abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149074076
Sinds de aanslagen in Parijs en de opkomst van IS zal de AIVD vast meer zijn pijlen richten op radicalisering onder jongeren in deze groep. De AIVD heeft echter ook heel lang zijn pijlen gericht op linkse activisten.

http://www.aivdkennisbank(...)rcho-extremisme.aspx

De AIVD noemt het fenomeen "anarcho-extremisme". Maar in hoeverre is extreemlinks een bedreiging? En waarom moet de AIVD dit in de gaten houden in plaats van de politie? Eerder heeft de inlichtingendienst al infiltranten bij Antifacistische Actie geplaatst.

Een goed opiniestuk van de Volkskrant over het fenomeen, de AIVD en links-activisme:

http://www.volkskrant.nl/(...)che-spoken~a3522726/

De auteur van dit opinieartikel geef ik groot gelijk. Als activist hoef je geen zorgen te maken om je privacy in een fatsoenlijke rechtsstaat. Nu geef je als activist eigenlijk je privacy op.

In het rapport (interessant om te lezen trouwens) van de AIVD over links-extremisme staan veel waardeoordelen vind ik, zoals de auteur van het opiniestuk ook opvalt. Er wordt gesproken over "vermeend" onrecht en dergelijke.

In dit topic wil ik de discussie over de AIVD ook wel breder trekken dan activisme. Vinden jullie dat de AIVD teveel doet? In het debat over terrorisme wilde zelfs Roemer de bezuinigingen op de AIVD terugdraaien, waar ik eerlijk gezegd best wel van schrok.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2015 15:03:17 ]
  maandag 26 januari 2015 @ 15:13:15 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149074461
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:01 schreef robin007bond het volgende:
Maar in hoeverre is extreemlinks een bedreiging?
Als ik mij goed herinner, is extreem-links verantwoordelijk voor de enige politieke moord die ons land ooit gekend heeft.

De AIVD heeft vier wettelijke taken, waarvan dit nummer één is:
quote:
Het verrichten van onderzoek naar organisaties en personen die aanleiding geven tot het ernstige vermoeden dat zij een gevaar vormen voor de democratische rechtsorde, de veiligheid van de staat of voor andere gewichtige belangen van de staat;
.
Dat ze onderzoek doet naar organisaties en leden van allerlei pluimage behoort dus tot hun taak. Of die nu rechts of links is maakt daarbij niet uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149074802
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als ik mij goed herinner, is extreem-links verantwoordelijk voor de enige politieke moord die ons land ooit gekend heeft.

Vergeet de moordaanslag niet op Janmaat & vrouw. Verder brandstichting in verschillende winkels en overheidsinstellingen etc etc etc.
pi_149074975
quote:

[..]

Je vergeet een moord. :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 26 januari 2015 @ 15:32:00 #5
346939 Janneke141
pi_149075065
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:28 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Van hoeveel eeuwen geleden?
pi_149075072
en RARA (dierenrechten activisten) in de jaren 80.
pi_149075091
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van hoeveel eeuwen geleden?
431 jaar geleden ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 26 januari 2015 @ 15:34:11 #8
346939 Janneke141
pi_149075121
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

431 jaar geleden ;)
Precies. Dus niet relevant.
pi_149075210
quote:

[..]

De AIVD heeft vier wettelijke taken, waarvan dit nummer één is:

[..]

.
Dat ze onderzoek doet naar organisaties en leden van allerlei pluimage behoort dus tot hun taak. Of die nu rechts of links is maakt daarbij niet uit.
Dat is inderdaad waar, maar hoe eerlijk is het dat heel de groep daardoor in de gaten gehouden wordt? Als een christen een moord pleegt op religieuze gronden lijkt het me ook niet de bedoeling dat we alle leden van kerken in de gaten gaan houden.

Overigens is recent nog een optreden van een Turkse band verboden. Het schijnt dat daar ook de AIVD achter zit:

http://www.at5.nl/artikel(...)erboden_door_politie
  maandag 26 januari 2015 @ 15:38:35 #10
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149075256
Hetzelfde taalgebruik, maar dan voor rechtsextremisten (pagina 32)

http://www.aivdkennisbank(...)erslag_2012_AIVD.pdf

Goede analyse:

quote:
Deze toegenomen activiteit van Voorpost lijkt te herleiden te zijn tot de werkloosheid van enkele Voorposters, die zo meer tijd hadden om acties voor te bereiden en uit te voeren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 26 januari 2015 @ 15:40:57 #11
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_149075312
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:37 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is inderdaad waar, maar hoe eerlijk is het dat heel de groep daardoor in de gaten gehouden wordt? Als een christen een moord pleegt op religieuze gronden lijkt het me ook niet de bedoeling dat we alle leden van kerken in de gaten gaan houden.

Overigens is recent nog een optreden van een Turkse band verboden. Het schijnt dat daar ook de AIVD achter zit:

http://www.at5.nl/artikel(...)erboden_door_politie
Niet alle linkse mensen worden in de gaten gehouden. Alleen de extreme gekkies.
pi_149075380
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:40 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Niet alle linkse mensen worden in de gaten gehouden. Alleen de extreme gekkies.
Daar hoort blijkbaar ook een Turkse rockband onder die gewoon lekker muziek wil kunnen spelen. En veel dierenrechtenclubjes hebben enkele extremisten, maar toch wordt die club als geheel in de gaten gehouden.
pi_149075391
quote:
15s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:38 schreef GSbrder het volgende:
Hetzelfde taalgebruik, maar dan voor rechtsextremisten (pagina 32)

http://www.aivdkennisbank(...)erslag_2012_AIVD.pdf

Goede analyse:

[..]

Toegeven, ik moest er wel om lachen. :P Maar de bewoording is minder fel in mijn ogen.
  maandag 26 januari 2015 @ 15:46:10 #14
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149075448
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:43 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toegeven, ik moest er wel om lachen. :P Maar de bewoording is minder fel in mijn ogen.
De AIVD geeft ook toe dat extreem-rechts een ongeorganiseerd zooitje is. Extreem-links is zelf ook feller.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_149075595
Dat wordt oppassen voor al die extreem linkse gasten hier op fok pol.
  maandag 26 januari 2015 @ 15:57:13 #16
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_149075696
Was het niet zo dat er een communistisch partijtje was in Nederland waarbij 3 van de 4 bestuursleden BVD'ers waren? En dat de BVD zelf ook een communistische partij had opgericht? Dat dus feitelijk zo'n beetje het complete communistische gevaar door de BVD zelf georganiseerd en in stand gehouden werd? Een soort werkverschaffing voor spionnen, je eigen dreiging creëren. Vraag me af of deze werkwijze zoveel veranderd is. De politie heeft de IRT-affaire gekend, waarna de opsporingsmethodes gewijzigd zijn. Heeft bij de inlichtingendienst iets soortgelijks plaatsgevonden?
pi_149075983
quote:
5s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:57 schreef Terecht het volgende:
Was het niet zo dat er een communistisch partijtje was in Nederland waarbij 3 van de 4 bestuursleden BVD'ers waren? En dat de BVD zelf ook een communistische partij had opgericht? Dat dus feitelijk zo'n beetje het complete communistische gevaar door de BVD zelf georganiseerd en in stand gehouden werd? Een soort werkverschaffing voor spionnen, je eigen dreiging creëren. Vraag me af of deze werkwijze zoveel veranderd is. De politie heeft de IRT-affaire gekend, waarna de opsporingsmethodes gewijzigd zijn. Heeft bij de inlichtingendienst iets soortgelijks plaatsgevonden?
Wat een verhaal _O- Geen idee of dat soort dingen meer spelen.
  maandag 26 januari 2015 @ 17:07:49 #18
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_149078151
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:07 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wat een verhaal _O- Geen idee of dat soort dingen meer spelen.
Ik heb er ooit eens een heel lang artikel over gelezen in Vrij Nederland, kan die alleen niet meer terugvinden. Het verhaal ging iig dat de BVD in de koude oorlog een door en door ideologische organisatie was en die ideologische gedrevenheid ervoor zorgde dat de BVD zelf een aanzienlijk aandeel had voor het bestaan van communistische en andere extreem linkse clubjes.

Er kwam naar voren dat een populaire manier voor infiltranten om zich in de organisatie van de CPN omhoog te werken, was om stukjes te schrijven voor het partijblaadje De Waarheid of zich bezig te houden met de distributie ervan. BVD-infiltranten waren dikwijls zo fanatiek dat er in gebieden waar zij actief waren veel meer mensen van de CPN lid werden en hun partijblaadje lazen dan op basis van het landelijke gemiddelde verwacht zou mogen worden. Communisme propaganderen om communisme te bestrijden.

Verder waren er een aantal links extremistische cellen actief in Nederland, waarbij BVD infiltranten regelmatig in de meerderheid waren en zij degenen waren die de boel probeerden op te jutten om te kijken of verdachten daarin meegingen. De BVD had verder nog een maoistisch partijtje opgericht en ging vervolgens bij Nederlandse intelligentsia polsen of ze bereid waren om actief lid te worden, om zo in kaart te brengen wie er mogelijk staatsgevaarlijk zou zijn. Dat partijtje zou ook jarenlang zijn gefinancierd door de Chinese overheid.
pi_149079774
Interessant, Terecht. Bij het zoeken naar het artikel kwam ik wel een ander interessant artikel tegen:
http://www.vn.nl/Standaar(...)VDWeetJeTeVinden.htm
  maandag 26 januari 2015 @ 18:21:28 #20
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_149080196
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:28 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ook de slager en de herbergier die de gebroeders de Witt hebben vermoord hadden naar verluid banden met militante dierenactivisten.
pi_149089249
Bedankt voor de heads-up Robin! Snel mijn Facebook en Twitter verwijderen..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_149089288
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:08 schreef keste010 het volgende:
Twitter is sowieso evil. Feestboek eigenlijk ook.
pi_149092266
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:08 schreef keste010 het volgende:
Aanrader. Zelf heb ik ook geen Facebook meer.

Naast surveillance moeilijker maken is ook om veel andere redenen Facebook af te raden:
https://stallman.org/facebook.html

Milieuactivisten worden ook genoemd in het AIVD-rapport trouwens.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 00:12:44 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149093752
Gezien de terreur van de RaRa is het linksradicale scene niet geheel ongevaarlijk te noemen. En ook de moorden op Pim Fortuyn en Louis Seveke komen uit die hoek.
pi_149094059
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:12 schreef Hexagon het volgende:
Gezien de terreur van de RaRa is het linksradicale scene niet geheel ongevaarlijk te noemen. En ook de moorden op Pim Fortuyn en Louis Seveke komen uit die hoek.

Hmm, ik vind het toch een beetje creepy. Als twee moordenaars toevallig lid zijn van D66, en D66 als motief zien voor hun daden, zou je dat dan ook reden vinden om alles daar in de gaten te laten houden?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2015 00:24:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')