abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135487441
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan kom ik op ¤ 69120,- in een periode van 30 jaar aan onderhoud voor een nieuwbouwwoning. Lijkt me wat overkill, tenzij je zelf echt 3 linkerhanden hebt en werkelijk alles moet uitbesteden.

Daar tegenover vind ik 108,- per maand voor belasting, verzekering en energie weer aan de lage kant.
Ik heb alle belastingtarieven van de gemeente en het waterschap erbij gezocht. De verzekeringen komen van de site van de bank. Energie ook berekend met de tarieven van de aanbieder van stadsverwarming, wel met een geschat verbruik (hoger dan nu). Het is het bedrag dat ik extra betaal tov huren. Bij huren heb ik natuurlijk ook al ruim ¤500/jaar aan gemeentelijke lasten en waterschap.
pi_135487558
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:39 schreef OngeschiktX het volgende:
Het is het bedrag dat ik extra betaal tov huren. Bij huren heb ik natuurlijk ook al ruim ¤500/jaar aan gemeentelijke lasten en waterschap.
Dat zei je er niet bij :P

Is het een appartement of eengezinswoning? Want 70K verspijkeren aan onderhoud gaat nog niet meevallen. Hoe kom je op die kosten?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135487559
Me dunkt dat 69.120 euro aan onderhoud niet echt nodig is, ik begrijp altijd van de komedianten dat je daar twee huizen volledig nieuw van bouwt. Dan zou ik zeggen bouw er tzt gewoon twee nieuwe voor.

(owja, tegen die tijd is bouwen zo goedkoop dat je er een half blok voor bouwt).
so long and thanks for all the fish
pi_135487665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef crashbangboom het volgende:
Me dunkt dat 69.120 euro aan onderhoud niet echt nodig is, ik begrijp altijd van de komedianten dat je daar twee huizen volledig nieuw van bouwt. Dan zou ik zeggen bouw er tzt gewoon twee nieuwe voor.

(owja, tegen die tijd is bouwen zo goedkoop dat je er een half blok voor bouwt).
Dan moet je wel een zwevend huis bouwen of bouwgrond moet tegen die tijd ook voor een appel en een ei per m^2 verkocht worden.
pi_135487695
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zei je er niet bij :P

Is het een appartement of eengezinswoning? Want 70K verspijkeren aan onderhoud gaat nog niet meevallen. Hoe kom je op die kosten?
Eengezinswoning. Die kosten zijn 1% van de woningwaarde op jaarbasis. Van vereniging eigenhuis. Wellicht te conservatief voor nieuwbouw.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:42 schreef crashbangboom het volgende:

Ik weet niet of de buren dat waarderen. :P
pi_135487886
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:46 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Eengezinswoning. Die kosten zijn 1% van de woningwaarde op jaarbasis. Van vereniging eigenhuis. Wellicht te conservatief voor nieuwbouw.

[..]

Ik weet niet of de buren dat waarderen. :P
Een paar honderd euro voor een rol schuurpapier, een kwast en een likkie verf.

Om de achterlijk veel jaar sanitair en keukenblok vervangen wat ws. eerder een kwestie van smaak ipv noodzaak is. Een keer een nieuwe ketel die je zo terugverdiend hebt omdat ie energiezuiniger is.

Ach, wat is onderhoud, je kan jezelf zo gek maken als je zelf wil.

mijn ervaring zit dichter bij de 0,1% dan 1%, maar ik ben dan ook geen lamzak die zijn klauwen niet uit de poten wil steken. Geeft niks, ik spek liever niet de zakken van de huisbaas en alle subcontractors die hij inhuurt. Geef ze maar aan mij, netto nog wel.
pi_135488279
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:51 schreef crashbangboom het volgende:
Een keer een nieuwe ketel die je zo terugverdiend hebt omdat ie energiezuiniger is.
Hij heeft stadsverarming, dus geen ketel. Hij betaalt echter wel voor een fictieve ketel, maar dat zit in het vastrecht bij zijn energierekening.
pi_135489414
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hij heeft stadsverarming, dus geen ketel. Hij betaalt echter wel voor een fictieve ketel, maar dat zit in het vastrecht bij zijn energierekening.
Dan moet ie niet nog een keer onderhoud rekenen, zo kan ik mezefl ook wel arm rekenen.

Wat heb je nou aan die fictie?
pi_135495382
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:22 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dan moet ie niet nog een keer onderhoud rekenen, zo kan ik mezefl ook wel arm rekenen.

Wat heb je nou aan die fictie?
Ik heb gewoon de 1% regel gebruikt, wellicht te conservatief. But then again: ik ga een bekende situatie met een nieuwe situatie vergelijken. Ik wil mezelf sowieso niet rijk gaan rekenen en ben liever wat te voorzichtig. Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is. Uit de som komt sowieso bijna altijd uit dat kopen de betere keuze is, mits ik er lang genoeg blijf wonen, dus daar zal het niet vanaf hangen.

Het hangt meer op of ik de hypotheek kan krijgen. Met 1.5x modaal kan ik net iets meer dan twee ton lenen en dat wordt nogal krap.
pi_135496997
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:14 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Ik heb gewoon de 1% regel gebruikt, wellicht te conservatief. But then again: ik ga een bekende situatie met een nieuwe situatie vergelijken. Ik wil mezelf sowieso niet rijk gaan rekenen en ben liever wat te voorzichtig. Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is. Uit de som komt sowieso bijna altijd uit dat kopen de betere keuze is, mits ik er lang genoeg blijf wonen, dus daar zal het niet vanaf hangen.

Het hangt meer op of ik de hypotheek kan krijgen. Met 1.5x modaal kan ik net iets meer dan twee ton lenen en dat wordt nogal krap.
Zoals altijd hangt dat van het aantal noten op je zang af.

Maar ik neem aan als je jarenlang gehuurd hebt, dat je ontzettend veel verdiend en gespaard hebtt? Ik dacht dat huren slapend rijk worden was.
pi_135497397

[ Bericht 100% gewijzigd door Schuifpui op 14-01-2014 21:48:40 ]
pi_135497423
verkeerd topic
pi_135497516
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:48 schreef Schuifpui het volgende:
verkeerd topic
En de verkeerde edit knop. :+
pi_135497713
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En de verkeerde edit knop. :+
Ja m'n laptop hapert met typen en muizen. :')
Gaat niet zo soepel vandaag.
pi_135497725
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:14 schreef OngeschiktX het volgende:
Misschien dat bijvoorbeeld 0.5% wel beter is.
Lijkt me bij een nieuwbouwwoning meer dan ruim genoeg, zelfs als daar inbegrepen het vervangen van de keuken zit (zo'n ding slijt wel, dus na 30 jaar lijkt vervanging me niet onwaarschijnlijk)

Ter vergelijking: Toen ik mijn eengezinswoning 9 jaar geleden kocht was hij 20 jaar oud, en ik zou al niet eens weten waar ik qua onderhoud in godsnaam 35K (50% van wat jij noemde) verspreid over 30 jaar tijd in zou moeten stoppen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 14-01-2014 22:10:36 ]
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 22:14:27 #241
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_135499012
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:41 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Maar ik neem aan als je jarenlang gehuurd hebt, dat je ontzettend veel verdiend en gespaard hebtt? Ik dacht dat huren slapend rijk worden was.
Nice :7 I see what you did there 8-)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_135499440
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:41 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik huur, maar wel vrije sector en dat is dus niet echt slapend rijk worden. Wel heb ik aardig wat gespaard, dus vandaar dat ik nu aan kopen denk. Bij maximale hypotheek ben ik aan de hypotheek net iets meer kwijt dan aan m'n huur nu, dan dus nog wat extra kosten, met 0.5% onderhoud zo'n ¤200/maand meer dan huren.

Ik wil wel een goede woning, als ik nu niet kan krijgen wat ik wil, dan maar een jaartje later. Ik spaar flink ook door structureel overuren, dus dan is de kans groot dat het wel lukt. Liever nu nog een jaartje huren en dan fijne woning kopen, dan nu iets kopen waar ik uiteindelijk niet blij mee ben. Sommetje van net/gisteren laat wel zien dat kopen eigenlijk gewoon gunstiger is.
pi_135499920
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:20 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik wil wel een goede woning, als ik nu niet kan krijgen wat ik wil, dan maar een jaartje later.
Dat is uiteraard een goed uitgangspunt.

quote:
Sommetje van net/gisteren laat wel zien dat kopen eigenlijk gewoon gunstiger is.
Je verwacht het niet he, met 4,2 miljoen woningeigenaren. :+
pi_135500318
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is uiteraard een goed uitgangspunt.

[..]

Je verwacht het niet he, met 4,2 miljoen woningeigenaren. :+
Eigenlijk wel, maar ik vind het we fijn om gekwantificeerd te hebben. ;)

Daarnaast wil ik ook wat negatieve scenerios kunnen inzien om te bekijken hoe desastreus het moet gaan om te zorgen dat het huis onderwater komt e.d. Dat lijkt mee te vallen. Het enige grote risico is het verliezen van m'n baan omdat ik alleen ben. Bij huren kan ik direct van de woning af, bij kopen is dat lastiger.
pi_135500949
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:31 schreef OngeschiktX het volgende:
Daarnaast wil ik ook wat negatieve scenerios kunnen inzien om te bekijken hoe desastreus het moet gaan om te zorgen dat het huis onderwater komt e.d.
Dat je huis onderwater zou staan maakt geen reet uit als je niet moet verhuizen/verkopen. Weeg wel voor jezelf even af wat voor rentevaste periode je wilt. Als je huis onderwater staat kun je je hypotheek niet makkelijk oversluiten, en ben je eigenlijk een beetje gedwongen het verlengingaanbod van je hypotheekverstrekker te accepteren, ook als dat een hogere rente betekent.

quote:
Het enige grote risico is het verliezen van m'n baan omdat ik alleen ben. Bij huren kan ik direct van de woning af, bij kopen is dat lastiger.
Je kunt wel van je huurwoning af, maar wonen moet je toch. Vraag is of je evt. handig genoeg bent om het gat tussen low-cost huren (400 a 500 per maand?) en je bruto hypotheek kunt opvullen.
pi_135501381
Bedoel je met low-cost huren m'n huidige huur? Die is 750. Bruto hypotheek zou net boven de 1000 liggen. Nu kan ik dat makkelijk opvangen met baan, zonder baan zal ik van drie maanden WW en daarna spaargeld rond moeten komen. Hoe lang ik dat red, hangt af van het moment dat het fout gaat. Net na het kopen, als ik alles heb ingericht naar verwachting een jaartje. Als het na 10 jaar gebeurt, waarschijnlijk een aantal jaar.
pi_135501665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:45 schreef OngeschiktX het volgende:
Bedoel je met low-cost huren m'n huidige huur?
Met low-cost huren bedoel ik dat als jij zegt dat je je huur kunt opzeggen, je wel iets anders zult moeten huren. Al is het maar een 1 a 2 kamer woning.
pi_135501917
Op die manier. Ik ben niet ingeschreven bij woningbouw, dus als ik opeens zou moeten verhuizen vanwege financiele problemen, vraag ik me af hoeveel ik zou kunnen besparen op huur. Misschien dat er wel ergens een aftandse 1 of 2 kamerwoning is te krijgen met keuken en sanitair van 60 jaar oud oid. Dan zou het vast voor zo'n ¤500 kunnen. Verder heb ik daar nooit naar gezocht.
pi_135504193
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:20 schreef OngeschiktX het volgende:
Sommetje van net/gisteren laat wel zien dat kopen eigenlijk gewoon gunstiger is.
Hangt maar net van je exacte situatie en toekomstperspectief af. Kopen houdt een zeker risico in.

Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt. Dat zijn dan vaak wel scenario's die door de meesten als 'minder prettig' worden ervaren. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd prettig.
pi_135505173
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:31 schreef hpeopjes het volgende:
Kopen houdt een zeker risico in.
Huren ook, ik speculeer namelijk niet graag met mijn woonlasten.

quote:
Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt. Dat zijn dan vaak wel scenario's die door de meesten als 'minder prettig' worden ervaren. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd prettig.
Nou, kom maar op met je scenario's. Wel graag realistische. Dus niet: als je over 4 jaar wilt verhuizen dan heb je waarschijnlijk verlies, want je koopt geen huis om er maar 4 jaar te wonen.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 23:55:57 #251
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_135505496
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou, kom maar op met je scenario's. Wel graag realistische. Dus niet: als je over 4 jaar wilt verhuizen dan heb je waarschijnlijk verlies, want je koopt geen huis om er maar 4 jaar te wonen.
Trouwen in gemeenschap van goederen waarna binnen 5 jaar een scheiding volgt?
Op zich geen onrealistisch scenario.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_135505831
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:55 schreef GSbrder het volgende:
Trouwen in gemeenschap van goederen waarna binnen 5 jaar een scheiding volgt?
Op zich geen onrealistisch scenario.
Wat is daar het probleem van dan? Als er geen/weinig overwaarde is en je de hypotheek op 1 inkomen kunt betalen (daar hadden we het namelijk over) is er toch niks aan de hand? Sterker nog, wellicht (als de woning onder water staat) moet je ex dan nog geld toeleggen. :o
  woensdag 15 januari 2014 @ 00:05:21 #253
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_135505936
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat is daar het probleem van dan? Als er geen/weinig overwaarde is en je de hypotheek op 1 inkomen kunt betalen (daar hadden we het namelijk over) is er toch niks aan de hand? Sterker nog, wellicht (als de woning onder water staat) moet je ex dan nog geld toeleggen. :o
Het ging om scenario's in specifieke situaties, dus niet iedereen kan op één inkomen een hypotheek voor een woning krijgen.

Lijkt me wel een dingetje, net als de bijkomende kosten.
pi_135506012
quote:
15s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:05 schreef GSbrder het volgende:
Het ging om scenario's in specifieke situaties, dus niet iedereen kan op één inkomen een hypotheek voor een woning krijgen.
Ow sorry, ik las per ongeluk wat er stond:

quote:
Er zijn zat scenario's te bedenken waarbij huren gunstiger uit de bus komt.
  woensdag 15 januari 2014 @ 00:33:30 #255
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_135506893
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ow sorry, ik las per ongeluk wat er stond:

[..]

Is "een hypotheek op twee inkomens, kort daarop gevolgd door een scheiding" dan geen scenario waarbij huren gunstiger is?
pi_135507015
quote:
15s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:33 schreef GSbrder het volgende:
Is een hypotheek op twee inkomens, kort daarop gevolgd door een scheiding dan geen scenario waarbij huren gunstiger is?
Tuurlijk wel, maar rampscenario's kun je overal voor bedenken. Ook voor huurwoningen.

Maar het scenario wat jij schetst gaat niet zozeer over kopen of huren. Je kunt immers ook een vrije sector woning huren voor 1400,- per maand die je op 1 inkomen niet kunt betalen. Beiden, zowel kopen als huren, is niet handig als je de lasten alleen niet kunt dragen, danwel de risico's niet afdekt.

Voordeeltje bij kopen is dat er meestal een ORV bij inzit. Als mij wat overkomt, of mijn vrouw, is het huis vrijwel geheel afgelost. Dat slaapt een stuk prettiger dan met een vrije sector huur van 900,-
  woensdag 15 januari 2014 @ 07:12:37 #257
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_135508842
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als mij wat overkom
iedereen kan een ORV afsluiten, ik heb er ook een, 50.000 euro bij de Ohra. kost 17 euro per maand
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_135509737
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Voordeeltje bij kopen is dat er meestal een ORV bij inzit. Als mij wat overkomt, of mijn vrouw, is het huis vrijwel geheel afgelost. Dat slaapt een stuk prettiger dan met een vrije sector huur van 900,-
Je kan ook een ORV afsluiten als je een huis huurt, zodat je partner bij jouw overlijden nog lang in het huurhuis kan blijven wonen. Wat trouwens erg handig is. Ze kosten ook nog geen drol.
Of een ORV een voordeel is weet ik niet, want die verplichte ORV bij hypotheken zijn vaak asociaal duur, tot wel 5-10x duurder dan een losse ORV.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135510833
quote:

Je kan het "prettige" ook optimaliseren: wat voor leefgenot heb je in je huurhuis t.o.v. een koophuis. Lijkt me dat je meer keuze hebt uit koophuizen dan de range die je "toebedeeld" krijgt in de (a)sociale huursector.

Wat al die veronderstelde onderhoudskosten van een koopwoning betreft: bedenk dat je via je huur die kosten ook betaalt én dat de binnenkant huurkot óók op orde moet houden.

Ik woon in een 100 jaar oude woning. Door alles bij aankoop met goede materialen op te knappen en door zelf het onderhoud uit te voeren, zit ik nu op een budget van ¤500 - ¤1000,- per jaar. 2013: nieuwe wrc-boeidelen, verf en openslaand raampje en de scharnieren. That's it
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135512001
Kopen of huren is meestal niet 100% gebaseerd op een rationele grondslag.
Voor 2008 werd vaak beweerd dat kopen altijd beter was omdat de prijzen zouden blijven stijgen.
Tegenwoordig worden ook andere afwegingen gemaakt, meer of minder rationeel.
Deze zal ieder voor zich moeten afwegen in hoeverre ze van toepassing zijn en hoe groot de invloed is.
Punten die in overweging genomen worden zijn o.a. prijs, staat van onderhoud, locatie, keuze vrijheid, financiering, persoonlijke ontwikkeling, flexibiliteit, vermogensopbouw, woonlasten.
Deze opsomming is niet volledig, maar als je al deze factoren serieus afweegt, dan zit je redelijk goed (en dat is dan ook weer persoonlijk).
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  woensdag 15 januari 2014 @ 17:52:59 #261
323876 michaelmoore
pi_135527083
Verhuurder moet om de verhuurheffing te ontlopen meer huurwoningen verkopen
http://www.telegraaf.nl/d(...)oopt_economie__.html

quote:
wo 15 jan 2014, 14:00 | 7 reacties
Heffing voor verhuurder sloopt economie
Frits Panhuyzen
AMSTERDAM - De overheid lijkt te grossieren in de verkeerde beslissingen.
En dan ook nog op precies het verkeerde moment.
Neem de verhuurderheffing.
Net nu de woningmarkt lijkt uit te bodemen en de consument weer een beetje vertrouwen krijgt, wordt de verhuurderheffing ingevoerd.
Op alle betrokken partijen heeft dit een negatieve invloed. En daarmee op de economie. Ik zal u uitleggen waarom.

Ordinaire belastingverhoging
De verhuurderheffing is gewoon een ordinaire belastingverhoging en wel voor het verminderen van de staatsschuld.
Dit laatste staat nota bene ook zo op de website van de Rijksoverheid! Verhuurders die meer dan 10 sociale huurwoningen verhuren betalen een heffing over de waarde ervan.
Dit betreft woningen waarvan de huur lager is dan circa euro 700 per maand. De verhuurderheffing loopt op van ruim 0,38% van de waarde van de woning in 2014 tot bijna 0,54% in 2017.

Dit percentage lijkt niet veel. Voor beleggers die rekenen met rendementen van 4 – 5% is dit echter wel een groot verschil (circa 10%).
De gevolgen zijn duidelijk.
Beleggers zullen een deel van hun portefeuille afstoten om de risico’s in dit segment te beperken.

Dit risico bestaat er bijvoorbeeld uit dat de inflatie aantrekt, waardoor rendementen verder dalen. Deze ‘gedwongen’ verkoop zet de huizenprijs verder onder druk, juist op het moment dat deze lijkt uit te bodemen.
Hoezo probeert de overheid de woningmarkt vlot te trekken?
Verhuurderheffing afwentelen
De belegger die niet verkoopt zal alternatieve scenario’s overwegen om de heffing (juridisch) te voorkomen, af te wentelen of optisch te vermijden.
Een van de mogelijkheden van dit laatste is besparen op onderhoud, wat niet in het belang is van bedrijven die zich hierop richten.
Afwentelen kan door de huur te verhogen. Het rendement moet ten slotte ergens vandaan komen. In het eerste geval wordt de bouw- en onderhoudsector (opnieuw) behoorlijk geraakt en in het tweede geval zal de koopkracht van de huurder, dus de consument, verder worden ondermijnd.
En de overheid maar roepen dat we meer moeten besteden om de economie vlot te trekken.
Eerder werd ook al de BTW verhoogd.

Dan nu het argument dat lagere huizenprijzen de woonconsument flink gaan helpen bij de aankoop van een woning.
Hiermee zou de markt dan wel vlot getrokken kunnen worden, zoals Minister Blok graag wil. Ook dat argument is niet valide. Want weliswaar staat de hypotheekrente (relatief) laag met zo’n 4,5%, maar door de thans verplichte aflossing (over 30 jaar) van zo’n 3,3% per jaar worden de maandlasten zo ongeveer verdubbeld. Dit wordt allemaal direct doorberekend bij de bank.
Overheid moet zelf bezuinigen

Uiteindelijk moet met de verhuurderheffing per jaar zo’n 1,7 miljard euro opgehaald worden om het gat in de staatsschuld, mede door frauderende woningcorporaties, te dichten. Misschien moet de overheid eens naar zichzelf kijken. Extra belastingverhogingen gaan niet helpen in een tijdsgewricht waarin de economie door consumenten en bedrijfsleven moet worden vlot getrokken. En waarin ook het vertrouwen in de overheid moeten worden hersteld. Extra bezuinigingen bij de overheid zelf zullen daarentegen wel helpen. Dit kan simpelweg worden gerealiseerd door enerzijds de regelgeving terug te dringen en anderzijds door het ontslag van vele duizenden ambtenaren die zichzelf in Den Haag aan het werk houden met o.a. de invoering van de verhuurderheffing.

Zo zijn er meer actuele ontwikkelingen; de volgende keer meer over de toestand in de (vastgoed)wereld.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 15 januari 2014 @ 17:54:54 #262
165633 eriksd
The grand facade...
pi_135527151
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Huren ook, ik speculeer namelijk niet graag met mijn woonlasten.

[..]

Ik heb mijn huis gekocht om er 6 tot 8 jaar te wonen ;)
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_135527225
wat een raar verhaal in de telegraaf is dat MM ik zie het verschil niet tussen belasting verhogingen en het ontslaan van ambtenaren, het lijkt me beiden niet goed voor de economie
pi_135527816
in het huis aan huis blaadje hier, woningbouwver. stelt diverse projecten uit; ontslaat 20 van de 100 medewerkers..
pi_135528209
Logisch. De bomen groeiden tot in de hemel bij die clubs en dat is niet meer...
  woensdag 15 januari 2014 @ 18:37:34 #266
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135528901
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 17:54 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik heb mijn huis gekocht om er 6 tot 8 jaar te wonen ;)
dan heb je nog verlies, dus dat maakt niets uit. Het geeft ook niets, want als je maar aflost kun je makkelijk je huis voor bv een ton minder verkopen, je hebt dan geen schulden als je een ton hebt afgelost. Dus in principe geeft het niets als de huizenprijzen blijven dalen. Je moet een huis dan gewoon zien als een auto die je afschrijft.
pi_135528935
Die verhuurdersheffing wordt vervolgens gebruikt om de huurtoeslag van te betalen. :') over vestzak broekzak gesproken.
  woensdag 15 januari 2014 @ 18:41:03 #268
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135529071
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:38 schreef LogiteX het volgende:
Die verhuurdersheffing wordt vervolgens gebruikt om de huurtoeslag van te betalen. :') over vestzak broekzak gesproken.
die verhuurdersheffing is belachelijk. Je moet de grens van de sociale huur eerst maar eens verlagen naar bv 400 euro per maand. Dan praat je over sociale huur en niet als je het over tovch al extreem hoge huren van bijna 700 euro hebt. Ik zie dat al niet meer als sociale huur. Als je dat doet en je legt de verhuurder die in een normaal segement zitten (van 400-700 euro) geen heffingen en rare regelgeving op , dan ontmoedig je mensen tenminste niet om hun pand te verhuren.
  woensdag 15 januari 2014 @ 18:41:44 #269
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135529096
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:38 schreef LogiteX het volgende:
Huurtoeslag is ook zoiets absurds, dit moet men per direct afschaffen natuurlijk. Dit kan ook als de huren omlaag gaan.
pi_135529131
Niet iedereen krijgt huurtoeslag, dus dat kan je helemaal niet afschaffen en de huur verlagen
pi_135529559
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Huurtoeslag is ook zoiets absurds, dit moet men per direct afschaffen natuurlijk. Dit kan ook als de huren omlaag gaan.
Weinig mis met huurtoeslag maar had weinig zin afgelopen jaren en was zelfs oneerlijk. Nu met de grote huurstijging en de huurtoeslag krijg je meer iets van een inkomensafhankelijke huurprijs voor de sociale huurwoningen en zal eerder leiden tot doorstroming
  woensdag 15 januari 2014 @ 18:53:13 #272
165633 eriksd
The grand facade...
pi_135529607
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:37 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

dan heb je nog verlies, dus dat maakt niets uit. Het geeft ook niets, want als je maar aflost kun je makkelijk je huis voor bv een ton minder verkopen, je hebt dan geen schulden als je een ton hebt afgelost. Dus in principe geeft het niets als de huizenprijzen blijven dalen. Je moet een huis dan gewoon zien als een auto die je afschrijft.
Het interesseert mij weinig tot niets wat het dan oplevert. Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_135529726
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:53 schreef eriksd het volgende:

[..]

Het interesseert mij weinig tot niets wat het dan oplevert. Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Over acht jaar ben je dood?
  woensdag 15 januari 2014 @ 18:58:46 #274
323876 michaelmoore
pi_135529898
quote:

[..]

huurtoslag en HRA is beiden onzin
pi_135529939
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

huurtoslag en HRA is beiden onzin
Nonsens.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:08:59 #276
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_135530550
Januari 2014. Het is al weer een jaar geleden dat ik in dit topic was. Na de laatste pagina's te hebben doorgelezen blijk ik weinig gemist te hebben. Het is nog steeds kommer en kwel.

Ik wacht nog geduldig op de door Xeno (leeft die nog?) voorspelde daling van 50%. Of op het moment dat de bank de onderwaarde ten opzichte van de hypotheek per direct komt opeisen en me mijn huis uit gooit. Of tot we allemaal werkloos zijn en de hypotheek niet meer kunnen betalen. Want door de crisis zouden zowel mijn partner als ik vast onze baan verliezen!
Mijn partner verloor inderdaad haar baan. Erg lullig, net een maand na haar vaste contract werd ze na een reorganisatie via het "afspiegelingsbeginsel + LIFO" principe er uit geknikkerd. Nog voor haar laatste werkdag had ze echter een nieuwe baan, hogere positie, meer salaris, dus onze inkomensstijging voor 2014 is ook al binnen... valt allemaal toch weer mee.

Ondertussen wonen we nog steeds heerlijk in ons huis. Geinvesteerd in wat isolatie, en dit jaar staan de hal, WC, trappen en zolder op de planning. Is het minder waard geworden? Vast wel. Maar de maandlasten zijn nog hetzelfde als toen we het kochten, terwijl mijn vorige huurhuis (heb nog contact met de nieuwe bewoner) de huur flink heeft zien stijgen. Die betaalt inmiddels meer huur dan ik aan netto maandlasten. En dat voor 1/3e van de oppervlakte...

Tja lieve huizenmarktopicers, het is me een drama allemaal! Tot volgend jaar :) :*
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:18:30 #277
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135531140
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:08 schreef Whuzz het volgende:
Januari 2014. Het is al weer een jaar geleden dat ik in dit topic was. Na de laatste pagina's te hebben doorgelezen blijk ik weinig gemist te hebben. Het is nog steeds kommer en kwel.

Ik wacht nog geduldig op de door Xeno (leeft die nog?) voorspelde daling van 50%. Of op het moment dat de bank de onderwaarde ten opzichte van de hypotheek per direct komt opeisen en me mijn huis uit gooit. Of tot we allemaal werkloos zijn en de hypotheek niet meer kunnen betalen. Want door de crisis zouden zowel mijn partner als ik vast onze baan verliezen!
Mijn partner verloor inderdaad haar baan. Erg lullig, net een maand na haar vaste contract werd ze na een reorganisatie via het "afspiegelingsbeginsel + LIFO" principe er uit geknikkerd. Nog voor haar laatste werkdag had ze echter een nieuwe baan, hogere positie, meer salaris, dus onze inkomensstijging voor 2014 is ook al binnen... valt allemaal toch weer mee.

Ondertussen wonen we nog steeds heerlijk in ons huis. Geinvesteerd in wat isolatie, en dit jaar staan de hal, WC, trappen en zolder op de planning. Is het minder waard geworden? Vast wel. Maar de maandlasten zijn nog hetzelfde als toen we het kochten, terwijl mijn vorige huurhuis (heb nog contact met de nieuwe bewoner) de huur flink heeft zien stijgen. Die betaalt inmiddels meer huur dan ik aan netto maandlasten. En dat voor 1/3e van de oppervlakte...

Tja lieve huizenmarktopicers, het is me een drama allemaal! Tot volgend jaar :) :*
Whuzz *;

We zitten gewoon nog dik in de daling, gevolgd door een Japan scenario. Werk is er uiteraard nog wel maar de meeste mensen krijgen amper meer salaris of een beter betaalde baan. Bij deze gefeliciteerd dat het jouw vriendin wel gelukt is :)

Nou tot volgend jaar maar weer want jouw bijdragen aan dit topic waren over het algemeen niet bijster interessant of zinvol :W
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:21:22 #278
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135531308
quote:

die verhuurdersheffing is belachelijk.
Blok is een loopjongen van de banksters, die is niet geinteresseerd in betaalbare huisvesting. Hij is enkel geinteresseerd om het falende geldsysteem in stand te houden. Feitelijk zit deze man op het verkeerde ministerie.
quote:

En je vergeet de HRA, deze leensubsidie moet per direct afgeschaft worden. Werkt marktverstorend en prijsopdrijvend. Daarnaast is het begrotingstekort meteen vrijwel opgelost als de HRA per direct word afgeschaft.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_135531340
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:18 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Whuzz *;

We zitten gewoon nog dik in de daling, gevolgd door een Japan scenario. Werk is er uiteraard nog wel maar de meeste mensen krijgen amper meer salaris of een beter betaalde baan. Bij deze gefeliciteerd dat het jouw vriendin wel gelukt is :)

Nou tot volgend jaar maar weer want jouw bijdragen aan dit topic waren over het algemeen niet bijster interessant of zinvol :W
Xeno, je bakt gewoon verdomde weinig van je voorspellingen of analyses :)
pi_135531393
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:21 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Blok is een loopjongen van de banksters, die is niet geinteresseerd in betaalbare huisvesting. Hij is enkel geinteresseerd om het falende geldsysteem in stand te houden. Feitelijk zit deze man op het verkeerde ministerie.

[..]

En je vergeet de HRA, deze leensubsidie moet per direct afgeschaft worden. Werkt marktverstorend en prijsopdrijvend. Daarnaast is het begrotingstekort meteen vrijwel opgelost als de HRA per direct word afgeschaft.
Tuurlijk, een stevige belastingverhoging. Briljant.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:23:06 #281
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135531420
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 17:52 schreef michaelmoore het volgende:
Verhuurder moet om de verhuurheffing te ontlopen meer huurwoningen verkopen
http://www.telegraaf.nl/d(...)oopt_economie__.html
De overheid is een tumor, echter eentje die zichzelf niet gaat uitsnijden of verdelgen. Daarvoor heb je een bloedige revolutie of een oorlog voor nodig.
pi_135531442
Dat doen ze natuurlijk alleen in ruil voor een belastingverlaging die even groot is, he
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:24:44 #283
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135531522
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tuurlijk, een stevige belastingverhoging. Briljant.
Ooh... is dat een probleem dan? De verhuurdersheffing is een belastingverhoging voor huurders en dat heeft op geen enkel bezwaar gestuit. Daarnaast is de belastingdruk voor huurders evenredig hoger omdat men een belastingvoordeel aan kopers wenst te geven. Lijkt mij allemaal heel anti-liberaal maar als het op overheidsfinanciering aankomt maakt dat de liberalen geen bal meer uit.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:24:45 #284
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_135531525
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:25:08 #285
323876 michaelmoore
pi_135531555
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:23 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De overheid is een tumor, echter eentje die zichzelf niet gaat uitsnijden of verdelgen. Daarvoor heb je een bloedige revolutie of een oorlog voor nodig.
en de EU is een kankergezwel er boven op ligt
pi_135531576
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:23 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Zegt hij vanuit zijn sociale huurwoning terwijl hij met zijn uitkering in de schuldsanering zit. Sterk verhaal weer ^O^
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:26:08 #287
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135531632
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en de EU is een kankergezwel er boven op ligt
De EU is toch ook gewoon een overheid? Beiden zitten vol met zelfbenoemde toppers die maar eindelijk denken te graaien in de bijeen geroofde pot met takspoet.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:27:09 #288
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135531696
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zegt hij vanuit zijn sociale huurwoning terwijl hij met zijn uitkering in de schuldsanering zit. Sterk verhaal weer ^O^
Heb jij de VVD dan al zien werken aan minder overheid en minder regels? Ik niet. Die jongens en meisjes gaan gewoon door met rechts lullen en links en rechts de zakken vullen.

Oh.. en de belasting verlagen... ja daar zijn ze ook volop mee bezig.
pi_135531752
Ik denk niet dat CC een uitkering heeft, die is gewoon makelaar
pi_135531815
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:27 schreef arjan1112 het volgende:
Hij is vooral een fantasievolle troll.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:29:18 #291
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135531852
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:27 schreef arjan1112 het volgende:
En dan heb je transacties nodig om je geld binnen te harken. Dus zakken met die prijzen mensen, kan ik ook weer eens kaviaar op het menu zetten 8-)
pi_135531916
Verkoop 2 huizen van een miljoen per jaar, heb je 40 ruggen gelijk klaar.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:31:51 #293
165633 eriksd
The grand facade...
pi_135532019
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hij is vooral een fantasievolle troll.
Staat waarschijnlijk ook langs de kant.
Bis bis bis
pi_135532072
quote:

[..]

Hangt maar net van je exacte situatie en toekomstperspectief af. Kopen houdt een zeker risico in.

Je mag een scenario noemen, dat kan ik die invoeren. Er is ook zeker wel iets te bedenken waarbij huren gunstiger is. Het grootste punt zit 'm nog in de investering (k.k., verbouwkosten, e.d.) die je terug moet verdienen. In mijn voorbeeld duurt dat een jaar of 6. Verder moet heb ik het sheetje voor mezelf gemaakt om te kijken wat er in verschillende gevallen gebeurt. Dat gaat uit dus uit van mijn hoge huur en niet van huur van ¤400/maand in een sociale huurwoning. Dan wordt het natuurlijk al een heel ander verhaal.
pi_135532129
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:30 schreef arjan1112 het volgende:
Verkoop 2 huizen van een miljoen per jaar, heb je 40 ruggen gelijk klaar.
Nee joh mallerd
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:34:52 #296
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135532195
quote:
15s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:31 schreef eriksd het volgende:

[..]

Staat waarschijnlijk ook langs de kant.
Natuurlijk want waarom zou je een vinger optillen als je gewoon gratis geld kan krijgen van de overheid?
Ik heb gewoon goed gekeken hoe financieel goochelaars en bankjongens en meisjes dat doen. Gratis geld voor hen die er met de pet naar gooien of illusies creëren :Y
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:35:46 #297
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135532243
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:33 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nee joh mallerd
Een kennis betaalde zijn makelaar 7 ruggen voor de verkoop van zijn woning van 450k. Had een vaste prijs afgesproken.
pi_135532456
ow wacht... het is 0,5% courtage... niet 2% hm...
pi_135532524
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 07:12 schreef michaelmoore het volgende:
iedereen kan een ORV afsluiten, ik heb er ook een, 50.000 euro bij de Ohra. kost 17 euro per maand
Klopt, maar hoeveel huurders doen dat? Vrijwel niemand.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je kan ook een ORV afsluiten als je een huis huurt, zodat je partner bij jouw overlijden nog lang in het huurhuis kan blijven wonen. Wat trouwens erg handig is. Ze kosten ook nog geen drol.
Of een ORV een voordeel is weet ik niet, want die verplichte ORV bij hypotheken zijn vaak asociaal duur, tot wel 5-10x duurder dan een losse ORV.
Onzin. Je bent meestal inderdaad verplicht een ORV af te sluiten, maar waar je dat doet ben je vrij in. Dus jouw ORV kost net zoveel als die van mij.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:46:54 #300
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_135532962
http://www.bnr.nl/?servic(...)3396&audioId=2123319

De behanger, de schilder de keukenverkoper!!!

Wat Stef Vooral vergeet te vermelden is de hypotheekverstrekker, de financieel adviseur en de makelaar.

Die schilder en behanger zal ze worst wezen, die komen immers toch uit Oost Europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')