abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130703449
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

We zouden zo collega's kunnen zijn als ik dit zo lees...

Ben wel benieuwd naar dat documentje; wat staat daar zoal in?
Het is niet veel. Heb een printscreen gemaakt van een (heel) oude versie van mij (de up to date versie heb ik hier niet).

Het stelt dus niks voor.

Naamah, lijkt me zwaar om te werken in zulke blokken. Ik vind het wel heel weinig pauze! Wij overwegen op school ook om over te stappen naar langere lesuren. Een lesuur duurt nu 50 minuten. Zeker bij de talen is dat weinig, vind ik: zit je net goed in een tekst, gaat de bel en gaan ze weer op standje aardrijkskunde. Wat is volgens jullie een ideale lesduur?
pi_130703536
Quote in plaats van edit :') zo irritant
Maar ik wilde dus nog schrijven dat je zelf invult welke scholing e.d. je hebt gevolgd.
pi_130705551
Ik als leerling (V6) die docentschap (wiskunde) overweegt en al langer meeleest (mag dat (a)?) wil even reageren op het lesuren onderwerp:
Ik zit op een school met lesuren van 70 minuten. Tussen blok 2 en 3 is er een kwartier pauze. Tussen 3 en 4 een half uur. De enkele keer dat het roostertechnisch zo uit komt dat een klas een zesde blok heeft zit daar een pauze van 10 minuten voor. Ik vind het persoonlijk erg fijn (overzichtelijker qua stof en huiswerk, minder sjouwwerk, minder tijd verspild met lokaalwisseling). Qua pauzes en dergelijke heb ik niemand horen klagen, maar ik heb de overgangsperiode niet meegemaakt.
pi_130705747
ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik morgen weer ga beginnen :o gelukkig nog twee opstartdagen, want heb mijn spullen nog niet eens ingekeken...
Kwak
pi_130706483
School had eerst lessen van 80 minuten. We gaan nu naar lessen van 70 minuten, omdat het beter te roosteren is. Pauzes voor onderbouw en bovenbouw lopen niet gelijk. Voor de onderbouw zijn er prima pauzes tussen de lesuren, voor de bovenbouw dus ehm... niet.

Ik vind langere lessen echt ideaal. Heb al met 50, 70 en 80 minuten gewerkt. 80 minuten is voor onderbouwklassen soms net te lang, voor bovenbouw vond ik het fijn, maar 70 minuten is ook prima. Er is naar mijn idee veel meer rust met de langere lessen, de dagen zijn rustiger omdat ze uit minder onderdelen bestaan, minder lessen op een dag en tijdens de les echt de tijd om wat te doen en een les op te bouwen uit verschillende onderdelen.

Bij lesuitval is het wel een nadeel dat je klassen minder vaak ziet. Als er steeds toevallig dingen op vrijdag vallen, kun je een klas zomaar meerdere weken niet zien.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_130709047
Ik dacht dat die 50 minuten gebaseerd waren op de gemiddelde aandachtsspanne of zo? Wij hebben in elk geval uren van 50 minuten; de meeste lessen zijn twee lesuren, sommige drie, en er zijn vakken met lessen van 4 uur. Pauzes tijdens een les zijn er naar inzicht van de docent. In lessen van twee uur doe ik het meestal niet, tenzij het duidelijk nodig is voor de concentratie van de groep (of ik zelf nog iets moet kopiëren of zo :@ ). In lessen van 3 uur las ik ongeveer halverwege een pauze van 15 minuten in, en bij 4 uur doe ik óf twee korte, of één lange pauze. Hangt van de groep en het vak af. 'Officiële pauzes' hadden we nooit, maar met ingang van dit studiejaar is er opeens een pauze ingelast van 10.10 - 10.20. Geen mens die daarop zat te wachten, maar goed. Ook proberen ze nu om je tussen 12.00 en 14.00 ergens een tussenuur te geven, zodat je kan lunchen. Zo'n tussenuur ervaar ik niet als pauze trouwens. Lunchen doe ik snel achter mijn bureau, terwijl ik gewoon doorwerk.
  zondag 1 september 2013 @ 19:09:33 #157
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130713806
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:29 schreef Jentin het volgende:

[..]

Het is niet veel. Heb een printscreen gemaakt van een (heel) oude versie van mij (de up to date versie heb ik hier niet).
[ link | afbeelding ]
Het stelt dus niks voor.

Naamah, lijkt me zwaar om te werken in zulke blokken. Ik vind het wel heel weinig pauze! Wij overwegen op school ook om over te stappen naar langere lesuren. Een lesuur duurt nu 50 minuten. Zeker bij de talen is dat weinig, vind ik: zit je net goed in een tekst, gaat de bel en gaan ze weer op standje aardrijkskunde. Wat is volgens jullie een ideale lesduur?
Als dat het hele bekwaamheidsdossier moet voorstellen, doe je docenten wel tekort zeg!

Ik merk altijd dat bij veel leerlingen (vmbo bbl/kbl) de pap na 50 minuten echt wel op is, hoewel dit voor praktijkvakken mogelijk anders ligt. Lessen van 70 minuten lijken mij persoonlijk horror!
pi_130713885
De lessen duren in Nederland opvallend korter dan in andere landen, bijv. België. Ik weet niet wat de ideale duur is maar mijn ervaring is dat 1-1,5 uur beter werkt dan lesjes van drie kwartier. Die pauzes onderbreken steeds het ritme, dat is ongewenst zolang de studenten niet vermoeid geraken. Geef mij maar wat langere lessen en een wat langere middagpauze, dan kan je tenminste of in de middagpauze goed ontspannen of wat studeren. Voor mijn gevoel duurt de dag ook langer met zo veel korte pauzetjes omdat je ritme de hele tijd wordt onderbroken.

quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 16:55 schreef Bleie het volgende:
Ik dacht dat die 50 minuten gebaseerd waren op de gemiddelde aandachtsspanne of zo?
Hebben ze ooit per niveau per vak op een objectieve manier gemeten na hoeveel minuten de prestaties in een bepaalde mate verminderen of zouden ze dat slechts voor 1 specifieke taak hebben getest voor een sterk heterogene groep mensen? Is er überhaupt rekening gehouden met een trainingseffect?
Ik hoop dat niet op basis van 1 specifieke test met een heterogene groep mensen zonder het trainingseffect mee te wegen is bepaald dat de lessen een bepaalde tijd mogen duren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 september 2013 @ 19:24:45 #159
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130714470
Ik vind 50 minuten prima. Een tijdje geleden was het modern om zoveel mogelijk blokuren te plannen, maar daar zijn ze langzaam weer op teruggekomen. Ik vind 't best. De middagpauze duurt bij ons een half uur. Er zijn leerlingen die dat te lang vinden.
.
pi_130714742
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 19:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind 50 minuten prima. Een tijdje geleden was het modern om zoveel mogelijk blokuren te plannen, maar daar zijn ze langzaam weer op teruggekomen. Ik vind 't best. De middagpauze duurt bij ons een half uur. Er zijn leerlingen die dat te lang vinden.
ik heb altijd als roosterwens zo min mogelijk blokuren. met een brugklas kom ik een blokuur nauwelijks door :N in de bovenbouw gaat t wel, maar ik mis huiswerkmomenten vooral voor het gespreide leerwerk, en dat is vervelend.
Kwak
  zondag 1 september 2013 @ 19:37:42 #161
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130715108
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 1 september 2013 @ 19:39:01 #162
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130715167
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Laat staan het zevende en het achtste...
.
pi_130715812
Er is geen antwoord te geven dat klopt voor elk niveau, leerjaar en vak.
Bij mijn vak, wiskunde, merk ik dat veel leerlingen op het juiste niveau zitten (VWO) voor bijna alle vakken, maar bij wiskunde het net wel/net niet trekken. Voor deze leerlingen is het belangrijk de stof te verwerken en 'laten zakken'. Thuis verder werken aan de lesstof en daar de volgende dag op terugkomen is vaak noodzakelijk en verstandig.
Heb jaren ook blokuren gegeven aan deze klassen (of het nu 1VWO of 4VWO is) en merk dat het gros van de leerlingen die het vak niet al te makkelijk vinden veel moeite hebben met die blokuren. Meer huiswerk, minder tijd om de les thuis te verwerken en grotere stofgehelen dan ze aan kunnen.
De grotere stofgehelen komen zeker aan bod in de loop van hun schoolloopbaan. In SE's gaat het soms over 6 hoofdstukken of 1 boek + zelfgemaakt reader. Heel logisch en hel verstandig. Maar dat hoeft niet in lessen van 100 minuten.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130715937
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Niet echt handig nee. :)
Wij hadden steeds de eerste 2 lesuur wiskunde, ook niet echt ideaal. Het lijkt mij het handigst om op de momenten dat de leerlingen nog niet goed wakker zijn of wanneer ze al 'moe' zijn vakken als maatschappijleer, LO en tekenen te plannen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130719014
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Laat staan het zevende en het achtste...
Ik had ooit het 6e, 7e en 8e op vrijdag wiskunde. (50-min rooster). Én de twee uren ervoor tussenuur. Sindsdien nooit geklaagd over shitroosters: ik heb het summum al gehad. :+

Het kan gewoon ervaring met langere lessen zijn, maar als ik weer eens (als leerling of docent) een dagje met 40-minuten moest draaien was de les eigenlijk altijd te kort. 45 of 50 okay, maar 40 was net een paar minuten te weinig. :?
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  zondag 1 september 2013 @ 20:49:09 #166
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130719128
Klopt, we hebben ook soms een ingekort lesrooster van 40-minuten. Dat is inderdaad wat aan de korte kant.
.
pi_130722970
Hallo docenten en aanstaande docenten,

Dinsdag begin ik met lesgeven op vmbo-tl. Ik heb hiervoor (ik heb niet zoveel ervaring) alleen op de havo en het vwo lesgegeven. Hebben jullie tips voor mij?
pi_130723427
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:40 schreef Netelig het volgende:
Hallo docenten en aanstaande docenten,

Dinsdag begin ik met lesgeven op vmbo-tl. Ik heb hiervoor (ik heb niet zoveel ervaring) alleen op de havo en het vwo lesgegeven. Hebben jullie tips voor mij?
Als ze niet luisteren, gewoon slaan.
pi_130723610
Ik zit er wel serieus een beetje mee. Ik heb het nog nooit gedaan en vorige week zei zelfs de teamleider vwo tegen me: "TL? Pittig hoor." Dat geeft niet echt vertrouwen. Er spoken allemaal horroverhalen door mijn hoofd, tot aan vechtpartijen in de klas aan toe. :-|
  zondag 1 september 2013 @ 22:10:45 #170
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130725191
Ach, daar moet je je niks van aantrekken! Laat het gewoon eens op je af komen. Je moet proberen om een band met die VMBO-leerlingen op te bouwen, dat is het allerbelangrijkste. Het zijn gewoon hartstikke leuke kinderen en ook al lijken ze van de buitenkant misschien een beetje stoer, van binnen zit ook gewoon een kind dat aandacht wil. Ik vind de spontaniteit van hen wel leuk - je moet er wel tegen kunnen ;)
Probeer hen positief tegemoet te treden en die horrorverhalen moet je naast je neer leggen.
.
pi_130727406
Leesvoer voor ieder met interesse in het middelbaar onderwijs: Ton van Haperen werkt tien redenen uit waarom het vogens hem niet goedkomt met de middelbare school. Drie redenen, en de proloog, staan al online. Zijn advies: bombarderen en opnieuw beginnen (nooit te beroerd voor een knuppel in een hoenderhok, deze man :)

http://www.tonvanhaperen.(...)=36:actueel&Itemid=1

Netelig, succes! Ik sluit me aan bij Baba: laat het een beetje over je heen komen en zie maar gewoon. Dan ben je ontspannener dan wanneer je krampachtig heel goed beslagen ten ijs wilt komen. Het is aftasten in het begin, elkaar leren kennen, voor de leerlingen en voor jou.
pi_130733566
Zomervakantie compleet over, en Dekker steekt weer eens van wal:

quote:
Staatssecretaris Dekker: 'Onderwijs moet grote talenten meer uitdagen'



opinie Toptalenten verdienen net zo veel aandacht en uitdaging als kinderen die niet goed kunnen meekomen, schrijft staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker.

Ieder kind het beste uit zichzelf laten halen. Dat is de kern van het onderwijs. Helaas slagen we daar in Nederland maar ten dele in. We zijn wereldkampioen als het gaat om de prestaties van moeilijk lerende kinderen. Dankzij de tomeloze inzet van leerkrachten, interne begeleiders, schoolbestuurders en leerplichtambtenaren, halen zij tegenwoordig vaak netjes hun diploma. Maar onze hoogvliegers doen het veel minder goed dan hun leeftijdgenoten in de landen om ons heen. Nergens ter wereld is het verschil tussen hoog en laag presterende leerlingen zo klein als in Nederland.

Onlangs sprak ik met een aantal uitblinkers. Leerlingen met prachtige cijferlijsten - veel achten, negens en tienen. Maar ik schrok van de verhalen dat ze hun opleiding op hun sloffen hadden doorlopen en nooit echt waren uitgedaagd. Bovengemiddelde leerlingen worden blijkbaar vaak aan hun lot overgelaten. Net als leerlingen die gemiddeld scoren en met gerichte aandacht zo veel beter zouden kunnen. 'Die komen er wel op eigen kracht', lijkt het devies. We doen hen daarmee tekort. Zij krijgen niet het onderwijs waar ze recht op hebben. En daarmee laten we talent onbenut.

Ik vind dat onze toptalenten net zo veel aandacht en uitdaging verdienen als kinderen die moeite hebben om mee te komen. Ik besef dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Het vraagt om een mentaliteitsverandering en een andere manier van werken in het onderwijs. We moeten weg van de benadering van onderwijs als industrieel proces, waarbij de gemiddelde leerling de norm bepaalt en iedereen hetzelfde programma doorloopt. In plaats daarvan moeten we uitgaan van de individuele behoeften en capaciteiten van kinderen en in de klas meer recht doen aan de verschillen tussen leerlingen.

Dit maatwerk vraagt allereerst veel van leraren. Zij moeten kunnen schakelen tussen verschillende niveaus - tussen leerlingen die moeite hebben met leren en leerlingen die juist extra stof nodig hebben om verveling te voorkomen. Dat is niet eenvoudig. Leraren geven in recente studies zelf aan dat zij zich op dat vlak nog kunnen verbeteren. Daarom investeert dit kabinet in de scholing en begeleiding van leraren - zij zijn het immers die de kinderen iedere dag weer een stap vooruit moeten brengen.

Ook moeten we kritisch kijken naar de belemmeringen die samenhangen met de inrichting van ons onderwijs. Op dit moment hangen het niveau en tempo van het onderwijs af van je zwakste vak. Maar waarom zou een vmbo'er met bètatalent niet natuurkunde op havo-niveau kunnen doen? En waarom bieden we klasjes met bollebozen niet de mogelijkheid het vwo in 5 in plaats van 6 jaar te doorlopen?

Naast uitdagender onderwijs moet goed presteren meer gaan lonen. Nu is ieder diploma gelijk en maakt het eigenlijk niet veel uit wat er op je cijferlijst staat. Dat is niet bepaald een stimulans om je best te doen. Zou het niet een idee zijn de beste leerlingen in het voortgezet onderwijs net als op de universiteit af te laten zwaaien met een 'cum laude'? Of samen met het bedrijfsleven beurzen beschikbaar te stellen voor leerlingen die uitzonderlijke prestaties neerzetten?

Het onderwijs is niet af. Zoals de inzet van veel partijen ertoe heeft geleid dat uitval en achterstanden op scholen zijn teruggedrongen, ben ik ervan overtuigd dat we ook in staat zijn onze toptalenten te laten excelleren. De volgende grote stap gaat echter alleen lukken als iedereen die bij het onderwijs betrokken is erin gelooft en meedoet. Her en der zie ik op kleine schaal al veelbelovende initiatieven - nu is het tijd voor een schaalsprong.

Daarom roep ik aan het begin van dit nieuwe schooljaar leerlingen, ouders, leraren, onderwijsbestuurders, wetenschappers en bedrijfsleven op om met ideeën en initiatieven te komen. Samen kunnen we toewerken naar een onderwijsaanpak die toptalenten meer uitdaagt en beloont voor hun prestaties. Dat zorgt voor meer voldoening bij die leerlingen zelf. En uiteindelijk maakt het heel Nederland sterker.

Sander Dekker is staatssecretaris van Onderwijs
Bron: Volkskrant
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_130736104
Tsja, het is me weer wat ideologisch geneuzel, die benadrukking van toptalenten en prestatie. Alsof de geliefde economie van de VVD slechts draait op talenten later.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 11:05:10 ]
pi_130736181
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 22:52 schreef ShadyLane het volgende:
Leesvoer voor ieder met interesse in het middelbaar onderwijs: Ton van Haperen werkt tien redenen uit waarom het vogens hem niet goedkomt met de middelbare school. Drie redenen, en de proloog, staan al online. Zijn advies: bombarderen en opnieuw beginnen (nooit te beroerd voor een knuppel in een hoenderhok, deze man :)

http://www.tonvanhaperen.(...)=36:actueel&Itemid=1
Ik ben nog aan het lezen, maar onderstaande is toch niet (meer) zo?

quote:
Gutting stelt de McKinsey vraag; waarom krijgen leerlingen op een middelbare school amper nog les van docenten die het vak onderwijzen dat ze ook daadwerkelijk gestudeerd hebben?
pi_130739836
quote:
Het aantal academici verbonden aan een middelbare school neemt razendsnel af. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) constateert in 2006: ‘Bij de docenten in havo/vwo van 55 jaar en ouder is 42 procent academisch geschoold. Bij docenten jonger dan 35 slechts 26 procent. Eén op de vijf docenten heeft helemaal geen lesbevoegdheid.’[ix]
http://www.tonvanhaperen.(...):artikelen&Itemid=56

Tsja.

quote:
De commissie Rinnooy Kan levert in 2007 de oplossing; nationale salarisschalen oplopend met het opleidingsniveau van hbo bachelor, hbo master, universitair master tot gepromoveerd. In de top van de schalen scheelt een beter diploma elke keer vijfhonderd euro bruto per maand. Een promovendus verdient dan per maand 1.500 euro meer dan een hbo bachelor. Ook als zijn bestuurd en schoolleider dat geen goed idee vinden.
_O_

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 13:33:36 ]
  maandag 2 september 2013 @ 15:25:13 #176
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130743101
quote:
15s.gif Op maandag 2 september 2013 13:31 schreef Sloggi het volgende:
quote:
De commissie Rinnooy Kan levert in 2007 de oplossing; nationale salarisschalen oplopend met het opleidingsniveau van hbo bachelor, hbo master, universitair master tot gepromoveerd. In de top van de schalen scheelt een beter diploma elke keer vijfhonderd euro bruto per maand. Een promovendus verdient dan per maand 1.500 euro meer dan een hbo bachelor. Ook als zijn bestuurd en schoolleider dat geen goed idee vinden.

_O_
Het idee is fantastisch: een WO'er in het onderwijs belonen naar vooropleiding. Het gevolg is minder: een WO'er wordt nauwelijks nog aangenomen in het onderwijs omdat ie niet te betalen is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130743256
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het idee is fantastisch: een WO'er in het onderwijs belonen naar vooropleiding. Het gevolg is minder: een WO'er wordt nauwelijks nog aangenomen in het onderwijs omdat ie niet te betalen is.
Het plan is ook onhaalbaar, zoals in de rest van de alinea is te lezen:

quote:
Dit voorstel wordt door alle partijen eensgezind van tafel geveegd. De overheid wil de verantwoordelijkheid voor het salarisgebouw niet, want de kosten worden bij de belastingbetaler gedeclareerd en dat staat voor een onbeheersbare openeinde regeling. Vakbonden ontkennen het verband tussen opleidingsniveau en kwaliteit. Zij kunnen moeilijk tegen hun leden zeggen; jullie zijn niet zo snugger. Bestuurders omarmen de vakbonden en de overheid. Landelijk opgelegde salarisschalen tasten namelijk hun autonomie aan. Zij maken liever zelf uit wie wat verdient. Zo koopt het koninkrijk loyaliteit.
Maar ja, in een ideale wereld...
pi_130743379
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 11:04 schreef Friek_ het volgende:
Tsja, het is me weer wat ideologisch geneuzel, die benadrukking van toptalenten en prestatie. Alsof de geliefde economie van de VVD slechts draait op talenten later.
Het probleem is dat slimme leerlingen vaak slimmer zijn dan de gemiddelde leraar. De laatste staat met zijn bek vol tanden als hij de excellente leerling uit moet gaan dagen. Dit sluit ook aan op wat Ton van Haperen zegt in zijn artikelen: er zijn te weinig echt intelligente leraren (kort door de bocht: academici) in het onderwijs. Om dit tegen te gaan is meer geld beschikbaar gesteld. Meer docenten moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. De grap is echter dat dit geld vooral gaat naar docenten die een tweejarige deeltijdopleiding op het hbo volgen en zich vervolgens eerstegraads docent mogen noemen.
pi_130743585
quote:
7s.gif Op maandag 2 september 2013 15:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het probleem is dat slimme leerlingen vaak slimmer zijn dan de gemiddelde leraar. De laatste staat met zijn bek vol tanden als hij de excellente leerling uit moet gaan dagen. Dit sluit ook aan op wat Ton van Haperen zegt in zijn artikelen: er zijn te weinig echt intelligente leraren (kort door de bocht: academici) in het onderwijs. Om dit tegen te gaan is meer geld beschikbaar gesteld. Meer docenten moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. De grap is echter dat dit geld vooral gaat naar docenten die een tweejarige deeltijdopleiding op het hbo volgen en zich vervolgens eerstegraads docent mogen noemen.
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.

Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo en iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 15:51:33 ]
pi_130743728
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 15:43 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.
Natuurlijk. Daarbij komt ook nog eens dat de excellente academici bijna niet kiezen voor het docentschap. Die vinden ergens anders wel een baan en worden nog veel beter betaald ook.

quote:
Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo, maar iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.
Bedoel je dat ze allemaal dezelfde docenten hebben (academici) of wil je de verschillende onderwijsniveaus afschaffen?
pi_130743744
Net op radio 1:
http://www.radio1.nl/item(...)ten?autoplay=2453702
Gaat over nieuwe banen/ behouden banen voor 3000 jonge docenten! Goed nieuws dus eindelijk een keer!
Home is where my frontdoor is
pi_130743801
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:50 schreef Wupper het volgende:
Net op radio 1:
http://www.radio1.nl/item(...)ten?autoplay=2453702
Gaat over nieuwe banen/ behouden banen voor 3000 jonge docenten! Goed nieuws dus eindelijk een keer!
Wat een goed nieuws. Nieuwe banen schuine streep behouden banen. Netto hoeft er dus helemaal niets te veranderen.

:')
pi_130743869
quote:
10s.gif Op maandag 2 september 2013 15:51 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat een goed nieuws. Nieuwe banen schuine streep behouden banen. Netto hoeft er dus helemaal niets te veranderen.

:')
Maar is nog altijd een stuk beter dan 'laten we weer lekker wat gaan bezuinigen op het onderwijs'. Vind alleen het signaal dat ze hier afgeven al heel erg positief!
Home is where my frontdoor is
pi_130743880
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Wupper het volgende:

[..]

Maar is nog altijd een stuk beter dan 'laten we weer lekker wat gaan bezuinigen op het onderwijs'. Vind alleen het signaal dat ze hier afgeven al heel erg positief!
Ik niet, maar ik ben dan ook een zwartkijker.
pi_130743892
quote:
7s.gif Op maandag 2 september 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:

Bedoel je dat ze allemaal dezelfde docenten hebben (academici) of wil je de verschillende onderwijsniveaus afschaffen?
Allebei, ik verwoordde het ietwat verwarrend door mijn schijnbare tegenstelling in het woordje 'maar' (inmiddels gewijzigd). Een Fins model (gelijkheid en zuivere academici) zou ik enorm toejuichen. Op zo'n manier maak je van het onderwijs een prachtplek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 15:55:44 ]
pi_130743914
quote:
6s.gif Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik niet, maar ik ben dan ook een zwartkijker.
Dat is natuurlijk je goed recht
Home is where my frontdoor is
pi_130743992
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Allebei, ik verwoordde het ietwat verwarrend door mijn schijnbare tegenstelling in het woordje 'maar' (inmiddels gewijzigd). Een Fins model (gelijkheid en zuivere academici) zou ik enorm toejuichen. Op zo'n manier maak je van het onderwijs een prachtplek.
Enkel academici zou ik ook toejuichen, maar of je alles gelijk moet trekken weet ik niet. Ik heb er ook geen duidelijke mening over, ik zal er eens over gaan nadenken. Het heeft natuurlijk flinke voor- en nadelen.
  maandag 2 september 2013 @ 16:01:24 #188
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130744101
Het is vooral onbetaalbaar, ik ben benieuwd hoe die Finnen dat doen. Je zult een enigszins marktconform salaris moeten bieden om al die academici voor de klas te krijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130744153
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 16:01 schreef Janneke141 het volgende:
Het is vooral onbetaalbaar, ik ben benieuwd hoe die Finnen dat doen. Je zult een enigszins marktconform salaris moeten bieden om al die academici voor de klas te krijgen.
Het docentenvak is daar van dezelfde status als een arts of jurist; iedereen wil het graag worden. En vergis je niet: de docenten verdienen daar minder dan wij. Ze hebben het vak gewoon status gegeven. Wat is het onderwijs bij ons? Iets waar je 'op terugvalt' en een plek waar men pubers vooral ziet als een verschrikking.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 16:12:51 ]
pi_130745155
http://www.stamos.nl/index.bms?verb=showitem&item=14.63.14

Een Finse docent verdient maximaal 45.900 dollar. Een Nederlandse docent maximaal 66.100 dollar. Als je het corrigeert aan de hand van de PPP verdienen Nederlandse docenten zo'n twintig procent meer.

Als ik het goed heb gedaan. Ik ben geen econoom.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 16:35:39 ]
pi_130746182
Ome Bas leest mee:

Rector Radboud: alleen nog academicus voor vwo-klas

Het is een begin.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 17:06:54 ]
pi_130746906
Ook leuk om m'n vorige reactie mee te staven: 'Beste leerling moet leraar worden' Kijk eens zoal tussen de reacties.
pi_130754822
quote:
12s.gif Op maandag 2 september 2013 17:03 schreef Sloggi het volgende:
Ome Bas leest mee:

Rector Radboud: alleen nog academicus voor vwo-klas

Het is een begin.
De meeste academici die voor de klas staan, zijn voornamelijk actief op de alfa-vlakken. Het valt mij op dat met name de bèta-vakken een enorm tekort hebben aan academisch geschoolde leraren. Er zal toch wel wat meer moeten gebeuren dan de clichés die de rector van het Radboud eruit gooit om dat aan te pakken. Ik mis een echte plan van aanpak. Als ik naar mijn vakgebied kijk, ligt het startsalaris in de private sector al hoger vanaf het begin. Nu zegt salaris niet alles, maar het speelt wel degelijk een rol.

Hetzelfde geldt voor wat de staatssecretaris zegt: roepen dat er meer aandacht moet komen voor "toptalent" lost niks op. Holle verkiezingsretoriek horen we al genoeg.
pi_130756414
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 16:02 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Het docentenvak is daar van dezelfde status als een arts of jurist; iedereen wil het graag worden. En vergis je niet: de docenten verdienen daar minder dan wij. Ze hebben het vak gewoon status gegeven. Wat is het onderwijs bij ons? Iets waar je 'op terugvalt' en een plek waar men pubers vooral ziet als een verschrikking.
Ja, precies. Het gaat om meer dan geld. En aan de status van het vak kan overigens niet alleen de overheid iets veranderen, dat moet ook vanuit de sector zelf komen. Uitdragen dat je trots bent op je vak, dat het vakmanschap vereist, en dat een docent daarin gerespecteerd dient te worden. Schoolbesturen en schoolleidingen moeten hier ook voor staan en dit verdedigen!

Ik ben heel blij dat op mijn school een jonge natuurkunde docent werkt die cum laude is afgestudeerd aan de universiteit en die met zoveel plezier en bevlogenheid voor de klas staat en een heel goede docent is. Dat is zo goed voor het vak en het inspireert mij ook. Als echte alfa kan ik zelfs bevlogen raken over natuurkunde als ik hem bezig zie. Het is zo belangrijk voor leerlingen om zo'n docent voor de klas te zien. Hij heeft echt een voorbeeldfunctie.

Elk schooljaar (drie jaar sinds hij bij ons werkt) hoop ik weer dat hij blijft, want hij heeft genoeg mogelijkheden om over te stappen naar een andere baan. Toch besluit hij iedere keer om te blijven.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130757547
Interessante discussie. Ik ken toevallig een paar academici die in t vo werken, en ben daar groot voorstander van.

In het hoger onderwijs heb je trouwens een beetje het omgekeerde probleem: alle docenten hebben een wo-opleiding, en er lopen er aardig wat rond die gepromoveerd zijn, maar je hoeft niet per se didactisch geschoold te zijn. Daar wordt nu wel een inhaalslag mee gemaakt, maar t blijft vreemd.

Vandaag trouwens voor t eerst sinds juni weer echt lesgegeven, drie eerstejaarsklassen. Organisatorisch was er van alles niet in orde (ik zat opeens met een klas met 38 studenten, geen presentielijsten, e.d.), maar verder ging t heerlijk. Nieuwe eerstejaars zijn O+ , en we hebben het mooiste vak ter wereld!
pi_130763012
quote:
17s.gif Op maandag 2 september 2013 21:00 schreef mane het volgende:

[..]

Ja, precies. Het gaat om meer dan geld. En aan de status van het vak kan overigens niet alleen de overheid iets veranderen, dat moet ook vanuit de sector zelf komen. Uitdragen dat je trots bent op je vak, dat het vakmanschap vereist, en dat een docent daarin gerespecteerd dient te worden. Schoolbesturen en schoolleidingen moeten hier ook voor staan en dit verdedigen!
Dat is zeker zo, maar de docenten moeten dat respect ook verdienen. We laten ons basisonderwijs runnen door pabo-afgestudeerden die al moeite hebben met een staartdeling en hun ganse opleiding vooral gereflecteerd hebben op wat ze zoal 'voelden'. Dat doet het aanzien van het vak absoluut geen goed. Hier heb ik me regelmatig boos om gemaakt, vooral als ik zag wat er voor de klas stond in het basisonderwijs. Dat was een pure aanfluiting.

Om het vak echt status te geven, zul je de eisen die gesteld worden aan een docent flink moeten opschroeven. Net als in Finland zul je vanaf het basisonderwijs tot aan einde van het voortgezet onderwijs (van 5/6 tot 17/18 jaar ongeveer) academici neer moeten zetten (zowel onderwijskundigen/onderwijspsychologen als vakdocenten). Het achterliggende punt daarvan is niet alleen status, maar ook dat lesgeven gebaseerd moet zijn op wetenschappelijk onderzoek en dat docenten dit wetenschappelijk onderzoek ook dienen te begrijpen en toe te passen. Docentschap is absoluut niet iets dat zomaar uit de losse pols gedaan kan worden; het is iets waarbij men een stevige theoretische basis nodig heeft zodat men kan legitimeren wat hij of zij doet als docent. Juist dan kan er ook maatwerk plaatsvinden, omdat zowel de docent als onderwijskundige een wetenschappelijke visie heeft op hoe zij zowel achterblijvers als toptalenten kunnen stimuleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 23:03:03 ]
pi_130763183
Ja, mee eens. Het zou niet zo moeten zijn dat een docent eerst respect moet verdienen. Hij moet dat respect automatisch al krijgen, maar de voorwaarde is dat je de juiste personen voor de klas hebt staan. Dat moet de overheid en dat moeten de scholen waarborgen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130763756
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 22:59 schreef mane het volgende:
Ja, mee eens. Het zou niet zo moeten zijn dat een docent eerst respect moet verdienen. Hij moet dat respect automatisch al krijgen, maar de voorwaarde is dat je de juiste personen voor de klas hebt staan. Dat moet de overheid en dat moeten de scholen waarborgen.
Precies. Zodra dat stevige fundament er is van kwaliteit en respect, volgt ook het vertrouwen dat men kan hebben in een docent. Waarmee ook alle bureaucratische zaken (zoals een bekwaamheidsdossier) van tafel kunnen. Want waarom is inspectie nog nodig wanneer de docent gegarandeerd kwaliteit levert?

Het ideaal is dat onderwijs en (wetenschappelijk) onderzoek kunnen gaan samenvallen. Zodra je dat gedaan hebt, komt een kenniseconomie pas echt op gang. Finland is voor mij het resultaat daarvan.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 23:11:47 ]
pi_130763820
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 22:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat is zeker zo, maar de docenten moeten dat respect ook verdienen. We laten ons basisonderwijs runnen door pabo-afgestudeerden die al moeite hebben met een staartdeling en hun ganse opleiding vooral gereflecteerd hebben op wat ze zoal 'voelden'. Dat doet het aanzien van het vak absoluut geen goed. Hier heb ik me regelmatig boos om gemaakt, vooral als ik zag wat er voor de klas stond in het basisonderwijs. Dat was een pure aanfluiting.

Om het vak echt status te geven, zul je de eisen die gesteld worden aan een docent flink moeten opschroeven. Net als in Finland zul je vanaf het basisonderwijs tot aan einde van het voortgezet onderwijs (van 5/6 tot 17/18 jaar ongeveer) academici neer moeten zetten (zowel onderwijskundigen/onderwijspsychologen als vakdocenten). Het achterliggende punt daarvan is niet alleen status, maar ook dat lesgeven gebaseerd moet zijn op wetenschappelijk onderzoek en dat docenten dit wetenschappelijk onderzoek ook dienen te begrijpen en toe te passen. Docentschap is absoluut niet iets dat zomaar uit de losse pols gedaan kan worden; het is iets waarbij men een stevige theoretische basis nodig heeft zodat men kan legitimeren wat hij of zij doet als docent. Juist dan kan er ook maatwerk plaatsvinden, omdat zowel de docent als onderwijskundige een wetenschappelijke visie heeft op hoe zij zowel achterblijvers als toptalenten kunnen stimuleren.
Heb jij de lerarenopleiding aan de universiteit al gedaan? Dat was voor mij toch ook een veredelde cursus slap lullen voor gevorderden. De moeilijkheidsgraad/niveau van de master lag onder het niveau van eerstejaars bachelorvakken :')
pi_130764184
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 23:11 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Heb jij de lerarenopleiding aan de universiteit al gedaan? Dat was voor mij toch ook een veredelde cursus slap lullen voor gevorderden. De moeilijkheidsgraad/niveau van de master lag onder het niveau van eerstejaars bachelorvakken :')
Ik ben er nu mee bezig. Niveau valt me nog best mee (positief dus). Ik moet gewoon wetenschappelijke artikelen lezen en in mijn eerste jaar WO-bachelor hoefde ik dat nog niet. Althans, dat waren meer inleidende overzichtsboeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 23:46:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')