abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130766459
Waarschijnlijk vertelde de minister vandaag een hoop leugens. Als de overheid het onderwijs echt belangrijk zou vinden en zou zien als het middel om mensen de kans te geven om iets van hun leven te maken dan zou de overheid per direct het collegegeld verlagen en het instellingstarief afschaffen, terug de harde eis invoeren dat een eerstegraadsleraar lesgeeft aan 4-HAVO t/m 6-VWO, het salaris van leraren corrigeren voor de jaren dat de nullijn werd gehanteerd etc.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130766501
Bij RTL Late Night werd er nog even ingegaan op het fenomeen dat in de praktijk het stapelen enorm wordt tegengewerkt. Concreet voorbeeld: een jongen die gemiddeld een 7 haalde op het HAVO en niet over mocht naar het VWO. Touché. Hij moest maar naar een private school toegaan en hij behaalde 1 jaar later het VWO-diploma. Overvoorzichtig uit angst voor lagere slagingspercentages. :N
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130767779
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 15:43 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.

Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo en iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.
Dat denk ik ook, maar wel met een niveaudifferentiatie per vak en misschien ideaal gesproken ook meer modulair onderwijs zodat je ook veel sneller het programma kan doorlopen dan de modale leerling.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130785458
Ik denk dat het niet onbetaalbaar hoeft te zijn om voldoende academici te interesseren voor het beroep. Sowieso zou je met hetzelfde salaris als nu, maar fatsoenlijke werkomstandigheden en inhoudelijk uitdagende scholingen een aantal academici aantrekken (mij bijvoorbeeld).

En daarnaast: tot 1985 (HOS-nota) verdienden eerstegraders fors meer dan tweedegraders en hadden we een overschot aan eerstegraders in het VO. Kennelijk konden we dat toen prima betalen. We legden andere prioriteiten, denk ik.

Het fenomeen dat scholen gediplomeerde sollicitanten passeren omdat ze te duur zijn doet zich inderdaad voor, maar daar kan eenvoudig een eind aan gemaakt worden door scholen die dat doen te beboeten. Je kunt prima afdwingen dat er geen onbevoegde aangenomen mag worden wanneer er ook iemand heeft gesolliciteerd die wel voldoende opleiding heeft. Het is slechts een kwestie van politieke wil dat men wel streng op dingen als de urennorm zit en niet op het opleidingsniveau van de man of vrouw voor de klas.

[ Bericht 2% gewijzigd door ShadyLane op 03-09-2013 19:25:38 ]
pi_130787356
Sloggi, "amper nog les van docenten die het vak dat ze geven gestudeerd hebben" is flink overdreven inderdaad. Zo'n 30% van de VO-lessen wordt onbevoegd gegeven, dat betekent dat de leraar de minimaal vereiste opleiding om dat vak in die klas te mogen geven niet heeft afgerond. Soms is dat inderdaad omdat een econoom wordt gevraagd ook wat uurtjes wiskunde te geven, maar vaker omdat iemand wel degelijk zijn eigen vak geeft, maar bijv. met alleen een onderbouwbevoegdheid lesgeeft in de bovenbouw, of nog LIO is.
pi_130788081
Volgens het onderwijsakkoord - jullie hebben het gejubel wel gehoord neem ik aan - moeten alle onderwijsgevenden in 2017 gekwalificeerd en bevoegd zijn, overigens (aldus de Rijksoverheidsite). Ik heb gisteren hartelijk moeten lachen om die naïviteit, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hele onderwijsakkoord wederom een 'we hieven het glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was'-akkoordje is. En het hele geplaag met 'dit staat er in, maar de exacte bewoording (want financiering) zien jullie over twee weken pas' vind ik raar, op zijn minst gezegd.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_130789141
Overigens schermen met name politici er graag mee dat leraren in Finland minder verdienen dan hier, met de suggestie dat salaris er dus niet toe doet in de aantrekkelijkheid van het beroep, maar in Finland is de salariskloof met andere hogeropgeleiden wel kleiner dan hier. Dat zeggen onze politici er dan weer niet bij ;)
pi_130789473
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 20:09 schreef Omentuva het volgende:
Volgens het onderwijsakkoord - jullie hebben het gejubel wel gehoord neem ik aan - moeten alle onderwijsgevenden in 2017 gekwalificeerd en bevoegd zijn, overigens (aldus de Rijksoverheidsite).
Ik vrees dat dat maar op 1 manier kan: door de bevoegdheid voortaan zowat kado te geven aan elke semi-alfabeet.

Want ofschoon er best aangename dingen in het akkoord zouden kunnen staan, verwacht ik ook weer niet dat leraren die nu onbevoegd lesgeven ruim gefaciliteerd zullen worden in tijd om snel hun opleiding af te kunnen ronden, en ik zie ook niet direct voor me dat het beroep binnen een paar jaar ineens massa's hogeropgeleiden zal aantrekken.

Het enige wat we tot nu toe weten is dat de nullijn geleidelijk zal worden afgebouwd en dat jonge leraren in ruil daarvoor flink inleveren: zij zullen een seniorenregeling krijgen die heel wat minder om het lijf zal hebben dan de huidige BAPO.

De rest, over werkdrukvermindering, baanbehoud, vaste contracten enz. is nog niet gespecificeerd, kan dus vriezen of dooien. Ik hoop er van harte het beste van!
pi_130789791
Als de werkdrukverlaging echt wat voorstelt hebben de huidige jongeren een seniorenregeling ook minder nodig natuurlijk, zo is het ook weer. Maar vooralsnog weten we alleen dat er mbt werkdruk "een onderzoek" zal komen.

[ Bericht 22% gewijzigd door ShadyLane op 03-09-2013 21:38:36 ]
pi_130803433
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:53 schreef ShadyLane het volgende:
Sloggi, "amper nog les van docenten die het vak dat ze geven gestudeerd hebben" is flink overdreven inderdaad. Zo'n 30% van de VO-lessen wordt onbevoegd gegeven, dat betekent dat de leraar de minimaal vereiste opleiding om dat vak in die klas te mogen geven niet heeft afgerond. Soms is dat inderdaad omdat een econoom wordt gevraagd ook wat uurtjes wiskunde te geven, maar vaker omdat iemand wel degelijk zijn eigen vak geeft, maar bijv. met alleen een onderbouwbevoegdheid lesgeeft in de bovenbouw, of nog LIO is.
Dertig procent vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend veel.
pi_130821924
quote:
Het maximale uit het kind

In deze eerste live uitzending debatteren we, onder leiding van Arie Boomsma, over de uitdagingen van Nederlandse leerlingen op school. Te gast is Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, die wil dat er meer uit leerlingen wordt gehaald dan nu gebeurt. Maar wie heeft de verantwoordelijkheid hiervoor? De leraren, de ouders of de leerlingen zelf?

Het maximale uit het kind halen is een mooi streven, maar is het wel mogelijk om leerlingen maximaal te kunnen laten presteren? De staatssecretaris heeft al verschillende ideeën over hoe hij talentvolle leerlingen kan motiveren. Zo denkt hij aan een aparte beloning. De uitdaging zou dan zitten in het behalen van een cum laude-titel, zoals op de universiteiten. Of er kan gedacht worden aan vijf jaar vwo in plaats van de zes die er standaard voor staan.
Voor de liefhebbers. Vanavond 21.15 Ned. 2
Dit, dus.
pi_130822440
quote:
15s.gif Op woensdag 4 september 2013 08:39 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dertig procent vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend veel.
tsja, ik ben volgens de cijfers ook onbevoegd, en hoor dus bij die dertig procent.

maar ik heb een master Engels, 4 jaar ervaring voor de klas, alles van mijn Lerarenmaster afgerond behalve een scriptie/literatuurstudie van 5000 woorden (waar ik niet voldoende aan toekom omdat ik al drie jaar veel werk en daarnaast mijn proefschrift afmaak).

ik vind dat ik geen slechte invloed heb op het onderwijs, persoonlijk...
Kwak
pi_130822493
Oh, en eerste echte lesdag weer gehad. Wat zijn ze altijd heerlijk braaf en stil nog zo'n eerste dag!

Weet nu wel dat 5V en 3V het lastigste worden dit jaar. 5V was vorig jaar al een drukke kletklas, wel leuk hoor, maar nu zijn t twee klassen van 32 ipv 3 kleine klassen, en dan kan er toch net even wat minder...
3V moest ik verdorie vandaag al boos op worden. :o
Kwak
pi_130825291
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 19:41 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

tsja, ik ben volgens de cijfers ook onbevoegd, en hoor dus bij die dertig procent.

maar ik heb een master Engels, 4 jaar ervaring voor de klas, alles van mijn Lerarenmaster afgerond behalve een scriptie/literatuurstudie van 5000 woorden (waar ik niet voldoende aan toekom omdat ik al drie jaar veel werk en daarnaast mijn proefschrift afmaak).

ik vind dat ik geen slechte invloed heb op het onderwijs, persoonlijk...
Dat is ook gewoon de open deur van deze hele discussie.

Er zijn onbevoegde docenten die zeer bekwaam zijn, en er zijn bevoegde docenten die dat absoluut niet zijn. Het papiertje is niet altijd heilig. Maar goed, je moet ergens een norm stellen.
pi_130827554
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:42 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dat is ook gewoon de open deur van deze hele discussie.

Er zijn onbevoegde docenten die zeer bekwaam zijn, en er zijn bevoegde docenten die dat absoluut niet zijn. Het papiertje is niet altijd heilig. Maar goed, je moet ergens een norm stellen.
Juist het papiertje is het bewijs dat je er wat van kan. Althans, in theorie.
pi_130832167
quote:
7s.gif Op woensdag 4 september 2013 21:30 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Juist het papiertje is het bewijs dat je er wat van kan. Althans, in theorie.
Hoewel ik die gedachtegang snap, ben ik het er niet helemaal mee eens.

Tegenwoordig kunnen WO-bachelor studenten in een half jaar en na 12 stagedagen en een handvol gegeven lessen hun tweedegraadsbevoegdheid halen. Maar zet die zelfstandig voor een gemiddelde klas uit het tweedegraads gebied en het is vragen om problemen.

Ook zijn er genoeg academici die na hun master 'even' hun eerstegraadsbevoegdheid gaan halen, 'omdat ze dat wel leuk lijkt'. Maar zodra ze aan het werk gaan, kunnen zij qua didactische vaardigheden zomaar het onderspit delven ten opzichte van een onbevoegde Lio-stagiair of zij-instromer.

Natuurlijk werkt dit ook andersom. (Zie kwakz0r).

Maar een papiertje zegt niet alles. Al die aso's bij Blik op de weg hebben ook ooit hun rijbewijs gehaald...
pi_130832587
Daarom zeg ik, in theorie. Dat er genoeg schort aan de manieren waarop je het papiertje kunt halen lijkt me duidelijk, zowel op het hbo als op het wo.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 23:00:52 ]
pi_130835981
Wat een onnozelaar die Dekker. Alsof een titeltje, dikkenekkerig Latijn of Nederlands, meer uit een leerling haalt. :')
It's the teacher, stupid!
Hoog opgeleide leraren voor slimme leerlingen die een hoge mate van autonomie hebben en die eisen mogen stellen aan leerlingen. Zo simpel is het. De implementatie is natuurlijk minder simpel maar het ministerie OC&W heeft zelfs nog niet de juiste richting gevonden, dat is wel heel erg beschamend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 05-09-2013 23:12:03 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130838063
Mwah, dat cum laude zie ik wel wat in. Wij hadden het op de middelbare school ook over dat we cum laude wilden slagen, zonder dat dat officieel was...
Kwak
pi_130852563
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2013 22:52 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Hoewel ik die gedachtegang snap, ben ik het er niet helemaal mee eens.

Tegenwoordig kunnen WO-bachelor studenten in een half jaar en na 12 stagedagen en een handvol gegeven lessen hun tweedegraadsbevoegdheid halen. Maar zet die zelfstandig voor een gemiddelde klas uit het tweedegraads gebied en het is vragen om problemen.
Bron, svp. Dit komt niet overeen met mijn ervaring, noch met de ervaringen van mensen om mij heen, noch met de eisen vanuit mijn lerarenopleiding. Tevens weet ik uit diezelfde ervaring dat mijn cohort bijna allemaal door zijn gegaan naar de eerstegraadsopleiding na de afronding van hun studie. (Met uitzonderingen). Tegenpunt: wij waren de eerste groep, dus misschien meer gemotiveerd.

quote:
Maar een papiertje zegt niet alles.
Dat papiertje zegt wel:
• Dat de docent een bepaalde hoeveelheid didactiek en vakkennis heeft opgedaan tijdens zijn studie.
• Dat de docent, door meerdere mensen, zowel op school als op de uni/hbo, bekwaam werd geacht ten tijde van de afgave van het papiertje.
• Dat de docent een bepaalde hoeveelheid praktijkervaring heeft in het onderwijs geven.

Niet iedere docent is bekwaam én bevoegd, en er zijn genoeg voorbeelden van bekwame docenten die niet bevoegd of benoembaar zijn. Dat betekent niet dat het papiertje maar weg moet, of dat het weg moet worden gegeven bij een pakje boter (zoals Shadylane sarcastisch voorstelde een paar posts terug). Integendeel: zij (de onbevoegden) moeten worden gefaciliteerd om alsnog hun bevoegdheid te halen. Uit respect voor het beroep (erg motiverend als jij wél een 4-jarige of één-jarige opleiding moet doen en zij dus niet. Not) en uit respect voor de leerlingen, die verdienen te weten wat voor een vlees zij minimaal in de kuip hebben.

En als er onderwijl ook nog een bezem door de lerarenopleidingen kan worden gehaald is het helemaal mooi. :P

Oh, en kwakz0r... Get to work, you. ~O> ~O> ;)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_130852733
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.

Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.

Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_130852991
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:

Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Ja, helemaal waar.

Ik geef dit jaar weer les aan een paar eerste klassen, dat heb ik twee jaar niet gedaan. En dat is toch van aandoenlijkheid, zeker vergeleken met de leerlingen die ik vorig jaar vooral had: 16/17/18-jarigen in klas 5 en 6. Vanmorgen: ik geef de leerlingen opdracht iets in hun schrift te schrijven. Dan blijkt een jongetje achterin de klas niets te doen. Waarom?, vraag ik. 'Ik ben vergeten een schrift mee te nemen'. Beverig stemmetje en zeer trillende onderlip. Ik dacht echt dat hij in huilen ging uitbarsten.

Het scheelt misschien dat ik nu zwanger ben, maar ik vind dat dan zo lief dat ik bijna zelf moet huilen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130853762
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.

Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.

Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Het programma faalt helaas, precies door de reden die jij noemt. In mijn optiek zonde.
pi_130853840
quote:
11s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:13 schreef mane het volgende:

[..]

Ja, helemaal waar.

Ik geef dit jaar weer les aan een paar eerste klassen, dat heb ik twee jaar niet gedaan. En dat is toch van aandoenlijkheid, zeker vergeleken met de leerlingen die ik vorig jaar vooral had: 16/17/18-jarigen in klas 5 en 6. Vanmorgen: ik geef de leerlingen opdracht iets in hun schrift te schrijven. Dan blijkt een jongetje achterin de klas niets te doen. Waarom?, vraag ik. 'Ik ben vergeten een schrift mee te nemen'. Beverig stemmetje en zeer trillende onderlip. Ik dacht echt dat hij in huilen ging uitbarsten.

Het scheelt misschien dat ik nu zwanger ben, maar ik vind dat dan zo lief dat ik bijna zelf moet huilen.
Heel herkenbaar, zonder dat ik zwanger ben. ;) Dat is meer iets voor mijn vrouw dan voor mij.

Van harte, overigens!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130859070
Eens met Omentuva. Het klopt dat er mensen met rijbewijs zijn die een gevaar zijn op de weg, en mensen zonder rijbewijs die prima kunnen rijden. Toch schaffen we het rijbewijs niet af en laten niet zomaar iedereen op onze snelwegen toe. Omdat het toch wel verstandig is om een bepaalde minimum eis te stellen waaraan ieder tenminste voldaan moet hebben.

Ik stap iig liever in een vliegtuig met een piloot met vliegbrevet dan in een waarvan de piloot geen vliegbrevet heeft en de vliegmaatschappij zegt "ach wat zegt zo'n papiertje nou". Ja er zijn chauffeurs, piloten, chirurgen, leraren en tandartsen die zonder diploma hun vak prima verstaan. Maar door geen diploma meer te eisen, het niet zo belangrijk te vinden en toe te laten dat 30% het niet heeft, zet je de deur open naar een heleboel mensen die hun vak helemaal niet prima verstaan.

Dat is gevaarlijk. Nog los van het andere argument, dat het inderdaad best wel lullig is voor degenen die flink wat tijd en geld hebben gestoken in die rijlessen of die studie.
pi_130859740
Ik vind 30 procent ook veel te veel. Onbevoegde leraren kun je alleen voor de klas zetten als zij tegelijkertijd bezig zijn met de afronding van de opleiding. En ook daar moeten restricties aan verbonden zijn met duidelijke consequenties als je niet binnen een bepaalde tijd de opleiding afrond. Het onderwijs moet eisen stellen aan de docent. Vervolgens dient de overheid eisen te stellen wb de kwaliteit van die opleidingen. Maar 'eisen' stellen, dat wordt in het algemeen veel te weinig of veel te lapzwanzerig gedaan. Tegelijkertijd dient er kennelijk op magische wijze gepresteerd te worden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130859975
wel grappig, dat de minister wil dat docenten meer tijd en aandacht aan de excellente leerlingen gaan besteden. Gedifferentieerd lesgeven, maatwerk.
Maar ja, maatwerk kost tijd en geld. En die geeft ze er niet bij.

Dus gaat niet werken. Of men richt zich op de excellentere leerlingen en laat de middenmoot zelf gaan of de leerlingen aan de onderkant. Dus hoe dan ook, met dezelfde uren/geld ergens gaat weer iets van af.

Driehoek van tijd, geld, kwaliteit. Die heeft de minister nog niet helemaal begrepen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  donderdag 5 september 2013 @ 20:59:26 #228
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130860696
Ik heb dit jaar een heel lief mentorklasje! Op papier is het echt een freakshow (heel veel verschillende aandoeningen, ziektes en stoornissen), maar in de praktijk is het een genot om mee te werken!

Het tempo ligt héél laag, wat begrip en benul betreft zijn het ook niet de meest heldere lichten, maar als ik ze dan met het zweet op het voorhoofd zwoegend samen hun eerste succeservaringen op zie doen dan geniet ik echt!

En héél even maakt het me dan ook niet zo veel uit wat ze in Den Haag allemaal roepen, want stiekem weet ik dat de meerderheid van mijn collega's zich onverstoorbaar voor deze groep leerlingen zal blijven inzetten.
pi_130862785
Pff, wat een rotgroep had ik vanmiddag zeg. Tweedejaars, die dus prima weten hoe het allemaal werkt, maar rustig kwamen zonder zich te hebben voorbereid, zonder de verplichte studiehandleiding, en waar werkelijk 0 respons kwam op wat ik maar zei of vroeg, behalve geklaag over hun rooster. Heel frustrerend. Ik heb de laatste oefening laten vervallen en gezegd dat ze de volgende keer zonder voorbereiding de les niet inkomen, en ben een stuk eerder opgehouden. Met een rotgevoel.

Gelukkig had ik ook twee eerstejaarsklassen die superenthousiast waren.
pi_130868112
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 06:40 schreef kwakz0r het volgende:
Mwah, dat cum laude zie ik wel wat in. Wij hadden het op de middelbare school ook over dat we cum laude wilden slagen, zonder dat dat officieel was...
Blijkt daar niet juist uit dat zo'n titeltje geen verschil maakt? Jullie deden het immers ook al zonder dat titeltje. Maar goed, wat mij natuurlijk echt stoort is dat hij er geen blijk van geeft te begrijpen dat het vooral om de kwaliteit van de leraar gaat, vooral dat bepaalt hoe goed de leerlingen zich op het shoolse vlak ontwikkelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130869845
Het probleem van het lerarentekort is ook groter dan alleen het punt van de vele onbevoegden. Want die 70% die wel bevoegd is is lang niet altijd het neusje van de zalm. Iemand met matige referenties wordt toch maar aangenomen omdat hij de enige sollicitant is. Al snel blijkt dat het niet goed gaat, begeleiding helpt niet en na een jaar wordt het contract niet verlengd. Met opnieuw matige referenties wordt deze persoon bij een volgende school weer aangenomen, waar bovenstaande riedel zich herhaalt.

En de ervaren collega die het ene jaar die persoon moet inwerken en begeleiden, en het jaar erop een stagiaire, en het jaar erop een zij-instromer, en dan weer een bijklussende student, en allemaal blijven ze maar een jaar...

Konden scholen voor elk vak uit een ruim aanbod aan serieuze sollicitanten kiezen, dan zou de onderwijskwaliteit beter zijn en de werkdruk voor docenten lager.
pi_130873419
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 23:58 schreef ShadyLane het volgende:

Konden scholen voor elk vak uit een ruim aanbod aan serieuze sollicitanten kiezen, dan zou de onderwijskwaliteit beter zijn en de werkdruk voor docenten lager.
Of het bij ieder vak echt heel ruim is, weet ik niet, maar op mijn school hebben we doorgaans geen problemen met het vinden van gekwalificeerd en goed personeel. Af en toe zit er een 'misser' tussen, maar dat is logisch. Komt misschien ook wel door de specifieke school waar ik werk, die in trek is ook bij docenten, maar mijn ervaringen stroken niet met wat jij hier schetst. Zeker niet bij mijn vak(ken). Mijn collega werkt op het ICLON en via hem komen dus ook ieder schooljaar stagiaires bij ons meelopen en daar zitten regelmatig veelbelovenden tussen.

Eentje van hen heb ik nu gevraagd mij te vervangen als ik met verlof ga. Het is een fijn idee dat ik hem nu al daarin kan begeleiden en dat ik het gevoel heb dat ik mijn onderbouwklassen met gerust hart aan hem kan overdragen. Hij is bijna klaar met ICLON, dus dat komt mooi uit. En hij heeft eerst de hele studie gedaan en pas daarna ICLON, zijn vakkennis is prima in orde. Didactisch moet hij uiteraard nog wel wat vlieguren maken, maar hij is heel goed bezig. O+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130874789
Dat is erg fijn, in het algemeen al en zeker nu je met verlof gaat en dat met een gerust gevoel kunt doen. Het zal meespelen dat de school dicht bij meerdere universiteiten ligt ---> groot aanbod van afgestudeerden. Maar ook als school doe je dan iets goed. Want ook in een universiteitsstad zijn er scholen die meer en minder populair zijn onder docenten (en leerlingen: loting). Het heeft dus ook echt invloed hoe je als school met je onderwijs, je leerlingen en je personeel omgaat.
pi_130874830
Zijn jullie ook altijd zo 'leeg' na een dag lesgeven?

Ik geef college's van 2 uur, maar na 2 uur ben ik zo op (en bezweet meestal), dat ik de rest van de dag eigenlijk weinig meer voor elkaar krijg. Ik denk dat het met de hoeveelheid studenten te maken heeft (100), en dat je eigenlijk gewoon een kunstje opvoert op een podium.

Ik vind het super tof en voel me ook op m'n gemak, maar het kost zoooo veel energie!
pi_130875559
Jagärtrut: bij mij wisselt het nogal. Hangt samen met hoeveel lessen ik op een dag moet geven en hoe het gaat. Zo'n klas als ik gisteren had, dat vreet energie, maar vanochtend was dezelfde les met een andere klas superleuk, en dat geeft me dan juist energie. Maar als ik erg veel lessen geef op een dag, dan ben ik ook wel uitgeteld. Gisteren had ik zes lesuren achter elkaar, en was pas om 18.40 uur klaar. Dan kan ik 's avonds ook alleen nog maar op de bank hangen.

Zo'n grote groep lijkt me ook meer energie kosten trouwens, omdat je dan veel minder interactie kunt hebben, en dus veel meer zelf moet doen, in plaats van het uit de studenten laten komen.
pi_130880157
Banen die grotendeels bestaan uit interactie vragen veel energie. (Dat begrijpen mensen die jaloers melden dat een leraar 'maar' zo'n twintig klokuren per week voor de klas staat, niet)

Maar een hoorcollege, waar twee uur lang echt zo goed als alle input vanuit jou moet komen, lijkt me nog vermoeiender dan 'gewone' lessen waarin ook een deel bestaat uit begeleiden van een klas die zelfstandig aan het werk is.

Daarom geven cabaretiers en toneelgezelschappen ook maar 1, of hooguit 2, voorstellingen per dag.

Waarschijnlijk zou je wel wat minder leeg zijn na het geven van twee uur werkcollege.
pi_130880389
Ja, dat klopt. Al heb ik dagen dat ik 4x2 uur seminar groepen heb, dan ben ik ook afgeteld. Maar, op een andere manier. Van hoorcolleges geven heb ik veel adrenaline, maar ben ik ook erg moe, na zo'n dag van 8 tot 5 seminars geven doen m'n hersenen het gewoon een heel stuk langzamer.
pi_130880499
Hoorcolleges zijn ook de dingen die ik wel echt het allerspannendst vind, maar dan eigenlijk vooral nog het meest omdat ik het dan in mijn tweede taal moet doen, ONDANKS dat ik Engels heb gestudeerd, hier alweer >2 jaar woon en veel mensen me niet geloven als ik zeg dat ik uit NL kom.. Dat is echt een van de dingen die ik echt moet gaan leren, om me daar niet te druk om te maken, zeker niet als ik zie hoe slecht het Engels van docenten uit m'n verleden wel niet was en ook die de boodschap prima over konden brengen. En natuurlijk omdat je 2 uur lang informatie moet weten te geven, wow. Lijkt me inderdaad echt heel intensief :Y :%
Ja doei.
pi_130882108
Positieve spanning (er zin in hebben) zeker? Het is zeker zoiets als wanneer je met hardlopen je uithoudingsvermogen gaat opbouwen? In het begin is het zwaar en ben je na een paar minuten buiten adem terwijl je 8 km/uur loopt, binnen een paar maanden loop je 10 kilometer met 14 km/uur.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130882236
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.

Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.

Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Spijker-kop. Als je wil dat voldoende goede academici voor de klas staan dan moet je aanbieden waar academici behoefte aan hebben. Het lijkt mij dat autonomie, ontwikkelingsmogelijkheden en een niet al te oncompetitief salaris (het mag best iets lager zijn maar het gat moet niet groot zijn) de sleutel zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130882654
Ik denk dat de ambitie om excellente academici voor het onderwijs te behouden al is opgegeven (al roept men voor de buhne natuurlijk anders).

De titel "Eerst de klas" zegt dat al: eerst even de klas, daarna een 'echte baan'. Ze mikken erop dat die mensen in elk geval twee jaartjes als leraar werken onder het mom van twee is beter dan nul. En hopen dat er een paar, gegrepen door liefde voor het vak, echt blijven, onder het mom van een paar is beter dan nul.
pi_130882875
Een nobel streven, excellente academici voor de klas, maar het zou al mooi zijn als er meer 'gewone' academici voor de klas zouden staan.
pi_130883312
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 14:34 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de ambitie om excellente academici voor het onderwijs te behouden al is opgegeven (al roept men voor de buhne natuurlijk anders).
Juist dat vind ik zo ergerlijk. Kijk, ik ben net als jij een groot voorstander van goed onderwijs, goede wetenschap en goed onderzoek aangezien het de motor is van de maatschappij maar als de overheid dan toch al niet hier naar streeft sta dan verdomme niet te liegen, zeg gewoon eerlijk tegen het volk dat het geen prioriteit is. In ieder geval weet het volk dan waar het aan toe is (zo dat het volk hier iets tegen kan doen als het volk dat zou willen).

Terzijde, ik heb vernomen van iemand die in de hoge kringen van de Nederlandse technische bedrijven (Philips, ASML) actief is dat het CPB de overheid aanraadt om niet al te veel te investeren in onderzoek en wetenschap aangezien het een negatieve r.o.i. (verlies) zou geven. Onzin! Je moet echter wel niet al te politiek correct zijn en onderscheid maken tussen verschillende soorten onderzoek en wetenschap. Niet dat ik de alfa- en gammawetenschap geen waarde vind hebben (integendeel!) maar de r.o.i. zal daarvan waarschijnlijk fors lager zijn dan de r.o.i. van bètawetenschap die tot al die fantastische en minder fantastische goederen leidt waar we veel geld mee kunnen verdienen.

quote:
De titel "Eerst de klas" zegt dat al: eerst even de klas, daarna een 'echte baan'. Ze mikken erop dat die mensen in elk geval twee jaartjes als leraar werken onder het mom van twee is beter dan nul. En hopen dat er een paar, gegrepen door liefde voor het vak, echt blijven, onder het mom van een paar is beter dan nul.
Die indruk heb ik ook. Goed, het helpt wel enigszins tegen het tekort. Ik vraag me wel af of dat de kosten niet hoger zijn dan wanneer je wat extra salaris zou geven aan de eerstegraadsleraren (standaard LC). Ik vraag me ook af waarom scholen leraren niet meer autonomie geven. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om meer ereklasjes te vormen? Desnoods door samen te werken met andere scholen? Concreet:
- andere natuurkunde geven aan leerlingen die wiskunde B volgen dan aan leerlingen die geen wiskunde B volgen (meer diepgang, meer wiskundig onderbouwd)
- een aparte klas voor B en D, dus 1 vak hiervan maken en ook hier uiteraard meer diepgang en meer stof
...

Op deze manier kan je als school tijd inruimen voor de leraar om zelf meer materiaal te schrijven, extra toetsen te maken, op een uitdagendere manier leerlingen begeleiden, ...
Meer autonomie dus.
Ik weet niet in welke mate dit praktisch te realiseren is maar dit lijkt mij alvast een mooi begin. Zo'n leraar zou je wellicht dan ook gemakkelijker direct in een hogere schaal kunnen zetten. Van de overheid moeten we het voorlopig niet hebben, misschien kunnen de scholen zelf echter wel het een en ander doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130883456
(Reactie op Sloggi) Ja, of als zelfs dat niet gerealiseerd wordt, in elk geval leerlingen op hun VWO-examen laten voorbereiden door mensen die zelf ook ooit VWO eindexamen hebben gedaan en gehaald. Hoeven ze niet per se op 18-jarige leeftijd gedaan te hebben (niet iedereen volgt de standaard route via het VWO), maar laat het dan in elk geval in een later stadium zien, bijvoorbeeld als onderdeel van de lerarenopleiding. Je mag op z'n minst wel het denk- en kennisniveau hebben dat van je leerlingen verwacht wordt, en dat is breder dan je eigen vak alleen.
pi_130896720
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 08:38 schreef mane het volgende:

[..]

Of het bij ieder vak echt heel ruim is, weet ik niet, maar op mijn school hebben we doorgaans geen problemen met het vinden van gekwalificeerd en goed personeel. Af en toe zit er een 'misser' tussen, maar dat is logisch. Komt misschien ook wel door de specifieke school waar ik werk, die in trek is ook bij docenten, maar mijn ervaringen stroken niet met wat jij hier schetst. Zeker niet bij mijn vak(ken). Mijn collega werkt op het ICLON en via hem komen dus ook ieder schooljaar stagiaires bij ons meelopen en daar zitten regelmatig veelbelovenden tussen.

Eentje van hen heb ik nu gevraagd mij te vervangen als ik met verlof ga. Het is een fijn idee dat ik hem nu al daarin kan begeleiden en dat ik het gevoel heb dat ik mijn onderbouwklassen met gerust hart aan hem kan overdragen. Hij is bijna klaar met ICLON, dus dat komt mooi uit. En hij heeft eerst de hele studie gedaan en pas daarna ICLON, zijn vakkennis is prima in orde. Didactisch moet hij uiteraard nog wel wat vlieguren maken, maar hij is heel goed bezig. O+ .
euj, volgens mij weet ik precies over welke collega je het hebt :P Ik werk dan bij zijn vrouw op school.


@omentuva Ik heb het deze maand nog af, promise!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwak
pi_130915541
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Eerst de klas is een heel aardig initiatief, maar een nog aardiger initiatief vind ik de maatwerkprogramma's die hier en daar bestaan. In Utrecht wordt er bijvoorbeeld een maatwerkprogramma geboden voor mensen die al wat ouder zijn, ervaring hebben en zich graag zouden willen laten omscholen tot docent (met eerstegraads bevoegdheid). Ik denk dat je daar op de lange termijn betere resultaten van kunt verwachten in de zin van hoogopgeleide leraren voor de klas krijgen die niet na 1-2 jaar weer weggaan. Mijn indruk was dat de sollicitanten voor Eerst de klas hoofdzakelijk net afgestudeerden waren die geen werk konden vinden en het een aardige manier vonden om het docentschap eens te proberen zonder financieel in de opleiding te hoeven investeren. Ik heb het idee dat mensen die een maatwerkprogramma volgen gemotiveerder zijn voor het docentschap zelf. Maar dat is mijn eerste, vluchtige indruk.

Ik heb zelf de knoop doorgehakt en ben net begonnen met de pabo. Ik volg een verkort traject in deeltijd, wat voor mij vooral interessant is omdat ik met andere afgestudeerden onderwijs volg. Dat is heel anders dan tussen de 18-jarigen zitten. Ik had het nóg fijner gevonden als er specifieker naar mijn achtergrond was gekeken om te bepalen waar ik vrijstelling voor zou kunnen krijgen en wat ik extra zou kunnen volgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 07-09-2013 15:02:18 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_130994737
Waar is de luchtigheid eigenlijk gebleven? Al dat serieuze gedoe :p

Heb van de week weer eens een brugklasser aan het huilen gemaakt. Op de een of andere manier heb ik daar aanleg voor. Hij zat de hele tijd al behoorlijk beweeglijk achterin de klas toen hij uiteindelijk van zijn stoel pleurde. Toen ik hem daarna verzocht even op de gang te wachten is hij huilend naar zijn mentor gegaan. Best sneu want het is zo'n schattig jochie nog, zo'n brugger die qua uiterlijk ook nog best in groep zeven zou kunnen zitten :)

Daarna gelukkig weer bovenbouw gehad, met 17 jarigen zijn gelukkig iets minder moeilijk te laten bulletin :D
  maandag 9 september 2013 @ 19:03:09 #248
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130994786
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 19:02 schreef Wizzor het volgende:
Daarna gelukkig weer bovenbouw gehad, met 17 jarigen zijn gelukkig iets minder moeilijk te laten bulletin
Geen idee wat hier staat, maar je hebt vast een hoop taart gehad.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130995055
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 19:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Geen idee wat hier staat, maar je hebt vast een hoop taart gehad.
Haha, huilen.

Dat verrekte autocorrect werkt soms tegen je :p
pi_130995745
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 14:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Eerst de klas is een heel aardig initiatief, maar een nog aardiger initiatief vind ik de maatwerkprogramma's die hier en daar bestaan. In Utrecht wordt er bijvoorbeeld een maatwerkprogramma geboden voor mensen die al wat ouder zijn, ervaring hebben en zich graag zouden willen laten omscholen tot docent (met eerstegraads bevoegdheid). Ik denk dat je daar op de lange termijn betere resultaten van kunt verwachten in de zin van hoogopgeleide leraren voor de klas krijgen die niet na 1-2 jaar weer weggaan. Mijn indruk was dat de sollicitanten voor Eerst de klas hoofdzakelijk net afgestudeerden waren die geen werk konden vinden en het een aardige manier vonden om het docentschap eens te proberen zonder financieel in de opleiding te hoeven investeren. Ik heb het idee dat mensen die een maatwerkprogramma volgen gemotiveerder zijn voor het docentschap zelf. Maar dat is mijn eerste, vluchtige indruk.

Ik heb zelf de knoop doorgehakt en ben net begonnen met de pabo. Ik volg een verkort traject in deeltijd, wat voor mij vooral interessant is omdat ik met andere afgestudeerden onderwijs volg. Dat is heel anders dan tussen de 18-jarigen zitten. Ik had het nóg fijner gevonden als er specifieker naar mijn achtergrond was gekeken om te bepalen waar ik vrijstelling voor zou kunnen krijgen en wat ik extra zou kunnen volgen.
Spannend hoor! Hoe bevallen de eerste colleges? Ik heb dat traject (of een voorganger ervan) een kleine tien jaar geleden ook gedaan, al ben ik uiteindelijk dus niet in het basisonderwijs terechtgekomen. Het was inderdaad prettig om met wat meer oudere studenten in de klas te zitten. Bij mij lag trouwens de nadruk in alle vakken heel erg op de didactiek. Bij Nederlands ging het dus vooral over 'hoe leer je kinderen lezen / spellen / etc. En dat vond ik, ondanks mijn studie Nederlands, wel nuttig. Was overigens maar goed ook dat daar de nadruk op lag, want al in het eerste college heb ik de docent verbeterd op het gebruik van bepaalde vaktermen. :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')