abonnement Unibet Coolblue
pi_130601345
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Docenten hebben sowieso vaak de neiging om meteen het negatieve in de leerling of van een situatie in te zien. Een hele hoop situaties en problemen zouden voorkomen kunnen worden als docenten eens kritisch naar hun eigen handelen keken en eens de positieve kant van leerlingen zouden bekijken. Maar te vaak wordt de klas als "de vijand" gezien. Zo staan ze ook voor de klas.

[..]

Ik vond dat altijd wel fijn, een decaan die je zo een rits opleidingen kon opnoemen die misschien wel relevant zouden kunnen zijn als een leerling daar om vroeg. Of die je precies alle ins-and-outs van een studie kon oplepelen.

Is natuurlijk ook zo, maar ik denk (hoop) dat zoiets ook in de loop van de tijd groeit. Met andere woorden: het lijkt me niet de bedoeling dat ik nu alle studiebrochures uit m'n hoofd ga leren.

Je opmerking over 'de vijand' herken ik trouwens ook. Sommigen gaan er standaard vanuit dat de klas erop uit is om ze onderuit te halen of tegen te werken. Zo dacht ik trouwens zelf ook toen ik net begon. Ik vond zo'n groep tamelijk eng en de reactie van anderen mensen ('Werk jij op een school? Met pubers? Nou, pfoeh, lijkt me verschrikkelijk!') hielp ook niet echt. Inmiddels heb ik al lang ervaren dat de meeste leerlingen echt welwillend zijn.
pi_130601365
Lesgeven op het vmbo vereist ook wellicht een extra hersenkwab voor geduld en zelfbeheersing.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 17:21:04 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130601492
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:17 schreef Friek_ het volgende:
Lesgeven op het vmbo vereist ook wellicht een extra hersenkwab voor geduld en zelfbeheersing.
Mwah... Zaken als "menselijk zijn", "interesse tonen" en "positieve instelling" zouden bij elke docent aanwezig moeten zijn.
.
pi_130601510
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:17 schreef Jentin het volgende:

[..]

Is natuurlijk ook zo, maar ik denk (hoop) dat zoiets ook in de loop van de tijd groeit. Met andere woorden: het lijkt me niet de bedoeling dat ik nu alle studiebrochures uit m'n hoofd ga leren.

Je opmerking over 'de vijand' herken ik trouwens ook. Sommigen gaan er standaard vanuit dat de klas erop uit is om ze onderuit te halen of tegen te werken. Zo dacht ik trouwens zelf ook toen ik net begon. Ik vond zo'n groep tamelijk eng en de reactie van anderen mensen ('Werk jij op een school? Met pubers? Nou, pfoeh, lijkt me verschrikkelijk!') hielp ook niet echt. Inmiddels heb ik al lang ervaren dat de meeste leerlingen echt welwillend zijn.
Ik heb volgend jaar een mentorklas met flink wat "moeilijke gevallen" als ik het aan collega's zou vragen weet ik al wat voor verhalen ik krijg. Een aantal daarvan ken ik nog niet persoonlijk, en die ga ik dus ook absoluut niet als moeilijk geval benaderen. Een paar van hen ken ik wel, en dat zijn stuk voor stuk lastige, maar echt goeie jongens, kan ik mee lezen en schrijven.

Vorig jaar is t me goed bevallen om "het zusje van X en X" die iedereen "een portret" noemde zo open mogelijk te benaderen. Dat is dit jaar weer de insteek. Ik ga me niet laten bangmaken door collega's of verhalen!
Kwak
pi_130601550
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:17 schreef Jentin het volgende:

[..]

Is natuurlijk ook zo, maar ik denk (hoop) dat zoiets ook in de loop van de tijd groeit. Met andere woorden: het lijkt me niet de bedoeling dat ik nu alle studiebrochures uit m'n hoofd ga leren.

Je opmerking over 'de vijand' herken ik trouwens ook. Sommigen gaan er standaard vanuit dat de klas erop uit is om ze onderuit te halen of tegen te werken. Zo dacht ik trouwens zelf ook toen ik net begon. Ik vond zo'n groep tamelijk eng en de reactie van anderen mensen ('Werk jij op een school? Met pubers? Nou, pfoeh, lijkt me verschrikkelijk!') hielp ook niet echt. Inmiddels heb ik al lang ervaren dat de meeste leerlingen echt welwillend zijn.
we werken bij ons op school trouwens met dedecaan.net. daar doen leerlingen opdrachten en verplcihte activiteiten/verslagen digitaal.
Kwak
pi_130601824
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
Als je de bachelorfase van een universitaire opleiding als een aparte opleiding wil zien. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 29 augustus 2013 @ 17:32:57 #107
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130601883
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:21 schreef kwakz0r het volgende:
Vorig jaar is t me goed bevallen om "het zusje van X en X" die iedereen "een portret" noemde zo open mogelijk te benaderen. Dat is dit jaar weer de insteek. Ik ga me niet laten bangmaken door collega's of verhalen!
Inderdaad!
Gisteren gehoord dat een collega zei: "Ah, jij bent het broertje van [naam]?? Ga jij maar vooraan zitten!" De leerling naderhand verbouwereerd tegen mij: "Ik had nog geen wóórd gezegd, meneer...".

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:22 schreef kwakz0r het volgende:
we werken bij ons op school trouwens met dedecaan.net. daar doen leerlingen opdrachten en verplcihte activiteiten/verslagen digitaal.
Prima site inderdaad.
.
pi_130602101
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:40 schreef Jentin het volgende:

[..]

Bedankt! Ik ben decaan bovenbouw havo/vwo. Ik ga een tweedaagse cursus aan de UU doen voor wat praktische handreikingen. Voor gesprekvoering heb ik inmiddels al diverse cursusjes/werkgroepjes/workshops achter de rug, ik denk dat dat wel lukt.
Die Facebookpagina vind ik een goede tip, daar ga ik mee aan de slag. Een dossier of portfolio hebben wij niet. Sowieso was het hele studie- en profielkeuzegebeuren tamelijk vrijblijvend (de vorige decaan was erg van de 'graag of niet, mij boeit 't niet meer zo'-school). Ik weet nog niet precies hoe, maar dat wil ik op termijn wel veranderen. Nu zijn er in mijn ogen nog teveel leerlingen die een studie kiezen zonder ooit de instelling in kwestie bezocht te hebben (en vervolgens na twee maanden stoppen).
Mijn ervaring.
- meerdere dagen meelopen per opleiding (onofficiëel, geen meeloopdagen!) met verschillende vakken en activiteiten per dag
- boeken inkijken
- jezelf informeren wat voor specialisaties er allemaal zijn en wat je hiermee kan gaan doen

Helaas is er ook dan nog een groot risico dat je verkeerd kiest. Succes er mee! Als je meer informatie wil over TU-opleidingen stuur me dan maar een PM of open een draad. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130602265
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mijn ervaring.
- meerdere dagen meelopen per opleiding (onofficiëel, geen meeloopdagen!) met verschillende vakken en activiteiten per dag
- boeken inkijken
- jezelf informeren wat voor specialisaties er allemaal zijn en wat je hiermee kan gaan doen

Helaas is er ook dan nog een groot risico dat je verkeerd kiest. Succes er mee! Als je meer informatie wil over TU-opleidingen stuur me dan maar een PM of open een draad. ;)
_O- gelukkig hoeft ze natuurlijk geen les meer te geven daarnaast, en zijn er maar 250 verschillende studies...
Kwak
pi_130603599
Niet voor haar slimpie, voor de leerling en enkel voor die opleidingen die de leerling overweegt!
Als je het goed plant dan kan je tijdens de vakanties al wat dagen gebruiken en een paar dagen spijbelen voor je studiekeuze is ook geen ramp als de leerling er goed voor staat.

Jij overdrijft trouwens schromelijk met het aantal opleidingen. Officiëel zal dit wel ongeveer het aantal zijn, in de praktijk zijn er nogal wat overlappingen en zijn veel opleidingen die een verschillende naam hebben ongeveer hetzelfde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130603691
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet voor haar slimpie, voor de leerling en enkel voor die opleidingen die de leerling overweegt!
Als je het goed plant dan kan je tijdens de vakanties al wat dagen gebruiken en een paar dagen spijbelen voor je studiekeuze is ook geen ramp als de leerling er goed voor staat.
Oh, lol, sorry.
Kwak
  donderdag 29 augustus 2013 @ 18:26:41 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130603751
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
een paar dagen spijbelen voor je studiekeuze is ook geen ramp als de leerling er goed voor staat.
Bij ons krijgen de leerlingen daar vrij voor.
.
pi_130603756
Geen probleem.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130603771
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bij ons krijgen de leerlingen daar vrij voor.
Mooi!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130606278
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Inderdaad!
Gisteren gehoord dat een collega zei: "Ah, jij bent het broertje van [naam]?? Ga jij maar vooraan zitten!" De leerling naderhand verbouwereerd tegen mij: "Ik had nog geen wóórd gezegd, meneer...".

Heb je houtlijm? Mijn klomp is spontaan gebroken. :{

Nog maar een kleine week en dan begint mijn afstudeerstage. Hoop ik. :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_130606579
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:21 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik ga me niet laten bangmaken door collega's of verhalen!
Groot gelijk. Ik heb die fout voorheen wel gemaakt en het wordt echt een soort self fulfilling prophecy. Nu benader ik 'lastige' leerlingen ook zoveel mogelijk neutraal en vaak worden dat dan de leukste in je klas.

Dedecaan.net is dus de moeite waard. Mijn voorganger heeft het me wel getoond, met de inspirerende woorden 'Het is helaas de toekomst, ik denk dat 't wel wat is, maar ik had er geen zin meer in.' :+
Leerlingen krijgen bij ons trouwens ook 'gewoon' vrij voor open dagen en proefstuderen etc. (Tenzij ze 20 keer per jaar willen gaan ofzo.)
pi_130608093
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 19:32 schreef Jentin het volgende:

[..]

Groot gelijk. Ik heb die fout voorheen wel gemaakt en het wordt echt een soort self fulfilling prophecy. Nu benader ik 'lastige' leerlingen ook zoveel mogelijk neutraal en vaak worden dat dan de leukste in je klas.

Dedecaan.net is dus de moeite waard. Mijn voorganger heeft het me wel getoond, met de inspirerende woorden 'Het is helaas de toekomst, ik denk dat 't wel wat is, maar ik had er geen zin meer in.' :+
Leerlingen krijgen bij ons trouwens ook 'gewoon' vrij voor open dagen en proefstuderen etc. (Tenzij ze 20 keer per jaar willen gaan ofzo.)
Ja, het opzetten is natuurlijk wel wat werk, maar er zit een hele Community van decanen achter een Ik bel info over open dagen vuur leerlingen en een forum enzo.
Kwak
pi_130608284
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 19:32 schreef Jentin het volgende:

[..]

Groot gelijk. Ik heb die fout voorheen wel gemaakt en het wordt echt een soort self fulfilling prophecy. Nu benader ik 'lastige' leerlingen ook zoveel mogelijk neutraal en vaak worden dat dan de leukste in je klas.
Er is ook onderzoek naar gedaan, en - voor zover je sociaalwetenschappelijk onderzoek moet willen geloven - blijkt het ook zo te zijn dat het beeld dat je van een klas hebt voor je er les aan hebt gegeven bevestigd wordt tijdens het lesgeven. De kinderen gaan zich ernaar gedragen omdat jij die verwachting impliciet of expliciet uitdraagt.
pi_130608985
^Pygmalion Effect (of broertje Golem Effect), geloof ik. Is volgens mij ook prima met cijfertjes te bewijzen hoor, als je kleine effect size niet zo heel erg vindt. Misschien een idee voor afstudeerproject... *noteert*
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  donderdag 29 augustus 2013 @ 21:05:01 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130610615
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 20:15 schreef Sloggi het volgende:
Er is ook onderzoek naar gedaan, en - voor zover je sociaalwetenschappelijk onderzoek moet willen geloven - blijkt het ook zo te zijn dat het beeld dat je van een klas hebt voor je er les aan hebt gegeven bevestigd wordt tijdens het lesgeven. De kinderen gaan zich ernaar gedragen omdat jij die verwachting impliciet of expliciet uitdraagt.
Dat geloof ik meteen. "Hoe meer je op een leerling zeurt, des te meer redenen zal hij je geven om te zeuren", heb ik ooit eens ergens gelezen.
.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:26:58 #121
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130631034
Bij ons op school zijn deskundigheidsbevordering en het bekwaamheidsdossier momenteel gloeiendhete hangijzers. Heeft hier iemand voor zichzelf een dergelijk dossier opgesteld?
pi_130631838
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons op school zijn deskundigheidsbevordering en het bekwaamheidsdossier momenteel gloeiendhete hangijzers.
Niks mis mee. Die luie docenten een beetje scherp houden en de druk op de ketel houden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2013 12:53:16 ]
pi_130633320
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons op school zijn deskundigheidsbevordering en het bekwaamheidsdossier momenteel gloeiendhete hangijzers. Heeft hier iemand voor zichzelf een dergelijk dossier opgesteld?
Ik ben net klaar met mijn ICLON dossier, maar ben wel bezig met het verzamelen van getuigschriften van conferenties en cursussen die ik gevolgd heb, bijvoorbeeld ook op coursera. Als ik bevoegd ben schrijf ik me in bij registerleraar, daar kun je het ook bijhouden en het gebruiken om aan te tonen dat je ermee bezig bent.

Willen ze bij jullie andere taken in die ruimte gaan stoppen omdat toch niemand er iets aan doet ofzo? (Tenmiste, dat ze dat denken?). Op zich hoort vakliteratuur lezen er ook al bij...
Kwak
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:52:08 #124
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130634249
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:30 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik ben net klaar met mijn ICLON dossier, maar ben wel bezig met het verzamelen van getuigschriften van conferenties en cursussen die ik gevolgd heb, bijvoorbeeld ook op coursera. Als ik bevoegd ben schrijf ik me in bij registerleraar, daar kun je het ook bijhouden en het gebruiken om aan te tonen dat je ermee bezig bent.

Willen ze bij jullie andere taken in die ruimte gaan stoppen omdat toch niemand er iets aan doet ofzo? (Tenmiste, dat ze dat denken?). Op zich hoort vakliteratuur lezen er ook al bij...
Ik sta wel ingeschreven in het lerarenregister (als één van de weinige docenten bij ons op school).

Ik weet niet waarom men hier nu opeens zo heftig mee bezig is. In de meeste teams verloopt de gesprekkencyclus al niet zoals het hoort, en dan komt het nogal raar over als je van de docenten wel verwacht dat ze zelf een bekwaamheidsdossier bijhouden. Te meer omdat dat dossier o.a. de afspraken/plannen in de school hoort te omvatten...
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:02:06 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130634608
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Niks mis mee. Die luie docenten een beetje scherp houden en de druk op de ketel houden.
Er is ook niets mis mee, maar volgens de wet BIO hoort de werkgever een dergelijk dossier bij te houden, en niet de werknemer. En bij ons wordt dat nu een beetje omgedraaid.
pi_130635575
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons op school zijn deskundigheidsbevordering en het bekwaamheidsdossier momenteel gloeiendhete hangijzers. Heeft hier iemand voor zichzelf een dergelijk dossier opgesteld?
In mijn laatste lesgevend jaar werd besloten dat alleen dingen die een getuigschrift opleverden nog meetelden voor de deskundigheidsbevordering. Nou is er in mijn vakgebied een beperkt aanbod aan zinnige cursussen, dus je houdt je vak vooral bij door veel te lezen. Maar dat levert geen getuigschrift op.

Door deze maatregel kreeg je dus de absurde situatie dat ik volgens de school mijn deskundigheid als lerares Klassieke Talen bevorder door minder boeken van geleerde Britten met nieuwe inzichten bij de geschriften van Cicero te lezen teneinde meer cursussen "wat kun je allemaal met een digibord" en "omgaan met pesten" te kunnen volgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door ShadyLane op 30-08-2013 14:45:13 ]
pi_130635804
En dan denk ik dus: heb eens wat vertrouwen in je personeel. Als ik een diploma Klassieke Talen heb, jaar in, jaar uit tevreden leerlingen, ouders en collega's heb en uitstekende examenresultaten behaal, dan mag je aannemen dat ik mijn vak voldoende bijhoud en dan ga je me niet lopen lastigvallen met formuliertjes waarop ik de uurtjes moet bijhouden die ik aan god weet welke stompzinnige opendeurcursus die toevallig wel een certificaat oplevert heb besteed.

Begin eerst maar eens te zorgen dat al je leraren de minimaal vereiste opleiding hebben gedaan om een bepaald vak in een bepaalde klas te mogen geven. Dat is nu nl. bij 30% van alle VO-lessen niet het geval. Zorg DAAR eerst eens voor, dat er overal een basis ligt, en ga daarna eventueel eens die andere 70% onder de loep houden.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:38:45 #128
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130635905
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:36 schreef ShadyLane het volgende:
En dan denk ik dus: heb eens wat vertrouwen in je personeel. Als ik een diploma Klassieke Talen heb, jaar in, jaar uit tevreden leerlingen, ouders en collega's heb en uitstekende examenresultaten behaal, dan mag je aannemen dat ik mijn vak voldoende bijhoud en dan ga je me niet lopen lastigvallen met formuliertjes waarop ik de uurtjes moet bijhouden die ik aan god weet welke stompzinnige opendeurcursus die toevallig wel een certificaat oplevert heb besteed.

Begin eerst maar eens te zorgen dat al je leraren de minimaal vereiste opleiding hebben gedaan om een bepaald vak in een bepaalde klas te mogen geven. Dat is nu nl. bij 30% van alle VO-lessen niet het geval. Zorg DAAR eerst eens voor, dat er overal een basis ligt, en ga daarna eventueel eens die andere 70% onder de loep houden.
Amen.
pi_130636713
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:17 schreef Jentin het volgende:

Is natuurlijk ook zo, maar ik denk (hoop) dat zoiets ook in de loop van de tijd groeit. Met andere woorden: het lijkt me niet de bedoeling dat ik nu alle studiebrochures uit m'n hoofd ga leren.

Dat moet inderdaad groeien, dus maak jezelf niet meteen gek met het idee dat je alles moet weten. Tegenwoordig kun je via internet natuurlijk ook veel vinden en er zijn veel sites waar leerlingen op kunnen kijken en dan kunnen doorklikken. Brochures kun je downloaden. Het is vooral ook van belang ze op die sites te wijzen en ze daarin 'wegwijs' te maken. Want vergeet niet (daar heb ik me dus ook wel eens over verwonderd..): de leerlingen maken veel gebruik van internet en sociale media maar als ze iets op moeten zoeken, komen ze er vaak niet uit!

Zo'n digitaal dossier/portfolio is echt aan te raden. Je kunt zoiets koppelen aan een leerlingvolgsysteem waar jouw school hoogstwaarschijnlijk al wel mee werkt. Op die manier kan jij, maar ook de mentor, volgen wat een leerling doet ter orientatie.

Verder is het van belang omdat steeds meer vervolgstudies 'bewijs' willen zien dat je gemotiveerd aan de studie begint. Decentrale selectie komt ook steeds meer voor. Als je zo'n dossier hebt opgebouwd, is dat heel handig.

Verder kun je overwegen om de leerlingen uit klas 5 (vwo) en klas 4 (havo) vrij te geven op de dag dat de open dag is op de universiteit en hogeschool die bij jouw leerlingen het meest populair is. En dat jij en een aantal mentoren ook naar die open dag gaan. Als mentoren naar aanleiding van het bezoek een mentorgesprek voeren met hun leerlingen heb je ook een goede follow-up. Leerlingen die er niet uit komen, en nog geen idee hebben, kunnen dan doorverwezen worden naar jou voor verdere gesprekken.

Er zijn veel verschillende manieren om het aan te pakken. :) . Maar het is in ieder geval fijn als je een goede structuur hebt en een soort 'stappenplan' die de leerlingen doorlopen. Dan weet iedereen waar ie aan toe is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130636970
Mijn vakgebied is zo breed (geschiedenis en maatschappijleer) dat er altijd wel een cursus is die daarin past. Zo heb ik vorig jaar een cursus fotojournalistiek gedaan in het kader van dseskundigheidsbevordering. Je moet er een beetje creatief mee omgaan en in ieder geval zelf het initiatief nemen en niet wachten tot de school voor jou gaat bepalen naar welke cursus je moet gaan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130637014
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:09 schreef mane het volgende:
Mijn vakgebied is zo breed (geschiedenis en maatschappijleer) dat er altijd wel een cursus is die daarin past. Zo heb ik vorig jaar een cursus fotojournalistiek gedaan in het kader van dseskundigheidsbevordering. Je moet er een beetje creatief mee omgaan en in ieder geval zelf het initiatief nemen en niet wachten tot de school voor jou gaat bepalen naar welke cursus je moet gaan.
punt is dat bij ons op school er vaak ook geen geld beschikbaar wordt gesteld voor congressen/studiedagen/dursussen buiten school. ik ben vorig jaar geweest, er wilden 5 of 6 collega's mee, ook van andere talen, dan konden we uitwisselen, maar ik mocht in mijn eentje :') is ook nog eens niks aan, alleen...

ik zie toffe cursussen bij APS maar ik weet vrij zeker dat ik te horen ga krijgen dat er geen geld voor is...
Kwak
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:11:41 #132
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130637065
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:09 schreef mane het volgende:
Mijn vakgebied is zo breed (geschiedenis en maatschappijleer) dat er altijd wel een cursus is die daarin past. Zo heb ik vorig jaar een cursus fotojournalistiek gedaan in het kader van dseskundigheidsbevordering. Je moet er een beetje creatief mee omgaan en in ieder geval zelf het initiatief nemen en niet wachten tot de school voor jou gaat bepalen naar welke cursus je moet gaan.
Dat snap ik, en ik weet ook altijd wel een mooie verantwoording te produceren hoe ik de uren heb ingezet / wil gaan inzetten. Maar er wordt nu dus verwacht dat we zelf een volledig bekwaamheidsdossier hebben en bijhouden, en volgens mij werkt dat toch niet helemaal zo.
pi_130637069
Maar daar hoort toch budget voor te zijn? Is toch vastgelegd? Of vergis ik me?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130637083
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:11 schreef mane het volgende:
Maar daar hoort toch budget voor te zijn? Is toch vastgelegd? Of vergis ik me?
jup. ik ga me er dit jaar eens op storten...
Kwak
pi_130637208
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat snap ik, en ik weet ook altijd wel een mooie verantwoording te produceren hoe ik de uren heb ingezet / wil gaan inzetten. Maar er wordt nu dus verwacht dat we zelf een volledig bekwaamheidsdossier hebben en bijhouden, en volgens mij werkt dat toch niet helemaal zo.
Nee, aan de andere kant vind ik het ook wel weer normaal dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het bijhouden van je ontwikkelingen als docent. Ik heb dat altijd liever maar zelf in de hand dan dat een ander zoiets voor me gaat doen, ook met het oog op eventuele toekomststappen (als je bijvoorbeeld gaat solliciteren). Ik denk wel dat zoiets het beste werkt in combinatie met jaarlijkse functioneringsgesprekken, waarbij jouw ontwikkeling dus het centrale thema hoort te zijn. Dan kun je op basis van de verslagen van die gesprekken + je eigen 'portfolio' een eind komen en kunnen ze je ook nooit wat maken (want alles vastgelegd) en heb je altijd een verhaal klaar als je verder wilt solliciteren. Of als je een hogere salarisschaal wilt! Dat laatste is ook niet onbelangrijk.

Jammergenoeg, zoals al werd aangegeven, ontbreekt op veel scholen zo'n echt professionele structuur. Maar wat betreft functioneringsgesprekken kun je ook zelf initiatief nemen. Als ik niet word uitgenodigd voor een gesprek, dan nodig ik mezelf uit.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130637301
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:15 schreef mane het volgende:

[..]

Nee, aan de andere kant vind ik het ook wel weer normaal dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het bijhouden van je ontwikkelingen als docent. Ik heb dat altijd liever maar zelf in de hand dan dat een ander zoiets voor me gaat doen, ook met het oog op eventuele toekomststappen (als je bijvoorbeeld gaat solliciteren). Ik denk wel dat zoiets het beste werkt in combinatie met jaarlijkse functioneringsgesprekken, waarbij jouw ontwikkeling dus het centrale thema hoort te zijn. Dan kun je op basis van de verslagen van die gesprekken + je eigen 'portfolio' een eind komen en kunnen ze je ook nooit wat maken (want alles vastgelegd) en heb je altijd een verhaal klaar als je verder wilt solliciteren. Of als je een hogere salarisschaal wilt! Dat laatste is ook niet onbelangrijk.

Jammergenoeg, zoals al werd aangegeven, ontbreekt op veel scholen zo'n echt professionele structuur.
zijn jullie bekend met thecrowd.nl ?
docenten die zelf trainignen organiseren en elkaar via the crowd uitnodigen. als je lid bent is alles gratis (250 euro per jaar, dat is volgens mij ook het budget dat de school voor je heeft, met het idee: docenten nemen hun professionalisatie in eigen hand)

http://www.thecrowd.nl/

ik ben volger, geen deelnemer nog...
Kwak
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:43:46 #137
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130638225
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:15 schreef mane het volgende:

[..]

Nee, aan de andere kant vind ik het ook wel weer normaal dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het bijhouden van je ontwikkelingen als docent. Ik heb dat altijd liever maar zelf in de hand dan dat een ander zoiets voor me gaat doen, ook met het oog op eventuele toekomststappen (als je bijvoorbeeld gaat solliciteren). Ik denk wel dat zoiets het beste werkt in combinatie met jaarlijkse functioneringsgesprekken, waarbij jouw ontwikkeling dus het centrale thema hoort te zijn. Dan kun je op basis van de verslagen van die gesprekken + je eigen 'portfolio' een eind komen en kunnen ze je ook nooit wat maken (want alles vastgelegd) en heb je altijd een verhaal klaar als je verder wilt solliciteren. Of als je een hogere salarisschaal wilt! Dat laatste is ook niet onbelangrijk.

Jammergenoeg, zoals al werd aangegeven, ontbreekt op veel scholen zo'n echt professionele structuur. Maar wat betreft functioneringsgesprekken kun je ook zelf initiatief nemen. Als ik niet word uitgenodigd voor een gesprek, dan nodig ik mezelf uit.
Ik houd alles goed bij, ik heb genoeg gespreksverslagen en cursuscertificaten om een goede map mee te vullen. Echter, in een bekwaamheidsdossier hoort de ontwikkeling van de docent in relatie tot o.a. het schoolplan te staan. Hiervoor is de school in beginsel verantwoordelijk!

En ook bij ons is het een bekend verschijnsel dat je alleen een cursus/seminar/whatever mag bezoeken als het niets kost en er geen lessen uitvallen. Wordt wel heel lastig zo.
pi_130639091
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:43 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik houd alles goed bij, ik heb genoeg gespreksverslagen en cursuscertificaten om een goede map mee te vullen. Echter, in een bekwaamheidsdossier hoort de ontwikkeling van de docent in relatie tot o.a. het schoolplan te staan. Hiervoor is de school in beginsel verantwoordelijk!
Goed dat je dat doet. En ja, dat laatste lijkt me inderdaad iets voor jouw leidinggevende.

quote:
En ook bij ons is het een bekend verschijnsel dat je alleen een cursus/seminar/whatever mag bezoeken als het niets kost en er geen lessen uitvallen. Wordt wel heel lastig zo.
Ja, dat is bizar. Lijkt me dat deskundigheidsbevordering deels in je eigen tijd gebeurt (door bijv vakliteratuur te lezen) en deels onder schooltijd als het niet anders kan. Verder vind ik het ook belachelijk dat het bijhouden van de vakliteratuur niet wordt meegeteld. Het is namelijk heel goed te merken aan een docent als hij dat wel doet en ook als hij dat niet doet. Ik heb dat bij mijn collega's in ieder geval altijd in de gaten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:56:27 #139
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130642318
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 16:07 schreef mane het volgende:

[..]

Goed dat je dat doet. En ja, dat laatste lijkt me inderdaad iets voor jouw leidinggevende.

[..]

Ja, dat is bizar. Lijkt me dat deskundigheidsbevordering deels in je eigen tijd gebeurt (door bijv vakliteratuur te lezen) en deels onder schooltijd als het niet anders kan. Verder vind ik het ook belachelijk dat het bijhouden van de vakliteratuur niet wordt meegeteld. Het is namelijk heel goed te merken aan een docent als hij dat wel doet en ook als hij dat niet doet. Ik heb dat bij mijn collega's in ieder geval altijd in de gaten.
Ik vraag me af of een schoolleiding zomaar mag bepalen of het lezen van vakliteratuur wel of niet meetelt.

Ik heb mij door de AOB laten vertellen dat de deskundigheidsbevordering van 10% in het leven is geroepen omdat een docent nooit 100% van zijn tijd actief aan zijn vastgelegde taken kan besteden. Soms moet je even brainstormen, inlezen, nadenken, extra overleggen met collega's, bijgespijkerd worden, enz.

In het bedrijfsleven is het heel gebruikelijk om een dergelijke marge in te bouwen bij het maken van begrotingen en het opstellen van offertes als het op ingeschatte arbeidsuren aankomt. Voor het onderwijs dient de deskundigheidsbevordering dan ook als een dergelijke marge, en men mag dus niet zonder meer bepalen hoe deze ruimte al dan niet wordt ingezet.

Sterker nog; iemand van de AOB heeft zelfs gezegd dat een docent inprincipe kan volstaan met het feit dat hij/zij dagelijks de krant leest om op de hoogte van de actualiteiten te blijven zodat hij deze in zijn lessen kan verwerken.
pi_130642628
Weer twee chaotische lessen gedraaid. Mijn band met deze klassen is echt 0. Ik ga volgende week toch maar consequenter aan de gang, maar vrees voor een vriespunt in het klassenklimaat. Maar ik ben het testen beu, ik geef ze totaal geen duidelijkheid en ben niet voorspelbaar in mijn handelen.
Dit, dus.
pi_130642639
Dubbel.
Dit, dus.
pi_130643015
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:07 schreef Buitendam het volgende:
Weer twee chaotische lessen gedraaid. Mijn band met deze klassen is echt 0. Ik ga volgende week toch maar consequenter aan de gang, maar vrees voor een vriespunt in het klassenklimaat. Maar ik ben het testen beu, ik geef ze totaal geen duidelijkheid en ben niet voorspelbaar in mijn handelen.
Wat voor vak geef je? En wat ging er mis?
There are only 151 Pokémon.
pi_130643255
Maatschappijleer, LIO. Dus eigenlijk loop ik tegen de reguliere drempels op. Dingen in het lokaal niet altijd opmerken, twijfels hoe te handelen, klassenmanagement is nog niet goed genoeg.
Dit, dus.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:37:23 #144
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130643607
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:28 schreef Buitendam het volgende:
Maatschappijleer, LIO. Dus eigenlijk loop ik tegen de reguliere drempels op. Dingen in het lokaal niet altijd opmerken, twijfels hoe te handelen, klassenmanagement is nog niet goed genoeg.
Waarschijnlijk heb je dit al vaak gehoord, maar kijk niet alleen naar de dingen die niet goed gaan!

Nu is het nog het begin van het school en heb je nog de mogelijkheid om de boel op de rit te krijgen. Tip: Vraag aan andere docenten die dezelfde klassen lesgeven om tips en vraag gerust een collega om een keertje met je mee te kijken voor feedback.
pi_130650146
Mane, wederom bedankt voor je uitgebreide opmerkingen over het decanaat, ik heb er wat aan :)

Wij hebben ook een bekwaamheidsdossier: een tamelijk sneu Word-documentje dat je geacht wordt zelf bij te houden. Dat is 't. Elk jaar zegt men dat het, nu écht, uitgangspunt wordt in de gesprekkencyclus die dit jaar, nu écht, van start gaat :')

Buitendam, balen dat het niet zo lekker loopt. De tips van TSE vind ik heel goede. Vrees niet teveel voor dat vriespunt, leerlingen waarderen het vaak juist als je de touwtjes in handen neemt. Het lastige is alleen, denk ik zo, om daarin een manier te vinden die bij jou past. Het is ook lastig om keuzes te maken over hoe te handelen ('Is dat niet gek?' 'Is dat te soft?' 'Te streng?' 'Misschien pak ik de verkeerde' enz.) Daar moet je denk ik door ervaring wat vertrouwen in opbouwen :) Succes in elk geval, het komt vast in orde :).
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:19:52 #146
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130650636
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:09 schreef Jentin het volgende:
Elk jaar zegt men dat het, nu écht, uitgangspunt wordt in de gesprekkencyclus die dit jaar, nu écht, van start gaat :')

We zouden zo collega's kunnen zijn als ik dit zo lees...

Ben wel benieuwd naar dat documentje; wat staat daar zoal in?
pi_130651769
Wij hebben nieuwe lestijden dit jaar. Voor de bovenbouw vier blokken van 70 minuten met maar één pauze van 15 minuten tussen blok 2 en 3, best heftig vind ik, ook (vooral :)) voor mezelf! Na blok 4 dan wel een langere pauze, maar toch ...
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:49:48 #148
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130652209
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:40 schreef Naamah het volgende:
Wij hebben nieuwe lestijden dit jaar. Voor de bovenbouw vier blokken van 70 minuten met maar één pauze van 15 minuten tussen blok 2 en 3, best heftig vind ik, ook (vooral :)) voor mezelf! Na blok 4 dan wel een langere pauze, maar toch ...
En hoeveel van die blokken hebben jullie maximaal per dag? Niet meer dan 6 mag ik hopen?
pi_130652388
Maximaal 6 inderdaad. Maar van 8.30 tot 13.30 met maar een kwartiertje pauze, pfew!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:12:44 #150
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130653550
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:52 schreef Naamah het volgende:
Maximaal 6 inderdaad. Maar van 8.30 tot 13.30 met maar een kwartiertje pauze, pfew!
Da's inderdaad heftig, voor zowel leerlingen als docenten. Dan zou je haast blij worden van veel tussenuren. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')