Ook bij de rijlessen CE, aankoppelen en zonder slangen proberen weg te rijden. En je weet dat je aanhanger eraan blijft zitten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:05 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat komt omdat wij in Nederland aan symptoombestrijding doen. Een voorheen 80-weg waar we alleen een bordje 50 langs zetten en iedereen vervolgens 80 blijft rijden? Leggen we chicanes aan. Niemand knippert naar rechts? Gaan we links knipperen in de examens verplicht stellen.
Overigens komen deze initiatieven vanuit het CBR zelf. CBR gaat zelf graag op de stoel van zowel de rechtsprekende, de controlerende en de uitvoerende macht zitten. Rechter en beul ineen dus. Ze hebben we meer van die rare dingen. Als je je BE examen hebt, moet je voordat je het parkeerterrein af bent, even flink hard remmen. Dan hoor je boenk, doet je oplooprem het. Enige wat je er feitelijk mee controleert is dat je auto harder remt dan je aanhanger en je drukcilinder het wel doet. Het controleren van het functioneren van de beremming doe je er niet mee, het slopen van je cilinder wel.
Knipper naar links = ik blijf op de rotondequote:Op zondag 20 oktober 2013 11:56 schreef daNpy het volgende:
Als er iemand zijn knipperlicht naar links aan heeft kun je zien dat deze nog voor jou langs kruist. Heeft hij dat niet slaat hij dus af (de straat in waar jij uit komt).
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4equote:Op zondag 20 oktober 2013 12:30 schreef OEM het volgende:
[..]
Knipper naar links = ik blijf op de rotonde
Geen knipper = ik blijf op de rotonde
Knipper naar rechts = ik verlaat de rotonde
Geen idee hoe je concludeert dat iemand afslaat als hij geen linkerknipper aan heeft.
Zo werkt het dus niet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4e
Knipper uit = ik ga "rechtdoor" (tweede afslag dus)
Knipper naar rechts is ik verlaat de rotonde bij de eerste afslag.
Ik vind het in ieder geval wel prettig werken, hierdoor kun je eerder anticiperen of iemand afslaat of op de rotonde blijft.
Dus ik moet bij elke auto die ik op de rotonde tegenkom of kan tegenkomen gaan bijhouden waar hij vandaan kwam, zodat ik in combinatie met zijn knippergebruik moet gaan bepalen wat hij gaat doen? Verkeer is geen puzzel hoor.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:36 schreef daNpy het volgende:
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4e
Knipper uit = ik ga "rechtdoor" (tweede afslag dus)
Knipper naar rechts is ik verlaat de rotonde bij de eerste afslag.
Dus jij bent iemand die bij de tweede en derde afslag niet knippert? En hoe doe je het dan als een rotonde meer dan 4 afslagen heeft?quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4e
Knipper uit = ik ga "rechtdoor" (tweede afslag dus)
Knipper naar rechts is ik verlaat de rotonde bij de eerste afslag.
Ik vind het in ieder geval wel prettig werken, hierdoor kun je eerder anticiperen of iemand afslaat of op de rotonde blijft.
Alarmlichten? Patroontjes knipperen: 2x links, 1x rechts? Zoveel mogelijkheden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
En hoe doe je het dan als een rotonde meer dan 4 afslagen heeft?
En dat deed ik dus altijd na het aankoppelen, ff checken of alles wel goed zit.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:19 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ook bij de rijlessen CE, aankoppelen en zonder slangen proberen weg te rijden. En je weet dat je aanhanger eraan blijft zitten.
Ik kom meestal geen mensen ķp de rotonde tegen, maar ik rijdt dan ook niet tegen het verkeer in.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:39 schreef OEM het volgende:
[..]
Dus ik moet bij elke auto die ik op de rotonde tegenkom of kan tegenkomen gaan bijhouden waar hij vandaan kwam, zodat ik in combinatie met zijn knippergebruik moet gaan bepalen wat hij gaat doen? Verkeer is geen puzzel hoor.
Nee, wettelijk niet. Voor de verkeersdoorstroming is het wel beter.quote:
Het gaat er juist om dat je iemand links knipperlicht direct ziet als hij achter een obstakel vandaan en je dus meteen kunt anticiperen. Juist op dat soort rotondes zie je iemand linker-knipperlicht welquote:Op zondag 20 oktober 2013 12:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus jij bent iemand die bij de tweede en derde afslag niet knippert? En hoe doe je het dan als een rotonde meer dan 4 afslagen heeft?
En daarbij: Op dit soort rotondes kan ik ook echt goed zien wat iemand aangeeft, zo achter al die obstakels. Dit is nog een beter voorbeeld
Succes op Keizer Karelplein, de voorbeelden van Pizza_Boom, en alle conflicten met bestuurders die wel normaal de verkeersregels hanteren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als dit al een puzzel is voor je dan lijkt het me beter dat je idd niet meer in de auto stapt.
Duidelijker kan het niet
Ik zie het probleem niet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:10 schreef OEM het volgende:
[..]
Succes op Keizer Karelplein, de voorbeelden van Pizza_Boom, en alle conflicten met bestuurders die wel normaal de verkeersregels hanteren.
Helaas. Het enige wat je met linksknipperen bereikt is dat je nog zekerder zou weten dat je moet gaan stilstaan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:12 schreef daNpy het volgende:
kun je het wel gewoon gebruiken om de doorstroom te verbeteren.
Beter zeker weten dat je stil moet staan dat twijfelen of je dat moet, niet waar?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:18 schreef OEM het volgende:
[..]
Helaas. Het enige wat je met linksknipperen bereikt is dat je nog zekerder zou weten dat je moet gaan stilstaan.
Dat heeft toch niks met een betere doorstroming te maken?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:21 schreef daNpy het volgende:
Beter zeker weten dat je stil moet staan dat twijfelen of je dat moet, niet waar?
Als het knipperlicht dus niet aan is kun je wel doorrijden -> tadaa.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat heeft toch niks met een betere doorstroming te maken?
Ja, dus je wilt toch zo'n artikel invoeren:quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als het knipperlicht dus niet aan is kun je wel doorrijden -> tadaa.
Dat gaat natuurlijk niet werken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:18 schreef OEM het volgende:
Of je moeten willen introduceren dat op 4-taks rotondes die goed overzichtelijk zijn, regelmatig gespreid, maximale straal, maximaal 1 rijstrook, etc etc, niet knipperen bij oprijden betekent: ik ga rechtdoor.
Betere uitleg van de situatiequote:Op zondag 20 oktober 2013 13:27 schreef kingtoppie het volgende:
Verder had ik een discussie met een rijinstructeur over of je op een 2 baansweg naar links je richtingaanwijzer aan moet zetten.
Het punt vind ik dat als je van rijbaan wilt verwisselen je richtingaanwijzer niet meer kunt gebruiken om daar duidelijkheid over te verschaffen.
Wat wil je nou wel of niet met je knipperlicht doen op een 2 baans weg?quote:
"Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" is niet zo heel gek.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:27 schreef daNpy het volgende:
Maar er gebeuren gekkere dingen, ze hebben ook ingevoerd dat fietsers voorrang hebben op een rotonde
Klopt, alleen het levert in de praktijk gevaarlijke situaties op.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:33 schreef OEM het volgende:
[..]
"Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" is niet zo heel gek.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wat wil je nou wel of niet met je knipperlicht doen op een 2 baans weg?
Als je afslaat geef je richting aan en gaat daarna remmen...
Als je een langzamer iemand inhaalt knipper je tot je op de linker baan bent en knippert weer naar rechts als je terug gaat.
En daarom knipper jij niet naar rechts als je de 2e of 3e afslag eraf gaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet.
Zolang wettelijk geld dat je niet naar links hoeft te knipperen, gelden op een dergelijke rotonde/verkeersplein gewoon de regels.
Op 90% van de rotondes, dus met 4 af/opritten, kun je het wel gewoon gebruiken om de doorstroom te verbeteren.
Maar we kunnen elkaar het beste lekker zoveel mogelijk belemmeren in het verkeer, en zeer zeker niet zorgen dat iemand op ons kan inticiperen, we zijn immers Nederlanders.
G.e.l.u.l.; ik geef ook richting aan als ik 3/4 rond ga, en ik maak zelden of nooit mee dat mensen onnodig voor mij stoppen of wachten. kwestie van direkt na afslag 2 de richting naar rechts aan te gooien. Richtingaanwijzers zijn handige dingen, maar je moet ze wel goed gebruiken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:46 schreef Luxuria het volgende:
[..]
En daarom knipper jij niet naar rechts als je de 2e of 3e afslag eraf gaat.
Of je laat zelfs je linkerknipperlicht aan als je de 3e eraf gaat, waardoor een auto die er daar op wil rijden onnodig staat te wachten.
Bedoel je van mij gelul of van hem?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
G.e.l.u.l.; ik geef ook richting aan als ik 3/4 rond ga, en ik maak zelden of nooit mee dat mensen onnodig voor mij stoppen of wachten. kwestie van direkt na afslag 2 de richting naar rechts aan te gooien. Richtingaanwijzers zijn handige dingen, maar je moet ze wel goed gebruiken.
Nee, dat zeg ik niet. Als ik jou goed begrijp keur jij knipperen naar links op een rotonde af omdat mensen die vanaf die linker toerit wel eens voor Jean Pipe zouden kunnen staan wachten omdat ze in verwarring raken. Ik zeg dat ik het juist wél doe, al is het maar om te voorkomen dat er een lemming vanaf rechtdoor de rotonde oprijdt terwijl ik hem wil kruisen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:16 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Bedoel je van mij gelul of van hem?
Want ik zeg precies wat jij hier ook zegt.
Nee misschien moet je eens eerdere posts teruglezen. Ik reageer op hem, dat hij wel naar links knippert, maar als hij dan afslaat niet naar rechts knippert. Dan staan mensen dus onnodig te wachten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Als ik jou goed begrijp keur jij knipperen naar links op een rotonde af omdat mensen die vanaf die linker toerit wel eens voor Jean Pipe zouden kunnen staan wachten omdat ze in verwarring raken. Ik zeg dat ik het juist wél doe, al is het maar om te voorkomen dat er een lemming vanaf rechtdoor de rotonde oprijdt terwijl ik hem wil kruisen.
Ah, ok, dan begreep ik het verkeerdquote:Op zondag 20 oktober 2013 14:26 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Nee misschien moet je eens eerdere posts teruglezen. Ik reageer op hem, dat hij wel naar links knippert, maar als hij dan afslaat niet naar rechts knippert. Dan staan mensen dus onnodig te wachten.
Ik knipper zelf ook altijd naar links als ik de derde afslag moet hebben op een rotonde....
Ik was wellicht ook niet heel duidelijk, heb die post aangepast.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ah, ok, dan begreep ik het verkeerd
As far as I know, is het domweg verplicht om richting aan te geven als je een rotonde verlaat, het knipperen naar links is dat niet, maar kan voor mensen om je heen wel verduidelijken wat je intenties zijn.
Hebben ze daar in omgeving Deurne geen rotondes met complete bouwwerken erop? Waardoor je dus niet altijd kunt zien waar een auto vandaan kwam?quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Knipper naar links = ik neem de rotonde 3/4e
Knipper uit = ik ga "rechtdoor" (tweede afslag dus)
Knipper naar rechts is ik verlaat de rotonde bij de eerste afslag.
Ik vind het in ieder geval wel prettig werken, hierdoor kun je eerder anticiperen of iemand afslaat of op de rotonde blijft.
Pardon?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:46 schreef Luxuria het volgende:
[..]
En daarom knipper jij niet naar rechts als je de 2e of 3e afslag eraf gaat.
Of je laat zelfs je linkerknipperlicht aan en gebruikt niet je rechterknipperlicht als je de 3e eraf gaat, waardoor een auto die er daar op wil rijden onnodig staat te wachten.
Dat kwam niet duidelijk naar voren in je posts. Dat had een hoop posts gescheeld hierquote:Op zondag 20 oktober 2013 14:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
Pardon?
Ik knipper altijd naar rechts als ik de rotonde afga! Ook (juist!) als ik hem naar links had staan en voorbij de 2e afslag ben
Ik nam inderdaad aan dat ik niet expliciet hoefde te vermelden dat ik bij het afslaan de juiste knipper aanzet. Anders heeft het ook weinig zin om me druk te maken om m'n knipper naar links aan te doenquote:Op zondag 20 oktober 2013 14:47 schreef Anne het volgende:
[..]
Dat kwam niet duidelijk naar voren in je posts. Dat had een hoop posts gescheeld hier!
Het is veiliger, zoals hierboven aangegeven dat er zo'n lemming gewoon rotonde oprijd, omdat tie denk, "ow die slaat toch wel af"quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat heeft toch niks met een betere doorstroming te maken?
Nee. Zodra de blokmarkering begint kun je het knipperlicht uit doen (want het is verboden om over de blokmarkering heen te rijden als er pijlen zijn). De pijlen geven de richting aan die je op wilt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:36 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Beide rechterbanen is het verplicht je richting aan te geven, tevens is het verplicht om aan te geven wanneer je van banen wisselt, alleen laat dat laatste nou onmogelijk zijn als je richtingaanwijzer al in gebruik is.
Ik vind het aangeven van wisselen van baan belangrijker dan aangeven dat je dus weet dat je op een weg zit die afslaat.
Hoe bedoel je dat?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:27 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee. Zodra de blokmarkering begint kun je het knipperlicht uit doen (want het is verboden om over de blokmarkering heen te rijden als er pijlen zijn). De pijlen geven de richting aan die je op wilt.
Je bent alleen verplicht om je richting aan te geven bij het wisselen van rijstrook in deze situatie, niet dat je rechtsaf gaat.
quote:
Die regel is ook al weer ruim 4 jaar oud. Zou je eigenlijk moeten weten lijkt me...quote:Artikel 78. Voorsorteervakken
- Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.
- Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden.
In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.
Ah dus pijl + blokmarkering = verplicht blijven rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:33 schreef RealBizkit666 het volgende:
reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden.
Yup. België en Oostenrijk sowieso. In Duitsland zijn ze er ook over bezig geweest, maar ik weet niet of het daar al door is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:07 schreef Cybje het volgende:
[..]
Volgens de website van de Rijksoverheid hoef je geen richting aan te geven bij het naderen, oprijden en het volgen van een rotonde. Ook niet als je naar links gaat. Alleen bij het verlaten moet richting naar rechts worden aangegeven.
http://www.rijksoverheid.(...)-op-een-rotonde.html
In sommige landen mag je bij een rotonde zelfs geen richting aangeven naar links, dacht ik. Dus eigenlijk is het beter om je aan te wennen dat niet te doen
Oja, ook zo mooi, verkondigd die rijinstructeur nog even dat dat niet waar was dat je in sommige landen niet je knipperlicht naar links aan mag doen bij een rotonde.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Yup. België en Oostenrijk sowieso. In Duitsland zijn ze er ook over bezig geweest, maar ik weet niet of het daar al door is.
Wordt tijd dat het hier ook ingevoerd wordt, is gewoon grote onzin.
Bij het CBR leren ze mensen dat inderdaad aan. Zoals al iemand opmerkte eerder, het CBR meent dat ze boven de regels staan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:44 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oja, ook zo mooi, verkondigd die rijinstructeur nog even dat dat niet waar was dat je in sommige landen niet je knipperlicht naar links aan mag doen bij een rotonde.
Maargoed, twas ook een halve tamme.
Maargoed, even terug naar mijn 2 stroken verhaal, je hebt zo ook voor een stoplicht, daar gebruik ik het ook niet omdat ik ook daar vaak nog van rijstrook verwissel en dat graag wil kunnen aangeven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bij het CBR leren ze mensen dat inderdaad aan. Zoals al iemand opmerkte eerder, het CBR meent dat ze boven de regels staan.
Sommige dingen moet je zo snel mogelijk vergeten zodra je dat roze kaartje in handen hebt.
Zodra je op een strook met een pijl zit, kun je het knipperlicht uitzetten omdat de pijl je richting bepaald.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maargoed, even terug naar mijn 2 stroken verhaal, je hebt zo ook voor een stoplicht, daar gebruik ik het ook niet omdat ik ook daar vaak nog van rijstrook verwissel en dat graag wil kunnen aangeven.
Heb je daar een bron voor?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zodra je op een strook met een pijl zit, kun je het knipperlicht uitzetten omdat de pijl je richting bepaald.
Ongeacht of dit voor een stoplicht of op de auto(snel)weg is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |