abonnement Unibet Coolblue
pi_130601345
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Docenten hebben sowieso vaak de neiging om meteen het negatieve in de leerling of van een situatie in te zien. Een hele hoop situaties en problemen zouden voorkomen kunnen worden als docenten eens kritisch naar hun eigen handelen keken en eens de positieve kant van leerlingen zouden bekijken. Maar te vaak wordt de klas als "de vijand" gezien. Zo staan ze ook voor de klas.

[..]

Ik vond dat altijd wel fijn, een decaan die je zo een rits opleidingen kon opnoemen die misschien wel relevant zouden kunnen zijn als een leerling daar om vroeg. Of die je precies alle ins-and-outs van een studie kon oplepelen.

Is natuurlijk ook zo, maar ik denk (hoop) dat zoiets ook in de loop van de tijd groeit. Met andere woorden: het lijkt me niet de bedoeling dat ik nu alle studiebrochures uit m'n hoofd ga leren.

Je opmerking over 'de vijand' herken ik trouwens ook. Sommigen gaan er standaard vanuit dat de klas erop uit is om ze onderuit te halen of tegen te werken. Zo dacht ik trouwens zelf ook toen ik net begon. Ik vond zo'n groep tamelijk eng en de reactie van anderen mensen ('Werk jij op een school? Met pubers? Nou, pfoeh, lijkt me verschrikkelijk!') hielp ook niet echt. Inmiddels heb ik al lang ervaren dat de meeste leerlingen echt welwillend zijn.
pi_130601365
Lesgeven op het vmbo vereist ook wellicht een extra hersenkwab voor geduld en zelfbeheersing.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 17:21:04 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130601492
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:17 schreef Friek_ het volgende:
Lesgeven op het vmbo vereist ook wellicht een extra hersenkwab voor geduld en zelfbeheersing.
Mwah... Zaken als "menselijk zijn", "interesse tonen" en "positieve instelling" zouden bij elke docent aanwezig moeten zijn.
.
pi_130601510
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:17 schreef Jentin het volgende:

[..]

Is natuurlijk ook zo, maar ik denk (hoop) dat zoiets ook in de loop van de tijd groeit. Met andere woorden: het lijkt me niet de bedoeling dat ik nu alle studiebrochures uit m'n hoofd ga leren.

Je opmerking over 'de vijand' herken ik trouwens ook. Sommigen gaan er standaard vanuit dat de klas erop uit is om ze onderuit te halen of tegen te werken. Zo dacht ik trouwens zelf ook toen ik net begon. Ik vond zo'n groep tamelijk eng en de reactie van anderen mensen ('Werk jij op een school? Met pubers? Nou, pfoeh, lijkt me verschrikkelijk!') hielp ook niet echt. Inmiddels heb ik al lang ervaren dat de meeste leerlingen echt welwillend zijn.
Ik heb volgend jaar een mentorklas met flink wat "moeilijke gevallen" als ik het aan collega's zou vragen weet ik al wat voor verhalen ik krijg. Een aantal daarvan ken ik nog niet persoonlijk, en die ga ik dus ook absoluut niet als moeilijk geval benaderen. Een paar van hen ken ik wel, en dat zijn stuk voor stuk lastige, maar echt goeie jongens, kan ik mee lezen en schrijven.

Vorig jaar is t me goed bevallen om "het zusje van X en X" die iedereen "een portret" noemde zo open mogelijk te benaderen. Dat is dit jaar weer de insteek. Ik ga me niet laten bangmaken door collega's of verhalen!
Kwak
pi_130601550
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:17 schreef Jentin het volgende:

[..]

Is natuurlijk ook zo, maar ik denk (hoop) dat zoiets ook in de loop van de tijd groeit. Met andere woorden: het lijkt me niet de bedoeling dat ik nu alle studiebrochures uit m'n hoofd ga leren.

Je opmerking over 'de vijand' herken ik trouwens ook. Sommigen gaan er standaard vanuit dat de klas erop uit is om ze onderuit te halen of tegen te werken. Zo dacht ik trouwens zelf ook toen ik net begon. Ik vond zo'n groep tamelijk eng en de reactie van anderen mensen ('Werk jij op een school? Met pubers? Nou, pfoeh, lijkt me verschrikkelijk!') hielp ook niet echt. Inmiddels heb ik al lang ervaren dat de meeste leerlingen echt welwillend zijn.
we werken bij ons op school trouwens met dedecaan.net. daar doen leerlingen opdrachten en verplcihte activiteiten/verslagen digitaal.
Kwak
pi_130601824
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
Als je de bachelorfase van een universitaire opleiding als een aparte opleiding wil zien. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 29 augustus 2013 @ 17:32:57 #107
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130601883
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:21 schreef kwakz0r het volgende:
Vorig jaar is t me goed bevallen om "het zusje van X en X" die iedereen "een portret" noemde zo open mogelijk te benaderen. Dat is dit jaar weer de insteek. Ik ga me niet laten bangmaken door collega's of verhalen!
Inderdaad!
Gisteren gehoord dat een collega zei: "Ah, jij bent het broertje van [naam]?? Ga jij maar vooraan zitten!" De leerling naderhand verbouwereerd tegen mij: "Ik had nog geen wóórd gezegd, meneer...".

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:22 schreef kwakz0r het volgende:
we werken bij ons op school trouwens met dedecaan.net. daar doen leerlingen opdrachten en verplcihte activiteiten/verslagen digitaal.
Prima site inderdaad.
.
pi_130602101
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:40 schreef Jentin het volgende:

[..]

Bedankt! Ik ben decaan bovenbouw havo/vwo. Ik ga een tweedaagse cursus aan de UU doen voor wat praktische handreikingen. Voor gesprekvoering heb ik inmiddels al diverse cursusjes/werkgroepjes/workshops achter de rug, ik denk dat dat wel lukt.
Die Facebookpagina vind ik een goede tip, daar ga ik mee aan de slag. Een dossier of portfolio hebben wij niet. Sowieso was het hele studie- en profielkeuzegebeuren tamelijk vrijblijvend (de vorige decaan was erg van de 'graag of niet, mij boeit 't niet meer zo'-school). Ik weet nog niet precies hoe, maar dat wil ik op termijn wel veranderen. Nu zijn er in mijn ogen nog teveel leerlingen die een studie kiezen zonder ooit de instelling in kwestie bezocht te hebben (en vervolgens na twee maanden stoppen).
Mijn ervaring.
- meerdere dagen meelopen per opleiding (onofficiëel, geen meeloopdagen!) met verschillende vakken en activiteiten per dag
- boeken inkijken
- jezelf informeren wat voor specialisaties er allemaal zijn en wat je hiermee kan gaan doen

Helaas is er ook dan nog een groot risico dat je verkeerd kiest. Succes er mee! Als je meer informatie wil over TU-opleidingen stuur me dan maar een PM of open een draad. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130602265
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mijn ervaring.
- meerdere dagen meelopen per opleiding (onofficiëel, geen meeloopdagen!) met verschillende vakken en activiteiten per dag
- boeken inkijken
- jezelf informeren wat voor specialisaties er allemaal zijn en wat je hiermee kan gaan doen

Helaas is er ook dan nog een groot risico dat je verkeerd kiest. Succes er mee! Als je meer informatie wil over TU-opleidingen stuur me dan maar een PM of open een draad. ;)
_O- gelukkig hoeft ze natuurlijk geen les meer te geven daarnaast, en zijn er maar 250 verschillende studies...
Kwak
pi_130603599
Niet voor haar slimpie, voor de leerling en enkel voor die opleidingen die de leerling overweegt!
Als je het goed plant dan kan je tijdens de vakanties al wat dagen gebruiken en een paar dagen spijbelen voor je studiekeuze is ook geen ramp als de leerling er goed voor staat.

Jij overdrijft trouwens schromelijk met het aantal opleidingen. Officiëel zal dit wel ongeveer het aantal zijn, in de praktijk zijn er nogal wat overlappingen en zijn veel opleidingen die een verschillende naam hebben ongeveer hetzelfde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130603691
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet voor haar slimpie, voor de leerling en enkel voor die opleidingen die de leerling overweegt!
Als je het goed plant dan kan je tijdens de vakanties al wat dagen gebruiken en een paar dagen spijbelen voor je studiekeuze is ook geen ramp als de leerling er goed voor staat.
Oh, lol, sorry.
Kwak
  donderdag 29 augustus 2013 @ 18:26:41 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130603751
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
een paar dagen spijbelen voor je studiekeuze is ook geen ramp als de leerling er goed voor staat.
Bij ons krijgen de leerlingen daar vrij voor.
.
pi_130603756
Geen probleem.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130603771
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bij ons krijgen de leerlingen daar vrij voor.
Mooi!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130606278
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Inderdaad!
Gisteren gehoord dat een collega zei: "Ah, jij bent het broertje van [naam]?? Ga jij maar vooraan zitten!" De leerling naderhand verbouwereerd tegen mij: "Ik had nog geen wóórd gezegd, meneer...".

Heb je houtlijm? Mijn klomp is spontaan gebroken. :{

Nog maar een kleine week en dan begint mijn afstudeerstage. Hoop ik. :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_130606579
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:21 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik ga me niet laten bangmaken door collega's of verhalen!
Groot gelijk. Ik heb die fout voorheen wel gemaakt en het wordt echt een soort self fulfilling prophecy. Nu benader ik 'lastige' leerlingen ook zoveel mogelijk neutraal en vaak worden dat dan de leukste in je klas.

Dedecaan.net is dus de moeite waard. Mijn voorganger heeft het me wel getoond, met de inspirerende woorden 'Het is helaas de toekomst, ik denk dat 't wel wat is, maar ik had er geen zin meer in.' :+
Leerlingen krijgen bij ons trouwens ook 'gewoon' vrij voor open dagen en proefstuderen etc. (Tenzij ze 20 keer per jaar willen gaan ofzo.)
pi_130608093
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 19:32 schreef Jentin het volgende:

[..]

Groot gelijk. Ik heb die fout voorheen wel gemaakt en het wordt echt een soort self fulfilling prophecy. Nu benader ik 'lastige' leerlingen ook zoveel mogelijk neutraal en vaak worden dat dan de leukste in je klas.

Dedecaan.net is dus de moeite waard. Mijn voorganger heeft het me wel getoond, met de inspirerende woorden 'Het is helaas de toekomst, ik denk dat 't wel wat is, maar ik had er geen zin meer in.' :+
Leerlingen krijgen bij ons trouwens ook 'gewoon' vrij voor open dagen en proefstuderen etc. (Tenzij ze 20 keer per jaar willen gaan ofzo.)
Ja, het opzetten is natuurlijk wel wat werk, maar er zit een hele Community van decanen achter een Ik bel info over open dagen vuur leerlingen en een forum enzo.
Kwak
pi_130608284
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 19:32 schreef Jentin het volgende:

[..]

Groot gelijk. Ik heb die fout voorheen wel gemaakt en het wordt echt een soort self fulfilling prophecy. Nu benader ik 'lastige' leerlingen ook zoveel mogelijk neutraal en vaak worden dat dan de leukste in je klas.
Er is ook onderzoek naar gedaan, en - voor zover je sociaalwetenschappelijk onderzoek moet willen geloven - blijkt het ook zo te zijn dat het beeld dat je van een klas hebt voor je er les aan hebt gegeven bevestigd wordt tijdens het lesgeven. De kinderen gaan zich ernaar gedragen omdat jij die verwachting impliciet of expliciet uitdraagt.
pi_130608985
^Pygmalion Effect (of broertje Golem Effect), geloof ik. Is volgens mij ook prima met cijfertjes te bewijzen hoor, als je kleine effect size niet zo heel erg vindt. Misschien een idee voor afstudeerproject... *noteert*
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  donderdag 29 augustus 2013 @ 21:05:01 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130610615
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 20:15 schreef Sloggi het volgende:
Er is ook onderzoek naar gedaan, en - voor zover je sociaalwetenschappelijk onderzoek moet willen geloven - blijkt het ook zo te zijn dat het beeld dat je van een klas hebt voor je er les aan hebt gegeven bevestigd wordt tijdens het lesgeven. De kinderen gaan zich ernaar gedragen omdat jij die verwachting impliciet of expliciet uitdraagt.
Dat geloof ik meteen. "Hoe meer je op een leerling zeurt, des te meer redenen zal hij je geven om te zeuren", heb ik ooit eens ergens gelezen.
.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:26:58 #121
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130631034
Bij ons op school zijn deskundigheidsbevordering en het bekwaamheidsdossier momenteel gloeiendhete hangijzers. Heeft hier iemand voor zichzelf een dergelijk dossier opgesteld?
pi_130631838
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons op school zijn deskundigheidsbevordering en het bekwaamheidsdossier momenteel gloeiendhete hangijzers.
Niks mis mee. Die luie docenten een beetje scherp houden en de druk op de ketel houden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2013 12:53:16 ]
pi_130633320
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons op school zijn deskundigheidsbevordering en het bekwaamheidsdossier momenteel gloeiendhete hangijzers. Heeft hier iemand voor zichzelf een dergelijk dossier opgesteld?
Ik ben net klaar met mijn ICLON dossier, maar ben wel bezig met het verzamelen van getuigschriften van conferenties en cursussen die ik gevolgd heb, bijvoorbeeld ook op coursera. Als ik bevoegd ben schrijf ik me in bij registerleraar, daar kun je het ook bijhouden en het gebruiken om aan te tonen dat je ermee bezig bent.

Willen ze bij jullie andere taken in die ruimte gaan stoppen omdat toch niemand er iets aan doet ofzo? (Tenmiste, dat ze dat denken?). Op zich hoort vakliteratuur lezen er ook al bij...
Kwak
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:52:08 #124
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130634249
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:30 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik ben net klaar met mijn ICLON dossier, maar ben wel bezig met het verzamelen van getuigschriften van conferenties en cursussen die ik gevolgd heb, bijvoorbeeld ook op coursera. Als ik bevoegd ben schrijf ik me in bij registerleraar, daar kun je het ook bijhouden en het gebruiken om aan te tonen dat je ermee bezig bent.

Willen ze bij jullie andere taken in die ruimte gaan stoppen omdat toch niemand er iets aan doet ofzo? (Tenmiste, dat ze dat denken?). Op zich hoort vakliteratuur lezen er ook al bij...
Ik sta wel ingeschreven in het lerarenregister (als één van de weinige docenten bij ons op school).

Ik weet niet waarom men hier nu opeens zo heftig mee bezig is. In de meeste teams verloopt de gesprekkencyclus al niet zoals het hoort, en dan komt het nogal raar over als je van de docenten wel verwacht dat ze zelf een bekwaamheidsdossier bijhouden. Te meer omdat dat dossier o.a. de afspraken/plannen in de school hoort te omvatten...
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:02:06 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130634608
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Niks mis mee. Die luie docenten een beetje scherp houden en de druk op de ketel houden.
Er is ook niets mis mee, maar volgens de wet BIO hoort de werkgever een dergelijk dossier bij te houden, en niet de werknemer. En bij ons wordt dat nu een beetje omgedraaid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')