quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:51 schreef Janneke141 het volgende:
Zo, was dat even een heerlijk kamp. Sfeer onder de kinderen was top, onder de staf ook, minstens 30 kinderen hun angst-voor-bos-in-het-donker laten overwinnen, 2 nieuwe stelletjes, en een superfanatieke zeskamp tussen alle klassen. Briljant!
Volgende week ouderavonden, ben ook benieuwd of die er nog wat over zeggen.
daar heb je wel gelijk in, maar het idee is dan wel een beetje dat je leraar zijn er "wel even" bij kan doen....quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 00:15 schreef ShadyLane het volgende:
Dat vind ik nou net een prima idee, en dat zeg ik niet vaak over plannen van OCWVeel mensen uit het bedrijfsleven nemen als zij-instromer of gastdocent een kijkje in het onderwijs, lijkt me leuk en zinvol als die mogelijkheid er de andere kant op ook komt.
En het feit dat kiezen voor het leraarschap nu vaak betekent dat je het je hele leven blijft, ook als je er allang genoeg van hebt, lijkt me zeker een factor die mensen kan afschrikken. Niemand wil zo'n verzuurde oude docent worden die nergens anders aan de bak komt maar wel nog twintig jaar moet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O ja, dat is ook zo'n droombeeld dat een schoolleiding vaak heeft.quote:Op zondag 6 oktober 2013 23:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Er wordt ook vaak gevraagd hoe je met gedifferentieerd lesgeven omgaat.
Nope, alleen taart. Wel een lekkerequote:Op maandag 7 oktober 2013 11:25 schreef Dragonberry het volgende:
Fijne dag van de leraar iedereen! Krijgen julle ook taart?of is er bij jullie iets leuks georganiseerd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Wat een helden zijn het toch. Fantastische tv dat Pownews, daar worden we met z'n allen een stuk beter van.quote:
Ach zo'n filmpje is alleen maar stoere praat. Het is gewoon hip om school te 'haten'. Dat is op elke stroming.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is natuurlijk wel zo maar probeer op een gymnasium maar eens deze reacties te verzamelen. Ja, ze leggen een vergrootglas op de kansloze jongeren die op die school zitten maar het feit alleen al dat ze op die VMBO-school bij zo veel jongeren spontaan zo'n reactie krijgen (al dan niet een beetje opgejut) is niet best. Ik kan dan wel begrijpen dat veel ouders erg teleurgesteld zijn als ze te horen krijgen dat hun kind op zo'n VMBO-school moet starten. Dit met de kanttekening dat niet alle VMBO-scholen zo'n problematische groep leerlingen aantrekken. Het probleem van het VMBO is dat niet alleen de minder intelligente leerlingen daar terecht komen maar ook veel ernstig gedragsgestoorde leerlingen en leerweigeraars daar terecht komen. Ideaal gesproken zouden die groepen gescheiden worden met een streven naar uiteindelijke integratie indien er voldoende verbetering is.
ik ga het niet eens lezen, dank je.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:21 schreef OudeBok het volgende:
Wie geeft deze gast eens een schop onder de reet?
KLB / Leraren die zeiken over werk
klopt! Staan goede dingen inquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Och, als ik me om elke post over leraren druk zou moeten maken....![]()
Dat boek van Teitler was "Lessen in Orde", toch? Nog niet gelezen.
Hah, medestudent!quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:20 schreef Dragonberry het volgende:
Volgens mij is hier het boek van Peter Teitler weleens genoemd toch? Net een lezing van hem gehad, was heel leuk en leerzaamNiet echt nieuwe dingen gehoord die niet in het boek stonden, maar wel leuk om het van hem zelf te horen ipv lezen. Ik vind het voor mezelf wel wat toevoegen, omdat waar hij het over had precies is waar ik nu even flink mee aan de slag ben op stage. Orde en straffen. Nu nog gaan toepassen..
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:36 schreef kwakz0r het volgende:
ik ben ook wel enthousiast over dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/teach-like-a-champion/1001004008105507/
Beetje hysterisch Amerikaans, maar wel veel praktische handvatten om meer uit je leerlingen te halen. In het inkijkexemplaar van het bijbehorende praktijkboek/werkboek (waar je ook goed zonder kunt) kun je de technieken opgesomd zien:
http://www.amazon.co.uk/g(...)62081&seller=&sr=8-2
ik zeg niet dat elke vmbo zo is, maar een hoop echt wel. En zoals bram zegt, op vwo vindt je dit soort types echt niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:07 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Ach zo'n filmpje is alleen maar stoere praat. Het is gewoon hip om school te 'haten'. Dat is op elke stroming.
Wat voor stappen heb je ondernomen om dit gedrag te stoppen?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 10:57 schreef Wizzor het volgende:
Pff, heb echt één klas waarbij zoveel excuusleerlingen in zitten. Ze hebben constant smoesjes dat ze hun werk niet af hebben waarbij niet geschuwd wordt om elkaar te overtroeven. Het varieert van open bruggen, lekke banden, kapotte kettingen, tot bijna-aanrijdingen-waardoor-wij-zo-geschrokken-zijn-en-daardoor-tien-minuten-te-laat-zijn-smoesjes, en uiteraard de welbefaamde familielid X is overleden.
Word er een beetje geërgerd van. Echt zo apart dat de sfeer in de ene klas zo anders kan zijn dan de ander, want met andere klassen heb ik dit dus niet.
Ik heb een tijdje in mijn lokaal een grote poster aan de muur gehad die vol stond met dit soort smoezen. Deze:quote:Op donderdag 10 oktober 2013 10:57 schreef Wizzor het volgende:
Pff, heb echt één klas waarbij zoveel excuusleerlingen in zitten. Ze hebben constant smoesjes dat ze hun werk niet af hebben waarbij niet geschuwd wordt om elkaar te overtroeven. Het varieert van open bruggen, lekke banden, kapotte kettingen, tot bijna-aanrijdingen-waardoor-wij-zo-geschrokken-zijn-en-daardoor-tien-minuten-te-laat-zijn-smoesjes, en uiteraard de welbefaamde familielid X is overleden.
Ik herken het uit mijn beginperiode. Komt wel goed.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
Het gevoel hebben dat wat je ook zegt ze je niet serieus nemen, en steeds vervallen in geroezemoes.
Ik moet eerder groter durven ingrijpen, ik weet van mezelf dat ik het altijd op de vriendelijke manier probeer en dat dat niet altijd de weg is maar ik vind het lastig om die knop om te zetten.
Ik maak me ook nog geen zorgen zo in mijn eerste jaar (al zie ik natuurlijk wel parallellen met vorig jaar, en mijn leerpunten van toen). Ik heb de afgelopen weken ook wel flink ingezet op contact leggen, dat begon natuurlijk bij namen leren, maar ook regelmatig even praatjes maken (ook met " moeilijkere" leerlingen) zo leren zij mij kennen en leer ik hen kennen. De volgende stappen, strakkere regie en dergelijke die zijn gevoelsmatig nu aan de beurt.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik herken het uit mijn beginperiode. Komt wel goed.
Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Ik maak me ook nog geen zorgen zo in mijn eerste jaar (al zie ik natuurlijk wel parallellen met vorig jaar, en mijn leerpunten van toen). Ik heb de afgelopen weken ook wel flink ingezet op contact leggen, dat begon natuurlijk bij namen leren, maar ook regelmatig even praatjes maken (ook met " moeilijkere" leerlingen) zo leren zij mij kennen en leer ik hen kennen. De volgende stappen, strakkere regie en dergelijke die zijn gevoelsmatig nu aan de beurt.
ik heb vorig jaar succes gehad in 4H met een soortgelijke maar iets zachtere methode. de teamleider wilde liever niet dat ik mensen echt de les uit stuurde, en deze methode werkte misschien wel beter.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:12 schreef ErikT het volgende:
[..]
Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:
1. een rustige les met leerlingen die hun huiswerk hebben gemaakt. Dan geef je les zonder het gevoel dat jij weer de enige bent die wat doet in de klas.
2. je punt duidelijk gemaakt.
Cruciaal is wel dat je dit doorspreekt met je afdelingsleider, die moet achter je staan. Anders krijg je achteraf geëmmer. Ze moeten daar aankomen en tegen een muur oplopen, anders werkt het niet. En spreek precies door hoe je het doet: inclusief aankondiging in de klas, en inclusief goed opletten dat het huiswerk in de agenda komt.
Dit alles uiteraard nadat je 2 weken al verschillende keren hebt aangegeven dat huiswerk gemaakt dient te worden, etc etc. Ik maak op uit je verhaal dat je al op dat punt bent.
Als je verder een redelijk tot goede band hebt met genoeg leerlingen, dan pikken ze dit wel van je. Ze weten namelijk zelf heus wel dat het niet klopt wat ze doen.
Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:12 schreef ErikT het volgende:
[..]
Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:
1. een rustige les met leerlingen die hun huiswerk hebben gemaakt. Dan geef je les zonder het gevoel dat jij weer de enige bent die wat doet in de klas.
2. je punt duidelijk gemaakt.
Cruciaal is wel dat je dit doorspreekt met je afdelingsleider, die moet achter je staan. Anders krijg je achteraf geëmmer. Ze moeten daar aankomen en tegen een muur oplopen, anders werkt het niet. En spreek precies door hoe je het doet: inclusief aankondiging in de klas, en inclusief goed opletten dat het huiswerk in de agenda komt.
Dit alles uiteraard nadat je 2 weken al verschillende keren hebt aangegeven dat huiswerk gemaakt dient te worden, etc etc. Ik maak op uit je verhaal dat je al op dat punt bent.
Als je verder een redelijk tot goede band hebt met genoeg leerlingen, dan pikken ze dit wel van je. Ze weten namelijk zelf heus wel dat het niet klopt wat ze doen.
Hm, ik heb dat in mijn derde jaar nog steeds wel eens hoor. Wordt elk jaar beter, dat wel.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.
Ik moet veel meer (en ook effectiever) bovengedrag gaan vertonen, sneller mijn ordeladder opgaan en durven ingrijpen, op papier weet ik het wel, maar nu moet het er ook uit gaan komen.
Ja, ik verwacht ook geen wonderen dit jaar, het is een het begin van een lange periode van leren & groeien. Sommige mensen hebben dat overwicht van nature (mijn begeleider van vorig jaar bijvoorbeeld) en bij mij is dat iets wat zal moeten groeien, en dat weet ik, dus geef ik mezelf ook daar gewoon de tijd voor. Dat neemt niet weg dat je er soms van kan balenquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 09:05 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Hm, ik heb dat in mijn derde jaar nog steeds wel eens hoor. Wordt elk jaar beter, dat wel.
Ach, ik heb dit ook hoor, terwijl ik regelmatig van men te horen krijg er 'dominant' uit te zien (kale kop, baard). Het probleem is dat je zo'n nieuwe rol absoluut nog niet gewend bent en je als volwassene veel te redelijk bent. Ik ben ook te veel geneigd om maar uit te gaan van vanzelfsprekende fatsoensnormen, terwijl je als docent ook je moet laten gelden en assertief de orde moet opeisen. En da's best apart in het begin.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.
Ik moet veel meer (en ook effectiever) bovengedrag gaan vertonen, sneller mijn ordeladder opgaan en durven ingrijpen, op papier weet ik het wel, maar nu moet het er ook uit gaan komen.
Dit kan ook zeer zeker wanneer je eenmaal een "naam" hebt opgebouwd op school en de leerlingen je kennen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 09:50 schreef Friek_ het volgende:
Het probleem is dat je zo'n nieuwe rol absoluut nog niet gewend bent en je als volwassene veel te redelijk bent. Ik ben ook te veel geneigd om maar uit te gaan van vanzelfsprekende fatsoensnormen,
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 09:05 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Hm, ik heb dat in mijn derde jaar nog steeds wel eens hoor. Wordt elk jaar beter, dat wel.
Ik heb les met een paar wiskundeleraren (zo'n 4 personen) die eerstegraadsleraar zijn en lesgeven in wiskunde maar geen wiskundediploma's hebben. Zij-instromers? Ik begrijp niet waarom ze het salaris niet wat verhogen als er een tekort is aan wiskundigen die eerstegraadsleraar zijn. In ieder geval goed om te weten dat ze wel nog wat relevante vakken volgen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:33 schreef Dragonberry het volgende:
Als je een baan kan vinden op een school waar ze het niet erg vinden dat je de wiskunde vakken nog niet hebt kan je gewoon aan de slag. Ligt er waarschijnlijk aan hoe hoog de nood is om een wiskunde docent.
Daarnaast zal je gewoon alle vakinhoudelijke en vakdidactische vakken moeten volgen. Misschien niet allemaal, maar je zal moeten bespreken welke vrijstellingen er kunnen worden gegeven.
Ik heb op bol.com even het inkijkexemplaar bekeken, wat een ongeloofwaardige kolder over dat Harrods zegquote:Op zondag 13 oktober 2013 21:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ben inmiddels aan het lezen in "Spijbelen doe je maar thuis" van Trudy Coenen. Word een beetje nerveus van het boek. Het heeft een hoog "kijk mij eens de ideale leraar uithangen"-gehalte. Er wordt ook vrij regelmatig gewezen naar het feit dat ze ooit Leraar van het Jaar was.
Leerlingen op excursie in Londen, mogen niet tegelijkertijd als groep bij Harrod's naar binnen, maar verdeeld in 3 groepen. Gaat ze naar de bewakers om te vragen waarom dat is, want zij is het er niet mee eens. Pfff... Een verhaal van een leerlinge met een IQ van 89, die dankzij haar van 3VMBO naar 3HAVO kan, en vervolgens een mailtje stuurt dat ze op 4VWO zit. Je hoort nog net geen "Hallelujah"-gezang... Misschien verandert het nog - ben nu ongeveer op de helft van het boek..
Haha, zie het al voor me om zoiets zweverigs te zeggen in de klas, komt de geloofwaardigheid ongetwijfeld ten goedequote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En zo gaat het boek de hele tijd door... Ze gaat nog bellen met Lodewijk Asscher, krijgt Jeroen Pauw en Balkenende op bezoek, die even al zijn afspraken afzegt om les te gaan geven in haar klas. Een heel vermoeiend boek.
Ik ben nu bezig met "Van Deze Kinderen Ga Je Houden", door Anja Vink. Zij heeft een jaar lang achter in de klas gezeten bij een brugklas op een Rotterdams VMBO. Best okee, dat boek. Opeens lees ik: "Vanaf nu spreken we af dat we elkaar respecteren". Dat klinkt nog okee. Maar dán: "Bedankt voor dit moment". Ik kreeg spontaan jeuk.. Moet nog verder lezen, maar ik hou mijn hart vast.
Brutale mensen hebben de halve wereld, of zoiets...quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:46 schreef Wizzor het volgende:
Het gemak waarmee zij mensen in hoogbeklede functies benaderd en bereid zijn dingen voor haar te doen is werkelijk geweldig :p
Ik heb 'm bijna uit. Het aantal jeukmomentjes bleef voor mij behoorlijk beperkt.Ik geef les op een vrijwel geheel witte vmbo-school en toch was er een heleboel heel herkenbaar, op zich wel apart. Maar er stond dus weinig nieuws in. Maar wel leuk leesvoer.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben nu bezig met "Van Deze Kinderen Ga Je Houden", door Anja Vink. Zij heeft een jaar lang achter in de klas gezeten bij een brugklas op een Rotterdams VMBO. Best okee, dat boek. Opeens lees ik: "Vanaf nu spreken we af dat we elkaar respecteren". Dat klinkt nog okee. Maar dán: "Bedankt voor dit moment". Ik kreeg spontaan jeuk.. Moet nog verder lezen, maar ik hou mijn hart vast.
tsja, zolang niemand maar begrijpt hoe die cijfers tot stand komen kunnen ze er uit laten komen wat ze maar willen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 23:55 schreef Omentuva het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)s-beter-gemaakt.html
Mooi, toch?
Waarom zijn er dit jaar dan veel minder onvoldoendes voor allerlei vakken (Y-as) dan afgelopen jaren, met een vergelijkbaar % goede antwoorden (X-as)
[ afbeelding ]
Echt, hier kon je op wachten.
Bron
Vergeet ook de n-term niet, nog een belangrijk instrument in het kunnen bepalen van het gewenste gemiddelde.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aangezien de examens worden aangepast op het gemiddelde cijfer van de laatste jaren (als dat daalt dan maken ze de examens gemakkelijker) zegt zo'n vergelijking tussen twee jaren toch al weinig. Idem voor dat CITO-toetsje.
Inderdaad, dankzij de n-term kom je automatisch rond het gemiddelde uit aangezien de n-term een functie is van de standaarddeviatie t.o.v. het gemiddelde wat gewenst wordt. Het lijkt mij beter om de normering niet te laten afhangen van de prestaties.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 07:40 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Vergeet ook de n-term niet, nog een belangrijk instrument in het kunnen bepalen van het gewenste gemiddelde.
Nog niet, ik ga het waarschijnlijk wel doen. Dat punt over een fatsoenlijk 'klimaat' in de klas bevalt me, ook op de universiteiten is dit een groot probleem met lokalen zonder ramen en slecht afgestelde/onderhouden airco. Ik merk zelf altijd dat ik veel sneller moet gapen in zo'n ruimte en dat ik me slechter kan concentreren.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 08:16 schreef ShadyLane het volgende:
Iedereen hier het burgerinitiatief voor kleinere klassen al getekend? http://www.stopdeovervolleklassen.nl/tekenen.html
Ik geloof niet dat een meting van kwaliteit alleen met een cijfersysteem kan.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 17:57 schreef Omentuva het volgende:
Omdat meten=weten, en heb jij ooit gehoord van een bestuurslaag die zichzelf opheft?
Getekend, overigens.
nee, maar zo ziet de bestuurslaag die bij de gratie daarvan bestaat dat natuurlijk welquote:Op vrijdag 1 november 2013 10:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat een meting van kwaliteit alleen met een cijfersysteem kan.
quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:31 schreef Snowbells het volgende:
Hoi!.
Ik doe nu het tweejarig traject onderwijsassistent, en wil daarna hbo lerarenopleiding geschiedenis doen. Iemand hier die docent geschiedenis is?
En hoe de studie is?
^^ 400 reacties op een halve vacature.... oei oei...quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
Veel succes en veel plezier! Je weet dat de arbeidsmarkt voor geschiedenisdocenten op zijn zachtst gezegd niet rooskleurig is hè...
Ik, en ik zeg: niet doen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:31 schreef Snowbells het volgende:
Hoi!.
Ik doe nu het tweejarig traject onderwijsassistent, en wil daarna hbo lerarenopleiding geschiedenis doen. Iemand hier die docent geschiedenis is?
En hoe de studie is?
Dat laatste zou ik doen, maar je moet bij jezelf te rade gaan of dat haalbaar is aangezien je van het mbo af komt. Een lerarenopleiding geschiedenis (hbo) is m.i. weggegooid geld.quote:Op zaterdag 2 november 2013 14:00 schreef Snowbells het volgende:
Hehe, dat hoor ik wel vaker. Maar geschiedenis is écht iets wat ik zelf heel erg leuk vind en in m'n vrije tijd ook mee bezig ben (films, boeken). Desnoods kan ik daarna op de uni geschiedenis doen, dat is net wat breder.
Dromen mag altijd.quote:Op zaterdag 2 november 2013 14:08 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat laatste zou ik doen, maar je moet bij jezelf te rade gaan of dat haalbaar is aangezien je van het mbo af komt. Een lerarenopleiding geschiedenis (hbo) is m.i. weggegooid geld.
Een mooi vak is het wel.
Waar?quote:Op zaterdag 2 november 2013 14:33 schreef Eenskijken het volgende:
Ik heb GS op de uni gedaan, (niet afgerond) dus als je vragen hebt
waar zit je twijfel?quote:Op zaterdag 2 november 2013 14:38 schreef Janneke141 het volgende:
Mijn teamleider heeft me gisteren gevraagd of ik een eindexamenklas (4 basis) over wil nemen van een collega die per 1 december ergens anders gaat werken. Moeilijk, moeilijk...
Ik werk nu vier dagen, en die dag rust heb ik (als beginnend docent) eigenlijk nog wel nodig. En met die klas extra wordt dat natuurlijk meer. Maar ik zie de uitdaging van een eindexamenklas ook wel...quote:
Ik wilde ook de lerarenopleiding geschiedenis doen, maar omdat het arbeidsperspectief (Zelfs stageplekken zijn zeer lastig te vinden) nagenoeg nul is, een ander vak gekozen. Geschiedenis hou ik nu als hobby, en daar beleef ik ook veel plezier aanquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:31 schreef Snowbells het volgende:
Hoi!.
En hoe de studie is?
Als je voelt dat je die dag echt nodig hebt, wordt die klas meer een belasting dan een uitdaging, denk ik. Zo'n examenklas komt toch nog wel 'ns voorbij? Maar ik snap het dilemma, hoorquote:Op zaterdag 2 november 2013 14:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik werk nu vier dagen, en die dag rust heb ik (als beginnend docent) eigenlijk nog wel nodig. En met die klas extra wordt dat natuurlijk meer. Maar ik zie de uitdaging van een eindexamenklas ook wel...
Misschien helpt het om de zinnen klassikaal te bespreken? In mijn herinnering stond er geen nederlandse vertaling bij en dat leert erg lastig.quote:Op zondag 3 november 2013 16:51 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik merk dat mijn klassen vaak slecht scoren op de toets bij het reproduceren van de zinnen uit het boek (stepping stones) zijn er hier nog talendocenten die een leuke/goede manier hebben om zinnen aan te leren bij leerlingen of wellicht een beter manier van toetsen dan pure reproductie.
Aan de ene kant is het natuurlijk een kwestie van stomweg uit je hoofd leren, en vervolgens reproduceren op de toets maar aan de andere kant is een foutje snel gemaakt en kost het relatief gemakkelijk veel punten.
Ik maakte altijd stencils met oefeningen over die Stones. Ik heb het dan over VMBO. Dan trok ik die hele Stones uit elkaar. Ik begon met puzzeltjes zodat ze de afzonderlijke woordjes beter leerden schrijven, dan stukjes zin vertalen in het Engels, vervolgens Engelse zinsonderdelen in de goede volgorde zetten, etc.. Allemaal kleine oefeningetjes waarmee je hen dwingt om kritisch en secuur naar die zinnen te kijken. Vaak lezen ze ze 2 x door en hebben ze geen idee wát ze nu eigenlijk aan het schrijven zijn...quote:Op zondag 3 november 2013 16:51 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik merk dat mijn klassen vaak slecht scoren op de toets bij het reproduceren van de zinnen uit het boek (stepping stones) zijn er hier nog talendocenten die een leuke/goede manier hebben om zinnen aan te leren bij leerlingen of wellicht een beter manier van toetsen dan pure reproductie.
Schrijven is inderdaad zeer effectief. Ik doe inderdaad hetzelfde in die opdrachtenstencils waar ik het eerder over had.quote:Op zondag 3 november 2013 19:07 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ik bij die Stones altijd heel belangrijk vind is dat ze niet zozeer de zinnen leren, maar dat ze de zinnen leren gebruiken.
Wat betreft het stampwerk voor de toets: ik pak de Stonesvertalingen en haal de Engelse zinnen weg. De leerlingen moeten die dan zelf invullen en vervolgens controleren a.d.h.v. antwoordbladen. Veel schrijfwerk, best saai, maar wel effectief.
Dit klinkt interessant.quote:Ook laat ik ze er per hoofdstuk een werkstuk maken over de Stones, waarmee ze de Stones gebruiken op een manier die van hun van toepassing is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |