abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 september 2014 @ 13:49:57 #201
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_144622049
Geld is een tijdelijke opslag voor de waarde van je arbeid in te wisselen voor het goed of arbeid van een ander. Produceer je geen goed of arbeid en krijg je toch geld dan moet je stil in een hoekje dankbaar zitten wezen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_144622085
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Uiteraard, omdat het NIBUD zeer voorzichtig te werk gaat met hun berekeningen van vaste lasten. Ze nemen (bijna) de absolute ondergrens van wat mogelijk is.

[..]

Ow, nu is het niet eens meer bedoeld om noodzakelijke levensbehoeften en vaste lasten te kunnen betalen. Het is bedoeld om er langzaam in te verdrinken. Drukt de lonen ook weer een beetje he?

Laat staan dat het ooit komt tot "in jezelf investeren".
Het feit dat er bijstand is toont al aan dat 'verdrinken' helemaal niet het doel is. En geloof het of niet maar we besteden als land veel te veel, ofwel we lenen ongevraagd van toekomstige generaties. Misschien heb jij daar geen problemen mee, ik wel. Dat betekent dat we nu moeten bezuinigen, waaronder op sociale zekerheid aangezien dat de grootste kostenpost is. Het is mooi geweest met de absurde uitgaven aan de verzorgingsstaat waardoor investeringen inderdaad zijn achtergebleven.

Ergens moet begonnen worden, ergens zullen er spaanders moeten vallen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_144622351
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zal zelf eens een poging wagen. Het heeft te maken met het onderlinge vertrouwen/wantrouwen in de maatschappij, en dat gedrag meer wordt gecriminaliseerd door de 'haves' tov de 'have nots'.
Als ik in Nederland rondloop, dan zie ik heel veel Tokkies die zich niet weten te gedragen. Dat zijn ook vaak rijke mensen die zich als een lompe hork gedragen. Denk aan de BMW- of Audi rijder, of de gemiddelde (business club) voetbalsupporter.

Als ik in de VS rondloop, dan zie ik alleen maar mensen die zich weten te gedragen. Pas als je in een Amerikaans ghetto rondloopt (niet aan te raden), begint er iets te kriebelen. Hier in Japan heb ik me nog nooit onveilig gevoeld.

Er kan een correlatie zijn tussen inkomen en criminaliteit, maar ik denk dat je het eerder moet zoeken in een cultuur. De cultuur van de straat, de cultuur van de supporter, de cultuur van de Audi-rijder. Heeft niets met inkomen te maken, maar met mensen die zich staande proberen te houden in een bepaalde 'zuil'. In sommige zuilen betekent dat je je met "hallo", "dankjewel" en "tot ziens" staande kunt houden, in een andere zuil werkt "wat zit je te kijken man, moet ik je op je bek slaan?" beter.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 17 september 2014 @ 14:10:32 #204
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144622661
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Als ik in Nederland rondloop, dan zie ik heel veel Tokkies die zich niet weten te gedragen. Dat zijn ook vaak rijke mensen die zich als een lompe hork gedragen. Denk aan de BMW- of Audi rijder, of de gemiddelde (business club) voetbalsupporter.

Als ik in de VS rondloop, dan zie ik alleen maar mensen die zich weten te gedragen. Pas als je in een Amerikaans ghetto rondloopt (niet aan te raden), begint er iets te kriebelen. Hier in Japan heb ik me nog nooit onveilig gevoeld.

Er kan een correlatie zijn tussen inkomen en criminaliteit, maar ik denk dat je het eerder moet zoeken in een cultuur. De cultuur van de straat, de cultuur van de supporter, de cultuur van de Audi-rijder. Heeft niets met inkomen te maken, maar met mensen die zich staande proberen te houden in een bepaalde 'zuil'. In sommige zuilen betekent dat je je met "hallo", "dankjewel" en "tot ziens" staande kunt houden, in een andere zuil werkt "wat zit je te kijken man, moet ik je op je bek slaan?" beter.
Idd
Toen in na jaren Buitenland in NL kwam viel mij dit ook op.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144622727
Punt is dat Nl de laatste 20 jaar te ver is doorgeslagen en geluisterd heeft naar de wat ik altijd de "Linkse Kerk" noem. :{ Helige Huisjes en respect moest en hoefde niet meer,mensen die onze cultuur niet kende moest je met rust laten als je ze iets wilde bijbrengen,wat zeg ik: Jij moest hun cultuur maar begrijpen en als je dat niet deed was je automatisch een racist.

Zie hier de Paul Rosemuller/Melkert en consorten doctrine.

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2014 14:13:54 ]
  woensdag 17 september 2014 @ 14:13:03 #206
45206 Pietverdriet
pi_144622751
quote:
2s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:12 schreef Iwanius het volgende:
Punt is dat Nl de laatste 20 jaar te ver is doorgeslagen en geluisterd heeft naar de wat ik altijd de "Linkse Kerk" noem. :{
Maak daar maar 40 jaar van
pi_144623084
quote:

[..]

Ik kom max 1 week per jaar nog in Nederland. Dan zie je pas echt goed hoe ieder jaar de boel is ingestort als het gaat om straatgedrag en menselijke beschaving.
Iets dat je bv in Noord Duitsland niet hebt. En zeer zeker niet in Denemarken en Noorwegen.

Ook Zweden wordt minder.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  woensdag 17 september 2014 @ 15:42:38 #208
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_144625888
Ach, laten we wel wezen, er zijn nog steeds stukken in Nederland waar het prima wonen is.
Maar die worden schaarser en duurder.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_144626316
quote:

[..]

Hier valt dat nog wel mee en niet merkgebonden, kijken wel raar als ik met het kleintje zou rijden en ik zet hem dan gewoon stil, als me iemand tegemoed komt met een mpv of hoe heten die dingen.
Meestal zijn het trouwens vrouwen is me opgevallen.
Begrijp wel dat ze er veel belasting over betalen maar ik vind dat ze daardoor niet meer rechten hebben.
pi_144626390
quote:
15s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:27 schreef GSbrder het volgende:
Nogmaals: Nederland is, volgens jou, ongelijker geworden.
Toch is de criminaliteit en het aantal gevangenen gedaald.
Is het werkelijk zo of word er niet naar gezocht, behoord dat eigenlijk tot de top 10 van ergenissen?
pi_144626839
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:22 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik kom max 1 week per jaar nog in Nederland. Dan zie je pas echt goed hoe ieder jaar de boel is ingestort als het gaat om straatgedrag en menselijke beschaving.
Iets dat je bv in Noord Duitsland niet hebt. En zeer zeker niet in Denemarken en Noorwegen.

Ook Zweden wordt minder.

Dan let je wel goed op om dat te merken in die week tijd, er zijn er die hebben zo een dikkeplank voor hun kop die merken het nog niet als ze zich in hun broek schijten.
En als ze het zouden merken, zouden ze ook nog klaar krijgen en zeggen ik heb het gedaan.
Maar dat buitenbeschouwing gelaten, het is inderdaad vind ik aan het verpoperen in het land.
pi_144627363
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:22 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ook Zweden wordt minder.
Noord Duitsland is aanmerkelijk linkser (en minder xenofoob/anti-semitisch bovendien) als Zuid Duitsland. Om over de Scandinavische landen nog maar te zwijgen.

quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maak daar maar 40 jaar van
Wie hebben er al die 40 jaar in het kabinet gezeten?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Redactie Sport woensdag 17 september 2014 @ 16:23:26 #213
274204 crew  Mexicanobakker
pi_144627456
quote:
2s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:12 schreef Iwanius het volgende:
Punt is dat Nl de laatste 20 jaar te ver is doorgeslagen en geluisterd heeft naar de wat ik altijd de "Linkse Kerk" noem. :{ Helige Huisjes en respect moest en hoefde niet meer,mensen die onze cultuur niet kende moest je met rust laten als je ze iets wilde bijbrengen,wat zeg ik: Jij moest hun cultuur maar begrijpen en als je dat niet deed was je automatisch een racist.

Zie hier de Paul Rosemuller/Melkert en consorten doctrine.
Als we de laatste 20 jaar naar de linkse kerk hebben geluisterd hebben we de 40 jaar ervoor naar de linkse kathedraal geluisterd? :?

Aka je verkoopt weer onzin, maar dat verbaast me ook niet eens meer.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_144627537
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Noord Duitsland is aanmerkelijk linkser (en minder xenofoob/anti-semitisch bovendien) als Zuid Duitsland. Om over de Scandinavische landen nog maar te zwijgen.

Het wordt de hoogste tijd om jezelf wat bij te stellen. En niet vanuit een boekje of televisie.
pi_144627649
quote:
de cultuur van de Audi-rijder. Heeft niets met inkomen te maken
Dat valt te betwijfelen:
quote:
Verkeer en wisselgeld
Zo werd het gedrag van bestuurders van dure auto's op een druk kruispunt bestudeerd. Mensen in luxe auto's hielden zich minder aan de regels dan bestuurders van auto's die goedkoper waren. Zowel mannen als vrouwen in luxe wagens sneden anderen vaker af. Ook stopten bestuurders van de dikke wagens beduidend minder vaak voor voetgangers bij een zebrapad dan de rest van het verkeer.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)nder-compassie.dhtml
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_144628099
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De rijkste 10% betaald ongeveer de helft van de inkomstenbelasting
Grote spin van feiten is dit weer overigens:

http://www.nrcnext.nl/blo(...)s-welkom-nextcheckt/

Deze 10% profiteren ook het meest (1995, 2003, 2011):
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)eren-het-meest.dhtml
http://www.volkskrant.nl/(...)d-het-beste-af.dhtml
http://www.vn.nl/Opiniema(...)Overheidsprofijt.htm
http://www.vn.nl/Opiniema(...)eld/Perversiteit.htm
http://researchers-sbe.un(...)/07/DDL.03-01-04.pdf

Wat natuurlijk de bestaande verhoudingen in stand houdt, zéker als het Nederlands onderwijssysteem weinig bij draagt aan sociale verheffing/mobiliteit.
http://www.economist.com/(...)ca/2010/03/born_well
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 september 2014 @ 16:41:22 #217
45206 Pietverdriet
pi_144628129
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Grote spin van feiten is dit weer overigens:

http://www.nrcnext.nl/blo(...)s-welkom-nextcheckt/

Deze 10% profiteren ook het meest (1995, 2003, 2011):
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)eren-het-meest.dhtml
http://www.volkskrant.nl/(...)d-het-beste-af.dhtml
http://www.vn.nl/Opiniema(...)Overheidsprofijt.htm
http://www.vn.nl/Opiniema(...)eld/Perversiteit.htm
http://researchers-sbe.un(...)/07/DDL.03-01-04.pdf

Wat natuurlijk de bestaande verhoudingen in stand houdt, zéker als het Nederlands onderwijssysteem weinig bij draagt aan sociale verheffing/mobiliteit.
http://www.economist.com/(...)ca/2010/03/born_well
Je hebt zowel mijn post als de artikelen in de link niet gelezen
pi_144628137
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:25 schreef cempexo het volgende:

[..]

Het wordt de hoogste tijd om jezelf wat bij te stellen. En niet vanuit een boekje of televisie.
Moet dat niet van hogerhand komen?
Zoals b.v de top 10 van ergenissen afschaffen, jij komt b.v uit Duitsland, dan weet je dat daar niet alleen naar een top 10 gekeken wordt.
Ik weet niet zeker of dat hier wel word gedaan, en of ze er alleen zijn om de kas te spekken, maar zo voelt het wel!
In Duitsland aangehouden worden is een genot ten opzichte van hier en nog menselijk ook vind ik.
pi_144628180
quote:

[..]

Het valt ook te betwijfelen of de Amerikaanse chauffeurs door de bank genomen zoveel netter zijn. Per slot van rekening zijn de eisen voor een rijbewijs minder strikt, is de individualisering stukken sterker en kennen ze ook verhoudingsgewijs veel meer verkeersongelukken en verkeersdoden.

Ik kon dit vinden:
quote:
According to an EOS Gallup Europe survey on aggressive behaviour behind the wheel concluded in January 2003 the problem is widespread. 66 per cent of respondents in the United States, 65 per cent in the Russian Federation and 48 per cent in the European Union as a whole reported being the victim of aggressive driving behaviour in the previous year. The survey also shows a strong relation between showing aggressive behaviour and being a victim of it: 70 per cent of drivers in the European Union who admitted to showing aggressive behaviour on several occasions claimed to have been subject to it from other drivers.
http://www.unece.org/trans/roadsafe/rs4aggr.html

Toeval?
Deuger, Woke & Gutmensch
  Redactie Sport woensdag 17 september 2014 @ 16:43:05 #220
274204 crew  Mexicanobakker
pi_144628190
Inkomstenbelasting zegt sowieso heel weinig.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 17 september 2014 @ 16:43:47 #221
45206 Pietverdriet
pi_144628218
pi_144628295
quote:
Ohw, dat soort dingen houdt het politiek gestuurde CBS wel bij?

Maar waar weerlegt dat het nrcnext artikel?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 september 2014 @ 16:46:55 #223
45206 Pietverdriet
pi_144628330
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ohw, dat soort dingen houdt het politiek gestuurde CBS wel bij?

Maar waar weerlegt dat het nrcnext artikel?
Nergens, waar weerlegt het NRC artikel mijn post?
pi_144628489
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nergens, waar weerlegt het NRC artikel mijn post?
Het artikel laat zien dat het een misleidende stelling is.

Als reactie op:
quote:
De rijkste 10 procent van de Nederlandse huishoudens bezit 70 procent van de totale financiële vermogens, terwijl de onderste helft van de huishoudens geen vermogen of juist schulden heeft.
Zei jij:
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De rijkste 10% betaald ongeveer de helft van de inkomstenbelasting
Maar dat is dus een misleidende voorstelling van zaken. Jort Kelder poneerde een soortgelijke stelling, waar NRCnext het totale plaatje bij geeft.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_144628757
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Moet dat niet van hogerhand komen?
Zoals b.v de top 10 van ergenissen afschaffen, jij komt b.v uit Duitsland, dan weet je dat daar niet alleen naar een top 10 gekeken wordt.
Ik weet niet zeker of dat hier wel word gedaan, en of ze er alleen zijn om de kas te spekken, maar zo voelt het wel!
In Duitsland aangehouden worden is een genot ten opzichte van hier en nog menselijk ook vind ik.
Lijkt me dat zelf te ontdekken leuker is. En je eigen vrijheid gebruiken om dat te ontdekken ipv door anderen, bv de overheid.
pi_144628812
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:51 schreef waht het volgende:

[..]

Het feit dat er bijstand is toont al aan dat 'verdrinken' helemaal niet het doel is. En geloof het of niet maar we besteden als land veel te veel, ofwel we lenen ongevraagd van toekomstige generaties. Misschien heb jij daar geen problemen mee, ik wel. Dat betekent dat we nu moeten bezuinigen, waaronder op sociale zekerheid aangezien dat de grootste kostenpost is. Het is mooi geweest met de absurde uitgaven aan de verzorgingsstaat waardoor investeringen inderdaad zijn achtergebleven.

Ergens moet begonnen worden, ergens zullen er spaanders moeten vallen.
Deze mening had je ook al voordat de crisis uit brak in 2008. Het is dus op zijn minst een gelegenheidsargument.

Wat snap je er niet aan dat Nederland helemaal niet zo veel (meer) uit geeft aan sociale zekerheid tov omringende en OESO landen? En dat er flink is in gehakt.

Wie profiteren nu al het meest van de overheid?

Komt nog eens bij dat er sprake is van schuivende normen. 'Rechts' zei altijd dat je onderscheid moet maken tussen niet kunnen werken en niet willen werken. Voor de mensen die 'niet kunnen' zouden er goede regelingen blijven bestaan. Dat is wat de VVD altijd zei. Maar nu worden dus gehandicapten, werklozen e.a. op één hoop gestopt en in een vergaarbak gepropt (vnl. de bijstand).

Ook zei men altijd dat de bijstand alleen voor het hoogst noodzakelijke moet zijn. Maar als zelfs dat niet meer toereikend is, dan is dat ook prima want het "spoort aan om te werken".

quote:
Uit interesse.
Ow, puur uit interesse wilde je wat bommen droppen en oorlog voeren.

Ik ben weer weg hier overigens want ik ben de voortdurende persoonlijke aanvallen zat. Veel succes nog met je onderdrukkersavatar.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 september 2014 @ 17:00:14 #227
45206 Pietverdriet
pi_144628823
Dat artikel in het NRC en de CBS gegevens zeggen dat dikke 44 Miljard die er aan belasting op inkomsten en vermogen 23 Miljard door de rijkste 10% wordt betaald.
Dat is 52,3%
Zoals ik zei, je hebt mijn post en de artikelen die je plaatst niet gelezen of begrepen

Je leest slechts wat je wilt lezen, niet wat er staat en je begrijpt niet wat er staat of bedoeld wordt. Net zo goed dat je statistieken post die je niet begrijpt
Het staat letterlijk in het NRC artikel
quote:
De 10 procent huishoudens met de hoogste inkomens betaalt 52 procent van de totale inkomstenbelasting.
pi_144629081
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat artikel in het NRC en de CBS gegevens zeggen dat dikke 44 Miljard die er aan belasting op inkomsten en vermogen 23 Miljard door de rijkste 10% wordt betaald.
Dat is 52,3%
Zoals ik zei, je hebt mijn post en de artikelen die je plaatst niet gelezen of begrepen

Je leest slechts wat je wilt lezen, niet wat er staat en je begrijpt niet wat er staat of bedoeld wordt. Net zo goed dat je statistieken post die je niet begrijpt
Het staat letterlijk in het NRC artikel

[..]

Iemand zegt dat de top 10% ruim 70% van de totale economie bezit en jij kijkt enkel naar één specifieke vorm van belasting? 44 miljard, hoeveel is dat op de totale belastinginkomsten van de overheid?

Ik ben je laatdunkendheid spuugzat

Tabee.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 september 2014 @ 17:10:57 #229
45206 Pietverdriet
pi_144629198
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 17:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Iemand zegt dat de top 10% ruim 70% van de totale economie bezit en jij kijkt enkel naar één specifieke vorm van belasting? 44 miljard, hoeveel is dat op de totale belastinginkomsten van de overheid?

Ik ben je laatdunkendheid spuugzat

[ afbeelding ]

Tabee.
Je hebt nog steeds mijn post niet weerlegd, sterker nog, je bronnen bevestigen mijn post.
Leer lezen klopkoek, leer lezen en begrijpen wat er staat ipv schijtbekkend te reageren
pi_144629316
http://www.ftm.nl/column/(...)nkomensongelijkheid/

quote:
Als we in Nederland over ongelijkheid praten dan wijzen veel mensen erop dat in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, de inkomens veel gelijkwaardiger zijn verdeeld. Ik heb daar twijfels bij.

Het kan namelijk niet zo zijn dat de inkomens gelijkwaardiger zijn dan elders en tegelijkertijd de vermogens even ongelijk. Immers, vermogen is vooral de accumulatie van inkomens uit het verleden. Daarnaast hangt vermogen natuurlijk af van wat je spaart, maar de vrije besparingen zijn bij hogere inkomens natuurlijk zowel relatief als absoluut groter.

Het is een kwestie van definitie. Wat zie je als inkomen? Er is niet alleen arbeidsinkomen, maar mensen hebben ook inkomen uit vermogen: huur, rente, dividenden, winst, en koers/prijs winsten. En juist die niet-arbeidsinkomsten zijn relatief het hoogst bij de hogere inkomens:

Daar zit hem wellicht de crux. Omdat we in Nederland die inkomens niet of nauwelijks belasten, worden die inkomen ook niet of nauwelijks gemeten. En dat zie je terug in de statistieken en dan lijkt Nederland heel gelijk. In het VK en de VS wordt dat wel als inkomen gezien en ook belast, en zie je ze dus ook in de statistieken terug.
Dat de vermogensverdeling in NL veel schever is dan de inkomensverdeling is raar (want vermogen is veelal opgespaard inkomen). Veel inkomen uit kapitaal wordt gewoon niet belast en dus ook niet gemeten.

Dat deze groep ondanks dat nog zoveel van de belasting ophoest zegt vooral veel over hoe belachelijk schuin inkomens en vermogen door de markt worden verdeeld. Het idee dat dit de hoeveelheid waarde is die je hebt toegevoegd aan de samenleving is een vrij militant verdedigd maar onhoudbare stelling.
En zelfs als je dit idee aanhangt kun je moeilijk ontkennen dat het loslaten van pure marktkrachten zonder nivellering vrij snel zou leiden tot een verdeling van welvaart die de facto een feodale samenleving behelst.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  woensdag 17 september 2014 @ 17:16:17 #231
45206 Pietverdriet
pi_144629371
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 17:14 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Dat de vermogensverdeling in NL veel schever is dan de inkomensverdeling is raar (want vermogen is veelal opgespaard inkomen). Veel inkomen uit kapitaal wordt gewoon niet belast en dus ook niet gemeten.

Dat deze groep ondanks dat nog zoveel van de belasting ophoest zegt vooral veel over hoe belachelijk schuin inkomens en vermogen door de markt worden verdeeld. Het idee dat dit de hoeveelheid waarde is die je hebt toegevoegd aan de samenleving is een vrij militant verdedigd maar onhoudbare stelling.
En zelfs als je dit idee aanhangt kun je moeilijk ontkennen dat het loslaten van pure marktkrachten zonder nivellering vrij snel zou leiden tot een verdeling van welvaart die de facto een feodale samenleving behelst.
De vermogens van NL zitten vooral in het eigen huis, en de verdeling is vooral oud/jong,
pi_144629430
quote:
Cf. Citigroup zijn gelekte 'plutonomy' memo :)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_144629574
quote:

[..]

quote:
Het is merkwaardig hoe zelden in Nederlandse discussies over economie en politiek de term plutocratie valt.
[...]
Plutocratie is de naam voor het verschijnsel dat gebruik/misbruik van geld macht verleent en die macht op haar beurt steeds meer geld en meer macht oplevert. Op den duur wordt het geld tot een machtsbron gemaakt, naast of boven het democratisch stemrecht. Een nevenverschijnsel hiervan is dat de geldhoeveelheid opzwelt als een waterhoofd van speculatief geld – de zgn. financiële economie – bovenop het gestaag aftakelende lichaam van de reële, productieve economie. Een tweede nevenverschijnsel, dat die groeiende geldberg in handen komt van een slinkend aantal mensen - zoals recent in de krant stond: 85 mensen bezitten samen het halve wereldvermogen - en de rekenkundig andere kant van die medaille: dat er relatief steeds minder overblijft voor de rest, uiteraard gestaffeld volgens de geldende inkomensverdeling zodat de bevoorrechte één er minder van merkt dan de gedepriveerde ander.

Je zou plutocratie corruptie kunnen noemen in de wijdere zin van corruptie als bederf.
http://www.wbs.nl/platfor(...)cten-van-plutocratie
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_144629593
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 17:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Deze mening had je ook al voordat de crisis uit brak in 2008. Het is dus op zijn minst een gelegenheidsargument.

Wat snap je er niet aan dat Nederland helemaal niet zo veel (meer) uit geeft aan sociale zekerheid tov omringende en OESO landen? En dat er flink is in gehakt.

Wie profiteren nu al het meest van de overheid?

Komt nog eens bij dat er sprake is van schuivende normen. 'Rechts' zei altijd dat je onderscheid moet maken tussen niet kunnen werken en niet willen werken. Voor de mensen die 'niet kunnen' zouden er goede regelingen blijven bestaan. Dat is wat de VVD altijd zei. Maar nu worden dus gehandicapten, werklozen e.a. op één hoop gestopt en in een vergaarbak gepropt (vnl. de bijstand).

Ook zei men altijd dat de bijstand alleen voor het hoogst noodzakelijke moet zijn. Maar als zelfs dat niet meer toereikend is, dan is dat ook prima want het "spoort aan om te werken".

[..]

Ow, puur uit interesse wilde je wat bommen droppen en oorlog voeren.

Ik ben weer weg hier overigens want ik ben de voortdurende persoonlijke aanvallen zat. Veel succes nog met je onderdrukkersavatar.
Als je met zo een vergelijking komt dan kom ook eens met wat hebben ze in omringende landen betaald voor die zekerheid?
Het geld is binnen gekomen en het kan eens fout gaan, zeg je me nou als ik een autoverzekering afsluit en ik kom in een ketingbotsing dat ze niet uitbetalen?

Of ik me terecht ongerust maak betreffende de AWBZ weet ik niet, maar als de overheid het al afstoot dan zullen de gemeentes het niet beter kunnen lijkt me.
Willem Drees was het geloof ik zou zich omdraaien in zijn graf vermoed ik, Amerika krijgt dadelijk gezondheidszorg voor iedereen en hier ik weet het niet?

Wat ik me ook afvraag de premies AWBZ gaan die ook naar de gemeentes toe dan?

Kort door de bocht vanaf waneer is de AWBZ premie ingevoerd en wat is er uitbetaald gedurende die tijd!
Een balans zal er toch wel wezen lijkt me zo?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2014 00:34:36 ]
  maandag 19 januari 2015 @ 06:36:21 #235
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_148830226
Volgens de recentste cijfers is de vermogenskloof in Nederland verder toegenomen. Goed nieuws voor VVD en D66 omdat deze partijen immers streven naar een overheid die enkel de belangen dient van de elite maar ik kan mij voorstellen dat bij de minderbedeelden de frustraties meer en meer toenemen.

quote:
Kloof tussen arm en rijk groeit snel in Nederland

De inkomensverdeling in Nederland is relatief gelijk en stabiel, maar bij de vermogens wordt de kloof tussen arm en rijk steeds groter. De rijkste 1 procent bezit volgens nieuwe cijfers meer dan een kwart van het private vermogen, ruim meer dan een jaar eerder, terwijl aan de onderkant de schulden groeien.

Door: Wilco Dekker 19 januari 2015, 06:00

Datt blijkt uit de meest recente gegevens over de hoogste vermogens, die de Volkskrant heeft opgevraagd bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin 2012 bezat de rijkste 1 procent van Nederland 24 procent van het private vermogen: aandelen, bank- en spaarrekeningen, huizen en andere bezittingen. Begin 2013 was dat aandeel van de rijkste 75 duizend huishoudens opgelopen naar 26,6 procent. Bij de berekening zijn de pensioenen buiten beschouwing gelaten. Het CBS doet dat omdat mensen nu niet bij hun pensioen kunnen, het is geen 'vrij' vermogen. Worden de honderden miljarden voor de oude dag wel meegerekend, dan is de kloof aanzienlijk kleiner, hoewel nog steeds veel groter dan de inkomensverschillen. Volgens critici moeten de pensioenen voor een eerlijke vergelijking meetellen.

Schulden

Zonder die pensioenen leverde de top 1 procent met bijna 2,5 miljoen euro vermogen in doorsnee iets in. Bij het doorsneehuishouden daalde het vermogen veel sneller, met eenderde naar 19 duizend euro, zo maakte het CBS eerder al bekend. Dat zit in gestegen schulden en in de gedaalde huizenprijzen. De eigen woning is voor gewone huishoudens de hoofdmoot van het vermogen. Voor de rijksten, die ook ander vermogen hebben, is het minder belangrijk. Zij werden niet rijker, de gewone burger werd wel armer.

Voor de crisis, in 2008, bezat de top 1 procent ruim eenvijfde van het vermogen, in 2013 was het opgelopen tot ruim een kwart. De ongelijkheid is tijdens de crisis dus gegroeid. De Utrechtse hoogleraar Bas van Bavel noemt de nieuwe cijfers 'tamelijk schokkend'. Van Bavel deed vorig jaar onderzoek voor een rapport over ongelijkheid van de WRR, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Hij wijst erop dat het aandeel van de topvermogens op het hoogste punt van de afgelopen decennia is beland. Tegelijk zijn er 1,1 miljoen huishoudens met meer schulden dan bezittingen, eenderde meer. De grootste groep huishoudens, bijna een kwart, had een vermogen van nul tot vijfduizend euro.

De top 0,1 procent zag als enige groep het vermogen ook in euro's stijgen. De allerrijkste 7.500 huishoudens hebben 10,4 procent van het totale vermogen van 1.060 miljard euro, ofwel 14,7 miljoen euro per huishouden. Een jaar eerder was hun aandeel 9,2 procent.

Schokken

De nieuwe CBS-cijfers bevestigen volgens Van Bavel het beeld uit het WRR-rapport: de problemen met schulden onderin nemen toe, de middengroepen hebben nauwelijks nog vermogen en kunnen schokken dus moeilijk opvangen, de subtop - van een ton tot een half miljoen euro - ziet zijn vermogen sterk slinken en alleen de topvermogens blijven intact, vooral doordat het financiële vermogen de crisis goed doorstaat. Volgens Van Bavel is de vermogensongelijkheid, exclusief de pensioenen, internationaal gezien groot. Volgens het kabinet is daar niks over te zeggen, omdat verschillende landen verschillende cijfers gebruiken.

Omdat de huizenprijzen in 2013 verder daalden en de beurzen het prima deden, zijn de vermogensverschillen waarschijnlijk verder gegroeid. Dat is pikant voor het kabinet, dat nog voor de zomer met voorstellen wil komen voor een nieuw belastingstelsel. Sinds de bestseller van de Franse econoom Thomas Piketty over de groeiende ongelijkheid staan ook de vermogens daarbij op de agenda. Dat is lastig voor de coalitie: de PvdA wil vermogens zwaarder belasten, de VVD moet daar niets van hebben.

Wereldwijd
Oxfam Novib voorspelt dat de allerrijkste 1 procent van de wereldbevolking in 2016 een vermogen heeft dat groter is dan het vermogen van de rest van de wereldbevolking, als de groeiende ongelijkheid niet wordt gestopt. Volgens de organisatie is het vermogen van de rijkste 1 procent van de bevolking in 2014 gegroeid naar 48 procent. Een jaar eerder was het nog 46 procent. Als die groei doorzet denkt Oxfam dat het aandeel van de superrijken volgend jaar boven de 50 procent uitkomt.

De cijfers staan in een onderzoeksrapport van de organisatie. Het gemiddelde vermogen van de rijkste 1 procent is 2,7 miljoen dollar (ruim 2,3 miljoen euro). De waarschuwing komt kort voor het jaarlijkse Wereld Economisch Forum in het Zwitserse Davos. Dat begint woensdag. Volgens Oxfam hebben de tachtig rijkste mensen samen meer vermogen dan de armste 3,5 miljard mensen.

http://www.volkskrant.nl/(...)-nederland~a3832426/
  FOK!fotograaf maandag 19 januari 2015 @ 07:05:16 #236
13368 NiGeLaToR
pi_148830309
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 06:36 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Volgens de recentste cijfers is de vermogenskloof in Nederland verder toegenomen. Goed nieuws voor VVD en D66 omdat deze partijen immers streven naar een overheid die enkel de belangen dient van de elite maar ik kan mij voorstellen dat bij de minderbedeelden de frustraties meer en meer toenemen.

[..]

:')

Zonde dat je je eigen topic zo belachelijk maakt.
pi_148830353
De kloof tussen de top 20% rijken en de 80% armen is inderdaad groot.

Maar goed, westerlingen willen nu eenmaal veel zelf hebben.
  maandag 19 januari 2015 @ 10:46:39 #238
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148833229
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 07:18 schreef waht het volgende:
De kloof tussen de top 20% rijken en de 80% armen is inderdaad groot.

Maar goed, westerlingen willen nu eenmaal veel zelf hebben.

En? Wiens gelijk of ongelijk toont dat precies aan?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_148834105
Er is eerder socialisme naar boven toe, dan socialisme naar onderen toe.

Met andere woorden, de overheid dwingt een welvaartsverdeling af ten faveure van de elite, en niet zozeer ten faveure van de arme onderlaag.

Hoe kan dit? Denk bijvoorbeeld aan de HRA, gunstige regelgeving voor grote corporaties, etc. Denk aan dwangarbeid waardoor zeer rijke multinationals aan gratis (!) arbeid kunnen komen. Voor grote bedrijven is Nederland een belastingparadijs, voor de meeste burgers een belastinghel.
pi_148834318
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:17 schreef Homey het volgende:

Met andere woorden, de overheid dwingt een welvaartsverdeling af ten faveure van de elite, en niet zozeer ten faveure van de arme onderlaag.

Hoe kan dit? Denk bijvoorbeeld aan de HRA, gunstige regelgeving voor grote corporaties, etc. Denk aan dwangarbeid waardoor zeer rijke multinationals aan gratis (!) arbeid kunnen komen. Voor grote bedrijven is Nederland een belastingparadijs, voor de meeste burgers een belastinghel.
Klopt, geen speld tussen te krijgen. Ik moet ook altijd zo lachen om die mensen die stellen dat de HRA gehandhaafd moet worden als compensatie voor de hoge belastingdruk voor de topinkomens. Niet alleen erken je daarmee dat de HRA vooral een snoepje voor de rijken is, maar je erkent ook het falen van je eigen belastingsysteem.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_148836480
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:26 schreef keste010 het volgende:

[..]

Klopt, geen speld tussen te krijgen. Ik moet ook altijd zo lachen om die mensen die stellen dat de HRA gehandhaafd moet worden als compensatie voor de hoge belastingdruk voor de topinkomens. Niet alleen erken je daarmee dat de HRA vooral een snoepje voor de rijken is, maar je erkent ook het falen van je eigen belastingsysteem.
Tja, mensen denken ook dat een teruggave van de belastingdienst een kado is.

Veel beloven, weinig geven doet de gek in vreugde leven.
  maandag 19 januari 2015 @ 13:54:43 #242
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148838669
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:26 schreef keste010 het volgende:

[..]

Het gaat ook om een regeling dat in 20 jaar tijd van 3 miljard naar 14-15 miljard is gegaan. Kun je eenvoudig zien.
Ook een steeds groter deel daarvan is naar de hoogste inkomens gegaan.

Ondertussen is de armoede enkel toegenomen, ondanks het gegoochel met definities.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_148838817
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 10:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En? Wiens gelijk of ongelijk toont dat precies aan?
Van niemand.
pi_148839377
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 13:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het gaat ook om een regeling dat in 20 jaar tijd van 3 miljard naar 14-15 miljard is gegaan. Kun je eenvoudig zien.
Ook een steeds groter deel daarvan is naar de hoogste inkomens gegaan.

Ondertussen is de armoede enkel toegenomen, ondanks het gegoochel met definities.
Klopt. Maar goed, dat de HRA niet te handhaven is is inmiddels wel duidelijk. Die gaat dan ook afgebouwd worden. Helaas is bijv. de VVD zo slim om dat in te zien en dit aan te grijpen om het belastingstelsel in z'n geheel simpeler te willen maken. Niet vreemd uiteraard dat een dergelijk voorstel er kwam net toen er sympathie voor vermogensbelasting begon te ontstaan.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
pi_148841211
De vermogensrendementsheffing treft met name de middenklasse, echt crimineel die belasting.

Spaargeld wordt nu meer dan 100% belast! Dat is toch absurd?
  maandag 19 januari 2015 @ 16:05:56 #246
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148843659
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 15:05 schreef Homey het volgende:
De vermogensrendementsheffing treft met name de middenklasse, echt crimineel die belasting.

Spaargeld wordt nu meer dan 100% belast! Dat is toch absurd?
Klopt. Dit systeem beloont risico nemen. Tov het oude systeem.

Het beloont ook het hebben van heel veel geld, en werken met grote volumes. Met geld maak je geld.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_148845808
Interessant stukje:

http://www.theguardian.co(...)le-1-per-cent-growth

Oxfam Novib maakt zich ook zorgen:

http://www.oxfam.org/en/p(...)n-more-all-rest-2016

[ Bericht 36% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2015 17:02:59 ]
  maandag 19 januari 2015 @ 18:12:54 #248
379943 Paper_Tiger
pi_148848493
quote:
Het mooiste is dat ondanks dat steeds meer mensen de armoede ontstijgen...
  maandag 19 januari 2015 @ 18:30:10 #249
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148849062
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:12 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je precies meet. En hoe de noden en eisen van een maatschappij zich ontwikkelt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_148849401
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:12 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je precies meet. En hoe de noden en eisen van een maatschappij zich ontwikkelt.
Precies. Het is een beetje waar je je beschavingsniveau wilt hebben. Relatief armoede is ook een groot probleem en ook een deel van de oorzaken van criminaliteit bijvoorbeeld. Grappig dat veel conservatieven dat willen aanpakken met hele repressieve maatregelen, terwijl de bron van het probleem niet wordt aangepakt.

Overigens wil ik aan Paper_Tiger nog meegeven dat de eisen om mee te draaien in de maatschappij steeds hoger worden. Zonder computer kun je niet meer meedraaien in de samenleving bijvoorbeeld, of althans, heel moeilijk. Als je kinderen hebt moet je sowieso een computer hebben voor schoolwerk.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2015 18:42:07 ]
pi_148850723
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:41 schreef robin007bond het volgende:

[..]

[..]
Als je kinderen hebt moet je sowieso een computer hebben voor schoolwerk.
Wat een toestand!
pi_148850747
quote:
11s.gif Op maandag 19 januari 2015 19:22 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat een toestand!
Hé, om maar even een voorbeeld te noemen dat je ook arm bent als je weet te overleven. ;)
pi_148851396
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 19:23 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Hé, om maar even een voorbeeld te noemen dat je ook arm bent als je weet te overleven. ;)
Ik heb thuis ook geen pc of tablet en m'n laptop is kapot, maar heb geen geld voor een nieuwe. Mensen moeten niet zo zeiken, computers zijn overal en er is vast ook wel ergens een of andere gemeentesubsidie voor. ;)
  maandag 19 januari 2015 @ 20:35:11 #254
379943 Paper_Tiger
pi_148853986
quote:

[..]

[..]

Precies. Het is een beetje waar je je beschavingsniveau wilt hebben. Relatief armoede is ook een groot probleem en ook een deel van de oorzaken van criminaliteit bijvoorbeeld. Grappig dat veel conservatieven dat willen aanpakken met hele repressieve maatregelen, terwijl de bron van het probleem niet wordt aangepakt.

Overigens wil ik aan Paper_Tiger nog meegeven dat de eisen om mee te draaien in de maatschappij steeds hoger worden. Zonder computer kun je niet meer meedraaien in de samenleving bijvoorbeeld, of althans, heel moeilijk. Als je kinderen hebt moet je sowieso een computer hebben voor schoolwerk.
Een computer kost tegenwoordig weinig meer dan 10 kratjes bier dankzij doorlopende innovaties.
pi_148857586
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een computer kost tegenwoordig weinig meer dan 10 kratjes bier dankzij doorlopende innovaties.
Diezelfde doorlopende innovaties hebben er wel voor gezorgd dat technologie een steeds meer aanwezig zijn in het consumptiepatroon van de bevolking. En laat technologie nou bij uitstek iets zijn waar financiële ongelijkheid een grote impact heeft.
pi_148859863
Jep, de een heb een wat duurder mobieltje dan de andur. :7
pi_148868016
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:17 schreef Homey het volgende:

Denk aan de tientallen toeslagen die iemand in de laagste inkomensklassen kan aanvragen. Denk aan de spotgoedkope producten die dezelfde groep kan kopen. Denk aan de goedkope technologie die beschikbaar is voor iedereen.

Ja, er is een groep armen. Nee, die kom je vrijwel niet tegen in Nederland.
pi_148868665
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 10:59 schreef waht het volgende:

[..]

Denk aan de tientallen toeslagen die iemand in de laagste inkomensklassen kan aanvragen. Denk aan de spotgoedkope producten die dezelfde groep kan kopen. Denk aan de goedkope technologie die beschikbaar is voor iedereen.

Ja, er is een groep armen. Nee, die kom je vrijwel niet tegen in Nederland.
Als men continu beroep kan doen op de drie hierboven genoemde factoren die jij kennelijk als sociaal vangnet beschouwt, hoe verklaar je dan de explosieve groei van armoede de afgelopen jaren? Wat jij namelijk impliceert is dat armoede (of juist de bescherming daartegen) onafhankelijk is van conjuncturele grillen.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 18:51:46 #259
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148882753
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 10:59 schreef waht het volgende:

[..]

Denk aan de tientallen toeslagen die iemand in de laagste inkomensklassen kan aanvragen.
Dat is stukken minder geworden met de loop der tijd. Vooral als je fysiek gehandicapt bent.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 20 januari 2015 @ 18:54:57 #260
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148882871
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 11:22 schreef keste010 het volgende:

[..]

Als men continu beroep kan doen op de drie hierboven genoemde factoren die jij kennelijk als sociaal vangnet beschouwt, hoe verklaar je dan de explosieve groei van armoede de afgelopen jaren? Wat jij namelijk impliceert is dat armoede (of juist de bescherming daartegen) onafhankelijk is van conjuncturele grillen.
OESO geeft aan dat armoede is gestegen van 4% (in 1980) naar 12%. Het mooie daarvan is dat iig min of meer dezelfde maatstaf is gebruikt door de tijd heen ipv arbitrair de zaak aan te passen. Zoals het SCP een aantal keer heeft geflikt.

OESO geeft ook aan dat sociale uitgaven acht procentpunten zijn gedaald. Grappig genoeg is Nederland daarmee één van de twee landen waar het daadwerkelijk is gedaald. Maar in NL dus vrij fors.

Marcel van Dam heeft deze cijfers ook gebruikt en kreeg er een prijs voor van het CBS, vanwege het accurate cijfergebruik (bijv. geen appels met peren vergelijken, of een gebroken reeks gebruiken). Ha!

waht weet dat ook wel maar dat boeit hem niet.

Net zoals Kaas creatief met vermogenscijfers knutselt :7
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 20 januari 2015 @ 18:59:16 #261
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148882995
quote:

[..]

[..]

Dat is niet het enige dat ik bedoel. Ik bedoel ook dit:
http://www.theguardian.co(...)poorer-than-we-think

Statistieken vergaren in Nederland is al een crime, laat staan in China. Alle hogepriesters beweren echter anders.

Het andere, van toenemende internationale ongelijkheid (tussen landen) is ook niet irrelevant. Grappig genoeg is dat nu net waht dat dit ter berde brengt.

Terwijl dat juist alle hoeraverhalen over 'het wereldwijde kapitalisme' naar de prullenbak verwijst.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 21 januari 2015 @ 08:13:09 #262
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148899424
Continue versobering rechtsbijstand zal ook de ongelijkheid doen toenemen, daar de maatschappij steeds verder wordt gejuridiseert.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_148899453
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is stukken minder geworden met de loop der tijd. Vooral als je fysiek gehandicapt bent.
Omdat het steeds meer onder één noemer wordt gebracht, wat sowieso een goed plan is. Die wildgroei aan toeslagen is vanaf alle kanten idioot, behalve dan qua werkverschaffing voor ambtenaren, en dat is het laatste wat we moeten stimuleren.
pi_148899501
quote:

[..]

Niet echt, ik betwist zoals altijd de Nederlandse definitie van armoede. En die explosieve groei is niet te concluderen uit deze of deze cijfers.
pi_148901176
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:21 schreef waht het volgende:

[..]

Niet echt, ik betwist zoals altijd de Nederlandse definitie van armoede. En die explosieve groei is niet te concluderen uit deze of deze cijfers.
Het laatste waar ik van uit ga als ik de armoede in Nederland wil peilen is de definitie van het CBS. De lage-inkomensgrens die zij hanteren als definitie laten gewoonweg vele aspecten van armoede buiten beschouwing en is in z'n geheel niet contextgevoelig. Overigens is juist als we naar de losse indicatoren van het CBS kijken (zoals het hebben van een warme maaltijd, het kunnen verwarmen van je woning, etc.) de armoede wel degelijk toegenomen.

Veel beter is om naar de internationale meetinstrumenten zoals van UNICEF of OESO te kijken. Die zijn veel robuuster. En die laten hetzelfde plaatje zien. Dus nogmaals: hoe verklaar jij een dergelijke stijging van armoede als de 3 door jou genoemde instituties niet aan afbraak onderhevig waren?
  woensdag 21 januari 2015 @ 13:30:15 #266
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_148906938
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:15 schreef waht het volgende:

[..]

Omdat het steeds meer onder één noemer wordt gebracht, wat sowieso een goed plan is.
Die 'omdat' redenering onderschrijf ik niet.

Dit goede plan is vooral hypocriet. Het rechtse onderdrukkersriedeltje was altijd 'we maken een onderscheid tussen de mensen die niet kunnen werken en degenen die dat wel kunnen' (de luiaards). Dit was altijd de vaste verdediging tegen de angstverhalen van "links".

Maar dat onderscheid wordt nu juist welbewust afgebroken.

quote:
Die wildgroei aan toeslagen is vanaf alle kanten idioot, behalve dan qua werkverschaffing voor ambtenaren, en dat is het laatste wat we moeten stimuleren.
En wie waren daar op tegen? Tegen al deze toeslagen? Juistem, de SP en PvdA. Omdat ze de bui al zagen hangen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 25 januari 2015 @ 10:54:17 #267
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149033991
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149040794
quote:
Aan de andere kant heeft PvdA wel het afbraakbeleid van de VVD enigszins verzwakt. :)
  zondag 25 januari 2015 @ 16:04:07 #269
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149043395
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:40 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Aan de andere kant heeft PvdA wel het afbraakbeleid van de VVD enigszins verzwakt. :)
Zit wat in. In zekere zin zijn de media ietwat te hard voor de PvdA. Andere partijen draaien net zo goed, misschien wel harder.
Zoals mbt topinkomens bij de publieke sector...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149043512
Afbraakbeleid. :')

Gare boefjes blijven jullie toch.
pi_149050251
Hehe, Robin gebuikt woorden van de POL-tjappie-bingokaart.
  zondag 25 januari 2015 @ 22:25:55 #272
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149057858
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 19:19 schreef Kaas- het volgende:
Hehe, Robin gebuikt woorden van de POL-tjappie-bingokaart.
Wie niet?

'Hervormingen' is nog zo'n cliché.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149058697
VVD, PvdA, CDA, D66, allemaal tuig van de richel. Doodziek word ik van al dat eindeloze gepruts en gegraai in de (semi)publieke sector.

Ik zou dan echt niet weten waarom ik nog zou stemmen. Nouja, behalve dan op een partij die zegt een eind te willen maken aan een nóg grotere ergernis.
  maandag 26 januari 2015 @ 10:21:08 #274
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149066555
Wat een held is die Edward Snowden toch. Zag het gisteren op TV.

Wat de inlichtendiensten doen (ze grijpen in vóórdat een 'misdaad' wordt gepleegd) beschermd de huidige orde. Het is een wapen in handen van de rijken der aarde.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149066783
koekoek. *O*

Dat wisten we nog niet, thx for the news! }:|
pi_149074088
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 10:21 schreef Klopkoek het volgende:

Wat de inlichtendiensten doen (ze grijpen in vóórdat een 'misdaad' wordt gepleegd) beschermd de huidige orde. Het is een wapen in handen van de rijken der aarde.
Helemaal mee eens.

POL / AIVD en activisme

Heb er hier nog een topic over geopend.
  maandag 26 januari 2015 @ 15:07:42 #277
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149074284
Je zal maar de huidige orde willen beschermen, wie heeft daar nu baat bij.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 10:44:04 #278
379943 Paper_Tiger
pi_149098591
quote:

[..]

Ik ben een heel aardig boek aan het lezen. Gouden tijden. Over hoe rijk we allemaal zijn geworden de afgelopen 60 jaar. De meeste van die veranderingenheb ik zelf meegemaakt. Als ik dan iemand zoals jij telkens maar over armoede hoor roeptoeteren moet ik een beetje schamper lachen.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 11:19:39 #279
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149099470
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 10:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben een heel aardig boek aan het lezen. Gouden tijden. Over hoe rijk we allemaal zijn geworden de afgelopen 60 jaar. De meeste van die veranderingenheb ik zelf meegemaakt. Als ik dan iemand zoals jij telkens maar over armoede hoor roeptoeteren moet ik een beetje schamper lachen.
Welk boek is dat?
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 27 januari 2015 @ 11:20:23 #280
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149099489
quote:
15s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:07 schreef GSbrder het volgende:
Je zal maar de huidige orde willen beschermen, wie heeft daar nu baat bij.
Dat verklaart iig jouw opportunistische drang tot ingrijpen in universiteiten, zelfs als ze privaat worden gefinancierd.

Had ik niet van je verwacht.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149101709
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 10:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik begin zelden over armoede, ben benieuwd waar je dat vandaan hebt. Sterker nog: ik denk dat dit mijn eerste opmerking over armoede is.
Je hebt het waarschijnlijk over de zorgen wat betreft financiële ongelijkheid.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 13:36:18 #282
379943 Paper_Tiger
pi_149102891
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Welk boek is dat?
http://www.atlascontact.nl/boek/gouden-jaren/
  dinsdag 27 januari 2015 @ 15:10:04 #283
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149106112
quote:
In hoeverre gaat dit op voor elke Nederlander?

Er zijn zat verhalen over hoe de 20% laagste inkomens hun koopkracht zagen slinken in de afgelopen 20-30 jaar. Of hoe dat na decennia van vooruitgang nu de gezondheid weer af kalft.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 27 januari 2015 @ 17:38:04 #284
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149110802
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat verklaart iig jouw opportunistische drang tot ingrijpen in universiteiten, zelfs als ze privaat worden gefinancierd.

Had ik niet van je verwacht.
Dan heb je duidelijk niet mijn posts gelezen.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 19:59:22 #285
379943 Paper_Tiger
pi_149115212
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 15:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In hoeverre gaat dit op voor elke Nederlander?

Er zijn zat verhalen over hoe de 20% laagste inkomens hun koopkracht zagen slinken in de afgelopen 20-30 jaar. Of hoe dat na decennia van vooruitgang nu de gezondheid weer af kalft.
Dat gaat op voor werkelijk elke Nederlander. Mijn vader voor in 1961 op 'de grote vaart' en verdiende toen goed. Toch was ons levensniveau toen lager dan dat van de armste mensen nu. Als je dat boek leest dan besef je pas hoe goed iedereen het nu heeft. Armoede bestaat niet. Hooguit mensen die minder te consumeren hebben.
pi_149136640
Paper_Tiger heeft gelijk.

De welvaart is enorm. Ja de rijken zijn rijker geworden, maar de armen ook. Er zijn genoeg mensen in een uitkering die wel op vakantie gaan en doodleuk een mooie flatscreen tv thuis hebben. Er zijn letterlijk 1000'en stichtingen en goede doelen waar mensen terecht kunnen, voedselbanken, you name it. Er zijn zelfs gratis afhaalpunten voor meubilair. Marktplaats is ook een goudmijn voor gratis spullen.

Dit was pakweg 40 jaar geleden totaal ondenkbaar.
  woensdag 28 januari 2015 @ 13:55:34 #287
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_149137192
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 10:21 schreef Klopkoek het volgende:

In handen van de overheid. Die in het westen gekozen wordt door meerderheid van stemmen van het hele land.
Niet dat ik daarmee de praktijken goedkeur. Maar ze is gewoon in handen van de meerderheid.
pi_149138251
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 19:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat gaat op voor werkelijk elke Nederlander. Mijn vader voor in 1961 op 'de grote vaart' en verdiende toen goed. Toch was ons levensniveau toen lager dan dat van de armste mensen nu. Als je dat boek leest dan besef je pas hoe goed iedereen het nu heeft. Armoede bestaat niet. Hooguit mensen die minder te consumeren hebben.
Kom op dit is gewoon het oude verschil tussen absolute/relatieve armoede.
Jij maakt de keus om armoede puur in materiële termen te zien en niet in termen van bestaansonzekerheid, kansen in het leven, gezondheid, schaamte, marginalisering in democratie etc etc...
Dat veeg je dus allemaal onder het tapijt door te zeggen "ja maar ze hebben een magnetron! dat had mijn opa niet!".

Armoede bestaat wel.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
pi_149138411
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:30 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Kom op dit is gewoon het oude verschil tussen absolute/relatieve armoede.
Jij maakt de keus om armoede puur in materiële termen te zien en niet in termen van bestaansonzekerheid, kansen in het leven, gezondheid, schaamte, marginalisering in democratie etc etc...
Dat veeg je dus allemaal onder het tapijt door te zeggen "ja maar ze hebben een magnetron! dat had mijn opa niet!".

Armoede bestaat wel.
De definitie van armoede wordt steeds breder en vager om maar te kunnen blijven beweren dat armoede bestaat in Nederland.
pi_149138871
Wat is precies armoede dan? Als de betekenis met het jaar vervaagt, wordt het wel steeds lastiger om een eventueel probleem te benoemen.
pi_149140623
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:36 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

De definitie van armoede wordt steeds breder en vager om maar te kunnen blijven beweren dat armoede bestaat in Nederland.
De definitie van armoede wordt steeds smaller om maar te kunnen blijven beweren dat armoede niet bestaat in Nederland...
  woensdag 28 januari 2015 @ 15:56:33 #292
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_149141020
armoed is als je een stuk maand over hou na de vaste lasten als huur en GWL
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 28 januari 2015 @ 17:05:23 #293
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_149143025
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 16:55 schreef chancetherapper het volgende:

[..]

http://www.economist.com/(...)9/economic-history-0

Het leven van een arbeider in de industriele revolutie was niet goed dat klopt, maar op het plateland was het nog slechter. Als het werk in een fabriek slechter zou zijn dan op het platteland, waarom zouden ze dan in een fabriek gaan werken?
Dat heeft meer te maken met de beschikbaarheid van land en bevolkingsdruk.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 28 januari 2015 @ 19:12:12 #294
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149146671
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 17:05 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dat heeft meer te maken met de beschikbaarheid van land en bevolkingsdruk.
Is de beschikbare hoeveelheid akkerland afgenomen of toegenomen sinds de industriële revolutie?
  woensdag 28 januari 2015 @ 19:25:59 #295
56749 BlaZ
pi_149147253
quote:
5s.gif Op woensdag 28 januari 2015 19:12 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Is de beschikbare hoeveelheid akkerland afgenomen of toegenomen sinds de industriële revolutie?
Neen, maar dat heeft er ook niks mee te maken.

Door bevolkingsdruk gingen veel inwoners van het platteland op zoek naar werk in de stad.
  woensdag 28 januari 2015 @ 20:00:45 #296
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149148699
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 15:44 schreef MadScientist het volgende:

[..]

De definitie van armoede wordt steeds smaller om maar te kunnen blijven beweren dat armoede niet bestaat in Nederland...
Inderdaad, het begrip is juist door het SCP steeds smaller gemaakt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149152680
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 19:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Neen, maar dat heeft er ook niks mee te maken.

[ afbeelding ]

Door bevolkingsdruk gingen veel inwoners van het platteland op zoek naar werk in de stad.
Of mensen werden van hun land verdreven door toe-eigening van hun land waardoor er in één klap markten in land en arbeid ontstonden.

Mensen gingen niet vrijwillig naar steden op zoek naar betere leefomstandigheden. Het werken en wonen was smerig en gevaarlijk. Dat men dat vrijwillig deed omdat het leven in de fabrieken beter was is een belangrijke ontstaansmythe van het kapitalisme. (sowieso wil men graag doen geloven dat alles op vrijwillige basis gebeurt)
  woensdag 28 januari 2015 @ 21:43:34 #298
379943 Paper_Tiger
pi_149153113
Jan verdient ¤50000 en Piet ¤25000. De kloof is dus ¤25000. Een jaar later verdienen ze beiden het dubbele. De kloof tussen arm en rijk is dus ook verdubbeld. Piketty boos en half Fok aan het huilen. Aanpakken die rijke Jan.
pi_149155993
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:51 schreef Homey het volgende:
Wat is precies armoede dan? Als de betekenis met het jaar vervaagt, wordt het wel steeds lastiger om een eventueel probleem te benoemen.
Armoede in NL is onder andere dat je kind niet op de gewenste sport kan omdat je dat niet kan betalen. Niet op vakantie kunnen is ook een criteria voor armoede.
Dit en nog meer, maar deze definitie wordt echt gebruikt door overheidsorganen en die cijfers komen in de media terecht.

Dus als je in wassenaar woont en je kind kan niet op hockey dan ben je arm volgens de overheid.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 28 januari 2015 @ 22:57:00 #300
56749 BlaZ
pi_149156176
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 21:32 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Of mensen werden van hun land verdreven door toe-eigening van hun land waardoor er in één klap markten in land en arbeid ontstonden.

Mensen gingen niet vrijwillig naar steden op zoek naar betere leefomstandigheden. Het werken en wonen was smerig en gevaarlijk. Dat men dat vrijwillig deed omdat het leven in de fabrieken beter was is een belangrijke ontstaansmythe van het kapitalisme. (sowieso wil men graag doen geloven dat alles op vrijwillige basis gebeurt)
De landbouwtechnieken verbeterden natuurlijk ook enorm. Van 2,75 manuren per schepel tarwe in 1830 tot 0,5 manuur per schepel in 1900.

Dat laatste ben ik overigens zeker met je eens.
pi_149159776
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 22:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De landbouwtechnieken verbeterden natuurlijk ook enorm. Van 2,75 manuren per schepel tarwe in 1830 tot 0,5 manuur per schepel in 1900.

Dat laatste ben ik overigens zeker met je eens.
Klopt. Een en ander had ook te maken met de positie van wol als belangrijk wereldwijd product dat veel opbracht. Het werd interessant om schapen op land neer te zetten, en dus om land in eigendom te nemen (ipv communale vormen die al sinds lang in gebruik waren) en er ook een huurprijs voor te vragen.

Door de ontstane marktdruk en landprijzen werd het niet alleen interessant om land toe te eigenen, maar was er ook voor het eerst een continue prikkel om efficiënter te werken op het land.
De flinke bevolkingsgroei kon hierdoor ondanks de trek naar de steden met minder arbeid van voedsel worden voorzien.

De landbouwers die hun land kwijtraakten of niet genoeg opbrachten voor de huur van het land trokken naar de steden, waar de stoommachines en fabrieken goedkope handen nodig hadden om ze te bedienen.

Dit alles specifiek voor Engeland uiteraard, waar het allemaal begon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')