abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 november 2013 @ 19:26:18 #101
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_132862942
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 19:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Schrijven is inderdaad zeer effectief. Ik doe inderdaad hetzelfde in die opdrachtenstencils waar ik het eerder over had.

[..]

Dit klinkt interessant.
Ik laat ze de werkstukken in een mapje stoppen, aan het einde van het jaar levert dat echt iets fantastisch op waar de leerlingen trots op zijn. Ze krijgen een concrete opdracht, maar de invulling van die opdracht laat ik geheel aan de leerlingen zelf over. Sommige leerlingen gaan voor de minimale inspanning (dus ze produceren het minimaal aantal zinnen die aan de opdracht voldoen), maar de meeste leerlingen gaan echt helemaal los en komen met hele verhalen, ondersteund met foto's, plaatjes, tekeningen, enz. Als je wilt kan ik je wel een keer een voorbeeld van een opdracht + uitwerking laten zien.
  zondag 3 november 2013 @ 21:50:44 #102
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_132870888
Bedankt voor alle tips!

Ik geef de leerlingen wel altijd de vertalingen van de stones om ze te helpen bij het leren. Maar ik denk dat meer oefenen en laten gebruiken ze nog meer zal helpen.

Eens kijken welk van de vormen het best uitkomt in mijn lessen.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  zondag 3 november 2013 @ 22:28:02 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_132873206
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 21:50 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik geef de leerlingen wel altijd de vertalingen van de stones om ze te helpen bij het leren. Maar ik denk dat meer oefenen en laten gebruiken ze nog meer zal helpen.
Uiteraard. De truc is om de leerlingen met die Stones bezig te laten zijn. Als ze de vertalingen op een presenteerblaadje krijgen, worden ze niet echt uitgedaagd om zelf actief de vertaling te gaan zoeken. Dan lezen ze er een keer overheen, en op het proefwerk komen ze erachter dat dat toch wat te weinig was.. ;)
.
  maandag 4 november 2013 @ 07:20:44 #104
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_132880311
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Uiteraard. De truc is om de leerlingen met die Stones bezig te laten zijn. Als ze de vertalingen op een presenteerblaadje krijgen, worden ze niet echt uitgedaagd om zelf actief de vertaling te gaan zoeken. Dan lezen ze er een keer overheen, en op het proefwerk komen ze erachter dat dat toch wat te weinig was.. ;)
Uiteraard is actief bezig zijn met beter, maar met sommige klassen heb ik maar 2 uur in de week les, dus heel veel tijd om uitgebreid te oefenen is er niet. Vandaar ook de zoektocht naar een werkzame vorm, met een zo hoog mogelijk rendement in zo weinig mogelijk tijd.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_132974033
voor geinteresseerde niet-beta's ;)

http://www.filedropper.com/cijfertabellenennormeringen

mijn cijfertabelletjes in excel. je kunt twee cellen bewerken: het aantal punten en je normering voor een 6. Het aantal ft/pt en cijfers van 0-100 fout worden automagisch berekend.

delen mag!

[ Bericht 22% gewijzigd door kwakz0r op 06-11-2013 21:17:08 ]
Kwak
pi_132984434
Lesgeven gaat al een stuk beter hier, merk dat het echt een kwestie van flink oefenen is. Ook het leerlingen corrigeren op ongewenst gedrag gaat al soepeler.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2013 22:41:06 ]
  woensdag 6 november 2013 @ 23:14:25 #107
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_132986273
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Uiteraard. De truc is om de leerlingen met die Stones bezig te laten zijn. Als ze de vertalingen op een presenteerblaadje krijgen, worden ze niet echt uitgedaagd om zelf actief de vertaling te gaan zoeken. Dan lezen ze er een keer overheen, en op het proefwerk komen ze erachter dat dat toch wat te weinig was.. ;)
Geldt trouwens ook voor woordenschat. Rijtjes stampen is lang niet zo effectief als er actief mee aan de slag gaan. Kruiswoordraadsels en woordzoekers maken, spelletjes zoals memory en galgje doen, tekeningen maken... er zijn zoveel leuke en makkelijke manieren om woordenschat te verwerven!
pi_133001403
Zijn die toetsweken op elke school een organisatorische ramp? :{
pi_133005228
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 13:15 schreef Friek_ het volgende:
Zijn die toetsweken op elke school een organisatorische ramp? :{
Nee
pi_133085073
quote:
14s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:14 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Geldt trouwens ook voor woordenschat. Rijtjes stampen is lang niet zo effectief als er actief mee aan de slag gaan. Kruiswoordraadsels en woordzoekers maken, spelletjes zoals memory en galgje doen, tekeningen maken... er zijn zoveel leuke en makkelijke manieren om woordenschat te verwerven!
Het is geen of/of maar en/en. Hoe meer je het een doet hoe beter het ander gaat. Je zal toch echt eerst woorden en grammaticale regels moeten kennen alvorens je ze kan gebruiken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133085469
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is geen of/of maar en/en. Hoe meer je het een doet hoe beter het ander gaat. Je zal toch echt eerst woorden en grammaticale regels moeten kennen alvorens je ze kan gebruiken.
woorden wel, grammatica niet. Je kunt ook chunks leren zonder de grammatica erachter te weten. Sterker nog, zo letten de meeste volwassenen een vreemde taal.
Kwak
  zaterdag 9 november 2013 @ 19:55:55 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_133086949
En je hebt ook ooit Nederlands geleerd zonder eerst grammaticaregels in je hoofd te stampen.
.
pi_133087221
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 19:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En je hebt ook ooit Nederlands geleerd zonder eerst grammaticaregels in je hoofd te stampen.
Ik ken ze nog steeds niet.
  zaterdag 9 november 2013 @ 23:11:06 #114
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133094295
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is geen of/of maar en/en. Hoe meer je het een doet hoe beter het ander gaat. Je zal toch echt eerst woorden en grammaticale regels moeten kennen alvorens je ze kan gebruiken.
Klopt (wat woordenschatverwerving betreft), maar het verwerven gaat een stuk sneller als de stof op verschillende manieren aangeboden wordt.
pi_133256151
Iemand weet hoe het met de kansen zit als 2e graad economie leraar? Ik heb in onderzoeken gezien dat er enorm veel aanbod is van 2e graad economie leraren. Hoe groot is de kans op een baan? Op internet vind ik enkel een paar vacatures van scholen in Roterdam.

Ben momenteel bezig met de pre master voor Economics om daarna een 1e graads Economie bevoegdheid te halen. Vind het wel een pittig traject. Ik heb namelijk hiervoor een HBO opleiding gedaan die er niet echt op aansluit (Fiscale Economie). Iemand nog andere ideeën om een 1e graad Economie bevoegdheid te halen?

[ Bericht 8% gewijzigd door Johan_Haas_ op 14-11-2013 16:48:34 ]
pi_133261720
quote:
14s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:14 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Geldt trouwens ook voor woordenschat. Rijtjes stampen is lang niet zo effectief als er actief mee aan de slag gaan. Kruiswoordraadsels en woordzoekers maken, spelletjes zoals memory en galgje doen, tekeningen maken... er zijn zoveel leuke en makkelijke manieren om woordenschat te verwerven!
Ik laat mijn leerlingen (eerstejaars basis, kader) de woordenlijsten invoeren op wrts.nl of teach2000. Ze kunnen er daarna dan allerlei oefeningen mee doen. Dat vinden ze hartstikke leuk en groot pluspunt is dat ze dat zowel op school, thuis en op de mobiel kunnen gebruiken.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 14 november 2013 @ 21:00:45 #117
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133265129
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2013 19:39 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik laat mijn leerlingen (eerstejaars basis, kader) de woordenlijsten invoeren op wrts.nl of teach2000. Ze kunnen er daarna dan allerlei oefeningen mee doen. Dat vinden ze hartstikke leuk en groot pluspunt is dat ze dat zowel op school, thuis en op de mobiel kunnen gebruiken.
Ik heb zelf een subsite op wrts.nl aangemaakt met de woordenlijsten zodat ze de woorden in hun eigen account kunnen overzetten. Hoewel zelf intypen heel leerzaam kan zijn, is het risico van typefouten (en daardoor het verkeerd aanleren) mij veel te groot.
  zondag 17 november 2013 @ 12:39:23 #118
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133339284
Net bij het vak Rekenen het hoofdstuk Delen afgesloten met mijn klas. Regel is (bij mij) dat leerlingen de methode die ze op de basisschool hebben geleerd mogen blijven gebruiken - mits ze dat goed doen natuurlijk. Dit was ongeveer 40/60 staartdeling/haakdeling*
Omdat er met enige regelmaat discussie ontstaat over de didactische waarde van laatstgenoemde methode, heb ik de cijfers ook even in twee groepen verdeeld.
De groep 'staartdeling' scoort ongeveer 65% en maakt voornamelijk fouten met nullen (4024:4=106 en dergelijke) en rekenfoutjes als bijvoorbeeld gedeeld moet worden door 23.
De groep 'haakdeling' scoort net boven de 90% en maakt deze fouten niet. Ook hier zien we wel kleinere rekenfoutjes.

Voor diegenen die met een groot kanon schieten op alles wat ooit veranderd is sinds 1960 in de rekendidactiek, stemt dit misschien tot nadenken. Dit was een VMBO-KT klas. In een VWO-klas komt er ongetwijfeld wat anders uit.

* Haakdeling staat bij sommigen ook bekend als 'happen'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 november 2013 @ 12:56:02 #119
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133339713
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 12:39 schreef Janneke141 het volgende:
Net bij het vak Rekenen het hoofdstuk Delen afgesloten met mijn klas. Regel is (bij mij) dat leerlingen de methode die ze op de basisschool hebben geleerd mogen blijven gebruiken - mits ze dat goed doen natuurlijk. Dit was ongeveer 40/60 staartdeling/haakdeling*
Omdat er met enige regelmaat discussie ontstaat over de didactische waarde van laatstgenoemde methode, heb ik de cijfers ook even in twee groepen verdeeld.
De groep 'staartdeling' scoort ongeveer 65% en maakt voornamelijk fouten met nullen (4024:4=106 en dergelijke) en rekenfoutjes als bijvoorbeeld gedeeld moet worden door 23.
De groep 'haakdeling' scoort net boven de 90% en maakt deze fouten niet. Ook hier zien we wel kleinere rekenfoutjes.

Voor diegenen die met een groot kanon schieten op alles wat ooit veranderd is sinds 1960 in de rekendidactiek, stemt dit misschien tot nadenken. Dit was een VMBO-KT klas. In een VWO-klas komt er ongetwijfeld wat anders uit.

* Haakdeling staat bij sommigen ook bekend als 'happen'.
Bedoel je met haakdelingen dat ze eerst vermenigvuldigingen maken van het deeltal?
Dus bij 4024:4 maken ze eerst een rijtje als:

1x4=4
2x4=8
5x4=20
10x4=40
...
100x4=400
1000x4=4000

En dan gaan ze de vermenigvuldigingen van 4024 aftrekken tot nul, en vervolgens optellen hoe vaak ze het er van af hebben getrokken:

4024
4000 - (1000x)
____
24
20 - (5x)
____
4
4 - (1x)
____
0

1000+5+1= 1006

Dat is namelijk de manier die ik de hele tijd tegenkom. Het nadeel van deze manier is dat bij rekenzwakke kinderen (en die zitten er nogal op vmbo-b) vaak de tafels niet goed geautomatiseerd zijn, waardoor de eerste stap (de vermenigvuldigingen maken) regelmatig al fout gaat.
  zondag 17 november 2013 @ 13:03:01 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133339864
Dat klopt, die bedoel ik.
Als je ze aanleert om het hulprijtje als volgt te maken:
1x
2x
4x
8x
10x
5x

Dan maken ze daar minder fouten in, omdat ze alleen maar hoeven te verdubbelen of te halveren. Omdat je ook in meerdere stappen op je antwoord kan komen, maakt het niet uit als 7x niet in je rijtje staat, met 5x en 2x kom je er ook.
Dezelfde som in een staartdeling gaat mis als ze meerdere cijfers achter elkaar aan moeten halen - ze zetten de nullen er niet tussen of niet allebei. Het is ze namelijk niet duidelijk wat die nullen daar doen.

Bij de som 1472:23 gaat de staartdeling ook vaak fout, want de tafel van 23 kent niemand en je moet wel meteen beginnen met 6x23.
Dezelfde som in een haakdeling ziet er zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
 1x23 = 23     1472
 2x23 = 46     1150   50x
 4x23 = 92      322
 8x23 = 184     230   10x
10x23 = 230      92
 5x23 = 115      92   4x
                  0
Dus 1472:23 = 64.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 november 2013 @ 13:08:31 #121
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133339990
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 13:03 schreef Janneke141 het volgende:
Dat klopt, die bedoel ik.
Als je ze aanleert om het hulprijtje als volgt te maken:
1x
2x
4x
8x
10x
5x

Dan maken ze daar minder fouten in, omdat ze alleen maar hoeven te verdubbelen of te halveren. Omdat je ook in meerdere stappen op je antwoord kan komen, maakt het niet uit als 7x niet in je rijtje staat, met 5x en 2x kom je er ook.
Dezelfde som in een staartdeling gaat mis als ze meerdere cijfers achter elkaar aan moeten halen - ze zetten de nullen er niet tussen of niet allebei. Het is ze namelijk niet duidelijk wat die nullen daar doen.

Bij de som 1472:23 gaat de staartdeling ook vaak fout, want de tafel van 23 kent niemand en je moet wel meteen beginnen met 6x23.
Dezelfde som in een haakdeling ziet er zo uit:
[ code verwijderd ]

Dus 1472 = 64.
Maar als ze dan dat rijtje van jou gebruiken, dan halen ze bij 4024:4 eerst in 10 stappen 10x4 van 4024 af. Dan zijn ze toch eindeloos bezig en hebben ze in totaal 12 stappen (13 als je het optellen ook meerekent) die ze fout kunnen doen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 17 november 2013 @ 13:12:22 #122
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133340072
Nee, dat gaat natuurlijk in één keer. Vermenigvuldigen met tientallen levert maar weinig problemen op, dus dat betekent dat ze meteen 1000x opschrijven. Zie ook mijn voorbeeld: 50x staat natuurlijk niet in het hulprijtje, maar 5x wel en die gebruiken ze.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 november 2013 @ 13:17:59 #123
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133340200
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 13:12 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, dat gaat natuurlijk in één keer. Vermenigvuldigen met tientallen levert maar weinig problemen op, dus dat betekent dat ze meteen 1000x opschrijven. Zie ook mijn voorbeeld: 50x staat natuurlijk niet in het hulprijtje, maar 5x wel en die gebruiken ze.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik werk met kinderen met een symbolisch IQ van <60 (serieus, die zitten er tussen!), die kunnen echt niet in één stap zien dat van 5x naar 50x precies 10x groter is en ze er dus 10x zo veel van af moeten halen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 17 november 2013 @ 13:26:43 #124
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133340388
Tsja, die moet je dan toch maar even de staartdeling uitleggen.

Nee, geintje. Vorig jaar had ik ook twee basisklassen en dergelijke leerlingen had ik er ook wel een paar tussen zitten. Die ga je sowieso niet leren delen met grotere getallen, dat kun je schudden. Je kunt er maar het beste op inzetten dat ze het concept snappen (wat houdt die bewerking nou eigenlijk in - verhaaltje erbij!) want pakweg driekwart van de opgaven in het rekeneindexamen mag toch met rekenmachine.
Ik heb hier een grote zak met een stuk of 1000 consumptiemunten liggen van een of ander feest, en die gebruik ik nog wel eens in bijlessen over dit onderwerp. Gooi ik 36 munten op tafel en laat ik ze die verdelen over 4 mensen. En daarna over 6. Enzovoorts. Als je ze daar een paar keer mee laat puzzelen zul je merken dat ze zelf op een soort algoritme als de haakdeling uitkomen (eerst geef je iedereen er 10 als dat kan, daarna nog eens iedereen 5 etc,) Maar zo gauw de getallen groter worden houdt het snel op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 november 2013 @ 13:49:54 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_133340906
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 13:26 schreef Janneke141 het volgende:
Tsja, die moet je dan toch maar even de staartdeling uitleggen.

Nee, geintje. Vorig jaar had ik ook twee basisklassen en dergelijke leerlingen had ik er ook wel een paar tussen zitten. Die ga je sowieso niet leren delen met grotere getallen, dat kun je schudden. Je kunt er maar het beste op inzetten dat ze het concept snappen (wat houdt die bewerking nou eigenlijk in - verhaaltje erbij!) want pakweg driekwart van de opgaven in het rekeneindexamen mag toch met rekenmachine.
Ik heb hier een grote zak met een stuk of 1000 consumptiemunten liggen van een of ander feest, en die gebruik ik nog wel eens in bijlessen over dit onderwerp. Gooi ik 36 munten op tafel en laat ik ze die verdelen over 4 mensen. En daarna over 6. Enzovoorts. Als je ze daar een paar keer mee laat puzzelen zul je merken dat ze zelf op een soort algoritme als de haakdeling uitkomen (eerst geef je iedereen er 10 als dat kan, daarna nog eens iedereen 5 etc,) Maar zo gauw de getallen groter worden houdt het snel op.
Ah, gelukkig, dat ze het niet kunnen ligt dus niet (nou ja, niet alleen) aan mij. ;)
Ik zet in op veel 'rekenkilometers' maken en geef eindeloos veel werkbladen mee met eenvoudige sommen en ik laat ze voortdurend de tafels oefenen. Waar ze warm voor lopen, zijn die rekenkleurplaten waarbij een uitkomst van een som correspondeert met een kleur. Nemen ze vrijwillig mee naar huis. ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')