Dat denk ik ook, maar wel met een niveaudifferentiatie per vak en misschien ideaal gesproken ook meer modulair onderwijs zodat je ook veel sneller het programma kan doorlopen dan de modale leerling.quote:Op maandag 2 september 2013 15:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.
Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo en iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.
Ik vrees dat dat maar op 1 manier kan: door de bevoegdheid voortaan zowat kado te geven aan elke semi-alfabeet.quote:Op dinsdag 3 september 2013 20:09 schreef Omentuva het volgende:
Volgens het onderwijsakkoord - jullie hebben het gejubel wel gehoord neem ik aan - moeten alle onderwijsgevenden in 2017 gekwalificeerd en bevoegd zijn, overigens (aldus de Rijksoverheidsite).
Dertig procent vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend veel.quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:53 schreef ShadyLane het volgende:
Sloggi, "amper nog les van docenten die het vak dat ze geven gestudeerd hebben" is flink overdreven inderdaad. Zo'n 30% van de VO-lessen wordt onbevoegd gegeven, dat betekent dat de leraar de minimaal vereiste opleiding om dat vak in die klas te mogen geven niet heeft afgerond. Soms is dat inderdaad omdat een econoom wordt gevraagd ook wat uurtjes wiskunde te geven, maar vaker omdat iemand wel degelijk zijn eigen vak geeft, maar bijv. met alleen een onderbouwbevoegdheid lesgeeft in de bovenbouw, of nog LIO is.
Voor de liefhebbers. Vanavond 21.15 Ned. 2quote:Het maximale uit het kind
In deze eerste live uitzending debatteren we, onder leiding van Arie Boomsma, over de uitdagingen van Nederlandse leerlingen op school. Te gast is Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, die wil dat er meer uit leerlingen wordt gehaald dan nu gebeurt. Maar wie heeft de verantwoordelijkheid hiervoor? De leraren, de ouders of de leerlingen zelf?
Het maximale uit het kind halen is een mooi streven, maar is het wel mogelijk om leerlingen maximaal te kunnen laten presteren? De staatssecretaris heeft al verschillende ideeën over hoe hij talentvolle leerlingen kan motiveren. Zo denkt hij aan een aparte beloning. De uitdaging zou dan zitten in het behalen van een cum laude-titel, zoals op de universiteiten. Of er kan gedacht worden aan vijf jaar vwo in plaats van de zes die er standaard voor staan.
tsja, ik ben volgens de cijfers ook onbevoegd, en hoor dus bij die dertig procent.quote:Op woensdag 4 september 2013 08:39 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dertig procent vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend veel.
Dat is ook gewoon de open deur van deze hele discussie.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:41 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
tsja, ik ben volgens de cijfers ook onbevoegd, en hoor dus bij die dertig procent.
maar ik heb een master Engels, 4 jaar ervaring voor de klas, alles van mijn Lerarenmaster afgerond behalve een scriptie/literatuurstudie van 5000 woorden (waar ik niet voldoende aan toekom omdat ik al drie jaar veel werk en daarnaast mijn proefschrift afmaak).
ik vind dat ik geen slechte invloed heb op het onderwijs, persoonlijk...
Juist het papiertje is het bewijs dat je er wat van kan. Althans, in theorie.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:42 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dat is ook gewoon de open deur van deze hele discussie.
Er zijn onbevoegde docenten die zeer bekwaam zijn, en er zijn bevoegde docenten die dat absoluut niet zijn. Het papiertje is niet altijd heilig. Maar goed, je moet ergens een norm stellen.
Hoewel ik die gedachtegang snap, ben ik het er niet helemaal mee eens.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Juist het papiertje is het bewijs dat je er wat van kan. Althans, in theorie.
Bron, svp. Dit komt niet overeen met mijn ervaring, noch met de ervaringen van mensen om mij heen, noch met de eisen vanuit mijn lerarenopleiding. Tevens weet ik uit diezelfde ervaring dat mijn cohort bijna allemaal door zijn gegaan naar de eerstegraadsopleiding na de afronding van hun studie. (Met uitzonderingen). Tegenpunt: wij waren de eerste groep, dus misschien meer gemotiveerd.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:52 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Hoewel ik die gedachtegang snap, ben ik het er niet helemaal mee eens.
Tegenwoordig kunnen WO-bachelor studenten in een half jaar en na 12 stagedagen en een handvol gegeven lessen hun tweedegraadsbevoegdheid halen. Maar zet die zelfstandig voor een gemiddelde klas uit het tweedegraads gebied en het is vragen om problemen.
Dat papiertje zegt wel:quote:Maar een papiertje zegt niet alles.
Ja, helemaal waar.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Het programma faalt helaas, precies door de reden die jij noemt. In mijn optiek zonde.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.
Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Heel herkenbaar, zonder dat ik zwanger ben.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:13 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, helemaal waar.
Ik geef dit jaar weer les aan een paar eerste klassen, dat heb ik twee jaar niet gedaan. En dat is toch van aandoenlijkheid, zeker vergeleken met de leerlingen die ik vorig jaar vooral had: 16/17/18-jarigen in klas 5 en 6. Vanmorgen: ik geef de leerlingen opdracht iets in hun schrift te schrijven. Dan blijkt een jongetje achterin de klas niets te doen. Waarom?, vraag ik. 'Ik ben vergeten een schrift mee te nemen'. Beverig stemmetje en zeer trillende onderlip. Ik dacht echt dat hij in huilen ging uitbarsten.
Het scheelt misschien dat ik nu zwanger ben, maar ik vind dat dan zo lief dat ik bijna zelf moet huilen.
Blijkt daar niet juist uit dat zo'n titeltje geen verschil maakt? Jullie deden het immers ook al zonder dat titeltje. Maar goed, wat mij natuurlijk echt stoort is dat hij er geen blijk van geeft te begrijpen dat het vooral om de kwaliteit van de leraar gaat, vooral dat bepaalt hoe goed de leerlingen zich op het shoolse vlak ontwikkelen.quote:Op donderdag 5 september 2013 06:40 schreef kwakz0r het volgende:
Mwah, dat cum laude zie ik wel wat in. Wij hadden het op de middelbare school ook over dat we cum laude wilden slagen, zonder dat dat officieel was...
Of het bij ieder vak echt heel ruim is, weet ik niet, maar op mijn school hebben we doorgaans geen problemen met het vinden van gekwalificeerd en goed personeel. Af en toe zit er een 'misser' tussen, maar dat is logisch. Komt misschien ook wel door de specifieke school waar ik werk, die in trek is ook bij docenten, maar mijn ervaringen stroken niet met wat jij hier schetst. Zeker niet bij mijn vak(ken). Mijn collega werkt op het ICLON en via hem komen dus ook ieder schooljaar stagiaires bij ons meelopen en daar zitten regelmatig veelbelovenden tussen.quote:Op donderdag 5 september 2013 23:58 schreef ShadyLane het volgende:
Konden scholen voor elk vak uit een ruim aanbod aan serieuze sollicitanten kiezen, dan zou de onderwijskwaliteit beter zijn en de werkdruk voor docenten lager.
Spijker-kop. Als je wil dat voldoende goede academici voor de klas staan dan moet je aanbieden waar academici behoefte aan hebben. Het lijkt mij dat autonomie, ontwikkelingsmogelijkheden en een niet al te oncompetitief salaris (het mag best iets lager zijn maar het gat moet niet groot zijn) de sleutel zijn.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.
Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Juist dat vind ik zo ergerlijk. Kijk, ik ben net als jij een groot voorstander van goed onderwijs, goede wetenschap en goed onderzoek aangezien het de motor is van de maatschappij maar als de overheid dan toch al niet hier naar streeft sta dan verdomme niet te liegen, zeg gewoon eerlijk tegen het volk dat het geen prioriteit is. In ieder geval weet het volk dan waar het aan toe is (zo dat het volk hier iets tegen kan doen als het volk dat zou willen).quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:34 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de ambitie om excellente academici voor het onderwijs te behouden al is opgegeven (al roept men voor de buhne natuurlijk anders).
Die indruk heb ik ook. Goed, het helpt wel enigszins tegen het tekort. Ik vraag me wel af of dat de kosten niet hoger zijn dan wanneer je wat extra salaris zou geven aan de eerstegraadsleraren (standaard LC). Ik vraag me ook af waarom scholen leraren niet meer autonomie geven. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om meer ereklasjes te vormen? Desnoods door samen te werken met andere scholen? Concreet:quote:De titel "Eerst de klas" zegt dat al: eerst even de klas, daarna een 'echte baan'. Ze mikken erop dat die mensen in elk geval twee jaartjes als leraar werken onder het mom van twee is beter dan nul. En hopen dat er een paar, gegrepen door liefde voor het vak, echt blijven, onder het mom van een paar is beter dan nul.
euj, volgens mij weet ik precies over welke collega je het hebtquote:Op vrijdag 6 september 2013 08:38 schreef mane het volgende:
[..]
Of het bij ieder vak echt heel ruim is, weet ik niet, maar op mijn school hebben we doorgaans geen problemen met het vinden van gekwalificeerd en goed personeel. Af en toe zit er een 'misser' tussen, maar dat is logisch. Komt misschien ook wel door de specifieke school waar ik werk, die in trek is ook bij docenten, maar mijn ervaringen stroken niet met wat jij hier schetst. Zeker niet bij mijn vak(ken). Mijn collega werkt op het ICLON en via hem komen dus ook ieder schooljaar stagiaires bij ons meelopen en daar zitten regelmatig veelbelovenden tussen.
Eentje van hen heb ik nu gevraagd mij te vervangen als ik met verlof ga. Het is een fijn idee dat ik hem nu al daarin kan begeleiden en dat ik het gevoel heb dat ik mijn onderbouwklassen met gerust hart aan hem kan overdragen. Hij is bijna klaar met ICLON, dus dat komt mooi uit. En hij heeft eerst de hele studie gedaan en pas daarna ICLON, zijn vakkennis is prima in orde. Didactisch moet hij uiteraard nog wel wat vlieguren maken, maar hij is heel goed bezig..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kwak
Eerst de klas is een heel aardig initiatief, maar een nog aardiger initiatief vind ik de maatwerkprogramma's die hier en daar bestaan. In Utrecht wordt er bijvoorbeeld een maatwerkprogramma geboden voor mensen die al wat ouder zijn, ervaring hebben en zich graag zouden willen laten omscholen tot docent (met eerstegraads bevoegdheid). Ik denk dat je daar op de lange termijn betere resultaten van kunt verwachten in de zin van hoogopgeleide leraren voor de klas krijgen die niet na 1-2 jaar weer weggaan. Mijn indruk was dat de sollicitanten voor Eerst de klas hoofdzakelijk net afgestudeerden waren die geen werk konden vinden en het een aardige manier vonden om het docentschap eens te proberen zonder financieel in de opleiding te hoeven investeren. Ik heb het idee dat mensen die een maatwerkprogramma volgen gemotiveerder zijn voor het docentschap zelf. Maar dat is mijn eerste, vluchtige indruk.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Geen idee wat hier staat, maar je hebt vast een hoop taart gehad.quote:Op maandag 9 september 2013 19:02 schreef Wizzor het volgende:
Daarna gelukkig weer bovenbouw gehad, met 17 jarigen zijn gelukkig iets minder moeilijk te laten bulletin
Haha, huilen.quote:Op maandag 9 september 2013 19:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee wat hier staat, maar je hebt vast een hoop taart gehad.
Spannend hoor! Hoe bevallen de eerste colleges? Ik heb dat traject (of een voorganger ervan) een kleine tien jaar geleden ook gedaan, al ben ik uiteindelijk dus niet in het basisonderwijs terechtgekomen. Het was inderdaad prettig om met wat meer oudere studenten in de klas te zitten. Bij mij lag trouwens de nadruk in alle vakken heel erg op de didactiek. Bij Nederlands ging het dus vooral over 'hoe leer je kinderen lezen / spellen / etc. En dat vond ik, ondanks mijn studie Nederlands, wel nuttig. Was overigens maar goed ook dat daar de nadruk op lag, want al in het eerste college heb ik de docent verbeterd op het gebruik van bepaalde vaktermen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 14:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eerst de klas is een heel aardig initiatief, maar een nog aardiger initiatief vind ik de maatwerkprogramma's die hier en daar bestaan. In Utrecht wordt er bijvoorbeeld een maatwerkprogramma geboden voor mensen die al wat ouder zijn, ervaring hebben en zich graag zouden willen laten omscholen tot docent (met eerstegraads bevoegdheid). Ik denk dat je daar op de lange termijn betere resultaten van kunt verwachten in de zin van hoogopgeleide leraren voor de klas krijgen die niet na 1-2 jaar weer weggaan. Mijn indruk was dat de sollicitanten voor Eerst de klas hoofdzakelijk net afgestudeerden waren die geen werk konden vinden en het een aardige manier vonden om het docentschap eens te proberen zonder financieel in de opleiding te hoeven investeren. Ik heb het idee dat mensen die een maatwerkprogramma volgen gemotiveerder zijn voor het docentschap zelf. Maar dat is mijn eerste, vluchtige indruk.
Ik heb zelf de knoop doorgehakt en ben net begonnen met de pabo. Ik volg een verkort traject in deeltijd, wat voor mij vooral interessant is omdat ik met andere afgestudeerden onderwijs volg. Dat is heel anders dan tussen de 18-jarigen zitten. Ik had het nóg fijner gevonden als er specifieker naar mijn achtergrond was gekeken om te bepalen waar ik vrijstelling voor zou kunnen krijgen en wat ik extra zou kunnen volgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |