quote:In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.
De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.
Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.
Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.
Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.
Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.
Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.
Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.
Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.
NOS
quote:Nelson Mandela (95) overleden
In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.
De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.
Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.
Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.
Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.
Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.
Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.
Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.
Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.
Idd, er gaan geruchten dat heel zuid Afrika op zijn kop gaat staanquote:Op donderdag 5 december 2013 22:48 schreef StateOfMind het volgende:
Benieuwd of er nu, volgens de jarenlange geruchten, massaal blanken vermoord gaan worden.
Vaak gaan de geruchten op binnen gezellige groepjes als de AWB.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:53 schreef eend112 het volgende:
[..]
Idd, er gaan geruchten dat heel zuid Afrika op zijn kop gaat staan
Niet, gewoon deze.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:52 schreef Ambrosius het volgende:
Hoe vaak gaan we nog van topic wisselen..
quote:Op donderdag 5 december 2013 22:53 schreef superniger het volgende:
Mooi, weer een terrorist minder op aarde.
One man's terrorist is another man's freedom fighter.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:53 schreef superniger het volgende:
Mooi, weer een terrorist minder op aarde.
Dat idd. Een hele, hele bijzondere man.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:50 schreef NJ het volgende:
Hoewel het er natuurlijk al een half jaar aan zat te komen is het nog steeds diep triest. Een legende bij leven, een heilige in de dood waarschijnlijk.
Waarom nu opeens wel?quote:Op donderdag 5 december 2013 22:56 schreef superniger het volgende:
Hoop dat alle blanken Zuid-afrika zsm verlaten. Ze zijn nu allemaal vogelvrij om vermoord te worden
Gelukkig maar dat ze hem konden bereiken, want het is wel vroeg daar in Australie.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:57 schreef themole het volgende:
Ze hebben Wim Kok opgegraven bij Nieuwsuur.
Dat land is toch hartstikke stabiel?quote:Op donderdag 5 december 2013 22:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik verwacht niet dat er een chaos uitbreekt, Mandela speelde alleen nog een symbolische rol de laatste jaren
watquote:Op donderdag 5 december 2013 22:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Toch, als iemand zo lang dood dreigt te gaan verwacht je het bijna niet meer.
Naar Afrikaanse maatstaven wel.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:59 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Dat land is toch hartstikke stabiel?
Hij verkeerde al langer in een slechte gezondheid, is wat ik bedoel. Het zat eraan te komen.quote:
Alles beter dan Jeroen Krabbé.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:00 schreef MadMaster het volgende:
We schakelen nu over naar onze speciale verslaggever en grootste vriend van de ex-president, Ruud Gullit....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kent de verhalen toch wel dat de witmens massaal zal worden afgeslacht zodra Mandela het hoekje om is?quote:
Vertel.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:05 schreef karton2 het volgende:
[..]
Je kent de verhalen toch wel dat de witmens massaal zal worden afgeslacht zodra Mandela het hoekje om is?
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:07 schreef superniger het volgende:
Is er al een foute grappen/plaatjes topic?
twitter:fokkesukke twitterde op donderdag 05-12-2013 om 23:00:44BREAKING! #RIP #Mandela Morgen @fokkesukke op valreep in NEXT. Ook in DERDE druk van Afzien van 2013. http://t.co/cE6C5XoMWB reageer retweet
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:07 schreef superniger het volgende:
Is er al een foute grappen/plaatjes topic?
Doe dat ff lekker in ONZ ofzo..quote:Op donderdag 5 december 2013 23:08 schreef sonnyspek het volgende:
[..]twitter:fokkesukke twitterde op donderdag 05-12-2013 om 23:00:44BREAKING! #RIP #Mandela Morgen @fokkesukke op valreep in NEXT. Ook in DERDE druk van Afzien van 2013. http://t.co/cE6C5XoMWB reageer retweet
En dat symbool is nu juist weg.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik verwacht niet dat er een chaos uitbreekt, Mandela speelde alleen nog een symbolische rol de laatste jaren
Hangt af van de mate waarin het hem persoonlijk te verwijten was dat een hoop van zijn idealen niet zijn behaald, Mandela was immers geen alleenheerser tijdens zijn presidentschap.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:08 schreef LelijKnap het volgende:
Zoals ik al in een ander topic zei: een man met goede intenties, maar de gevolgen van zijn invloed daaruit vloeiende, zijn alles behalve goed. Intentie of resultaat?
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:09 schreef Mani89 het volgende:
Op 5 december, dit kan geen toeval zijn. Dood aan Zwarte Piet!
Voor Afrikaanse begrippen wel in ieder gevalquote:Op donderdag 5 december 2013 22:59 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Dat land is toch hartstikke stabiel?
Vervuil dit topic daar niet mee aubquote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
RTL Late Night heeft Gordon als Mandela-kenner.
Hahahaha. Geloofwaardig. Bij gebrek aan beter zeker.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
Hij had een woning in RSA, dus dan ben je algauw kenner wrs, was vanwege zijn reuma...quote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
Dat is het zelfde als Frans Bauwer uitnodigen om over Syrië te praten.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:11 schreef regiliopeace het volgende:
Dat wist hij evengoed.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:10 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hangt af van de mate waarin het hem persoonlijk te verwijten was dat een hoop van zijn idealen niet zijn behaald, Mandela was immers geen alleenheerser tijdens zijn presidentschap.
Hij is 95 jaar geworden. Super oud. Ik vind het wel te geloven en beter voor hem.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:12 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Vervuil dit topic daar niet mee aub
Wát een legende is die man. Kan het niet geloven maar met zijn leeftijd is het onomkeerbaar. RIP.
Geinig man.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:13 schreef Voorschrift het volgende:
Weer een (voormalige) terrorist minder, er zijn ergere dingen.
Niks geinigs aan, ik rouw geen minuut om het heengaan van deze "beste" man.quote:
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
Jammer dat sommige in dit Topic lopen te grappen en zeiken over Nelson Mandela.
Als diegene maar 10% van de moraal, de lef, moed en ruggengraat zouden hebben van Nelson Mandela, dan zou je het al achterwege laten.
En als je dan zo nodig een beetje wilt trollen, of niet het respect kan opbrengen voor een internationaal groots bekwame bestuurders die de geschiedenis heeft bepaald, doe dat dan ergens anders dan hier.
Ga naar ONZ, of geenstijl ofzo, Update je sugarbabes of mooiboy account. Ga hyves'en.
[ afbeelding ]
je slaapt zeker ook in een Che pyjama?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
Als diegene maar 10% van de moraal, de lef, moed en ruggengraat zouden hebben van Nelson Mandela, dan zou je het al achterwege laten.
En als je dan zo nodig een beetje wilt trollen, of niet het respect kan opbrengen voor een internationaal groots bekwame bestuurders die de geschiedenis heeft bepaald, doe dat dan ergens anders dan hier.
Ga naar ONZ, of geenstijl ofzo, Update je sugarbabes of mooiboy account. Ga hyves'en.
[ afbeelding ]
Mensen doen net alsof hij alles in z'n eentje heeft bereikt ofzo. Waarom.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[ afbeelding ]
Maar het was ook en knokker en een vechter, en man die niet opgaf. En daar heb ik wél veel respect voor.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef trovey het volgende:
Maar beter zo, de man was op en hem maar in leven houden op de manier waarop ze deden is ook geen fijn leven.![]()
Rust in vrede.
Ja ik weet dat heel Nederland en de rest van de Westerse Wereld weer gaat janken met krokodillentranen, maar ga zelf maar eens daar wonen en de verhalen aanhoren en zien hoe je daar tegenwoordig wordt behandeld met je leuke blanke huid, en wat de ANC op haar geweten heeft onderzoeken.quote:
Niets dan respect voor Mandela, maar als een leider als Zuma zich zo naar de buitenwereld profileert zoals in dat filmpje, dan maakte ik als blanke dat ik weg kwam.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[ afbeelding ]
Hyves is allang uit, maar verder een goed verhaal.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:16 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
[ afbeelding ]
als jij op sterven ligt zal ik voor je huis death Metal draaien 😋quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Niks geinigs aan, ik rouw geen minuut om het heengaan van deze "beste" man.
Ik ook niet, maar daarom is hij nog geen 'terrorist'.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Doe maar wat onderzoek dan naar de ANC.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef Interv het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar daarom is hij nog geen 'terrorist'.
Eumh , jawel.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Groter dan Mandela worden ze niet.
Die kutmuziek hou je maar voor jezelf.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:18 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
als jij op sterven ligt zal ik voor je huis death Metal draaien 😋
Wat doe je dan in dit topic, rot gewoon op. Dank! En ga je inlezen in de geschiedenis.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Eens, maar misschien had Mandela gelijk toen hij zei dat vreedzame acties tegen de regering niet zouden werken?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Doe maar wat onderzoek dan naar de ANC.
Of hij gelijk had of niet maakt hem nog geen heilige terwijl hij het deed, nietwaar?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:20 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Eens, maar misschien had Mandela gelijk toen hij zei dat vreedzame acties tegen de regering niet zouden werken?
Aangezien de resultaten van de geweldloze acties achterbleven en het ANC in 1960 verboden werd, stichtte en leidde Mandela de militaire tak van het ANC, Umkhonto we Sizwe (Speer van de Natie). Die voerde sabotageacties uit tegen militaire en publieke installaties. Mandela en andere ANC-leden hadden deze vleugel opgericht, omdat ze dachten dat geweldloos verzet zinloos was omdat het keer op keer met geweld werd neergeslagen. De aanslagen waren op overheidseigendommen gericht en werden 's nachts uitgevoerd. Ze hadden als doel de zwarte bevolking van Zuid-Afrika te bewegen in opstand te komen om een revolutie te bewerkstelligen. Bij een groot aantal van deze acties vielen doden.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef Interv het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar daarom is hij nog geen 'terrorist'.
Maar helaas werd hij de laatste maanden ook op zo'n kunstmatige manier in leven gehouden dat het niet menswaardig meer was.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:17 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Maar het was ook en knokker en een vechter, en man die niet opgaf. En daar heb ik wél veel respect voor.
Ik hoop dat hij nu rust heeft, en dat hij het Zuid-Afrika krijgt wat hij gehoopt had
quote:Op donderdag 5 december 2013 23:20 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Wat doe je dan in dit topic, rot gewoon op. Dank! En ga je inlezen in de geschiedenis.
Prima, ken een blanke vrouw en man die zijn geboren en getogen in Zuid-Afrika, wonen sinds 2001 in Nederland. Zij hebben toch een hele andere mening over Nelson Mandela als jou die daar een paar jaar als pubertje rond heeft gehangen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:18 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja ik weet dat heel Nederland en de rest van de Westerse Wereld weer gaat janken met krokodillentranen, maar ga zelf maar eens daar wonen en de verhalen aanhoren en zien hoe je daar tegenwoordig wordt behandeld met je leuke blanke huid, en wat de ANC op haar geweten heeft onderzoeken.
Veel plezier met je verering van Mandela.
Geweld gebruiken is niet altijd echt verkeerd maar ja, ik ben er van overtuigd dat Zuid-Afrika tien keer beter af was geweest zonder die ANC kneuzen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:21 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Of hij gelijk had of niet maakt hem nog geen heilige terwijl hij het deed, nietwaar?
Eensch. En ja, het is nu afwachten of er weer zo'n sterk persoon op gaat staan. Maar wat Mandela al bereikt heeft, dat zal niet zo heel snel meer echt teniet gedaan kunnen worden.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:21 schreef trovey het volgende:
[..]
Maar helaas werd hij de laatste maanden ook op zo'n kunstmatige manier in leven gehouden dat het niet menswaardig meer was.Aan ieder leven zit nou eenmaal een einde en hij heeft een lang en nuttig leven gehad. Het heeft in ieder geval mogen bijdragen aan de verbetering van Zuid-Afrika en het is nu aan zijn opvolgers, hopelijk zit er eentje bij die dezelfde idealen heeft en zich er aan aan weet te houden.
Hij was zoals elk mens tegen de dominatie vd ander (in dit geval wit VS Zwart). Hij zag echter in dat dit het beste kon gebeuren via coöperatie. Hij is daar niet de eerste in geweest. Speciaal al helemaal niet.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
Rust zacht, Nelson Mandela.
Je was op vele manieren een voorbeeld voor ons allen!
Erg jammer dat je zo'n lange doodsstrijd hebt gehad..
Mooi, en waarom is hun mening dan precies belangrijker? Omdat jij ze kent?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef betyar het volgende:
[..]
Prima, ken een blanke vrouw en man die zijn geboren en getogen in Zuid-Afrika, wonen sinds 2001 in Nederland. Zij hebben toch een hele andere mening over Nelson Mandela als jou die daar een paar jaar als pubertje rond heeft gehangen.
Ik bedoel maar.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Geweld gebruiken is niet altijd echt verkeerd maar ja, ik ben er van overtuigd dat Zuid-Afrika tien keer beter af was geweest zonder die ANC kneuzen.
Jouw mening. Ik denk er anders over.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hij was zoals elk mens tegen de dominatie vd ander (in dit geval wit VS Zwart). Hij zag echter in dat dit het beste kon gebeuren via coöperatie. Hij is daar niet de eerste in geweest. Speciaal al helemaal niet.
Zal ik doen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:19 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Doe maar wat onderzoek dan naar de ANC.
Omdat ze daar zo ongeveer 30 jaar hebben gewoond, een heel verschil met een arrogante kutpuber die even zijn mening heeft omdat papa daar met racistische blanke boeren een kaartje legde.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Mooi, en waarom is hun mening dan precies belangrijker? Omdat jij ze kent?
Je hebt in Nederland ook wel achterlijke linkse geitenwollensokken mongolen, dus Zuid-Afrika zal daar wel niet anders in zijn.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:26 schreef betyar het volgende:
[..]
Omdat ze daar zo ongeveer 30 jaar hebben gewoond, een heel verschil met een arrogante kutpuber die even zijn mening heeft omdat papa daar met racistische blanke boeren een kaartje legde.
Voor de blanken ja. De zwarte bevolking zou het wat slechter getroffen hebben.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Geweld gebruiken is niet altijd echt verkeerd maar ja, ik ben er van overtuigd dat Zuid-Afrika tien keer beter af was geweest zonder die ANC kneuzen.
Als jij een heldenfiguur nodig hebt in je leven, dan moet je idd star blijven.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jouw mening. Ik denk er anders over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |