Wie zegt dat het gesubsidieerd wordt? Je betaald toch gewoon een rioolheffing? Dat de gemeente de kosten voor de aanleg voorschiet maakt het geen subsidie, je zou het eerder kunnen zien als huur die je betaald voor het gebruik van het riool.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een grondexploitatie zou over het algemeen minimaal kostendekkend moet zijn voor een gemeente. Anders moet je wel heel goede redenen hebben om ze op te starten. En dan zonder trucjes waardoor je veel kosten uit die grondexploitatie haalt. Waarom zou je iedere burger op laten draaien voor het riool in een nieuwbouwwijk wanneer je dat ook prima kan dekken uit de grondexploitatie. Doe je dat toch uit de algemene middelen doet subsidieer je dus daaruit die grondexploitatie, dus de bouwkavels. Lijkt me niet slim.
Ik heb zelfs de echo nog niet gehoord, die put is volgens mij oneindig diepquote:
Nope. Een ieder weet dat de prijzen nog minimaal 50% gaan dalen.quote:
Zoals ik in het vorige deel heb uitgelegd kost het dan uiteindelijk meer en is het een geldstroom van alle bewoners richting een veel kleinere groep kopers van grond. Een subsidie richting ontwikkelaars dus in de praktijk. Is dat echt verstandig?quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wie zegt dat het gesubsidieerd wordt? Je betaald toch gewoon een rioolheffing? Dat de gemeente de kosten voor de aanleg voorschiet maakt het geen subsidie, je zou het eerder kunnen zien als huur die je betaald voor het gebruik van het riool.
Ik als huurder betaal iedere maand een bepaald bedrag aan mijn verhuurder, die is eigenaar van het goed en ik betaal enkel voor het gebruik. Zo gaat het ook met het gebruik van het riool. Eigenlijk een heel mooi systeem dat huren
je moet simpele zaken niet zo ingewikkeld willen makenquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zoals ik in het vorige deel heb uitgelegd kost het dan uiteindelijk meer en is het een geldstroom van alle bewoners richting een veel kleinere groep kopers van grond. Een subsidie richting ontwikkelaars dus in de praktijk. Is dat echt verstandig?
Ja, dus waarom de riolering activeren en voor zestig jaar in de boeken zetten met rente en afschrijving wanneer je het ook financieel direct af kan handelen en alleen nog maar geld hoeft op te brengen voor onderhoud.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je moet simpele zaken niet zo ingewikkeld willen maken
Dat heeft geen enkel nut
als je de riolering niet activeert dan zal ie niet doorspoelenquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, dus waarom de riolering activeren en voor zestig jaar in de boeken zetten met rente en afschrijving wanneer je het ook financieel direct af kan handelen en alleen nog maar geld hoeft op te brengen voor onderhoud.
Ik wel.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb zelfs de echo nog niet gehoord, die put is volgens mij oneindig diep
Als je niets snapt van financiën is het wellicht slimmer om even je mond te houdenquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je de riolering niet activeert dan zal ie niet doorspoelen
Dan krijgen de huurders problemen in de badkamer
En die betalen niet voor niets rioolheffing
huurders betalen kostendekkende rioolheffing om naar de WC te gaan en te douchen, dat is heel simpelquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je niets snapt van financiën is het wellicht slimmer om even je mond te houden.
subsidiëren zit je wel hoogquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:03 schreef 99.999 het volgende:
Heeft niets met de bovenstaande discussie te maken. Maar wat je voorstelt betekent dat zij mee mogen gaan betalen om kopers en huurders van nieuwbouw te subsidiëren...
Aftrek != subsidiequote:Op woensdag 8 januari 2014 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
subsidiëren zit je wel hoog
dan ben je dus ook voor het afschaffen van alle aftrek en heffingen op woningen
aftrek, heffing, bijtelling, bonus, heffingskorting. of gewoon subsidie, allemaal marktverstorend gedoequote:
Ik vraag me slechts af waarom je van mening bent waarom alle inwoners van een gemeente op zo'n manier mee moeten betalen aan het vullen van de zakken van ontwikkelaars?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
subsidiëren zit je wel hoog
dan ben je dus ook voor het afschaffen van alle aftrek en heffingen op woningen
Dat zeg je danwel constant, maar je hebt er evengoed geen bezwaar tegen als er op kosten van de inwoners van de gemeente een subsidie bijkomt?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:16 schreef michaelmoore het volgende:
aftrek, heffing, bijtelling, bonus, heffingskorting. of gewoon subsidie, allemaal marktverstorend gedoe
een projektontwikkelaar krijgt opdracht van de gemeente daarna is het risico voor ontwikkelaar, maar als de grond te duur is dan zal de deal niet doorgaanquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik vraag me slechts af waarom je van mening bent waarom alle inwoners van een gemeente op zo'n manier mee moeten betalen aan het vullen van de zakken van ontwikkelaars?
Als verreweg de meeste kavels rechtstreeks naar de kopers zou gaan had je een punt. Echter over het algemeen zit er nog een ontwikkelaar tussen. Die steekt dat verschil maar wat graag in zijn zak.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:32 schreef arjan1112 het volgende:
Hoezo de zakken van ontwikkelaar, het zou dan juist in de zakken van de huizenkopers komen ?
Waarom jij ervan uit gaat dat de ontwikkelaar er met het geld vandoor zou gaan ontgaat me.
En je hebt nog steeds geen antwoord gegeven waarom in 1982 15% van de prijs van een huis uit de grond bestond en vandaag 35%
nee, subsidies of aftrek of belasting is een slechte zaakquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zeg je danwel constant, maar je hebt er evengoed geen bezwaar tegen als er op kosten van de inwoners van de gemeente een subsidie bijkomt?
Dus dan die ontwikkelaar maar subsidiëren? Is dat echt wat je wilt?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een projektontwikkelaar krijgt opdracht van de gemeente daarna is het risico voor ontwikkelaar, maar als de grond te duur is dan zal de deal niet doorgaan
Dan gaat ie geen winst maken
Aftrek == subsidie. Steeds meer economen benoemen het tegenwoordig ook zo. De HRA is een subsidie op maximaal tot aan je oorpunten toe lenen voor overgewaardeerd vastgoed.quote:
het is een vermindering van loonheffing als beloning / stimulatie van geld lenenquote:Op donderdag 9 januari 2014 07:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Aftrek == subsidie. Steeds meer economen benoemen het tegenwoordig ook zo. De HRA is een subsidie op maximaal tot aan je oorpunten toe lenen voor overgewaardeerd vastgoed.
Dat jij het niet als een subsidie wilt zien is bepalend voor de lengte van jouw neus
als lonen ook gaan stijgen dan ga ik er in gelovenquote:Op donderdag 9 januari 2014 11:29 schreef arjan1112 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)_stijgen_weer__.html
Is het een tijdelijke opleving of niet? 17% daling.. er zou toch 40% afgaan? Hoe ging dit in de jaren 80 ? Spraken ze in 1982 ook van een opleving? om vervolgens tot '85 vrolijk verder te dalen?
http://app.nos.nl/datavisualisatie/huizenprijzen-nederland/quote:Het herstel op de woningmarkt zet door. Het afgelopen kwartaal zijn er 36.300 huizen verkocht. Dat is het hoogste aantal sinds het begin van de crisis in 2008, zegt makelaarsvereniging NVM.
Ook stijgen de huizenprijzen. De gemiddelde verkoopprijs lag in het vierde kwartaal 1,5 procent hoger dan in het derde kwartaal.
Toch zijn de huizenprijzen over heel 2013 gedaald: met 1,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat komt door de prijsdalingen aan het begin van het jaar.
Uit bovenstaande lijst blijkt dat er niet 1 jaar is geweest met 215.000 verkopen. En om de 117.000 huizen in 2013 te halen moeten er in december zo'n 22.500 huizen zijn verkocht, wat ik betwijfel. Ook voor de crisis was dat namelijk zeldzaam.quote:In heel 2013 zijn er 117.000 huizen verkocht. Voor de crisis waren dit er nog 215.000 in een jaar.
Dat zijn cijfers van januari tot december 2013.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Ah, de NVM-propaganda is ook hier aanbeland.
Het is alleen niet waarDe belanghebbende makelaars liegen, wie had dat gedacht
![]()
Om het aan te tonen, een grafiek met verkoopaantallen van het Kadaster. Wat je ziet is het lopend gemiddelde van het aantal verkopen in de afgelopen 12 maanden, bijgewerkt t/m november 2013.
[ afbeelding ]
December 2013 is nog niet beschikbaar, maar het lijkt me waarschijnlijk dat er minder verkocht is dan in december 2012 (anders zou NVM daar wel over staan te springen). Ik zie in grote lijnen een min of meer lineaire afname van het aantal verkopen.
Eigenlijk is het volledig zinloos om NVM-berichten in de media te publiceren. Houd het bij gegevens van het Kadaster, die zijn wel correct.
Voor de liefhebbers de werkelijke verkoopaantallen volgens het Kadaster:
1995: 154.568
1996: 175.751
1997: 185.634
1998: 192.622
1999: 204.538
2000: 189.358
2001: 195.737
2002: 198.386
2003: 193.406
2004: 191.941
2005: 206.629
2006: 209.767
2007: 202.401
2008: 182.392
2009: 127.532
2010: 126.127
2011: 120.739
2012: 117.261
2013: 94.631 + december
Tenzij er in december meer dan 22.630 huizen zijn verkocht, is 2013 het slechtste jaar qua verkoopaantallen sinds het Kadaster gegevens beschikbaar heeft! Maar hey, het NVM ziet weer lichtpuntjes
Verkoopaantallen per jaar in een grafiek, met 15.000 huizen als gok voor december:
[ afbeelding ]
Ik wil er ook even op wijzen dat de NOS onjuiste gegevens geeft:
[..]
Uit bovenstaande lijst blijkt dat er niet 1 jaar is geweest met 215.000 verkopen. En om de 117.000 huizen in 2013 te halen moeten er in december zo'n 22.500 huizen zijn verkocht, wat ik betwijfel. Ook voor de crisis was dat namelijk zeldzaam.
Het kadaster noteert een woning toch pas als zijnde verkocht als de akte gepasseerd is en de NVM zodra het koopcontract is getekend? Het kadaster loopt daardoor altijd enige maanden achter.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Om het aan te tonen, een grafiek met verkoopaantallen van het Kadaster.
quote:Op donderdag 9 januari 2014 07:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
Aftrek == subsidie. Steeds meer economen benoemen het tegenwoordig ook zo. De HRA is een subsidie op maximaal tot aan je oorpunten toe lenen voor overgewaardeerd vastgoed.
Beter een kleine neus, dan een klein snappertje.quote:Dat jij het niet als een subsidie wilt zien is bepalend voor de lengte van jouw neus![]()
Dat verhaal komt vaker langs, maar er blijkt nooit uit cijfers een paar maanden later dat het zou kloppen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Het kadaster noteert een woning toch pas als zijnde verkocht als de akte gepasseerd is en de NVM zodra het koopcontract is getekend? Het kadaster loopt daardoor altijd enige maanden achter.
De kadastercijfers van komend kwartaal zullen het leren.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat verhaal komt vaker langs, maar er blijkt nooit uit cijfers een paar maanden later dat het zou kloppen.
Bij het Kadaster weet je zeker dat het definitieve cijfers zijn, en het huis daadwerkelijk zonder voorbehoud verkocht is.
De Kadaster-verkooppiek zit altijd in december. Dat lijkt me genoeg reden om aan te nemen dat ze niet 3 maanden achterlopen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De kadastercijfers van komend kwartaal zullen het leren.
Zo simpel werkt het ook niet, het ene huis wordt 1 maand na het tekenen van de koopakte overgedragen, een ander pas na 4 maanden. Of nog later.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:15 schreef RemcoDelft het volgende:
De Kadaster-verkooppiek zit altijd in december. Dat lijkt me genoeg reden om aan te nemen dat ze niet 3 maanden achterlopen.
Is de koopakte dan wel interessant als datum? Daar zitten altijd ontbindende voorwaarden in. Eigenlijk is dat niet meer dan het moment waarop iemand besluit iets te willen kopen. Het moment dat-ie het daadwerkelijk koopt is veel interessanter.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zo simpel werkt het ook niet, het ene huis wordt 1 maand na het tekenen van de koopakte overgedragen, een ander pas na 4 maanden. Of nog later.
Beide. Geven grosso modo hetzelfde beeld, of het percentage dat niet doorgaat moet sterk gestegen zijn. En daarbij is de ene veel actueler. Niet iedereen wil altijd een kwartaal wachten om iets te kunnen zeggen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 08:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is de koopakte dan wel interessant als datum? Daar zitten altijd ontbindende voorwaarden in. Eigenlijk is dat niet meer dan het moment waarop iemand besluit iets te willen kopen. Het moment dat-ie het daadwerkelijk koopt is veel interessanter.
ppssstt.. niet zeggen regen remocdelft, hij wil namelijk blijven geloven dat de huizenprijs 100000% gaat zakken. En zal ook zeggen dat andere cijfers niet kloppen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het kadaster noteert een woning toch pas als zijnde verkocht als de akte gepasseerd is en de NVM zodra het koopcontract is getekend? Het kadaster loopt daardoor altijd enige maanden achter.
Bij een koopakte tekenen koop je ook het huis. Dat je er nog onderuit kan (wat altijd kan totdat je bij notaris bent geweest) is niet interessant. Voor het afwijzen van het huis naar tekenen koopakte is ook geen reden nodig, tenzij je geen boete wilt betalen. Dan moet je voldoen aan de ontbindende voorwaarden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 08:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is de koopakte dan wel interessant als datum? Daar zitten altijd ontbindende voorwaarden in. Eigenlijk is dat niet meer dan het moment waarop iemand besluit iets te willen kopen. Het moment dat-ie het daadwerkelijk koopt is veel interessanter.
De snelheid, prijs of beide?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:21 schreef Revolution-NL het volgende:
In de straat is een 110m2 rijtjeswoning (2009) na 4 weken verkocht voor 269.000 euro.
Ik moet zeggen dat ik daar redelijk van stond te kijken. De afwerking was overigens wel tiptop inorde.
Heel veel mensen zijn al sterk gezakt met hun prijs en kunnen met een bod van daar nog weer tien procent onder matig uit de voeten. Snap dus wel dat ze dan liever nog iets langer wachten. Als je er al lang op wacht maakt dat half jaar meer ook niet uit.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:46 schreef Krisp het volgende:
Dat merk ik ook, sterker: ik kijk zelf. Maar wel met 20% eigen geld en de gedachte in mijn hoofd dat ik dat wel eens kwijt zou kunnen raken.
Wat mij nog het meeste ergert is dat ik de komende weken drie bezichtigingen ga doen en waarschijnlijk drie keer ga zeggen dat de vraagprijs te hoog is. Vervolgens zeggen de verkopers: 'Nee hoor, want de markt trekt aan.' Zo komt er geen verkoop, want ik kan 10% minder lenen, terwijl ik hetzelfde huis wil. Dat lijkt me niet zo onredelijk, omdat de bovenste 10% de 10% duurste huizen koopt, etc. Anders vinden er minder verkopen plaats. Als er 'rust' op de markt moet komen zoals Blok, Hukker en Verhoeven (D66) zo hard roepen moeten zij ook even stil zijn. Er komt heus een balans en dat punt komt elke dag dichterbij. Echter, niet als zij (+NOS en Telegraaf) zeggen dat de VERKOPEN AANTREKKEN en de PRIJZEN STIJGEN.
En in plaats van dat jij dan meer spaart, moet de verkoper maar 10% extra zakken?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:46 schreef Krisp het volgende:
Zo komt er geen verkoop, want ik kan 10% minder lenen, terwijl ik hetzelfde huis wil.
Blijft apart, dat eigen richting denken. Als de verkoopaantallen en de prijzen dalen, mag dan ook niemand dat zeggen van jou?quote:Als er 'rust' op de markt moet komen zoals Blok, Hukker en Verhoeven (D66) zo hard roepen moeten zij ook even stil zijn. Er komt heus een balans en dat punt komt elke dag dichterbij. Echter, niet als zij (+NOS en Telegraaf) zeggen dat de VERKOPEN AANTREKKEN en de PRIJZEN STIJGEN.
Over het algemeen is er al enorm veel geld verdampt aan waarde voor vastgoed. Als het goed is zijn de meeste prijzen voor woningen nu marktconform. Zo niet, zou ik ook niet weten waarom je het wilt bezichtigen want dan kan je beter een zelfde soort woning in de buurt goedkoper aankopen. Onderhandelen kan altijd maar er van uitgaan dat je nu een woning goedkoper kan krijgen dan de vraagprijs vind ik een beetje apart. Vaak zijn ze al veel gezakt met de vraagprijs, dus dan wil je niet nog meer zakken. Dat de markt aantrekt is gewoon de waarheid op dit moment. Je bent dus te laat geweest met een huis zoeken omdat ze nu prima kunnen afwachten door een positieve toekomstbeeld. Het goede moment heb je gemist.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:46 schreef Krisp het volgende:
Dat merk ik ook, sterker: ik kijk zelf. Maar wel met 20% eigen geld en de gedachte in mijn hoofd dat ik dat wel eens kwijt zou kunnen raken.
Wat mij nog het meeste ergert is dat ik de komende weken drie bezichtigingen ga doen en waarschijnlijk drie keer ga zeggen dat de vraagprijs te hoog is. Vervolgens zeggen de verkopers: 'Nee hoor, want de markt trekt aan.' Zo komt er geen verkoop, want ik kan 10% minder lenen, terwijl ik hetzelfde huis wil. Dat lijkt me niet zo onredelijk, omdat de bovenste 10% de 10% duurste huizen koopt, etc. Anders vinden er minder verkopen plaats. Als er 'rust' op de markt moet komen zoals Blok, Hukker en Verhoeven (D66) zo hard roepen moeten zij ook even stil zijn. Er komt heus een balans en dat punt komt elke dag dichterbij. Echter, niet als zij (+NOS en Telegraaf) zeggen dat de VERKOPEN AANTREKKEN en de PRIJZEN STIJGEN.
Dat zeiden ze in 2008 ook. En in 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013...quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:02 schreef DeRakker. het volgende:
Je bent dus te laat geweest met een huis zoeken omdat ze nu prima kunnen afwachten door een positieve toekomstbeeld. Het goede moment heb je gemist.
Het gaat me eigenlijk nog niet eens om die 10%. Echter: de prijs die ik vorige week nog kon afspreken is deze week een hele uitdaging geworden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heel veel mensen zijn al sterk gezakt met hun prijs en kunnen met een bod van daar nog weer tien procent onder matig uit de voeten. Snap dus wel dat ze dan liever nog iets langer wachten. Als je er al lang op wacht maakt dat half jaar meer ook niet uit.
10% is wellicht wat veel, maar een paar procent is niet onlogisch. De prijzen zakken immers. En ja, ik heb gespaard, dus ik demp een (significant) deel van die daling zelf al.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En in plaats van dat jij dan meer spaart, moet de verkoper maar 10% extra zakken?
Je mag het wat mij betreft zeggen, maar ga geen cijfers de hemel in prijzen die sinds 1 kwartaal gelden. We hebben 'de hoogste verkoopaantallen sinds 2008' roepen media op basis van voorlopige cijfers van de NVM, een belangenorganisatie voor makelaars. Maar ik drink graag champagne met je op 21 januari, als de cijfers van de NVM naar buiten komen.quote:[..]
Blijft apart, dat eigen richting denken. Als de verkoopaantallen en de prijzen dalen, mag dan ook niemand dat zeggen van jou?
Met een aangescherpte en in prijs verhoogde NHG, lagere HRA, aangescherpte LTV, strengere rentenormen en een steeds hogere werkloosheid 'het beste moment' missen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:02 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Over het algemeen is er al enorm veel geld verdampt aan waarde voor vastgoed. Als het goed is zijn de meeste prijzen voor woningen nu marktconform. Zo niet, zou ik ook niet weten waarom je het wilt bezichtigen want dan kan je beter een zelfde soort woning in de buurt goedkoper aankopen. Onderhandelen kan altijd maar er van uitgaan dat je nu een woning goedkoper kan krijgen dan de vraagprijs vind ik een beetje apart. Vaak zijn ze al veel gezakt met de vraagprijs, dus dan wil je niet nog meer zakken. Dat de markt aantrekt is gewoon de waarheid op dit moment. Je bent dus te laat geweest met een huis zoeken omdat ze nu prima kunnen afwachten door een positieve toekomstbeeld. Het goede moment heb je gemist.
Het is een feit dat de verkoop gestegen is in 2013 na elk kwartaal.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zeiden ze in 2008 ook. En in 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013...
Nee hoor, in die jaren zeiden ze juist wachten, wachten, wachten, wachten, wachten...quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zeiden ze in 2008 ook. En in 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013...
Blijkbaar krijgen ze genoeg andere kijkers die wel gewoon de prijs betalen of hebben ze geen haast.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:08 schreef Krisp het volgende:
Met een aangescherpte en in prijs verhoogde NHG, lagere HRA, aangescherpte LTV, strengere rentenormen en een steeds hogere werkloosheid 'het beste moment' missen?Ja, daar staat een schenkingsvrijstelling en aantrekkende verkopen tegenover. Ik wil aannemen dat het komend jaar wel gaat meevallen, maar voor de komende jaren verwacht ik nog een verdere verscherping van de LTV en veel studieschulden die beperkend werken. Daar gaat dus (met inflatie gecorrigeerd) zeker 20% vanaf.
Zou kunnen. Probleem is alleen dat ze uiteindelijk minder krijgen (en ja, daar heb ik voorbeelden van).quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:19 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Blijkbaar krijgen ze genoeg andere kijkers die wel gewoon de prijs betalen of hebben ze geen haast.
Zo slecht gaat het dus niet.
Nietszeggend. Er zijn ook voorbeelden die wel meer kregen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:32 schreef Krisp het volgende:
Zou kunnen. Probleem is alleen dat ze uiteindelijk minder krijgen (en ja, daar heb ik voorbeelden van).
Dus? Omdat we beide voorbeelden hebben wil je zeggen dat jij gelijk hebt?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nietszeggend. Er zijn ook voorbeelden die wel meer kregen.
Waarom denk je dat die verkopers hun huis nog steeds niet kwijt zijn? Omdat ze teveel geld vragen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:17 schreef DeRakker. het volgende:
Het is een feit dat de verkoop gestegen is in 2013 na elk kwartaal.
Als hij aangeeft dat verkopers moeilijk doen en niet zomaar met de prijs zakken (terecht), is dat dus ook een feit.
Kijk... het volk dat men moet voorliegen is gewoon aartsdom, dus ik begrijp wel waarom ze zo handelenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:37 schreef antfukker het volgende:
In de Telegraaf vandaag (daar zeg je gelijk wat): Ger Hukker en Stefje Blok die gelijk verkondigen dat het laatste kwartaal het beste kwartaal oooooooooit was (nou ja sinds 2008).
Haha die lui leren het ook echt niet heAlleen maar de "wij van WC-eend" tactiek gebruiken werkt niet echt.
Ik neem aan dat men altijd al wel serieus op zoek was maar dat men door de economische onzekerheden en verminderde mogelijkheden tot financieren niet kon of wilde kopen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:13 schreef 99.999 het volgende:
Ik merk ook wel dat mensen weer serieuzer op zoek gaan naar koopwoningen.
Goeie deals waren er altijd toch wel? Ik ken ze ook wel hoor de mensen die snel hun huis verkochten. Kwestie van de juiste prijs voor beide partijen. Maar als je na een jaar nog je woning niet verkocht hebt ben je gewoon te duur.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:47 schreef arjan1112 het volgende:
CC er worden wel goeie deals aangeboden anders, ex huurwoningen voor 120.000 euro, binnen een paar weken uitverkocht
Als je niet wilt kopen ben je niet serieus op zoek naar een koopwoningquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik neem aan dat men altijd al wel serieus op zoek was maar dat men door de economische onzekerheden en verminderde mogelijkheden tot financieren niet kon of wilde kopen.
Er zullen altijd mensen kopen, simpelweg omdat ze van start willen gaan met hun leven. Maar voor wie kan wachten en wil wachten komen er echt nog betere tijden aan.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:45 schreef Krisp het volgende:
Dus? Omdat we beide voorbeelden hebben wil je zeggen dat jij gelijk hebt?
Je kunt 'aantonen' wat je wilt, maar zo werkt het meestal niet. De vraagprijs van mijn huis is nog steeds hetzelfde als van voor de crisis. Take it, or leave it. I don't care.quote:Komend kwartaal zakken we nog wat verder. Om dat aan te tonen heb ik twee websites nodig. Deze en deze. Conclusie: mensen hadden die extra ruimte die in 2013 geboden werd nodig. In 2014 is die er niet meer. Scenario: mensen hebben een voorlopig koopcontract maar kunnen het niet financieren. Eerst gaat de koop niet door en daarna spreekt men een lagere prijs af.
Dat kost wat wachttijd (mensen geloven dat eerst niet, en dat is ergens logisch) maar daarna zakken ze wel.
Zijn er nog steeds van die makelaars die niet het advies van Ger Hukker hebben overgenomen en hun opdrachtgevers moeten gaan paaien om ze te overtuigen van het belang van lagere prijzen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:46 schreef Krisp het volgende:
De rente gaat echt niet stijgen, dat zou de nekslag zijn voor het fiatgeldsysteem.quote:
Dus uw woning staat al sinds 2006 te koop?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Ik geef juist aan dat jouw(!) stelling dat als ze een lager bod afwijzen dat per definitie inhoudt dat ze uiteindelijk minder krijgen onjuist is.
[..]
Je kunt 'aantonen' wat je wilt, maar zo werkt het meestal niet. De vraagprijs van mijn huis is nog steeds hetzelfde als van voor de crisis. Take it, or leave it. I don't care.
En als je niet wilt zakken met je prijs ben je niet serieus m.b.t. de verkoop van je woningquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je niet wilt kopen ben je niet serieus op zoek naar een koopwoning.
Nee, die staat helemaal niet te koop, ik wil er niet vanaf. Maar voor de juiste prijs is alles te koop he.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:53 schreef arjan1112 het volgende:
Dus uw woning staat al sinds 2006 te koop?
Staat jou huis te koop danquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je kunt 'aantonen' wat je wilt, maar zo werkt het meestal niet. De vraagprijs van mijn huis is nog steeds hetzelfde als van voor de crisis. Take it, or leave it. I don't care.
Omdat de Fed de dollar gaat steunen met rente verhogingen in 2015.. en de ecb mee gaat...quote:
Niet alles is te koop, althans dat hoop ik.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, die staat helemaal niet te koop, ik wil er niet vanaf. Maar voor de juiste prijs is alles te koop he.
Ligt aan de prijs die je op dit moment hanteert. Als die marktconform is zou ik niet zakkenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
En als je niet wilt zakken met je prijs ben je niet serieus m.b.t. de verkoop van je woning
Mijn principe's zijn niet te koop. Verder ben ik zo corrupt als de pest.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
Niet alles is te koop, althans dat hoop ik.
Ben ik deels met je eens: hij houdt een genuanceerd verhaal na drie regels groot nieuws en hij doet het strak georganiseerd in het Hilton. Daarin staat: beste verkopen sinds 2008. Als hij ballen had, had hij de cijfers van het kadaster afgewacht.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zijn er nog steeds van die makelaars die niet het advies van Ger Hukker hebben overgenomen en hun opdrachtgevers moeten gaan paaien om ze te overtuigen van het belang van lagere prijzen.
In tegenstelling tot vele gelovigen hier op fok is Ger Hukker een stuk realistischer geworden over de ware waarde van overgewaardeerd vastgoed. Of zou het stiekem komen omdat de makelaar belang heeft bij een transactie? In ieder geval roept hij niet meer continue dat het allemaal weer beter gaat in de nabije toekomst.
In hoeverre verwacht je dat die de strekking van zijn verhaal zouden veranderen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:56 schreef Krisp het volgende:
[..]
Ben ik deels met je eens: hij houdt een genuanceerd verhaal na drie regels groot nieuws en hij doet het strak georganiseerd in het Hilton. Daarin staat: beste verkopen sinds 2008. Als hij ballen had, had hij de cijfers van het kadaster afgewacht.
Starterswoning dus een rijwoning met tuintje, Leuke prijs-kwaliteitsverhouding hoorquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:59 schreef arjan1112 het volgende:
Ligt er hier een beetje vanaf wat voor nieuwbouwwoning.. een rijtjeshuis met een tuin die vliegen weg.... duurdere dingen, vrijstaand 2 onder 1 kap appartementen niet echt, heb ik het idee
De Fed is alleen maar bezig met inflatie veroorzaken, omdat de staatsschuld anders te hoog wordt. Renteverhoging hoort daar niet bij.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:54 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Omdat de Fed de dollar gaat steunen met rente verhogingen in 2015.. en de ecb mee gaat...
en voor mensen die zeggen dat euribor en de ecb rente niets met elkaar te maken hebben... dat is gewoon wel zo!
Wellicht had hij dan wel definitieve cijfers gehad. Die vallen waarschijnlijk lager uit, zoals wel vaker bij het NVM. En wellicht had de NOS en de Telegraaf dan wel een genuanceerd bericht gestuurd.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In hoeverre verwacht je dat die de strekking van zijn verhaal zouden veranderen?
Waarom zouden die cijfers zoveel lager uit gaan vallen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:06 schreef Krisp het volgende:
[..]
De Fed is alleen maar bezig met inflatie veroorzaken, omdat de staatsschuld anders te hoog wordt. Renteverhoging hoort daar niet bij.
[..]
Wellicht had hij dan wel definitieve cijfers gehad. Die vallen waarschijnlijk lager uit, zoals wel vaker bij het NVM. En wellicht had de NOS en de Telegraaf dan wel een genuanceerd bericht gestuurd.
40m2 en 60.000 euro is geen starterswoning maar studentenkamer.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:04 schreef arjan1112 het volgende:
Nee man een starterswoning is een flatje van 40m2 voor 60.000 euro
"Iets", hebben we het dan over bijvoorbeeld tien procent? Of is het marginaal allemaal?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:16 schreef Krisp het volgende:
Omdat de NVM doorgaans iets naar beneden bijstelt. Dat is geen garantie, maar wel een regelmaat.
Volgens mij heeft de nieuwbouw nooit helemaal stil gelegen toch? Maar het is niet zo dat er nog net zoveel gebouwd wordt als voordat de bellenblazer stuk ging. Als ze toevallig naast je deur beginnen te bouwen dan kan je inderdaad de indruk krijgen dat de bouw weer booming is. Zou het CBS cijfers bijhouden over het aantal opgeleverde nieuwe woningen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:57 schreef 99.999 het volgende:
Waar ik me wel over verbaas is dat zelfs nieuwbouw weer wat lijkt te gaan lopen. Dat lag compleet stil maar de starterskoopwoningen lijken weer aardig aftrek te vinden.
Voor een lokaal geval is dat het eerste deel van een nieuwbouwwijk, dat moet je maar net willen in deze periode.
Zelfs mijn kippen hebben nog meer ruimte in hun hokquote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
40m2 en 60.000 euro is geen starterswoning maar studentenkamer.
Ik heb niets tegen corrupte mensen met principes maar zelfs dan is vast niet alles te koop.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mijn principe's zijn niet te koop. Verder ben ik zo corrupt als de pest.
of 10.000 euroquote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:13 schreef arjan1112 het volgende:
Nah er zijn zat appartementen van 40-60 m2 100m2 is erg groot hoor kost je zo 3 ton
Nee, want dat is tegen mijn principes. Zelfs jouw kind verkopen is tegen mijn principes. Daarentegen heb ik er geen enkele moeite mee om jouw auto te verkopen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik heb niets tegen corrupte mensen met principes maar zelfs dan is vast niet alles te koop.
Zou jij je kind verkopen?
Dat eerste klopt, dat tweede zeker niet en dat derde hoeft ook helemaal niet.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:13 schreef arjan1112 het volgende:
Nah er zijn zat appartementen van 40-60 m2 100m2 is erg groot hoor kost je zo 3 ton
valt meequote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:43 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
heb je hem weer met zijn hotel kamers van 18m2 in een bulgaars hotel..
De cijfers spreken het tegen.... verkoop stijgt enorm.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die verkopers hun huis nog steeds niet kwijt zijn? Omdat ze teveel geld vragen.
Valt alles mee:quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:13 schreef arjan1112 het volgende:
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:04 schreef arjan1112 het volgende:
Nee man een starterswoning is een flatje van 40m2 voor 60.000 euro
Kan prima voor 1-2 ton.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:13 schreef arjan1112 het volgende:
Enorm? Bron? Cijfers laten heel wat anders zien.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 21:06 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
De cijfers spreken het tegen.... verkoop stijgt enorm.
Ook hebben ze blijkbaar geen haast en vinden ze het prima als het lang te koop staat.
Als ze haast hebben, zakken ze vanzelf... net als bij andere producten.
Uit bovenstaande lijst blijkt dat er niet 1 jaar is geweest met 215.000 verkopen. En om de 117.000 huizen in 2013 te halen moeten er in december zo'n 22.500 huizen zijn verkocht, wat ik betwijfel. Ook voor de crisis was dat namelijk zeldzaam.quote:In heel 2013 zijn er 117.000 huizen verkocht. Voor de crisis waren dit er nog 215.000 in een jaar.
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:06 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Enorm? Bron? Cijfers laten heel wat anders zien.
Is het trouwens ook niet zo dat nieuwbouw woningen niet meegenomen zijn bij het kadaster/CBS?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 08:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Beide. Geven grosso modo hetzelfde beeld, of het percentage dat niet doorgaat moet sterk gestegen zijn. En daarbij is de ene veel actueler. Niet iedereen wil altijd een kwartaal wachten om iets te kunnen zeggen.
Nieuwbouw heeft een aantal jaar bijna stilgelegen. CBS houdt dat wel bij overigens.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de nieuwbouw nooit helemaal stil gelegen toch? Maar het is niet zo dat er nog net zoveel gebouwd wordt als voordat de bellenblazer stuk ging. Als ze toevallig naast je deur beginnen te bouwen dan kan je inderdaad de indruk krijgen dat de bouw weer booming is. Zou het CBS cijfers bijhouden over het aantal opgeleverde nieuwe woningen?
<NVM style> He maar Q3 is meer dan 30% beter als Q2, de markt is als de malle aan het stijgen. KOPEN KOPEN KOPEN IDEAAL MOMENT </NVM style>quote:
Of voor de rest hier .. damn...quote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:19 schreef Krisp het volgende:
[..]
Speciaal voor noobs zoals jij: https://www.udacity.com/course/st101
wanhopig proberen de virtuele waarde op te schroeven.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 19:38 schreef antfukker het volgende:
[..]
<NVM style> He maar Q3 is meer dan 30% beter als Q2, de markt is als de malle aan het stijgen. KOPEN KOPEN KOPEN IDEAAL MOMENT </NVM style>
Ik heb geen glazen bol, maar ik verwacht op zeer lange termijn geen verkopen meer zoals de periode 2005-2008. NVM is gewoon een trieste zooi, met Ger Hukker aan het roer
Net als wat jij probeert met je constante spam over die rotzooi in verweggistan?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 20:13 schreef michaelmoore het volgende:
wanhopig proberen de virtuele waarde op te schroeven.
zodat ouderen kunnen cashen
Ik heb 60 voor 227. Nouja, en een balkon van 9m.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:13 schreef arjan1112 het volgende:
Q3 volgens het CBS in vergelijking met Q3 vorig jaar:quote:Op zaterdag 11 januari 2014 21:08 schreef FrankElst het volgende:
De verkopen zijn in december 2013 gedaald in vergelijking met november 2013.
Laatste kwartaal is de verkoop met 26% gestegen ten opzichte van vorig jaar.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:19 schreef Krisp het volgende:
[..]
Speciaal voor noobs zoals jij: https://www.udacity.com/course/st101
De cijfers van december 2013 zijn er toch nog niet op het CBS? (Anders zou je Q4 ook moeten kunnen kiezen lijkt me)quote:Op zaterdag 11 januari 2014 22:36 schreef FrankElst het volgende:
December 2013 was slechter dan november 2013, maar het laatste kwartaal van 2013 was inderdaad beter dan het laatste kwartaal van 2012.
In Q1 2013 werden ze erger verscherpt (alleen nog annuitair of lineair) dus dat zal wel loslopen. (Alhoewel de mensen die in december 2012 nog even snel volgens de soepelere regels kochten ook pas bij Q1 en wellicht Q2 van 2013 staan opgeteld.)quote:Ik ben vooral benieuwd hoe, vanwege de verscherpte hyotheekregels, het eerste kwartaal van 2014 het gaat doen.
Sorry, ik heb het 4:30min volgehouden, maar geen zin om de andere 21 minuten van die tendentieuze meuk af te kijken. Wellicht leuk om te doen als je toch al gefrustreerd bent teneinde je gedachten af te leiden, maar ik zie er verder niks in.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:37 schreef FrankElst het volgende:
De mythe van de woningmarkt: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1388959
Omdat Q3 2012 het moment zou worden dat er weer 6% overdrachtbelasting betaald werd. Ging niet door, terwijl alle verkopen wel in juni 2012 plaats vonden. Vandaar de forse min in Q2 2103 tov Q2 2012.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 22:24 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Laatste kwartaal is de verkoop met 26% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Ah, jij hebt kennelijk al wel de CBS cijfers van december 2013? Zou je die met ons willen delen?quote:Op zondag 12 januari 2014 01:40 schreef Krisp het volgende:
Het totaal is het enige wat tussen 2012 en 2013 te vergelijken is. Dat totaal is iets lager in 2013 tov 2012
Neen, maar dat kun je logischerwijs afleiden. Zie: AEX / Nederlandse Woningmarkt #16: Het mirakel van grondverkopen Voor wat meer onderbouwing: http://woningmarktcijfers(...)-jaar-goed-te-maken/quote:Op zondag 12 januari 2014 01:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ah, jij hebt kennelijk al wel de CBS cijfers van december 2013? Zou je die met ons willen delen?
Als je de trend wilt beoordelen dan zul je toch echt per maand moeten gaan kijken. dat 2013 minder is dan 2012 zegt niet zoveel als je maandelijks wel degelijk een opgaande trend ziet.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:40 schreef Krisp het volgende:
[..]
Omdat Q3 2012 het moment zou worden dat er weer 6% overdrachtbelasting betaald werd. Ging niet door, terwijl alle verkopen wel in juni 2012 plaats vonden. Vandaar de forse min in Q2 2103 tov Q2 2012.
Het totaal is het enige wat tussen 2012 en 2013 te vergelijken is. Dat totaal is iets lager in 2013 tov 2012 en 50% minder tov 2007. Imo zitten we nog steeds in een dikke crisis. Iedereen die roept dat we al dan op de weg omhoog zijn, is onwetend of weet dat hij/zij zegt wat hij hoopt.
Er zijn altijd seizoensgebonden verschillen. Dat maakt het lopend gemiddelde van de afgelopen 12 maanden zo'n mooie indicator. Je ziet daar inderdaad een kleine stijging, maar die is te klein om van een trendbreuk (van de daling) te kunnen spreken.quote:Op zondag 12 januari 2014 09:36 schreef nikao het volgende:
Als je de trend wilt beoordelen dan zul je toch echt per maand moeten gaan kijken. dat 2013 minder is dan 2012 zegt niet zoveel als je maandelijks wel degelijk een opgaande trend ziet.
Eens, maar dat lopend gemiddelde loopt natuurlijk wel wat achter, dus die moet je weer bekijken in combi met de maandelijkse getallen zelf om te kijken waar de trend op dit moment isquote:Op zondag 12 januari 2014 10:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er zijn altijd seizoensgebonden verschillen. Dat maakt het lopend gemiddelde van de afgelopen 12 maanden zo'n mooie indicator. Je ziet daar inderdaad een kleine stijging, maar die is te klein om van een trendbreuk (van de daling) te kunnen spreken.
Voor 60m2 zou ik nooit meer dan 120k betalen, maar ik zou ook nooit in Amsterdam willen wonen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 21:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik heb 60 voor 227. Nouja, en een balkon van 9m.
Bij een 12 maanden lopend gemiddelde loopt een trendbreuk ook flink achter he.quote:Op zondag 12 januari 2014 10:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er zijn altijd seizoensgebonden verschillen. Dat maakt het lopend gemiddelde van de afgelopen 12 maanden zo'n mooie indicator. Je ziet daar inderdaad een kleine stijging, maar die is te klein om van een trendbreuk (van de daling) te kunnen spreken.
Project ontwikkelaars bouwden steeds veel winkelruimte bij bijv appartementen complexen. Dat zie je ook in mijn omgeving. Omdat er veel minder behoefte is aan winkeloppervlak is die trend aan het keren. Door de opkomst van internetshoppen kunnen dure lokaties in centra gemeden worden en worden de produkten vanaf industrieterreinen of het buitenland verzonden naar de klanten. Mensen zoals ik kopen zelfs vaak direct uit het buitenland dan is er helemaal geen nederlands oppervak nodig. Dit betekend dat er ipv winkels meer plek overblijft voor woonruimte en dat is goed nieuws. Want voor winkels heb je ook parkeerterreinen nodig wat veel oppervlak inneemt. Omdat er voor het snel groeiend aantal mensen met een laag inkomen betaalbare woonruimte nodig zal zijn is dit toevallig precies wat we nodig hebben.quote:
Opnieuw meer etalages leeg
In 2013 zijn opnieuw meer winkels leeg komen te staan dan in het jaar daarvoor. Dat meldt onderzoeksbureau Locatus.
De leegstand is voor het zevende jaar op een rij toegenomen. In het afgelopen jaar groeide de leegstand van 6,4 procent naar 6,9 procent. Er zijn in die periode duizend nieuwe winkels leeg geraakt. Nu worden ruim vijftienduizend panden niet gebruikt.
......
..
Hier in Barneveld wel, Hartje centrum zijn nu appartementen te koop voor minder dan 200k.quote:Op zondag 12 januari 2014 10:40 schreef 99.999 het volgende:
Op plekken waar anders winkels zouden komen hoef je niet te rekenen op goedkope woningen. Daar zijn die locaties over het algemeen te duur voor.
Dan loop je niet veel mis inderdaad. Vond het nog een schappelijke prijs, gelet opquote:Op zondag 12 januari 2014 10:25 schreef pfaf het volgende:
[..]
Voor 60m2 zou ik nooit meer dan 120k betalen, maar ik zou ook nooit in Amsterdam willen wonen.
Maar dit wordt natuurlijk niet breeduit vermeld door de Nederlandse Vereniging van Makeleugenaarsquote:Op zondag 12 januari 2014 06:08 schreef FrankElst het volgende:
In geheel 2013 slechts 117.000 huizen verkocht, een historisch dieptepunt.
Filmpje:
http://video.iex.nl/Beleg(...)huizen-verkocht.aspx
Dat wil ik best doen, maar dan wil ik graag vergelijken met een jaar waarin de regels niet bijzonder stevig werden veranderd. 2012 is niet een representatief vergelijkingsjaar met een vermeende verhoging van de overdrachtsbelasting en een forse ingreep op de HRA-voorwaarden. Dat is ook waar die YoY-stijging van Q3 uit voortkomt, net zoals de YoY-daling van Q2. 2011 is wat dat betreft veel representatiever, en ook ten opzichte van dat jaar gaat het slechter.quote:Op zondag 12 januari 2014 09:36 schreef nikao het volgende:
[..]
Als je de trend wilt beoordelen dan zul je toch echt per maand moeten gaan kijken. dat 2013 minder is dan 2012 zegt niet zoveel als je maandelijks wel degelijk een opgaande trend ziet.
Ik heb inhoudelijk niet zo'n mening, ik zie alleen dat er zoveel manieren zijn om naar deze cijfers te kijken dat je altijd wel een manier kan vinden die een specifieke mening ondersteund.quote:Op zondag 12 januari 2014 14:05 schreef Krisp het volgende:
[..]
Dat wil ik best doen, maar dan wil ik graag vergelijken met een jaar waarin de regels niet bijzonder stevig werden veranderd. 2012 is niet een representatief vergelijkingsjaar met een vermeende verhoging van de overdrachtsbelasting en een forse ingreep op de HRA-voorwaarden. Dat is ook waar die YoY-stijging van Q3 uit voortkomt, net zoals de YoY-daling van Q2. 2011 is wat dat betreft veel representatiever, en ook ten opzichte van dat jaar gaat het slechter.
Begrijp me goed: ook ik wil graag dat er weer aan- en verkocht wordt. Echter, de markt is er niet naar en wanhopig roepen dat het wel zo is, helpt de markt niet verder.
Briljant stuk televisie, worden de nodige mythen ontkracht die ook hier op fok door hogehuizenprijsminners al jaren als waarheid worden verkocht. Face it, the boom is bustquote:Op zondag 12 januari 2014 00:37 schreef FrankElst het volgende:
De mythe van de woningmarkt: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1388959
De waarheid doet teveel pijn?quote:Op zondag 12 januari 2014 00:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sorry, ik heb het 4:30min volgehouden, maar geen zin om de andere 21 minuten van die tendentieuze meuk af te kijken. Wellicht leuk om te doen als je toch al gefrustreerd bent teneinde je gedachten af te leiden, maar ik zie er verder niks in.
Mochten er echt eyeopeners in voorkomen, dan graag de timestamp erbij.
Maar we zitten in de lift volgens de belanghebbenden, nu is meer dan ooit een goed moment om te kopen, kopen, kopenquote:Op zondag 12 januari 2014 06:08 schreef FrankElst het volgende:
In geheel 2013 slechts 117.000 huizen verkocht, een historisch dieptepunt.
Filmpje:
http://video.iex.nl/Beleg(...)huizen-verkocht.aspx
Ook die heb ik voor je: http://www.kadaster.nl/web/pagina/Vastgoed-Dashboard.htmquote:Op zondag 12 januari 2014 14:13 schreef nikao het volgende:
[..]
Ik heb inhoudelijk niet zo'n mening, ik zie alleen dat er zoveel manieren zijn om naar deze cijfers te kijken dat je altijd wel een manier kan vinden die een specifieke mening ondersteund.
Beste is wellicht nog wel om naar de absolute aantallen te kijken per maand en daar een (meerjarige) seizoenstrend onder te leggen om te zien wat dat voor invloed heeft.
Toen de verkoopaantallen afnamen maakte dat voor mij geen reet uit (behalve dan dat de WOZ waarde daalde en het EWF dus ook) en nu ze weer in de lift zitten maakt me dat nog steeds niet uit (behalve dan dat de WOZ waarde op termijn zal stijgen en het EWF dus ook)quote:
Op basis daarvan kan je volgens mij niet anders concluderen dan dat de trend van aantal verkochte woningen langzaam omhoog is en de prijs nog steeds omlaag gaat.quote:Op zondag 12 januari 2014 17:45 schreef Krisp het volgende:
[..]
Ook die heb ik voor je: http://www.kadaster.nl/web/pagina/Vastgoed-Dashboard.htm
Als je op de bovenste grafiek klikt, kun je zien dat de verkopen nog steeds erg laag zijn tov <2008. De pieken (dat zijn momenten waarop regelgeving veranderde) dempen de 'kuilen' in 2009-2013. In feite gaat het al vijf jaar erg slecht. Ik zie geen herstel.
Yup. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de mensen die hier al jaren en jaren klagen dat de prijzen te hoog zijn, inmiddels wel een woning hebben kunnen kopen.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:48 schreef hpeopjes het volgende:
Echt vet knallen hoor, momenteel met die huizenmarkt.
ja er staan er nog zat te koop bij de woningcorporaties, die hier is nog wel een aantal jaar druk, maar die houden de prijs er ook wel opquote:Op zondag 12 januari 2014 19:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de mensen die hier al jaren en jaren klagen dat de prijzen te hoog zijn, inmiddels wel een woning hebben kunnen kopen.
Dat je daar nog op reageert man.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Toen de verkoopaantallen afnamen maakte dat voor mij geen reet uit (behalve dan dat de WOZ waarde daalde en het EWF dus ook) en nu ze weer in de lift zitten maakt me dat nog steeds niet uit (behalve dan dat de WOZ waarde op termijn zal stijgen en het EWF dus ook)
Probleem is echter dat ik liever naar objectieve berichtgeving luister, en niet naar die subjectieve meuk in dat filmpje.
In mijn wijk gaat het nu wel rap ja, geen idee hoe dat buiten Amsterdam is hoor.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:48 schreef hpeopjes het volgende:
Of de oplopende rente, of de loan to value van 80%?quote:Op zondag 12 januari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
In hoeverre zal de stijgende werkloosheid in 2014 invloed hebben op de huizenmarkt?
Dat zal an sich niet zo'n hele grote invloed hebben.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
In hoeverre zal de stijgende werkloosheid in 2014 invloed hebben op de huizenmarkt?
omdat de woningcorporaties vooral in dat segment zitten met hun miljoen woningenquote:Op zondag 12 januari 2014 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
Hoe komt het dat vooral in het midden- tot hoog segment nauwelijks iets gebeurt? Zeker nu het er op lijkt dat in de starterswoningen tot midden segment er wel weer wat gebeurt. Kopen is geen investering meer?
Europees gezien zijn het de dalende gemiddelde salarissen, niet zozeer de bijstandquote:Op zondag 12 januari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
Lijkt me niet aangezien die verhurdersheffing lost staat van de verkoop. Zeker omdat de WBVen werden gedrongen om panden te koop aan te biedenquote:Op zondag 12 januari 2014 22:42 schreef FrankElst het volgende:
Zullen diezelfde woningcorporaties door die verhuurdersheffing nóg meer woningen gaan verkopen in 2014?
Daar is die heffing toch ook voor bedoeltquote:Op zondag 12 januari 2014 22:42 schreef FrankElst het volgende:
Zullen diezelfde woningcorporaties door die verhuurdersheffing nóg meer woningen gaan verkopen in 2014?
ja zekerquote:Op zondag 12 januari 2014 22:49 schreef FrankElst het volgende:
Het is vanaf 1 oktober 2013 voor woningcorporaties ook nog eens makkelijker gemaakt om woningen te verkopen, dus ik verwacht dat in 2014 aardig wat huurwoningen in de verkoop worden gezet.
Bron:
http://www.rijksoverheid.(...)ls-woningcorporaties
quote:De Regeling vervreemding woongelegenheden is versoepeld voor mensen met een huishoudinkomen tot ¤ 38.000.
Zij kunnen een korting krijgen tot 25% op de waarde vrij van huur en gebruik, zonder verplichte waardedeling voor het geval de woning binnen 10 jaar wordt doorverkocht
Hier op Voorne-Putten wordt er nog steeds geen ene reet verkocht.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:15 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In mijn wijk gaat het nu wel rap ja, geen idee hoe dat buiten Amsterdam is hoor.
Ze zullen waarschijnlijk wel al die uitgeleefde krotten te koop zetten die toch al rijp voor de sloop zijn. Volgens mij is ook niet iedereen er even blij mee omdat de marktprijzen onder druk gezet kunnen worden.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:49 schreef FrankElst het volgende:
Het is vanaf 1 oktober 2013 voor woningcorporaties ook nog eens makkelijker gemaakt om woningen te verkopen, dus ik verwacht dat in 2014 aardig wat huurwoningen in de verkoop worden gezet.
Bron:
http://www.rijksoverheid.(...)ls-woningcorporaties
In Amsterdam zijn het welhaast altijd woningen gelegen op erfpacht dus dat is dan al rap goedkoper = duurkoop.quote:Op maandag 13 januari 2014 01:06 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ze zullen waarschijnlijk wel al die uitgeleefde krotten te koop zetten die toch al rijp voor de sloop zijn. Volgens mij is ook niet iedereen er even blij mee omdat de marktprijzen onder druk gezet kunnen worden.
Je vergeet een stukje:quote:Op zondag 12 januari 2014 22:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja zeker
leuke kortingen en met terugkoopgarantie
[..]
Wat betekent "korting terugbetalen"? Wie moet er dan betalen, en aan wie?quote:Zij kunnen een korting krijgen tot 25% op de waarde vrij van huur en gebruik, zonder verplichte waardedeling voor het geval de woning binnen 10 jaar wordt doorverkocht. Bij grotere kortingen is wel waardedeling verplicht. Ook moet nog altijd de korting boven de 10% worden terugbetaald.
aan de woningcorporatie lijkt me, maar in de praktijk zal dat echt nooit voorkomen, dan neem je als het moet, een stuk contant aanquote:Op maandag 13 januari 2014 08:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergeet een stukje:
[..]
Wat betekent "korting terugbetalen"? Wie moet er dan betalen, en aan wie?
Als ik bij AH een brood koop met 50 cent bonuskorting, en die bonuskorting moet worden terugbetaald, waar gaat dat dan heen?
Het goede moment van kopen zijn tijden waarin het slecht gaat en de huizenprijzen dalen.quote:Op zondag 12 januari 2014 16:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar we zitten in de lift volgens de belanghebbenden, nu is meer dan ooit een goed moment om te kopen, kopen, kopen
Als jij 30 jaar vooruit kan kijken.quote:Op zondag 12 januari 2014 22:02 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik sta op het punt een huis te kopen, ben nu dus aan het rekenen. Wat vinden jullie van de volgende uitgangspunten:
Woningwaarde stijging over lange termijn (30 jaar) gelijk aan inflatie (2%), inkomensstijging ook gelijk aan inflatie genomen (ben starter, dus het lijkt me op zich conservatief).
Hiermee zou ik als ik zou kopen na 30 jaar ongeveer 65% meer vermogen (vrij vermogen + woningwaarde - hypotheek, dan dus nul) hebben dan wanneer ik blijf huren. Voor de huren ben ik ook uitgegaan van een stijging van 2% per jaar.
Kopen is volgens het sommetje na 5 jaar gunstiger dan huren voor m'n vermogen, maar dat gaat dan wel uit van de 2% stijging per jaar. Dat zal de eerste jaren waarschijnlijk lager/negatief zijn.
Mijn punt is: als je het moet ("terug")betalen is het geen korting maar een uitgestelde betaling oftewel lening. Oftewel een van de vele methoden om een hogere prijs dan de marktwaarde te kunnen vangen.quote:Op maandag 13 januari 2014 08:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aan de woningcorporatie lijkt me, maar in de praktijk zal dat echt nooit voorkomen, dan neem je als het moet, een stuk contant aan
men bedoelt terugbetalen bij verkoop binnen tien jaarquote:Op maandag 13 januari 2014 10:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mijn punt is: als je het moet ("terug")betalen is het geen korting maar een uitgestelde betaling oftewel lening. Oftewel een van de vele methoden om een hogere prijs dan de marktwaarde te kunnen vangen.
meestal tegen de prijs van kantoorgrond, maar die kunnen ze ook niet kwijt dus vandaar mogelijkquote:Op maandag 13 januari 2014 13:01 schreef arjan1112 het volgende:
Woonbron schijnt nu ineens goedkoper grond te krijgen van de gemeente rotterdam... kan aan mij liggen maar woningbouwverenigingen kregen grond toch altijd al goedkoper ?
http://www.volkskrant.nl/(...)gezinswoningen.dhtml
mensen boven de 60 hoeven geen hypotheek meer, ??quote:Op maandag 13 januari 2014 14:15 schreef Krisp het volgende:
Afgaande op het aantal aangevraagde hypotheken gaan we een hele magere maand januari tegemoet: http://www.hdn.nl/grafieken.
De meeste mensen boven de 60 verhuizen niet meer, of naar iets kleiners waar ze geen/nauwelijks hypotheek voor nodig hebben. Logisch: meestal verhuist iemand omdat hij een woning kan kopen die beter past bij zijn wensen.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen boven de 60 hoeven geen hypotheek meer, ??
Afgelost of gaan ze verkopen ??
men gaat dan vaak naar een recreatiewoning samen met een buitenlands verblijfquote:Op maandag 13 januari 2014 14:40 schreef Krisp het volgende:
[..]
De meeste mensen boven de 60 verhuizen niet meer, of naar iets kleiners waar ze geen/nauwelijks hypotheek voor nodig hebben. Logisch: meestal verhuist iemand omdat hij een woning kan kopen die beter past bij zijn wensen.
Het zijn wel rare weken zo begin januari.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:15 schreef Krisp het volgende:
Afgaande op het aantal aangevraagde hypotheken gaan we een hele magere maand januari tegemoet: http://www.hdn.nl/grafieken.
'Men' en 'vaak', kan je dit ook onderbouwen? Je roept dit heel vaak maar daar blijft het dan ook bij. Dus hoe kom je hierbij?quote:Op maandag 13 januari 2014 14:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men gaat dan vaak naar een recreatiewoning samen met een buitenlands verblijf
Klopt, het grootste deel wil gewoon blijven zitten waar ze zitten, of gaat hooguit wat kleiner wonen.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:47 schreef Krisp het volgende:
Dat zijn jouw woorden. Ik denk dat het eerder een (service)flat is. Overigens willen veel ouderen helemaal niet verhuizen, dus het aantal verhuisbewegingen zullen ook wel lager zijn.
Klopt, maar met nog drie weken te gaan en een voortzettende lijn (het gaat om aanvragen waarbij niet alles echt toegepast wordt) zie ik nog niet dat we de 10.550 van vorig jaar gaan halen.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zijn wel rare weken zo begin januari.
Oei, dit is niet best voor de makelaars en Stef Blok.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:15 schreef Krisp het volgende:
Het is een lastige, ben je dan geen appels met peren aan het vergelijken? Wil je een zuivere vergelijking hebben dan moet je volgens mij dat getal van HDN voor januari vorig jaar weten.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:17 schreef Krisp het volgende:
[..]
Klopt, maar met nog drie weken te gaan en een voortzettende lijn (het gaat om aanvragen waarbij niet alles echt toegepast wordt) zie ik nog niet dat we de 10.550 van vorig jaar gaan halen.
Eerst maar eens zien, dan geloven. De eerste weken van januari lijken me nou niet echt de weken waarin je ff een hypo aanvraagt. Bovendien opereren veel financiële instellingen in zulke weken ook op halve kracht.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:17 schreef Krisp het volgende:
[..]
Klopt, maar met nog drie weken te gaan en een voortzettende lijn (het gaat om aanvragen waarbij niet alles echt toegepast wordt) zie ik nog niet dat we de 10.550 van vorig jaar gaan halen.
Dat is volkomen normaal, geef ze eens ongelijk....quote:Op maandag 13 januari 2014 16:34 schreef FrankElst het volgende:
Dit duidt erop dat kopers hiermee de verscherpte hypotheekregels hebben willen ontlopen.
Zucht. Het gebruik van "men" en "vaak" is redelijk vaag.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men gaat dan vaak naar een recreatiewoning samen met een buitenlands verblijf
Als je medio december een offerte aanvraagt krijg je dat amper nog voor elkaarquote:Op maandag 13 januari 2014 16:34 schreef FrankElst het volgende:
Dit duidt erop dat kopers hiermee de verscherpte hypotheekregels hebben willen ontlopen.
30 jaar vooruitkijken kan ik natuurlijk niet. De kans is zeker groot dat ik tussendoor een of meerdere keren verhuis. Maar zelfs dan is kopen denk ik gunstiger. Het zou alleen ongunstig zijn als ik binnen een jaar of 5 verhuis en als de huizenprijzen in die tijd nog hard zijn gedaald.quote:Op maandag 13 januari 2014 08:52 schreef sorcees het volgende:
[..]
Als jij 30 jaar vooruit kan kijken.
En als jij 30 jaar in dezelfde woning blijft wonen.
En als jij 30 jaar lang werk blijft houden.
En zo zijn er nog wel meer hypothetische aaannames te maken.
Maar het is zeker niet verkeert een beetje conservatief te denken, en niet het onderste uit de hypotheekkan te willen hebben.
Huizen blijven verkoopbaar, condities veranderen, mensen moeten nog steeds wonen, huren wordt duurder en er is nog steeds een struktureel woningen tekort.
Verder zitten er al een aantal jaren mensen in de startblokken/wachtkamer om een huis te kopen.
Verder veel succes met de aankoop, op de lange termijn zul je er geen spijt van krijgen mits.......
Maar 4x over de kop in 20 jaar zal ook niet meer gebeuren, je wordt niet meer slapende rijk.
Eigenlijk wel.quote:Op maandag 13 januari 2014 16:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is een lastige, ben je dan geen appels met peren aan het vergelijken? Wil je een zuivere vergelijking hebben dan moet je volgens mij dat getal van HDN voor januari vorig jaar weten.
Zeker omdat van offerteaanvraag tot vestiging van de hypotheekakte (het moment wat het kadaster registreert) zo maanden kan duren.
Er zullen voor januari meer offertes uit december werkelijkheid worden dan uit januari.
hihi.... voorbij de waarnemingshorizon ligt het herstel van de huizenmarktquote:Op zondag 12 januari 2014 19:48 schreef hpeopjes het volgende:
Kreeg het op de site van HDN ook nog niet zo voor elkaarquote:Op maandag 13 januari 2014 19:04 schreef Krisp het volgende:
[..]
Eigenlijk wel.Echter, ik heb van de HDN geen data van vorig jaar en van het kadaster geen data van deze week. Even zoeken dus.
Ach.... hij behoort tot het beste kabinet sinds WOII dus dat compenseert elkaar wel weer.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:36 schreef FrankElst het volgende:
[..]
Oei, dit is niet best voor de makelaars en Stef Blok.
Ja gewoon 150.000 bieden kijken wat ze doen, niet te happig zijn.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
Ik ben van plan een appartement te kopen in Amsterdam. Hij staat net te koop voor +/- ¤ 180.000,-.
Kan je in Amsterdam ook dik onder de prijs zitten? Ik weet dat het buiten de Randstad wel zo is... Maar in Amsterdam heb ik daar geen idee van.
Oke. Ja, ik wil er uiteindelijk ¤ 167.000,- maximaal voor betalen. Daarom vroeg ik het me af. Het huis staat net te koop dus hoop daarom ook dat de prijs nog naar beneden kan.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:11 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ja gewoon 150.000 bieden kijken wat ze doen, niet te happig zijn.
Wat is dat nou weer voor onzin? Of iemand een bod onder de vraagprijs accepteert ligt aan de persoonlijke omstandigheden van die persoon, niet van zijn locatie.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
Ik ben van plan een appartement te kopen in Amsterdam. Hij staat net te koop voor +/- ¤ 180.000,-.
Kan je in Amsterdam ook dik onder de prijs zitten? Ik weet dat het buiten de Randstad wel zo is... Maar in Amsterdam heb ik daar geen idee van.
Is volledig afhankelijk van wat je koopt, het valt mij op dat woningen die tegenwoordig op de markt komen wat realistischer geprijsd zijn. Mogelijk dat makelaars 'dromers' niet meer in hun assortiment willen opnemen.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
¤ 180.000,- is ook redelijk realistisch voor mijn gevoel. De appartementen eromheen staan namelijk ook een beetje voor die prijs te koop.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Is volledig afhankelijk van wat je koopt, het valt mij op dat woningen die tegenwoordig op de markt komen wat realistischer geprijsd zijn. Mogelijk dat makelaars 'dromers' niet meer in hun assortiment willen opnemen.
In de buurt waar ik woon is de werkeloosheid groter dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom dat er veel huis te koop staan hier. Je kan zo 20.000,- van de prijs afhalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wil je graag hier wonen...... Is dat makkelijk te doen hoor. Daarom mijn vraag.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor onzin? Of iemand een bod onder de vraagprijs accepteert ligt aan de persoonlijke omstandigheden van die persoon, niet van zijn locatie.
Oftewel ligt het aan de persoonlijke omstandigheden van de eigenaar van de woning. Als die gewoon eens wat anders wil zoeken en tijd zat heeft, ben jij uitgeluld met een lager bod. Heeft niets met de locatie te maken, bovendien is de vraagprijs ansich al afhankelijk van de locatie.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:16 schreef satecl het volgende:
In de buurt waar ik woon is de werkeloosheid groter dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom dat er veel huis te koop staan hier. Je kan zo 20.000,- van de prijs afhalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wil je graag hier wonen...... Is dat makkelijk te doen hoor. Daarom mijn vraag.
Waarvoor die appartementen te koop staan is minder interessant. Waarvoor ze verkocht worden is een betere indicator.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:16 schreef satecl het volgende:
¤ 180.000,- is ook redelijk realistisch voor mijn gevoel. De appartementen eromheen staan namelijk ook een beetje voor die prijs te koop.
In gebieden met een hogere werkgelegenheid zijn de inkomens gemiddeld ook hoger. Of dat nog steeds opgaat in de huidige economische omstandigheden durf ik niet langer als vanzelfsprekend aan te nemen. Maar als de kosten voor levensonderhoud hoger evenredig hoger zijn dan het salaris valt het voordeel grotendeels weg. Wat dan doorslag gevend kan zijn is de kans op werk. Persoonlijk zou ik me niet al te dood gaan werken voor de elite, je kan in dit land prima rond komen van een uitkering, tijd om kortingsbonnen uit te knippen heb je dan immers in overvloedquote:In de buurt waar ik woon is de werkeloosheid groter dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom dat er veel huis te koop staan hier. Je kan zo 20.000,- van de prijs afhalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wil je graag hier wonen...... Is dat makkelijk te doen hoor. Daarom mijn vraag.
Ik heb inmiddels de data wel: http://woningmarktcijfers(...)en-dan-vorige-maand/quote:Op maandag 13 januari 2014 19:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Kreeg het op de site van HDN ook nog niet zo voor elkaar. Denk dat je dit pas achteraf op elkaar kan leggen.
Een bekende van mij heeft zijn woning rap verkocht in Adam, recent, voor zo´n 10 procent beneden de vraagprijs.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:10 schreef satecl het volgende:
Mja, meer energie door een groter huis + stadsverwarming kun je niet je koophuis aanrekenen natuurlijk... Dat zou je als je dat huis zou gaan huren ook hebben...quote:Op maandag 13 januari 2014 21:56 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik ben voor de koopsituatie redelijk conservatief geweest. Ik heb de extra maandlasten - niet zijnde de hypotheek en EWF - met ¤300/maand hoger ingeschat dan huren. Dit zit in extra waterschap en gemeentelijke belastingen, meer energie (groter huis + stadsverwarming), onderhoud en extra woonverzekeringen. Alle bedragen komen uiteindelijk van de gemeentesite, waterschapsite, energieleverancier en de bank. Onderhoud heb ik op 1% vd woningwaarde per jaar geschat. Realistisch?
Een eventueel tweede inkomen, op termijn, is dat ook meengenomen?quote:Op maandag 13 januari 2014 22:01 schreef OngeschiktX het volgende:
Ook een interessante:
huurstijging = salarisstijging = inflatie = 2% & = huizenprijsdaling 2%
Woningwaarde halveert bijna, maar totaal eigen vermogen (dus incl woningwaarde) is bij huren en kopen bijna gelijk. Huis komt nooit onderwater in dit geval, al scheelt het een bepaalde periode niet veel.
Het is wel ongelooflijk gevoelig voor deze 4 parameters. Eigenlijk blijft het een grote gok.
Dat is het beste ja, op 1 inkomen. Maar ja, de meeste mensen die graag schreeuwen willen het liefste een huis dat voor hun alleen maar realiteit kan worden als ze op beide inkomens de hypotheek doen. Een huis op 1 inkomen vinden ze of te min, of dat krijgen ze gewoon niet rond op 1 salaris.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:59 schreef sorcees het volgende:
[..]
Een eventueel tweede inkomen, op termijn, is dat ook meengenomen?
Veiliger is natuurlijk rond te kunnen komen van 1 inkomen, erg conservatief maar wel lekker veilig gevoel.
Rekenen op en met uitkeringen is mij te veel koffiedik kijken, met elke 2 jaar gemiddeld een nieuwe regering.
quote:di 14 jan 2014, 10:18
Huizenverkoop Spanje verder gedaald
MADRID (AFN) - De huizenverkoop in Spanje is in november met 15,9 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder, tot 21.847 woningen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Spaanse bureau voor de statistiek.
De verkoop van nieuwe huizen in Spanje daalde met ruim 22 procent en de verkoop van bestaande woningen nam met 10 procent af, aldus het statistiekbureau.
Een maand eerder ging de Spaanse woningverkoop nog met 10 procent omlaag
Iemand die er zo in zit en zo gevoelig is voor wat men vindt, die zit er wat mij betreft verkeerd in en geeft toe een een wel heel duur en luxe "gevoel".quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een huis op 1 inkomen vinden ze of te min.
Je wil ze de kost niet geven die zo redeneren. Moet beter/groter/mooier zijn dan wat je vrienden hebben en zo he. Hetzelfde geldt voor auto's etc. Dat dat ontzettende triest is ben ik met je eens, maar goed.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:30 schreef sorcees het volgende:
[..]
Iemand die er zo in zit en zo gevoelig is voor wat men vindt, die zit er wat mij betreft verkeerd in en geeft toe een een wel heel duur en luxe "gevoel".
Woonplezier zonder er voor krom te hoeven liggen zou de drijfveer moeten zijn.
quote:Op maandag 13 januari 2014 19:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
hihi.... voorbij de waarnemingshorizon ligt het herstel van de huizenmarkt![]()
Dankzij de 'Blok-belasting' gaan de woningcorporaties lekker niets meer doen op de nieuwbouwmarkt.
Dat zal volgens VVD logica dan wel moeten 'lijden' tot hogere vastgoedprijzen![]()
Ik wreef het van de week nog even bij zo'n ZZP in dat hij voor de VVD gestemd had. Want de VVD stond volgens hem voor werk![]()
Nee sukkel de VVD staat voor de banksters, de elite en de papieren maffia. Daar ben je als ZZP'er geen onderdeel van, dan ben je volgens de VVD gewoon voetvolk/collateral![]()
Toch wel knap dat die VVD'ers ontdekt hebben dat je gebruik kan maken van de ijdelheid van een grote groep Nederlanders die zich ondernemer durft te noemen maar eigenlijk gewoon tot de lijfeigenen behoren
Dat klopt. Ik ben m'n huidige woonsituatie aan het vergelijken met een huis dat ik op het oog heb, dus dan moet ik dat meenemen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja, meer energie door een groter huis + stadsverwarming kun je niet je koophuis aanrekenen natuurlijk... Dat zou je als je dat huis zou gaan huren ook hebben...
Het is nieuwbouw, dus de eerste paar jaar zal het nauwlijks iets zijn. Maar omdat ik het over 30 jaar bekijk, wil ik het wel meenemen. Daarnaast is m'n huidige situatie bekend en een nieuwe situatie onbekend, vandaar wat conservatiever voor kopen. 192/maand van de 300 is onderhoud. De rest is belasting, verzekering en energie.quote:300,- per maand extra lijkt me wat overdone, tenzij je een woning die in slechte staat is gaat kopen. Ik ben per jaar (onderhoud niet meegerekend) aan extra belastingen hooguit 400,- kwijt.
Dan kom ik op ¤ 69120,- in een periode van 30 jaar aan onderhoud voor een nieuwbouwwoning. Lijkt me wat overkill, tenzij je zelf echt 3 linkerhanden hebt en werkelijk alles moet uitbesteden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:28 schreef OngeschiktX het volgende:
Dat klopt. Ik ben m'n huidige woonsituatie aan het vergelijken met een huis dat ik op het oog heb, dus dan moet ik dat meenemen.
192/maand van de 300 is onderhoud. De rest is belasting, verzekering en energie.
Ik ga geen tweede baan meenemen voor een huis, zeker als dat niet hoeft. Of is dat niet wat je bedoelde?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:59 schreef sorcees het volgende:
[..]
Een eventueel tweede inkomen, op termijn, is dat ook meengenomen?
Veiliger is natuurlijk rond te kunnen komen van 1 inkomen, erg conservatief maar wel lekker veilig gevoel.
Rekenen op en met uitkeringen is mij te veel koffiedik kijken, met elke 2 jaar gemiddeld een nieuwe regering.
Voor onderhoudskosten zit er dus 192/maand in over de gehele looptijd.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:41 schreef Omentuva het volgende:
Ik denk dat de schattingen realistisch genoeg zijn. Misschien meer onderhoudskosten, maar ik denk ook dat de extra maandlasten erg hoog in zijn geschat. Hoe heb je de HRA erin verwerkt? 42 %-schijf?
Hoe zit het met huizenprijs = 0 %, huur/inflatie is gelijk (1,5 % of 2 %?) en salarisstijging is een nummer naar jouw keuze?
Ik heb alle belastingtarieven van de gemeente en het waterschap erbij gezocht. De verzekeringen komen van de site van de bank. Energie ook berekend met de tarieven van de aanbieder van stadsverwarming, wel met een geschat verbruik (hoger dan nu). Het is het bedrag dat ik extra betaal tov huren. Bij huren heb ik natuurlijk ook al ruim ¤500/jaar aan gemeentelijke lasten en waterschap.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan kom ik op ¤ 69120,- in een periode van 30 jaar aan onderhoud voor een nieuwbouwwoning. Lijkt me wat overkill, tenzij je zelf echt 3 linkerhanden hebt en werkelijk alles moet uitbesteden.
Daar tegenover vind ik 108,- per maand voor belasting, verzekering en energie weer aan de lage kant.
Dat zei je er niet bijquote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:39 schreef OngeschiktX het volgende:
Het is het bedrag dat ik extra betaal tov huren. Bij huren heb ik natuurlijk ook al ruim ¤500/jaar aan gemeentelijke lasten en waterschap.
Dan moet je wel een zwevend huis bouwen of bouwgrond moet tegen die tijd ook voor een appel en een ei per m^2 verkocht worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef crashbangboom het volgende:
Me dunkt dat 69.120 euro aan onderhoud niet echt nodig is, ik begrijp altijd van de komedianten dat je daar twee huizen volledig nieuw van bouwt. Dan zou ik zeggen bouw er tzt gewoon twee nieuwe voor.
(owja, tegen die tijd is bouwen zo goedkoop dat je er een half blok voor bouwt).
Eengezinswoning. Die kosten zijn 1% van de woningwaarde op jaarbasis. Van vereniging eigenhuis. Wellicht te conservatief voor nieuwbouw.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zei je er niet bij
Is het een appartement of eengezinswoning? Want 70K verspijkeren aan onderhoud gaat nog niet meevallen. Hoe kom je op die kosten?
Ik weet niet of de buren dat waarderen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef crashbangboom het volgende:
Me dunkt dat 69.120 euro aan onderhoud niet echt nodig is, ik begrijp altijd van de komedianten dat je daar twee huizen volledig nieuw van bouwt. Dan zou ik zeggen bouw er tzt gewoon twee nieuwe voor.
(owja, tegen die tijd is bouwen zo goedkoop dat je er een half blok voor bouwt).
Een paar honderd euro voor een rol schuurpapier, een kwast en een likkie verf.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:46 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Eengezinswoning. Die kosten zijn 1% van de woningwaarde op jaarbasis. Van vereniging eigenhuis. Wellicht te conservatief voor nieuwbouw.
[..]
Ik weet niet of de buren dat waarderen.
Hij heeft stadsverarming, dus geen ketel. Hij betaalt echter wel voor een fictieve ketel, maar dat zit in het vastrecht bij zijn energierekening.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:51 schreef crashbangboom het volgende:
Een keer een nieuwe ketel die je zo terugverdiend hebt omdat ie energiezuiniger is.
Dan moet ie niet nog een keer onderhoud rekenen, zo kan ik mezefl ook wel arm rekenen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hij heeft stadsverarming, dus geen ketel. Hij betaalt echter wel voor een fictieve ketel, maar dat zit in het vastrecht bij zijn energierekening.
Ik heb gewoon de 1% regel gebruikt, wellicht te conservatief. But then again: ik ga een bekende situatie met een nieuwe situatie vergelijken. Ik wil mezelf sowieso niet rijk gaan rekenen en ben liever wat te voorzichtig. Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is. Uit de som komt sowieso bijna altijd uit dat kopen de betere keuze is, mits ik er lang genoeg blijf wonen, dus daar zal het niet vanaf hangen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:22 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dan moet ie niet nog een keer onderhoud rekenen, zo kan ik mezefl ook wel arm rekenen.
Wat heb je nou aan die fictie?
Zoals altijd hangt dat van het aantal noten op je zang af.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:14 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik heb gewoon de 1% regel gebruikt, wellicht te conservatief. But then again: ik ga een bekende situatie met een nieuwe situatie vergelijken. Ik wil mezelf sowieso niet rijk gaan rekenen en ben liever wat te voorzichtig. Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is. Uit de som komt sowieso bijna altijd uit dat kopen de betere keuze is, mits ik er lang genoeg blijf wonen, dus daar zal het niet vanaf hangen.
Het hangt meer op of ik de hypotheek kan krijgen. Met 1.5x modaal kan ik net iets meer dan twee ton lenen en dat wordt nogal krap.
Ja m'n laptop hapert met typen en muizen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En de verkeerde edit knop.
Lijkt me bij een nieuwbouwwoning meer dan ruim genoeg, zelfs als daar inbegrepen het vervangen van de keuken zit (zo'n ding slijt wel, dus na 30 jaar lijkt vervanging me niet onwaarschijnlijk)quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:14 schreef OngeschiktX het volgende:
Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is.
Nicequote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:41 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zoals altijd hangt dat van het aantal noten op je zang af.
Maar ik neem aan als je jarenlang gehuurd hebt, dat je ontzettend veel verdiend en gespaard hebtt? Ik dacht dat huren slapend rijk worden was.
Ik huur, maar wel vrije sector en dat is dus niet echt slapend rijk worden. Wel heb ik aardig wat gespaard, dus vandaar dat ik nu aan kopen denk. Bij maximale hypotheek ben ik aan de hypotheek net iets meer kwijt dan aan m'n huur nu, dan dus nog wat extra kosten, met 0.5% onderhoud zo'n ¤200/maand meer dan huren.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:41 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zoals altijd hangt dat van het aantal noten op je zang af.
Maar ik neem aan als je jarenlang gehuurd hebt, dat je ontzettend veel verdiend en gespaard hebtt? Ik dacht dat huren slapend rijk worden was.
Dat is uiteraard een goed uitgangspunt.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:20 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik wil wel een goede woning, als ik nu niet kan krijgen wat ik wil, dan maar een jaartje later.
Je verwacht het niet he, met 4,2 miljoen woningeigenaren.quote:Sommetje van net/gisteren laat wel zien dat kopen eigenlijk gewoon gunstiger is.
Eigenlijk wel, maar ik vind het we fijn om gekwantificeerd te hebben.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is uiteraard een goed uitgangspunt.
[..]
Je verwacht het niet he, met 4,2 miljoen woningeigenaren.
Dat je huis onderwater zou staan maakt geen reet uit als je niet moet verhuizen/verkopen. Weeg wel voor jezelf even af wat voor rentevaste periode je wilt. Als je huis onderwater staat kun je je hypotheek niet makkelijk oversluiten, en ben je eigenlijk een beetje gedwongen het verlengingaanbod van je hypotheekverstrekker te accepteren, ook als dat een hogere rente betekent.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:31 schreef OngeschiktX het volgende:
Daarnaast wil ik ook wat negatieve scenerios kunnen inzien om te bekijken hoe desastreus het moet gaan om te zorgen dat het huis onderwater komt e.d.
Je kunt wel van je huurwoning af, maar wonen moet je toch. Vraag is of je evt. handig genoeg bent om het gat tussen low-cost huren (400 a 500 per maand?) en je bruto hypotheek kunt opvullen.quote:Het enige grote risico is het verliezen van m'n baan omdat ik alleen ben. Bij huren kan ik direct van de woning af, bij kopen is dat lastiger.
Met low-cost huren bedoel ik dat als jij zegt dat je je huur kunt opzeggen, je wel iets anders zult moeten huren. Al is het maar een 1 a 2 kamer woning.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:45 schreef OngeschiktX het volgende:
Bedoel je met low-cost huren m'n huidige huur?
Hangt maar net van je exacte situatie en toekomstperspectief af. Kopen houdt een zeker risico in.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:20 schreef OngeschiktX het volgende:
Sommetje van net/gisteren laat wel zien dat kopen eigenlijk gewoon gunstiger is.
Huren ook, ik speculeer namelijk niet graag met mijn woonlasten.quote:
Nou, kom maar op met je scenario's. Wel graag realistische. Dus niet: als je over 4 jaar wilt verhuizen dan heb je waarschijnlijk verlies, want je koopt geen huis om er maar 4 jaar te wonen.quote:Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt. Dat zijn dan vaak wel scenario's die door de meesten als 'minder prettig' worden ervaren. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd prettig.
Trouwen in gemeenschap van goederen waarna binnen 5 jaar een scheiding volgt?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou, kom maar op met je scenario's. Wel graag realistische. Dus niet: als je over 4 jaar wilt verhuizen dan heb je waarschijnlijk verlies, want je koopt geen huis om er maar 4 jaar te wonen.
Wat is daar het probleem van dan? Als er geen/weinig overwaarde is en je de hypotheek op 1 inkomen kunt betalen (daar hadden we het namelijk over) is er toch niks aan de hand? Sterker nog, wellicht (als de woning onder water staat) moet je ex dan nog geld toeleggen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:55 schreef GSbrder het volgende:
Trouwen in gemeenschap van goederen waarna binnen 5 jaar een scheiding volgt?
Op zich geen onrealistisch scenario.
Het ging om scenario's in specifieke situaties, dus niet iedereen kan op één inkomen een hypotheek voor een woning krijgen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat is daar het probleem van dan? Als er geen/weinig overwaarde is en je de hypotheek op 1 inkomen kunt betalen (daar hadden we het namelijk over) is er toch niks aan de hand? Sterker nog, wellicht (als de woning onder water staat) moet je ex dan nog geld toeleggen.![]()
Ow sorry, ik las per ongeluk wat er stond:quote:Op woensdag 15 januari 2014 00:05 schreef GSbrder het volgende:
Het ging om scenario's in specifieke situaties, dus niet iedereen kan op één inkomen een hypotheek voor een woning krijgen.
quote:Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt.
Is "een hypotheek op twee inkomens, kort daarop gevolgd door een scheiding" dan geen scenario waarbij huren gunstiger is?quote:Op woensdag 15 januari 2014 00:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ow sorry, ik las per ongeluk wat er stond:
[..]
Tuurlijk wel, maar rampscenario's kun je overal voor bedenken. Ook voor huurwoningen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 00:33 schreef GSbrder het volgende:
Is een hypotheek op twee inkomens, kort daarop gevolgd door een scheiding dan geen scenario waarbij huren gunstiger is?
iedereen kan een ORV afsluiten, ik heb er ook een, 50.000 euro bij de Ohra. kost 17 euro per maandquote:
Je kan ook een ORV afsluiten als je een huis huurt, zodat je partner bij jouw overlijden nog lang in het huurhuis kan blijven wonen. Wat trouwens erg handig is. Ze kosten ook nog geen drol.quote:Op woensdag 15 januari 2014 00:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Voordeeltje bij kopen is dat er meestal een ORV bij inzit. Als mij wat overkomt, of mijn vrouw, is het huis vrijwel geheel afgelost. Dat slaapt een stuk prettiger dan met een vrije sector huur van 900,-
Je kan het "prettige" ook optimaliseren: wat voor leefgenot heb je in je huurhuis t.o.v. een koophuis. Lijkt me dat je meer keuze hebt uit koophuizen dan de range die je "toebedeeld" krijgt in de (a)sociale huursector.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:31 schreef hpeopjes het volgende:
Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt. Dat zijn dan vaak wel scenario's die door de meesten als 'minder prettig' worden ervaren. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd prettig.
quote:wo 15 jan 2014, 14:00 | 7 reacties
Heffing voor verhuurder sloopt economie
Frits Panhuyzen
AMSTERDAM - De overheid lijkt te grossieren in de verkeerde beslissingen.
En dan ook nog op precies het verkeerde moment.
Neem de verhuurderheffing.
Net nu de woningmarkt lijkt uit te bodemen en de consument weer een beetje vertrouwen krijgt, wordt de verhuurderheffing ingevoerd.
Op alle betrokken partijen heeft dit een negatieve invloed. En daarmee op de economie. Ik zal u uitleggen waarom.
Ordinaire belastingverhoging
De verhuurderheffing is gewoon een ordinaire belastingverhoging en wel voor het verminderen van de staatsschuld.
Dit laatste staat nota bene ook zo op de website van de Rijksoverheid! Verhuurders die meer dan 10 sociale huurwoningen verhuren betalen een heffing over de waarde ervan.
Dit betreft woningen waarvan de huur lager is dan circa euro 700 per maand. De verhuurderheffing loopt op van ruim 0,38% van de waarde van de woning in 2014 tot bijna 0,54% in 2017.
Dit percentage lijkt niet veel. Voor beleggers die rekenen met rendementen van 4 – 5% is dit echter wel een groot verschil (circa 10%).
De gevolgen zijn duidelijk.
Beleggers zullen een deel van hun portefeuille afstoten om de risico’s in dit segment te beperken.
Dit risico bestaat er bijvoorbeeld uit dat de inflatie aantrekt, waardoor rendementen verder dalen. Deze ‘gedwongen’ verkoop zet de huizenprijs verder onder druk, juist op het moment dat deze lijkt uit te bodemen.
Hoezo probeert de overheid de woningmarkt vlot te trekken?
Verhuurderheffing afwentelen
De belegger die niet verkoopt zal alternatieve scenario’s overwegen om de heffing (juridisch) te voorkomen, af te wentelen of optisch te vermijden.
Een van de mogelijkheden van dit laatste is besparen op onderhoud, wat niet in het belang is van bedrijven die zich hierop richten.
Afwentelen kan door de huur te verhogen. Het rendement moet ten slotte ergens vandaan komen. In het eerste geval wordt de bouw- en onderhoudsector (opnieuw) behoorlijk geraakt en in het tweede geval zal de koopkracht van de huurder, dus de consument, verder worden ondermijnd.
En de overheid maar roepen dat we meer moeten besteden om de economie vlot te trekken.
Eerder werd ook al de BTW verhoogd.
Dan nu het argument dat lagere huizenprijzen de woonconsument flink gaan helpen bij de aankoop van een woning.
Hiermee zou de markt dan wel vlot getrokken kunnen worden, zoals Minister Blok graag wil. Ook dat argument is niet valide. Want weliswaar staat de hypotheekrente (relatief) laag met zo’n 4,5%, maar door de thans verplichte aflossing (over 30 jaar) van zo’n 3,3% per jaar worden de maandlasten zo ongeveer verdubbeld. Dit wordt allemaal direct doorberekend bij de bank.
Overheid moet zelf bezuinigen
Uiteindelijk moet met de verhuurderheffing per jaar zo’n 1,7 miljard euro opgehaald worden om het gat in de staatsschuld, mede door frauderende woningcorporaties, te dichten. Misschien moet de overheid eens naar zichzelf kijken. Extra belastingverhogingen gaan niet helpen in een tijdsgewricht waarin de economie door consumenten en bedrijfsleven moet worden vlot getrokken. En waarin ook het vertrouwen in de overheid moeten worden hersteld. Extra bezuinigingen bij de overheid zelf zullen daarentegen wel helpen. Dit kan simpelweg worden gerealiseerd door enerzijds de regelgeving terug te dringen en anderzijds door het ontslag van vele duizenden ambtenaren die zichzelf in Den Haag aan het werk houden met o.a. de invoering van de verhuurderheffing.
Zo zijn er meer actuele ontwikkelingen; de volgende keer meer over de toestand in de (vastgoed)wereld.
Ik heb mijn huis gekocht om er 6 tot 8 jaar te wonenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huren ook, ik speculeer namelijk niet graag met mijn woonlasten.
[..]
Nou, kom maar op met je scenario's. Wel graag realistische. Dus niet: als je over 4 jaar wilt verhuizen dan heb je waarschijnlijk verlies, want je koopt geen huis om er maar 4 jaar te wonen.
dan heb je nog verlies, dus dat maakt niets uit. Het geeft ook niets, want als je maar aflost kun je makkelijk je huis voor bv een ton minder verkopen, je hebt dan geen schulden als je een ton hebt afgelost. Dus in principe geeft het niets als de huizenprijzen blijven dalen. Je moet een huis dan gewoon zien als een auto die je afschrijft.quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik heb mijn huis gekocht om er 6 tot 8 jaar te wonen
die verhuurdersheffing is belachelijk. Je moet de grens van de sociale huur eerst maar eens verlagen naar bv 400 euro per maand. Dan praat je over sociale huur en niet als je het over tovch al extreem hoge huren van bijna 700 euro hebt. Ik zie dat al niet meer als sociale huur. Als je dat doet en je legt de verhuurder die in een normaal segement zitten (van 400-700 euro) geen heffingen en rare regelgeving op , dan ontmoedig je mensen tenminste niet om hun pand te verhuren.quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:38 schreef LogiteX het volgende:
Die verhuurdersheffing wordt vervolgens gebruikt om de huurtoeslag van te betalen.over vestzak broekzak gesproken.
Huurtoeslag is ook zoiets absurds, dit moet men per direct afschaffen natuurlijk. Dit kan ook als de huren omlaag gaan.quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:38 schreef LogiteX het volgende:
Die verhuurdersheffing wordt vervolgens gebruikt om de huurtoeslag van te betalen.over vestzak broekzak gesproken.
Weinig mis met huurtoeslag maar had weinig zin afgelopen jaren en was zelfs oneerlijk. Nu met de grote huurstijging en de huurtoeslag krijg je meer iets van een inkomensafhankelijke huurprijs voor de sociale huurwoningen en zal eerder leiden tot doorstromingquote:Op woensdag 15 januari 2014 18:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Huurtoeslag is ook zoiets absurds, dit moet men per direct afschaffen natuurlijk. Dit kan ook als de huren omlaag gaan.
Het interesseert mij weinig tot niets wat het dan oplevert. Wie dan leeft, wie dan zorgt.quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:37 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
dan heb je nog verlies, dus dat maakt niets uit. Het geeft ook niets, want als je maar aflost kun je makkelijk je huis voor bv een ton minder verkopen, je hebt dan geen schulden als je een ton hebt afgelost. Dus in principe geeft het niets als de huizenprijzen blijven dalen. Je moet een huis dan gewoon zien als een auto die je afschrijft.
Over acht jaar ben je dood?quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:53 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het interesseert mij weinig tot niets wat het dan oplevert. Wie dan leeft, wie dan zorgt.
huurtoslag en HRA is beiden onzinquote:Op woensdag 15 januari 2014 18:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Huurtoeslag is ook zoiets absurds, dit moet men per direct afschaffen natuurlijk. Dit kan ook als de huren omlaag gaan.
Nonsens.quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
huurtoslag en HRA is beiden onzin
Whuzzquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:08 schreef Whuzz het volgende:
Januari 2014. Het is al weer een jaar geleden dat ik in dit topic was. Na de laatste pagina's te hebben doorgelezen blijk ik weinig gemist te hebben. Het is nog steeds kommer en kwel.
Ik wacht nog geduldig op de door Xeno (leeft die nog?) voorspelde daling van 50%. Of op het moment dat de bank de onderwaarde ten opzichte van de hypotheek per direct komt opeisen en me mijn huis uit gooit. Of tot we allemaal werkloos zijn en de hypotheek niet meer kunnen betalen. Want door de crisis zouden zowel mijn partner als ik vast onze baan verliezen!
Mijn partner verloor inderdaad haar baan. Erg lullig, net een maand na haar vaste contract werd ze na een reorganisatie via het "afspiegelingsbeginsel + LIFO" principe er uit geknikkerd. Nog voor haar laatste werkdag had ze echter een nieuwe baan, hogere positie, meer salaris, dus onze inkomensstijging voor 2014 is ook al binnen... valt allemaal toch weer mee.
Ondertussen wonen we nog steeds heerlijk in ons huis. Geinvesteerd in wat isolatie, en dit jaar staan de hal, WC, trappen en zolder op de planning. Is het minder waard geworden? Vast wel. Maar de maandlasten zijn nog hetzelfde als toen we het kochten, terwijl mijn vorige huurhuis (heb nog contact met de nieuwe bewoner) de huur flink heeft zien stijgen. Die betaalt inmiddels meer huur dan ik aan netto maandlasten. En dat voor 1/3e van de oppervlakte...
Tja lieve huizenmarktopicers, het is me een drama allemaal! Tot volgend jaar![]()
Blok is een loopjongen van de banksters, die is niet geinteresseerd in betaalbare huisvesting. Hij is enkel geinteresseerd om het falende geldsysteem in stand te houden. Feitelijk zit deze man op het verkeerde ministerie.quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
die verhuurdersheffing is belachelijk.
En je vergeet de HRA, deze leensubsidie moet per direct afgeschaft worden. Werkt marktverstorend en prijsopdrijvend. Daarnaast is het begrotingstekort meteen vrijwel opgelost als de HRA per direct word afgeschaft.quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Xeno, je bakt gewoon verdomde weinig van je voorspellingen of analysesquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Whuzz![]()
We zitten gewoon nog dik in de daling, gevolgd door een Japan scenario. Werk is er uiteraard nog wel maar de meeste mensen krijgen amper meer salaris of een beter betaalde baan. Bij deze gefeliciteerd dat het jouw vriendin wel gelukt is![]()
Nou tot volgend jaar maar weer want jouw bijdragen aan dit topic waren over het algemeen niet bijster interessant of zinvol
Tuurlijk, een stevige belastingverhoging. Briljant.quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Blok is een loopjongen van de banksters, die is niet geinteresseerd in betaalbare huisvesting. Hij is enkel geinteresseerd om het falende geldsysteem in stand te houden. Feitelijk zit deze man op het verkeerde ministerie.
[..]
En je vergeet de HRA, deze leensubsidie moet per direct afgeschaft worden. Werkt marktverstorend en prijsopdrijvend. Daarnaast is het begrotingstekort meteen vrijwel opgelost als de HRA per direct word afgeschaft.
De overheid is een tumor, echter eentje die zichzelf niet gaat uitsnijden of verdelgen. Daarvoor heb je een bloedige revolutie of een oorlog voor nodig.quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:52 schreef michaelmoore het volgende:
Verhuurder moet om de verhuurheffing te ontlopen meer huurwoningen verkopen
http://www.telegraaf.nl/d(...)oopt_economie__.html
Ooh... is dat een probleem dan? De verhuurdersheffing is een belastingverhoging voor huurders en dat heeft op geen enkel bezwaar gestuit. Daarnaast is de belastingdruk voor huurders evenredig hoger omdat men een belastingvoordeel aan kopers wenst te geven. Lijkt mij allemaal heel anti-liberaal maar als het op overheidsfinanciering aankomt maakt dat de liberalen geen bal meer uit.quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tuurlijk, een stevige belastingverhoging. Briljant.
en de EU is een kankergezwel er boven op ligtquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De overheid is een tumor, echter eentje die zichzelf niet gaat uitsnijden of verdelgen. Daarvoor heb je een bloedige revolutie of een oorlog voor nodig.
Zegt hij vanuit zijn sociale huurwoning terwijl hij met zijn uitkering in de schuldsanering zit. Sterk verhaal weerquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De overheid is een tumor, echter eentje die zichzelf niet gaat uitsnijden of verdelgen. Daarvoor heb je een bloedige revolutie of een oorlog voor nodig.
De EU is toch ook gewoon een overheid? Beiden zitten vol met zelfbenoemde toppers die maar eindelijk denken te graaien in de bijeen geroofde pot met takspoet.quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de EU is een kankergezwel er boven op ligt
Heb jij de VVD dan al zien werken aan minder overheid en minder regels? Ik niet. Die jongens en meisjes gaan gewoon door met rechts lullen en links en rechts de zakken vullen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zegt hij vanuit zijn sociale huurwoning terwijl hij met zijn uitkering in de schuldsanering zit. Sterk verhaal weer
Hij is vooral een fantasievolle troll.quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:27 schreef arjan1112 het volgende:
Ik denk niet dat CC een uitkering heeft, die is gewoon makelaar
En dan heb je transacties nodig om je geld binnen te harken. Dus zakken met die prijzen mensen, kan ik ook weer eens kaviaar op het menu zettenquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:27 schreef arjan1112 het volgende:
Ik denk niet dat CC een uitkering heeft, die is gewoon makelaar
Staat waarschijnlijk ook langs de kant.quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hij is vooral een fantasievolle troll.
Je mag een scenario noemen, dat kan ik die invoeren. Er is ook zeker wel iets te bedenken waarbij huren gunstiger is. Het grootste punt zit 'm nog in de investering (k.k., verbouwkosten, e.d.) die je terug moet verdienen. In mijn voorbeeld duurt dat een jaar of 6. Verder moet heb ik het sheetje voor mezelf gemaakt om te kijken wat er in verschillende gevallen gebeurt. Dat gaat uit dus uit van mijn hoge huur en niet van huur van ¤400/maand in een sociale huurwoning. Dan wordt het natuurlijk al een heel ander verhaal.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:31 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Hangt maar net van je exacte situatie en toekomstperspectief af. Kopen houdt een zeker risico in.
Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt. Dat zijn dan vaak wel scenario's die door de meesten als 'minder prettig' worden ervaren. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd prettig.
Nee joh mallerdquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:30 schreef arjan1112 het volgende:
Verkoop 2 huizen van een miljoen per jaar, heb je 40 ruggen gelijk klaar.
Natuurlijk want waarom zou je een vinger optillen als je gewoon gratis geld kan krijgen van de overheid?quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
Staat waarschijnlijk ook langs de kant.
Een kennis betaalde zijn makelaar 7 ruggen voor de verkoop van zijn woning van 450k. Had een vaste prijs afgesproken.quote:
Klopt, maar hoeveel huurders doen dat? Vrijwel niemand.quote:Op woensdag 15 januari 2014 07:12 schreef michaelmoore het volgende:
iedereen kan een ORV afsluiten, ik heb er ook een, 50.000 euro bij de Ohra. kost 17 euro per maand
Onzin. Je bent meestal inderdaad verplicht een ORV af te sluiten, maar waar je dat doet ben je vrij in. Dus jouw ORV kost net zoveel als die van mij.quote:Op woensdag 15 januari 2014 09:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je kan ook een ORV afsluiten als je een huis huurt, zodat je partner bij jouw overlijden nog lang in het huurhuis kan blijven wonen. Wat trouwens erg handig is. Ze kosten ook nog geen drol.
Of een ORV een voordeel is weet ik niet, want die verplichte ORV bij hypotheken zijn vaak asociaal duur, tot wel 5-10x duurder dan een losse ORV.
meer dan jij denkt, ik denk dat velen eerder een ORV afsluiten dan een inboedelverzekering , een ORV is niet zo duurquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt, maar hoeveel huurders doen dat? Vrijwel niemand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |