abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 augustus 2013 @ 21:11:42 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130251471
Welkom in deel 32 van ons gezellige docententopic.

Een luchtig, gezellig topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-08-2013 21:22:22 ]
.
  maandag 19 augustus 2013 @ 21:12:45 #2
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130251536
Ik gooide het vorige topic dicht. We eindigden met de introductiedag/activiteiten morgen.
.
pi_130251887
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 21:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik gooide het vorige topic dicht. We eindigden met de introductiedag/activiteiten morgen.
Om terug te komen op kwakz0r, dat wisselt van sportdag tot (meerdaagse) excursie. Zelf ben ik bij de eerste activiteit aanwezig.
pi_130252076
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 21:20 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Om terug te komen op kwakz0r, dat wisselt van sportdag tot (meerdaagse) excursie. Zelf ben ik bij de eerste activiteit aanwezig.
Leuk! Ik was mentor van de derde twee jaar lang, die hadden geen andere activiteit dan rooster halen en kennismaken met mentor. Nu van de vierde, die gaan naar een klim en survival centrum voor teambuildende activiteiten. Ben benieuwd!
Kwak
pi_130267799
quote:
Dat ik het niet zo op digitale zaken in het middelbaar onderwijs heb zegt niets, maar dan ook niets over wat ik vind van jouw kwaliteiten als docente. Ik vind namelijk helemaal NIETS van jouw kwaliteiten op dat gebied, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Wel zeg ik dat ik de focus op het digitale, ondanks de 'o zo moderne tijden van tegenwoordig' persoonlijk niet zulke logische en fijne ontwikkelingen vind. Niet meer en niet minder. Dat een en ander verplicht is, daar kom je niet onderuit (soms helaas), en mijn opmerkingen zijn ook, wederom, niet op jou persoonlijk gericht, maar meer op de algemene focus op dat digitale gedoe.

Wij leerden gewoon brieven schrijven met pen en papier, net als jij, ongetwijfeld, en ik hecht daar nog steeds veel waarde aan; waar kán die tablets en laptops vermijden in het onderwijs, of dat nu voortgezet of wetenschappelijk onderwijs is.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik volg een nerdopleiding waarvoor regelmatig met een computer moet worden gewerkt (simulatie, modellering). Soms ontkom je er inderdaad niet aan maar less is more, de computer wordt te veel misbruikt. Ik denk dan ook aan bijvoorbeeld het grafisch rekenmachientje wat er voor zorgt dat je zelf niet nadenkt. Wat eerder werd gezegd over de PP-hell, ook daar ben ik het mee eens. Veel vaker wel dan niet leest de docent/leraar enkel de PP-presentatie, dat werkt didactisch gezien totaal niet. Je kan nu eenmaal niet tegelijkertijd lezen en luisteren en je kan enkel tektsjes in telegramstijl noteren omdat je zo weinig woorden kunt plaatsen op 1 swlide. Waarvoor wel de computer te gebruiken? Als er heel erg veel gerekend moet worden (simulatie, modellering) of als je documentjes maakt.

De kern van de discussie is echter m.i. niet wanneer je wel en niet digitaal kan gaan, de kern van de discussie is of zou moeten zijn wanneer en hoe je wel en niet mag experimenteren met leerlingen/studenten. Ik ben voorstander van evidence-based werken, als er geëxperimenteerd wordt dan vanuit de universiteiten (dus ook gecentraliseerd) en op kleine schaal. Op die manier minimaliseer je het aantal slachtoffers van mislukte experimenten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130275980
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:54 schreef kwakz0r het volgende:
Is het nou echt zo raar dat ik het persoonlijk opvat als ik met enthousiaste ideeën kom en vervolgens pagina's lang die ideeën de grond in worden geboord op beargumenteerde of onbeargumenteerde wijze?

Als de discussie ontstaat nadat iemand zegt dat ik leerlingen misbruik voor mijn eigen stokpaardjes?

Als ik gesommeerd word om een deel van het kernprogramma te verdedigen omdat zeggen dat het onderdeel is van de eindtermen niet voldoende reden is om stof überhaupt te behandelen? (Los van de manier waarop)

Als ik ook nog eens degene ben die als enige (of bijna enige) de positieve kanten van iets benadrukt?

Je kan het best niet persoonlijk bedoelen, maar het komt op die manier voor mij wel persoonlijk aan. Sorry.
Ik heb me niet in de discussie gemengd maar het wel gevolgd.

Mij is eerder opgevallen hoe jij de neiging hebt meningen en standpunten van anderen op jezelf te betrekken. Ik heb daar ook eens een opmerking over gemaakt en ook in deze discussie valt het op. Dus als je vraagt of het raar is.... Wat raar en normaal is, kan ik niet bepalen maar het maakt het voeren van een discussie wel lastig. Een beetje (zelf)relativering is daarbij immers wel prettig. Zoals je deze post schrijft, klinkt daar wel een beetje slachtofferdenken uit: ar-me ik word door iedereen aangevallen! Niet alleen overdrijf je daarbij naar mijn mening, maar het is ook onnodig om je zo aangevallen te voelen als je je zeker en zelfbewust voelt over wie je bent en hoe je lesgeeft.

En maak aub ook een beetje onderscheid tussen de mensen die eea schrijven. Dit topic trekt al een tijdje ook mensen aan die wel heel uitgesproken meningen hebben en ook een beetje het 'de beste stuurlui staan aan wal'-principe in praktijk brengen. Als je daar elke keer serieus op in gaat, wordt het heel vermoeiend en weinig zinvol. Soms is iets negeren echt beter of een discussie 'laten gaan'. En het is helemaal niet erg als mensen het niet met je eens zijn. Of je niet altijd kunnen volgen in je gedachtegang ook al is die volgens jou nog zo logisch, wel doordacht en genuanceerd.. Dat zal in het echte leven ook wel gebeuren maar hier op fok is het al helemaal een gegeven.

Wat betreft het onderwerp van de discussie.. Die discussie leeft nu heel sterk in het onderwijs. Ik vind het een interessante en neig zelf naar de mening zoals verwoord door moterbloempje. Ik vind het persoonlijk een hele uitdaging om enerzijds de nieuwe mogelijkheden die er zijn te gebruiken indien echt handig en nuttig, en anderzijds het 'ouderwetse' lesgeven waarbij het gaat om de persoonlijke interactie tussen leraar en leerling in ere te houden (en moterbloempje noemt daarbij ook terecht de passie waarmee een goede docent lesgeeft), omdat dat laatste volgens mij de kern is van het vak.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130276107
Ik herken me trouwens wel in de Pavlovreactie die Buitendam beschreef. Zodra ik achter een computer zit krijg ik helemaal niks gedaan, maar als ik iets op papier uitwerk ga ik als een speer.

Irritant, aangezien je nogal eens wat nuttigs achter een computer moet doen.
pi_130276369
Ik herken ook iets in die pavlov-reactie. Zodra ik in mijn lessen een filmpje laat zien (al is die nog zo kort en didactisch verantwoord gekozen) zie ik bij de leerlingen vaak een reactie van: oh, leuk, een filmpje, nu kan ik ontspannen en hoef ik niks.

Ik moet ze dan ook heel duidelijk van tevoren instrueren, bijvoorbeeld waar ze op moeten letten tijdens het kijken, of welke vragen ze nav de beelden moeten beantwoorden e.d.
Verder is het natuurlijk frappant dat leerlingen dagelijks zoveel beelden zien, maar echt kijken kunnen ze niet. Dat merk je als je met ze naar een kunstwerk gaat kijken of ook wel, zoals ik dat bij mijn vak vaak doe, prenten/spotprenten/schilderijen analyseren.

En wat me bij maatschappijleer altijd weer opvalt: hoe kritisch leerlingen soms ook lijken, als ze een documentaire zien of een politicus een interview zien doen, herkennen maar zeer weinigen de trucjes van de makers die vaak toch richting een bepaalde mening manipuleren, of de trucjes die een politicus kent om vooral niets te zeggen en de manieren die een interviewer gebruikt om het toch voor elkaar te krijgen.

Leerlingen lijkt zo slim en handig (vooral met media en technologie), maar als ze verder moeten kijken dan oppervlakkigheid zijn ze helemaal niet zo bijdehand en wijs. Zo gemakkelijk te manipuleren dat het eng is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130278176
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:25 schreef mane het volgende:

[..]

Ik heb me niet in de discussie gemengd maar het wel gevolgd.

Mij is eerder opgevallen hoe jij de neiging hebt meningen en standpunten van anderen op jezelf te betrekken. Ik heb daar ook eens een opmerking over gemaakt en ook in deze discussie valt het op. Dus als je vraagt of het raar is.... Wat raar en normaal is, kan ik niet bepalen maar het maakt het voeren van een discussie wel lastig. Een beetje (zelf)relativering is daarbij immers wel prettig. Zoals je deze post schrijft, klinkt daar wel een beetje slachtofferdenken uit: ar-me ik word door iedereen aangevallen! Niet alleen overdrijf je daarbij naar mijn mening, maar het is ook onnodig om je zo aangevallen te voelen als je je zeker en zelfbewust voelt over wie je bent en hoe je lesgeeft.

En maak aub ook een beetje onderscheid tussen de mensen die eea schrijven. Dit topic trekt al een tijdje ook mensen aan die wel heel uitgesproken meningen hebben en ook een beetje het 'de beste stuurlui staan aan wal'-principe in praktijk brengen. Als je daar elke keer serieus op in gaat, wordt het heel vermoeiend en weinig zinvol. Soms is iets negeren echt beter of een discussie 'laten gaan'. En het is helemaal niet erg als mensen het niet met je eens zijn. Of je niet altijd kunnen volgen in je gedachtegang ook al is die volgens jou nog zo logisch, wel doordacht en genuanceerd.. Dat zal in het echte leven ook wel gebeuren maar hier op fok is het al helemaal een gegeven.

Wat betreft het onderwerp van de discussie.. Die discussie leeft nu heel sterk in het onderwijs. Ik vind het een interessante en neig zelf naar de mening zoals verwoord door moterbloempje. Ik vind het persoonlijk een hele uitdaging om enerzijds de nieuwe mogelijkheden die er zijn te gebruiken indien echt handig en nuttig, en anderzijds het 'ouderwetse' lesgeven waarbij het gaat om de persoonlijke interactie tussen leraar en leerling in ere te houden (en moterbloempje noemt daarbij ook terecht de passie waarmee een goede docent lesgeeft), omdat dat laatste volgens mij de kern is van het vak.
Ok, daar kan ik in komen, het is een zwak punt van mij. Heb ik "in het echt" overigens minder last van omdat ik mensen beter ken, weet uit welke context en persoonlijkheid ze spreken, of ze me aardig vinden, en ook hoor hoe ze iets zeggen. Dan kan ik wel relativeren merk ik.

En verder ben ik het met je eens (ook in je volgende post) dat er een bepaalde mate van ontspanning ontstaat als ik een filmpje aanzet. Daarom ben ik op zoek naar manieren om leerlingen actief te houden bij het kijken. Heb jij nog tips?
Kwak
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:26:14 #10
372721 thobe
Dream on little dreamer
pi_130283832
Ik vroeg me af hoe het zit met die 20% reductie voor startende docenten.

Afgelopen zomer heb ik na 5 jaar zwoegen mijn 2de graadsbevoegdheid binnen gesleept op het ILS. Ik werk nu op een leuke school waar ik lesgeef aan 6 klassen.

In totaal 16 lesuren á 45 minuten. Dit is 0,57fte. Nu krijg ik afgerond er 0,14 bij als startersregeling. Hierdoor komt mijn totale jaartaak uit op 0,71fte.

De school heeft me daarom ingepland over 4 dagen en in totaal over 8 dagdelen. Bij een 0,57 aanstelling is dit maximaal 6 dagdelen (3 dagen).

Nu heb ik er geen probleem mee om 4 dagen te werken. Maar omdat het 'maar' 16 uurtjes zijn en omdat ik op de donderdag er daarvan al 7 geef kun je je voorstellen hoe verbrokkeld mijn lesrooster is. Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewoon veel tussenuren zodat al mijn lessen verdeeld zijn over 8 dagdelen. Het liefst zou ik willen dat ik dus een dagje of dagdeel minder werk vanwege die 0,57fte.

Heb het even nagevraagd bij de school zelf, maar kreeg te horen dat ik een 0,71 aanstelling heb en daardoor dus over 8 dagdelen ingeroosterd kan worden. Mijn vraag is eigenlijk, werkt dit daadwerkelijk zo?
pi_130283893
Hmmja, zoals ik al schreef: duidelijke instructies geven van tevoren. Het is natuurlijk ook van belang om voor je les al goed te bedenken wat je leerdoel is en hoe je dat doel denkt te gaan bereiken. Vanuit dat doel beredeneer je wat voor opdracht of instructie het beste past bij het filmmateriaal.

Maar mijn belangrijkste tip is toch wel om voordat je het filmpje aanzet duidelijk te maken wat je van de leerlingen verwacht. Of om - bij een langer filmpje/film - de film op een gegeven moment stop te zetten, een scene opnieuw te laten zien, zodat je bijvoorbeeld de leerlingen bewust kan maken van details die ze niet uit zichzelf hadden opgemerkt. Of om iets uit te leggen of om de klas vragen voor te leggen over wat ze nu precies gezien en gehoord hebben, waarna je een klassengesprek hebt.

Het ligt denk ik erg aan het vak: ik geef geschiedenis en maatschappijleer. Dus ik laat bijvoorbeeld een scene zien uit een historische film en laat leerlingen nadenken over anachronismen, over waarom een filmmaker kiest voor een bepaald perspectief, etc. Of ik laat beelden zien van een andere tijd waarbij ik ze laat nadenken over hoe de wereld van toen verschilt met nu, en wat dat betekent. Bij maatschappijleer laat ik dan weer actuele dingen zien, zoals een uitzending van Zembla (heel normatief vaak, dus heel interessant of leerlingen dat doorzien en wat ze daarvan vinden), of een interview of nieuwsitem. Daar heeft het tonen van een filmpje vaak ook als doel om een aanzet te geven (vanuit een actueel voorbeeld) voor een algemene discussie over een onderwerp.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:30:06 #12
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130283984
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:29 schreef Sloggi het volgende:
Ik herken me trouwens wel in de Pavlovreactie die Buitendam beschreef. Zodra ik achter een computer zit krijg ik helemaal niks gedaan, maar als ik iets op papier uitwerk ga ik als een speer.

Irritant, aangezien je nogal eens wat nuttigs achter een computer moet doen.
Dat herken ik dan weer niet. Als ik achter de PC zit en ik moet werken, dan doe ik dat ook. Op papier werk ik echt nog maar zelden dingen uit.
.
pi_130291118
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:26 schreef thobe het volgende:
Ik vroeg me af hoe het zit met die 20% reductie voor startende docenten.

Afgelopen zomer heb ik na 5 jaar zwoegen mijn 2de graadsbevoegdheid binnen gesleept op het ILS. Ik werk nu op een leuke school waar ik lesgeef aan 6 klassen.

In totaal 16 lesuren á 45 minuten. Dit is 0,57fte. Nu krijg ik afgerond er 0,14 bij als startersregeling. Hierdoor komt mijn totale jaartaak uit op 0,71fte.

De school heeft me daarom ingepland over 4 dagen en in totaal over 8 dagdelen. Bij een 0,57 aanstelling is dit maximaal 6 dagdelen (3 dagen).

Nu heb ik er geen probleem mee om 4 dagen te werken. Maar omdat het 'maar' 16 uurtjes zijn en omdat ik op de donderdag er daarvan al 7 geef kun je je voorstellen hoe verbrokkeld mijn lesrooster is. Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewoon veel tussenuren zodat al mijn lessen verdeeld zijn over 8 dagdelen. Het liefst zou ik willen dat ik dus een dagje of dagdeel minder werk vanwege die 0,57fte.

Heb het even nagevraagd bij de school zelf, maar kreeg te horen dat ik een 0,71 aanstelling heb en daardoor dus over 8 dagdelen ingeroosterd kan worden. Mijn vraag is eigenlijk, werkt dit daadwerkelijk zo?
Ik heb ook met deze regeling te maken en voor mij waren ook een aantal dingen onduidelijk (echter niet jouw specifieke probleem). Even gebeld met de AOb, die konden me prima antwoord geven op mijn vragen over de regeling. Die weten precies wat je rechten zijn en wat je moet doen als je school niet wil meewerken. Probeer dat even zou ik zeggen. :)
pi_130291693
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:26 schreef thobe het volgende:
Ik vroeg me af hoe het zit met die 20% reductie voor startende docenten.

Afgelopen zomer heb ik na 5 jaar zwoegen mijn 2de graadsbevoegdheid binnen gesleept op het ILS. Ik werk nu op een leuke school waar ik lesgeef aan 6 klassen.

In totaal 16 lesuren á 45 minuten. Dit is 0,57fte. Nu krijg ik afgerond er 0,14 bij als startersregeling. Hierdoor komt mijn totale jaartaak uit op 0,71fte.

De school heeft me daarom ingepland over 4 dagen en in totaal over 8 dagdelen. Bij een 0,57 aanstelling is dit maximaal 6 dagdelen (3 dagen).

Nu heb ik er geen probleem mee om 4 dagen te werken. Maar omdat het 'maar' 16 uurtjes zijn en omdat ik op de donderdag er daarvan al 7 geef kun je je voorstellen hoe verbrokkeld mijn lesrooster is. Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewoon veel tussenuren zodat al mijn lessen verdeeld zijn over 8 dagdelen. Het liefst zou ik willen dat ik dus een dagje of dagdeel minder werk vanwege die 0,57fte.

Heb het even nagevraagd bij de school zelf, maar kreeg te horen dat ik een 0,71 aanstelling heb en daardoor dus over 8 dagdelen ingeroosterd kan worden. Mijn vraag is eigenlijk, werkt dit daadwerkelijk zo?
De 20% reductie-regeling heeft geen invloed op de afspraken over inzetbaarheid. Die regeling vergroot feitelijk je aanstelling en daarmee val je onder die afspraak. Onderstaande tabel komt uit de CAO:



Helaas moet je dus 8 dagdelen en 4 dagen beschikbaar zijn.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:01:37 #15
372721 thobe
Dream on little dreamer
pi_130292491
Bedankt voor de reacties!
Ik ga er sowieso op school nog een keer over praten. Het rooster verandert in het begin toch regelmatig dus hopelijk voor mij ook.

Ik ga me ook maar meteen verdiepen in de Aob. Ik heb me daar voorheen nooit mee beziggehouden...
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:57:39 #16
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130295826
Nog anderhalve week vakantie en dan mag ik ook weer aan de bak.

Wat ik heel vervelend vind, is dat er een LIO voor mijn vak is aangenomen terwijl we eigenlijk helemaal geen uren hebben. Resultaat: ik mag er nog twee andere vakken naast gaan geven waar ik helemaal niet voor opgeleid ben... -O-
pi_130296972
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dat herken ik dan weer niet. Als ik achter de PC zit en ik moet werken, dan doe ik dat ook. Op papier werk ik echt nog maar zelden dingen uit.
Het is ook niet zo dat een pc per definitie die pavlovreactie veroorzaakt. Het gaat met name om leren van een scherm. Kinderen groeien op met de tv als ontspanningsbron. Spelletjes, soaps, films, MTV, south park etc. Op het moment dat dan bij jou in het lokaal de lichten dimmen en het scherm aangaat gaan die hersenen geen gas geven en volop aan de slag.

Achter de pc met een doel gaat die focus natuurlijk veel eerder aan het werk.
Dit, dus.
  Redactie Frontpage woensdag 21 augustus 2013 @ 16:39:36 #18
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_130316708
Vandaag rooster opgehaald, goed te doen. Nog 4 dagen vrij... ;)
  woensdag 21 augustus 2013 @ 19:25:39 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130321614
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 22:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ik heel vervelend vind, is dat er een LIO voor mijn vak is aangenomen terwijl we eigenlijk helemaal geen uren hebben. Resultaat: ik mag er nog twee andere vakken naast gaan geven waar ik helemaal niet voor opgeleid ben... -O-
Maar is het dan niet zo dat de LIO dan bijvoorbeeld een klas van jou overneemt? Dan hoef je toch niet - als dank - andere vakken te gaan geven? Beetje vreemde constructie als je 't mij vraagt.

Ik heb vandaag de eerste dag gehad. Weer even wennen hoor c_/
.
pi_130322158
quote:
Dat zal in het echte leven ook wel gebeuren maar hier op fok is het al helemaal een gegeven.
Het leuke van een forum zoals het FOK-forum is dat mensen heel erg eerlijk durven te zijn. Face to face zijn mensen veel voorzichtiger met het uiten van hun mening.

quote:
2s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:36 schreef mane het volgende:
Ik herken ook iets in die pavlov-reactie. Zodra ik in mijn lessen een filmpje laat zien (al is die nog zo kort en didactisch verantwoord gekozen) zie ik bij de leerlingen vaak een reactie van: oh, leuk, een filmpje, nu kan ik ontspannen en hoef ik niks.

Ik moet ze dan ook heel duidelijk van tevoren instrueren, bijvoorbeeld waar ze op moeten letten tijdens het kijken, of welke vragen ze nav de beelden moeten beantwoorden e.d.
Verder is het natuurlijk frappant dat leerlingen dagelijks zoveel beelden zien, maar echt kijken kunnen ze niet. Dat merk je als je met ze naar een kunstwerk gaat kijken of ook wel, zoals ik dat bij mijn vak vaak doe, prenten/spotprenten/schilderijen analyseren.
Dat heeft volgens mij ook enorm sterk met de leeftijd te maken. Ik zag bijvoorbeeld als leerling eens een spotprent van Darwin waarin hij als een monster werd afgebeeld, het is volstrekt normaal dat je als puber nog de historische context niet kent om dat te kunnen duiden gezien de irrationaliteit van de mensen die zo tegen Darwin aankeken em gezien het feit dat je in die fase van je leven nog niet goed beseft dat mensen in die tijd nog geen benul hadden van evolutie aangezien de theorie net was ontwikkeld terwijl wij met deze kennis opgroeien.

quote:
En wat me bij maatschappijleer altijd weer opvalt: hoe kritisch leerlingen soms ook lijken, als ze een documentaire zien of een politicus een interview zien doen, herkennen maar zeer weinigen de trucjes van de makers die vaak toch richting een bepaalde mening manipuleren, of de trucjes die een politicus kent om vooral niets te zeggen en de manieren die een interviewer gebruikt om het toch voor elkaar te krijgen.
Ook zo iets wat je volgens mij pas uit jezelf gaat inzien, als dat komt, wanneer je wat meer ervaring hebt. Ik had daar jaren geleden ook geen benul van, op een gegeven moment gaat het opvallen wanneer je kritisch nadenkt.

[ Bericht 77% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-08-2013 19:50:24 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 21 augustus 2013 @ 23:18:53 #21
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130331857
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Maar is het dan niet zo dat de LIO dan bijvoorbeeld een klas van jou overneemt? Dan hoef je toch niet - als dank - andere vakken te gaan geven? Beetje vreemde constructie als je 't mij vraagt.

Ik heb vandaag de eerste dag gehad. Weer even wennen hoor c_/
Nee, LIO's worden bij ons ingezet op lege plekken. Ze nemen eigenlijk nooit uren over. Alleen in dit geval betreft het geen lege plek, en kan ik een kwart van mijn uren andere vakken staan geven waar nog wel lege plekken waren.
pi_130332266
Betekent dit dat meer klassen dan eigenlijk nodig zou zijn onbevoegd les gaan krijgen? Als jij bevoegd bent voor vak A, en je moet een paar klassen van vak A afstaan aan een onbevoegde, en zelf onbevoegd vak B en C gaan geven, dan is dat niet bepaald efficient omgaan met de expertise die de school in huis heeft. Ik vraag me af wat de ouderraad hiervan zou vinden, maar die wordt er waarschijnlijk niet over ingelicht.
pi_130340003
Vanochtend op de radio: Maurice de Hond die zijn iPad school zit te promoten. Het concept is in ieder geval geweldig zei hij, leerlingen worden vanaf groep een bekend gemaakt met het digitale tijdperk. Schrijven is bijvoorbeeld ouderwets hoorde ik hem zeggen, 4% wordt nog maar met de hand geschreven tegenwoordig.

Ik vind er nogal wat van in elk geval. Zeer dynamische dagen waar geen dag hetzelfde is en leerlingen geen vaste leraren hebben. Kinderen staan natuurlijk bekend om het feit dat zij niet gebaat zijn bij een bekende omgeving... Vond het ook nogal typerend dat hij het niet over leraren had maar over coaches.

Ben echt heel benieuwd hoe deze lichting gaat presteren over 8 jaar in de brugklas...
pi_130340709
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:08 schreef Wizzor het volgende:
Vanochtend op de radio: Maurice de Hond die zijn iPad school zit te promoten. Het concept is in ieder geval geweldig zei hij, leerlingen worden vanaf groep een bekend gemaakt met het digitale tijdperk. Schrijven is bijvoorbeeld ouderwets hoorde ik hem zeggen, 4% wordt nog maar met de hand geschreven tegenwoordig.

Ik vind er nogal wat van in elk geval. Zeer dynamische dagen waar geen dag hetzelfde is en leerlingen geen vaste leraren hebben. Kinderen staan natuurlijk bekend om het feit dat zij niet gebaat zijn bij een bekende omgeving... Vond het ook nogal typerend dat hij het niet over leraren had maar over coaches.

Ben echt heel benieuwd hoe deze lichting gaat presteren over 8 jaar in de brugklas...
Ik vind, zoals Bram al zei, dat ze dit soort nieuwerwetse dingen veel kleinschaliger moeten testen omdat straks anders misschien 11 scholen een onvoorbereide groep 1t/m8 hebben.
Kijk maar naar het 'iederwijs'
pi_130341454
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat heeft volgens mij ook enorm sterk met de leeftijd te maken. Ik zag bijvoorbeeld als leerling eens een spotprent van Darwin waarin hij als een monster werd afgebeeld, het is volstrekt normaal dat je als puber nog de historische context niet kent om dat te kunnen duiden gezien de irrationaliteit van de mensen die zo tegen Darwin aankeken em gezien het feit dat je in die fase van je leven nog niet goed beseft dat mensen in die tijd nog geen benul hadden van evolutie aangezien de theorie net was ontwikkeld terwijl wij met deze kennis opgroeien.
Dat is inderdaad ook altijd een groot probleem bij geschiedenisonderwijs, leerlingen hebben erg weinig contextkennis en op de een of andere manier lijkt het er bij de meeste ook niet in te krijgen.
pi_130341480
quote:
8s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:18 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Nee, LIO's worden bij ons ingezet op lege plekken. Ze nemen eigenlijk nooit uren over. Alleen in dit geval betreft het geen lege plek, en kan ik een kwart van mijn uren andere vakken staan geven waar nog wel lege plekken waren.
Mijn SPD had een stuk minder lesuren dankzij mij maar kon daardoor veel tijd in andere taken steken, zoals het schrijven van nieuwe PTA's.
pi_130342070
Vanaf 28 augustus dus aan de slag als stagiair. Al kennis gemaakt met een heleboel docenten en viel me op hoe collegiaal en vrolijk iedereen met elkaar omging. Niet echt gewend.
pi_130349963
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:05 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook altijd een groot probleem bij geschiedenisonderwijs, leerlingen hebben erg weinig contextkennis en op de een of andere manier lijkt het er bij de meeste ook niet in te krijgen.
Gelukkig blijkt dat voor veel leerlingen 5-15 jaar later heel anders te zijn. ;)
Soms moet je iets gewoon aan de tijd (maturatie) overlaten in plaats van het te willen forceren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je achterover moet leunen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130357119
Over die iPad-scholen: ik las commentaren van mensen die verwachten dat het heus wel een succes zal worden, niet zozeer door het concept maar omdat de ouders die hun kinderen daar nu naartoe doen veelal blanke hogeropgeleide 2x modaal-ouders zijn. Kinderen uit die categorie hebben dankzij die achtergrond al zo'n voorsprong dat ze het waarschijnlijk in elk onderwijsconcept wel aardig zullen doen.

Ik denk dat daar wel wat in zit. De resultaten zullen dus op z'n minst acceptabel zijn en wellicht zelfs ronduit goed. Of dat betekent dat Wesley, matig begaafde zoon van een lageropgeleide alleenstaande bijstandsmoeder, lijdend aan concentratiestoornissen mede doordat ma telkens nieuwe gewelddadige vriendjes heeft, ook gebaat is bij dit type onderwijs valt nog te bezien.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 19:36:12 #30
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130358397
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:34 schreef Friek_ het volgende:
Vanaf 28 augustus dus aan de slag als stagiair. Al kennis gemaakt met een heleboel docenten en viel me op hoe collegiaal en vrolijk iedereen met elkaar omging. Niet echt gewend.
Bij onze locatie is dat ook zo. Heel gezellig en vrolijk. Dat straal je dan ook uit naar de leerlingen, waardoor zij ook plezier krijgen in school.
.
pi_130369704
quote:
Over die iPad-scholen: ik las commentaren van mensen die verwachten dat het heus wel een succes zal worden, niet zozeer door het concept maar omdat de ouders die hun kinderen daar nu naartoe doen veelal blanke hogeropgeleide 2x modaal-ouders zijn. Kinderen uit die categorie hebben dankzij die achtergrond al zo'n voorsprong dat ze het waarschijnlijk in elk onderwijsconcept wel aardig zullen doen.

Ik denk dat daar wel wat in zit. De resultaten zullen dus op z'n minst acceptabel zijn en wellicht zelfs ronduit goed. Of dat betekent dat Wesley, matig begaafde zoon van een lageropgeleide alleenstaande bijstandsmoeder, lijdend aan concentratiestoornissen mede doordat ma telkens nieuwe gewelddadige vriendjes heeft, ook gebaat is bij dit type onderwijs valt nog te bezien.
Yep, vervolgens gaan de experimenteerders roepen dat de school een succes is en worden veel meer leerlingen hiermee opgescheept maar nu gewoon de 'normale' leerlingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130376412
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gelukkig blijkt dat voor veel leerlingen 5-15 jaar later heel anders te zijn. ;)
Soms moet je iets gewoon aan de tijd (maturatie) overlaten in plaats van het te willen forceren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je achterover moet leunen.
Dat is inderdaad zeker bij een vak als geschiedenis zo. Hoe vaak ik al niet ouders op bezoek heb gehad die vertellen dat ze geschiedenis vroeger op school niet zo boeiend vonden maar er nu wel veel over lezen en graag naar musea gaan e.d. Ik zit er al over te denken om een geschiedenis cursus voor volwassenen te ontwikkelen die daar speciaal op in speelt. :o .

Ik las gisteren ook iets over de i-pad school in Sneek. Maar hun lesmethode is helemaal niet revolutionair of vernieuwend. Dat je alle kinderen een i-pad in de handen duwt in plaats van een boek maakt je school niet meteen een didactische revolutie. Dus eigenlijk is het wat mij betreft gebakken lucht. En zo gaat het vaker bij multi-media in de klas. Het is vaak een soort paradepaardje (kijk ons eens modern zijn!) maar op didactisch gebied stelt het meestal geen fluit voor.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130386132
Maandag weer beginnen maar nog steeds geen rooster bekend. :').
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_130388952
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 10:02 schreef mane het volgende:
Ik zit er al over te denken om een geschiedenis cursus voor volwassenen te ontwikkelen die daar speciaal op in speelt. :o .
Of een goed boek schrijven. Je kan dan ook nog delen als lesmateriaal gebruiken. ;)
Ik zou zo'n boek kopen als ik het ergens zie liggen. Er zijn vaak aanleidingen om ineens nieuwsgierig te worden naar de geschiedenis van iets, dan is het leuk om in zo'n boek een hoofdstuk hierover te kunnen lezen. Natuurlijk kan je ook al die informatie vinden op het internet maar een goed boek leest aangenamer en je zal sneller informatie krijgen. Zo is het vast en zeker interessant voor veel mensen om eens de geschiedenis van het uiteenvallen van Joegoslavië te lezen, om eens te lezen hoe het nu komt dat er zo veel conflicten zijn in Noord-Africa en ZO-Azië (de landsgrenzen die niet 'af' zijn, de invloed van het 'westen'), om eens te lezen waarom de NAZI's er in slaagden om antisemitische gevoelens te stimuleren (er moet een voedingsbodem zijn geweest) etc.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:17:32 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130389994
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 10:02 schreef mane het volgende:
Ik las gisteren ook iets over de i-pad school in Sneek. Maar hun lesmethode is helemaal niet revolutionair of vernieuwend. Dat je alle kinderen een i-pad in de handen duwt in plaats van een boek maakt je school niet meteen een didactische revolutie. Dus eigenlijk is het wat mij betreft gebakken lucht. En zo gaat het vaker bij multi-media in de klas. Het is vaak een soort paradepaardje (kijk ons eens modern zijn!) maar op didactisch gebied stelt het meestal geen fluit voor.
Dat gevoel heb ik ook inderdaad.
.
pi_130394829
Het idee dat er één panacee is dat alles beter maakt in het onderwijs is dan ook om te huilen. Digitale middelen, net zoals elk ander ding kunnen* alleen maar werken als je ook gebruik maakt van de mogelijkheden die ze bieden. Als je ze in essentie als een mix van werkboeken, schriften en dies wat zij gebruikt denk ik niet dat je niet kan spreken van een revolutionair gebruik oid... Eerder van een dure vervanging van ouderwetsch pen en papier. :7

*En dan kijk ik nog niet eens naar de discussie over pavlovreacties van eind vorig topic...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:55:13 #37
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130400390
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:30 schreef ShadyLane het volgende:
Betekent dit dat meer klassen dan eigenlijk nodig zou zijn onbevoegd les gaan krijgen? Als jij bevoegd bent voor vak A, en je moet een paar klassen van vak A afstaan aan een onbevoegde, en zelf onbevoegd vak B en C gaan geven, dan is dat niet bepaald efficient omgaan met de expertise die de school in huis heeft. Ik vraag me af wat de ouderraad hiervan zou vinden, maar die wordt er waarschijnlijk niet over ingelicht.
Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.

Overigens zijn er twee klassen waar ik zowel vak A, B als C aan ga geven; hopelijk ontstaan hierdoor vraagtekens bij ouders en leggen ze die vraagtekens op de juiste plek neer (en da's dus niet bij mij :P ).
pi_130401169
quote:
*En dan kijk ik nog niet eens naar de discussie over pavlovreacties van eind vorig topic...
Ik heb er zelf nooit wat van gemerkt maar ik vind het een interessante theorie. Wat ik wel steeds weer merk is dat veel leerlingen en studenten, tenzij ze onder tijdsdruk staan, niet in staat zijn de verleiding te weerstaan om zo'n apparaat voor geheel andere zaken te gebruiken dan wat de docent in gedachte heeft. Op zich is dat gedrag er wel uit te krijgen vanaf een bepaalde leeftijd maar dat gebeurt niet in Nederland.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130401292
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.
Inmiddels zijn wij nieuwsgierig geworden naar wat die andere vakken zijn. ;)
Als jij er geen affiniteit mee hebt dan neem ik aan dat het andere vak niet in het verlengde ligt van waar jij voor bent opgeleid? Zoiets als dat een wiskundeleraar Nederlands/Engels gaat geven of omgekeerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130401774
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.

Overigens zijn er twee klassen waar ik zowel vak A, B als C aan ga geven; hopelijk ontstaan hierdoor vraagtekens bij ouders en leggen ze die vraagtekens op de juiste plek neer (en da's dus niet bij mij :P ).
Ik geef ook vak A, B en C en hopelijk worden er hier andere vragen gesteld ;)
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:20:32 #41
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130405767
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inmiddels zijn wij nieuwsgierig geworden naar wat die andere vakken zijn. ;)
Als jij er geen affiniteit mee hebt dan neem ik aan dat het andere vak niet in het verlengde ligt van waar jij voor bent opgeleid? Zoiets als dat een wiskundeleraar Nederlands/Engels gaat geven of omgekeerd.
Dat min of meer, maar dan inderdaad omgekeerd.

Wil niet te veel in details treden wegens 'herkenbaarheid'.
pi_130409485
Ik heb nog altijd moeite met de regie in handen nemen, voor mn gevoel negeer ik nog veel te veel en dat gaat naar verloop van tijd nare consequenties hebben voor me.
Dit, dus.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:28:30 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130409655
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:16 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb nog altijd moeite met de regie in handen nemen, voor mn gevoel negeer ik nog veel te veel en dat gaat naar verloop van tijd nare consequenties hebben voor me.
Daar had ik vorig jaar, mijn eerste jaar voor de klas, ook erg veel last van. Zeker in de tweede helft van het jaar heeft me dat wel wat problemen opgeleverd. Bij de start van dit schooljaar heb ik voor mezelf echt een plan opgesteld hoe ik wilde beginnen, hoe ik mijn les op wilde bouwen, wat ik wel en niet goed zou gaan vinden en nog wat van die dingen. Tot nu toe heb ik een heerlijke start van het schooljaar gehad, en ik hoop dat zich dat later in het jaar gaat terugbetalen.

Ik ben zó benieuwd hoe jij iemand eruit stuurt
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130410375
Heb ik ook moeite mee.. Gelukkig ben ik nog LIO dus komend jaar goed aan gaan werken! Ik wordt gewoon niet graag boos.. Probleem is denk ik ook dat ik niet snel genoeg reageer op kleinere dingetjes, waardoor het als het een keer mis gaat ik vaak gelijk de hele klas moet aanspreken ipv 1 leerling.
Heb er zin in! *O*
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:52:20 #45
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130412071
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:16 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb nog altijd moeite met de regie in handen nemen, voor mn gevoel negeer ik nog veel te veel
Herkenbaar uit mijn eerste jaar voor de klas. Dan zie je wel dingen, maar om de een of andere reden reageer je niet. Alsof je over je eigen schouder mee aan het kijken bent. In de loop der jaren krijg je daar echter wel een Fingerspitzengefühl voor, waardoor het eigenlijk vanzelf gaat. Alsof je begint met autorijden en aanvankelijk hangt er een dikke mistbank voor je voorruit. Je begint te rijden, knalt af en toe tegen een paal of tegenligger, maar na een tijdje trekt de mist op en kun je genieten van het autorijden en het uitzicht.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 11:20 schreef Dragonberry het volgende:
Ik word gewoon niet graag boos..
Tja, soms ontkom je er niet aan :P
Altijd nep-boos zijn. Als je helemaal over de rooie gaat voor de klas, kun je niet meer logisch nadenken, plus het maakt totaal geen indruk op de leerlingen. Die vinden het alleen maar leuk. Altijd een paar gradaties vóór je woede-explosie maatregelen nemen. Maar inderdaad, in de beginperiode kan het voorkomen dat je ontploft.
Ik ben overigens meestal teleurgesteld, i.p.v. boos. Soms ook gespeeld, hoor. Maar dat maakt véél meer indruk op leerlingen, dan een ontploffing. ;)

In elk geval veel plezier en succes allebei!
.
pi_130412244
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 12:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Tja, soms ontkom je er niet aan :P
Altijd nep-boos zijn. Als je helemaal over de rooie gaat voor de klas, kun je niet meer logisch nadenken, plus het maakt totaal geen indruk op de leerlingen. Die vinden het alleen maar leuk. Altijd een paar gradaties vóór je woede-explosie maatregelen nemen. Maar inderdaad, in de beginperiode kan het voorkomen dat je ontploft.
Ik ben overigens meestal teleurgesteld, i.p.v. boos. Soms ook gespeeld, hoor. Maar dat maakt véél meer indruk op leerlingen, dan een ontploffing. ;)

Volledig mee eens! Ik herken mezelf hier in.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130413474
Tnx! Heb ik wel wat aan :) het is denk ik ook nog echt uitvinden welke methode het beste werkt voor mij.
Gelukkig wordt er genoeg over geschreven :P
pi_130413775
Even terugkomend op de discussie over iPadscholen en digitalisering: hier een hbo-docent die zou willen dat er in het bo en vo meer aandacht aan besteed zou worden. Ze doen in het hbo nou eenmaal alles digitaal, maar hebben eigenlijk vaak geen idee. Ik kom regelmatig studenten tegen die niet weten hoe ze dubbele aanhalingstekens moeten maken (en dan dus maar twee enkele doen :'( ). En ze hebben geen idee hoe ze fatsoenlijk informatie moeten zoeken, en moeten beoordelen of websites betrouwbaar zijn of niet. Er is ze vaak wel een pavlov-reactie aangeleerd 'Wikipedia = slecht', maar wat dan wel een goede site is? Ik kom rustig sites van hooligans tegen die moeten onderbouwen dat de Voetbalwet versoepeld moet worden. Tja, daar word ik niet gelukkig van. Voor een deel is dat wellicht ook wel mijn taak als hbo-docent, maar voor een deel vind ik dat eigenlijk ook in het vo thuishoren.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:10:03 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130413787
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 13:56 schreef Dragonberry het volgende:
het is denk ik ook nog echt uitvinden welke methode het beste werkt voor mij.
Daar heb je je stages voor ;) Maar als ik naar mezelf kijk ben ik tegenwoordig een heel andere leraar dan die uit de beginperiode. Als ik bijvoorbeeld mijn notities uit de LIO teruglees, dan kan ik me daar in sommige gevallen helemaal niet meer in vinden. Ook, omdat je er achterkomt, wanneer je langere tijd les geeft, dat je echt een band met klassen en leerlingen gaat krijgen (míts je je daarvoor open stelt). Ik ken ook docenten die de eerste les van het schooljaar beginnen met: "Boeken open op bladzijde 1". Geen interesse tonen. Tja, het zou niet mijn manier zijn. En die band met klassen, die maakt dat je anders, menselijker, gaat reageren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 14:09 schreef Bleie het volgende:
Ik kom regelmatig studenten tegen die niet weten hoe ze dubbele aanhalingstekens moeten maken (en dan dus maar twee enkele doen :'( ). En ze hebben geen idee hoe ze fatsoenlijk informatie moeten zoeken, en moeten beoordelen of websites betrouwbaar zijn of niet. Voor een deel vind ik dat eigenlijk ook in het vo thuishoren.
Ben ik met je eens, of misschien nóg eerder.. eind groep 7, groep 8 al.
.
pi_130416610
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 01:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wil niet te veel in details treden wegens 'herkenbaarheid'.
Begrijpelijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130417871
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 12:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Tja, soms ontkom je er niet aan :P
Altijd nep-boos zijn. Als je helemaal over de rooie gaat voor de klas, kun je niet meer logisch nadenken, plus het maakt totaal geen indruk op de leerlingen. Die vinden het alleen maar leuk. Altijd een paar gradaties vóór je woede-explosie maatregelen nemen. Maar inderdaad, in de beginperiode kan het voorkomen dat je ontploft.
Ik ben overigens meestal teleurgesteld, i.p.v. boos. Soms ook gespeeld, hoor. Maar dat maakt véél meer indruk op leerlingen, dan een ontploffing. ;)
Dit is me ook wel eens overkomen, inderdaad. Van die vmbo-schoffies die plots in de klas kwamen lopen en de klas weigerden te verlaten. Zomaar, zonder reden. Ik stond vrij perplex dat ze mijn aanwijzing om later maar weer terug te komen simpelweg weigerden op te volgen.

Nu hebben we het wel over een fiks aantal jaar geleden, maar tegenwoordig zou ik niet meer 'ontploft' zijn in die situatie (ik reageerde eerder boos). Dat helpt inderdaad toch niet. Wat ik wel zou doen, weet ik nog niet precies.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2013 17:22:39 ]
pi_130420763
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 17:13 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dit is me ook wel eens overkomen, inderdaad. Van die vmbo-schoffies die plots in de klas kwamen lopen en de klas weigerden te verlaten. Zomaar, zonder reden. Ik stond vrij perplex dat ze mijn aanwijzing om later maar weer terug te komen simpelweg weigerden op te volgen.

Nu hebben we het wel over een fiks aantal jaar geleden, maar tegenwoordig zou ik niet meer 'ontploft' zijn in die situatie (ik reageerde eerder boos). Dat helpt inderdaad toch niet. Wat ik wel zou doen, weet ik nog niet precies.
ik heb destijds de conciërge gebeld toen me zo iets gebeurde. Toen was hij weg voor de conciërge er was :7
Kwak
pi_130471277
en ik wil zo onderhand mijn rooster wel eens weten -O- voorheen kreeg je die in de tweede week van de vakantie al, nu nog niets gehoord...

we kunnen deze week op school terecht om ons lokaal in te richten, er is mij een lokaal beloofd, maar ik weet dus niet of het gelukt is en welk lokaal het is -O-
Kwak
pi_130474956
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:29 schreef kwakz0r het volgende:
en ik wil zo onderhand mijn rooster wel eens weten -O- voorheen kreeg je die in de tweede week van de vakantie al, nu nog niets gehoord...

we kunnen deze week op school terecht om ons lokaal in te richten, er is mij een lokaal beloofd, maar ik weet dus niet of het gelukt is en welk lokaal het is -O-
Ach, laatste minuut geregel. Heerlijk studentikoos toch?
pi_130484020
Vandaag eerste dag van de introductie, dus kennisgemaakt met mijn slb-klas. Erg veel meisjes, maar ze lijken me leuk. Waren nu nog heel rustig, dat zal nog wel veranderen. :P

Morgen dag 2, strandtoernooi bij Zandvoort. Lekker middagje in de zon zitten. *O*
pi_130489805
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2013 13:01 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ach, laatste minuut geregel. Heerlijk studentikoos toch?
Inderdaad. En bedenk het maar zo: het kan altijd erger.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 26 augustus 2013 @ 21:33:09 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130492080
Inderdaad, ik zit twee uur in een lokaal met een krijtbord :{
Hahaha.. dat dat nog bestaat, anno 2013. Ik ben in de loop der jaren zo verknocht geraakt aan mijn whiteboard. Ik zal na die twee lesuren in dat lokaal wel weer zo wit als een pak bakmeel zijn. Ik haat 't. :D
.
  maandag 26 augustus 2013 @ 21:35:10 #58
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130492209
Maar in tegenstelling tot whiteboardstiften kun je met krijtjes prima gooien >:)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130492213
Ik zit twee uur in een lokaal zonder bord. :D
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130492667
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef -J-D- het volgende:
Ik zit twee uur in een lokaal zonder bord. :D
Wel verwarming?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_130492738
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 21:42 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Wel verwarming?
Hehe, insiders-grapje. We zijn verhuisd naar de overkant, ex-collega. En ja, daar is wel verwarming. Staat gelukkig uit ;)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 26 augustus 2013 @ 21:49:10 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130493016
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef -J-D- het volgende:
Ik zit twee uur in een lokaal zonder bord. :D
Je kunt nog altijd de muur vol kalken. :P

quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 21:35 schreef Janneke141 het volgende:
Maar in tegenstelling tot whiteboardstiften kun je met krijtjes prima gooien >:)
Met whiteboardstiften kun je ook gooien hoor... :+
.
pi_130495153
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 21:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Je kunt nog altijd de muur vol kalken. :P

[..]

Met whiteboardstiften kun je ook gooien hoor... :+
Sommige white boards ook wel
pi_130496322
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:48 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Inderdaad. En bedenk het maar zo: het kan altijd erger.
Nou ja, we krijgen het altijd in de tweede week van de vakantie dus het valt en beetje op nu. Ik overleef het uiteraard wel ;) maar dat studentikoze ben ik wel een beetje klaar mee eigenlijk...
Kwak
pi_130497165
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 18:07 schreef Bleie het volgende:
Vandaag eerste dag van de introductie, dus kennisgemaakt met mijn slb-klas. Erg veel meisjes, maar ze lijken me leuk. Waren nu nog heel rustig, dat zal nog wel veranderen. :P

Morgen dag 2, strandtoernooi bij Zandvoort. Lekker middagje in de zon zitten. *O*
hoe oud? :@
There are only 151 Pokémon.
pi_130502959
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 22:56 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

hoe oud? :@
Mn studenten? Eerstejaars hbo, dus 17-22 zo'n beetje. Hoezo?
pi_130504629
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 21:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Inderdaad, ik zit twee uur in een lokaal met een krijtbord :{
Hahaha.. dat dat nog bestaat, anno 2013. Ik ben in de loop der jaren zo verknocht geraakt aan mijn whiteboard. Ik zal na die twee lesuren in dat lokaal wel weer zo wit als een pak bakmeel zijn. Ik haat 't. :D
Tip. Jouw bijziende leerlingen zullen het zeer op prijs stellen als jij zo veel mogelijk slecht zichtbare kleuren mijdt en regelmatig dat bord goed schoonwast met water en pas er op schrijft wanneer het weer is opzo gedroogd. Je zou denken dat het vanzelfsprekend is dat iedereen die slecht ziet een bril of lenzen heeft en dat een bril of lenzen altijd voldoende helpt maar helaas, beide zijn niet vanzelfsprekend.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130505044
In het Parool stond gisteren trouwens een interessant stuk over een iPadschool in Amsterdam Zuidoost. Bepaald niet het blanke, hoogopgeleide publiek waar het hier in het topic eerder over ging. De school houdt daar in het concept dan ook rekening mee, stond er: de kinderen zitten gewoon in een vaste groep, met een vaste leerkracht, zodat ze voldoende structuur krijgen. Verder is de iPad vooral een aanvulling op het bestaande materiaal. Dingen die ze anders met een boekje zouden doen, doen ze nu op de iPad, waardoor er veel beter gedifferentieerd kan worden, en worden aangesloten bij wat het kind al kan, of juist nog niet. De school heeft er ook voor gekozen om als school de iPads aan te schaffen, dus de kinderen hoeven dat niet zelf te doen. Vanwege de veiligheid mogen ze ze ook niet mee naar huis nemen, dat is dan wel weer beetje treurig, maar ik zou in Zuidoost toch ook liever niet een kleuter met een iPad over straat sturen. Wat ik las, vond ik in elk geval erg goed klinken, en sluit erg aan bij mijn visie op goed onderwijs: stimulerend, aansluitend op het niveau van de individuele leerling, modern, afwisselend. Echt prima.
pi_130507700
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:47 schreef Bleie het volgende:
In het Parool stond gisteren trouwens een interessant stuk over een iPadschool in Amsterdam Zuidoost. Bepaald niet het blanke, hoogopgeleide publiek waar het hier in het topic eerder over ging. De school houdt daar in het concept dan ook rekening mee, stond er: de kinderen zitten gewoon in een vaste groep, met een vaste leerkracht, zodat ze voldoende structuur krijgen. Verder is de iPad vooral een aanvulling op het bestaande materiaal. Dingen die ze anders met een boekje zouden doen, doen ze nu op de iPad, waardoor er veel beter gedifferentieerd kan worden, en worden aangesloten bij wat het kind al kan, of juist nog niet. De school heeft er ook voor gekozen om als school de iPads aan te schaffen, dus de kinderen hoeven dat niet zelf te doen. Vanwege de veiligheid mogen ze ze ook niet mee naar huis nemen, dat is dan wel weer beetje treurig, maar ik zou in Zuidoost toch ook liever niet een kleuter met een iPad over straat sturen. Wat ik las, vond ik in elk geval erg goed klinken, en sluit erg aan bij mijn visie op goed onderwijs: stimulerend, aansluitend op het niveau van de individuele leerling, modern, afwisselend. Echt prima.
Toch blijft het een individueel proces. Ik heb meer met de aanpak van docenten die leerlingen laat samenwerken en zelf met groepjes aan de slag gaat om te differentiëren, waardoor interactie centraal staat. Door de leerling op iPads te laten werken vervalt de communicatie tussen leerlingen en dat is op die leeftijd zo ontzettend belangrijk.
Dit, dus.
pi_130509079
Als je in een lokaal zit zonder whiteboard of ander bord: plak een groot vel papier aan de buitenkant van het raam en schrijf je aantekeningen/uitleg/spoorboekje aan de binnenkant van het raam.

Jaja, ik heb het afgelopen jaar de eerste 6 weken zeer regelmatig in lokalen zonder bord gezeten. Een witte deur werkt ook prima trouwens.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:58:23 #71
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130516048
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
pas er op schrijft wanneer het weer is opzo gedroogd.
Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven? :+
.
pi_130516806
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven? :+
Het werkt. :)

Duratie: de kindertijd van een 1-kwartier-levend organisme, kindertijd is proportioneel met die van de mens.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:40:22 #73
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130523658
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:10 schreef Alentejana het volgende:
Maar er zijn ook scholen waar de leraren gewoon wiet zitten te roken voor de klas, in het kader van lang leven de vrijheid en je hoeft niet te verbergen dat het bestaat.

Laten we dit even bij de ervaringsdeskundigen neerleggen.

(Komt uit het topic over die Lowlands-lerares uit Heerlen)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:51:42 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130524127
Ik weet eigenlijk nog niet wat ik van die kwestie vind.

Ik heb het er vanmiddag met mijn leerlingen over gehad, hoe ze het zouden vinden als ik XTC zou gebruiken in het weekend. Zij vonden dat geen probleem, zolang zij er niks van merkten in de klas. Wat ik in mijn privétijd deed, moest ik zelf weten.

Ik las ook ergens als reactie dat "de leerlingen die docente nu vast en zeker wel 'cool' zouden vinden". Nou, als je vanwege dát feit nu opeens 'cool' zou moeten zijn.... Laat mij dan maar een 'coole' docent zijn omdat ik goede lessen geef, uitleg geef op een manier dat de leerlingen het begrijpen en ze weten dat ze ook met hun problemen bij mij terecht kunnen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Baba-O-Riley op 27-08-2013 20:00:01 ]
.
pi_130524530
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik weet eigenlijk nog niet wat ik van die kwestie vind.

Ik heb het er vanmiddag met mijn leerlingen over gehad, hoe ze het zouden vinden als ik XTC zou gebruiken in het weekend. Zij vonden dat geen probleem, zolang zij er niks van merkten in de klas. Wat ik in mijn privétijd deed, moest ik zelf weten.

Ik vind - en dan klink ik misschien ouderwetsch - dat leraren toch een voorbeeldfunctie hebben. Hoe kun je nog geloofwaardig over komen als leraar, als autoriteit, als je trots zit te vertellen over je drugsgebruik - en vooral hoe geweldig het wel niet was? Ik lees reacties van mensen die zeggen dat het in haar privéleven gebeurd is. Maar zouden die mensen nog steeds zo reageren als hun zoon of dochter les van die docente zou krijgen? Hoe serieus zou je Willem-Alexander nemen als die ladderzat in de heg aangetroffen werd en vervolgens zou zeggen: "Ach, het is pas de 5e fles vandaag". Die docente had dat moeten weten toen ze met die journalisten praatte.

Ik las ook ergens als reactie dat "de leerlingen die docente nu vast en zeker wel 'cool' zouden vinden". Nou, als je vanwege dát feit nu opeens 'cool' zou moeten zijn.... Laat mij dan maar een 'coole' docent zijn omdat ik goede lessen geef, uitleg geef op een manier dat de leerlingen het begrijpen en ze weten dat ze ook met hun problemen bij mij terecht kunnen.
Zo zwart-wit als jij het stelt, vind ik het nu ook weer niet. Leraren moeten inderdaad het voorbeeld geven, maar we hoeven ook niet roomser dan de paus te zijn. Ik ga af en toe ook eens goed los, maar ik stap dan ook niet in dezelfde plaats als leerlingen bijvoorbeeld.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:02:46 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130524617
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
.
pi_130524796
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 20:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
ik vertel het niet trots aan de krant nee. maar lln hebben me wel eens gevraagd, in een bepaalde context van een lesonderwerp, of ik wel eens drugs had gebruikt. ik heb toen wel verteld dat ik ook wel eens geblowd had, maar dat ik er niets aan vond, ik werd er vooral moe misselijk van, en dat ik dus niet de behoefte heb gehad het vaker te doen.

in de context was het passend om het er met ze over te hebben op die manier, de teneur van het gesprek was juist dat het niet iets was om stoer over te doen, en ook nog eens ongezond, maar dat iedereen wel eens nieuwsgrierig is. dat het voor sommige mensen geen big deal is, maar dat je er ook verslaafd aan kan raken en welke gevolgen dat kan hebben voor je leven etc.

ik vind gepaste eerlijkheid altijd erg belangrijk, ook voor mezelf.
Kwak
pi_130526549
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 20:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
nee, dat zeker niet, maar dat vind ik wat anders.
pi_130536700
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven? :+
Ik stel helaas nog jaarlijks vast dat veel docenten het doen. Wanneer ik spreek over niet op een nat...bedoel ik op een kurkdroog... dus niet schrijven als het half is opgedroogd. Nummer 1 reden waarom het bord veel slechter zichtbaar is dan zou hoeven: het wordt te weinig gewassen en ze laten het niet goed opdrogen, hierdoor krijg je kalk op kalk en vermindert het contrast sterk. ;)
Serieus, dit (zichtbaarheid en leesbaarheid) wordt onderschat door de meeste leraren en docenten. Om te weten welke kleuren slecht leesbaar zijn moet je zelf bijziend zijn of het opzoeken. Het kleinere contrast lijkt geen probleem als je met een goed zicht kijkt van een afstand maar voor bijziende mensen is het een plaag. Ik heb zelf jarenlang weinig van het bord kunnen lezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130557589
Morgen ga ik weer eens voorzichtig rondkijken op school, vrijdag apv en maandag weer beginnen. Vanaf dit jaar ben ik ook decaan havo/vwo: superleuk, maar nu het dichtbij komt, vind ik het toch ook tamelijk spannend, merk ik. Nog meer decanen hier, toevallig? (Liefst met briljante tips, natuurlijk ;))
pi_130558194
Ik ben decaan geweest van 5 en 6 vwo. Was leuk. Vooral goede gesprekken voeren is belangrijk, dus een cursus volgen op dat gebied is leuk en nuttig om te doen. Verder kun je een facebookpagina gebruiken om de leerlingen te voeren met updates over open dagen e.d. Dat is wel een goede tip. Leerlingen zitten toch massaal op facebook en gebruiken het sowieso om informatie uit te wisselen. Dus handig om daar op in te spelen.

Van welke leerjaren ben je decaan? Bovenbouw? Onderbouw, of allebei?

Waarschijnlijk werken jullie ook met het opbouwen van een digitaal portfolio of dossier? Een tip voor als je bovenbouw decaan bent: vraag of je af en toe een maatschappijleerles mag gebruiken om dingen te vertellen/uit te leggen aan leerlingen. Is handig en zo deed ik het ook. Dat was in mijn geval makkelijk want ik geef zelf maatschappijleer. :D . Maar nu iemand anders decaan is, hebben we ook de afspraak dat hij een paar keer per jaar in klas 5 een les van mij overneemt om eea te kunnen vertellen aan de leerlingen.

Laatste tip: probeer voor jezelf zo helder mogelijk te maken hoe de taakverdeling is tussen jou en de mentoren. Denk na over wat jij van mentoren verwacht ten aanzien van de profiel- of studiekeuze. Als dit al uitgewerkt is op jouw school: probeer het eerste jaar dat je decaan bent, goed op te letten wat volgens jou voor verbetering vatbaar is en beter/anders kan. Maak op basis daarvan een plan voor het schooljaar daarop. Zorg dat je communicatie over verwachtingen over en weer tussen jou en de leerlingen, jou en de mentoren en jou en de ouders helder en duidelijk is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130578709
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef. :') Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2013 23:56:11 ]
pi_130585348
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:49 schreef Friek_ het volgende:
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef. :') Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.
nou dan is hij/zij echt een uitzondering hoor. :D

Ik heb mn rooster, kan er mee door hoop dat er weinig meer verandert voor mij als anderen gaan klagen. En mn eigen lokaal is echt een feit! *O*
Kwak
pi_130587499
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:49 schreef Friek_ het volgende:
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef. :') Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.
Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
pi_130590178
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
pi_130590302
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:08 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
eerstegraads docenten hebben in principe altijd twee Masters, maar dat zijn natuurlijk geen drie volledige studies. dat komt idd niet vaak meer voor lijkt me...
Kwak
pi_130590388
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:08 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 12:15:56 ]
pi_130590430
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.
ja, dat zijn geen drie volledige studies! een BA is geen volledige studie, en een tweede master is geen volledige studie.

Drie volledige studies zie ik als: BA+MA economie, BA+MA rechten, BA+MA wiskunde...
Kwak
pi_130590442
quote:
16s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:16 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, dat zijn geen drie volledige studies! een BA is geen volledige studie, en een tweede master is geen volledige studie.

Drie volledige studies zie ik als: BA+MA economie, BA+MA rechten, BA+MA wiskunde...
Wat jij vindt moet je blauw verven en naar de politie brengen.
pi_130590459
quote:
6s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat jij vindt moet je blauw verven en naar de politie brengen.
nee, maar seriously, ik denk gewoon dat dat niet was wat Friek bedoelde :P
Kwak
pi_130590491
quote:
10s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

nee, maar seriously, ik denk gewoon dat dat niet was wat Friek bedoelde :P
Denken moet je aan een paard overlaten, dat heeft een groter hoofd dan jij.

Hij had het nergens over een 'volledige' studie, en jammer genoeg staan bachelors en masters tegenwoordig in theorie op zichzelf.
pi_130590770
quote:
6s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:19 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Denken moet je aan een paard overlaten, dat heeft een groter hoofd dan jij.

Hij had het nergens over een 'volledige' studie, en jammer genoeg staan bachelors en masters tegenwoordig in theorie op zichzelf.
ja nou heb ik niks meer terug te zeggen. vuil gaat voor de bezem, stront komt achter de koe, etc.
Kwak
pi_130592921
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.
Ja, op die manier heb ik zometeen ook drie 'studies' afgerond. Ik doelde eerder op wat kwakz0r zei.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 13:35:21 ]
pi_130593729
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:06 schreef Jentin het volgende:
Morgen ga ik weer eens voorzichtig rondkijken op school, vrijdag apv en maandag weer beginnen. Vanaf dit jaar ben ik ook decaan havo/vwo: superleuk, maar nu het dichtbij komt, vind ik het toch ook tamelijk spannend, merk ik. Nog meer decanen hier, toevallig? (Liefst met briljante tips, natuurlijk ;))
Een tip van een scholier , klas 5VWO. Probeer gewoon ook veel van alle opleidingen af te weten en wat ze inhouden.
Mijn decaan had een openavond geregeld met allemaal mensen in bepaalde vakgebieden en ik moest haar uitleggen dat bestuursRECHT en bestuurskunde niet hetzelfde zijn.
Dat vond ik een dikke :') waard.

Aanleiding: ik vroeg of ze iemand had die bestuurskunde had gestudeerd en zij zei "ja dat staat hier, bestuursrecht, dat is hetzelfde joh".
pi_130597694
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:21 schreef mane het volgende:

Bedankt! Ik ben decaan bovenbouw havo/vwo. Ik ga een tweedaagse cursus aan de UU doen voor wat praktische handreikingen. Voor gesprekvoering heb ik inmiddels al diverse cursusjes/werkgroepjes/workshops achter de rug, ik denk dat dat wel lukt.
Die Facebookpagina vind ik een goede tip, daar ga ik mee aan de slag. Een dossier of portfolio hebben wij niet. Sowieso was het hele studie- en profielkeuzegebeuren tamelijk vrijblijvend (de vorige decaan was erg van de 'graag of niet, mij boeit 't niet meer zo'-school). Ik weet nog niet precies hoe, maar dat wil ik op termijn wel veranderen. Nu zijn er in mijn ogen nog teveel leerlingen die een studie kiezen zonder ooit de instelling in kwestie bezocht te hebben (en vervolgens na twee maanden stoppen).
De taakverdeling decaan-mentoren is hier gelukkig wel helder. Bij mijn aanstelling als decaan is ook wel gezegd dat ik het vooral moet zien als een coördinerende rol, en dan ik vooral niet alles zelf moet willen gaan doen. Dat doe ik dus ook niet :).

quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:57 schreef danzazlol het volgende:

[..]

Een tip van een scholier , klas 5VWO. Probeer gewoon ook veel van alle opleidingen af te weten en wat ze inhouden.

Bedankt. Ik ga me wel inlezen ja, want ik weet wel het een ander, maar ben geen wandelende studiegids (al is dat volgens mij ook niet per se de bedoeling) en veel van wat ik ook weet, is ook op basis van vrienden die een bepaalde studie hebben gedaan. Dus ook voor mij wordt het studeren dit jaar ;).
pi_130600391
quote:
Leerling Peter loopt er in de ogen van zijn docent vaak de kantjes vanaf. Deze docent
heeft de leerlingen in het kader van een project zelfstandig leren aan een opdracht gezet
die drie lessen beslaat en eindigt met het schrijven van een verslag. In de tweede van
de drie lessen ziet hij dat Peter met iets totaal anders bezig is. Zijn automatische reactie
is er één van irritatie (gevoel). Van daaruit spreekt hij de leerling aan: ‘O, jij maakt er dus
weer een potje van’ (handelen). Deze reactie roept bij de leerling irritatie op (gevoel) en 4
leidt ertoe dat die nog minder zin heeft in de opdracht (‘willen’) en meent dat de docent
toch wel een negatief beeld over hem zal houden (denken van de leerling). Het gevolg is
dat Peter nog meer een leerling wordt die de kantjes ervan afloopt (handelen).

In de meeste gevallen waarin een docent iets heeft ervaren tijdens de les dat hem of haar
na afloop nog bezig houdt, is sprake van dit soort ‘circulaire processen’, ofwel ‘positieve of
negatieve spiralen’ (zie bijv. Wubbels et al., 1989). Een analyse van de relatie tussen de 8
vakjes kan de docent in ons voorbeeld van fase 2 naar fase 3 helpen: er ontstaat dan een
dieper doorzien van circulaire processen in de relatie docent-leerlingen. En daar is het om
te doen bij reflectie: het ontdekken van een nieuwe structuur. Vervolgens kan bewustzijn
van zo'n circulair proces helpen om alternatief gedrag te ontwikkelen (fase 4) en zo het
systeem te doorbreken (zie ook Korthagen, 1993). De docent kan bijvoorbeeld besluiten
Peter eens bewust positief tegemoet te treden. Daarmee is de cirkel rond: fase 5 is bereikt.
De docent probeert de nieuwe aanpak uit. Daarna is het wel van belang dat de
reflectiespiraal verder gaat: Hoe werkte de nieuwe aanpak? Wat voelde de docent erbij,
wat deed hij precies, wat zou Peter gedacht en gevoeld hebben en was er een verschil
zichtbaar in Peters manier van reageren? En hoe beïnvloedde dat de docent weer? Et
cetera. Het is essentieel dat op zo'n manier verder wordt gegaan met oorspronkelijke
aandachtspunt (in dit geval de relatie met Peter): er ontstaat pas een concave
professionele ontwikkeling als fase 5 weer opgevat wordt als fase 1 van een volgende
cyclus.
Eindelijk leer ik reflecteren. Godzijdank!
  donderdag 29 augustus 2013 @ 16:57:16 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130600609
Docenten hebben sowieso vaak de neiging om meteen het negatieve in de leerling of van een situatie in te zien. Een hele hoop situaties en problemen zouden voorkomen kunnen worden als docenten eens kritisch naar hun eigen handelen keken en eens de positieve kant van leerlingen zouden bekijken. Maar te vaak wordt de klas als "de vijand" gezien. Zo staan ze ook voor de klas.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:40 schreef Jentin het volgende:
ben geen wandelende studiegids (al is dat volgens mij ook niet per se de bedoeling)
Ik vond dat altijd wel fijn, een decaan die je zo een rits opleidingen kon opnoemen die misschien wel relevant zouden kunnen zijn als een leerling daar om vroeg. Of die je precies alle ins-and-outs van een studie kon oplepelen.
.
pi_130601236
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Docenten hebben sowieso vaak de neiging om meteen het negatieve in de leerling of van een situatie in te zien. Een hele hoop situaties en problemen zouden voorkomen kunnen worden als docenten eens kritisch naar hun eigen handelen keken en eens de positieve kant van leerlingen zouden bekijken. Maar te vaak wordt de klas als "de vijand" gezien. Zo staan ze ook voor de klas.
Vaak is een breed begrip. Soms wel ja. Dan hoor je een docent over leerlingen praten en dan denk je 'wat doe jij eigenlijk nog in het onderwijs?'
  donderdag 29 augustus 2013 @ 17:14:34 #99
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130601252
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:14 schreef Sloggi het volgende:
Vaak is een breed begrip. Soms wel ja.
Ik kom het dus VAAK tegen. ;)
.
pi_130601320
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik kom het dus VAAK tegen. ;)
Slechte zaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')