abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131997075
In tijden van crisis, die volgens het nieuws alweer bijna voorbij is trouwens, toch ook maar bezig geweest met het in kaart brengen van de vaste lasten. Doel hiervan is om te besparen waar mogelijk, overbodige zaken er uit te vissen en stop te zetten etc.

Nu heb ik alles op een rijtje gezet en ben eens aan kijken waar we verder op zouden kunnen besparen. En ik ben ook benieuwd of er nog kosten tussenzitten waar we bovengemiddeld hoog zitten. Ik heb al snel effe geGOOGLEd maar kan zo geen overzichten vinden waarop gemiddelden staan, weet iemand waar ik deze zou kunnen vinden?

Voor een goede beoordeling is het ook handig om wat meer info te hebben:
• Gezin van 4 personen; vader, moeder, kind van 5 (bijna 6), kind van 3
• Hoekhuis
• Twee dagen per week is er overdag niemand thuis, verder eigenlijk iedere dag wel iemand
• Gemiddeld gebruik van apparatuur (TV, radio, computer, wasmachine, wasdroger, keramisch koken, vaatwasser)
• Hypotheek staat nog een aantal jaren vast en het is financieel gezien niet interessant deze over te sluiten
Meer info nodig? Vraag gerust :)

Hieronder een overzicht van de vaste lasten. Dit zijn dus echte lasten en geen reserveringen voor bijvoorbeeld kleding, auto onderhoud etc.

Hoe zitten jullie op het gebied van deze lasten? Zien jullie nog besparingsmogelijkheden?
Tja....
pi_131997117
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:18 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Bij TS zie ik zo de rechtsbijstand, begrafenis, onderhoudscontract cv, caravan en caravan-reistrips binnen Europa (reisverzekering).
Je betaalt echt tientallen procenten premie. Als je het risico financieel kan dragen, dan heb je altijd voordeel en stop je die tientallen procenten in je portemonnee.
Voorbeeld, de monteur van de CV. Als mijn CV stuk is (gebeurt statistisch echt niet meer dan eens per 5 jaar) dan bel ik iemand van Marktplaats en die betaal ik 150 euro voor zijn werk. Dit zijn zowat de jaarlijkse kosten die de "verzekering" in rekening brengt. Enzovoorts..
Maar men vergeet dat je ook regulier onderhoud moet doen aan een CV. En die kosten zitten in dit onderhoudspakket inbegrepen.
Tja....
  woensdag 9 oktober 2013 @ 09:39:05 #3
391252 _NZT_
Blue Mountain State
pi_131997139
115 euro aan telefonie en internet? Ik weet niet wat je wilt besparen, maar zulk soort dingen zijn meestal wel waar je wat op kan besparen.
Ik smack meer chickies dan Regilio Tuur
pi_131997164
caravan weg doen en goedkoper internet afsluiten.
pi_131997181
Overigens is de eerste besparing binnen :)

De caravanverzekering kon volgens Independer goedkoper, dus gebeld met huidige verzekeraar. Bleek dat hij min of meer all-risk was verzekerd. De enige toegevoegde waarde was de dekking tegen vandalisme en aanrijding als hij aan de trekhaak hangt. Aan de trekhaak valt hij echter gewoon onder de autoverzekering. Vandalisme is een erg kleine kans, en omdat de caravan als hij thuis staat op de oprit staat valt hij onder de woonverzekeringen (raar maar waar, maar omdat het op eigen grond staat). Dus gaat om een zeer klein risico. Dus de dekking aan laten passen, en scheelt ¤ 12 per maand.
Tja....
pi_131997194
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:37 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

Maar men vergeet dat je ook regulier onderhoud moet doen aan een CV. En die kosten zitten in dit onderhoudspakket inbegrepen.
Kabelmannetje vergeet even voor het gemak dat een ketel elk jaar onderhoud nodig heeft. Ik vraag me af wat er gebeurd als dat ding in de hens vliegt omdat je op onderhoud bespaart.
pi_131997201
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:40 schreef GroningseGast het volgende:
caravan weg doen en goedkoper internet afsluiten.
En dan duurder op vakantie gaan? Zie deel 1 :) Een vakantie met eigen caravan is ruim ¤ 1.000 per twee weken goedkoper, dus die stalling verdien je terug op die manier.
Tja....
pi_131997230
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:41 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

En dan duurder op vakantie gaan? Zie deel 1 :) Een vakantie met eigen caravan is ruim ¤ 1.000 per twee weken goedkoper, dus die stalling verdien je terug op die manier.
Ik had wel is begrepen dat het voordeliger was om een caravan te huren ipv er 1 te bezitten en hem amper te gebruiken.
pi_131997235
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:41 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

Kabelmannetje vergeet even voor het gemak dat een ketel elk jaar onderhoud nodig heeft. Ik vraag me af wat er gebeurd als dat ding in de hens vliegt omdat je op onderhoud bespaart.
Heb ik nou nog nooit gehad we doen het onderhoud 1 x in de 2/3 jaar.
Doet een kennis van me scheelt enorm.

Het is heel fijn om ook zwartwerkende klussers in je netwerk te hebben.
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_131997236
Even uit deel 1:

quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 07:39 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Toch is het blijkbaar prima mogelijk als de geldkraan wordt dichtgedraaid.

[ link | afbeelding ]
http://www.wijzeringeldza(...)n%20kinderopvang.pdf

Iets wat je ook op een andere manier al zag terugkomen:

[..]

[..]

http://www.nu.nl/ondernem(...)centra-failliet.html

Ik heb jouw rapport ook gelezen, en je leest wel heel selectief; feitelijk komt het erop neer dat:

15% geen maatregelen hoeft te nemen maar de overigen een of meerdere maatregelen zal moeten nemen (101% (meerdere keuzes mogelijk)Kortom voor 1 op de 10 ouders hebben de bezuinigingen geen direct gevolgen in hun manier van leven.

Nu wil ik niet direct zeggen dat een andere manier van leven direct negatief is, maar 20% minder werken betekent ook dat de economie moeite heeft met weer aantrekken.

Daarnaast is de algemene gedachte uit dit onderzoek dat 64 denkt dat ouders minder gaan werken, 67% denkt dat ouders in financiėle problemen komen en 81% denkt naar andere opvang te moeten gaan zoeken.

Ik vindt dat best zorgelijke cijfers.

Mijn vrouw en ik werken beide full-time (iets wat ik ook belangrijk vind; economische en maatschappelijke vrijheid). Nu ben ik gelukkig niet heel erg afhankelijk van de subside voor het KDV, want we verdienen beiden redelijk, maar ik vind eigenlijk dat iedereen die kans moet kunnen krijgen.
pi_131997243
Waarom roept iedereen dat de caravan weg moet eigenlijk?
Dat is met kinderen toch veel goedkoper?
pi_131997256
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 07:34 schreef nelisb het volgende:

[..]

Niks is onmogelijk, maar je kan niet van anderen verwachten dat anderen kosteloos op een kind van een ander gaan passen de komende 10-15 jaar.
Het is natuurlijk kosteloos, maar er staat wel wat tegenover. Dat er ook op haar kinderen gepast wordt namelijk. Een soort ruildienst dus.

Het principe is leuk, en kan zeker werken. Alleen niet voor iedereen....

Sowieso zijn wij binnen onze vriendenkring de eerste met kinderen, de rest heeft kinderen die veel jonger zijn. Dat is niet ideaal met oppassen (slaaptijden en van school halen etc). Daarnaast woont het grootste deel niet om de hoek, waardoor vervoer voor het van school halen bv al lastig wordt. Er passen geen 3 zitjes in een normaal formaat auto bijvoorbeeld.
Tja....
pi_131997260
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:43 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Maar als de boel in de hens vliegt wil een verzekeringsmaatschappij daar wel een bewijsje van. Heel kinderachtig eigenlijk, maar volgens mij staat dat vaak duidelijk in de voorwaarden van een verzekering....
pi_131997263
quote:

[..]

Ja tuurlijk scheelt het, totdat je ketel in de hens vliegt en je verzkering niet uitkeert omdat je ketel 1x per 3 jaar door een beunhaas wordt nagekeken.
pi_131997274
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:43 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

Ik had wel is begrepen dat het voordeliger was om een caravan te huren ipv er 1 te bezitten en hem amper te gebruiken.
Wij gaan er ca. 4-5 weken per jaar mee weg. Een eigen caravan kost ons per maand niks meer behalve stalling. Hij gaat nog zo een jaar of 10-15 mee als we zouden willen.

Een caravan huren kost je meer dan de ¤ 440 stalling per jaar.
Tja....
pi_131997275
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:44 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Maar als de boel in de hens vliegt wil een verzekeringsmaatschappij daar wel een bewijsje van. Heel kinderachtig eigenlijk, maar volgens mij staat dat vaak duidelijk in de voorwaarden van een verzekering....
En dus doe ik dat zeg dat het met de vlammen mee is gegaan.
Mocht dat nou allemaal niet zo zijn kan hij wel een kladje voor me maken.

Je moet niet denken in problemen.
pi_131997296
quote:

[..]

Het is heel fijn om ook zwartwerkende klussers in je netwerk te hebben.
Die zwartwerkende klussers vragen ook een beloning, en het materiaal moet je sowieso betalen. Dat zit bij ons allemaal inbegrepen.
Tja....
pi_131997301
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:44 schreef deadly_kiss het volgende:
:Y
Tja....
pi_131997322
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:46 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

Die zwartwerkende klussers vragen ook een beloning, en het materiaal moet je sowieso betalen. Dat zit bij ons allemaal inbegrepen.
Ja die vraagt bier :) maakt niet uit ondertussen heeft hij me geleerd hoe ik het onderhoud moet doen.
Kennis delen is echt wel handig.
pi_131997328
115 euro voor een Ziggo-abo? In de categorie 'ik-wil-werkelijk-alles'? Die kan bijkant 100 euro goedkoper. Bijna 190 euro gas en elektra vind ik ook nogal wat, daar kun je zeker op besparen.
Kinderen niet naar de opvang maar een gastouder zal ook goedkoper zijn.
In totaal 100 euro contributie voor het een of ander per maand is ook een best bedrag en 500 euro aan boodschappen per maand vind ik net als het Ziggo-abo ronduit veel.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  woensdag 9 oktober 2013 @ 09:50:39 #21
37248 BertV
Klei indiaan
pi_131997392
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:48 schreef Nies het volgende:
115 euro voor een Ziggo-abo? In de categorie 'ik-wil-werkelijk-alles'?
Tsja, ik zit op precies de helft van de vaste lasten met 1 salaris en een vriendin die de 2 kinderen opvoed. Verder zit ik in een huur-hokje drie hoog dus TS heeft wel wat uit te geven.

Maakt het leven wel overzichtelijker:

huur 487,72
boodschappen 300,00
zorgverzekering 144,50
gas + electra 90,00
benzine 63,00
gemeentebelasting 20,73
waterschapsbelasting 15,93
wegenbelasting motor 9,33
televisie 9,08
autoverzekering 8,34
internet 7,50
water 6,87
motorverzekering 2,26
bank 1,95
totale vaste lasten: 1167,21
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 9 oktober 2013 @ 09:51:13 #22
233921 DahBigKahuna
Vrijetijdsstrijder
pi_131997405
Ik heb ook Ziggo alles in 1 en betaal slechts 43 euro.
Dan heb je iets minder snel internet.
Waarom is dat bij jullie zo duur? Heb je alle TV zenders ofzo? Zeg nou eerlijk: heb je die echt nodig?

Als je, zoals ik boven lees al blij bent dat je 12 euro kunt besparen op de verzekering voor je caravan, zul je wel helemaal verguld zijn om te horen dat je dus bijna 60 euro kunt besparen of TV, telefonie en internet.
Real men don`t play with fire, they play in it!
pi_131997426
Om de caravanhaters te overtuigen:

De caravan kost ons niets meer dan de stalling. Hij is volledig betaald dus geen maandelijkse lasten.

We gaan in de zomer 2-3 weken weg, en tussendoor 2x een lang weekend. Laten we het afronden op alles bij elkaar 4-5 weken indien je hem gaat huren (je moet ook inladen en voorbereiden).

De huur kost in het hoogseizoen tussen de ¤ 440 en ¤ 550 per week. En dan betreft het nog steeds caravans die kleiner zijn dan onze eigen caravan.......

Bron: http://www.caravanshuren.nl/index.php/huurprijzen

En dan reken ik nog niet eens mee dat we voor de hobby van mijn vrouw ook nog met enige regelmaat kamperen omdat het meerdaagse evenementen zijn.
Tja....
pi_131997446
115 voor Ziggo :o Ik betaal de helft bij UPC en vind dat al afzetterij ;)
Tap tap tap
pi_131997480
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:48 schreef Nies het volgende:
115 euro voor een Ziggo-abo? In de categorie 'ik-wil-werkelijk-alles'? Die kan bijkant 100 euro goedkoper.
Een besparing van ¤ 100 is wat overdreven, maar kan inderdaad goedkoper. Ben nu aan het overwegen om Sport1 er uit te knallen, en misschien zelfs ook wel Eredivisie.

quote:
Bijna 190 euro gas en elektra vind ik ook nogal wat, daar kun je zeker op besparen.
We koken op elektra (keramisch) en gebruiken de wasmachine relatief veel. Dus of we daar echt op kunnen besparen weet ik niet, maar ga er zeker naar kijken.
quote:
Kinderen niet naar de opvang maar een gastouder zal ook goedkoper zijn.
Dat scheelt dus zo goed als niks. Het tarief ligt lager, dat klopt. Maar de toeslag wordt ook lager. Plus dat je daar vaak nog extra kosten hebt als luiers (voor zover nog van toepassing overigens) en voeding.
quote:
In totaal 100 euro contributie voor het een of ander per maand is ook een best bedrag
Das o.a. voor de zwemles van de oudtse (¤ 50), de rest is voor ons. Valt dus nog wel mee. En voor onze hobbies kan dit echt niet goedkoper (ik heb zelf bv al het goedkoopst mogelijk ealternatief).
quote:
500 euro aan boodschappen per maand vind ik net als het Ziggo-abo ronduit veel.
Is niet zo gek afwijkend van de Nibud norm, maar ook hier gaan we eens naar kijken. Zeker nu de jongste zo goed als uit de luiers is.
Tja....
pi_131997486
Begrafenisverzekering... heb ik ook niet... duurt hopelijk ook nog heel wat jaartjes tot de begrafenis...

Beetje begrafenis kost wel een paar duizend euro (volgens internet gem. 6500 euro).
Reken eens uit wat je nu aan de verzekering betaald...
  woensdag 9 oktober 2013 @ 09:57:27 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_131997509
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:56 schreef aegir_de_viking het volgende:
Begrafenisverzekering... heb ik ook niet... duurt hopelijk ook nog heel wat jaartjes tot de begrafenis...

Beetje begrafenis kost wel een paar duizend euro (volgens internet gem. 6500 euro).
Heeft hij al gedaan, ca. 17.000 betalen voor 40.000 uitbetaling.
The love you take is equal to the love you make.
pi_131997529
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:51 schreef DahBigKahuna het volgende:
Ik heb ook Ziggo alles in 1 en betaal slechts 43 euro.
Dan heb je iets minder snel internet.
Waarom is dat bij jullie zo duur? Heb je alle TV zenders ofzo? Zeg nou eerlijk: heb je die echt nodig?
Echt nodig? Nee, maar ze zijn wel leuk :) Zoals ik in deel 1 al opmerkte is het niet dat ik MOET besparen omdat ik niet rondkom. Ik ben alleen aan het kijken of ik geen onnodige (hoge) kosten heb. En als ik ze heb waarom :)

Neemt niet weg dat ik overweeg Sport 1 en Eredivisie op te gaan zeggen.

quote:
Als je, zoals ik boven lees al blij bent dat je 12 euro kunt besparen op de verzekering voor je caravan, zul je wel helemaal verguld zijn om te horen dat je dus bijna 60 euro kunt besparen of TV, telefonie en internet.
Met als verschil dat van de caravan een dubbele verzekering was voor een groot deel :) Daar gaat het me met name om :)
Tja....
pi_131997552
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Toch vind ik dat een raar verhaal. Zo'n verzekeringsmaatschappij kan natuurlijk niet bestaand als iedereen minder geld inlegt dan uitgekeerd krijgt. Ik hoor alleen maar slechte verhalen over dergelijke verzekeringen. Blijken er toch ineens een hoop "tenzij" en "behalve" in de voorwaarden te staan waardoor uiteindelijk tussen 3k en 5k wordt uitgekeerd (mensen uit directe omgeving die dit meemaakte) i.p.v. de 10k die voorgehouden wordt.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_131997557
quote:

[..]

4x ¤6500,- = 26.000¤ uitbetalen
50 jaar betalen? x 12 x 50¤ = 29.500¤
De kinderen die waarschijnlijk >80 jaar oud worden betalen nog veel langer.
pi_131997558
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:56 schreef aegir_de_viking het volgende:
Dat weet je dus niet. Kan ook morgen, of binnen een paar weken zoals we uit ervaring weten....

quote:
Zie het vorige deel. Over de 30 jaar iets van 17-18 kEUR, maar daar zijn 4 begravenissen voor verzekered van ieder min. 10 kEUR (dus bij elkaar 40 kEUR).
Tja....
pi_131997559
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:56 schreef Kloontje1234567890 het volgende:
Een besparing van ¤ 100 is wat overdreven, maar kan inderdaad goedkoper. Ben nu aan het overwegen om Sport1 er uit te knallen, en misschien zelfs ook wel Eredivisie.

Dat is nog niet max besparen..
Telfort alles in 1 is 36 euro per maand bijvoorbeeld.
pi_131997566
quote:

[..]

Dus eigenlijk een dubbele levensverzekering, want die zit ook al in/aan de hypotheek gekoppeld.
Ik betaal ongeveer 15 euro voor circa 10.000. Lijkt me genoeg.
pi_131997574
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:59 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Toch vind ik dat een raar verhaal. Zo'n verzekeringsmaatschappij kan natuurlijk niet bestaand als iedereen minder geld inlegt dan uitgekeerd krijgt. Ik hoor alleen maar slechte verhalen over dergelijke verzekeringen. Blijken er toch ineens een hoop "tenzij" en "behalve" in de voorwaarden te staan waardoor uiteindelijk tussen 3k en 5k wordt uitgekeerd (mensen uit directe omgeving die dit meemaakte) i.p.v. de 10k die voorgehouden wordt.
Daarom ga ik de polisvoorwaarden nog eens goed doornemen inderdaad :) Maar we hebben dit uitvoeirg besproken met onze vorige tussenpersoon, die de verzekering afsloot voor ons. Zou dus goed moeten zijn.
Tja....
pi_131997581
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:00 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

4x ¤6500,- = 26.000¤ uitbetalen
50 jaar betalen? x 12 x 50¤ = 29.500¤
De kinderen die waarschijnlijk >80 jaar oud worden betalen nog veel langer.
Of je leest even terug ;)

Maximaal 30 jaar premie inleg voor alle vier :)
Tja....
pi_131997588
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:01 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

Daarom ga ik de polisvoorwaarden nog eens goed doornemen inderdaad :) Maar we hebben dit uitvoeirg besproken met onze vorige tussenpersoon, die de verzekering afsloot voor ons. Zou dus goed moeten zijn.
Ga nooit blind op een tussenpersoon af, die wordt tenslotte direct of indirect ook betaald (fee) door de maatschappij waar hij verzekeringen voor jullie afsluit.
pi_131997589
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:37 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

Laat dan 2-jaarlijks een mannetje komen. Ben je nog altijd goedkoper uit. Beter nog: kijk mee en doe het voortaan zelf.
pi_131997590
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:45 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Oh dat doe ik niet hoor, ik wilde jou alleen die tip meegeven; voor hetzelfde geld ben je daarvan niet op de hoogte en dan is het prettig als iemand je erop wijst.

Zelf heb ik niet zo'n kennisje; anders zou ik het misschien ook anders doen hoor :+
pi_131997594
Het probleem met doodgaan is dat je niet weet wanneer je dood gaat. En dus kan je ook niet weten hoeveel een begrafenis zal gaan kosten. Over 30 jaar kosten een begrafenis stukken meer dan nu naar verwachting en om nu dat elk jaar te moeten gaan indexeren ben je misschien meer kwijt dan dat je aan premie zou betalen.

Overigens vergeet ts steeds de verzekeringskosten elke keer als hij zegt dat de caravan hem niks meer kost dan de stalling.
pi_131997596
quote:
2s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:00 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat is nog niet max besparen..
Telfort alles in 1 is 36 euro per maand bijvoorbeeld.
Alleen is Telfort kwalitatief kut, we zijn er juist weggegaan omdat ik weleens ongestoord wat wil kunnen volgen :D
Tja....
pi_131997607
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:00 schreef Nies het volgende:

[..]

Dus eigenlijk een dubbele levensverzekering, want die zit ook al in/aan de hypotheek gekoppeld.
Ik betaal ongeveer 15 euro voor circa 10.000. Lijkt me genoeg.
Een levensverzekering is wat anders, de uitvaart is voor de kosten van de uitvaart de levensverzekering voor dekking van de hyptheeksom.
Tja....
pi_131997613
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:56 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

[..]

We koken op elektra (keramisch) en gebruiken de wasmachine relatief veel. Dus of we daar echt op kunnen besparen weet ik niet, maar ga er zeker naar kijken.

[..]

Dat scheelt dus zo goed als niks. Het tarief ligt lager, dat klopt. Maar de toeslag wordt ook lager. Plus dat je daar vaak nog extra kosten hebt als luiers (voor zover nog van toepassing overigens) en voeding.

[..]

Das o.a. voor de zwemles van de oudtse (¤ 50), de rest is voor ons. Valt dus nog wel mee. En voor onze hobbies kan dit echt niet goedkoper (ik heb zelf bv al het goedkoopst mogelijk ealternatief).

[..]

Is niet zo gek afwijkend van de Nibud norm, maar ook hier gaan we eens naar kijken. Zeker nu de jongste zo goed als uit de luiers is.
Alles valt tegenwoordig via internet binnen te harken, ook live. 115 euro vind ik ronduit asociaal hoog. Dat is alles in 1 met de allerhoogste snelheid en een hele hoop film en voetbalzooi.
Het is maar wat je wil. Jij wil besparen, lijkt me dat toch wel 1 van de eerste posten die je onder handen neemt.
pi_131997617
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:02 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Ga nooit blind op een tussenpersoon af, die wordt tenslotte direct of indirect ook betaald (fee) door de maatschappij waar hij verzekeringen voor jullie afsluit.
Daarom ga ik het nog doornemen :)
Tja....
pi_131997632
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:02 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

Een levensverzekering is wat anders, de uitvaart is voor de kosten van de uitvaart de levensverzekering voor dekking van de hyptheeksom.
Dat hoeft niet, een levensverzekering keert een bedrag uit. Heel waarschijnlijk wordt dat inderdaad voor aflossing van de hypotheek gebruikt, maar je kunt daarvanook een deel voor de uitvaart gebruiken.
pi_131997641
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:02 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Overigens vergeet ts steeds de verzekeringskosten elke keer als hij zegt dat de caravan hem niks meer kost dan de stalling.
Oeps, true. Maar voor de uitkomst van de rekensom maakt dat geen verschil :)
Tja....
pi_131997642
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:50 schreef BertV het volgende:

[..]

Tsja, ik zit op precies de helft van de vaste lasten met 1 salaris en een vriendin die de 2 kinderen opvoed. Verder zit ik in een huur-hokje drie hoog dus TS heeft wel wat uit te geven.

Maakt het leven wel overzichtelijker:

huur 487,72
boodschappen 300,00
zorgverzekering 144,50
gas + electra 90,00
benzine 63,00
gemeentebelasting 20,73
waterschapsbelasting 15,93
wegenbelasting motor 9,33
televisie 9,08
autoverzekering 8,34
internet 7,50
water 6,87
motorverzekering 2,26
bank 1,95
totale vaste lasten: 1167,21

Hoe kom jij aan zo'n goedkope autoverzekering :o
pi_131997672
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:03 schreef Nies het volgende:
Alles valt tegenwoordig via internet binnen te harken, ook live. 115 euro vind ik ronduit asociaal hoog. Dat is alles in 1 met de allerhoogste snelheid en een hele hoop film en voetbalzooi.
Het is maar wat je wil. Jij wil besparen, lijkt me dat toch wel 1 van de eerste posten die je onder handen neemt.
Ik las inderdaad iets over een Raspberry Pi, ga ik nog naar kijken.

Maar extra pakketten valt wel mee hoor, Ziggo is gewoon duur denk ik. We hebben Alles-in-plus (dus niet het hoogste pakket), TV extra voor de kinderzenders, Sport 1, Eredivisie en belpakket.
Tja....
pi_131997677
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:41 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

Nee, dat vergeet ik niet. Ik heb zelf ook een HR-ketel. Om de 5 jaar laat ik dat ding schoonmaken door een mannetje van Marktplaats en in de tussentijd doe ik dat zelf even. Kost nog geen 50 euro.
Maar goed, je bent vrij om het 5-voudige aan kosten te betalen!
pi_131997683
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:03 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Dat hoeft niet, een levensverzekering keert een bedrag uit. Heel waarschijnlijk wordt dat inderdaad voor aflossing van de hypotheek gebruikt, maar je kunt daarvanook een deel voor de uitvaart gebruiken.
Nee dat kan niet, omdat de verzekering verpand is aan de hypotheekverstrekker. hij keert dus niet aan ons uit.
Tja....
pi_131997697
Nu weer aan het werk :D :')
Tja....
pi_131997786
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:06 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

Nee dat kan niet, omdat de verzekering verpand is aan de hypotheekverstrekker. hij keert dus niet aan ons uit.
Lekker is dat dan...
Ik heb zelf geen kinderen, en dus ook niet gekozen voor een levensverzekering. Als ik de pijp uit ga moet m'n vrouw de tent verkopen en kleiner gaan wonen. :o
pi_131997794
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:06 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Nee, dat vergeet ik niet. Ik heb zelf ook een HR-ketel. Om de 5 jaar laat ik dat ding schoonmaken door een mannetje van Marktplaats en in de tussentijd doe ik dat zelf even. Kost nog geen 50 euro.
Niet iedereen is even handig ;) Ik vind een ketel wel iets waar niet erg op bespaard mag worden, vooral als het een oudere ketel is. Ik betaal 8,50 in de maand en hij wordt elke 18 maanden helemaal nagekeken. Ik heb er geen verstand van :D Als er iets is, hoef ik alleen materiaalkosten te betalen, geen voorrijkosten of uurloon.
Tap tap tap
pi_131997933
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:45 schreef imanidiot het volgende:

[..]

De onderhoudsmonteur heeft jou in je systeem staan of niet, daar heb je geen kladje voor nodig :')

Misschien moet je is beginnen met nadenken?
pi_131997994
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:10 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Niet iedereen is even handig ;) Ik vind een ketel wel iets waar niet erg op bespaard mag worden, vooral als het een oudere ketel is. Ik betaal 8,50 in de maand en hij wordt elke 18 maanden helemaal nagekeken. Ik heb er geen verstand van :D Als er iets is, hoef ik alleen materiaalkosten te betalen, geen voorrijkosten of uurloon.
Natuurlijk betaal je wel voorrijkosten of uurloon. Die zitten in die 8,50. ;) Je betaalt dus iets van 160 euro voor een nakijkbeurt. Het kan dus voor 110 minder!
pi_131998021
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:22 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Natuurlijk betaal je wel voorrijkosten of uurloon. Die zitten in die 8,50. ;) Je betaalt dus iets van 160 euro voor een nakijkbeurt. Het kan dus voor 110 minder!
Als ik het zelf ga doen ben je met 50 euro niet klaar hoor, dan ben ik uiteindelijk duurder uit denk ik :D
Tap tap tap
pi_131998064
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:22 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Normaal gesproken is zo'n abbo meer dan alleen een onderhoudsbeurt. Vaak kan je bellen als er iets mis is en dan komen ze langs (zonder kosten, behalve je abbo kosten, en in dit geval bij een defect de materiaalkosten). Dus het is een soort risico afdekking tegen verhoogde kosten.
Als je rekent, reken dan wel eerlijk.

Stel er gaat iets stuk.
Voorrijkosten: 70 euro ongeveer
Uurloon: 50 euro ongeveer
Materiaalkosten: varierend.

Vaak kost het een monteur langer dan een uur aan werk.. Dus reken maar uit.
Je moet het zien als een verzekering eigenlijk.

Als je verstand hebt van CV ketels en je de oorzaak van een defect zelf kan achterhalen en evt zelf repareren, sluit dan niet zo'n abbo af, maar geloof me, 99 van de 100 mensen in NL kunnen dat niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_131998173
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:52 schreef Kloontje1234567890 het volgende:
Om de caravanhaters te overtuigen:

De caravan kost ons niets meer dan de stalling. Hij is volledig betaald dus geen maandelijkse lasten.

We gaan in de zomer 2-3 weken weg, en tussendoor 2x een lang weekend. Laten we het afronden op alles bij elkaar 4-5 weken indien je hem gaat huren (je moet ook inladen en voorbereiden).

De huur kost in het hoogseizoen tussen de ¤ 440 en ¤ 550 per week. En dan betreft het nog steeds caravans die kleiner zijn dan onze eigen caravan.......

Bron: http://www.caravanshuren.nl/index.php/huurprijzen

En dan reken ik nog niet eens mee dat we voor de hobby van mijn vrouw ook nog met enige regelmaat kamperen omdat het meerdaagse evenementen zijn.
Dan schiet besparen hierop inderdaad niet zo op. Je kan misschien het bezit van een caravan delen met iemand die in dezelfde situatie zit (deed ik altijd met mijn auto) als je deze toch minder dan 10% van het jaar gebruikt. Maar dat moet je willen en zelf inschatten wat extra financiele ruimte je waard is.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 10:37:52 #58
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_131998314
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:30 schreef kabelmannetje het volgende:
Je kan misschien het bezit van een caravan delen met iemand die in dezelfde situatie zit (deed ik altijd met mijn auto) als je deze toch minder dan 10% van het jaar gebruikt.
Mag ik even mijn complimenten uitspreken voor de creativiteit die jij in deze discussie meebrengt?

Ook wat die ketel betreft. Ikzelf heb altijd al hekel gehad aan die onderhoudscontracten. Dus die marktplaats-tip ga ik zeker implementeren.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 10:43:30 #59
37248 BertV
Klei indiaan
pi_131998430
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:04 schreef Nies het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan zo'n goedkope autoverzekering :o
WA, max 12.000km, goedkope auto, 8 schadevrije jaren.
pi_131998446
Onderhoudscontracten zijn een stuk zekerheid, maar financieel zijn ze maar voor een van de twee partijen voordelig. En zelf ben je niet die partij.

Even de onderhoudsdiscussie in het midden gelaten zit je ook nog met de zekerheid van snelle service bij plotselinge kou. Maar je kunt je afvragen of je dat niet net zo goed kunt ondervangen met het achter de hand houden van twee straalkacheltjes.
pi_131998568
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Normaal gesproken is zo'n abbo meer dan alleen een onderhoudsbeurt. Vaak kan je bellen als er iets mis is en dan komen ze langs (zonder kosten, behalve je abbo kosten, en in dit geval bij een defect de materiaalkosten). Dus het is een soort risico afdekking tegen verhoogde kosten.
Als je rekent, reken dan wel eerlijk.

Stel er gaat iets stuk.
Voorrijkosten: 70 euro ongeveer
Uurloon: 50 euro ongeveer
Materiaalkosten: varierend.

Vaak kost het een monteur langer dan een uur aan werk.. Dus reken maar uit.
Je moet het zien als een verzekering eigenlijk.

Als je verstand hebt van CV ketels en je de oorzaak van een defect zelf kan achterhalen en evt zelf repareren, sluit dan niet zo'n abbo af, maar geloof me, 99 van de 100 mensen in NL kunnen dat niet.
Mijn ervaring is dat het voor 50 euro prima kan. Op MP zie ik dat zelfs voor 35,= al kan.
Ik kan ook niet een CV repareren, maar wel even nakijken op roet, schoonmaken, circuit op druk brengen, enz. Onderhoud en CO2-metingen doet een mannetje van MP.
Het is een instelling; als je wil, dan kan je gewoon even meekijken en vragen wat hij doet. Dan kan je het eenvoudige werk gewoon zelf doen.
pi_131998576
De kosten die ik bij de afweging van een huisje huren VS eigen caravan ook mis zijn de veel hogere brandstofkosten tijdens de vakantie, en de kosten van een eventuele grotere auto met bijbehorende hogere onderhoudskosten en verbruik door het jaar heen. Nu gaat het ts niet alleen om de zomervakantie en zijn er blijkbaar ook niet-financiėle redenen om hem te houden maar om de discussie zuiver te houden moet je dit ook meenemen. Net als de afschrijving op de caravan.. Die mis ik ook. 'Hij is al betaald' is natuurlijk geen argument.
pi_131998706
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:43 schreef zatoichi het volgende:
Even uit deel 1:

[..]

Ik heb jouw rapport ook gelezen, en je leest wel heel selectief; feitelijk komt het erop neer dat:
Hoe selectief wil je dit samenvatten dan?

Dat plaatje toont in 1 oogopslag aan dat de soep in dit topic veel heter wordt opgediend dan deze is. Verlaag de kinderopvangtoeslag en een whopping 41% van de respondenten geeft aan dat ze hier zelf een oplossing voor zullen verzinnen.

quote:
Mijn vrouw en ik werken beide full-time (iets wat ik ook belangrijk vind; economische en maatschappelijke vrijheid). Nu ben ik gelukkig niet heel erg afhankelijk van de subside voor het KDV, want we verdienen beiden redelijk, maar ik vind eigenlijk dat iedereen die kans moet kunnen krijgen.
Ik vind dat je niet alles kunt hebben op kosten van een ander. Als je economische vrijheid op prijs stelt zal je misschien je kinderplannen wat moeten bijstellen.
pi_131998811
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:49 schreef CafeRoker het volgende:
De kosten die ik bij de afweging van een huisje huren VS eigen caravan ook mis zijn de veel hogere brandstofkosten tijdens de vakantie, en de kosten van een eventuele grotere auto met bijbehorende hogere onderhoudskosten en verbruik door het jaar heen. Nu gaat het ts niet alleen om de zomervakantie en zijn er blijkbaar ook niet-financiėle redenen om hem te houden maar om de discussie zuiver te houden moet je dit ook meenemen. Net als de afschrijving op de caravan.. Die mis ik ook. 'Hij is al betaald' is natuurlijk geen argument.
Jij snapt het! Als je zo rekent zou het zomaar kunnen dat het huren van een caravan voor een paar weken per jaar financieel veel goedkoper is. Je moet je financien dan ook helemaal doorlichten (zonder emoties) en voor een termijn van 5-10 jaar. Daaruit trek je een conclusie.
pi_131998963
.. Nevermind, is ook offtopic ..
pi_131998983
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:10 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

Lekker is dat dan...
Ik heb zelf geen kinderen, en dus ook niet gekozen voor een levensverzekering. Als ik de pijp uit ga moet m'n vrouw de tent verkopen en kleiner gaan wonen. :o
Ja, dat is een bewuste keuze geweest :) Op die manier blijft de achterblijver hypotheekvrij achter namelijk.
Tja....
pi_131999041
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:30 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Dan schiet besparen hierop inderdaad niet zo op. Je kan misschien het bezit van een caravan delen met iemand die in dezelfde situatie zit (deed ik altijd met mijn auto) als je deze toch minder dan 10% van het jaar gebruikt. Maar dat moet je willen en zelf inschatten wat extra financiele ruimte je waard is.
Delen is geen optie wat ons betreft, dan hebben we liever de kosten alleen :)

Neemt niet weg dat ik al wat alternatieve adresjes voor stalling heb die ik ga bellen.
Tja....
pi_131999077
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:44 schreef CafeRoker het volgende:
Onderhoudscontracten zijn een stuk zekerheid, maar financieel zijn ze maar voor een van de twee partijen voordelig. En zelf ben je niet die partij.

Even de onderhoudsdiscussie in het midden gelaten zit je ook nog met de zekerheid van snelle service bij plotselinge kou. Maar je kunt je afvragen of je dat niet net zo goed kunt ondervangen met het achter de hand houden van twee straalkacheltjes.
En die richten op je "warm"water leiding voor de douche ;)
Tja....
pi_131999138
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:49 schreef CafeRoker het volgende:
De kosten die ik bij de afweging van een huisje huren VS eigen caravan ook mis zijn de veel hogere brandstofkosten tijdens de vakantie, en de kosten van een eventuele grotere auto met bijbehorende hogere onderhoudskosten en verbruik door het jaar heen. Nu gaat het ts niet alleen om de zomervakantie en zijn er blijkbaar ook niet-financiėle redenen om hem te houden maar om de discussie zuiver te houden moet je dit ook meenemen.

Net als de afschrijving op de caravan.. Die mis ik ook. 'Hij is al betaald' is natuurlijk geen argument.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:57 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Jij snapt het! Als je zo rekent zou het zomaar kunnen dat het huren van een caravan voor een paar weken per jaar financieel veel goedkoper is. Je moet je financien dan ook helemaal doorlichten (zonder emoties) en voor een termijn van 5-10 jaar. Daaruit trek je een conclusie.
Ik heb alleen geen extra brandstofkosten omdat ik een leaseauto heb :) De auto in het overzicht is de auto van mijn vrouw.
Dus is wel degelijk in de afweging meegenomen, had het alleen nog niet vermeld. En nee, ik heb geen grotere auto genomen alleen vanwege de caravan. Ik zou hoe dan ook een auto van dit formaat hebben genomen, dus er is geen sprake van hogere bijtelling.

En de afschrijving is geen uitgave, en moet daarom nu niet meegrekend worden. Ik kijk alleen naar de uitgaven. De reservering hiervoor zit in het sparen wat we van het vakantiegeld doen.
Tja....
pi_131999338
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:18 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

De onderhoudsmonteur heeft jou in je systeem staan of niet, daar heb je geen kladje voor nodig :')

Misschien moet je is beginnen met nadenken?
Ach vroeger toen het nog "officieel ging"
Gebruikte ik ook alleen maar zelfstandige ondernemers.
Dan krijg je ook alleen maar een kladje.
Dan sta je ook niet in het "systeem"

Misschien moet je je niet zo druk maken, doe het nu zelf.
Kost me eigenlijk bijna niks :) mocht het buiten het onderhoud mijn verwarming uitvalt kan dat 2 dagen duren en is dat niet meteen verholpen dus een paar dagen een koude douche.

maar ondertussen bespaarde het mij een onderhoud contract van ¤480

En ja zelf onderhoud doen kan wat langer duren maar het is niet moeilijk.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 11:17:52 #71
62913 Blik
The one and Only!
pi_131999392
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:06 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

1 x in de 5 jaar schoon laten maken is natuurlijk wachten op problemen. Die van mij was 3 jaar niet schoongemaakt en stond op het punt om het te begeven vanwege alle troep die blijft hangen.
pi_131999458
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:43 schreef BertV het volgende:

[..]

WA, max 12.000km, goedkope auto, 8 schadevrije jaren.
3 schadevrije jaren en ben alle sites weer afgefietst, ik kom niet goedkoper dan 20 per maand }:|
pi_131999499
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:06 schreef Kloontje1234567890 het volgende:

[..]

En die richten op je "warm"water leiding voor de douche ;)
Probleemdenker, dat is veel minder acuut dan een bevroren huis.
pi_131999510
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:17 schreef Blik het volgende:

[..]

1 x in de 5 jaar schoon laten maken is natuurlijk wachten op problemen. Die van mij was 3 jaar niet schoongemaakt en stond op het punt om het te begeven vanwege alle troep die blijft hangen.
Ik zei dus: in de tussentijd doe ik het zelf.
pi_131999609
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:22 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Ik zei dus: in de tussentijd doe ik het zelf.
Maar dat kan toch helemaal niet!
pi_131999610
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:44 schreef deadly_kiss het volgende:
een tent, vouwwagen, huizenruil zijn ook opties, en goedkoper.
Bij de kosten voor de caravan zou je ook onderhoud en afschrijving moeten meerekenen. Een caravan is wel duurder dan alleen de stallingskosten.
TO lijkt meer voor de sport te willen bezuinigen, maar als hij echt financiele problemen zou hebben zou de caravan beter weg kunnen natuurlijk.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 11:30:18 #77
37248 BertV
Klei indiaan
pi_131999746
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:20 schreef Nies het volgende:

[..]

3 schadevrije jaren en ben alle sites weer afgefietst, ik kom niet goedkoper dan 20 per maand }:|
Schadevrije jaren zijn het belangrijkste. Ik zit nu bij FBTO, nog net met de oude assurantiebelasting.
Per jaar betalen scheelt ook weer.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 11:35:51 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_131999930
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:25 schreef poemojn het volgende:

[..]

een tent, vouwwagen, huizenruil zijn ook opties, en goedkoper.
Bij de kosten voor de caravan zou je ook onderhoud en afschrijving moeten meerekenen. Een caravan is wel duurder dan alleen de stallingskosten.
TO lijkt meer voor de sport te willen bezuinigen, maar als hij echt financiele problemen zou hebben zou de caravan beter weg kunnen natuurlijk.
Maar TS zit niet in de financiėle problemen, dus hoeft die ook niet als een bezetene te bezuinigen op dingen die die leuk vind en voor zijn plezier doet.

TS wil gewoon kijken waar die op zijn jaarlijkse lasten kan bezuinigen zonder dat het teveel pijn doet in afname van luxe e.d. Dat lijkt me een vrij normale en gezonde vraag. Ik ben TS niet eens en ik word er al moe van om continue maar te lezen dat die caravan de deur uit moet. Het slaat namelijk helemaal nergens op. TS moet dan maar niet op vakantie gaan?
pi_132000035
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:35 schreef Blik het volgende:

[..]

Maar TS zit niet in de financiėle problemen, dus hoeft die ook niet als een bezetene te bezuinigen op dingen die die leuk vind en voor zijn plezier doet.

TS wil gewoon kijken waar die op zijn jaarlijkse lasten kan bezuinigen zonder dat het teveel pijn doet in afname van luxe e.d. Dat lijkt me een vrij normale en gezonde vraag. Ik ben TS niet eens en ik word er al moe van om continue maar te lezen dat die caravan de deur uit moet. Het slaat namelijk helemaal nergens op. TS moet dan maar niet op vakantie gaan?
Helemaal mee eens, maar ts gaf volgens mij wel aan nauwelijks een buffer te hebben en dat is dan weer niet gezond. Dat maakt alternatieven als 'caravan delen' dan zo slecht nog niet.
pi_132000059
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:35 schreef Blik het volgende:

[..]

TS wil gewoon kijken waar die op zijn jaarlijkse lasten kan bezuinigen zonder dat het teveel pijn doet in afname van luxe e.d.
dat zeg ik toch?
pi_132000150
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:54 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Hoe selectief wil je dit samenvatten dan?
[ afbeelding ]

Dat plaatje toont in 1 oogopslag aan dat de soep in dit topic veel heter wordt opgediend dan deze is. Verlaag de kinderopvangtoeslag en een whopping 41% van de respondenten geeft aan dat ze hier zelf een oplossing voor zullen verzinnen.
Maar die oplossing is dat 20% minder gaat werken! Dat kost tocht ook een hoop voor de overheid aan belastingopbrengsten? Goed die zullen deels wel weer opgevangen worden, maar deels ook niet.

De vraag is dus in hoeverre je hiermee bespaart, rekening houdend met het feit dat ook de macro-economie met dergelijke maatregelen naar de knoppen geholpen wordt.

quote:
Ik vind dat je niet alles kunt hebben op kosten van een ander. Als je economische vrijheid op prijs stelt zal je misschien je kinderplannen wat moeten bijstellen.
Aan de andere kant heb je daar ook een goed punt, als sociaal liberaal (jaja ze bestaan :D) vind ik dat iedereen veel individuele vrijheid moet hebben, maar ook die mogelijkheid voor die vrijheid moet hebben. De praktische invulling hiervan is beste lastig (en af ten toe best tegenstrijdig :+ )
pi_132000348
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:42 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Maar die oplossing is dat 20% minder gaat werken! Dat kost tocht ook een hoop voor de overheid aan belastingopbrengsten? Goed die zullen deels wel weer opgevangen worden, maar deels ook niet.

De vraag is dus in hoeverre je hiermee bespaart, rekening houdend met het feit dat ook de macro-economie met dergelijke maatregelen naar de knoppen geholpen wordt.
Je bespaart er keihard 3 miljard euro mee. Als 20% minder gaat werken en dat schijnbaar het grootste probleem is waarom zou je de andere 80% dan financieren met miljarden?

quote:
Aan de andere kant heb je daar ook een goed punt, als sociaal liberaal (jaja ze bestaan :D) vind ik dat iedereen veel individuele vrijheid moet hebben, maar ook die mogelijkheid voor die vrijheid moet hebben. De praktische invulling hiervan is beste lastig (en af ten toe best tegenstrijdig :+ )
Als je iets wil moet je er maar voor werken zou ik zeggen. Iedereen heeft alle vrijheid om keuzes te maken maar dat betekent ook dat iedereen de plicht zou moeten hebben om zichzelf in de gemaakte keuze te bedruipen.
pi_132001215
Als die uren werk ingevuld worden door mensen die nu bijstand of ww krijgen bespaar je er nog wel meer mee.
pi_132001779
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:49 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je iets wil moet je er maar voor werken zou ik zeggen. Iedereen heeft alle vrijheid om keuzes te maken maar dat betekent ook dat iedereen de plicht zou moeten hebben om zichzelf in de gemaakte keuze te bedruipen.
Helemaal mee eens, maar het zou niet moeten uitmaken of je ouders geld hebben om je studie te bekostigen of niet, of dat je chronisch ziek bent en daarom niet voor de volle 100% mee kunt draaien. Dat zijn namelijk geen keuzes meer.
pi_132001979
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 12:38 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar het zou niet moeten uitmaken of je ouders geld hebben om je studie te bekostigen of niet, of dat je chronisch ziek bent en daarom niet voor de volle 100% mee kunt draaien. Dat zijn namelijk geen keuzes meer.
Uiteraard, voor dit soort gevallen zijn dan ook regels bedacht om ze te ondersteunen. Voor mensen met kinderen zou dat niet zo moeten zijn, het is immers een keuze om kinderen te hebben en er naast te willen werken.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 13:15:44 #86
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_132002719
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:03 schreef Kloontje1234567890 het volgende:
Ja, dat is een bewuste keuze geweest :) Op die manier blijft de achterblijver hypotheekvrij achter namelijk.
Maar waarom zou je dat willen? Een kleine hypotheek is toch ook acceptabel?

Ik heb de ORV zodanig gezet dat er nog een ton overblijft. Daarmee verlagen de maandelijkse kosten tot iets wat m'n vriendin met haar kind nog goed kan betalen.. Het is een verzekering, geen loterij.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_132003117
Ik ben al denk ik meer dan 10 jaar klant van ziggo en alleen in het begin zat ik op het medium abonnement en nu al jaren steevats op het laagste. Is meer dan voldoende snelheid voor alles.
Misschien zit daar nog een besparing in.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 9 oktober 2013 @ 14:12:36 #88
62913 Blik
The one and Only!
pi_132004438
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 13:15 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik heb de ORV zodanig gezet dat er nog een ton overblijft. Daarmee verlagen de maandelijkse kosten tot iets wat m'n vriendin met haar kind nog goed kan betalen.. Het is een verzekering, geen loterij.
Wij hebben ook de constructie dat er 150k overblijft mocht 1 van de 2 overlijden. Dat is goed te doen met 1 kind. Kosten zijn ook zeer beperkt, namelijk 24 euro per maand
  woensdag 9 oktober 2013 @ 14:13:54 #89
62913 Blik
The one and Only!
pi_132004473
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 10:10 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

Lekker is dat dan...
En in de huidige markt zadel je haar ook met een flinke schuld op waarschijnlijk... Goed geregeld :N
pi_132004750
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 12:47 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Uiteraard, voor dit soort gevallen zijn dan ook regels bedacht om ze te ondersteunen. Voor mensen met kinderen zou dat niet zo moeten zijn, het is immers een keuze om kinderen te hebben en er naast te willen werken.
Je hebt gelijk, maar je moet het in breder perspectief zien.
Stel dat hetgeen jij schrijft gebeurd. Dat betekent dat in principe alleen de mensen die op 1 inkomen een heel gezin kunnen onderhouden kunnen beginnen aan kinderen. Mensen die bv een minimuminkomen hebben kunnen dan geen kinderen onderhouden. Toch zie je dat die mensen toch kinderen krijgen. Dit betekent dat deze kinderen in enorme armoede opgroeien, terwijl ZIJ hier niet voor hebben gekozen.
Daarnaast zie je ook dat als je mensen helpt in opvang van kinderen ze eerder geneigd zijn te werken, wat betekent dat de beroepsbevolking stijgt. In tijden waarbij er een normaal werkloosheidcijfer is betekent dat dat je als land meer werk kan verzetten, wat economische groei betekent. Deze economische groei omgezet in euros kan weleens veel meer zijn dan de hulp die je geeft aan gezinnen. Dit gebeurde in de jaren 90. Toen gingen massaal vrouwen werken, wat automatisch betekende dat er meer werk kon worden verzet, gezinnen meer inkomen hadden, etc.

Dan heb ik ook even buiten beschouwing gelaten dat kinderen nodig zijn in een samenleving om de oudere generatie te voorzien en om een samenleving draaiende te houden. Dus dat stimuleren met geld voor opvang van kinderen werpt ook zo zijn vruchten af.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_132004824
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:12 schreef Blik het volgende:

[..]

Wij hebben ook de constructie dat er 150k overblijft mocht 1 van de 2 overlijden. Dat is goed te doen met 1 kind. Kosten zijn ook zeer beperkt, namelijk 24 euro per maand
Of je hebt een duur huis (=hoge hypotheek) of je verzekering is schreeuwend duur.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 14:36:13 #92
62913 Blik
The one and Only!
pi_132005199
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Of je hebt een duur huis (=hoge hypotheek) of je verzekering is schreeuwend duur.
2 personen ieder voor 150k verzekerd, dus 12 euro p.p. (hypotheek van 300k)Was op dat moment in ieder geval by far de goedkoopste ORV die we konden vinden. Ik vind het persoonlijk niet veel geld, 144 euro per jaar om voor 150k verzekerd te zijn.
pi_132005292
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:49 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Je bespaart er keihard 3 miljard euro mee. Als 20% minder gaat werken en dat schijnbaar het grootste probleem is waarom zou je de andere 80% dan financieren met miljarden?

[..]

Wat kortzichtig zeg. Waarom alleen kijken naar de kosten en niet naar de opbrengsten/
Ik wil kinderopvang, dus gaan zowel mijn vrouw als ik ervoor werken. Hierdoor is het bedrag dat wij aan de overheid betalen als extra BTW (luxe goederen), inkomstenbelasting, accijns vanwege extra benzine hoger dan het bedrag dat wij aan kinderopvangtoeslag ontvangen.
Ohja, en wij maken gebruik van een gastouder. Door deze extra inkomsten betaald zij ook meer inkomstenbelasting en BTW aan luxe goederen.

Samenvatting: zonder kinderopvangtoeslag is kinderopvang niet te betalen en krijgt de overheid onder aan de streep alleen maar minder binnen.

Oh, en als ik jou goed begrijp ben jij tegen elke subsidie? Als dat doorgevoerd wordt, dan worden opleidingen ook vele malen duurder, en is hoger onderwijs echt alleen voor de rijken.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 14:43:31 #94
62913 Blik
The one and Only!
pi_132005420
Dat kinderopvang niet te betalen is, is ook de schuld van de overheid zelf. De hoeveelheid eisen die gesteld worden aan de inrichting van een kdv is absurd, en de daarbij behorende prijs voor het meubilair ook. Vb. in Italiė is de kinderopvang slechts 3 euro per uur

maargoed, verder een hele andere discussie
  woensdag 9 oktober 2013 @ 14:43:31 #95
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_132005421
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 13:15 schreef Hallmark het volgende:
Nou, dat ligt er aan.
Het is niet ondenkbaar dat, als de meestverdienende en meestwerkende (qua uren) partner overlijdt, de overblijvende partner niet 1-2-3 genoeg inkomen heeft, zéker als je in ogenschouw neemt dat de kinderen, die dan een ouder hebben verloren, waarschijnlijk extra tijd en aandacht nodig hebben waardoor de overblijvende partner ook niet zomaar fulltime kan of wil gaan werken.

quote:
Wij hebben een ORV die ¤30k hoger is dan de totale hypotheeksom, maar wel annuļtair dalend om de premie niet te overdrijven (en aangezien we sparen/aflossen voor de hypotheeklening loopt dat aardig in de pas). Maar als ik zou overlijden, daalt het bruto inkomen opeens wel van grofweg ¤5000 naar grofweg ¤1500 per maand (nabestaandenuitkering en toeslagen niet meegerekend). Zelfs een kleine resthypotheek is dan geen garantie op voldoende te kunnen leven. Zeker als dat ook nog eens gaat inhouden dat er méér uitgegeven zal moeten worden aan kinderopvang, aangezien ik ook niet fulltime werk om de kinderen niet 4 dagen kinderopvang in de maag te splitsen ;)

Die besparing op de ORV is, zeker als je jong bent, ook vrij beperkt. Wij betalen ¤30 per maand voor de ORV, op 2 levens, ¤250k verzekerd, annuitair dalend. Wat bespaar je als je een ton rest overhoudt? Niet veel meer dan een tientje per maand.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_132005610
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:43 schreef Blik het volgende:
Dat kinderopvang niet te betalen is, is ook de schuld van de overheid zelf. De hoeveelheid eisen die gesteld worden aan de inrichting van een kdv is absurd, en de daarbij behorende prijs voor het meubilair ook. Vb. in Italiė is de kinderopvang slechts 3 euro per uur

maargoed, verder een hele andere discussie
Ik ken de regelgeving in Italiė niet: betaalt de bevolking 3 euro per uur, en wordt de rest bv gesubsidieerd door de overheid? Moeten de KDV'en het doen met 3 euro per uur per kind? Je kan wel een vergelijking maken, maar dat een uurtje KDV hier ¤ 6,50 kost betekend nog niet dat de netto kosten ook nog dit bedrag zijn.
Daarnaast liggen de brutolonen in Italiė natuurlijk ook nog een stuk lager.
pi_132005669
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar je moet het in breder perspectief zien.
Stel dat hetgeen jij schrijft gebeurd. Dat betekent dat in principe alleen de mensen die op 1 inkomen een heel gezin kunnen onderhouden kunnen beginnen aan kinderen.
Nee hoor, zie de eerrder aangehaalde bronnen. Een enorm groot percentage zal de opvang op een andere manier regelen.
quote:
Dan heb ik ook even buiten beschouwing gelaten dat kinderen nodig zijn in een samenleving om de oudere generatie te voorzien en om een samenleving draaiende te houden. Dus dat stimuleren met geld voor opvang van kinderen werpt ook zo zijn vruchten af.
In hoeverre is de productie van kinderen gestegen sinds de gesubsidieerde kinderopvang zo uit de klauwen loopt?

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:38 schreef jroz het volgende:

Samenvatting: zonder kinderopvangtoeslag is kinderopvang niet te betalen en krijgt de overheid onder aan de streep alleen maar minder binnen.
Zonder toeslag zoeken mensen zelf een oplossing. Opvang elders of minder werken. Het werk moet sowieso gedaan worden dus heel je verhaal over belasting en btw gebeurt toch wel, met of zonder kinderen maar niet noodzakelijkerwijs door je werkende vrouw.

quote:
Oh, en als ik jou goed begrijp ben jij tegen elke subsidie? Als dat doorgevoerd wordt, dan worden opleidingen ook vele malen duurder, en is hoger onderwijs echt alleen voor de rijken.
Ik ben tegen subsidie die nergens voor nodig is. Er zijn meer dan voldoende mensen om de beschikbare banen te vullen, dat hoeft helemaal niet met subsidies te worden bekostigd.
pi_132005825
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:13 schreef Blik het volgende:

[..]

En in de huidige markt zadel je haar ook met een flinke schuld op waarschijnlijk... Goed geregeld :N
Niet iedereen koopt een huis voor een prijs die het niet waard is...

De waarde van mijn grond (1200m2 a 140¤/m2) plus de waarde van het huis en garage is ruim meer waard dan de restschuld bij de bank... ;)
  woensdag 9 oktober 2013 @ 14:57:07 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132005852
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:36 schreef Blik het volgende:

[..]

2 personen ieder voor 150k verzekerd, dus 12 euro p.p. (hypotheek van 300k)Was op dat moment in ieder geval by far de goedkoopste ORV die we konden vinden. Ik vind het persoonlijk niet veel geld, 144 euro per jaar om voor 150k verzekerd te zijn.
Onze ORV kost een stuk meer iig, nou is die ook voor een hoger bedrag, maar het zit waarschijnlijk vooral in onze leeftijden....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_132006090
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:51 schreef Wokkel het volgende:
[..]

Zonder toeslag zoeken mensen zelf een oplossing. Opvang elders of minder werken. Het werk moet sowieso gedaan worden dus heel je verhaal over belasting en btw gebeurt toch wel, met of zonder kinderen maar niet noodzakelijkerwijs door je werkende vrouw.
Onderzoek en realiteit... Vaak liggen die ver uit elkaar. Weet je hoe dat gaat? Onderzoeksbureau stapt op wat mensen af en stelt hen de vraag 'wat als...'. Vervolgens geven deze makkelijk aan dat ze wel iets anders zoeken. Dat betekend niet dat het ook daadwerkelijk gevonden wordt.

Daarnaast leven we nu toevallig in een periode met hoge werkloosheid, maar wanneer alles weer aantrekt en de bedrijven staan te springen om personeel is het aantal mensen die kinderen kunnen opvangen veel beperkter.
Stel ik zou nu een 'gratis' alternatief MOETEN zoeken, dan kan ik niets anders bedenken dan minder werken. Mijn baas zal hier niet een extra werknemer voor aannemen, maar mij wel minder gaan betalen, waardoor ik dus minder afdraag aan de overheid. Oh ja, hij verwacht wel dat ik nog even veel werk blijf verzetten.

quote:
Ik ben tegen subsidie die nergens voor nodig is. Er zijn meer dan voldoende mensen om de beschikbare banen te vullen, dat hoeft helemaal niet met subsidies te worden bekostigd.
Ik ben ook tegen subsidie de nergens voor nodig is. Dus subsidies op bv onderwijs en kinderopvang vind ik goed, omdat dat wel ergens voor nodig is. Zoals ik net al zei zitten we nu toevallig in een periode met hoge werkloosheid, maar straks niet meer. Of moet de overheid per jaar gaan bepalen of kinderopvangtoeslag wordt uitgekeerd of niet? Ohja, en in lang niet alle branches zijn genoeg mensen om plekken in te vullen. In mijn branche is een groot tekort aan specialisten. En nee, daar kan je niet iemand die nu thuis zit, zonder ervaring, neerzetten.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 15:10:29 #101
62913 Blik
The one and Only!
pi_132006246
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:50 schreef jroz het volgende:

[..]

Ik ken de regelgeving in Italiė niet: betaalt de bevolking 3 euro per uur, en wordt de rest bv gesubsidieerd door de overheid? Moeten de KDV'en het doen met 3 euro per uur per kind? Je kan wel een vergelijking maken, maar dat een uurtje KDV hier ¤ 6,50 kost betekend nog niet dat de netto kosten ook nog dit bedrag zijn.
Daarnaast liggen de brutolonen in Italiė natuurlijk ook nog een stuk lager.
Er is geen subsidie van de overheid, een uur kdv kost daar gewoon rond de 3 euro waar die in NL 6,50 - 7,00 kost. Onze overheid heeft daar enorme invloed op vanwege de bizarre eisen die er allemaal gesteld worden aan kinderdagverblijven. En ja, onze uurlonen zijn ook hoger, dus dat speelt ook een rol.

Kortom: de overheid is er zelf debet aan dat ze zoveel geld kwijt zijn aan kinderopvangtoeslag, door de bizarre eisen die er gesteld worden wordt de uurpijs hoger, waardoor een normaal gezin niet zonder subsidie de kdv kan betalen.

het is dus erg makkelijk om de NL bevolking de schuld te geven van dat ze leven op de kosten van de overheid, maar het is diezelfde overheid die het onbetaalbaar maakt
  woensdag 9 oktober 2013 @ 15:11:22 #102
62913 Blik
The one and Only!
pi_132006278
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:56 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

Niet iedereen koopt een huis voor een prijs die het niet waard is...

De waarde van mijn grond (1200m2 a 140¤/m2) plus de waarde van het huis en garage is ruim meer waard dan de restschuld bij de bank... ;)
nou vooruit dan :)

Overigens is een ORV ook vaak verplicht gesteld door de hypotheekverstrekker
pi_132006349
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:05 schreef jroz het volgende:

[..]

Onderzoek en realiteit... Vaak liggen die ver uit elkaar. Weet je hoe dat gaat? Onderzoeksbureau stapt op wat mensen af en stelt hen de vraag 'wat als...'. Vervolgens geven deze makkelijk aan dat ze wel iets anders zoeken. Dat betekend niet dat het ook daadwerkelijk gevonden wordt.

Daarnaast leven we nu toevallig in een periode met hoge werkloosheid, maar wanneer alles weer aantrekt en de bedrijven staan te springen om personeel is het aantal mensen die kinderen kunnen opvangen veel beperkter.
Stel ik zou nu een 'gratis' alternatief MOETEN zoeken, dan kan ik niets anders bedenken dan minder werken. Mijn baas zal hier niet een extra werknemer voor aannemen, maar mij wel minder gaan betalen, waardoor ik dus minder afdraag aan de overheid. Oh ja, hij verwacht wel dat ik nog even veel werk blijf verzetten.
Dat is wel heel erg micro bekeken, op de grote schaal wordt die arbeid gewoon ingevuld met andere arbeiders. Sowieso zijn veel 'moeder'baantjes parttime dus de baas is allang gewend aan mensen die een paar uurtjes komen werken om een gat in te vullen.

quote:
Ik ben ook tegen subsidie de nergens voor nodig is. Dus subsidies op bv onderwijs en kinderopvang vind ik goed, omdat dat wel ergens voor nodig is. Zoals ik net al zei zitten we nu toevallig in een periode met hoge werkloosheid, maar straks niet meer. Of moet de overheid per jaar gaan bepalen of kinderopvangtoeslag wordt uitgekeerd of niet? Ohja, en in lang niet alle branches zijn genoeg mensen om plekken in te vullen. In mijn branche is een groot tekort aan specialisten. En nee, daar kan je niet iemand die nu thuis zit, zonder ervaring, neerzetten.
De overheid zou moeten investeren in kennis zodat de mensen die nu en straks werkloos zijn het werk kunnen doen in branches waar dat wellicht moeilijker is. Verder: Als jouw branche zo specifiek is dat er niemand voor te krijgen is dan heb je vast voldoende salaris om de opvang van te betalen.

Met de toeslag die de overheid uitkeert wordt een hele tak van semi-ambtenaren onderhouden, kijk eens naar de opvangcentra die failliet gaan nu de regeling iets versoberd is. Dat betekent dat er dus zonder toeslag geen vraag is naar zoveel opvang.
pi_132006361
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:10 schreef Blik het volgende:

[..]

Er is geen subsidie van de overheid, een uur kdv kost daar gewoon rond de 3 euro waar die in NL 6,50 - 7,00 kost. Onze overheid heeft daar enorme invloed op vanwege de bizarre eisen die er allemaal gesteld worden aan kinderdagverblijven. En ja, onze uurlonen zijn ook hoger, dus dat speelt ook een rol.

Kortom: de overheid is er zelf debet aan dat ze zoveel geld kwijt zijn aan kinderopvangtoeslag, door de bizarre eisen die er gesteld worden wordt de uurpijs hoger, waardoor een normaal gezin niet zonder subsidie de kdv kan betalen.

het is dus erg makkelijk om de NL bevolking de schuld te geven van dat ze leven op de kosten van de overheid, maar het is diezelfde overheid die het onbetaalbaar maakt
Ik ben het helemaal met je eens dat de overheid bepaalde dingen erg duur maakt. Maar NETTO is een KDV voor de ouders dus niet eens zoveel duurder als in Italiė, na aftrek kinderopvangtoeslag. Als je dan ook nog rekening houdt met het loon in Italiė en NL zal de kinderopvang in beide landen procentueel gezien ongeveer hetzelfde gedeelte van je inkomen opslokken.
pi_132006412
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:14 schreef jroz het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens dat de overheid bepaalde dingen erg duur maakt. Maar NETTO is een KDV voor de ouders dus niet eens zoveel duurder als in Italiė, na aftrek kinderopvangtoeslag. Als je dan ook nog rekening houdt met het loon in Italiė en NL zal de kinderopvang in beide landen procentueel gezien ongeveer hetzelfde gedeelte van je inkomen opslokken.
En hoe duur is de kinderopvang voor mensen die geen ouder zijn? In NL en in Italie?
pi_132006538
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:13 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg micro bekeken, op de grote schaal wordt die arbeid gewoon ingevuld met andere arbeiders. Sowieso zijn veel 'moeder'baantjes parttime dus de baas is allang gewend aan mensen die een paar uurtjes komen werken om een gat in te vullen.
En jij bekijkt het weer erg korte termijn. Nu is er genoeg opvang te vinden, maar als alle babyboomers met pensioen zijn, dan liggen de banen voor het oprapen (gelukkig kunnen we dan gastarbeiders uit Bulgarije en Roemeniė aannemen :'))
quote:
De overheid zou moeten investeren in kennis zodat de mensen die nu en straks werkloos zijn het werk kunnen doen in branches waar dat wellicht moeilijker is. Verder: Als jouw branche zo specifiek is dat er niemand voor te krijgen is dan heb je vast voldoende salaris om de opvang van te betalen.
Helaas dat niet, dat je in een branche werkt waar weinig ervaren personen in te vinden zijn betekend niet dat het ook meteen een dikbetaalde baan is.
quote:
Met de toeslag die de overheid uitkeert wordt een hele tak van semi-ambtenaren onderhouden, kijk eens naar de opvangcentra die failliet gaan nu de regeling iets versoberd is. Dat betekent dat er dus zonder toeslag geen vraag is naar zoveel opvang.
Zoals ik ook al aangaf als reactie op Blik: de overheid maakt bepaalde dingen ook te duur. In dit stuk geef ik je gelijk. Dat ik voor kinderopvangtoeslag ben, betekend niet dat ik heel de kinderopvang in NL perfect geregeld vind.
pi_132006631
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:15 schreef Wokkel het volgende:

[..]

En hoe duur is de kinderopvang voor mensen die geen ouder zijn? In NL en in Italie?
Geen idee, weet jij het?
Maar als je het zo wilt spelen: Hoe duur is de woninghuurmarkt voor mensen in NL die geen huurwoning hebben?
Hoe duur is onderwijs voor mensen die particulier onderwijs hebben gevolgd en geen kinderen hebben?
etc. etc.
pi_132006713
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:21 schreef jroz het volgende:

[..]

Geen idee, weet jij het?
Maar als je het zo wilt spelen: Hoe duur is de woninghuurmarkt voor mensen in NL die geen huurwoning hebben?
Hoe duur is onderwijs voor mensen die particulier onderwijs hebben gevolgd en geen kinderen hebben?
etc. etc.
De vergelijking die jij maakte is pas eerlijk als je de kosten die de kinderloze belastingbetaler ook mee rekent.
pi_132006862
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:23 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De vergelijking die jij maakte is pas eerlijk als je de kosten die de kinderloze belastingbetaler ook mee rekent.
Klopt.
Wat ik er echter mee wil zeggen is dat iedereen ook een deel belasting betaald voor faciliteiten waar die nooit gebruik van zou maken.
En ja, een persoon die bovengemiddeld verdiend, zonder kinderen, in een koophuis betaald dan inderdaad meer belasting aan faciliteiten waar die geen gebruik van maakt, dan een getrouwd stel met 2 kinderen, in een sociale huurwoning, met minimum loon.
Op deze manier is het verschil in arm en rijk in NL erg laag geweest. Dat is dus die mooie verzorgingsstaat waarin we geleefd hebben, waar de VVD en PvdA nu vanaf willen.
pi_132006982
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:28 schreef jroz het volgende:

Op deze manier is het verschil in arm en rijk in NL erg laag geweest. Dat is dus die mooie verzorgingsstaat waarin we geleefd hebben, waar de VVD en PvdA nu vanaf willen.
Erm... er wordt nu op allerlei manier juist voor gezorgd dat er nauwelijks verschillen meer zijn :')

Nivelleren is een feest. Het maakt netto geen donder meer uit of je 2500 of 2750 bruto verdient, omdat er ergens wel weer een subsidiekraantje druppelt...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 9 oktober 2013 @ 15:35:39 #111
62913 Blik
The one and Only!
pi_132007142
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Erm... er wordt nu op allerlei manier juist voor gezorgd dat er nauwelijks verschillen meer zijn :')

Nivelleren is een feest. Het maakt netto geen donder meer uit of je 2500 of 2750 bruto verdient, omdat er ergens wel weer een subsidiekraantje druppelt...
je chargeert het wel een beetje, maar je hebt verder absoluut gelijk. Als ik nu meer ga verdienen betaal ik belasting, maar krijg ik ook bijvoorbeeld minder kinderopvangtoeslag terug. Door 250 euro meer bruto te verdienen, ga je er netto waarschijnlijk maar 100 euro op vooruit als je geluk hebt.
pi_132007661
Zeg Wokkel, waarom mag gezien de stevige belastingdruk de burger niet iets terugverwachten? Daarnaast is het gebrek aan zelfredzaamheid juist voor een groot deel veroorzaakt door diezelfde belastingen. Als je een beetje redelijk inkomen hebt en toeslagen en aftrekposten buiten beschouwing laat schenk je als gezin elk jaar een fabrieksnieuwe Astra aan de overheid. Elk jaar weer opnieuw. Op die manier blijft er niet heel veel over om zelf je zaakjes te regelen of verantwoordelijkheid te nemen.
pi_132007723
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:52 schreef CafeRoker het volgende:
Zeg Wokkel, waarom mag gezien de stevige belastingdruk de burger niet iets terugverwachten? Daarnaast is het gebrek aan zelfredzaamheid juist voor een groot deel veroorzaakt door diezelfde belastingen. Als je een beetje redelijk inkomen hebt en toeslagen en aftrekposten buiten beschouwing laat schenk je als gezin elk jaar een fabrieksnieuwe Astra aan de overheid. Elk jaar weer opnieuw. Op die manier blijft er niet heel veel over om zelf je zaakjes te regelen of verantwoordelijkheid te nemen.
Als je iets terug verwacht zal de overheid alleen maar groeien. We kunnen beter met zijn allen zeggen "Hey overheid, hou eens op met dat betuttel dat regelen we zelf wel' zodat we al die belasting niet hoeven te betalen.
pi_132008762
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:54 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je iets terug verwacht zal de overheid alleen maar groeien. We kunnen beter met zijn allen zeggen "Hey overheid, hou eens op met dat betuttel dat regelen we zelf wel' zodat we al die belasting niet hoeven te betalen.
geloof je het zelf? :')
Daarnaast niemand is verplicht om toeslagen aan te vragen.
pi_132043634
http://www.bright.nl/amaz(...)ast-nu-ook-nederland

Opzeggen dat dure TV abonnement dus.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 18:54:56 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132044274
Want alles wordt op internet ook uitgezonden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_132044510
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 18:34 schreef announcement het volgende:
http://www.bright.nl/amaz(...)ast-nu-ook-nederland

Opzeggen dat dure TV abonnement dus.
Geen verzending naar Europa. Goeie tip!
pi_132044533
Dan haal je m gewoon van marktplaats oid, voldoende verkrijgbaar.
pi_132152576
Gewoon bellen met de betreffende dienstverlener. Ik betaalde bij UPC ongeveer 72 euro per maand. voor tv met dvr, extra kastje en extra zenders. en internet 50 mb.
Ik heb gewoon gebeld en gezegd dat ik het te duur vind, aangezien er overal aanbiedingen zijn voor nieuwe abonnees.
Ze kwamen met een voorstel. mijn internet ging terug naar 25 mb (snel zat) de rest bleef allemaal hetzelfde. ik betaal nu 48 euro pm.
Energie net zo. gewoon via internet opgeven dat je gaat overstappen. binnen een week had ik een aanbieding op de deurmat liggen voor een jaar lang 50% korting op stroom ( in werkelijkheid is dat slechts 4 cent per KWH. maar toch... bij 3000kwh per jaar is het toch 120 euro)

Mobiel bellen, neem gewoon een simonly bij Simyo ofzo. Rechtsbijstandsverzekeing, heb je die echt nodig? die begrafenisverzekering is al genoeg over gezegd, die is gewoon duur. ik betaal 7 euro per maand p.p.
pi_132187874
De Ziggo abbonementen zijn inmiddels aangepast :) Ik heb in ieder geval Sport1 er uit geknald en ook de internetsnelheid naar beneden gegooid.

Op de Telegraaf las ik ook nog dit: http://www.telegraaf.nl/o(...)ren_op_stroom__.html

Nooit geweten dat vloerverwarming zo een invloed had, maar wij hebben dus ook vloerverwarming. Dit is dan misschien een verklaring voor de wat hogere energielasten :)
Tja....
pi_132290827
Nog meer zaken die het etiket "prijzig"hebben en waar je misschien op kan bezuinigen?
Dat houdt ook in dus het inkopen van etenswaren en alles wat ermee gerelateerd is. :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2013 12:18:49 ]
  zondag 24 november 2013 @ 16:30:30 #122
58560 Oksel
Gezellig.
pi_133577439
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 15:11 schreef Blik het volgende:

[..]

nou vooruit dan :)

Overigens is een ORV ook vaak verplicht gesteld door de hypotheekverstrekker
Ik heb bewust geen ORV, want geen restschuld bij executieverkoop.

Verder net even een optelsom gemaakt van vaste kosten:

Particulier
Hypotheek bruto ¤ 1.242,00
Ziggo ¤ 59,00
Zorgverzekering Luuk ¤ 90,00
Zorgverzekering Nicole ¤ 120,00
Verzekeringspakket woning ¤ 35,00
Auto BMW ¤ 53,67
Brandstof BMW ¤ 60,00
Gemeentelijke belastingen (riool / afval) ¤ 38,77
Usenet / Netflix ¤ 15,00
Gas / Water / Licht ¤ 150,00