Het is veiliger, zoals hierboven aangegeven dat er zo'n lemming gewoon rotonde oprijd, omdat tie denk, "ow die slaat toch wel af"quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat heeft toch niks met een betere doorstroming te maken?
Nee. Zodra de blokmarkering begint kun je het knipperlicht uit doen (want het is verboden om over de blokmarkering heen te rijden als er pijlen zijn). De pijlen geven de richting aan die je op wilt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:36 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Beide rechterbanen is het verplicht je richting aan te geven, tevens is het verplicht om aan te geven wanneer je van banen wisselt, alleen laat dat laatste nou onmogelijk zijn als je richtingaanwijzer al in gebruik is.
Ik vind het aangeven van wisselen van baan belangrijker dan aangeven dat je dus weet dat je op een weg zit die afslaat.
Hoe bedoel je dat?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:27 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee. Zodra de blokmarkering begint kun je het knipperlicht uit doen (want het is verboden om over de blokmarkering heen te rijden als er pijlen zijn). De pijlen geven de richting aan die je op wilt.
Je bent alleen verplicht om je richting aan te geven bij het wisselen van rijstrook in deze situatie, niet dat je rechtsaf gaat.
quote:
Die regel is ook al weer ruim 4 jaar oud. Zou je eigenlijk moeten weten lijkt me...quote:Artikel 78. Voorsorteervakken
- Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.
- Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden.
In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.
Ah dus pijl + blokmarkering = verplicht blijven rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:33 schreef RealBizkit666 het volgende:
reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden.
Yup. België en Oostenrijk sowieso. In Duitsland zijn ze er ook over bezig geweest, maar ik weet niet of het daar al door is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:07 schreef Cybje het volgende:
[..]
Volgens de website van de Rijksoverheid hoef je geen richting aan te geven bij het naderen, oprijden en het volgen van een rotonde. Ook niet als je naar links gaat. Alleen bij het verlaten moet richting naar rechts worden aangegeven.
http://www.rijksoverheid.(...)-op-een-rotonde.html
In sommige landen mag je bij een rotonde zelfs geen richting aangeven naar links, dacht ik. Dus eigenlijk is het beter om je aan te wennen dat niet te doen
Oja, ook zo mooi, verkondigd die rijinstructeur nog even dat dat niet waar was dat je in sommige landen niet je knipperlicht naar links aan mag doen bij een rotonde.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Yup. België en Oostenrijk sowieso. In Duitsland zijn ze er ook over bezig geweest, maar ik weet niet of het daar al door is.
Wordt tijd dat het hier ook ingevoerd wordt, is gewoon grote onzin.
Bij het CBR leren ze mensen dat inderdaad aan. Zoals al iemand opmerkte eerder, het CBR meent dat ze boven de regels staan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:44 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oja, ook zo mooi, verkondigd die rijinstructeur nog even dat dat niet waar was dat je in sommige landen niet je knipperlicht naar links aan mag doen bij een rotonde.
Maargoed, twas ook een halve tamme.
Maargoed, even terug naar mijn 2 stroken verhaal, je hebt zo ook voor een stoplicht, daar gebruik ik het ook niet omdat ik ook daar vaak nog van rijstrook verwissel en dat graag wil kunnen aangeven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bij het CBR leren ze mensen dat inderdaad aan. Zoals al iemand opmerkte eerder, het CBR meent dat ze boven de regels staan.
Sommige dingen moet je zo snel mogelijk vergeten zodra je dat roze kaartje in handen hebt.
Zodra je op een strook met een pijl zit, kun je het knipperlicht uitzetten omdat de pijl je richting bepaald.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maargoed, even terug naar mijn 2 stroken verhaal, je hebt zo ook voor een stoplicht, daar gebruik ik het ook niet omdat ik ook daar vaak nog van rijstrook verwissel en dat graag wil kunnen aangeven.
Heb je daar een bron voor?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zodra je op een strook met een pijl zit, kun je het knipperlicht uitzetten omdat de pijl je richting bepaald.
Ongeacht of dit voor een stoplicht of op de auto(snel)weg is.
Ja, dat artikel wat ik je net gaf...quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:50 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor?
Daarnaast, soms gaan er 2 stroken naar links waarvan de ene strook ook de optie rechtdoor / rechtsaf heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |