Voor de deadlift maak je gebruik van warming up sets. Dus met lager gewicht en meer herhalingen. Daarna ga je zwaarder tot je bij de werksets aankomt. Want je gaat niet 'koud' tot je max deadliften en al helemaal niet 5 sets achter elkaar op een 3RM. Dat hou je gewoon niet vol voor 5 sets.quote:
Dat zijn dus warming up sets. Je gaat van laag gewicht+veel reps naar een steeds zwaarder gewicht+minder reps.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:15 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Nope, gewoon 5 werksets. Warming up doe ik niet aan. Ik begin met 60kgx12 en eindig zo op 167.5x3 (m'n max tot nu toe). Elke set dus ongeveer 20kg erbij. Ik doe dit zo nu al minimaal een jaar en heb nog nergens last van gehad (op wat flinke spierpijn na, wat ik overigens juist lekker vind).
Hmm oke ik wist niet dat dit gezien werd als ''warm up sets''. Elke oefening begin ik gewoon met 12 reps. Zie het niet echt als warming up maar oke.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:30 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Dat zijn dus warming up sets. Je gaat van laag gewicht+veel reps naar een steeds zwaarder gewicht+minder reps.
60 kilo is ong. 33% van je 1RM. Dat hoor je voor meer dan 25 reps te kunnen uitvoeren met jouw 1RM. Dus zou het niet echt uitdagend noemen, naar als voorbereiding op de zware sets.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:40 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Hmm oke ik wist niet dat dit gezien werd als ''warm up sets''. Elke oefening begin ik gewoon met 12 reps. Zie het niet echt als warming up maar oke.
Veelgemaakte fout (mijzelf incluis), in dit filmpje wordt het goed uitgelegd.quote:Op donderdag 26 september 2013 03:07 schreef Faeroer het volgende:
Iemand advies voor de 'catch' in de powercleans? Die bar breekt óf mijn vingers óf mijn polsen, af en toe beiden. Lijkt mij niet de bedoeling het gewicht op te vangen met mijn handen.
5/3/1 BBB lijkt me een erg leuk programma om te gaan draaien, maar ik zit hier aan het begin van het cutting seizoen. Ik heb me vooral op kracht gericht de afgelopen maanden, dus ben best wel vet geworden met beperkte massa gains. Eerst cutten met behoud van kracht, daarna (Februari / maart) aanzetten met een gemengd kracht / hypertrofie programma.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:31 schreef Cataclyst het volgende:
Star, wou bijna zeggen, lijkt wel een beetje op 5/3/1 BBB. Zou het gewoon ns proberen, vind het vrij killing tot nu toe
Eerste vraag die je jezelf moet stellen: 'beter' voor wat?quote:Op donderdag 26 september 2013 12:41 schreef jeurse04 het volgende:
Ik ben een beetje in de war over het gebruik van dextrose. De één zegt dat het het best is om tijdens je workout in te nemen, dus gewoon in je water. De ander zegt dat het het best is om na de workout te doen, eventueel gemixt met je whey shake. De ander zegt weer beide. Wat is volgens jullie het best?
Ik denk dat je juist beter af bent door minder te doen. Ik heb weet ik hoe lang veel oefeningen per spiergroep gedaan, wat uiteraard wel wat voor je doet. Maar juist door wat minder compounds te pakken ben ik stukken vooruit geschoten.quote:Op donderdag 26 september 2013 14:20 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Dat verschilt, maar over het algemeen zo:
Pullups
Lat pulldown
Deadlift
Bent over row
Seated row
Wide grip seated row
+willekeurige back oefening
Alles 3,4 sets behalve deadlift minimaal 5.
Ik krijg het gevoel dat als ik minder oefeningen doe, dat ik mijn rug niet goed genoeg aangepakt heb, terwijl ik wel gewoon tot het gaatje ga met elke oefening.
Vooral deadliften ben ik zo 20 min mee bezig, sowieso doe ik minimaal 5 sets hiervan en om met de laatste set echt te knallen nog even mentaal voorbereiden, handjes insmeren met magnesium, belt omdoen, kost allemaal tijd.
recht, niet hol. filmen is het enige ja (of iemand laten kijken...). als ik voor de spiegel zonder barbell squats doe heb ik ook een butt wink, maar tijdens het echt squatten niet (low bar).quote:Op donderdag 26 september 2013 20:04 schreef Hiatus het volgende:
Hoe moet ik me rug nu houden bij een high bar squat? recht houden of mag hollen ook?
Ben waarschijnlijk te zwaar gegaan maandag, heb nu nog beetje last van me onderrug ( links onder).
Wellicht komt het wel door butt wink wat ik onbewust heb. Hoe zou ik dat kunnen constateren? enkel door mezelf te filmen zeker?
Dat ga ik morgenochtend met squats doen. Eens kijken of ik het het weekend nog zo'n goed idee vind.quote:Op donderdag 26 september 2013 22:31 schreef dreamerbulk het volgende:
Vandaag pause deadlifts gedaan, i was not prepared.. damn heavy!
begon met 60%1RM 5x5 en 3 sec pause op mijn weakpoint(net onder de knie en net erboven), en dan een explosieve lockout. Daarna op 70 % , toen 75% .... Als ik faal met PR dan faal ik altijd op die hoogte, dus doel is om daar sterker te worden en die spieren op dat punt harder te laten werken.
Daarna nog 3 setjes speedlifts gedaan , 30 sec lang deadliften met 70% steeds weer terug leggen, opstaan, en weer bukken om in houding te komen.... killing!
lol, dat ga je serieus voelen jaquote:Op donderdag 26 september 2013 23:18 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat ga ik morgenochtend met squats doen. Eens kijken of ik het het weekend nog zo'n goed idee vind.
Ik rij dit weekend terug naar NL. Gelukkig heb ik cruise control.quote:Op donderdag 26 september 2013 23:19 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
lol, dat ga je serieus voelen ja
Whahaha, hoeveel uur rijden? 16?quote:Op donderdag 26 september 2013 23:21 schreef Snakey het volgende:
[..]
Ik rij dit weekend terug naar NL. Gelukkig heb ik cruise control.
24 ongeveer. Ik kom van bijna het zuidelijkste puntje. Maar we nemen een hotel tusssendoor. We hebben twee katten bij ons.quote:Op donderdag 26 september 2013 23:25 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
Whahaha, hoeveel uur rijden? 16?
het is lekker weer hier.quote:Op donderdag 26 september 2013 23:21 schreef Snakey het volgende:
[..]
Ik rij dit weekend terug naar NL. Gelukkig heb ik cruise control.
Doen jouw katten het goed in de auto?quote:Op donderdag 26 september 2013 23:27 schreef Snakey het volgende:
[..]
24 ongeveer. Ik kom van bijna het zuidelijkste puntje. Maar we nemen een hotel tusssendoor. We hebben twee katten bij ons.
Ok! Veel reisplezier danquote:Op donderdag 26 september 2013 23:27 schreef Snakey het volgende:
[..]
24 ongeveer. Ik kom van bijna het zuidelijkste puntje. Maar we nemen een hotel tusssendoor. We hebben twee katten bij ons.
Ze kunnen ziek worden van de stress. Maar die van ons gaan nu gelijk slapen en zijn twee dagen verveeld.quote:Op donderdag 26 september 2013 23:38 schreef Levolution het volgende:
[..]
Doen jouw katten het goed in de auto?
Die van mij is wagenziek of bang ofzo, veel zeuren/miauwen, bek blijft openstaan/hijgen (=stress).
Ik weet het. Is ook geen pretje, gelukkig hoeft ze niet vaak in de auto maar als ze wel een keer moet is het rot voor haar en ook voor mij (ik kan er slecht tegen om haar zo te zienquote:Op donderdag 26 september 2013 23:51 schreef Snakey het volgende:
[..]
Ze kunnen ziek worden van de stress. Maar die van ons gaan nu gelijk slapen en zijn twee dagen verveeld.
Klopt, heb geluk dat het raakvlakken heeft met mijn studie (Seyle's model, energie systemen etc.). Dus kan al een heel deel doorlezen zonder telkens opnieuw te moeten lezen zoals sommige physiologische boeken, waarbij zowel scheikundige, bewegingskundige, anatomische als andere zaken worden besproken.quote:Op woensdag 25 september 2013 22:32 schreef Snakey het volgende:
[..]
Het is een ware uitputtingsslag. Net als Practical Programming for Strength Training van Rip. Goed boek, denk ik, ik kreeg het niet uitgelezen, zo vreselijk droog.
En zo is hetquote:Chalk is always a good idea, because it dries out the skin, and dry skin is less prone to folding and abrasion than moist skin, and therefore is less prone to problem callus formation. If the weight room is not equipped with chalk, bring your own. If the gym complains, change gyms.
Ik bleef hele hoofdstukken opnieuw lezen, om uiteindelijk vast te stellen dat het wel interessant is, maar ik er in de praktijk niet zo heel veel aan heb.quote:Op vrijdag 27 september 2013 00:22 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Klopt, heb geluk dat het raakvlakken heeft met mijn studie (Seyle's model, energie systemen etc.). Dus kan al een heel deel doorlezen zonder telkens opnieuw te moeten lezen zoals sommige physiologische boeken, waarbij zowel scheikundige, bewegingskundige, anatomische als andere zaken worden besproken.
Zal hem morgen proberen uit te lezen. Ben nu op 1/3 met 2 uur lezen....
P.s. Rippetoe krijgt altijd alle credits, maar Kilgore wordt nooit genoemd als iemand SS of PP bespreekt.![]()
Dat soort dingen komen in Practical Programming niet voor. Verre van zelfs.quote:Op vrijdag 27 september 2013 07:25 schreef star_gazer het volgende:
Hehe. Ik vind Rip's taalgebruik altijd wel lekker. Uit Starting Strength:
[..]
En zo is het
Goed bezig, dat zijn de serieuze gewichten!quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:36 schreef Snakey het volgende:
Bench pressed 105 vanmorgen.![]()
2x en ik had er nog wel 1 in de tank. Gaat lekker vooruit zo.
Thanks. Een FB met een gemiddeld zware, een lichte en een heavy dag blijkt goed te weken voor me.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:42 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Goed bezig, dat zijn de serieuze gewichten!
Iemand btw ervaring met anytime fitness? Kan je daar lekker trainen, dus genoeg barbells, squat racks etc aanwezig? Het principe dat je 24/7 kan trainen lijkt me echt geweldig, jammer dat er geen bij mij in de buurt zit.
quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:42 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Goed bezig, dat zijn de serieuze gewichten!
Iemand btw ervaring met anytime fitness? Kan je daar lekker trainen, dus genoeg barbells, squat racks etc aanwezig? Het principe dat je 24/7 kan trainen lijkt me echt geweldig, jammer dat er geen bij mij in de buurt zit.
Ik wil eigenlijk tegen het eind van het jaar tegen de 120 aan zitten. Maar ik heb in principe maar twee maanden de tijd, en in die tijd ben ik ook nog een paar keer het land uit. Dus ik denk dat dat niet gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]Respect! Goed bezig. Kun je met een goed gevoel herstellen tijdens de terugreis.
Alleen jammer dat je in Nederland vrijwel overal een jaarcontract moet afsluitenquote:Op vrijdag 27 september 2013 07:25 schreef star_gazer het volgende:
Hehe. Ik vind Rip's taalgebruik altijd wel lekker. Uit Starting Strength:
[..]
En zo is het
Ik ga na mijn nachtdienst vaak sporten, maar ben om 7 uur vrij en de sportschool is in het weekend pas om 9 uur open. Bijzonder vervelend, want dan blijf ik of langer napraten op het werk of ga eerst naar huis en dan weer richting sportschool. Maar dat los je al op met ruimere openingstijden, niet met een sportschool waar je om 3 uur 's nachts nog terecht kan.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:02 schreef Snakey het volgende:
Thanks. Een FB met een gemiddeld zware, een lichte en een heavy dag blijkt goed te weken voor me.
Zo´n 24 uurs gym, denk je echt dat je gebruik zou maken van tijden die je nu niet gebruikt? Het lijkt me vooral handig voor mensen die in ploegendienst werken.
Doordeweeks niet denk ik omdat m'n gym tot 10 uur open is. Maar in het weekend wel, aangezien m'n gym dan maar tot 5 open is.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:02 schreef Snakey het volgende:
[..]
Thanks. Een FB met een gemiddeld zware, een lichte en een heavy dag blijkt goed te weken voor me.
Zo´n 24 uurs gym, denk je echt dat je gebruik zou maken van tijden die je nu niet gebruikt? Het lijkt me vooral handig voor mensen die in ploegendienst werken.
De geur van fietsenwinkelsquote:Op vrijdag 27 september 2013 11:52 schreef Faeroer het volgende:
Net een stel rubberen matten gekocht voor de vloeren van een kleine homegym in de maak. Wat stinken die dingen zeg, verschrikkelijk. Meurt hier naar een fietsenwinkel.
Eerst paar weken (buiten) laten luchten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:52 schreef Faeroer het volgende:
Net een stel rubberen matten gekocht voor de vloeren van een kleine homegym in de maak. Wat stinken die dingen zeg, verschrikkelijk. Meurt hier naar een fietsenwinkel.
Dat is nog heel wat; veel gyms in NL zijn in het weekend maar een paar uur open.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:22 schreef jeurse04 het volgende:
[..]
Doordeweeks niet denk ik omdat m'n gym tot 10 uur open is. Maar in het weekend wel, aangezien m'n gym dan maar tot 5 open is.
Eens. Openingstijden van 07:00 - 23:00 elke dag is voor (bijna) iedereen ruim voldoende.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ga na mijn nachtdienst vaak sporten, maar ben om 7 uur vrij en de sportschool is in het weekend pas om 9 uur open. Bijzonder vervelend, want dan blijf ik of langer napraten op het werk of ga eerst naar huis en dan weer richting sportschool. Maar dat los je al op met ruimere openingstijden, niet met een sportschool waar je om 3 uur 's nachts nog terecht kan.
Denk dat ik dit ook direct ga doen, niet te harden hier. Jammer voor de buren.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:55 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Eerst paar weken (buiten) laten luchten.
Ik ga loop altijd even warm voor deadlifts. Gewoon 1 km, daarna eentje op 50% en vervolgens 3x8 op mijn max. Misschien toch te weinig warming up want heb vandaag het idee dat er een bijl in mijn onderrug staat...quote:Op donderdag 26 september 2013 15:26 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Voor de deadlift maak je gebruik van warming up sets. Dus met lager gewicht en meer herhalingen. Daarna ga je zwaarder tot je bij de werksets aankomt. Want je gaat niet 'koud' tot je max deadliften en al helemaal niet 5 sets achter elkaar op een 3RM. Dat hou je gewoon niet vol voor 5 sets.
Warming up sets zijn er om je voor te bereiden. Zowel lichamelijk als techniek versterken. Maar probeer het eens uit en kijk hoe het gaat. SS en 5-3-1 hebben wel standaard templates voor waming up.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik ga loop altijd even warm voor deadlifts. Gewoon 1 km, daarna eentje op 50% en vervolgens 3x8 op mijn max. Misschien toch te weinig warming up want heb vandaag het idee dat er een bijl in mijn onderrug staat...
Ja heb ik ook, hele onderrug stijf. Maarja dan weet je dat je goed hebt gelift.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik ga loop altijd even warm voor deadlifts. Gewoon 1 km, daarna eentje op 50% en vervolgens 3x8 op mijn max. Misschien toch te weinig warming up want heb vandaag het idee dat er een bijl in mijn onderrug staat...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |