Het is niet veel. Heb een printscreen gemaakt van een (heel) oude versie van mij (de up to date versie heb ik hier niet).quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 21:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
We zouden zo collega's kunnen zijn als ik dit zo lees...
Ben wel benieuwd naar dat documentje; wat staat daar zoal in?
Als dat het hele bekwaamheidsdossier moet voorstellen, doe je docenten wel tekort zeg!quote:Op zondag 1 september 2013 14:29 schreef Jentin het volgende:
[..]
Het is niet veel. Heb een printscreen gemaakt van een (heel) oude versie van mij (de up to date versie heb ik hier niet).
[ link | afbeelding ]
Het stelt dus niks voor.
Naamah, lijkt me zwaar om te werken in zulke blokken. Ik vind het wel heel weinig pauze! Wij overwegen op school ook om over te stappen naar langere lesuren. Een lesuur duurt nu 50 minuten. Zeker bij de talen is dat weinig, vind ik: zit je net goed in een tekst, gaat de bel en gaan ze weer op standje aardrijkskunde. Wat is volgens jullie een ideale lesduur?
Hebben ze ooit per niveau per vak op een objectieve manier gemeten na hoeveel minuten de prestaties in een bepaalde mate verminderen of zouden ze dat slechts voor 1 specifieke taak hebben getest voor een sterk heterogene groep mensen? Is er überhaupt rekening gehouden met een trainingseffect?quote:Op zondag 1 september 2013 16:55 schreef Bleie het volgende:
Ik dacht dat die 50 minuten gebaseerd waren op de gemiddelde aandachtsspanne of zo?
ik heb altijd als roosterwens zo min mogelijk blokuren. met een brugklas kom ik een blokuur nauwelijks doorquote:Op zondag 1 september 2013 19:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind 50 minuten prima. Een tijdje geleden was het modern om zoveel mogelijk blokuren te plannen, maar daar zijn ze langzaam weer op teruggekomen. Ik vind 't best. De middagpauze duurt bij ons een half uur. Er zijn leerlingen die dat te lang vinden.
Laat staan het zevende en het achtste...quote:Op zondag 1 september 2013 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Niet echt handig nee.quote:Op zondag 1 september 2013 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Ik had ooit het 6e, 7e en 8e op vrijdag wiskunde. (50-min rooster). Én de twee uren ervoor tussenuur. Sindsdien nooit geklaagd over shitroosters: ik heb het summum al gehad.quote:Op zondag 1 september 2013 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Laat staan het zevende en het achtste...
Als ze niet luisteren, gewoon slaan.quote:Op zondag 1 september 2013 21:40 schreef Netelig het volgende:
Hallo docenten en aanstaande docenten,
Dinsdag begin ik met lesgeven op vmbo-tl. Ik heb hiervoor (ik heb niet zoveel ervaring) alleen op de havo en het vwo lesgegeven. Hebben jullie tips voor mij?
quote:Staatssecretaris Dekker: 'Onderwijs moet grote talenten meer uitdagen'
opinie Toptalenten verdienen net zo veel aandacht en uitdaging als kinderen die niet goed kunnen meekomen, schrijft staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker.
Ieder kind het beste uit zichzelf laten halen. Dat is de kern van het onderwijs. Helaas slagen we daar in Nederland maar ten dele in. We zijn wereldkampioen als het gaat om de prestaties van moeilijk lerende kinderen. Dankzij de tomeloze inzet van leerkrachten, interne begeleiders, schoolbestuurders en leerplichtambtenaren, halen zij tegenwoordig vaak netjes hun diploma. Maar onze hoogvliegers doen het veel minder goed dan hun leeftijdgenoten in de landen om ons heen. Nergens ter wereld is het verschil tussen hoog en laag presterende leerlingen zo klein als in Nederland.
Onlangs sprak ik met een aantal uitblinkers. Leerlingen met prachtige cijferlijsten - veel achten, negens en tienen. Maar ik schrok van de verhalen dat ze hun opleiding op hun sloffen hadden doorlopen en nooit echt waren uitgedaagd. Bovengemiddelde leerlingen worden blijkbaar vaak aan hun lot overgelaten. Net als leerlingen die gemiddeld scoren en met gerichte aandacht zo veel beter zouden kunnen. 'Die komen er wel op eigen kracht', lijkt het devies. We doen hen daarmee tekort. Zij krijgen niet het onderwijs waar ze recht op hebben. En daarmee laten we talent onbenut.
Ik vind dat onze toptalenten net zo veel aandacht en uitdaging verdienen als kinderen die moeite hebben om mee te komen. Ik besef dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Het vraagt om een mentaliteitsverandering en een andere manier van werken in het onderwijs. We moeten weg van de benadering van onderwijs als industrieel proces, waarbij de gemiddelde leerling de norm bepaalt en iedereen hetzelfde programma doorloopt. In plaats daarvan moeten we uitgaan van de individuele behoeften en capaciteiten van kinderen en in de klas meer recht doen aan de verschillen tussen leerlingen.
Dit maatwerk vraagt allereerst veel van leraren. Zij moeten kunnen schakelen tussen verschillende niveaus - tussen leerlingen die moeite hebben met leren en leerlingen die juist extra stof nodig hebben om verveling te voorkomen. Dat is niet eenvoudig. Leraren geven in recente studies zelf aan dat zij zich op dat vlak nog kunnen verbeteren. Daarom investeert dit kabinet in de scholing en begeleiding van leraren - zij zijn het immers die de kinderen iedere dag weer een stap vooruit moeten brengen.
Ook moeten we kritisch kijken naar de belemmeringen die samenhangen met de inrichting van ons onderwijs. Op dit moment hangen het niveau en tempo van het onderwijs af van je zwakste vak. Maar waarom zou een vmbo'er met bètatalent niet natuurkunde op havo-niveau kunnen doen? En waarom bieden we klasjes met bollebozen niet de mogelijkheid het vwo in 5 in plaats van 6 jaar te doorlopen?
Naast uitdagender onderwijs moet goed presteren meer gaan lonen. Nu is ieder diploma gelijk en maakt het eigenlijk niet veel uit wat er op je cijferlijst staat. Dat is niet bepaald een stimulans om je best te doen. Zou het niet een idee zijn de beste leerlingen in het voortgezet onderwijs net als op de universiteit af te laten zwaaien met een 'cum laude'? Of samen met het bedrijfsleven beurzen beschikbaar te stellen voor leerlingen die uitzonderlijke prestaties neerzetten?
Het onderwijs is niet af. Zoals de inzet van veel partijen ertoe heeft geleid dat uitval en achterstanden op scholen zijn teruggedrongen, ben ik ervan overtuigd dat we ook in staat zijn onze toptalenten te laten excelleren. De volgende grote stap gaat echter alleen lukken als iedereen die bij het onderwijs betrokken is erin gelooft en meedoet. Her en der zie ik op kleine schaal al veelbelovende initiatieven - nu is het tijd voor een schaalsprong.
Daarom roep ik aan het begin van dit nieuwe schooljaar leerlingen, ouders, leraren, onderwijsbestuurders, wetenschappers en bedrijfsleven op om met ideeën en initiatieven te komen. Samen kunnen we toewerken naar een onderwijsaanpak die toptalenten meer uitdaagt en beloont voor hun prestaties. Dat zorgt voor meer voldoening bij die leerlingen zelf. En uiteindelijk maakt het heel Nederland sterker.
Sander Dekker is staatssecretaris van Onderwijs
Bron: Volkskrant
Ik ben nog aan het lezen, maar onderstaande is toch niet (meer) zo?quote:Op zondag 1 september 2013 22:52 schreef ShadyLane het volgende:
Leesvoer voor ieder met interesse in het middelbaar onderwijs: Ton van Haperen werkt tien redenen uit waarom het vogens hem niet goedkomt met de middelbare school. Drie redenen, en de proloog, staan al online. Zijn advies: bombarderen en opnieuw beginnen (nooit te beroerd voor een knuppel in een hoenderhok, deze man![]()
http://www.tonvanhaperen.(...)=36:actueel&Itemid=1
quote:Gutting stelt de McKinsey vraag; waarom krijgen leerlingen op een middelbare school amper nog les van docenten die het vak onderwijzen dat ze ook daadwerkelijk gestudeerd hebben?
http://www.tonvanhaperen.(...):artikelen&Itemid=56quote:Het aantal academici verbonden aan een middelbare school neemt razendsnel af. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) constateert in 2006: ‘Bij de docenten in havo/vwo van 55 jaar en ouder is 42 procent academisch geschoold. Bij docenten jonger dan 35 slechts 26 procent. Eén op de vijf docenten heeft helemaal geen lesbevoegdheid.’[ix]
quote:De commissie Rinnooy Kan levert in 2007 de oplossing; nationale salarisschalen oplopend met het opleidingsniveau van hbo bachelor, hbo master, universitair master tot gepromoveerd. In de top van de schalen scheelt een beter diploma elke keer vijfhonderd euro bruto per maand. Een promovendus verdient dan per maand 1.500 euro meer dan een hbo bachelor. Ook als zijn bestuurd en schoolleider dat geen goed idee vinden.
Het idee is fantastisch: een WO'er in het onderwijs belonen naar vooropleiding. Het gevolg is minder: een WO'er wordt nauwelijks nog aangenomen in het onderwijs omdat ie niet te betalen is.quote:Op maandag 2 september 2013 13:31 schreef Sloggi het volgende:
quote:
De commissie Rinnooy Kan levert in 2007 de oplossing; nationale salarisschalen oplopend met het opleidingsniveau van hbo bachelor, hbo master, universitair master tot gepromoveerd. In de top van de schalen scheelt een beter diploma elke keer vijfhonderd euro bruto per maand. Een promovendus verdient dan per maand 1.500 euro meer dan een hbo bachelor. Ook als zijn bestuurd en schoolleider dat geen goed idee vinden.
Het plan is ook onhaalbaar, zoals in de rest van de alinea is te lezen:quote:Op maandag 2 september 2013 15:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het idee is fantastisch: een WO'er in het onderwijs belonen naar vooropleiding. Het gevolg is minder: een WO'er wordt nauwelijks nog aangenomen in het onderwijs omdat ie niet te betalen is.
Maar ja, in een ideale wereld...quote:Dit voorstel wordt door alle partijen eensgezind van tafel geveegd. De overheid wil de verantwoordelijkheid voor het salarisgebouw niet, want de kosten worden bij de belastingbetaler gedeclareerd en dat staat voor een onbeheersbare openeinde regeling. Vakbonden ontkennen het verband tussen opleidingsniveau en kwaliteit. Zij kunnen moeilijk tegen hun leden zeggen; jullie zijn niet zo snugger. Bestuurders omarmen de vakbonden en de overheid. Landelijk opgelegde salarisschalen tasten namelijk hun autonomie aan. Zij maken liever zelf uit wie wat verdient. Zo koopt het koninkrijk loyaliteit.
Het probleem is dat slimme leerlingen vaak slimmer zijn dan de gemiddelde leraar. De laatste staat met zijn bek vol tanden als hij de excellente leerling uit moet gaan dagen. Dit sluit ook aan op wat Ton van Haperen zegt in zijn artikelen: er zijn te weinig echt intelligente leraren (kort door de bocht: academici) in het onderwijs. Om dit tegen te gaan is meer geld beschikbaar gesteld. Meer docenten moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. De grap is echter dat dit geld vooral gaat naar docenten die een tweejarige deeltijdopleiding op het hbo volgen en zich vervolgens eerstegraads docent mogen noemen.quote:Op maandag 2 september 2013 11:04 schreef Friek_ het volgende:
Tsja, het is me weer wat ideologisch geneuzel, die benadrukking van toptalenten en prestatie. Alsof de geliefde economie van de VVD slechts draait op talenten later.
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.quote:Op maandag 2 september 2013 15:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het probleem is dat slimme leerlingen vaak slimmer zijn dan de gemiddelde leraar. De laatste staat met zijn bek vol tanden als hij de excellente leerling uit moet gaan dagen. Dit sluit ook aan op wat Ton van Haperen zegt in zijn artikelen: er zijn te weinig echt intelligente leraren (kort door de bocht: academici) in het onderwijs. Om dit tegen te gaan is meer geld beschikbaar gesteld. Meer docenten moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. De grap is echter dat dit geld vooral gaat naar docenten die een tweejarige deeltijdopleiding op het hbo volgen en zich vervolgens eerstegraads docent mogen noemen.
Natuurlijk. Daarbij komt ook nog eens dat de excellente academici bijna niet kiezen voor het docentschap. Die vinden ergens anders wel een baan en worden nog veel beter betaald ook.quote:Op maandag 2 september 2013 15:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.
Bedoel je dat ze allemaal dezelfde docenten hebben (academici) of wil je de verschillende onderwijsniveaus afschaffen?quote:Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo, maar iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.
Wat een goed nieuws. Nieuwe banen schuine streep behouden banen. Netto hoeft er dus helemaal niets te veranderen.quote:Op maandag 2 september 2013 15:50 schreef Wupper het volgende:
Net op radio 1:
http://www.radio1.nl/item(...)ten?autoplay=2453702
Gaat over nieuwe banen/ behouden banen voor 3000 jonge docenten! Goed nieuws dus eindelijk een keer!
Maar is nog altijd een stuk beter dan 'laten we weer lekker wat gaan bezuinigen op het onderwijs'. Vind alleen het signaal dat ze hier afgeven al heel erg positief!quote:Op maandag 2 september 2013 15:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat een goed nieuws. Nieuwe banen schuine streep behouden banen. Netto hoeft er dus helemaal niets te veranderen.
Ik niet, maar ik ben dan ook een zwartkijker.quote:Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Wupper het volgende:
[..]
Maar is nog altijd een stuk beter dan 'laten we weer lekker wat gaan bezuinigen op het onderwijs'. Vind alleen het signaal dat ze hier afgeven al heel erg positief!
Allebei, ik verwoordde het ietwat verwarrend door mijn schijnbare tegenstelling in het woordje 'maar' (inmiddels gewijzigd). Een Fins model (gelijkheid en zuivere academici) zou ik enorm toejuichen. Op zo'n manier maak je van het onderwijs een prachtplek.quote:Op maandag 2 september 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:
Bedoel je dat ze allemaal dezelfde docenten hebben (academici) of wil je de verschillende onderwijsniveaus afschaffen?
Dat is natuurlijk je goed rechtquote:Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik niet, maar ik ben dan ook een zwartkijker.
Enkel academici zou ik ook toejuichen, maar of je alles gelijk moet trekken weet ik niet. Ik heb er ook geen duidelijke mening over, ik zal er eens over gaan nadenken. Het heeft natuurlijk flinke voor- en nadelen.quote:Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Allebei, ik verwoordde het ietwat verwarrend door mijn schijnbare tegenstelling in het woordje 'maar' (inmiddels gewijzigd). Een Fins model (gelijkheid en zuivere academici) zou ik enorm toejuichen. Op zo'n manier maak je van het onderwijs een prachtplek.
Het docentenvak is daar van dezelfde status als een arts of jurist; iedereen wil het graag worden. En vergis je niet: de docenten verdienen daar minder dan wij. Ze hebben het vak gewoon status gegeven. Wat is het onderwijs bij ons? Iets waar je 'op terugvalt' en een plek waar men pubers vooral ziet als een verschrikking.quote:Op maandag 2 september 2013 16:01 schreef Janneke141 het volgende:
Het is vooral onbetaalbaar, ik ben benieuwd hoe die Finnen dat doen. Je zult een enigszins marktconform salaris moeten bieden om al die academici voor de klas te krijgen.
De meeste academici die voor de klas staan, zijn voornamelijk actief op de alfa-vlakken. Het valt mij op dat met name de bèta-vakken een enorm tekort hebben aan academisch geschoolde leraren. Er zal toch wel wat meer moeten gebeuren dan de clichés die de rector van het Radboud eruit gooit om dat aan te pakken. Ik mis een echte plan van aanpak. Als ik naar mijn vakgebied kijk, ligt het startsalaris in de private sector al hoger vanaf het begin. Nu zegt salaris niet alles, maar het speelt wel degelijk een rol.quote:Op maandag 2 september 2013 17:03 schreef Sloggi het volgende:
Ome Bas leest mee:
Rector Radboud: alleen nog academicus voor vwo-klas
Het is een begin.
Ja, precies. Het gaat om meer dan geld. En aan de status van het vak kan overigens niet alleen de overheid iets veranderen, dat moet ook vanuit de sector zelf komen. Uitdragen dat je trots bent op je vak, dat het vakmanschap vereist, en dat een docent daarin gerespecteerd dient te worden. Schoolbesturen en schoolleidingen moeten hier ook voor staan en dit verdedigen!quote:Op maandag 2 september 2013 16:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het docentenvak is daar van dezelfde status als een arts of jurist; iedereen wil het graag worden. En vergis je niet: de docenten verdienen daar minder dan wij. Ze hebben het vak gewoon status gegeven. Wat is het onderwijs bij ons? Iets waar je 'op terugvalt' en een plek waar men pubers vooral ziet als een verschrikking.
Dat is zeker zo, maar de docenten moeten dat respect ook verdienen. We laten ons basisonderwijs runnen door pabo-afgestudeerden die al moeite hebben met een staartdeling en hun ganse opleiding vooral gereflecteerd hebben op wat ze zoal 'voelden'. Dat doet het aanzien van het vak absoluut geen goed. Hier heb ik me regelmatig boos om gemaakt, vooral als ik zag wat er voor de klas stond in het basisonderwijs. Dat was een pure aanfluiting.quote:Op maandag 2 september 2013 21:00 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, precies. Het gaat om meer dan geld. En aan de status van het vak kan overigens niet alleen de overheid iets veranderen, dat moet ook vanuit de sector zelf komen. Uitdragen dat je trots bent op je vak, dat het vakmanschap vereist, en dat een docent daarin gerespecteerd dient te worden. Schoolbesturen en schoolleidingen moeten hier ook voor staan en dit verdedigen!
Precies. Zodra dat stevige fundament er is van kwaliteit en respect, volgt ook het vertrouwen dat men kan hebben in een docent. Waarmee ook alle bureaucratische zaken (zoals een bekwaamheidsdossier) van tafel kunnen. Want waarom is inspectie nog nodig wanneer de docent gegarandeerd kwaliteit levert?quote:Op maandag 2 september 2013 22:59 schreef mane het volgende:
Ja, mee eens. Het zou niet zo moeten zijn dat een docent eerst respect moet verdienen. Hij moet dat respect automatisch al krijgen, maar de voorwaarde is dat je de juiste personen voor de klas hebt staan. Dat moet de overheid en dat moeten de scholen waarborgen.
Heb jij de lerarenopleiding aan de universiteit al gedaan? Dat was voor mij toch ook een veredelde cursus slap lullen voor gevorderden. De moeilijkheidsgraad/niveau van de master lag onder het niveau van eerstejaars bachelorvakkenquote:Op maandag 2 september 2013 22:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, maar de docenten moeten dat respect ook verdienen. We laten ons basisonderwijs runnen door pabo-afgestudeerden die al moeite hebben met een staartdeling en hun ganse opleiding vooral gereflecteerd hebben op wat ze zoal 'voelden'. Dat doet het aanzien van het vak absoluut geen goed. Hier heb ik me regelmatig boos om gemaakt, vooral als ik zag wat er voor de klas stond in het basisonderwijs. Dat was een pure aanfluiting.
Om het vak echt status te geven, zul je de eisen die gesteld worden aan een docent flink moeten opschroeven. Net als in Finland zul je vanaf het basisonderwijs tot aan einde van het voortgezet onderwijs (van 5/6 tot 17/18 jaar ongeveer) academici neer moeten zetten (zowel onderwijskundigen/onderwijspsychologen als vakdocenten). Het achterliggende punt daarvan is niet alleen status, maar ook dat lesgeven gebaseerd moet zijn op wetenschappelijk onderzoek en dat docenten dit wetenschappelijk onderzoek ook dienen te begrijpen en toe te passen. Docentschap is absoluut niet iets dat zomaar uit de losse pols gedaan kan worden; het is iets waarbij men een stevige theoretische basis nodig heeft zodat men kan legitimeren wat hij of zij doet als docent. Juist dan kan er ook maatwerk plaatsvinden, omdat zowel de docent als onderwijskundige een wetenschappelijke visie heeft op hoe zij zowel achterblijvers als toptalenten kunnen stimuleren.
Ik ben er nu mee bezig. Niveau valt me nog best mee (positief dus). Ik moet gewoon wetenschappelijke artikelen lezen en in mijn eerste jaar WO-bachelor hoefde ik dat nog niet. Althans, dat waren meer inleidende overzichtsboeken.quote:Op maandag 2 september 2013 23:11 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Heb jij de lerarenopleiding aan de universiteit al gedaan? Dat was voor mij toch ook een veredelde cursus slap lullen voor gevorderden. De moeilijkheidsgraad/niveau van de master lag onder het niveau van eerstejaars bachelorvakken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |