Blijkt daar niet juist uit dat zo'n titeltje geen verschil maakt? Jullie deden het immers ook al zonder dat titeltje. Maar goed, wat mij natuurlijk echt stoort is dat hij er geen blijk van geeft te begrijpen dat het vooral om de kwaliteit van de leraar gaat, vooral dat bepaalt hoe goed de leerlingen zich op het shoolse vlak ontwikkelen.quote:Op donderdag 5 september 2013 06:40 schreef kwakz0r het volgende:
Mwah, dat cum laude zie ik wel wat in. Wij hadden het op de middelbare school ook over dat we cum laude wilden slagen, zonder dat dat officieel was...
Of het bij ieder vak echt heel ruim is, weet ik niet, maar op mijn school hebben we doorgaans geen problemen met het vinden van gekwalificeerd en goed personeel. Af en toe zit er een 'misser' tussen, maar dat is logisch. Komt misschien ook wel door de specifieke school waar ik werk, die in trek is ook bij docenten, maar mijn ervaringen stroken niet met wat jij hier schetst. Zeker niet bij mijn vak(ken). Mijn collega werkt op het ICLON en via hem komen dus ook ieder schooljaar stagiaires bij ons meelopen en daar zitten regelmatig veelbelovenden tussen.quote:Op donderdag 5 september 2013 23:58 schreef ShadyLane het volgende:
Konden scholen voor elk vak uit een ruim aanbod aan serieuze sollicitanten kiezen, dan zou de onderwijskwaliteit beter zijn en de werkdruk voor docenten lager.
Spijker-kop. Als je wil dat voldoende goede academici voor de klas staan dan moet je aanbieden waar academici behoefte aan hebben. Het lijkt mij dat autonomie, ontwikkelingsmogelijkheden en een niet al te oncompetitief salaris (het mag best iets lager zijn maar het gat moet niet groot zijn) de sleutel zijn.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.
Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Juist dat vind ik zo ergerlijk. Kijk, ik ben net als jij een groot voorstander van goed onderwijs, goede wetenschap en goed onderzoek aangezien het de motor is van de maatschappij maar als de overheid dan toch al niet hier naar streeft sta dan verdomme niet te liegen, zeg gewoon eerlijk tegen het volk dat het geen prioriteit is. In ieder geval weet het volk dan waar het aan toe is (zo dat het volk hier iets tegen kan doen als het volk dat zou willen).quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:34 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de ambitie om excellente academici voor het onderwijs te behouden al is opgegeven (al roept men voor de buhne natuurlijk anders).
Die indruk heb ik ook. Goed, het helpt wel enigszins tegen het tekort. Ik vraag me wel af of dat de kosten niet hoger zijn dan wanneer je wat extra salaris zou geven aan de eerstegraadsleraren (standaard LC). Ik vraag me ook af waarom scholen leraren niet meer autonomie geven. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om meer ereklasjes te vormen? Desnoods door samen te werken met andere scholen? Concreet:quote:De titel "Eerst de klas" zegt dat al: eerst even de klas, daarna een 'echte baan'. Ze mikken erop dat die mensen in elk geval twee jaartjes als leraar werken onder het mom van twee is beter dan nul. En hopen dat er een paar, gegrepen door liefde voor het vak, echt blijven, onder het mom van een paar is beter dan nul.
euj, volgens mij weet ik precies over welke collega je het hebtquote:Op vrijdag 6 september 2013 08:38 schreef mane het volgende:
[..]
Of het bij ieder vak echt heel ruim is, weet ik niet, maar op mijn school hebben we doorgaans geen problemen met het vinden van gekwalificeerd en goed personeel. Af en toe zit er een 'misser' tussen, maar dat is logisch. Komt misschien ook wel door de specifieke school waar ik werk, die in trek is ook bij docenten, maar mijn ervaringen stroken niet met wat jij hier schetst. Zeker niet bij mijn vak(ken). Mijn collega werkt op het ICLON en via hem komen dus ook ieder schooljaar stagiaires bij ons meelopen en daar zitten regelmatig veelbelovenden tussen.
Eentje van hen heb ik nu gevraagd mij te vervangen als ik met verlof ga. Het is een fijn idee dat ik hem nu al daarin kan begeleiden en dat ik het gevoel heb dat ik mijn onderbouwklassen met gerust hart aan hem kan overdragen. Hij is bijna klaar met ICLON, dus dat komt mooi uit. En hij heeft eerst de hele studie gedaan en pas daarna ICLON, zijn vakkennis is prima in orde. Didactisch moet hij uiteraard nog wel wat vlieguren maken, maar hij is heel goed bezig..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kwak
Eerst de klas is een heel aardig initiatief, maar een nog aardiger initiatief vind ik de maatwerkprogramma's die hier en daar bestaan. In Utrecht wordt er bijvoorbeeld een maatwerkprogramma geboden voor mensen die al wat ouder zijn, ervaring hebben en zich graag zouden willen laten omscholen tot docent (met eerstegraads bevoegdheid). Ik denk dat je daar op de lange termijn betere resultaten van kunt verwachten in de zin van hoogopgeleide leraren voor de klas krijgen die niet na 1-2 jaar weer weggaan. Mijn indruk was dat de sollicitanten voor Eerst de klas hoofdzakelijk net afgestudeerden waren die geen werk konden vinden en het een aardige manier vonden om het docentschap eens te proberen zonder financieel in de opleiding te hoeven investeren. Ik heb het idee dat mensen die een maatwerkprogramma volgen gemotiveerder zijn voor het docentschap zelf. Maar dat is mijn eerste, vluchtige indruk.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Geen idee wat hier staat, maar je hebt vast een hoop taart gehad.quote:Op maandag 9 september 2013 19:02 schreef Wizzor het volgende:
Daarna gelukkig weer bovenbouw gehad, met 17 jarigen zijn gelukkig iets minder moeilijk te laten bulletin
Haha, huilen.quote:Op maandag 9 september 2013 19:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee wat hier staat, maar je hebt vast een hoop taart gehad.
Spannend hoor! Hoe bevallen de eerste colleges? Ik heb dat traject (of een voorganger ervan) een kleine tien jaar geleden ook gedaan, al ben ik uiteindelijk dus niet in het basisonderwijs terechtgekomen. Het was inderdaad prettig om met wat meer oudere studenten in de klas te zitten. Bij mij lag trouwens de nadruk in alle vakken heel erg op de didactiek. Bij Nederlands ging het dus vooral over 'hoe leer je kinderen lezen / spellen / etc. En dat vond ik, ondanks mijn studie Nederlands, wel nuttig. Was overigens maar goed ook dat daar de nadruk op lag, want al in het eerste college heb ik de docent verbeterd op het gebruik van bepaalde vaktermen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 14:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eerst de klas is een heel aardig initiatief, maar een nog aardiger initiatief vind ik de maatwerkprogramma's die hier en daar bestaan. In Utrecht wordt er bijvoorbeeld een maatwerkprogramma geboden voor mensen die al wat ouder zijn, ervaring hebben en zich graag zouden willen laten omscholen tot docent (met eerstegraads bevoegdheid). Ik denk dat je daar op de lange termijn betere resultaten van kunt verwachten in de zin van hoogopgeleide leraren voor de klas krijgen die niet na 1-2 jaar weer weggaan. Mijn indruk was dat de sollicitanten voor Eerst de klas hoofdzakelijk net afgestudeerden waren die geen werk konden vinden en het een aardige manier vonden om het docentschap eens te proberen zonder financieel in de opleiding te hoeven investeren. Ik heb het idee dat mensen die een maatwerkprogramma volgen gemotiveerder zijn voor het docentschap zelf. Maar dat is mijn eerste, vluchtige indruk.
Ik heb zelf de knoop doorgehakt en ben net begonnen met de pabo. Ik volg een verkort traject in deeltijd, wat voor mij vooral interessant is omdat ik met andere afgestudeerden onderwijs volg. Dat is heel anders dan tussen de 18-jarigen zitten. Ik had het nķg fijner gevonden als er specifieker naar mijn achtergrond was gekeken om te bepalen waar ik vrijstelling voor zou kunnen krijgen en wat ik extra zou kunnen volgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |