Hopelijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 21:54 schreef Peunage het volgende:
Best interessant dit.
- Iedereen lijkt zich tegen de extremisten te keren
Ik vrees het niet. Het doel is de val van president Assad en de omcirkeling van Iran. Dat moet verdergaan.quote:- VS en Rusland lijken tot een soort van akkoord te komen
Dat is inderdaad wel een tendens. De avonturiers zijn moe. De fanatici blijken toch ofwel gestorven, ofwel te bang naar hun 'paradijs' (de hellesfeer gereserveerd voor moordenaars, plunderaars, takfiri-salafisten en koppensnellers) te moeten gaan.quote:- Berichten over Syri strijders die terug naar huis gaan
Op verzoek van president Assad, Rusland en het Syrische Arabische regeringsleger dat zichzelf weer kan redden en nieuwe technieken heeft geleerd in de strijd tegen guerilla's in stadsgebieden. Vroeger was het Syrische leger te log, te ruw en te verouderd, meer opgeleid voor een open oorlog tegen een leger van een andere staat.quote:- Berichten over Hezbollah die weer naar huis vertrekken
Het lijkt zo. De conferentie in Genve zal ook wel komen. Maar daarna? Ik vrees nog steeds een enorme escalatie, de Amerikanen (Obama en de financierselite achter hem) willen geen vrede in Syri, geen vrede met aanblijven van Assad of diens machtelite.quote:- Allerlei uitwisselingen van gevangenen en zo.
Of het is allemaal puur toeval.
Ook in dit topic wordt vaak gedaan alsof Amerika de grote boeman is, terwijl ik ervan overtuigd ben dat Obama inmiddels veel liever een pact met de Russen sluit over ook de Syrische kwestie. Het zijn de golfratten die koste wat kost Syrie weer in hun machtssfeer willen krijgen en dus sowieso geen pact gaan sluiten. Hoeveel duizenden nog meer sterven doet voor hen er niet toe.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 21:54 schreef Peunage het volgende:
- VS en Rusland lijken tot een soort van akkoord te komen
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 21:47 schreef Veldkamp het volgende:
Zonder een kant te kiezen, bericht RussiaToday op een genuanceerde wijze
quote:FOK.nl / Nieuws / 'Nederlandse jihadstrijders vast in Syri' / FOK!frontpage
Verschillende Nederlandse jongeren zitten tegen hun wil vast in Syri omdat hun paspoorten zijn ingenomen. De jongeren zijn naar Syri gegaan om te strijden tegen het regime van president Bashar Assad, maar de rebellengroeperingen bij wie ze zich hebben aangesloten hebben hun paspoorten afgepakt. Dat meldt RTL Nieuws zaterdagavond op basis van verschillende bronnen.
Sinds het begin van het conflict in Syri zouden zo'n tien tot vijftien jongeren zijn teruggekeerd uit het land. Directeur van een buurthuis in de Haagse Schilderswijk Nicoline Grotzebauch stelt dat terugkeren niet zo makkelijk is. "De paspoorten van de jongens worden ingenomen. Als blijkt hoe verschrikkelijk het daar is en ze gaan twijfelen of het wel de goede stap is geweest, kunnen ze niet meer terug. Ook al zouden ze willen", vertelt ze tegen RTL Nieuws.
Hoogleraar terrorisme en contraterrorisme bij de Universiteit Leiden Edwin Bakker stelt dat vanaf het begin is gewaarschuwd dat de jongeren niet alleen vechten tegen het bewind van Assad, maar ook tegen rebellengroepen. "Die jongens gaan daar vrij naef heen en dan valt het tegen. Maar wat dan? Die groepen laten je niet gaan, want je hebt natuurlijk informatie. En je geeft toch een heel slecht signaal als je teruggaat omdat die strijd minder fraai is dan afgespiegeld."
Volgens de Nationaal Cordinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) zijn de afgelopen tijd zo'n honderd personen vertrokken naar diverse landen in Afrika en het Midden-Oosten, met name naar Syri. Veel van hen sluiten zich aan bij jihadistische strijdgroepen. De kans op een aanslag in Nederland of op Nederlandse belangen in het buitenland is momenteel substantieel, onder meer vanwege een toegenomen aantal jihadreizigers naar Syri.
Jihadreizigers doen in oorlogsgebieden zoals Syri kennis en strijdervaring op en kunnen een dreiging vormen tegen westerse doelen, aldus de nationaal cordinator. "Ook bestaat het risico dat zij anderen uit Nederland aansporen hetzelfde te gaan doen." Jihadreizigers kunnen 'zeer radicaal, getraumatiseerd en in hoge mate geweldsbereid' terugkeren naar Nederland, waarna zij hier een bedreiging vormen, stelt de NCTV.
Bron: frontpage.fok.nl
Kennelijk dachten ze het beheer over hun eigen paspoort te houdenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:23 schreef Peunage het volgende:
[..]
Niet aan gedacht toen ze besloten naar Syri te gaan
Jah oke, met paspoort is het wat makkelijker. Maar ik denk dat ze ook mt paspoort niet zomaar ergens heen kunnen gaan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kennelijk dachten ze het beheer over hun eigen paspoort te houden
Geen idee hoe dat precies gaat. Er zijn eerder "strijders"teruggekeerd uit Syr;.. Denk maar aan die Jejoenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:33 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jah oke, met paspoort is het wat makkelijker. Maar ik denk dat ze ook mt paspoort niet zomaar ergens heen kunnen gaan.
Oh ja, die is dus alsnog opgepakt in Belgiquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat precies gaat. Er zijn eerder "strijders"teruggekeerd uit Syr;.. Denk maar aan die Jejoen
Ik weet hetquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:37 schreef Peunage het volgende:
[..]
Oh ja, die is dus alsnog opgepakt in Belgi
http://rt.com/news/syria-rebels-us-gulf-430/quote:‘Liars, all of them’: Syrian rebels slam US, Gulf states following intl peace efforts
The Free Syrian Army soldiers admit they won’t be able to claim capital Damascus without foreign support, but their aren’t counting on it anymore as the US and the Gulf states are “liars”.
FSA fighter, Abu al Hasan, said the rebels have the road leading to Damascus in their sight, but they “can’t reach it because of Maaloula”.
The militants can hold back the government troops, but they seem unable to make their own advances. In order for that to change the opposition needs more money from Gulf countries and American military aid.
The international peace efforts became a huge disappointment for the rebels, who began losing faith in their foreign backers.
“All of them are liars, all of them. I don’t know how I can express it better and we are not hoping anything from them [US and Gulf states]. Whatever they say we don’t believe it,” Abu Mohammad stressed.
Leuk dat ze compleet nietszeggende personen interviewen over dit soort zaken. Wie is hij? Voetsoldaat? Commandant?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:13 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
http://rt.com/news/syria-rebels-us-gulf-430/
quote:Autobom Syri: zeker 30 doden
In de Syrische stad Hama is een autobom ontploft waarbij dertig mensen zijn omgekomen. Dat meldt het Syrische staatspersbureau. Hama is onder controle van de regeringstroepen.
Volgens het persbureau SANA deed de explosie zich voor op de vroege zondag. Een vrachtwagen vol explosieven werd door rebellen tot ontploffing gebracht bij een checkpoint, zo meldt het persbureau. Daardoor kwam een vlakbij geparkeerde tankwagen tot ontploffing, waardoor het aantal slachtoffers fors opliep. Tientallen mensen raakten gewond, van wie enkele in kritieke toestand verkeren, meldt de BBC.
Volgens de organisatie Syrian Observatory for Human Rights zit strijdgroep Jabhat al-Nusra (Steunfront) achter de aanslag.
Autobommen worden meestal gebruikt door militanten gelinked aan al-Qaeda die meevechten onder de rebellen.
Bron: Volkskrant
Kun je het in het Nederlands of Engels vertalen, ik versta en spreek geen Duits.quote:
wat een stelletje trieste gendoctrineerde labiele gasten blijven het toch die jihadi.quote:
Gewoon standaardverhaal over Duitse (salafistische) moslimjongeren die in Syri gaan vechten bij de rebellen (jongste Duitser die vertrokken is, is 15). De jongen die genterviewd wordt is er geweest, maar heeft alleen humanitaire hulp verleend zegt hij. Hij wil overigens wel strijden voor islamitische wereldoverheersing.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:00 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kun je het in het Nederlands of Engels vertalen, ik versta en spreek geen Duits.
Jawel ik begrijp wel de grote lijnen van het verhaal, maar ik wil ook alles begrijpen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gewoon standaardverhaal over Duitse (salafistische) moslimjongeren die in Syri gaan vechten bij de rebellen (jongste Duitser die vertrokken is, is 15). De jongen die genterviewd wordt is er geweest, maar heeft alleen humanitaire hulp verleend zegt hij. Hij wil overigens wel strijden voor islamitische wereldoverheersing.
Vergelijkbaar verhaal als met de Nederlandse jongeren die naar Syri vertrekken.
Graag gedaan trouwens, Baklava.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:34 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Jawel ik begrijp wel de grote lijnen van het verhaal, maar ik wil ook alles begrijpen.
Ok ik zei niet dat jij of djibirl dat moesten doen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Graag gedaan trouwens, Baklava.
En ik ga niet elke zin vertalen, dan huur je maar een vertaler in.
Die ene was wel een bazenactie, waarbij aangetrouwde zwager van Assad (getrouwd met zijn zus Bushra) hoge piet in Defense Shawkaat oa omkwam. Was ook een actie met inside informatie vanuit het regime zelf waar die hoge lui een meeting hadden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:55 schreef Peunage het volgende:
Autobommen![]()
Dat doen ze wanneer ze niet op de conventionele manier kunnen vechten.
Ja maar die was van de FSA. Maar autobommen op plekken waar grotendeels of alleen maar burgers komen is toch wel het handelsmerk van AQ.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:44 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Die ene was wel een bazenactie, waarbij aangetrouwde zwager van Assad (getrouwd met zijn zus Bushra) hoge piet in Defense Shawkaat oa omkwam. Was ook een actie met inside informatie vanuit het regime zelf waar die hoge lui een meeting hadden.
Wat begrijp je dan niet? Want een interview/gesprek helemaal uitschrijven is veel werk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:34 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Jawel ik begrijp wel de grote lijnen van het verhaal, maar ik wil ook alles begrijpen.
Plus, nu zijn ze bang omdat die gasten hier kunnen doordraaien, maar wat als het gaat om een apart conflict? Bijvoorbeeld een Tsjetsjeen die teruggaat om weer te vechten tegen de Russen.quote:Logisch ook, viel wel te verwachten.
Ze zullen wel 24/7 gevolgd worden door geheime diensten maar ze vervolgen is op dit moment te moeilijk, en roept ook heel veel vragen op, die je eigenlijk niet kunt beantwoorden.
Hoe controleer je of iemand een jihadist is geweest?
Hoe controleer je wanneer iemand een jihadist is? Als hij zich aansluit bij JAN of ISIS, of bij een van de honderd andere islamitische groeperingen? En wat als die groeperingen 'normaal' vechten maar ook gebruik maken van dirty tricks, zoals autobommen of gevangengenomen soldaten executeren etc?
Is bewijs vanuit een ander land genoeg om ze hier te veroordelen?
Als we ze willen vervolgen omdat ze in een vreemde krijgsmacht (oke, de rebellen zijn niet echt een krijgsmacht te noemen maargoed), moeten we dan joden ook vervolgen als ze hun dienstplicht vervolgen in Isral?
Geeft allemaal teveel hoofdpijn en kost teveel tijd/geld om uit te zoeken, dat gelul over paspoorten innemen is gewoon om een gedeelte bang te maken en hier te houden.
De westerse media is altijd paranoie als het gaat om jihadisten. Ze zijn dan een gevaar voor de samenleving, terwijl teruggekeerde Joden uit Isralische dienstplicht geen bedreiging zijn voor de samenleving,terwijl ze wel gendoctrineerd zijn door het zionisme.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:53 schreef expans het volgende:
Ik had dit gepost in dat andere topic over jihadi's met heimwee maar vind het eigenlijk gewoon een discussie die hier hoort dus;
[..]
Plus, nu zijn ze bang omdat die gasten hier kunnen doordraaien, maar wat als het gaat om een apart conflict? Bijvoorbeeld een Tsjetsjeen die teruggaat om weer te vechten tegen de Russen.
Dus?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:44 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Die ene was wel een bazenactie, waarbij aangetrouwde zwager van Assad (getrouwd met zijn zus Bushra) hoge piet in Defense Shawkaat oa omkwam. Was ook een actie met inside informatie vanuit het regime zelf waar die hoge lui een meeting hadden.
Inderdaad. Assad beschermt de minderheden in ieder geval, wat je van de "rebellen" niet kunt zeggen. Bovendien zijn het tientallen groepen, die elkaar ook nog onderling bestrijden. Als daar n of enkele van worden "uitgekozen" die het mogen gaan proberen als machthebbers is Syri, gaan die andere groepen hen weer bestrijden en is het nog steeds oorlog.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus?
Assad moet juist zo min mogelijk aangepakt worden. Het is in het belang van Syri dat hij aan de macht blijft.
Ligt er maar net aan met welke bril je naar het conflict kijkt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:20 schreef theunderdog het volgende:
Assad moet juist zo min mogelijk aangepakt worden. Het is in het belang van Syri dat hij aan de macht blijft.
Wat bedoel je daar precies mee/wat zie jij dan gebeuren?quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:33 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan met welke bril je naar het conflict kijkt.
Wie je ook prefereert, Assad gaat het land niet meer volledig onder controle krijgen zoals het voor de rebellie was.
Zoals ik het zeg, Assad gaat zijn controle nooit meer herstellen over heel Syrie zoals het jaren voor de crisis was. Een politiestaat waar de Syrische overheid in heel Syrie tot in de kleinste hoek de baas was.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Wat bedoel je daar precies mee/wat zie jij dan gebeuren?
Dank voor je uitgebreide toelichting!quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:47 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Zoals ik het zeg, Assad gaat zijn controle nooit meer herstellen over heel Syrie zoals het jaren voor de crisis was. Een politiestaat waar de Syrische overheid in heel Syrie tot in de kleinste hoek de baas was.
Grote delen van het Noorden zijn al tijden volledig in handen van rebellengroepen. Maar ook in het Zuiden vallen allerlei rebellengroepen de Syrische overheid constant lastig en moet men zich tot het maximale inspannen daar geen grond permanent aan rebellengroepen te verliezen. Het Oosten idemdito, denk aan Deir Ezzour, in handen grotendeels v rebellen.
Vergeet niet dat veel steun voor rebellen vanuit begrenst Noord-Libanon komt, wat weer richting Damascus grenst. Zowel manschappen, logistiek als militaire steun (wapens). De honderdduizenden strijders en groepen gaan niet weg en zitten al tijden in Syrie en hebben daar inmiddels hun thuis van gemaakt, denk aan de trainingskampen die er zijn, de Syrische overheid hebben ze vervangen door hun eigen "overheidsdiensten", eigen rechtsspraak etc.
Assad kan onmogelijk zijn oude macht herstellen, en dat weet hij zelf ook al langer. Hij focust zich op "Alawite heartland" vanaf Latakia kust naar beneden, Homs, Hama, Damascus en Aleppo. De belangrijkste en grootste steden dus. De vraag is of die uberhaupt op middel-lange termijn kan aanblijven, en zoja in welke hoedanigheid. Het aanblijven van Assad ligt naar mijn mening totaal niet aan hem, maar aan wat de landen willen die de rebellen steunen. Qatar, KSA maar vooral ook Amerika. En vooral de laatste maar ook Turkije zijn door veranderende situatie op de grond in Syrie (toename van extremisten) niet meer zo absoluut zeker of Assad ten koste van alles verdrijven de beste optie is.
Ik vraag me dat natuurlijk ook af...quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:47 schreef Peunage het volgende:
Ben het met Aloulou eens in deze. Na meer dan 2 jaar burgeroorlog, slachtingen aan beide kanten, het kleine vertrouwen dat er al was is er nu niet meer, etc.
In het beste geval komt het Syrische leger als winnaar naar buiten. Niet zo sterk als eerst, maar dat maakt niks uit.
Hoe gaat de Syrische samenleving hiermee om? Hoe zit het met het vertrouwen tussen mensen?
Stel dat je in een Alawitisch/Soennitisch dorpje leefde. Dat aangevallen werd door rebellen/terroristen/Syrisch leger vanuit een Soennitisch/Alawitisch dorpje. Hoe gaan die 2 met elkaar om als dit voorbij is? Nou is dit de jip en janneke versie hiervan, maar dit kun je breder uittrekken over Syri en de Syrische gemeenschap.
Je kunt het moeilijk voorspellen, maar ik denk niet dat het, als Assad al wint, positief uitpakt voor het huidige regime.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vraag me dat natuurlijk ook af...
Je bedoelt uiteen laten vallen in kleine natiestaten?quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:51 schreef Djibril het volgende:
Gewoon balkaniseren. Is het beste voor iedereen. Gamal zal van boven niet blij toekijken denk ik.
Wat bedoel je precies? Dit is mij iets te cryptischquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:57 schreef Peunage het volgende:
[..]
Je kunt het moeilijk voorspellen, maar ik denk niet dat het, als Assad al wint, positief uitpakt voor het huidige regime.
Inderdaad. En Gamal Nasser kan je beter even wikien dan heb je gelijk zijn verhaal en connectie tot Syrie en nationalisme.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je bedoelt uiteen laten vallen in kleine natiestaten?
En wie is Gamal?
Ik had al gegoogeld, maar ik wist niet op welke Gamal je doelde. Dus bedankt voor de achternaam, ik ga me nu even inlezenquote:Op zondag 20 oktober 2013 19:04 schreef Djibril het volgende:
[..]
Inderdaad. En Gamal Nasser kan je beter even wikien dan heb je gelijk zijn verhaal en connectie tot Syrie en nationalisme.
Mensen vertrouwen elkaar niet meer, sektarisme, dat soort dingen. Dat gaat het Assad regime niet helpen als ze 'gewonnen' hebben. Vr al dit gebeuren had je 2 partijen, de regering en het volk. En als je niet moeilijk deed had je ook geen problemen met de regering. Nu heb je veel meer partijen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Dit is mij iets te cryptisch
Geen idee, denk dat Syrie nog alle kanten op kan gaan omdat ook belangrijke machten die invloed hebben (pro en anti-Assad) er nog niet over uit zijn wat ze in Syrie willen. Mijn overtuiging is dat Syrie's lot al lang niet meer aan Syriers of Assad is, dat wordt besloten door Rusland/Iran enerzijds en anderzijds Golfstaten/Amerika/Turkse alliantie. De Golfstaten als supporters van de oppositie staan lijnrecht tegenover Iran in deze en van hen moet en zal Assad's regime totaal verdwijnen, koste wat kost. Zodat Syrie "weer terug in soennitische invloedssfeer komt". Lees: "bondgenooit tegen sjitische Iraanse gevaar". Maar zoals ik al zei is Amerika en zeker Obama teruggekrabbeld...hij wil geen extremisten aan de macht in Syrie en vreest dat dat steeds realistischer kan gaan worden. Waarom heeft Amerika nog geen rebellen sterk bewapend? Omdat ze er totaal geen vertrouwen in hebben, in die rebellen. Obama was maar wat blij dat hij middels de overeenkomst over het wegdoen van chemische wapens niet Assad hoefde aan te vallen, en vanuit zijn positie gezien is dat terecht.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dank voor je uitgebreide toelichting!
Maar eigenlijk bedoelde ik (al is en blijft het natuurlijk koffiedik kijken, en kan de situatie er over 2 weken al weer anders uitzien): waar denk je dan dat dit op uitloopt voor Syri? Blijft het n land? Wie gaat het besturen? Etc.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:06 schreef Peunage het volgende:
[..]
Mensen vertrouwen elkaar niet meer, sektarisme, dat soort dingen. Dat gaat het Assad regime niet helpen als ze 'gewonnen' hebben. Vr al dit gebeuren had je 2 partijen, de regering en het volk. En als je niet moeilijk deed had je ook geen problemen met de regering. Nu heb je veel meer partijen.
Beiden wederom dank voor de toelichtingquote:Op zondag 20 oktober 2013 19:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Geen idee, denk dat Syrie nog alle kanten op kan gaan omdat ook belangrijke machten die invloed hebben (pro en anti-Assad) er nog niet over uit zijn wat ze in Syrie willen. Mijn overtuiging is dat Syrie's lot al lang niet meer aan Syriers of Assad is, dat wordt besloten door Rusland/Iran enerzijds en anderzijds Golfstaten/Amerika/Turkse alliantie. De Golfstaten als supporters van de oppositie staan lijnrecht tegenover Iran in deze en van hen moet en zal Assad's regime totaal verdwijnen, koste wat kost. Zodat Syrie "weer terug in soennitische invloedssfeer komt". Lees: "bondgenooit tegen sjitische Iraanse gevaar". Maar zoals ik al zei is Amerika en zeker Obama teruggekrabbeld...hij wil geen extremisten aan de macht in Syrie en vreest dat dat steeds realistischer kan gaan worden. Waarom heeft Amerika nog geen rebellen sterk bewapend? Omdat ze er totaal geen vertrouwen in hebben, in die rebellen. Obama was maar wat blij dat hij middels de overeenkomst over het wegdoen van chemische wapens niet Assad hoefde aan te vallen, en vanuit zijn positie gezien is dat terecht.
Maar ik denk dat je wel kan stellen dat als Assad hoe dan ook verdreven gaat worden (waarbij veel bloed komt kijken als ze om Damascus bijv gaan vechten of rebellen tot "Alawite heartland" doorstoten) Syrie sektarisch gezien helemaal een Balkan wordt en wellicht definitief uiteen valt.
Lijkt mij dat het daarna onmogelijk is al die groepen daarna weer leuk in een staat te proppen en te zeggen "jullie moeten er samen uit komen hoe het land te regeren". Aan de andere kant hebben ze Bosniers ook zover gekregen; Kroaten, Bosnische Moslims en Serviers hebben een soort staat nu. Hoewel het totaal niet werkt.
Wat Syrie lastig maakt is dat het inmiddels in direct contact ook staat met de extreem sektarische Iraakse situatie.
Precies, maatschappelijke ontwrichting is gigantisch groot in Syrie en inmiddels heel sterk langs sektarische lijn. "Ah, Alawi? Pro-Assad, jullie hebben ons afgemaakt bij honderden". "Ah Soennie? Pro-rebellen? Jullie terroristen hebben onze mensen onthoofd, verkracht en wat dan ook".quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:06 schreef Peunage het volgende:
Mensen vertrouwen elkaar niet meer, sektarisme, dat soort dingen. Dat gaat het Assad regime niet helpen als ze 'gewonnen' hebben. Vr al dit gebeuren had je 2 partijen, de regering en het volk. En als je niet moeilijk deed had je ook geen problemen met de regering. Nu heb je veel meer partijen.
Nee, zonder Assad gaan terroristische organisaties de macht pakken in Syri.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:33 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan met welke bril je naar het conflict kijkt.
Wie je ook prefereert, Assad gaat het land niet meer volledig onder controle krijgen zoals het voor de rebellie was.
Want ze verdedigen zich tegen buitenlandse terroristen, handhaven orde en proberen de territoriale integriteit van Syri tegen de buitenlandse proxy-huurlingen en proxy-interventie (wahabitische, westerse, Turkse en Brits-Frans-Amerikaanse) te verdedigen en te herstellen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:57 schreef Djibril het volgende:
Je kan Assad ook zien als terrorist. En zijn leger als een terroristische organisatie.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, zonder Assad gaan terroristische organisaties de macht pakken in Syri.
En onder Assad blijft het allemaal relatief stabiel.
Dat was een bomaanslag met participatie van de Turkse MIT-inlichtingendiensten. Niet van de 'rebellen' en primitieve koppensnellers zelf.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:44 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Onzin, de meeste Syrische regeringssoldaten zijn nog altijd gewoon soennitische moslims, uit het midden van de tolerante Syrische maatschappij. Dienstplichtigen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:11 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Precies, maatschappelijke ontwrichting is gigantisch groot in Syrie en inmiddels heel sterk langs sektarische lijn. "Ah, Alawi? Pro-Assad, jullie hebben ons afgemaakt bij honderden". "Ah Soennie? Pro-rebellen? Jullie terroristen hebben onze mensen onthoofd, verkracht en wat dan ook".
Zelfs als Assad wint gaat dit niet meer weg.
Een strengere politiestaat zal er enerzijds komen, maar ook meer politieke hervorming, vrijheid en meer discussie.quote:Vergeet daarna ook niet de gigantische vluchtelingenstromen in Syrie zelf, honderduizenden als het niet miljoenen levens zijn die totaal ontwricht zijn door de oorlog...alsog men dan zich weer "een en hetzelfde volk voelt" paar jaar erna.
Daarnaast gaat Assad niet echt hervormen, als hij wint is het zeker een bewijs voor hem dat hij volgende keer zo'n buitenlandse "conspiracy" nog harder moet voorkomen. Zulke politiestaten zijn niet in staat echt te hervormen, altijd "buitenlandse samenzweringen".
quote:
Ben blij dat je op voorhand al toegeeft dat een nog strengere politiestaat zeker zal komen, zo realistisch ben je wel. En natuurlijk meer "vrijheid", vrijheid aan diegenen waarvan Assad bepaalt dat zij het verdienenquote:Op zondag 20 oktober 2013 21:59 schreef Veldkamp het volgende:
Een strengere politiestaat zal er enerzijds komen, maar ook meer politieke hervorming, vrijheid en meer discussie.
Zal je uit je droom helpen...de kans is vele malen groter dat Assad nooit meer zijn Syrie terugkrijgt. En dat komt alleen al omdat de golflanden het vermogen hebben deze strijd nog duizend jaar draaiende te houden met hun petroldollars, Iran kan dat niet.quote:Verder zal Syri de meest geavanceerde raketten en wapenarsenalen uit Iran en Rusland onmiddellijk willen bestellen. Zeker ook voor de exploitatie van de nieuwe gevonden gasvelden voor de Syrische Westkust (en in Libanon onder Syrische invloed).
Geen enkel land geeft takfiri-terroristen, wahabieten en criminele salafisten nog meer speelruimte.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:05 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ben blij dat je op voorhand al toegeeft dat een nog strengere politiestaat zeker zal komen, zo realistisch ben je wel. En natuurlijk meer "vrijheid", vrijheid aan diegenen waarvan Assad bepaalt dat zij het verdienen
De criminele wahabitische Golfstaten kunnen de aanvoer van huurlingen niet langer op peil houden. Ze raken op en/of gedemoraliseerd door gebrek aan 'Allahs zegen'. Arabieren kijken naar de overwinnaar, de is gezegend door Allah. Dat zijn nu duidelijk Assads Syrische Regeringstroepen. Maar misschien nog twee jaar. Misschien, waarschijnlijk niet zo lang. Nu ja, opgeruimd staat netjes en de afgeschoten haatbaarden zijn geen gemis.quote:Zal je uit je droom helpen...de kans is vele malen groter dat Assad nooit meer zijn Syrie terugkrijgt. En dat komt alleen al omdat de golflanden het vermogen hebben deze strijd nog duizend jaar draaiende te houden met hun petroldollars, Iran kan dat niet.
Nochtans lijkt President Dr. Bashar al Assad (reg. oogarts, oftalmoloog) mij een coole vent om mee te discussiren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]![]()
Dat ik van mening ben dat hij aan de macht moet blijven wilt niet zeggen dat ik graag vrienden met hem zou willen worden ofzo.
Jaja, de communisten lieten ook oppositie toe. Moest alleen wel van hun toegestane lijstje zijnquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:14 schreef Veldkamp het volgende:
Geen enkel land geeft takfiri-terroristen, wahabieten en criminele salafisten nog meer speelruimte.
Assad jr. zal wel elke niet-militante partij ruimte geven, ook de oppositie. Dat zal hij internationaal wel moeten toegeven, dat wil zelfs Rusland.
Ongeloofwaardig, dit zei Assad 3 jaar geleden ook. "We zijn er bijna", "we hebben ze opgeruimd!".quote:De criminele wahabitische Golfstaten kunnen de aanvoer van huurlingen niet langer op peil houden. Ze raken op en/of gedemoraliseerd door gebrek aan 'Allahs zegen'. Arabieren kijken naar de overwinnaar, de is gezegend door Allah. Dat zijn nu duidelijk Assads Syrische Regeringstroepen. Maar misschien nog twee jaar. Misschien, waarschijnlijk niet zo lang. Nu ja, opgeruimd staat netjes en de afgeschoten haatbaarden zijn geen gemis.
Met of zonder Assad, aankomende 100 jaar niet.quote:Misschien komt het Midden-Oosten dan enkele eeuwen ontwikkeling en tolerantie vooruit!
Assad lacht zich helemaal rot om zijn aanhangers als de camera,s weg zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:16 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Nochtans lijkt President Dr. Bashar al Assad (reg. oogarts, oftalmoloog) mij een coole vent om mee te discussiren.
[ afbeelding ]
En Assads aanhangers zijn leuker dan de koppensnellers, levereters en verkrachte haatbaardige werkloze jongemannen uit Libi en Tsjetsjeni, hoor...
Een stk gezelliger ook....
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ] (Wel even fanatiek, laatste meisje slaapt elke nacht met vriendinnen op de berg Qasioun tegen Amerikaanse bommendreiging, als menselijk schild. Het enige en volledig vrijwillige, aan Assad-zijde.....)![]()
Waarom willen de golflanden dat eigenlijk?quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:05 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ben blij dat je op voorhand al toegeeft dat een nog strengere politiestaat zeker zal komen, zo realistisch ben je wel. En natuurlijk meer "vrijheid", vrijheid aan diegenen waarvan Assad bepaalt dat zij het verdienen
[..]
Zal je uit je droom helpen...de kans is vele malen groter dat Assad nooit meer zijn Syrie terugkrijgt. En dat komt alleen al omdat de golflanden het vermogen hebben deze strijd nog duizend jaar draaiende te houden met hun petroldollars, Iran kan dat niet.
Volledige onzin. Zonder de steun van de Syrische burgerbevolking, zou Assad allang zijn omgelegd door buitenlandse geheime diensten. Dat beseft de populaire president zelf ook.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:21 schreef theunderdog het volgende:
Assad lacht zich helemaal rot om zijn aanhangers als de camera,s weg zijn.
Hij zit sowieso samen met zijn vrouw te praten over dat laatste meisje, over wat voor dom wicht dat wel niet is.
Oh men, wat moet hij zich machtig voelen.
Uhu, dat is precies de reden waarom hij zich doodlacht om dat volk. Dankzij een relatief groot deel van de Syrische burgers is hij nog aan de macht.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:23 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Volledige onzin. Zonder de steun van de Syrische burgerbevolking, zou Assad allang zijn omgelegd door buitenlandse geheime diensten. Dat beseft de populaire president zelf ook.
Je accepteert niet dat Assad enorme aanhang heeft onder het Syrische volk? Hij is geen despoot bovendien, en jong, onaangetast door cynisme in de bevolking over de pretentieus mislukte jaren '60 en '70 in de falende Arabische wereldpolitiek......
Verder:
Waarom wil Iran eigenlijk dat Assad blijft? Zelfs als veel Syriers hem weg willen? Waarom gaan ze over Syrische lijken in deze? Is de Syrische revolutie niet een binnenlandse zaak en heeft Teheran niets mee te maken?quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom willen de golflanden dat eigenlijk?
Ofja, waarom zouden ze dat willen?
Drie jaar geleden hadden Turkse MIT, Prins Bandar Bin Bush Al-Saud, CIA, MI6 en Direction Gnrale de la Scurit Exterieure (oktober 2010) nog geen signaal voor de grootschalige opstand gegeven!quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:20 schreef Aloulou het volgende:
Ongeloofwaardig, dit zei Assad 3 jaar geleden ook. "We zijn er bijna", "we hebben ze opgeruimd!".
De Turkse aanvallen op ISIS, de onderlinge verdeeldheid is jou ontgaan?quote:De mujahedin zijn goed gemotiveerd en krijgen steeds meer macht, hele Noorden is in de macht van de rebellen.
quote:Flinke steun uit Noord-Libanon ook, en daarnaast financiele support uit Libanon en de Golfstaten. Nog steeds komen nieuwe mujahedin aan uit andere landen overigens. En de druk op Damascus en haar buitenwijken is al 2 jaar groot en blijft aanwezig, Assad krijgt ze maar niet definitief weg daar
[..]
Met of zonder Assad, aankomende 100 jaar niet.
Nee, maar wat winnen de Golfstaten ermee om dat conflict nog heel lang te laten duren?quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:28 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Waarom wil Iran eigenlijk dat Assad blijft? Zelfs als veel Syriers hem weg willen? Waarom gaan ze over Syrische lijken in deze? Is de Syrische revolutie niet een binnenlandse zaak en heeft Teheran niets mee te maken?
Assad moet weg, hij behoort tot de sjitische as en is daarmee met Iran samen een grote vijand van de soennitische wereld en vooral golfstaten. Syrie is 75% soennitisch en moet en zal dus deze kans gepakt worden om het terug naar haar "soennitische wereld" te brengen, oftewel de Assad's verdrijven. Nadat men Irak heeft verloren aan de sjieten (Saddam ingeruild voor sjitische dominante macht in Irak) moet Syrie terugkomen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:30 schreef theunderdog het volgende:
Nee, maar wat winnen de Golfstaten ermee om dat conflict nog heel lang te laten duren?
De Amerikanen zijn verward. Washington DC staat perplex en, met Isral, schaakmat door Rusland rondom Assad/Syri en Iran. Dus zijn onze politiek gecontroleerde massamedia die Reuters en ANP en AFP blind napapegaaien en wat erbij verzinnen, met stomheid geslagen. (En de sympathie/begrip voor de rustige genterviewde, rationele president Assad neemt in Westen langzaam toe bij burgers en politici..... Heel langzaam, maar zeker....)quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:26 schreef Sunshineboy91 het volgende:
In de media is het (verdacht?) stil betreft Syrie.
Als ik kijk naar van die rijke oliesjeiks in Golfstaten dan heb ik juist een heel erg anti-islam beeld.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:37 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Assad moet weg, hij behoort tot de sjitische as en is daarmee met Iran samen een grote vijand van de soennitische wereld en vooral golfstaten. Syrie is 75% soennitisch en moet en zal dus deze kans gepakt worden om het terug naar haar "soennitische wereld" te brengen, oftewel de Assad's verdrijven. Nadat men Irak heeft verloren aan de sjieten (Saddam ingeruild voor sjitische dominante macht in Irak) moet Syrie terugkomen.
De Golfstaten laten deze kans niet liggen en zullen de nodige miljarden Syrie in pompen om te zorgen dat Assad beetje bij beetje wordt verdreven. Bye bye Assad dynasty in Syrie
Als Kerry die (in zijn eigen ogen) domme fout niet had gemaakt om te zeggen dat het inleveren van chemische wapens een inval kon voorkomen (later zei hij ook nog dat het niet serieus bedoeld was), was er geen mogelijkheid geweest voor Poetin om dit te doen..quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:38 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
De Amerikanen zijn verward. Washington DC staat perplex en, met Isral, schaakmat door Rusland rondom Assad/Syri en Iran. Dus zijn onze politiek gecontroleerde massamedia die Reuters en ANP en AFP blind napapegaaien en wat erbij verzinnen, met stomheid geslagen. (En de sympathie/begrip voor de rustige genterviewde, rationele president Assad neemt in Westen langzaam toe bij burgers en politici..... Heel langzaam, maar zeker....)
En zelfs Obomba moest met Rouhani wel communiceren.
Ik vrees overigens dat de terroristenzijde, wahabitische Golfstaten, westen en Erdogan geen vrede zullen accepteren. De Amerikanen zullen nieuwe oorlogsgronden moeten verzinnen nu.
Een meesterzet van schaakmeester Wladimir Poetin. Dat moet erkend worden.![]()
![]()
Dat is allemaal leuk en aardig, maar kom maar een keer iemand van de inlichtingendienst tegen op het vliegveld of aan de grens. Kijk ze verkeerd aan en je wordt nooit meer teruggevonden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:16 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Nochtans lijkt President Dr. Bashar al Assad (reg. oogarts, oftalmoloog) mij een coole vent om mee te discussiren.
[ afbeelding ]
En Assads aanhangers zijn leuker dan de koppensnellers, levereters en verkrachte haatbaardige werkloze jongemannen uit Libi en Tsjetsjeni, hoor...
Een stk gezelliger ook....
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ] (Wel even fanatiek, laatste meisje slaapt elke nacht met vriendinnen op de berg Qasioun tegen Amerikaanse bommendreiging, als menselijk schild. Het enige en volledig vrijwillige, aan Assad-zijde.....)![]()
Ow dat klopt, maar dat geldt voor alle Arabische landen van welke aard ook. Kijk Assad stuurde zelf ook zelfmoordextremisten van Syrie naar Irak na de Amerikaanse invasie...de Iraakse minister toendertijd klaagde nog rond 2007 bij Assad in Damascus dat ie nou eens moet stoppen met extremisten door te sturen naar Irak. Hij zei nog wijze woorden: "als je niet stopt Assad staan de extremisten die volgende keer aan de poorten van Damascus".... en wat gebeurt er 6 jaar later ?quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:40 schreef theunderdog het volgende:
Als ik kijk naar van die rijke oliesjeiks in Golfstaten dan heb ik juist een heel erg anti-islam beeld.
Ik heb het idee dat die mensen niets meer dat de islam te maken hebben. Ze willen gewoon zoveel mogelijk geld verdienen en dan de islam als dekmantel gebruiken.
Maja, dat zal dan wel aan mij liggen.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:51 schreef Djibril het volgende:
Gewoon balkaniseren. Is het beste voor iedereen. Gamal zal van boven niet blij toekijken denk ik.
Valt reuze mee, hoor... Zelfs illegale journalisten die bij rebellen verbleven (bijv. Duitser Billy Six bij VSL-opstandelingen in Ma'arat an-Numan), werden goed behandeld. Wel onderzocht en vastgezet even.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:42 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig, maar kom maar een keer iemand van de inlichtingendienst tegen op het vliegveld of aan de grens. Kijk ze verkeerd aan je wordt nooit meer teruggevonden.
Gamal abdel nasser was een vervloekte taghout(ongelovige) die Arabische nationalisme en een pan-Arabische staat nastreefde. In zijn droomstaat was er geen plek voor niet Arabieren en die moesten volgens hem allemaal gearabiseerd of uitgeroeid worden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je bedoelt uiteen laten vallen in kleine natiestaten?
En wie is Gamal?
Ga lekker terug naar je geboortegrond in Turkije. Vertel daar jouw mening maar eens.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:44 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Gewoon die mislukte staat Syri
(wiens grenzen net zoals alle landen in het Midden-Oosten zijn getrokken door het westen) verdelen in 3 of 4 delen. Hetzelfde moet met Irak gebeuren.
Je moet ook niet kijken naar Europese journalisten. Het gaat met name om de gemiddelde persoon. Ik heb het over een persoonlijke ervaring een paar jaar geleden. Die mensen kunnen echt heel erg moeilijk doen, om de simpelste dingen. Als je ze 20 dollar geeft worden ze ineens heel redelijk, maar je snapt wat ik bedoel.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:45 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Valt reuze mee, hoor... Zelfs illegale journalisten die bij rebellen verbleven (bijv. Duitser Billy Six bij VSL-opstandelingen in Ma'arat an-Numan), werden goed behandeld. Wel onderzocht en vastgezet even.
Buiten oorlogstijd viel het helemaal wel mee, hoor.
Hier 5 maart 2013 met vrijlating van Duitse journalist (jongere), die illegaal het land binnendrong via Turkije:
Als deze man geen Duits paspoort had maar Syrische journalist was hadden ze hem tot op zijn kringspieren tot bloedens toe met flessen verkracht en jij nooit meer van hem iets vernomen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:45 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Valt reuze mee, hoor... Zelfs illegale journalisten die bij rebellen verbleven (bijv. Duitser Billy Six bij VSL-opstandelingen in Ma'arat an-Numan), werden goed behandeld.
Die corruptie wordt nu wel allang keihard weggezuiverd, juist in deze oorlog.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:48 schreef Peunage het volgende:
[..]
Je moet ook niet kijken naar Europese journalisten. Het gaat met name om de gemiddelde persoon. Ik heb het over een persoonlijke ervaring een paar jaar geleden. Die mensen kunnen echt heel erg moeilijk doen, om de simpelste dingen. Als je ze 20 dollar geeft worden ze ineens heel redelijk, maar je snapt wat ik bedoel.
Daarom zijn ook zoveel Syrische fanatieke oppositie-activisten vrijgelaten en zelfs enorme amnestieregelingen opgezet door Syri en haar regering-Assad in de afgelopen twee jaar?quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:49 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als deze man geen Duits paspoort had maar Syrische journalist was hadden ze hem tot op zijn kringspieren tot bloedens toe met flessen verkracht en jij nooit meer van hem iets vernomen.
Je moet ze wel begrijpen die regime's, ze maken uitzonderingen vanwege strategische redenen. En dan vooral naar het buitenland toe. Alleen domme mensen doorzien dat overigens niet.
De kringspieren zitten aan het beginquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:49 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als deze man geen Duits paspoort had maar Syrische journalist was hadden ze hem tot op zijn kringspieren tot bloedens toe met flessen verkracht en jij nooit meer van hem iets vernomen.
Je moet ze wel begrijpen die regime's, ze maken uitzonderingen vanwege strategische redenen. En dan vooral naar het buitenland toe. Alleen domme mensen doorzien dat overigens niet.
Pfffquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De kringspieren zitten aan het begin
Waarom heb je niet gezegd wat Turkije wil. En over dat Joegeslavie gedoe. Bosni en Herzongvina of zo is een federatie en is verdeeld in twee stukken. Eentje voor Moslims en Kroaten en eentje voor Servirs. De staat heeft drie presidenten met van elke groep eentje. Het beste is gewoon om van Bosni drie landen te maken. Een Kroatische staat dat zich moet aansluiten bij Kroatie een Servische staat dat zich moet aansluiten bij Servi en een islamitsche staat voor de moslims die zich eventueel kan aanslutien bij Turkije.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Geen idee, denk dat Syrie nog alle kanten op kan gaan omdat ook belangrijke machten die invloed hebben (pro en anti-Assad) er nog niet over uit zijn wat ze in Syrie willen. Mijn overtuiging is dat Syrie's lot al lang niet meer aan Syriers of Assad is, dat wordt besloten door Rusland/Iran enerzijds en anderzijds Golfstaten/Amerika/Turkse alliantie. De Golfstaten als supporters van de oppositie staan lijnrecht tegenover Iran in deze en van hen moet en zal Assad's regime totaal verdwijnen, koste wat kost. Zodat Syrie "weer terug in soennitische invloedssfeer komt". Lees: "bondgenooit tegen sjitische Iraanse gevaar". Maar zoals ik al zei is Amerika en zeker Obama teruggekrabbeld...hij wil geen extremisten aan de macht in Syrie en vreest dat dat steeds realistischer kan gaan worden. Waarom heeft Amerika nog geen rebellen sterk bewapend? Omdat ze er totaal geen vertrouwen in hebben, in die rebellen. Obama was maar wat blij dat hij middels de overeenkomst over het wegdoen van chemische wapens niet Assad hoefde aan te vallen, en vanuit zijn positie gezien is dat terecht.
Maar ik denk dat je wel kan stellen dat als Assad hoe dan ook verdreven gaat worden (waarbij veel bloed komt kijken als ze om Damascus bijv gaan vechten of rebellen tot "Alawite heartland" doorstoten) Syrie sektarisch gezien helemaal een Balkan wordt en wellicht definitief uiteen valt.
Lijkt mij dat het daarna onmogelijk is al die groepen daarna weer leuk in een staat te proppen en te zeggen "jullie moeten er samen uit komen hoe het land te regeren". Aan de andere kant hebben ze Bosniers ook zover gekregen; Kroaten, Bosnische Moslims en Serviers hebben een soort staat nu. Hoewel het totaal niet werkt.
Wat Syrie lastig maakt is dat het inmiddels in direct contact ook staat met de extreem sektarische Iraakse situatie.
Kom op, jij kan echt wel realistisch inschatten dat dit in Syrie niet anders is. Als je een zo'n land kent en notabene buurland met zelfde politiestaat ken je de ander ook in deze regio. De geheime dienst en agenten kunnen letterlijk alles met je doen en doen dat zo, je bent totaal overgeleverd aan de bui of gemoedsstand van zo'n kerel. Heeft ie grote ruzie met zijn vrouw thuis al weken en je komt in zijn handen dan ben je echt flink de lul en mag je blij zijn als het bij de kringspier ipv darmspier blijft, tot bloedens toe.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:52 schreef Peunage het volgende:
Ik weet niet hoe het precies in Syri zit, maar in Irak werd heel erg veel gebruik gemaakt van allerlei inlichtingen- en veiligheidsdiensten(ten tijde van Saddam Hoessein). Geheim agenten overal. En dat waren ook de meest gevreesde mensen, nog meer dan militairen. Want zij hadden min of meer onbeperkte rechten.
Ik kan me voorstellen dat het in Syri een vergelijkbare situatie is/was. Aangezien het dezelfde Baath partij en structuur is.
Europa wil geen Islamitische staat in haar midden, en terecht. Dus vandaar dat de Bosniers het met de Kroaten en Serviers toch moeten uitzoeken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:58 schreef Baklava95 het volgende:
Waarom heb je niet gezegd wat Turkije wil. En over dat Joegeslavie gedoe. Bosni en Herzongvina of zo is een federatie en is verdeeld in twee stukken. Eentje voor Moslims en Kroaten en eentje voor Servirs. De staat heeft drie presidenten met van elke groep eentje. Het beste is gewoon om van Bosni drie landen te maken. Een Kroatische staat dat zich moet aansluiten bij Kroatie een Servische staat dat zich moet aansluiten bij Servi en een islamitsche staat voor de moslims die zich eventueel kan aanslutien bij Turkije.
Ach, ik heb niet alles gezien, maar denk niet dat het veel verschilt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:00 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Kom op, jij kan echt wel realistisch inschatten dat dit in Syrie niet anders is. Als je een zo'n land kent en notabene buurland met zelfde politiestaat ken je de ander ook in deze regio. De geheime dienst en agenten kunnen letterlijk alles met je doen en doen dat zo, je bent totaal overgeleverd aan de bui of gemoedsstand van zo'n kerel. Heeft ie grote ruzie met zijn vrouw thuis al weken en je komt in zijn handen dan ben je echt flink de lul en mag je blij zijn als het bij de kringspier ipv darmspier blijft, tot bloedens toe.
Ach, als het bij zulke corruptie blijft is het nog onschuldig. De grootschalige en zeer zieke martelpraktijken zijn gewoon helemaal geschift. En voor de kleinste zaken als slechts wat kritiek op de president, zijn beleid of de dure kleding die zijn Britse vrouwtje draagt. Verkrachting van jou, je vrouw, marteling totdat je kreupel bent en nooit meer normaal kan lopen, hoeveel volt op je testikels wordt gezet en noem het maar op. Aan de orde van de dag, en ze hebben er specialisten voor in dienst die ervan genieten. En totaal geen rekenschap! In dit leven dan in ieder geval.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:07 schreef Peunage het volgende:
Ach, ik heb niet alles gezien, maar denk niet dat het veel verschilt.
Bij de grens liepen we zo'n kamertje binnen bij een officier. Die begon ook helemaal moeilijk te doen om de paspoorten en zo. Dus even een briefje van 20 dollar ingeschoven, en opeens was er niks aan de hand. Hij deed een laatje open met geld er in, volgens mij had hij elke munteenheid die je kunt verzinnen
Prima, maar laten we niet uitvlakken wat de rebellen allemaal uitvreten, en uit zullen vreten als die de macht krijgen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:12 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ach, als het bij zulke corruptie blijft is het nog onschuldig. De grootschalige en zeer zieke martelpraktijken zijn gewoon helemaal geschift. En voor de kleinste zaken als slechts wat kritiek op de president, zijn beleid of de dure kleding die zijn Britse vrouwtje draagt. Verkrachting van jou, je vrouw, marteling totdat je kreupel bent en nooit meer normaal kan lopen, hoeveel volt op je testikels wordt gezet en noem het maar op. Aan de orde van de dag, en ze hebben er specialisten voor in dienst die ervan genieten. En totaal geen rekenschap! In dit leven dan in ieder geval.
Bij welke grens, Iraakse of Syrische grens.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:07 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ach, ik heb niet alles gezien, maar denk niet dat het veel verschilt.
Bij de grens liepen we zo'n kamertje binnen bij een officier. Die begon ook helemaal moeilijk te doen om de paspoorten en zo. Dus even een briefje van 20 dollar ingeschoven, en opeens was er niks aan de hand. Hij deed een laatje open met geld er in, volgens mij had hij elke munteenheid die je kunt verzinnen
Denk je dat ik dat uitvlak?quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
Prima, maar laten we niet uitvlakken wat de rebellen allemaal uitvreten, en uit zullen vreten als die de macht krijgen.
Vooral die laatste twee a drie zinnen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:00 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Kom op, jij kan echt wel realistisch inschatten dat dit in Syrie niet anders is. Als je een zo'n land kent en notabene buurland met zelfde politiestaat ken je de ander ook in deze regio. De geheime dienst en agenten kunnen letterlijk alles met je doen en doen dat zo, je bent totaal overgeleverd aan de bui of gemoedsstand van zo'n kerel. Heeft ie grote ruzie met zijn vrouw thuis al weken en je komt in zijn handen dan ben je echt flink de lul en mag je blij zijn als het bij de kringspier ipv darmspier blijft, tot bloedens toe.
Iraaks-Syrische grens, binnen Syri.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:16 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Bij welke grens, Iraakse of Syrische grens.
Ik vrees dat dit lood om oud ijzer is. De rebellen (althans een deel daarvan) plegen hun gruwelijke wandaden ook al jaren en jaren. En gaan er zeker mee door als ze aan de macht komen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:17 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Denk je dat ik dat uitvlak?
Neemt niet weg dat Assad's gigantische misdaden nooit vergeten moeten worden en hij gewoon daarvoor moet sterven met een paar kogels in zijn platte achterhoofd. Net zoals Khadafi. Met zulke misdaden mag je niet wegkomen, niemand niet.
De rebellen zijn ook niet anders inderdaad. Het gaat vaak om dezelfde mensen zelfs. Iemand die onder Assad aan martelingen doet en overstapt, grote kans dat hij weer hetzelfde baantje krijgt maar van een andere baas.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Prima, maar laten we niet uitvlakken wat de rebellen allemaal uitvreten, en uit zullen vreten als die de macht krijgen.
Dat is ook zo. Ik persoonlijk ben dan ook alleen "pro-Assad" om praktische overwegingen; het alternatief lijkt me erger.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:17 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Denk je dat ik dat uitvlak?
Neemt niet weg dat Assad's gigantische misdaden nooit vergeten moeten worden en hij gewoon daarvoor moet sterven met een paar kogels in zijn platte achterhoofd. Net zoals Khadafi. Met zulke misdaden mag je niet wegkomen, niemand niet.
En iemand als Veldkampie heeft makkelijk praten, vanuit het veilige Nederland. Nooit te maken gehad met grote vorm van dictatuur jarenlang, of mensen direct om je heen binnen je familie die jarenlang geleden hebben. Of hele maatschappij in de greep van 1 familie die met ijzeren hand regeert en zelfs zeggen dat de "maatschappij niet zo ideaal eigenlijk is" levert je al bezoek van geheime dienst op.
Gelukkig maar, hoewel Irak nu ook een bende is. Maar toch, in Tunesie kan men eindelijk na 60 jaar ook ademen. Na 23 jaar ook zo'n "moderne seculiere" mongool die de hele maatschappij door zijn eigen familie en zijn vrouw liet regeren. Wie zei dat het "niet zo'n mooi land is als ze je verkopen op tv" werd opgepakt en flink gepakt. De huidige prime-minister is 15 jaar in een isoleercel gezet en zijn vrouw voor zijn ogen verkracht, ook door zo'n voorbeeldige "seculiere en moderne leider die hard tegen Islamisten optreedt"quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:19 schreef Peunage het volgende:
Iraaks-Syrische grens, binnen Syri.
In Irak heb je ook corruptie, maar het tijdperk van tientallen inlichtingendiensten die alles mogen wat ze willen is gelukkig voorbij.
Jij kent duidelijk de Assad familie niet. Of hebben ze altijd democratie gekend en een ieder die een andere mening had een platform gegeven om zijn mening te uiten. Vraag eens aan de Koerden wat er in Qamishlo is gebeurd in 2004.quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:50 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Want ze verdedigen zich tegen buitenlandse terroristen, handhaven orde en proberen de territoriale integriteit van Syri tegen de buitenlandse proxy-huurlingen en proxy-interventie (wahabitische, westerse, Turkse en Brits-Frans-Amerikaanse) te verdedigen en te herstellen?
Is dat jouw definitie van "terrorisme".....?![]()
![]()
Eens. Maar je hoeft niet eenzijdig een kant te kiezen, je kan gewoon beiden verwerpen en misdaden blijven verwerpen. Er is een groot verschil voor mij, de regering en Assad's regime kan je direct verantwoordelijk houden. De rebellen zijn veel te verdeeld, daar zit veel uitschot en crimineel rotzooi tussen. Ja. Maar ze dragen vooralsnog niet de verantwoordelijkheid zoals de eensgezinde Assad dynasty dat al tientallen jaren draagt. De dag dat welke groep van de rebellen de macht hebben overgenomen dragen ze dezelfde eensgezinde verantwoordelijkheid als het huidige regime en haar regering.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik vrees dat dit lood om oud ijzer is. De rebellen (althans een deel daarvan) plegen hun gruwelijke wandaden ook al jaren en jaren. En gaan er zeker mee door als ze aan de macht komen.
Als dit waar is, is dit toch ook walgelijk. Dan bewijs je dat je niet beter bent.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:23 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Gelukkig maar, hoewel Irak nu ook een bende is. Maar toch, in Tunesie kan men eindelijk na 60 jaar ook ademen. Na 23 jaar ook zo'n "moderne seculiere" mongool die de hele maatschappij door zijn eigen familie en zijn vrouw liet regeren. Wie zei dat het "niet zo'n mooi land is als ze je verkopen op tv" werd opgepakt en flink gepakt. De huidige prime-minister is 15 jaar in een isoleercel gezet en zijn vrouw voor zijn ogen verkracht, ook door zo'n voorbeeldige "seculiere en moderne leider die hard tegen Islamisten optreedt"
Eens, en ik verwerp alle misdaden zeker. Van beide kanten. Toch lijkt Assad mij vooralsnog het betere alternatief.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:27 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Eens. Maar je hoeft niet eenzijdig een kant te kiezen, je kan gewoon beiden verwerpen en misdaden blijven verwerpen. Er is een groot verschil voor mij, de regering en Assad's regime kan je direct verantwoordelijk houden. De rebellen zijn veel te verdeeld, daar zit veel uitschot en crimineel rotzooi tussen. Ja. Maar ze dragen vooralsnog niet de verantwoordelijkheid zoals de eensgezinde Assad dynasty dat al tientallen jaren draagt. De dag dat welke groep van de rebellen de macht hebben overgenomen dragen ze dezelfde eensgezinde verantwoordelijkheid als het huidige regime en haar regering.
Ja, SNC. Dat komt omdat ze geen achterban meer hebben volgens mij.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef Peunage het volgende:
Eerst had je de SNC of hoe die lui ook heten. Maar inmiddels horen we hier niks meer over?
Tja Qatar trekt zich steeds meer terug en KSA heeft geen zin in hen. Dusja... Syrische volk heeft hen nooit erkend, laat staan gekend.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef Peunage het volgende:
Eerst had je de SNC of hoe die lui ook heten. Maar inmiddels horen we hier niks meer over?
Ik had het daar niet over Syrie voor de duidelijkheid maar Tunesie. Maar dezelfde principes gelden voor Syrische dictatuur en al die landen: alles en iedereen mag uit de weg geruimd worden die enige kritiek heeft op de regerende partij. In Syrie Assad, Libie was het Khadafi en Egypte Mubarak. Men zou eens rapporten moeten lezen van de gestoordste martelingen om de kleinste dingen, Koerdische activisten die Koerdische liedjes zingen bijv en taal onderwijzen. Of in Libie van Khadafi berbers die in hun taal muziek maakten die 7 jaar krijgen en flink wat martelingen ondergaan. Met natuurlijk dezelfde beschuldiging altijd: "deel van imperialistische/buitenlandse samenzwering om Libie/Syrie te verdelen". etc. Alles per definitie schuld van buitenland, elke zucht.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:29 schreef Djibril het volgende:
[..]
Als dit waar is, is dit toch ook walgelijk. Dan bewijs je dat je niet beter bent.
Rebellen hebben precies dezelfde mentaliteit. En die zie ik ook geen christenen of andere minderheden beschermen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:33 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik had het daar niet over Syrie voor de duidelijkheid maar Tunesie. Maar dezelfde principes gelden voor Syrische dictatuur en al die landen: alles en iedereen mag uit de weg geruimd worden die enige kritiek heeft op de regerende partij. In Syrie Assad, Libie was het Khadafi en Egypte Mubarak. Men zou eens rapporten moeten lezen van de gestoordste martelingen om de kleinste dingen, Koerdische activisten die Koerdische liedjes zingen bijv en taal onderwijzen. Of in Libie van Khadafi berbers die in hun taal muziek maakten die 7 jaar krijgen en flink wat martelingen ondergaan. Met natuurlijk dezelfde beschuldiging altijd: "deel van imperialistische/buitenlandse samenzwering om Libie/Syrie te verdelen". etc. Alles per definitie schuld van buitenland, elke zucht.
Ik weet waar je het over hebt en sluit me daarbij aan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:33 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik had het daar niet over Syrie voor de duidelijkheid maar Tunesie. Maar dezelfde principes gelden voor Syrische dictatuur en al die landen: alles en iedereen mag uit de weg geruimd worden die enige kritiek heeft op de regerende partij. In Syrie Assad, Libie was het Khadafi en Egypte Mubarak. Men zou eens rapporten moeten lezen van de gestoordste martelingen om de kleinste dingen, Koerdische activisten die Koerdische liedjes zingen bijv en taal onderwijzen. Of in Libie van Khadafi berbers die in hun taal muziek maakten die 7 jaar krijgen en flink wat martelingen ondergaan. Met natuurlijk dezelfde beschuldiging altijd: "deel van imperialistische/buitenlandse samenzwering om Libie/Syrie te verdelen". etc. Alles per definitie schuld van buitenland, elke zucht.
quote:Egypt police, protesters clash at Cairo university
Egyptians run from tear gas after clashes erupted between Al-Azhar students and police forces during a protest in the Nasr City district of Cairo, Sunday, Oct. 20, 2013. The protests were the second in two days at Al-Azhar University, Sunni Islam’s most prominent center of learning. Many supporters of ousted Egyptian President Mohammed Morsi’s Muslim Brotherhood group are students at Al-Azhar, a stronghold of the group and steps from former site of an Islamists’ sprawling protest camp which came under heavy crackdown by security forces on Aug. 14, leaving hundreds dead and sparking days of unrest and violence across the country. (AP Photo/Heba el-Kholy, El Shorouk Newspaper) EGYPT OUT
CAIRO (AP) — Egyptian anti-riot police fired tear gas Sunday at hundreds of supporters of the country's ousted Islamist president, besieging them inside a prestigious Muslim institution after stone-hurling protesters cut off a main road.
CAIRO (AP) — Egyptian anti-riot police fired tear gas Sunday at hundreds of supporters of the country's ousted Islamist president, besieging them inside a prestigious Muslim institution after stone-hurling protesters cut off a main road.
Sunday's clashes marked the second day of unrest at Al-Azhar University, Sunni Islam's most prominent center of learning. Many supporters of ousted President Mohammed Morsi's Muslim Brotherhood are students at Al-Azhar, a stronghold of the group. The campus is also near where Islamists had a sprawling protest camp that security forces raided in August, leaving hundreds dead and sparking days of unrest.
The students' protest started with a march inside campus, where protesters hurled stones at the administrator's offices, smashing windows and breaking doors, said Ibrahim el-Houdhoud, deputy head of the university. He told satellite news channel Al-Jazeera Mubashir Misr that he warned protesters against leaving campus and clashing with security forces.
The protesters however ignored the advice, marching out of the main gates to hold "prayers for the dead" — honoring students killed in earlier clashes between security forces and protesters in July.
The protests come amid heated debate over a new law that would place tougher restrictions on demonstrators, which includes imposing heavy fines and possible jail time on violators.
Morsi was overthrown by the military July 3 after millions took to the streets to demand he step down. Since then, Cairo has seen non-stop demonstrations by his supporters demanding his return. A military-backed crackdown has left hundreds dead and seen thousands arrested.
Ousting Morsi escalated militant attacks in Egypt, especially in the volatile Sinai peninsula. Egypt's interior minister escaped an assassination attempt when a car bomb targeted his convoy near his residence in Cairo last month.
There also have been attacks against Coptic Christian churches. On Sunday night, masked gunmen on motorcycles opened fire on a group of people at a Coptic church holding a wedding in Cairo, killing a man, a woman and an 8-year-old girl, according to a statement from the Interior Ministry. The ministry did not offer a motive for the shooting, which happened in Cairo's Waraa neighborhood.
Egypt's official news agency MENA also reported that two members of Central Security Forces were injured Sunday when their bus came under attack near border town of Rafah in northern Sinai. Militants attacked the bus with automatic weapons and fled the scene. The soldiers were heading to their camp in Rafah.
View the discussion thread.
Bron: bigstory.ap.org
Er gebeuren helaas gruwelijkere dingen dan dat.. *RILT*quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:35 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ik weet waar je het over hebt en sluit me daarbij aan.
Maar om iemands vrouw te verkrachten voor zijn ogen vind ik te ver gaan. Daar doelde ik meer op.
Er is geen beste alternatief denk ik. Assad is daarnaast niet in staat zijn oude macht te herstellen. Ja, hij kan kleine overwinningen begaan. Maar Syrie onder zijn heerschappij weer zoals voorheen? Uitgesloten. 100%.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Eens, en ik verwerp alle misdaden zeker. Van beide kanten. Toch lijkt Assad mij vooralsnog het betere alternatief.
Welke rebellen dan?quote:Maar de rebellen kun je ook direct verantwoordelijk houden hoor.
Het helpt he, mensen breken is het doel immers. Kijk als ze jou wat aandoen kan je als je overtuigd ben van je idealen dat best op de koop toenemen, maar als ze je vrouw voor je ogen halen wordt het toch wat anders. En aardig wat zullen dan toch instemmen met een of ander "offer". Je naasten maken je zwak en dat weten dit soort regime's heel goed.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:35 schreef Djibril het volgende:
Ik weet waar je het over hebt en sluit me daarbij aan.
Maar om iemands vrouw te verkrachten voor zijn ogen vind ik te ver gaan. Daar doelde ik meer op.
1. Iemand zal er toch moeten "winnen" he? En dat het een ingewikkeld conflict is met allerlei haken en ogen aan de beindiging ervan lijkt me evident.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:37 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er is geen beste alternatief denk ik. Assad is daarnaast niet in staat zijn oude macht te herstellen. Ja, hij kan kleine overwinningen begaan. Maar Syrie onder zijn heerschappij weer zoals voorheen? Uitgesloten. 100%.
[..]
Welke rebellen dan?
Het probleem is nou net dat "de rebellen" totaal niet bestaan, als iets duidelijk is is dat het wel inmiddels. "De rebellen" zijn totaal geen uniforme groep. Het Assad regime is dat vanaf jaar en dag wel. Vandaar dat ik doelde op verantwoording en dat je het regime veel duidelijker tegen het licht kan houden.
Ik geloof niet dat alle rebellen dezelfde mentaliteit hebben wat dit betreft. Dat ze er zijn en het veel zijn zeker, maar er zijn ook in Syrie en onder rebellen patriots die echt een zo vrij mogelijk van dictatuur Syrie voor ogen hebben waar alle Syriers - zoals voor de rebellie - hun plaats kunnen krijgen. Zoals kunstmatig ook onder Assad was. De vraag is echter of deze mensen ook de macht kunnen afdwingen, en daar wringt de schoen. Zeker hoe langer het conflict voortduurt en extremisten verder in de kaart worden gespeeld.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
Rebellen hebben precies dezelfde mentaliteit. En die zie ik ook geen christenen of andere minderheden beschermen.
Ja, en dat zie ik dus als behoorlijk problematisch. Jij ook denk ikquote:Op zondag 20 oktober 2013 23:42 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat alle rebellen dezelfde mentaliteit hebben wat dit betreft. Dat ze er zijn en het veel zijn zeker, maar er zijn ook in Syrie en onder rebellen patriots die echt een zo vrij mogelijk van dictatuur Syrie voor ogen hebben waar alle Syriers - zoals voor de rebellie - hun plaats kunnen krijgen. Zoals kunstmatig ook onder Assad was. De vraag is echter of deze mensen ook de macht kunnen afdwingen, en daar wringt de schoen. Zeker hoe langer het conflict voortduurt en extremisten verder in de kaart worden gespeeld.
Nou ja, wat is winnen? De huidige status-quo kan denk ik nog heel lang worden vastgehouden. Obama gaat straks aftreden en dan is denk ik dit conflict nog net zo ongeveer bezig. Dan wordt belangrijk wat zijn opvolger gaat doen, en of dat een democraat of republikein gaat worden. Obama is duidelijk van dat hij huiverig is voor militair ingrijpen of actief steunen van bepaalde rebellen met sterke wapens. Maar bepaalde republikeinen is juist van bekend dat ze een hardere lijn voorstaan tegenover Assad en daar ook voor lobbyen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
1. Iemand zal er toch moeten "winnen" he? En dat het een ingewikkeld conflict is met allerlei haken en ogen aan de beindiging ervan lijkt me evident.
Als je spreekt over individuen eens. Maar als je spreekt over collectief is naar mijn mening de allereerste waar je je ogen op moet richten het regime. Het regime is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in Syrie sinds jaar en dag en daarmee al ver voor de uitbraak van de huidige crisis de grootschalige mensenrechtenschendingen en het nalaten van echte hervormingen in meer dan 10 jaar Assad junior.quote:2. Ik bedoel de individuen die de daden begaan, als ze nog leven (en je ze te pakken krijgt). Ik mag veronderstellen dat je inmiddels weet dat ik weet dat het tientallen (zo niet meer) groepen zijn en dat ze elkaar onderling ook bestrijden.
1. Ik zeg niet dat niet nog lang kan duren. Uiteraard kan dat (let op: ik ben Veldkamp nietquote:Op zondag 20 oktober 2013 23:46 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nou ja, wat is winnen? De huidige status-quo kan denk ik nog heel lang worden vastgehouden. Obama gaat straks aftreden en dan is denk ik dit conflict nog net zo ongeveer bezig. Dan wordt belangrijk wat zijn opvolger gaat doen, en of dat een democraat of republikein gaat worden. Obama is duidelijk van dat hij huiverig is voor militair ingrijpen of actief steunen van bepaalde rebellen met sterke wapens. Maar bepaalde republikeinen is juist van bekend dat ze een hardere lijn voorstaan tegenover Assad en daar ook voor lobbyen.
[..]
Als je spreekt over individuen eens. Maar als je spreekt over collectief is naar mijn mening de allereerste waar je je ogen op moet richten het regime. Het regime is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in Syrie sinds jaar en dag en daarmee al ver voor de uitbraak van de huidige crisis de grootschalige mensenrechtenschendingen en het nalaten van echte hervormingen in meer dan 10 jaar Assad junior.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:51 schreef Peunage het volgende:
Volgens mij zeggen jullie grotendeels hetzelfde, maar praten een beetje langs elkaar heen![]()
In dat geval denk ik dat het beste een soort overeenkomst zou zijn tussen Syrische regime en (deel van) oppositie. Dus uiteindelijk beide partijen water bij de wijn en daarmee wordt het regime gedwongen toch in te geven naar bepaalde echte betekeniswaardige hervormingen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
1. Ik zeg niet dat niet nog lang kan duren. Uiteraard kan dat (let op: ik ben Veldkamp niet), maar ik heb het dus over "uiteindelijk" en wat ik persoonlijk denk dat het beste is voor de Syrische bevolking. En ik denk dat onze meningen daarover helemaal niet zo veel verschillen. Onze meningen verschillen naar mijn mening vooralsnog vooral over wie dat het beste kan bereiken voor de Syrische bevolking
2. Prima. Ik kijk echter in dit conflict minder naar het verleden en meer naar de toekomst: hoe komt er een einde aan het conflict en wat is het beste voor de Syrische bevolking.
Arabische winter op komst?quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Totally off topic, maar in Egypte gaat het ook niet best:
[..]
Kan ik prima mee leven; zou wat mij betreft een prima oplossing zijn. Mits dus (maar ik denk wel dat je dat bedoelt) de minderheden beschermd worden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:58 schreef Aloulou het volgende:
[..]
In dat geval denk ik dat het beste een soort overeenkomst zou zijn tussen Syrische regime en (deel van) oppositie. Dus uiteindelijk beide partijen water bij de wijn en daarmee wordt het regime gedwongen toch in te geven naar bepaalde echte betekeniswaardige hervormingen.
Natuurlijk gewoon Rusland & Amerika als vertegenwoordiger van beide kanten die het initiatief daarvoor in handen nemen. Maar hoewel ik denk dat zeker Amerika hier wel voor open staat - Qatar/KSA echter zeker niet - is dat onrealistisch. En zeker in deze fase waarin ook Assad nog voor de volle winst gaat. Maar ook de Golflanden willen alleen het maximale: Assad regime vertrekt volledig en daarmee komt Syrie weer onder "soennitische dominantie" (oftewel in vaarwater van de Golflanden zelf).
Hama$$$$$$quote:Squeeze play: Hamas, in forced bow to Iran, apologizes for backing Syrian rebels
Hamas, under pressure to find a new headquarters, has sought to reconcile with Syria.
Hamas sources said the Executive Council was reaching out to Iran and Syria after nearly two years of suspended relations. The sources said the council was ready to respond to the main demand of Damascus and Teheran — that Hamas sever ties to the Sunni revolt against President Bashar Assad. “Most of the council appears to agree with this position,” a source said.
On Oct. 14, Hamas issued a reversal of its longtime support for the Sunni revolt in Syria. Executive Council deputy chief Mussa Abu Marzouk, in an unprecedented statement, said Hamas was wrong to oppose the Assad regime when the Sunni revolt erupted in 2011. In an interview on Syria’s Al Mayadeen television, Abu Marzouk, based in Egypt, attributed the Hamas support for the rebels to Executive Council chairman Khaled Masha’al. Abu Marzouk suggested that Masha’al, expelled from Damascus in late 2011, showed poor judgement and that Hamas did not establish formal ties to rebel militias.
The sources said the Abu Marzouk interview could mark a watershed in Hamas’ efforts to reconcile with Iran and Syria. They said the interview on Al Mayadeen, linked to the Assad regime, was broadcast after months of quiet Hamas negotiations with Teheran. “This was the main demand of Iran and Syria — a veritable Hamas apology for supporting the rebels,” the source said. “The apology will probably release Iranian aid for Hamas.”
The sources said Teheran began increasing aid to Hamas over the last two months. Until July, the sources said, Iran sent most funds for the Palestinians to its proxy, Islamic Jihad, with the largest long-range rocket arsenal in the Gaza Strip. For his part, Masha’al appeared to have moved away from the Syrian rebels. In a conference in October in Beirut, Masha’al, preparing for his first visit to Teheran since 2011, said he opposed bloody revolts against Arab dictatorships. Syrian rebels said Masha’al was signaling an end to Hamas support for the war against Assad.
Palestinians have played a major role in the Sunni revolt, particularly in refugee camps in central Syria. On Oct. 15, Hamas Prime Minister Ismail Haniyeh called on Palestinians in Syria to relocate to the Gaza Strip. Haniyeh referred to the death of Palestinians who fled Syria for Libya.
“We tell the Palestinian refugees in Syria: Don’t endanger your lives and those of your children,” Haniyeh said. “We are your brothers and your family. Despite the blockade, there’s room for you in the Gaza Strip. If you are seeking shelter, the Gaza Strip will provide you with sanctuary.” Bron
Absoluut.quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:57 schreef Montagui het volgende:
Dank voor deze constructieve zondagavond discussie, en het uiteindelijk door enkele posters (weliswaar niet per s vanuit hetzelfde gezichtspunt) mede onderschrijven van wat ik ook als 'beste' (naar omstandigheden beoordeelde) oplossing voor dit moment acht.
Die aanpak, die ook onderschreven wordt door de internationale gemeenschap, heeft nog vele haken en ogen, waarbij niet in het minst de te accepteren oppositie partij is.
Die zijn er vast alquote:Op maandag 21 oktober 2013 01:20 schreef expans het volgende:
Wat is er eigenlijk gebeurd met dat groepje 'terroristen' getraind en bijgestaan door Amerikaanse/Israelische/Franse commando's dat onderweg was naar Damascus, om het op z'n Veldkamps te zeggen?
Hoor je ook niks meer over.
Hun eigen land? Syriers getraind door buitenlanders he.quote:Op maandag 21 oktober 2013 01:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die zijn er vast al
En ik vind het ook terroristen. Waar bemoeien ze zich mee?
Owh, doel je daar op? Excuus dan..quote:Op maandag 21 oktober 2013 01:28 schreef expans het volgende:
[..]
Hun eigen land? Syriers getraind door buitenlanders he.
Waarom gooi je alle rebellen op 1 hoop?quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Eens, en ik verwerp alle misdaden zeker. Van beide kanten. Toch lijkt Assad mij vooralsnog het betere alternatief.
Maar de rebellen kun je ook direct verantwoordelijk houden hoor.
quote:Noodkreet van belegerde Syrische stad: 'Red ons van de dood'
Inwoners van een Syrische stad die al een jaar wordt belegerd door de troepen van president Bashar al-Assad, hebben een open brief naar de wereld gestuurd waarin ze smeken om hun leven. 'Red ons van de dood', klinkt de wanhoopskreet in de brief, waarin ze de wanhopige omstandigheden en hun lijden omschrijven.
Honderden mensen zijn om het leven gekomen in Mouadamiya en duizenden zijn gewond geraakt in de stad aan de zuidwestkant van Damascus. Mouadamiya is in handen van de rebellen. 'Sinds bijna een jaar wordt Mouadamiya belegerd zonder toegang tot voedsel, elektriciteit, medicatie, communicatie of brandstof', luidt de brief, die is verspreid door de Syrische Nationale Raad van de oppositie.
Chemische wapens
'We zijn geraakt door raketten, granaten, napalm, witte fosfor en chemische wapens', schrijven de inwoners, die geen naam geven.
Volgens de Syrische Nationale Raad dreigen 12.000 inwoners van de stad te bezwijken aan de honger. Het overgrote deel van de stad is vernietigd, er zijn nog maar amper artsen en de inwoners zijn inmiddels gedwongen om 'bladeren van de bomen' te eten.
De Syrische regering zegt dat de inwoners van Mouadamiya worden 'gegijzeld' door de opstandelingen. Ze ontkent chemische wapens te hebben gebruikt.
VN
De speciaal gezant voor de mensenrechten bij de Verenigde Naties, Valerie Amos, zei vorige week dat nog altijd duizenden mensen in Mouadamiya opgesloten zitten. Volgens haar hebben de hulpteams van de VN geen toegang gekregen tot de stad.
quote:Assad: deelname aan verkiezingen geen punt
„Persoonlijk zie ik geen obstakels om genomineerd te worden voor deelname aan de volgende presidentsverkiezingen”, aldus de president.
De burgeroorlog in Syri woedt al 2 jaar, maar Assad lijkt niet aan opstappen te denken. Hij verschijnt nauwelijks nog in het openbaar, maar geeft vanuit zijn zwaar bewaakte hoofdkwartieren nog wel interviews. Pas nog grapte hij tegenover journalisten van de Libanese krant al-Akhbar dat hij eigenlijk op de Nobelprijs voor de Vrede had gerekend.
Bron: Telegraaf
quote:Arnhemmers in Duitsland gepakt voor Syrireis
Twee mannen uit Arnhem zijn in augustus in Duitsland opgepakt omdat zij van plan zouden zijn geweest naar Syri af te reizen om daar te gaan strijden. Dat heeft een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) gezegd naar aanleiding van berichtgeving van Nieuwsuur. Het gaat om twee meerderjarige mannen die op verzoek van Nederland zijn opgepakt. Zij moeten nog aan Nederland worden overgeleverd.
Volgens actualiteitenprogramma Nieuwsuur zijn de mannen in Kleef aangehouden, met hun auto vol gevechtskleding, contant geld, iPhones en simkaarten. Beide mannen zouden een oudere broer hebben die al eerder naar Syri is gegaan. Een van hen zou zijn minderjarige halfbroertje hebben willen meenemen, maar daar zou de politie een stokje voor hebben gestoken. De jongen is volgens Nieuwsuur door de politie aan de kinderbescherming overgedragen.
Misschien kun je het (via) hier vinden: http://www.independent.co.uk/biography/robert-fiskquote:
quote:Mujahideen finally defeated gangs of secular rebels from Northern Storm in Aleppo
Publication time: 20 October 2013, 01:58
The Islamic State of Iraq and Sham (ISIS) issued a new statement on the situation in the town of Azaz (see the map) in the province of Aleppo, where a fierce fighting took place between Mujahideen and secular rebels linked to the "national coalition". UmmaNews presents the translation of the ISIS statement posted on their website:
- Praise be to Allah, the Lord of the worlds. Peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family and all his companions. And then:
Verily, Allah favoured the Mujahideen of the Islamic State and made it easy for them to eliminate the last stronghold of criminals from the so-called "Northern Storm" in Azaz and the surrounding area.
By the grace of Allah, they were driven out, and we have cleaned every place, every checkpoint, every camp, where they were stationed all the times.
Not even the alliances helped them, which they concluded with apostates from the PKK (communist Kurdistan Workers Party), the Alawite regime and Western intelligence agencies, which have encouraged them for war against the Mujahideen.
There is an important fact, which we would like to report here: indeed, the Islamic State did not attack these wrongdoers until they started spreading harm and oppression, to abuse their power against Muslims and their honour, to implement agreements with the US and its allies, namely - to attack the Mujahideen, spy on them and eliminate their leaders.
That is all what is known to the Islamic State, for sure. After they went to war against the ISIS, people saw with their own eyes their true nature, as they captured two Mujahideen in Azaz and delivered them to a dirty spy.
Their alliance with apostates from the PKK and the Assad regime in war against the Islamic State is apparent to all.
They did not even hesitate to blow up the market in Azaz, they shelled its areas with rockets and mortars, after the situation got out of their control.
Allah turned their intrigues against them, and they reaped what they sowed ... Allah helped the Mujahideen in these blessed days of Dhul-Hijjah, after they were left without help by those who encouraged them to earlier acts against the Mujahideen.
Allah divided their ranks, broke their ranges, and it ended with Allah's pleasure with the Muslims. Praise be to Allah.
"Have you not considered those who practice hypocrisy, saying to their brothers who have disbelieved among the People of the Scripture, "If you are expelled, we will surely leave with you, and we will not obey, in regard to you, anyone - ever; and if you are fought, we will surely aid you." But Allah testifies that they are liars. If they are expelled, they will not leave with them, and if they are fought, they will not aid them. And [even] if they should aid them, they will surely turn their backs; then [thereafter] they will not be aided".
(The Holy Koran, Chapter 59. "The Exile", verses 11-12)
And here we want to inform the rest of the warring groups, such as "Liwa al-Tawhid" and others, that the Islamic State clearly demonstrated its policies in these events. It lies in the fact that the Islamic State does not start a war against all comers until they begin to act out against the ISIS, The Islamic State seeks to resolve any conflict, whatever it may be, and opens a way for a direct dialogue, leaving aside dirty media, which does not cease to fan the flames of discord and take every opportunity to distort the image of Mujahideen, so that people would leave them.
And we want to instruct those who listen - be they scholars, or students, or journalists: Fear Allah in your attitude to Mujahideen and to your Muslim community: be the ones who stop fitna and strife, who spread the word of peace and understanding- exactly what Allah wants you to convey to others.
How many times we utter a word without thinking about consequences, how many times we say the words without that they could cause bloodshed among the Muslims?
"O you who have believed, if there comes to you a disobedient one with information, investigate, lest you harm a people out of ignorance and become, over what you have done, regretful".
(The Holy Koran, Chapter 49. "The Chambers", verse 6)
And to Allah belongs [all] honour, and to His Messenger, and to the believers, but the hypocrites do not know.
Allahu Akbar!
Ministry of Information, ISIS
Department of Monitoring
Kavkaz Center
Nou de enige gematigden zijn denk ik alleen de Koerdische rebellen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:37 schreef firefly3 het volgende:
Tussen die honderden rebellen fracties zitten er ook vele gematigden tussen die het beste voor het volk hebben ten opzichte van massamoordenaar assad.
Dat doen Assad-aanhangers altijd.quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:25 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Waarom gooi je alle rebellen op 1 hoop?
De huidgie premier heet Hamad Jaba van de Ennahda partij.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:23 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Gelukkig maar, hoewel Irak nu ook een bende is. Maar toch, in Tunesie kan men eindelijk na 60 jaar ook ademen. Na 23 jaar ook zo'n "moderne seculiere" mongool die de hele maatschappij door zijn eigen familie en zijn vrouw liet regeren. Wie zei dat het "niet zo'n mooi land is als ze je verkopen op tv" werd opgepakt en flink gepakt. De huidige prime-minister is 15 jaar in een isoleercel gezet en zijn vrouw voor zijn ogen verkracht, ook door zo'n voorbeeldige "seculiere en moderne leider die hard tegen Islamisten optreedt"
quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:25 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Waarom gooi je alle rebellen op 1 hoop?
quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:56 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Dat doen Assad-aanhangers altijd.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
1. Iemand zal er toch moeten "winnen" he? En dat het een ingewikkeld conflict is met allerlei haken en ogen aan de beindiging ervan lijkt me evident.
2. Ik bedoel de individuen die de daden begaan, als ze nog leven (en je ze te pakken krijgt). Ik mag veronderstellen dat je inmiddels weet dat ik weet dat het tientallen (zo niet meer) groepen zijn en dat ze elkaar onderling ook bestrijden.
De meeste burgers en overgelopen militairen zitten in de FSA en zijn het meest gematigd.quote:
Dat is wat hij zelf zegt ja, van die videos. Maar zou het andersom niet kunnen? Dat je als Syrische soldaat een video ziet waar je collega opgegeten wordt en dat je bloed er van gaat koken?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:00 schreef firefly3 het volgende:
In May 2013, a video was posted on the internet showing a rebel cutting organs from the dead body of a Syrian soldier and putting one in his mouth, "as if he is taking a bite out of it". He called rebels to follow his example and terrorize the Alawite sect, which mostly backs Assad. Humans Rights Watch (HRW) confirmed the authenticity of the footage, and stated that "The mutilation of the bodies of enemies is a war crime". The rebel was Abu Sakkar, a commander of the "Independent Omar al-Farouq Brigade". The BBC called it an offshoot of the FSA's Farouq Brigades, while HRW said it is "not known" whether the Brigade is part of the FSA. The incident was condemned by the FSA's Chief of Staff and the Syrian National Coalition said that Abu Sakkar would be put on trial.[185][186] Abu Sakkar said the mutilation was revenge. He said he found a video on the soldier's cellphone in which the soldier sexually abuses a woman and her two daughters,[187] along with other videos of Assad loyalists raping, torturing, dismembering and killing people, including children.[188]
1 iemand die doordraait, nadat hij zulke video's had gevonden. Kan me wel voorstellen dat je wraak wilt nemen. Die assad aanhangers zijn net zo gestoord als de ergste terroristen. Het is opzich niet zo erg om iemand die al dood is zo te behandelen, ten opzichte van levende mensen (in verband met de lijdensweg, uiteraard nog wel erg maar toch een heel verschil)
Een dood lichaam is heel wat anders he. Zou me niets verbazen als er systematisch martelingen plaatsvinden door soldaten van assadquote:Op maandag 21 oktober 2013 21:09 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat is wat hij zelf zegt ja, van die videos. Maar zou het andersom niet kunnen? Dat je als Syrische soldaat een video ziet waar je collega opgegeten wordt en dat je bloed er van gaat koken?
En dat dode lichaam kwam uit de lucht vallen? Die soldaat hebben ze ook gedood en daarna heeft hij hem op zitten vreten.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:14 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Een dood lichaam is heel wat anders he. Zou me niets verbazen als er systematisch martelingen plaatsvinden door soldaten van assad
Ja het is oorlog, dan schiet je elkaar dood. Of wist je dat nog niet? Dat martelen is trouwens tegen de mensenrechten en heel wat anders. Een dood lichaam is eenmaal al dood.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:16 schreef Peunage het volgende:
[..]
En dat dode lichaam kwam uit de lucht vallen? Die soldaat hebben ze ook gedood en daarna heeft hij hem op zitten vreten.
En wat, rebellen martelen niet?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:17 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ja het is oorlog, dan schiet je elkaar dood. Of wist je dat nog niet? Dat martelen is trouwens tegen de mensenrechten en heel wat anders. Een dood lichaam is eenmaal al dood.
De FSA normaal gesproken nietquote:
Een sniper van assad's kant heeft dat gedaan, geschoten op een olie/gas opslag plaats in Aleppo waardoor de burgers daar allemaal in gevaar kwamenquote:
En dan mag je het volgens het Verdrag voor de rechten van de mens wl schenden en opeten? Nadat je de persoon eerst doodgeschoten hebt??quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:17 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ja het is oorlog, dan schiet je elkaar dood. Of wist je dat nog niet? Dat martelen is trouwens tegen de mensenrechten en heel wat anders. Een dood lichaam is eenmaal al dood.
Zegt wie? Zijn dat engeltjes of zo?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:18 schreef firefly3 het volgende:
[..]
De FSA normaal gesproken nietHet aantal oorlogsmisdaden zijn van de FSA miniem vergeleken met assads leger
Nee, maar 1 uitzonderlijk geval is heel wat anders dan systematisch martelen hequote:Op maandag 21 oktober 2013 21:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dan mag je het volgens het Verdrag voor de rechten van de mens wl schenden en opeten? Nadat je de persoon eerst doodgeschoten hebt??
![]()
![]()
Ik vrees dat je een beetje naef doet over de "brandschone -op n (gruwelijke) uitzondering na"-rebellen van de FSA...quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:19 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Nee, maar 1 uitzonderlijk geval is heel wat anders dan systematisch martelen he
Het valt reuze mee met de oorlogsmisdaden die ze begaan zijn ten opzichte van het leger van assadquote:Op maandag 21 oktober 2013 21:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vrees dat je een beetje naef doet over de "brandschone -op n (gruwelijke) uitzondering na"-rebellen van de FSA...
Onderbouw het maar.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:20 schreef firefly3 het volgende:
Ik begrijp wel dat alu hoedjes weer niet in schaal kunnen nadenken.
Het is een heel verschil of er een paar keer iemand doorgedraaid is, of dat er systematisch gemarteld en verminkt wordt. Dus ik kan best begrijpen dat er een keer iemand doordraait op een gegeven moment van die 40.000 mensen.
Maar het leger van assad is dagelijks bezig met dat soort wanpraktijken. Terwijl de FSA zijn leden straft als ze te ver gaan. Assad doet dat niet en laat die mensen hun gang gaan.
Jij hebt echt een heel erg geromantiseerd beeld van de FSA. De soldaten van het Syrische leger zijn duivels en die van de FSA zijn engeltjes.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:20 schreef firefly3 het volgende:
Ik begrijp wel dat alu hoedjes weer niet in schaal kunnen nadenken.
Het is een heel verschil of er een paar keer iemand doorgedraaid is, of dat er systematisch gemarteld en verminkt wordt.
Precies.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:23 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jij hebt echt een heel erg geromantiseerd beeld van de FSA. De soldaten van het Syrische leger zijn duivels en die van de FSA zijn engeltjes.
Ze zijn allebei mensen, en allebei Syrirs. Ook de FSA heeft mensen die martelen.
quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:23 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Hier heb je al 1, ik durf niet te klikken
https://www.google.nl/url(...)vm=bv.54934254,d.bGE
Ik heb het over het niet-martelen en erg braaf zijn van de FSA ("op n gruwelijke uitzondering na").quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:24 schreef firefly3 het volgende:
Oh hier nog 1
https://www.google.nl/url(...)vm=bv.54934254,d.bGE
Dus je wilt bewijs dat ze iets niet hebben gedaan? Vreemde manier van bewijsvoering. Ik bekijk het andersom: tel alle oorlogsmisdaden van de FSA bij elkaar op. Het valt reuze mee, hun staan nog onder de 10 gevallen (zoek zelf maar op).quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nogmaals dan:
Ik heb het over bewijzen voor het niet-martelen en erg braaf zijn van de FSA ("op n gruwelijke uitzondering na"). Die zou ik graag zien.
Owh, nu is het niet 1 gruwelijk incident, maar zijn het er ("nog geen") 10?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:30 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Dus je wilt bewijs dat ze iets niet hebben gedaan? Vreemde manier van bewijsvoering. Ik bekijk het andersom: tel alle oorlogsmisdaden van de FSA bij elkaar op. Het valt reuze mee, hun staan nog onder de 10 gevallen (zoek zelf maar op).
Je kunt echt niet in schaal denken he. De lijst was met nog een paar gevallen van enkele doden en dergelijke. Niet dagelijkse martelingen die nu wel tot aan de 100 door loopt zoals bij assad. Net als bij massavernietigingswapens kon je al niet in schaal nadenken. Babys hebben er ook last van, die denken ook zo zwart wit dat ze denken dat een olifant even groot is als een flatgebouw.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh, nu is het niet 1 gruwelijk incident, maar zijn het er ("nog geen") 10?
Zoals gezegd krijg ik vl meer dan die "nog geen 10" resultaten als ik Google gebruik. En dat was nog maar n simpele zoekopdracht..quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:33 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Je kunt echt niet in schaal denken he. De lijst was met nog een paar gevallen van enkele doden en dergelijke. Niet dagelijkse martelingen die nu wel tot aan de 100 door loopt. Net als bij massavernietigingswapens kon je al niet in schaal nadenken. Babys hebben er ook last van, die denken ook zo zwart wit dat ze denken dat een olifant even groot is als een flatgebouw.
Amnesty researchers documented torture of children in Syria in “‘I wanted to die’: Syria’s torture survivors speak out,” published earlier this month, and “Deadly Detention,” an August 2011 report that documented 10 victims under the age of 18 who had died in custody in Syria (out of 88 total cases).quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zoals gezegd krijg ik vl meer dan die "nog geen 10" resultaten als ik Google gebruik. En dat was nog maar n simpele zoekopdracht..
Voorbeeldje:quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:36 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Amnesty researchers documented torture of children in Syria in “‘I wanted to die’: Syria’s torture survivors speak out,” published earlier this month, and “Deadly Detention,” an August 2011 report that documented 10 victims under the age of 18 who had died in custody in Syria (out of 88 total cases).
Hoeveel kinderen hebben ze al gemarteld?
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Syrian_Armyquote:Op maandag 21 oktober 2013 21:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Voorbeeldje:
http://shariaunveiled.wor(...)a-then-murdered-her/
Wil je nu zeggen dat dat rebellen zijn verkleed in een militair pak?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:25 schreef IPA35 het volgende:
Waarom kleden ze zich niet in uniform dan..? Zelf Syrische milities dragen (oudere) uniforms meestal.
Hahah faal dat was al nusraquote:Op maandag 21 oktober 2013 21:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Voorbeeldje:
http://shariaunveiled.wor(...)a-then-murdered-her/
Pro-Regering milities wel.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wil je nu zeggen dat dat rebellen zijn verkleed in een militair pak?
Nee, hij vindt het raar dat de SAA niet in militair uniform zou zijn.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wil je nu zeggen dat dat rebellen zijn verkleed in een militair pak?
Want?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, hij vindt het raar dat de SAA niet in militair uniform zou zijn.
Ff snel gezocht, maar ik zie FSA EN Al Nusra staanquote:
Beelden.quote:
Ik vrees van wel ja. Een moslim van de verkeerde stroming kan het ook wel schudden..quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:43 schreef IPA35 het volgende:
Ik vraag me overigens af waar die afkeer jegens Christenen vandaan komt, zoveel macht hebben ze helemaal niet binnen de Assad regering.
Zal wel puur religieus zijn?
Dat doen ze wel vaker, om de FSA in een slecht daglicht te stellen. De FSA wilt niets van al nusra hebben en laten zelfs elkaar niet door hun checkpoints heen of schieten soms naar elkaar. Voor de FSA boeit het niet of je christen bent of wat dan ook.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ff snel gezocht, maar ik zie FSA EN Al Nusra staan
Maar dat is niet alleen religieus gemotiveerd.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vrees van wel ja. Een moslim van de verkeerde stroming kan het ook wel schudden..
NU ja..quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:48 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Dat doen ze wel vaker, om de FSA in een slecht daglicht te stellen. De FSA wilt niets van al nusra hebben en laten zelfs elkaar niet door hun checkpoints heen of schieten soms naar elkaar. Voor de FSA boeit het niet of je christen bent of wat dan ook.
Ok nu neem ik je helemaal niet meer serieus.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:30 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Dus je wilt bewijs dat ze iets niet hebben gedaan? Vreemde manier van bewijsvoering. Ik bekijk het andersom: tel alle oorlogsmisdaden van de FSA bij elkaar op. Het valt reuze mee, hun staan nog onder de 10 gevallen (zoek zelf maar op).
Ik nam je al vanaf post 1 al niet serieus, dus dat scheelt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ok nu neem ik je helemaal niet meer serieus.
Dat een leger in uniform vecht/optreedt is niet zo raar he? Al was het maar om elkaar niet af te maken per ongelukquote:
Want het gaat ook om de macht bedoel je? En de Christenen hebben geen macht dus waarom ze doodmaken?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:48 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Maar dat is niet alleen religieus gemotiveerd.
quote:
Juist.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Want het gaat ook om de macht bedoel je? En de Christenen hebben geen macht dus waarom ze doodmaken?
Trouwens nog wat: op de wiki's van de Syrian Armed Forces en Syrian Army staan helemaal geen lijsten van vermeende oorlogsmisdaden. Dus die hebben ze dan ook niet begaan volgens jouw logica?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:52 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ik nam je al vanaf post 1 al niet serieus, dus dat scheelt.
De lijst is te groot om te plaatsen. Begin maar met het verzamelen van de verslagen van de VN.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Trouwens nog wat: op de wiki's van de Syrian Armed Forces en Syrian Army staan helemaal geen lijsten van vermeende oorlogsmisdaden. Dus die hebben ze dan ook niet begaan volgens jouw logica?
Firfly, jij en ik zijn allebei echt anti-assad.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:17 schreef firefly3 het volgende:
[ [url=http://l.yimg.com/bt/api/res/1.2/e70Md_kziBRClkL7MPCkyw--/YXBwaWQ9eW5ld3M7Zmk9ZmlsbDtoPTYxODtweW9mZj0wO3E9NzU7dz05Mjg-/http://media.zenfs.com/en(...)SYRIA.JPG]afbeelding[/url] ]
Actie van assad in woonwijk gisteren
Ja maar Assad-aanhangers als jij praten alleen maar over de fouten en misdaden die de FSA en andere rebellen doen. Over Assad en de SAA heb ik je eerlijk gezegd nog nooit echt negatief horen praten.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:23 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jij hebt echt een heel erg geromantiseerd beeld van de FSA. De soldaten van het Syrische leger zijn duivels en die van de FSA zijn engeltjes.
Ze zijn allebei mensen, en allebei Syrirs. Ook de FSA heeft mensen die martelen.
Dat is die Alawitische soennietenslachter Mihrac Ural (een Alawiet uit Turkije) die verantwoordelijk is voor onder meer de genocide op enkele duizenden Soennieten in Baniyas.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:56 schreef IPA35 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Irakese gasten met in het midden een of andere opper-Alawi warlord kerel.
NDF:
http://rt.com/news/syria-homs-teacher-soldier-158/
Ja is algemeen bekend hier en hij ook toegegeven. Hamadi Jebali is opgestapt, huidige premier is Ali Laareyedh. Over hem heb ik het dan ook.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:59 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
De huidgie premier heet Hamad Jaba van de Ennahda partij.
Joe weet jij dat zijn vrouw is verkracht. Heeft hij dat zelf op tv gezegd of zo??
Een *ahum* kleurrijk figuur inderdaad, maar die aantijging slaat nergens op.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:33 schreef Baklava95 het volgende:
Dat is die Alawitische soennietenslachter Mihrac Ural (een Alawiet uit Turkije) die verantwoordelijk is voor onder meer de genocide op enkele duizenden Soennieten in Baniyas.
Ik hoop echt dat die k-hond ooit in handen valt van ISIS.
Wat er dan gebeurt mag je raden.
Dat komt omdat jij 12 bent en net 2 weken hier bent. Anders had je geweten dat ik helemaal geen Assad aanhanger ben. Ik heb het zo vaak over het baath regime.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:30 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja maar Assad-aanhangers als jij praten alleen maar over de fouten en misdaden die de FSA en andere rebellen doen. Over Assad en de SAA heb ik je eerlijk gezegd nog nooit echt negatief horen praten.
quote:SAA soldaten staan bekend om hun verkrachtingen. Al-Qaida onthoofd alleen soldaten van de vijand, maar verkrachten heus geen vrouwen hoor. Anders hebben ze een grote zonde begaan volgens de Islam.
Wat deed hij precies fout? Strijden tegen de Turkse staat? Nou nou, wat erg zeg.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:43 schreef Aloulou het volgende:
Die Mihrac Ural moet inderdaad in handen komen van ISIS of stel Tsjetsjeense mujahedin. Maar zijn tijd komt nog wel, en gaat hem heel duur komen te staan
Wat heb ik met Turkije te makenquote:Op maandag 21 oktober 2013 22:46 schreef IPA35 het volgende:
Wat deed hij precies fout? Strijden tegen de Turkse staat? Nou nou, wat erg zeg.
Zijn militie is voor aansluiting van Hatay bij Syri, het heet dan ook het Volksbevrijdingsfront van Alexandretta.quote:
In before sprookjes over Bosni.quote:Nee die Turk wilt zich als de tweede Karadzic gedragen.
Tsja, zo kun je alles goedpraten.quote:Dat mag, maar moeten ze wel zijn plofkop op een spies zetten als ze hem tegenkomen, en bij de ISIS weet je dat dat gebeurt. Doen ze toch nog iets goeds die extremisten.
Dat weet ik, maar ik snapte niet wat je comment naar mij daarmee te maken heeft. Ben geen Turk namelijk.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:03 schreef IPA35 het volgende:
Zijn militie is voor aansluiting van Hatay bij Syri, het heet dan ook het Volksbevrijdingsfront van Alexandretta.
http://www.joshualandis.c(...)of-the-assad-regime/quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:04 schreef Peunage het volgende:
Maar heeft hij dan tegen Turkije gevochten of zo, zo ja, wanneer?
Goed planquote:Op maandag 21 oktober 2013 22:24 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Firfly, jij en ik zijn allebei echt anti-assad.![]()
![]()
![]()
Zullen we voortaan elkaar verdedigen, tegen die gekke Assad-aanhangers hier en tegen mensen die zogenaamd "neutraal" zijn.
Als het zon extreemlinkse gast is dan is het zeker mogelijk dat hij heeft 'gevochten' dmv aanslagen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:04 schreef Peunage het volgende:
Hij was vroeger lid van DHKP/C, een communistische groepering die vocht tegen het Turkse leger. Ze zeggen dat ze voor de rechten van Alawieten stijden.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:04 schreef Peunage het volgende:
Ik ben niet 12 maar 17 en ik ben niet twee weken hier maar al anderhalfe maand.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:44 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij 12 bent en net 2 weken hier bent. Anders had je geweten dat ik helemaal geen Assad aanhanger ben. Ik heb het zo vaak over het baath regime.
[..]
En vrachtwagenchauffeurs onthoofden omdat ze 'verkeerd' bidden is geen grote zonde volgens de Islam? Nog afgezien van of ze wel of niet verkrachten, want jij hebt geen idee.
Beste broeder Expans, wie ziet volgens jou achter de aanslag van Reyhanli.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:00 schreef expans het volgende:
[..]
Als het zon extreemlinkse gast is dan is het zeker mogelijk dat hij heeft 'gevochten' dmv aanslagen.
Volgens mij hadden ze de bomaanslag in Hatay ook afgeschoven op zijn 'soort' mensen/organisatie, omdat best veel mensen dachten dat het ook Nusra of ISIS konden zijn.
Alle staatsvijanden van Turkije werken altijd samen, en voeren aanslagen voor elkaar uit in ruil voor geld/steun.
Anyhow, zo te zien gaat het binnenkort los in Qalamoun?
Ik weet het echt niet man.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:25 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Beste broeder Expans, wie ziet volgens jou achter de aanslag van Reyhanli.
Ik denk zelf dat die sektarische kk-hond Mihrac Ural erachter ziet. Want de aanslag vond plaats in een Soennitische stad en alle slachtoffers waren Soennieten volgens Erdogan.
Reyahnli da bizim 52 Sunni vatandasimiz oldu.(citaat van Erdogan).
Ik ga hem opzoeken.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:46 schreef IPA35 het volgende:
[..]
EDIT:
Die vent zit gewoon op facebook![]()
ISIS en andere jihadisten willen zich de laatste tijd steeds vaker tegen Turkije richten, dat valt me ook op.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:30 schreef expans het volgende:
[..]
Ik weet het echt niet man.
Ene kant kan het idd een type la Ural zijn omdat hij spanningen wil opbouwen zodat er meer onrust komt in Hatay.
Andere kant kunnen het ook gewoon een stel crackheads van Nusra oid zijn. De laatste tijd worden die ook aangepakt door het Turks leger.
Aansluiting van Hatay bij Syri. Daar zullen veel Turkse nationalisten niet blij mee zijn.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:03 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Zijn militie is voor aansluiting van Hatay bij Syri, het heet dan ook het Volksbevrijdingsfront van Alexandretta.
[..]
In before sprookjes over Bosni.
[..]
Tsja, zo kun je alles goedpraten.
Dit hoop ik over zoveel mensen, maar het gebeurt maar niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:54 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja Mihrac onthoofden en zijn hoofd barbequen is wel zijn welverdiende straf. Ik hoop dat ISIS zijn onthoofding ook gaat filmen en op internet gaat zetten.
Erg ben jijquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:49 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dit hoop ik over zoveel mensen, maar het gebeurt maar niet.
Voor wie bijv. voor mij.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:49 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dit hoop ik over zoveel mensen, maar het gebeurt maar niet.
Kun je antwoord geven op mijn vraag: voor wie bijv. voor mij.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:00 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Misschien moet ik maar voor "de andere kant" zijn, zij doen wel aan onthoofden en bbq'en.
Als je zelfhatend bent misschienquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:00 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Misschien moet ik maar voor "de andere kant" zijn, zij doen wel aan onthoofden en bbq'en.
Tayyip jonguh.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:19 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kun je antwoord geven op mijn vraag: voor wie bijv. voor mij.
quote:Saudi spy chief says Riyadh to 'shift away from U.S.' over Syria, Iran
(Reuters) - Saudi Arabia's intelligence chief has said the kingdom will make a "major shift" in relations with the United States in protest at its perceived inaction over the Syria war and its overtures to Iran, a source close to Saudi policy said on Tuesday.
Prince Bandar bin Sultan told European diplomats that Washington had failed to act effectively on the Syria crisis and the Israeli-Palestinian conflict, was growing closer to Tehran, and had failed to back Saudi support for Bahrain when it crushed an anti-government revolt in 2011, the source said.
It was not immediately clear if Prince Bandar's reported statements had the full backing of King Abdullah.
"The shift away from the U.S. is a major one," the source close to Saudi policy said. "Saudi doesn't want to find itself any longer in a situation where it is dependent."
The United States and Saudi Arabia have been allies since the kingdom was declared in 1932, giving Riyadh a powerful military protector and Washington secure oil supplies.
The prince's initiative follows a surprise Saudi decision on Friday to reject a coveted two-year term on the U.N. Security Council in protest at "double standards" at the United Nations.
Prince Bandar, who was Saudi ambassador to Washington for 22 years, is seen as a foreign policy hawk, especially on Iran. The Sunni Muslim kingdom's rivalry with Shi'ite Iran, an ally of Syria, has amplified sectarian tensions across the Middle East.
A son of the late defense minister and crown prince, Prince Sultan, and a protg of the late King Fahd, he fell from favor with King Abdullah after clashing on foreign policy in 2005.
But he was called in from the cold last year with a mandate to bring down President Bashar al-Assad, diplomats in the Gulf say. Over the past year he has led Saudi efforts to bring arms and other aid to Syrian rebels while his cousin, Foreign Minister Prince Saud al-Faisal, worked the diplomatic corridors.
"ALL OPTIONS ON TABLE"
"Prince Bandar told diplomats that he plans to limit interaction with the U.S.," the source close to Saudi policy said. "This happens after the U.S. failed to take any effective action on Syria and Palestine.
"Relations with the U.S. have been deteriorating for a while, as Saudi feels that the U.S. is growing closer with Iran and the U.S. also failed to support Saudi during the Bahrain uprising."
The source declined to provide more details of Bandar's talks with the diplomats, which took place in the past few days.
But he suggested that the planned change in ties between the energy superpower and its traditional U.S. ally would have wide-ranging consequences, including on arms purchases and oil sales.
Saudi Arabia, the world's biggest oil exporter, ploughs much of its earnings back into U.S. assets. Most of the Saudi central bank's net foreign assets of $690 billion are thought to be denominated in dollars, much of them in U.S. Treasury bonds.
"All options are on the table now, and for sure there will be some impact," the Saudi source said.
He said there would be no further coordination with the United States over the war in Syria, where the Saudis have armed and financed rebel groups fighting Assad.
The kingdom has informed the United States of its actions in Syria, and diplomats say it has respected U.S. requests not to supply the groups with advanced weaponry that the West fears could fall into the hands of al Qaeda-aligned groups.
Saudi anger boiled over after Washington refrained from military strikes in response to a poison gas attack in Damascus in August when Assad agreed to give up his chemical arsenal.
Saudi Arabia is also concerned about signs of a tentative reconciliation between Washington and Tehran, something Riyadh fears may lead to a "grand bargain" on the Iranian nuclear program that would leave it at a disadvantage.
UNITED NATIONS PARALYSED
The U.N. Security Council has been paralyzed over the 31-month-old Syria conflict, with permanent members Russia and China repeatedly blocking measures to condemn Assad.
Saudi Arabia backs Assad's mostly Sunni rebel foes. The Syrian leader, whose Alawite sect is derived from Shi'ite Islam, has support from Iran and the armed Lebanese Shi'ite movement Hezbollah. The Syrian leader denounces the insurgents as al Qaeda-linked groups backed by Sunni-ruled states.
In Bahrain, home of the U.S. Fifth Fleet, a simmering pro-democracy revolt by its Shi'ite majority has prompted calls by some in Washington for U.S. ships to base elsewhere.
Western policymakers say Bahrain's hosting of a U.S. naval base makes it a key ally in keeping open the Strait of Hormuz, conduit for 40 percent of the world's sea-borne oil exports.
Many U.S. economic interests in Saudi Arabia involve government contracts in defense, other security sectors, health care, education, information technology and construction.
But American businessmen in Riyadh, who did not want to be named because of the sensitivity of the issue, said they did not believe the political bumps in the U.S.-Saudi relationship would affect their business significantly.
"The big contracts are mostly government, but I don't see much political content in who gets the contracts," one said.
Reuters
ik denk deels wel ja, maar ik denk grotendeels toch door de opstelling van assad naar de minderheden toe, "jullie hebben mij nodig om dit conflict te overleven" was de propaganda en velen zijn met de propaganda meegegaan en hebben het regime gesteund of hebben zich afstandig gehouden van alles, wat uiteraard ook als verdacht wordt ervaren door de rebellenquote:Op maandag 21 oktober 2013 21:43 schreef IPA35 het volgende:
Ik vraag me overigens af waar die afkeer jegens Christenen vandaan komt, zoveel macht hebben ze helemaal niet binnen de Assad regering.
Zal wel puur religieus zijn?
Dit is dan ook de harde waarheid.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
"jullie hebben mij nodig om dit conflict te overleven"
dat is helaas idd de waarheid geworden, ook voor soennitische minderheden overigens, als je lijn van sommige milities volgt, niet alle overigens, zo was het iig aan het begin van het conflict zeer zeker niet het geval niet het geval, veel later zijn de jihadisten gekomen en dan weer later begon ook nog eens de sjia zich ermee te bemoeien en nu is het een grote sektarische conflict gewordenquote:
ik ben niet zo van de onthoofdingen, die beelden brengen de rebellen veel schade toe, maar deze gast zie ik graag in de hoofdrol van een onthoofdingsvideo asapquote:Op maandag 21 oktober 2013 22:43 schreef Aloulou het volgende:
Die Mihrac Ural moet inderdaad in handen komen van ISIS of stel Tsjetsjeense mujahedin. Maar zijn tijd komt nog wel, en gaat hem heel duur komen te staan
quote:VN-diplomate Kaag: Syri werkt 'volledig samen' met VN en OPCW
De Syrische regering werkt 'volledig samen' met de missie van de Verenigde Naties en de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) die de chemische wapens van het Arabische land moet vernietigen. Dit heeft de leider van de missie, Sigrid Kaag, dinsdag verklaard in Damascus. De Nederlandse VN-diplomate is maandag in de Syrische hoofdstad aangekomen.
Syri heeft zelf zijn voorraden chemische wapens opgegeven bij de OPCW. De gemeenschappelijke missie van VN en OPCW heeft zich tot doel gesteld die informatie tot uiterlijk 1 november te checken.
Jarba is toch van de SNC? Heeft die nog een achterban dan?quote:'Syrische oppositie nog niet open voor onderhandelingen'
De Syrische oppositie zou nog niet open staan voor onderhandelingen met president Bashar al-Assad over een nieuwe regering.
Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry dinsdag gezegd, zo meldt persbureau AP.
Volgens Kerry hebben de gematigde oppositiegroepen nog altijd twijfels over een eventuele deelname aan onderhandelingen met Assad om te komen tot een nieuwe regering en een einde van de burgeroorlog.
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken sprak dinsdag met oppositieleider Ahmad al-Jarba. Kerry hoopt begin volgende maand om de tafel te kunnen met alle partijen.
De coalitie van Jarba neemt binnen een week een besluit of het bereid is tot het voeren van gesprekken met de regering van Assad.
Eis
Jarba blijft wel bij de eis dat Assad moet aftreden. Dat moet volgens hem een doel zijn van de vredesconferentie. ''De sultan moet weg. Genve kan niet slagen en we kunnen niet meedoen als de conferentie ervoor zorgt dat Assad tijd wint en meer bloed verspilt van ons volk terwijl de wereld toekijkt'', aldus Jarba.
Voorwaarden vooraf van de oppositie over de rol van Assad zijn al lang een struikelblok voor vredesoverleg. Volgens Jarba dreigt de oppositie haar geloofwaardigheid te verliezen als zij niet blijft hameren op het vertrek van Assad.
Rusland en de VS waren lang onwrikbaar in hun steun aan respectievelijk Assad en de oppositie, maar drongen deze maand aan op een vredesconferentie op korte termijn.
Genve
Ministers van Buitenlandse Zaken van elf landen riepen tijdens de bijeenkomst in Londen gematigde oppositiegroepen in Syri op om nauwer samen te werken.
Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor een vredesconferentie. Die conferentie wordt op 23 november in het Zwitserse Genve gehouden, maar een belangrijk deel van de Syrische oppositie tegen Assad zou niet van plan zijn naar de conferentie te komen.
Bron: nu.nl
quote:Kerry tegen aarzelende Syrische oppositie: maak een keuze
Syrische oppositiegroepen hebben zich nog niet gecommitteerd aan vredesonderhandelingen. Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry vandaag gezegd na afloop van internationale besprekingen in Londen over de burgeroorlog in het Arabisch land. Door de voorlopige weigering van de Syrische Nationale Coalitie loopt een mogelijke vredesconferentie in Genve verdere vertraging op.
De aarzeling van de oppositieleden kan ook het regime van Assad in de kaart spelen en Assads machtsclaim versterken. De Syrische president hield eerst de boot af, maar zegt nu open te staan voor onderhandelingen, ook al staat zijn positie op het spel.
Nog steeds opitimistisch
Aan het eind van diplomatieke besprekingen in Londen tussen elf westerse en Arabische landen, zei Kerry vandaag nog steeds optimistisch te zijn dat de oppositie zal bijdraaien en alsnog zal deelnemen aan vredesgesprekken volgende maand in Geneve. Daarbij zouden ook leden van het regime van Assad aanschuiven. Hij voegde wel toe dat de oppositieleden 'hun keuze moeten maken (make up their own mind)'. 'Wij zullen niet vooraf oordelen of voorwaarden stellen aan de keuzes die zij maken in dat proces.'
Kerry deed zijn uitspraken nadat hij had gesproken met de voorzitter van de Syrische coalitie, Ahmad al-Jarba, die ook aanwezig was bij de gesprekken in Londen. Al-Jarba vertelde aan de pers dat de oppositie niet rechtstreeks wil onderhandelen met Assad en dat extremistische oppositiegroepen naast de Syrische Nationale Coalitie wat hem betreft niet welkom zijn. Ook is hij tegen Iraanse deelname aan de gesprekken.
quote:Internationaal Syri-overleg Londen: oppositie moet samenwerken
Ministers van Buitenlandse Zaken en hoge diplomaten van elf landen hebben gematigde oppositiegroepen in Syri opgeroepen nauwer samen te werken. Tijdens een beraad dinsdag in Londen vroegen de landen de oppositie om gezamenlijk deel te nemen aan een vredesconferentie over Syri, die op 23 november in het Zwitserse Genve wordt gehouden.
De Britse minister van Buitenlandse Zaken, William Hague, de gastheer in Londen, zei kort voor de bijeenkomst in Londen tegen de BBC dat de dat internationale gemeenschap de gematigde oppositie nadrukkelijk moet steunen om te voorkomen dat extremisten de macht in het Arabische land grijpen.
Hague zei dat islamitische rebellen, die banden hebben met het terreurnetwerk al-Qaeda, een steeds belangrijke rol gaan spelen in de strijd tegen het bewind van de Syrische president Bashar al-Assad. Die militante groepen zijn niet genteresseerd in vredesoverleg. Ook zijn ze meerdere malen slaags geraakt met gematigdere groepen opstandelingen.
Met Assad aan macht geen einde aan oorlog
Voor zijn vertrek naar Londen zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry, dat er geen einde aan de oorlog in Syri komt als Assad aanblijft als president, aldus de BBC. Assad had maandag laten weten dat hij geen belemmeringen ziet voor zijn deelname aan de presidentsverkiezingen in 2014.
Naast de Verenigde Staten zijn onder meer Frankrijk, Duitsland, Egypte, Qatar en Saudi-Arabi betrokken bij het overleg in Londen. Iran heeft nog geen rol, maar Hague hoopt dat het land die wel kan gaan spelen nu de relatie tussen westerse landen en het regime in Teheran beter wordt.
De burgeroorlog in Syri duurt al circa 2,5 jaar. Het conflict heeft naar schatting 120.000 levens geist.
quote:Extremistische groepen dwarsbomen Syri-overleg
Gewelddadige extremisten die het regime van de Syrische president Bashar Assad omver willen werpen frustreren de vredesonderhandelingen, die er juist op gericht zijn Assad tot aftreden over te halen.
Dat hebben bronnen bij het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd. Westerse diplomaten doen er alles aan om een vredesakkoord te koppelen aan het vertrek van Assad, maar de geloofwaardigheid van de Syrische oppositie heeft ernstig te leiden onder de extremisten.
Daardoor heeft Assad de touwtjes steeds steviger in handen gekregen en lijkt hij steeds minder bereid om aan de onderhandelingstafel een compromis te sluiten.
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry houdt vol dat het, hoewel Assad steeds steviger in het zadel komt te zitten, allerminst zeker is dat hij een plek in een nieuwe Syrische regering krijgt.
Dinsdag komen elf landen in Londen bij elkaar om te bespreken hoe Assad kan worden overgehaald af te treden als president. Dinsdagochtend sprak Kerry al met het hoofd van de Syrische Nationale Coalitie, een verbond van de Syrische oppositie. "We hebben veel te bespreken", zei Kerry voorafgaand aan het overleg met Ahmed al-Jabra.
Rebellengroepen
Extremistische groepen, zoals de Islamitische Staat van Irak en de Levant en Jabhat al-Nusra, zijn uitgegroeid tot de machtigste rebellengroepen in Syri.
Sommige deskundigen en veel gematigde rebellen geven de groei van de extremistische groepen er de schuld van dat de internationale gemeenschap de opstandelingen maar mondjesmaat te hulp schiet. Vorige week maakten 65 rebellenorganisaties, veelal gelieerd aan het Vrije Syrische Leger, bekend dat ze de SNC niet erkennen. Dit wordt gezien als vergelding voor de beperkte hulp van het Westen.
Steun
De Britse minister van Buitenlandse Zaken William Hague zei dinsdag dat de gematigde groepen in Syri nog altijd kunnen rekenen op westerse steun.
"We blijven ze op diverse manieren helpen", aldus de minister. "Dit is de enige manier om een eind te maken aan het tragische en bloedige conflict in Syri." Hij wees er tevens op dat nu er steeds meer tijd verstrijkt, de burgeroorlog een steeds sektarischer karakter krijgt. "Op geen enkele wijze probeer ik het gevaar van extremisme dat voet aan de grond krijgt te bagatelliseren of te minimaliseren."
Gat gevuld
Veel landen in het Midden-Oosten hebben het gat gevuld dat ontstond door het uitblijven van westerse hulp. Dat heeft echter geleid tot de vraag of deze hulp in extremistische handen is gevallen.
De Qatarese minister van Buitenlandse Zaken Khalid al-Attiyah ontkent dit ten stelligste. "Er wordt gezegd dat wij radicale of extremistische groepen steunen, maar dit kan niet het geval zijn als we nauw samenwerken met onze bondgenoten", zei de minister op een persconferentie met Kerry.
Imago
Niet alleen extremisten lijken Assad in de kaart spelen, ook de toestemming die hij gaf voor de inspectie van het chemische wapenarsenaal van het land heeft zijn imago opgevijzeld. In een interview trok Assad maandag de legitimiteit van de oppositie in twijfel en zei hij dat de voorwaarden voor een succesvolle vredesconferentie nog altijd niet vervuld zijn.
"Wie zijn de groepen die willen deelnemen. Wat is hun relatie met het Syrische volk? Vertegenwoordigen ze het Syrische volk of vertegenwoordigen ze het land dat ze opgericht heeft? Er bestaan nog veel vragen over de conferentie", aldus Assad. In hetzelfde interview sloot Assad niet uit dat hij zich voor de volgende verkiezingen gewoon verkiesbaar stelt.
Bron: nu.nl
Waarom heb je dan zoveel moeite met lezen? Ik ga het nog een keer proberen, misschien dat je het nu wel snapt. Ik ben niet pro-Assad. Maar ik ben ook zeker niet pro-rebellen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:22 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik ben niet 12 maar 17 en ik ben niet twee weken hier maar al anderhalfe maand.
Omdat je zwijgt over de oorlogsmisdaden van Assad kun je wel opmaken dat je pro-Assad bent.
Serieus, ga jij nu misdaden vergelijken?quote:En trouwens iemand vermoorden (maakt niet uit hoe) is wel een minder erge zonde binnen de Islam dan iemand verkrachten. Maar iemand onthoofden is ook wel heel erg hoor, vooral als het sektarische redenen heeft.
Oke ik haal de laatste deel van mijn reactie wel weg.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:13 schreef Peunage het volgende:
[..]
[..]
Serieus, ga jij nu misdaden vergelijken?
Vredesonderhandelingen en vrede lijken me anders meer in het belang van de Syrische bevolking als geheel, dan doorvechten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:31 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
[..]
Ja dat krijg je ervan he, als je de rebellen niet vanaf het begin steunt.
Natuurlijk zijn de vredesonderhandelingen gedoemd om te mislukken. Wie echt gelooft dat de vredesonderhandelingen gaan slagen is eenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vredesonderhandelingen en vrede lijken me anders meer in het belang van de Syrische bevolking als geheel, dan doorvechten.
Maar ja, als je perse alle anders"denkenden" eerst om zeep geholpen wil hebben zodat je je eigen streng islamitische staatje kan stichten dan vecht je natuurlijk door..
Desondanks lijken die vredesonderhandelingen me toch gedoemd te mislukken omdat je nooit alle rebellengroepen aan tafel en op n lijn krijgt. Dus dan blijft het hoe dan ook "oorlog".
Met wie wou je onderhandelen dan? De andere rebellengroepen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de vredesonderhandelingen gedoemd om te mislukken. Wie echt gelooft dat de vredesonderhandelingen gaan slagen is een![]()
![]()
![]()
![]()
Alleen als Asad weg gat of als hij gedood wordt. Dan hebben de vredesonderhandelingen misschien een kans van slagen.
Juist nietquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:48 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de vredesonderhandelingen gedoemd om te mislukken. Wie echt gelooft dat de vredesonderhandelingen gaan slagen is een![]()
![]()
![]()
![]()
Alleen als Asad weg gat of als hij gedood wordt. Dan hebben de vredesonderhandelingen misschien een kans van slagen.
http://nos.nl/artikel/565657-kaag-syrie-werkt-mee-aan-missie.htmlquote:Kaag: Syri werkt mee aan missie
De Syrische regering heeft tot nu toe volledig meegewerkt aan de vernietiging van zijn chemische wapens. Dat heeft de leider van de VN-ontwapeningsmissie in Syri gezegd, de Nederlandse Sigrid Kaag.
De Verenigde Naties en de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) zijn in Syri om erop toe te zien dat de chemische wapens van het Arabische land vernietigd worden. Syri heeft toegezegd mee te zullen werken en volgens Kaag heeft Damascus zich aan zijn woord gehouden.
1 juli
De VN en de OPCW zijn sinds begin deze maand aan het werk in Syri. Ze willen voor 1 november in beeld hebben hoeveel en welke chemische wapens het land bezit.
Voor 1 juli volgend jaar moeten alle chemische wapens en de fabrieken waar de wapens worden gemaakt zijn vernietigd.
Ik wil een coalitie van alle rebellengroepringen die de regering van Asad moeten laten vallen. Daarna moeten de rebellen met elkaar onderhandelen over een toekomstige Syri.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met wie wou je onderhandelen dan? De andere rebellengroepen?![]()
![]()
Die vechten gewoon door hoor..
Stond er al (hoewel andere bron)quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:54 schreef Peunage het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/565657-kaag-syrie-werkt-mee-aan-missie.html
Not gonna happen: "gematigden" en extremisten gaan het nooit eens worden. En er zijn veel te veel groepen om tot een consensus te komen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:54 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik wil een coalitie van alle rebellengroepringen die de regering van Asad moeten laten vallen. Daarna moeten de rebellen met elkaar onderhandelen over een toekomstige Syri.
Zoiets als de SNC?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:54 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik wil een coalitie van alle rebellengroepringen die de regering van Asad moeten laten vallen. Daarna moeten de rebellen met elkaar onderhandelen over een toekomstige Syri.
Sorry hoorquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Stond er al (hoewel andere bron), maar geeft niet..
Groot succes inderdaadquote:
Ja eigenlijk drie. Een SNC voor seculiere Syrirs. Een KSC(kurdish supreme council) voor de Koerden en een MC(mujahideen council) voor de jihadisten.quote:
Goed plan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:21 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja eigenlijk drie. Een SNC voor seculiere Syrirs. Een KSC(kurdish supreme council) voor de Koerden en een MC(mujahideen council) voor de jihadisten.
Die drie moeten het dan met elkaar uitzoeken.
Een semi-seculiere Syri met Koerdische autonomie in het noorden en rechten voor alle etnische en religieuze minderheden in Syri.
Als de jihadisten dan nog steeds een Islamic state willen, moeten ze de wapens neerleggen of gewoon opgaan in het nieuwe Syrische leger (alle buitenlanders gaan naar tsjenie ofzo), en dan moeten ze hun Islamic state bereiken via democratie (dus via het parlement) of gewoon via simpel dawah(uitnodiging).
Dus de jihadisten mogen ook hun eigen partijen oprichten.
Als de jihadisten meewerken, wordt dit de ideale oplossing voor Syri.
Maar eerst moeten ze alle drie de Assad-regime laten vallen.
Oh ja, da's waar ook: jij wil het land opsplitsenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:21 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja eigenlijk drie. Een SNC voor seculiere Syrirs. Een KSC(kurdish supreme council) voor de Koerden en een MC(mujahideen council) voor de jihadisten.
Een semi-seculiere Syri met Koerdische autonomie in het noorden en rechten voor alle etnische en religieuze minderheden in Syri.
Als de jihadisten dan nog steeds een Islamic state willen, moeten ze de wapens neerleggen of gewoon opgaan in het nieuwe Syrische leger (alle buitenlanders gaan naar tsjenie ofzo), en dan moeten ze hun Islamic state bereiken via democratie (dus via het parlement) of gewoon via simpel dawah(uitnodiging).
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:21 schreef Baklava95 het volgende:
Whsikers4jaarterug, weet je wel het verschil tussen autonomie en federalisme enerzijds en onafhankelijkheid anderzijds.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Oh ja, da's waar ook: jij wil het land opsplitsen
Maar dit gaat toch niet werken? Jij ziet seculieren, gematigden en extreme extremisten toch niet samenwerken??? SERIEUS??
Maar ja, als jij je Koerdische autonomie in het noorden maar voor elkaar kunt krijgen he???
Wattes??quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:21 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Maar eerst moeten ze alle drie de Assad-regime laten vallen (maar de baath-partij en andere aanhangers van Assad zoals Alawieten mogen ook meedoen aan nieuwe verkiezingen, maar die Assad zelf die mot dood).
En nou zo dat ik het kan lezen en begrijpen graag. Dank alvast!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:27 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Whsikers4jaarterug, weet je wel het verschil tussen autonomie en federalisme enerzijds en onafhankelijkheid anderzijds.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:29 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
En dat jij denkt dat Assad het hele land onder zijn controle gaat krijgen.
Dat is pas een [ afbeelding ] waard.
Ik bedoel met het laatste stuk, dat Asad gewoon dood moet en zijn regime vernietigd moet worden, maar dat zijn aanhangers (waaronder zijn eigen partij) wel mogen meedoen in verkiezingen van het toekomstige Syri.quote:
Iets met naviteit.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:31 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik bedoel met het laatste stuk, dat Asad gewoon dood moet en zijn regime vernietigd moet worden, maar dat zijn aanhangers (waaronder zijn eigen partij) wel mogen meedoen in verkiezingen van het toekomstige Syri.
En waarom moeten Assad en zijn regime wl dood en mag iedereen van de verschillende rebellengroepen (die ook gruwelijke dingen hebben gedaan) zonder consequenties leuk meedoen in "Nieuw-Syri"?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:31 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik bedoel met het laatste stuk, dat Asad gewoon dood moet en zijn regime vernietigd moet worden, maar dat zijn aanhangers (waaronder zijn eigen partij) wel mogen meedoen in verkiezingen van het toekomstige Syri.
Ook, maar volgens mij gaat het er vooral om dat hij zijn autonome Koerdistan in het noorden krijgt, en dan is het wel handig als Assad en zijn regime verdwenen zijnquote:
Wat moet ik met kinderpaint's? Ik wil echte foto's man.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:37 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ay, ay ben cok korktum lan!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Alsof ik bang ben voor die aap.
En hij denkt nog dat hij Hatay en Adana gaat krijgen.![]()
![]()
![]()
![]()
Hier heb ik iets voor jou.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
Als de seculiere Koerdische elementen nu eens de handen ineenslaan met de regering?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ook, maar volgens mij gaat het er vooral om dat hij zijn autonome Koerdistan in het noorden krijgt, en dan is het wel handig als Assad en zijn regime verdwenen zijn
Maken ze weer opmerkingen over mijn leeftijd, wat maakt dat uit. Hoe oud ben jij trouwens.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:36 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Hey Baklava
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grapje hoor. je bent een aardige kerel. Alleen erg naef en jong.
Ja echt he, en als Assad straks weer sterker is, valt hij autonome Koerdistan in Syri weer aan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:40 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als de seculiere Koerdische elementen nu eens de handen ineenslaan met de regering?
Een autonome Koerdische regio maakt Arabisme alleen maar minder problematisch in de rest van het land? Ook zijn ze beiden links georinteerd.
Je denkt te simpel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:37 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ay, ay ben cok korktum lan!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Alsof ik bang ben voor die aap.
En hij denkt nog dat hij Hatay en Adana gaat krijgen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Niets, mits je met enige realiteitszin postquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:40 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Maken ze weer opmerkingen over mijn leeftijd, wat maakt dat uit. Hoe oud ben jij trouwens.
Hoezo ben ik naif. Ik zeg gewoon dat je niet alleen maar pro-assad moet zijn.
Dat hoeft dus niet. Dit is een kans voor de Koerden om hun loyaliteit te laten zien.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:42 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja echt he, en als Assad straks weer sterker is, valt hij autonome Koerdistan in Syri weer aan.
Tsja, ik zie het probleem niet. Niet als je een bepaald doel wil bereiken en dat evt ook vreedzaam kan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:40 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als de seculiere Koerdische elementen nu eens de handen ineenslaan met de regering?
Een autonome Koerdische regio maakt Arabisme alleen maar minder problematisch in de rest van het land? Ook zijn ze beiden links georinteerd.
Expans als Asad is uitgeschakeld, hoe zal het toekomstige Syri dan uitzien volgens jou.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:42 schreef expans het volgende:
[..]
Je denkt te simpel.
Assad is alleen het publieke beeld van het regime dat wij kennen, maar de mannetjes die al decennialang profiteren zie je nauwelijks. Assad kwam ipv z'n vader, maar de rest van die oude garde is gewoon blijven zitten..
Je moet corruptie wegwerken maar dat kan niet want corruptie hoort bij de Syrische maatschappij. Als je dingen wilt regelen, hoe klein ook, moet je betalen. Iedereen naait de gast onder hem. Althans dat is het beeld dat ik heb gevormd.
Want? Hij heeft de minderheden altijd beschermd toch?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:42 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja echt he, en als Assad straks weer sterker is, valt hij autonome Koerdistan in Syri weer aan.
En waar valt jouw plan onder? Federalisme?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:27 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Whsikers4jaarterug, weet je wel het verschil tussen autonomie en federalisme enerzijds en onafhankelijkheid anderzijds.
Ja behalve alleen niet-Soennitische minderheden heeft hij beschermd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Want? Hij heeft de minderheden altijd beschermd toch?
Ja. Syrie verdelen in een Soennitsche staat en een autonoom Koerdistan en een autonoom Alawistan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:46 schreef Peunage het volgende:
[..]
En waar valt jouw plan onder? Federalisme?
Dat is niet echt een succes hequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:49 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Jawel, je moet het Irak-model als voorbeeld nemen.
Ik vind wel dat hij een grappig gezicht heeft (plat). hij lijkt echt op een aap (een gibon).quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:36 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Hey Baklava
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grapje hoor. je bent een aardige kerel. Alleen erg naef en jong.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |