Wie zegt dat het gesubsidieerd wordt? Je betaald toch gewoon een rioolheffing? Dat de gemeente de kosten voor de aanleg voorschiet maakt het geen subsidie, je zou het eerder kunnen zien als huur die je betaald voor het gebruik van het riool.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een grondexploitatie zou over het algemeen minimaal kostendekkend moet zijn voor een gemeente. Anders moet je wel heel goede redenen hebben om ze op te starten. En dan zonder trucjes waardoor je veel kosten uit die grondexploitatie haalt. Waarom zou je iedere burger op laten draaien voor het riool in een nieuwbouwwijk wanneer je dat ook prima kan dekken uit de grondexploitatie. Doe je dat toch uit de algemene middelen doet subsidieer je dus daaruit die grondexploitatie, dus de bouwkavels. Lijkt me niet slim.
Ik heb zelfs de echo nog niet gehoord, die put is volgens mij oneindig diepquote:
Nope. Een ieder weet dat de prijzen nog minimaal 50% gaan dalen.quote:
Zoals ik in het vorige deel heb uitgelegd kost het dan uiteindelijk meer en is het een geldstroom van alle bewoners richting een veel kleinere groep kopers van grond. Een subsidie richting ontwikkelaars dus in de praktijk. Is dat echt verstandig?quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wie zegt dat het gesubsidieerd wordt? Je betaald toch gewoon een rioolheffing? Dat de gemeente de kosten voor de aanleg voorschiet maakt het geen subsidie, je zou het eerder kunnen zien als huur die je betaald voor het gebruik van het riool.
Ik als huurder betaal iedere maand een bepaald bedrag aan mijn verhuurder, die is eigenaar van het goed en ik betaal enkel voor het gebruik. Zo gaat het ook met het gebruik van het riool. Eigenlijk een heel mooi systeem dat huren
je moet simpele zaken niet zo ingewikkeld willen makenquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zoals ik in het vorige deel heb uitgelegd kost het dan uiteindelijk meer en is het een geldstroom van alle bewoners richting een veel kleinere groep kopers van grond. Een subsidie richting ontwikkelaars dus in de praktijk. Is dat echt verstandig?
Ja, dus waarom de riolering activeren en voor zestig jaar in de boeken zetten met rente en afschrijving wanneer je het ook financieel direct af kan handelen en alleen nog maar geld hoeft op te brengen voor onderhoud.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je moet simpele zaken niet zo ingewikkeld willen maken
Dat heeft geen enkel nut
als je de riolering niet activeert dan zal ie niet doorspoelenquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, dus waarom de riolering activeren en voor zestig jaar in de boeken zetten met rente en afschrijving wanneer je het ook financieel direct af kan handelen en alleen nog maar geld hoeft op te brengen voor onderhoud.
Ik wel.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb zelfs de echo nog niet gehoord, die put is volgens mij oneindig diep
Als je niets snapt van financiën is het wellicht slimmer om even je mond te houdenquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je de riolering niet activeert dan zal ie niet doorspoelen
Dan krijgen de huurders problemen in de badkamer
En die betalen niet voor niets rioolheffing
huurders betalen kostendekkende rioolheffing om naar de WC te gaan en te douchen, dat is heel simpelquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je niets snapt van financiën is het wellicht slimmer om even je mond te houden.
subsidiëren zit je wel hoogquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:03 schreef 99.999 het volgende:
Heeft niets met de bovenstaande discussie te maken. Maar wat je voorstelt betekent dat zij mee mogen gaan betalen om kopers en huurders van nieuwbouw te subsidiëren...
Aftrek != subsidiequote:Op woensdag 8 januari 2014 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
subsidiëren zit je wel hoog
dan ben je dus ook voor het afschaffen van alle aftrek en heffingen op woningen
aftrek, heffing, bijtelling, bonus, heffingskorting. of gewoon subsidie, allemaal marktverstorend gedoequote:
Ik vraag me slechts af waarom je van mening bent waarom alle inwoners van een gemeente op zo'n manier mee moeten betalen aan het vullen van de zakken van ontwikkelaars?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
subsidiëren zit je wel hoog
dan ben je dus ook voor het afschaffen van alle aftrek en heffingen op woningen
Dat zeg je danwel constant, maar je hebt er evengoed geen bezwaar tegen als er op kosten van de inwoners van de gemeente een subsidie bijkomt?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:16 schreef michaelmoore het volgende:
aftrek, heffing, bijtelling, bonus, heffingskorting. of gewoon subsidie, allemaal marktverstorend gedoe
een projektontwikkelaar krijgt opdracht van de gemeente daarna is het risico voor ontwikkelaar, maar als de grond te duur is dan zal de deal niet doorgaanquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik vraag me slechts af waarom je van mening bent waarom alle inwoners van een gemeente op zo'n manier mee moeten betalen aan het vullen van de zakken van ontwikkelaars?
Als verreweg de meeste kavels rechtstreeks naar de kopers zou gaan had je een punt. Echter over het algemeen zit er nog een ontwikkelaar tussen. Die steekt dat verschil maar wat graag in zijn zak.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:32 schreef arjan1112 het volgende:
Hoezo de zakken van ontwikkelaar, het zou dan juist in de zakken van de huizenkopers komen ?
Waarom jij ervan uit gaat dat de ontwikkelaar er met het geld vandoor zou gaan ontgaat me.
En je hebt nog steeds geen antwoord gegeven waarom in 1982 15% van de prijs van een huis uit de grond bestond en vandaag 35%
nee, subsidies of aftrek of belasting is een slechte zaakquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zeg je danwel constant, maar je hebt er evengoed geen bezwaar tegen als er op kosten van de inwoners van de gemeente een subsidie bijkomt?
Dus dan die ontwikkelaar maar subsidiëren? Is dat echt wat je wilt?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een projektontwikkelaar krijgt opdracht van de gemeente daarna is het risico voor ontwikkelaar, maar als de grond te duur is dan zal de deal niet doorgaan
Dan gaat ie geen winst maken
Aftrek == subsidie. Steeds meer economen benoemen het tegenwoordig ook zo. De HRA is een subsidie op maximaal tot aan je oorpunten toe lenen voor overgewaardeerd vastgoed.quote:
het is een vermindering van loonheffing als beloning / stimulatie van geld lenenquote:Op donderdag 9 januari 2014 07:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Aftrek == subsidie. Steeds meer economen benoemen het tegenwoordig ook zo. De HRA is een subsidie op maximaal tot aan je oorpunten toe lenen voor overgewaardeerd vastgoed.
Dat jij het niet als een subsidie wilt zien is bepalend voor de lengte van jouw neus
als lonen ook gaan stijgen dan ga ik er in gelovenquote:Op donderdag 9 januari 2014 11:29 schreef arjan1112 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)_stijgen_weer__.html
Is het een tijdelijke opleving of niet? 17% daling.. er zou toch 40% afgaan? Hoe ging dit in de jaren 80 ? Spraken ze in 1982 ook van een opleving? om vervolgens tot '85 vrolijk verder te dalen?
http://app.nos.nl/datavisualisatie/huizenprijzen-nederland/quote:Het herstel op de woningmarkt zet door. Het afgelopen kwartaal zijn er 36.300 huizen verkocht. Dat is het hoogste aantal sinds het begin van de crisis in 2008, zegt makelaarsvereniging NVM.
Ook stijgen de huizenprijzen. De gemiddelde verkoopprijs lag in het vierde kwartaal 1,5 procent hoger dan in het derde kwartaal.
Toch zijn de huizenprijzen over heel 2013 gedaald: met 1,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat komt door de prijsdalingen aan het begin van het jaar.
Uit bovenstaande lijst blijkt dat er niet 1 jaar is geweest met 215.000 verkopen. En om de 117.000 huizen in 2013 te halen moeten er in december zo'n 22.500 huizen zijn verkocht, wat ik betwijfel. Ook voor de crisis was dat namelijk zeldzaam.quote:In heel 2013 zijn er 117.000 huizen verkocht. Voor de crisis waren dit er nog 215.000 in een jaar.
Dat zijn cijfers van januari tot december 2013.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Ah, de NVM-propaganda is ook hier aanbeland.
Het is alleen niet waarDe belanghebbende makelaars liegen, wie had dat gedacht
![]()
Om het aan te tonen, een grafiek met verkoopaantallen van het Kadaster. Wat je ziet is het lopend gemiddelde van het aantal verkopen in de afgelopen 12 maanden, bijgewerkt t/m november 2013.
[ afbeelding ]
December 2013 is nog niet beschikbaar, maar het lijkt me waarschijnlijk dat er minder verkocht is dan in december 2012 (anders zou NVM daar wel over staan te springen). Ik zie in grote lijnen een min of meer lineaire afname van het aantal verkopen.
Eigenlijk is het volledig zinloos om NVM-berichten in de media te publiceren. Houd het bij gegevens van het Kadaster, die zijn wel correct.
Voor de liefhebbers de werkelijke verkoopaantallen volgens het Kadaster:
1995: 154.568
1996: 175.751
1997: 185.634
1998: 192.622
1999: 204.538
2000: 189.358
2001: 195.737
2002: 198.386
2003: 193.406
2004: 191.941
2005: 206.629
2006: 209.767
2007: 202.401
2008: 182.392
2009: 127.532
2010: 126.127
2011: 120.739
2012: 117.261
2013: 94.631 + december
Tenzij er in december meer dan 22.630 huizen zijn verkocht, is 2013 het slechtste jaar qua verkoopaantallen sinds het Kadaster gegevens beschikbaar heeft! Maar hey, het NVM ziet weer lichtpuntjes
Verkoopaantallen per jaar in een grafiek, met 15.000 huizen als gok voor december:
[ afbeelding ]
Ik wil er ook even op wijzen dat de NOS onjuiste gegevens geeft:
[..]
Uit bovenstaande lijst blijkt dat er niet 1 jaar is geweest met 215.000 verkopen. En om de 117.000 huizen in 2013 te halen moeten er in december zo'n 22.500 huizen zijn verkocht, wat ik betwijfel. Ook voor de crisis was dat namelijk zeldzaam.
Het kadaster noteert een woning toch pas als zijnde verkocht als de akte gepasseerd is en de NVM zodra het koopcontract is getekend? Het kadaster loopt daardoor altijd enige maanden achter.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Om het aan te tonen, een grafiek met verkoopaantallen van het Kadaster.
quote:Op donderdag 9 januari 2014 07:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
Aftrek == subsidie. Steeds meer economen benoemen het tegenwoordig ook zo. De HRA is een subsidie op maximaal tot aan je oorpunten toe lenen voor overgewaardeerd vastgoed.
Beter een kleine neus, dan een klein snappertje.quote:Dat jij het niet als een subsidie wilt zien is bepalend voor de lengte van jouw neus![]()
Dat verhaal komt vaker langs, maar er blijkt nooit uit cijfers een paar maanden later dat het zou kloppen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Het kadaster noteert een woning toch pas als zijnde verkocht als de akte gepasseerd is en de NVM zodra het koopcontract is getekend? Het kadaster loopt daardoor altijd enige maanden achter.
De kadastercijfers van komend kwartaal zullen het leren.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat verhaal komt vaker langs, maar er blijkt nooit uit cijfers een paar maanden later dat het zou kloppen.
Bij het Kadaster weet je zeker dat het definitieve cijfers zijn, en het huis daadwerkelijk zonder voorbehoud verkocht is.
De Kadaster-verkooppiek zit altijd in december. Dat lijkt me genoeg reden om aan te nemen dat ze niet 3 maanden achterlopen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De kadastercijfers van komend kwartaal zullen het leren.
Zo simpel werkt het ook niet, het ene huis wordt 1 maand na het tekenen van de koopakte overgedragen, een ander pas na 4 maanden. Of nog later.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:15 schreef RemcoDelft het volgende:
De Kadaster-verkooppiek zit altijd in december. Dat lijkt me genoeg reden om aan te nemen dat ze niet 3 maanden achterlopen.
Is de koopakte dan wel interessant als datum? Daar zitten altijd ontbindende voorwaarden in. Eigenlijk is dat niet meer dan het moment waarop iemand besluit iets te willen kopen. Het moment dat-ie het daadwerkelijk koopt is veel interessanter.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zo simpel werkt het ook niet, het ene huis wordt 1 maand na het tekenen van de koopakte overgedragen, een ander pas na 4 maanden. Of nog later.
Beide. Geven grosso modo hetzelfde beeld, of het percentage dat niet doorgaat moet sterk gestegen zijn. En daarbij is de ene veel actueler. Niet iedereen wil altijd een kwartaal wachten om iets te kunnen zeggen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 08:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is de koopakte dan wel interessant als datum? Daar zitten altijd ontbindende voorwaarden in. Eigenlijk is dat niet meer dan het moment waarop iemand besluit iets te willen kopen. Het moment dat-ie het daadwerkelijk koopt is veel interessanter.
ppssstt.. niet zeggen regen remocdelft, hij wil namelijk blijven geloven dat de huizenprijs 100000% gaat zakken. En zal ook zeggen dat andere cijfers niet kloppen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het kadaster noteert een woning toch pas als zijnde verkocht als de akte gepasseerd is en de NVM zodra het koopcontract is getekend? Het kadaster loopt daardoor altijd enige maanden achter.
Bij een koopakte tekenen koop je ook het huis. Dat je er nog onderuit kan (wat altijd kan totdat je bij notaris bent geweest) is niet interessant. Voor het afwijzen van het huis naar tekenen koopakte is ook geen reden nodig, tenzij je geen boete wilt betalen. Dan moet je voldoen aan de ontbindende voorwaarden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 08:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is de koopakte dan wel interessant als datum? Daar zitten altijd ontbindende voorwaarden in. Eigenlijk is dat niet meer dan het moment waarop iemand besluit iets te willen kopen. Het moment dat-ie het daadwerkelijk koopt is veel interessanter.
De snelheid, prijs of beide?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:21 schreef Revolution-NL het volgende:
In de straat is een 110m2 rijtjeswoning (2009) na 4 weken verkocht voor 269.000 euro.
Ik moet zeggen dat ik daar redelijk van stond te kijken. De afwerking was overigens wel tiptop inorde.
Heel veel mensen zijn al sterk gezakt met hun prijs en kunnen met een bod van daar nog weer tien procent onder matig uit de voeten. Snap dus wel dat ze dan liever nog iets langer wachten. Als je er al lang op wacht maakt dat half jaar meer ook niet uit.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:46 schreef Krisp het volgende:
Dat merk ik ook, sterker: ik kijk zelf. Maar wel met 20% eigen geld en de gedachte in mijn hoofd dat ik dat wel eens kwijt zou kunnen raken.
Wat mij nog het meeste ergert is dat ik de komende weken drie bezichtigingen ga doen en waarschijnlijk drie keer ga zeggen dat de vraagprijs te hoog is. Vervolgens zeggen de verkopers: 'Nee hoor, want de markt trekt aan.' Zo komt er geen verkoop, want ik kan 10% minder lenen, terwijl ik hetzelfde huis wil. Dat lijkt me niet zo onredelijk, omdat de bovenste 10% de 10% duurste huizen koopt, etc. Anders vinden er minder verkopen plaats. Als er 'rust' op de markt moet komen zoals Blok, Hukker en Verhoeven (D66) zo hard roepen moeten zij ook even stil zijn. Er komt heus een balans en dat punt komt elke dag dichterbij. Echter, niet als zij (+NOS en Telegraaf) zeggen dat de VERKOPEN AANTREKKEN en de PRIJZEN STIJGEN.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |