Er komen weer verkiezingen aan en er moeten snel stemmen gekocht worden. Daarom bezuinigen VVD en D66 nog maar wat om geld weg te kunnen geven aan hun achterban. Dat de rest van de burgers het nog moeilijker krijgt dan kan ze verder weinig schelen.quote:VVD en D66 matsen hoogste inkomens
Belastingtarief hoogste inkomens gaat op den duur omlaag
Op termijn moet het belastingtarief voor de hoogste inkomens omlaag. Van 52 procent naar 49,5 procent. Dat meldt onder meer NOS. De VVD en D66 willen de hoge inkomens wat ontzien, omdat die groep al hard zou worden getroffen door andere maatregelen. Ook de tweede en derde schijf zullen naar verluidt worden verlaagd.
De verlaging zou dienen als compensatie voor maatregelen die bijvoorbeeld huizenbezitters met een hoog inkomen treffen. Denk hierbij aan de strengere hypotheekregels.
VVD-Kamerlid Visser verklaart in De Telegraaf:
"Inkomens vanaf 55.000 euro worden het hardst door de hypotheekregels geraakt. Ze moeten daar ook van kunnen profiteren."
Minister Blok komt binnenkort met een doorrekening. De bedoeling is de tarieven vanaf 2018 stapsgewijs te verlagen, met als einddoel over twintig jaar een toptarief van 49,5 procent en 38 procent in de tweede en derde schijf.
Typisch nederlands, zulke fijne kaasschaven moeten nog gemaakt wordenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:42 schreef BasEnAad het volgende:
Gaat helemaal nergens over.
0,05% Per jaar, pas in 2038 zijn we zover.
Je kan het nauwelijks nieuws noemen.
SP is jouw clubje?quote:
Verder blijft er dan weinig normaals over.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:34 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Nope!
En gaat jou verder niks aan
Bingo!quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:35 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Verder blijft er dan weinig normaals over.
Ik kan het verlagen van belastingen verder alleen maar toejuichen. Ik zou echter onderaan beginnen, dan profiteert iedereen ervan.
Ja maar waarvan worden dan alle overheidsdiensten van betaald? Meer bezuinigen op de minima en het hoger onderwijs?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:35 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Verder blijft er dan weinig normaals over.
Ik kan het verlagen van belastingen verder alleen maar toejuichen. Ik zou echter onderaan beginnen, dan profiteert iedereen ervan.
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:38 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Bingo!
Dus 50+ krijgt mijn volgende stem
Kun je ook anders reageren dan op de persoon te spelen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
Arme Arolsen. Ik zie je voor me. Net de hond een blik Bonzo gevoerd, de blikjes bier van gisteren in de kliko gegooid en een lekkere zware Van Nelle op gestoken.
Lees je opeens dat mensen die op dat moment al lang aan het werk zijn iets minder hoeven af te dragen van wat ze verdienen.
Van schrik je shag doorgeslikt bij het tot je nemen van zoveel onrecht.
Dat is niet op de man spelen maar sarcasme.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 14:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kun je ook anders reageren dan op de persoon te spelen?
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:50 schreef Pokkelmans het volgende:
Sinds wanneer is het verlagen van belastingen "geld weggeven"?
Noem het zoals je wilt maar het is een vorm van onwenselijk gedrag in topics.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 14:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is niet op de man spelen maar sarcasme.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Box_1quote:Commissie Van Dijkhuizen
De Commissie Van Dijkhuizen stelt voor de eerste drie schijven samen te voegen tot één schijf met een totaaltarief van 37%[18] en het tarief van de vierde (dan tweede) schijf te verlagen tot 49%, met de grens bij een inkomen van ongeveer ¤ 62.500.
De Commissie Van Dijkhuizen stelt bovendien voor de AOW-premie geleidelijk door belasting te vervangen (versnelde fiscalisering).[19] De AOW-premie van 17,9% wordt vanaf 2014 in jaarlijkse stappen van 1 procentpunt in 18 stappen vervangen door een verhoging van de belasting. Als de eerste per 1 januari 2014 is dan is de laatste per 1 januari 2031 (volgens het rapport in 2032).
Het totaaltarief voor wie de AOW-leeftijd nog niet heeft bereikt (in 2013 in de huidige eerste schijf 37% en in de huidige tweede schijf 42%) wordt in 2014 37%, dus wordt (bij gelijkblijvende premies Anw en AWBZ, samen 13,25%) de belasting 6,85% (1 procentpunt meer dan in 2013 in de eerste schijf en 4% minder dan in 2013 in de tweede schijf) en de AOW-premie 16,9%. In 2015 wordt de belasting 7,85% en de AOW-premie 15,9%, enz. In 2031 wordt de belasting 23,75% en de AOW-premie nul. Het totaaltarief voor wie de AOW-leeftijd heeft bereikt (in 2013 in de huidige eerste schijf 19,1% en in de huidige tweede schijf 24,1%) wordt dus in 2014 20,1%[20], in 2015 21,1%, enz. In 2031 wordt het dan 37%, net als voor anderen.
Voor wat betreft het AOW-deel van het inkomen levert dit voor de AOW-gerechtigde in combinatie met de hogere algemene heffingskorting geen nadeel op door de netto-netto koppeling van de AOW-uitkering aan het minimumloon.
Het nadeel van fiscalisering van de AOW zou zonder verdere tariefwijzigingen voor iemand die de AOW-leeftijd heeft bereikt zijn 17,9% van maximaal ongeveer ¤ 33.000 min ¤ 13.000, is ongeveer ¤ 3600 per jaar. Als wordt meegerekend dat het tarief van de huidige tweede schijf 37% wordt is het nadeel maximaal ongeveer ¤ 2900 (maar tegenover die "verlaging" van het tarief staat in het voorstel wel verhoging van de btw, enz.).
De fiscalisering komt materieel neer op onder meer een (extra) "korting" op de aanvullende pensioenen en lijfrenten van (voor zover binnen de huidige eerste schijf) 17,9 procentpunt op 75,9% (100% min 19,1% totaalpremie en 5% IAB), is 24%.
Daarnaast betekent het het afschaffen van het fiscale voordeel van werken na de AOW-leeftijd.
Daar staat tegenover dat fiscalisering het voordeel van hypotheekrenteaftrek (voor zover men daar op deze leeftijd nog aanspraak op kan maken gezien de maximumtermijn van 30 jaar) groter wordt.
Per saldo levert het een koopkrachtdaling op tot 12% (dit maximum treedt op bij een inkomen van ¤ 33.000, de bovengrens van de huidige tweede schijf)[21]; zie ook [13].
Die mensen worden niet plotseling geconfronteerd met een grote financiële verandering als je begint met goed aan de top af te romen (maximumbedrag HRA invoeren en dit jaarlijks verlagen).quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:01 schreef GSbrder het volgende:
Mensen van 28 die tegen de 52%-tarieven aanzitten hebben "jarenlang geprofiteerd"?
Dat is een vergelijkbare retoriek als studenten van morgen beschuldigend aankijken omdat ze al die tijd stufi + OV kregen.
Mensen worden ook niet plotseling geconfronteerd met een grote financiele verandering als je de bijstandsuitkering geleidelijk verlaagd. Dat wil niet zeggen dat het niet vervelend is.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die mensen worden niet plotseling geconfronteerd met een grote financiële verandering als je begint met goed aan de top af te romen (maximumbedrag HRA invoeren en dit jaarlijks verlagen).
Dit soort eufemismen.quote:
Voorstanders van bijna 50% inkomstenbelasting vind jij niet links?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In ieder geval doet D66 niet meer alsof het een linkse partij zou zijn, de wolf heeft de schaapsvacht afgedaan.
Zijn er volgens jou wel rechtse partijen als je de libertarische partij niet mee telt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:08 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Voorstanders van bijna 50% inkomstenbelasting vind jij niet links?
Eigenlijk is het hele links-rechts verhaal simplistische onzin. Maar in deze context staat links volgens mij voor hoge belastingen en veel gedwongen herverdeling. In dat opzicht zijn vrijwel alle Nederlandse partijen links, want ook D'66 en de VVD zijn daar voorstander van.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:13 schreef Arduino het volgende:
[..]
Zijn er volgens jou wel rechtse partijen als je de libertarische partij niet mee telt.
Waarom wordt belastingverlaging gezien als een maatregel "uit medelijden"?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:17 schreef pokkerdepok het volgende:
hoogste belastingschalen worden getroffen door de maatregelen, lol. wat een zielig gedoe zeg. moeten we nou medelijden gaan krijgen met mensen met de hoogste inkomens, dat ze wat moeten inleveren? flikker toch op.
Dat links-rechts nutteloos is ben ik met je eens. Maar toch blijf je het gebruiken.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:16 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Eigenlijk is het hele links-rechts verhaal simplistische onzin. Maar in deze context staat links volgens mij voor hoge belastingen en veel gedwongen herverdeling. In dat opzicht zijn vrijwel alle Nederlandse partijen links, want ook D'66 en de VVD zijn daar voorstander van.
is ook geen medenlijden, is gewoon nivellering tegengaan. anders komt de VVD achterban in opstand.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom wordt belastingverlaging gezien als een maatregel "uit medelijden"?
Volgens mij vraagt niemand om medelijden, wel om lagere maandlasten.
De HRA wordt geleidelijk afgeschaft, daar 2,5% IB-verlaging voor "teruggeven" is een doekje voor het bloeden en een druppel op de nivellerende plaat. Feit blijft dat de belastingdruk voor de rijkeren gewoon door blijft stijgen, of dit plan er nou doorheen komt of niet.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:24 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
is ook geen medenlijden, is gewoon nivellering tegengaan. anders komt de VVD achterban in opstand.
Ik reageer op iemand die het gebruikt, maar goed, ik zou het helemaal niet moeten gebruiken inderdaad.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:23 schreef Arduino het volgende:
[..]
Dat links-rechts nutteloos is ben ik met je eens. Maar toch blijf je het gebruiken.
Zelf vindt ik een "beetje" herverdelen wel goed. Ik zit een stuk meer naar links ergens aan de D66 kant van de VVD.
Zo werkt het natuurlijk niet, ook de mensen die egoïstisch zijn en kunnen bijdragen moeten dat doen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik reageer op iemand die het gebruikt, maar goed, ik zou het helemaal niet moeten gebruiken inderdaad.
Als jij een beetje herverdelen goed vindt, staat het je natuurlijk vrij om armere mensen te helpen.
De HRA wordt meer afgebouwd (-10%) dan de IB (-2,5%).quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laten we niet vergeten dat de HRA slechts gedeeltelijk wordt afgebouwd, van het restant blijft dus aardig wat denivellerling over.
ja dat is ook zo, maar zo werkt dat nou eenmaal in de hersens van de mensen. pak ze wat af, en geef een beetje terug, dan vinden ze het niet zo erg. zo ging het ook bij de privatisering van de zorg. kreeg je als doekje zorgtoeslag. en vervolgens steeg de premie 4 keer meer.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De HRA wordt geleidelijk afgeschaft, daar 2,5% IB-verlaging voor "teruggeven" is een doekje voor het bloeden en een druppel op de nivellerende plaat. Feit blijft dat de belastingdruk voor de rijkeren gewoon door blijft stijgen, of dit plan er nou doorheen komt of niet.
Komende van een situatie die wellicht dichter bij de vlaktax ligt dan bij nivellering, afhankelijk van waar je de grens legt. Gezien de sterke maatschappelijke kosten (je weet wel, vergrijzing en duurdere medische behandelingen) zal het geld ergens vandaan moet worden gehaald, namelijk van die mensen die wat meer kunnen missen zonder dat ze daar onder lijden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De HRA wordt meer afgebouwd (-10%) dan de IB (-2,5%).
Dat betekent effectief dus nivellering.
Gewoon hun geld met geweld afnemen onder dreiging van geweld, daar is niets mis mee.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo werkt het natuurlijk niet, ook de mensen die egoïstisch zijn en kunnen bijdragen moeten dat doen.
Prima hoor, als je denkt dat de rekening op het bordje van de rijksten hoort. Gewoon een ideologisch meningsverschil.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Komende van een situatie die wellicht dichter bij de vlaktax ligt dan bij nivellering, afhankelijk van waar je de grens legt. Gezien de sterke maatschappelijke kosten (je weet wel, vergrijzing en duurdere medische behandelingen) zal het geld ergens vandaan moet worden gehaald, namelijk van die mensen die wat meer kunnen missen zonder dat ze daar onder lijden.
Je zou bij de pensioenen en zorg wat kunnen veranderen, aangezien daar de kosten ook zitten. Inkomensafhankelijke premies, pensioensysteem hervormen ten gunste van toekomstige pensioenen ipv babyboomquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Komende van een situatie die wellicht dichter bij de vlaktax ligt dan bij nivellering, afhankelijk van waar je de grens legt. Gezien de sterke maatschappelijke kosten (je weet wel, vergrijzing en duurdere medische behandelingen) zal het geld ergens vandaan moet worden gehaald, namelijk van die mensen die wat meer kunnen missen zonder dat ze daar onder lijden.
Ik bedoelde het ook met redelijke knipoog. Ik blijf het zelf toch ook nog gebruiken. Het is ook zoveel makkelijker te onthouden als anarchokapitalisme, communitarisme, paleoconservatisme of anarchosyndicalisme. Alleen zoveel minder duidelijk wat je precies bedoeld.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik reageer op iemand die het gebruikt, maar goed, ik zou het helemaal niet moeten gebruiken inderdaad.
Als jij een beetje herverdelen goed vindt, staat het je natuurlijk vrij om armere mensen te helpen.
Het is juist veel duidelijker, alleen heeft negen van de tien mensen geen idee waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:41 schreef Arduino het volgende:
[..]
Ik bedoelde het ook met redelijke knipoog. Ik blijf het zelf toch ook nog gebruiken. Het is ook zoveel makkelijker te onthouden als anarchokapitalisme, communitarisme, paleoconservatisme of anarchosyndicalisme. Alleen zoveel minder duidelijk wat je precies bedoeld.
Mijn verhaal was onduidelijk:@ Met deze zin bedoelde ik het gebruiken van links en rechts in plaats van de politieke stroming. Alleen zoveel minder duidelijk wat je precies bedoeld.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is juist veel duidelijker, alleen heeft negen van de tien mensen geen idee waar je het over hebt.
Dat denk ik ook wel ja.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:52 schreef Arduino het volgende:
k alleen dat veel minder dan 10% weet wat je bedoeld als het over zulke specifieke politieke stromingen heb
Het lijkt net of je gelooft dat iedereen die hard werkt ook rijk wordt, of dat iedereen die rijk is ook hard werkt, maar het lijkt me sterk dat je dat echt bedoeltquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
Arme Arolsen. Ik zie je voor me. Net de hond een blik Bonzo gevoerd, de blikjes bier van gisteren in de kliko gegooid en een lekkere zware Van Nelle op gestoken.
Lees je opeens dat mensen die op dat moment al lang aan het werk zijn iets minder hoeven af te dragen van wat ze verdienen.
Van schrik je shag doorgeslikt bij het tot je nemen van zoveel onrecht.
Het is geld wat volgens een oneerlijke verdeelsleutel min of meer toevallig op hun bordje terechtkomt. Ik snap niet waarom die verdeling tot een absolute waarheid wordt gemaakt om vervolgens iedere herverdeling te interpreteren als een basale rechtenschending.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:31 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Gewoon hun geld met geweld afnemen onder dreiging van geweld, daar is niets mis mee.
Je hoeft niet rijk te worden. Alleen maar niet arm. Arm ben je van nature. Als je niets doet of onderneemt dan blijf je arm.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 05:29 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Het lijkt net of je gelooft dat iedereen die hard werkt ook rijk wordt, of dat iedereen die rijk is ook hard werkt, maar het lijkt me sterk dat je dat echt bedoelt
Ah, en achtergrond, opvoeding, talent(=geluk) etc etc etc hebben er verder niets mee te makenquote:Op woensdag 30 oktober 2013 08:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hoeft niet rijk te worden. Alleen maar niet arm. Arm ben je van nature. Als je niets doet of onderneemt dan blijf je arm.
Uiteraard, maar is dat een collectief probleem of een individueel probleem?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:53 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Ah, en achtergrond, opvoeding, talent(=geluk) etc etc etc hebben er verder niets mee te maken
True. Maar mijn punt is meer dat je weinig onderbouwing hebt voor de stelling dat de vruchten van een bepaalde situatie aan jou toebehoren als de voornaamste reden daarvoor een mazzeltje is. Het gaat om de morele onderbouwing waarom jij recht hebt op een groter stuk van de taart dan de rest. De markt is hierop geen antwoord.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 11:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Uiteraard, maar is dat een collectief probleem of een individueel probleem?
Mondiaal gesproken zijn alle Nederlanders geluksvogels. Ongetalenteerd, met zware jeugd, ziek of zwak - Nederlanders hebben niet te klagen.
Laten we wel wezen; de vruchten van arbeid of bezit horen nog altijd meer aan het individu toe dan aan de gemeenschap. De "mazzel"-factor kan best groot zijn, maar het is slechts in uiterst uitzonderlijke situaties zo dat de gemeenschap een grotere relatieve bijdrage heeft geleverd aan een resultaat dan het individu. Je kan best met argumenten als gesubsidieerde studie, gegarandeerde veiligheid en secuur rentmeesterschap schermen in zulke situaties, maar dat uur werken kost de gemeenschap nog altijd minder inspanning dan het individu.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 11:16 schreef Suteibum het volgende:
[..]
True. Maar mijn punt is meer dat je weinig onderbouwing hebt voor de stelling dat de vruchten van een bepaalde situatie aan jou toebehoren als de voornaamste reden daarvoor een mazzeltje is. Het gaat om de morele onderbouwing waarom jij recht hebt op een groter stuk van de taart dan de rest. De markt is hierop geen antwoord.
Als iemand het op eerlijke wijze heeft gekregen/verdient dan heeft hij recht op dat geld. Hij heeft niet meer recht dan een ander, maar hij heeft recht op wat van hem is.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 11:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Laten we wel wezen; de vruchten van arbeid of bezit horen nog altijd meer aan het individu toe dan aan de gemeenschap. De "mazzel"-factor kan best groot zijn, maar het is slechts in uiterst uitzonderlijke situaties zo dat de gemeenschap een grotere relatieve bijdrage heeft geleverd aan een resultaat dan het individu. Je kan best met argumenten als gesubsidieerde studie, gegarandeerde veiligheid en secuur rentmeesterschap schermen in zulke situaties, maar dat uur werken kost de gemeenschap nog altijd minder inspanning dan het individu.
Zulke zaken maken een marginale belasting van > 50% slecht te verantwoorden.
Waarom verdient een professioneel voetballer meer dan een professioneel volleyballer? Beide hebben evenveel talent, alleen voor een andere sport, beiden werken er even hard voor, het verschil in salaris is dus een eigenschap van de maatschappij die de voetballer moeilijk op zijn eigen conto kan schrijven, wat maakt dan dat dat toch aan hem toebehoort? Waarom heeft de ene recht op meer vergoeding dan de ander?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 11:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Laten we wel wezen; de vruchten van arbeid of bezit horen nog altijd meer aan het individu toe dan aan de gemeenschap. De "mazzel"-factor kan best groot zijn, maar het is slechts in uiterst uitzonderlijke situaties zo dat de gemeenschap een grotere relatieve bijdrage heeft geleverd aan een resultaat dan het individu. Je kan best met argumenten als gesubsidieerde studie, gegarandeerde veiligheid en secuur rentmeesterschap schermen in zulke situaties, maar dat uur werken kost de gemeenschap nog altijd minder inspanning dan het individu.
Zulke zaken maken een marginale belasting van > 50% slecht te verantwoorden.
Je hebt geen recht op een vergoeding; als van vandaag op morgen voetbal uit de mode raakt, kunnen voetballers geen rechten op hoge vergoedingen claimen. Maar het lijkt me geen vreemd mechanisme dat "de beste zijn" in een sport met miljoenen beoefenaars meer vergoeding kan opleveren dan een sport met tienduizenden beoefenaars.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 12:01 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Waarom verdient een professioneel voetballer meer dan een professioneel volleyballer? Beide hebben evenveel talent, alleen voor een andere sport, beiden werken er even hard voor, het verschil in salaris is dus een eigenschap van de maatschappij die de voetballer moeilijk op zijn eigen conto kan schrijven, wat maakt dan dat dat toch aan hem toebehoort? Waarom heeft de ene recht op meer vergoeding dan de ander?
een goede voetballer zorgt ook voor meer omzet dan een goede volleyballer. Zijn waarde is dus anders.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 12:01 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Waarom verdient een professioneel voetballer meer dan een professioneel volleyballer? Beide hebben evenveel talent, alleen voor een andere sport, beiden werken er even hard voor, het verschil in salaris is dus een eigenschap van de maatschappij die de voetballer moeilijk op zijn eigen conto kan schrijven, wat maakt dan dat dat toch aan hem toebehoort? Waarom heeft de ene recht op meer vergoeding dan de ander?
De zijn factoren. Maar nogmaals, niet iedereen kan rijk worden maar wel iedereen kan een welvarend leven leiden.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:53 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Ah, en achtergrond, opvoeding, talent(=geluk) etc etc etc hebben er verder niets mee te maken
Dat is geen moreel argument. En nogmaals, dat is het gevolg van de eigenschappen van de samenleving, niet een eigenschap van de voetballer, waarom zou de voetballer zich daarop kunnen beroepen?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 12:14 schreef SlevinX het volgende:
[..]
een goede voetballer zorgt ook voor meer omzet dan een goede volleyballer. Zijn waarde is dus anders.
Beetje communistisch gelul wordt dit. Hij verdient wat m toekomt. Hij is het waard om zoveel aan hem te betalen. Waarom zou je dat in godsnaam afnemen? omdat je jaloers bent? dat het leven oneerlijk is? Omdat die mijnwerker die net zo hard werkt veel minder verdient?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:35 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Dat is geen moreel argument. En nogmaals, dat is het gevolg van de eigenschappen van de samenleving, niet een eigenschap van de voetballer, waarom zou de voetballer zich daarop kunnen beroepen?
Met andere woorden, alle moraal de deur uit, het is nou eenmaal niet anders? Hij verdient wat hij krijgt, enkel en alleen vanwege het feit dat hij het krijgt?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:44 schreef SlevinX het volgende:
[..]
Beetje communistisch gelul wordt dit. Hij verdient wat m toekomt. Hij is het waard om zoveel aan hem te betalen. Waarom zou je dat in godsnaam afnemen? omdat je jaloers bent? dat het leven oneerlijk is? Omdat die mijnwerker die net zo hard werkt veel minder verdient?
Zoals er al een voorbeeld is rondgeslingerd: De voetballer betaald al 100x meer voor dat zelfde biertje (synoniem voor de voorzieningen) dan de mijnwerker die het voor een paar centen betaald.
Wat gemeen zeg
Moreel gezien moet je iedereen dezelfde kansen geven en als ze door een goede rede niet (goed) mee kunnen doen met de maatschappij moet je ze helpen.
Een mens is van de grootste waarde voor de samenleving als hij werkzaamheden verricht die van dienst zijn aan een zo groot mogelijk deel van deze samenleving. Een popidool is dus van grotere economische waarde dan een indie-rockbandje waar niemand ooit van gehoord heeft.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:35 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Dat is geen moreel argument. En nogmaals, dat is het gevolg van de eigenschappen van de samenleving, niet een eigenschap van de voetballer, waarom zou de voetballer zich daarop kunnen beroepen?
Behalve dan dat je nog geen relatie met de hoogte van de beloning hebt gelegd.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een mens is van de grootste waarde voor de samenleving als hij werkzaamheden verricht die van dienst zijn aan een zo groot mogelijk deel van deze samenleving. Een popidool is dus van grotere economische waarde dan een indie-rockbandje waar niemand ooit van gehoord heeft.
Of deze zanger nu playbackt of niet; als je werk doet waar veel mensen van willen genieten kan je hogere tarieven rekenen voor je diensten. Prima moreel utilitair argument.
Waarom zou je dat ook?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:59 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Behalve dan dat je nog geen relatie met de hoogte van de beloning hebt gelegd.
Ik snap niet waarom jij het recht hebben op zo belangrijk vind. Iedereen is in beginsel gelijk en verdient dan ook het zelfde geluk en gezondheid. De wereld zit gewoon niet zo in elkaar omdat we zeker niet gelijk zijn aan elkaar. Sterker nog, ondanks alle gelijkenissen zijn we verschillend. De wereld draait om geld. Met dat geld kan je dingen kopen. Tevens is dat geld nodig om te overleven (primaire levensbehoefte).quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:52 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Met andere woorden, alle moraal de deur uit, het is nou eenmaal niet anders? Hij verdient wat hij krijgt, enkel en alleen vanwege het feit dat hij het krijgt?
We produceren met zn allen het een en ander in deze maatschappij, dat wordt op een of andere manier verdeelt, voornamelijk via de markt, je kunt zeggen dat dit nu eenmaal het meest praktisch is, maar dat is niet heel principieel. De vraag is waarom je de verdeling volgens de markt prefereert boven een andere verdeling. Ik verdedig geen communisme, ik verdedig nivelleren. De manier waarop ik dat doe is door je te laten zien dat er geen fundamenteel recht door de markt gecreëerd wordt, en dat je dus met iets anders moet aankomen dan jaloezie om je standpunt wat betreft moraal te verdedigen.
Als het op een eerlijke manier verkregen is, dat wil zeggen op vrijwillige basis, heb je er maar gewoon met je fikken vanaf te blijven.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 05:41 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Het is geld wat volgens een oneerlijke verdeelsleutel min of meer toevallig op hun bordje terechtkomt. Ik snap niet waarom die verdeling tot een absolute waarheid wordt gemaakt om vervolgens iedere herverdeling te interpreteren als een basale rechtenschending.
Dat hoeft ookniet, de hoogte van iemands inkomen hoeft te worden verantwoord, alleen de wijze waarop het verkregen wordt doet ter zake.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:59 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Behalve dan dat je nog geen relatie met de hoogte van de beloning hebt gelegd.
Dat is hoe het systeem werkt hè, mensen voor de gek houden en over ze heersen. Het idee dat een overheid, zeker een democratische overheid, interesse heeft in de lange termijn is onzinnig.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 12:14 schreef Cockwhale het volgende:
Ik begrijp plannen als dit niet. Een overheid houdt rekening met de toekomst, begrijpelijk, echter een plan dat pas toegepast wordt in de toekomst, buiten de regeringsperiode van een heersende regering op basis van huidige omstandigheden en ideeën is totaal onzinnig en is een doelloze tijdsbesteding. Dit is niet meer dan een onnozel propaganda plan. Weer uren, dagen en weken verknald aan zaken die er nu NIET toe doen. Plannen van uitstel die simpelweg dienen als propaganda en bezigheidstherapie moeten niet langer tijd innemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |