Om terug te komen op kwakz0r, dat wisselt van sportdag tot (meerdaagse) excursie. Zelf ben ik bij de eerste activiteit aanwezig.quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik gooide het vorige topic dicht. We eindigden met de introductiedag/activiteiten morgen.
Leuk! Ik was mentor van de derde twee jaar lang, die hadden geen andere activiteit dan rooster halen en kennismaken met mentor. Nu van de vierde, die gaan naar een klim en survival centrum voor teambuildende activiteiten. Ben benieuwd!quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:20 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Om terug te komen op kwakz0r, dat wisselt van sportdag tot (meerdaagse) excursie. Zelf ben ik bij de eerste activiteit aanwezig.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik volg een nerdopleiding waarvoor regelmatig met een computer moet worden gewerkt (simulatie, modellering). Soms ontkom je er inderdaad niet aan maar less is more, de computer wordt te veel misbruikt. Ik denk dan ook aan bijvoorbeeld het grafisch rekenmachientje wat er voor zorgt dat je zelf niet nadenkt. Wat eerder werd gezegd over de PP-hell, ook daar ben ik het mee eens. Veel vaker wel dan niet leest de docent/leraar enkel de PP-presentatie, dat werkt didactisch gezien totaal niet. Je kan nu eenmaal niet tegelijkertijd lezen en luisteren en je kan enkel tektsjes in telegramstijl noteren omdat je zo weinig woorden kunt plaatsen op 1 swlide. Waarvoor wel de computer te gebruiken? Als er heel erg veel gerekend moet worden (simulatie, modellering) of als je documentjes maakt.quote:Dat ik het niet zo op digitale zaken in het middelbaar onderwijs heb zegt niets, maar dan ook niets over wat ik vind van jouw kwaliteiten als docente. Ik vind namelijk helemaal NIETS van jouw kwaliteiten op dat gebied, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Wel zeg ik dat ik de focus op het digitale, ondanks de 'o zo moderne tijden van tegenwoordig' persoonlijk niet zulke logische en fijne ontwikkelingen vind. Niet meer en niet minder. Dat een en ander verplicht is, daar kom je niet onderuit (soms helaas), en mijn opmerkingen zijn ook, wederom, niet op jou persoonlijk gericht, maar meer op de algemene focus op dat digitale gedoe.
Wij leerden gewoon brieven schrijven met pen en papier, net als jij, ongetwijfeld, en ik hecht daar nog steeds veel waarde aan; waar kán die tablets en laptops vermijden in het onderwijs, of dat nu voortgezet of wetenschappelijk onderwijs is.
Ik heb me niet in de discussie gemengd maar het wel gevolgd.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:54 schreef kwakz0r het volgende:
Is het nou echt zo raar dat ik het persoonlijk opvat als ik met enthousiaste ideeën kom en vervolgens pagina's lang die ideeën de grond in worden geboord op beargumenteerde of onbeargumenteerde wijze?
Als de discussie ontstaat nadat iemand zegt dat ik leerlingen misbruik voor mijn eigen stokpaardjes?
Als ik gesommeerd word om een deel van het kernprogramma te verdedigen omdat zeggen dat het onderdeel is van de eindtermen niet voldoende reden is om stof überhaupt te behandelen? (Los van de manier waarop)
Als ik ook nog eens degene ben die als enige (of bijna enige) de positieve kanten van iets benadrukt?
Je kan het best niet persoonlijk bedoelen, maar het komt op die manier voor mij wel persoonlijk aan. Sorry.
Ok, daar kan ik in komen, het is een zwak punt van mij. Heb ik "in het echt" overigens minder last van omdat ik mensen beter ken, weet uit welke context en persoonlijkheid ze spreken, of ze me aardig vinden, en ook hoor hoe ze iets zeggen. Dan kan ik wel relativeren merk ik.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 15:25 schreef mane het volgende:
[..]
Ik heb me niet in de discussie gemengd maar het wel gevolgd.
Mij is eerder opgevallen hoe jij de neiging hebt meningen en standpunten van anderen op jezelf te betrekken. Ik heb daar ook eens een opmerking over gemaakt en ook in deze discussie valt het op. Dus als je vraagt of het raar is.... Wat raar en normaal is, kan ik niet bepalen maar het maakt het voeren van een discussie wel lastig. Een beetje (zelf)relativering is daarbij immers wel prettig. Zoals je deze post schrijft, klinkt daar wel een beetje slachtofferdenken uit: ar-me ik word door iedereen aangevallen! Niet alleen overdrijf je daarbij naar mijn mening, maar het is ook onnodig om je zo aangevallen te voelen als je je zeker en zelfbewust voelt over wie je bent en hoe je lesgeeft.
En maak aub ook een beetje onderscheid tussen de mensen die eea schrijven. Dit topic trekt al een tijdje ook mensen aan die wel heel uitgesproken meningen hebben en ook een beetje het 'de beste stuurlui staan aan wal'-principe in praktijk brengen. Als je daar elke keer serieus op in gaat, wordt het heel vermoeiend en weinig zinvol. Soms is iets negeren echt beter of een discussie 'laten gaan'. En het is helemaal niet erg als mensen het niet met je eens zijn. Of je niet altijd kunnen volgen in je gedachtegang ook al is die volgens jou nog zo logisch, wel doordacht en genuanceerd.. Dat zal in het echte leven ook wel gebeuren maar hier op fok is het al helemaal een gegeven.
Wat betreft het onderwerp van de discussie.. Die discussie leeft nu heel sterk in het onderwijs. Ik vind het een interessante en neig zelf naar de mening zoals verwoord door moterbloempje. Ik vind het persoonlijk een hele uitdaging om enerzijds de nieuwe mogelijkheden die er zijn te gebruiken indien echt handig en nuttig, en anderzijds het 'ouderwetse' lesgeven waarbij het gaat om de persoonlijke interactie tussen leraar en leerling in ere te houden (en moterbloempje noemt daarbij ook terecht de passie waarmee een goede docent lesgeeft), omdat dat laatste volgens mij de kern is van het vak.
Dat herken ik dan weer niet. Als ik achter de PC zit en ik moet werken, dan doe ik dat ook. Op papier werk ik echt nog maar zelden dingen uit.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 15:29 schreef Sloggi het volgende:
Ik herken me trouwens wel in de Pavlovreactie die Buitendam beschreef. Zodra ik achter een computer zit krijg ik helemaal niks gedaan, maar als ik iets op papier uitwerk ga ik als een speer.
Irritant, aangezien je nogal eens wat nuttigs achter een computer moet doen.
Ik heb ook met deze regeling te maken en voor mij waren ook een aantal dingen onduidelijk (echter niet jouw specifieke probleem). Even gebeld met de AOb, die konden me prima antwoord geven op mijn vragen over de regeling. Die weten precies wat je rechten zijn en wat je moet doen als je school niet wil meewerken. Probeer dat even zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:26 schreef thobe het volgende:
Ik vroeg me af hoe het zit met die 20% reductie voor startende docenten.
Afgelopen zomer heb ik na 5 jaar zwoegen mijn 2de graadsbevoegdheid binnen gesleept op het ILS. Ik werk nu op een leuke school waar ik lesgeef aan 6 klassen.
In totaal 16 lesuren á 45 minuten. Dit is 0,57fte. Nu krijg ik afgerond er 0,14 bij als startersregeling. Hierdoor komt mijn totale jaartaak uit op 0,71fte.
De school heeft me daarom ingepland over 4 dagen en in totaal over 8 dagdelen. Bij een 0,57 aanstelling is dit maximaal 6 dagdelen (3 dagen).
Nu heb ik er geen probleem mee om 4 dagen te werken. Maar omdat het 'maar' 16 uurtjes zijn en omdat ik op de donderdag er daarvan al 7 geef kun je je voorstellen hoe verbrokkeld mijn lesrooster is. Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewoon veel tussenuren zodat al mijn lessen verdeeld zijn over 8 dagdelen. Het liefst zou ik willen dat ik dus een dagje of dagdeel minder werk vanwege die 0,57fte.
Heb het even nagevraagd bij de school zelf, maar kreeg te horen dat ik een 0,71 aanstelling heb en daardoor dus over 8 dagdelen ingeroosterd kan worden. Mijn vraag is eigenlijk, werkt dit daadwerkelijk zo?
De 20% reductie-regeling heeft geen invloed op de afspraken over inzetbaarheid. Die regeling vergroot feitelijk je aanstelling en daarmee val je onder die afspraak. Onderstaande tabel komt uit de CAO:quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:26 schreef thobe het volgende:
Ik vroeg me af hoe het zit met die 20% reductie voor startende docenten.
Afgelopen zomer heb ik na 5 jaar zwoegen mijn 2de graadsbevoegdheid binnen gesleept op het ILS. Ik werk nu op een leuke school waar ik lesgeef aan 6 klassen.
In totaal 16 lesuren á 45 minuten. Dit is 0,57fte. Nu krijg ik afgerond er 0,14 bij als startersregeling. Hierdoor komt mijn totale jaartaak uit op 0,71fte.
De school heeft me daarom ingepland over 4 dagen en in totaal over 8 dagdelen. Bij een 0,57 aanstelling is dit maximaal 6 dagdelen (3 dagen).
Nu heb ik er geen probleem mee om 4 dagen te werken. Maar omdat het 'maar' 16 uurtjes zijn en omdat ik op de donderdag er daarvan al 7 geef kun je je voorstellen hoe verbrokkeld mijn lesrooster is. Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewoon veel tussenuren zodat al mijn lessen verdeeld zijn over 8 dagdelen. Het liefst zou ik willen dat ik dus een dagje of dagdeel minder werk vanwege die 0,57fte.
Heb het even nagevraagd bij de school zelf, maar kreeg te horen dat ik een 0,71 aanstelling heb en daardoor dus over 8 dagdelen ingeroosterd kan worden. Mijn vraag is eigenlijk, werkt dit daadwerkelijk zo?
Het is ook niet zo dat een pc per definitie die pavlovreactie veroorzaakt. Het gaat met name om leren van een scherm. Kinderen groeien op met de tv als ontspanningsbron. Spelletjes, soaps, films, MTV, south park etc. Op het moment dat dan bij jou in het lokaal de lichten dimmen en het scherm aangaat gaan die hersenen geen gas geven en volop aan de slag.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dat herken ik dan weer niet. Als ik achter de PC zit en ik moet werken, dan doe ik dat ook. Op papier werk ik echt nog maar zelden dingen uit.
Maar is het dan niet zo dat de LIO dan bijvoorbeeld een klas van jou overneemt? Dan hoef je toch niet - als dank - andere vakken te gaan geven? Beetje vreemde constructie als je 't mij vraagt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 22:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ik heel vervelend vind, is dat er een LIO voor mijn vak is aangenomen terwijl we eigenlijk helemaal geen uren hebben. Resultaat: ik mag er nog twee andere vakken naast gaan geven waar ik helemaal niet voor opgeleid ben...
Het leuke van een forum zoals het FOK-forum is dat mensen heel erg eerlijk durven te zijn. Face to face zijn mensen veel voorzichtiger met het uiten van hun mening.quote:Dat zal in het echte leven ook wel gebeuren maar hier op fok is het al helemaal een gegeven.
Dat heeft volgens mij ook enorm sterk met de leeftijd te maken. Ik zag bijvoorbeeld als leerling eens een spotprent van Darwin waarin hij als een monster werd afgebeeld, het is volstrekt normaal dat je als puber nog de historische context niet kent om dat te kunnen duiden gezien de irrationaliteit van de mensen die zo tegen Darwin aankeken em gezien het feit dat je in die fase van je leven nog niet goed beseft dat mensen in die tijd nog geen benul hadden van evolutie aangezien de theorie net was ontwikkeld terwijl wij met deze kennis opgroeien.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 15:36 schreef mane het volgende:
Ik herken ook iets in die pavlov-reactie. Zodra ik in mijn lessen een filmpje laat zien (al is die nog zo kort en didactisch verantwoord gekozen) zie ik bij de leerlingen vaak een reactie van: oh, leuk, een filmpje, nu kan ik ontspannen en hoef ik niks.
Ik moet ze dan ook heel duidelijk van tevoren instrueren, bijvoorbeeld waar ze op moeten letten tijdens het kijken, of welke vragen ze nav de beelden moeten beantwoorden e.d.
Verder is het natuurlijk frappant dat leerlingen dagelijks zoveel beelden zien, maar echt kijken kunnen ze niet. Dat merk je als je met ze naar een kunstwerk gaat kijken of ook wel, zoals ik dat bij mijn vak vaak doe, prenten/spotprenten/schilderijen analyseren.
Ook zo iets wat je volgens mij pas uit jezelf gaat inzien, als dat komt, wanneer je wat meer ervaring hebt. Ik had daar jaren geleden ook geen benul van, op een gegeven moment gaat het opvallen wanneer je kritisch nadenkt.quote:En wat me bij maatschappijleer altijd weer opvalt: hoe kritisch leerlingen soms ook lijken, als ze een documentaire zien of een politicus een interview zien doen, herkennen maar zeer weinigen de trucjes van de makers die vaak toch richting een bepaalde mening manipuleren, of de trucjes die een politicus kent om vooral niets te zeggen en de manieren die een interviewer gebruikt om het toch voor elkaar te krijgen.
Nee, LIO's worden bij ons ingezet op lege plekken. Ze nemen eigenlijk nooit uren over. Alleen in dit geval betreft het geen lege plek, en kan ik een kwart van mijn uren andere vakken staan geven waar nog wel lege plekken waren.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Maar is het dan niet zo dat de LIO dan bijvoorbeeld een klas van jou overneemt? Dan hoef je toch niet - als dank - andere vakken te gaan geven? Beetje vreemde constructie als je 't mij vraagt.
Ik heb vandaag de eerste dag gehad. Weer even wennen hoor
Ik vind, zoals Bram al zei, dat ze dit soort nieuwerwetse dingen veel kleinschaliger moeten testen omdat straks anders misschien 11 scholen een onvoorbereide groep 1t/m8 hebben.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 10:08 schreef Wizzor het volgende:
Vanochtend op de radio: Maurice de Hond die zijn iPad school zit te promoten. Het concept is in ieder geval geweldig zei hij, leerlingen worden vanaf groep een bekend gemaakt met het digitale tijdperk. Schrijven is bijvoorbeeld ouderwets hoorde ik hem zeggen, 4% wordt nog maar met de hand geschreven tegenwoordig.
Ik vind er nogal wat van in elk geval. Zeer dynamische dagen waar geen dag hetzelfde is en leerlingen geen vaste leraren hebben. Kinderen staan natuurlijk bekend om het feit dat zij niet gebaat zijn bij een bekende omgeving... Vond het ook nogal typerend dat hij het niet over leraren had maar over coaches.
Ben echt heel benieuwd hoe deze lichting gaat presteren over 8 jaar in de brugklas...
Dat is inderdaad ook altijd een groot probleem bij geschiedenisonderwijs, leerlingen hebben erg weinig contextkennis en op de een of andere manier lijkt het er bij de meeste ook niet in te krijgen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat heeft volgens mij ook enorm sterk met de leeftijd te maken. Ik zag bijvoorbeeld als leerling eens een spotprent van Darwin waarin hij als een monster werd afgebeeld, het is volstrekt normaal dat je als puber nog de historische context niet kent om dat te kunnen duiden gezien de irrationaliteit van de mensen die zo tegen Darwin aankeken em gezien het feit dat je in die fase van je leven nog niet goed beseft dat mensen in die tijd nog geen benul hadden van evolutie aangezien de theorie net was ontwikkeld terwijl wij met deze kennis opgroeien.
Mijn SPD had een stuk minder lesuren dankzij mij maar kon daardoor veel tijd in andere taken steken, zoals het schrijven van nieuwe PTA's.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 23:18 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Nee, LIO's worden bij ons ingezet op lege plekken. Ze nemen eigenlijk nooit uren over. Alleen in dit geval betreft het geen lege plek, en kan ik een kwart van mijn uren andere vakken staan geven waar nog wel lege plekken waren.
Gelukkig blijkt dat voor veel leerlingen 5-15 jaar later heel anders te zijn.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 11:05 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook altijd een groot probleem bij geschiedenisonderwijs, leerlingen hebben erg weinig contextkennis en op de een of andere manier lijkt het er bij de meeste ook niet in te krijgen.
Bij onze locatie is dat ook zo. Heel gezellig en vrolijk. Dat straal je dan ook uit naar de leerlingen, waardoor zij ook plezier krijgen in school.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 11:34 schreef Friek_ het volgende:
Vanaf 28 augustus dus aan de slag als stagiair. Al kennis gemaakt met een heleboel docenten en viel me op hoe collegiaal en vrolijk iedereen met elkaar omging. Niet echt gewend.
Yep, vervolgens gaan de experimenteerders roepen dat de school een succes is en worden veel meer leerlingen hiermee opgescheept maar nu gewoon de 'normale' leerlingen.quote:Over die iPad-scholen: ik las commentaren van mensen die verwachten dat het heus wel een succes zal worden, niet zozeer door het concept maar omdat de ouders die hun kinderen daar nu naartoe doen veelal blanke hogeropgeleide 2x modaal-ouders zijn. Kinderen uit die categorie hebben dankzij die achtergrond al zo'n voorsprong dat ze het waarschijnlijk in elk onderwijsconcept wel aardig zullen doen.
Ik denk dat daar wel wat in zit. De resultaten zullen dus op z'n minst acceptabel zijn en wellicht zelfs ronduit goed. Of dat betekent dat Wesley, matig begaafde zoon van een lageropgeleide alleenstaande bijstandsmoeder, lijdend aan concentratiestoornissen mede doordat ma telkens nieuwe gewelddadige vriendjes heeft, ook gebaat is bij dit type onderwijs valt nog te bezien.
Dat is inderdaad zeker bij een vak als geschiedenis zo. Hoe vaak ik al niet ouders op bezoek heb gehad die vertellen dat ze geschiedenis vroeger op school niet zo boeiend vonden maar er nu wel veel over lezen en graag naar musea gaan e.d. Ik zit er al over te denken om een geschiedenis cursus voor volwassenen te ontwikkelen die daar speciaal op in speelt.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gelukkig blijkt dat voor veel leerlingen 5-15 jaar later heel anders te zijn.
Soms moet je iets gewoon aan de tijd (maturatie) overlaten in plaats van het te willen forceren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je achterover moet leunen.
Of een goed boek schrijven. Je kan dan ook nog delen als lesmateriaal gebruiken.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:02 schreef mane het volgende:
Ik zit er al over te denken om een geschiedenis cursus voor volwassenen te ontwikkelen die daar speciaal op in speelt..
Dat gevoel heb ik ook inderdaad.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:02 schreef mane het volgende:
Ik las gisteren ook iets over de i-pad school in Sneek. Maar hun lesmethode is helemaal niet revolutionair of vernieuwend. Dat je alle kinderen een i-pad in de handen duwt in plaats van een boek maakt je school niet meteen een didactische revolutie. Dus eigenlijk is het wat mij betreft gebakken lucht. En zo gaat het vaker bij multi-media in de klas. Het is vaak een soort paradepaardje (kijk ons eens modern zijn!) maar op didactisch gebied stelt het meestal geen fluit voor.
Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 23:30 schreef ShadyLane het volgende:
Betekent dit dat meer klassen dan eigenlijk nodig zou zijn onbevoegd les gaan krijgen? Als jij bevoegd bent voor vak A, en je moet een paar klassen van vak A afstaan aan een onbevoegde, en zelf onbevoegd vak B en C gaan geven, dan is dat niet bepaald efficient omgaan met de expertise die de school in huis heeft. Ik vraag me af wat de ouderraad hiervan zou vinden, maar die wordt er waarschijnlijk niet over ingelicht.
Ik heb er zelf nooit wat van gemerkt maar ik vind het een interessante theorie. Wat ik wel steeds weer merk is dat veel leerlingen en studenten, tenzij ze onder tijdsdruk staan, niet in staat zijn de verleiding te weerstaan om zo'n apparaat voor geheel andere zaken te gebruiken dan wat de docent in gedachte heeft. Op zich is dat gedrag er wel uit te krijgen vanaf een bepaalde leeftijd maar dat gebeurt niet in Nederland.quote:*En dan kijk ik nog niet eens naar de discussie over pavlovreacties van eind vorig topic...
Inmiddels zijn wij nieuwsgierig geworden naar wat die andere vakken zijn.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 22:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.
Ik geef ook vak A, B en C en hopelijk worden er hier andere vragen gesteldquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 22:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.
Overigens zijn er twee klassen waar ik zowel vak A, B als C aan ga geven; hopelijk ontstaan hierdoor vraagtekens bij ouders en leggen ze die vraagtekens op de juiste plek neer (en da's dus niet bij mij).
Dat min of meer, maar dan inderdaad omgekeerd.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inmiddels zijn wij nieuwsgierig geworden naar wat die andere vakken zijn.
Als jij er geen affiniteit mee hebt dan neem ik aan dat het andere vak niet in het verlengde ligt van waar jij voor bent opgeleid? Zoiets als dat een wiskundeleraar Nederlands/Engels gaat geven of omgekeerd.
Daar had ik vorig jaar, mijn eerste jaar voor de klas, ook erg veel last van. Zeker in de tweede helft van het jaar heeft me dat wel wat problemen opgeleverd. Bij de start van dit schooljaar heb ik voor mezelf echt een plan opgesteld hoe ik wilde beginnen, hoe ik mijn les op wilde bouwen, wat ik wel en niet goed zou gaan vinden en nog wat van die dingen. Tot nu toe heb ik een heerlijke start van het schooljaar gehad, en ik hoop dat zich dat later in het jaar gaat terugbetalen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 10:16 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb nog altijd moeite met de regie in handen nemen, voor mn gevoel negeer ik nog veel te veel en dat gaat naar verloop van tijd nare consequenties hebben voor me.
Herkenbaar uit mijn eerste jaar voor de klas. Dan zie je wel dingen, maar om de een of andere reden reageer je niet. Alsof je over je eigen schouder mee aan het kijken bent. In de loop der jaren krijg je daar echter wel een Fingerspitzengefühl voor, waardoor het eigenlijk vanzelf gaat. Alsof je begint met autorijden en aanvankelijk hangt er een dikke mistbank voor je voorruit. Je begint te rijden, knalt af en toe tegen een paal of tegenligger, maar na een tijdje trekt de mist op en kun je genieten van het autorijden en het uitzicht.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 10:16 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb nog altijd moeite met de regie in handen nemen, voor mn gevoel negeer ik nog veel te veel
Tja, soms ontkom je er niet aanquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 11:20 schreef Dragonberry het volgende:
Ik word gewoon niet graag boos..
Volledig mee eens! Ik herken mezelf hier in.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 12:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Tja, soms ontkom je er niet aan![]()
Altijd nep-boos zijn. Als je helemaal over de rooie gaat voor de klas, kun je niet meer logisch nadenken, plus het maakt totaal geen indruk op de leerlingen. Die vinden het alleen maar leuk. Altijd een paar gradaties vóór je woede-explosie maatregelen nemen. Maar inderdaad, in de beginperiode kan het voorkomen dat je ontploft.
Ik ben overigens meestal teleurgesteld, i.p.v. boos. Soms ook gespeeld, hoor. Maar dat maakt véél meer indruk op leerlingen, dan een ontploffing.![]()
Daar heb je je stages voorquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 13:56 schreef Dragonberry het volgende:
het is denk ik ook nog echt uitvinden welke methode het beste werkt voor mij.
Ben ik met je eens, of misschien nóg eerder.. eind groep 7, groep 8 al.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 14:09 schreef Bleie het volgende:
Ik kom regelmatig studenten tegen die niet weten hoe ze dubbele aanhalingstekens moeten maken (en dan dus maar twee enkele doen). En ze hebben geen idee hoe ze fatsoenlijk informatie moeten zoeken, en moeten beoordelen of websites betrouwbaar zijn of niet. Voor een deel vind ik dat eigenlijk ook in het vo thuishoren.
Begrijpelijk.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 01:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wil niet te veel in details treden wegens 'herkenbaarheid'.
Dit is me ook wel eens overkomen, inderdaad. Van die vmbo-schoffies die plots in de klas kwamen lopen en de klas weigerden te verlaten. Zomaar, zonder reden. Ik stond vrij perplex dat ze mijn aanwijzing om later maar weer terug te komen simpelweg weigerden op te volgen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 12:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Tja, soms ontkom je er niet aan![]()
Altijd nep-boos zijn. Als je helemaal over de rooie gaat voor de klas, kun je niet meer logisch nadenken, plus het maakt totaal geen indruk op de leerlingen. Die vinden het alleen maar leuk. Altijd een paar gradaties vóór je woede-explosie maatregelen nemen. Maar inderdaad, in de beginperiode kan het voorkomen dat je ontploft.
Ik ben overigens meestal teleurgesteld, i.p.v. boos. Soms ook gespeeld, hoor. Maar dat maakt véél meer indruk op leerlingen, dan een ontploffing.![]()
ik heb destijds de conciërge gebeld toen me zo iets gebeurde. Toen was hij weg voor de conciërge er wasquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dit is me ook wel eens overkomen, inderdaad. Van die vmbo-schoffies die plots in de klas kwamen lopen en de klas weigerden te verlaten. Zomaar, zonder reden. Ik stond vrij perplex dat ze mijn aanwijzing om later maar weer terug te komen simpelweg weigerden op te volgen.
Nu hebben we het wel over een fiks aantal jaar geleden, maar tegenwoordig zou ik niet meer 'ontploft' zijn in die situatie (ik reageerde eerder boos). Dat helpt inderdaad toch niet. Wat ik wel zou doen, weet ik nog niet precies.
Ach, laatste minuut geregel. Heerlijk studentikoos toch?quote:Op maandag 26 augustus 2013 10:29 schreef kwakz0r het volgende:
en ik wil zo onderhand mijn rooster wel eens wetenvoorheen kreeg je die in de tweede week van de vakantie al, nu nog niets gehoord...
we kunnen deze week op school terecht om ons lokaal in te richten, er is mij een lokaal beloofd, maar ik weet dus niet of het gelukt is en welk lokaal het is
Inderdaad. En bedenk het maar zo: het kan altijd erger.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:01 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach, laatste minuut geregel. Heerlijk studentikoos toch?
Wel verwarming?quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef -J-D- het volgende:
Ik zit twee uur in een lokaal zonder bord.
Hehe, insiders-grapje. We zijn verhuisd naar de overkant, ex-collega. En ja, daar is wel verwarming. Staat gelukkig uitquote:
Je kunt nog altijd de muur vol kalken.quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef -J-D- het volgende:
Ik zit twee uur in een lokaal zonder bord.
Met whiteboardstiften kun je ook gooien hoor...quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef Janneke141 het volgende:
Maar in tegenstelling tot whiteboardstiften kun je met krijtjes prima gooien
Sommige white boards ook welquote:Op maandag 26 augustus 2013 21:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Je kunt nog altijd de muur vol kalken.
[..]
Met whiteboardstiften kun je ook gooien hoor...
Nou ja, we krijgen het altijd in de tweede week van de vakantie dus het valt en beetje op nu. Ik overleef het uiteraard welquote:Op maandag 26 augustus 2013 20:48 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Inderdaad. En bedenk het maar zo: het kan altijd erger.
hoe oud?quote:Op maandag 26 augustus 2013 18:07 schreef Bleie het volgende:
Vandaag eerste dag van de introductie, dus kennisgemaakt met mijn slb-klas. Erg veel meisjes, maar ze lijken me leuk. Waren nu nog heel rustig, dat zal nog wel veranderen.![]()
Morgen dag 2, strandtoernooi bij Zandvoort. Lekker middagje in de zon zitten.
Tip. Jouw bijziende leerlingen zullen het zeer op prijs stellen als jij zo veel mogelijk slecht zichtbare kleuren mijdt en regelmatig dat bord goed schoonwast met water en pas er op schrijft wanneer het weer is opzo gedroogd. Je zou denken dat het vanzelfsprekend is dat iedereen die slecht ziet een bril of lenzen heeft en dat een bril of lenzen altijd voldoende helpt maar helaas, beide zijn niet vanzelfsprekend.quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Inderdaad, ik zit twee uur in een lokaal met een krijtbord![]()
Hahaha.. dat dat nog bestaat, anno 2013. Ik ben in de loop der jaren zo verknocht geraakt aan mijn whiteboard. Ik zal na die twee lesuren in dat lokaal wel weer zo wit als een pak bakmeel zijn. Ik haat 't.
Toch blijft het een individueel proces. Ik heb meer met de aanpak van docenten die leerlingen laat samenwerken en zelf met groepjes aan de slag gaat om te differentiëren, waardoor interactie centraal staat. Door de leerling op iPads te laten werken vervalt de communicatie tussen leerlingen en dat is op die leeftijd zo ontzettend belangrijk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:47 schreef Bleie het volgende:
In het Parool stond gisteren trouwens een interessant stuk over een iPadschool in Amsterdam Zuidoost. Bepaald niet het blanke, hoogopgeleide publiek waar het hier in het topic eerder over ging. De school houdt daar in het concept dan ook rekening mee, stond er: de kinderen zitten gewoon in een vaste groep, met een vaste leerkracht, zodat ze voldoende structuur krijgen. Verder is de iPad vooral een aanvulling op het bestaande materiaal. Dingen die ze anders met een boekje zouden doen, doen ze nu op de iPad, waardoor er veel beter gedifferentieerd kan worden, en worden aangesloten bij wat het kind al kan, of juist nog niet. De school heeft er ook voor gekozen om als school de iPads aan te schaffen, dus de kinderen hoeven dat niet zelf te doen. Vanwege de veiligheid mogen ze ze ook niet mee naar huis nemen, dat is dan wel weer beetje treurig, maar ik zou in Zuidoost toch ook liever niet een kleuter met een iPad over straat sturen. Wat ik las, vond ik in elk geval erg goed klinken, en sluit erg aan bij mijn visie op goed onderwijs: stimulerend, aansluitend op het niveau van de individuele leerling, modern, afwisselend. Echt prima.
Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
pas er op schrijft wanneer het weer is opzo gedroogd.
Het werkt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven?
Laten we dit even bij de ervaringsdeskundigen neerleggen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:10 schreef Alentejana het volgende:
Maar er zijn ook scholen waar de leraren gewoon wiet zitten te roken voor de klas, in het kader van lang leven de vrijheid en je hoeft niet te verbergen dat het bestaat.
Zo zwart-wit als jij het stelt, vind ik het nu ook weer niet. Leraren moeten inderdaad het voorbeeld geven, maar we hoeven ook niet roomser dan de paus te zijn. Ik ga af en toe ook eens goed los, maar ik stap dan ook niet in dezelfde plaats als leerlingen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik weet eigenlijk nog niet wat ik van die kwestie vind.
Ik heb het er vanmiddag met mijn leerlingen over gehad, hoe ze het zouden vinden als ik XTC zou gebruiken in het weekend. Zij vonden dat geen probleem, zolang zij er niks van merkten in de klas. Wat ik in mijn privétijd deed, moest ik zelf weten.
Ik vind - en dan klink ik misschien ouderwetsch - dat leraren toch een voorbeeldfunctie hebben. Hoe kun je nog geloofwaardig over komen als leraar, als autoriteit, als je trots zit te vertellen over je drugsgebruik - en vooral hoe geweldig het wel niet was? Ik lees reacties van mensen die zeggen dat het in haar privéleven gebeurd is. Maar zouden die mensen nog steeds zo reageren als hun zoon of dochter les van die docente zou krijgen? Hoe serieus zou je Willem-Alexander nemen als die ladderzat in de heg aangetroffen werd en vervolgens zou zeggen: "Ach, het is pas de 5e fles vandaag". Die docente had dat moeten weten toen ze met die journalisten praatte.
Ik las ook ergens als reactie dat "de leerlingen die docente nu vast en zeker wel 'cool' zouden vinden". Nou, als je vanwege dát feit nu opeens 'cool' zou moeten zijn.... Laat mij dan maar een 'coole' docent zijn omdat ik goede lessen geef, uitleg geef op een manier dat de leerlingen het begrijpen en ze weten dat ze ook met hun problemen bij mij terecht kunnen.
ik vertel het niet trots aan de krant nee. maar lln hebben me wel eens gevraagd, in een bepaalde context van een lesonderwerp, of ik wel eens drugs had gebruikt. ik heb toen wel verteld dat ik ook wel eens geblowd had, maar dat ik er niets aan vond, ik werd er vooral moe misselijk van, en dat ik dus niet de behoefte heb gehad het vaker te doen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
nee, dat zeker niet, maar dat vind ik wat anders.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
Ik stel helaas nog jaarlijks vast dat veel docenten het doen. Wanneer ik spreek over niet op een nat...bedoel ik op een kurkdroog... dus niet schrijven als het half is opgedroogd. Nummer 1 reden waarom het bord veel slechter zichtbaar is dan zou hoeven: het wordt te weinig gewassen en ze laten het niet goed opdrogen, hierdoor krijg je kalk op kalk en vermindert het contrast sterk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven?
nou dan is hij/zij echt een uitzondering hoor.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:49 schreef Friek_ het volgende:
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef.Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.
Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:49 schreef Friek_ het volgende:
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef.Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.
Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
eerstegraads docenten hebben in principe altijd twee Masters, maar dat zijn natuurlijk geen drie volledige studies. dat komt idd niet vaak meer voor lijkt me...quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:08 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:08 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
ja, dat zijn geen drie volledige studies! een BA is geen volledige studie, en een tweede master is geen volledige studie.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.
Wat jij vindt moet je blauw verven en naar de politie brengen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:16 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, dat zijn geen drie volledige studies! een BA is geen volledige studie, en een tweede master is geen volledige studie.
Drie volledige studies zie ik als: BA+MA economie, BA+MA rechten, BA+MA wiskunde...
nee, maar seriously, ik denk gewoon dat dat niet was wat Friek bedoeldequote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat jij vindt moet je blauw verven en naar de politie brengen.
Denken moet je aan een paard overlaten, dat heeft een groter hoofd dan jij.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
nee, maar seriously, ik denk gewoon dat dat niet was wat Friek bedoelde
ja nou heb ik niks meer terug te zeggen. vuil gaat voor de bezem, stront komt achter de koe, etc.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Denken moet je aan een paard overlaten, dat heeft een groter hoofd dan jij.
Hij had het nergens over een 'volledige' studie, en jammer genoeg staan bachelors en masters tegenwoordig in theorie op zichzelf.
Ja, op die manier heb ik zometeen ook drie 'studies' afgerond. Ik doelde eerder op wat kwakz0r zei.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.
Een tip van een scholier , klas 5VWO. Probeer gewoon ook veel van alle opleidingen af te weten en wat ze inhouden.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 16:06 schreef Jentin het volgende:
Morgen ga ik weer eens voorzichtig rondkijken op school, vrijdag apv en maandag weer beginnen. Vanaf dit jaar ben ik ook decaan havo/vwo: superleuk, maar nu het dichtbij komt, vind ik het toch ook tamelijk spannend, merk ik. Nog meer decanen hier, toevallig? (Liefst met briljante tips, natuurlijk)
Bedankt! Ik ben decaan bovenbouw havo/vwo. Ik ga een tweedaagse cursus aan de UU doen voor wat praktische handreikingen. Voor gesprekvoering heb ik inmiddels al diverse cursusjes/werkgroepjes/workshops achter de rug, ik denk dat dat wel lukt.quote:
Bedankt. Ik ga me wel inlezen ja, want ik weet wel het een ander, maar ben geen wandelende studiegids (al is dat volgens mij ook niet per se de bedoeling) en veel van wat ik ook weet, is ook op basis van vrienden die een bepaalde studie hebben gedaan. Dus ook voor mij wordt het studeren dit jaarquote:Op donderdag 29 augustus 2013 13:57 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Een tip van een scholier , klas 5VWO. Probeer gewoon ook veel van alle opleidingen af te weten en wat ze inhouden.
Eindelijk leer ik reflecteren. Godzijdank!quote:Leerling Peter loopt er in de ogen van zijn docent vaak de kantjes vanaf. Deze docent
heeft de leerlingen in het kader van een project zelfstandig leren aan een opdracht gezet
die drie lessen beslaat en eindigt met het schrijven van een verslag. In de tweede van
de drie lessen ziet hij dat Peter met iets totaal anders bezig is. Zijn automatische reactie
is er één van irritatie (gevoel). Van daaruit spreekt hij de leerling aan: ‘O, jij maakt er dus
weer een potje van’ (handelen). Deze reactie roept bij de leerling irritatie op (gevoel) en 4
leidt ertoe dat die nog minder zin heeft in de opdracht (‘willen’) en meent dat de docent
toch wel een negatief beeld over hem zal houden (denken van de leerling). Het gevolg is
dat Peter nog meer een leerling wordt die de kantjes ervan afloopt (handelen).
In de meeste gevallen waarin een docent iets heeft ervaren tijdens de les dat hem of haar
na afloop nog bezig houdt, is sprake van dit soort ‘circulaire processen’, ofwel ‘positieve of
negatieve spiralen’ (zie bijv. Wubbels et al., 1989). Een analyse van de relatie tussen de 8
vakjes kan de docent in ons voorbeeld van fase 2 naar fase 3 helpen: er ontstaat dan een
dieper doorzien van circulaire processen in de relatie docent-leerlingen. En daar is het om
te doen bij reflectie: het ontdekken van een nieuwe structuur. Vervolgens kan bewustzijn
van zo'n circulair proces helpen om alternatief gedrag te ontwikkelen (fase 4) en zo het
systeem te doorbreken (zie ook Korthagen, 1993). De docent kan bijvoorbeeld besluiten
Peter eens bewust positief tegemoet te treden. Daarmee is de cirkel rond: fase 5 is bereikt.
De docent probeert de nieuwe aanpak uit. Daarna is het wel van belang dat de
reflectiespiraal verder gaat: Hoe werkte de nieuwe aanpak? Wat voelde de docent erbij,
wat deed hij precies, wat zou Peter gedacht en gevoeld hebben en was er een verschil
zichtbaar in Peters manier van reageren? En hoe beïnvloedde dat de docent weer? Et
cetera. Het is essentieel dat op zo'n manier verder wordt gegaan met oorspronkelijke
aandachtspunt (in dit geval de relatie met Peter): er ontstaat pas een concave
professionele ontwikkeling als fase 5 weer opgevat wordt als fase 1 van een volgende
cyclus.
Ik vond dat altijd wel fijn, een decaan die je zo een rits opleidingen kon opnoemen die misschien wel relevant zouden kunnen zijn als een leerling daar om vroeg. Of die je precies alle ins-and-outs van een studie kon oplepelen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 15:40 schreef Jentin het volgende:
ben geen wandelende studiegids (al is dat volgens mij ook niet per se de bedoeling)
Vaak is een breed begrip. Soms wel ja. Dan hoor je een docent over leerlingen praten en dan denk je 'wat doe jij eigenlijk nog in het onderwijs?'quote:Op donderdag 29 augustus 2013 16:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Docenten hebben sowieso vaak de neiging om meteen het negatieve in de leerling of van een situatie in te zien. Een hele hoop situaties en problemen zouden voorkomen kunnen worden als docenten eens kritisch naar hun eigen handelen keken en eens de positieve kant van leerlingen zouden bekijken. Maar te vaak wordt de klas als "de vijand" gezien. Zo staan ze ook voor de klas.
Ik kom het dus VAAK tegen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 17:14 schreef Sloggi het volgende:
Vaak is een breed begrip. Soms wel ja.
Slechte zaak.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 17:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik kom het dus VAAK tegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |