Dat is dus precies mijn probleem ermee. Ik denk dat ik mijn tijd veel beter kan besteden door te kijken naar de meningen van economen over economie, van evolutiebiologen over evolutie en van filosofen over filosofie.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:16 schreef Perrin het volgende:
Het is relatief zeldzaam, maar het komt voor.
Dus determinisme impliceert niet onvermijdelijkheid omdat er een deterministisch computerspelletje bestaat waarin een figuurtje door z'n programma automatisch botsingen vermijdt.quote:Here, in full, is Daniel Dennett’s argument determinism is compatible with free will.
(For context, this comes after pages discussing Conway’s game of life, in which some deterministic animated squiggles don’t bounce into (“avoid”) other animated squiggles.)
It logically follows that:
In some deterministic worlds there are avoiders avoiding harms.
Therefore, in some deterministic worlds some things are avoided.
Whatever is avoided is avoidable, or evitable.
Therefore, in some deterministic worlds not everything is inevitable.
Therefore, determinism does not imply inevitability.
(Gazzaniga and Steven, p. 65, summarizing Dennett’s Freedom Evolves, p. 56)
..
(Shame also on Gazzaniga and Steven, who also base their argument on this absurd piece of “logic”.)
Yes, Daniel Dennett is literally arguing that because in some deterministic animations things are being avoided, determinism does not imply inevitability. (It would seem an obvious corollary that Mickey Mouse has free will.)
Vergeet niet om zelfstandig na te denken.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dus precies mijn probleem ermee. Ik denk dat ik mijn tijd veel beter kan besteden door te kijken naar de meningen van economen over economie, van evolutiebiologen over evolutie en van filosofen over filosofie.
Natuurlijk zou het best kunnen dat iemand buiten zijn eigen vakgebied iets bedenkt dat echt relevant is. Maar de kans daarop is dusdanig klein dat ik het zie als tijdsverspilling. Als het echt van belang is wordt het toch wel overgenomen door relevante experts.
Er zijn zo veel manieren waarop ik mijn eigen kennis effectiever kan uitbreiden dan op die manier.
Vanzelfsprekend. En ik heb er ook geen probleem mee om inhoudelijk te kijken naar bijvoorbeeld de mening van meth1745. Maar om daar nu iemand bij te halen die niet deelneemt aan deze discussie en die geen enkele aanwijsbare expertise bezit lijkt me volslagen zinloos.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Vergeet niet om zelfstandig na te denken.
Neh je argument was meegenomen in mijn reactie en beantwoord door te stellen dat er voor de gebieden waarbij zulks een expertise echt een rol speelt het inderdaad handig is om te vergelijken met die expertise.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgens mij begreep je mijn argument verkeerd. Ik heb helemaal niet de tijd om alle opmerkingen van alle mensen inhoudelijk te bekijken. Dat ga ik dan ook niet doen.
Omdat je het doet, je reageert namelijk al; welliswaar niet inhoudelijk of op basis van verkeerde argumenten maar reageren doe je. Waarom besteed jij je leven aan het niet inhoudelijk reageren op een forum met mensen zoals ik (vroegtijdige schoolverlater) ?quote:Ik ben niet geinteresseerd in de mening van een econoom over klimaatwetenschappen. Ik ben niet geinteresseerd in de mening van een socioloog over evolutie. En ik ben niet geinteresseerd in de mening van een computernerd over filosofie.
Ik zou mijn hele leven kunnen besteden aan dat soort zaken. Waarom zou ik dat doen?
Aan de andere kant, het is een vorm van autoritair denken om alleen mensen serieus te nemen die een bepaalde status hebben. Eigenlijk kun je iets alleen beoordelen als je zelf expert bent. Achter experts aanlopen is niet zonder risico. Opinies van mensen aanhalen heeft uberhaupt geen zin. Je moet hun argumenten aanhalen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. En ik heb er ook geen probleem mee om inhoudelijk te kijken naar bijvoorbeeld de mening van meth1745. Maar om daar nu iemand bij te halen die niet deelneemt aan deze discussie en die geen enkele aanwijsbare expertise bezit lijkt me volslagen zinloos.
Wat dat betreft is de mening van meth1745 voor mij even goed als de mening Aaron Swartz. Die laatste voegt helemaal niets toe. "Er is iemand die zijn mening deelt." Nou, leuk.
Eerder mijn fout. Ik post niet vaak in F&L, en ik kan begrijpen als Molurus de indruk krijgt dat ik hier enkel kom om kritiek te geven op weer één van zijn favo schrijvers.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:58 schreef Jappie het volgende:
[..]
Neh je argument was meegenomen in mijn reactie en beantwoord door te stellen dat er voor de gebieden waarbij zulks een expertise echt een rol speelt het inderdaad handig is om te vergelijken met die expertise.
Voorts denk ik dat als je geen tijd hebt om alle opmerkingen van alle mensen inhoudelijk te bekijken dat je ook niet moet reageren. Geen tijd of geen zin is allemaal prima, maar een niet inhoudelijke reactie geven op een post op een forum waar je notabene zelf moderator bent lijkt mij vreemd, reageer dan gewoon niet of verbaas je dan op zijn minst niet dat een andere user zoals ik tegen je zegt dat je reactie inhoudelijk niet deugd. We zitten hier per slot van rekening niet in Onzin voor je leven.
[..]
Nah, don't worry, Molurus kennende komt hij zo direct met een ijzersterk argument waarmee hij al mijn bezwaren van tafel veegt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:29 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Eerder mijn fout. Ik post niet vaak in F&L, en ik kan begrijpen als Molurus de indruk krijgt dat ik hier enkel kom om kritiek te geven op weer één van zijn favo schrijvers.
Dat we nog niet veel van de werking van de hersenen begrijpen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:23 schreef ATON het volgende:
http://www.zielenknijper.(...)enen-onderschat.html
http://www.zielenknijper.(...)van-psychiaters.html
Wat moeten we ons daar bij voorstellen ??
Iedereen kan filosoferen vanuit zijn eigen kennis en ervaring. Waar filosofen nu precies hun speciale kennis vandaar halen is onduidelijk.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:59 schreef Molurus het volgende:
En ik ben niet geinteresseerd in de mening van een computernerd over filosofie.
Ik weet niet wat ik daar van moet denken. Is het mogelijk dat er zich in de foetus de hersencellen ( of toch een deel ervan ) zich zouden ontwikkeld/ genesteld hebben aan het eind van het ruggenmerg ? Er moet zich toch ergens een controle-centrum bevinden.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 15:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat we nog niet veel van de werking van de hersenen begrijpen.
Dat hersenen een groot aanpassingsvermogen hebben is niet zo verbazend. Het is meer een reactie op mensen die bewerend dat mensen als snel uitontwikkeld zijn. In welke mate in mbt tot welke zaken de hersenen zich kinnen aanpassen, is nog niet goed bekent. Dat stelt mensen in staat om voorbarig hele stellig uitspraken te doen, en het stelt mensen in staat deze weer te weerleggen.
Dat mensen kunnen functioneren met grote gaten in hun hersenen is opmerkelijk. Mensen hebben ca. 100.000.000.000 hersencellen. Factor 4 minder is nog steeds veel. Dieren met veel kleinere hersenen zijn ook al tot veel gedrag in staat. Dat de hersenen van mensen grotendeels overbodig zijn lijkt mij echter onaannemelijk.
De verdienste van de naturalisten is dat ze het begrijpelijk houden. Althans, het lijkt begrijpelijk, best mogelijk dat ik fundamentele zaken mis, want Dennetts redenering hierboven lijkt voor andere filosofen geen probleem te vormen. Dan doet mijn of Swartz mening blijkbaar weinig ter zake.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 15:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Iedereen kan filosoferen vanuit zijn eigen kennis en ervaring. Waar filosofen nu precies hun speciale kennis vandaar halen is onduidelijk.
In de comments krijgt hij veel bijval...quote:.. when I read this foray into philosophy by physics professor Ethan Siegel, which a reader sent me, asking for my reaction. Do give it a read, though I’ll summarize it for you:
Arguments for God as cause of the universe rest on the assumption that something can’t come from nothing. But given the laws of physics, it turns out that something can come from nothing.
Here was my reaction:
Is this guy serious? The laws of physics aren’t “nothing.” Ergo, this isn’t even a prima facie counterexample to the principle that ex nihilo, nihil fit. That’s just blindingly obvious. Is this guy serious?
(Actually, that was not my reaction. My actual reaction cannot be printed on a family-friendly blog. This is the cleaned up version.)
Notice that the point has nothing to do with the further question “Where do the laws of physics come from?” It has nothing to do with the debate between atheism and theism. It has nothing to do with whether Siegel’s purely scientific claims are otherwise correct. I’m not addressing any of that here. Let the operation of the laws of physics be a brute fact if you like; let atheism be true, if you insist; let Siegel be a whiz-bang crackerjack physicist, if you must. The point is that as a philosopher, he’s utterly incompetent, incapable of seeing the most blatant of fallacies staring him square in the face.
Hier is een "weerlegging van bezwaren tgen het bewijs; of het probleem bij mij, de filosofie of de godsdienst ligt weet ik niet, maar dit komt over als... tja, zie zelf:quote:The conclusion relies on a form of modal axiom S5, which states that if something is possibly true, then its possibility is necessary (it is possibly true in all worlds). Plantinga's S5 also states that if something is possibly necessarily true, then it is necessarily true (it is true in all worlds).[32]
A version of his argument is as follows:[4]
A being has maximal excellence in a given possible world W if and only if it is omnipotent, omniscient and wholly good in W; and
A being has maximal greatness if it has maximal excellence in every possible world.
It is possible that there is a being that has maximal greatness. (Premise)
Therefore, possibly, it is necessarily true that an omniscient, omnipotent, and perfectly good being exists.
Therefore, (by axiom S5) it is necessarily true that an omniscient, omnipotent and perfectly good being exists.
Therefore, an omniscient, omnipotent and perfectly good being exists.
Plantinga argued that, although the first premise is not rationally established, it is not contrary to reason.
Ik mag toch hopen dat Dennet en anderen dit niet als argument voor het bestaan van vrije wil hebben gebruikt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 16:36 schreef meth1745 het volgende:
Vrije wil lijkt gebaseerd te worden op politieke/juridische realiteit zoals de juridische term wilsonbekwaamheid, toelating om contracten te tekenen.. , en "is iets dat we niet willen verliezen". Dennett haalt een psychologisch experiment aan waaruit bleek dat mensen die men vertelt dat ze geen vrije wil hebben, eerder geneigd zijn te bedriegen.
Filosofie zelf heb je volgens mij prima in de gaten, maar of er een topic bestaat waarin wordt uitgelegd hoe je wollige filosofen moet begrijpen waag ik te betwijfelen.quote:Is er een topic filosofie voor beginners?
Wanneer het langzaam ontwikkeld, en het weefsel onder druk komt te staan kan bindweefsel en myeline eerst verdwijnen terwijl de neuronen blijven bestaan. CTscans tonen ook vaak meer schade dan werkelijk aanwezig is. En bij kinderen is het brein plastisch en kunnen andere delen taken overnemen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 16:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik daar van moet denken. Is het mogelijk dat er zich in de foetus de hersencellen ( of toch een deel ervan ) zich zouden ontwikkeld/ genesteld hebben aan het eind van het ruggenmerg ? Er moet zich toch ergens een controle-centrum bevinden.
Met andere woorden, de scan uit de link laat een beeld zien waar geen hersenen te zien zijn, alhoewel ze er toch zouden zijn. Zie ik dit juist ? Hoe komt het dat de betrokken specialisten daar geen verklaren voor hebben. Vreemd.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 17:26 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Wanneer het langzaam ontwikkeld, en het weefsel onder druk komt te staan kan bindweefsel en myeline eerst verdwijnen terwijl de neuronen blijven bestaan. CTscans tonen ook vaak meer schade dan werkelijk aanwezig is. En bij kinderen is het brein plastisch en kunnen andere delen taken overnemen.
heb heel het filmpje niet bekeken, maar "klassieke" vrije wil kan niet bestaan deterministisch, daar is iedereen het over eens, dus gebruikt men een werkbare definitie die praktisch is. Dat lijkt het doel van de workshop te zijn:quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 17:23 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat Dennet en anderen dit niet als argument voor het bestaan van vrije wil hebben gebruikt.
[..]
http://preposterousuniverse.com/naturalism2012/quote:Over four centuries of scientific progress have convinced most professional philosophers and scientists of the validity of naturalism: the view that there is only one realm of existence, the natural world, whose behavior can be studied through reason and empirical investigation. The basic operating principles of the natural world appear to be impersonal and inviolable; microscopic constituents of inanimate matter obeying the laws of physics fit together in complex structures to form intelligent, emotive, conscious human beings.
In the public sphere, debates continue between naturalism and spiritual or religious or dualistic worldviews, and those debates are worth having. But it is also important for those committed to naturalism to address the very difficult questions raised by replacing folk psychology and morality by a scientifically-grounded understanding of reality. We would like to understand how to construct meaningful human lives in a world governed by the laws of nature. Some specific questions include:
Free will. If people are collections of atoms obeying the laws of physics, is it sensible to say that they make choices?
Morality. What is the origin of right and wrong? Are there objective standards?
Meaning. Why live? Is there a rational justification for finding meaning in human existence?
Purpose. Do teleological concepts play a useful role in our description of natural phenomena?
Epistemology. Is science unique as a method for discovering true knowledge?
Emergence. Does reductionism provide the best path to understanding complex systems, or do different levels of description have autonomous existence?
Consciousness. How do the phenomena of consciousness arise from the collective behavior of inanimate matter?
Evolution. Can the ideas of natural selection be usefully extended to areas outside of biology, or can evolution be subsumed within a more general theory of complex systems?
Determinism. To what extent is the future determined given quantum uncertainty and chaos theory, and does it matter?
This workshop brought together a small number of researchers and writers to tackle the project of moving naturalism forward by making progress on these issues. We met for three days of focused discussion and debate at the Red Lion Inn in Stockbridge, Massachusetts. Full videos of the proceedings are freely available online.
Ik mis alleen het nut van een nieuwe werkbare definitie als de oude perfect voldoet ?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 17:33 schreef meth1745 het volgende:
[..]
heb heel het filmpje niet bekeken, maar "klassieke" vrije wil kan niet bestaan deterministisch, daar is iedereen het over eens, dus gebruikt men een werkbare definitie die praktisch is. Dat lijkt het doel van de workshop te zijn:
[..]
http://preposterousuniverse.com/naturalism2012/
Er zit toch wel wat aan de buitenkant. En als je even aanneemt dat het een bol is, dan is een laag van 10% dikte aan de buitenkant nog 27% van het totale volume. En John Lorber zelf kan de gevallen ook wat overdreven hebben..quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 17:31 schreef ATON het volgende:
[..]
Met andere woorden, de scan uit de link laat een beeld zien waar geen hersenen te zien zijn, alhoewel ze er toch zouden zijn. Zie ik dit juist ? Hoe komt het dat de betrokken specialisten daar geen verklaren voor hebben. Vreemd.
http://mindhacks.com/2007(...)ain-a-slight-return/quote:His finding was quite astonishing and, despite some criticisms (CT scans probably exaggerate the damage and the patients undoubtedly had some mental difficulties), he highlighted the fact that the brain can adapt to quite severe setbacks in some exceptional cases.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Lorberquote:However, some skeptics assert that the possibility of a mathematics student having "hardly any discernible brain matter at all" was due to an error that Lorber made when he interpreted the brain scan.[3]
David Bowsher, professor of neurophysiology at Liverpool said "Lorber's work doesn't demonstrate that we don't need a brain", and neurosurgeon Kenneth Till said that Lorber is "overdramatic when he says that someone has 'virtually no brain.'" Lorber admitted it later, saying that he "was only half serious", but defends himself with: "I can't say whether the mathematics student has a brain weighing 50 grams or 150 grams, but it is clear that it is nowhere near the normal 1.5 kilograms.".
Dat dacht ik al, afgaande op de titel.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 17:46 schreef meth1745 het volgende:
Er zit toch wel wat aan de buitenkant. En als je even aanneemt dat het een bol is, dan is een laag van 10% dikte aan de buitenkant nog 27% van het totale volume. En John Lorber zelf kan de gevallen ook wat overdreven hebben..
Je hebt gelijk, hier is zelfs geen sprake van de afwezigheid van hersenen.quote:
Vroeger werd de oude Griekse filosofie op de middelbare school onderwezen en had filosofie een zekere mate van autoriteit. Dat is na WOII snel afgebrokkeld. Veel natuurwetenschappers beschouwde filosofie als een voorloper van de wetenschap. Met een grotere nadruk op de experimentele basis en toetsing heeft een deel van de filosofie zich ontwikkeld tot wetenschap. Wetenschappers hebben geen reden meer om zich met filosofie bezig te houden.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 16:36 schreef meth1745 het volgende:
De verdienste van de naturalisten is dat ze het begrijpelijk houden. Althans, het lijkt begrijpelijk, best mogelijk dat ik fundamentele zaken mis, want Dennetts redenering hierboven lijkt voor andere filosofen geen probleem te vormen.
Er is ook zoiets als rechtsfilosofie, en dat is een slap aftreksel van de algemene filosofie. Het recht berust grotendeels op de traditionele 'common laws'. Er is dus geen goede filosofische rechtvaardiging van het recht. De rechtspraktijk gebruiken als de fundering van de vrije wil is vergelijkbaar met het alledaagse leven gebruiken als de fundering van de vrije wil.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 16:36 schreef meth1745 het volgende:
Vrije wil lijkt gebaseerd te worden op politieke/juridische realiteit zoals de juridische term wilsonbekwaamheid, toelating om contracten te tekenen.. , en "is iets dat we niet willen verliezen".
Dat is hooguit een argument voor bestuurders om de bevolking voor het lapje te willen houden.quote:Dennett haalt een psychologisch experiment aan waaruit bleek dat mensen die men vertelt dat ze geen vrije wil hebben, eerder geneigd zijn te bedriegen.
Het meeste wat ik hier post post ik als persoon, niet als moderator. En als persoon zeg ik: een verwijzing naar Aaron Swartz voegt niets toe aan het argument. Een referentie heeft pas zin als zo'n referentie geacht wordt er verstand van te hebben. Anders kun je het argument net zo goed zelf maken zonder die verwijzing.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:58 schreef Jappie het volgende:
Voorts denk ik dat als je geen tijd hebt om alle opmerkingen van alle mensen inhoudelijk te bekijken dat je ook niet moet reageren. Geen tijd of geen zin is allemaal prima, maar een niet inhoudelijke reactie geven op een post op een forum waar je notabene zelf moderator bent lijkt mij vreemd, reageer dan gewoon niet of verbaas je dan op zijn minst niet dat een andere user zoals ik tegen je zegt dat je reactie inhoudelijk niet deugd. We zitten hier per slot van rekening niet in Onzin voor je leven.
Als je iets inhoudelijks te melden hebt zal ik dat zeker doen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:58 schreef Jappie het volgende:
Omdat je het doet, je reageert namelijk al; welliswaar niet inhoudelijk of op basis van verkeerde argumenten maar reageren doe je. Waarom besteed jij je leven aan het niet inhoudelijk reageren op een forum met mensen zoals ik (vroegtijdige schoolverlater) ?
Zoals gezegd in reactie op Jappie: Als je ergens aan refereert is het wel gebruikelijk dat je iemand refereert die geacht wordt verstand van zaken te hebben.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Aan de andere kant, het is een vorm van autoritair denken om alleen mensen serieus te nemen die een bepaalde status hebben. Eigenlijk kun je iets alleen beoordelen als je zelf expert bent. Achter experts aanlopen is niet zonder risico. Opinies van mensen aanhalen heeft uberhaupt geen zin. Je moet hun argumenten aanhalen.
"Aan zou moeten lopen" heeft in een deterministische wereld weinig betekenis lijkt me. De klassieke vrije wil aanhanger zal dan zeggen: die keuze heb ik helemaal niet.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:26 schreef deelnemer het volgende:
Meth1745 geeft in post 202 een prima argument. Evitability berust op de constitutie van de degene die iets kan vermijden (berust op de ingebouwde mogelijkheden die iets of iemand heeft). Een mens hoeft dus niet tegen een paal aan te lopen die op zijn pad van A naar B staat. Dat is al.
Dennett heeft een uur nodig om het uit te leggen (breedsprakig). Hij weerlegt daarmee het idee, dat determinisme betekent dat je onvermijdelijk tegen die paal aan zou moeten lopen.
Ik ook niet. En Dennett denkt dat ook niet zover ik weet.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:26 schreef deelnemer het volgende:
Maar wie denkt dat? Ik ken niemand die dit dacht.
Niet om ergens op te schieten, maar waar is die Phd in?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:26 schreef deelnemer het volgende:
Ik heb zelf een Phd, en weet voldoende van de filosofische geschiedenis om dat te kunnen beoordelen,
Ik heb me even gestoord aan het aanhalen van iemand zonder enige expertise. Verder heb ik in dit topic toch overal inhoudelijk gereageerd volgens mij. Maar als ik iets heb gemist hoor ik dat graag.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:26 schreef deelnemer het volgende:
maar jij gebruikt Dennett's autoriteit om mij te weerspreken, zonder enig zinnig tegenargument.
Welnee. Ik merk alleen op dat *als* je verwijst naar een voor dit topic extern persoon dat dat alleen zinvol is als die persoon geacht wordt meer verstand van zaken te hebben dan de deelnemers aan deze discussie.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:26 schreef deelnemer het volgende:
Zo wordt het aanhalen van autoriteiten een manier om anderen de mond te snoeren, zonder zelf enige eigen expertise te hebben. Dit is de manier waarop gelovigen claimen de waarheid te kennen. Zij beroepen zich op God, de hoogste autoriteit.
Hmm... is het dan niet krom om Dennett te verwijten dat hij het werk van zijn voorgangers negeert? Als die toch geen speciale kennis hebben, who cares?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 15:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Iedereen kan filosoferen vanuit zijn eigen kennis en ervaring. Waar filosofen nu precies hun speciale kennis vandaar halen is onduidelijk.
Oh wow..die kende ik nog niet, een "klassieke vrije wil aanhanger" die zal zeggen dat ie tegen een paaltje aan zou lopen als ie geen vrije wil had. Heb je niet een linkje voor me van een of andere filosofische autoriteit uit de oudheid die dat beweert?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:15 schreef Molurus het volgende:
"Aan zou moeten lopen" heeft in een deterministische wereld weinig betekenis lijkt me. De klassieke vrije wil aanhanger zal dan zeggen: die keuze heb ik helemaal niet.
Ik zeg daar "klassieke vrije wil aanhanger" omdat deelnemer nogal valt over de uitleg van Dennett van datzelfde begrip. Het was puur ter verduidelijking van welke variant ik daar bedoel.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:26 schreef Jappie het volgende:
[..]
Oh wow..die kende ik nog niet, een "klassieke vrije wil aanhanger" die zal zeggen dat ie tegen een paaltje aan zou lopen als ie geen vrije wil had. Heb je niet een linkje voor me van een of andere filosofische autoriteit uit de oudheid die dat beweert?![]()
Urm ja..beweer ik ergens iets anders ? Ik had het over de inhoudelijkheid van je posts. Niet over in welke hoedanigheid je post. Ik zeg dat het me vreemd lijkt voor een Moderator in een niet onzin forum om niet inhoudelijke posts te posten. De vraag is dus niet wat je post.. (dat heb je immers zelf al gekwalificeerd als niet inhoudelijk) De vraag is waarom je niet inhoudelijk post gegeven het feit dat je in een "serieus" subforum van Fok zelf de moderator bent.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het meeste wat ik hier post post ik als persoon, niet als moderator.
Juist, verkeerde argumentatie dus ondanks de uitleg als toevoeging die je nu doet.quote:En als persoon zeg ik: een verwijzing naar Aaron Swartz voegt niets toe aan het argument. Een referentie heeft pas zin als zo'n referentie geacht wordt er verstand van te hebben. Anders kun je het argument net zo goed zelf maken zonder die verwijzing.
Dat doet mij uiteraard deugd maar aangezien ik conform jouw eigen definties eigenlijk niet gekwalificeerd ben om inhoudelijke posts te doen zeg je met iets andere woorden eigenlijk dat je me negeert.quote:Als je iets inhoudelijks te melden hebt zal ik dat zeker doen.
Veel te verwarrend om nu tijdelijk over te stappen voor het beantwoorden van 1 simpele vraag.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zeg daar "klassieke vrije wil aanhanger" omdat deelnemer nogal valt over de uitleg van Dennett van datzelfde begrip. Het was puur ter verduidelijking van welke variant ik daar bedoel.
Ik gebruik dat autoriteitsargument alleen ten aanzien van vermelde referenties. Posters die geen verstand van zaken hebben heb ik echt geen probleem mee. (Zolang ze zich daar van bewust zijn en blijven natuurlijk.)quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:39 schreef Jappie het volgende:
Dat doet mij uiteraard deugd maar aangezien ik conform jouw eigen definties eigenlijk niet gekwalificeerd ben om inhoudelijke posts te doen zeg je met iets andere woorden eigenlijk dat je me negeert.
Een klassieke wil aanhanger is iemand die, net als deelnemer, erop staat het begrip op de klassieke manier uit te leggen - als tegenhanger van de uitleg die Dennett geeft aan datzelfde begrip.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:39 schreef Jappie het volgende:
Veel te verwarrend om nu tijdelijk over te stappen voor het beantwoorden van 1 simpele vraag.
Wie of wat is dan een klassieke vrije wil aanhanger ?
Onvermijdelijk tegenaan zou moeten lopen = door een interne causaliteit genoodzaakt = determinisme.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:15 schreef Molurus het volgende:
"Aan zou moeten lopen" heeft in een deterministische wereld weinig betekenis lijkt me.
Die heeft een absolute vrijheid.quote:De klassieke vrije wil aanhanger zal dan zeggen: die keuze heb ik helemaal niet.
Dennett neemt zelf het determinisme als uitgangspunt. Ik heb zelf mijn twijfels bij het determinisme ivm de QM.quote:Wat Dennett zegt is: dat je dat wel of niet doet en dat er hersenprocessen zijn die leiden tot zo'n uitkomst heeft betekenis ongeacht of je wereld deterministisch is. Strikt genomen kunnen we helemaal niet vaststellen of de wereld deterministisch is, desalniettemin kunnen we zinvolle gesprekken hebben over de keuzes van mensen. Dat is mijn optiek wat Dennett daarmee bedoelt.
In natuurkunde, en dat is voor een discussie over de vrije wil relevant. Tevens heb ik een uitgebreide achtergrond in filosofie (en zelfs een jaar les gehad van Hermann Philipse toen hij nog in Leiden hoogleraar was).quote:Niet om ergens op te schieten, maar waar is die Phd in?
Met axiomas en logica in de wiskunde heb ik geen problemen, en heb ooit 20 lesuren wetenschapsfilosofie gehad, maar dat beperkte zich tot Gödel's onvolledigheidsstelling en de Minsky-machine versie ervan.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 18:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Vroeger werd de oude Griekse filosofie op de middelbare school onderwijzen en had filosofie een zekere mate van autoriteit. Dat is na WOII snel afgebrokkeld. Veel natuurwetenschappers beschouwde filosofie als een voorloper van de wetenschap. Met een grotere nadruk op de experimentele basis en toetsing heeft het zich ontwikkeld tot wetenschap. Wetenschappers hebben geen reden meer om zich met filosofie bezig te houden.
Het mooie van de filosofie is dat het veel ouder is dan de wetenschap, en veel van onze basis concepten daarin vorm gekregen hebben. In de filosofie is het spelen met concepten een belangrijke vaardigheid. Iets dat veel wetenschappers slecht kunnen. Ze zitten vast in hun eigen specialisme en als ze daarbuiten treden dat zijn ze net zo onwetend als de gemiddelde burger. Als ze hun kennis generaliseren tot een wereldbeeld dan zijn het slechte amateur filosofen, die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Vaak leidt dat tot stroman argumenten, waarin ze de tegenpartij hele platte overtuigingen toedichten, omdat men er zelf niet meer van weten. Hun zogenaamde nieuwe ideeen zijn vaak al eeuwen, zo niet millennia oud.
Filosofie is een vrijdenkers beweging en gaat over allerlei onderwerpen. Het wordt vooral aangedreven door de problemen / misconcepties die er in de samenleving bestaan. Om het goed te begrijpen moet je de geschiedenis ervan volgens en filosofische stromingen in hun tijd kunnen plaatsen.
Het ontologisch Godsbewijs van Anselmus stamt uit de 11e eeuw. Dit valt onder de logica, en dat is een tak van de filosofie. Het bewijs is meer een speeltje dan dat het serieus genomen wordt. Dit Godsbewijs berust op het idee dat volmaaktheid een eigenschap van God is, en dat bestaan volmaakter is dan niet-bestaan.
Kant 's kritiek daarop is dat bestaan geen eigenschap is. Iets dat bestaat heeft eigenschappen, maar bestaan is zelf geen eigenschap van iets. Dat je het bestaan van iets kunt bewijzen, uit een logische argumentatie alleen, is verdacht. Logica vertrekt namelijk altijd uit axioma's. Deze axioma's worden aangenomen, en pas daarmee kun je iets bewijzen. De tijd dat men dacht dat er vanzelfsprekende ware uitgangspunten bestaan is voorbij. De elementen van Euclides is een verzamelingen van allerlei fundamentele uitgangspunten. De 5 axioma's van de Euclidische meetkunde zijn het meest bekend. Maar het omvat ook de uitgangspunten voor meetkundige constructie, de getaltheorie en het bewijs dat het aantal priemgetallen oneindig is. En nog meer, welke allemaal worden genoemd in de onderstaande lezing.
Ieder uitgangspunt dat je kiest is discutabel en niets is absoluut bewijsbaar. Dat geldt voor waarnemingen / feiten, voor logica, openbaringen, etc.. Je zult zelf je uitgangspunten moeten kiezen en dat is het halve werk. Gewone mensen ontlenen hun uitgangspunten aan het alledaagse leven, en deze zijn vaag gedefinieerd: een verzameling van feiten, logica, gewoonte / gebruiken, zeden / moralisme. De wetenschap is gebaseerd op feiten en logica. Beide zijn losjes gedefinieerd. De wiskundige redeneringen zijn gebaseerd op logica: deze zijn scherper gedefinieerd, maar de poging om deze logica helemaal expliciet te maken, is mislukt (Godel's onvolledigheid stellingen).
De beste introductie tot de filosofie een geschiedenis van de filosofie.
Nee, want de filosofie heeft wel een eigen interne coherentie. Men gebruikt dus bij voorkeur dezelfde begrippen voor dezelfde dingen, en men verwijst veel naar elkaar.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... is het dan niet krom om Dennett te verwijten dat hij het werk van zijn voorgangers negeert? Als die toch geen speciale kennis hebben, who cares?
Wat zei ik je Meth...maak je om Molurus maar geen zorgen, die komt gewoon met ijzersterke argumenten om zijn eigen fouten te maskeren mijn betoog volledig van tafel te vegen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik gebruik dat autoriteitsargument alleen ten aanzien van vermelde referenties. Posters die geen verstand van zaken hebben heb ik echt geen probleem mee. (Zolang ze zich daar van bewust zijn en blijven natuurlijk.)
"Ja, maar die referenties zouden ook wel eens een zinvolle mening kunnen hebben." Dat zal best. Maar het is mij net iets te vaak gebeurd: mensen die in discussie willekeurig schieten met hagel en dan tegen mij zeggen 'weerleg het maar'.
Creationisten die met hele lijsten van zogenaamde anti-evolutionistische academici aan komen zetten, en die dan van mij verwachten dat ik van elk van hen alle boeken ga lezen, ondanks het feit dat geen van hen ooit biologisch onderzoek heeft gedaan.
Hetzelfde geldt voor deze Aaron Swartz. Het zal me werkelijk worst zijn wat die ervan vindt. Ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat hij zinvolle kritiek *kan* uiten op een filosoof.
Dat is alsof je als huisschaker tegen Kasparov zegt: "6.Le3 in najdorf is zo'n slechte zet...". Wat natuurlijk best kan kloppen, maar dat is nog geen reden om daar een analyse op los te laten.
Ik weet niet wat Plantinga zelf erover zegt, maar de video die je hierboven poste is niet geloofwaardig.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:06 schreef meth1745 het volgende:
Met axiomas en logica in de wiskunde heb ik geen problemen, en heb ooit 20 lesuren wetenschapsfilosofie gehad, maar dat beperkte zich tot Gödel's onvolledigheidsstelling en de Minsky-machine versie ervan.
Denk dat m'n probleem meer ligt bij beweringen als "great making properties do not entail lesser-making properties" (uit het modal perfection argument). En dat ze hun logica vaak in "gewone" woorden uitdrukken, maakt het moeilijk uit te maken of het logica of "gewone" uitleg betreft. Als ze hun logica altijd in formulevorm zouden geven was het al een stuk makkelijker.
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23672150quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Bovendien zegt meer dan 80% van alle mensen die een NDE heeft meegemaakt dat de intensiteit van de ervaring vele malen groter was dan de intensiteit van de beleving hier in de fysieke realiteit.
De veronderstelling dat het voor de ontwikkeling van het bewustzijn dus wel eens gunstig zou kunnen zijn om los te komen van de minder intens beleefde aardse realiteit lijkt mij iig niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Voor zover mij bekend is er bij de groep onderzochte NDE gevallen geen sprake van verhoogde hersenactiviteit gemeten. Wel is er in sommige gevallen sprake van geen of nauwelijks hersenactiviteit gedurende een bepaalde periode met een relatief kortstondig moment van hersenactiviteit vlak voor het terug bij "dag"bewustzijn komen. Maar ook dit laatste kenschetst zich niet door overmatige hersenactiviteit. Dit lijkt in tegenspraak met de uitspraken in het artikel, ongetwijfeld vind er een follow-up vergelijkingsonderzoek plaats en zal indien er toch een verband blijkt te bestaan dit bekend worden gemaakt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:20 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23672150
Ik had zelf op wikipedia een (afwijzing) gevonden op basis van het axiomatisch systeem, voor mij iets makkelijker dan oordelen of begrippen als "maximaal grote wezens" al dan niet betekenis hebben in de filosofie. Zie trouwens dat er negen "hedendaagse" stromingen en nog wat niet-traditionele strekkingen bestaan in de filosofie van wiskunde, Philosophy of mathematics. Heeft wat weg van godsdienst imo, met soms nog vreemdere ideeën...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 21:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik weet niet wat Plantinga zelf erover zegt, maar de video die je hierboven poste is niet geloofwaardig.
Het onderscheid tussen tussen:
1. onmogelijk
2. contingent
3. noodzakelijk
laat open wat dan noodzakelijk is. De gegeven voorbeelden zijn allemaal definities. Deze definities zijn niet noodzakelijk, maar tautologisch. Dat een vierkant noodzakelijk vier zijden heeft, komt omdat het alleen dan een vierkant wordt genoemd.
God wordt gedefinieerd als een "maximaal groot wezen", dat is een wezen dat alle kwaliteiten heeft die beter zijn om te hebben, waaronder noodzakelijkheid.
(Merk op dat het begrip 'beter' is geen vanzelfsprekend begrip.)
Als je de volgende substitutie maakt:
1. kwaliteiten --> eigenschappen
2. noodzakelijkheid --> bestaan
dan krijg je het klassieke ontologische Godsbewijs (en kunnen we kant's kritiek gebruiken dat bestaan geen eigenschap is).
Maar nu hebben we kwaliteiten en noodzakelijkheid. Alles draait hier om het begrip noodzakelijkheid. Volgens Kant is niets evident noodzakelijk. Als iets toch noodzakelijk lijkt, dan is het een eigenschap van ons eigen menselijke begripsvermogen, waarin we noodzakelijk gevangen zitten.
Kant heeft dit criterium gebruikt om de contouren van ons eigen begripsvermogen te kunnen vaststellen. Hij vond voorbeelden in de euclidische meetkunde (maar tegenwoordig hebben we niet-euclidische meetkunde) en in de rekenkunde (2 + 2 = 4, maar sinds Russell beschouwen we dat als een definitie kwestie).
Dus niets is evident noodzakelijk. Je kunt dat niet als een categorie opvoeren en er gebruik van maken, zonder daarvan ook maar 1 voorbeeld te kunnen geven.
Het ontologisch argument is wel erg off-topic. Daarom heb ik er een nieuw topic voor aangemaakt, waar de discussie hierover voortgezet kan worden: F&L / Ontological argumentquote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:10 schreef meth1745 het volgende:
Ik had zelf een (afwijzing) gevonden op basis van het axiomatisch systeem, voor mij iets makkelijker dan oordelen of begrippen als "maximaal grote wezens" al dan niet betekenis hebben in de filosofie.
Nee, dat maakt niet uit.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 19:03 schreef Cockwhale het volgende:
Stel dat er voortbestaan van het bewustzijn mogelijk is zonder hersenen, is het dan niet tevens mogelijk dat de manier waarop jij sterft van invloed is op deze mogelijkheid?
Fysiek heeft het nogal verschillende gevolgen bijvoorbeeld bij volledige verbranding, door een bliksemslag, verdrinking (diep onderwater) etc.
Lees het nu pas, wat jij zei.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:39 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat is weer zo beperkt gedacht door die wetenschappers. Gaan ze alleen de hersenen in de gaten houden om bewustzijn te meten...Iedereen weet dat bewustzijn ook in de bomen en overal in het heelal zit! Dan moet je dat ook in de CT scan stoppen!
Is dan een pasgeboren kind niet bewust?quote:Op zondag 9 februari 2014 09:03 schreef LogiteX het volgende:
Ik heb een recursieve definitie van bewustzijn: je hebt bewustzijn als je een willekeurig klein deel van een seconde geleden bewustzijn had.
Ben er op gekomen omdat ik bewustzijn zie als iets wat nauw samenhangt met geheugen.
Correct. Ik denk dat mijn bewustzijn pas kwam toen ik 3 was of zo.quote:Op zondag 9 februari 2014 09:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Is dan een pasgeboren kind niet bewust?
De meeste mensen herinneren zich niet veel van de eerste paar jaar van hun leven. Maar dat lijkt me heel iets anders dan geen bewustzijn hebben op die leeftijd.quote:Op zondag 9 februari 2014 13:59 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Correct. Ik denk dat mijn bewustzijn pas kwam toen ik 3 was of zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |