je vraag was niet aan mij gericht, maar wat ik er zelf van merk in mijn lessen, is dat de band met een klas heel vaak de noodzaak tot straffen ondervangt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel interessant punt. Kun je daar meer over vertellen, hoe je daar tegenaan kijkt en hoe je het toepast? Het hoort ook sterk bij mij en in het ouderschap gaat het me goed af; ik hoef m'n kinderen niet te straffen. Maar een cruciaal verschil is wel dat ik met hen veel meer één-op-ééncontact heb. Ik ben benieuwd hoe ik straks met groepsdynamiek omga.
ik kies er juist voor om mijn regels niet uit te leggen - niet direct in elk geval. maar dat is persoonlijk, ik vind dat niet bij mij passen, beginnen met "mijn" regels.quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:52 schreef Fairybell het volgende:
Mane, dank je voor je post! Heb er veel van opgestoken. Ik dacht er ook aan om meteen mijn regels uit te leggen, maar ja, hoe doe je dat als je eerst een lesdeel overneemt? Ik weet uit ervaring dat leerlingen een stagair die de halve les doet niet echt serieus nemen. Moet ik dan meteen aangeven van "nu doe ik dit lesdeel, maar laten we eerst ook alweer doornemen wat docent X met jullie besproken heeft"?
Ja, wat ik heb gelezen over hoe jij met opvoeding bezig bent, zie ik ook overeenkomsten. Ik denk dat je dit ook in een groep kunt toepassen, zeker als je lange tijd met dezelfde groep werkt en de leerlingen goed leert kennen. In het begin zal het wat lastiger zijn, omdat je dan nog een band moet opbouwen en soms kun je er - vanwege de doorgang van een les of de situatie - niet om heen om wel een strafmaatregel te nemen. Maar ook dan kun je op een later moment alsnog met de leerling daarover praten. Baba-O-Riley werkt volgens mij ook op deze manier.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel interessant punt. Kun je daar meer over vertellen, hoe je daar tegenaan kijkt en hoe je het toepast? Het hoort ook sterk bij mij en in het ouderschap gaat het me goed af; ik hoef m'n kinderen niet te straffen. Maar een cruciaal verschil is wel dat ik met hen veel meer één-op-ééncontact heb. Ik ben benieuwd hoe ik straks met groepsdynamiek omga.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The real is always way ahead of what we can imagine.
Dit. Ga geen toneelstukjes voor de klas opvoeren. Je komt jezelf vroeg of laat tegen. En de leerlingen prikken daar sowieso doorheen. Daarbij: je gaat toch het onderwijs in voor je eigen plezier? (Ik wel, tenminste).quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:15 schreef kwakz0r het volgende:
hoe die band dan gegroeid is vind ik moeilijk te zeggen, ik ben vooral heel erg bij mezelf gebleven.
Ik heb daar een aantal jaren geleden wel eens mee geëxperimenteerd. Ik weet dat heel veel collega's meteen zo'n klas bombarderen met hun regels. En wat zijn die regels dan? Iets in de geest van: "Zitten blijven als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", "Niet in de gordijnen kruipen". Ik denk bij mezelf: dat horen die leerlingen dan al tig keer in de week, dat weten ze ondertussen wel.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:20 schreef kwakz0r het volgende:
ik kies er juist voor om mijn regels niet uit te leggen - niet direct in elk geval. maar dat is persoonlijk, ik vind dat niet bij mij passen, beginnen met "mijn" regels.
Ik doe het ook niet meteen, maar in de tweede of derde les en dan maak ik er ook een beetje een grappig verhaal van, met tegelijkertijd een serieuze ondertoon. Ik doe het omdat de leerlingen dan gewoon heel duidelijk weten wat ze aan mij hebben, en wat ik verwacht.quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:52 schreef Fairybell het volgende:
Mane, dank je voor je post! Heb er veel van opgestoken. Ik dacht er ook aan om meteen mijn regels uit te leggen, maar ja, hoe doe je dat als je eerst een lesdeel overneemt? Ik weet uit ervaring dat leerlingen een stagair die de halve les doet niet echt serieus nemen. Moet ik dan meteen aangeven van "nu doe ik dit lesdeel, maar laten we eerst ook alweer doornemen wat docent X met jullie besproken heeft"?
Een collega van mij deelde begin van het jaar een A4tje met AL haar regels uit. Denk aan het getal 30...quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb daar een aantal jaren geleden wel eens mee geëxperimenteerd. Ik weet dat heel veel collega's meteen zo'n klas bombarderen met hun regels. En wat zijn die regels dan? Iets in de geest van: "Zitten blijven als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", "Niet in de gordijnen kruipen". Ik denk bij mezelf: dat horen die leerlingen dan al tig keer in de week, dat weten ze ondertussen wel.
Ik begin daarom elk jaar mijn lessen gewoon met uitgebreide kennismaking, zónder een bombardement aan regels. Nergens last van.
Ik zou mijn leerlingen aan het getal 42 laten denken. Of aan 1729, afhankelijk van m'n bui.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Een collega van mij deelde begin van het jaar een A4tje met AL haar regels uit. Denk aan het getal 30...
Ik krijg hier wel een beetje een 'basisschool-idee' bij. 'Laten we samen nadenken wanneer ik geen les kan geven'... Jij moet in staat zijn om te allen tijde les te geven. Ook al is de klas vervelend of moeilijk. Maar wáárom is de klas vervelend? Dan heb je je antwoord.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:45 schreef Fairybell het volgende:
En als je samen met ze bespreekt van:
"Mijn doel is hier om jullie zo goed mogelijk les te geven. Maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Dus laten we even samen nadenken in wat voor gevallen het voor mij moeilijk is om les te geven, Wanneer kan ik niet verder met de les?"
wat ik met mijn mentorklas wel heb gedaan was een les omtrent omgangsregels, maar daar ging het meer om dat ze erover nadachten dan dat er een eindproduct of contract uitkwam bijvoorbeeld. Ik had 10 voorbeeldregels/omgangsregels, en zij bespraken in een groepje welke er wat hen betreft uit moesten en wat er bij zou moeten, dat werd klassikaal besproken: ze moesten wel met argumenten komen. het ging dan meer om het bevorderen van een normingsproces in de goeie richting binnen de klas.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:45 schreef Fairybell het volgende:
En als je samen met ze bespreekt van:
"Mijn doel is hier om jullie zo goed mogelijk les te geven. Maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Dus laten we even samen nadenken in wat voor gevallen het voor mij moeilijk is om les te geven, Wanneer kan ik niet verder met de les?"
Als een hele klas door je uitleg heen praat, dan gaat er toch iets fout. Als het in het begin heel onrustig is, wil ik wel eens gewoon beginnen met mijn verhaal af te steken/dingen op het bord te schrijven en dan raakt het meestal toch vrij stil bvb...quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:38 schreef Fairybell het volgende:
Dat vind ik een rare gedachte, dat je ten alle tijden les moet kunnen geven. Dat klopt namelijk NIET. Je bent toch ook gewoon mens? En als een hele klas door je uitleg heen praat, steken ze daar niets van op. Natuurlijk wil je weten waarom ze dat doen, maar zijn horen zich aan de docent aan te passen. Ik vind het een vreemde gedachte dat ik me in allerlei bochten moet wringen in plaats van duidelijk te maken dat ik het gewoon niet ok vind als zij door de uitleg heenkletsen en daarna niks van de stof snappen.
En zo werkt het vaak niet. Op papier zou dat moeten ja, maar in de realiteit is 't anders. In mijn optiek is er steeds een wisselwerking tussen jou als docent en de klas. Je krijgt als het ware gewoon een spiegel voor gehouden. Is je les saai/onduidelijk/te moeilijk, krijg je dat terug uit de klas. Als ze door je uitleg heen zitten te kletsen, dan is er dus iets niet in orde. Uitleg niet goed/lang, etc. Confronterend ja, ik weet 't.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:38 schreef Fairybell het volgende:
Dat vind ik een rare gedachte, dat je ten alle tijden les moet kunnen geven. Dat klopt namelijk NIET. Je bent toch ook gewoon mens? En als een hele klas door je uitleg heen praat, steken ze daar niets van op. Natuurlijk wil je weten waarom ze dat doen, maar zijn horen zich aan de docent aan te passen.
En dan voeg ik aan jouw quote toe: een goede docent kan aan ELKE klas lesgeven.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:44 schreef Fairybell het volgende:
We hadden denk ik weinig respect voor die docent, of de les was saai, maar een goede docent kan zelfs droge stof onderwijzen...
1. Uitleg is niet in orde. Manier van lesgeven spreekt niet aan. Geen goed contact met de leerlingen. Leraar speelt overdreven de baas, waar de klas op ageert.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:41 schreef Fairybell het volgende:
Mijn vraag is dus eigenlijk op te delen in drie delen:
1. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat een klas moeilijk is?
2. Hoe krijg je een moeilijke klas stil?
3. Hoe geef je dan les als ze er doorheen kletsen?
dat is natuurlijk leuk in theorie zo'n vraag, maar er is geen 100% antwoord op alle drie. dat is toch echt iets dat je in de praktijk moet leren en ontdekken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:41 schreef Fairybell het volgende:
Mijn vraag is dus eigenlijk op te delen in drie delen:
1. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat een klas moeilijk is?
2. Hoe krijg je een moeilijke klas stil?
3. Hoe geef je dan les als ze er doorheen kletsen?
ik zie m nu pasquote:Op dinsdag 10 september 2013 19:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik zou mijn leerlingen aan het getal 42 laten denken. Of aan 1729, afhankelijk van m'n bui.
Nou, dat is ook wel wat dramatisch gesteld hoor. 't Is ook gewoon een kwestie van oefenen en niet bang zijn om op je bek te gaan in het begin.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:50 schreef Fairybell het volgende:
Oke, daar heb ik wat aan. Ik vind het wel eng hoor. Stel ik geef straks les en mijn uitleg is niet in orde, dan nemen ze me daarna niet meer serieus. Dan heb ik het, als beginner, al meteen verprutst.
je hebt het nooit meteen verprutst. elke les weer een kans.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:50 schreef Fairybell het volgende:
Oke, daar heb ik wat aan. Ik vind het wel eng hoor. Stel ik geef straks les en mijn uitleg is niet in orde, dan nemen ze me daarna niet meer serieus. Dan heb ik het, als beginner, al meteen verprutst.
Hoe red je dat dan? Kan je ze ook vragen van: " jongens, ik merk dat jullie erg druk zijn, is er misschien iets wat jullie anders zouden willen zien"? Maar dan ben ik weer bang dat ze met antwoorden komen als "we willen gewoon niet op school zijn".
Dat.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk dat je er het meeste aan hebt als je nu kunt loslaten dat alles van te voren te leren is en meteen perfect moet en zal gaan. je werkt met mensen, dat is altijd grillig en er kan altijd iets misgaan, maar er kan óók altijd iets ineens magisch goed gaan en fantastisch zijn. Het kost je zeker 5 jaar om een volledig bekwame docent te worden, en dan nog ben je nooit uitgeleerd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |