Dit is me ook wel eens overkomen, inderdaad. Van die vmbo-schoffies die plots in de klas kwamen lopen en de klas weigerden te verlaten. Zomaar, zonder reden. Ik stond vrij perplex dat ze mijn aanwijzing om later maar weer terug te komen simpelweg weigerden op te volgen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 12:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Tja, soms ontkom je er niet aan![]()
Altijd nep-boos zijn. Als je helemaal over de rooie gaat voor de klas, kun je niet meer logisch nadenken, plus het maakt totaal geen indruk op de leerlingen. Die vinden het alleen maar leuk. Altijd een paar gradaties vóór je woede-explosie maatregelen nemen. Maar inderdaad, in de beginperiode kan het voorkomen dat je ontploft.
Ik ben overigens meestal teleurgesteld, i.p.v. boos. Soms ook gespeeld, hoor. Maar dat maakt véél meer indruk op leerlingen, dan een ontploffing.![]()
ik heb destijds de conciërge gebeld toen me zo iets gebeurde. Toen was hij weg voor de conciërge er wasquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dit is me ook wel eens overkomen, inderdaad. Van die vmbo-schoffies die plots in de klas kwamen lopen en de klas weigerden te verlaten. Zomaar, zonder reden. Ik stond vrij perplex dat ze mijn aanwijzing om later maar weer terug te komen simpelweg weigerden op te volgen.
Nu hebben we het wel over een fiks aantal jaar geleden, maar tegenwoordig zou ik niet meer 'ontploft' zijn in die situatie (ik reageerde eerder boos). Dat helpt inderdaad toch niet. Wat ik wel zou doen, weet ik nog niet precies.
Ach, laatste minuut geregel. Heerlijk studentikoos toch?quote:Op maandag 26 augustus 2013 10:29 schreef kwakz0r het volgende:
en ik wil zo onderhand mijn rooster wel eens wetenvoorheen kreeg je die in de tweede week van de vakantie al, nu nog niets gehoord...
we kunnen deze week op school terecht om ons lokaal in te richten, er is mij een lokaal beloofd, maar ik weet dus niet of het gelukt is en welk lokaal het is
Inderdaad. En bedenk het maar zo: het kan altijd erger.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:01 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach, laatste minuut geregel. Heerlijk studentikoos toch?
Wel verwarming?quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef -J-D- het volgende:
Ik zit twee uur in een lokaal zonder bord.
Hehe, insiders-grapje. We zijn verhuisd naar de overkant, ex-collega. En ja, daar is wel verwarming. Staat gelukkig uitquote:
Je kunt nog altijd de muur vol kalken.quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef -J-D- het volgende:
Ik zit twee uur in een lokaal zonder bord.
Met whiteboardstiften kun je ook gooien hoor...quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef Janneke141 het volgende:
Maar in tegenstelling tot whiteboardstiften kun je met krijtjes prima gooien
Sommige white boards ook welquote:Op maandag 26 augustus 2013 21:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Je kunt nog altijd de muur vol kalken.
[..]
Met whiteboardstiften kun je ook gooien hoor...
Nou ja, we krijgen het altijd in de tweede week van de vakantie dus het valt en beetje op nu. Ik overleef het uiteraard welquote:Op maandag 26 augustus 2013 20:48 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Inderdaad. En bedenk het maar zo: het kan altijd erger.
hoe oud?quote:Op maandag 26 augustus 2013 18:07 schreef Bleie het volgende:
Vandaag eerste dag van de introductie, dus kennisgemaakt met mijn slb-klas. Erg veel meisjes, maar ze lijken me leuk. Waren nu nog heel rustig, dat zal nog wel veranderen.![]()
Morgen dag 2, strandtoernooi bij Zandvoort. Lekker middagje in de zon zitten.
Tip. Jouw bijziende leerlingen zullen het zeer op prijs stellen als jij zo veel mogelijk slecht zichtbare kleuren mijdt en regelmatig dat bord goed schoonwast met water en pas er op schrijft wanneer het weer is opzo gedroogd. Je zou denken dat het vanzelfsprekend is dat iedereen die slecht ziet een bril of lenzen heeft en dat een bril of lenzen altijd voldoende helpt maar helaas, beide zijn niet vanzelfsprekend.quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Inderdaad, ik zit twee uur in een lokaal met een krijtbord![]()
Hahaha.. dat dat nog bestaat, anno 2013. Ik ben in de loop der jaren zo verknocht geraakt aan mijn whiteboard. Ik zal na die twee lesuren in dat lokaal wel weer zo wit als een pak bakmeel zijn. Ik haat 't.
Toch blijft het een individueel proces. Ik heb meer met de aanpak van docenten die leerlingen laat samenwerken en zelf met groepjes aan de slag gaat om te differentiëren, waardoor interactie centraal staat. Door de leerling op iPads te laten werken vervalt de communicatie tussen leerlingen en dat is op die leeftijd zo ontzettend belangrijk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:47 schreef Bleie het volgende:
In het Parool stond gisteren trouwens een interessant stuk over een iPadschool in Amsterdam Zuidoost. Bepaald niet het blanke, hoogopgeleide publiek waar het hier in het topic eerder over ging. De school houdt daar in het concept dan ook rekening mee, stond er: de kinderen zitten gewoon in een vaste groep, met een vaste leerkracht, zodat ze voldoende structuur krijgen. Verder is de iPad vooral een aanvulling op het bestaande materiaal. Dingen die ze anders met een boekje zouden doen, doen ze nu op de iPad, waardoor er veel beter gedifferentieerd kan worden, en worden aangesloten bij wat het kind al kan, of juist nog niet. De school heeft er ook voor gekozen om als school de iPads aan te schaffen, dus de kinderen hoeven dat niet zelf te doen. Vanwege de veiligheid mogen ze ze ook niet mee naar huis nemen, dat is dan wel weer beetje treurig, maar ik zou in Zuidoost toch ook liever niet een kleuter met een iPad over straat sturen. Wat ik las, vond ik in elk geval erg goed klinken, en sluit erg aan bij mijn visie op goed onderwijs: stimulerend, aansluitend op het niveau van de individuele leerling, modern, afwisselend. Echt prima.
Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
pas er op schrijft wanneer het weer is opzo gedroogd.
Het werkt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven?
Laten we dit even bij de ervaringsdeskundigen neerleggen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:10 schreef Alentejana het volgende:
Maar er zijn ook scholen waar de leraren gewoon wiet zitten te roken voor de klas, in het kader van lang leven de vrijheid en je hoeft niet te verbergen dat het bestaat.
Zo zwart-wit als jij het stelt, vind ik het nu ook weer niet. Leraren moeten inderdaad het voorbeeld geven, maar we hoeven ook niet roomser dan de paus te zijn. Ik ga af en toe ook eens goed los, maar ik stap dan ook niet in dezelfde plaats als leerlingen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik weet eigenlijk nog niet wat ik van die kwestie vind.
Ik heb het er vanmiddag met mijn leerlingen over gehad, hoe ze het zouden vinden als ik XTC zou gebruiken in het weekend. Zij vonden dat geen probleem, zolang zij er niks van merkten in de klas. Wat ik in mijn privétijd deed, moest ik zelf weten.
Ik vind - en dan klink ik misschien ouderwetsch - dat leraren toch een voorbeeldfunctie hebben. Hoe kun je nog geloofwaardig over komen als leraar, als autoriteit, als je trots zit te vertellen over je drugsgebruik - en vooral hoe geweldig het wel niet was? Ik lees reacties van mensen die zeggen dat het in haar privéleven gebeurd is. Maar zouden die mensen nog steeds zo reageren als hun zoon of dochter les van die docente zou krijgen? Hoe serieus zou je Willem-Alexander nemen als die ladderzat in de heg aangetroffen werd en vervolgens zou zeggen: "Ach, het is pas de 5e fles vandaag". Die docente had dat moeten weten toen ze met die journalisten praatte.
Ik las ook ergens als reactie dat "de leerlingen die docente nu vast en zeker wel 'cool' zouden vinden". Nou, als je vanwege dát feit nu opeens 'cool' zou moeten zijn.... Laat mij dan maar een 'coole' docent zijn omdat ik goede lessen geef, uitleg geef op een manier dat de leerlingen het begrijpen en ze weten dat ze ook met hun problemen bij mij terecht kunnen.
ik vertel het niet trots aan de krant nee. maar lln hebben me wel eens gevraagd, in een bepaalde context van een lesonderwerp, of ik wel eens drugs had gebruikt. ik heb toen wel verteld dat ik ook wel eens geblowd had, maar dat ik er niets aan vond, ik werd er vooral moe misselijk van, en dat ik dus niet de behoefte heb gehad het vaker te doen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
nee, dat zeker niet, maar dat vind ik wat anders.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
Ik stel helaas nog jaarlijks vast dat veel docenten het doen. Wanneer ik spreek over niet op een nat...bedoel ik op een kurkdroog... dus niet schrijven als het half is opgedroogd. Nummer 1 reden waarom het bord veel slechter zichtbaar is dan zou hoeven: het wordt te weinig gewassen en ze laten het niet goed opdrogen, hierdoor krijg je kalk op kalk en vermindert het contrast sterk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven?
nou dan is hij/zij echt een uitzondering hoor.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:49 schreef Friek_ het volgende:
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef.Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.
Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:49 schreef Friek_ het volgende:
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef.Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.
Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
eerstegraads docenten hebben in principe altijd twee Masters, maar dat zijn natuurlijk geen drie volledige studies. dat komt idd niet vaak meer voor lijkt me...quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:08 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:08 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
ja, dat zijn geen drie volledige studies! een BA is geen volledige studie, en een tweede master is geen volledige studie.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.
Wat jij vindt moet je blauw verven en naar de politie brengen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:16 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, dat zijn geen drie volledige studies! een BA is geen volledige studie, en een tweede master is geen volledige studie.
Drie volledige studies zie ik als: BA+MA economie, BA+MA rechten, BA+MA wiskunde...
nee, maar seriously, ik denk gewoon dat dat niet was wat Friek bedoeldequote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat jij vindt moet je blauw verven en naar de politie brengen.
Denken moet je aan een paard overlaten, dat heeft een groter hoofd dan jij.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
nee, maar seriously, ik denk gewoon dat dat niet was wat Friek bedoelde
ja nou heb ik niks meer terug te zeggen. vuil gaat voor de bezem, stront komt achter de koe, etc.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Denken moet je aan een paard overlaten, dat heeft een groter hoofd dan jij.
Hij had het nergens over een 'volledige' studie, en jammer genoeg staan bachelors en masters tegenwoordig in theorie op zichzelf.
Ja, op die manier heb ik zometeen ook drie 'studies' afgerond. Ik doelde eerder op wat kwakz0r zei.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.
Een tip van een scholier , klas 5VWO. Probeer gewoon ook veel van alle opleidingen af te weten en wat ze inhouden.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 16:06 schreef Jentin het volgende:
Morgen ga ik weer eens voorzichtig rondkijken op school, vrijdag apv en maandag weer beginnen. Vanaf dit jaar ben ik ook decaan havo/vwo: superleuk, maar nu het dichtbij komt, vind ik het toch ook tamelijk spannend, merk ik. Nog meer decanen hier, toevallig? (Liefst met briljante tips, natuurlijk)
Bedankt! Ik ben decaan bovenbouw havo/vwo. Ik ga een tweedaagse cursus aan de UU doen voor wat praktische handreikingen. Voor gesprekvoering heb ik inmiddels al diverse cursusjes/werkgroepjes/workshops achter de rug, ik denk dat dat wel lukt.quote:
Bedankt. Ik ga me wel inlezen ja, want ik weet wel het een ander, maar ben geen wandelende studiegids (al is dat volgens mij ook niet per se de bedoeling) en veel van wat ik ook weet, is ook op basis van vrienden die een bepaalde studie hebben gedaan. Dus ook voor mij wordt het studeren dit jaarquote:Op donderdag 29 augustus 2013 13:57 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Een tip van een scholier , klas 5VWO. Probeer gewoon ook veel van alle opleidingen af te weten en wat ze inhouden.
Eindelijk leer ik reflecteren. Godzijdank!quote:Leerling Peter loopt er in de ogen van zijn docent vaak de kantjes vanaf. Deze docent
heeft de leerlingen in het kader van een project zelfstandig leren aan een opdracht gezet
die drie lessen beslaat en eindigt met het schrijven van een verslag. In de tweede van
de drie lessen ziet hij dat Peter met iets totaal anders bezig is. Zijn automatische reactie
is er één van irritatie (gevoel). Van daaruit spreekt hij de leerling aan: ‘O, jij maakt er dus
weer een potje van’ (handelen). Deze reactie roept bij de leerling irritatie op (gevoel) en 4
leidt ertoe dat die nog minder zin heeft in de opdracht (‘willen’) en meent dat de docent
toch wel een negatief beeld over hem zal houden (denken van de leerling). Het gevolg is
dat Peter nog meer een leerling wordt die de kantjes ervan afloopt (handelen).
In de meeste gevallen waarin een docent iets heeft ervaren tijdens de les dat hem of haar
na afloop nog bezig houdt, is sprake van dit soort ‘circulaire processen’, ofwel ‘positieve of
negatieve spiralen’ (zie bijv. Wubbels et al., 1989). Een analyse van de relatie tussen de 8
vakjes kan de docent in ons voorbeeld van fase 2 naar fase 3 helpen: er ontstaat dan een
dieper doorzien van circulaire processen in de relatie docent-leerlingen. En daar is het om
te doen bij reflectie: het ontdekken van een nieuwe structuur. Vervolgens kan bewustzijn
van zo'n circulair proces helpen om alternatief gedrag te ontwikkelen (fase 4) en zo het
systeem te doorbreken (zie ook Korthagen, 1993). De docent kan bijvoorbeeld besluiten
Peter eens bewust positief tegemoet te treden. Daarmee is de cirkel rond: fase 5 is bereikt.
De docent probeert de nieuwe aanpak uit. Daarna is het wel van belang dat de
reflectiespiraal verder gaat: Hoe werkte de nieuwe aanpak? Wat voelde de docent erbij,
wat deed hij precies, wat zou Peter gedacht en gevoeld hebben en was er een verschil
zichtbaar in Peters manier van reageren? En hoe beïnvloedde dat de docent weer? Et
cetera. Het is essentieel dat op zo'n manier verder wordt gegaan met oorspronkelijke
aandachtspunt (in dit geval de relatie met Peter): er ontstaat pas een concave
professionele ontwikkeling als fase 5 weer opgevat wordt als fase 1 van een volgende
cyclus.
Ik vond dat altijd wel fijn, een decaan die je zo een rits opleidingen kon opnoemen die misschien wel relevant zouden kunnen zijn als een leerling daar om vroeg. Of die je precies alle ins-and-outs van een studie kon oplepelen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 15:40 schreef Jentin het volgende:
ben geen wandelende studiegids (al is dat volgens mij ook niet per se de bedoeling)
Vaak is een breed begrip. Soms wel ja. Dan hoor je een docent over leerlingen praten en dan denk je 'wat doe jij eigenlijk nog in het onderwijs?'quote:Op donderdag 29 augustus 2013 16:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Docenten hebben sowieso vaak de neiging om meteen het negatieve in de leerling of van een situatie in te zien. Een hele hoop situaties en problemen zouden voorkomen kunnen worden als docenten eens kritisch naar hun eigen handelen keken en eens de positieve kant van leerlingen zouden bekijken. Maar te vaak wordt de klas als "de vijand" gezien. Zo staan ze ook voor de klas.
Ik kom het dus VAAK tegen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 17:14 schreef Sloggi het volgende:
Vaak is een breed begrip. Soms wel ja.
Slechte zaak.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 17:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik kom het dus VAAK tegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |