quote:In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.
De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.
Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.
Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.
Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.
Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.
Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.
Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.
Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.
NOS
quote:Nelson Mandela (95) overleden
In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.
De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.
Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.
Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.
Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.
Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.
Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.
Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.
Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.
Idd, er gaan geruchten dat heel zuid Afrika op zijn kop gaat staanquote:Op donderdag 5 december 2013 22:48 schreef StateOfMind het volgende:
Benieuwd of er nu, volgens de jarenlange geruchten, massaal blanken vermoord gaan worden.
Vaak gaan de geruchten op binnen gezellige groepjes als de AWB.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:53 schreef eend112 het volgende:
[..]
Idd, er gaan geruchten dat heel zuid Afrika op zijn kop gaat staan
Niet, gewoon deze.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:52 schreef Ambrosius het volgende:
Hoe vaak gaan we nog van topic wisselen..
quote:Op donderdag 5 december 2013 22:53 schreef superniger het volgende:
Mooi, weer een terrorist minder op aarde.
One man's terrorist is another man's freedom fighter.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:53 schreef superniger het volgende:
Mooi, weer een terrorist minder op aarde.
Dat idd. Een hele, hele bijzondere man.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:50 schreef NJ het volgende:
Hoewel het er natuurlijk al een half jaar aan zat te komen is het nog steeds diep triest. Een legende bij leven, een heilige in de dood waarschijnlijk.
Waarom nu opeens wel?quote:Op donderdag 5 december 2013 22:56 schreef superniger het volgende:
Hoop dat alle blanken Zuid-afrika zsm verlaten. Ze zijn nu allemaal vogelvrij om vermoord te worden
Gelukkig maar dat ze hem konden bereiken, want het is wel vroeg daar in Australie.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:57 schreef themole het volgende:
Ze hebben Wim Kok opgegraven bij Nieuwsuur.
Dat land is toch hartstikke stabiel?quote:Op donderdag 5 december 2013 22:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik verwacht niet dat er een chaos uitbreekt, Mandela speelde alleen nog een symbolische rol de laatste jaren
watquote:Op donderdag 5 december 2013 22:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Toch, als iemand zo lang dood dreigt te gaan verwacht je het bijna niet meer.
Naar Afrikaanse maatstaven wel.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:59 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Dat land is toch hartstikke stabiel?
Hij verkeerde al langer in een slechte gezondheid, is wat ik bedoel. Het zat eraan te komen.quote:
Alles beter dan Jeroen Krabbé.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:00 schreef MadMaster het volgende:
We schakelen nu over naar onze speciale verslaggever en grootste vriend van de ex-president, Ruud Gullit....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kent de verhalen toch wel dat de witmens massaal zal worden afgeslacht zodra Mandela het hoekje om is?quote:
Vertel.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:05 schreef karton2 het volgende:
[..]
Je kent de verhalen toch wel dat de witmens massaal zal worden afgeslacht zodra Mandela het hoekje om is?
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:07 schreef superniger het volgende:
Is er al een foute grappen/plaatjes topic?
twitter:fokkesukke twitterde op donderdag 05-12-2013 om 23:00:44BREAKING! #RIP #Mandela Morgen @fokkesukke op valreep in NEXT. Ook in DERDE druk van Afzien van 2013. http://t.co/cE6C5XoMWB reageer retweet
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:07 schreef superniger het volgende:
Is er al een foute grappen/plaatjes topic?
Doe dat ff lekker in ONZ ofzo..quote:Op donderdag 5 december 2013 23:08 schreef sonnyspek het volgende:
[..]twitter:fokkesukke twitterde op donderdag 05-12-2013 om 23:00:44BREAKING! #RIP #Mandela Morgen @fokkesukke op valreep in NEXT. Ook in DERDE druk van Afzien van 2013. http://t.co/cE6C5XoMWB reageer retweet
En dat symbool is nu juist weg.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik verwacht niet dat er een chaos uitbreekt, Mandela speelde alleen nog een symbolische rol de laatste jaren
Hangt af van de mate waarin het hem persoonlijk te verwijten was dat een hoop van zijn idealen niet zijn behaald, Mandela was immers geen alleenheerser tijdens zijn presidentschap.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:08 schreef LelijKnap het volgende:
Zoals ik al in een ander topic zei: een man met goede intenties, maar de gevolgen van zijn invloed daaruit vloeiende, zijn alles behalve goed. Intentie of resultaat?
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:09 schreef Mani89 het volgende:
Op 5 december, dit kan geen toeval zijn. Dood aan Zwarte Piet!
Voor Afrikaanse begrippen wel in ieder gevalquote:Op donderdag 5 december 2013 22:59 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Dat land is toch hartstikke stabiel?
Vervuil dit topic daar niet mee aubquote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
RTL Late Night heeft Gordon als Mandela-kenner.
Hahahaha. Geloofwaardig. Bij gebrek aan beter zeker.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
Hij had een woning in RSA, dus dan ben je algauw kenner wrs, was vanwege zijn reuma...quote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
Dat is het zelfde als Frans Bauwer uitnodigen om over Syrië te praten.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
Dat wist hij evengoed.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:10 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hangt af van de mate waarin het hem persoonlijk te verwijten was dat een hoop van zijn idealen niet zijn behaald, Mandela was immers geen alleenheerser tijdens zijn presidentschap.
Hij is 95 jaar geworden. Super oud. Ik vind het wel te geloven en beter voor hem.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:12 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Vervuil dit topic daar niet mee aub
Wát een legende is die man. Kan het niet geloven maar met zijn leeftijd is het onomkeerbaar. RIP.
Geinig man.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:13 schreef Voorschrift het volgende:
Weer een (voormalige) terrorist minder, er zijn ergere dingen.
Niks geinigs aan, ik rouw geen minuut om het heengaan van deze "beste" man.quote:
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
Jammer dat sommige in dit Topic lopen te grappen en zeiken over Nelson Mandela.
Als diegene maar 10% van de moraal, de lef, moed en ruggengraat zouden hebben van Nelson Mandela, dan zou je het al achterwege laten.
En als je dan zo nodig een beetje wilt trollen, of niet het respect kan opbrengen voor een internationaal groots bekwame bestuurders die de geschiedenis heeft bepaald, doe dat dan ergens anders dan hier.
Ga naar ONZ, of geenstijl ofzo, Update je sugarbabes of mooiboy account. Ga hyves'en.
[ afbeelding ]
je slaapt zeker ook in een Che pyjama?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
Als diegene maar 10% van de moraal, de lef, moed en ruggengraat zouden hebben van Nelson Mandela, dan zou je het al achterwege laten.
En als je dan zo nodig een beetje wilt trollen, of niet het respect kan opbrengen voor een internationaal groots bekwame bestuurders die de geschiedenis heeft bepaald, doe dat dan ergens anders dan hier.
Ga naar ONZ, of geenstijl ofzo, Update je sugarbabes of mooiboy account. Ga hyves'en.
[ afbeelding ]
Mensen doen net alsof hij alles in z'n eentje heeft bereikt ofzo. Waarom.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[ afbeelding ]
Maar het was ook en knokker en een vechter, en man die niet opgaf. En daar heb ik wél veel respect voor.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef trovey het volgende:
Maar beter zo, de man was op en hem maar in leven houden op de manier waarop ze deden is ook geen fijn leven.![]()
Rust in vrede.
Ja ik weet dat heel Nederland en de rest van de Westerse Wereld weer gaat janken met krokodillentranen, maar ga zelf maar eens daar wonen en de verhalen aanhoren en zien hoe je daar tegenwoordig wordt behandeld met je leuke blanke huid, en wat de ANC op haar geweten heeft onderzoeken.quote:
Niets dan respect voor Mandela, maar als een leider als Zuma zich zo naar de buitenwereld profileert zoals in dat filmpje, dan maakte ik als blanke dat ik weg kwam.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[ afbeelding ]
Hyves is allang uit, maar verder een goed verhaal.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[ afbeelding ]
als jij op sterven ligt zal ik voor je huis death Metal draaien 😋quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Niks geinigs aan, ik rouw geen minuut om het heengaan van deze "beste" man.
Ik ook niet, maar daarom is hij nog geen 'terrorist'.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Doe maar wat onderzoek dan naar de ANC.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef Interv het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar daarom is hij nog geen 'terrorist'.
Eumh , jawel.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Groter dan Mandela worden ze niet.
Die kutmuziek hou je maar voor jezelf.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:18 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
als jij op sterven ligt zal ik voor je huis death Metal draaien 😋
Wat doe je dan in dit topic, rot gewoon op. Dank! En ga je inlezen in de geschiedenis.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Eens, maar misschien had Mandela gelijk toen hij zei dat vreedzame acties tegen de regering niet zouden werken?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Doe maar wat onderzoek dan naar de ANC.
Of hij gelijk had of niet maakt hem nog geen heilige terwijl hij het deed, nietwaar?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:20 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Eens, maar misschien had Mandela gelijk toen hij zei dat vreedzame acties tegen de regering niet zouden werken?
Aangezien de resultaten van de geweldloze acties achterbleven en het ANC in 1960 verboden werd, stichtte en leidde Mandela de militaire tak van het ANC, Umkhonto we Sizwe (Speer van de Natie). Die voerde sabotageacties uit tegen militaire en publieke installaties. Mandela en andere ANC-leden hadden deze vleugel opgericht, omdat ze dachten dat geweldloos verzet zinloos was omdat het keer op keer met geweld werd neergeslagen. De aanslagen waren op overheidseigendommen gericht en werden 's nachts uitgevoerd. Ze hadden als doel de zwarte bevolking van Zuid-Afrika te bewegen in opstand te komen om een revolutie te bewerkstelligen. Bij een groot aantal van deze acties vielen doden.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef Interv het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar daarom is hij nog geen 'terrorist'.
Maar helaas werd hij de laatste maanden ook op zo'n kunstmatige manier in leven gehouden dat het niet menswaardig meer was.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Maar het was ook en knokker en een vechter, en man die niet opgaf. En daar heb ik wél veel respect voor.
Ik hoop dat hij nu rust heeft, en dat hij het Zuid-Afrika krijgt wat hij gehoopt had
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:20 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Wat doe je dan in dit topic, rot gewoon op. Dank! En ga je inlezen in de geschiedenis.
Prima, ken een blanke vrouw en man die zijn geboren en getogen in Zuid-Afrika, wonen sinds 2001 in Nederland. Zij hebben toch een hele andere mening over Nelson Mandela als jou die daar een paar jaar als pubertje rond heeft gehangen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:18 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja ik weet dat heel Nederland en de rest van de Westerse Wereld weer gaat janken met krokodillentranen, maar ga zelf maar eens daar wonen en de verhalen aanhoren en zien hoe je daar tegenwoordig wordt behandeld met je leuke blanke huid, en wat de ANC op haar geweten heeft onderzoeken.
Veel plezier met je verering van Mandela.
Geweld gebruiken is niet altijd echt verkeerd maar ja, ik ben er van overtuigd dat Zuid-Afrika tien keer beter af was geweest zonder die ANC kneuzen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:21 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Of hij gelijk had of niet maakt hem nog geen heilige terwijl hij het deed, nietwaar?
Eensch. En ja, het is nu afwachten of er weer zo'n sterk persoon op gaat staan. Maar wat Mandela al bereikt heeft, dat zal niet zo heel snel meer echt teniet gedaan kunnen worden.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:21 schreef trovey het volgende:
[..]
Maar helaas werd hij de laatste maanden ook op zo'n kunstmatige manier in leven gehouden dat het niet menswaardig meer was.Aan ieder leven zit nou eenmaal een einde en hij heeft een lang en nuttig leven gehad. Het heeft in ieder geval mogen bijdragen aan de verbetering van Zuid-Afrika en het is nu aan zijn opvolgers, hopelijk zit er eentje bij die dezelfde idealen heeft en zich er aan aan weet te houden.
Hij was zoals elk mens tegen de dominatie vd ander (in dit geval wit VS Zwart). Hij zag echter in dat dit het beste kon gebeuren via coöperatie. Hij is daar niet de eerste in geweest. Speciaal al helemaal niet.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
Rust zacht, Nelson Mandela.
Je was op vele manieren een voorbeeld voor ons allen!
Erg jammer dat je zo'n lange doodsstrijd hebt gehad..
Mooi, en waarom is hun mening dan precies belangrijker? Omdat jij ze kent?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef betyar het volgende:
[..]
Prima, ken een blanke vrouw en man die zijn geboren en getogen in Zuid-Afrika, wonen sinds 2001 in Nederland. Zij hebben toch een hele andere mening over Nelson Mandela als jou die daar een paar jaar als pubertje rond heeft gehangen.
Ik bedoel maar.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Geweld gebruiken is niet altijd echt verkeerd maar ja, ik ben er van overtuigd dat Zuid-Afrika tien keer beter af was geweest zonder die ANC kneuzen.
Jouw mening. Ik denk er anders over.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hij was zoals elk mens tegen de dominatie vd ander (in dit geval wit VS Zwart). Hij zag echter in dat dit het beste kon gebeuren via coöperatie. Hij is daar niet de eerste in geweest. Speciaal al helemaal niet.
Zal ik doen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Doe maar wat onderzoek dan naar de ANC.
Omdat ze daar zo ongeveer 30 jaar hebben gewoond, een heel verschil met een arrogante kutpuber die even zijn mening heeft omdat papa daar met racistische blanke boeren een kaartje legde.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Mooi, en waarom is hun mening dan precies belangrijker? Omdat jij ze kent?
Je hebt in Nederland ook wel achterlijke linkse geitenwollensokken mongolen, dus Zuid-Afrika zal daar wel niet anders in zijn.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:26 schreef betyar het volgende:
[..]
Omdat ze daar zo ongeveer 30 jaar hebben gewoond, een heel verschil met een arrogante kutpuber die even zijn mening heeft omdat papa daar met racistische blanke boeren een kaartje legde.
Voor de blanken ja. De zwarte bevolking zou het wat slechter getroffen hebben.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Geweld gebruiken is niet altijd echt verkeerd maar ja, ik ben er van overtuigd dat Zuid-Afrika tien keer beter af was geweest zonder die ANC kneuzen.
Als jij een heldenfiguur nodig hebt in je leven, dan moet je idd star blijven.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jouw mening. Ik denk er anders over.
Dat vonden zelfs de 'zwarten' die ik daar sprak.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Met mensen die door geweld overlijden? Ik vind het nogal wat, maar ja.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
Ben al aan het kijken, maar dank!quote:
Als je als blanke Afrikaan in het buitenland geaccepteerd wilt worden moet je wel voor Mandela zijn, anders vinden ze je een enge racist en zo.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je hebt in Nederland ook wel achterlijke linkse geitenwollensokken mongolen, dus Zuid-Afrika zal daar wel niet anders in zijn.
Als onderdrukte bevolking is het natuurlijk beter om niets te doen.. Juist..quote:
Ikzelf ben geboren in 1974, in de Bijlmer. In mijn schoolklas was ik letterlijk de enige kaaskop, overige klasgenoten waren allemaal chinees, Antillianen, turken, surinamers.....quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef Interv het volgende:
[..]
Mensen doen net alsof hij alles in z'n eentje heeft bereikt ofzo. Waarom.
Dat zijn de blanken daar nu, dus ik zie je steun graag tegemoet.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:28 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Als onderdrukte bevolking is het natuurlijk beter om niets te doen.. Juist..
Lees mijn eerste post nog eens. Ik hou er niet zo van als mensen me woorden in de mond leggen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Als jij een heldenfiguur nodig hebt in je leven, dan moet je idd star blijven.
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:28 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[..]
Ikzelf ben geboren in 1974, in de Bijlmer. In mijn schoolklas was ik letterlijk de enige kaaskop, overige klasgenoten waren allemaal chinees, Antillianen, turken, surinamers.....
In zo een omgeving heb je het over apartheid, en wat heb ik mij als kaaskop plaatsvervangend geschaamd voor de blanke. Ik had het gevoel de blanke te vertegenwoordigen, ik was 8 jaar.
Mandela zat gevangen op Robbeneiland, hebben we nog een schoolactie gevoerd voor zijn vrijlating.
En toen in 1990, ik was 16 jaar werd hij vrijgelaten.
Met zijn idealen betekende dat een nieuwe toekomst, een nieuw gevecht tegen racisme en discriminatie, waar ik zeker gezien mijn Bijlmermeer verleden een gloeiende ***hekel aan heb.
Een man die zo een ander inzicht had, en daarover sprak, en het deed.
Later is Mandela uiteraard President geweest, maar wel een hele realistische en adequate.
Had Nederland maar zo een leider van deze kwaliteit, misschien zouden we niet meer geld hebben, maar gewoonweg liever voor elkaar en daar gelukkiger van worden.
Zolang armoede bestaat, is er geen vrijheid.quote end
Auteur: Nelson Mandela Bron: Het Nieuwsblad, 5.02.2005
Als je iets goeds ziet, geef dan een compliment.
Als je iets fouts ziet, bied dan je hulp aan.quote end
Auteur: Nelson Mandela
Een website met prachtige citaten van een prachtig mens
[url=www.Citaten.nl : auteur Nelson Mandela]http://www.citaten.nl/zoek.php?auteur=Nelson%20Mandela[/url]
Omdat hij een huisje heeft, of had, wat is het nu, in Zuid-Afrika. Dat zal het wel zijn.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
Zuid-Afrika is groot he, Kaapstad is heel anders dan bijvoorbeeld Johannesburg.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat zijn de blanken daar nu, dus ik zie je steun graag tegemoet.
hoe kan iemand die aanslagen pleegt waarbij doden vallen een held voor je zijn?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
Rust zacht, Nelson Mandela.
Je was op vele manieren een voorbeeld voor ons allen!
Erg jammer dat je zo'n lange doodsstrijd hebt gehad..
Jij sprak ook namens velen met 'een voorbeeld voor ons allen'quote:Op donderdag 5 december 2013 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lees mijn eerste post nog eens. Ik hou er niet zo van als mensen me woorden in de mond leggen.
Kijk naar die opstand van die mijnwerkers toen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:27 schreef SevD het volgende:
[..]
Dat vonden zelfs de 'zwarten' die ik daar sprak.
Het komt op mij wat zweverig over, maar ik vind het mooi dat mensen hoop krijgen door 1 persoon.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:28 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[..]
Ikzelf ben geboren in 1974, in de Bijlmer. In mijn schoolklas was ik letterlijk de enige kaaskop, overige klasgenoten waren allemaal chinees, Antillianen, turken, surinamers.....
In zo een omgeving heb je het over apartheid, en wat heb ik mij als kaaskop plaatsvervangend geschaamd voor de blanke. Ik had het gevoel de blanke te vertegenwoordigen, ik was 8 jaar.
Mandela zat gevangen op Robbeneiland, hebben we nog een schoolactie gevoerd voor zijn vrijlating.
En toen in 1990, ik was 16 jaar werd hij vrijgelaten.
Met zijn idealen betekende dat een nieuwe toekomst, een nieuw gevecht tegen racisme en discriminatie, waar ik zeker gezien mijn Bijlmermeer verleden een gloeiende ***hekel aan heb.
Een man die zo een ander inzicht had, en daarover sprak, en het deed.
Later is Mandela uiteraard President geweest, maar wel een hele realistische en adequate.
Had Nederland maar zo een leider van deze kwaliteit, misschien zouden we niet meer geld hebben, maar gewoonweg liever voor elkaar en daar gelukkiger van worden.
Zolang armoede bestaat, is er geen vrijheid.quote end
Auteur: Nelson Mandela Bron: Het Nieuwsblad, 5.02.2005
Als je iets goeds ziet, geef dan een compliment.
Als je iets fouts ziet, bied dan je hulp aan.quote end
Auteur: Nelson Mandela
Een website met prachtige citaten van een prachtig mens
[url=www.citaten.nl [auteur Nelson Mandela]]http://www.citaten.nl/zoek.php?auteur=Nelson%20Mandela[/url]
Zoals ik al zei:quote:Op donderdag 5 december 2013 23:31 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Kijk naar die opstand van die mijnwerkers toen.
Die gasten lopen erbij als debiele Zoeloe-krijgers. Als je denkt dat mensen met zo'n simpele cultuur in staat zijn een land te besturen dan ben je wel erg optimistisch.
Waar staat het woord "held"? En het woord "vereren"?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:30 schreef superniger het volgende:
[..]
hoe kan iemand die aanslagen pleegt waarbij doden vallen een held voor je zijn?
Juist. 'Positieve' discriminatie tegen zwarten heb je nog steeds, blanken worden nog steeds achtergesteld.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:32 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:
Heb je enig idee hoe verneukt dat land nu is? Zwarten moesten perse hoge en middel functies bekleden, gewoon omdat eerlijk. Dat dit heeft geleid tot een neergang op vrijwel elk gebied vd maatschappij daar (onderwijs, zorg, politiek, politie,..) is niet te ontkennen. En die spiraal neerwaarts is nimmer gestopt. En daarnaast is racisme daar meer populair dan ooit. Niet vanuit een antropologische benadering, maar t is gewoon pure haat. (Terecht of onterecht.)
Oh, en wat betreft criminaliteit: meeste moorden, verkrachtingen en berovingen dan waar dan ook ter wereld, in Johannesburg.
Dat deed het verzet in Nederland tijdens de Duitse bezetting ook.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:30 schreef superniger het volgende:
[..]
De gigantische groei van de plakkerskampen zegt ook een hoop over hoe men het land sindsdien bestuurt heeft.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:32 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:
Heb je enig idee hoe verneukt dat land nu is? Zwarten moesten perse hoge en middel functies bekleden, gewoon omdat eerlijk. Dat dit heeft geleid tot een neergang op vrijwel elk gebied vd maatschappij daar (onderwijs, zorg, politiek, politie,..) is niet te ontkennen. En die spiraal neerwaarts is nimmer gestopt. En daarnaast is racisme daar meer populair dan ooit. Niet vanuit een antropologische benadering, maar t is gewoon pure haat. (Terecht of onterecht.)
Oh, en wat betreft criminaliteit: meeste moorden, verkrachtingen en berovingen dan waar dan ook ter wereld, in Johannesburg.
Hangt er maar vanaf wie er in de plaats van het ANC de macht had. In de periode, dat Mandela President was, was hij de beste persoon op het juiste moment in een transitie van de gruwelijke apartheidsperiode naar het vormen van democratie (waarvan de klus nog lang niet af is, maar wel vooruitgang wordt geboekt)quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Waarom gaan blanken daar eigenlijk wonen als ze toch worden achtergesteld. Raar.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:36 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Juist. 'Positieve' discriminatie tegen zwarten heb je nog steeds, blanken worden nog steeds achtergesteld.
Omdat het in dit geval een ervoor heeft gezorgd dat de zwarte medemens niet meer onderdrukt werden. Daar kun je niks anders dan lof voor hebben.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:30 schreef superniger het volgende:
[..]
Omdat het voor een groot deel loos geblaat is, de overgrote meerderheid van de blanken heeft het nog altijd behoorlijk goed in Zuid-Afrika.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:38 schreef Interv het volgende:
[..]
Waarom gaan blanken daar eigenlijk wonen als ze toch worden achtergesteld. Raar.
Ja maar dat was anders........quote:Op donderdag 5 december 2013 23:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat deed het verzet in Nederland tijdens de Duitse bezetting ook.
En dat zijn ook helden.
Het is niet overal hetzelfde. In Johannesburg kreeg ik beveiliging mee als ik naar buiten wildequote:Op donderdag 5 december 2013 23:38 schreef Interv het volgende:
[..]
Waarom gaan blanken daar eigenlijk wonen als ze toch worden achtergesteld. Raar.
Die wonen daar al eeuwen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:38 schreef Interv het volgende:
[..]
Geboren & getogen?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:38 schreef Interv het volgende:
[..]
O, hmm. Ik geloofde het. Maar goed: al met al weet ik het niet, ik ben er immers nooit zelf geweest.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:39 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat het voor een groot deel loos geblaat is, de overgrote meerderheid van de blanken heeft het nog altijd behoorlijk goed in Zuid-Afrika.
Vre-se-lijk. Of van die mensen die opeens een hele politieke mening hebben.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:42 schreef Momo... het volgende:
Allemaal van die huppeltutjes op twitter die niet weten wie Nelson Mandela was
Ja, maar of dat nou te maken heeft met mensen die achtergesteld zijn? In een ander land in Afrika mocht ik ook niet alleen op pad en als ik ging ook met bewaking, maar dat had gewoon te maken met criminaliteit en het feit dat ik een makkelijk slachtoffer ben want ik kom niet daar vandaan enzo.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:40 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Het is niet overal hetzelfde. In Johannesburg kreeg ik beveiliging mee als ik naar buiten wilde, terwijl in Kaapstad zwart en wit prima samenleefden , heb daar geen geweld gezien en kon me vrij bewegen.
Schrijnend jaquote:Op donderdag 5 december 2013 23:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
Het grote meelopen is weer begonnen
Maar even 2 dagen niet op facebook komen.
Financieel zitten ze er warm bij inderdaad, echter is er al een jaren een constante dreiging aanwezig van extermination.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:39 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat het voor een groot deel loos geblaat is, de overgrote meerderheid van de blanken heeft het nog altijd behoorlijk goed in Zuid-Afrika.
Heb in Kaapstad ook niet veel bijzonders gezien qua geweld. Ja, een auto die door een stel gasten uit een township langs de snelweg gestript werd, en een lijk langs de weg, maar vergeleken met Jo'burg valt t allemaal wel mee ja.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:40 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Het is niet overal hetzelfde. In Johannesburg kreeg ik beveiliging mee als ik naar buiten wilde, terwijl in Kaapstad zwart en wit prima samenleefden , heb daar geen geweld gezien en kon me vrij bewegen.
Door de Daleks zeker?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:45 schreef _NZT_ het volgende:
[..]
Financiële zitten ze er warm bij inderdaad, echter is er al een jaren een constante dreiging aanwezig van extermination.
Nog sterker: Er was een trend van blanke Zuid Afrikane, die enkele jaren geleden vluchtten (lees:emigreerden) maar een toenemende aantal gaat ondertussen weer terug.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:39 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Denk dat je nooit voor iedereen moet spreken bij dit soort zaken.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:40 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat hij een groot man was, en een voorbeeld voor iedereen.
de Soldaat van Oranje ook niet, dragen we ook op handen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:43 schreef Trebo het volgende:
Misschien niet altijd even braaf als dat hij doet overkomen, maar een fucking held is hij natuurlijk wel.
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:46 schreef speedcore het volgende:
" Wim Kok is geschokt door het overlijden van"
WTF! hij was VIJF EN NEGENTIG. Hoe kan het op die leeftijd nog een schok zijn als iemand de pijp uit gaat?!?!?!?!? Dan is het gewoon hoog tijd dat je gaat hemelen.
Kok is ook niet de meest heldere meer ;")quote:Op donderdag 5 december 2013 23:46 schreef speedcore het volgende:
WTF! hij was VIJF EN NEGENTIG. Hoe kan het op die leeftijd nog een schok zijn als iemand de pijp uit gaat?!?!?!?!? Dan is het gewoon hoog tijd dat je gaat hemelen.
Dat is de grap.quote:
Haha.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:46 schreef speedcore het volgende:
Die zal wel verkeerd geciteerd zijn. Kok is ook oud, maar hij is achterlijk.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:46 schreef speedcore het volgende:
Zou mooi zijn als je deze foto op Facebook tegenkomt.quote:
Eens kijken hoeveel van de 430 'vrienden' in mijn troll trappen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als je deze foto op Facebook tegenkomt.
"Bijna 27 jaar lang was Mandela niet in het openbaar gezien.......quote:Op donderdag 5 december 2013 23:43 schreef Trebo het volgende:
Misschien niet altijd even braaf als dat hij doet overkomen, maar een fucking held is hij natuurlijk wel.
Mandela heeft wel iets betekend he? Zijn overlijden maakt indruk.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:45 schreef Xebrozius het volgende:
Ah facebook onploft weer. En zo betrokken ook allemaal.
Net alsof iedereen die dat tweet/post er ook echt iets van weet.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:56 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Mandela heeft wel iets betekend he? Zijn overlijden maakt indruk.
Ik snap dit soort zure en dédaine reacties nooit.
Iemand zonder empathie kent alleen vals-sentiment, van het echte sentiment begrijpt men nietsquote:Op donderdag 5 december 2013 23:56 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Vooral bij twintigers. Die kunnen zijn bevrijding uit de gevangenis nog heel goed heugen. En uiteraard zijn presidentschap.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:56 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Nee, hij is alleen zwart.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Nielsch het volgende:
Wtf Ruud Gullit komt toch niet uit Zuid Afrika ofzo?
Je hoeft het niet te lezen natuurlijk.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Vooral bij twintigers. Die kunnen zijn bevrijding uit de gevangenis nog heel goed heugen. En uiteraard zijn presidentschap.
Ik denk wel degelijk dat deze man instrumenteel is geweest in de manier waarop Zuid-Afrika de periode van de Apartheid heeft verwerkt. Ik zeg wat ik zei niet snel, maar blijf er dus bij dat hij een voorbeeld was voor iedereen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:46 schreef Interv het volgende:
[..]
Denk dat je nooit voor iedereen moet spreken bij dit soort zaken.
Met hem waren er nog meer strijders, hoor. Jammer dat die mensen worden vergeten.
Het is de weigering van nadenken dat zo steekt. Het iemand goed vinden omdat het beweert is door andere...quote:Op donderdag 5 december 2013 23:57 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[..]
Iemand zonder empathie kent alleen vals-sentiment, van het echte sentiment begrijpt men niets
Dus?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Nielsch het volgende:
Wtf Ruud Gullit komt toch niet uit Zuid Afrika ofzo?
Ik heb deze plaat grijsgedraaid eind jaren 80:quote:Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Vooral bij twintigers. Die kunnen zijn bevrijding uit de gevangenis nog heel goed heugen. En uiteraard zijn presidentschap.
Ja maar dat was anders.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
de Soldaat van Oranje ook niet, dragen we ook op handen.
Zonder zijn eerdere verleden kon Mandela zijn verzoeningspolitiek nooit zo voeren.
Vind ik niet.quote:
De oudste twintiger is 29.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ze moeten niet rouwen, ze moeten eens gaan werken.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:02 schreef Xebrozius het volgende:
Het gaat op dit moment erg slecht in Zuid-Afrika.
Dit is de welkome afleiding waar men daar al tijden op hoopt. Dag van nationale rouw, ellenlange memorials.
Tv zenders die eens geen rellen verslaan en de steeds verder toenemende ongelijkheid en scheiding tussen rijk en arm onder de loep nemen.
Noem het wat je wilt, cynisch of zwart-wit (nee, niet in die context). Het is echter wel waar.
Ik was sarcastisch...quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:05 schreef Geralt het volgende:
[..]
De oudste twintiger is 29.
29 jaar geleden was het 1984. En dan nog maar 3 weken zegmaar.
In 1990 kwam hij vrij. De oudste twintiger was dus 6 toen hij vrij kwam.
Ergo: het gros van alle twintigers kan het zich helemaal niet goed heugen dat hij vrij kwam.
Ergo2: je zal wel dertigers bedoelen; daar kan ik dan nog in komen.
Is dat onbegrepen sarcasme een overblijfsel van dat monster in je hersens toen?quote:
Nee dat is en blijft een karaktertrek.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:06 schreef Geralt het volgende:
[..]
Is dat onbegrepen sarcasme een overblijfsel van de monster in je hersens toen?
Ow gelukkig maar. Geen last meer van dus verder?quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:07 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Nee dat is en blijft een karaktertrek.
?quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:06 schreef givemenovacaine het volgende:
Rust in vrede man. Letterlijk.
Nope, volledig genormaliseerd gelukkig.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:07 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ow gelukkig maar. Geen last meer van dus verder?
quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:08 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Nope, volledig genormaliseerd gelukkig.
Voor mij was het geen onbegrepen sarcasme, zal eerder aan jou liggen.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:06 schreef Geralt het volgende:
[..]
Is dat onbegrepen sarcasme een overblijfsel van dat monster in je hersens toen?
Maar letterlijk? In vrede rusten is sowieso al een bedenkelijk iets.. Voor een dooie lijkt het mij sowieso ondoenlijk.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:08 schreef givemenovacaine het volgende:
[..]
Dat het woord vrede, in 'rust in vrede' hier best wel op z'n plaats is, dat
Sterke parallellen met Nederlandquote:Op vrijdag 6 december 2013 00:05 schreef waht het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 00:02 schreef Xebrozius het volgende:
Het gaat op dit moment erg slecht in Zuid-Afrika.
Dit is de welkome afleiding waar men daar al tijden op hoopt. Dag van nationale rouw, ellenlange memorials.
Tv zenders die eens geen rellen verslaan en de steeds verder toenemende ongelijkheid en scheiding tussen rijk en arm onder de loep nemen.
Noem het wat je wilt, cynisch of zwart-wit (nee, niet in die context). Het is echter wel waar.
Ze moeten niet rouwen, ze moeten eens gaan werken.
95 jaar hè.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:13 schreef Arcee het volgende:
Toch nog snel gegaan. Toestand was onhoudbaar slecht blijkbaar.
Ja, dan kun je er niet veel meer van verwachten. Gewoon op.quote:
True.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:23 schreef DonRaja het volgende:
Een inspirerend persoon voor velen, maar ook een perfect excuus om achter te schuilen voor anderen...
Welk excuus?quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:23 schreef DonRaja het volgende:
Een inspirerend persoon voor velen, maar ook een perfect excuus om achter te schuilen voor anderen...
De presidenten na hem bijvoorbeeld, verdedigden hun wanbeleid door te stellen dat ze de weg van Mandela volgden. Winnie Mandela, die zijn naam probeerde te gebruiken om onder straffen uit te komen. Etc.quote:
Wat een persoon ook doet, er valt altijd wel een detail te vinden, wat een tegenstander als tegenargument gebruikt. In het geval van Mandela door een keer iets te zeggen, dat als een geweldadige groep "zijn hervormingen met geweld wilt omlegen, hij hetzelfde zal doen".quote:
Klopt. De mensen in het verzet waren ook moordenaars...quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:34 schreef Misty_eyes het volgende:
Nelson Mandela signed off on the deaths of innocent people, lots of them
Nelson Mandela was the head of UmKhonto we Sizwe, (MK), the terrorist wing of the ANC and South African Communist Party. At his trial, he had pleaded guilty to 156 acts of public violence including mobilising terrorist bombing campaigns, which planted bombs in public places, including the Johannesburg railway station. Many innocent people, including women and children, were killed by Nelson Mandela’s MK terrorists. Here are some highlights
-Church Street West, Pretoria, on the 20 May 1983
-Amanzimtoti Shopping complex KZN, 23 December 1985
-Krugersdorp Magistrate’s Court, 17 March 1988
-Durban Pick ‘n Pay shopping complex, 1 September 1986
-Pretoria Sterland movie complex 16 April 1988 – limpet mine killed ANC terrorist M O Maponya instead
-Johannesburg Magistrate’s Court, 20 May 1987
-Roodepoort Standard Bank 3 June, 1988
Tellingly, not only did Mandela refuse to renounce violence, Amnesty refused to take his case stating “[the] movement recorded that it could not give the name of ‘Prisoner of Conscience’ to anyone associated with violence, even though as in ‘conventional warfare’ a degree of restraint may be exercised.”
Bron
Wat een "held".
Error establishing a database connectionquote:Op vrijdag 6 december 2013 00:34 schreef Misty_eyes het volgende:
Nelson Mandela was the head of UmKhonto we Sizwe, (MK), the terrorist wing of the ANC and South African Communist Party. At his trial, he had pleaded guilty to 156 acts of public violence including mobilising terrorist bombing campaigns, which planted bombs in public places, including the Johannesburg railway station. Many innocent people, including women and children, were killed by Nelson Mandela’s MK terrorists. Here are some highlights
-Pretoria Sterland movie complex 16 April 1988 – limpet mine killed ANC terrorist M O Maponya instead
Tellingly, not only did Mandela refuse to renounce violence, Amnesty refused to take his case stating “[the] movement recorded that it could not give the name of ‘Prisoner of Conscience’ to anyone associated with violence, even though as in ‘conventional warfare’ a degree of restraint may be exercised.”
Bron
Wat een "held".
Ik ben in ieder geval geen massamoordenaar zoals deze "held".quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:40 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Heb jij ook je leven ingericht om het leven voor een ander beter te maken..?
Het is allemaal relatief hequote:Op vrijdag 6 december 2013 00:42 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Ik ben in ieder geval geen massamoordenaar zoals deze "held".
1983-1988 --> Apartheid periode met een Nazi-rechtsysteem, erg geloofwaardig en de doden aan de kant van de "meerderheid van de bevolking"quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:34 schreef Misty_eyes het volgende:
Bron
Wat een "held".
Ik heb jouw posthistorie bekeken en besloten dat je niet de moeite bent om verder nog op te reageren.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:42 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Wanneer zat hij ook al weer vast..?quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:42 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Je lijkt Freek de Jonge wel.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:44 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Ik heb jouw posthistorie bekeken en besloten dat je niet de moeite bent om verder nog op te reageren.
Doe geen moeite...quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:45 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wanneer zat hij ook al weer vast..?
Hoe kan hij dan verantwoordelijk zijn..?
twitter:
Oke man, box ouwe.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Hahahaha wat, is deze echt?quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:50 schreef Dagoduck het volgende:
Dit is was de voorzitter van Groenlinks erover heeft te zeggen...twitter:
quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:50 schreef Dagoduck het volgende:
Dit is was de voorzitter van Groenlinks erover heeft te zeggen...twitter:
Ik kan heel goed nadenken, en vind Nelson Mandela goed. Niet omdat andere dat zeggen, maar omdat ik via de TV zijn vrijlating heb meegemaakt. Zijn presidentschap, het kantelen van Zuid-Afrika van een derde-wereld met apartheid naar een moderne democratische samenleving.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:00 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het is de weigering van nadenken dat zo steekt. Het iemand goed vinden omdat het beweert is door andere...
't Is hetzelfde volk wat je nodig hebt om idioten/massamoordenaars aan de macht te kunnen krijgen.
Er bestaan wel redelijk wat fake-accountjes namelijk.. Die maanden door kunnen trollenquote:Op vrijdag 6 december 2013 00:54 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Yep. Helaas wel, hij reageert ook gewoon op zijn volgers.
Oh op die manier. Geen idee dan, ik heb zelf geen twitter...quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:55 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Er bestaan wel redelijk wat fake-accountjes namelijk.. Die maanden door kunnen trollen
Eerder andersom.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:55 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[..]
het kantelen van Zuid-Afrika van een derde-wereld land naar een moderne democratische samenleving..
Ik heb t dus niet over jou.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:55 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[..]
Ik kan heel goed nadenken, en vind Nelson Mandela goed. Niet omdat andere dat zeggen, maar omdat ik via de TV zijn vrijlating heb meegemaakt. Zijn presidentschap, het kantelen van Zuid-Afrika van een derde-wereld met apartheid naar een moderne democratische samenleving.
Ik was me er niet van bewust daarmee idioten en massamoordenaars aan de macht te kunnen krijgen, ik ben geen wethouder van Rey die burgemeestersbenoemingen kan manipuleren om een eigen koninkrijkje te creëren.
En als we dan zo een bestuurder als van Rey, een Rutte of een Wilders vergelijken met Nelson Mandela, dan hebben bestuurders nog wel een kwaliteit slag te maken om ooit op een verre afstand te komen van een Leider die de wereld en zijn geschiedenis veranderde.
Met mijn opmerking van Empathie kent alleen vals sentiment, bedoelde ik dan ook dat mensen die zich negatief uitlaten over Nelson Mandela de fouten die hij maakte, en erkende gemaakt te hebben, die niet kunnen vergeven. Maar zelf bereiken ze nog geen fractie van wat Nelson Mandela bereikte.
De zeikerds erover schrijven hooguit in hun eigen dagboekje, Nelson Mandela schreef wereldgeschiedenis.
Maar hij blijft wel een ex-gedetineerde, maar dat maatschappelijke stigma zal ik hier niet aankaarten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |