135549934
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:22 schreef b2py het volgende:
Dat iedereen ook denkt dat ik energie in een fop VBOV brief zou stoppen :') :P
PTA / Treinentopic 108 - 1 april grappen en andere grollen
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_135550262
quote:
13s.gif Op donderdag 16 januari 2014 02:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, dat zei iemand vanmiddag ook al en die werd toen zowat vermoord. Ik had het zelf ook niet gedacht, maar dat er nu koudweg een prognose van 5 dagen afgegeven wordt is een totaal brevet van onvermogen.
Hopen dat dit commentaar op wat meer sympathie kan rekenen:

http://www.voorbeterov.nl/
  donderdag 16 januari 2014 @ 08:18:56 #140
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_135550265
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:24 schreef DriekOplopers het volgende:
Ik reageer nog even op de harde kritiek op het door mij op de site van MVBOV 2 uur na de ontsporing geplaatste stukje.

> ZORGEN NA ONTSPORING HILVERSUM

Ja, MVBOV maakt zich wel zorgen over de technische staat van treinen en infra, en dit incident heeft dat verergerd.

> De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.

N.a.v. eerdere incidenten hadden we bij MVBOV besloten om te wachten op een goed moment om ILT te verzoeken, nu eindelijk eens stevig in het geweer te komen. Deze ontsporing leek mij een uitgelezen aanleiding om dat plan tot uitvoer te brengen. Uit respect zouden we hebben gezwegen als er slachtoffers waren geweest, want we gaan niet over lijken. Maar stevige ontsporing met nul gewonden: als aanleiding geschikt.

> Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.

Volgens mij is dit van het eerste tot het laatste woord feitelijk correct.

> De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten. Inzittenden verklaren overigens dat het treinpersoneel de situatie goed onder controle had en dat de evacuatie vlot en ordelijk is verlopen.

Hierin wordt op geen enkele wijze gespeculeerd over de oorzaak. (Sterker nog: in een interview met RTVNH heb ik vanavond de vraag “was dit ongeluk te voorkomen geweest” geweigerd te beantwoorden: ik heb gezegd dat we daarvoor eerst de (voorlopige) uitkomsten van het onderzoek moeten afwachten.)

> Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.

Dit is exact wat we gaan doen.
Ic direct erbij halen snap ik niet helemaal, dit ongeval lijkt vooral op een probleem ontstaan door de infrastructuur. Dus Prorail en niet de NS.

Bovendien suggereer je wel degelijk dat door het 'slechte' onderhoud dit ongeval is ontstaan.(einde 2e kopje)
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 16 januari 2014 @ 08:21:15 #141
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_135550290
Overigens is het momenteel staan in de IC Amersfoort - Utrecht maar was de trein wel degelijk langer dan normaal. Nu nog kijken of dat ook geld voor de IC's richting Amsterdam/Schiphol
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_135550316
Zojuist ProRail aan de lijn. De beschadigde wissels worden voorzichtig uitgegraven ivm onderzoek naar de oorzaak. Dat kost meer tijd.
pi_135550355
Kut ns. :'). Tipje, ga nooit in dicussie over dat weekend-vrij abonnement met kortingsperiodes en vergeet de maand daarna om je abonnement te betalen waardoor je uiteindelijk ipv 1x 40 euro - 3x 40 euro betaald (40 NS, 40 handmatig overgemaakt naar NS en 40 euro incassokosten).

Nu weet ik niet zeker of ik december 2013 heb betaald en staat de factuur voor januari 2014 ook op 40 euro ipv de oh zo beloofde 29 euro. (En dan heb ik er nog achteraan gebeld ook om te kijken of het klopte.) "Nee sorry mevrouw, wij van de klantenservice kunnen niet kijken in uw betaalgegevens."

Het is dat ik afhankelijk ben van dat rot abonnement, anders had ik m allang opgezegd. :( :(
pi_135550537
Wissels uitgraven / vervangen, 255 meter spoor moet vervangen worden

https://www.prorail.nl/ni(...)um-en-naarden-bussum

Toch bijzonder dat het dan zo enorm lang moet duren in vergelijking met borne.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 16 januari 2014 @ 08:43:24 #145
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135550545
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2014 08:18 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Ic direct erbij halen snap ik niet helemaal, dit ongeval lijkt vooral op een probleem ontstaan door de infrastructuur. Dus Prorail en niet de NS.

Bovendien suggereer je wel degelijk dat door het 'slechte' onderhoud dit ongeval is ontstaan.(einde 2e kopje)
Een ontsporing kan zowel door materieel (zie Borne) als door infra (zie Bretigny) ontstaan. Nu al vooruit lopen op de oorzaak is rijkelijk voorbarig. Slechte beurt, Driek.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 16 januari 2014 @ 08:44:42 #146
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135550565
quote:
14s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Boem? Nee geen boem :N Dus wat jou betreft hadden we gewoon door kunnen rijden.
Overdrachtelijk bedoeld dan he, die boem.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 16 januari 2014 @ 09:00:41 #147
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135550786
quote:
Versperring Hilversum

Tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden geen treinen door herstelwerkzaamheden.
De Intercity Berlijn wordt vanaf Amsterdam Centraal omgeleid en stopt niet in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn. Reis vanaf Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn naar Deventer en stap hier over op de Intercity Berlijn.
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 minuten.
De verstoring is naar verwachting 20 januari rond 6:00 uur verholpen.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 16 januari om 08:00 uur
Amsterdam - Deventer non-stop? O+

Wel typisch weer... vorig jaar werd een paar dagen voor ons rondje de V250 uit de dienst genomen, nu ligt er een deel van het traject uit. Het is ons niet gegund. :')
pi_135550837
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 09:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Amsterdam - Deventer non-stop? O+
Helaas, stopt ook in Almere Centrum ;)
  donderdag 16 januari 2014 @ 09:06:09 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135550850
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2014 09:05 schreef MTL het volgende:

[..]

Helaas, stopt ook in Almere Centrum ;)
Of all places... :s)

Maar aan welk perron is nog even een verrassing:
1
2
3
4
D 09:36    Berlin Ostbahnhof
      Intercity
     Via Zwolle, Deventer, Almelo
     Additional train
  donderdag 16 januari 2014 @ 09:06:41 #150
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135550856
Kunnen ze de Pimpel niet langs Nijverdal sturen? Zo te zien loopt het ding pas twintig minuten planschade op tussen Zwolle en Deventer. Én dan kunnen Mono en ik zaterdag gewoon blijven zitten vanaf Zwolle...

:s)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 16 januari 2014 @ 09:07:25 #151
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135550863
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 09:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Amsterdam - Deventer non-stop? O+

Wel typisch weer... vorig jaar werd een paar dagen voor ons rondje de V250 uit de dienst genomen, nu ligt er een deel van het traject uit. Het is ons niet gegund. :')
Hoe gaat het opgelost worden? :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')