Als dat het hele bekwaamheidsdossier moet voorstellen, doe je docenten wel tekort zeg!quote:Op zondag 1 september 2013 14:29 schreef Jentin het volgende:
[..]
Het is niet veel. Heb een printscreen gemaakt van een (heel) oude versie van mij (de up to date versie heb ik hier niet).
[ link | afbeelding ]
Het stelt dus niks voor.
Naamah, lijkt me zwaar om te werken in zulke blokken. Ik vind het wel heel weinig pauze! Wij overwegen op school ook om over te stappen naar langere lesuren. Een lesuur duurt nu 50 minuten. Zeker bij de talen is dat weinig, vind ik: zit je net goed in een tekst, gaat de bel en gaan ze weer op standje aardrijkskunde. Wat is volgens jullie een ideale lesduur?
Hebben ze ooit per niveau per vak op een objectieve manier gemeten na hoeveel minuten de prestaties in een bepaalde mate verminderen of zouden ze dat slechts voor 1 specifieke taak hebben getest voor een sterk heterogene groep mensen? Is er überhaupt rekening gehouden met een trainingseffect?quote:Op zondag 1 september 2013 16:55 schreef Bleie het volgende:
Ik dacht dat die 50 minuten gebaseerd waren op de gemiddelde aandachtsspanne of zo?
ik heb altijd als roosterwens zo min mogelijk blokuren. met een brugklas kom ik een blokuur nauwelijks doorquote:Op zondag 1 september 2013 19:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind 50 minuten prima. Een tijdje geleden was het modern om zoveel mogelijk blokuren te plannen, maar daar zijn ze langzaam weer op teruggekomen. Ik vind 't best. De middagpauze duurt bij ons een half uur. Er zijn leerlingen die dat te lang vinden.
Laat staan het zevende en het achtste...quote:Op zondag 1 september 2013 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Niet echt handig nee.quote:Op zondag 1 september 2013 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Ik had ooit het 6e, 7e en 8e op vrijdag wiskunde. (50-min rooster). Én de twee uren ervoor tussenuur. Sindsdien nooit geklaagd over shitroosters: ik heb het summum al gehad.quote:Op zondag 1 september 2013 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Laat staan het zevende en het achtste...
Als ze niet luisteren, gewoon slaan.quote:Op zondag 1 september 2013 21:40 schreef Netelig het volgende:
Hallo docenten en aanstaande docenten,
Dinsdag begin ik met lesgeven op vmbo-tl. Ik heb hiervoor (ik heb niet zoveel ervaring) alleen op de havo en het vwo lesgegeven. Hebben jullie tips voor mij?
quote:Staatssecretaris Dekker: 'Onderwijs moet grote talenten meer uitdagen'
opinie Toptalenten verdienen net zo veel aandacht en uitdaging als kinderen die niet goed kunnen meekomen, schrijft staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker.
Ieder kind het beste uit zichzelf laten halen. Dat is de kern van het onderwijs. Helaas slagen we daar in Nederland maar ten dele in. We zijn wereldkampioen als het gaat om de prestaties van moeilijk lerende kinderen. Dankzij de tomeloze inzet van leerkrachten, interne begeleiders, schoolbestuurders en leerplichtambtenaren, halen zij tegenwoordig vaak netjes hun diploma. Maar onze hoogvliegers doen het veel minder goed dan hun leeftijdgenoten in de landen om ons heen. Nergens ter wereld is het verschil tussen hoog en laag presterende leerlingen zo klein als in Nederland.
Onlangs sprak ik met een aantal uitblinkers. Leerlingen met prachtige cijferlijsten - veel achten, negens en tienen. Maar ik schrok van de verhalen dat ze hun opleiding op hun sloffen hadden doorlopen en nooit echt waren uitgedaagd. Bovengemiddelde leerlingen worden blijkbaar vaak aan hun lot overgelaten. Net als leerlingen die gemiddeld scoren en met gerichte aandacht zo veel beter zouden kunnen. 'Die komen er wel op eigen kracht', lijkt het devies. We doen hen daarmee tekort. Zij krijgen niet het onderwijs waar ze recht op hebben. En daarmee laten we talent onbenut.
Ik vind dat onze toptalenten net zo veel aandacht en uitdaging verdienen als kinderen die moeite hebben om mee te komen. Ik besef dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Het vraagt om een mentaliteitsverandering en een andere manier van werken in het onderwijs. We moeten weg van de benadering van onderwijs als industrieel proces, waarbij de gemiddelde leerling de norm bepaalt en iedereen hetzelfde programma doorloopt. In plaats daarvan moeten we uitgaan van de individuele behoeften en capaciteiten van kinderen en in de klas meer recht doen aan de verschillen tussen leerlingen.
Dit maatwerk vraagt allereerst veel van leraren. Zij moeten kunnen schakelen tussen verschillende niveaus - tussen leerlingen die moeite hebben met leren en leerlingen die juist extra stof nodig hebben om verveling te voorkomen. Dat is niet eenvoudig. Leraren geven in recente studies zelf aan dat zij zich op dat vlak nog kunnen verbeteren. Daarom investeert dit kabinet in de scholing en begeleiding van leraren - zij zijn het immers die de kinderen iedere dag weer een stap vooruit moeten brengen.
Ook moeten we kritisch kijken naar de belemmeringen die samenhangen met de inrichting van ons onderwijs. Op dit moment hangen het niveau en tempo van het onderwijs af van je zwakste vak. Maar waarom zou een vmbo'er met bètatalent niet natuurkunde op havo-niveau kunnen doen? En waarom bieden we klasjes met bollebozen niet de mogelijkheid het vwo in 5 in plaats van 6 jaar te doorlopen?
Naast uitdagender onderwijs moet goed presteren meer gaan lonen. Nu is ieder diploma gelijk en maakt het eigenlijk niet veel uit wat er op je cijferlijst staat. Dat is niet bepaald een stimulans om je best te doen. Zou het niet een idee zijn de beste leerlingen in het voortgezet onderwijs net als op de universiteit af te laten zwaaien met een 'cum laude'? Of samen met het bedrijfsleven beurzen beschikbaar te stellen voor leerlingen die uitzonderlijke prestaties neerzetten?
Het onderwijs is niet af. Zoals de inzet van veel partijen ertoe heeft geleid dat uitval en achterstanden op scholen zijn teruggedrongen, ben ik ervan overtuigd dat we ook in staat zijn onze toptalenten te laten excelleren. De volgende grote stap gaat echter alleen lukken als iedereen die bij het onderwijs betrokken is erin gelooft en meedoet. Her en der zie ik op kleine schaal al veelbelovende initiatieven - nu is het tijd voor een schaalsprong.
Daarom roep ik aan het begin van dit nieuwe schooljaar leerlingen, ouders, leraren, onderwijsbestuurders, wetenschappers en bedrijfsleven op om met ideeën en initiatieven te komen. Samen kunnen we toewerken naar een onderwijsaanpak die toptalenten meer uitdaagt en beloont voor hun prestaties. Dat zorgt voor meer voldoening bij die leerlingen zelf. En uiteindelijk maakt het heel Nederland sterker.
Sander Dekker is staatssecretaris van Onderwijs
Bron: Volkskrant
Ik ben nog aan het lezen, maar onderstaande is toch niet (meer) zo?quote:Op zondag 1 september 2013 22:52 schreef ShadyLane het volgende:
Leesvoer voor ieder met interesse in het middelbaar onderwijs: Ton van Haperen werkt tien redenen uit waarom het vogens hem niet goedkomt met de middelbare school. Drie redenen, en de proloog, staan al online. Zijn advies: bombarderen en opnieuw beginnen (nooit te beroerd voor een knuppel in een hoenderhok, deze man![]()
http://www.tonvanhaperen.(...)=36:actueel&Itemid=1
quote:Gutting stelt de McKinsey vraag; waarom krijgen leerlingen op een middelbare school amper nog les van docenten die het vak onderwijzen dat ze ook daadwerkelijk gestudeerd hebben?
http://www.tonvanhaperen.(...):artikelen&Itemid=56quote:Het aantal academici verbonden aan een middelbare school neemt razendsnel af. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) constateert in 2006: ‘Bij de docenten in havo/vwo van 55 jaar en ouder is 42 procent academisch geschoold. Bij docenten jonger dan 35 slechts 26 procent. Eén op de vijf docenten heeft helemaal geen lesbevoegdheid.’[ix]
quote:De commissie Rinnooy Kan levert in 2007 de oplossing; nationale salarisschalen oplopend met het opleidingsniveau van hbo bachelor, hbo master, universitair master tot gepromoveerd. In de top van de schalen scheelt een beter diploma elke keer vijfhonderd euro bruto per maand. Een promovendus verdient dan per maand 1.500 euro meer dan een hbo bachelor. Ook als zijn bestuurd en schoolleider dat geen goed idee vinden.
Het idee is fantastisch: een WO'er in het onderwijs belonen naar vooropleiding. Het gevolg is minder: een WO'er wordt nauwelijks nog aangenomen in het onderwijs omdat ie niet te betalen is.quote:Op maandag 2 september 2013 13:31 schreef Sloggi het volgende:
quote:
De commissie Rinnooy Kan levert in 2007 de oplossing; nationale salarisschalen oplopend met het opleidingsniveau van hbo bachelor, hbo master, universitair master tot gepromoveerd. In de top van de schalen scheelt een beter diploma elke keer vijfhonderd euro bruto per maand. Een promovendus verdient dan per maand 1.500 euro meer dan een hbo bachelor. Ook als zijn bestuurd en schoolleider dat geen goed idee vinden.
Het plan is ook onhaalbaar, zoals in de rest van de alinea is te lezen:quote:Op maandag 2 september 2013 15:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het idee is fantastisch: een WO'er in het onderwijs belonen naar vooropleiding. Het gevolg is minder: een WO'er wordt nauwelijks nog aangenomen in het onderwijs omdat ie niet te betalen is.
Maar ja, in een ideale wereld...quote:Dit voorstel wordt door alle partijen eensgezind van tafel geveegd. De overheid wil de verantwoordelijkheid voor het salarisgebouw niet, want de kosten worden bij de belastingbetaler gedeclareerd en dat staat voor een onbeheersbare openeinde regeling. Vakbonden ontkennen het verband tussen opleidingsniveau en kwaliteit. Zij kunnen moeilijk tegen hun leden zeggen; jullie zijn niet zo snugger. Bestuurders omarmen de vakbonden en de overheid. Landelijk opgelegde salarisschalen tasten namelijk hun autonomie aan. Zij maken liever zelf uit wie wat verdient. Zo koopt het koninkrijk loyaliteit.
Het probleem is dat slimme leerlingen vaak slimmer zijn dan de gemiddelde leraar. De laatste staat met zijn bek vol tanden als hij de excellente leerling uit moet gaan dagen. Dit sluit ook aan op wat Ton van Haperen zegt in zijn artikelen: er zijn te weinig echt intelligente leraren (kort door de bocht: academici) in het onderwijs. Om dit tegen te gaan is meer geld beschikbaar gesteld. Meer docenten moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. De grap is echter dat dit geld vooral gaat naar docenten die een tweejarige deeltijdopleiding op het hbo volgen en zich vervolgens eerstegraads docent mogen noemen.quote:Op maandag 2 september 2013 11:04 schreef Friek_ het volgende:
Tsja, het is me weer wat ideologisch geneuzel, die benadrukking van toptalenten en prestatie. Alsof de geliefde economie van de VVD slechts draait op talenten later.
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.quote:Op maandag 2 september 2013 15:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het probleem is dat slimme leerlingen vaak slimmer zijn dan de gemiddelde leraar. De laatste staat met zijn bek vol tanden als hij de excellente leerling uit moet gaan dagen. Dit sluit ook aan op wat Ton van Haperen zegt in zijn artikelen: er zijn te weinig echt intelligente leraren (kort door de bocht: academici) in het onderwijs. Om dit tegen te gaan is meer geld beschikbaar gesteld. Meer docenten moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. De grap is echter dat dit geld vooral gaat naar docenten die een tweejarige deeltijdopleiding op het hbo volgen en zich vervolgens eerstegraads docent mogen noemen.
Natuurlijk. Daarbij komt ook nog eens dat de excellente academici bijna niet kiezen voor het docentschap. Die vinden ergens anders wel een baan en worden nog veel beter betaald ook.quote:Op maandag 2 september 2013 15:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.
Bedoel je dat ze allemaal dezelfde docenten hebben (academici) of wil je de verschillende onderwijsniveaus afschaffen?quote:Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo, maar iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.
Wat een goed nieuws. Nieuwe banen schuine streep behouden banen. Netto hoeft er dus helemaal niets te veranderen.quote:Op maandag 2 september 2013 15:50 schreef Wupper het volgende:
Net op radio 1:
http://www.radio1.nl/item(...)ten?autoplay=2453702
Gaat over nieuwe banen/ behouden banen voor 3000 jonge docenten! Goed nieuws dus eindelijk een keer!
Maar is nog altijd een stuk beter dan 'laten we weer lekker wat gaan bezuinigen op het onderwijs'. Vind alleen het signaal dat ze hier afgeven al heel erg positief!quote:Op maandag 2 september 2013 15:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat een goed nieuws. Nieuwe banen schuine streep behouden banen. Netto hoeft er dus helemaal niets te veranderen.
Ik niet, maar ik ben dan ook een zwartkijker.quote:Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Wupper het volgende:
[..]
Maar is nog altijd een stuk beter dan 'laten we weer lekker wat gaan bezuinigen op het onderwijs'. Vind alleen het signaal dat ze hier afgeven al heel erg positief!
Allebei, ik verwoordde het ietwat verwarrend door mijn schijnbare tegenstelling in het woordje 'maar' (inmiddels gewijzigd). Een Fins model (gelijkheid en zuivere academici) zou ik enorm toejuichen. Op zo'n manier maak je van het onderwijs een prachtplek.quote:Op maandag 2 september 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:
Bedoel je dat ze allemaal dezelfde docenten hebben (academici) of wil je de verschillende onderwijsniveaus afschaffen?
Dat is natuurlijk je goed rechtquote:Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik niet, maar ik ben dan ook een zwartkijker.
Enkel academici zou ik ook toejuichen, maar of je alles gelijk moet trekken weet ik niet. Ik heb er ook geen duidelijke mening over, ik zal er eens over gaan nadenken. Het heeft natuurlijk flinke voor- en nadelen.quote:Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Allebei, ik verwoordde het ietwat verwarrend door mijn schijnbare tegenstelling in het woordje 'maar' (inmiddels gewijzigd). Een Fins model (gelijkheid en zuivere academici) zou ik enorm toejuichen. Op zo'n manier maak je van het onderwijs een prachtplek.
Het docentenvak is daar van dezelfde status als een arts of jurist; iedereen wil het graag worden. En vergis je niet: de docenten verdienen daar minder dan wij. Ze hebben het vak gewoon status gegeven. Wat is het onderwijs bij ons? Iets waar je 'op terugvalt' en een plek waar men pubers vooral ziet als een verschrikking.quote:Op maandag 2 september 2013 16:01 schreef Janneke141 het volgende:
Het is vooral onbetaalbaar, ik ben benieuwd hoe die Finnen dat doen. Je zult een enigszins marktconform salaris moeten bieden om al die academici voor de klas te krijgen.
De meeste academici die voor de klas staan, zijn voornamelijk actief op de alfa-vlakken. Het valt mij op dat met name de bèta-vakken een enorm tekort hebben aan academisch geschoolde leraren. Er zal toch wel wat meer moeten gebeuren dan de clichés die de rector van het Radboud eruit gooit om dat aan te pakken. Ik mis een echte plan van aanpak. Als ik naar mijn vakgebied kijk, ligt het startsalaris in de private sector al hoger vanaf het begin. Nu zegt salaris niet alles, maar het speelt wel degelijk een rol.quote:Op maandag 2 september 2013 17:03 schreef Sloggi het volgende:
Ome Bas leest mee:
Rector Radboud: alleen nog academicus voor vwo-klas
Het is een begin.
Ja, precies. Het gaat om meer dan geld. En aan de status van het vak kan overigens niet alleen de overheid iets veranderen, dat moet ook vanuit de sector zelf komen. Uitdragen dat je trots bent op je vak, dat het vakmanschap vereist, en dat een docent daarin gerespecteerd dient te worden. Schoolbesturen en schoolleidingen moeten hier ook voor staan en dit verdedigen!quote:Op maandag 2 september 2013 16:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het docentenvak is daar van dezelfde status als een arts of jurist; iedereen wil het graag worden. En vergis je niet: de docenten verdienen daar minder dan wij. Ze hebben het vak gewoon status gegeven. Wat is het onderwijs bij ons? Iets waar je 'op terugvalt' en een plek waar men pubers vooral ziet als een verschrikking.
Dat is zeker zo, maar de docenten moeten dat respect ook verdienen. We laten ons basisonderwijs runnen door pabo-afgestudeerden die al moeite hebben met een staartdeling en hun ganse opleiding vooral gereflecteerd hebben op wat ze zoal 'voelden'. Dat doet het aanzien van het vak absoluut geen goed. Hier heb ik me regelmatig boos om gemaakt, vooral als ik zag wat er voor de klas stond in het basisonderwijs. Dat was een pure aanfluiting.quote:Op maandag 2 september 2013 21:00 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, precies. Het gaat om meer dan geld. En aan de status van het vak kan overigens niet alleen de overheid iets veranderen, dat moet ook vanuit de sector zelf komen. Uitdragen dat je trots bent op je vak, dat het vakmanschap vereist, en dat een docent daarin gerespecteerd dient te worden. Schoolbesturen en schoolleidingen moeten hier ook voor staan en dit verdedigen!
Precies. Zodra dat stevige fundament er is van kwaliteit en respect, volgt ook het vertrouwen dat men kan hebben in een docent. Waarmee ook alle bureaucratische zaken (zoals een bekwaamheidsdossier) van tafel kunnen. Want waarom is inspectie nog nodig wanneer de docent gegarandeerd kwaliteit levert?quote:Op maandag 2 september 2013 22:59 schreef mane het volgende:
Ja, mee eens. Het zou niet zo moeten zijn dat een docent eerst respect moet verdienen. Hij moet dat respect automatisch al krijgen, maar de voorwaarde is dat je de juiste personen voor de klas hebt staan. Dat moet de overheid en dat moeten de scholen waarborgen.
Heb jij de lerarenopleiding aan de universiteit al gedaan? Dat was voor mij toch ook een veredelde cursus slap lullen voor gevorderden. De moeilijkheidsgraad/niveau van de master lag onder het niveau van eerstejaars bachelorvakkenquote:Op maandag 2 september 2013 22:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, maar de docenten moeten dat respect ook verdienen. We laten ons basisonderwijs runnen door pabo-afgestudeerden die al moeite hebben met een staartdeling en hun ganse opleiding vooral gereflecteerd hebben op wat ze zoal 'voelden'. Dat doet het aanzien van het vak absoluut geen goed. Hier heb ik me regelmatig boos om gemaakt, vooral als ik zag wat er voor de klas stond in het basisonderwijs. Dat was een pure aanfluiting.
Om het vak echt status te geven, zul je de eisen die gesteld worden aan een docent flink moeten opschroeven. Net als in Finland zul je vanaf het basisonderwijs tot aan einde van het voortgezet onderwijs (van 5/6 tot 17/18 jaar ongeveer) academici neer moeten zetten (zowel onderwijskundigen/onderwijspsychologen als vakdocenten). Het achterliggende punt daarvan is niet alleen status, maar ook dat lesgeven gebaseerd moet zijn op wetenschappelijk onderzoek en dat docenten dit wetenschappelijk onderzoek ook dienen te begrijpen en toe te passen. Docentschap is absoluut niet iets dat zomaar uit de losse pols gedaan kan worden; het is iets waarbij men een stevige theoretische basis nodig heeft zodat men kan legitimeren wat hij of zij doet als docent. Juist dan kan er ook maatwerk plaatsvinden, omdat zowel de docent als onderwijskundige een wetenschappelijke visie heeft op hoe zij zowel achterblijvers als toptalenten kunnen stimuleren.
Ik ben er nu mee bezig. Niveau valt me nog best mee (positief dus). Ik moet gewoon wetenschappelijke artikelen lezen en in mijn eerste jaar WO-bachelor hoefde ik dat nog niet. Althans, dat waren meer inleidende overzichtsboeken.quote:Op maandag 2 september 2013 23:11 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Heb jij de lerarenopleiding aan de universiteit al gedaan? Dat was voor mij toch ook een veredelde cursus slap lullen voor gevorderden. De moeilijkheidsgraad/niveau van de master lag onder het niveau van eerstejaars bachelorvakken
Dat denk ik ook, maar wel met een niveaudifferentiatie per vak en misschien ideaal gesproken ook meer modulair onderwijs zodat je ook veel sneller het programma kan doorlopen dan de modale leerling.quote:Op maandag 2 september 2013 15:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.
Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo en iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.
Ik vrees dat dat maar op 1 manier kan: door de bevoegdheid voortaan zowat kado te geven aan elke semi-alfabeet.quote:Op dinsdag 3 september 2013 20:09 schreef Omentuva het volgende:
Volgens het onderwijsakkoord - jullie hebben het gejubel wel gehoord neem ik aan - moeten alle onderwijsgevenden in 2017 gekwalificeerd en bevoegd zijn, overigens (aldus de Rijksoverheidsite).
Dertig procent vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend veel.quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:53 schreef ShadyLane het volgende:
Sloggi, "amper nog les van docenten die het vak dat ze geven gestudeerd hebben" is flink overdreven inderdaad. Zo'n 30% van de VO-lessen wordt onbevoegd gegeven, dat betekent dat de leraar de minimaal vereiste opleiding om dat vak in die klas te mogen geven niet heeft afgerond. Soms is dat inderdaad omdat een econoom wordt gevraagd ook wat uurtjes wiskunde te geven, maar vaker omdat iemand wel degelijk zijn eigen vak geeft, maar bijv. met alleen een onderbouwbevoegdheid lesgeeft in de bovenbouw, of nog LIO is.
Voor de liefhebbers. Vanavond 21.15 Ned. 2quote:Het maximale uit het kind
In deze eerste live uitzending debatteren we, onder leiding van Arie Boomsma, over de uitdagingen van Nederlandse leerlingen op school. Te gast is Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, die wil dat er meer uit leerlingen wordt gehaald dan nu gebeurt. Maar wie heeft de verantwoordelijkheid hiervoor? De leraren, de ouders of de leerlingen zelf?
Het maximale uit het kind halen is een mooi streven, maar is het wel mogelijk om leerlingen maximaal te kunnen laten presteren? De staatssecretaris heeft al verschillende ideeën over hoe hij talentvolle leerlingen kan motiveren. Zo denkt hij aan een aparte beloning. De uitdaging zou dan zitten in het behalen van een cum laude-titel, zoals op de universiteiten. Of er kan gedacht worden aan vijf jaar vwo in plaats van de zes die er standaard voor staan.
tsja, ik ben volgens de cijfers ook onbevoegd, en hoor dus bij die dertig procent.quote:Op woensdag 4 september 2013 08:39 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dertig procent vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend veel.
Dat is ook gewoon de open deur van deze hele discussie.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:41 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
tsja, ik ben volgens de cijfers ook onbevoegd, en hoor dus bij die dertig procent.
maar ik heb een master Engels, 4 jaar ervaring voor de klas, alles van mijn Lerarenmaster afgerond behalve een scriptie/literatuurstudie van 5000 woorden (waar ik niet voldoende aan toekom omdat ik al drie jaar veel werk en daarnaast mijn proefschrift afmaak).
ik vind dat ik geen slechte invloed heb op het onderwijs, persoonlijk...
Juist het papiertje is het bewijs dat je er wat van kan. Althans, in theorie.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:42 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dat is ook gewoon de open deur van deze hele discussie.
Er zijn onbevoegde docenten die zeer bekwaam zijn, en er zijn bevoegde docenten die dat absoluut niet zijn. Het papiertje is niet altijd heilig. Maar goed, je moet ergens een norm stellen.
Hoewel ik die gedachtegang snap, ben ik het er niet helemaal mee eens.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Juist het papiertje is het bewijs dat je er wat van kan. Althans, in theorie.
Bron, svp. Dit komt niet overeen met mijn ervaring, noch met de ervaringen van mensen om mij heen, noch met de eisen vanuit mijn lerarenopleiding. Tevens weet ik uit diezelfde ervaring dat mijn cohort bijna allemaal door zijn gegaan naar de eerstegraadsopleiding na de afronding van hun studie. (Met uitzonderingen). Tegenpunt: wij waren de eerste groep, dus misschien meer gemotiveerd.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:52 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Hoewel ik die gedachtegang snap, ben ik het er niet helemaal mee eens.
Tegenwoordig kunnen WO-bachelor studenten in een half jaar en na 12 stagedagen en een handvol gegeven lessen hun tweedegraadsbevoegdheid halen. Maar zet die zelfstandig voor een gemiddelde klas uit het tweedegraads gebied en het is vragen om problemen.
Dat papiertje zegt wel:quote:Maar een papiertje zegt niet alles.
Ja, helemaal waar.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Het programma faalt helaas, precies door de reden die jij noemt. In mijn optiek zonde.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.
Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Heel herkenbaar, zonder dat ik zwanger ben.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:13 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, helemaal waar.
Ik geef dit jaar weer les aan een paar eerste klassen, dat heb ik twee jaar niet gedaan. En dat is toch van aandoenlijkheid, zeker vergeleken met de leerlingen die ik vorig jaar vooral had: 16/17/18-jarigen in klas 5 en 6. Vanmorgen: ik geef de leerlingen opdracht iets in hun schrift te schrijven. Dan blijkt een jongetje achterin de klas niets te doen. Waarom?, vraag ik. 'Ik ben vergeten een schrift mee te nemen'. Beverig stemmetje en zeer trillende onderlip. Ik dacht echt dat hij in huilen ging uitbarsten.
Het scheelt misschien dat ik nu zwanger ben, maar ik vind dat dan zo lief dat ik bijna zelf moet huilen.
Blijkt daar niet juist uit dat zo'n titeltje geen verschil maakt? Jullie deden het immers ook al zonder dat titeltje. Maar goed, wat mij natuurlijk echt stoort is dat hij er geen blijk van geeft te begrijpen dat het vooral om de kwaliteit van de leraar gaat, vooral dat bepaalt hoe goed de leerlingen zich op het shoolse vlak ontwikkelen.quote:Op donderdag 5 september 2013 06:40 schreef kwakz0r het volgende:
Mwah, dat cum laude zie ik wel wat in. Wij hadden het op de middelbare school ook over dat we cum laude wilden slagen, zonder dat dat officieel was...
Of het bij ieder vak echt heel ruim is, weet ik niet, maar op mijn school hebben we doorgaans geen problemen met het vinden van gekwalificeerd en goed personeel. Af en toe zit er een 'misser' tussen, maar dat is logisch. Komt misschien ook wel door de specifieke school waar ik werk, die in trek is ook bij docenten, maar mijn ervaringen stroken niet met wat jij hier schetst. Zeker niet bij mijn vak(ken). Mijn collega werkt op het ICLON en via hem komen dus ook ieder schooljaar stagiaires bij ons meelopen en daar zitten regelmatig veelbelovenden tussen.quote:Op donderdag 5 september 2013 23:58 schreef ShadyLane het volgende:
Konden scholen voor elk vak uit een ruim aanbod aan serieuze sollicitanten kiezen, dan zou de onderwijskwaliteit beter zijn en de werkdruk voor docenten lager.
Spijker-kop. Als je wil dat voldoende goede academici voor de klas staan dan moet je aanbieden waar academici behoefte aan hebben. Het lijkt mij dat autonomie, ontwikkelingsmogelijkheden en een niet al te oncompetitief salaris (het mag best iets lager zijn maar het gat moet niet groot zijn) de sleutel zijn.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.
Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Juist dat vind ik zo ergerlijk. Kijk, ik ben net als jij een groot voorstander van goed onderwijs, goede wetenschap en goed onderzoek aangezien het de motor is van de maatschappij maar als de overheid dan toch al niet hier naar streeft sta dan verdomme niet te liegen, zeg gewoon eerlijk tegen het volk dat het geen prioriteit is. In ieder geval weet het volk dan waar het aan toe is (zo dat het volk hier iets tegen kan doen als het volk dat zou willen).quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:34 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de ambitie om excellente academici voor het onderwijs te behouden al is opgegeven (al roept men voor de buhne natuurlijk anders).
Die indruk heb ik ook. Goed, het helpt wel enigszins tegen het tekort. Ik vraag me wel af of dat de kosten niet hoger zijn dan wanneer je wat extra salaris zou geven aan de eerstegraadsleraren (standaard LC). Ik vraag me ook af waarom scholen leraren niet meer autonomie geven. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om meer ereklasjes te vormen? Desnoods door samen te werken met andere scholen? Concreet:quote:De titel "Eerst de klas" zegt dat al: eerst even de klas, daarna een 'echte baan'. Ze mikken erop dat die mensen in elk geval twee jaartjes als leraar werken onder het mom van twee is beter dan nul. En hopen dat er een paar, gegrepen door liefde voor het vak, echt blijven, onder het mom van een paar is beter dan nul.
euj, volgens mij weet ik precies over welke collega je het hebtquote:Op vrijdag 6 september 2013 08:38 schreef mane het volgende:
[..]
Of het bij ieder vak echt heel ruim is, weet ik niet, maar op mijn school hebben we doorgaans geen problemen met het vinden van gekwalificeerd en goed personeel. Af en toe zit er een 'misser' tussen, maar dat is logisch. Komt misschien ook wel door de specifieke school waar ik werk, die in trek is ook bij docenten, maar mijn ervaringen stroken niet met wat jij hier schetst. Zeker niet bij mijn vak(ken). Mijn collega werkt op het ICLON en via hem komen dus ook ieder schooljaar stagiaires bij ons meelopen en daar zitten regelmatig veelbelovenden tussen.
Eentje van hen heb ik nu gevraagd mij te vervangen als ik met verlof ga. Het is een fijn idee dat ik hem nu al daarin kan begeleiden en dat ik het gevoel heb dat ik mijn onderbouwklassen met gerust hart aan hem kan overdragen. Hij is bijna klaar met ICLON, dus dat komt mooi uit. En hij heeft eerst de hele studie gedaan en pas daarna ICLON, zijn vakkennis is prima in orde. Didactisch moet hij uiteraard nog wel wat vlieguren maken, maar hij is heel goed bezig..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kwak
Eerst de klas is een heel aardig initiatief, maar een nog aardiger initiatief vind ik de maatwerkprogramma's die hier en daar bestaan. In Utrecht wordt er bijvoorbeeld een maatwerkprogramma geboden voor mensen die al wat ouder zijn, ervaring hebben en zich graag zouden willen laten omscholen tot docent (met eerstegraads bevoegdheid). Ik denk dat je daar op de lange termijn betere resultaten van kunt verwachten in de zin van hoogopgeleide leraren voor de klas krijgen die niet na 1-2 jaar weer weggaan. Mijn indruk was dat de sollicitanten voor Eerst de klas hoofdzakelijk net afgestudeerden waren die geen werk konden vinden en het een aardige manier vonden om het docentschap eens te proberen zonder financieel in de opleiding te hoeven investeren. Ik heb het idee dat mensen die een maatwerkprogramma volgen gemotiveerder zijn voor het docentschap zelf. Maar dat is mijn eerste, vluchtige indruk.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Geen idee wat hier staat, maar je hebt vast een hoop taart gehad.quote:Op maandag 9 september 2013 19:02 schreef Wizzor het volgende:
Daarna gelukkig weer bovenbouw gehad, met 17 jarigen zijn gelukkig iets minder moeilijk te laten bulletin
Haha, huilen.quote:Op maandag 9 september 2013 19:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee wat hier staat, maar je hebt vast een hoop taart gehad.
Spannend hoor! Hoe bevallen de eerste colleges? Ik heb dat traject (of een voorganger ervan) een kleine tien jaar geleden ook gedaan, al ben ik uiteindelijk dus niet in het basisonderwijs terechtgekomen. Het was inderdaad prettig om met wat meer oudere studenten in de klas te zitten. Bij mij lag trouwens de nadruk in alle vakken heel erg op de didactiek. Bij Nederlands ging het dus vooral over 'hoe leer je kinderen lezen / spellen / etc. En dat vond ik, ondanks mijn studie Nederlands, wel nuttig. Was overigens maar goed ook dat daar de nadruk op lag, want al in het eerste college heb ik de docent verbeterd op het gebruik van bepaalde vaktermen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 14:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eerst de klas is een heel aardig initiatief, maar een nog aardiger initiatief vind ik de maatwerkprogramma's die hier en daar bestaan. In Utrecht wordt er bijvoorbeeld een maatwerkprogramma geboden voor mensen die al wat ouder zijn, ervaring hebben en zich graag zouden willen laten omscholen tot docent (met eerstegraads bevoegdheid). Ik denk dat je daar op de lange termijn betere resultaten van kunt verwachten in de zin van hoogopgeleide leraren voor de klas krijgen die niet na 1-2 jaar weer weggaan. Mijn indruk was dat de sollicitanten voor Eerst de klas hoofdzakelijk net afgestudeerden waren die geen werk konden vinden en het een aardige manier vonden om het docentschap eens te proberen zonder financieel in de opleiding te hoeven investeren. Ik heb het idee dat mensen die een maatwerkprogramma volgen gemotiveerder zijn voor het docentschap zelf. Maar dat is mijn eerste, vluchtige indruk.
Ik heb zelf de knoop doorgehakt en ben net begonnen met de pabo. Ik volg een verkort traject in deeltijd, wat voor mij vooral interessant is omdat ik met andere afgestudeerden onderwijs volg. Dat is heel anders dan tussen de 18-jarigen zitten. Ik had het nóg fijner gevonden als er specifieker naar mijn achtergrond was gekeken om te bepalen waar ik vrijstelling voor zou kunnen krijgen en wat ik extra zou kunnen volgen.
Die stuur je er toch niet uit... Sadistquote:Op maandag 9 september 2013 19:02 schreef Wizzor het volgende:
Heb van de week weer eens een brugklasser aan het huilen gemaakt. Op de een of andere manier heb ik daar aanleg voor. Hij zat de hele tijd al behoorlijk beweeglijk achterin de klas toen hij uiteindelijk van zijn stoel pleurde. Toen ik hem daarna verzocht even op de gang te wachten is hij huilend naar zijn mentor gegaan. Best sneu want het is zo'n schattig jochie nog, zo'n brugger die qua uiterlijk ook nog best in groep zeven zou kunnen zitten![]()
Ik heb nog geen echte colleges gehad, maar ik heb wel meegelopen op de opleiding toen ik de keuze nog moest maken. Toen viel het me inderdaad op dat er veel nadruk lag op hoe je stof overbrengt op kinderen. Er werden ook veel ervaringen gedeeld op basis van de stages. Ik vond het meteen erg leuk en nuttig.quote:Op maandag 9 september 2013 19:24 schreef Bleie het volgende:
[..]
Spannend hoor! Hoe bevallen de eerste colleges? Ik heb dat traject (of een voorganger ervan) een kleine tien jaar geleden ook gedaan, al ben ik uiteindelijk dus niet in het basisonderwijs terechtgekomen. Het was inderdaad prettig om met wat meer oudere studenten in de klas te zitten. Bij mij lag trouwens de nadruk in alle vakken heel erg op de didactiek. Bij Nederlands ging het dus vooral over 'hoe leer je kinderen lezen / spellen / etc. En dat vond ik, ondanks mijn studie Nederlands, wel nuttig. Was overigens maar goed ook dat daar de nadruk op lag, want al in het eerste college heb ik de docent verbeterd op het gebruik van bepaalde vaktermen.![]()
Een erg gewaagde uitspraak als je niet flink wat duiding geeft!quote:Afgelopen week verkondigde hij bijvoorbeeld dat grammatica aangeboren is
De manier waarop veel van die eersteklassers je volkomen weerloos aan zitten te staren met grote ogen en hoe ze alles wat je zegt volkomen serieus nemen, kan wel de sadist in iemand oproepen ja. Ongetwijfeld docenten die daar gebruik van maken.quote:Op maandag 9 september 2013 22:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Die stuur je er toch niet uit... Sadist![]()
Ik had er ook eentje aan het huilen vandaag. Hij zag er een beetje groen uit en was misselijk.
Leuk zeg. Jij bent gewoon eenoog in het land der blinden, zullen we maar zeggen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb nog geen echte colleges gehad, maar ik heb wel meegelopen op de opleiding toen ik de keuze nog moest maken. Toen viel het me inderdaad op dat er veel nadruk lag op hoe je stof overbrengt op kinderen. Er werden ook veel ervaringen gedeeld op basis van de stages. Ik vond het meteen erg leuk en nuttig.
De docent Nederlands die wij krijgen, lijkt me goed en houdt bovendien van z'n vak. Hij is soms wel wat kort door de bocht. Afgelopen week verkondigde hij bijvoorbeeld dat grammatica aangeboren is. Tja, dat is inderdaad een theorie waar weer andere ideeën tegenover staan. Maar ik begrijp wel dat dat allemaal te ver voert. (En ik houd maar wijselijk m'n mond, want ik ben nu al De Nerd.)
ik merk dat ik na drie jaar ook reputatie begin te krijgen. die is alleen nogal wisselend tussen de onderbouw en de bovenbouw. in de bovenbouw wordt er gesmeekt om les van me te krijgen en word ik gezien als de soepele docent die wel goed lesgeeft maar waar je ook plezier kan hebben.quote:Op dinsdag 10 september 2013 07:45 schreef mane het volgende:
[..]
De manier waarop veel van die eersteklassers je volkomen weerloos aan zitten te staren met grote ogen en hoe ze alles wat je zegt volkomen serieus nemen, kan wel de sadist in iemand oproepen ja. Ongetwijfeld docenten die daar gebruik van maken.
Ik heb een beetje zo'n collega. Die kwam in een les van klas 2 vorig jaar even bij me binnenlopen. Klas muisstil. Toen hij weer weg was, vroeg een leerling fluisterend: 'Was dat meneer X??" Toen ik ja terug zei, zei hij weer (met angstig blik): "Ik ben altijd een beetje bang van hem". Waarop meteen vier andere leerlingen riepen: 'Ik ook!'.
Ik denk dat mijn linkerbeen 28 kilo weegt... ZE ZIJN ZO KLEIN. WTF.quote:Oh, mijn tas weegt acht kilo, dus samen met mijn tas weeg ik zesendertig kilo!
Totaal niet gewaagd. Ga nu niet uitgebreid reageren, maar als je zelf ondertussen je hoofd wil breken kan ik aanraden versimpelde versies van Noam Chomsky werk te lezen. Die vent zelf schrijft niet echt simpel namelijkquote:Op dinsdag 10 september 2013 00:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een erg gewaagde uitspraak als je niet flink wat duiding geeft!
Ze worden met het jaar kleinerquote:Op dinsdag 10 september 2013 10:20 schreef kwakz0r het volgende:
Oh, en het citaat van de week van een brugger (in een gesprek over zware tassen)
[..]
Ik denk dat mijn linkerbeen 28 kilo weegt... ZE ZIJN ZO KLEIN. WTF.
Chomsky heeft zichzelf inmiddels ook alweer genuanceerd hoorquote:Op dinsdag 10 september 2013 11:35 schreef Wizzor het volgende:
[..]
Totaal niet gewaagd. Ga nu niet uitgebreid reageren, maar als je zelf ondertussen je hoofd wil breken kan ik aanraden versimpelde versies van Noam Chomsky werk te lezen. Die vent zelf schrijft niet echt simpel namelijk
ja dat dus.quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:58 schreef Omentuva het volgende:
Nou ja, alleen zeggen dat het aangeboren is, is een... nogal kort-door-de-bocht weergave van Chomsky, om het eventjes beleefd uit te drukken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
Het is altijd zo dat je een eigen weg moet vinden. Mijn stagebegeleider vroeg me voordat ik ook nog maar 1 les had gegeven:' Wat verwacht je eigenlijk van de leerlingen? Waar liggen jouw grenzen?". Mijn antwoord was toen: "Eeeeh". Ik vond het moeilijk om dat zo zonder ervaring te benoemen. Toen diezelfde begeleider in een les was komen kijken, snel daarna, zei ze: "Maar je hebt wel allerlei impliciete verwachtingen, want dat blijkt uit je gedrag en je reacties". Toen kon ik, naar aanleiding van die concrete ervaringen, eigenlijk voor het eerst echt benoemen wat mijn verwachtingen waren en tijdens de lessen voelde ik heel duidelijk waar mijn grenzen lagen! Het is dus belangrijk om er vantevoren over na te denken, maar nog veel belangrijker is het om zelfreflectie toe te passen na je eerste lessen. Jezelf terugzien op video of de observaties van een begeleider zijn goede hulpmiddelen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:01 schreef Fairybell het volgende:
Ik heb net een topic geopend maar kan de vragen beter hier stellen:
Komend semester heb ik besloten om het onderwijs in te gaan. Op dit moment heb ik een jaar vrijaf genomen om uit te vinden wat ik nou eigenlijk wil, en daarnaast heb ik een bijbaan. In dit jaar wil ik me graag orienteren op het docentschap, zodat ik goed voorbereid de stage binnenkom. Daarom zou ik graag van andere docenten, én leerlingen op middelbare scholen, tips willen.
Bij dezen heb ik een korte vragenlijst:
1.Een goede docent hoort duidelijk te zijn over zijn verwachtingen jegens de leerlingen. Hoe moet dit ingevuld worden? Is het goed om die regels samen met de leerlingen op te stellen, of kies je vooral je eigen weg?
Ook daarvoor zijn geen universele regels te bepalen. Misschien kun je op school met collega's hier wel dingen over afspreken, maar uiteindelijk bepaal jij in iedere situatie en bij iedere leerling opnieuw wat je doet. Sommige leraren zijn uiterst consequent, andere leraren (zoals ik) bekijken het meer per geval. Wat ook belangrijk is: niet alle 'problemen' of 'overtredingen' vragen als oplossing om straf. In het begin kun je dat als docent wel zo bedenken, dat kan ook nuttig zijn (om die grenzen bij jezelf te stellen en te leren die grenzen ook te handhaven), maar gaandeweg heb ik bijvoorbeeld geleerd dat veel van de dingen op te lossen zijn vanuit je persoonlijke contact met een leerling. Je weet op een gegeven moment een leerling op een andere manier te raken dan met straf alleen. Zodat je de leerling corrigeert zonder dat dit met een straf gepaard gaat. Dat is meer en meer mijn uitgangspunt geworden. Maar dat past nu eenmaal ook bij wie ik ben, als persoon en als docent.quote:2. Wat vind je dat een docent moet doen als de regels niet worden nageleefd? Wat zijn passende straffen voor :
a) spullen niet bij je
b) door de docent heen praten/brutaal zijn
c) de les voor medeleerlingen verstoren, bijvoorbeeld door te pesten of vervelend te doen.
Ja, het is prettig als je de belevingswereld van een leerling een beetje begrijpt en je daar in ieder geval voor openstelt door gesprekken aan te gaan. Maar ik ben zelf van mening dat je niet een van hen moet willen zijn, of dat je geforceerd moet doen in het leggen van zo'n contact. Jij blijft de docent en een opvoeder. Daarvoor is een zekere afstand belangrijk. Populair willen zijn, of gekunsteld mee willen gaan/doen in hun wereld, dwingt allesbehalve respect af, zo is mijn idee.quote:3. Hoe zie jij het liefst de band tussen leerling en docent? Is het prettig als een docent weet wat er speelt in de wereld van leerlingen? In hoeverre moet een docent "één van de leerlingen", zijn, en in hoeverre de docent?
Praten. Zoiets wordt ook wel een 'herstelgesprek' genoemd (leer je op de opleiding). Je praat en je luistert, je laat de leerling weten dat het je echt wel kan schelen wat hij/zij denkt en voelt. Je legt uit waarom je het nodig vond om die maatregel te nemen. Je legt het verschil uit tussen het afkeuren van gedrag en het afkeuren van iemand als persoon.quote:4. Stel, de band tussen leerling en docent is slechter geworden, bijvoorbeeld doordat de docent de leerling de klas uit heeft gestuurd. Hoe zorg jij ervoor dat die band weer goed wordt?
Dat is inderdaad moeilijk en de ene persoon heeft dat van nature meer dan de ander. Het heeft in ieder geval heel veel te maken met: kijken, observeren (en dat is meer dan zien, het is ook: begrijpen wat je ziet), luisteren, voelen, op je intuitie afgaan. Ik zie heel veel, (maar uiteraard niet alles) en ik benoem ook vaak wat ik zie of denk te zien. Als de leerlingen binnenkomen: ga niet in een boek zitten kijken, op het bord dingen doen, in een kast rommelen, maar sta bij de deur, maak contact, kijk hoe ze binnenkomen, kijk naar lichaamstaal. Daar begint het al mee. Als de leerlingen aan het werk zijn: loop rond. En als je met een leerling in gesprek bent, zorg dat al je zintuigen wel op scherp blijven staan. Dus terwijl je luistert naar een leerling die je een vraag stelt, houd je ook je oren open voor de rest en hoor je hoe aan de andere kant van het lokaal iets onaardigs wordt gezegd, ergens anders iets op de grond valt, etc. etc. Van begin tot het einde van de les ben je alert, maar ontspannen tegelijk. Dat is eigenlijk de kunst. Dat laatste lukt in het begin nog niet zo goed meestal, waardoor je na drie lessen uitgeput kunt zijn.quote:5. Hoe bewaar jij het overzicht? Dit lijkt mij vooral het lastigste, je kan niet zien wat elke leerling doet lijkt me.
Dat moest 'ie ook wel, want al z'n mooie boomstructuren bleken ineens niet toepasbaar op andere talen dan het Engels. Bovendien heeft hij zijn theorie van meet af aan immuun gemaakt voor empirische toetsing en dat is een de grootste zondes die je als wetenschapper kunt begaan.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Chomsky heeft zichzelf inmiddels ook alweer genuanceerd hoorvolgens mij bedoelt Bram meer dat de zaak wat genuanceerder ligt dan dat, er is een bepaalde mate van aangeborenheid, maar ook een bepaalde mate van construction grammar lijkt toch tegenwoordig de consensus te zijn? (goh, dat ik het ooit nog eens voor Bram op zou nemen
![]()
)
Ik vind dit een heel interessant punt. Kun je daar meer over vertellen, hoe je daar tegenaan kijkt en hoe je het toepast? Het hoort ook sterk bij mij en in het ouderschap gaat het me goed af; ik hoef m'n kinderen niet te straffen. Maar een cruciaal verschil is wel dat ik met hen veel meer één-op-ééncontact heb. Ik ben benieuwd hoe ik straks met groepsdynamiek omga.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:04 schreef mane het volgende:
Wat ook belangrijk is: niet alle 'problemen' of 'overtredingen' vragen als oplossing om straf. In het begin kun je dat als docent wel zo bedenken, dat kan ook nuttig zijn (om die grenzen bij jezelf te stellen en te leren die grenzen ook te handhaven), maar gaandeweg heb ik bijvoorbeeld geleerd dat veel van de dingen op te lossen zijn vanuit je persoonlijke contact met een leerling. Je weet op een gegeven moment een leerling op een andere manier te raken dan met straf alleen. Zodat je de leerling corrigeert zonder dat dit met een straf gepaard gaat. Dat is meer en meer mijn uitgangspunt geworden. Maar dat past nu eenmaal ook bij wie ik ben, als persoon en als docent.
Ik denk dat je iets te veel verwacht van simpele leraren.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het is wel jammer dat alle nuance verloren gaat in een uitspraak als: "Ja, grammatica is aangeboren. Interessant, hè?" Het is geen vaststaand feit, dus een docent moet ook niet doen alsof dat zo is.
Gaat het er niet juist topics lang over dat er te weinig van leraren wordt verwacht? Het gaat hier om iemand die leraren opleidt en zodoende op een hele generatie onjuiste kennis overbrengt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets te veel verwacht van simpele leraren.
Oh, helemaal mee eens hoor. Het punt is eerder dat ik allang gestopt ben met ergeren aan ongenuanceerde uitspraken van docenten. Meestal zijn dat personen die niet precies weten waarover ze praten, maar wel graag interessant doen met een oneliner uit de Quest.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Gaat het er niet juist topics lang over dat er te weinig van leraren wordt verwacht? Het gaat hier om iemand die leraren opleidt en zodoende op een hele generatie onjuiste kennis overbrengt.
Ziehier de meerwaarde van de eerstegraads docent.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets te veel verwacht van simpele leraren.
je vraag was niet aan mij gericht, maar wat ik er zelf van merk in mijn lessen, is dat de band met een klas heel vaak de noodzaak tot straffen ondervangt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel interessant punt. Kun je daar meer over vertellen, hoe je daar tegenaan kijkt en hoe je het toepast? Het hoort ook sterk bij mij en in het ouderschap gaat het me goed af; ik hoef m'n kinderen niet te straffen. Maar een cruciaal verschil is wel dat ik met hen veel meer één-op-ééncontact heb. Ik ben benieuwd hoe ik straks met groepsdynamiek omga.
ik kies er juist voor om mijn regels niet uit te leggen - niet direct in elk geval. maar dat is persoonlijk, ik vind dat niet bij mij passen, beginnen met "mijn" regels.quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:52 schreef Fairybell het volgende:
Mane, dank je voor je post! Heb er veel van opgestoken. Ik dacht er ook aan om meteen mijn regels uit te leggen, maar ja, hoe doe je dat als je eerst een lesdeel overneemt? Ik weet uit ervaring dat leerlingen een stagair die de halve les doet niet echt serieus nemen. Moet ik dan meteen aangeven van "nu doe ik dit lesdeel, maar laten we eerst ook alweer doornemen wat docent X met jullie besproken heeft"?
Ja, wat ik heb gelezen over hoe jij met opvoeding bezig bent, zie ik ook overeenkomsten. Ik denk dat je dit ook in een groep kunt toepassen, zeker als je lange tijd met dezelfde groep werkt en de leerlingen goed leert kennen. In het begin zal het wat lastiger zijn, omdat je dan nog een band moet opbouwen en soms kun je er - vanwege de doorgang van een les of de situatie - niet om heen om wel een strafmaatregel te nemen. Maar ook dan kun je op een later moment alsnog met de leerling daarover praten. Baba-O-Riley werkt volgens mij ook op deze manier.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel interessant punt. Kun je daar meer over vertellen, hoe je daar tegenaan kijkt en hoe je het toepast? Het hoort ook sterk bij mij en in het ouderschap gaat het me goed af; ik hoef m'n kinderen niet te straffen. Maar een cruciaal verschil is wel dat ik met hen veel meer één-op-ééncontact heb. Ik ben benieuwd hoe ik straks met groepsdynamiek omga.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The real is always way ahead of what we can imagine.
Dit. Ga geen toneelstukjes voor de klas opvoeren. Je komt jezelf vroeg of laat tegen. En de leerlingen prikken daar sowieso doorheen. Daarbij: je gaat toch het onderwijs in voor je eigen plezier? (Ik wel, tenminste).quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:15 schreef kwakz0r het volgende:
hoe die band dan gegroeid is vind ik moeilijk te zeggen, ik ben vooral heel erg bij mezelf gebleven.
Ik heb daar een aantal jaren geleden wel eens mee geëxperimenteerd. Ik weet dat heel veel collega's meteen zo'n klas bombarderen met hun regels. En wat zijn die regels dan? Iets in de geest van: "Zitten blijven als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", "Niet in de gordijnen kruipen". Ik denk bij mezelf: dat horen die leerlingen dan al tig keer in de week, dat weten ze ondertussen wel.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:20 schreef kwakz0r het volgende:
ik kies er juist voor om mijn regels niet uit te leggen - niet direct in elk geval. maar dat is persoonlijk, ik vind dat niet bij mij passen, beginnen met "mijn" regels.
Ik doe het ook niet meteen, maar in de tweede of derde les en dan maak ik er ook een beetje een grappig verhaal van, met tegelijkertijd een serieuze ondertoon. Ik doe het omdat de leerlingen dan gewoon heel duidelijk weten wat ze aan mij hebben, en wat ik verwacht.quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:52 schreef Fairybell het volgende:
Mane, dank je voor je post! Heb er veel van opgestoken. Ik dacht er ook aan om meteen mijn regels uit te leggen, maar ja, hoe doe je dat als je eerst een lesdeel overneemt? Ik weet uit ervaring dat leerlingen een stagair die de halve les doet niet echt serieus nemen. Moet ik dan meteen aangeven van "nu doe ik dit lesdeel, maar laten we eerst ook alweer doornemen wat docent X met jullie besproken heeft"?
Een collega van mij deelde begin van het jaar een A4tje met AL haar regels uit. Denk aan het getal 30...quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb daar een aantal jaren geleden wel eens mee geëxperimenteerd. Ik weet dat heel veel collega's meteen zo'n klas bombarderen met hun regels. En wat zijn die regels dan? Iets in de geest van: "Zitten blijven als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", "Niet in de gordijnen kruipen". Ik denk bij mezelf: dat horen die leerlingen dan al tig keer in de week, dat weten ze ondertussen wel.
Ik begin daarom elk jaar mijn lessen gewoon met uitgebreide kennismaking, zónder een bombardement aan regels. Nergens last van.
Ik zou mijn leerlingen aan het getal 42 laten denken. Of aan 1729, afhankelijk van m'n bui.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Een collega van mij deelde begin van het jaar een A4tje met AL haar regels uit. Denk aan het getal 30...
Ik krijg hier wel een beetje een 'basisschool-idee' bij. 'Laten we samen nadenken wanneer ik geen les kan geven'... Jij moet in staat zijn om te allen tijde les te geven. Ook al is de klas vervelend of moeilijk. Maar wáárom is de klas vervelend? Dan heb je je antwoord.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:45 schreef Fairybell het volgende:
En als je samen met ze bespreekt van:
"Mijn doel is hier om jullie zo goed mogelijk les te geven. Maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Dus laten we even samen nadenken in wat voor gevallen het voor mij moeilijk is om les te geven, Wanneer kan ik niet verder met de les?"
wat ik met mijn mentorklas wel heb gedaan was een les omtrent omgangsregels, maar daar ging het meer om dat ze erover nadachten dan dat er een eindproduct of contract uitkwam bijvoorbeeld. Ik had 10 voorbeeldregels/omgangsregels, en zij bespraken in een groepje welke er wat hen betreft uit moesten en wat er bij zou moeten, dat werd klassikaal besproken: ze moesten wel met argumenten komen. het ging dan meer om het bevorderen van een normingsproces in de goeie richting binnen de klas.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:45 schreef Fairybell het volgende:
En als je samen met ze bespreekt van:
"Mijn doel is hier om jullie zo goed mogelijk les te geven. Maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Dus laten we even samen nadenken in wat voor gevallen het voor mij moeilijk is om les te geven, Wanneer kan ik niet verder met de les?"
Als een hele klas door je uitleg heen praat, dan gaat er toch iets fout. Als het in het begin heel onrustig is, wil ik wel eens gewoon beginnen met mijn verhaal af te steken/dingen op het bord te schrijven en dan raakt het meestal toch vrij stil bvb...quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:38 schreef Fairybell het volgende:
Dat vind ik een rare gedachte, dat je ten alle tijden les moet kunnen geven. Dat klopt namelijk NIET. Je bent toch ook gewoon mens? En als een hele klas door je uitleg heen praat, steken ze daar niets van op. Natuurlijk wil je weten waarom ze dat doen, maar zijn horen zich aan de docent aan te passen. Ik vind het een vreemde gedachte dat ik me in allerlei bochten moet wringen in plaats van duidelijk te maken dat ik het gewoon niet ok vind als zij door de uitleg heenkletsen en daarna niks van de stof snappen.
En zo werkt het vaak niet. Op papier zou dat moeten ja, maar in de realiteit is 't anders. In mijn optiek is er steeds een wisselwerking tussen jou als docent en de klas. Je krijgt als het ware gewoon een spiegel voor gehouden. Is je les saai/onduidelijk/te moeilijk, krijg je dat terug uit de klas. Als ze door je uitleg heen zitten te kletsen, dan is er dus iets niet in orde. Uitleg niet goed/lang, etc. Confronterend ja, ik weet 't.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:38 schreef Fairybell het volgende:
Dat vind ik een rare gedachte, dat je ten alle tijden les moet kunnen geven. Dat klopt namelijk NIET. Je bent toch ook gewoon mens? En als een hele klas door je uitleg heen praat, steken ze daar niets van op. Natuurlijk wil je weten waarom ze dat doen, maar zijn horen zich aan de docent aan te passen.
En dan voeg ik aan jouw quote toe: een goede docent kan aan ELKE klas lesgeven.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:44 schreef Fairybell het volgende:
We hadden denk ik weinig respect voor die docent, of de les was saai, maar een goede docent kan zelfs droge stof onderwijzen...
1. Uitleg is niet in orde. Manier van lesgeven spreekt niet aan. Geen goed contact met de leerlingen. Leraar speelt overdreven de baas, waar de klas op ageert.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:41 schreef Fairybell het volgende:
Mijn vraag is dus eigenlijk op te delen in drie delen:
1. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat een klas moeilijk is?
2. Hoe krijg je een moeilijke klas stil?
3. Hoe geef je dan les als ze er doorheen kletsen?
quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:41 schreef Fairybell het volgende:
Mijn vraag is dus eigenlijk op te delen in drie delen:
1. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat een klas moeilijk is?
2. Hoe krijg je een moeilijke klas stil?
3. Hoe geef je dan les als ze er doorheen kletsen?
ik zie m nu pasquote:Op dinsdag 10 september 2013 19:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik zou mijn leerlingen aan het getal 42 laten denken. Of aan 1729, afhankelijk van m'n bui.
Nou, dat is ook wel wat dramatisch gesteld hoor. 't Is ook gewoon een kwestie van oefenen en niet bang zijn om op je bek te gaan in het begin.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:50 schreef Fairybell het volgende:
Oke, daar heb ik wat aan. Ik vind het wel eng hoor. Stel ik geef straks les en mijn uitleg is niet in orde, dan nemen ze me daarna niet meer serieus. Dan heb ik het, als beginner, al meteen verprutst.
je hebt het nooit meteen verprutst. elke les weer een kans.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:50 schreef Fairybell het volgende:
Oke, daar heb ik wat aan. Ik vind het wel eng hoor. Stel ik geef straks les en mijn uitleg is niet in orde, dan nemen ze me daarna niet meer serieus. Dan heb ik het, als beginner, al meteen verprutst.
Hoe red je dat dan? Kan je ze ook vragen van: " jongens, ik merk dat jullie erg druk zijn, is er misschien iets wat jullie anders zouden willen zien"? Maar dan ben ik weer bang dat ze met antwoorden komen als "we willen gewoon niet op school zijn".
Dat.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk dat je er het meeste aan hebt als je nu kunt loslaten dat alles van te voren te leren is en meteen perfect moet en zal gaan. je werkt met mensen, dat is altijd grillig en er kan altijd iets misgaan, maar er kan óók altijd iets ineens magisch goed gaan en fantastisch zijn. Het kost je zeker 5 jaar om een volledig bekwame docent te worden, en dan nog ben je nooit uitgeleerd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |