Dat maak ik bijna dagelijks mee. Invoegend verkeer dat naast mij uitkomt. Kan gebeuren, niet iedereen ziet het nut van vooruit kijken. Maar probeer het dan wel fatsoenlijk op te lossen, en niet op het gas stampen en voor mij invoegen met een halve meter tussenruimte als vergelding ofzo. Hallo, je hebt zelf die oogkleppen op, nul keer raden bij wie de verantwoordelijkheid ligt. (Hint: ìk ben het niet)quote:Op donderdag 9 januari 2014 00:34 schreef 2cv het volgende:
Volgens mij moeten sinds kort autolampen makkelijk te vervangen zijn.
Ontopique: vandaag een muts tegen gekomen die vermoedelijk 5 minuten er voor haar rijbewijs gehaald had bij een pakje boter uiteraard. Ik rijd rustig met 100 over de snelweg waar 130 toegestaan is. Het was niet druk dus ik verstoorde het verkeersbeeld niet. De muts in kwestie wou invoegen maar kwam toevallig naast mij te rijden. Zij keek verontwaardigd/verbaasd en gebaarde dat ik weg moest. Ik had daar niet zo veel zin in: als ze even wat beter geanticipeerd had dan had ze een half teentje meer of minder gas gegeven en had ze probleemloos voor of achter me in kunnen voegen. Uiteindelijk liet ze haar gaspedaal los, voegde achter mij in en ging om me heen. Dat ging wel netjes overigens.
Mijn vragen zijn dan, kon je eventueel een baantje opschuiven of niet, en waarom rij je 100 in een 130-stuk? Uiteraard niet verboden en voel je vooral niet meteen aangesproken, maar het merendeel van de mensen die dit doen zijn ook de mensen die dan met die snelheid een vrachtwagen in gaan halen en daardoor het overige verkeer dwingen in de ankers te gaan.quote:Op donderdag 9 januari 2014 00:34 schreef 2cv het volgende:
Volgens mij moeten sinds kort autolampen makkelijk te vervangen zijn.
Ontopique: vandaag een muts tegen gekomen die vermoedelijk 5 minuten er voor haar rijbewijs gehaald had bij een pakje boter uiteraard. Ik rijd rustig met 100 over de snelweg waar 130 toegestaan is. Het was niet druk dus ik verstoorde het verkeersbeeld niet. De muts in kwestie wou invoegen maar kwam toevallig naast mij te rijden. Zij keek verontwaardigd/verbaasd en gebaarde dat ik weg moest. Ik had daar niet zo veel zin in: als ze even wat beter geanticipeerd had dan had ze een half teentje meer of minder gas gegeven en had ze probleemloos voor of achter me in kunnen voegen. Uiteindelijk liet ze haar gaspedaal los, voegde achter mij in en ging om me heen. Dat ging wel netjes overigens.
Omdat die lui het dan nooit leren. Juist als het rustig is, hebben ze zich maar aan te passsen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 08:03 schreef BigSmurf het volgende:
Mijn vragen zijn dan, kon je eventueel een baantje opschuiven of niet
Als je toch al 30 km/u onder de maximumsnelheid zit, snap ik best dat je rechts blijft rijden.quote:Op donderdag 9 januari 2014 08:03 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Mijn vragen zijn dan, kon je eventueel een baantje opschuiven of niet
Je leert tegenwoordig juist om als het kan elkaar de ruimte te gunnen, dus ook om een baantje op te schuiven voor invoegers als het kan (lees: niet als het niet kan en je daarmee het overige verkeer hindert, voor de begrijpend lezers, daarom mijn vraag). De discussie is al eens gevoerd, eens worden gaan we het toch niet, maar het bevordert gewoon de doorstroming als je even opschuift en het de invoeger makkelijk maakt. Ook als het heel rustig is. Om iemand dan te betichten van "rijbewijs gehaald bij een pakje boter" vanwege zoiets, terwijl je zelf 100 rijdt in een 130-stuk (uitgaande dat ie niet met aanhanger rijdt oid) vind ik een beetje kort door de bocht.quote:Op donderdag 9 januari 2014 08:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Omdat die lui het dan nooit leren. Juist als het rustig is, hebben ze zich maar aan te passsen.
Nee, je leert dat je een invoeger niet mag hinderen bij het invoegen. Je hoeft hem geen gelegenheid te geven tot. Sterker nog, als jij op je examen naasst iemand gaat rijden in de hoop dat deze naar links gaat, zak je.quote:Op donderdag 9 januari 2014 08:44 schreef BigSmurf het volgende:
Je leert tegenwoordig juist om als het kan elkaar de ruimte te gunnen,
Dit dus. Dan rijd je lekke 130 op je GPS, komt er weer zo'n figuur 300 meter voordat de blokmarkering uberhaupt begint al naar links met 100, omdat er een vrachtwagen rijdt. Dat die vrachtwagen nog maar 60 rijdt en wel de hele invoegstrook gebruikt, snapt men niet.quote:Op donderdag 9 januari 2014 08:41 schreef Tsurany het volgende:
Ik moet al genoeg remmen omdat mensen even snel naar links komen zetten en daarbij niet letten op mensen die harder rijden.
Zo lang als diegene rechts houdt, niets aan het handje. Komen ze naar links, dan mag je klagen, zeker als het is voor een invoeger.quote:Op donderdag 9 januari 2014 08:44 schreef BigSmurf het volgende:
Dat is hetzelfde dat ik nu klaag dat iemand 100 rijdt in een 130-stuk, rijbewijs bij een pakje boter gehaald, niet met het verkeer meerijden blabla. Ook kort door de bocht.
Ik redeneer toch ook vanuit degene die al op de hoofdrijbaan rijdt, niet vanuit de invoeger. Wat die invoeger deed was zeker fout, maar degene op de hoofdbaan had ook even naar links kunnen gaan om überhaupt van elke vorm van problemen af te zijn (wederom: als het kan en je het overige verkeer niet hindert!).quote:Op donderdag 9 januari 2014 09:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, je leert dat je een invoeger niet mag hinderen bij het invoegen. Je hoeft hem geen gelegenheid te geven tot. Sterker nog, als jij op je examen naasst iemand gaat rijden in de hoop dat deze naar links gaat, zak je.
Ik slaap er geen minuut minder om als je dat doet hoor. Ga ik meteen weer naar rechts en heb ik wel 1 kcal extra verbruikt met tweemaal m'n knipperlicht aantikken. Sorry dat ik sociaal was in het verkeer, ik zal voortaan altijd de regels exact interpreteren en niemand meer iets gunnen als dat niet binnen de kaders van de wet past.quote:Als er alle ruimte is, dan ga je niet van het gas af of naar links. Dat mag die ander doen. Is het druk, dan wil ik wel eens een tikje gas terugnemen. Ik maak er een sport van, als iemand naar links gaat, doe ik of heel rustig aan totdat ze me ruim voorbij zijn voordat ik invoeg, of ik trek vol op en zorg dat ik ver voor deze mensen weer invoeg, zodat ze voor lul naar links gegaan zijn.
Dat zeg ik, kort door de bocht.quote:Zo lang als diegene rechts houdt, niets aan het handje. Komen ze naar links, dan mag je klagen, zeker als het is voor een invoeger.
Dat wil ik wel eens zienquote:Op donderdag 9 januari 2014 09:26 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ik redeneer toch ook vanuit degene die al op de hoofdrijbaan rijdt, niet vanuit de invoeger. Wat die invoeger deed was zeker fout, maar degene op de hoofdbaan had ook even naar rechts kunnen gaan om überhaupt van elke vorm van problemen af te zijn (wederom: als het kan en je het overige verkeer niet hindert!).
Baan opschuiven had wellicht gekund, maar dat mag niet, zo is mij geleerd. En ik rijd 100 omdat dat zuiniger rijdt. Dat kon ook prima, het was rustig op de weg. Als het drukker is rijd ik met het verkeer mee zodat ik geen rijdende barricade word.quote:Op donderdag 9 januari 2014 08:03 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Mijn vragen zijn dan, kon je eventueel een baantje opschuiven of niet, en waarom rij je 100 in een 130-stuk? Uiteraard niet verboden en voel je vooral niet meteen aangesproken, maar het merendeel van de mensen die dit doen zijn ook de mensen die dan met die snelheid een vrachtwagen in gaan halen en daardoor het overige verkeer dwingen in de ankers te gaan.
Je hebt bijna helemaal gelijk met je verhaal, maar waarom zou je geen strook mogen opschuiven als je de gelegenheid hebt?quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:31 schreef 2cv het volgende:
Baan opschuiven had wellicht gekund, maar dat mag niet, zo is mij geleerd.
Geen ideequote:Op donderdag 9 januari 2014 18:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Je hebt bijna helemaal gelijk met je verhaal, maar waarom zou je geen strook mogen opschuiven als je de gelegenheid hebt?
Zo'n punt had ik dus bij mijn vorige baan. Elke keer na werktijd was het daar een gigantische rij auto's. Gewoon braaf gaan staan wachten met knipperlicht aan en er is altijd wel iemand zo vriendelijk om even te wachten.quote:Op donderdag 9 januari 2014 20:14 schreef kingtoppie het volgende:
Wat vinden jullie van een voorrangsweg met een constante file voor het stoplicht waarbij er dicht nabij het stoplicht een straat uitstroomt op de voorrangsweg..
Moet je het persoon wat daar dan staat eeuwig laten wachten? Mag hij best zijn auto er tussendoor knallen omdat hij anders nooit aan de beurt komt?
Niet tussendoorknallen; dan ben je een malloot.quote:Op donderdag 9 januari 2014 20:14 schreef kingtoppie het volgende:
Wat vinden jullie van een voorrangsweg met een constante file voor het stoplicht waarbij er dicht nabij het stoplicht een straat uitstroomt op de voorrangsweg..
Moet je het persoon wat daar dan staat eeuwig laten wachten? Mag hij best zijn auto er tussendoor knallen omdat hij anders nooit aan de beurt komt?
Inderdaad, gewoon ééntje tussen laten. Zoveel moeite kost het niet.quote:Op donderdag 9 januari 2014 20:24 schreef starla het volgende:
Ik laat regelmatig mensen voor als ik zie dat er een batterij aan auto's achter elkaar rijdt.
Voor mij maakt het qua tijd geen zak uit. Voegt ie voor me in, dan ben ik 1 auto 'teruggezakt'. Voor die persoon maakt het wel uit; die kan gerust 10 minuten wachten.
Je bent verplicht om het kruispunt vrij te houden inderdaad. gezien men bij een zijweg ook in feite een kruispunt of t-splitsing heeft, lijkt me dit daar net zo.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:03 schreef Daeron het volgende:
[..]
Zo'n punt had ik dus bij mijn vorige baan. Elke keer na werktijd was het daar een gigantische rij auto's. Gewoon braaf gaan staan wachten met knipperlicht aan en er is altijd wel iemand zo vriendelijk om even te wachten.
Bij een kruispunt moet je zelfs wachten tot je het kruispunt in 1x vrij over kan steken, hoe is dat eigenlijk geregeld bij zijwegen? Lijkt mij dat je die dan eigenlijk ook vrij zou moeten laten om niet iemands doorgang te belemmeren.
Omdat dat onnodig links rijden is. Als je niemand aan het inhalen bent, heb je niks op de linkerbaan te zoeken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 18:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Je hebt bijna helemaal gelijk met je verhaal, maar waarom zou je geen strook mogen opschuiven als je de gelegenheid hebt?
Ik pak het eerste het beste "iets groter dan 50 cm" gat en daar zet ik hem rustig tussen met de neus.quote:Op donderdag 9 januari 2014 20:14 schreef kingtoppie het volgende:
Mag hij best zijn auto er tussendoor knallen omdat hij anders nooit aan de beurt komt?
Ten 1e, het is linkerSTROOK!quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat dat onnodig links rijden is. Als je niemand aan het inhalen bent, heb je niks op de linkerbaan te zoeken.
En juist heel veel mensen doen dat nietquote:Op donderdag 9 januari 2014 17:31 schreef 2cv het volgende:
[..]
Baan opschuiven had wellicht gekund, maar dat mag niet, zo is mij geleerd. En ik rijd 100 omdat dat zuiniger rijdt. Dat kon ook prima, het was rustig op de weg. Als het drukker is rijd ik met het verkeer mee zodat ik geen rijdende barricade word.
En de rijbewijs-bij-pakje-boter-muts had ook ruimte zat om voor of achter mij in te voegen.
Omdat je niemand inhaalt. Het is de definitie van onnodig links rijden om zomaar naar links te gaan zonder dat daar een goede reden voor is.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
En waarom zou dat onnodig links rijden zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |