En dan maar hopen dat er geen burgerslachtoffers bij vallen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kern van het probleem blijft die domme "red line" uitspraak van Obama, omdat hij nu niet anders kan dan die uitspraak met daden opvolgen. Maar er is nauwelijks een positieve uitkomst denkbaar van zo'n aanval. Daarom wordt het een "symbolische" aanval die de status quo niet verandert.
Om mezelf maar even te quoten:quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:23 schreef Jian het volgende:
[..]
En die heeft Assad ooit ondertekend? En nu geschonden?
quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 11:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het verdrag tegen het gebruik van chemische wapen, ondertekent door het overgrote deel van de naties op deze aarde. En het boeit niet dat Syrië dat niet ondertekent heeft.
quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 11:57 schreef Montagui het volgende:
[..]
En wat boeit dat? Als de overgrote verstandige meerderheid op deze aardbol terecht tegen het gebruik van chemische wapens is?
Daarom is die hele affaire zo slecht voor de Amerikanen. Het blijft een epische blunder van Obama.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:28 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ja Iran bibbert al nu ze ziet hoe iedereen terugkrabbelt en de US er alleen voor staat
Dat zegt niemand natuurlijk, maar ik kan me wel iets voorstellen bij het feit dat de VS richting Iran een voorbeeld wil stellen, waarmee ik niet zeg dat ik dat geoorloofd vind over de rug van Assad, maar ik kan me er iets bij voorstellen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:28 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ja Iran bibbert al nu ze ziet hoe iedereen terugkrabbelt en de US er alleen voor staat
Vandaar dat ze die terreurorganisaties in Syrië en Libië steunden zeker?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:09 schreef Opa2012 het volgende:
Maar het is wel een Westers belang dat internationale verdragen worden nageleefd.
En nog een quoteje van mezelf:quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:23 schreef UncleScorp het volgende:
Bij al die voorstaanders hier voor het bestraffen van het gebruik van chemische wapens heb ik niemand de vraag zien stellen vanwaar die chemische wapens komen ?
Blijkbaar telt alleen dat de gebruiker gestraft wordt.
Als hun kind later in de gevangenis vliegt voor het gebruik van drugs zullen ze zich hier natuurlijk ook gedwee bij neerleggen en het niet erg vinden dat de dealer nog steeds op de hoek van de straat staat te verkopen aan andere minderjarigen
quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 12:05 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik zou het tzt wel fijn vinden als degene die betaalt en/of degene die levert ook aangepakt wordt. Maar dat is pas vers 2. Eerst het 'gebruik' ervan tegengaan.
Ja en de 'westerse' media door JP Morgan.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:08 schreef Opa2012 het volgende:
Russia Today wordt betaald door Poetin!
Deels aan te raden (vooral over de chaos post-invasie), gister en eergister gekeken. Deels ook niet: de scherpe kantjes van de kritiek en de misdaden van de leiders van de VS worden aardig buiten schot gehouden. Dat moest neem ik aan ook wel gezien alle belangrijke misdadigers (op Bush na, en geloof dat ik Karl Rove ook niet heb gezien of ik herkende hem niet) meededen aan de docu.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:25 schreef SeLang het volgende:
Enigszins offtopic maar toch: Onderstaande BBC documentaire (3 uur) over de Irak oorlog is een aanrader:
Is het niet te vroeg om nu al zulke conclusies te trekken? Wij kennen de end-game nog niet en Amerikanen staan niet bekend om 'blunders' in hun buitenlands beleid.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daarom is die hele affaire zo slecht voor de Amerikanen. Het blijft een epische blunder van Obama.
Niemand heeft het daar toch over, of dacht je dat ik voor het gebruik van chemische wapens was en dat ik vind dat wanneer Assad chemische wapens heeft gebruikt, hij niet gestopt moeten worden.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Om mezelf maar even te quoten:
[..]
[..]
Ik ben daar helaas niet van overtuigd, ik vrees voor escalatie (niet direct voor WWIII, maar bijvoorbeeld wel voor hevige collateral damage)quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:30 schreef Disana het volgende:
[..]
En dan maar hopen dat er geen burgerslachtoffers bij vallen.
Klopt. Je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:36 schreef Jian het volgende:
[..]
Niemand heeft het daar toch over, of dat je dat ik voor het gebruik van chemische wapens was en dat ik vind dat wanneer Assad chemische wapens heeft gebruikt, hij niet gestopt moeten worden.
Er wordt hier letterlijk gezegd dat er verdragen zijn geschonden en dat is niet waar, er zijn geen vedragen geschonden er zijn chemische wapens gebruikt.
Ik ook. En ik blijf het zinloos vinden om op deze manier terug te slaan. De aanvallen op rebellen en zeker ook burgers gaan toch wel door, getuige ook de napalmaanval op een school die de BBC registreerde.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:37 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik ben daar helaas niet van overtuigd, ik vrees voor escalatie (niet direct voor WWIII, maar bijvoorbeeld wel voor hevige collateral damage)
Vertel. Wie?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 14:52 schreef Montagui het volgende:
[..]
Altijd weer dat selectieve gewijs naar Obama. De overgrote meerderheid van de internationale gemeenschap wil zich ermee bemoeien.
Ja leve de arabische lente overalquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:44 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik ook. En ik blijf het zinloos vinden om op deze manier terug te slaan. De aanvallen op rebellen en zeker ook burgers gaan toch wel door, getuige ook de napalmaanval op een school die de BBC registreerde.
Zonder die uitspraak van Obama hadden we deze hele discussie nu niet gehad. Ik herinner me nog toen hij die uitspraak vorig jaar deed en toen werd het al als een blunder gezien omdat het een impliciet commitment tot oorlog inhoudt mochten er ooit chemische wapens worden gebruikt.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:35 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Is het niet te vroeg om nu al zulke conclusies te trekken? Wij kennen de end-game nog niet
Amerika heeft juist een lange geschiedenis met buitenlands beleid blunders. Meest recente en spectaculaire natuurlijk Irak en Afghanistan.quote:en Amerikanen staan niet bekend om 'blunders' in hun buitenlands beleid.
Nja, dit heeft natuurlijk allang niets meer met enige Arabische lente te maken. Dit zijn allemaal groepen met een eigen (gewelds)agenda die niets met het welzijn van het volk te maken heeft.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:46 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ja leve de arabische lente overal
Laat ons zoveel mogelijk dood en geweld zaaien en de situatie voor iedereen nog meer verslechteren
Oh ja vertel? Er zijn 180 landen op de wereld. Lijkt mij sterk dat minstens 90 landen er zich ermee wil bemoeien.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 14:52 schreef Montagui het volgende:
[..]
Altijd weer dat selectieve gewijs naar Obama. De overgrote meerderheid van de internationale gemeenschap wil zich ermee bemoeien.
Dat heb ik gemist. Wanneer?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:47 schreef Straatklinker het volgende:
De VS heeft al eens eerder een beperkte aanval gedaan tegen Syrie vanaf het water om de gevechten 'eerlijker' te laten verlopen.
Toch dreigt WWIII wel. Want stel nou dat de Russen, die een stevige oorlogsvloot in dat gebied hebben, en een ultra-modern radarstation, dat de hele Middellandse Zee bestrijkt van Athene tot Alexandrië, met eigen luchtafweer in Tartous, die kruisraketten uit de lucht plukt die Obama afschiet op Syrië? Hoe moet Obama dan reageren? 'Oh shit! Nou, laat dan maar zitten?'quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:37 schreef Jian het volgende:
Ik ben daar helaas niet van overtuigd, ik vrees voor escalatie (niet direct voor WWIII, maar bijvoorbeeld wel voor hevige collateral damage)
dat was tijdens de Libanese burgeroorlog volgens mij, was vuursteun voor een bepaalde militie die onder de voet gelopen dreeg te worden iircquote:
Oh oké, ik dacht tijdens de huidige burgeroorlog.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat was tijdens de Libanese burgeroorlog volgens mij, was vuursteun voor een bepaalde militie die onder de voet gelopen dreeg te worden iirc
totaal niet te vergelijken
Dat bedoel ik. Wie zegt dat het blunders zijn? Die conflicten zijn duidelijk niet in het belang van de VS (als land zijnde) maar toch werd alles in het werk gesteld om Amerikanen erbij te betrekken. Blijkbaar zijn er mensen die er wel van profiteren en wat in jouw ogen blunders zijn, is in hun ogen handelsconnecties/winst.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zonder die uitspraak van Obama hadden we deze hele discussie nu niet gehad. Ik herinner me nog toen hij die uitspraak vorig jaar deed en toen werd het al als een blunder gezien omdat het een impliciet commitment tot oorlog inhoudt mochten er ooit chemische wapens worden gebruikt.
Hoe het gaat aflopen weet inderdaad niemand maar dat is juist deel van die blunder. Je commit jezelf om te gaan lopen roeren in een kruitvat. Een militaire actie moet je alleen starten als er een vitaal nationaal belang op het spel staat en je een plan hebt naar een gewenste uitkomst, wat ook nog eens realiseerbaar is binnen de militaire, politieke, financiële etc beperkingen die je hebt. Dat is allemaal niet het geval. Je kunt alleen maar hopen dat de schade beperkt blijft. Vandaar dat ik steeds zeg dat het een "symbolische" aanval gaat worden.
[..]
Amerika heeft juist een lange geschiedenis met buitenlands beleid blunders. Meest recente en spectaculaire natuurlijk Irak en Afghanistan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |