Wilde ik net zeggen...zoveel doet ie niet fout. Rijdt waarschijnlijk niet eens te snel, rijdt door groen en één of andere tsjappie kijkt niet voor zich maar op z'n telefoontje.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:50 schreef padlarf het volgende:
Holy shit, wat een gek
Maar hoe je het als fietser in je hoofd haalt om met je telefoon te klooien is mij ook nog steeds een raadsel.
Ga lekker ergens anders trollenquote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:56 schreef starla het volgende:
[..]
Wilde ik net zeggen...zoveel doet ie niet fout.
Wat doet ie exact fout dan?quote:
We kunnen alleen maar hopen dat ze d'r rijbewijs niet heeft! Zeker gezien bovenstaande post.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:04 schreef padlarf het volgende:
[..]
Lijkt me inderdaad de beste optie.
12 jaar schadevrijquote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:06 schreef Anne het volgende:
[..]
We kunnen alleen maar hopen dat ze d'r rijbewijs niet heeft! Zeker gezien bovenstaande post.
Excuses, maar ik vond -gezien de topicheader- het wel een relevante DM gezien de mogelijke consequenties die jullie daaraan kunnen verbinden. Of mag je wel iedereen via DM uitschelden naar aanleiding van dit topic, mits je dat niet in dit topic doet?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:06 schreef starla het volgende:
- het openbaar maken van DM's is niet toegestaan -
Een DM is en blijf privé, ongeacht de inhoud.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:09 schreef starla het volgende:
[..]
Excuses, maar ik vond -gezien de topicheader- het wel een relevante DM gezien de mogelijke consequenties die jullie daaraan kunnen verbinden. Of mag je wel iedereen via DM uitschelden naar aanleiding van dit topic, mits je dat niet in dit topic doet?
En Padlarf heeft gelijk, inhalen op het zebrapad mag natuurlijk nietquote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:12 schreef S95Sedan het volgende:
Die lexus is gewoon fout daar, eenrichtingsverkeer met aan beide kanten fietsers. Dan kan er gezegd worden dat die fietser niet oplet maar er is gewoon geen ruimte daar.
Google linkje? Ik neem aan dat je niet daar bij de snelweg bedoelt?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:13 schreef Ordos20 het volgende:
ik spotte laatst een auto die stond te wachten om af te slaan. Om zo de rijbaan op te draaien. Het rare: er was geen kruisende weg, alleen een kruisend fietspad. Hoe kwam die gozer op dat fietspad om zo de rondweg op te draaien (was bij Boxmeer NB)
Dat gekrenkte valt wel mee aangezien ik vrij beleefd reageerde. Hé, het blijft Fok hèquote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:12 schreef Anne het volgende:
[..]
Een DM is en blijf privé, ongeacht de inhoud.
Als je vindt dat je bent uitgescholden in een DM en je voelt je gekrenkt, kun je de user eventueel blokkeren. Mocht je dat niet genoeg vinden, dan kun je het bij de FA's proberen middels een mail of PM: forum@fok.nl
Nu graag weer ontopic.
De rest kan eventueel in ons Feedbacktopic worden besproken: PTA / PTA FAQ & Feedback
Nee shit bij Gemertquote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:16 schreef Anne het volgende:
[..]
Google linkje? Ik neem aan dat je niet daar bij de snelweg bedoelt?
Wtf als jij dat normaal vindt, hoop ik jou nooit tegen te komen op de wegquote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:02 schreef starla het volgende:
[..]
Wat doet ie exact fout dan?
Een auto staat te wachten op een zebrapad nota bene (niet toegestaan), omdat de voorste richting aangeeft omdat ie wil afslaan of parkeren ofzo. Het is je goed recht om die auto's in te halen. Hij reed niet te snel (zeker niet sneller dan 50, maar weet niet of het een 30km zone was), haalt links in, door groen. Zie het probleem niet zo. Het had wat eleganter gekund, maar of hij wettelijk iets fout deed betwijfel ik. Het is daarnaast wettelijk onder bepaalde voorwaarden NIET toegestaan met je mobieltje bezig te zijn op de fiets;
Dat betekent dat u veroordeeld kunt worden als u zich als fietser zo gedraagt dat:
het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;
De auto werd gehinderd in het legitiem inhalen van de voorste 2 auto's.
Ergo: fietser is fout, meneer in de Lexus had haast, maar deed niets fout. Het enige dat je hem kan verwijten is wat hufterig gedrag.
Op een kruispunt mag je wettelijk niet inhalen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:02 schreef starla het volgende:
ne (niet toegestaan), omdat de voorste richting aangeeft omdat ie wil afslaan of parkeren ofzo. Het is je goed recht om die auto's in te halen. Hij reed niet te snel (zeker niet sneller dan 50, maar weet niet of het een 30km zone was), haalt links in, door groen. Zie het probleem niet zo. Het had wat eleganter gekund, maar of hij wettelijk iets fout deed betwijfel ik. Het is daarnaast wettelijk onder bepaalde voorwaarden NIET toegestaan met je mobieltje bezig te zijn op de fiets;
Blokkeren heb je abbo voor nodig dacht ik?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:12 schreef Anne het volgende:
[..]
Een DM is en blijf privé, ongeacht de inhoud.
Als je vindt dat je bent uitgescholden in een DM en je voelt je gekrenkt, kun je de user eventueel blokkeren. Mocht je dat niet genoeg vinden, dan kun je het bij de FA's proberen middels een mail of PM: forum@fok.nl
Nu graag weer ontopic.
De rest kan eventueel in ons Feedbacktopic worden besproken: PTA / PTA FAQ & Feedback
Ja maar.... totalvamp heeft wel even een "sportwagen"quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:39 schreef Tsurany het volgende:
[..]
Aanpassen aan omstandigheden en je hebt 0,0 spannende momenten.
Zou me niets verbazen of die Ka had het niet eens door. Sommige mensen weten zóóó niet wat er om hun heen gebeurt door geen spiegels te kijken en maar naar het wegdek te staren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:10 schreef Daeron het volgende:
Eikels die doorrijden na een ongeval.
Vanmiddag ongeval gebeurt op de a50 bij Eindhoven thv het science park in Son rond half 1. Blauwe, recente, Ka haalde rare actie uit waardoor Golf op de linkerbaan uitweek en de vangrail raakte. Golf redelijk in puin, hulpdiensten georganiseerd die er redelijk vlot waren. Mocht je deze auto rond dit tijdstip gezien hebben, neem dan vooral even contact op met de politie, 0900-8844.
Met de inzittenden, een jonge vrouw en een meisje van een jaar of 2 leek op het eerste gezicht niet veel mis behalve flink geschrokken gelukkig.
Daarom is mijn eerste focus altijd het kenteken. Niet het merk of type.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:10 schreef Daeron het volgende:
Eikels die doorrijden na een ongeval.
Vanmiddag ongeval gebeurt op de a50 bij Eindhoven thv het science park in Son rond half 1. Blauwe, recente, Ka haalde rare actie uit waardoor Golf op de linkerbaan uitweek en de vangrail raakte. Golf redelijk in puin, hulpdiensten georganiseerd die er redelijk vlot waren. Mocht je deze auto rond dit tijdstip gezien hebben, neem dan vooral even contact op met de politie, 0900-8844.
Met de inzittenden, een jonge vrouw en een meisje van een jaar of 2 leek op het eerste gezicht niet veel mis behalve flink geschrokken gelukkig.
Jaja. Hier in de buurt eens een vrouw meegemaakt die een bromfietser en opzittende aan gort heeft gereden. Voor beide opzittenden brandde lange tijd een kaarsje bij een kruispunt. De auto was behoorlijk beschadigd. Mevrouw dacht 'iets' geraakt te hebben, maar schrok pas de volgende dag van de ravage.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:13 schreef starla het volgende:
[..]
Zou me niets verbazen of die Ka had het niet eens door. Sommige mensen weten zóóó niet wat er om hun heen gebeurt door geen spiegels te kijken en maar naar het wegdek te staren.
Walgelijk zeg...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:10 schreef Daeron het volgende:
Eikels die doorrijden na een ongeval.
Vanmiddag ongeval gebeurt op de a50 bij Eindhoven thv het science park in Son rond half 1. Blauwe, recente, Ka haalde rare actie uit waardoor Golf op de linkerbaan uitweek en de vangrail raakte. Golf redelijk in puin, hulpdiensten georganiseerd die er redelijk vlot waren. Mocht je deze auto rond dit tijdstip gezien hebben, neem dan vooral even contact op met de politie, 0900-8844.
Met de inzittenden, een jonge vrouw en een meisje van een jaar of 2 leek op het eerste gezicht niet veel mis behalve flink geschrokken gelukkig.
haal die quotes maar weg hoor.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:35 schreef Rode_banaan het volgende:
[..]
Ja maar.... totalvamp heeft wel even een "sportwagen"
Mja ik heb het zelf dus niet zien gebeuren jammer genoeg, ik probeer ook altijd eerst het kenteken te onthouden en daarna pas de rest.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Daarom is mijn eerste focus altijd het kenteken. Niet het merk of type.
Maar idd. De ware aard van de kabestuurder.... Zielig figuur.
Je weet dat het normaal de bedoeling is als je op zo'n rotonde 3 kwart rond wil om dan op de binnenste strook te beginnen en dan zodra je half rond bent naar de buitenste strook te verplaatsen om de rotonde weer te verlaten?quote:Op zondag 20 oktober 2013 09:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ook heel irritant als mensen gaan rijden op een tweebaansrotonde en de binnenste rijbaan nemen. Om vervolgens
vlak voor je neus over de buitenste baan rijden om eraf te kunnen... Heb al een paar keer goed op de rem gestaan toen ik op de buitenste reed en opeens een bestuurder van baan wisselde...
Natuurlijk. Maar je hebt ook zat mensen die dat op het laatste moment doen en over een doorgetrokken streep rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 10:12 schreef Daeron het volgende:
[..]
Je weet dat het normaal de bedoeling is als je op zo'n rotonde 3 kwart rond wil om dan op de binnenste strook te beginnen en dan zodra je half rond bent naar de buitenste strook te verplaatsen om de rotonde weer te verlaten?
Vandaar waarschijnlijk ook de verhoogde banden op sommige rotondes, denk ik.quote:Op zondag 20 oktober 2013 10:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar je hebt ook zat mensen die dat op het laatste moment doen en over een doorgetrokken streep rijden.
Oeh, da's wel een goeie. Ik doe het eigenlijk ook altijd, maar meer uit gewenning. Moest het altijd doen van mijn rijinstructeur en sindsdien is het erin geblevenquote:Op zondag 20 oktober 2013 10:38 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Vandaar waarschijnlijk ook de verhoogde banden op sommige rotondes, denk ik.
Wat ik nooit zal begrijpen zijn mensen die richting geven naar links wanneer ze een rotonde oprijden. Ik snap heus dat ze dat doen om aan degene achter hen te melden dat ze driekwart rond willen, maar dan nog; voor degene achter je is het totaal niet interessant wat je op een rotonde gaat doen, tenzij je eraf gaat, plus dat je nergens op een rotonde linksaf gaat, of je moet de kromming van de rotonde zelf bedoelen. Maar dat is dan weer net zoiets als richting geven wanneer er een bocht in de weg zit.
Wat zeggen de officiële regels daar eigenlijk over?
En wat vind jij van de fietsers die op de rotonde hun linkerhand uitsteken om aan te geven dat ze niet afslaan?quote:Op zondag 20 oktober 2013 10:38 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Vandaar waarschijnlijk ook de verhoogde banden op sommige rotondes, denk ik.
Wat ik nooit zal begrijpen zijn mensen die richting geven naar links wanneer ze een rotonde oprijden. Ik snap heus dat ze dat doen om aan degene achter hen te melden dat ze driekwart rond willen, maar dan nog; voor degene achter je is het totaal niet interessant wat je op een rotonde gaat doen, tenzij je eraf gaat, plus dat je nergens op een rotonde linksaf gaat, of je moet de kromming van de rotonde zelf bedoelen. Maar dat is dan weer net zoiets als richting geven wanneer er een bocht in de weg zit.
Wat zeggen de officiële regels daar eigenlijk over?
Volgens de website van de Rijksoverheid hoef je geen richting aan te geven bij het naderen, oprijden en het volgen van een rotonde. Ook niet als je naar links gaat. Alleen bij het verlaten moet richting naar rechts worden aangegeven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 10:38 schreef Gwywen het volgende:
Wat ik nooit zal begrijpen zijn mensen die richting geven naar links wanneer ze een rotonde oprijden. Ik snap heus dat ze dat doen om aan degene achter hen te melden dat ze driekwart rond willen, maar dan nog; voor degene achter je is het totaal niet interessant wat je op een rotonde gaat doen, tenzij je eraf gaat, plus dat je nergens op een rotonde linksaf gaat, of je moet de kromming van de rotonde zelf bedoelen. Maar dat is dan weer net zoiets als richting geven wanneer er een bocht in de weg zit.
Wat zeggen de officiële regels daar eigenlijk over?
Dat heb ik nog nooit gezien, eerlijk gezegd.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En wat vind jij van de fietsers die op de rotonde hun linkerhand uitsteken om aan te geven dat ze niet afslaan?
Zie je wel. Ik vond het ook al helemaal niet logisch.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:07 schreef Cybje het volgende:
[..]
Volgens de website van de Rijksoverheid hoef je geen richting aan te geven bij het naderen, oprijden en het volgen van een rotonde. Ook niet als je naar links gaat. Alleen bij het verlaten moet richting naar rechts worden aangegeven.
http://www.rijksoverheid.(...)-op-een-rotonde.html
In sommige landen mag je bij een rotonde zelfs geen richting aangeven naar links, dacht ik. Dus eigenlijk is het beter om je aan te wennen dat niet te doen
Dat doe je niet voor de auto's achter je, maar voor de auto's die vanuit andere richtingen de rotonde opkomen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 10:38 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Vandaar waarschijnlijk ook de verhoogde banden op sommige rotondes, denk ik.
Wat ik nooit zal begrijpen zijn mensen die richting geven naar links wanneer ze een rotonde oprijden. Ik snap heus dat ze dat doen om aan degene achter hen te melden dat ze driekwart rond willen, maar dan nog; voor degene achter je is het totaal niet interessant wat je op een rotonde gaat doen, tenzij je eraf gaat, plus dat je nergens op een rotonde linksaf gaat, of je moet de kromming van de rotonde zelf bedoelen. Maar dat is dan weer net zoiets als richting geven wanneer er een bocht in de weg zit.
Wat zeggen de officiële regels daar eigenlijk over?
Die hebben er ook niks aan. Alleen de rechterknipper is bepalend. De linkerknipper voegt niks toe.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:34 schreef Luxuria het volgende:
Dat doe je niet voor de auto's achter je, maar voor de auto's die vanuit andere richtingen de rotonde opkomen.
Jawel hoor, hier in de buurt hebben een paar rotondes op doorgaande wegen zeg maar, veel mensen gaan ervan uit dat je gewoon rechtdoor gaat en rijden dan al de rotonde op. Daarom zet ik mijn knipperlicht aan naar links.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:41 schreef OEM het volgende:
[..]
Die hebben er ook niks aan. Alleen de rechterknipper is bepalend. De linkerknipper voegt niks toe.
Hoe wil jij in godsnaam linksaf slaan op een rotonde? Een rotonde is een doorgaande weg in de vorm van een cirkel of een ovaal (wordt ook wel ovatonde of otonde genoemdquote:Op zondag 20 oktober 2013 11:49 schreef S95Sedan het volgende:
Driekwart knipper naar links, rechtdoor niets, meteen eraf knipper naar rechts. Uiteraard voor het eraf gaan knipper alsnog naar recht, zo 'hoort' het geleerd te zijn bij je rijlessen.
Het heeft niks met links afslaan te maken maar met het feit dat de overige weggebruikers weten dat je erop blijft rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Hoe wil jij in godsnaam linksaf slaan op een rotonde? Een rotonde is een doorgaande weg in de vorm van een cirkel of een ovaal (wordt ook wel ovatonde of otonde genoemd). De enige manier waarop je de rotonde kan verlaten is rechtsaf.
Zeker hebben die er wel wat aan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:41 schreef OEM het volgende:
[..]
Die hebben er ook niks aan. Alleen de rechterknipper is bepalend. De linkerknipper voegt niks toe.
Dat weten ze ook als je niets aangeeft. Het enige wat ze moeten weten, is dat je eraf gaat, hetgeen je doet door rechts aan te geven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:55 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Het heeft niks met links afslaan te maken maar met het feit dat de overige weggebruikers weten dat je erop blijft rijden.
Is dat zo?quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat weten ze ook als je niets aangeeft. Het enige wat ze moeten weten, is dat je eraf gaat, hetgeen je doet door rechts aan te geven.
Dat komt omdat wij in Nederland aan symptoombestrijding doen. Een voorheen 80-weg waar we alleen een bordje 50 langs zetten en iedereen vervolgens 80 blijft rijden? Leggen we chicanes aan. Niemand knippert naar rechts? Gaan we links knipperen in de examens verplicht stellen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:58 schreef Cybje het volgende:
Wel lekker handig dat ze je hier in Nederland dus bij de rijlessen leren dat dat moet (terwijl het dus niet eens verplicht is) en dat bij de buurlanden het alleen maar verwarring zal scheppen.
Dan is de oplossing toch niet iedereen links laten knipperen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:01 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Is dat zo?
9 van de 10 geven namelijk geen richting aan bij eraf rijden. Zo vanzelfsprekend is het dus blijkbaar niet.
Ook bij de rijlessen CE, aankoppelen en zonder slangen proberen weg te rijden. En je weet dat je aanhanger eraan blijft zitten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:05 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat komt omdat wij in Nederland aan symptoombestrijding doen. Een voorheen 80-weg waar we alleen een bordje 50 langs zetten en iedereen vervolgens 80 blijft rijden? Leggen we chicanes aan. Niemand knippert naar rechts? Gaan we links knipperen in de examens verplicht stellen.
Overigens komen deze initiatieven vanuit het CBR zelf. CBR gaat zelf graag op de stoel van zowel de rechtsprekende, de controlerende en de uitvoerende macht zitten. Rechter en beul ineen dus. Ze hebben we meer van die rare dingen. Als je je BE examen hebt, moet je voordat je het parkeerterrein af bent, even flink hard remmen. Dan hoor je boenk, doet je oplooprem het. Enige wat je er feitelijk mee controleert is dat je auto harder remt dan je aanhanger en je drukcilinder het wel doet. Het controleren van het functioneren van de beremming doe je er niet mee, het slopen van je cilinder wel.
Knipper naar links = ik blijf op de rotondequote:Op zondag 20 oktober 2013 11:56 schreef daNpy het volgende:
Als er iemand zijn knipperlicht naar links aan heeft kun je zien dat deze nog voor jou langs kruist. Heeft hij dat niet slaat hij dus af (de straat in waar jij uit komt).
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4equote:Op zondag 20 oktober 2013 12:30 schreef OEM het volgende:
[..]
Knipper naar links = ik blijf op de rotonde
Geen knipper = ik blijf op de rotonde
Knipper naar rechts = ik verlaat de rotonde
Geen idee hoe je concludeert dat iemand afslaat als hij geen linkerknipper aan heeft.
Zo werkt het dus niet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4e
Knipper uit = ik ga "rechtdoor" (tweede afslag dus)
Knipper naar rechts is ik verlaat de rotonde bij de eerste afslag.
Ik vind het in ieder geval wel prettig werken, hierdoor kun je eerder anticiperen of iemand afslaat of op de rotonde blijft.
Dus ik moet bij elke auto die ik op de rotonde tegenkom of kan tegenkomen gaan bijhouden waar hij vandaan kwam, zodat ik in combinatie met zijn knippergebruik moet gaan bepalen wat hij gaat doen? Verkeer is geen puzzel hoor.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:36 schreef daNpy het volgende:
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4e
Knipper uit = ik ga "rechtdoor" (tweede afslag dus)
Knipper naar rechts is ik verlaat de rotonde bij de eerste afslag.
Dus jij bent iemand die bij de tweede en derde afslag niet knippert? En hoe doe je het dan als een rotonde meer dan 4 afslagen heeft?quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4e
Knipper uit = ik ga "rechtdoor" (tweede afslag dus)
Knipper naar rechts is ik verlaat de rotonde bij de eerste afslag.
Ik vind het in ieder geval wel prettig werken, hierdoor kun je eerder anticiperen of iemand afslaat of op de rotonde blijft.
Alarmlichten? Patroontjes knipperen: 2x links, 1x rechts? Zoveel mogelijkheden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
En hoe doe je het dan als een rotonde meer dan 4 afslagen heeft?
En dat deed ik dus altijd na het aankoppelen, ff checken of alles wel goed zit.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:19 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ook bij de rijlessen CE, aankoppelen en zonder slangen proberen weg te rijden. En je weet dat je aanhanger eraan blijft zitten.
Ik kom meestal geen mensen óp de rotonde tegen, maar ik rijdt dan ook niet tegen het verkeer in.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:39 schreef OEM het volgende:
[..]
Dus ik moet bij elke auto die ik op de rotonde tegenkom of kan tegenkomen gaan bijhouden waar hij vandaan kwam, zodat ik in combinatie met zijn knippergebruik moet gaan bepalen wat hij gaat doen? Verkeer is geen puzzel hoor.
Nee, wettelijk niet. Voor de verkeersdoorstroming is het wel beter.quote:
Het gaat er juist om dat je iemand links knipperlicht direct ziet als hij achter een obstakel vandaan en je dus meteen kunt anticiperen. Juist op dat soort rotondes zie je iemand linker-knipperlicht welquote:Op zondag 20 oktober 2013 12:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus jij bent iemand die bij de tweede en derde afslag niet knippert? En hoe doe je het dan als een rotonde meer dan 4 afslagen heeft?
En daarbij: Op dit soort rotondes kan ik ook echt goed zien wat iemand aangeeft, zo achter al die obstakels. Dit is nog een beter voorbeeld
Succes op Keizer Karelplein, de voorbeelden van Pizza_Boom, en alle conflicten met bestuurders die wel normaal de verkeersregels hanteren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als dit al een puzzel is voor je dan lijkt het me beter dat je idd niet meer in de auto stapt.
Duidelijker kan het niet
Ik zie het probleem niet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:10 schreef OEM het volgende:
[..]
Succes op Keizer Karelplein, de voorbeelden van Pizza_Boom, en alle conflicten met bestuurders die wel normaal de verkeersregels hanteren.
Helaas. Het enige wat je met linksknipperen bereikt is dat je nog zekerder zou weten dat je moet gaan stilstaan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:12 schreef daNpy het volgende:
kun je het wel gewoon gebruiken om de doorstroom te verbeteren.
Beter zeker weten dat je stil moet staan dat twijfelen of je dat moet, niet waar?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:18 schreef OEM het volgende:
[..]
Helaas. Het enige wat je met linksknipperen bereikt is dat je nog zekerder zou weten dat je moet gaan stilstaan.
Dat heeft toch niks met een betere doorstroming te maken?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:21 schreef daNpy het volgende:
Beter zeker weten dat je stil moet staan dat twijfelen of je dat moet, niet waar?
Als het knipperlicht dus niet aan is kun je wel doorrijden -> tadaa.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat heeft toch niks met een betere doorstroming te maken?
Ja, dus je wilt toch zo'n artikel invoeren:quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als het knipperlicht dus niet aan is kun je wel doorrijden -> tadaa.
Dat gaat natuurlijk niet werken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:18 schreef OEM het volgende:
Of je moeten willen introduceren dat op 4-taks rotondes die goed overzichtelijk zijn, regelmatig gespreid, maximale straal, maximaal 1 rijstrook, etc etc, niet knipperen bij oprijden betekent: ik ga rechtdoor.
Betere uitleg van de situatiequote:Op zondag 20 oktober 2013 13:27 schreef kingtoppie het volgende:
Verder had ik een discussie met een rijinstructeur over of je op een 2 baansweg naar links je richtingaanwijzer aan moet zetten.
Het punt vind ik dat als je van rijbaan wilt verwisselen je richtingaanwijzer niet meer kunt gebruiken om daar duidelijkheid over te verschaffen.
Wat wil je nou wel of niet met je knipperlicht doen op een 2 baans weg?quote:
"Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" is niet zo heel gek.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:27 schreef daNpy het volgende:
Maar er gebeuren gekkere dingen, ze hebben ook ingevoerd dat fietsers voorrang hebben op een rotonde
Klopt, alleen het levert in de praktijk gevaarlijke situaties op.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:33 schreef OEM het volgende:
[..]
"Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" is niet zo heel gek.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wat wil je nou wel of niet met je knipperlicht doen op een 2 baans weg?
Als je afslaat geef je richting aan en gaat daarna remmen...
Als je een langzamer iemand inhaalt knipper je tot je op de linker baan bent en knippert weer naar rechts als je terug gaat.
En daarom knipper jij niet naar rechts als je de 2e of 3e afslag eraf gaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet.
Zolang wettelijk geld dat je niet naar links hoeft te knipperen, gelden op een dergelijke rotonde/verkeersplein gewoon de regels.
Op 90% van de rotondes, dus met 4 af/opritten, kun je het wel gewoon gebruiken om de doorstroom te verbeteren.
Maar we kunnen elkaar het beste lekker zoveel mogelijk belemmeren in het verkeer, en zeer zeker niet zorgen dat iemand op ons kan inticiperen, we zijn immers Nederlanders.
G.e.l.u.l.; ik geef ook richting aan als ik 3/4 rond ga, en ik maak zelden of nooit mee dat mensen onnodig voor mij stoppen of wachten. kwestie van direkt na afslag 2 de richting naar rechts aan te gooien. Richtingaanwijzers zijn handige dingen, maar je moet ze wel goed gebruiken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:46 schreef Luxuria het volgende:
[..]
En daarom knipper jij niet naar rechts als je de 2e of 3e afslag eraf gaat.
Of je laat zelfs je linkerknipperlicht aan als je de 3e eraf gaat, waardoor een auto die er daar op wil rijden onnodig staat te wachten.
Bedoel je van mij gelul of van hem?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
G.e.l.u.l.; ik geef ook richting aan als ik 3/4 rond ga, en ik maak zelden of nooit mee dat mensen onnodig voor mij stoppen of wachten. kwestie van direkt na afslag 2 de richting naar rechts aan te gooien. Richtingaanwijzers zijn handige dingen, maar je moet ze wel goed gebruiken.
Nee, dat zeg ik niet. Als ik jou goed begrijp keur jij knipperen naar links op een rotonde af omdat mensen die vanaf die linker toerit wel eens voor Jean Pipe zouden kunnen staan wachten omdat ze in verwarring raken. Ik zeg dat ik het juist wél doe, al is het maar om te voorkomen dat er een lemming vanaf rechtdoor de rotonde oprijdt terwijl ik hem wil kruisen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:16 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Bedoel je van mij gelul of van hem?
Want ik zeg precies wat jij hier ook zegt.
Nee misschien moet je eens eerdere posts teruglezen. Ik reageer op hem, dat hij wel naar links knippert, maar als hij dan afslaat niet naar rechts knippert. Dan staan mensen dus onnodig te wachten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Als ik jou goed begrijp keur jij knipperen naar links op een rotonde af omdat mensen die vanaf die linker toerit wel eens voor Jean Pipe zouden kunnen staan wachten omdat ze in verwarring raken. Ik zeg dat ik het juist wél doe, al is het maar om te voorkomen dat er een lemming vanaf rechtdoor de rotonde oprijdt terwijl ik hem wil kruisen.
Ah, ok, dan begreep ik het verkeerdquote:Op zondag 20 oktober 2013 14:26 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Nee misschien moet je eens eerdere posts teruglezen. Ik reageer op hem, dat hij wel naar links knippert, maar als hij dan afslaat niet naar rechts knippert. Dan staan mensen dus onnodig te wachten.
Ik knipper zelf ook altijd naar links als ik de derde afslag moet hebben op een rotonde....
Ik was wellicht ook niet heel duidelijk, heb die post aangepast.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ah, ok, dan begreep ik het verkeerd
As far as I know, is het domweg verplicht om richting aan te geven als je een rotonde verlaat, het knipperen naar links is dat niet, maar kan voor mensen om je heen wel verduidelijken wat je intenties zijn.
Hebben ze daar in omgeving Deurne geen rotondes met complete bouwwerken erop? Waardoor je dus niet altijd kunt zien waar een auto vandaan kwam?quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4e
Knipper uit = ik ga "rechtdoor" (tweede afslag dus)
Knipper naar rechts is ik verlaat de rotonde bij de eerste afslag.
Ik vind het in ieder geval wel prettig werken, hierdoor kun je eerder anticiperen of iemand afslaat of op de rotonde blijft.
Pardon?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:46 schreef Luxuria het volgende:
[..]
En daarom knipper jij niet naar rechts als je de 2e of 3e afslag eraf gaat.
Of je laat zelfs je linkerknipperlicht aan en gebruikt niet je rechterknipperlicht als je de 3e eraf gaat, waardoor een auto die er daar op wil rijden onnodig staat te wachten.
Dat kwam niet duidelijk naar voren in je posts. Dat had een hoop posts gescheeld hierquote:Op zondag 20 oktober 2013 14:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
Pardon?
Ik knipper altijd naar rechts als ik de rotonde afga! Ook (juist!) als ik hem naar links had staan en voorbij de 2e afslag ben
Ik nam inderdaad aan dat ik niet expliciet hoefde te vermelden dat ik bij het afslaan de juiste knipper aanzet. Anders heeft het ook weinig zin om me druk te maken om m'n knipper naar links aan te doenquote:Op zondag 20 oktober 2013 14:47 schreef Anne het volgende:
[..]
Dat kwam niet duidelijk naar voren in je posts. Dat had een hoop posts gescheeld hier!
Het is veiliger, zoals hierboven aangegeven dat er zo'n lemming gewoon rotonde oprijd, omdat tie denk, "ow die slaat toch wel af"quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat heeft toch niks met een betere doorstroming te maken?
Nee. Zodra de blokmarkering begint kun je het knipperlicht uit doen (want het is verboden om over de blokmarkering heen te rijden als er pijlen zijn). De pijlen geven de richting aan die je op wilt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:36 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Beide rechterbanen is het verplicht je richting aan te geven, tevens is het verplicht om aan te geven wanneer je van banen wisselt, alleen laat dat laatste nou onmogelijk zijn als je richtingaanwijzer al in gebruik is.
Ik vind het aangeven van wisselen van baan belangrijker dan aangeven dat je dus weet dat je op een weg zit die afslaat.
Hoe bedoel je dat?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:27 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee. Zodra de blokmarkering begint kun je het knipperlicht uit doen (want het is verboden om over de blokmarkering heen te rijden als er pijlen zijn). De pijlen geven de richting aan die je op wilt.
Je bent alleen verplicht om je richting aan te geven bij het wisselen van rijstrook in deze situatie, niet dat je rechtsaf gaat.
quote:
Die regel is ook al weer ruim 4 jaar oud. Zou je eigenlijk moeten weten lijkt me...quote:Artikel 78. Voorsorteervakken
- Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.
- Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden.
In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.
Ah dus pijl + blokmarkering = verplicht blijven rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:33 schreef RealBizkit666 het volgende:
reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden.
Yup. België en Oostenrijk sowieso. In Duitsland zijn ze er ook over bezig geweest, maar ik weet niet of het daar al door is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:07 schreef Cybje het volgende:
[..]
Volgens de website van de Rijksoverheid hoef je geen richting aan te geven bij het naderen, oprijden en het volgen van een rotonde. Ook niet als je naar links gaat. Alleen bij het verlaten moet richting naar rechts worden aangegeven.
http://www.rijksoverheid.(...)-op-een-rotonde.html
In sommige landen mag je bij een rotonde zelfs geen richting aangeven naar links, dacht ik. Dus eigenlijk is het beter om je aan te wennen dat niet te doen
Oja, ook zo mooi, verkondigd die rijinstructeur nog even dat dat niet waar was dat je in sommige landen niet je knipperlicht naar links aan mag doen bij een rotonde.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Yup. België en Oostenrijk sowieso. In Duitsland zijn ze er ook over bezig geweest, maar ik weet niet of het daar al door is.
Wordt tijd dat het hier ook ingevoerd wordt, is gewoon grote onzin.
Bij het CBR leren ze mensen dat inderdaad aan. Zoals al iemand opmerkte eerder, het CBR meent dat ze boven de regels staan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:44 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oja, ook zo mooi, verkondigd die rijinstructeur nog even dat dat niet waar was dat je in sommige landen niet je knipperlicht naar links aan mag doen bij een rotonde.
Maargoed, twas ook een halve tamme.
Maargoed, even terug naar mijn 2 stroken verhaal, je hebt zo ook voor een stoplicht, daar gebruik ik het ook niet omdat ik ook daar vaak nog van rijstrook verwissel en dat graag wil kunnen aangeven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bij het CBR leren ze mensen dat inderdaad aan. Zoals al iemand opmerkte eerder, het CBR meent dat ze boven de regels staan.
Sommige dingen moet je zo snel mogelijk vergeten zodra je dat roze kaartje in handen hebt.
Zodra je op een strook met een pijl zit, kun je het knipperlicht uitzetten omdat de pijl je richting bepaald.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maargoed, even terug naar mijn 2 stroken verhaal, je hebt zo ook voor een stoplicht, daar gebruik ik het ook niet omdat ik ook daar vaak nog van rijstrook verwissel en dat graag wil kunnen aangeven.
Heb je daar een bron voor?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zodra je op een strook met een pijl zit, kun je het knipperlicht uitzetten omdat de pijl je richting bepaald.
Ongeacht of dit voor een stoplicht of op de auto(snel)weg is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |