In mijn laatste lesgevend jaar werd besloten dat alleen dingen die een getuigschrift opleverden nog meetelden voor de deskundigheidsbevordering. Nou is er in mijn vakgebied een beperkt aanbod aan zinnige cursussen, dus je houdt je vak vooral bij door veel te lezen. Maar dat levert geen getuigschrift op.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons op school zijn deskundigheidsbevordering en het bekwaamheidsdossier momenteel gloeiendhete hangijzers. Heeft hier iemand voor zichzelf een dergelijk dossier opgesteld?
Amen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:36 schreef ShadyLane het volgende:
En dan denk ik dus: heb eens wat vertrouwen in je personeel. Als ik een diploma Klassieke Talen heb, jaar in, jaar uit tevreden leerlingen, ouders en collega's heb en uitstekende examenresultaten behaal, dan mag je aannemen dat ik mijn vak voldoende bijhoud en dan ga je me niet lopen lastigvallen met formuliertjes waarop ik de uurtjes moet bijhouden die ik aan god weet welke stompzinnige opendeurcursus die toevallig wel een certificaat oplevert heb besteed.
Begin eerst maar eens te zorgen dat al je leraren de minimaal vereiste opleiding hebben gedaan om een bepaald vak in een bepaalde klas te mogen geven. Dat is nu nl. bij 30% van alle VO-lessen niet het geval. Zorg DAAR eerst eens voor, dat er overal een basis ligt, en ga daarna eventueel eens die andere 70% onder de loep houden.
Dat moet inderdaad groeien, dus maak jezelf niet meteen gek met het idee dat je alles moet weten. Tegenwoordig kun je via internet natuurlijk ook veel vinden en er zijn veel sites waar leerlingen op kunnen kijken en dan kunnen doorklikken. Brochures kun je downloaden. Het is vooral ook van belang ze op die sites te wijzen en ze daarin 'wegwijs' te maken. Want vergeet niet (daar heb ik me dus ook wel eens over verwonderd..): de leerlingen maken veel gebruik van internet en sociale media maar als ze iets op moeten zoeken, komen ze er vaak niet uit!quote:Op donderdag 29 augustus 2013 17:17 schreef Jentin het volgende:
Is natuurlijk ook zo, maar ik denk (hoop) dat zoiets ook in de loop van de tijd groeit. Met andere woorden: het lijkt me niet de bedoeling dat ik nu alle studiebrochures uit m'n hoofd ga leren.
punt is dat bij ons op school er vaak ook geen geld beschikbaar wordt gesteld voor congressen/studiedagen/dursussen buiten school. ik ben vorig jaar geweest, er wilden 5 of 6 collega's mee, ook van andere talen, dan konden we uitwisselen, maar ik mocht in mijn eentje is ook nog eens niks aan, alleen...quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:09 schreef mane het volgende:
Mijn vakgebied is zo breed (geschiedenis en maatschappijleer) dat er altijd wel een cursus is die daarin past. Zo heb ik vorig jaar een cursus fotojournalistiek gedaan in het kader van dseskundigheidsbevordering. Je moet er een beetje creatief mee omgaan en in ieder geval zelf het initiatief nemen en niet wachten tot de school voor jou gaat bepalen naar welke cursus je moet gaan.
Dat snap ik, en ik weet ook altijd wel een mooie verantwoording te produceren hoe ik de uren heb ingezet / wil gaan inzetten. Maar er wordt nu dus verwacht dat we zelf een volledig bekwaamheidsdossier hebben en bijhouden, en volgens mij werkt dat toch niet helemaal zo.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:09 schreef mane het volgende:
Mijn vakgebied is zo breed (geschiedenis en maatschappijleer) dat er altijd wel een cursus is die daarin past. Zo heb ik vorig jaar een cursus fotojournalistiek gedaan in het kader van dseskundigheidsbevordering. Je moet er een beetje creatief mee omgaan en in ieder geval zelf het initiatief nemen en niet wachten tot de school voor jou gaat bepalen naar welke cursus je moet gaan.
jup. ik ga me er dit jaar eens op storten...quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:11 schreef mane het volgende:
Maar daar hoort toch budget voor te zijn? Is toch vastgelegd? Of vergis ik me?
Nee, aan de andere kant vind ik het ook wel weer normaal dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het bijhouden van je ontwikkelingen als docent. Ik heb dat altijd liever maar zelf in de hand dan dat een ander zoiets voor me gaat doen, ook met het oog op eventuele toekomststappen (als je bijvoorbeeld gaat solliciteren). Ik denk wel dat zoiets het beste werkt in combinatie met jaarlijkse functioneringsgesprekken, waarbij jouw ontwikkeling dus het centrale thema hoort te zijn. Dan kun je op basis van de verslagen van die gesprekken + je eigen 'portfolio' een eind komen en kunnen ze je ook nooit wat maken (want alles vastgelegd) en heb je altijd een verhaal klaar als je verder wilt solliciteren. Of als je een hogere salarisschaal wilt! Dat laatste is ook niet onbelangrijk.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dat snap ik, en ik weet ook altijd wel een mooie verantwoording te produceren hoe ik de uren heb ingezet / wil gaan inzetten. Maar er wordt nu dus verwacht dat we zelf een volledig bekwaamheidsdossier hebben en bijhouden, en volgens mij werkt dat toch niet helemaal zo.
zijn jullie bekend met thecrowd.nl ?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:15 schreef mane het volgende:
[..]
Nee, aan de andere kant vind ik het ook wel weer normaal dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het bijhouden van je ontwikkelingen als docent. Ik heb dat altijd liever maar zelf in de hand dan dat een ander zoiets voor me gaat doen, ook met het oog op eventuele toekomststappen (als je bijvoorbeeld gaat solliciteren). Ik denk wel dat zoiets het beste werkt in combinatie met jaarlijkse functioneringsgesprekken, waarbij jouw ontwikkeling dus het centrale thema hoort te zijn. Dan kun je op basis van de verslagen van die gesprekken + je eigen 'portfolio' een eind komen en kunnen ze je ook nooit wat maken (want alles vastgelegd) en heb je altijd een verhaal klaar als je verder wilt solliciteren. Of als je een hogere salarisschaal wilt! Dat laatste is ook niet onbelangrijk.
Jammergenoeg, zoals al werd aangegeven, ontbreekt op veel scholen zo'n echt professionele structuur.
Ik houd alles goed bij, ik heb genoeg gespreksverslagen en cursuscertificaten om een goede map mee te vullen. Echter, in een bekwaamheidsdossier hoort de ontwikkeling van de docent in relatie tot o.a. het schoolplan te staan. Hiervoor is de school in beginsel verantwoordelijk!quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:15 schreef mane het volgende:
[..]
Nee, aan de andere kant vind ik het ook wel weer normaal dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het bijhouden van je ontwikkelingen als docent. Ik heb dat altijd liever maar zelf in de hand dan dat een ander zoiets voor me gaat doen, ook met het oog op eventuele toekomststappen (als je bijvoorbeeld gaat solliciteren). Ik denk wel dat zoiets het beste werkt in combinatie met jaarlijkse functioneringsgesprekken, waarbij jouw ontwikkeling dus het centrale thema hoort te zijn. Dan kun je op basis van de verslagen van die gesprekken + je eigen 'portfolio' een eind komen en kunnen ze je ook nooit wat maken (want alles vastgelegd) en heb je altijd een verhaal klaar als je verder wilt solliciteren. Of als je een hogere salarisschaal wilt! Dat laatste is ook niet onbelangrijk.
Jammergenoeg, zoals al werd aangegeven, ontbreekt op veel scholen zo'n echt professionele structuur. Maar wat betreft functioneringsgesprekken kun je ook zelf initiatief nemen. Als ik niet word uitgenodigd voor een gesprek, dan nodig ik mezelf uit.
Goed dat je dat doet. En ja, dat laatste lijkt me inderdaad iets voor jouw leidinggevende.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:43 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik houd alles goed bij, ik heb genoeg gespreksverslagen en cursuscertificaten om een goede map mee te vullen. Echter, in een bekwaamheidsdossier hoort de ontwikkeling van de docent in relatie tot o.a. het schoolplan te staan. Hiervoor is de school in beginsel verantwoordelijk!
Ja, dat is bizar. Lijkt me dat deskundigheidsbevordering deels in je eigen tijd gebeurt (door bijv vakliteratuur te lezen) en deels onder schooltijd als het niet anders kan. Verder vind ik het ook belachelijk dat het bijhouden van de vakliteratuur niet wordt meegeteld. Het is namelijk heel goed te merken aan een docent als hij dat wel doet en ook als hij dat niet doet. Ik heb dat bij mijn collega's in ieder geval altijd in de gaten.quote:En ook bij ons is het een bekend verschijnsel dat je alleen een cursus/seminar/whatever mag bezoeken als het niets kost en er geen lessen uitvallen. Wordt wel heel lastig zo.
Ik vraag me af of een schoolleiding zomaar mag bepalen of het lezen van vakliteratuur wel of niet meetelt.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 16:07 schreef mane het volgende:
[..]
Goed dat je dat doet. En ja, dat laatste lijkt me inderdaad iets voor jouw leidinggevende.
[..]
Ja, dat is bizar. Lijkt me dat deskundigheidsbevordering deels in je eigen tijd gebeurt (door bijv vakliteratuur te lezen) en deels onder schooltijd als het niet anders kan. Verder vind ik het ook belachelijk dat het bijhouden van de vakliteratuur niet wordt meegeteld. Het is namelijk heel goed te merken aan een docent als hij dat wel doet en ook als hij dat niet doet. Ik heb dat bij mijn collega's in ieder geval altijd in de gaten.
Wat voor vak geef je? En wat ging er mis?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:07 schreef Buitendam het volgende:
Weer twee chaotische lessen gedraaid. Mijn band met deze klassen is echt 0. Ik ga volgende week toch maar consequenter aan de gang, maar vrees voor een vriespunt in het klassenklimaat. Maar ik ben het testen beu, ik geef ze totaal geen duidelijkheid en ben niet voorspelbaar in mijn handelen.
Waarschijnlijk heb je dit al vaak gehoord, maar kijk niet alleen naar de dingen die niet goed gaan!quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:28 schreef Buitendam het volgende:
Maatschappijleer, LIO. Dus eigenlijk loop ik tegen de reguliere drempels op. Dingen in het lokaal niet altijd opmerken, twijfels hoe te handelen, klassenmanagement is nog niet goed genoeg.
We zouden zo collega's kunnen zijn als ik dit zo lees...quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 21:09 schreef Jentin het volgende:
Elk jaar zegt men dat het, nu écht, uitgangspunt wordt in de gesprekkencyclus die dit jaar, nu écht, van start gaat
En hoeveel van die blokken hebben jullie maximaal per dag? Niet meer dan 6 mag ik hopen?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 21:40 schreef Naamah het volgende:
Wij hebben nieuwe lestijden dit jaar. Voor de bovenbouw vier blokken van 70 minuten met maar één pauze van 15 minuten tussen blok 2 en 3, best heftig vind ik, ook (vooral ) voor mezelf! Na blok 4 dan wel een langere pauze, maar toch ...
Da's inderdaad heftig, voor zowel leerlingen als docenten. Dan zou je haast blij worden van veel tussenuren.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 21:52 schreef Naamah het volgende:
Maximaal 6 inderdaad. Maar van 8.30 tot 13.30 met maar een kwartiertje pauze, pfew!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |