abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:26:07 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131850299
Welkom in deel 34 van ons gezellige docententopic.

Een luchtig, gezellig topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:26:58 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131850310
lapo uit de vorige.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 17:51 schreef Janneke141 het volgende:
Zo, was dat even een heerlijk kamp. Sfeer onder de kinderen was top, onder de staf ook, minstens 30 kinderen hun angst-voor-bos-in-het-donker laten overwinnen, 2 nieuwe stelletjes, en een superfanatieke zeskamp tussen alle klassen. Briljant!
Volgende week ouderavonden, ben ook benieuwd of die er nog wat over zeggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131850534
Ik hoorde op t radionieuws weer wat onderwijsplannen en ik vond mezelf ineens zo naar en cynisch...

http://www.nu.nl/politiek(...)n-bedrijfsleven.html
Kwak
pi_131863711
Dat vind ik nou net een prima idee, en dat zeg ik niet vaak over plannen van OCW :) Veel mensen uit het bedrijfsleven nemen als zij-instromer of gastdocent een kijkje in het onderwijs, lijkt me leuk en zinvol als die mogelijkheid er de andere kant op ook komt.

En het feit dat kiezen voor het leraarschap nu vaak betekent dat je het je hele leven blijft, ook als je er allang genoeg van hebt, lijkt me zeker een factor die mensen kan afschrikken. Niemand wil zo'n verzuurde oude docent worden die nergens anders aan de bak komt maar wel nog twintig jaar moet.
pi_131869720
En we doen in deze reeks ook weer mee.
pi_131870458
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 00:15 schreef ShadyLane het volgende:
Dat vind ik nou net een prima idee, en dat zeg ik niet vaak over plannen van OCW :) Veel mensen uit het bedrijfsleven nemen als zij-instromer of gastdocent een kijkje in het onderwijs, lijkt me leuk en zinvol als die mogelijkheid er de andere kant op ook komt.

En het feit dat kiezen voor het leraarschap nu vaak betekent dat je het je hele leven blijft, ook als je er allang genoeg van hebt, lijkt me zeker een factor die mensen kan afschrikken. Niemand wil zo'n verzuurde oude docent worden die nergens anders aan de bak komt maar wel nog twintig jaar moet.
daar heb je wel gelijk in, maar het idee is dan wel een beetje dat je leraar zijn er "wel even" bij kan doen....

daarnaast vind ik er veel praktische haken en ogen aan zitten. nóg meer parttime collega's met kleine banen, maakt de continuiteit er niet beter op binnen de sectie, maakt overleg lastiger, maakt vergaderen lastiger, en met een drukke andere baan erbij: zou jij nog naar schoolfeesten komen, mee op kamp gaan?

als je dit wilt moet het hele systeem mee veranderen. misschien is dat goed, maar dan moet het wel gebeuren zeg maar...
Kwak
  zondag 6 oktober 2013 @ 20:56:07 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131913875
Onlangs twee boeken over het VMBO verschenen: "Spijbelen doe je maar thuis" van Trudy Coenen en "Van deze kinderen ga je houden" van Anja Vink. Eerste boek gaat over eigen ervaringen van Coenen op het VMBO (ondertitel: "Verhalen uit het VMBO"), het tweede boek gaat over een VMBO in de Randstad, waar de schrijfster elke week een dag meeliep met een brugklas en achter in de klas zat.

Heb ze allebei besteld. Heeft iemand ze al gelezen?
.
pi_131914341
Wat voor vragen worden zoal gesteld tijdens een sollicitatiegesprek? Ik kan zelf wel wat bedenken, maar ik ben benieuwd of ik nog wat nieuws hoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2013 21:04:59 ]
pi_131914610
Wat ik met andere sollicitaties had waren standaardvragen als "Noem eens zwakke punten van jezelf" enzo
pi_131914971
Die had ik inderdaad ook in gedachten; wat voor docent ben je, wat kan beter.

Ik heb morgen een gesprek voor een ander vak dan ik eigenlijk mag geven, en bovendien op een vmbo-school terwijl ik eerstegraads ben. Het zal dus ook wel even over de vakinhoud gaan, maar ook over de manier waarop ik met ordeproblematiek om denk te gaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 oktober 2013 @ 23:29:14 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_131923094
Er wordt ook vaak gevraagd hoe je met gedifferentieerd lesgeven omgaat.
pi_131930843
Fijne dag van de leraar iedereen! Krijgen julle ook taart? :9 of is er bij jullie iets leuks georganiseerd?
pi_131932865
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 23:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Er wordt ook vaak gevraagd hoe je met gedifferentieerd lesgeven omgaat.
O ja, dat is ook zo'n droombeeld dat een schoolleiding vaak heeft.
pi_131943896
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:25 schreef Dragonberry het volgende:
Fijne dag van de leraar iedereen! Krijgen julle ook taart? :9 of is er bij jullie iets leuks georganiseerd?
Nope, alleen taart. Wel een lekkere c_/
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 7 oktober 2013 @ 19:00:51 #15
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_131944411
Een chocoladereep met een zelfgemaakt papiertje er omheen. Dat was het dit jaar. Normaal krijgen we altijd een super lekkere appelflap. Dit jaar helaas niet.
pi_131944772
Vlaai, wie immer... Maar goed, er is in elk geval aan gedacht!
Kwak
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:55:03 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131975871
Ik had het gezien, fantastische antireclame voor het (V)MBO. Een belangrijke reden waarom veel ouders per se willen dat hun kind een kans krijgt om minstens met het HAVO te starten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131975916
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:08:43 #20
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_131976060
quote:
Wat een helden zijn het toch. Fantastische tv dat Pownews, daar worden we met z'n allen een stuk beter van.
Dit, dus.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:19:38 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131976334
Tja, die tienduizenden scholieren die gewoon 'goedemorgen' zeggen als ze binnenkomen zijn natuurlijk niet zo interessant hè.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131976570
Dat is natuurlijk wel zo maar probeer op een gymnasium maar eens deze reacties te verzamelen. Ja, ze leggen een vergrootglas op de kansloze jongeren die op die school zitten maar het feit alleen al dat ze op die VMBO-school bij zo veel jongeren spontaan zo'n reactie krijgen (al dan niet een beetje opgejut) is niet best. Ik kan dan wel begrijpen dat veel ouders erg teleurgesteld zijn als ze te horen krijgen dat hun kind op zo'n VMBO-school moet starten. Dit met de kanttekening dat niet alle VMBO-scholen zo'n problematische groep leerlingen aantrekken. Het probleem van het VMBO is dat niet alleen de minder intelligente leerlingen daar terecht komen maar ook veel ernstig gedragsgestoorde leerlingen en leerweigeraars daar terecht komen. Ideaal gesproken zouden die groepen gescheiden worden met een streven naar uiteindelijke integratie indien er voldoende verbetering is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131980109
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is natuurlijk wel zo maar probeer op een gymnasium maar eens deze reacties te verzamelen. Ja, ze leggen een vergrootglas op de kansloze jongeren die op die school zitten maar het feit alleen al dat ze op die VMBO-school bij zo veel jongeren spontaan zo'n reactie krijgen (al dan niet een beetje opgejut) is niet best. Ik kan dan wel begrijpen dat veel ouders erg teleurgesteld zijn als ze te horen krijgen dat hun kind op zo'n VMBO-school moet starten. Dit met de kanttekening dat niet alle VMBO-scholen zo'n problematische groep leerlingen aantrekken. Het probleem van het VMBO is dat niet alleen de minder intelligente leerlingen daar terecht komen maar ook veel ernstig gedragsgestoorde leerlingen en leerweigeraars daar terecht komen. Ideaal gesproken zouden die groepen gescheiden worden met een streven naar uiteindelijke integratie indien er voldoende verbetering is.
Ach zo'n filmpje is alleen maar stoere praat. Het is gewoon hip om school te 'haten'. Dat is op elke stroming.
pi_131980784
Volgens mij is hier het boek van Peter Teitler weleens genoemd toch? Net een lezing van hem gehad, was heel leuk en leerzaam :) Niet echt nieuwe dingen gehoord die niet in het boek stonden, maar wel leuk om het van hem zelf te horen ipv lezen. Ik vind het voor mezelf wel wat toevoegen, omdat waar hij het over had precies is waar ik nu even flink mee aan de slag ben op stage. Orde en straffen. Nu nog gaan toepassen..
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:21:53 #25
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_131980868
Wie geeft deze gast eens een schop onder de reet?
KLB / Leraren die zeiken over werk
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_131980918
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:21 schreef OudeBok het volgende:
Wie geeft deze gast eens een schop onder de reet?
KLB / Leraren die zeiken over werk
ik ga het niet eens lezen, dank je.
Kwak
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:23:54 #27
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131980971
Och, als ik me om elke post over leraren druk zou moeten maken.... ;)

Dat boek van Teitler was "Lessen in Orde", toch? Nog niet gelezen.
.
pi_131981588
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Och, als ik me om elke post over leraren druk zou moeten maken.... ;)

Dat boek van Teitler was "Lessen in Orde", toch? Nog niet gelezen.
klopt! Staan goede dingen in :)
pi_131984147
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:20 schreef Dragonberry het volgende:
Volgens mij is hier het boek van Peter Teitler weleens genoemd toch? Net een lezing van hem gehad, was heel leuk en leerzaam :) Niet echt nieuwe dingen gehoord die niet in het boek stonden, maar wel leuk om het van hem zelf te horen ipv lezen. Ik vind het voor mezelf wel wat toevoegen, omdat waar hij het over had precies is waar ik nu even flink mee aan de slag ben op stage. Orde en straffen. Nu nog gaan toepassen..
Hah, medestudent! :D (denk ik?)

Het KLB-topic komen er alleen maar meer van naar mate de eerste toetsweek (alom aanwezig tegenwoordig) dichterbij gaat komen. Het is overigens wel een heel erg tam topic in vergelijking met wat je elders ziet. :')
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_131985131
kijkt er iemand naar "altijd wat" op ned 2? over succesvolle/bevlogen docenten en hun aanpak? ik was t vergeten, is al een half uur bezig...
Kwak
pi_131986657
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:17 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Hah, medestudent! :D (denk ik?)
haha denk het wel dan :P Het was lekker druk in de collegezaal.
pi_131991104
Verspilde moeite heb ik een policy over, daar doe ik niet aan :P Geklaag over leraren gaat immers zo lekker makkelijk, helemaal anoniem op een forum. In de les doet dit soort leerling zijn mond doorgaans niet open en zijn ze enkel actief vlak voor een toets, tsja, dan ga ik me er zelf ook niet druk over maken.

Lessen in orde van Teitler is inderdaad een heel erg fijn boek! Zitten veel handige handvatten (pun intended) in, helemaal als je niet veel ervaring hebt.
pi_131991917
ik ben ook wel enthousiast over dit boek:

http://www.bol.com/nl/p/teach-like-a-champion/1001004008105507/

Beetje hysterisch Amerikaans, maar wel veel praktische handvatten om meer uit je leerlingen te halen. In het inkijkexemplaar van het bijbehorende praktijkboek/werkboek (waar je ook goed zonder kunt) kun je de technieken opgesomd zien:

http://www.amazon.co.uk/g(...)62081&seller=&sr=8-2
Kwak
pi_131999169
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:36 schreef kwakz0r het volgende:
ik ben ook wel enthousiast over dit boek:

http://www.bol.com/nl/p/teach-like-a-champion/1001004008105507/

Beetje hysterisch Amerikaans, maar wel veel praktische handvatten om meer uit je leerlingen te halen. In het inkijkexemplaar van het bijbehorende praktijkboek/werkboek (waar je ook goed zonder kunt) kun je de technieken opgesomd zien:

http://www.amazon.co.uk/g(...)62081&seller=&sr=8-2

Had dit filmpje al wel eens gezien, de abstract nog niet. Het is erg Amerikaans inderdaad, maar wel nuttige tips zo te zien. Overigens, 100% rendement geloof ik niet zo in, maar dat zal wel weer Amerikaans zijn lijkt me :P
  woensdag 9 oktober 2013 @ 16:18:42 #35
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_132008565
Ik heb vorig jaar een cursus gehad over 'teach like a champion'. Er zitten nuttige technieken tussen, maar niet alle technieken zijn in alle klassen te gebruiken. Ik sta zelf voor de klas op een basisschool. Dat is natuurlijk anders dan de middelbare school. Ook heb ik nu kleuters en daar zijn minder technieken toe te passen merk ik. Vorig jaar in groep 3 kon ik er meer gebruiken.
pi_132032554
Pff, heb echt één klas waarbij zoveel excuusleerlingen in zitten. Ze hebben constant smoesjes dat ze hun werk niet af hebben waarbij niet geschuwd wordt om elkaar te overtroeven. Het varieert van open bruggen, lekke banden, kapotte kettingen, tot bijna-aanrijdingen-waardoor-wij-zo-geschrokken-zijn-en-daardoor-tien-minuten-te-laat-zijn-smoesjes, en uiteraard de welbefaamde familielid X is overleden.

Word er een beetje geërgerd van. Echt zo apart dat de sfeer in de ene klas zo anders kan zijn dan de ander, want met andere klassen heb ik dit dus niet.
pi_132033273
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:07 schreef danzazlol het volgende:

[..]

Ach zo'n filmpje is alleen maar stoere praat. Het is gewoon hip om school te 'haten'. Dat is op elke stroming.
ik zeg niet dat elke vmbo zo is, maar een hoop echt wel. En zoals bram zegt, op vwo vindt je dit soort types echt niet.
There are only 151 Pokémon.
  Redactie Games donderdag 10 oktober 2013 @ 11:36:23 #38
181272 crew  Noppie2000
pi_132033562
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 10:57 schreef Wizzor het volgende:
Pff, heb echt één klas waarbij zoveel excuusleerlingen in zitten. Ze hebben constant smoesjes dat ze hun werk niet af hebben waarbij niet geschuwd wordt om elkaar te overtroeven. Het varieert van open bruggen, lekke banden, kapotte kettingen, tot bijna-aanrijdingen-waardoor-wij-zo-geschrokken-zijn-en-daardoor-tien-minuten-te-laat-zijn-smoesjes, en uiteraard de welbefaamde familielid X is overleden.

Word er een beetje geërgerd van. Echt zo apart dat de sfeer in de ene klas zo anders kan zijn dan de ander, want met andere klassen heb ik dit dus niet.
Wat voor stappen heb je ondernomen om dit gedrag te stoppen?
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:11:27 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132036246
Mijn halve mentor(brug)klas is gisteren als één grote groep naar de kermis in de stad geweest. Ze hebben elkaar gevonden!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132042669
Pff, ik had het gevoel dingen redelijk op de rails te hebben na de eerste paar weken, maar even een kleine terugslag vandaag.
Ik heb het gevoel dat ik al een aardige band heb opgebouwd met sommige klassen (leerlingen), sommigel essen gingen goed, andere liepen wat minder, maar de resultaten op de SO's waren over het algemeen goed te noemen.
Regie blijft mijn zwakste punt, en mijn 3 lessen van vandaag gingen zo slecht. Ik voelde me soms weer alsof ik het voor het eerst stond te doen, zoals vorig jaar aan het begin van mijn stage. Het gevoel hebben dat wat je ook zegt ze je niet serieus nemen, en steeds vervallen in geroezemoes.
Ik moet eerder groter durven ingrijpen, ik weet van mezelf dat ik het altijd op de vriendelijke manier probeer en dat dat niet altijd de weg is maar ik vind het lastig om die knop om te zetten.

Kleine tegenvaller dus, maar morgen met 2 van de 3 klassen (beiden 4 Havo) nieuwe kans.

[ Bericht 34% gewijzigd door Tha_Bartman op 10-10-2013 18:03:36 ]
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  donderdag 10 oktober 2013 @ 20:16:44 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132046943
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 10:57 schreef Wizzor het volgende:
Pff, heb echt één klas waarbij zoveel excuusleerlingen in zitten. Ze hebben constant smoesjes dat ze hun werk niet af hebben waarbij niet geschuwd wordt om elkaar te overtroeven. Het varieert van open bruggen, lekke banden, kapotte kettingen, tot bijna-aanrijdingen-waardoor-wij-zo-geschrokken-zijn-en-daardoor-tien-minuten-te-laat-zijn-smoesjes, en uiteraard de welbefaamde familielid X is overleden.
Ik heb een tijdje in mijn lokaal een grote poster aan de muur gehad die vol stond met dit soort smoezen. Deze:



quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 17:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
Het gevoel hebben dat wat je ook zegt ze je niet serieus nemen, en steeds vervallen in geroezemoes.
Ik moet eerder groter durven ingrijpen, ik weet van mezelf dat ik het altijd op de vriendelijke manier probeer en dat dat niet altijd de weg is maar ik vind het lastig om die knop om te zetten.
Ik herken het uit mijn beginperiode. Komt wel goed. ;)
.
pi_132047495
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 20:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik herken het uit mijn beginperiode. Komt wel goed. ;)
Ik maak me ook nog geen zorgen zo in mijn eerste jaar (al zie ik natuurlijk wel parallellen met vorig jaar, en mijn leerpunten van toen). Ik heb de afgelopen weken ook wel flink ingezet op contact leggen, dat begon natuurlijk bij namen leren, maar ook regelmatig even praatjes maken (ook met " moeilijkere" leerlingen) zo leren zij mij kennen en leer ik hen kennen. De volgende stappen, strakkere regie en dergelijke die zijn gevoelsmatig nu aan de beurt.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:12:25 #43
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_132074832
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 20:33 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Ik maak me ook nog geen zorgen zo in mijn eerste jaar (al zie ik natuurlijk wel parallellen met vorig jaar, en mijn leerpunten van toen). Ik heb de afgelopen weken ook wel flink ingezet op contact leggen, dat begon natuurlijk bij namen leren, maar ook regelmatig even praatjes maken (ook met " moeilijkere" leerlingen) zo leren zij mij kennen en leer ik hen kennen. De volgende stappen, strakkere regie en dergelijke die zijn gevoelsmatig nu aan de beurt.
Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:
1. een rustige les met leerlingen die hun huiswerk hebben gemaakt. Dan geef je les zonder het gevoel dat jij weer de enige bent die wat doet in de klas.
2. je punt duidelijk gemaakt.

Cruciaal is wel dat je dit doorspreekt met je afdelingsleider, die moet achter je staan. Anders krijg je achteraf geëmmer. Ze moeten daar aankomen en tegen een muur oplopen, anders werkt het niet. En spreek precies door hoe je het doet: inclusief aankondiging in de klas, en inclusief goed opletten dat het huiswerk in de agenda komt.

Dit alles uiteraard nadat je 2 weken al verschillende keren hebt aangegeven dat huiswerk gemaakt dient te worden, etc etc. Ik maak op uit je verhaal dat je al op dat punt bent.

Als je verder een redelijk tot goede band hebt met genoeg leerlingen, dan pikken ze dit wel van je. Ze weten namelijk zelf heus wel dat het niet klopt wat ze doen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_132082540
Hoi!
Ik ben een eerstejaars AOLB studente. Laatst kreeg ik van iemand een site getipt maar ik kan deze site niet meer vinden en de persoon in kwestie zal ik voorlopig niet spreken.
Het was een site met heel veel verschillende lesideeen. Ik meende dat het schoolpleinen.nl was maar dit is hem niet. Het is ook niet .net of .be oid.
Weet iemand welke site ik bedoel?
pi_132086821
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:12 schreef ErikT het volgende:

[..]

Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:
1. een rustige les met leerlingen die hun huiswerk hebben gemaakt. Dan geef je les zonder het gevoel dat jij weer de enige bent die wat doet in de klas.
2. je punt duidelijk gemaakt.

Cruciaal is wel dat je dit doorspreekt met je afdelingsleider, die moet achter je staan. Anders krijg je achteraf geëmmer. Ze moeten daar aankomen en tegen een muur oplopen, anders werkt het niet. En spreek precies door hoe je het doet: inclusief aankondiging in de klas, en inclusief goed opletten dat het huiswerk in de agenda komt.

Dit alles uiteraard nadat je 2 weken al verschillende keren hebt aangegeven dat huiswerk gemaakt dient te worden, etc etc. Ik maak op uit je verhaal dat je al op dat punt bent.

Als je verder een redelijk tot goede band hebt met genoeg leerlingen, dan pikken ze dit wel van je. Ze weten namelijk zelf heus wel dat het niet klopt wat ze doen.
ik heb vorig jaar succes gehad in 4H met een soortgelijke maar iets zachtere methode. de teamleider wilde liever niet dat ik mensen echt de les uit stuurde, en deze methode werkte misschien wel beter.

mensen die het huiswerk niet hadden zette ik achterin de klas, met een moeilijke tekst om te maken, met de mededeling: de hele les, geen geluid, geen vraag, geen woord. jij doet je werk niet, dan mag je ook niet meedoen. hoor ik je wel, dan ga je er uit.

mensen die het wel hadden zaten voorin, en die konden eindelijk zonder afleiding goede uitleg krijgen.

eerste les 17 man achterin
tweede les 8
derde les 2
daarna niet meer nodig geweest omdat de klas eindelijk doorhad hoeveel verschil een goede werksfeer maakte...

wel in overleg doen met de teamleider zoiets!
Kwak
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:46:41 #46
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_132088769
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:12 schreef ErikT het volgende:

[..]

Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:
1. een rustige les met leerlingen die hun huiswerk hebben gemaakt. Dan geef je les zonder het gevoel dat jij weer de enige bent die wat doet in de klas.
2. je punt duidelijk gemaakt.

Cruciaal is wel dat je dit doorspreekt met je afdelingsleider, die moet achter je staan. Anders krijg je achteraf geëmmer. Ze moeten daar aankomen en tegen een muur oplopen, anders werkt het niet. En spreek precies door hoe je het doet: inclusief aankondiging in de klas, en inclusief goed opletten dat het huiswerk in de agenda komt.

Dit alles uiteraard nadat je 2 weken al verschillende keren hebt aangegeven dat huiswerk gemaakt dient te worden, etc etc. Ik maak op uit je verhaal dat je al op dat punt bent.

Als je verder een redelijk tot goede band hebt met genoeg leerlingen, dan pikken ze dit wel van je. Ze weten namelijk zelf heus wel dat het niet klopt wat ze doen.
Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.
Ik moet veel meer (en ook effectiever) bovengedrag gaan vertonen, sneller mijn ordeladder opgaan en durven ingrijpen, op papier weet ik het wel, maar nu moet het er ook uit gaan komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tha_Bartman op 12-10-2013 08:10:34 ]
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_132093624
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:46 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.
Ik moet veel meer (en ook effectiever) bovengedrag gaan vertonen, sneller mijn ordeladder opgaan en durven ingrijpen, op papier weet ik het wel, maar nu moet het er ook uit gaan komen.
Hm, ik heb dat in mijn derde jaar nog steeds wel eens hoor. Wordt elk jaar beter, dat wel.
Kwak
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 09:21:11 #48
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_132093769
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 09:05 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Hm, ik heb dat in mijn derde jaar nog steeds wel eens hoor. Wordt elk jaar beter, dat wel.
Ja, ik verwacht ook geen wonderen dit jaar, het is een het begin van een lange periode van leren & groeien. Sommige mensen hebben dat overwicht van nature (mijn begeleider van vorig jaar bijvoorbeeld) en bij mij is dat iets wat zal moeten groeien, en dat weet ik, dus geef ik mezelf ook daar gewoon de tijd voor. Dat neemt niet weg dat je er soms van kan balen ;)
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_132094047
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:46 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.
Ik moet veel meer (en ook effectiever) bovengedrag gaan vertonen, sneller mijn ordeladder opgaan en durven ingrijpen, op papier weet ik het wel, maar nu moet het er ook uit gaan komen.
Ach, ik heb dit ook hoor, terwijl ik regelmatig van men te horen krijg er 'dominant' uit te zien (kale kop, baard). Het probleem is dat je zo'n nieuwe rol absoluut nog niet gewend bent en je als volwassene veel te redelijk bent. Ik ben ook te veel geneigd om maar uit te gaan van vanzelfsprekende fatsoensnormen, terwijl je als docent ook je moet laten gelden en assertief de orde moet opeisen. En da's best apart in het begin.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:19:28 #50
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132097593
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 09:50 schreef Friek_ het volgende:
Het probleem is dat je zo'n nieuwe rol absoluut nog niet gewend bent en je als volwassene veel te redelijk bent. Ik ben ook te veel geneigd om maar uit te gaan van vanzelfsprekende fatsoensnormen,
Dit kan ook zeer zeker wanneer je eenmaal een "naam" hebt opgebouwd op school en de leerlingen je kennen.
.
pi_132097643
Wat ik mij zat af te vragen, ik ben bijna klaar met mijn opleiding tot tweedegraads docent bedrijfseconomie en algemene economie. Maar door het enorme aantal zij-instromers die ontslagen zijn in het bedrijfsleven is er een groot aanbod van mensen die solliciteren voor leraar economie, waardoor mijn baankans enorm afneemt.

Nou is er aan de andere kant een vrij groot te kort aan wiskunde docenten. Ik heb ooit getwijfeld tussen docent wiskunde of docent economie. Destijds voor economie gekozen maar ik ben vrij goed in wiskunde en vind het ook een leuk vak. Wat zijn mijn opties wanneer ik mij na mijn diploma wil laten omscholen tot docent wiskunde? Mag ik direct aan de slag, en naast mijn baan de wiskundige vakken halen? En aan hoeveel studiepunten moet ik denken? Alleen de wiskunde vakken +- 90? Of moet ik ook vakdidactiek en stages doen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand hier meer over?
pi_132097670
Ik meen dat hier een potje voor is, maar zeker weten doe ik het niet.
pi_132097916
Als je een baan kan vinden op een school waar ze het niet erg vinden dat je de wiskunde vakken nog niet hebt kan je gewoon aan de slag. Ligt er waarschijnlijk aan hoe hoog de nood is om een wiskunde docent.
Daarnaast zal je gewoon alle vakinhoudelijke en vakdidactische vakken moeten volgen. Misschien niet allemaal, maar je zal moeten bespreken welke vrijstellingen er kunnen worden gegeven.
pi_132098839
Of voor eerstegraads gaan. Voor tweedegraders economie is relatief weinig werk omdat dat vak vaak pas vanaf klas 3 wordt gegeven. Bij scheikunde idem.
pi_132098860
Ik zat een beetje te kijken op het internet, maar kan weinig vinden. Zie toevallig wel dat je je kan laten omscholen tot docent Nederlands als je al een bevoegdheid heb voor 90 studiepunten.

Op dit moment loop ik stage op een ROC, dus kan ik niet terecht met deze vragen. Mijn slb'er wist het ook niet. Misschien anders gewoon een mailtje sturen naar wat scholen en hopen op antwoord.
pi_132102190
Herken het.

Bij de meeste klassen gaat het prima. Maar ik heb 1 echt irritante 3 havo sportklas.
Ook nog een keer na LO, dus helemaal opgefokt, dan vaak te weinig pauze gehad (vinden ze).

Veel gepraat (niet bepaalde personen), huiswerk bespreken gaat enorm traag.
Ik merk dat ik bij deze klas dan moeite heb consequent strafwerk uit te delen.

Van de week ook een andere drukke 3havo klas 1 les voor de toets, even strak aangepakt, strafwerk hoeveelheid verdubbeld. Toch 3 moeten geven en 1 jongen vrij snel op de gang gezet. Dat hielp, want de rest van de klas was vrij stil en stelde inhoudelijke vragen over de toets.

Maar op die eerste klas krijg ik geen vat (andere docenten rapporteren hetzelfde).

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 09:05 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Hm, ik heb dat in mijn derde jaar nog steeds wel eens hoor. Wordt elk jaar beter, dat wel.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_132105900
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 13:33 schreef Dragonberry het volgende:
Als je een baan kan vinden op een school waar ze het niet erg vinden dat je de wiskunde vakken nog niet hebt kan je gewoon aan de slag. Ligt er waarschijnlijk aan hoe hoog de nood is om een wiskunde docent.
Daarnaast zal je gewoon alle vakinhoudelijke en vakdidactische vakken moeten volgen. Misschien niet allemaal, maar je zal moeten bespreken welke vrijstellingen er kunnen worden gegeven.
Ik heb les met een paar wiskundeleraren (zo'n 4 personen) die eerstegraadsleraar zijn en lesgeven in wiskunde maar geen wiskundediploma's hebben. Zij-instromers? Ik begrijp niet waarom ze het salaris niet wat verhogen als er een tekort is aan wiskundigen die eerstegraadsleraar zijn. In ieder geval goed om te weten dat ze wel nog wat relevante vakken volgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 13 oktober 2013 @ 21:06:27 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132136307
Ben inmiddels aan het lezen in "Spijbelen doe je maar thuis" van Trudy Coenen. Word een beetje nerveus van het boek. Het heeft een hoog "kijk mij eens de ideale leraar uithangen"-gehalte. Er wordt ook vrij regelmatig gewezen naar het feit dat ze ooit Leraar van het Jaar was.

Leerlingen op excursie in Londen, mogen niet tegelijkertijd als groep bij Harrod's naar binnen, maar verdeeld in 3 groepen. Gaat ze naar de bewakers om te vragen waarom dat is, want zij is het er niet mee eens. Pfff... Een verhaal van een leerlinge met een IQ van 89, die dankzij haar van 3VMBO naar 3HAVO kan, en vervolgens een mailtje stuurt dat ze op 4VWO zit. Je hoort nog net geen "Hallelujah"-gezang... Misschien verandert het nog - ben nu ongeveer op de helft van het boek..
.
pi_132248944
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 21:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ben inmiddels aan het lezen in "Spijbelen doe je maar thuis" van Trudy Coenen. Word een beetje nerveus van het boek. Het heeft een hoog "kijk mij eens de ideale leraar uithangen"-gehalte. Er wordt ook vrij regelmatig gewezen naar het feit dat ze ooit Leraar van het Jaar was.

Leerlingen op excursie in Londen, mogen niet tegelijkertijd als groep bij Harrod's naar binnen, maar verdeeld in 3 groepen. Gaat ze naar de bewakers om te vragen waarom dat is, want zij is het er niet mee eens. Pfff... Een verhaal van een leerlinge met een IQ van 89, die dankzij haar van 3VMBO naar 3HAVO kan, en vervolgens een mailtje stuurt dat ze op 4VWO zit. Je hoort nog net geen "Hallelujah"-gezang... Misschien verandert het nog - ben nu ongeveer op de helft van het boek..
Ik heb op bol.com even het inkijkexemplaar bekeken, wat een ongeloofwaardige kolder over dat Harrods zeg :') Haar leerlingen zouden ongetwijfeld wel even el Fayed hebben aangesproken die daarna 3 buitenlandse tienermeisjes zijn eigen telefoonnummer zou hebben gegeven. Waarna het nog mooier wordt dat juf Coenen wel zo stoer is om hem even te bellen waarop die hele klas gratis voer krijgt bij Harrods. En dan zou ze nog wel even bellen naar nrc voor dit prachtige verhaal.

Iemand die wel een link naar het desbetreffende kan vinden? Want de bullshitkaart ligt hier al op tafel :')
  donderdag 17 oktober 2013 @ 14:12:48 #60
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132260332
En zo gaat het boek de hele tijd door... Ze gaat nog bellen met Lodewijk Asscher, krijgt Jeroen Pauw en Balkenende op bezoek, die even al zijn afspraken afzegt om les te gaan geven in haar klas. Een heel vermoeiend boek.

Ik ben nu bezig met "Van Deze Kinderen Ga Je Houden", door Anja Vink. Zij heeft een jaar lang achter in de klas gezeten bij een brugklas op een Rotterdams VMBO. Best okee, dat boek. Opeens lees ik: "Vanaf nu spreken we af dat we elkaar respecteren". Dat klinkt nog okee. Maar dán: "Bedankt voor dit moment". Ik kreeg spontaan jeuk.. Moet nog verder lezen, maar ik hou mijn hart vast.
.
pi_132285324
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 14:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En zo gaat het boek de hele tijd door... Ze gaat nog bellen met Lodewijk Asscher, krijgt Jeroen Pauw en Balkenende op bezoek, die even al zijn afspraken afzegt om les te gaan geven in haar klas. Een heel vermoeiend boek.

Ik ben nu bezig met "Van Deze Kinderen Ga Je Houden", door Anja Vink. Zij heeft een jaar lang achter in de klas gezeten bij een brugklas op een Rotterdams VMBO. Best okee, dat boek. Opeens lees ik: "Vanaf nu spreken we af dat we elkaar respecteren". Dat klinkt nog okee. Maar dán: "Bedankt voor dit moment". Ik kreeg spontaan jeuk.. Moet nog verder lezen, maar ik hou mijn hart vast.
Haha, zie het al voor me om zoiets zweverigs te zeggen in de klas, komt de geloofwaardigheid ongetwijfeld ten goede :D
Over die coenen, valt me nog mee dat ze Clinton en Mandela niet op bezoek heeft gehad. Het gemak waarmee zij mensen in hoogbeklede functies benaderd en bereid zijn dingen voor haar te doen is werkelijk geweldig :p

Vandaag lekker ontspannend dagje voor de boeg, 4 leestoetsen en een uurtje zelfstandig werk. Heb wel zin in het weekend in elk geval.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:00:32 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132295820
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 07:46 schreef Wizzor het volgende:
Het gemak waarmee zij mensen in hoogbeklede functies benaderd en bereid zijn dingen voor haar te doen is werkelijk geweldig :p
Brutale mensen hebben de halve wereld, of zoiets...
Ze geeft overigens wel toe in het boek dat mensen (ouders en collega's) haar wel eens irritant vinden. Kan ik me héél goed voorstellen!

[ Bericht 10% gewijzigd door Baba-O-Riley op 18-10-2013 15:40:05 ]
.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:29:22 #63
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132343465
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 14:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben nu bezig met "Van Deze Kinderen Ga Je Houden", door Anja Vink. Zij heeft een jaar lang achter in de klas gezeten bij een brugklas op een Rotterdams VMBO. Best okee, dat boek. Opeens lees ik: "Vanaf nu spreken we af dat we elkaar respecteren". Dat klinkt nog okee. Maar dán: "Bedankt voor dit moment". Ik kreeg spontaan jeuk.. Moet nog verder lezen, maar ik hou mijn hart vast.
Ik heb 'm bijna uit. Het aantal jeukmomentjes bleef voor mij behoorlijk beperkt.Ik geef les op een vrijwel geheel witte vmbo-school en toch was er een heleboel heel herkenbaar, op zich wel apart. Maar er stond dus weinig nieuws in. Maar wel leuk leesvoer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 20 oktober 2013 @ 13:10:41 #64
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132355451
Ik ben nu op driekwart. Na dat "Bedankt voor dit moment" is het me tot nu toe inderdaad meegevallen. Het is leuk om te lezen ja. Heel herkenbaar allemaal. Maar soms bekruipt me wel het gevoel alsof ik een stageverslag aan het lezen ben. Heb je dat niet? Zo van: "Docent staat voor de klas en geeft de uitleg. Leerling steekt vinger op. Leerling zegt: Blablabla. Daarna gebeurt zus en zo...". Afgewisseld met achtergrondinformatie over de school. Maar die zit dan ook weer in een stageverslag.

Al met al geen onprettig boek inderdaad.
.
pi_132399515
Ik zet ook even een linkje van mijn topic hier:
SES / Omscholing tot docent in het beroepsonderwijs?

Hoop dat jullie er misschien ook naar willen kijken.
pi_132428796
Hoi allemaal,

Ik wilde altijd al in het onderwijs werken. Daarom ben ik naar de pabo gegaan. Na 3 jaar kreeg ik een baan op een basisschool als leerkrachtondersteuner. Ik heb een aantal jaar voor de klas gestaan. Maar ja... 5 dagen werken en de pabo afmaken lukte niet echt. Na een aantal jaar heb ik de handdoek in de ring gegooid en ben ik gestopt in het basisonderwijs.

Het onderwijs blijft wel trekken. Daarom wil ik graag docent worden in het VO. Wat zijn de verschillen tussen het werk in het BO en VO? Heb je andere taken? Hoe zit het met de werkdruk? In het BO vond ik het behoorlijk druk, je was met van alles bezig, moest 25 kinderen op 10 gebieden blijven volgen... Ik hoor regelmatig dat mensen vanuit het BO overstappen naar het VO.

Ik heb de pabo voor 80% afgerond, maar heb geen zin meer om dit na jaren weer op te pakken. Kan ik als zij-instromer instromen in het VO, omdat ik al een aantal jaar ervaring heb en en groot deel van de pabo heb afgerond/? ik heb ook mbo 4 onderwijsassistentdiploma op zak. Of moet ik het doen met duaal/deeltijd?
pi_132428937
Als je een (groot) deel van de PABO hebt afgerond, zal je wel iets van vrijstelling krijgen bij een leraaropleiding, maar reken niet op heel veel vrijstelling. De vrijstellingen kunnen wel per opleiding verschillen. Je zal goed moeten kunnen onderbouwen/aantonen welke onderdelen je al beheerst om ze te kunnen overtuigen van vrijstellingen.
Hoe snel zo'n opleiding dan gaat, kunnen we niet zomaar zeggen. Deze vragen kan je veel beter zelf aan een studiecoordinator van een opleiding stellen.

Mijn vrouw heeft jaren in het BO gewerkt en nu op de PABO. Ik werk zelf in het VO. We ervaren beide werkdruk, maar ik kan niet aangeven of het in het BO of VO erger is.
In het VO merk ik dat er een verschil zit in werkdruk per vak. De collega's die talen geven hebben over het algemeen een grotere portie nakijkwerk dan bij bijvoorbeeld wiskunde in de onderbouw. Geen idee welk vak je wilt gaan geven, maar dat hangt er dus wel vanaf.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_132712316
http://www.nu.nl/politiek(...)s-beter-gemaakt.html

Mooi, toch?

Waarom zijn er dit jaar dan veel minder onvoldoendes voor allerlei vakken (Y-as) dan afgelopen jaren, met een vergelijkbaar % goede antwoorden (X-as)



Echt, hier kon je op wachten.

Bron
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_132726556
quote:
13s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 23:55 schreef Omentuva het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)s-beter-gemaakt.html

Mooi, toch?

Waarom zijn er dit jaar dan veel minder onvoldoendes voor allerlei vakken (Y-as) dan afgelopen jaren, met een vergelijkbaar % goede antwoorden (X-as)

[ afbeelding ]

Echt, hier kon je op wachten.

Bron
tsja, zolang niemand maar begrijpt hoe die cijfers tot stand komen kunnen ze er uit laten komen wat ze maar willen.

Nog zoiets: dat gezeur dat je toch ook niet door een onbevoegd chirurg geopereerd zou willen worden. Op zich wordt half Nederland door onbevoegde chirurgen geopereerd, artsen in opleiding leren immers ook voornamelijk in de praktijk en doen dat ook vaak zelfstandig. Eigenlijk heel vergelijkbaar met docentenin opleiding die daarnaast al les geven...
Kwak
pi_132745232
Aangezien de examens worden aangepast op het gemiddelde cijfer van de laatste jaren (als dat daalt dan maken ze de examens gemakkelijker) zegt zo'n vergelijking tussen twee jaren toch al weinig. Idem voor dat CITO-toetsje.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132749746
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 23:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aangezien de examens worden aangepast op het gemiddelde cijfer van de laatste jaren (als dat daalt dan maken ze de examens gemakkelijker) zegt zo'n vergelijking tussen twee jaren toch al weinig. Idem voor dat CITO-toetsje.
Vergeet ook de n-term niet, nog een belangrijk instrument in het kunnen bepalen van het gewenste gemiddelde.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_132750013
Iedereen hier het burgerinitiatief voor kleinere klassen al getekend? http://www.stopdeovervolleklassen.nl/tekenen.html
pi_132753170
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 07:40 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Vergeet ook de n-term niet, nog een belangrijk instrument in het kunnen bepalen van het gewenste gemiddelde.
Inderdaad, dankzij de n-term kom je automatisch rond het gemiddelde uit aangezien de n-term een functie is van de standaarddeviatie t.o.v. het gemiddelde wat gewenst wordt. Het lijkt mij beter om de normering niet te laten afhangen van de prestaties.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132753276
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 08:16 schreef ShadyLane het volgende:
Iedereen hier het burgerinitiatief voor kleinere klassen al getekend? http://www.stopdeovervolleklassen.nl/tekenen.html
Nog niet, ik ga het waarschijnlijk wel doen. Dat punt over een fatsoenlijk 'klimaat' in de klas bevalt me, ook op de universiteiten is dit een groot probleem met lokalen zonder ramen en slecht afgestelde/onderhouden airco. Ik merk zelf altijd dat ik veel sneller moet gapen in zo'n ruimte en dat ik me slechter kan concentreren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132754196
Gegoochel met cijfers doet me ook denken aan mijn vorige werkgever. Het niveau over de gehele linie was erg laag wat, logisch, gepaard gaat met slechte cijfers. Leerlingen/studenten gaan klagen dat ze lage cijfers krijgen bij mijn vak, waarop ik in vervolg hogere cijfers moet geven omdat anders te weinig mensen door konden naar hun volgende jaar :')

Aankaarten bij hogere leidinggevenden had geen zin want die waren het eens met mijn directe leidinggevende dat er genoeg doorstroming plaats moet vinden. Collega's waren het wel met mij eens, maar alleen wanneer er geen leidinggevende in de buurt was. Die situatie lijkt wel erg op die bewering van de examens. Als het waar is dan is het echt te belachelijk voor woorden.
pi_132754394
Eigenlijk zijn cijfers het meest belangrijke product van een school, terwijl hier ook het meest mee gefraudeerd wordt. Waarom bestaat het huidige cijfersysteem dan überhaupt nog? Als ik me niet vergis is compleet Scandinavie al lang van dit achterhaalde systeem, inclusief inspectie af en nog doen ze het bijzonder goed.
Dit, dus.
pi_132766666
Omdat meten=weten, en heb jij ooit gehoord van een bestuurslaag die zichzelf opheft? :+

Getekend, overigens.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_132787500
quote:
12s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:57 schreef Omentuva het volgende:
Omdat meten=weten, en heb jij ooit gehoord van een bestuurslaag die zichzelf opheft? :+

Getekend, overigens.
Ik geloof niet dat een meting van kwaliteit alleen met een cijfersysteem kan.
Dit, dus.
pi_132820096
Hoi! *O*.

Ik doe nu het tweejarig traject onderwijsassistent, en wil daarna hbo lerarenopleiding geschiedenis doen. Iemand hier die docent geschiedenis is?
En hoe de studie is?
  zaterdag 2 november 2013 @ 12:41:26 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132820283
Veel succes en veel plezier! Je weet dat de arbeidsmarkt voor geschiedenisdocenten op zijn zachtst gezegd niet rooskleurig is hè...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132820897
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:31 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat een meting van kwaliteit alleen met een cijfersysteem kan.
nee, maar zo ziet de bestuurslaag die bij de gratie daarvan bestaat dat natuurlijk wel ;)
Kwak
pi_132820955
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 november 2013 12:31 schreef Snowbells het volgende:
Hoi! *O*.

Ik doe nu het tweejarig traject onderwijsassistent, en wil daarna hbo lerarenopleiding geschiedenis doen. Iemand hier die docent geschiedenis is?
En hoe de studie is?
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
Veel succes en veel plezier! Je weet dat de arbeidsmarkt voor geschiedenisdocenten op zijn zachtst gezegd niet rooskleurig is hè...
^^ 400 reacties op een halve vacature.... oei oei...

maar goed, je weet niet hoe de markt zich ontwikkelt de komende jaren. op zich hebben wij nu bij GS inderdaad ook 4 stagiairs rondlopen, bij biologie 2 en bij aardrijkskunde 1. Dat zijn wel de vakken waar echt meer aanbod van mensen dan vraag is :Y
Kwak
pi_132821040
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 november 2013 12:31 schreef Snowbells het volgende:
Hoi! *O*.

Ik doe nu het tweejarig traject onderwijsassistent, en wil daarna hbo lerarenopleiding geschiedenis doen. Iemand hier die docent geschiedenis is?
En hoe de studie is?
Ik, en ik zeg: niet doen.

Veel succes trouwens.
pi_132822056
Hehe, dat hoor ik wel vaker. Maar geschiedenis is écht iets wat ik zelf heel erg leuk vind en in m'n vrije tijd ook mee bezig ben (films, boeken). Desnoods kan ik daarna op de uni geschiedenis doen, dat is net wat breder.
pi_132822214
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 november 2013 14:00 schreef Snowbells het volgende:
Hehe, dat hoor ik wel vaker. Maar geschiedenis is écht iets wat ik zelf heel erg leuk vind en in m'n vrije tijd ook mee bezig ben (films, boeken). Desnoods kan ik daarna op de uni geschiedenis doen, dat is net wat breder.
Dat laatste zou ik doen, maar je moet bij jezelf te rade gaan of dat haalbaar is aangezien je van het mbo af komt. Een lerarenopleiding geschiedenis (hbo) is m.i. weggegooid geld.

Een mooi vak is het wel.
pi_132822607
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 november 2013 14:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat laatste zou ik doen, maar je moet bij jezelf te rade gaan of dat haalbaar is aangezien je van het mbo af komt. Een lerarenopleiding geschiedenis (hbo) is m.i. weggegooid geld.

Een mooi vak is het wel.
Dromen mag altijd. ;( :D.
pi_132822825
Ik heb GS op de uni gedaan, (niet afgerond) dus als je vragen hebt :D
There are only 151 Pokémon.
pi_132822853
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 14:33 schreef Eenskijken het volgende:
Ik heb GS op de uni gedaan, (niet afgerond) dus als je vragen hebt :D
Waar?
  zaterdag 2 november 2013 @ 14:38:59 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132822981
Mijn teamleider heeft me gisteren gevraagd of ik een eindexamenklas (4 basis) over wil nemen van een collega die per 1 december ergens anders gaat werken. Moeilijk, moeilijk... :@
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132822984
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 november 2013 14:34 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waar?
UvA
There are only 151 Pokémon.
pi_132823043
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 14:38 schreef Janneke141 het volgende:
Mijn teamleider heeft me gisteren gevraagd of ik een eindexamenklas (4 basis) over wil nemen van een collega die per 1 december ergens anders gaat werken. Moeilijk, moeilijk... :@
waar zit je twijfel?
Kwak
  zaterdag 2 november 2013 @ 14:43:15 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132823091
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 14:41 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

waar zit je twijfel?
Ik werk nu vier dagen, en die dag rust heb ik (als beginnend docent) eigenlijk nog wel nodig. En met die klas extra wordt dat natuurlijk meer. Maar ik zie de uitdaging van een eindexamenklas ook wel...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132831882
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 november 2013 12:31 schreef Snowbells het volgende:
Hoi! *O*.

Ik doe nu het tweejarig traject onderwijsassistent, en wil daarna hbo lerarenopleiding geschiedenis doen. Iemand hier die docent geschiedenis is?
En hoe de studie is?
Ik wilde ook de lerarenopleiding geschiedenis doen, maar omdat het arbeidsperspectief (Zelfs stageplekken zijn zeer lastig te vinden) nagenoeg nul is, een ander vak gekozen. Geschiedenis hou ik nu als hobby, en daar beleef ik ook veel plezier aan :) Ik zou er nog goed over nadenken als ik jou was, en goed naar alternatieven kijken. Het is een kostbare opleiding en het zou zonde zijn als je aan het einde van de rit erachter komt dat het weggegooid geld is.
pi_132856437
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 14:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik werk nu vier dagen, en die dag rust heb ik (als beginnend docent) eigenlijk nog wel nodig. En met die klas extra wordt dat natuurlijk meer. Maar ik zie de uitdaging van een eindexamenklas ook wel...
Als je voelt dat je die dag echt nodig hebt, wordt die klas meer een belasting dan een uitdaging, denk ik. Zo'n examenklas komt toch nog wel 'ns voorbij? Maar ik snap het dilemma, hoor :)
  zondag 3 november 2013 @ 16:51:58 #95
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_132857948
Ik merk dat mijn klassen vaak slecht scoren op de toets bij het reproduceren van de zinnen uit het boek (stepping stones) zijn er hier nog talendocenten die een leuke/goede manier hebben om zinnen aan te leren bij leerlingen of wellicht een beter manier van toetsen dan pure reproductie.

Aan de ene kant is het natuurlijk een kwestie van stomweg uit je hoofd leren, en vervolgens reproduceren op de toets maar aan de andere kant is een foutje snel gemaakt en kost het relatief gemakkelijk veel punten.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  zondag 3 november 2013 @ 17:09:06 #96
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_132858495
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 16:51 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik merk dat mijn klassen vaak slecht scoren op de toets bij het reproduceren van de zinnen uit het boek (stepping stones) zijn er hier nog talendocenten die een leuke/goede manier hebben om zinnen aan te leren bij leerlingen of wellicht een beter manier van toetsen dan pure reproductie.

Aan de ene kant is het natuurlijk een kwestie van stomweg uit je hoofd leren, en vervolgens reproduceren op de toets maar aan de andere kant is een foutje snel gemaakt en kost het relatief gemakkelijk veel punten.
Misschien helpt het om de zinnen klassikaal te bespreken? In mijn herinnering stond er geen nederlandse vertaling bij en dat leert erg lastig.
Vanzelfsprekend was ik te lui om zelf de vertaling op te zoeken :')
Maar goed dat was persoonlijk het probleem wat ik ermee had.
  zondag 3 november 2013 @ 18:24:26 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132861174
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 16:51 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik merk dat mijn klassen vaak slecht scoren op de toets bij het reproduceren van de zinnen uit het boek (stepping stones) zijn er hier nog talendocenten die een leuke/goede manier hebben om zinnen aan te leren bij leerlingen of wellicht een beter manier van toetsen dan pure reproductie.
Ik maakte altijd stencils met oefeningen over die Stones. Ik heb het dan over VMBO. Dan trok ik die hele Stones uit elkaar. Ik begon met puzzeltjes zodat ze de afzonderlijke woordjes beter leerden schrijven, dan stukjes zin vertalen in het Engels, vervolgens Engelse zinsonderdelen in de goede volgorde zetten, etc.. Allemaal kleine oefeningetjes waarmee je hen dwingt om kritisch en secuur naar die zinnen te kijken. Vaak lezen ze ze 2 x door en hebben ze geen idee wát ze nu eigenlijk aan het schrijven zijn...
.
pi_132861729
Iets bedenken met flashcards?
  zondag 3 november 2013 @ 19:07:28 #99
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_132862382
Wat ik bij die Stones altijd heel belangrijk vind is dat ze niet zozeer de zinnen leren, maar dat ze de zinnen leren gebruiken. Als bijvoorbeeld in een Stone de zin 'This is Peter, he is my brother' staat maar een leerling heeft alleen een zus die Lisa heet, dan laat ik ze de zin 'This is Lisa, she is my sister' leren. Hiermee maak je de Stones persoonlijk en dus interessanter.

Ook laat ik ze er per hoofdstuk een werkstuk maken over de Stones, waarmee ze de Stones gebruiken op een manier die van hun van toepassing is.

Wat betreft het stampwerk voor de toets: ik pak de Stonesvertalingen en haal de Engelse zinnen weg. De leerlingen moeten die dan zelf invullen en vervolgens controleren a.d.h.v. antwoordbladen. Veel schrijfwerk, best saai, maar wel effectief.
  zondag 3 november 2013 @ 19:15:15 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132862612
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 19:07 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ik bij die Stones altijd heel belangrijk vind is dat ze niet zozeer de zinnen leren, maar dat ze de zinnen leren gebruiken.

Wat betreft het stampwerk voor de toets: ik pak de Stonesvertalingen en haal de Engelse zinnen weg. De leerlingen moeten die dan zelf invullen en vervolgens controleren a.d.h.v. antwoordbladen. Veel schrijfwerk, best saai, maar wel effectief.
Schrijven is inderdaad zeer effectief. Ik doe inderdaad hetzelfde in die opdrachtenstencils waar ik het eerder over had.

quote:
Ook laat ik ze er per hoofdstuk een werkstuk maken over de Stones, waarmee ze de Stones gebruiken op een manier die van hun van toepassing is.
Dit klinkt interessant.
.
  zondag 3 november 2013 @ 19:26:18 #101
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_132862942
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 19:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Schrijven is inderdaad zeer effectief. Ik doe inderdaad hetzelfde in die opdrachtenstencils waar ik het eerder over had.

[..]

Dit klinkt interessant.
Ik laat ze de werkstukken in een mapje stoppen, aan het einde van het jaar levert dat echt iets fantastisch op waar de leerlingen trots op zijn. Ze krijgen een concrete opdracht, maar de invulling van die opdracht laat ik geheel aan de leerlingen zelf over. Sommige leerlingen gaan voor de minimale inspanning (dus ze produceren het minimaal aantal zinnen die aan de opdracht voldoen), maar de meeste leerlingen gaan echt helemaal los en komen met hele verhalen, ondersteund met foto's, plaatjes, tekeningen, enz. Als je wilt kan ik je wel een keer een voorbeeld van een opdracht + uitwerking laten zien.
  zondag 3 november 2013 @ 21:50:44 #102
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_132870888
Bedankt voor alle tips!

Ik geef de leerlingen wel altijd de vertalingen van de stones om ze te helpen bij het leren. Maar ik denk dat meer oefenen en laten gebruiken ze nog meer zal helpen.

Eens kijken welk van de vormen het best uitkomt in mijn lessen.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  zondag 3 november 2013 @ 22:28:02 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132873206
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 21:50 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik geef de leerlingen wel altijd de vertalingen van de stones om ze te helpen bij het leren. Maar ik denk dat meer oefenen en laten gebruiken ze nog meer zal helpen.
Uiteraard. De truc is om de leerlingen met die Stones bezig te laten zijn. Als ze de vertalingen op een presenteerblaadje krijgen, worden ze niet echt uitgedaagd om zelf actief de vertaling te gaan zoeken. Dan lezen ze er een keer overheen, en op het proefwerk komen ze erachter dat dat toch wat te weinig was.. ;)
.
  maandag 4 november 2013 @ 07:20:44 #104
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_132880311
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Uiteraard. De truc is om de leerlingen met die Stones bezig te laten zijn. Als ze de vertalingen op een presenteerblaadje krijgen, worden ze niet echt uitgedaagd om zelf actief de vertaling te gaan zoeken. Dan lezen ze er een keer overheen, en op het proefwerk komen ze erachter dat dat toch wat te weinig was.. ;)
Uiteraard is actief bezig zijn met beter, maar met sommige klassen heb ik maar 2 uur in de week les, dus heel veel tijd om uitgebreid te oefenen is er niet. Vandaar ook de zoektocht naar een werkzame vorm, met een zo hoog mogelijk rendement in zo weinig mogelijk tijd.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_132974033
voor geinteresseerde niet-beta's ;)

http://www.filedropper.com/cijfertabellenennormeringen

mijn cijfertabelletjes in excel. je kunt twee cellen bewerken: het aantal punten en je normering voor een 6. Het aantal ft/pt en cijfers van 0-100 fout worden automagisch berekend.

delen mag!

[ Bericht 22% gewijzigd door kwakz0r op 06-11-2013 21:17:08 ]
Kwak
pi_132984434
Lesgeven gaat al een stuk beter hier, merk dat het echt een kwestie van flink oefenen is. Ook het leerlingen corrigeren op ongewenst gedrag gaat al soepeler.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2013 22:41:06 ]
  woensdag 6 november 2013 @ 23:14:25 #107
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_132986273
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Uiteraard. De truc is om de leerlingen met die Stones bezig te laten zijn. Als ze de vertalingen op een presenteerblaadje krijgen, worden ze niet echt uitgedaagd om zelf actief de vertaling te gaan zoeken. Dan lezen ze er een keer overheen, en op het proefwerk komen ze erachter dat dat toch wat te weinig was.. ;)
Geldt trouwens ook voor woordenschat. Rijtjes stampen is lang niet zo effectief als er actief mee aan de slag gaan. Kruiswoordraadsels en woordzoekers maken, spelletjes zoals memory en galgje doen, tekeningen maken... er zijn zoveel leuke en makkelijke manieren om woordenschat te verwerven!
pi_133001403
Zijn die toetsweken op elke school een organisatorische ramp? :{
pi_133005228
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 13:15 schreef Friek_ het volgende:
Zijn die toetsweken op elke school een organisatorische ramp? :{
Nee
pi_133085073
quote:
14s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:14 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Geldt trouwens ook voor woordenschat. Rijtjes stampen is lang niet zo effectief als er actief mee aan de slag gaan. Kruiswoordraadsels en woordzoekers maken, spelletjes zoals memory en galgje doen, tekeningen maken... er zijn zoveel leuke en makkelijke manieren om woordenschat te verwerven!
Het is geen of/of maar en/en. Hoe meer je het een doet hoe beter het ander gaat. Je zal toch echt eerst woorden en grammaticale regels moeten kennen alvorens je ze kan gebruiken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133085469
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is geen of/of maar en/en. Hoe meer je het een doet hoe beter het ander gaat. Je zal toch echt eerst woorden en grammaticale regels moeten kennen alvorens je ze kan gebruiken.
woorden wel, grammatica niet. Je kunt ook chunks leren zonder de grammatica erachter te weten. Sterker nog, zo letten de meeste volwassenen een vreemde taal.
Kwak
  zaterdag 9 november 2013 @ 19:55:55 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_133086949
En je hebt ook ooit Nederlands geleerd zonder eerst grammaticaregels in je hoofd te stampen.
.
pi_133087221
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 19:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En je hebt ook ooit Nederlands geleerd zonder eerst grammaticaregels in je hoofd te stampen.
Ik ken ze nog steeds niet.
  zaterdag 9 november 2013 @ 23:11:06 #114
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133094295
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is geen of/of maar en/en. Hoe meer je het een doet hoe beter het ander gaat. Je zal toch echt eerst woorden en grammaticale regels moeten kennen alvorens je ze kan gebruiken.
Klopt (wat woordenschatverwerving betreft), maar het verwerven gaat een stuk sneller als de stof op verschillende manieren aangeboden wordt.
pi_133256151
Iemand weet hoe het met de kansen zit als 2e graad economie leraar? Ik heb in onderzoeken gezien dat er enorm veel aanbod is van 2e graad economie leraren. Hoe groot is de kans op een baan? Op internet vind ik enkel een paar vacatures van scholen in Roterdam.

Ben momenteel bezig met de pre master voor Economics om daarna een 1e graads Economie bevoegdheid te halen. Vind het wel een pittig traject. Ik heb namelijk hiervoor een HBO opleiding gedaan die er niet echt op aansluit (Fiscale Economie). Iemand nog andere ideeën om een 1e graad Economie bevoegdheid te halen?

[ Bericht 8% gewijzigd door Johan_Haas_ op 14-11-2013 16:48:34 ]
pi_133261720
quote:
14s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:14 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Geldt trouwens ook voor woordenschat. Rijtjes stampen is lang niet zo effectief als er actief mee aan de slag gaan. Kruiswoordraadsels en woordzoekers maken, spelletjes zoals memory en galgje doen, tekeningen maken... er zijn zoveel leuke en makkelijke manieren om woordenschat te verwerven!
Ik laat mijn leerlingen (eerstejaars basis, kader) de woordenlijsten invoeren op wrts.nl of teach2000. Ze kunnen er daarna dan allerlei oefeningen mee doen. Dat vinden ze hartstikke leuk en groot pluspunt is dat ze dat zowel op school, thuis en op de mobiel kunnen gebruiken.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 14 november 2013 @ 21:00:45 #117
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133265129
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2013 19:39 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik laat mijn leerlingen (eerstejaars basis, kader) de woordenlijsten invoeren op wrts.nl of teach2000. Ze kunnen er daarna dan allerlei oefeningen mee doen. Dat vinden ze hartstikke leuk en groot pluspunt is dat ze dat zowel op school, thuis en op de mobiel kunnen gebruiken.
Ik heb zelf een subsite op wrts.nl aangemaakt met de woordenlijsten zodat ze de woorden in hun eigen account kunnen overzetten. Hoewel zelf intypen heel leerzaam kan zijn, is het risico van typefouten (en daardoor het verkeerd aanleren) mij veel te groot.
  zondag 17 november 2013 @ 12:39:23 #118
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133339284
Net bij het vak Rekenen het hoofdstuk Delen afgesloten met mijn klas. Regel is (bij mij) dat leerlingen de methode die ze op de basisschool hebben geleerd mogen blijven gebruiken - mits ze dat goed doen natuurlijk. Dit was ongeveer 40/60 staartdeling/haakdeling*
Omdat er met enige regelmaat discussie ontstaat over de didactische waarde van laatstgenoemde methode, heb ik de cijfers ook even in twee groepen verdeeld.
De groep 'staartdeling' scoort ongeveer 65% en maakt voornamelijk fouten met nullen (4024:4=106 en dergelijke) en rekenfoutjes als bijvoorbeeld gedeeld moet worden door 23.
De groep 'haakdeling' scoort net boven de 90% en maakt deze fouten niet. Ook hier zien we wel kleinere rekenfoutjes.

Voor diegenen die met een groot kanon schieten op alles wat ooit veranderd is sinds 1960 in de rekendidactiek, stemt dit misschien tot nadenken. Dit was een VMBO-KT klas. In een VWO-klas komt er ongetwijfeld wat anders uit.

* Haakdeling staat bij sommigen ook bekend als 'happen'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 november 2013 @ 12:56:02 #119
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133339713
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 12:39 schreef Janneke141 het volgende:
Net bij het vak Rekenen het hoofdstuk Delen afgesloten met mijn klas. Regel is (bij mij) dat leerlingen de methode die ze op de basisschool hebben geleerd mogen blijven gebruiken - mits ze dat goed doen natuurlijk. Dit was ongeveer 40/60 staartdeling/haakdeling*
Omdat er met enige regelmaat discussie ontstaat over de didactische waarde van laatstgenoemde methode, heb ik de cijfers ook even in twee groepen verdeeld.
De groep 'staartdeling' scoort ongeveer 65% en maakt voornamelijk fouten met nullen (4024:4=106 en dergelijke) en rekenfoutjes als bijvoorbeeld gedeeld moet worden door 23.
De groep 'haakdeling' scoort net boven de 90% en maakt deze fouten niet. Ook hier zien we wel kleinere rekenfoutjes.

Voor diegenen die met een groot kanon schieten op alles wat ooit veranderd is sinds 1960 in de rekendidactiek, stemt dit misschien tot nadenken. Dit was een VMBO-KT klas. In een VWO-klas komt er ongetwijfeld wat anders uit.

* Haakdeling staat bij sommigen ook bekend als 'happen'.
Bedoel je met haakdelingen dat ze eerst vermenigvuldigingen maken van het deeltal?
Dus bij 4024:4 maken ze eerst een rijtje als:

1x4=4
2x4=8
5x4=20
10x4=40
...
100x4=400
1000x4=4000

En dan gaan ze de vermenigvuldigingen van 4024 aftrekken tot nul, en vervolgens optellen hoe vaak ze het er van af hebben getrokken:

4024
4000 - (1000x)
____
24
20 - (5x)
____
4
4 - (1x)
____
0

1000+5+1= 1006

Dat is namelijk de manier die ik de hele tijd tegenkom. Het nadeel van deze manier is dat bij rekenzwakke kinderen (en die zitten er nogal op vmbo-b) vaak de tafels niet goed geautomatiseerd zijn, waardoor de eerste stap (de vermenigvuldigingen maken) regelmatig al fout gaat.
  zondag 17 november 2013 @ 13:03:01 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133339864
Dat klopt, die bedoel ik.
Als je ze aanleert om het hulprijtje als volgt te maken:
1x
2x
4x
8x
10x
5x

Dan maken ze daar minder fouten in, omdat ze alleen maar hoeven te verdubbelen of te halveren. Omdat je ook in meerdere stappen op je antwoord kan komen, maakt het niet uit als 7x niet in je rijtje staat, met 5x en 2x kom je er ook.
Dezelfde som in een staartdeling gaat mis als ze meerdere cijfers achter elkaar aan moeten halen - ze zetten de nullen er niet tussen of niet allebei. Het is ze namelijk niet duidelijk wat die nullen daar doen.

Bij de som 1472:23 gaat de staartdeling ook vaak fout, want de tafel van 23 kent niemand en je moet wel meteen beginnen met 6x23.
Dezelfde som in een haakdeling ziet er zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
 1x23 = 23     1472
 2x23 = 46     1150   50x
 4x23 = 92      322
 8x23 = 184     230   10x
10x23 = 230      92
 5x23 = 115      92   4x
                  0
Dus 1472:23 = 64.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 november 2013 @ 13:08:31 #121
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133339990
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 13:03 schreef Janneke141 het volgende:
Dat klopt, die bedoel ik.
Als je ze aanleert om het hulprijtje als volgt te maken:
1x
2x
4x
8x
10x
5x

Dan maken ze daar minder fouten in, omdat ze alleen maar hoeven te verdubbelen of te halveren. Omdat je ook in meerdere stappen op je antwoord kan komen, maakt het niet uit als 7x niet in je rijtje staat, met 5x en 2x kom je er ook.
Dezelfde som in een staartdeling gaat mis als ze meerdere cijfers achter elkaar aan moeten halen - ze zetten de nullen er niet tussen of niet allebei. Het is ze namelijk niet duidelijk wat die nullen daar doen.

Bij de som 1472:23 gaat de staartdeling ook vaak fout, want de tafel van 23 kent niemand en je moet wel meteen beginnen met 6x23.
Dezelfde som in een haakdeling ziet er zo uit:
[ code verwijderd ]

Dus 1472 = 64.
Maar als ze dan dat rijtje van jou gebruiken, dan halen ze bij 4024:4 eerst in 10 stappen 10x4 van 4024 af. Dan zijn ze toch eindeloos bezig en hebben ze in totaal 12 stappen (13 als je het optellen ook meerekent) die ze fout kunnen doen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 17 november 2013 @ 13:12:22 #122
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133340072
Nee, dat gaat natuurlijk in één keer. Vermenigvuldigen met tientallen levert maar weinig problemen op, dus dat betekent dat ze meteen 1000x opschrijven. Zie ook mijn voorbeeld: 50x staat natuurlijk niet in het hulprijtje, maar 5x wel en die gebruiken ze.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 november 2013 @ 13:17:59 #123
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133340200
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 13:12 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, dat gaat natuurlijk in één keer. Vermenigvuldigen met tientallen levert maar weinig problemen op, dus dat betekent dat ze meteen 1000x opschrijven. Zie ook mijn voorbeeld: 50x staat natuurlijk niet in het hulprijtje, maar 5x wel en die gebruiken ze.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik werk met kinderen met een symbolisch IQ van <60 (serieus, die zitten er tussen!), die kunnen echt niet in één stap zien dat van 5x naar 50x precies 10x groter is en ze er dus 10x zo veel van af moeten halen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 17 november 2013 @ 13:26:43 #124
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133340388
Tsja, die moet je dan toch maar even de staartdeling uitleggen.

Nee, geintje. Vorig jaar had ik ook twee basisklassen en dergelijke leerlingen had ik er ook wel een paar tussen zitten. Die ga je sowieso niet leren delen met grotere getallen, dat kun je schudden. Je kunt er maar het beste op inzetten dat ze het concept snappen (wat houdt die bewerking nou eigenlijk in - verhaaltje erbij!) want pakweg driekwart van de opgaven in het rekeneindexamen mag toch met rekenmachine.
Ik heb hier een grote zak met een stuk of 1000 consumptiemunten liggen van een of ander feest, en die gebruik ik nog wel eens in bijlessen over dit onderwerp. Gooi ik 36 munten op tafel en laat ik ze die verdelen over 4 mensen. En daarna over 6. Enzovoorts. Als je ze daar een paar keer mee laat puzzelen zul je merken dat ze zelf op een soort algoritme als de haakdeling uitkomen (eerst geef je iedereen er 10 als dat kan, daarna nog eens iedereen 5 etc,) Maar zo gauw de getallen groter worden houdt het snel op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 november 2013 @ 13:49:54 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133340906
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 13:26 schreef Janneke141 het volgende:
Tsja, die moet je dan toch maar even de staartdeling uitleggen.

Nee, geintje. Vorig jaar had ik ook twee basisklassen en dergelijke leerlingen had ik er ook wel een paar tussen zitten. Die ga je sowieso niet leren delen met grotere getallen, dat kun je schudden. Je kunt er maar het beste op inzetten dat ze het concept snappen (wat houdt die bewerking nou eigenlijk in - verhaaltje erbij!) want pakweg driekwart van de opgaven in het rekeneindexamen mag toch met rekenmachine.
Ik heb hier een grote zak met een stuk of 1000 consumptiemunten liggen van een of ander feest, en die gebruik ik nog wel eens in bijlessen over dit onderwerp. Gooi ik 36 munten op tafel en laat ik ze die verdelen over 4 mensen. En daarna over 6. Enzovoorts. Als je ze daar een paar keer mee laat puzzelen zul je merken dat ze zelf op een soort algoritme als de haakdeling uitkomen (eerst geef je iedereen er 10 als dat kan, daarna nog eens iedereen 5 etc,) Maar zo gauw de getallen groter worden houdt het snel op.
Ah, gelukkig, dat ze het niet kunnen ligt dus niet (nou ja, niet alleen) aan mij. ;)
Ik zet in op veel 'rekenkilometers' maken en geef eindeloos veel werkbladen mee met eenvoudige sommen en ik laat ze voortdurend de tafels oefenen. Waar ze warm voor lopen, zijn die rekenkleurplaten waarbij een uitkomst van een som correspondeert met een kleur. Nemen ze vrijwillig mee naar huis. ^O^
pi_133349969
Hallo, Mane hier. Was mijn wachtwoord vergeten, dus ik heb maar een nieuwe naam gekozen.

Het is een heel nieuwe ervaring om (hoog)zwanger les te geven. Mijn lokaal ligt in een uithoek van de school op de tweede etage. Normaalgesproken vind ik het juist wel goed voor mijn conditie, dat trappen- en gangenlopen, maar nu ga ik als een bejaarde met de lift (die er gelukkig tegenwoordig is). Verder blijf ik ook steeds vaker zitten tijdens het lesgeven. En de leerlingen vinden mijn groeiende buik heel fascinerend. Meisjes uit klas 6 vertrouwen me toe wanneer zij denken kinderen te krijgen, en hoe ze denken dat dat is. En als ik vertel over vruchtbaarheidsbeeldjes uit de Prehistorie dan is dat ineens bijna niet meer alleen een abstract verhaal. :D .

Tegelijkertijd kan ik soms echt wat minder hebben, vooral wat betreft lawaai. Nu heb ik heel fijne klassen, dus daar heb ik niet veel last van. De afgelopen twee weken had ik heel veel nakijkwerk, en mijn concentratievermogen is ook minder, ben veel suffer, dus daar kwam maar geen einde aan. Gelukkig wilde een collega een toets van een klas voor mij nakijken. Dat is erg lief.

Sinds ik voor de klas sta, ben ik heel intensief met mijn werk bezig geweest en ik heb er veel in geinvesteerd. Het is echt een vreemd idee dat ik zo meteen de verantwoordelijkheid over mijn klassen ga overdragen. Maar ik heb er ook steeds meer zin in. :) .

Tot zover 'dagboek van een zwangere juf'.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_133352056
Ik vind het wel interessant om te lezen hoe je het ervaart, mane. :). Hoe veel uren geef je momenteel?

Wij zijn aan het proberen een kindje te krijgen, maar ik maak me wel eens zorgen over hoe het me zal bevallen om zwanger les te geven. Ik stop er wel veel energie in, natuurlijk. Wat als ik dat straks niet meer heb? Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_133355379
Ik heb de laatste tijd eigenlijk een beetje een dip. Begin zelfs aan mijn keuze voor het onderwijs te twijfelen en vraag me stiekempjes toch wel af waar ik buiten het onderwijs terecht zou kunnen met m'n tweedegraads opleiding maatschappijleer.... :@
pi_133355482
quote:
9s.gif Op zondag 17 november 2013 21:17 schreef WHATSHESAID het volgende:
Ik heb de laatste tijd eigenlijk een beetje een dip. Begin zelfs aan mijn keuze voor het onderwijs te twijfelen en vraag me stiekempjes toch wel af waar ik buiten het onderwijs terecht zou kunnen met m'n tweedegraads opleiding maatschappijleer.... :@
Bij het UWV.
pi_133355697
quote:
12s.gif Op zondag 17 november 2013 21:19 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bij het UWV.
}:|
pi_133357471
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2013 20:10 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik vind het wel interessant om te lezen hoe je het ervaart, mane. :). Hoe veel uren geef je momenteel?

Wij zijn aan het proberen een kindje te krijgen, maar ik maak me wel eens zorgen over hoe het me zal bevallen om zwanger les te geven. Ik stop er wel veel energie in, natuurlijk. Wat als ik dat straks niet meer heb? Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt.
Leuk. :) . Geen zorgen maken, hoor. Ik geef 21 uur, en heb daarnaast nog wat taken. Als het fysiek een probleem wordt, zijn daar oplossingen voor. Ik moest voor de herfstvakantie rust nemen en ben toen anderhalve week thuis gebleven.Tja, misschien vervelend, maar de prioriteit ligt echt bij jou en je zwangerschap.

Sowieso is het zwangerzijn wel heel goed voor me, in de zin dat ik meer zelfzuchtig durf te zijn/moet (!) zijn en vaker moet loslaten, ik kan niet meer alles optimaal doen. Verder raad ik je ook aan niet van jezelf te verwachten dat je zo lang mogelijk doorwerkt. Lesgeven is inderdaad een intensieve baan, dus op tijd stoppen. En de school moet jouw vervanging op tijd regelen. :) . En mijn ervaring is dat de leerlingen heel goed begrijpen dat je tijdens de les zoveel mogelijk blijft zitten. Ik zeg het ook gewoon tegen ze. Je kunt ook je didactiek er wat op aanpassen: leerlingen meer zelf laten werken, bijvoorbeeld.

Ik had trouwens een tweede klas die, toen ik vertelde dat ik zwanger was, begon te klappen en te juichen. :o .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 18 november 2013 @ 15:07:38 #132
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_133376758
Ik kom hier ook eens meelezen :)
Twijfel al jaren of ik niet het onderwijs in had moeten gaan en ben nu de optie maar eens serieus aan het overwegen. Schrijven er hier mensen mee die vanuit het bedrijfsleven zich echt om laten scholen (dus geen zij-instromers)?
Ik vraag me vooral af hoe ik het rond moet gaan krijgen. Met een opleiding zal ik minstens 1 dag in de week salaris in moeten gaan leveren en de studielast lijkt me ook niet niks. Wie heeft hier ervaring mee of kan er iets over zeggen?
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_133377083
Pfff, nieuw rooster.
4 tussenuren op 3 dagen met 15 lesjes. Mag wel iets minder tussenuren, maar daar heb je weinig over te zeggen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_133378787
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 16:42 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Iemand weet hoe het met de kansen zit als 2e graad economie leraar? Ik heb in onderzoeken gezien dat er enorm veel aanbod is van 2e graad economie leraren. Hoe groot is de kans op een baan? Op internet vind ik enkel een paar vacatures van scholen in Roterdam.

Ben momenteel bezig met de pre master voor Economics om daarna een 1e graads Economie bevoegdheid te halen. Vind het wel een pittig traject. Ik heb namelijk hiervoor een HBO opleiding gedaan die er niet echt op aansluit (Fiscale Economie). Iemand nog andere ideeën om een 1e graad Economie bevoegdheid te halen?
Hoe de kansen zijn verschilt per regio. Maar over het algemeen is er op dit moment meer dan genoeg aanbod van tweedegraders. Als eerstegrader zijn je kansen aanmerkelijk beter.
  maandag 18 november 2013 @ 17:23:36 #135
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133380818
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 15:07 schreef Lips het volgende:
Schrijven er hier mensen mee die vanuit het bedrijfsleven zich echt om laten scholen (dus geen zij-instromers)?
Ik vraag me vooral af hoe ik het rond moet gaan krijgen. Met een opleiding zal ik minstens 1 dag in de week salaris in moeten gaan leveren en de studielast lijkt me ook niet niks. Wie heeft hier ervaring mee of kan er iets over zeggen?
*Meld*
Lerarenopleiding in deeltijd gedaan, zo goed als afgerond. 1 dag + 1 avond naar school, en gemiddeld had ik er een uurtje of 5-6 per week thuis werk aan, maar rond tentamens en deadlines was dat ook gerust 3-4x zoveel. In het eerste jaar werkte ik nog 5 dagen (buiten het onderwijs dus) naast de opleiding, in het tweede jaar gaf ik 4 dagen les en ging ik nog 1 dag (+1 avond) naar school. Moet ik nog bij aanvullen dat ik veel vrijstellingen had vanwege mijn achtergrond voor het vakinhoudelijke deel.

Financieel kon dat bij mij wel uit omdat ik niet slecht uit mijn vorige baan gekomen ben. Maar in sociaal opzicht ga je veel mensen teleur moeten stellen. En vaak.
Maar ik heb er zeker geen spijt van!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133380856
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 15:07 schreef Lips het volgende:
Ik kom hier ook eens meelezen :)
Twijfel al jaren of ik niet het onderwijs in had moeten gaan en ben nu de optie maar eens serieus aan het overwegen. Schrijven er hier mensen mee die vanuit het bedrijfsleven zich echt om laten scholen (dus geen zij-instromers)?
Ik vraag me vooral af hoe ik het rond moet gaan krijgen. Met een opleiding zal ik minstens 1 dag in de week salaris in moeten gaan leveren en de studielast lijkt me ook niet niks. Wie heeft hier ervaring mee of kan er iets over zeggen?
Ik schrijf hier niet echt mee maar lees wel mee. Ik volg op dit moment een tweede graads opleiding naast mijn baan van vier dagen en mijn gezin. Het is pittig.
Vorig jaar deed ik een moderne vreemde taal en dat was aanmerkelijk eenvoudiger (als in gaat minder tijd in zitten) dan economie wat ik nu doe.
Het is echt plannen voor gevorderden met name de stages en alleen te doen met een flexibele werkgever. Verder wel leuk natuurlijk :)
  maandag 18 november 2013 @ 17:51:41 #137
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_133381632
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
*Meld*
Lerarenopleiding in deeltijd gedaan, zo goed als afgerond. 1 dag + 1 avond naar school, en gemiddeld had ik er een uurtje of 5-6 per week thuis werk aan, maar rond tentamens en deadlines was dat ook gerust 3-4x zoveel. In het eerste jaar werkte ik nog 5 dagen (buiten het onderwijs dus) naast de opleiding, in het tweede jaar gaf ik 4 dagen les en ging ik nog 1 dag (+1 avond) naar school. Moet ik nog bij aanvullen dat ik veel vrijstellingen had vanwege mijn achtergrond voor het vakinhoudelijke deel.

Financieel kon dat bij mij wel uit omdat ik niet slecht uit mijn vorige baan gekomen ben. Maar in sociaal opzicht ga je veel mensen teleur moeten stellen. En vaak.
Maar ik heb er zeker geen spijt van!
Bedankt voor je reactie! Fijn dat je het tweede jaar al in het onderwijs aan de slag kon. Hoe heb je dit ervaren, je was tenslotte gelijktijdig ook student. Was het bij jou door het vak / je werkervaring dat direct lesgeven ook mogelijk was? En hoe was dat financiëel?

Ik besef me ook heel goed dat het, vooral het eerste jaar, ten koste zal gaan van mijn sociale leven. Dit zal natuurlijk wel een hele bewuste keuze zijn op het moment dat ik er aan ga beginnen.

quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 17:24 schreef voodoolady het volgende:

[..]

Ik schrijf hier niet echt mee maar lees wel mee. Ik volg op dit moment een tweede graads opleiding naast mijn baan van vier dagen en mijn gezin. Het is pittig.
Vorig jaar deed ik een moderne vreemde taal en dat was aanmerkelijk eenvoudiger (als in gaat minder tijd in zitten) dan economie wat ik nu doe.
Het is echt plannen voor gevorderden met name de stages en alleen te doen met een flexibele werkgever. Verder wel leuk natuurlijk :)
Begrijp ik het goed dat je tijdens je deeltijd studie nog gewisseld bent van richting? Ik heb gelukkig geen gezin er naast wat ook onderhouden moet worden, er is echter ook geen partner die het huishouden op zich kan nemen ;)

Ik zou graag de tweede graads opleiding docent wiskunde willen doen. Wiskunde was mijn beste vak op school (lang leve logica) en ik vind kennisoverdracht interessant. Ik weet dat ik zaken vanuit diverse kanten kan benaderen en uitleggen en dat daar ook mijn kracht ligt. Ik besef me ook wel dat tieners niet makkelijk zijn en dat wiskunde voor velen ook niet het leukste vak is op school. Aankomende tijd wil ik diverse scholen in de regio benaderen of ik eens een dag of een dagdeel mee mag lopen en met docenten kan praten om ook echt te kijken of ik dit wil en of dit bij me past.

Uiteindelijk zal waarschijnlijk het financiële plaatje doorslaggevend gaan zijn. Als alleenstaande met een koopwoning is het toch wel heel belangrijk dat er voldoende binnen blijft komen.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_133381933
Ik ben inderdaad gewisseld, daar waren en aantal redenen voor maar met name omdat economie me toch echt meer aanspreekt.
Voordat ik startte heb ik ook een dag op een school meegelopen bij verschillende vakken, gaf wel een beter beeld maar tijdens de eerste stage kreeg ik pas een goed beeld van het vak.
pi_133382146
*poef*

[ Bericht 97% gewijzigd door kwakz0r op 18-11-2013 19:25:12 ]
Kwak
pi_133383420
Hoe bedoel je?
Snap hem niet.

quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:10 schreef kwakz0r het volgende:

In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_133384647
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:49 schreef merry77 het volgende:
Hoe bedoel je?
Snap hem niet.

[..]

*poef*

[ Bericht 19% gewijzigd door kwakz0r op 18-11-2013 19:55:18 ]
Kwak
  maandag 18 november 2013 @ 19:26:27 #142
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133384721
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 19:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gefeliciteerd!
pi_133385457
quote:
12s.gif Op maandag 18 november 2013 19:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
4 havo :'(
Kwak
  maandag 18 november 2013 @ 19:44:52 #144
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133385728
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 19:40 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

4 havo :'(
Ik zat me net af te vragen of je toevallig op een MBO les gaf. Zit de gelukkige moeder ook bij jullie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 18 november 2013 @ 19:46:54 #145
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133385851
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 19:40 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

4 havo :'(
Ach, het is tenminste geen tweedeklasser...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_133386119
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 19:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zat me net af te vragen of je toevallig op een MBO les gaf. Zit de gelukkige moeder ook bij jullie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:P Ik geef Engels :P

Nee, andere school...
Kwak
pi_133386167
quote:
14s.gif Op maandag 18 november 2013 19:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ach, het is tenminste geen tweedeklasser...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jezus, die houden het bij ons op naaktfoto's op Twitter....
Kwak
pi_133386906
Gezellig.
pi_133388869
Wij hebben best veel studenten met kinderen, vind het altijd heel knap hoe ze dat combineren.
  maandag 18 november 2013 @ 20:44:13 #150
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133388928
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 19:52 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Jezus, die houden het bij ons op naaktfoto's op Twitter....
Gelukkig hebben wij die er ook tussen hoor. Wat dit betreft; onderwijs, elke dag anders!
pi_133412570
Zijn er hier mensen die aan de HvA studeren/hebben gestudeerd? Ik wil mij binnenkort in gaan schrijven voor de lerarenopleiding Nederlands 2e graads aan de HvA. Ik ben al afgestudeerd aan de universiteit met een Bachelor en een Master politicologie, maar daar is geen droog brood mee te verdienen en de afgelopen jaren voel ik mij zeer aangetrokken tot het docentenvak.

Nu heb ik al geprobeerd een afspraak te maken met de opleidingscoördinator, maar daar heb ik nog geen antwoord van gehad. Weet iemand of het mogelijk is om in februari in te stromen? En hoe zit het met vrijstellingen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2013 15:25:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')